abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69762734
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 08:12 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Hebben jullie maar 150 punten nodig om aan je master te beginnen? Bij ons is dat 165.
..en bij ons is dat dus alle 180. Zijn ze erg streng in. Je ziet hier dus studenten met enórme studievertraging....
  zaterdag 6 juni 2009 @ 10:23:13 #127
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_69763540
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 08:12 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Hebben jullie maar 150 punten nodig om aan je master te beginnen? Bij ons is dat 165. Maar je hebt er wel een goed gevoel over?

Nee, op de UvT moet je er 168 hebben. Maar ik kan het volgend semester Ondernemings- en Insolventierect (9 ECTS) en het Eindvak (=scriptie, 8 ECTS) doen, dus moet ik nu op 151 uitkomen om na kerst aan de master te mogen beginnen.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_69764199
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 20:26 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Maar die docent is heel enthousiast en vriendelijk .
Ik vind hem geweldig, een groot brok enthousiasme! Ik ga zijn evaluatie positief invullen (normaal vul ik alleen maar evaluaties in als ik het een kutvak vind)
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 12:51:27 #129
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_69766645
@CG: En het wordt nog erger in Leiden..... wees maar blij dat je je B bijna hebt...
quote:
Rechten wil nog strenger worden

In vier jaar je bachelor halen, moet de norm worden bij rechten. ‘We moeten niet willen dat iemand met 35 herkansingen alsnog een diploma krijgt.’

DOOR VINCENT BONGERS Dat blijkt uit de notitie maatregelen studiesucces bacheloropleidingen die maandag tijdens faculteitsraad werd besproken. Ook wil het bestuur het aantal herkansingen in het tweede en derde jaar beperken. Op welke wijze dit gaat gebeuren staat nog open voor discussie.

‘Het uitgangspunt is niet alleen de realisatie van een rendementsverhoging,’ stelde Henk Vording, portefeuillehouder onderwijs. ‘Er is een cultuur ontstaan waarin in eigen tempo studeren de norm is geworden en dat moet worden veranderd. We zitten met een groep zwakke studenten die niet gemotiveerd of niet goed genoeg is. Zij vragen een enorme inzet van docenten zonder dat dit veel oplevert. Dit is demotiverend voor zowel docenten en studenten die wél willen.’ Rechten wil dan ook op van deze groep af.

Een student aan de rechtenfaculteit moet in staat zijn om in vier inschrijvingsjaren het bachelordiploma te halen. ‘Wie deze termijn niet weet te halen, kan alleen onder strak toezicht van de examencommissie eventueel nog wat extra tijd krijgen,’ valt er in de notitie te lezen.

In de notitie staat ook een voorstel om het aantal herkansingen in te perken. Het is de bedoeling dat studenten één keer kunnen herkansen in hetzelfde studiejaar. Weer zakken betekent dat de examencommissie een beslissing neemt of de student nog een kans krijgt. Dit kan per student in maximaal vijf gevallen. Mocht het aantal herkansingen zijn uitgeput. Dan kan de student ‘praktisch gesproken zijn bachelordiploma niet meer halen aan onze faculteit.’
http://www.mareonline.nl/artikel/0809/31/0401/

[ Bericht 57% gewijzigd door RobertoCarlos op 06-06-2009 17:41:19 ]
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_69768169
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 08:40 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

..en bij ons is dat dus alle 180. Zijn ze erg streng in. Je ziet hier dus studenten met enórme studievertraging....
Is dat echt zo? Kunnen jullie niet voorwaardelijk worden toegelaten tot de master? Het is niet dat je bij ons per definitief vanaf 165EC de master mag doen, maar je kunt dan wel een aanvraag doen om voorwaardelijk tot de master te worden toegelaten. Je moet dan wel je bachelor binnen één jaar vanaf die voorwaardelijke toelating halen. Normaal gesproken word je ook wel toegelaten...
pi_69768404
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 12:51 schreef RobertoCarlos het volgende:
@CG: En het nog erger in Leiden..... wees maar blij dat je je B bijna hebt...
[..]
Prima initiatief toch, laat ze maar wat strenger worden. .
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 14:05:45 #132
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69768476
quote:
@CG: En het nog erger in Leiden..... wees maar blij dat je je B bijna hebt...
[..]
Och, ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal. Zo worden de ongemotiveerde studenten er uitgefilterd.

Je hebt toch 8 uur college p/w in Leiden (1e)? Lijkt me dat je genoeg tijd hebt om te studeren voor je tentamens.
Primum non nocere
pi_69772720
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 14:05 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Och, ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal. Zo worden de ongemotiveerde studenten er uitgefilterd.

Je hebt toch 8 uur college p/w in Leiden (1e)? Lijkt me dat je genoeg tijd hebt om te studeren voor je tentamens.
8 tot 12 uur Je wordt er wel een beetje lui door, dus bij de meesten komt het leren voor de tentamens toch een beetje op het laatste moment aan
  zaterdag 6 juni 2009 @ 17:14:42 #134
124676 RobertoCarlos
pi_69773068
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 14:05 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Ja, ja, zo lang het maar alleen in Leiden gebeurt cker?

Het gaat op zich niet zozeer om mijzelf, ik red me wel, maar het gaat meer om de optelsom van alle maatregelen die er in Leiden ingevoerd zijn of zullen worden. Er is nu in Leiden een soort sfeer van: we zullen kosten wat het kost een internationaal bekende rechtenopleiding blijven/worden en we nemen continu keiharde maatregelen om te laten zien dat we alleen maar kwaliteit accepteren. Wat dan naar mijn idee in de praktijk een beetje 'regeltjes nemen om het regeltjes nemen' wordt. Zo zijn eerdere maatregelen nog niet eens geëvalueerd of er komen weer nieuwe maatregels tegen studenten. Dit terwijl er ook nog wel wat schort aan de kwaliteit van het onderwijs zelf, maar of daar naar gekeken wordt, blijkt iig nergens uit.
Een beetje zoals in deze column staat http://www.mareonline.nl/(...)ikel/0809/31/column/

En bovendien is het gewoon vermoeiend om steeds bij te moeten houden wat er nou weer veranderd is
pi_69773464
quote:
@CG: En het wordt nog erger in Leiden..... wees maar blij dat je je B bijna hebt...
[..]

Hoe eerder, hoe beter
Hier aan de EUR trouwens nu al max. 3 herkansingen per jaar
  zaterdag 6 juni 2009 @ 17:42:58 #136
124676 RobertoCarlos
pi_69773840
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 17:29 schreef taxhaven het volgende:

[..]

Hoe eerder, hoe beter
Hier aan de EUR trouwens nu al max. 3 herkansingen per jaar
Dus niet eens 3 herkansingen voor een vak tijdens de hele Bachelor? Belachelijk veel zeg, 3x per jaar. Slap zooitje daaro in Rotterdam
pi_69774045
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 17:42 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dus niet eens 3 herkansingen voor een vak tijdens de hele Bachelor? Belachelijk veel zeg, 3x per jaar. Slap zooitje daaro in Rotterdam
Probeer je grappig te zijn?
  zaterdag 6 juni 2009 @ 17:56:21 #138
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_69774156
Die 3 is in totaal, en niet per vak?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zaterdag 6 juni 2009 @ 18:00:15 #139
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_69774257
In Tilburg krijg je zelfs nog een verlengd mondeling als de twee schriftelijke pogingen net niet gelukt zijn.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  zaterdag 6 juni 2009 @ 18:01:11 #140
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_69774280
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 18:00 schreef Dr_Strangelove het volgende:
In Tilburg krijg je zelfs nog een verlengd mondeling als de twee schriftelijke pogingen net niet gelukt zijn.
Maar dan weer niet in het eerste jaar.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zaterdag 6 juni 2009 @ 18:01:49 #141
124676 RobertoCarlos
pi_69774293
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 17:52 schreef taxhaven het volgende:

[..]

Probeer je grappig te zijn?
Pff, relax joh . Zoals ook uit de vraag van Glowmouse blijkt, is het niet duidelijk wat je precies bedoelt en houdt niet iedereen bij wat er op de Eur geregeld is qua herkansingen. Dus ik ben benieuwd hoe het nu zit...

[ Bericht 9% gewijzigd door RobertoCarlos op 06-06-2009 18:25:10 ]
pi_69788328
Iemand hier ooit Craig & de Burca moeten lezen voor een europeesrecht vak, en zo ja heeft diegene een samenvatting
pi_69801215
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 13:53 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Is dat echt zo? Kunnen jullie niet voorwaardelijk worden toegelaten tot de master? Het is niet dat je bij ons per definitief vanaf 165EC de master mag doen, maar je kunt dan wel een aanvraag doen om voorwaardelijk tot de master te worden toegelaten. Je moet dan wel je bachelor binnen één jaar vanaf die voorwaardelijke toelating halen. Normaal gesproken word je ook wel toegelaten...
Nee. Ze zijn streng; je wordt pas toegelaten tot het onderwijs als het Bachelorgetuigschrift binnen is.
Een beroep op de hardheidsclausule zou de enige mogelijkheid tot toelating zijn, maar de voorwaarden zijn streng en wordt in de regel pas gehonoreerd als de deficientie gevolg is van een oorzaak buiten jouw schuld, dus door ziekte bijvoorbeeld.

Wij hebben 2 kansen per jaar om het tentamen te halen, en als je voor bepaalde vakken < 4 haalt, ben je uitgesloten van de herkansing dat jaar. Verder krijg je de kans om een mondeling te doen als je nog 1 vak voor de B moet halen, mits je voor dat vak niet lager had dan een 5.
quote:
[..]

http://www.mareonline.nl/artikel/0809/31/0401/
Tell me about it. Hij is nog niet binnen, deze periode is niet echt fijn voor me, ik voel echt die enorme druk. Want als ik niet alle vakken haal, heb ik een jaar studievertraging en betaal ik een jaar collegegeld voor nop...

[ Bericht 2% gewijzigd door cinnamongirl op 07-06-2009 19:29:56 ]
  zondag 7 juni 2009 @ 23:03:22 #144
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69811597
Maar ik heb van een aantal Leidenaren gehoord dat - tenzij je een mongool bent die écht niets aan zijn studie doet - het allemaal prima te halen valt. Kunnen jullie dat beamen? Het enige waar ik wel een beetje tegenop kijk is het feit dat je een jaar moet wachten met een herkansing als je < 4 haalt, aangezien ik absoluut geen studievertraging op wil lopen.
Primum non nocere
pi_69816155
quote:
Op zondag 7 juni 2009 23:03 schreef Florian_ het volgende:
Maar ik heb van een aantal Leidenaren gehoord dat - tenzij je een mongool bent die écht niets aan zijn studie doet - het allemaal prima te halen valt. Kunnen jullie dat beamen? Het enige waar ik wel een beetje tegenop kijk is het feit dat je een jaar moet wachten met een herkansing als je < 4 haalt, aangezien ik absoluut geen studievertraging op wil lopen.
Ik vond tot zover alle vakken prima te halen, behalve dan dat rechts- en bedrijfseconomie. Ik heb er geen achtergrond in (op VWO wiskunde en economie zsm gedumpt) dus dit vak is mijn grote struikelblok.
pi_69817659
quote:
Dat is inderdaad het enige waar de studenten hier mee lijken te zitten. Ik vind het ook echt een rotregeling, je zal maar net een blackout of wat ook krijgen.
  maandag 8 juni 2009 @ 09:38:46 #147
124676 RobertoCarlos
pi_69817955
quote:
Voor zover ik het tot nu toe kan beoordelen vind ik het idd goed te doen. De stof is op zich niet al te moeilijk, er zit vrij veel herhaling in de lessen en je wordt (naar mijn smaak) toch wel erg goed begeleid (lees: erg aan het handje meegenomen )

En alhoewel het geen prettige regeling is, hoeft de 'geen herkansing als <4'-regeling op zich ook niet direct een onoverkomelijk probleem te zijn als je je vakken goed inplant. Zo kun je vakken van latere jaren door elkaar doen, waardoor je meerdere herkansingen kunt gebruiken. Alhoewel niet optimaal, is het mogelijk om bijv een vak van het 3e jaar te doen zonder dat je het 2e jaar hebt afgerond (een eventuele ingangseis wordt nauwelijks gecontroleerd). Hierdoor heb je meerdere herkansingen. Als je op deze manier werkt, kan het al iets makkelijker worden. Maar optimaal is het natuurlijk niet, en het wordt natuurlijk allemaal wat rommelig....

Het vervelende in het geval van CG is dat bij haar de 'geen herkansing als <4'-regeling tijdens haar studie is ingevoerd. Hierdoor kon zij niet van tevoren haar concentreren op rechtseconomie door daar eerder aan te beginnen en zit ze nu met een beperkt aantal kansen...
  maandag 8 juni 2009 @ 10:19:58 #148
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69818865
quote:
Op maandag 8 juni 2009 06:38 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Ik vond tot zover alle vakken prima te halen, behalve dan dat rechts- en bedrijfseconomie. Ik heb er geen achtergrond in (op VWO wiskunde en economie zsm gedumpt) dus dit vak is mijn grote struikelblok.
Mij lijkt dat juist erg interessant! Ik heb alleen ook geen goede basis in wiskunde en economie. Ik heb zelfs geen eindexamen gedaan in wiskunde op de havo. Is er bij die vakken sprake van veel berekeningen etc. of is het vooral inzicht? Anders moet ik maar eens een wiskundecursus gaan volgen.

Nog een vraagje. Ik wil graag naast de studie Rechten een aantal keuzevakken volgen (Leiden). Nu zie ik in de e-gids dat je alleen in het 3e jaar keuzevakruimte krijgt. Kun je dit ook eerder al doen (en zo ja, zijn hier extra kosten aan verbonden)? En ik zou graag vakken op het gebied van Psychologie willen volgen. Kan dat, of moeten de keuzevakken verbintenissen hebben met het recht?
Primum non nocere
  maandag 8 juni 2009 @ 10:43:14 #149
124676 RobertoCarlos
pi_69819506
quote:
Op maandag 8 juni 2009 10:19 schreef Florian_ het volgende:

[..]
Nog een vraagje. Ik wil graag naast de studie Rechten een aantal keuzevakken volgen (Leiden). Nu zie ik in de e-gids dat je alleen in het 3e jaar keuzevakruimte krijgt. Kun je dit ook eerder al doen (en zo ja, zijn hier extra kosten aan verbonden)?
Ook in het 2e jaar is keuzevakruimte:
http://studiegids.leidenu(...)_nivo_200_semester_2

Daarnaast: zoals ik hierboven al aangaf, kun je in principe op elk moment in de studie elk vak volgen dat je wilt. Je kunt dus bijv. in het 1e jaar dat je studeert gelijk een 3e jaars vak gaan doen. De enige vereiste is dat je soms eerst een ander vak gehaald moet hebben, maar dat controleren ze meestal niet. Het is natuurlijk wel de vraag of je het vak uit een latere fase van de studie kunt volgen, maar dat hoeft niet per se een probleem te zijn.
Omdat het gewoon een onderdeel is van jouw studie rechten, hoef je niets extra's te betalen.
quote:
En ik zou graag vakken op het gebied van Psychologie willen volgen. Kan dat, of moeten de keuzevakken verbintenissen hebben met het recht?
Ik wou hier een heel verhaal ophangen, maar eigenlijk staat het hier allemaal:
http://www.law.leidenuniv(...)vakken-kan-ik-volgen

Dit vak http://studiegids.leidenu(...)sychologie/2009-2010 kun je dus gewoon volgen in je 2e jaars Bachelor ruimte voor keuzevakken.
Bovendien: er is wel degelijk een raakvlak tussen psychologie en recht: rechtspsychologie dus. Dus je kunt als je zo'n psycho-vak wilt doen, altijd een verhaal ophangen dat je het doet vanwege jouw interesse in de rechtspsychologie
  maandag 8 juni 2009 @ 10:50:20 #150
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69819715
Ah top, thanks!

En ik het vooral interesse in de vakken: Klinische Neuropsychologie, Sociale en Organisatiepsychologie, Bio- en Neuropsychologie en Psychopathologie. Volgens mij wordt dat dus wel wat moeilijker. Maar ik ga het allemaal even doornemen.
Primum non nocere
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')