Dat ja.quote:
Dat heb ik in de hers gepland.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:21 schreef aardappel het volgende:
Ik sta op het punt om van het dak te springen door europese gemeenschapsrecht in de praktijk
quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:18 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Hebben we niet al eens een Hoornse Taart topic gehad?
haha.. maar heb me allang ingeschreven voor deze tweequote:
Ik vond het zelf ook zo'n gezellige stadquote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:57 schreef Florian_ het volgende:
Ik hoor altijd wel goede verhalen over Utrecht.
Meen je dat?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:01 schreef Addict89 het volgende:
Die loting in Utrecht stelt niet zoveel voor hoor, volgens mij is tot nu toe altijd iedereen toegelaten.
Ik heb nog nooit een gehoord van loting voor een rechtenstudie. En ze vragen in Utrecht echt niet naar een cijferlijst.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:58 schreef Rainb0ws het volgende:
[..]
Ik vond het zelf ook zo'n gezellige stad... mja loting heh..
met mijn baggere zesjes
Voor het jaar 2008-2009 werden na 15 mei geen mensen meer toegelaten bij de uni Leiden, Rechtsgeleerdheid, want toen zat het al vol. Maar dat valt eigenlijk geen loting te noemenquote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:13 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een gehoord van loting voor een rechtenstudie. En ze vragen in Utrecht echt niet naar een cijferlijst.
Daarom heb ik me (voor komend jaar) al voor 15 mei ingeschreven.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:17 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
Voor het jaar 2008-2009 werden na 15 mei geen mensen meer toegelaten bij de uni Leiden, Rechtsgeleerdheid, want toen zat het al vol. Maar dat valt eigenlijk geen loting te noemen
Dat komt de gezelligheid wel ten goedequote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:04 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik stel voor om dit soort vragen hier niet te stellen.
Ik wil dat vak heel graag in mijn master doen. Net als alles heel persoonlijk wat je er van vind natuurlijk, maar ik vind de vraagstukken binnen dat gebied heel interesssant.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:26 schreef Florian_ het volgende:
Heeft iemand ervaring met Gezondheidsrecht? Lijkt mij interessant (als master). Ik vraag me alleen af of het wel slim is om jezelf zo te focussen op één vakgebied, aangezien het bedrijfsleven mij ook interessant lijkt. Overigens moet ik nog beginnen aan mijn rechtenstudie, maar dat terzijde.
Da's mooi klote dan. Maar misschien maken ze het her ter compensatie wat makkelijker.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 22:50 schreef hmmmz het volgende:
[..]
nou europees geenschapsrecht was echt een kut tentamen, ik heb het nu ook in de hers gepland
i hope soquote:Op woensdag 27 mei 2009 00:42 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Da's mooi klote dan. Maar misschien maken ze het her ter compensatie wat makkelijker.
Nee, hoor. Wij hebben in Tilburg in principe alleen in december en mei tentamens (en dan in januari respectievelijk juni de hertentamens als je iets niet gehaald hebt).quote:Op donderdag 28 mei 2009 01:07 schreef Stefanovich het volgende:
Hebben jullie nou werkelijk bijna elke week tentamens...?? Dan is rechten zeker niets voor mij
De periodes zijn inmiddels bij vrijwel alle universiteiten wel hetzelfde, dacht ik.quote:Op donderdag 28 mei 2009 07:54 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Nee, hoor. Wij hebben in Tilburg in principe alleen in december en mei tentamens (en dan in januari respectievelijk juni de her tentamens als je iets niet gehaald hebt).
Het is denk ik meer dat het per uni verschilt, dat er daarom altijd wel iemand met tentamens bezig is in dit topic, en dat je je daarop verkijkt.
hangt er vanaf, als je het echt interessant vind, haal je vast goede punten..quote:Op donderdag 28 mei 2009 00:04 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Dat Rechtsgeschiedenis B morgen maar makkelijk is. Samen met deeltje A is dat toch het ergste vak van de bachelor, niet?
Inderdaad. Het lijkt mij erg tof.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:42 schreef Steve het volgende:
[..]
Ik wil dat vak heel graag in mijn master doen. Net als alles heel persoonlijk wat je er van vind natuurlijk, maar ik vind de vraagstukken binnen dat gebied heel interesssant.
Nou, daar zijn we gelukkig ook van af als het goed is.quote:Op donderdag 28 mei 2009 10:30 schreef aardappel het volgende:
[..]
hangt er vanaf, als je het echt interessant vind, haal je vast goede punten..
ik ben blij dat ik alleen maar A hoeft te doen(en ook al gehaald heb met een mooie 6.5)
Is miss aardappel zo'n pieper dan?quote:Op donderdag 28 mei 2009 14:14 schreef aardappel het volgende:
rechtspersonen wordt wss een herkansing voor mij... kan alleen maar zaterdag, zondag en maandag leren en moet daarin ook nog werken en voetballen :\ en miss aardappel wil ook nog een beetje aandacht tussendoor
quote:Op donderdag 28 mei 2009 18:29 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Is miss aardappel zo'n pieper dan?
hehe =)quote:Op donderdag 28 mei 2009 18:29 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Is miss aardappel zo'n pieper dan?
Maar dinsdag overdag heb je misschien ook nog? Het tentamen is pas dinsdagavond.
hmmm bij mij ook niet...quote:Op donderdag 28 mei 2009 23:50 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Nou, ik heb net de eerste twee colleges van Rechtspersonenrecht eens doorgenomen en wat een taaie kost is dat zeg. Maar op de een of andere manier is mijn inschrijving voor de hers niet goed doorgekomen en ik heb geen zin om weer te betalen (en het hertentamen valt ook ongunstig), dus zal het dinsdag wel moeten gebeuren ben ik bang.
Iemand verder last van trouwens, dat het hertentamen van Rechtspersonenrecht niet op de oproep staat?
wel een beetje een prestigeus lintje graag, geen ridderquote:Op vrijdag 29 mei 2009 00:01 schreef aardappel het volgende:
edit: hmmmz was iets sneller en heeft het raadsel ook meteen opgelost... wat een held, geef hem een lintje
Vorig jaar was dat gewoon bladeren in je wettenbundel, ik zou gewoon gaanquote:Op donderdag 28 mei 2009 14:14 schreef aardappel het volgende:
rechtspersonen wordt wss een herkansing voor mij... kan alleen maar zaterdag, zondag en maandag leren en moet daarin ook nog werken en voetballen :\ en miss aardappel wil ook nog een beetje aandacht tussendoor
ze hebben het dit jaar helemaal omgegooit ten opzichte van vorig jaar.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 00:32 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Vorig jaar was dat gewoon bladeren in je wettenbundel, ik zou gewoon gaan
Ik weet niet wat vorig jaar precies mocht (ik weet alleen dat het multiple choice was), maar je mag er dit jaar ook het boek en de jurisprudentie bijhouden.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 01:02 schreef hmmmz het volgende:
[..]
ze hebben het dit jaar helemaal omgegooit ten opzichte van vorig jaar.
dat boek is echt niet te doen btwquote:Op vrijdag 29 mei 2009 07:50 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ik weet niet wat vorig jaar precies mocht (ik weet alleen dat het multiple choice was), maar je mag er dit jaar ook het boek en de jurisprudentie bijhouden.
Hoe was Rechtsfilosofie? Veel stof of valt het mee? Ik heb dat in mijn hers gepland.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 17:32 schreef Steve het volgende:
Boom Basics.Ideaal om snel even basiskennis terug te zoeken.
Zo, Rechtsfilosofie B gehad, ik ben voorlopig even klaar.Tot aan de mogelijke herkasning(en).
Je moet die samenvatting van die site waar Sessy naar linkt doornemen, daar heb je genoeg aan en is duidelijk genoeg.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 17:40 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Hoe was Rechtsfilosofie? Veel stof of valt het mee? Ik heb dat in mijn hers gepland.
Het was echt héél kort.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 17:43 schreef hmmmz het volgende:
rechtsfilosofie ging wel, het was iig niet zo heel veel![]()
er is ook geen degelelijke sv van te vinden :/quote:Op vrijdag 29 mei 2009 12:22 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Inderdaad, wat een ellende is dat boek. Ik ben maar met de sheets aan de slag gegaan.
Ik moet zeggen dat ik "ondernemingsrecht" toch wel een heel leuk vak vindquote:Op zaterdag 30 mei 2009 12:42 schreef GlowMouse het volgende:
Wacht maar op ondernemings- en insolventierecht, zelfde boek maar dan geen openboektentamen
Dat ga ik dan ook volgen en goed bijhouden.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 12:42 schreef GlowMouse het volgende:
Wacht maar op ondernemings- en insolventierecht, zelfde boek maar dan geen openboektentamen
Ik heb in ieder geval zeker wel interesse.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 20:53 schreef Maharbal het volgende:
Ik ben nu een korte samenvatting aan het maken (stelt niet heel veel voor, het zijn gewoon de hoofdlijnen uit m'n aantekeningen inclusief wat jurisprudentie en wat dingen uit een klapper van ons). Misschien dat er hier mensen zijn die er wat aan hebben? (ook al is het best globaal. Ik gebruik dit soort dingen vaak als geheugensteuntje en om even snel nog wat in te zien)
Laat 't me maar weten. Ik heb 'm waarschijnlijk morgen af.
stuur jij 'm dan even door naar mij ?quote:Op maandag 1 juni 2009 03:23 schreef aardappel het volgende:
ben benieuwd!
(heb een mailtje naar DrStrangelove gestuurd met de vraag of ie het naar mij wil doorsturen, dus ik gok dat ik hem morgen binnen heb)
dus alvast bedankt drstrangelove en vooral maharbal!
zal ik doen... wel even geduld, want ik ga morgen lekker mn roes uitslapenquote:Op maandag 1 juni 2009 03:44 schreef hmmmz het volgende:
[..]
stuur jij 'm dan even door naar mij ?
alvast bedankt aardappel, drstangelove en natuurlijk vooral maharbal!
Ja, ik heb er in het tweede jaar een miniscriptie over geschreven, maar heb dus geen ervaring met de master. Het is algemener dan je zou denken, zo'n beetje het toepassen van de algemene regels specifiek op het gezondheidsrecht. Het kon mijn interesse in ieder geval niet vasthouden. Geen aanrader dus.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:26 schreef Florian_ het volgende:
Heeft iemand ervaring met Gezondheidsrecht? Lijkt mij interessant (als master). Ik vraag me alleen af of het wel slim is om jezelf zo te focussen op één vakgebied, aangezien het bedrijfsleven mij ook interessant lijkt. Overigens moet ik nog beginnen aan mijn rechtenstudie, maar dat terzijde.
Ik help het je hopenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 21:25 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Nou, Rechtspersonenrecht was tot nu toe zoals ik gevreesd had het klotigste tentamen. De "geef je mening" vraag was over een heel vaag artikel. Bovendien zie ik net pas dat die laatste vraag 40 van de 100 punten is, over de benodigde statutenwijziging. Nu had ik daar eigenlijk maar twee wijzigingen voorgesteld, dus dat is misschien niet echt slim...
Ik denk dat ik het wel net gehaald heb, maar het dubbeltje kan ook verkeerd vallen....
het was idd flink kut. Ook was onderdeel 1 totaal niet in verhouding met die andere twee onderdelenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 21:25 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Nou, Rechtspersonenrecht was tot nu toe zoals ik gevreesd had het klotigste tentamen. De "geef je mening" vraag was over een heel vaag artikel. Bovendien zie ik net pas dat die laatste vraag 40 van de 100 punten is, over de benodigde statutenwijziging. Nu had ik daar eigenlijk maar twee wijzigingen voorgesteld, dus dat is misschien niet echt slim...
Ik denk dat ik het wel net gehaald heb, maar het dubbeltje kan ook verkeerd vallen....
Nu ik nog eens terugkijk, denk ik serieus dat het een stompzinning tentamen was. Eerst krijg je 15 "weetjes"-vragen van slechts 0,2 punt per vraag, en later krijg je een "toepassingsvraag" van 40 punten die bestaat uit 2 delen waarvan het tweede deel een simpelere en minder diepgaande vraag ("welke formaliteiten moeten voor de statutenwijziging worden vervuld?") is dan de meeste van die eerste 15 vragen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 00:59 schreef hmmmz het volgende:
[..]
het was idd flink kut. Ook was onderdeel 1 totaal niet in verhouding met die andere twee onderdelen
Dat is toch prima?quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:13 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Dan zat er ook nog een domme fout in een vraag. Nadat ik vriendelijk (schriftelijk) had aangegeven dat de vraag niet klopte, kwam de docent binnenlopen met een mondelinge rectificatie. Dat zou Glowmouse in ieder geval niet pikken.
Dat n.v. / b.v. dingetje? Ik zat in wz1 en daar werd het 5 minuten na het begin al verbeterdquote:Op woensdag 3 juni 2009 12:36 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Prima? Een vraag komen verbeteren die (bijna) iedereen al af had? Het is maar 0,2 punt en ik heb 'm volgens mij toch wel goed, maar ik denk dat het normaal was geweest om die 0,2 punt cadeau te geven dan wel het vraagje te schrappen het totaal aantal punten door 9,8 te delen ipv door 10. Een docent heeft het hele semester om een foutloos tentamen in elkaar te zetten.....
Wat was jouw gedachte cq, intentie dan toen je schriftelijk doorgaf dat de vraag niet klopte?quote:Op woensdag 3 juni 2009 12:36 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Prima? Een vraag komen verbeteren die (bijna) iedereen al af had? Het is maar 0,2 punt en ik heb 'm volgens mij toch wel goed, maar ik denk dat het normaal was geweest om die 0,2 punt cadeau te geven dan wel het vraagje te schrappen het totaal aantal punten door 9,8 te delen ipv door 10. Een docent heeft het hele semester om een foutloos tentamen in elkaar te zetten.....
Ik heb eerst aangegeven dat het niet klopte en vervolgens aangegeven dat ik de vraag zou behandelen alsof overal NV stond. Dat was bij vraag 2. Toen ik bij vraag 6 (geloof ik) was komt ineens de mededeling dat ik vraag 2 moet doen alsof overal BV stond (of omgekeerd, want ik heb het al weer diep weggestoptquote:Op woensdag 3 juni 2009 13:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Wat was jouw gedachte cq, intentie dan toen je schriftelijk doorgaf dat de vraag niet klopte?
Is nog niet echt een antwoord op mijn vraag, maar oke het is idd geen big dealquote:Op woensdag 3 juni 2009 13:25 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ik heb eerst aangegeven dat het niet klopte en vervolgens aangegeven dat ik de vraag zou behandelen alsof overal NV stond. (...) Het is wat mij betreft geen big deal; ik geef alleen maar even aan dat het in de lijn van het fluttentamen lag.
Ben ik geen Leidenaar dan?quote:Op woensdag 3 juni 2009 13:13 schreef cinnamongirl het volgende:
Nog Leidenaren hier? Ik heb vanochtend Rechtsfilosofie gemaakt. Ik vond hem nog redelijk te doen. Volgende week, 11 juni hertentamen bedrijfs- en rechtseconomie. Een vak uit het tweede Bachelorjaar dat ik nog steeds moet halen, vooral rechtseconomie vind ik zo klote!!
Ik dacht daar zijn mijn gedachten wel uit te extraheren.quote:Op woensdag 3 juni 2009 14:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Is nog niet echt een antwoord op mijn vraag, maar oke het is idd geen big deal
Ik hoop dat wij ook zulke vragen krijgenquote:Op woensdag 3 juni 2009 10:13 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
"welke formaliteiten moeten voor de statutenwijziging worden vervuld?"
echt kutvragen zijn dat, kan je weer nutteloos zo'n artikel half gaan overschrijvenquote:Op woensdag 3 juni 2009 18:12 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik hoop dat wij ook zulke vragen krijgen!
Ik hoop het ook voor je!quote:Op woensdag 3 juni 2009 18:12 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik hoop dat wij ook zulke vragen krijgen!
Beetje rare vragen ook; "Wat vind je van dit artikel" ..."ja......ruk!quote:Op woensdag 3 juni 2009 18:30 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ik hoop het ook voor je!
Ik hoop in ieder geval niet dat je zo'n vraag krijgt als "wat vind je van het volgende (kranten)ktantenartikel?
Als ik zo terugkijk, was je samenvatting een goede samenvatting, waar ik qua kennis zeker iets aan heb gehad, maar helaas door de vraagstelling qua resultaat niet heel heeft opgeleverd. Nogmaals bedankt en alvast succes vrijdag!
je slaat de spijker precies op de kopquote:Op woensdag 3 juni 2009 19:01 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Beetje rare vragen ook; "Wat vind je van dit artikel" ..."ja......ruk!"
Ik heb zo'n idee dat het tentamen daar bij jullie kut wordt gevonden door de vragen die worden gesteld, en niet zozeer door de moeilijkheidsgraad van het vak. Of zit ik er nou naast?
Ik ben momenteel zo'n 6 a 8 uur per week bezig, daarnaast nog enkele college's en heb tot nu toe alles gehaald. Als jij gemotiveerd bent moet het dus goed te doen zijn. Ik doe momenteel intensief, het verschil met extensief zijn de werkgroepen. Extensief heeft het werkcollege, dan worden dezelfde vragen behandeld, alleen is dit doorgaans in de avond.quote:Op donderdag 4 juni 2009 16:10 schreef Banaan10 het volgende:
Jongens, zouden jullie mij wat kunnen vertellen over extensief onderwijs aan de UvA? Ik wil graag rechten combineren met bedrijfseconomie, en dan lijkt extensief onderwijs mij een goede optie. Kost de studie hierdoor minder tijd en aan hoeveel uur zou ik dan ongeveer moeten denken? Alvast bedankt
Dat was blijkbaar ooit in Tilburg ook zo...quote:Op donderdag 4 juni 2009 18:18 schreef taxhaven het volgende:
Wat is ondernemingsrecht toch een makkelijk vak. Vond het tentamen vandaag beschamendDoet me denken aan arbeidsrecht, niet leren of nadenken, gewoon de wet lezen.
ongeveer 10 minuten ofzo, komt allemaal niet zo heel nauw. Zolang je daar je gaat staan en ff wat lult haalt iedereen het.quote:Op donderdag 4 juni 2009 19:34 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Dat was blijkbaar ooit in Tilburg ook zo...![]()
Ik vind het sowieso al verdacht dat de gebruikelijke mail om de evaluatie te doen nog niet binnen is.
Maar goed, volgende week dat referaat en dan zit het vaardighedentraject er hopelijk ook op. Hopelijk, want ik weet eigenlijk helemaal niet wat precies de bedoeling is. Weet iemand (van de UvT) bijvoorbeeld hoe lang die onzin ongeveer moet duren?
dat referaat is echt een grap. Bij mij was er een meisje dat alleen maar monotoon voorlas wat op haar papier stond en die kreeg gewoon een voldoende. (ik had lekker een dikke 8quote:Op donderdag 4 juni 2009 19:34 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Dat was blijkbaar ooit in Tilburg ook zo...![]()
Ik vind het sowieso al verdacht dat de gebruikelijke mail om de evaluatie te doen nog niet binnen is.
Maar goed, volgende week dat referaat en dan zit het vaardighedentraject er hopelijk ook op. Hopelijk, want ik weet eigenlijk helemaal niet wat precies de bedoeling is. Weet iemand (van de UvT) bijvoorbeeld hoe lang die onzin ongeveer moet duren?
Dat laatste werkt over het algemeen beter. Zo dwing je jezelf om precies te weten waar je het over hebt en je verhaal komt natuurlijker over.quote:Op donderdag 4 juni 2009 20:42 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Oke, bedankt. Ik heb het niet zo op presenteren, en twijfel vaak of ik iets helemaal zal uitschrijven, of dat ik met een opzet en wat steekwoorden het verhaal ter plekke zal verzinnen.
Mooi! Aan de samenvatting lag het dus zeker niet.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 19:13 schreef Maharbal het volgende:
Rechtspersonen was een koekje vandaag.
Ik denk aan iets rond de 8.
ja, ben er nu al huiverig voorquote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:13 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Mooi! Aan de samenvatting lag het dus zeker niet.
Volgende week beginnen de resultaten langzaamaan weer binnen te druppelen als het goed is.
Maar die docent is heel enthousiast en vriendelijkquote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:22 schreef hmmmz het volgende:
[..]
eerst maandag nog even accounting doen, wat een kutvak is dat zeg.
Mutsears heet ie. Hij is idd erg enthousiast maar mij vind ie niet heel aardig denk ik. Ben maar naar een paar colleges geweest en een aantal keer op de helft weggegaan. Hij is wel met de weddenschap gekomen dat als ik met niks doen toch een voldoende haal ik een fles wijn van 25 euri mag uitkiezen, dus dat is het proberen waardquote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:26 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Maar die docent is heel enthousiast en vriendelijk. Loopt hij bij jullie niet langs tijdens het tentamen om je vragen te beantwoorden?
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:13 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Mooi! Aan de samenvatting lag het dus zeker niet.
Volgende week beginnen de resultaten langzaamaan weer binnen te druppelen als het goed is.
Ik moet nu zes resultaten terugkrijgen. Vijf tentamens en een paper (Environmental Law). Daarna nog blokken voor twee tentamens die ik in de hers gepland heb (of drie tentamens als ik Ondernemingsrecht niet gehaald zou hebben), en dan hoop ik genoeg van de bachelor af te hebben, om na de kerst aan m'n master te kunnen beginnen. Dan kom ik na dit semester op 157 punten als ik alles haal, maar 151 punten zou voor dat plan ook voldoende zijn dus ik mag eventueel één vak niet halen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 23:29 schreef Maharbal het volgende:
[..]
![]()
Nog veel resultaten? (voor je bachelor/master/hoeveelste jaar?)
Hebben jullie maar 150 punten nodig om aan je master te beginnen? Bij ons is dat 165. Maar je hebt er wel een goed gevoel over?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 06:36 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ik moet nu zes resultaten terugkrijgen. Vijf tentamens en een paper (Environmental Law). Daarna nog blokken voor twee tentamens die ik in de hers gepland heb (of drie tentamens als ik Ondernemingsrecht niet gehaald zou hebben), en dan hoop ik genoeg van de bachelor af te hebben, om na de kerst aan m'n master te kunnen beginnen. Dan kom ik na dit semester op 157 punten als ik alles haal, maar 151 punten zou voor dat plan ook voldoende zijn dus ik mag eventueel één vak niet halen.
Jij ook een beetje goed op weg? Notarieel toch?
..en bij ons is dat dus alle 180. Zijn ze erg streng in. Je ziet hier dus studenten met enórme studievertraging....quote:Op zaterdag 6 juni 2009 08:12 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Hebben jullie maar 150 punten nodig om aan je master te beginnen? Bij ons is dat 165.
Nee, op de UvT moet je er 168 hebben. Maar ik kan het volgend semester Ondernemings- en Insolventierect (9 ECTS) en het Eindvak (=scriptie, 8 ECTS) doen, dus moet ik nu op 151 uitkomen om na kerst aan de master te mogen beginnen.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 08:12 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Hebben jullie maar 150 punten nodig om aan je master te beginnen? Bij ons is dat 165. Maar je hebt er wel een goed gevoel over?
Ik vind hem geweldig, een groot brok enthousiasme! Ik ga zijn evaluatie positief invullenquote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:26 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Maar die docent is heel enthousiast en vriendelijk.
http://www.mareonline.nl/artikel/0809/31/0401/quote:Rechten wil nog strenger worden
In vier jaar je bachelor halen, moet de norm worden bij rechten. ‘We moeten niet willen dat iemand met 35 herkansingen alsnog een diploma krijgt.’
DOOR VINCENT BONGERS Dat blijkt uit de notitie maatregelen studiesucces bacheloropleidingen die maandag tijdens faculteitsraad werd besproken. Ook wil het bestuur het aantal herkansingen in het tweede en derde jaar beperken. Op welke wijze dit gaat gebeuren staat nog open voor discussie.
‘Het uitgangspunt is niet alleen de realisatie van een rendementsverhoging,’ stelde Henk Vording, portefeuillehouder onderwijs. ‘Er is een cultuur ontstaan waarin in eigen tempo studeren de norm is geworden en dat moet worden veranderd. We zitten met een groep zwakke studenten die niet gemotiveerd of niet goed genoeg is. Zij vragen een enorme inzet van docenten zonder dat dit veel oplevert. Dit is demotiverend voor zowel docenten en studenten die wél willen.’ Rechten wil dan ook op van deze groep af.
Een student aan de rechtenfaculteit moet in staat zijn om in vier inschrijvingsjaren het bachelordiploma te halen. ‘Wie deze termijn niet weet te halen, kan alleen onder strak toezicht van de examencommissie eventueel nog wat extra tijd krijgen,’ valt er in de notitie te lezen.
In de notitie staat ook een voorstel om het aantal herkansingen in te perken. Het is de bedoeling dat studenten één keer kunnen herkansen in hetzelfde studiejaar. Weer zakken betekent dat de examencommissie een beslissing neemt of de student nog een kans krijgt. Dit kan per student in maximaal vijf gevallen. Mocht het aantal herkansingen zijn uitgeput. Dan kan de student ‘praktisch gesproken zijn bachelordiploma niet meer halen aan onze faculteit.’
Is dat echt zo? Kunnen jullie niet voorwaardelijk worden toegelaten tot de master? Het is niet dat je bij ons per definitief vanaf 165EC de master mag doen, maar je kunt dan wel een aanvraag doen om voorwaardelijk tot de master te worden toegelaten. Je moet dan wel je bachelor binnen één jaar vanaf die voorwaardelijke toelating halen. Normaal gesproken word je ook wel toegelaten...quote:Op zaterdag 6 juni 2009 08:40 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
..en bij ons is dat dus alle 180. Zijn ze erg streng in. Je ziet hier dus studenten met enórme studievertraging....
Prima initiatief toch, laat ze maar wat strenger worden.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 12:51 schreef RobertoCarlos het volgende:
@CG: En het nog erger in Leiden..... wees maar blij dat je je B bijna hebt...
[..]
Och, ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal. Zo worden de ongemotiveerde studenten er uitgefilterd.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 12:51 schreef RobertoCarlos het volgende:
@CG: En het nog erger in Leiden..... wees maar blij dat je je B bijna hebt...
[..]
8 tot 12 uurquote:Op zaterdag 6 juni 2009 14:05 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Och, ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal. Zo worden de ongemotiveerde studenten er uitgefilterd.
Je hebt toch 8 uur college p/w in Leiden (1e)? Lijkt me dat je genoeg tijd hebt om te studeren voor je tentamens.
Ja, ja, zo lang het maar alleen in Leiden gebeurt cker?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 14:05 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Och, ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal. Zo worden de ongemotiveerde studenten er uitgefilterd.
Je hebt toch 8 uur college p/w in Leiden (1e)? Lijkt me dat je genoeg tijd hebt om te studeren voor je tentamens.
Hoe eerder, hoe beterquote:Op zaterdag 6 juni 2009 12:51 schreef RobertoCarlos het volgende:
@CG: En het wordt nog erger in Leiden..... wees maar blij dat je je B bijna hebt...
[..]
Dus niet eens 3 herkansingen voor een vak tijdens de hele Bachelor? Belachelijk veel zeg, 3x per jaar. Slap zooitje daaro in Rotterdamquote:Op zaterdag 6 juni 2009 17:29 schreef taxhaven het volgende:
[..]
Hoe eerder, hoe beter![]()
Hier aan de EUR trouwens nu al max. 3 herkansingen per jaar
Probeer je grappig te zijn?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 17:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dus niet eens 3 herkansingen voor een vak tijdens de hele Bachelor? Belachelijk veel zeg, 3x per jaar. Slap zooitje daaro in Rotterdam
Maar dan weer niet in het eerste jaar.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 18:00 schreef Dr_Strangelove het volgende:
In Tilburg krijg je zelfs nog een verlengd mondeling als de twee schriftelijke pogingen net niet gelukt zijn.
Pff, relax johquote:
Nee. Ze zijn streng; je wordt pas toegelaten tot het onderwijs als het Bachelorgetuigschrift binnen is.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:53 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Is dat echt zo? Kunnen jullie niet voorwaardelijk worden toegelaten tot de master? Het is niet dat je bij ons per definitief vanaf 165EC de master mag doen, maar je kunt dan wel een aanvraag doen om voorwaardelijk tot de master te worden toegelaten. Je moet dan wel je bachelor binnen één jaar vanaf die voorwaardelijke toelating halen. Normaal gesproken word je ook wel toegelaten...
Tell me about it. Hij is nog niet binnen, deze periode is niet echt fijn voor me, ik voel echt die enorme druk. Want als ik niet alle vakken haal, heb ik een jaar studievertraging en betaal ik een jaar collegegeld voor nop...quote:Op zaterdag 6 juni 2009 12:51 schreef RobertoCarlos het volgende:
@CG: En het wordt nog erger in Leiden..... wees maar blij dat je je B bijna hebt...
[..]
http://www.mareonline.nl/artikel/0809/31/0401/
Ik vond tot zover alle vakken prima te halen, behalve dan dat rechts- en bedrijfseconomie. Ik heb er geen achtergrond in (op VWO wiskunde en economie zsm gedumpt) dus dit vak is mijn grote struikelblok.quote:Op zondag 7 juni 2009 23:03 schreef Florian_ het volgende:
Maar ik heb van een aantal Leidenaren gehoord dat - tenzij je een mongool bent die écht niets aan zijn studie doet - het allemaal prima te halen valt. Kunnen jullie dat beamen? Het enige waar ik wel een beetje tegenop kijk is het feit dat je een jaar moet wachten met een herkansing als je < 4 haalt, aangezien ik absoluut geen studievertraging op wil lopen.
Dat is inderdaad het enige waar de studenten hier mee lijken te zitten. Ik vind het ook echt een rotregeling, je zal maar net een blackout of wat ook krijgen.quote:Op zondag 7 juni 2009 23:03 schreef Florian_ het volgende:
Maar ik heb van een aantal Leidenaren gehoord dat - tenzij je een mongool bent die écht niets aan zijn studie doet - het allemaal prima te halen valt. Kunnen jullie dat beamen? Het enige waar ik wel een beetje tegenop kijk is het feit dat je een jaar moet wachten met een herkansing als je < 4 haalt, aangezien ik absoluut geen studievertraging op wil lopen.
Voor zover ik het tot nu toe kan beoordelen vind ik het idd goed te doen. De stof is op zich niet al te moeilijk, er zit vrij veel herhaling in de lessen en je wordt (naar mijn smaak) toch wel erg goed begeleid (lees: erg aan het handje meegenomenquote:Op zondag 7 juni 2009 23:03 schreef Florian_ het volgende:
Mij lijkt dat juist erg interessant! Ik heb alleen ook geen goede basis in wiskunde en economie. Ik heb zelfs geen eindexamen gedaan in wiskunde op de havo. Is er bij die vakken sprake van veel berekeningen etc. of is het vooral inzicht? Anders moet ik maar eens een wiskundecursus gaan volgen.quote:Op maandag 8 juni 2009 06:38 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ik vond tot zover alle vakken prima te halen, behalve dan dat rechts- en bedrijfseconomie. Ik heb er geen achtergrond in (op VWO wiskunde en economie zsm gedumpt) dus dit vak is mijn grote struikelblok.
Ook in het 2e jaar is keuzevakruimte:quote:Op maandag 8 juni 2009 10:19 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Nog een vraagje. Ik wil graag naast de studie Rechten een aantal keuzevakken volgen (Leiden). Nu zie ik in de e-gids dat je alleen in het 3e jaar keuzevakruimte krijgt. Kun je dit ook eerder al doen (en zo ja, zijn hier extra kosten aan verbonden)?
Ik wou hier een heel verhaal ophangen, maar eigenlijk staat het hier allemaal:quote:En ik zou graag vakken op het gebied van Psychologie willen volgen. Kan dat, of moeten de keuzevakken verbintenissen hebben met het recht?
Succes, strafprocesrecht is altijd lastig en inderdaad niet zoveel aan.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 14:49 schreef Rucebo het volgende:
Morgen tentamen strafprocesrecht. Heb niet het gevoel dat ik het echt goed ken en het is ook nog eens totaal niet interessant.
En wat was de uitslag?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:28 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Europees Gemeenschapsrecht (UvT) hebben ze nog netjes voor het weekend weten te publiceren. Strafprocesrecht, dat een dag eerder was, helaas niet ("helaas" want daar zat ik op te wachten).
Maar nog een positive verrassing voor aardappel of hmmmz? Of zoals verwacht een herretje?
O ja, had je inderdaad ergens gezegd!quote:Op vrijdag 12 juni 2009 21:14 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Ik heb geen uitslag want ik had (en heb) dat vak in mijn hers gepland.
En ik ken geen vak dat wel 100% leuk is.
Enigszins een beetje, gooi het eens in de groep?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:37 schreef Yashaaaaa het volgende:
Zijn er hier mensen this in het familierecht? en dan vooral het huwelijksrecht?
Het maakt op zich niet uit of die dingen zijn bijgewerkt of niet: voorwaarden zijn voorwaarden, en die blijven gewoon van toepassing. Huwelijkse voorwaarden verjaren zeg maar niet. Het hangt verder natuurlijk volledig af van wat er in staat, als je bijv. jaarlijks zou moeten afrekenen maar je hebt dat nooit gedaan, dan kan dat wel problemen geven, maar in zijn algemeenheid kun je nu niet zomaar aan huwelijkse voorwaarden voorbij gaan en gaan afrekenen/afwikkelen alsof er geen voorwaarden zouden zijn maar een huwelijksgoederengemeenschap.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:42 schreef Yashaaaaa het volgende:
Vriend van mijn vader gaat scheiden, maar hij is getrouwd onder huwelijkse voorwaarden, die zijn 20 jaar geleden eens opgemaakt, maar nooit bijgewerkt..
Nu hebben ze een mediator maar de vriend van mijn vader vertrouwde die gast niet zo, en de deed een beetje makkelijk over die voorwaarden, maar hij wilde dus weten of daar jurisprudentie over was enzo..
Omdat ik internationaal en europees recht doe, heb ik dus helemaal geen personen en familierecht gehad.
Het hangt natuurlijk ook maar net af van wat er in die voorwaarden staat, op zich. Familierecht is stiekem best leuk (heb er net nog een hele discussie over gevoerd met iemand, toevallig).quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:49 schreef Yashaaaaa het volgende:
Geen idee, mijn vader vroeg mij of ik iets van jurisprudentie kon vinden erover.. Maar volgens hem was de mediator wel van een advocatenkantoor..
Tnx voor de info iig, ik weet er zelf het fijne ook niet van dus kan ook niet echt zoeken voor hem
De voorwaarden zijn voornamelijk opgemaakt omdat er toen sprake was van een eigen bedrijf, en om duidelijk te maken met wat voor een inkomen hij het huwelijk inging zeg maar..
Als er niet zoveel bij gehuild werd, en het wat minder "maar mevrouw zegt" "ja maar meneer zegt" zou zijn geweest zou ik er zo mijn vak van hebben gemaaktquote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:58 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ja ik baal er wel een beetje van dat ik het niet gehad heb.
quote:Op zaterdag 13 juni 2009 09:37 schreef Maharbal het volgende:
Zoals al gezegd hangt het inderdaad af van wat er in staat.
Jij geeft aan dat de huw. vw. zijn gemaakt met het oog op een bedrijf.
Hoogstwaarschijnlijk staat er dan wel een verrekenbeding in e.d. Er is wel jurisprudentie over verrekenbedingen.
Het is maar de vraag waar je nou precies jurisprudentie over wilt hebben. "Jurisprudentie over het relatievermogensrecht" (zo heet het tegenwoordig) is een beetje te breed. Wellicht dat je inzicht hebt in de problemen waar ze tegen aan lopen? Leonoor zei al dat je in z'n algemeenheid niet de huwelijkse voorwaarden opzij kunt zetten om te gaan verdelen als ware er een gemeenschap van goederen. Het kan in principe wel voorkomen, maar dat is alleen bij hoge uitzondering (ook jurisprudentie) en zonder de details te weten kan niet gezegd worden of dit zich hier voordoet.
Ik gok op een amsterdams/finaal verrekenbeding dat nooit is uitgevoerd (hier is dus jurisprudentie over te vinden) in combinatie met handelingen ten dienste (of juist niet) van de bedrijfsvoering waar de echtgenoot nooit toestemming voor heeft gegeven, en die eventueel vernietigbaar zijn.
M.a.w: Waar steggelen ze precies over?
quote:Op zaterdag 13 juni 2009 10:07 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Zelfs over de verrekenbedingen zijn we het eens. Misschien moet ik toch maar gaan sectieswitchen, het is best leuk
Ondernemingsrecht is leukquote:Op zaterdag 13 juni 2009 11:52 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ondernemingsrecht, m.n. verbintenissenrecht enbpr
.
quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:28 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Europees Gemeenschapsrecht (UvT) hebben ze nog netjes voor het weekend weten te publiceren. Strafprocesrecht, dat een dag eerder was, helaas niet ("helaas" want daar zat ik op te wachten).
Maar nog een positive verrassing voor aardappel of hmmmz? Of zoals verwacht een herretje?
quote:Op maandag 15 juni 2009 14:53 schreef Addict89 het volgende:
Afstudeerwerk van de bachelor net ingeleverd.
Doe je goed.quote:Op maandag 15 juni 2009 14:53 schreef Addict89 het volgende:
Yep, Internationaal en Europees recht, richting Europees.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:34 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Weet je al welke master je gaat doen?
Ik heb anderhalve week geleden mijn conceptversie in moeten leveren. Heb er morgen gesprek over.quote:Op maandag 15 juni 2009 14:53 schreef Addict89 het volgende:
quote:Op maandag 15 juni 2009 16:06 schreef Steve het volgende:
Straprocesrecht gehaald.6.5 is niet bepaald hoog, maar ik ben echt zó blij dat ik dat niet per se meer over hoef te doen
, vooral omdat het 10 studiepunten zijn....
quote:Op maandag 15 juni 2009 16:30 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Een 7,5. Had ook een stuk beter gekund maar een paar domme foutjes gemaakt.
Ik krijg me trouwens niet aan de gang voor Europees Gemeenschapsrecht in de Praktijk. Ik ga me vanavond maar eens op de sheets richten, dat gaat meestal wat vlotter dan zo'n taai boek.
Jazeker. Rechtsgeschiedenis B heb ik ook wel zeker gehaald, bij mij is Rechtspersonen hét twijfelgeval.quote:
Ja, daar ben ik ook nog niet aan begonnen. Ik heb nu een week voor Europees en daarna weer precies een week voor Rechtsfilosofie. Dat moet genoeg zijn, maar als ik zie hoe ik de laatste dagen begonnen ben voor de hers (met Europees) dan belooft het niet veel goeds....quote:Op dinsdag 16 juni 2009 00:22 schreef Steve het volgende:.
Rechtsfilosofie B duurt nog even he, is pas 30 juni.
Van Filosofie? Of van Rechtspersonen?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 00:24 schreef aardappel het volgende:
Moet die uitslag onderhand niet op BB staan?
ik ken iemand die voor rechtsgeschiedenis b al door de prof was gebeld om te vertellen dat ie een 10 had gehaald en dat dat eigenlijk nooooit voorkwamquote:Op dinsdag 16 juni 2009 00:19 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Jazeker. Rechtsgeschiedenis B heb ik ook wel zeker gehaald, bij mij is Rechtspersonen hét twijfelgeval.
En de twee nog komende tentamens (Europees Gemeenschaprecht en Filosofie B)worden ook lastig ben ik bang. Ben in ieder geval al een paar dagen aan het verpesten. Morgen begin ik écht.
Bedankt. Nu weet ik dus dat ik in ieder geval geen 10 heb.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 00:49 schreef hmmmz het volgende:
[..]
ik ken iemand die voor rechtsgeschiedenis b al door de prof was gebeld om te vertellen dat ie een 10 had gehaald en dat dat eigenlijk nooooit voorkwam
ja exact die opdracht, superquote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:53 schreef Addict89 het volgende:
Hehe, is dat die opdracht over het opleidingsniveau van je ouders, je stemgedrag, iemand in je omgeving die rechten heeft gedaan, etc? Ik wil wel helpen.
rechtspersonen komt volgende week maandagquote:Op dinsdag 16 juni 2009 00:31 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Van Filosofie? Of van Rechtspersonen?
Van Filosofie weet ik het niet want dat heb ik niet gemaakt, ik weet alleen dat Rechtsgeschiedenis aanstaande donderdag 3 weken geleden is (met nog een feestdag tussendoor dus deadline is vrijdag), en Rechtspersonen volgende week dinsdag pas....
Ik zie het nu ook. Ik weet bij dat vak niet zo goed of ik het gehaald heb of niet (ik heb door die vage bedoeling tussen de 4,5 en een 7,5 vermoed ikquote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:52 schreef aardappel het volgende:
[..]
rechtspersonen komt volgende week maandagstaat nu op bb
Het enige wat ik hier nog aan toe wil voegen is dat je 't theoretisch misschien op de redelijkheid en billijkheid zou kunnen gooien om af te zien van de overeenkomst (althans, in je voorbeeld hierboven).quote:Op dinsdag 16 juni 2009 20:00 schreef Meeldraad het volgende:
(Denk aan je hebt 2 koelkasten, je doet het aanbod tot schenking, vervolgens gaat je eigen koelkast kapot en kun je de aangeboden koelkast zelf erg goed gebruiken, sterker zelfs: als je 'm weggeeft moet je zelf een andere aanschaffen).
Thisbe en Maharbal hebben gelijk (altijdquote:Op dinsdag 16 juni 2009 20:00 schreef Meeldraad het volgende:
Amici, mag ik jullie even lastig vallen met een vraagje waar ik mee zit? Sommigen hebben 'm misschien al zien staan in WGR (Intrekken aanbod tot schenking), anderen vraag ik vriendelijk er even naar te kijken. Ik heb een vriendin die via marktplaats een roerende zaak gratis af te halen heeft aangeboden. Er is email-verkeer geweest, waarin akkoord is gegaan dat de zaak na 8 weken zou worden afgehaald. Intussen is de situatie veranderd waardoor ze de zaak liever zelf behoud. (Denk aan je hebt 2 koelkasten, je doet het aanbod tot schenking, vervolgens gaat je eigen koelkast kapot en kun je de aangeboden koelkast zelf erg goed gebruiken, sterker zelfs: als je 'm weggeeft moet je zelf een andere aanschaffen).
Inmiddels met hulp van Thisbe en Maharbal onder anderen ben ik wel tot de conclusie gekomen dat er wel sprake is van een afdwingbare ovk. Nu zoek ik alleen nog mogelijkheden om er onder uit te komen. Wat denken jullie: is de conclusie juist en zien jullie mogelijkheden om dit geaccepteerde aanbod tot schenking zonder levering in te trekken? Zie de link voor de overwegingen tot nu toe. Alvast bedankt!
*pling ploing* Einde mededeling *pling ploing*![]()
Grappig trouwens een rechten SC-chat, was me nog nooit opgevallen... misschien kom ik hier wel eens vaker kijken...
Ik zat stiekem te denken aan de derogerende werking van de r&b. Als zij bijvoorbeeld in zijn voorbeeld arm is of absoluut geen geld heeft voor een nieuwe koelkast, dan zou het, gezien de omstandigheden (koelkast nr2. is stuk ) misschien in strijd zijn met de r&b om nakoming af te dwingen ( ik weet dat rechters niet zeggen "in strijd zijn met de r&b, maar ik ben vergeten wat ze ook alweer wel zeggen omdat het zo vroeg isquote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:39 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Thisbe en Maharbal hebben gelijk (altijdThisbe, waar ben je?!). Maar ehm, wellicht kan er zelfs gesteld worden dat er al geleverd is, c.p., en dat de eigendom is overgegaan. Ik denk dat je er niet onderuit kunt (waarom r&B Maharbal?) tenzij sprake is van een totstandkomingsgebrek van de ovk en je bijv. gedwaald hebt. Maar als ik het verhaal hierboven zo lees is er daar ook geen sprake van. Dus tenzij de verkrijger nu wanpresteert en over 8 weken niet op komt draven om dat ding op te halen, denk ik dat je je koelkast kwijt bent, sorry
(jezus ik ben mijn samenhang echt kwijt savonds als ik op de bank voor de tv hang, excuus).
Naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaarquote:Op woensdag 17 juni 2009 07:49 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik zat stiekem te denken aan de derogerende werking van de r&b. Als zij bijvoorbeeld in zijn voorbeeld arm is of absoluut geen geld heeft voor een nieuwe koelkast, dan zou het, gezien de omstandigheden (koelkast nr2. is stuk ) misschien in strijd zijn met de r&b om nakoming af te dwingen ( ik weet dat rechters niet zeggen "in strijd zijn met de r&b, maar ik ben vergeten wat ze ook alweer wel zeggen omdat het zo vroeg is).
Ja, dat was 'm!quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:11 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar. Mijn juridisch intuitie (uhuh
) zegt hier overigens dat een beroep daarop hier niet op zal gaan, maar ik heb geen jurisprudentie om dat mee te onderbouwen.
En op je rechtsgevoel moet je altijd vertrouwen, dat lijkt me duidelijk!quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:50 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, dat was 'm!
Overigens heb ik ook geen jurisprudentie voorhanden om mijn stelling te onderbouwen. Het was dan ook meer iets dat ik zei vanuit mijn immer rechtvaardige rechtsgevoel.
Bespeur ik daar enig sarcasme??quote:Op woensdag 17 juni 2009 11:34 schreef Leonoor het volgende:
[..]
En op je rechtsgevoel moet je altijd vertrouwen, dat lijkt me duidelijk!
welkomquote:Op woensdag 17 juni 2009 12:15 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ingeloot in Rotterdam.
Volgend jaar aan de bak.
Uitslover... haalt niet eens een tien...quote:Op donderdag 18 juni 2009 07:51 schreef Maharbal het volgende:
Een 9 op rechtspersonen en personenvennootschappen.
Maandag krijg ik m'n laatste resultaat binnen, en met een beetje geluk is de bachelor dan binnen.
Mijn gemoedsrust is nu een beetje beter, ik weet nu dat het niet aan m'n samenvatting lag!quote:Op donderdag 18 juni 2009 08:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Uitslover... haalt niet eens een tien...![]()
![]()
Jeej.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:36 schreef aardappel het volgende:
6.5 voor rechtsfilosofie![]()
wel raar, heb echt amper iets opgeschreven en was al vrij snel klaar
Zo lastig is dat niet: gewoon richting Leeuwarden komen, dan ben je al bij me in de buurtquote:Op donderdag 18 juni 2009 19:33 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Goed bezig allemaal.
Mijn laptop heeft het totaal begeven. Misschien ook wel zo goed met het oog op de laatste loodjes...maar in de buurt van Maharbal zal ik niet komen.
Je cijfers liggen in ieder geval rond je inschattingsmarges. Ik kan vrijwel nooit inschatten wat voor cijfer ik heb, voor welk vak dan ookquote:Op donderdag 18 juni 2009 23:52 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Haha.
Vier is wel wat veel. Ik heb geen rekening met onvoldoendes gehouden in mijn schema dit jaar en tot nu toe is dat goed gegaan, ik hoop niet dat rechtspersonen nu roet in het eten gast gooien, want ik vind twee genoeg. Zorgwekkend is wel dat mijn resultaten dit semester, hoewel binnen mijn inschattingsmarges, meestal aan de ondergrens van die marges liggen (nu ook weer met rechtsgeschiedenis dat ik tussen de 7,5 en 8,5 had gedacht). Bij rechtspersonen had ik het namelijk tussen de 4,5 en 7,5 ingeschat...
Pauper!quote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:40 schreef taxhaven het volgende:
Bestuursrecht
Arresten die van toepassing zijn op minstens 8 leerstukken![]()
Vond ik zelf ook, aangezien het me niet enorm interesseertquote:
ja, bleghhhhhhhhhhquote:Op maandag 22 juni 2009 18:11 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Morgen ook eerst Europees Gemeenschapsrecht toch?
quote:Op maandag 22 juni 2009 18:35 schreef Maharbal het volgende:
Gefeliciteerd iedereen.
Hmmz nog veel succes
in de OP staan de mensen genoemd bij de universiteiten, dus ik zou die gewoon ff pm'enquote:Op maandag 22 juni 2009 20:36 schreef TiMPiN het volgende:
Volgend jaar beginnen aan de VU of de UvA. Neig meer naar de VU. Ik zal het hier nog wel laten weten
**edit**
Overigens ben ik benieuwd naar jullie mening over bovenstaande Uni's. Ik neig meer naar de VU, omdat ik hoor dat de UvA drama is qua organisatie. Verder spreekt de VU mij eigenlijk op geen enkel gebied aan, de UvA lijkt me wat socialer etc. Ik hoop dan ook dat er iemand hier is die zelf ervaring heeft met de UvA(en Rechten uiteraard) die mij kan vertellen of de UvA daadwerkelijk zo'n puinhoop is of dat dat vorstelijk overdreven wordt. Bij de UvA moet ik me ook al binnen een week inschrijven dus de tijd dringt een beetje
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, al is het natuurlijk ook een persoonlijke keuze.
Welke richting studeer je af? Ik hoef niks te presenteren (strafrecht)quote:
ik vond het her beter gaan dan het eerste tentamenquote:Op dinsdag 23 juni 2009 21:32 schreef aardappel het volgende:
nou, de herkansing van europees recht was klote
wordt mn eerste vak dat ik over moet doen
ISEP, richting Europees. Daar hoeven alleen de beste twee te presenteren (heb ik weerquote:Op dinsdag 23 juni 2009 21:35 schreef ScottTracy het volgende:
[..]
Welke richting studeer je af? Ik hoef niks te presenteren (strafrecht)
Whehe, dan had je je maar niet zo moeten uitslovenquote:Op dinsdag 23 juni 2009 22:48 schreef Addict89 het volgende:
[..]
ISEP, richting Europees. Daar hoeven alleen de beste twee te presenteren (heb ik weer).
en levert dat ook nog wat voor jou op, of ben je alleen de pineut?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 22:48 schreef Addict89 het volgende:
[..]
ISEP, richting Europees. Daar hoeven alleen de beste twee te presenteren (heb ik weer).
Het leek me wel goed te doen. Ik verwacht een dikke voldoende in ieder geval. Nog één vak en dan zit het er eindelijk op voor dit jaar.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 21:52 schreef hmmmz het volgende:
[..]
ik vond het her beter gaan dan het eerste tentamen
ik hoop op een voldoende
Goed beeezig!quote:Op woensdag 24 juni 2009 07:50 schreef Maharbal het volgende:
En een 7 voor publiekrecht inzake onroerend goed.
Bachelor binnen.
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 24 juni 2009 07:50 schreef Maharbal het volgende:
Bachelor binnen.
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 24 juni 2009 07:50 schreef Maharbal het volgende:
Bachelor binnen.
Ik zat in W, volgens mij zat hmmmz wel in Gz101quote:Op woensdag 24 juni 2009 00:12 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Het leek me wel goed te doen. Ik verwacht een dikke voldoende in ieder geval. Nog één vak en dan zit het er eindelijk op voor dit jaar.![]()
Ik dacht nog vantevoren, toen ik rondkeek (in gz101), iets van zal dat soms aardappel of hmmmz zijn.
Ik zal de afdeling procesondersteuning daar zo eens gaan lastigvallenquote:Op woensdag 24 juni 2009 09:46 schreef Maharbal het volgende:
Tenk joe oll!
Nu snel weer aan de slag hier op stage.
Dossier met personen- en familierecht (en erfrecht!) Leonoor
Een half tot een heel punt extra.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 23:55 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
en levert dat ook nog wat voor jou op, of ben je alleen de pineut?
ik zat in Cz115 heurquote:Op woensdag 24 juni 2009 12:40 schreef aardappel het volgende:
[..]
Ik zat in W, volgens mij zat hmmmz wel in Gz101
ik heb voor rechtsfilosofie B alleen de samenvattingen van de de docent zelf (@ "de blackboard site") geleerd en uiteindelijk een 6.5 gehaald.quote:Op woensdag 24 juni 2009 15:56 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Rechtsfilosofie B ging goed met alleen die samenvatting van Sessy's site? Ik ben zojuist begonnen, en die samenvatting begint met de mededeling dat de ex-vriend van de schrijfster ook een goede samenvatting heeft gemaakt. Weet iemand die te vinden?
Rechtsonder op die site. Die samenvatting is echt ideaal.quote:Op woensdag 24 juni 2009 15:56 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Rechtsfilosofie B ging goed met alleen die samenvatting van Sessy's site? Ik ben zojuist begonnen, en die samenvatting begint met de mededeling dat de ex-vriend van de schrijfster ook een goede samenvatting heeft gemaakt. Weet iemand die te vinden?
Bevalt super! Hele leuke collega's; ik word daadwerkelijk overal bij betrokken (variërend van diners, bbq's, lunches buiten de deur, bedrijfsuitjes, feestjes tot heel erg grote zaken, eigen dossiers, notities/artikelen voor tijdschriften). Ik heb ook het gevoel dat m'n mening gewaardeerd wordt etc. Al met al vermaak ik me daar prima, leer ik veel praktische dingen en sluit ik niet uit dat ik daar (ooit) terecht zou kunnen komen. Als zij mij op dit moment een "vaste plek" a lá administratief werk oid kunnen aanbieden, dan neem ik die zeker aan.quote:Op woensdag 24 juni 2009 13:26 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ik zal de afdeling procesondersteuning daar zo eens gaan lastigvallen. Vermaak je je een beetje op je stage? Leuke dingen? Plek om te blijven plakken na je master?
Wat onwijs leuk, klinkt goed! Fijn dat ze je overal ook bij betrekken, dan krijg je toch het beste beeld van hoe het er "echt" is en hoe de mensen zijn, naast alleen het werk-gedeelte.quote:Op woensdag 24 juni 2009 17:53 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Bevalt super! Hele leuke collega's; ik word daadwerkelijk overal bij betrokken (variërend van diners, bbq's, lunches buiten de deur, bedrijfsuitjes, feestjes tot heel erg grote zaken, eigen dossiers, notities/artikelen voor tijdschriften). Ik heb ook het gevoel dat m'n mening gewaardeerd wordt etc. Al met al vermaak ik me daar prima, leer ik veel praktische dingen en sluit ik niet uit dat ik daar (ooit) terecht zou kunnen komen. Als zij mij op dit moment een "vaste plek" a lá administratief werk oid kunnen aanbieden, dan neem ik die zeker aan.
Ik ben op dit moment zelfs (grotendeels alleen) bezig met de grootste (qua omvang van over te dragen goederen etc) (notarële) zaak die het kantoor op dit moment heeft, omdat de notaris vond dat ik die verantwoordelijkheid wel aankon!
Overigen succes nog aan alle mensen die nog tentamens hebben!
oke dan, nou mooi iig dat excellence ( rotwoord..quote:
Ja echt super! Ik verwachtte eigenlijk veel "stijvere" mensen, maar 't valt me helemaal mee.quote:Op woensdag 24 juni 2009 18:49 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Wat onwijs leuk, klinkt goed! Fijn dat ze je overal ook bij betrekken, dan krijg je toch het beste beeld van hoe het er "echt" is en hoe de mensen zijn, naast alleen het werk-gedeelte.
Veel kantoren nemen ook wel studenten in hun masterfase aan als juridisch medewerker (of, voor de Amsterdammers onder ons: paralegals) om notities te schrijven en kleinere klussen te doen, naast het studeren. Ik weet niet of ze dat daar ook doen, maar het is natuurlijk wel ideaal!
lid 2 van 3:86 zegt het toch letterlijk? Derdenbescherming als een product ter goeder trouw is overgedragen geldt dus ook als er een beperkt recht opzit... auto wordt ter goeder trouw overgedragen, dus pandrecht vervalt omdat de verkrijger het niet kende of behoorde te kennenquote:Op woensdag 24 juni 2009 23:29 schreef Marloes het volgende:
Volgende week nog twee tentamens (goederenrecht & handels- en rechtspersonenrecht) en dan vakantie... Dus nog even flink leren deze week!
Ik heb nog wel een vraagje over goederenrecht, misschien dat iemand hier het weet..
Het volgende; er wordt eerst een zekerheidsrecht gevestigd op een auto, vervolgens wordt de auto in vruchtgebruik gegeven. Het zekerheidsrecht is dus een stil pandrecht. Vraag was welk recht voorgaat. Antwoord was het recht van vruchtgebruik, omdat er rangwisseling optreedt o.g.v. 3:86 lid 2. Maar ik snap niet waarom
Ja maar het pandrecht vervalt dus niet, er treedt rangwisseling op.quote:Op woensdag 24 juni 2009 23:42 schreef aardappel het volgende:
[..]
lid 2 van 3:86 zegt het toch letterlijk? Derdenbescherming als een product ter goeder trouw is overgedragen geldt dus ook als er een beperkt recht opzit... auto wordt ter goeder trouw overgedragen, dus pandrecht vervalt omdat de verkrijger het niet kende of behoorde te kennen
zo even uit de losse mouw, ben nu met bedrijfsethiek bezig, dus niet echt in de juridische mood atm =)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
quote:Op woensdag 24 juni 2009 23:50 schreef aardappel het volgende:
heb ff in mn lading samenvatting gekeken, er is idd een rangwisseling:Ja dat snap ik, dat staat ook in het artikel. Als er eerst een stil pandrecht wordt gevestigd op een auto en de auto wordt vervolgens in vuistpand gegeven dan gaat het vuistpand voor ogv dat artikel. Maar nu gaat het om een recht van vruchtgebruik dat als tweede wordt gevestigd en dat er rangwisseling optreedt ogv 3:86 lid 2 en niet 3:238SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The more you try to erase me,
The more that I appear.
dus het ging echt om 3:38 lid 2? Als ik met google ff door pitlo heen zoek, kan ik nog steeds niks vinden over rangwisseling in combo met 3:38 lid 2 :\quote:Op donderdag 25 juni 2009 00:04 schreef Marloes het volgende:
Ik had het ook al aan mn docent gevraagd en die zei dat het wel stond uitgelegd in Pitlo, alleen kan ik het daar ook niet vinden
Nu die naam toch valt vind ik het wel gepast om een momentje van hommage in te luiden:quote:Op donderdag 25 juni 2009 09:10 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Mwa, het is niet echt iets makkelijks. Artikel 3:86 geeft de algemene regeling, waaraan 3:238 derogeert voor vuistpandrechten. De ratio daarvan is dat de pandhouder te goeder trouw voldoende beschermd wordt door een rangordewisseling. Verval van het eerdere recht is niet nodig.
Bij vruchtgebruik is die regeleing er niet, maar geldt egenlijk dezelfde beredenering. De derdenbescherming van 3:86 lid 2 hoort niet verder te gaan dan nodig is voor de vruchtgebruiker te goeder trouw, daarom moet je 3:86 lid 2 in dit geval naar redelijkheid en billijkheid invullen, dus met dezelfde regeling als die bij de vuistpandhouder te goeder trouw. Maar dit staat dus niet expliciet in de wet vermeld.
Ik weet niet hoe dt in Pitlo staat, maar bij Rank-Berenschot staat ht summier in nr 540 (bij het 5e streepje), en daar wordt verder verwezen naar Hijma en Olthof nr 240.
idd, en dan burenruzie krijgen =)quote:Op donderdag 25 juni 2009 22:02 schreef N.i.c.k het volgende:
wisten jullie dat Hijma en Olthof een stelletje waren![]()
het zullen je buren zijn
zijn vast hele gezellige mensenquote:Op donderdag 25 juni 2009 22:02 schreef N.i.c.k het volgende:
wisten jullie dat Hijma en Olthof een stelletje waren![]()
het zullen je buren zijn
Toch wel zo'n vak waarvan ik het eerlijk gezegd niet zeker durf te zeggen. Het waren nogal vage vragen, en het waren ook vooral vragen waar ik geen paraat antwoord op had. Maar van de andere kant heb ik wel overal wat kunnen antwoorden, en soms ook nog wel wat zinnigs, dus ik verwacht toch dat ik wel een redelijk punt gehaald heb. Maar bij 'casus'-tentamens vind ik het simpeler om te voorspellen....quote:
dat heb ik nu dus ookquote:Op woensdag 1 juli 2009 00:14 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Toen kwam ik erachter dat geen colleges volgen en een avond voor je tentamen de boeken opendoen niet ging lukken, althans niet met mijn beperkte vermogens...
aardappel en hmmmz hebben 'm allebei niet gehaald, echt kut, nu moet ik 'm volgend jaar weer doenquote:Op vrijdag 3 juli 2009 15:45 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Europees Gemeenschapsrecht is vroeger dan verwacht nagekeken. Het drukt m'n gemiddelde maar ik heb 'm wel weer gehaald.
Aardappel en hmmmz ook succesvol?
Had je de eeste keer ook een 5? Want dan kun je een verlengd mondeling aanvragenquote:Op vrijdag 3 juli 2009 17:13 schreef hmmmz het volgende:
[..]
aardappel en hmmmz hebben 'm allebei niet gehaald, echt kut, nu moet ik 'm volgend jaar weer doen![]()
en ik had nog wel verwacht dat ik 'm zou halen, kut 5![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |