abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63300008


Vorige delen:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 |

Openingsposts van de Grands Prix van het afgelopen '08 seizoen: voor zover ik ze nog kon vinden in MyAt

2008 Formula 1 ING Australian Grand Prix
2008 Petronas Malaysian Grand Prix
2008 Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix
[F1] FORMULA 1 GRAN PREMIO DE ESPANA TELEFONICA 2008
[F1] Turkije topic
2008 Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix
F1 Grand Prix Monaco 2008 Deel 1
[F1] Grand Prix de Magny Cours ; Stoppen voor rood!
[F1] British Grand Prix @ Silverstone
[F1] Formula 1 grosser preis Santander von Deutschland 2008
[F1] De grote prijs van Hongarije
2008 Formula 1 Telefónica Grand Prix of Europe
2008 Formula 1 ING Belgian Grand Prix
FORMULA 1 GRAN PREMIO SANTANDER D'ITALIA 2008
[F1]Singtel Singapore Grand Prix
[F1] Grand Prix van Japan - Fuji Speedway #1
[F1] Grand Prix of China @ Shanghai
[F1] De seizoensfinale 2008 @ Brazilië, Sao Paulo

F1 nieuws portal:
- NewsNow
- NewsNow NL
- Formule 1 Race Report
- F1 Racing
- F1 Today
- Race Freaks
- Autosport

Onze boyz:
- Albers
- Doornbos
- Van der Garde

Official F1 Sites:
- Formula1
- FIA
- Live Timing

Teams:
- McLaren
- Ferrari
- BMW Sauber
- Renault
- Toyota
- Scuderia Toro Rosso
- RedBull Racing
- Williams
- Honda
- Force India

Sporting Regulations

[PDF] 2007 sporting regulations - F1
[PDF] 2008 sporting regulations - F1
[PDF]2009 F1 Sporting Regulations - F1 op onofficiele site

Testschema



Wie staan er in 2009 aan de start

Mclaren
1. Lewis Hamilton - WDC 2008
2. Heikki Kovalainen

Ferrari - WCC 2008
3. Felipe Massa
4. Kimi Räikkönen

BMW Sauber
5. Robert Kubica
6. Nick Heidfeld

Renault
7. Fernando Alonso
8. Nelson Piquet jr.

Toyota
9. Jarno Trulli
10. Timo Glock

Scuderia Toro Rosso
11. Sébastien Bourdais (te bevestigen)
12. NNB
Kanshebbers: Rubens Barrichello, Bruno Senna, Takuma Sato

Red Bull Racing
14. Sebastian Vettel
15. Mark Webber

Williams
16. Nico Rosberg
17. Kazuki Nakajima

Honda
18. Rubens Barrichello (nog te bevestigen)
19. Jenson Button (zo goed als zeker)
Eventuele kanshebbers: Bruno Senna, Luca di Grassi

Force India
20. Giancarlo Fisichella
21. Adrian Sutil
Coureurs nog niet bevestigd, eventuele kanshebbers zijn de testcoureurs van Mclaren

Voor meer info zie het [F1] Silly season 2009 Topic


De kalender voor 2009 met 17 races
quote:
29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
*wijzigingen onder voorbehoud

Fok!Sport F1manager

De OP is hier te vinden

Wiki voor het laatst bijgewerkt door ElmarO op 17 nov 2008 @19:08
- Aparte GP-topics bijvoegd
- Testkalender aangepast naar nieuwere data
- Teams en Coureurs bijgewerkt voor 2009-seizoen, plus kanshebbers en link naar Silly Season-topic
- Oudere nieuwstopics toegevoegd

Wiki voor het laatst bijgewerkt door Sally op 17 nov 2008 @21:15
- Typefouten eruit gehaald, namen juist gespeld

Wiki voor het laatst bijgewerkt door ElmarO op 17 nov 2008 @21:22
- Naam veranderd. Overbodige witregel verwijderd.

Wiki voor het laatst bijgewerkt door Sally op 17 nov 2008 @21:35 21:45
- Naam Nelsinho laten staan (onder protest ). Witregels verwijderd.
- Rest van wikitekst eromheen aangepast.


[ Bericht 0% gewijzigd door Sally op 17-11-2008 21:56:27 ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_63300056
Laatste posts (maar goed dat ik net de wiki bijgewerkt had en een nieuwe geopend heb )
quote:
Op maandag 17 november 2008 21:06 schreef ElmarO het volgende:
Wat HQ's van vandaag.

1 [ link | 2 afbeelding ]
3 [ link | 4 afbeelding ]

5 [ link | 6 afbeelding ]
7 [ link | 8 afbeelding ]

9 [ link | 10 afbeelding ]
11 [ link | 12 afbeelding ]

13 [ link | 14 afbeelding ]
15 [ link | 16 afbeelding ]

3e is bij mij zwart, maar als je er op klikt zou je als het goed is de foto wel kunnen zien.
quote:
Op maandag 17 november 2008 21:12 schreef sanger het volgende:
Wat zit er op de rechter sidepod van de Ferrari?
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  Redactie Frontpage / Sport maandag 17 november 2008 @ 21:18:39 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63300057
even een tvp
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63300097
Even een repost.

Wat HQ's van vandaag.









3e is bij mij zwart, maar als je er op klikt zou je als het goed is de foto wel kunnen zien.

@Sally, je kan van Nelshon Piquet jr. wel Nelshino Piquet maken. Komt dacht ik op hetzelfde neer en staat wat beter naar mijn idee. En onder Force India zit er één overbodige witregel.
pi_63300239
quote:
Op maandag 17 november 2008 21:20 schreef ElmarO het volgende:

...

@Sally, je kan van Nelshon Piquet jr. wel Nelshino Piquet maken. Komt dacht ik op hetzelfde neer en staat wat beter naar mijn idee. En onder Force India zit er één overbodige witregel.
Ik ga even kijken. Maar hij heet toch echt Nelson Piquet jr. hoor In de wandelgangen Nelsinho (kleine Nelson)
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_63300253
die laatste foto is echt prachtig
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_63300390
quote:
Op maandag 17 november 2008 21:24 schreef Sally het volgende:

[..]

Ik ga even kijken. Maar hij heet toch echt Nelson Piquet jr. hoor In de wandelgangen Nelsinho (kleine Nelson)
Zou ook kunnen hoor. Gebruik zelf vaker Nelshino, maar ik vind junior dan ook niet leuk klinken.
pi_63300403
Yo Elmar, als je wat tegen me zegt over m'n OP, dan ga ik ervan uit dat ik het zelf mag veranderen hoor Ook in de wiki


Heb de witregels tussen teams en coureurs en de kanshebbers weggehaald, nu hoort het iets meer bij elkaar.

En had het een reden dat bij FI de 'kanshebbers' cursief staan (stonden dus nu)?
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_63300599
quote:
Op maandag 17 november 2008 21:30 schreef Sally het volgende:
Yo Elmar, als je wat tegen me zegt over m'n OP, dan ga ik ervan uit dat ik het zelf mag veranderen hoor Ook in de wiki


Heb de witregels tussen teams en coureurs en de kanshebbers weggehaald, nu hoort het iets meer bij elkaar.

En had het een reden dat bij FI de 'kanshebbers' cursief staan (stonden dus nu)?
Geen idee. Dat had Sinister gedaan. Heb daar verder niet zo opgelet. Was toen drukker bezig om de nummers voor de coureurs weer goed te zetten. Heb ook even het plaatje met de testdata veranderd. Is nu wat van betere kwaliteit.

En heb je al tijd gehad voor mijn PNG's?
pi_63300607
quote:
Op maandag 17 november 2008 21:30 schreef Sally het volgende:
Yo Elmar, als je wat tegen me zegt over m'n OP, dan ga ik ervan uit dat ik het zelf mag veranderen hoor Ook in de wiki


Heb de witregels tussen teams en coureurs en de kanshebbers weggehaald, nu hoort het iets meer bij elkaar.

En had het een reden dat bij FI de 'kanshebbers' cursief staan (stonden dus nu)?
En nu krijg ik mijn wijzigingen niet opgeslagen...
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_63300741
Nog 3.



quote:
Op maandag 17 november 2008 21:35 schreef Sally het volgende:

[..]

En nu krijg ik mijn wijzigingen niet opgeslagen...
Ik was even bezig.
pi_63300746
De Force India rijders zijn al wel bevestigd, alleen was het door de deal met McLaren-Mercedes onduidelijk of er toch nog een McLaren coureur (Di Resta) zou gaan rijden. Maar het lijkt er niet op. McLaren geeft namelijk alleen advies en Mallya wil dat alleen opvolgen als het ook zin heeft (lees: als de auto's competitief zijn).
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_63300841
quote:
Op maandag 17 november 2008 21:39 schreef ElmarO het volgende:



[..]

Ik was even bezig.
Gvd, nu iedereen ermee klaar dan? Dan kan ik de OP bijwerken


Edit: idd een beter plaatje voor de tests


Over de png's: nee, ik ben echt zo druk geweest de afgelopen week Mailtje gezien?
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_63301686
TVP
pi_63301937
tvp
Calm down, please!
pi_63302297
tvp
  maandag 17 november 2008 @ 22:28:06 #17
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_63302560
Tis ook nooit goed he

Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_63302617
tvp!
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  maandag 17 november 2008 @ 22:59:03 #19
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_63303556
geen idee wat voor ding dat is op de sidepod van Ferrari

Please, make yourself uncomfortable.
  maandag 17 november 2008 @ 23:27:59 #20
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_63304488
quote:
Op maandag 17 november 2008 22:59 schreef bodylotion het volgende:
geen idee wat voor ding dat is op de sidepod van Ferrari


Inderdaad... en Senna in de Honda F1
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_63305665
@sanger: welk ding bedoel je dan?

Ik zie alleen de spiegel, maar ik neem aan dat je die niet bedoeld?!

Doe eens painten
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_63305769
quote:
Op maandag 17 november 2008 23:27 schreef nils7 het volgende:

[..]

Inderdaad... en Senna in de Honda F1
Ferrari mysterie opgelost

Ferrari kwam de baan op en een extra opening op de sidepods. Hoogstwaarschijnlijk is dat die opening er zit om het KERS systeem extra te koelen aangezien de batterij zich achter de coureur bevind.
pi_63306046
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 00:10 schreef vosss het volgende:
@sanger: welk ding bedoel je dan?

Ik zie alleen de spiegel, maar ik neem aan dat je die niet bedoeld?!

Doe eens painten
Kijk es beter, vosssje Dat moet je toch zien Rechts is 'hoger' dan links. En nee, ik ga niet painten
http://www.imagebam.com/image/17dd1a18593544
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_63306162
gheghe, ik zat voor de kijker thuis rechts te kijken en dacht al WTF, daar is toch niks te zien
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_63306244
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 00:40 schreef vosss het volgende:
gheghe, ik zat voor de kijker thuis rechts te kijken en dacht al WTF, daar is toch niks te zien


Dus als ze op tv roepen: "Oh mèn! Daar gaat het linkervoorwiel van Kovalainen!", dan zeg je ook: "Hè? Ik zie niks aan die kant?"
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_63307659
Terugvind nieuwtje :p
pi_63307669
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 00:47 schreef Sally het volgende:

[..]



Dus als ze op tv roepen: "Oh mèn! Daar gaat het linkervoorwiel van Kovalainen!", dan zeg je ook: "Hè? Ik zie niks aan die kant?"
Nee normaal niet, maar ik was moe en stond op het punt om naar bed te gaan zegmaar
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_63308161


Afgezien van de lelijke auto's en het feit dat Canada niet meer op de kalender staat wordt het best een heftig jaar!

- Senna
- Drie wereldkampioenen op de baan
- Drie serieuze uitdagers op de baan (Kubica, Massa en Vettel)
- Slicks
- Verstelbare voorvleugels
- KERS

En natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de belachelijke livery die grappen-team Honda weer neer gaan zetten

[ Bericht 2% gewijzigd door Googolplexian op 18-11-2008 09:32:57 ]
Calm down, please!
pi_63308410
STR had ook al die rare bobbel er op zitten toch?
pi_63310382
en Guido die een Renault heeft stukgemaakt... tsk tsk, zo moet je dus niet beginnen
pi_63311371
Calm down, please!
pi_63311744


Leuk detail : De KERS Warning sticker en de dikke handschoenen
Gek gat ook over de S van Petronas*
Calm down, please!
pi_63311838
quote:
de la Rosa drives Force India-Ferrari
18/11/2008

McLaren test driver Pedro de la Rosa is currently on track at Barcelona in the Force India, thereby furthering speculation that the Spanish veteran could drive for the Silverstone-based outfit next season.

Despite Vijay Mallya's assurances that his team would retain Giancarlo Fisichella and Adrian Sutil in 2009, there has been widespread speculation over Force India's line-up ever since the deal with McLaren and Mercedes was announced.

What has really got the paddock buzzing here today however, is the fact that de la Rosa is driving the Force India, complete with Ferrari engine.
Calm down, please!
  dinsdag 18 november 2008 @ 12:14:01 #35
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_63313084
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 11:34 schreef Googolplexian het volgende:

[..]


Aan alle spy-freaks: kom er maar in!
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_63313532
quote:
Ecclestone wil punten vervangen door medailles
18 november 2008

Formule 1-baas Bernie Ecclestone wil het huidige puntensysteem vervangen voor een systeem met medailles. Sinds 2003 krijgen de eerste acht coureurs punten uitgedeeld, maar al vanaf volgend seizoen zouden alleen nog de eerste drie finishers worden beloond, en wel met een gouden, een zilveren en een bronzen medaille.

Wie aan het einde van het seizoen dan de meeste gouden plakken heeft behaald, is wereldkampioen. Nu is het zo dat de winnaar van de race tien punten krijgt, de coureur die tweede wordt acht punten ontvangt, de nummer drie zes punten verdient, de vierde positie goed is voor vijf punten, de vijfde plek vier punten oplevert, de zesde plaats drie punten, de zevende stek twee punten en de achtste plaats één punt. De coureur die de meeste punten weten te scoren, is wereldkampioen.

Ecclestone denkt dat een systeem met medailles de sport veel eenvoudiger zal maken voor het publiek. "Iedereen snapt het systeem met een gouden, een zilveren en een bronzen medaille. Bijna alle sporten werken met dit systeem", liet de Brit weten in een interview met The Times. Ecclestone is ervan overtuigd dat de medailles er gaan komen. "De FIA en alle teams zijn voor dit plan. In Melbourne gaat een coureur dus niet meer voor de tien punten, maar voor de gouden plak."

De coureurs die buiten het podium eindigen, scoren straks dus geen punten meer voor het kampioenschap. De plek waarop zij finishen, zal nog wel belang zijn omdat aan de hand van de race-uitslag het klassement zal worden opgemaakt. Verder zal er in het constructeurskampioenschap nog gewoon met het huidige puntensysteem worden gewerkt, zodat een klassering in de top-acht toch beloond blijft.

Waarschijnlijk zal de FIA in december een beslissing nemen over dit plan.
http://f1.gpupdate.net/nl(...)ngen-door-medailles/

Enge gedachten...
waarom iet saanpassen dat al meer dan 50 jaar gebruikt word in de F1?
pi_63315665
lijkt me een ontzettend dom plan, waarbij geluk/pech veel belangrijker wordt dan het hele jaar goed presteren.

Wat is er in hemelsnaam moeilijk aan een puntensysteem? Iedere voetbalcompetitie ter wereld werkt met puntensysteem, dat is op zich toch al bewijs dat het bevatbaar is voor de overgrote meerderheid van sportliefhebbers? En volgens mij is de gemiddelde F1 kijker toch niet dommer dan een gemiddelde voetbalfan (al heb ik soms m'n twijfels in individuele gevallen...) Volgens Bernie werken bijna alle sporten met een medaille-systeem. Kan iemand mij er één noemen?

We hebben net de spannendste finale aller tijden gehad en 2007 komt zeker ook in de top 5, dus waarom zou je het in hemelsnaam willen veranderen?
  dinsdag 18 november 2008 @ 13:58:57 #38
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_63315852
Ouwe seniele gek. Laten we hopen dat dit hem niet gaat worden.
pi_63316542
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 12:28 schreef Aresdreams het volgende:

[..]

http://f1.gpupdate.net/nl(...)ngen-door-medailles/

Enge gedachten...
waarom iet saanpassen dat al meer dan 50 jaar gebruikt word in de F1?
In die 58 jaar is het al meerdere keren veranderd, maar altijd is de essentie van punten behouden gebleven.

Alleen Hebben we nu geen regel meer nodig waarbij de motor drie races mee moet gaan. Een race is genoeg (mits je die wint). 6 races moet genoeg zijn voor de overwinning, zoals we de afgelopen seizoenen hebben gezien.

Iemand die dan 18 keer tweede wordt krijgt wel meer punten maar kan geen kampioen worden. Betrouwbaarheid telt dan niet meer. Alleen winnen telt nog.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_63316882
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 14:24 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

In die 58 jaar is het al meerdere keren veranderd, maar altijd is de essentie van punten behouden gebleven.

Alleen Hebben we nu geen regel meer nodig waarbij de motor drie races mee moet gaan. Een race is genoeg (mits je die wint). 6 races moet genoeg zijn voor de overwinning, zoals we de afgelopen seizoenen hebben gezien.

Iemand die dan 18 keer tweede wordt krijgt wel meer punten maar kan geen kampioen worden. Betrouwbaarheid telt dan niet meer. Alleen winnen telt nog.
ik doelde er ook meer op dat de essentie van punten behalen al zo lang in de f1 gebruikt wordt, dat het systeem van punten toekennen veranderd is in de loop der jaren wist ik al

Volgens mij is er zo snel niet een sport te bedenken die in competitie verband zonder punten systeem werkt...
dat je op het einde een medaile krijgt, of als je 1e, 2e of 3e wordt een medaile krijgt, dat is in prencipe nu ook al in de F1. En inderdaad, je hoeft maar een auto te bouwen die net vaak genoeg aan de finish kan komen met een aardige snelheid om kampioen te worden, ongeacht wat de concurent doet. Lijkt me een erg slecht idee.
pi_63317502
overigens ben ik even aan het kijken wat het gevolg zou zijn voor het kampioenschap van de afgelopen jaren, en zie dat 2008 uiteraard anders af was gelopen, maar verder zijn de verschillen niet schokkend. 2003 is nog wel heftig, Kimi miste het WK op twee punten, maar op medailles zou hij slechts 5e zijn geworden, achter JPM, Barrichello en Ralf die respectievelijk 9, 26 en 33 punten minder hadden!

In de jaren 90 en 80 was er een flink ander puntensysteem, misschien dat daar grote verschillen gaan optreden, maar zo ver ben ik nog niet.
pi_63318380
Ze moeten weer punten geven voor de snelste ronden. Verder vind ik het idee van medailles echt absurd. Die ecclestone mag van mij wel onder een trein komen wat mij betreft. Alles gaat hem om het geld, maar onder het motto dat de kijker/fan het mooier wil/spannender wil. Ondertussen zijn het juist de fans die tegen zijn plannen zijn, keer op keer. Als het echt voor de fan zou zijn had hij Canada erin gelaten, en zouden die stomme nachtraces waarvan de eerste echt nergens op sloeg er ook niet zijn..
pi_63318580
Mjah ... Drie kampioenen in 3 verschillende teams in 3 jaar en de laatste race afgelopen 2 jaar was de beslisser ... ik vind het huidige systeem wel ok zo maar anderen denken daar anders over


F1 needs new points system - Montezemolo - 05/11/2008

Montezemolo hits out at points system - 17/05/2007

Formula One will continue with the revised points system introduced in 2003 despite Ferrari criticisms that it is unfair - 02/03/2004


edit: wat Tarabas zegt : gewoon punten gaan geven voor fastest lap (en imo ook voor pole)
Calm down, please!
pi_63319447
quote:
Brundle confirms new BBC role

Award-winning commentator and former grand prix driver Martin Brundle has confirmed that he will be a part of the BBC's new Formula One television presenting team in 2009.

Brundle told guests attending the Autocar Awards, at London's Royal Horticultural Hall, that he had contemplated whether to continue in the role he has occupied for ITV since his retirement from racing at the end of 1996.

"I'm delighted to be able to tell you all that I'll be joining the BBC next year," he said.

"I've been commentating on Formula One for the past dozen years, and I briefly considered calling it a day. But in the end I decided to take up the BBC's offer and I'm now very excited about working for them next year."

F1 supremo Bernie Ecclestone concluded a five-year deal, which includes exclusive rights to radio, mobile and internet broadcasting, with the BBC in March this year.

The BBC is believed to be close to finalising its 2009 line-up, with former Radio 5 Live commentator Jonathan Legard favourite to land the leading commentary role, and the recently-retired David Coulthard set to join as a pundit.
pi_63319503
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 15:45 schreef Googolplexian het volgende:edit: wat Tarabas zegt : gewoon punten gaan geven voor fastest lap (en imo ook voor pole)
Dat ik dit nog mee mag maken. Jij en ik zijn het eens

Maar inderdaad, die punten moeten weer uitgedeeld worden. Dan heeft de coureur weer invloed. Nu hangt het veel te veel van de team-performance af, waarvoor we de constructeurspunten al hebben. Daarbij snap ik de onderbouwing van Ecclestone niet. Het zou te moeilijk zijn voor de kijker/fan, alsof we mongolen zijn die enkel goud, zilver en brons kunnen begrijpen. Die vent lijkt wel een politicus, die denken ook te kunnen denken voor het volk maar staan daarvoor veel te ver van de realiteit. En dat werkt alleen maar averechts, en lijkt het altijd maar om de centjes te draaien. Ik wil coureurs zijn die elke ronde een doel hebben, vechten voor wat ze waard zijn en daarvoor niet tactisch en door teamorders aangestuurde beslissingen nemen maar racen zoals racen bedoeld is..
  dinsdag 18 november 2008 @ 16:51:51 #46
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_63320366
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 13:52 schreef Ared het volgende:
Volgens Bernie werken bijna alle sporten met een medaille-systeem. Kan iemand mij er één noemen?

op de olympische spelen
--

het lijkt mij er juist saaier op worden. Dan heb je niet meer de mensen als Kubica die zonder te winnen toch nog even aan de leiding van het WK gaan.

Punt voor pole vind ik wat overbodig. Het voordeel van een pole-position is opzich al aanzienelijk

Een punt uitkeren voor de snelste ronde is wel een goed idee. Stel je voor hoe zo'n slotfase als 2007/2008 dan zou verlopen
Please, make yourself uncomfortable.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 18 november 2008 @ 17:09:21 #47
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_63320806
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 15:35 schreef Tarabass het volgende:
Ze moeten weer punten geven voor de snelste ronden. Verder vind ik het idee van medailles echt absurd. Die ecclestone mag van mij wel onder een trein komen wat mij betreft. Alles gaat hem om het geld, maar onder het motto dat de kijker/fan het mooier wil/spannender wil. Ondertussen zijn het juist de fans die tegen zijn plannen zijn, keer op keer. Als het echt voor de fan zou zijn had hij Canada erin gelaten, en zouden die stomme nachtraces waarvan de eerste echt nergens op sloeg er ook niet zijn..
inderdaad, snelste ronde. Eventueel 1 punt voor de pole.

Zeker met de snelste ronde valt er nog wat te scoren in het einde van de race.

verder is het idee van Ecclestone
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_63322335
Uitslag tweede testdag Barcelona:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 Vettel         Red Bull-Renault     (B)  1:19.751   70
 Sato           Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:20.017   79
 Bourdais       Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:20.034   48
 Buemi          Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:20.223   99
 Paffett        McLaren-Mercedes     (B)  1:21.340   31
 Kubica         BMW-Sauber           (B)  1:21.521   76
 Rosberg        Williams-Toyota      (B)  1:21.525  113
 Button         Honda                (B)  1:21.770  110
 Sutil          Force India-Ferrari  (B)  1:22.073   58
 di Grassi      Honda                (B)  1:22.283  110
 Piquet         Renault              (B)  1:22.348   85
 Badoer         Ferrari              (B)  1:22.425  127
 Gene           Ferrari              (B)  1:22.772   31
 Heidfeld       BMW-Sauber           (B)  1:22.945   81
 van der Garde  Renault              (B)  1:23.250   37
 de la Rosa     Force India-Ferrari  (B)  1:23.499   86
pi_63322877
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 17:09 schreef rubbereend het volgende:

[..]

inderdaad, snelste ronde. Eventueel 1 punt voor de pole.

Zeker met de snelste ronde valt er nog wat te scoren in het einde van de race.

verder is het idee van Ecclestone
Inderdaad. Zoals Tarabass al zei, we zijn geen klapdebielen die niet kunnen rekenen.
pi_63324039
Hoe zit dat straks bij races met uitgevallen auto's.. Moeten die eerst geaard worden alvorens ze weggesleept kunnen worden?
Where facts are few, experts are many.
pi_63324798
pi_63325260
Volgens mij heeft die cameraman net een natte scheet gelaten
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_63325272
Dát, of er zat bloed bij
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_63327925
De auto's worden er niet mooier op...







pi_63328074
Die voorvleugel gaat volgens mij voor veel voorzichtigheid zorgen. Een kleine touche kan een ramp betekenen, tegen elkaar of tegen de muur. Ik begrijp niet hoe je er bij komt de vleugel buiten de wielen te laten steken. Ik vermoed dat Ecclestone hierachter zit..
  dinsdag 18 november 2008 @ 21:24:11 #56
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_63328532
Wiki voor het laatst bijgewerkt door Sinister -D- op 18 nov 2008 @21.23
-Lucas di Grassi ipv Luca
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_63328622
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 21:07 schreef _Administr8or_ het volgende:
De auto's worden er niet mooier op...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]


quote:
Klien: '09 BMW worst looking car ever

Christian Klien says the BMW Sauber he tested yesterday at Barcelona is the ugliest Formula One car he has ever seen.

"I never saw such a sexy car," joked Klien after testing. "It looks very, very new to everybody.

"To me, for the moment, it's the worst (looking) Formula One car I have ever seen. It just doesn't fit together.

"But we will get used to it. There will be a lot of modifications until the first race in March."

Meer
  dinsdag 18 november 2008 @ 21:28:52 #58
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_63328723
hopelijk verdwijnen die sneeuwschuivers na de wintertest
Please, make yourself uncomfortable.
pi_63330976
Ik vind de proefballonetjes van Ecclestone bij tijd en wijlen best vermakelijk, maar dat medaillesysteem zie ik niet zitten.

Het F1-kampioenschap is sinds mensenheugnis een regelmatigheidscriterium. Houd het dan ook zo.
pi_63334613
Ben ik echt de enige die die nieuwe auto extreem cool vindt?

Zo mooi strak, ziet er super uit. Al die rare vleugeltjes en flapjes enzo heb ik nu wel gezien. Niet zo mooi als de begin-jaren-90 auto's, ok... maar een flinke stap in de goede richting ten opzichte van de afgelopen jaren naar mijn idee.

Maar goed, ik zal vast de enige zijn...
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 19 november 2008 @ 02:03:40 #61
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_63335596
die vleugels kunnen echt niet op de nieuwe bolides een bulldozer voorop en een bagagedragertje achterop totaal uit verhouding.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_63336288
quote:
Op woensdag 19 november 2008 00:48 schreef Llotyhy het volgende:
Ben ik echt de enige die die nieuwe auto extreem cool vindt?

Zo mooi strak, ziet er super uit. Al die rare vleugeltjes en flapjes enzo heb ik nu wel gezien. Niet zo mooi als de begin-jaren-90 auto's, ok... maar een flinke stap in de goede richting ten opzichte van de afgelopen jaren naar mijn idee.

Maar goed, ik zal vast de enige zijn...
als ze nou nog ietsbreder zouden worden en wat hoekiger... zou ik ze ook nog mooi kunnen gaan vinden (alleen de achter vleugel mag wel ietsjes breeder )
pi_63336292
die bobbels
Die vleugels
pi_63347547
leuke vergelijking:

Please, make yourself uncomfortable.
pi_63347996
quote:
Op woensdag 19 november 2008 15:41 schreef bodylotion het volgende:
leuke vergelijking:

[ afbeelding ]
de sponsoren zullen wel blij zijn met die grotere voorvleugels
  woensdag 19 november 2008 @ 16:10:29 #66
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_63348413
wat vreemd dat de neus ook breder is
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_63349606
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 16:51 schreef bodylotion het volgende:
op de olympische spelen
ja, maar dat zijn enkele wedstrijden of een knock-out toernooi. In de F1 geven we ook per race bokalen weg. Ik bedoel is er één sport die aan het eind van een seizoen degene met de meeste gouden medailles de kampioen noemt? Niet toch? Nou ben ik geen sportjunk, maar van voetbal, tennis, autosport, motorsport, football, baseball, basketball, hockey en volleybal weet ik vrij zeker dat het om punten gaat en niet om overwinningen. Daar heb je de meeste wereldsporten wel mee te pakken...

van atletiek en wielrennen zijn er volgens mij wel ranglijsten, maar ik weet eigenlijk niet of die per seizoen gaan of dat resultaten van meerdere jaren meetellen voor de ranking. Maar de wereldkampioenen worden na een enkele wedstrijd aangewezen, niet aan de hand van hoeveel medailles je in een jaar gepakt hebt, dat weet ik wel.
pi_63350031
quote:
Op woensdag 19 november 2008 16:10 schreef nils7 het volgende:
wat vreemd dat de neus ook breder is
Zal vrees ik moeten voor de balans en stevigheid
pi_63352259
Tijden van vandaag.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Pos  Driver      Team                      Time      Laps
 1.  Vettel      Red Bull-Renault     (B)  1:19.295  75
 2.  Bourdais    Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:19.839  122
 3.  Buemi       Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:20.154  115
 4.  Paffett     McLaren-Mercedes     (B)  1:21.140  81
 5.  Button      Honda                (B)  1:21.387  94
 6.  Klien       BMW Sauber           (B)  1:21.534  88
 7.  Heidfeld    BMW Sauber           (B)  1:21.592  106
 8.  Senna       Honda                (B)  1:21.676  107
 9.  Piquet      Renault              (B)  1:22.148  94
10.  Hulkenberg  Williams-Toyota      (B)  1:22.410  52
11.  Badoer      Ferrari              (B)  1:22.866  120
12.  Fisichella  Force India-Ferrari  (B)  1:23.086  93
13.  de la Rosa  Force India-Ferrari  (B)  1:23.103  88
  woensdag 19 november 2008 @ 18:45:20 #70
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_63352295
gewoon Bourdais houden en Senna erin
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_63362880
Na het geklaag van Bourdais in de media over dat het een geldkwestie schijnt te zijn ben ik bang dat het Sato en Senna wordt. Van mij mag Bourdais gewoon blijven rijden, er zit echt wel talent in.. maar het gehuil maakt m niet echt populairder.
Where facts are few, experts are many.
pi_63363367
quote:
Op donderdag 20 november 2008 00:19 schreef Atreidez het volgende:
Na het geklaag van Bourdais in de media over dat het een geldkwestie schijnt te zijn ben ik bang dat het Sato en Senna wordt. Van mij mag Bourdais gewoon blijven rijden, er zit echt wel talent in.. maar het gehuil maakt m niet echt populairder.
Maar daar komt het uiteindelijk toch op neer? Zeker bij 'de armere' teams. Wie geld meebrengt, heeft een streepje voor.
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_63365415
Waarom heeft Bourdais McDonalds niet mee overgenomen vanuit de CCWS?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_63368923
quote:
Op donderdag 20 november 2008 07:52 schreef vosss het volgende:
Waarom heeft Bourdais McDonalds niet mee overgenomen vanuit de CCWS?
Omdat McDonald's niet Bourdais, maar het team Newman-Haas-Lannigan sponsorde. En dat nu nog steeds doet met Justin Wilson als coureur. Het was geen persoonlijke sponsor, helaas.

En ik verwacht eerder Buemi dan Senna bij STR (de Red Bull connectie ) en Senna dan bij Honda.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_63369865
Maar vergeet niet dat Berger wel Senna's persoonlijke mentor is. Die connectie is er ook. Als het klopt dat de geldkraan van Red Bull bij STR dicht gaat, kan ik me voorstellen dat sponsors eerder geïnteresseerd zijn in de naam Senna dan Sato, Buemi, Bourdais of iets dergelijks. Dat weet Berger ook...
pi_63370542
quote:
Op donderdag 20 november 2008 07:52 schreef vosss het volgende:
Waarom heeft Bourdais McDonalds niet mee overgenomen vanuit de CCWS?
Omdat Red Bull geen McDonalds op z'n auto's wil hebben en McDonalds hoogstwaarschijnlijk verbonden is met CocaCola
Calm down, please!
pi_63370894
quote:
Op woensdag 19 november 2008 02:03 schreef rubbereend het volgende:
die vleugels kunnen echt niet op de nieuwe bolides een bulldozer voorop en een bagagedragertje achterop totaal uit verhouding.
leuk omschreven en inderdaad oerlelijk
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_63371293
snap het niet zo goed van die voorvleugels. achtervleugels oke - maar wat was het probleem van de 2008 voorvleugels?
Please, make yourself uncomfortable.
pi_63381577
quote:
Op donderdag 20 november 2008 11:09 schreef sasquatsch het volgende:
... en Senna dan bij Honda.
Met Brawn aan t roer vertrouw ik er wel op dat t ook volgend jaar gewoon Button/Barrichello is
Where facts are few, experts are many.
pi_63381986
Ecclestone had achteraf gezien toch heel graag de Canadese GP willen houden. Hij vind het helemaal niet onredelijk om een wurgcontract voor de neus te leggen en een pistool tegen het hoofd te zetten. Andere landen hebben ook getekend, dus waarom zou Canada niet dood willen bloeden voor een GP ?
Ja, heel gek he
pi_63382346
quote:
Money can buy STR seat - Bourdais
Posted 20 November 2008 at 18:18 GMT

Sebastien Bourdais has confirmed that securing a seat at Toro Rosso in 2009 is a race against talent versus money.

The Frenchman had a strong finish to a difficult rookie season with the Red Bull sister team in 2008, but is anxious to hear whether he will be retained next year.

Bourdais, 29, denies that this week's Barcelona test was a 'shootout' for the seat against Japan's Takuma Sato, but rather a "purely financial" consideration for a cash-strapped team.

"As long as they don't have the money to run the team in a proper way they won't be able to say (who will drive in 2009), because it doesn't matter whether you have talented drivers at the wheel of the car if you can't run the car," he said.

Japan's Sato, a veteran of 93 grands prix with Jordan, BAR and Super Aguri, is believed to be offering a substantial purse of personal sponsorship should he be appointed for 2009.

Bourdais said there are also other candidates, but is anxious to finalise his own plans - on or off the F1 grid - for 2009.

"As far as I am concerned I don't see a decision being made any time soon because I don't see anybody being able to guarantee money right now, or tomorrow or the next day," he told F1's official website.

Bourdais said Rubens Barrichello and Bruno Senna, also in consideration for seats at Honda, are in the running at Toro Rosso.

The French driver said anybody "who has got talent and money today is a potential candidate".

"If nobody is able to assemble enough solid funding I guess - from what Franz (Tost) is saying - I am number one on the list because to change two drivers in a team is always a tough thing to do, and that is not their preferred solution, for sure.

"Actually Franz wanted to keep both Sebastian and me, but obviously Sebastian has moved on to Red Bull and I don't have the money, so this makes things quite difficult," Bourdais added.
Calm down, please!
pi_63382498
gek ... als je dus de nazi uithangt in een sexkelder is je kans het grootst om je huwelijk te behouden
Dennis vrouwloos en Bernie nu dus ook:
quote:
Formula 1 » Bernie Ecclestone divorce confirmed.
Thursday, 20th November 2008

It has been confirmed that Bernie Ecclestone and wife Slavica are to divorce after 24 years of marriage - leaving the F1 ringmaster facing an unprecedented legal battle to regain his personal fortune...

It has been confirmed that Bernie and Slavica Ecclestone are to divorce – meaning the former is facing an unprecedented legal battle on his hands to keep hold of his £2.4 billion amassed fortune.
quote:
Schumacher bites back at Barrichello
Eurosport - Wed, 19 Nov 16:45:00 2008

Michael Schumacher has responded to Rubens Barrichello's threat to reveal the 'truth' of their time together at Ferrari, insisting the Brazilian was never quick enough to be number one.

Barrichello hinted that "the public does not know even half of the story about what I experienced with Ferrari", adding that "perhaps they will be able to read the truth one day in a book".
klik titels om meer te lezen.

[ Bericht 25% gewijzigd door Googolplexian op 20-11-2008 19:45:07 ]
Calm down, please!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 november 2008 @ 19:39:51 #83
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63382523
Tjsa Mosley komt overal mee weg
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63382545
Het KERS systeem van Ferrari lijkt me aerodynamisch niet echt efficient, het lijkt wel of de hele accu gewoon op de side pod is geplakt, in plaats van ergens midden in de body.
pi_63382662
quote:
Op donderdag 20 november 2008 19:40 schreef Alleskids het volgende:
Het KERS systeem van Ferrari lijkt me aerodynamisch niet echt efficient, het lijkt wel of de hele accu gewoon op de side pod is geplakt, in plaats van ergens midden in de body.
Jamaar het is ook nog het chassis van 2008. Dus in die van 2009 is er wel plek natuurlijk.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 20 november 2008 @ 20:08:55 #86
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_63383388
Ecclestone zal een flink gevecht hebben, stond niet de hele toko op de naam van zijn vrouw?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_63383754
quote:
Op donderdag 20 november 2008 20:08 schreef rubbereend het volgende:
Ecclestone zal een flink gevecht hebben, stond niet de hele toko op de naam van zijn vrouw?
quote:
The Formula One Group is a group of companies responsible for the promotion of the FIA Formula One World Championship and exploitation of the sport's commercial rights. The Group is owned ultimately by Delta Topco, a Jersey–based company owned by CVC Capital Partners' funds (approximately 70%) and JPMorgan (approximately 20%). Bernie Ecclestone's family trust owns the remainder apart from small shares held by financial advisers and Ecclestone himself.
Ze kan in ieder geval niet zomaar op straat gezet worden Maar Ernie's privé kapitaal staat los van de FOM, lijkt me.
Calm down, please!
pi_63385259
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:45 schreef bodylotion het volgende:
snap het niet zo goed van die voorvleugels. achtervleugels oke - maar wat was het probleem van de 2008 voorvleugels?
Door die hoge voorvleugel kon degene erachter minder slipstreamen en dus eventueel inhalen. Daardoor minder actie uiteraard. Misschien dat iemand anders dit kan onderbouwen/beter uitleggen/bevestigen/ontkennen
  donderdag 20 november 2008 @ 21:10:35 #89
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_63385367
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:11 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Omdat Red Bull geen McDonalds op z'n auto's wil hebben en McDonalds hoogstwaarschijnlijk verbonden is met CocaCola
En Red Bull tegenwoordig ook nog eens zelf cola fabriceert
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 20 november 2008 @ 21:13:35 #90
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_63385475
quote:
Op woensdag 19 november 2008 00:48 schreef Llotyhy het volgende:
Ben ik echt de enige die die nieuwe auto extreem cool vindt?

Zo mooi strak, ziet er super uit. Al die rare vleugeltjes en flapjes enzo heb ik nu wel gezien. Niet zo mooi als de begin-jaren-90 auto's, ok... maar een flinke stap in de goede richting ten opzichte van de afgelopen jaren naar mijn idee.

Maar goed, ik zal vast de enige zijn...
Ik vind de BMW en Williams ook erg cool. Alleen de voorvleugel is gewoon te breed. Als ze de uitsparing aan neuszijde weg zouden laten, en de vleugel dus smaller zouden makken zou ik zijn.

Overigens doet de BMW neus me een beetje denken aan de walrusnus van de Williams enkele jaren geleden. Zo bred en hoog.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 21 november 2008 @ 00:08:41 #91
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_63391987
quote:
Op donderdag 20 november 2008 21:13 schreef sanger het volgende:

[..]

...

Overigens doet de BMW neus me een beetje denken aan de walrusnus van de Williams enkele jaren geleden. Zo bred en hoog.
die was cool

Please, make yourself uncomfortable.
pi_63398110
quote:
Op donderdag 20 november 2008 21:07 schreef Tarabass het volgende:
Door die hoge voorvleugel kon degene erachter minder slipstreamen en dus eventueel inhalen. Daardoor minder actie uiteraard. Misschien dat iemand anders dit kan onderbouwen/beter uitleggen/bevestigen/ontkennen
Volgens mij was de voorvleugel zo hoog vanwege eerdere pogingen om aerodynamische grip in te perken. Het is de achtervleugel die de lucht achter de auto verstoort, vandaar dat die hoger en smaller wordt. De voorvleugel moet juist zo min mogelijk verstorend werken, zodat de rest van de auto (sidepods, undertray, achtervleugel e.d.) ook gebruik kan maken van zo gunstig stromende lucht als mogelijk.
pi_63398398
quote:
Op donderdag 20 november 2008 21:07 schreef Tarabass het volgende:
Door die hoge voorvleugel kon degene erachter minder slipstreamen en dus eventueel inhalen. Daardoor minder actie uiteraard. Misschien dat iemand anders dit kan onderbouwen/beter uitleggen/bevestigen/ontkennen
Simpel gezegd, minder aero (smallere achtervleugel, geen rare vleugeltjes, meer druk op de voorkant door die verhouding) en meer grip (slicks) zou laat remmen en hogere snelheden in bochten bevorderen, daardoor kan je dus dichter achter de ander volgen en uiteindelijk makkelijker een slipstream pakken. In theorie dan he
Where facts are few, experts are many.
pi_63399318
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 10:48 schreef Atreidez het volgende:

[..]

Simpel gezegd, minder aero (smallere achtervleugel, geen rare vleugeltjes, meer druk op de voorkant door die verhouding) en meer grip (slicks) zou laat remmen en hogere snelheden in bochten bevorderen, daardoor kan je dus dichter achter de ander volgen en uiteindelijk makkelijker een slipstream pakken. In theorie dan he
Laat remmen wel maar om sneller door bochten te kunnen gaan heb je echt een dikke achterspoiler voor nodig (downforce > traction).

De achterspoiler is nu kleiner en hoger (en de diffusers zijn veel kleiner) om inhalen te bevorderen en om het verlies aan grip te compenseren zijn de slicks terug. Het één heft het ander op (na genoeg testen althans) dus het resultaat zou moeten zijn: nagenoeg dezelfde snelheden / rondetijden maar meer inhaal-acties op de baan.
quote:
Overtaking is easier!

The new Formula 1 cars of 2009 may look a bit odd at the moment and the front wings may be ugly, but the first impressions from the drivers are that the new aerodynamic rules that have been devised by the Overtaking Working Group will make it easy for them to race. BMW Sauber test driver Christian Klien says that it is now easier to get closer to the car in front because of the reduction in turbulence created by the smaller rear wings. In addition the wider front wings mean that the front end of the following car is more stable and so a driver has more confidence that he can make a move.

BMW is now planning to "race" two of its modified cars at the next test in Jerez to see whether the theory has become a reality...

Klien says that the looks of the cars is really not important.

"Beauty and elegance are pretty important for a road car," he says. "In racing, only speed counts."
bold : Het oog en de sponsoren willen ook wat Waarom wordt er anders zoveel geld neergeteld voor liveries. Hoewel hij wel gelijk heeft (zeker vanuit het oogpunt van een test-coureur) valt voor een mooie auto ook wel iets te zeggen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Googolplexian op 21-11-2008 12:02:24 ]
Calm down, please!
pi_63400512
dezelfde rondetijden, maar dan wel met meer snelheid in langzame bochten waar mechanische grip belangrijker is, en langzamer door snelle bochten, waar aerodynamische grip belangrijker is.

Al kan ik me voorstellen dat teams meer vleugel gaan zetten om te compenseren, en de toegenomen drag met meer vermogen uit de motor willen compenseren. Als ik het goed begrijp is de freeze ongedaan gemaakt, al weet volgens mij niemand hoe het nou precies zit. Briatore denkt in ieder geval van wel:
quote:
Briatore also defended the FIA's decision to unfreeze engine development for next year, as he reckons it will make things more equal.

"I think it's fair that it is: you can't freeze performances for five years while leaving someone so far behind," he said. "When we learnt of the FIA's intentions, we removed 80-90 people from the engine factory at Viry. I don't think the others did the same thing.

"It was a mistake, and another one was made by the FIA by allowing a certain margin for intervention on the injectors. This goes completely against the spirit of the rule, which should have frozen performances for five years at the moment when performances were about the same for everyone."
pi_63400560
Bij langzame tot halfsnelle bochten heeft het effect van slicks echt wel meer voordeel dan de vleugels van vroeger hoor
Where facts are few, experts are many.
pi_63400601
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 12:01 schreef Ared het volgende:
dezelfde rondetijden, maar dan wel met meer snelheid in langzame bochten waar mechanische grip belangrijker is, en langzamer door snelle bochten, waar aerodynamische grip belangrijker is.

Al kan ik me voorstellen dat teams meer vleugel gaan zetten om te compenseren, en de toegenomen drag met meer vermogen uit de motor willen compenseren. Als ik het goed begrijp is de freeze ongedaan gemaakt, al weet volgens mij niemand hoe het nou precies zit. Briatore denkt in ieder geval van wel:
Laten we het zo zeggen : Eau Rouge wordt weer een mannen-bocht
Calm down, please!
pi_63401882
provisional 2009 calendar*

  • R····Grand Prix·············Circuit, City / Location····················································Date·········Local······NED*

  • 1·····Australian GP······Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Victoria···29-03······17:00······08:00
  • 2·····Malaysian GP······Sepang International Circuit, Kuala Lumpur·············05-04······17:00······11:00
  • 3·····Chinese GP·········Shanghai International Circuit, Shanghai···················19-04······15:00······09:00
  • 4·····Bahrain GP··········Bahrain International Circuit, Sakhir, Manama··········26-04······14:30······13:30
  • 5·····Spanish GP·········Circuit de Catalunya, Barcelona···································10-05······14:00······14:00
  • 6·····Monaco GP··········Circuit de Monaco, Monte Carlo···································24-05······14:00······14:00
  • 7·····Turkish GP···········Istanbul Park, Istanbul···················································07-06······15:00······14:00
  • 8·····British GP·············Silverstone Circuit, Silverstone····································21-06······13:00······14:00
  • 9·····German GP··········Nürburgring, Nürburg·····················································12-07······14:00······14:00
  • 10···Hungarian GP·····Hungaroring, Budapest··················································26-07······14:00······14:00
  • 11···European GP······Valencia Street Circuit, Valencia···································23-08······14:00······14:00
  • 12···Belgian GP··········Circuit de Spa-Francorchamps, Spa···························30-08······14:00······14:00
  • 13···Italian GP·············Autodromo Nazionale Monza, Monza···························13-09······14:00······14:00
  • 14···Singapore GP·····Marina Bay Street Circuit, Singapore···························27-09······20:00······14:00
  • 15···Japanese GP······Suzuka Circuit, Suzuka···················································04-10······15:00······08:00
  • 16···Brazilian GP········Autódromo José Carlos Pace, São Paulo··················18-10······14:00······18:00
  • 17···Abu Dhabi GP·····Yas Marina Circuit, Abu Dhabi·······································01-11······TBA·········TBA


    * onder voorbehoud, feel free to correct!
  • Calm down, please!
    pi_63402325
    en weer een kansloos idee... F1 zit in zo'n periode als toen de LPF in de regering zat, iedere week weer een nieuwe kansloze proefballon waarvan je van een kilometer afstand kan zien dat de praktische bezwaren onoverkomelijk zijn:
    quote:
    The Formula One Teams' Association, FOTA, will discuss a new qualifying format for the sport when the body meets next month.

    FOTA is looking to spice up qualifying, currently divided in three sessions, two of them including a knockout system.

    The new idea to be looked at consists of all cars jumping onto the track at the same time and with the same amount of fuel, with the slowest driver being eliminated after each lap.

    After 14 laps, the six fastest drivers would then fight for pole position, fitting new tyres but still using the same amount of fuel.

    The proposal might even include a championship point for pole position and prize money.

    The current format, where the ten quickest drivers fight for the top spot in the final session with an amount of fuel decided by the teams, often sees pole position going to a car that's lighter than the rest.

    FOTA will meet on December 4 and if the proposed format is agreed upon by all teams, it is expected to be submitted to the FIA for approval.
    bron: Autosport

    Hoe tegelijk gaat iedereen de baan op? Opstellen op de startgrid? Dan heeft de achterste voordeel omdat z'n beginsnelheid over de lijn hoger is? Dus achter de safety car? Hoe dan ook is gedurende de sessie de voorste alweer enige tijd met een nieuwe ronde bezig terwijl we wachten op de laatste om te bepalen wie er uit moet. Zou best kunnen dat de langzaamste iemand is die halverwege rijdt (door een foutje bijv.) en dat die dan in de ronde dat hij naar binnen moet iemand anders ophoudt die door mag.

    Laat toch met rust, het huidge kwali systeem is niet slecht, drie keer per uur een paar minuten goed spannend. Er is respectievelijk aandacht voor achterhoede, middenveld en top en de snelste start niet automatisch voor een langzamere deelnemer, wat tijdens de race wat extra spanning oplevert. Beste systeem in jaren, als je het mij vraagt, eventueel punt voor de pole erbij en klaar.
      vrijdag 21 november 2008 @ 14:31:09 #100
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_63404753
    quote:
    Op vrijdag 21 november 2008 13:09 schreef Ared het volgende:
    en weer een kansloos idee... F1 zit in zo'n periode als toen de LPF in de regering zat, iedere week weer een nieuwe kansloze proefballon waarvan je van een kilometer afstand kan zien dat de praktische bezwaren onoverkomelijk zijn:
    [..]

    En Bernie wil de sport eenvoudiger maken

    het huidige qualy systeem vind ik wel prima eigenlijk. Het tempo blijft er goed in, evenals de spanning.

    Over die voorvleugels;

    Destijds werden de hoge neuzen ingevoerd om de luchtstroom onder de wagen te bevorderen. Zodat ook de diffuser beter z'n werk kon doen (?)

    En begrijp ik nou goed dat de wagens met de nieuwe voorvleugels meer downforce aan de voorkant krijgen dan de afgelopen jaren?
    Please, make yourself uncomfortable.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')