quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:07 schreef _Administr8or_ het volgende:
De auto's worden er niet mooier op...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Klien: '09 BMW worst looking car ever
Christian Klien says the BMW Sauber he tested yesterday at Barcelona is the ugliest Formula One car he has ever seen.
"I never saw such a sexy car," joked Klien after testing. "It looks very, very new to everybody.
"To me, for the moment, it's the worst (looking) Formula One car I have ever seen. It just doesn't fit together.
"But we will get used to it. There will be a lot of modifications until the first race in March."
Meer
als ze nou nog ietsbreder zouden worden en wat hoekiger... zou ik ze ook nog mooi kunnen gaan vinden (alleen de achter vleugel mag wel ietsjes breederquote:Op woensdag 19 november 2008 00:48 schreef Llotyhy het volgende:
Ben ik echt de enige die die nieuwe auto extreem cool vindt?
Zo mooi strak, ziet er super uit. Al die rare vleugeltjes en flapjes enzo heb ik nu wel gezien. Niet zo mooi als de begin-jaren-90 auto's, ok... maar een flinke stap in de goede richting ten opzichte van de afgelopen jaren naar mijn idee.
Maar goed, ik zal vast de enige zijn...
de sponsoren zullen wel blij zijn met die grotere voorvleugelsquote:Op woensdag 19 november 2008 15:41 schreef bodylotion het volgende:
leuke vergelijking:
[ afbeelding ]
ja, maar dat zijn enkele wedstrijden of een knock-out toernooi. In de F1 geven we ook per race bokalen weg. Ik bedoel is er één sport die aan het eind van een seizoen degene met de meeste gouden medailles de kampioen noemt? Niet toch? Nou ben ik geen sportjunk, maar van voetbal, tennis, autosport, motorsport, football, baseball, basketball, hockey en volleybal weet ik vrij zeker dat het om punten gaat en niet om overwinningen. Daar heb je de meeste wereldsporten wel mee te pakken...quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | 1. Vettel Red Bull-Renault (B) 1:19.295 75 2. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:19.839 122 3. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.154 115 4. Paffett McLaren-Mercedes (B) 1:21.140 81 5. Button Honda (B) 1:21.387 94 6. Klien BMW Sauber (B) 1:21.534 88 7. Heidfeld BMW Sauber (B) 1:21.592 106 8. Senna Honda (B) 1:21.676 107 9. Piquet Renault (B) 1:22.148 94 10. Hulkenberg Williams-Toyota (B) 1:22.410 52 11. Badoer Ferrari (B) 1:22.866 120 12. Fisichella Force India-Ferrari (B) 1:23.086 93 13. de la Rosa Force India-Ferrari (B) 1:23.103 88 |
Maar daar komt het uiteindelijk toch op neer? Zeker bij 'de armere' teams. Wie geld meebrengt, heeft een streepje voor.quote:Op donderdag 20 november 2008 00:19 schreef Atreidez het volgende:
Na het geklaag van Bourdais in de media over dat het een geldkwestie schijnt te zijn ben ik bang dat het Sato en Senna wordt. Van mij mag Bourdais gewoon blijven rijden, er zit echt wel talent in.. maar het gehuil maakt m niet echt populairder.
Omdat McDonald's niet Bourdais, maar het team Newman-Haas-Lannigan sponsorde. En dat nu nog steeds doet met Justin Wilson als coureur. Het was geen persoonlijke sponsor, helaas.quote:Op donderdag 20 november 2008 07:52 schreef vosss het volgende:
Waarom heeft Bourdais McDonalds niet mee overgenomen vanuit de CCWS?
Omdat Red Bull geen McDonalds op z'n auto's wil hebben en McDonalds hoogstwaarschijnlijk verbonden is met CocaColaquote:Op donderdag 20 november 2008 07:52 schreef vosss het volgende:
Waarom heeft Bourdais McDonalds niet mee overgenomen vanuit de CCWS?
leuk omschrevenquote:Op woensdag 19 november 2008 02:03 schreef rubbereend het volgende:
die vleugels kunnen echt niet op de nieuwe bolideseen bulldozer voorop en een bagagedragertje achterop
totaal uit verhouding.
Met Brawn aan t roer vertrouw ik er wel op dat t ook volgend jaar gewoon Button/Barrichello isquote:Op donderdag 20 november 2008 11:09 schreef sasquatsch het volgende:
... en Senna dan bij Honda.
quote:Money can buy STR seat - Bourdais
Posted 20 November 2008 at 18:18 GMT
Sebastien Bourdais has confirmed that securing a seat at Toro Rosso in 2009 is a race against talent versus money.
The Frenchman had a strong finish to a difficult rookie season with the Red Bull sister team in 2008, but is anxious to hear whether he will be retained next year.
Bourdais, 29, denies that this week's Barcelona test was a 'shootout' for the seat against Japan's Takuma Sato, but rather a "purely financial" consideration for a cash-strapped team.
"As long as they don't have the money to run the team in a proper way they won't be able to say (who will drive in 2009), because it doesn't matter whether you have talented drivers at the wheel of the car if you can't run the car," he said.
Japan's Sato, a veteran of 93 grands prix with Jordan, BAR and Super Aguri, is believed to be offering a substantial purse of personal sponsorship should he be appointed for 2009.
Bourdais said there are also other candidates, but is anxious to finalise his own plans - on or off the F1 grid - for 2009.
"As far as I am concerned I don't see a decision being made any time soon because I don't see anybody being able to guarantee money right now, or tomorrow or the next day," he told F1's official website.
Bourdais said Rubens Barrichello and Bruno Senna, also in consideration for seats at Honda, are in the running at Toro Rosso.
The French driver said anybody "who has got talent and money today is a potential candidate".
"If nobody is able to assemble enough solid funding I guess - from what Franz (Tost) is saying - I am number one on the list because to change two drivers in a team is always a tough thing to do, and that is not their preferred solution, for sure.
"Actually Franz wanted to keep both Sebastian and me, but obviously Sebastian has moved on to Red Bull and I don't have the money, so this makes things quite difficult," Bourdais added.
quote:Formula 1 » Bernie Ecclestone divorce confirmed.
Thursday, 20th November 2008
It has been confirmed that Bernie Ecclestone and wife Slavica are to divorce after 24 years of marriage - leaving the F1 ringmaster facing an unprecedented legal battle to regain his personal fortune...
It has been confirmed that Bernie and Slavica Ecclestone are to divorce – meaning the former is facing an unprecedented legal battle on his hands to keep hold of his £2.4 billion amassed fortune.
klik titels om meer te lezen.quote:Schumacher bites back at Barrichello
Eurosport - Wed, 19 Nov 16:45:00 2008
Michael Schumacher has responded to Rubens Barrichello's threat to reveal the 'truth' of their time together at Ferrari, insisting the Brazilian was never quick enough to be number one.
Barrichello hinted that "the public does not know even half of the story about what I experienced with Ferrari", adding that "perhaps they will be able to read the truth one day in a book".
Jamaar het is ook nog het chassis van 2008.quote:Op donderdag 20 november 2008 19:40 schreef Alleskids het volgende:
Het KERS systeem van Ferrari lijkt me aerodynamisch niet echt efficient, het lijkt wel of de hele accu gewoon op de side pod is geplakt, in plaats van ergens midden in de body.
quote:Op donderdag 20 november 2008 20:08 schreef rubbereend het volgende:
Ecclestone zal een flink gevecht hebben, stond niet de hele toko op de naam van zijn vrouw?
Ze kan in ieder geval niet zomaar op straat gezet wordenquote:The Formula One Group is a group of companies responsible for the promotion of the FIA Formula One World Championship and exploitation of the sport's commercial rights. The Group is owned ultimately by Delta Topco, a Jersey–based company owned by CVC Capital Partners' funds (approximately 70%) and JPMorgan (approximately 20%). Bernie Ecclestone's family trust owns the remainder apart from small shares held by financial advisers and Ecclestone himself.
Door die hoge voorvleugel kon degene erachter minder slipstreamen en dus eventueel inhalen. Daardoor minder actie uiteraard. Misschien dat iemand anders dit kan onderbouwen/beter uitleggen/bevestigen/ontkennenquote:Op donderdag 20 november 2008 12:45 schreef bodylotion het volgende:
snap het niet zo goed van die voorvleugels. achtervleugels oke - maar wat was het probleem van de 2008 voorvleugels?
En Red Bull tegenwoordig ook nog eens zelf cola fabriceertquote:Op donderdag 20 november 2008 12:11 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Omdat Red Bull geen McDonalds op z'n auto's wil hebben en McDonalds hoogstwaarschijnlijk verbonden is met CocaCola
Ik vind de BMW en Williams ook erg cool. Alleen de voorvleugel is gewoon te breed. Als ze de uitsparing aan neuszijde weg zouden laten, en de vleugel dus smaller zouden makken zou ikquote:Op woensdag 19 november 2008 00:48 schreef Llotyhy het volgende:
Ben ik echt de enige die die nieuwe auto extreem cool vindt?
Zo mooi strak, ziet er super uit. Al die rare vleugeltjes en flapjes enzo heb ik nu wel gezien. Niet zo mooi als de begin-jaren-90 auto's, ok... maar een flinke stap in de goede richting ten opzichte van de afgelopen jaren naar mijn idee.
Maar goed, ik zal vast de enige zijn...
die was coolquote:Op donderdag 20 november 2008 21:13 schreef sanger het volgende:
[..]
...
Overigens doet de BMW neus me een beetje denken aan de walrusnus van de Williams enkele jaren geleden. Zo bred en hoog.
Volgens mij was de voorvleugel zo hoog vanwege eerdere pogingen om aerodynamische grip in te perken. Het is de achtervleugel die de lucht achter de auto verstoort, vandaar dat die hoger en smaller wordt. De voorvleugel moet juist zo min mogelijk verstorend werken, zodat de rest van de auto (sidepods, undertray, achtervleugel e.d.) ook gebruik kan maken van zo gunstig stromende lucht als mogelijk.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:07 schreef Tarabass het volgende:
Door die hoge voorvleugel kon degene erachter minder slipstreamen en dus eventueel inhalen. Daardoor minder actie uiteraard. Misschien dat iemand anders dit kan onderbouwen/beter uitleggen/bevestigen/ontkennen
Simpel gezegd, minder aero (smallere achtervleugel, geen rare vleugeltjes, meer druk op de voorkant door die verhouding) en meer grip (slicks) zou laat remmen en hogere snelheden in bochten bevorderen, daardoor kan je dus dichter achter de ander volgen en uiteindelijk makkelijker een slipstream pakken. In theorie dan hequote:Op donderdag 20 november 2008 21:07 schreef Tarabass het volgende:
Door die hoge voorvleugel kon degene erachter minder slipstreamen en dus eventueel inhalen. Daardoor minder actie uiteraard. Misschien dat iemand anders dit kan onderbouwen/beter uitleggen/bevestigen/ontkennen
Laat remmen wel maar om sneller door bochten te kunnen gaan heb je echt een dikke achterspoiler voor nodig (downforce > traction).quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:48 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Simpel gezegd, minder aero (smallere achtervleugel, geen rare vleugeltjes, meer druk op de voorkant door die verhouding) en meer grip (slicks) zou laat remmen en hogere snelheden in bochten bevorderen, daardoor kan je dus dichter achter de ander volgen en uiteindelijk makkelijker een slipstream pakken. In theorie dan he
bold : Het oog en de sponsoren willen ook watquote:Overtaking is easier!
The new Formula 1 cars of 2009 may look a bit odd at the moment and the front wings may be ugly, but the first impressions from the drivers are that the new aerodynamic rules that have been devised by the Overtaking Working Group will make it easy for them to race. BMW Sauber test driver Christian Klien says that it is now easier to get closer to the car in front because of the reduction in turbulence created by the smaller rear wings. In addition the wider front wings mean that the front end of the following car is more stable and so a driver has more confidence that he can make a move.
BMW is now planning to "race" two of its modified cars at the next test in Jerez to see whether the theory has become a reality...
Klien says that the looks of the cars is really not important.
"Beauty and elegance are pretty important for a road car," he says. "In racing, only speed counts."
quote:Briatore also defended the FIA's decision to unfreeze engine development for next year, as he reckons it will make things more equal.
"I think it's fair that it is: you can't freeze performances for five years while leaving someone so far behind," he said. "When we learnt of the FIA's intentions, we removed 80-90 people from the engine factory at Viry. I don't think the others did the same thing.
"It was a mistake, and another one was made by the FIA by allowing a certain margin for intervention on the injectors. This goes completely against the spirit of the rule, which should have frozen performances for five years at the moment when performances were about the same for everyone."
Laten we het zo zeggen : Eau Rouge wordt weer een mannen-bochtquote:Op vrijdag 21 november 2008 12:01 schreef Ared het volgende:
dezelfde rondetijden, maar dan wel met meer snelheid in langzame bochten waar mechanische grip belangrijker is, en langzamer door snelle bochten, waar aerodynamische grip belangrijker is.
Al kan ik me voorstellen dat teams meer vleugel gaan zetten om te compenseren, en de toegenomen drag met meer vermogen uit de motor willen compenseren. Als ik het goed begrijp is de freeze ongedaan gemaakt, al weet volgens mij niemand hoe het nou precies zit. Briatore denkt in ieder geval van wel:
bron: Autosportquote:The Formula One Teams' Association, FOTA, will discuss a new qualifying format for the sport when the body meets next month.
FOTA is looking to spice up qualifying, currently divided in three sessions, two of them including a knockout system.
The new idea to be looked at consists of all cars jumping onto the track at the same time and with the same amount of fuel, with the slowest driver being eliminated after each lap.
After 14 laps, the six fastest drivers would then fight for pole position, fitting new tyres but still using the same amount of fuel.
The proposal might even include a championship point for pole position and prize money.
The current format, where the ten quickest drivers fight for the top spot in the final session with an amount of fuel decided by the teams, often sees pole position going to a car that's lighter than the rest.
FOTA will meet on December 4 and if the proposed format is agreed upon by all teams, it is expected to be submitted to the FIA for approval.
En Bernie wil de sport eenvoudiger makenquote:Op vrijdag 21 november 2008 13:09 schreef Ared het volgende:
en weer een kansloos idee... F1 zit in zo'n periode als toen de LPF in de regering zat, iedere week weer een nieuwe kansloze proefballon waarvan je van een kilometer afstand kan zien dat de praktische bezwaren onoverkomelijk zijn:
[..]
Als ze Q3 nu ook eens met een lege tank zouden rijden zou het eerlijker zijn/realistischer beeld geven van wie nu eigenlijk de snelste isquote:Op vrijdag 21 november 2008 14:31 schreef bodylotion het volgende:
[..]
En Bernie wil de sport eenvoudiger maken![]()
het huidige qualy systeem vind ik wel prima eigenlijk. Het tempo blijft er goed in, evenals de spanning.
Volgens mij was dat om de bochtensnelheid iets lager te laten zijn......quote:Over die voorvleugels;
Destijds werden de hoge neuzen ingevoerd om de luchtstroom onder de wagen te bevorderen. Zodat ook de diffuser beter z'n werk kon doen (?)
zolang ze die van Malaysie maar laten staan vind ik alles goedquote:Op vrijdag 21 november 2008 12:52 schreef Googolplexian het volgende:
provisional 2009 calendar*R····Grand Prix·············Circuit, City / Location····················································Date·········Local······NED* 1·····Australian GP······Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Victoria···29-03······17:00······08:00 2·····Malaysian GP······Sepang International Circuit, Kuala Lumpur·············05-04······17:00······11:00 3·····Chinese GP·········Shanghai International Circuit, Shanghai···················19-04······15:00······09:00 4·····Bahrain GP··········Bahrain International Circuit, Sakhir, Manama··········26-04······14:30······13:30 5·····Spanish GP·········Circuit de Catalunya, Barcelona···································10-05······14:00······14:00 6·····Monaco GP··········Circuit de Monaco, Monte Carlo···································24-05······14:00······14:00 7·····Turkish GP···········Istanbul Park, Istanbul···················································07-06······15:00······14:00 8·····British GP·············Silverstone Circuit, Silverstone····································21-06······13:00······14:00 9·····German GP··········Nürburgring, Nürburg·····················································12-07······14:00······14:00 10···Hungarian GP·····Hungaroring, Budapest··················································26-07······14:00······14:00 11···European GP······Valencia Street Circuit, Valencia···································23-08······14:00······14:00 12···Belgian GP··········Circuit de Spa-Francorchamps, Spa···························30-08······14:00······14:00 13···Italian GP·············Autodromo Nazionale Monza, Monza···························13-09······14:00······14:00 14···Singapore GP·····Marina Bay Street Circuit, Singapore···························27-09······20:00······14:00 15···Japanese GP······Suzuka Circuit, Suzuka···················································04-10······15:00······08:00 16···Brazilian GP········Autódromo José Carlos Pace, São Paulo··················18-10······14:00······18:00 17···Abu Dhabi GP·····Yas Marina Circuit, Abu Dhabi·······································01-11······TBA·········TBA
* onder voorbehoud, feel free to correct!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |