Tja. Ik vind het ook allemaal te gek worden. Maar weet je, de markt heeft altijd gelijk. En insiders of niet, voor hetzelfde geld stijgen we gewoon door naar de 380.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 20:47 schreef pberends het volgende:
Insiders dumpen massaal aandelen
Dat plaatje.
Een leuke! Die zijn uitgeprint, van de beleggingsrekening afgehaald en zijn nu onzichtbaar! Daarom stijgen de prijzen ook, er zijn gewoon onvoldoende aandelen op de markt!quote:Op donderdag 13 augustus 2009 20:58 schreef SeLang het volgende:
Er staan momenteel veel aandelen aan de zijlijn
(tvp)
Sinds 4 augustus loopt Michael Jackson zijn aandelen te verkopen.quote:Dat plaatje.
quote:Op donderdag 13 augustus 2009 21:05 schreef c3k het volgende:
[..]
Sinds 4 augustus loopt Michael Jackson zijn aandelen te verkopen.
Uiterst slimme timing van Aegon, petje af. En inderdaad, waarom vinden beleggers het aandeel op 6 euro wel interessant, en niet op 2 of 3 euro? Het is te gek voor woorden. Maar goed, dat worden goedkope putjes.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 21:05 schreef LXIV het volgende:
Alhoewel het wel opmerkelijk is hoezee Aegon vlak hiervoor gestegen is. Zou dat echt enkel de markt zijn! En als die partijen zo geintereseerd waren in Aegon, waarom kochten ze niet drie weken terug met bijna 30% korting!
Hetzelfde met BAM. Stijgt dat nu zo omdat ING hier veel van heeft, dit gehedged had en deze hedge waarschijnlijk heeft laten varen! (ik heb trouwens nog 20 geschreven Puts, misschien wel bij ING op de plank!) Enfin, vind het niet erg dus
Er zijn altijd net zoveel kopers als verkopers.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 21:07 schreef pberends het volgende:
[..]
Uiterst slimme timing van Aegon, petje af. En inderdaad, waarom vinden beleggers het aandeel op 6 euro wel interessant, en niet op 2 of 3 euro? Het is te gek voor woorden. Maar goed, dat worden goedkope putjes.
Ik heb al wat ING-putjes gekocht vorige week en vandaag, maar wil graag wat bijkopen. Arcelor valt overigens van m'n short lijstje af met de huidige koers.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 21:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn altijd net zoveel kopers als verkopers.
Ga je nu putjes kopen dan. Of blijf je zitten totdat je een ons weegt. Aegon boven de zeven zie ik echt niet zo snel, dat zijn bijna pre crisis prijzen. Terwijl er toch heel wat gebeurd is in de tussentijd. Misschien nu ze die aandelen geplaatst hebben dat de koers weer mag zakken. De buit is immers binnen, niet.
Zal morgen de koers kunstmatig omhoog gezet worden door de banken om de emissie te laten slagen ? Als Aegon morgen onder de 5,25 zakt zal toch niemand de nieuwe aandelen kopen ?quote:AMSTERDAM (Dow Jones, 21:30:10) Verzekeraar Aegon nv heeft de eerder aangekondigde aandelenuitgifte van EUR1 miljard afgerond en plaatst ruim 190 miljoen aandelen voor EUR5,25 per stuk.
In totaal werden 157.822.000 nieuwe aandelen en 32.654.191 treasury aandelen met een nominale waarde van EUR0,12 toegekend, meldt het concern donderdag.
De aandelen die in Nederland verhandelbaar zijn hebben een prijs van EUR5,25 en de in New York verhandelbare aandelen kosten $7,50.
Aegon heeft een noteringsverzoek bij Euronext Amsterdam en de New York Stock Exchange ingediend en verwacht dat de aandelen vanaf 19 augustus 2009 verhandeld kunnen worden.
De aandelenuitgifte werd eerder donderdag aangekondigd bij de publicatie van de halfjaarcijfers van de Haagse verzekeraar. Met de opbrengst wil Aegon een deel van de EUR3 miljard aan staatssteun terugbetalen die het in het najaar van 2008 ontving.
J.P.Morgan heeft de plaatsing gecoordineerd en werd bij de inschrijvingsprocedure bijgestaan door ABN Amro Bank nv en Bank of America Merril Lynch.
Aegon sloot donderdag op EUR5,38.
Waarom denk je dat TomTom de lucht inging voordat bekend werd dat ze een emissie gingen doen? Puur kunstmatig ondersteund.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 22:19 schreef Westlander het volgende:
[..]
Zal morgen de koers kunstmatig omhoog gezet worden door de banken om de emissie te laten slagen ? Als Aegon morgen onder de 5,25 zakt zal toch niemand de nieuwe aandelen kopen ?
De emissie is al voorbij. Ik geef nog geen verkoopadvies voor Aegon maar ik zou het never nooit kopen op het huidige niveau.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 22:33 schreef Westlander het volgende:
Dus een ritje naar de 6 euro moet zeker lukken ? totdat de nieuwe aandelen verkocht gaan worden. ? Lijkt mij logisch omdat onder de 5,25 niemand nieuwe aandelen zal kopen en de emissie niet zal slagen.
Nieuwe Aegon-aandelen verkocht voor 5,25 euro
13 augustus 2009, 21:20 | ANP
DEN HAAG (AFN) - Aegon heeft de uitgifte van de aandelen, die bedoeld is om 1 miljard terug te bestalen aan de Staat, voltooid. Er zijn bijna 158 miljoen nieuwe gewone aandelen verkocht voor 5,25 euro, die naar verwachting vanaf 19 augustus verkocht zullen worden op de Euronext beurs in Amsterdam.
Daarnaast zijn meer dan 32 miljoen zogeheten treasury aandelen verkocht voor 7,50 dollar en die zullen in de handel komen op Wall Street. De slotkoers van Aegon was donderdag in Amsterdam 5,37 euro.
Klopt, toen ik de titel las dacht ik direct, dat moet LXIV zijnquote:
Maar verwacht was 200 banken toch? KOPEN KOPEN KOPENquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 08:06 schreef pberends het volgende:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aTTT9jivRIWE
Toxic Loans Topping 5% May Push 150 Banks to Point of No Return
Aug. 14 (Bloomberg) -- More than 150 publicly traded U.S. lenders own nonperforming loans that equal 5 percent or more of their holdings, a level that former regulators say can wipe out a bank’s equity and threaten its survival.
Oepsie.
RIP ING.
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 08:21 schreef edwinh het volgende:
[..]
Maar verwacht was 200 banken toch? KOPEN KOPEN KOPEN
Het slechte nieuws wordt gewoon volledig weg gehoond pas als er weer normaal gereageerd gaat worden ga ik weer short , momenteel tegen de markt wedden heeft absoluut geen enkele zin.quote:
Het blijft mij ook verbazen hoe de beleggers reageren op nieuws dat aangeeft dat de fundamenten nog altijd in en in slecht zijn.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 08:25 schreef edwinh het volgende:
[..]
Het slechte nieuws wordt gewoon volledig weg gehoond pas als er weer normaal gereageerd gaat worden ga ik weer short , momenteel tegen de markt wedden heeft absoluut geen enkele zin.
Maar de recessie wat toch voorbij?quote:ThyssenKrupp Group heeft in het derde kwartaal van 2008/09 een nettoverlies geleden van EUR639 miljoen, als gevolg van afnemende orders, lagere staalprijzen en voorraad-afschrijvingen.
In dezelfde periode een jaar eerder boekte het Duitse industriële concern en staalbedrijf nog een nettowinst van EUR573 miljoen.
Het verlies is groter dan analisten hadden verwacht. Zij rekenden volgens Dow Jones Newswires op een verlies van EUR500 miljoen.
Vooruitkijkend handhaaft ThyssenKrupp de verwachting voor het gehele boekjaar. Het bedrijf voorziet voor het gebroken boekjaar 2008/09 een hoog driecijferig miljoenenverlies voor belasting en ex-items en een aanzienlijke daling van de omzet en orders.
In het afgelopen kwartaal kwam het verlies voor belasting uit op EUR772 miljoen, tegen een winst voor belasting van EUR909 miljoen een jaar geleden. Analisten gingen uit van een verlies voor belasting van EUR710 miljoen.
Exclusief items bedroeg het verlies voor belasting EUR452 miljoen, terwijl analisten uitgingen van een negatief resultaat van EUR316 miljoen. In dezelfde periode een jaar eerder werd nog een winst voor belasting en ex-items gerapporteerd van EUR1,07 miljard.
De omzet zakte met 34% tot EUR9,3 miljard van EUR14,2 miljard een jaar geleden. Analisten hadden gerekend op een kwartaalomzet van EUR9,48 miljard. Over de eerste negen maanden daalde de omzet met 23% tot EUR30,7 miljard, van EUR39,7 miljard. De orderinstroom zakte met 44% in het derde kwartaal en met 31% over de eerste negen maanden.
Exact. Ook voordat deze crisis begon was er al jaren slecht nieuws. Het duurt een hele tijd voordat zoiets echt doorwerkt in de koersen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 08:25 schreef edwinh het volgende:
Het slechte nieuws wordt gewoon volledig weg gehoond pas als er weer normaal gereageerd gaat worden ga ik weer short , momenteel tegen de markt wedden heeft absoluut geen enkele zin.
Niet als de beleggers de gevolgen van dit soort cijfers zich eens gaan realiseren:quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:03 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Exact. Ook voordat deze crisis begon was er al jaren slecht nieuws. Het duurt een hele tijd voordat zoiets echt doorwerkt in de koersen.
Nu hebben mensen er weer een hele tijd genoeg van en dus stijgen de koersen.
Ik voorspel bij deze dat we in december van dit jaar door de 400 punten schieten.
En hier de zorgpremie maar stijgenquote:De prijzen in de eurozone zijn in juli opnieuw gedaald. Het prijsniveau in de zestien landen die de euro hebben ingevoerd, lag 0,7% lager dan in dezelfde maand vorig jaar.
Meer dan verwacht
In vergelijking met juni zijn de prijzen in juli eveneens met 0,7% gedaald, zo blijkt uit cijfers van maakte het Europees statistische bureau Eurostat. Analisten hadden verwacht dat de prijsdalingen, ook wel deflatie genoemd, in juli 0,6% zouden bedragen in vergelijking met vorig jaar. Ook de deflatie van maand op maand zou volgens de marktvorsers 0,6% zijn.
Breed front
In alle lidstaten van de Europese Unie samen gingen de prijzen in vergelijking met juli 2008 nog wel met 0,2% omhoog (inflatie). In juni was de prijsstijging in de Europese Unie nog 0,6%.
" Vaste posten zijn bijvoorbeeld de jaarlijkse loonstijgingen van het personeel in de zorg, aldus Van Garderen."quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:40 schreef RvLaak het volgende:
Deflatie eurozone stijgt
[..]
En hier de zorgpremie maar stijgen
nou.. uhm... dat is heel goed te verklaren... namelijk... uhm... die moeten omhoog. Zie, heel goed verklaarbaar.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 12:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
" Vaste posten zijn bijvoorbeeld de jaarlijkse loonstijgingen van het personeel in de zorg, aldus Van Garderen."
Waarom moeten die lonen eigenlijk omhoog?
Index ofzo? Geen idee...quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 12:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
" Vaste posten zijn bijvoorbeeld de jaarlijkse loonstijgingen van het personeel in de zorg, aldus Van Garderen."
Waarom moeten die lonen eigenlijk omhoog?
Index is negatief, dus die lonen zouden dan moeten dalen.quote:
percentages klopten vanochtend nietquote:
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 12:27 schreef pberends het volgende:
Mooie die van Warren.
http://www.msnbc.msn.com/id/22425001/vp/32385463#32385463
Elizabeth Warren, head of the Congressional Oversight Panel. Warren's 10 minutes on Morning Joe: "We talk about a 50 to 60 percent default rate in commercial real estate loans![]()
.
ligt er helemaal aan hoe Q3 gaat worden, hoe de beleggers daar op reageren en (voor NL specifiek) of er wat aan de HRA gedaan gaat worden binnen afzienbare tijd.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 12:53 schreef edwinh het volgende:
Gsus hoe erg gaat dit worden over enkele jaren
Ze komen met cijfers? En hoe laat?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:31 schreef Soldier2000 het volgende:
Ben benieuwt wat ING vanmiddag nog gaat doen
ING is gewoon een handelsaandeel, koersdoeladviesjes van die smerige dwaze analisten hebben we wel gehad en de kwartaalcijfers hebben we nu ook wel gezien. Nu is het aandeel een speelbal van het sentiment.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:36 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ze komen met cijfers? En hoe laat?
Koersdoel is de aankoopprijs van de scheefzittende analist.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:12 schreef pberends het volgende:
[..]
ING is gewoon een handelsaandeel, koersdoeladviesjes van die smerige dwaze analisten hebben we wel gehad en de kwartaalcijfers hebben we nu ook wel gezien. Nu is het aandeel een speelbal van het sentiment.
quote:MARKET COMMENT: AEX in de min na consumentenvertrouwen VS
14-08-2009 16:19:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX belandt vrijdagmiddag in het rood, na een tegenvallend cijfer over het Amerikaanse consumentenvertrouwen. "Dat zet de markt lager. Dat is ook niet zo gek, nadat we gisteren al te maken hadden met een onverwachte daling van de detailhandelsverkopen", zegt Koen Bender van Mercurius Vermogensbeheer. Bender wijst er daarnaast op dat de werkloosheid blijft oplopen in de VS. "Het lijkt erop dat het herstel in de VS minder hard gaat dan verwacht", zegt Bender, die spreekt van een rustige handel vrijdag op het Damrak. Omstreeks 16.20 uur noteert de AEX-index 1,10% lager op 286,84 punten. (EHI)
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: Nee, allebei zo'n 40%.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:30 schreef dvr het volgende:
Is de AEX sinds maart zoveel meer gestegen dan de S&P500?
Bovendien is het appels en peren vergelijken, vanwege de verschillende samenstelling.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:55 schreef dvr het volgende:
[..]
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: Nee, allebei zo'n 40%.
dat demnk ik ook, nu is de hele wereld zo ongeveer volledig positief en dat vlak voor the rainyseasonquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:58 schreef LXIV het volgende:
Toch verwacht ik nog een terugval naar beduidend lagere koersen. Dat is iedere keer na een crash nog gebeurd in de herstelfase.
Ik denk dat al het gepimp met green shoots enzo nog weleens averechts kan gaan werken, want "de gewone man" is weer eens op het verkeerde been gezet door de Obamas, Geithners en Bernankes van deze wereld. Als de kredietcrisis straks de tweede fase ingaat komt dat als een verrassing en dat kan weleens paniek gaan geven. Bovendien vertrouwt dan helemaal niemand meer whatever Obama + PPT zeggen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:58 schreef LXIV het volgende:
Het is wel zo dat de koersen in tijden van stijging welhaast doof zijn voor slecht nieuws, terwijl dit in tijden van dalingen 100x uitvergroot wordt.
Toch verwacht ik nog een terugval naar beduidend lagere koersen. Dat is iedere keer na een crash nog gebeurd in de herstelfase.
Insiders dumpen al weken aandelen; echter was het de afgelopen weken nog nooit zo hoog in jaren geweest.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:07 schreef Zero2Nine het volgende:
Zou het met die insidersdump (Beursvloer #105 STAMPEDE op het Damrak. Stieren op hol.) van gister te maken hebben?
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aHcp8xUmw8AQquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:17 schreef pberends het volgende:
mms://media2.bloomberg.com/cache/vcY7SfdMZJE8.asf
Tice Says Stocks Overpriced, to Test `Breakthrough Lows'
De grootste Wall Street-beer is terug.
edit: filmpje doet 't op dit moment nog niet.
Ticequote:U.S. Stocks Fall on Concern Rally Outpaced Recovery Prospects
Aug. 14 (Bloomberg) -- U.S. stocks slid, erasing this week’s gain in the Standard & Poor’s 500 Index, as lower-than- estimated consumer confidence added to concern a five-month rally has outpaced prospects for the economy.
Boeing Co., the world’s second-largest commercial airplane manufacturer, led declines in the Dow Jones Industrial Average after saying it found flaws in 23 of its 787 Dreamliners. Alcoa Inc., 3M Co. and Travelers Cos. also slumped as commodity, financial and industrial shares posted the biggest declines. J.C. Penny Co. retreated after its forecast trailed estimates.
“A lot of people think the market has come up more than enough and it needs to rest,” said Charles Knott, chief investment officer at Knott Capital Management in Exton, Pennsylvania, who oversees about $550 million. “We’ve got a pretty sobering outlook and are concerned about the economy on a long-term basis. We think there’s neither the willpower nor the means to fully finance that type of V-shape recovery.”
The S&P 500 tumbled 1.4 percent to 998.12 at 10:39 a.m. in New York, heading for its first weekly drop in five. The Dow industrials lost 120.70 points, or 1.3 percent, to 9,277.49.
U.S. stocks are “dramatically overpriced” because the fallout from the financial crisis will continue to hurt consumer spending, said David Tice, Federated Investors Inc.’s chief portfolio strategist for bear markets. Tice, who predicts that the S&P 500 will eventually slump to 400, said he would add to short positions if the market goes much higher.
‘Need to Be Realistic’
“I’d love for prosperity to return, unfortunately I think you need to be realistic and it takes time to work off these excesses” from a bubble in credit markets, Tice said in an interview with Bloomberg Television.
Equities declined even after industrial production in the U.S. rose for the first time in nine months after mid-year retooling at automakers and as a federal “cash-for-clunkers” program fueled demand for cars. The 0.5 percent increase in output at manufacturers, mines and utilities was more than economists forecast, Federal Reserve figures showed.
A 50 percent rebound from a 12-year low on March 9 left the S&P 500 trading at 18.6 times the profits of its companies on Aug. 7, the highest valuation since 2004, according to weekly Bloomberg data. Stocks gained yesterday after investor John Paulson’s hedge fund bought stakes in banks, helping offset an unexpected slump in retail sales.
Earnings Season
Per-share earnings topped analysts’ estimates by 10 percent on average for the companies in the S&P 500 that have released results since June 17, according to data compiled by Bloomberg. Profits slumped about 30 percent in the period, a record eighth straight quarter of falling earnings.
Instead of a so-called New Normal of subdued growth, the U.S. may be heading for a robust recovery. The worst recession since the 1930s has created a reservoir of demand that will buoy the economy, say a growing number of economists led by James Glassman at JPMorgan Chase & Co., former Fed Governor Laurence Meyer and Stephen Stanley at RBS Securities Inc.
Boeing said it stopped work more than a month ago on two sections for the 787 Dreamliner after flaws were found on 23 airplanes. The 787 was almost two years behind its initial May 2008 first-delivery target before the latest delay. Shares of the second-biggest defense contractor fell 4.5 percent to $44.52, the biggest decline in more than a month.
J.C. Penny slid the most in almost two months, losing 5.2 percent to $31.60, after the third-largest U.S. department-store chain gave a third-quarter forecast trailing analysts’ estimates. Sales continue to decline, the company said.
Financials Slump
Financial shares, which have more than doubled since the S&P 500 hit a 12-year low of 676.53 on March 9, declined 2 percent as a group today. Bank of America Corp., along with the other largest U.S. lenders, may be poised to fall on concern that earnings prospects don’t justify the surge, based on price- earnings ratios. Bank of America slid 2 percent to $16.66.
Alcoa, the largest U.S. aluminum producer, dropped 2.8 percent to $13.33. 3M, the maker of 55,000 products, slid 1.9 percent, while Travelers, the New York-based insurer, slipped 1.2 percent to $46.91 after two days of gains.
Equity Residential declined after UBS AG cut the largest publicly traded owner of apartment complexes to “sell” from “neutral.” The shares lost 4.2 percent to $26.68.
Ik zou eerder 275-280 aanhouden voor korte termijn short. Maar nu nog shorts kopen is onzin. Ik zit verder niet "short", heb alleen wat langlopende putjes alvast ingekocht.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:27 schreef Vandergeld het volgende:
Pberends, waarom wacht je niet met je shorts kopen, je gaat echt een heel stuk te vroeg zijn. Btw, zelf zit ik ook short, maar voor een veel kortere termijn tot 275 ongeveer
Jij verwacht voor volgende week flink wat volatiliteit zo te zien, denk zelf eerder dat we gaan expireren rond de 283 ongeveer.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:32 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik zou eerder 275-280 aanhouden voor korte termijn short. Maar nu nog shorts kopen is onzin. Ik zit verder niet "short", heb alleen wat langlopende putjes alvast ingekocht.
Vooral bij expiratie kunnen we weer op, waarschijnlijk weer naar de 290 of zelfs de 300. Daarna down met de clown, of we moeten eerst nog de 315-325 opzoeken, maar ik betwijfel of dat gaat gebeuren.
Filmpje doet hetquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:17 schreef pberends het volgende:
mms://media2.bloomberg.com/cache/vcY7SfdMZJE8.asf
Tice Says Stocks Overpriced, to Test `Breakthrough Lows'
De grootste Wall Street-beer is terug.
edit: filmpje doet 't op dit moment nog niet.
http://www.telegraph.co.u(...)l-stock-markets.htmlquote:RBS uber-bear issues fresh alert on global stock markets
Three-month slide could hit record lows, Royal Bank of Scotland chief credit strategist Bob Janjuah predicts.
By Ambrose Evans-Pritchard, International Business Editor
Published: 8:26PM BST 12 Aug 2009
Britain's Uber-bear is growling again. After predicting a torrid "relief rally" over the early summer, Bob Janjuah at Royal Bank of Scotland is advising clients to take profits in global equity and commodity markets and prepare for another storm as winter nears.
"We are now in the middle of a parabolic spike up," he said in his latest confidential note to clients.
"I expect this risk rally to continue into – and maybe through – a large part of August. What happens after that? The next ugly leg of the bear market begins as we get into the July through September 'tipping zone', driven by the failure of the data to validate the V (shaped recovery) that is now fully priced into markets."
The key indicators to watch are business spending on equipment (Capex), incomes, jobs, and profits. Only a "surge higher" in these gauges can justify current asset prices. Results that are merely "less bad" will not suffice.
He expects global stock markets to test their March lows, and probably worse. The slide could last three months. "A move to new lows is highly likely," he said.
Mr Janjuah, RBS's chief credit strategist, has a loyal following in the City. He was one of the very few analysts to speak out early about the dangerous excesses of the credit bubble. He then made waves in the summer of 2008 by issuing a global crash alert, giving warning that a "very nasty period is soon to be upon us" as – indeed it was. Lehman Brothers and AIG imploded weeks later.
This time he expects the S&P 500 index of US equities to reach the "mid 500s", almost halving from current levels near 1000. Such a fall would take London's FTSE 100 to around 2,500. The iTraxx Crossover index measuring spreads on low-grade European debt will double to 1250.
Mr Janjuah advises investors to seek safety in 10-year German bonds in late August or early September.
While media headlines have played up the short-term bounce of corporate earnings, Mr Janjuah said this is a statistical illusion. Profits were in reality down 20pc in the second quarter from the year before. They cannot rise much as the West slowly purges debt and adjusts to record over-capacity. "Investors are again being sucked back into the game where 'markets make opinions', where 'excess liquidity' is the driving investment rationale.
"The last two Augusts proved to be pivotal turning points: August 2007 being the proverbial 'head-fake' when everyone wanted to believe that policy-makers had seen off the credit disaster at the pass, and August 2008 being the calm before the utter collapse of Sept/Oct/Nov… 3rd time lucky anyone?"
The elephant in the room is the spiralling public debt as private losses are shifted on to the taxpayer, especially in Britain and America. "Ask yourself this: who bails out Government after they have bailed out everyone?"
Mr Janjuah said governments might put off the day of reckoning into the middle of next year if they resort to another shot of stimulus, but that would store yet further problems. "If what I fear plays out then I will have to concede that the lunatics who ran the asylum pretty much into the ground last year are back in control."
Over at Morgan Stanley, equity guru Teun Draaisma thinks we are through the worst. "We were on course for a Great Depression in February, but Armageddon was avoided. Governments did not repeat the policy errors of the 1930s."
"We have seen the lows of this crisis. This is a genuine rebound rally, and it has been short by historical standards so far," he said.
Mr Draaisma, who called the top of the bull market almost to the day in mid-2007, has crunched the worldwide data on 19 major stock market crashes over the last century. They show that the typical rebound rally (as opposed to bear trap rallies, when markets later plunge to new lows) lasts 17 months and stocks rise 71pc. The 1993 rally in the US was 170pc over 13 months. Finland's rally in 1994 was 295pc. Hong Kong rallied 159pc in 2000. This rebound is only five months old. The key indexes have risen 49pc in the US and 42pc in Europe. Mr Draaisma advises clients to stay in the stocks for now, but stick to telecom companies, utilities, and oil.
Yet he too expects a nasty correction once this rally falters. The usual trigger at this stage of the cycle is when central bankers start to make hawkish noises, typically a couple of months before the first turn of the screw (normally a rate rise, but in this case an end to "quantitative easing". "As long as policy-makers are talking about how fragile the recovery is, equities are unlikely to go down much."
This moment can be hard to judge. There has already been rumbling from some governors at the US Federal Reserve and from the European Central Bank's Jean-Claude Trichet. Markets are pricing in rates rises by early next year.
The pattern after major financial bust-ups is that the rebound rally gives way to another fall of 25pc or so, lasting a year, followed by five years of hard slog as stocks bounce up and down in a trading range, going nowhere. Mr Draaisma suggests taking a close look at the chart of Japan's Nikkei index from 1991 to 1999. Gains were zero.
We are in uncharted waters, however. Monetary and fiscal stimulus has been unprecedented. Russell Napier at Hong Kong brokers CLSA says a powerful bull market is already taking shape as the American giant reawakens. Perma-bears will be left behind. He said: "It is dangerous to be in cash."
When the finest minds in the business disagree so starkly, the rest of us can only shake our heads in confusion.
Theoretisch zouden we bij een expiratie down moeten gaan, terug naar de koersniveau's van een tijdje terug. Omdat profs meer schrijven en particulieren meer kopen. De profs hebben dus eerder belang bij een lage koers gedurende de expiratie.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:32 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik zou eerder 275-280 aanhouden voor korte termijn short. Maar nu nog shorts kopen is onzin. Ik zit verder niet "short", heb alleen wat langlopende putjes alvast ingekocht.
Vooral bij expiratie kunnen we weer op, waarschijnlijk weer naar de 290 of zelfs de 300. Daarna down met de clown, of we moeten eerst nog de 315-325 opzoeken, maar ik betwijfel of dat gaat gebeuren.
Wat is je instapniveau?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:33 schreef SeLang het volgende:
Ik hoop wel dat we nog even gaan wachten met crashen want eind van deze maand ga ik naar de rimboe in Indonesie en ben pas in november weer thuis om eventueel in te stappen.
Zelfs als we nieuwe lows maken dit najaar denk ik niet dat het de low wordt. Dat zal pas in 2010-2012 gebeurenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:33 schreef SeLang het volgende:
Ik hoop wel dat we nog even gaan wachten met crashen want eind van deze maand ga ik naar de rimboe in Indonesie en ben pas in november weer thuis om eventueel in te stappen.
De laatste expiraties gingen we vaak up, dus ik vrees het ergstequote:Op vrijdag 14 augustus 2009 19:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Theoretisch zouden we bij een expiratie down moeten gaan, terug naar de koersniveau's van een tijdje terug. Omdat profs meer schrijven en particulieren meer kopen. De profs hebben dus eerder belang bij een lage koers gedurende de expiratie.
Zoals de zaken nu staan rond ~550.quote:
Ik denk ook dat het langer gaat duren dan ik eerst hoopte, vanwege de verobamisering van de economie. Maar je weet het nooit. Ik gok nog steeds dat de genadeklap komt als de reele rente gaat stijgen (door teveel overheidsschulden) in combinatie met een economie die niet aantrekt. De FED staat dan schaakmat en bailouts/ stimulering zoals het afgelopen jaar kunnen dan niet meer.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 19:38 schreef pberends het volgende:
[..]
Zelfs als we nieuwe lows maken dit najaar denk ik niet dat het de low wordt. Dat zal pas in 2010-2012 gebeuren.
Ik heb ook liever het "Get-over-with-it"-scenario, waarbij alles ineenstort, zodat je via bankrupties weer overnieuw kan beginnen from a sound basis.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 19:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het langer gaat duren dan ik eerst hoopte, vanwege de verobamisering van de economie. Maar je weet het nooit. Ik gok nog steeds dat de genadeklap komt als de reele rente gaat stijgen in combinatie met een economie die niet aantrekt. De FED staat dan schaakmat en bailouts/ stimulering zoals het afgelopen jaar kunnen dan niet meer.
Als ik short zou zitten, zou ik ook wel op bloomberg tv willen verschijnen om te roepen dat de S&P naar de 400 gaatquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:39 schreef pberends het volgende:
[..]
Filmpje doet het.
Fair value is 400 on the S&P.
Hahahaha, een hypotheek met een variabele rente, welke mafkees heeft dat nu nog na dat subprime-debaclequote:Op vrijdag 14 augustus 2009 19:54 schreef edwinh het volgende:
Gisteravond terug in de auto zat ik eens na te denken, een kennis van mij heeft een huis gekocht, kon eigenlijk niet ( 1 vast contract in de gehandicapten zorg, werkelijk het slechtste Cao in in NL, anyway) voor rond de 170k KK, een bult om op te knappen dus 190000 geleend. Nou heeft hij het met variabele rente bij ING voor geloof ik 1.2 % ofzo, nou dacht ik hoelang en hoeveel zullen er sneuvelen als de infaltie en de rente weer torenhoog oploopt binnen enkele jaren........
Of niet, laat de S&P maar lekker naar de 1040 of 1090 gaan, dat worden goedkopere shorts.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 19:57 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Als ik short zou zitten, zou ik ook wel op bloomberg tv willen verschijnen om te roepen dat de S&P naar de 400 gaat
Het blijft een Hitler, die man.quote:Olieprijs sluit lager; consumentenvertrouwen drukt prijs
14-08-2009 22:01:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs is vrijdag naar het laagste niveau in drie weken tijd gezakt, nadat een cijfer over het consumentenvertrouwen de hoop op een toenemende vraag naar olie temperde.
De septemberfuture voor een vat ruwe olie sloot vrijdag op de New York Mercantile Exchange $3,01 lager op $67,51.
Sinds het begin van de maand heeft de olieprijs gevangen gezeten in het gebied van $68-$70, omdat beleggers de vooruitzichten op een economisch herstel afwogen tegen de zwakke vraag naar olie.
Maar vrijdag zakte de olieprijs weg, nadat vanuit de Verenigde Staten het bericht kwam dat het consumentenvertrouwen aldaar onverwacht is gedaald. De index voor het vertrouwen kwam in de eerste helft van augustus uit op 63,2, tegen 66,0 in juli.
Dat is het laagste niveau sinds maart dit jaar en beduidend beneden het niveau van 69,0 dat door economen werd verwacht.
"Toen het consumentenvertrouwen naar buiten kwam, werd iedereen negatief", zegt een handelaar. "Consumentenuitgaven vertegenwoordigen 70% van het bruto binnenlands product en als mensen geen geld uitgeven, belooft dat niet veel goeds voor de vraag naar energie."
Door Eelco Hiltermann; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715 201, eelco.hiltermann@dowjones.com
In de conspiracy-hoek giert het de laatste weken van de verhalen over de dollar en banksluitingen;quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:51 schreef SeLang het volgende:
Volgens Mish is het FDIC (het Amerikaanse depositogarantiestelsel) sinds gisteren failliet, na het 77ste bankfaillisement dit jaar.
[ afbeelding ]
Zal wel weer een nieuwe bailout worden
Dit is pure bullshit.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:38 schreef pberends het volgende:
[..]
In de conspiracy-hoek giert het de laatste weken van de verhalen over de dollar en banksluitingen;
[ afbeelding ]
http://xandernieuws.punt.nl/?id=546233&r=1&tbl_archief=&
Geruchten over sluiting Amerikaanse banken vanaf 24 augustus
'Plotselinge invoering van nieuwe munteenheid nabij'
http://xandernieuws.punt.nl/?id=546486&r=1&tbl_archief=&
Jim Sinclair: Dollar heeft nog 85 dagen
China wil Amerikaanse steun voor nieuwe 'super-soevereine' wereld munteenheid' - Deutsche Bank voorziet zeer zorgwekkend 2010 en 'buitengewoon pijnlijke maatregelen'.
Geloof er zelf niet veel van overigens, maar wouldn't suprise me entirely.
Ik zou ook niet weten waarom de VS een global currency zou willen, want juist de dollar hebben biedt de VS enorme voordelen (gratis producten). Anderzijds geeft de elite natuurlijk geen hol om het Amerikaanse volk zelf, dus er valt wel iets voor te zeggen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit is pure bullshit.
Er is wel een kans op een ander soort bankholiday, namelijk een waarbij je tijdelijk niet (of slechts in beperkte mate) bij je banktegoeden kan, om te voorkomen dat er bankruns ontstaan. Dit is wat ik me kan voorstellen wat zou kunnen gebeuren als je besluit als dat je een aantal grote banken failliet laat gaan. Vanwege de kettingreactie heb je tijd nodig om uit te vinden wie er uiteindelijk failliet is en wie niet. Je wilt dan niet dat iedereen ook z'n geld uit de gezonde banken terugtrekt, dus bevries je alle tegoeden totdat de situatie duidelijk is.
Waarom? Verwacht je hetzelfde spektakel als vorig jaar, i.e. een omhoog spuitende dollar omdat grote beleggers uit de yen en in de dollar stapten om daarmee Amerikaanse schulden af te betalen? Ik betwijfel of er daar nog veel van zijn.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:03 schreef pberends het volgende:
Gezien de bearishness over de dollar ben ik voor de komende maanden juist bull voor de dollar.
Ik weet niet of het een spektakel wordt, maar ik denk vroeg of laat dat veel dollar-debts zijn defaulten of worden afgebetaald, dus veel dollars verdampen (= sterkere dollar) en veel schulden worden afgebetaald (= sterkere dollar).quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:21 schreef dvr het volgende:
[..]
Waarom? Verwacht je hetzelfde spektakel als vorig jaar, i.e. een omhoog spuitende dollar omdat grote beleggers uit de yen en in de dollar stapten om daarmee Amerikaanse schulden af te betalen? Ik betwijfel of er daar nog veel van zijn.
Dat is op zich een analyse waar ik me zeer in kan vinden, ware het niet dat wij zo'n beetje de enigen schijnen te zijn die in inflatie geloven. De rest van de wereld meent gewoon dat de economie uit het dal is, vandaar de stijgingen in olie en aandelen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:24 schreef pberends het volgende:
Wat we de laatste maanden hebben gezien is echt een trade van hoge inflatie.
Voor olie en aandelen lijkt het me waarschijnlijk, voor de dollar zou ik het een stunt vinden. Het vertrouwen daarin is flink afgenomen, de VS kan zijn obligaties al niet meer kwijt. Het punt waarop een stijging van een paar procent meteen wordt aangegrepen om op grote schaal te verkopen kan niet ver weg zijn. Maar uitsluiten kan ik het niet, vorig jaar verraste de contraire beweging me ook. Wat betreft goud, ik heb enig vertrouwen in de analyses van GATA en Fekete, die menen dat de koers al decennia omlaaggemanipuleerd is met ongedekte futures, een praktijk die door de toegenomen vraag naar fysiek goud lastiger vol te houden is. Hoe dan ook is goud in alle tumult van het laatste jaar verrassend stabiel gebleven en daar verwacht ik geen verandering in totdat de dollar barst.quote:Olie verdubbeld, goud weer naar 1000, stockmarket +50%, dollar-index naar nieuwe lows. Dit kan zo omkeren.
Juist de meerderheid gelooft nu in vrij sterke inflatie (mede doordat men weer economische groei verwacht), gezien hoe de financiële markten er nu voor staan.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:11 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat is op zich een analyse waar ik me zeer in kan vinden, ware het niet dat wij zo'n beetje de enigen schijnen te zijn die in inflatie geloven. De rest van de wereld meent gewoon dat de economie uit het dal is, vandaar de stijgingen in olie en aandelen.
(en redelijkerwijs vind ik het zelf ook nog een tikkeltje vroeg om als hedge tegen inflatie aandelen te kopen.. ik denk niet dat dat er achter zit)
[..]
Voor olie en aandelen lijkt het me waarschijnlijk, voor de dollar zou ik het een stunt vinden. Het vertrouwen daarin is flink afgenomen, de VS kan zijn obligaties al niet meer kwijt. Het punt waarop een stijging van een paar procent meteen wordt aangegrepen om op grote schaal te verkopen kan niet ver weg zijn. Maar uitsluiten kan ik het niet, vorig jaar verraste de contraire beweging me ook. Wat betreft goud, ik heb enig vertrouwen in de analyses van GATA en Fekete, die menen dat de koers al decennia omlaaggemanipuleerd is met ongedekte futures, een praktijk die door de toegenomen vraag naar fysiek goud lastiger vol te houden is. Hoe dan ook is goud in alle tumult van het laatste jaar verrassend stabiel gebleven en daar verwacht ik geen verandering in totdat de dollar barst.
Ken je overigens het ongelooflijke maar onweersproken verhaal van Patrick Byrne (geniale vent, tevens ceo van overstock.com) en zijn strijd tegen naked short selling? Zie zijn site Deep Capture, of begin hier. Samenvatting: een kongsi van mafia, hedge funds en wall-street journalisten heeft d.m.v. naked shortselling en andere manipulaties duizenden bedrijven vernietigd en de ondergang van Bear Stearns bewerkstelligd, daarmee de kredietcrisis inluidend. De SEC stond erbij en deed niets. Als ik er tijd voor had zou ik er een topic over openen, maar misschien is het voor jou aanleiding tot een paar frontpageverhalen.
Ik denk dat die stijgingen vooral komen doordat kapitaal nu bijna niks kost. Als je bijvoorbeeld 5% kunt krijgen op je geld dan is het niet gunstig om je geld in commodities te stoppen want dat is dood geld en op de bank krijg je 5%, dus in feite verlies je 5%. Als de rente bijna 0% is loont het niet meer om het op de bank te zetten of om bonds te kopen, dus koop je als bedrijf commodities die je later toch een keer nodig gaat hebben. Dat geeft je meteen een inflatie hedge. In China worden banken door de overheid gedwongen om geld uit te lenen aan bedrijven die er verder niets mee kunnen omdat met de huidige overcapaciteit niemand gaat investeren. Die stockeren daarom maar commodities.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:11 schreef dvr het volgende:
De rest van de wereld meent gewoon dat de economie uit het dal is, vandaar de stijgingen in olie en aandelen.
Maar dat geld zal hoofdzakelijk naar de korte maturities gaan. Die trend zie je nu al.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:46 schreef pberends het volgende:
Wanneer de aandelenmarkten weer gaan dalen kunnen de US-bonds weer flink aansterken. Dan is de stortvloed aan bonds op de market niet perse erg.
De belegger doet elke keer inflatie- en deflatie-trades, en als het sentiment onder beleggers deflatie is, willen ze maar wat graag 10y bonds voor 3,7% rente.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 19:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar dat geld zal hoofdzakelijk naar de korte maturities gaan. Die trend zie je nu al.
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 01:03 schreef SchopenhauersBiatsj92 het volgende:
ik moet weer eens naar die PC-club gaan en per ongeluk een fles rode wijn over de garderoberekken tiefen. hoppa, hele gdp van afrika in één keer weg
Als die expiratie enig effect heeft dan zal het wat lagere koersen zijn. Want (volgens de summiere theorie) middelt die koers juist uit.quote:Op maandag 17 augustus 2009 08:26 schreef pberends het volgende:
Elke dikke daling zal nog wel even aangegrepen worden om te kopen. Zeker met deze expiratieweek zou ik nog even huiverig zijn met shorten. Wel longposities afbouwen natuurlijk. Hopelijk bij expiratie richting de 300 om vervolgens een echte top neer te zetten. Dan short gaan voor de langere termijn.
Ik heb al wat putjes dus mij maakt het weinig uitquote:Op maandag 17 augustus 2009 08:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als die expiratie enig effect heeft dan zal het wat lagere koersen zijn. Want (volgens de summiere theorie) middelt die koers juist uit.
Ik heb ING puts dec, ver out of the moneyquote:Op maandag 17 augustus 2009 08:45 schreef LXIV het volgende:
Wat voor puts heb je? Op aandelen of op de index? Lange of korte looptijd. Deep of at the money?
Iedere put kost wat hij waard is. Je hoopt dus op een onverwacht hoge koersdaling voor ING?quote:Op maandag 17 augustus 2009 09:11 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik heb ING puts dec, ver out of the moneydus spotgoedkoop.
ING gaat naar mijn vermoeden down the drain ja. Minimaal naar de 6.quote:Op maandag 17 augustus 2009 09:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Iedere put kost wat hij waard is. Je hoopt dus op een onverwacht hoge koersdaling voor ING?
Als je dit soort "goedkope" puts koopt als particulier wegen de transactiekosten juist zwaar.
0-2 euro op termijnquote:Op maandag 17 augustus 2009 09:28 schreef LXIV het volgende:
Nou, zes zou misschien nog wel kunnen ja.
quote:De Amerikaanse Colonial Bankgroep is failliet verklaard.
Overgenomen
De bank, die opereerde in de Amerikaanse staat Alabama, is in zijn geheel overgenomen door concurrent BB&T. Dit heeft de Amerikaanse financiële toezichthouder FDIC bekendgemaakt
Grootste
Behalve Colonia sloten de autoriteiten nog vier regionale banken. Hiermee komt het totale aantal banken dat sinds begin dit jaar in de Verenigde Staten bankroet is gegaan op 77. Colonial is daarvan de grootste, aldus de FDIC.
346 filialen
Colonial had in Alabama 346 filialen.
wat denk jij van tom tom het aandeel dat het meest gestegen is dit jaar bijna 90% , goede shorter?quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:54 schreef LXIV het volgende:
Hopen dat het nu dan eens echt doorzet. Van dit soort signalen heb ik al voldoende gezien. Bodem 255-260
Het wordt een tricky week, ik ben neutraalquote:Op maandag 17 augustus 2009 11:54 schreef LXIV het volgende:
Hopen dat het nu dan eens echt doorzet. Van dit soort signalen heb ik al voldoende gezien. Bodem 255-260
Wel, het is gewoon een volatiel aandeel dat correleert met de index. Dus als die index daalt gaat T2 ook mee. Maar die 90% stijging is natuurlijk wel vooraf gegaan aan een hele, hele diepe daling.quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:59 schreef edwinh het volgende:
[..]
wat denk jij van tom tom het aandeel dat het meest gestegen is dit jaar bijna 90% , goede shorter?
Vraag me af of het verstandig is om VDM te kopen...quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:58 schreef UncleSam het volgende:
Je zou Van Der Moolen maar hebben gekocht op 30ct, nu weer op 44ct.
Lijkt me dat alles wat zo hard aan het stijgen is, geen verstandige koop is. Te veel sentiment, denk ik zo.quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Vraag me af of het verstandig is om VDM te kopen...
quote:Het parlement in IJsland wil de afbetaling van 4 miljard euro aan schulden van het IceSave-debacle uitsmeren en maximeren.
2 procent van het BNP
IJsland gaat voorstellen dat de eerste 7 jaar niets wordt betaald, dat is ook het huidige akkoord, maar het land wil daarna maximaal 2% van het Bruto Nationaal Product betalen. IJsland moet een akkoord bereiken met Groot-Brittannië en met ons land, omdat anders allerlei andere wereldwijde noodsteun-maatregelen niet rond komen.
Nederland
Nederland heeft IJsland 1,3 miljard euro geleend om de Nederlandse Icesave spaarders te compenseren. IJsland betaalt de eerste 20.000 euro per rekeninghouder. Nederland neemt het bedrag tot 100.000 voor haar rekening. Boven de 100.000 euro krijgen de spaarders nu nog niet terug.
Wat is het BNP van IJsland?quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:24 schreef RvLaak het volgende:
IJsland past icesave-akkoord Nederland en Groot Brittannië aan
[..]
Er WAS sprake van een bubble, maar die is NU AL geknapt.quote:MARKET COMMENT: AEX -1,5%, markt schrikt van China
17-08-2009 10:38:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX noteert maandag na ruim een uur handel 1,4% lager nadat in de China de koersen maandag fors onder druk kwamen te staan. Ook de grondstoffenmarkt in China stond onder flinke druk. "In China was er min of meer sprake van een bubble, die is geknapt. Het effect van de verliezen daar zag je terug in Japan, waar de Nikkei-225 3,1% verloor en zie je terug op de Europese beurzen en de Amerikaanse futures. De schrik zit er even in momenteel", aldus handelaar Peter Jurgens van Keijser Capital. Het verlies in Amsterdam wordt breed gedragen, terwijl alleen TomTom, Heineken en Aegon hoger noteren na koersdoelverhogingen. Jurgens spreekt nog niet van een situatie waarin de AEX zich opmaakt voor een flinke correctie. "Er is vooralsnog in feite niet zoveel aan de hand. De index heeft alleen duidelijk moeite om hogere toppen te vormen", aldus Jurgens. De macro-economische agenda voor maandag is voor wat de VS betreft matig gevuld, met alleen een index van de economische activiteiten uit de regio New York en een huizenbouwcijfer over augustus dat om 19.00 uur wordt gepubliceerd. De omzetten zijn matig. De AEX gaat maandag om 10.30 uur met 1,5% omlaag naar 283,81 punten bij een voorlopig laagste notering van 282,13 punten. (ANS)
Kwist dat California failliet was, maar Chicago? Damnquote:Dat de huidige wereldwijde crisis niet alleen van invloed is op landen als geheel, blijkt wel in Amerika. De stad Chicago heeft vandaag al haar ambtenaren verplicht vrij gegeven, onbetaald!
Chicago
In Chicago is het vandaag onmogelijk om een nieuw paspoort aan te vragen, of om bijvoorbeeld met het openbaar vervoer te reizen. De stad heeft besloten dit jaar 3 bezuinigingsdagen in te lassen, en vandaag is de eerste. Alleen de meest noodzakelijke voorzieningen blijven doordraaien, maar in pricipe zijn de ziekenhuizen ook gesloten. Al het personeel is naar huis gestuurd, zonder salaris.
Ook veel zakenmensen zullen vandaag niet op kantoor komen en ook het huisvuil wordt niet opgehaald. Bezuiniging voor de lokale overheid: 8,3 miljoen dollar.
Speculeren. Ritjes maken. Het aandeel staat laag, dus een paar cent erbij is een aardige percentuele winst.quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Vraag me af of het verstandig is om VDM te kopen...
In sommige staten van de VS wordt zo weinig belasting betaald dat er inderdaad bijna geen geld overblijft voor wat dan ook. Het voordeel is dat er wel weer ruimte is voor belastingverhogingen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:44 schreef RvLaak het volgende:
Bezuinigingen: Chicago sluit vandaag alle kantoren
[..]
Kwist dat California failliet was, maar Chicago? Damn
quote:De Europese Commissie wil dat lidstaten veel meer macht krijgen om bij banken in te grijpen.
Overheden moeten banken in nood kunnen saneren en desnoods onteigenen. In beide gevallen staan aandeelhouders buitenspel. De Commissie bereidt dit voorstel momenteel voor en presenteert het in oktober, aldus bronnen in Brussel.
Wegens de kredietcrisis moesten in tal van landen banken met staatssteun worden gered. In sommige gevallen, zoals bij Fortis/ABN Amro, zijn banken zelfs genationaliseerd. De Commissie wil ministers van financiën de ruimte geven om eerder bij een bank in te grijpen dan nu vaak is gebeurd.
Bank bijtijds saneren
'De vraag is hoe overheden een bank bijtijds kunnen saneren', zegt een bron. 'De Commissie wil dat lidstaten snel maatregelen kunnen nemen, desnoods buiten de aandeelhouders om.' Dit voorstel bevat zogeheten crisismanagementinstrumenten. Het is het sluitstuk van een serie plannen om het toezicht op financiële instellingen te versterken.
Om lidstaten meer macht te geven wil de Commissie wetgeving rondom vennootschapsrecht en faillissementsrecht aanpassen. Dit voorstel van de Commissie is een poging deze nieuwe mogelijkheden op de EU-agenda te zetten. Pas in een later stadium zal Brussel met concrete plannen voor nieuwe richtlijnen komen.
Bank overnemen
Brussel speelt hiermee in op een wens die in verschillende Europese landen leeft. In de Verenigde Staten heeft de overheid al de mogelijkheid in te grijpen bij een bank. Zo kan een toezichthouder in een weekend een bank overnemen, die deels liquideren en op maandagochtend een afgeslankte, gezondere bank weer teruggeven aan de aandeelhouders.
* Dossier Staatssteun
* Dossier Kredietcrisis
Recent heeft de Amerikaanse president Barack Obama voorgesteld deze mogelijkheden nog verder uit te breiden, zodat niet alleen grote banken maar ook andere financiële instellingen eronder vallen.
Nationalisatie Fortis België en Nederland
Minister Wouter Bos van Financiën heeft eerder al aangekondigd dat hij vergelijkbare mogelijkheden onderzoekt. Hij opperde dat aandeelhouders van banken in het uiterste geval onteigend moeten kunnen worden. Nu heeft de nationalisatie van Fortis in België en Nederland tot rechtszaken van aandeelhouders geleid.
Voor de zomer liet Bos de Kamer weten dat hij een versterking wil van de crisisinstrumenten. Daarbij verwees hij expliciet naar de mogelijkheden die er in de VS zijn.
Converteerbare lening
Ook zou hij een bank willen dwingen tot het aangaan van een converteerbare lening. Als de buffers van de bank onder een bepaald niveau zakken, kan de toezichthouder de bank dan dwingen die lening om te zetten in aandelen, waardoor het eigen vermogen weer toeneemt. Bos benadrukt in dit visiedocument dat hierover internationale afspraken nodig zijn.
Duitsland nam begin dit jaar een onteigeningswet aan om Hypo Real Estate te kunnen redden. Het Verenigd Koninkrijk nam begin vorig jaar een noodwet aan om Northern Rock te kunnen nationaliseren. In beide gevallen ging het om een binnenlandse aangelegenheid. De Commissie beschouwt de gang van zaken rond Northern Rock als een belangrijke les en zal die ervaringen verwerken in haar plan.
Belastingverhogingen zijn in California niet mogelijk, puur vanwege de vergaande democratie die ze daar hebben. Het volk beslist daar zelf over dit soort zaken. Tenminste, als ik het mij goed herinner.quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
In sommige staten van de VS wordt zo weinig belasting betaald dat er inderdaad bijna geen geld overblijft voor wat dan ook. Het voordeel is dat er wel weer ruimte is voor belastingverhogingen.
Ziekenhuizen dicht is natuurlijk te gek voor woorden. Je zult vandaag maar een ongeluk krijgen in Chicago!
Waarom zo snel al, bij het begin van een dip na een forse ralley? En je zult voor die calls oktober 300 toch behoorlijk in de buidel hebben moeten tasten.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:25 schreef Vandergeld het volgende:
Puts aug 285 verkocht met een mooie winst. Nu voorzichtig long gegaan in calls oktober 300, verwacht dat we flink omhoog gaan komende weken. Eerst naar 275-280 is ook een mogelijkheid, maar dat is dan een mooi bijkoop moment
Ik twijfelde om Umicore te verkopen aan 50% rendement, da's ook een metaalgroep?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:18 schreef LXIV het volgende:
Wie twijfelde nu of hij Arcelor Mittal moest verkopen met 50% koerswinst? En heb je dat ook gedaan, op welke koers?
Als de beurs massaal naar beneden gaat doet het er niet toe dat er bepaalde koersdoelen zijn afgegeven. Als alles naar beneden gaat, gaat ook alles naar beneden. Op Crucell en KPN na dan.quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:18 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Ik twijfelde om Umicore te verkopen aan 50% rendement, da's ook een metaalgroep?
Niet gedaan, de dag daarna gaf Goldman Sachs een koersdoel van 25 euro en best buy in sector.
Bovendien is werd het aan het begin van het jaar door de meeste analisten getipt als overnamedoel.
I know, GS, analisten, pot nat enz, maar toch. Denk dat de 25 wel haalbaar is eerlijk gezegd.
Ik denk eerder dat de beurs nog een half jaar minstens naar boven gaat; de rente op spaarrekeningen is te laag, de berichten gaan in de richting dat de economie bijtrekt -> voor de realiteit weer komt bovendrijven gaat er eerst nog een koopgolf komen denk ik.quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:37 schreef pberends het volgende:
[..]
Als de beurs massaal naar beneden gaat doet het er niet toe dat er bepaalde koersdoelen zijn afgegeven. Als alles naar beneden gaat, gaat ook alles naar beneden. Op Crucell en KPN na dan.
Door de lage (negatieve) inflatie is de reele rente niet historisch laag en een spaarrekening relatief aantrekkelijk.quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:58 schreef tony_clifton- het volgende:
de rente op spaarrekeningen is te laag
quote:De verkoop van nieuwe personenauto's is over de eerste tien dagen van de maand augustus met 40,7 procent gekelderd tot 6386 stuks.
Verkopen
Vanaf het begin van het jaar zijn de verkopen met ruim een kwart afgenomen tot 350.962. Dat blijkt uit maandag gepresenteerde cijfers van Bovag en RAI, verzameld door datacenter RDC.
Hand op de knip
"We wachten met spanning op de cijfers voor de rest van de maand. De autobranche zit in zwaar weer", zegt Bovag-woordvoerder Gijs Bosman. Door de onzekerheid over de economische situatie houden mensen de hand op de knip. "Als mensen niet zeker zijn of ze volgend jaar nog wel een baan hebben, gaan ze geen nieuwe auto kopen", aldus Bosman.
Sloopregeling
De sloopregeling in Nederland biedt maar weinig soelaas voor de verkoop van nieuwe auto's. Slechts een kwart van de auto's die zijn aangeschaft met de regeling is nieuw, de rest zijn occasions. Bezitters van een oude auto kunnen op grond van de regeling een premie krijgen die varieert van 750 tot 1000 euro, als ze hun voertuig inruilen voor een nieuwer exemplaar.
Grillig verloop
De brancheorganisaties maken sinds enkele maanden de verkoopcijfers van personenauto's bekend. Vanwege de korte periode kunnen deze een grillig verloop tonen.
Je ziet toch dat die subsidieregeling in andere landen wel een "succes" is.quote:
Wat is de real interest rate? 10y bond - inflatie?quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Door de lage (negatieve) inflatie is de reele rente niet historisch laag en een spaarrekening relatief aantrekkelijk.
[ afbeelding ]
Overigens is ook het dividendrendement van een gediversificeerde aandelen portefeuille niet hoog. Europa ca 3,4% en S&P500 ca 2,2%.
Yepquote:Op maandag 17 augustus 2009 16:22 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat is de real interest rate? 10y bond - inflatie?
Ik snap ook niet waarom iemand daarvoor z'n bed uitkomtquote:En 2,2% dividend.
Ben benieuwd wat het lange termijn effect is. Afgezien van een totale vraag-implosie volgend jaar, hoe lang gaan de nieuwe auto's mee? Gaan die net zo lang, of zelfs langer, mee dan hun voorgangers?quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je ziet toch dat die subsidieregeling in andere landen wel een "succes" is.
Koop je voor £10.000 een nieuwe auto, krijg je £3.000 belastinggeld kado. Ja, dan trek je best eventjes wat vraag naar voren.
Die nieuwe vondst in Australie kwam als een donderslag bij heldere hemelquote:
Nee hoor, beurs omlaag is goud omlaag. Enige wat omhoog gaat is de dollar en bonds.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:26 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Die nieuwe vondst in Australie kwam als een donderslag bij heldere hemelIk dacht dat goud het meestal goed doet als de beurzen omlaag gaan.
Sowieso vind ik het een compleet achterlijk plan.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:25 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat het lange termijn effect is. Afgezien van een totale vraag-implosie volgend jaar, hoe lang gaan de nieuwe auto's mee? Gaan die net zo lang, of zelfs langer, mee dan hun voorgangers?
Wow, goed beargumenteerd. Niets tegen in te brengenquote:Op maandag 17 augustus 2009 16:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Sowieso vind ik het een compleet achterlijk plan.
Ten eerste komt die £3000 uit je eigen zak, want de belastingbetaler moet het uiteindelijk (met rente!) aan belasting terugbetalen. Het voelt voor mij dus (als iemand die niet deelneemt aan de regeling) als dat er weer eens geld uit m'n zak word geklopt die ik zelf veel beter had kunnen aanwenden.
Ten tweede zie ik niet waarom het verstandig is om perfect goede autos te vernietigen (een tien jaar oude auto doet het meestal nog prima en is gewoon zuinig, schoon en veilig) en vervolgens een nieuwe te maken, met beslaglegging om milieu grondstoffen etc.
Ten derde heeft het een element van willekeur. Iemand die bijv 3 jaar geleden een nieuwe auto kocht heeft er bijvoorbeeld geen voordeel van.
Ten vierde komt er niets duurzaams uit voort. Het is pure consumptie
Ten vijfde is het een misallocatie van kapitaal dat ook gebruikt had kunnen worden voor nuttige zichzelf terugverdiendende investeringen.
quote:Ook Wall Street valt ten prooi aan winstnemingen
17-08-2009 16:26:03
Brussel (tijd) - Net als de Europese beurzen koersen de toonaangevende indexen op Wall Street maandag afgetekend lager. Beleggers vrezen dat de globale economie niet snel genoeg herstelt om de forse rally van de afgelopen maand te verantwoorden. De zwakke cijfers over de Japanse economie wegen op de technologiewaarden.
Naa een goed half uur handel zakt de Dow Jones 1,9 procent tot 9.146,22 punten. De S&P500 verliest 2,3 procent tot 981,46 punten. Schermenbeurs Nasdaq gaat 2,2 procent lager tot 1.942,17 punten. De afgelopen maand zette de S&P500 zijn steilste klim in zowat 70 jaar neer.
De cijfers over de Japanse economische groei, die achterbleven op de verwachtingen, komen hard aan bij bedrijven die een belangrijk deel van hun inkomsten uit dat land halen. Dat is onder meer het geval voor Intel, dat 60 procent van zijn omzet in Japan haalt. Het aandeel verliest 1,4 procent tot 18,51 dollar. Ook IBM, wiens Japanse inkomsten nochtans beperkt blijven tot 10 procent van de totale omzet, zakt 1,3 procent tot 116,99 dollar.
De nieuwe golf van bankfaillissementen in de VS weegt op de beursgenoteerde sectorgenoten. Daarbij zorgde de ondergang van Colonial Bank voor de grootste schok. Het gaat om het grootste faillissement in de Amerikaanse banksector sinds het kapseizen van Washington Mutual vorig jaar. De voornaamste verliezers zijn Citigroup (-5,5% tot 3,82 dollar) en Bank of America (-4,8% tot 16,55 dollar).
De daling van de grondstoffenprijzen, als gevolg van het afgenomen vertrouwen in het wereldwijde economische herstel, blijft niet zonder gevolgen voor de daaraan gelinkte Amerikaanse aandelen. Aluminiumgigant Alcoa duikt 6,7 procent lager tot 12,38 dollar nadat op de London Metal Exchang de prijzen voor zowel koper, lood, nikkel, tin als aluminium omlaag gingen.
Ook de olieprijs blijft niet gespaard. Na de forse duik van vrijdag, zakt de prijs voor een vat West Texas Intermediate verder weg in de richting van 65 dollar. ConocoPhillips zakt 3,3 procent, terwijl Chevron 3 procent verliest.
In het geval van de VS is het nog grappiger: Men vernietigt auto's, scheept het schoot naar China en Japan, daar maken ze er nieuwe auto's van, en de Amerikanen importeren die nieuwe auto's weer om te consumeren.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Sowieso vind ik het een compleet achterlijk plan.
Ten eerste komt die £3000 uit je eigen zak, want de belastingbetaler moet het uiteindelijk (met rente!) aan belasting terugbetalen. Het voelt voor mij dus (als iemand die niet deelneemt aan de regeling) als dat er weer eens geld uit m'n zak word geklopt die ik zelf veel beter had kunnen aanwenden.
Ten tweede zie ik niet waarom het verstandig is om perfect goede autos te vernietigen (een tien jaar oude auto doet het meestal nog prima en is gewoon zuinig, schoon en veilig) en vervolgens een nieuwe te maken, met beslaglegging om milieu grondstoffen etc.
Ten derde heeft het een element van willekeur. Iemand die bijv 3 jaar geleden een nieuwe auto kocht heeft er bijvoorbeeld geen voordeel van.
Ten vierde komt er niets duurzaams uit voort. Het is pure consumptie
Ten vijfde is het een misallocatie van kapitaal dat ook gebruikt had kunnen worden voor nuttige zichzelf terugverdiendende investeringen.
quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:41 schreef pberends het volgende:
[..]
In het geval van de VS is het nog grappiger: Men vernietigt auto's, scheept het schoot naar China en Japan, daar maken ze er nieuwe auto's van, en de Amerikanen importeren die nieuwe auto's weer om te consumeren.
Goud wordt vaak gezien als een 'crisis hedge', maar dat blijkt al decennialang niet meer te werken. The proof of the pudding was natuurlijk eind vorig jaar toen men dacht dat het complete financiele stelsel zou instorten. En de goudprijs....daalde.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:26 schreef Zero2Nine het volgende:
Ik dacht dat goud het meestal goed doet als de beurzen omlaag gaan.
Ik doe wel een AEX nabeurs bericht met Colonial erinquote:Op maandag 17 augustus 2009 16:41 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dacht al, die naam komt me bekend voor:
[..]
Ben benieuwdquote:Op maandag 17 augustus 2009 16:44 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik doe wel een AEX nabeurs bericht met Colonial erin.
...en betalen met geld dat ze van diezelfde Chinezen en Japanners lenenquote:Op maandag 17 augustus 2009 16:41 schreef pberends het volgende:
[..]
In het geval van de VS is het nog grappiger: Men vernietigt auto's, scheept het schoot naar China en Japan, daar maken ze er nieuwe auto's van, en de Amerikanen importeren die nieuwe auto's weer om te consumeren.
Het hele auto gebeuren is zwaar overtrokken, kijk eens wat er aan Azie of Afrika voor barrels rondrijdenquote:Op maandag 17 augustus 2009 16:43 schreef RvLaak het volgende:
[..], doet me denken aan de mythe dat de Prius zo groen zou zijn. Om een Prius te bouwen, is net zo veel uitstoot nodig als om een Jeep (dacht ik) te bouwen en 3 jaar te rijden.
De media in de VS wordt gecontroleerd door de illuminati.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:47 schreef SeLang het volgende:
Verder verbaast het me dat je zo weinig hoort over het feit dat de FDIC (zeg maar het Amerikaanse Depositogarantiestelsel) nu failliet is.
Dus daar zijn de media ook in handen van de linksen!quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:54 schreef pberends het volgende:
[..]
De media in de VS wordt gecontroleerd door de illuminati.
Meer in handen van de corporate whores.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dus daar zijn de media ook in handen van de linksen!
MARKET TALK: Aegon aandeel 12,6% verwaterd - KBCquote:
Ik zie een mooie hedge mocht de dollar uiteindelijk toch nog instorten: terugwinnen van coke uit oude dollarbiljetten!quote:90 procent van de dollarbiljetten draagt cocaïnesporen
Negen van de tien dollarbiljetten die in de grote steden in de Verenigde Staten in omloop zijn, dragen sporen van cocaïne.
Dat concludeerden onderzoekers van de Universiteit van Massachusetts in Dartmouth die bankbiljetten uit dertig steden in de hele wereld aan een chemische analyse onderworpen.
Contact met cocaïne
In Washington D.C. is het welhaast onmogelijk een briefje te vinden dat nooit in contact is geweest met cocaïne. Op 95 procent van de biljetten uit de hoofdstad werden drugs aangetroffen. Ook in Detroit, Baltimore en Boston waren weinig biljetten 'clean'.
Twee jaar geleden vonden de onderzoekers op 'slechts' twee derde van de biljetten sporen van cocaïne. Onderzoeksleider Yuegang Zuo toonde zich verrast over de enorme toename. ,,Ik weet niet waar het vandaan komt, misschien dat door de economische crisis meer mensen met stress cocaïne gaan gebruiken."
Coke
Cocaïne komt op bankbiljetten terecht als gebruikers ze, strak opgerold, gebruiken om het poeder op te snuiven, of als ze door handen gaan van mensen die met de drugs in aanraking zijn geweest.
Uit het onderzoek bleek verder dat 85 procent van de Canadese dollars met coke in aanraking is geweest. In Brazilië geldt dat voor acht op de tien biljetten. In het Verre Oosten is het geld aanmerkelijk schoner. Slechts op 20 procent van de Japanse yens en 12 procent van het verzamelde Chinese geld werd cocaïne aangetroffen. Euro's werden niet onderzocht.
© RTLZ.nl
linkje? Heb ik namelijk ook nog helemaal niets over gehoord of gelezen...quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:47 schreef SeLang het volgende:
Verder verbaast het me dat je zo weinig hoort over het feit dat de FDIC (zeg maar het Amerikaanse Depositogarantiestelsel) nu failliet is.
quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik zie een mooie hedge mocht de dollar uiteindelijk toch nog instorten: terugwinnen van coke uit oude dollarbiljetten!
Die zullen wel hebben ingeschreven op die aandelenemissie en moesten de aandelen doorplaatsen naar hun klanten.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:57 schreef pberends het volgende:
[..]
MARKET TALK: Aegon aandeel 12,6% verwaterd - KBC
Heel apart hoe al die bureau's daarna opeens met koersdoeladviezen kwamen van 6,5 euro.
FDIC running dry........what's nextquote:Op maandag 17 augustus 2009 16:59 schreef RvLaak het volgende:
[..]
linkje? Heb ik namelijk ook nog helemaal niets over gehoord of gelezen...
dankquote:Op maandag 17 augustus 2009 17:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
FDIC running dry........what's next
Nee deze correctie op de stijging is veel te gevaarlijk om op te handelen verder. Het kan zijn dat we verder doorzakken, maar de stijging op de langere termijn is op dit moment veel minder risicovol om op te traden.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom zo snel al, bij het begin van een dip na een forse ralley? En je zult voor die calls oktober 300 toch behoorlijk in de buidel hebben moeten tasten.
Wil je niet afwachten wat de beurs deze week nog in petto heeft?
ja en de depressie begintquote:Op maandag 17 augustus 2009 17:17 schreef pberends het volgende:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601109&sid=a0sLU2hOmYZ0
Goldman Sachs’s Cohen Says Recession Is Ending ‘Now’ (Update1)
Ik denk dat het zeer korte termijn neerwaarts risico vrij beperkt is, later deze weeK up is mijn vermoeden. Hopelijk nieuwe highs rond de 295-300; maar een hertest van de 290-293 kan ook.quote:Op maandag 17 augustus 2009 17:16 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Nee deze correctie op de stijging is veel te gevaarlijk om op te handelen verder. Het kan zijn dat we verder doorzakken, maar de stijging op de langere termijn is op dit moment veel minder risicovol om op te traden.
We zitten op een trendlijn als steunquote:Op maandag 17 augustus 2009 17:16 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Nee deze correctie op de stijging is veel te gevaarlijk om op te handelen verder. Het kan zijn dat we verder doorzakken, maar de stijging op de langere termijn is op dit moment veel minder risicovol om op te traden.
Met stockpicking is eenvoudig 4,5% te behalen op de AEXquote:Op maandag 17 augustus 2009 16:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Yep
[..]
Ik snap ook niet waarom iemand daarvoor z'n bed uitkomt
Dat geloof ik in wezen ook, maar als je zo redeneert moet je alles behalve termijncontracten hebben. Ga dan gewoon long in aandelen als je gelooft dat het uiteindelijk allemaal toch goed komt. Maar toch niet in calls op de AEX! Valt alleen al het tempo van het herstel tegen dan ben je al je geld kwijt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 17:16 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Heeft ook met het risicoprofiel van een ieder als belegger te maken, mijne is waarschijnlijk een iets agressievere als die van jouquote:Op maandag 17 augustus 2009 17:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat geloof ik in wezen ook, maar als je zo redeneert moet je alles behalve termijncontracten hebben. Ga dan gewoon long in aandelen als je gelooft dat het uiteindelijk allemaal toch goed komt. Maar toch niet in calls op de AEX! Valt alleen al het tempo van het herstel tegen dan ben je al je geld kwijt.
Dat heeft niets met risicoprofiel te maken. Als ik denk dat de beurzen gaan stijgen ga ik gerust 160% long zitten. In volatiele aandelen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 17:56 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Heeft ook met het risicoprofiel van een ieder als belegger te maken, mijne is waarschijnlijk een iets agressievere als die van jou
Ik verwacht niet dat aandelen uiteindelijk gaan stijgen, ik verwacht op langere termijn een enorm dalende beurs met een bodem van richting de 50-75 voor de aex. Ik verwacht op een korte termijn een stijging, waarbij 320-330 voor oktober expiratie mij totaal niet zou verbazen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 17:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat heeft niets met risicoprofiel te maken. Als ik denk dat de beurzen gaan stijgen ga ik gerust 160% long zitten. In volatiele aandelen.
Maar omdat je er vanuit gaat dat aandelen uiteindelijk toch wel weer zullen stijgen indexopties te gaan kopen vind ik niet zo verstandig. Want als dat herstel, waar ik dus ook wel in geloof, wat langer uitblijft of wanneer we wat dieper gaan dan geplanned, dan ben je dus gewoon je geld kwijt. Had je aandelen gekocht dan kun je het zo lang uitzingen als je wil.
Dat lijkt mij (niet onrespectvol bedoeld) van die Graham-wijsheid waar je in praktijk toch wel een serieuze kanttekening moet bij maken.quote:Op maandag 17 augustus 2009 18:03 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat aandelen uiteindelijk gaan stijgen, ik verwacht op langere termijn een enorm dalende beurs met een bodem van richting de 50-75 voor de aex. Ik verwacht op een korte termijn een stijging, waarbij 320-330 voor oktober expiratie mij totaal niet zou verbazen.
Een bodem van 50/75????quote:Op maandag 17 augustus 2009 18:03 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat aandelen uiteindelijk gaan stijgen, ik verwacht op langere termijn een enorm dalende beurs met een bodem van richting de 50-75 voor de aex. Ik verwacht op een korte termijn een stijging, waarbij 320-330 voor oktober expiratie mij totaal niet zou verbazen.
Gokken op koersbewegingen van de AEX (zeker met opties) is een spelletje dat je op de lange termijn gewoon verliest. Neem dat van mij aan, als oude rot. Er is geen enkele reeele aanwijzing dat het door jou geschetste scenario op deze manier zou plaatsvinden.quote:Op maandag 17 augustus 2009 18:03 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
]quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dus daar zijn de media ook in handen van de linksen!
Als je vanaf mei op elke correctie langlopende calls had gekocht had je gewoon winst gemaaktquote:Op maandag 17 augustus 2009 18:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gokken op koersbewegingen van de AEX (zeker met opties) is een spelletje dat je op de lange termijn gewoon verliest. Neem dat van mij aan, als oude rot. Er is geen enkele reeele aanwijzing dat het door jou geschetste scenario op deze manier zou plaatsvinden.
Als je gelooft dat de beurs op de LLT naar 50 gaat, zet je geld dan op een spaarrekening zodat je kunt kopen als je scenario uitkomt. Als het niet uitkomt heb je altijd nog de rente.
Als je gelooft dat de beurs op de LLT weer vrolijk omhoog wandelt, koop dan een gespreid pakket aandelen in met geld dat je kunt missen en wacht geduldig af. Worst case raak je de inzet kwijt, alhoewel ik denk als je dat nu doet je een hele goede winstkans hebt (termijn 5 tot 10 jaar)
Maar je moet het zelf weten. Het is jouw geld.
Ja, omdat we toen in een langdurige ralley zaten. Maar hoe wil je aantonen dat die ralley zich de komende maanden in dat tempo en met die dynamiek voort zal zetten?quote:Op maandag 17 augustus 2009 20:44 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Als je vanaf mei op elke correctie langlopende calls had gekocht had je gewoon winst gemaakt
Dan moet er een extra risicopremie in de koersen van bankenquote:
Aluhoedjewebsites mag je in BNW/TRU posten, niet hierquote:Op maandag 17 augustus 2009 21:23 schreef Westlander het volgende:
Nieuw artikel op Xandernieuws: '1000 banken VS op instorten' - FED drukt biljoenen dollars bij
http://xandernieuws.punt.nl/?id=546893&r=1&tbl_archief=&
Raap me opquote:Op maandag 17 augustus 2009 21:39 schreef SeLang het volgende:
Die 1000 banken op instorten klopt op zich wel (het zijn wel kleine bankjes).
Alleen geld printen gaan ze in oktober stoppen, althans dat zei Bernanke![]()
Hij is al aan het terugkrabbelen want vorige keer zei hij nog september.quote:
Ze laten de markt crashen; genoeg kopers voor obligaties te vinden.quote:Op maandag 17 augustus 2009 22:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hij is al aan het terugkrabbelen want vorige keer zei hij nog september.
Dat wordt nog interessant, want de FED koopt tegenwoordig een schrikbarend groot percentage van de net uitgegeven treasuries. Ik ben benieuwd wie ze dan gaat kopen.
ik niet GS en Pimco met geld van Benquote:Op maandag 17 augustus 2009 22:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat wordt nog interessant, want de FED koopt tegenwoordig een schrikbarend groot percentage van de net uitgegeven treasuries. Ik ben benieuwd wie ze dan gaat kopen.
whahah en nu staat ie in eens bij hoger bij opening +4% wat een butt progjequote:Op dinsdag 18 augustus 2009 08:51 schreef edwinh het volgende:
heeft er iemand hier ook programma's buiten chartnet die voorbeurs kunnen zien? want bij mij staat er dat Mittal -4% staat kan iemand dit bevestigingen?
Daarvoor hebben ze het PAT: Plunge Acceleration Team.quote:Op maandag 17 augustus 2009 22:23 schreef pberends het volgende:
[..]
Ze laten de markt crashen; genoeg kopers voor obligaties te vinden.
Ben zelf vooral benieuwd wat de extra dollars gaan doen met de koersquote:Op maandag 17 augustus 2009 22:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
quote:Bankverzekeraar SNS Reaal heeft verlies geboekt in de eerste zes maanden van dit jaar. Er was juist op een winst gerekend.
Tegenvallend
Analisten rekenden juist op een lichte winst. Het concern boekte een nettoverlies van 30 miljoen euro. Vijf door ANP-Reuters gepolste hadden gemiddeld een nettowinst van 2 miljoen euro verwacht in vergelijking met 226 miljoen euro een jaar eerder.
Goodwill
Het verlies is onder meer veroorzaakt door een afwaardering op de goodwill van de divisie Property Finance van SNS Reaal. Zonder die afwaardering kwam het bedrijf uit op een winst van 25 miljoen euro. SNS maakte bekend zich terug te trekken uit de internationale markten van vastgoedfinanciering en zich exclusief te gaan richten op Nederland.
Banken- en verzekeringstak
De bankentak van SNS Reaal maakte 64 miljoen euro winst in het eerste halfjaar van 2009. Dat is ruim 10% minder dan in dezelfde periode vorig jaar, maar 45% meer dan in de laatste zes maanden van 2008. De verzekeringstak boekte een winst van 5 miljoen euro. Het in 2007 overgenomen Zwitserleven boekte een winst van 29 miljoen euro. De onderliggende winst, ofwel de winst gecorrigeerd voor eenmalige posten en schommelingen op de financiele markten, kwam uit op 129 miljoen euro.
Staatssteun
Beleggers waren verder nieuwsgierig naar het terugbetalen van de staatssteun die de bankverzekeraar vorig jaar ontving. SNS Reaal liet weten dat het 'te vroeg is om te voorspellen' wanneer de 750 miljoen euro wordt terugbetaald.
Geen interimdividend
De Utrechtse bank-verzekeraar stelde verder in een toelichting dat de vooruitzichten voor de rest van dit jaar 'uitdagend blijven door het onzekere economische klimaat'. SNS Reaal keert geen interim-dividend uit.
Dus Heijmans kan het sociale plan niet alleen betalen... Veelzeggend?quote:Bouwbedrijf Heijmans is het eerste bedrijf waarvoor het ministerie van Sociale Zaken subsidie aanvraagt uit het Europese Globaliseringsfonds.
650 arbeidsplaatsen
De onderneming kondigde in januari aan dat 650 arbeidsplaatsen moeten verdwijnen om de ingezakte bouwmarkt door de economische crisis op te vangen. Via een mobiliteitscentrum moeten zoveel mogelijk van de overtollige werknemers met scholing, bemiddeling en training aan ander werk worden geholpen.
600.000 euro
Dat heeft een woordvoerder van Heijmans bevestigd. Sociale Zaken maakte dinsdag bekend dat een aanvraag voor de onderming is verstuurd naar Brussel voor een investering in het mobiliteitscentrum van bijna 600.000 euro. Van goedgekeurde aanvragen wordt 65 procent vergoed uit het fonds van de Europese Unie.
Grafimediabranche
Eerder heeft de Grafimediabranche als eerste sector bij Sociale Zaken aangeklopt voor steun uit het Globaliseringsfonds. Aan deze aanvraag wordt nog gewerkt.
Voorwaarden aangepast
In juni werd bekend dat de voorwaarden van het fonds zijn aangepast aan de economische crisis. Om een beroep te kunnen doen op de EU-steun moeten sectoren in een periode van negen maanden minimaal 500 ontslagen verwachten. Afzonderlijke bedrijven kunnen een aanvraag doen voor hulp als zij in een periode van vier maanden rekenen op ten minste 500 ontslagen. In het Europese fonds is jaarlijks 500 miljoen euro beschikbaar.
Aanvragen
Aanvragen van bedrijven en sectoren moeten worden ingediend via een speciaal ingericht agentschap van Sociale Zaken.
quote:De Haagse zakenbank NIBC heeft de nettowinst over het eerste halfjaar zien kelderen tot 15 miljoen euro, dat is een achteruitgang van 86%.
Lagere rente
In dezelfde periode van vorig jaar werd nog een winst van 109 miljoen euro behaald. Over het tweede kwartaal bleef 1 miljoen euro onderaan de streep over. Het resultaat werd vooral gedrukt door lagere rente-inkomsten en afschrijvingen op bezittingen door de financiële crisis.
Rentebaten
De netto rentebaten daalden over de eerste zes maanden van het jaar tot 28 miljoen euro. Over de eerste helft van 2008 bedroegen de rentebaten nog 98 miljoen euro. Volgens de bank is deze daling onder meer te wijten aan een grotere financiële buffer die wordt aangehouden.
Voorzichtig
NIBC is voorzichtig over de vooruitzichten, maar ziet de marktomstandigheden wel iets verbeteren. 'Alhoewel we vooruitgang boeken en positieve signalen zien op het operationele vlak, blijven de financiële en economische omstandigheden uitdagend en, zoals verwacht, op onze resultaten drukken'. aldus bestuursvoorzitter Jeroen Drost in een toelichting.
Kon helaas op ad.nl niet het bron artikel vinden.quote:Ook de ING gaat nu, als laatste bank, zijn variabele hypotheekrente verhogen. Uitgaande van de rentestanden deze maand, betekent dat een verhoging van 1,6 naar 3 procent rente.
Die zou alleen gelden voor hypotheken die na 2 juni zijn afgesloten. De afgelopen maanden kwamen veel mensen op het lage variabele tarief af, waardoor de kosten hoger werden dan de opbrengsten.
Andere banken dan ING hadden hun rentes al veel eerder verhoogd, aldus het AD.
Lol, ga je je schulden verkopen aan een bank die niet eens bestaansrecht heeftquote:Een persbericht van drie zinnen vanochtend. Randstad heeft een deal gesloten met Fortis Nederland ter waarde van 125 miljoen euro. Als appeltje voor de dorst mocht de uitzendmarkt verder opdrogen. Randstad verkoopt zijn Belgische schuldenaars.
Schulden doorverkopen
In feite wordt er in de deal tussen Randstad en Fortis schulden doorverkocht. Letterlijk meldt het persbericht: ,,The facility offers Randstad the opportunity to sell accounts receivable of its Belgian entities to Fortis Commercial Finance with a maximum of ¤ 125 million.''
Pinnen
Vertaald en in gewone mensen-taal komt het er op neer dat Randstad op elk moment 125 miljoen euro kan 'pinnen' bij Fortis. In ruil krijgt Fortis dan voor hetzelfde bedrag aan vorderingen die Randstad heeft op Belgische afnemers. Fortis neemt de debiteuren over en gaat aan het innen.
Vergoeding
Voor Fortis is er het voordeel van de vergoeding. Randstad betaalt ook nu al een vergoeding, terwijl de optie op de 125 miljoen euro nog ongebruikt op de plank ligt. ,,Het gaat om een hele kleine fee'', nuanceert Randstad-woordvoerder Bart Gianotten, ,,je moet denken in cijfers achter de komma.'' Als Randstad de optie inzet, dan gaat de vergoeding omhoog naar zo'n 6 tot 8 procent, afhankelijk van onder meer de Euribor-rente.
Kredietfaciliteit
Voor Randstad is het voordeel dat er cash klaar ligt, voor als het nodig mocht blijken te zijn. Gianotten legt uit dat Randstad op dit moment een Euribor-kredietfaciliteit (tot 2013) tegen een zeer gunstige rente heeft: ,,Nog geen 2 procent''. Maar als de portemonnee van het uitzendconcern al te leeg mocht raken, dan komt dat krediet in gevaar. In het ergste geval zou Randstad dan op zoek moeten naar een vervangend krediet en dat is in deze markt zeker niet te vinden tegen een rente van 2 procent. ,,We stellen onze kredietfaciliteit nu alvast zeker, ook al hebben we het nu nog niet nodig'', aldus Gianotten.
België
Waarom dan België? In België is Randstad groot en is het actief in alle lagen van de economie. Dat maakt het risico op de portefeuille debiteuren relatief laag, want goed gespreid. Thuisland Nederland had wat dat betreft ook gekund, alleen is hier het doorverkopen van dit soort vorderingen (vanwege de sociale premies) juridisch veel lastiger, aldus Gianotten.
Appeltje en dorst
Blijft staan dat Randstad er dus rekening mee houdt dat het extra geld nodig gaat hebben. Dat geeft toch een ongemakkelijk gevoel. ,,Niet nodig'', benadrukt Gianotten tot slot nog maar eens. Natuurlijk is de markt zo'n 30 procent ingestort, maar in het tweede kwartaal is die wel gestabiliseerd, zo heeft Randstad bij de tweede kwartaalcijfers gemeld. ,,Juli lag in lijn met de voorgaande maanden. We hebben het geld nu niet nodig, maar mocht de markt verder verslechteren, dan hebben we iets achter de hand.''
Bubblequote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:16 schreef RvLaak het volgende:
RTLZ commentaar op het producentenvertrouwen in DE:
[ afbeelding ]
Dus als ik het goed begrijp, is transparantie de doodsteek voor producten die door diverse rechtbanken als frauduleus zijn bestempeld? Goh, wat vreemdquote:De particuliere pensioenspaarder is zich door de discussies over transparantie en het bestaan van woekerpolissen bewust geworden van de nadelen van gebonden leven-producten. De markt is totaal ingestort, concludeert RTLZ beurscommentator Hans de Geus.
Slagveld op levenmarkt
Naarmate de cijfers van de Nederlandse verzekeraars binnendruppelen, wordt langzaam duidelijk wat een slagveld de markt voor levenpolissen is geworden. SNS Reaal wist de schade met een daling van 28% over de eerste helft 2009 nog beperkt te houden; daarmee deed SNS het beter dan de markt als geheel. Bij Aegon daalde de nieuwe productie van van 2008 naar 2009 met meer dan de helft.
Polissen uit de smaak
Het vermoeden dat deze crash te maken heeft met de negatieve publiciteit rond de woeker-ellende en het gebrek aan transparantie van kosten, wordt door een woordvoerder van SNS Reaal bevestigd. Ook speelt een rol, meldt men, dat de fiscale wetgeving is gewijzigd - daardoor zijn nu producten als banksparen een alternatief voor het gebonden beleggen bij een verzekeraar.
Averechts
Opvallend is dat de trotse berichtgeving van de verzekeraars over afspraken die gemaakt zijn over maximering van de kosten, áverechts werkt. Kennelijk is de particuliere pensioenspaarder zich eindelijk bewust dat je voor pensioensparen niet bij een verzekeraar moet zijn. De "Wabeke-norm" heeft eerder tot een bewustwording van de hoge kosten geleid, dan tot geruststelling bij de pensioenspaarder.
Leegloper
Die Wabeke-norm houdt grosso modo in dat de kosten op 2,5% worden gemaximeerd. Aangezien het hier gaat om jaarlijks terugkerende kosten, betekent dit dat van de stortingen aan het begin van de looptijd altijd nog zo'n 40% van het spaargeld in de zak van de verzekeraar verdwijnt. Daar komen dan nog de kosten van soms dure huisfondsen, waarin belegd wordt, bij. Het moet dan met de beurs wel erg goed gaan wil je een positief rendement halen. Als het een tijdje wat minder gaat, is zelfs het risisco op een "leegloper" reëel: dan komt de spaarder er op zijn 65-ste achter dat er helemaal niets over is. Geen wonder dat er minder van dit soort producten verkocht worden.
quote:Het Amerikaanse uitgeversconcern Reader's Digest probeert zich te beschermen tegen haar schuldeisers door een chapter 11-procedure te starten. Dat maakte het concern, vooral bekend van het gelijknamige maandblad, maandag bekend.
Amerika
De procedure zal alleen gelden voor de Amerikaanse activiteiten en niet voor die in Canada, Latijns-Amerika, Europa, Afrika, Azië en Australië/Nieuw-Zeeland. Reader's Digest gaat gebukt onder een schuldenlast. Deze zal door kredietverstrekkers worden kwijtgescholden in ruil voor aandelen in het bedrijf, als alles goed gaat. Na de procedure wil de onderneming reorganiseren en weer op zoek gaan naar groei. Een totale bankroet moet zo worden voorkomen.
Investeringsmaatschappij
Het concern werd in 2007 voor 2,4 miljard dollar overgenomen door de Amerikaanse investeringsmaatschappij Ripplewood Holdings. Sindsdien is geprobeerd Reader's Digest via kostenbesparingen op de rails te krijgen. Het bedrijf heeft kantoren in 44 landen en publiceert onder meer marketingboeken, tijdschriften en educatieve boeken.
mail?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 13:08 schreef One_conundrum het volgende:
even iets doms. Ik kan mijn binck rekeningnummer niet meer vinden :S Iemand een idee waar ik dat ding kan hebben staan.
Wel veel orderbevestigingen, maar geen rekening nummer daarbijquote:
Op een overboeking van je tegenrekening? Je hebt ooit geld ernaar overgemaakt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 13:08 schreef One_conundrum het volgende:
even iets doms. Ik kan mijn binck rekeningnummer niet meer vinden :S Iemand een idee waar ik dat ding kan hebben staan.
Held! daar moet het wel bij staan. Hehe, hele vakantie niet mee bezig geweestquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 13:25 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Op een overboeking van je tegenrekening? Je hebt ooit geld ernaar overgemaakt.
Ik heb ooit eens een backtest gedaan om de geldigheid van fibonacci retracements en -extensies te testen. Daar kwam toen helemaal niks uit.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 13:17 schreef Vandergeld het volgende:
Dit is waarom ik verwacht dat de correctie al voorbij is, meest duidelijk is de Nikkei future. Hierin is een mooie 5 wave up te zien, met een ABC correctie daarna. Hierbij is golf C 1.61 x de lengte van golf A wat niet ongewoon is, en de daling is gestopt bij het 38.2 fibo niveau van de stijging vanaf 13 juli. Hierna zouden we weer een 5 wave up te zien moeten krijgen die de beurzen flink hoger zou moeten zetten
[ afbeelding ]
Correctie? Er is helemaal geen sprake van een correctie op dit moment.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 13:17 schreef Vandergeld het volgende:
Dit is waarom ik verwacht dat de correctie al voorbij is [...]
Dat doe ik toch ookquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 13:41 schreef tony_clifton- het volgende:
Ben jij nu nog een beetje actief SeLang? Lijkt mij dat je met zo'n bak kennis/zelfbeheersing toch wel bakken poen zou kunnen scheppen?
Prepare for the big boom, me thinksquote:
Mja, dat zijn al verhalen die we nu al sinds het begin van de crisis (zomer 2007) horen. We zitten nu bijna in 2010, en er is nog niet veel veranderd. Het beste zou zijn dat ze eindelijk iemand in de media laten die zijn kritiek op het huidige beleid in alle grote nieuwskranten in Amerika rustig mag uitleggen, zonder het plakaat, doemdenker en andere rotzooi boven naar zijn hoofd geslingerd te krijgen. Ik heb zelf het idee dat er vooral een psychologisch spelletje wordt gespeeld. En elk negatief geluid wordt knetterhard in de kiem gesmoord.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 14:07 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Prepare for the big boom, me thinks
Zoiets zei ik een tijdje terug ook al. BTW: nog meer deflatie in de VS:quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 14:16 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, dat zijn al verhalen die we nu al sinds het begin van de crisis (zomer 2007) horen. We zitten nu bijna in 2010, en er is nog niet veel veranderd. Het beste zou zijn dat ze eindelijk iemand in de media laten die zijn kritiek op het huidige beleid in alle grote nieuwskranten in Amerika rustig mag uitleggen, zonder het plakaat, doemdenker en andere rotzooi boven naar zijn hoofd geslingerd te krijgen. Ik heb zelf het idee dat er vooral een psychologisch spelletje wordt gespeeld. En elk negatief geluid wordt knetterhard in de kiem gesmoord.
Deflatie.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 14:38 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Zoiets zei ik een tijdje terug ook al. BTW: nog meer deflatie in de VS:
Building Permits 0.56M 0.58M 0.57M
Housing Starts 0.58M 0.60M 0.59M
PPI m/m -0.9% -0.2% 1.8%
Core PPI m/m -0.1% 0.1% 0.5%
haha kquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 14:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat doe ik toch ook
Over de afgelopen paar jaar pwn ik zowat alle beleggers kwa rendement.
Dat is waarschijnlijk dat voorraden-effect. In de periode dat producenten negatief waren, waren hun distributiekanalen druk bezig bestaande voorraden weg te werken (en niks nieuws meer in te kopen, zodat de productie sterk daalde). Nu wordt er weer even ingekocht, maar dat gaat door de nog steeds afkalvende consumentenvraag weer inkakken. In de volgende fase gaan er meer producenten failliet, maar zullen de overblijvers (die van hun concurrenten verlost zijn) weer positiever worden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:16 schreef RvLaak het volgende:
RTLZ commentaar op het producentenvertrouwen in DE:
Kan zijn, klinkt iig erg plausibel. Maar ik vond het eigenlijk gewoon grappigquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:38 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat is waarschijnlijk dat voorraden-effect. In de periode dat producenten negatief waren, waren hun distributiekanalen druk bezig bestaande voorraden weg te werken (en niks nieuws meer in te kopen, zodat de productie sterk daalde). Nu wordt er weer even ingekocht, maar dat gaat door de nog steeds afkalvende consumentenvraag weer inkakken. In de volgende fase gaan er meer producenten failliet, maar zullen de overblijvers (die van hun concurrenten verlost zijn) weer positiever worden.
"Kosten gemaximaliseerd op 2,5%"quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 13:06 schreef RvLaak het volgende:
SNS Reaal: "instorten van verkoop levenspolissen gevolg van discussie over transparantie"
[..]
Dus als ik het goed begrijp, is transparantie de doodsteek voor producten die door diverse rechtbanken als frauduleus zijn bestempeld? Goh, wat vreemd
Oeeeeeeeee, een nieuw handelssysteem. Zal wel veel problemen geven in combinatie met een major selloffquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:30 schreef SeLang het volgende:
"Geachte heer SeLang,
Hartelijk dank voor uw e-mail. In uw e-mail vraagt u of BinckBank plannen heeft om de Zwitserse beurs aan te bieden. Momenteel is BinckBank bezig met het ontwikkelen van een nieuw handelssysteem. In dit nieuwe handelssysteem wordt de Zwitserse beurs ook aangeboden. Het nieuwe handelssysteem wordt binnen enkele maanden actief. Wij informeren onze klanten hierover als dit wordt geactiveerd."
quote:Het Bredase beleggingsbedrijf en vermeende piramidefonds Partrust blijft in staat van faillissement verkeren. Het gerechtshof in Den Haag heeft dat dinsdag bepaald in het hoger beroep dat de directie tegen het faillissement had aangetekend.
De directie van Partrust wilde een doorstart maken door te investeren in hardhoutplantages in Guyana om de 250 beleggers binnen tien jaar hun 30 miljoen euro inleg te kunnen terugbetalen. Volgens het hof is het maar de vraag of dat plan realistisch is en of dat voorstel het beste is om de schuldeisers tegemoet te komen.
Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft Partrust tot driekwart van de inleg van nieuwe beleggers als rendement uitgekeerd aan investeerders en vormde het zo een soort piramidespel.
Justitie vervolgde de drie directieleden van het bedrijf al wegens het aanbieden van een beleggingsproduct zonder de benodigde vergunning.
Inderdaad, een beleggingsfonds zou nooit meer dan 0,25% moeten rekenen, want ze kunnen al het geld in 1 keer beleggen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Kosten gemaximaliseerd op 2,5%"
Think about it....
Beleggers kunnen als groep de markt niet verslaan. Totaal reel rendement op aandelen op lange termijn is 6-7% geweest, en daar zijn dus nog geen belastingen vanaf zoals dividend belasting. Verder haalt zo'n pensioenverzekeraar waarschijnlijk een veel lager rendement dan die 6-7% omdat ze een groot % in staatsobligaties beleggen. Als je je dat realiseert, dan zijn die 2,5% kosten astronomisch hoog!
2.5% vragen en dan vervolgens al het geld op een tracker dumpen. Ik verwacht eigenlijk niet eens iets anders van de wat kleinere fondjes en polisjes.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:48 schreef pberends het volgende:
[..]
Inderdaad, een beleggingsfonds zou nooit meer dan 0,25% moeten rekenen, want ze kunnen al het geld in 1 keer beleggen.
Tja, de kosten zijn echt nihiel. Geld komt binnen, men maakt een paar transacties en foetsie is geld. Big fucking deal.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 17:01 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
2.5% vragen en dan vervolgens al het geld op een tracker dumpen. Ik verwacht eigenlijk niet eens iets anders van de wat kleinere fondjes en polisjes.
Op het hoogtepunt van de S&P op 1550 gaven de blue chips gezamenlijk een dividendrendemente van 1,5%. Men belegde dus puur in aandelen om van koersstijgingen te profiteren.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Yep
[..]
Ik snap ook niet waarom iemand daarvoor z'n bed uitkomt
quote:Op maandag 17 augustus 2009 17:18 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik denk dat het zeer korte termijn neerwaarts risico vrij beperkt is
Expiratiehellstormquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 18:23 schreef LXIV het volgende:
Bergen slecht nieuws en toch een gematigd plusje. Het kan verkeren. Er stroomt gewoon zo'n hoeveelheid geld de markt in dat de beurs toch wel stijgt.
Je vraagt je af van wie. Pensioenfondsen zijn de laatste maanden netto verkopers geweest en zijn dat nu nog steeds.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 18:23 schreef LXIV het volgende:
Er stroomt gewoon zo'n hoeveelheid geld de markt in dat de beurs toch wel stijgt.
Verklaar jij het dan? Het zijn toch zeker niet de nieuwsberichten van afgelopen week die de beurs zo goed luimen. Dat is gewoon drama.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 18:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je vraagt je af van wie. Pensioenfondsen zijn de laatste maanden netto verkopers geweest en zijn dat nu nog steeds.
Ja, waar kon ik dat bericht vinden van pensioenfondsen en aandelen verkopen? Nergens te vinden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 18:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je vraagt je af van wie. Pensioenfondsen zijn de laatste maanden netto verkopers geweest en zijn dat nu nog steeds.
Maar bij dunne handel heb je ook geen enorme bedragen nodig om de beurs hoger te zetten.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 18:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
quote:Recorddaling producentenprijzen VS
De producentenprijzen zijn in juli veel meer gedaald dan was verwacht: met maar liefst 6,8% op jaarbasis. de Fed hoeft zich voorlopig geen zorgen te maken over inflatie.
Tegenvallend
De producentenprijzen in de VS daalden in juli met 0,9% ten opzichte van juni. Door persbureau Reuters geraadpleegde analisten dachten dat de prijzen die Amerikaanse boeren en fabrikanten vragen voor hun producten in juli met 0,3% zouden dalen op maandbasis. In juni gingen de prijzen op maandbasis nog met 1,8% omhoog.
Kerninflatie
Marktvorsers kijken ook vaak naar de voor voeding en brandstof geschoonde prijsontwikkeling, omdat deze veel schommelingen vertonen. Zonder voeding en brandstof daalden de prijzen met 0,1% in vergelijking met een maand eerder. De brandstofprijzen daalden ten opzichte van juni met 2,4% en de voedselprijzen daalden met 1,5%.
Inflow bij beleggingsfondsen en veel fondsen zaten met veel cash langs de zijlijn.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 18:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 18:48 schreef pberends het volgende:
[..]
Ja, waar kon ik dat bericht vinden van pensioenfondsen en aandelen verkopen? Nergens te vinden.
quote:Pension Funds Pare Stocks, Ignoring Economic Rebound
Aug. 17 (Bloomberg) -- The world’s biggest pension funds lost confidence in stocks as the best long-term investment, cutting holdings or leaving them unchanged during the steepest rally since the 1930s.
Funds overseeing money for California teachers and public workers, Dutch government retirees and South Korean private- sector employees reduced their target weightings for equities this year, data compiled by Bloomberg show. The rest of the 10 largest kept them the same. U.K. pensions have cut stock allocations to the lowest since 1974, according to Citigroup Inc. Managers handling Oxford and Cambridge University professors’ assets have been selling shares as the MSCI World Index posted a five-month, 51 percent rally.
“Given the storm in financial markets that we have seen, the name of the game is risk management,” said Dirk Popielas, head of the Pension Advisory Group at JPMorgan Chase & Co. in Frankfurt. “The majority of pension funds have not finished taking risk off their portfolios. Some have not even started.”
Losses suffered in the worst decade for stocks versus bonds since at least 1900 drove pension funds to pour more money into fixed income, commodities and derivatives just as signs the global recession is easing helped equities rebound from the MSCI World’s biggest annual drop on record.
The average return for U.S. stocks has trailed government bonds by about 8.6 percentage points annually since 1999, after outperforming by 8.2 points last century, based on data compiled by the London Business School and Zurich-based Credit Suisse Group AG.
New Century
Equities appreciated an average 12.91 percent a year from 1900 to 1999, while bonds returned 4.69 percent annually, according to the data from the London Business School and Credit Suisse. Since the start of the new century, bonds gained 6.36 percent, compared with a loss of 2.27 percent for shares.
Stock indexes retreated from Shanghai to London and New York today as foreign direct investment in China fell and Japan’s economy grew less than economists estimated. The MSCI World slid 2.5 percent at 9:35 a.m. in New York, while the Standard & Poor’s 500 Index sank 2.1 percent.
The MSCI World’s 42 percent slump last year decimated equity allocations at pensions. The largest funds oversee a total of about $3 trillion, according to data compiled by Bloomberg, magnifying the impact of their decisions on the performance of stocks worldwide.
Decade of Stagflation
Equity assets in the U.K. fell to 41 percent of holdings at the end of 2008, according to data compiled by New York-based Citigroup. The last time British pension funds held so little in equities was in 1974, after the Middle East oil embargo ushered in a decade of stagnant growth and price increases known as stagflation.
Funds aren’t returning to their previous levels, according to Andy Maguire, a senior partner at Boston-based Boston Consulting Group. The proportion of equities in U.K. pensions exceeded bonds by 1.6 percentage points in the first quarter, the smallest gap since 1962, annual data compiled by Citigroup show.
Equity losses have hit the pension industry just as liabilities increase. The number of people worldwide 65 and older may jump to 1.3 billion by 2040 from 506 million last year. Their proportion of the total population will double to 14 percent in the same period, according to a June report from the U.S. Census Bureau.
‘Right Thing’
“The real issue is they don’t want the volatility they had,” said Louise Kay, head of U.K. institutional business development at Standard Life Investments Ltd. in Edinburgh, which oversaw the equivalent of $34 billion for U.K. pension firms as of December. “Funds normally have to look whether they rebalance or not after one asset class loses value, and this time they are wondering whether this is the right thing to do.”
The FTSE 100 Index of U.K. stocks advanced 6.3 percent this year through last week, the smallest gain among the world’s 20 biggest equity markets, according to data compiled by Bloomberg.
Four of the world’s seven largest pension funds -- Sacramento, California-based California State Teachers’ Retirement System and California Public Employees’ Retirement System; Heerlen, Netherlands-based Stichting Pensioenfonds ABP; and South Korea’s National Pension Service -- have cut their equity target allocations, data compiled by Bloomberg show.
Calstrs, Calpers
The $119 billion California State Teachers’ Retirement System, which oversees the pensions of 833,000 members, said on July 21 that it had temporarily shifted 5 percent from equities to fixed income, real estate and private equity, and permanently moved 5 percent from stocks to “absolute return” products that target gains even as markets fall.
“The shift out of equities is still in progress,” Calstrs’ spokesman, Ricardo Duran, said in an e-mail on Aug. 12. The value of the fund’s investments slid 25 percent in the fiscal year ended in June.
The $181 billion California Public Employees’ Retirement System, which managed retirement benefits for 1.6 million current and retired public workers as of June 30, lowered its equities target to 49 percent from 56 percent on June 15. Calpers lost 23.4 percent in the fiscal year ended June 30, erasing six years of earnings.
ABP, which oversees the equivalent of $256 billion for more than 2.7 million Dutch government workers and teachers, reduced stock holdings to 29 percent from 32 percent in the first months of this year to reduce risks, according to spokesman Thijs Steger. ABP, the euro region’s biggest pension fund, said the value of investments increased 4.5 percent in the first half.
Rodgers and Hammerstein
The Dutch pension fund is turning to so-called alternative investments to boost returns. It outbid music publishers in April for the works of Richard Rodgers and Oscar Hammerstein II, including “The Sound of Music” and “Oklahoma!” The songs are managed by ABP’s Imagem Music Group, which has rights to more than 200,000 compositions, including Michael Jackson’s “You Are Not Alone.”
South Korea’s National Pension Service cut its 2009 domestic stocks allocation in June for the second time in a year as it predicted a “slow” economic rebound.
The fund posted a 0.2 percent loss on assets in 2008, according to South Korea’s Ministry for Health, Welfare and Family Affairs, even as the country’s benchmark Kospi Index of stocks slid 41 percent. The hedge-fund industry had its worst year on record in 2008, losing 18.3 percent, according to data compiled by Chicago-based Hedge Fund Research Inc.
South Korea’s National Pension, which was set up in 1988 to cover private-sector workers and people who are self-employed, posted returns of more than 5 percent a year between 2003 and 2007.
Norway Oil Fund
Norway’s sovereign wealth fund, which invests the country’s oil money abroad to avoid stoking domestic inflation, has been a buyer of stocks this year even as its target allocation held steady. The fund, which raised its equity weighting to 60 percent in 2007 from 40 percent, said in a presentation on Aug. 14 that its stock holdings stood at 60.3 percent of assets.
The sovereign fund, Europe’s biggest stock owner, said last week the value of its investments rose a record 12.7 percent in the second quarter as the MSCI World posted its biggest gain since 1998, climbing 20 percent in the April-to-June period.
Signs the global economy is rebounding from its first recession since World War II sent the MSCI World up another 10 percent this quarter through last week, while the S&P 500 of U.S. stocks extended its five-month rally to 48 percent.
The U.S. unemployment rate dropped in July for the first time since April 2008, data from the Labor Department showed this month, while the German and French economies unexpectedly grew last quarter, government figures indicated last week.
Valuations, Oxbridge Dons
European pensions reduced their weightings even after the MSCI World fell to 9.4 times the average per-share earnings of its companies in November, the cheapest valuation since at least 1995, according to weekly data compiled by Bloomberg.
“Human emotion comes into the investment-making decision process, and managers are just as prone to it as individuals,” said Neil Hennessy, who oversees $850 million as president of Hennessy Advisors Inc. in Novato, California. His Focus 30 Fund beat 99 percent of rivals in the past five years. “These managers are good, but you can see how they got whipsawed.”
Universities Superannuation Scheme Ltd., which oversees the pensions of employees at more than 400 universities and higher education institutions including Oxford and Cambridge, is shunning stocks, said Elizabeth Fernando, an adviser to the fund’s investment committee.
‘An Awakening’
The U.K.’s second-largest pension fund, which managed 23.1 billion pounds ($38.1 billion) in Liverpool at the end of 2008, is diversifying investments after trustee boards got “scared enormously” during the bear market, Fernando said. The fund is boosting its allocation to alternatives that deliver “equity- type returns” but are uncorrelated with stocks, she said in an interview Aug. 4. She declined to give more details.
A third of U.K. pension funds in an April survey by Mercer Investment Consulting said they plan to cut domestic equities. Only 2 percent planned an increase, according to Mercer, a unit of New York-based Marsh & McLennan Cos. There has been no update of the survey since then.
“The fact is there has been an awakening towards the risk of equities and the part that equities should play in the overall pension-fund strategy,” Tom Geraghty, the Dublin-based head of Mercer’s European investment consulting business, said in an interview. “Not to say that equities should not be part of a pension’s asset-allocation arrangement, but that they will have a less influential part to play.”
The following are the world’s 10 largest pension funds as
ranked in September by Pensions & Investments and Watson Wyatt
Worldwide. The right column shows their equity target allocation
and whether they have cut or left it unchanged.
1. Government Pension Investment Japan Held at 20%
2. Government Pension Norway Held at 60%
3. ABP Netherlands Cut to 29% from 32%
4. California Public Employees U.S. Cut to 49% from 56%
5. National Pension Korea Cut to 15% from 17%@
6. Federal Retirement Thrift U.S. #
7. California State Teachers U.S. Cut *
8. New York State Common U.S. Held at 51%
9. Local Government Officials Japan Held at 25%
10. Florida State Board Held at 56%
@ Domestic equities.
# Doesn’t maintain a target.
* Calstrs said on July 21 that it had shifted 10% from global
equities and would adopt a new asset allocation mix to further
diversify the portfolio and reduce its stake in stocks.
Bron: Bloomberg
Ah...quote:
Ik vind eigenlijk dat pensioenfondsen niet in aandelen moeten beleggen, 1) of ze moeten helemaal afgeslacht zijn, cq historisch lage waarderingen, 2) of ze moeten een stabiel en lekker dividend geven.quote:Pensioenfondsen stappen in grondstoffen
grondstoffenexploitatie
Meerdere pensioenfondsen in Nederland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk hebben hun exposure naar grondstoffen verhoogd.
Zo heeft Stichting Pensioenfonds Aon Groep Nederland, dat 320 miljoen euro aan pensioenvermogen beheert, nu 4 procent belegd in grondstoffen.
Dat ging ten koste van het aandeel in fixed income, stelt fondsbeheerder Fred Dozy.
Het pensioenfonds heeft zijn allocatie naar fixed income verlaagd van 65 naar 61 procent. 'Daarmee willen we de diversificatie verhogen', stelt Dozy.
Allocatie
Ook andere pensioenfondsen alloceren ten gunste van grondstoffen: de Zwitserse Pensioenkasse Phonak, dat 140 miljoen beheert, verhoogde het aandeel van grondstoffen in de totale portefeuille van 5 naar 10 procent.
Dat ging ten koste van een allocatie naar hedgefondsen, van wie volgens Phonak intern het gevoel bestaat dat je niet precies weet wat ze doen.
Ook in Engeland zijn voorbeelden van pensioenfondsen die een groter deel van het vermogen in grondstoffen hebben gestoken, zoals de Lewisham Local Authority Pension Scheme.
Aandelenbelang
Volgens onderzoeksgegevens van Bloomberg hebben de grootste pensioenfondsen ter wereld, waaronder Nederlandse, hun vertrouwen in aandelen grotendeels verloren. Geld wordt vooral gealloceerd ten gunste van fixed income, derivaten en grondstoffen.
Zo heeft ABP zijn belang in aandelen verlaagd van 32 naar 29 procent, zegt een woordvoerder.
Gegarandeerde bonus
De toenemende belangstelling voor grondstoffen onder beleggers, blijkt ook uit het aannamebeleid van de grote banken in de wereld.
Op Wall Street worden handelaren, die gespecialiseerd zijn in grondstoffen, weer aangetrokken met gegarandeerde bonussen van 1 miljoen dollar per jaar.
Grondstoffenprijzen zijn in de eerste helft van dit jaar met 25 procent gestegen, waarbij voor grondstoffen als koper en suiker zelfs sprake was van een explosie.
quote:ABP, which oversees the equivalent of $256 billion for more than 2.7 million Dutch government workers and teachers, reduced stock holdings to 29 percent from 32 percent in the first months of this year to reduce risks, according to spokesman Thijs Steger. ABP, the euro region’s biggest pension fund, said the value of investments increased 4.5 percent in the first half.
Rodgers and Hammerstein
The Dutch pension fund is turning to so-called alternative investments to boost returns. It outbid music publishers in April for the works of Richard Rodgers and Oscar Hammerstein II, including “The Sound of Music” and “Oklahoma!” The songs are managed by ABP’s Imagem Music Group, which has rights to more than 200,000 compositions, including Michael Jackson’s “You Are Not Alone.”
Kunnen die Nederlandse pensioenfondsen nog wat van leren. Fucking idiots hebben wij hier.quote:South Korea’s National Pension Service cut its 2009 domestic stocks allocation in June for the second time in a year as it predicted a “slow” economic rebound.
The fund posted a 0.2 percent loss on assets in 2008
Toch raar dat pensioenfondsen massaal in grondstoffen gaan. Uit het oogpunt van diversificatie kan ik het wel een beetje begrijpen, maar grondstoffen zijn een pure speculatie. Je verwacht niet dat grondstoffen op lange termijn veel meer doen dan puur de inflatie bijhouden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 19:02 schreef pberends het volgende:
Ik vind eigenlijk dat pensioenfondsen niet in aandelen moeten beleggen, 1) of ze moeten helemaal afgeslacht zijn, cq historisch lage waarderingen, 2) of ze moeten een stabiel en lekker dividend geven.
You're not alone.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 19:10 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
Daar zit mijn pensioenetje ook
Een aardig deel van de commodities kun je nauwelijks diversificatie noemen; deze bewegen gewoon mee met de aandelenmarkten zoals olie, koper, zilver en goud.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 19:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Toch raar dat pensioenfondsen massaal in grondstoffen gaan. Uit het oogpunt van diversificatie kan ik het wel een beetje begrijpen, maar grondstoffen zijn een pure speculatie. Je verwacht niet dat grondstoffen op lange termijn veel meer doen dan puur de inflatie bijhouden.
Ik zie dit eigenlijk als een bewijs dat de markt wordt verkracht met te lage rentes. Aandelen zijn op de huidige koersen eigenlijk te duur en obligaties leveren ook niks meer op. In verhouding is een belegging in commodities dan minder slecht geworden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |