Het blijft een Hitler, die man.quote:Olieprijs sluit lager; consumentenvertrouwen drukt prijs
14-08-2009 22:01:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs is vrijdag naar het laagste niveau in drie weken tijd gezakt, nadat een cijfer over het consumentenvertrouwen de hoop op een toenemende vraag naar olie temperde.
De septemberfuture voor een vat ruwe olie sloot vrijdag op de New York Mercantile Exchange $3,01 lager op $67,51.
Sinds het begin van de maand heeft de olieprijs gevangen gezeten in het gebied van $68-$70, omdat beleggers de vooruitzichten op een economisch herstel afwogen tegen de zwakke vraag naar olie.
Maar vrijdag zakte de olieprijs weg, nadat vanuit de Verenigde Staten het bericht kwam dat het consumentenvertrouwen aldaar onverwacht is gedaald. De index voor het vertrouwen kwam in de eerste helft van augustus uit op 63,2, tegen 66,0 in juli.
Dat is het laagste niveau sinds maart dit jaar en beduidend beneden het niveau van 69,0 dat door economen werd verwacht.
"Toen het consumentenvertrouwen naar buiten kwam, werd iedereen negatief", zegt een handelaar. "Consumentenuitgaven vertegenwoordigen 70% van het bruto binnenlands product en als mensen geen geld uitgeven, belooft dat niet veel goeds voor de vraag naar energie."
Door Eelco Hiltermann; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715 201, eelco.hiltermann@dowjones.com
In de conspiracy-hoek giert het de laatste weken van de verhalen over de dollar en banksluitingen;quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:51 schreef SeLang het volgende:
Volgens Mish is het FDIC (het Amerikaanse depositogarantiestelsel) sinds gisteren failliet, na het 77ste bankfaillisement dit jaar.
[ afbeelding ]
Zal wel weer een nieuwe bailout worden
Dit is pure bullshit.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:38 schreef pberends het volgende:
[..]
In de conspiracy-hoek giert het de laatste weken van de verhalen over de dollar en banksluitingen;
[ afbeelding ]
http://xandernieuws.punt.nl/?id=546233&r=1&tbl_archief=&
Geruchten over sluiting Amerikaanse banken vanaf 24 augustus
'Plotselinge invoering van nieuwe munteenheid nabij'
http://xandernieuws.punt.nl/?id=546486&r=1&tbl_archief=&
Jim Sinclair: Dollar heeft nog 85 dagen
China wil Amerikaanse steun voor nieuwe 'super-soevereine' wereld munteenheid' - Deutsche Bank voorziet zeer zorgwekkend 2010 en 'buitengewoon pijnlijke maatregelen'.
Geloof er zelf niet veel van overigens, maar wouldn't suprise me entirely.
Ik zou ook niet weten waarom de VS een global currency zou willen, want juist de dollar hebben biedt de VS enorme voordelen (gratis producten). Anderzijds geeft de elite natuurlijk geen hol om het Amerikaanse volk zelf, dus er valt wel iets voor te zeggen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit is pure bullshit.
Er is wel een kans op een ander soort bankholiday, namelijk een waarbij je tijdelijk niet (of slechts in beperkte mate) bij je banktegoeden kan, om te voorkomen dat er bankruns ontstaan. Dit is wat ik me kan voorstellen wat zou kunnen gebeuren als je besluit als dat je een aantal grote banken failliet laat gaan. Vanwege de kettingreactie heb je tijd nodig om uit te vinden wie er uiteindelijk failliet is en wie niet. Je wilt dan niet dat iedereen ook z'n geld uit de gezonde banken terugtrekt, dus bevries je alle tegoeden totdat de situatie duidelijk is.
Waarom? Verwacht je hetzelfde spektakel als vorig jaar, i.e. een omhoog spuitende dollar omdat grote beleggers uit de yen en in de dollar stapten om daarmee Amerikaanse schulden af te betalen? Ik betwijfel of er daar nog veel van zijn.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:03 schreef pberends het volgende:
Gezien de bearishness over de dollar ben ik voor de komende maanden juist bull voor de dollar.
Ik weet niet of het een spektakel wordt, maar ik denk vroeg of laat dat veel dollar-debts zijn defaulten of worden afgebetaald, dus veel dollars verdampen (= sterkere dollar) en veel schulden worden afgebetaald (= sterkere dollar).quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:21 schreef dvr het volgende:
[..]
Waarom? Verwacht je hetzelfde spektakel als vorig jaar, i.e. een omhoog spuitende dollar omdat grote beleggers uit de yen en in de dollar stapten om daarmee Amerikaanse schulden af te betalen? Ik betwijfel of er daar nog veel van zijn.
Dat is op zich een analyse waar ik me zeer in kan vinden, ware het niet dat wij zo'n beetje de enigen schijnen te zijn die in inflatie geloven. De rest van de wereld meent gewoon dat de economie uit het dal is, vandaar de stijgingen in olie en aandelen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:24 schreef pberends het volgende:
Wat we de laatste maanden hebben gezien is echt een trade van hoge inflatie.
Voor olie en aandelen lijkt het me waarschijnlijk, voor de dollar zou ik het een stunt vinden. Het vertrouwen daarin is flink afgenomen, de VS kan zijn obligaties al niet meer kwijt. Het punt waarop een stijging van een paar procent meteen wordt aangegrepen om op grote schaal te verkopen kan niet ver weg zijn. Maar uitsluiten kan ik het niet, vorig jaar verraste de contraire beweging me ook. Wat betreft goud, ik heb enig vertrouwen in de analyses van GATA en Fekete, die menen dat de koers al decennia omlaaggemanipuleerd is met ongedekte futures, een praktijk die door de toegenomen vraag naar fysiek goud lastiger vol te houden is. Hoe dan ook is goud in alle tumult van het laatste jaar verrassend stabiel gebleven en daar verwacht ik geen verandering in totdat de dollar barst.quote:Olie verdubbeld, goud weer naar 1000, stockmarket +50%, dollar-index naar nieuwe lows. Dit kan zo omkeren.
Juist de meerderheid gelooft nu in vrij sterke inflatie (mede doordat men weer economische groei verwacht), gezien hoe de financiële markten er nu voor staan.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:11 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat is op zich een analyse waar ik me zeer in kan vinden, ware het niet dat wij zo'n beetje de enigen schijnen te zijn die in inflatie geloven. De rest van de wereld meent gewoon dat de economie uit het dal is, vandaar de stijgingen in olie en aandelen.
(en redelijkerwijs vind ik het zelf ook nog een tikkeltje vroeg om als hedge tegen inflatie aandelen te kopen.. ik denk niet dat dat er achter zit)
[..]
Voor olie en aandelen lijkt het me waarschijnlijk, voor de dollar zou ik het een stunt vinden. Het vertrouwen daarin is flink afgenomen, de VS kan zijn obligaties al niet meer kwijt. Het punt waarop een stijging van een paar procent meteen wordt aangegrepen om op grote schaal te verkopen kan niet ver weg zijn. Maar uitsluiten kan ik het niet, vorig jaar verraste de contraire beweging me ook. Wat betreft goud, ik heb enig vertrouwen in de analyses van GATA en Fekete, die menen dat de koers al decennia omlaaggemanipuleerd is met ongedekte futures, een praktijk die door de toegenomen vraag naar fysiek goud lastiger vol te houden is. Hoe dan ook is goud in alle tumult van het laatste jaar verrassend stabiel gebleven en daar verwacht ik geen verandering in totdat de dollar barst.
Ken je overigens het ongelooflijke maar onweersproken verhaal van Patrick Byrne (geniale vent, tevens ceo van overstock.com) en zijn strijd tegen naked short selling? Zie zijn site Deep Capture, of begin hier. Samenvatting: een kongsi van mafia, hedge funds en wall-street journalisten heeft d.m.v. naked shortselling en andere manipulaties duizenden bedrijven vernietigd en de ondergang van Bear Stearns bewerkstelligd, daarmee de kredietcrisis inluidend. De SEC stond erbij en deed niets. Als ik er tijd voor had zou ik er een topic over openen, maar misschien is het voor jou aanleiding tot een paar frontpageverhalen.
Ik denk dat die stijgingen vooral komen doordat kapitaal nu bijna niks kost. Als je bijvoorbeeld 5% kunt krijgen op je geld dan is het niet gunstig om je geld in commodities te stoppen want dat is dood geld en op de bank krijg je 5%, dus in feite verlies je 5%. Als de rente bijna 0% is loont het niet meer om het op de bank te zetten of om bonds te kopen, dus koop je als bedrijf commodities die je later toch een keer nodig gaat hebben. Dat geeft je meteen een inflatie hedge. In China worden banken door de overheid gedwongen om geld uit te lenen aan bedrijven die er verder niets mee kunnen omdat met de huidige overcapaciteit niemand gaat investeren. Die stockeren daarom maar commodities.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:11 schreef dvr het volgende:
De rest van de wereld meent gewoon dat de economie uit het dal is, vandaar de stijgingen in olie en aandelen.
Maar dat geld zal hoofdzakelijk naar de korte maturities gaan. Die trend zie je nu al.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:46 schreef pberends het volgende:
Wanneer de aandelenmarkten weer gaan dalen kunnen de US-bonds weer flink aansterken. Dan is de stortvloed aan bonds op de market niet perse erg.
De belegger doet elke keer inflatie- en deflatie-trades, en als het sentiment onder beleggers deflatie is, willen ze maar wat graag 10y bonds voor 3,7% rente.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 19:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar dat geld zal hoofdzakelijk naar de korte maturities gaan. Die trend zie je nu al.
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 01:03 schreef SchopenhauersBiatsj92 het volgende:
ik moet weer eens naar die PC-club gaan en per ongeluk een fles rode wijn over de garderoberekken tiefen. hoppa, hele gdp van afrika in één keer weg
Als die expiratie enig effect heeft dan zal het wat lagere koersen zijn. Want (volgens de summiere theorie) middelt die koers juist uit.quote:Op maandag 17 augustus 2009 08:26 schreef pberends het volgende:
Elke dikke daling zal nog wel even aangegrepen worden om te kopen. Zeker met deze expiratieweek zou ik nog even huiverig zijn met shorten. Wel longposities afbouwen natuurlijk. Hopelijk bij expiratie richting de 300 om vervolgens een echte top neer te zetten. Dan short gaan voor de langere termijn.
Ik heb al wat putjes dus mij maakt het weinig uitquote:Op maandag 17 augustus 2009 08:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als die expiratie enig effect heeft dan zal het wat lagere koersen zijn. Want (volgens de summiere theorie) middelt die koers juist uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |