Hier draait het hele verhaal op, heb je bewijs??quote:Op maandag 15 juni 2009 00:13 schreef Meeldraad het volgende:
(Bewijslast even daargelaten.)
en voor degenen die niet zo thuis zijn in het zoeken naar betreffend arrest?quote:Op maandag 15 juni 2009 23:37 schreef Thisbe het volgende:
Hier is een arrest over gewezen, een klassieker overigens, die ook opgaat voor roerende zaken:
Hofland/Hennis.
Opgelost.
De essentie van het arrest is dat een advertentie op marktplaats slechts uitnodigt tot het aangaan van onderhandelingen, en dat dus niet meteen een overeenkomst tot stand komt.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 02:00 schreef Nizno het volgende:
[..]
en voor degenen die niet zo thuis zijn in het zoeken naar betreffend arrest?
Maar volgens de OP is er contact geweest en is daarna een overeenkomst gesloten. Daarna pas heeft de andere partij besloten dat hij de overeenkomst niet wil nakomen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 08:08 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De essentie van het arrest is dat een advertentie op marktplaats slechts uitnodigt tot het aangaan van onderhandelingen, en dat dus niet meteen een overeenkomst tot stand komt.
Je kunt de naam ook googlen. Dit werkt vaak prima met de bekende arresten.
En wat los je daar mee op? Je zult je nu niet meer op te goeder trouw kunnen beroepen. Je weet namelijk dat je het goed aan iemand heb toegezegd en dat deze het volste recht heeft je aan deze overeenkomst te houden. (oftwel de eventuele koper zal het goed waarschijnlijk wel mogen houden, maar jij zult dan wel degene aan wie je het had toegezegd een schadevergoeding moeten betalen)quote:Overigens als de ander overgaat tot het voeren van een rechtszaak, dan zal mijn advies zijn: verkopen aan een derde te goeder trouw.
Tja, belofte maakt schuld. Vind je het raar dat iemand je aan een afspraak wilt houden?quote:Gedagvaard worden door iemand die je iets had willen schenken...
M.i. is de overeenkomst tot stand gekomen op het moment dat zij via e-mail verkeer over en weer hadden bevestigd dat het goed voor niks zou worden overgedragen. Het is dan geen vrijblijvend aanbod a lá Hofland/Hennis meer, maar een concrete overeenkomst.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:06 schreef Thisbe het volgende:
Er is in casu volgens mij helemaal geen sprake van een schenking hoor. Een schenking dient een gerichte rechtshandeling te zijn jegens een persoon. In eerste instantie was er helemaal geen jegens een persoon gerichte rechtshandeling. Wellicht dat door het e-mailcontact het wel verwordt tot een gerichte rechtshandeling.
Is ts daadwerkelijk bang voor een rechtszaak? Ik neem aan dat het hier niet gaat om een schenking van een zeer kostbare zaak, dus het lijkt me zeer sterk dat de wederpartij de gang naar de rechter gaat maken. Dat kost tijd en geld.
Wellicht kun je eens een balletje opwerpen in het juristenslowchat topic in school en studie? Daar zitten een stel nerds, die met plezier hierin zullen duiken.
Mij ontbreekt nu de tijd om eens diep hierop in te gaan.
Als iets gratis is wil dat niet meteen zeggen dat het ook geen waarde heeft. Als ik met jou een overeenkomst sluit om mijn auto aan jou te schenken en ik kom die afspraak niet na, dan zou jij bij mij de waarde van de auto kunnen claimen...quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:28 schreef Meeldraad het volgende:
En een schadevergoeding? Voor iets dat gratis is? Succes!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |