die was coolquote:Op donderdag 20 november 2008 21:13 schreef sanger het volgende:
[..]
...
Overigens doet de BMW neus me een beetje denken aan de walrusnus van de Williams enkele jaren geleden. Zo bred en hoog.
Volgens mij was de voorvleugel zo hoog vanwege eerdere pogingen om aerodynamische grip in te perken. Het is de achtervleugel die de lucht achter de auto verstoort, vandaar dat die hoger en smaller wordt. De voorvleugel moet juist zo min mogelijk verstorend werken, zodat de rest van de auto (sidepods, undertray, achtervleugel e.d.) ook gebruik kan maken van zo gunstig stromende lucht als mogelijk.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:07 schreef Tarabass het volgende:
Door die hoge voorvleugel kon degene erachter minder slipstreamen en dus eventueel inhalen. Daardoor minder actie uiteraard. Misschien dat iemand anders dit kan onderbouwen/beter uitleggen/bevestigen/ontkennen
Simpel gezegd, minder aero (smallere achtervleugel, geen rare vleugeltjes, meer druk op de voorkant door die verhouding) en meer grip (slicks) zou laat remmen en hogere snelheden in bochten bevorderen, daardoor kan je dus dichter achter de ander volgen en uiteindelijk makkelijker een slipstream pakken. In theorie dan hequote:Op donderdag 20 november 2008 21:07 schreef Tarabass het volgende:
Door die hoge voorvleugel kon degene erachter minder slipstreamen en dus eventueel inhalen. Daardoor minder actie uiteraard. Misschien dat iemand anders dit kan onderbouwen/beter uitleggen/bevestigen/ontkennen
Laat remmen wel maar om sneller door bochten te kunnen gaan heb je echt een dikke achterspoiler voor nodig (downforce > traction).quote:Op vrijdag 21 november 2008 10:48 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Simpel gezegd, minder aero (smallere achtervleugel, geen rare vleugeltjes, meer druk op de voorkant door die verhouding) en meer grip (slicks) zou laat remmen en hogere snelheden in bochten bevorderen, daardoor kan je dus dichter achter de ander volgen en uiteindelijk makkelijker een slipstream pakken. In theorie dan he
bold : Het oog en de sponsoren willen ook watquote:Overtaking is easier!
The new Formula 1 cars of 2009 may look a bit odd at the moment and the front wings may be ugly, but the first impressions from the drivers are that the new aerodynamic rules that have been devised by the Overtaking Working Group will make it easy for them to race. BMW Sauber test driver Christian Klien says that it is now easier to get closer to the car in front because of the reduction in turbulence created by the smaller rear wings. In addition the wider front wings mean that the front end of the following car is more stable and so a driver has more confidence that he can make a move.
BMW is now planning to "race" two of its modified cars at the next test in Jerez to see whether the theory has become a reality...
Klien says that the looks of the cars is really not important.
"Beauty and elegance are pretty important for a road car," he says. "In racing, only speed counts."
quote:Briatore also defended the FIA's decision to unfreeze engine development for next year, as he reckons it will make things more equal.
"I think it's fair that it is: you can't freeze performances for five years while leaving someone so far behind," he said. "When we learnt of the FIA's intentions, we removed 80-90 people from the engine factory at Viry. I don't think the others did the same thing.
"It was a mistake, and another one was made by the FIA by allowing a certain margin for intervention on the injectors. This goes completely against the spirit of the rule, which should have frozen performances for five years at the moment when performances were about the same for everyone."
Laten we het zo zeggen : Eau Rouge wordt weer een mannen-bochtquote:Op vrijdag 21 november 2008 12:01 schreef Ared het volgende:
dezelfde rondetijden, maar dan wel met meer snelheid in langzame bochten waar mechanische grip belangrijker is, en langzamer door snelle bochten, waar aerodynamische grip belangrijker is.
Al kan ik me voorstellen dat teams meer vleugel gaan zetten om te compenseren, en de toegenomen drag met meer vermogen uit de motor willen compenseren. Als ik het goed begrijp is de freeze ongedaan gemaakt, al weet volgens mij niemand hoe het nou precies zit. Briatore denkt in ieder geval van wel:
bron: Autosportquote:The Formula One Teams' Association, FOTA, will discuss a new qualifying format for the sport when the body meets next month.
FOTA is looking to spice up qualifying, currently divided in three sessions, two of them including a knockout system.
The new idea to be looked at consists of all cars jumping onto the track at the same time and with the same amount of fuel, with the slowest driver being eliminated after each lap.
After 14 laps, the six fastest drivers would then fight for pole position, fitting new tyres but still using the same amount of fuel.
The proposal might even include a championship point for pole position and prize money.
The current format, where the ten quickest drivers fight for the top spot in the final session with an amount of fuel decided by the teams, often sees pole position going to a car that's lighter than the rest.
FOTA will meet on December 4 and if the proposed format is agreed upon by all teams, it is expected to be submitted to the FIA for approval.
En Bernie wil de sport eenvoudiger makenquote:Op vrijdag 21 november 2008 13:09 schreef Ared het volgende:
en weer een kansloos idee... F1 zit in zo'n periode als toen de LPF in de regering zat, iedere week weer een nieuwe kansloze proefballon waarvan je van een kilometer afstand kan zien dat de praktische bezwaren onoverkomelijk zijn:
[..]
Als ze Q3 nu ook eens met een lege tank zouden rijden zou het eerlijker zijn/realistischer beeld geven van wie nu eigenlijk de snelste isquote:Op vrijdag 21 november 2008 14:31 schreef bodylotion het volgende:
[..]
En Bernie wil de sport eenvoudiger maken![]()
het huidige qualy systeem vind ik wel prima eigenlijk. Het tempo blijft er goed in, evenals de spanning.
Volgens mij was dat om de bochtensnelheid iets lager te laten zijn......quote:Over die voorvleugels;
Destijds werden de hoge neuzen ingevoerd om de luchtstroom onder de wagen te bevorderen. Zodat ook de diffuser beter z'n werk kon doen (?)
zolang ze die van Malaysie maar laten staan vind ik alles goedquote:Op vrijdag 21 november 2008 12:52 schreef Googolplexian het volgende:
provisional 2009 calendar*R····Grand Prix·············Circuit, City / Location····················································Date·········Local······NED* 1·····Australian GP······Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Victoria···29-03······17:00······08:00 2·····Malaysian GP······Sepang International Circuit, Kuala Lumpur·············05-04······17:00······11:00 3·····Chinese GP·········Shanghai International Circuit, Shanghai···················19-04······15:00······09:00 4·····Bahrain GP··········Bahrain International Circuit, Sakhir, Manama··········26-04······14:30······13:30 5·····Spanish GP·········Circuit de Catalunya, Barcelona···································10-05······14:00······14:00 6·····Monaco GP··········Circuit de Monaco, Monte Carlo···································24-05······14:00······14:00 7·····Turkish GP···········Istanbul Park, Istanbul···················································07-06······15:00······14:00 8·····British GP·············Silverstone Circuit, Silverstone····································21-06······13:00······14:00 9·····German GP··········Nürburgring, Nürburg·····················································12-07······14:00······14:00 10···Hungarian GP·····Hungaroring, Budapest··················································26-07······14:00······14:00 11···European GP······Valencia Street Circuit, Valencia···································23-08······14:00······14:00 12···Belgian GP··········Circuit de Spa-Francorchamps, Spa···························30-08······14:00······14:00 13···Italian GP·············Autodromo Nazionale Monza, Monza···························13-09······14:00······14:00 14···Singapore GP·····Marina Bay Street Circuit, Singapore···························27-09······20:00······14:00 15···Japanese GP······Suzuka Circuit, Suzuka···················································04-10······15:00······08:00 16···Brazilian GP········Autódromo José Carlos Pace, São Paulo··················18-10······14:00······18:00 17···Abu Dhabi GP·····Yas Marina Circuit, Abu Dhabi·······································01-11······TBA·········TBA
* onder voorbehoud, feel free to correct!
Yep. En das niet moeilijk om te zien, ze zijn bijna 2 keer zo groot!quote:Op vrijdag 21 november 2008 14:31 schreef bodylotion het volgende:
En begrijp ik nou goed dat de wagens met de nieuwe voorvleugels meer downforce aan de voorkant krijgen dan de afgelopen jaren?
ja klopt. maar er zitten nu de helft minder flaps opquote:Op vrijdag 21 november 2008 15:49 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Yep. En das niet moeilijk om te zien, ze zijn bijna 2 keer zo groot!Weet niet of t ground-effect ook van toepassing is op de vleugel zelf, maar de breedte levert natuurlijk op zichzelf al meer downforce op.
quote:Op vrijdag 21 november 2008 17:54 schreef vosss het volgende:
En voor Massa heel moeilijk worden om de auto niet om te gooien bij het uitkomen van elke bocht
Yup, want ik ben van plan om daar misschien ook heen te gaan.quote:Op vrijdag 21 november 2008 15:21 schreef kepler het volgende:
[..]
zolang ze die van Malaysie maar laten staan vind ik alles goed
tof, ook komend seizoen?quote:Op vrijdag 21 november 2008 18:34 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Yup, want ik ben van plan om daar misschien ook heen te gaan.
en bijkomendquote:Mark Webber breekt been in verkeersongeluk
22 november 2008
Red Bull-coureur Mark Webber is gewond geraakt in een ongeluk op de openbare weg. De Australiër participeerde in zijn jaarlijkse liefdadigheidsevenement en botste met zijn mountainbike vol op een tegemoetkomende auto. Webber brak zijn been in het ongeluk.
De verwondingen van Webber schijnen behoorlijk serieus, maar niet levensbedreigend te zijn. Webber organiseert ieder jaar de Mark Webber Pure Tasmania Challenge, waarin de deelnemers gedurende vijf dagen mountainbiken, kajakken en door de natuur wandelen. Volgens sergeant Jon Ford van de Tasmaanse politie heeft Webber in ieder geval een gebroken been. "We kregen een melding van een aanrijding tussen een fietser en een auto", zei hij. "De artsen die verbonden waren aan het evenement waren al ter plaatse. Hij werd vervolgens via helikopter vervoerd naar het Royal Hobart Hospital, waar hij behandeld zal worden aan ernstige, maar niet levensbedreigende verwondingen."
"Hij heeft zijn been gebroken en is op andere plaatsen ook gewond geraakt. Zijn conditie is stabiel."
Bron: GPupdate en racefreaksquote:Operatie Webber geslaagd, revalidatie begint
22 november 2008
Mark Webber is inmiddels geopereerd zijn zijn gebroken been. De Australiër raakte gewond in een verkeersongeluk tijdens de Mark Webber Pure Tasmania Challenge, waar hij met zijn mountainbike op een tegemoetkomende auto reed. Volgens de voorzitter van het evenement, Geoff Donohue, was de operatie succesvol en kan het herstel beginnen.
"De operatie is gedaan, er is een pin geplaatst en zijn herstel begint nu", zei Donohue tegenover de BBC. "Mark heeft een goed humeur. Het gebroken been is de verwonding en afgezien daarvan is hij helemaal in orde. Hij heeft een schaafwond aan zijn linker arm, maar scans wijzen uit dat alles verder goed is. Hij zal tenminste drie dagen in het ziekenhuis blijven, maar niet langer dan een week. Ik sprak met hem voor zijn operatie en hij was al bezig met zijn revalidatie."
"Ik verwacht dat men hem zo snel mogelijk terug naar Europa wil brengen, zodra Mark kan vliegen. Er zijn al mensen bezig met zijn revalidatieprogramma met als doel hem zo snel mogelijk te laten herstellen."
quote:Op zaterdag 22 november 2008 10:57 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
en bijkomend
[..]
Bron: GPupdate en racefreaks
Komend seizoen inderdaad.quote:Op vrijdag 21 november 2008 23:22 schreef kepler het volgende:
[..]
tof, ook komend seizoen?Misschien dat we kunnen meeten
Weet jij welke tribunes goed zijn?
Is er iemand hier die naar de GP van Maleisie is geweest of kent iemand die daarheen is geweest? Ik ben wel benieuwd naar ervaringen
quote:Op zaterdag 22 november 2008 10:57 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
en bijkomend
[..]
Bron: GPupdate en racefreaks
quote:'Webber op tijd fit voor Melbourne'
Het team van Red Bull verwacht dat Mark Webber op tijd fit zal zijn voor de openingsrace van het seizoen 2009 in Melbourne. De Australiër ligt momenteel in het ziekenhuis met een gebroken been na een ongeluk op zijn mountainbike.
"Mark zal nog een paar dagen in Tasmanië blijven, voordat hij zijn revalidatie zal voortzetten in Engeland", liet Red Bull weten. "Het lijkt erop dat hij niet zal participeren in het testprogramma van de komende winter, maar we verwachten zeker dat hij op de grid zal staan in Melbourne in maart. Mark heeft aangegeven opgelucht te zijn dat de bestuurder van de auto ongedeerd is en wil graag familie, vrienden en fans bedanken voor hun steun."
"Iedereen bij Red Bull wenst Mark het allerbeste en we hopen op een snel herstel."
ja dat heb ik ook begrepen. Ik ga het nog eens uitzoekenquote:Op zaterdag 22 november 2008 14:09 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Komend seizoen inderdaad.Heb gelezen dat K1 Platinum een goede is, maar geen idee of dat daadwerkelijk ook zo is.
[..]
.
quote:Zoon voor David Coulthard
Sun 23-11 2008
Nu David Coulthard gestopt is met Formule 1 hoeft de Schot zich niet te vervelen. Coulthard is afgelopen vrijdag voor het eerst vader geworden. Zijn verloofde Karen Minier schonk in het ziekenhuis het leven aan een jongetje dat de naam Dayton Minier Coulthard heeft meegekregen.
Het kereltje heeft al laten zien over snelheid te beschikken, hij kwam twee weken te vroeg ter wereld. Zowel moeder als zoon maken het goed en blijven nog een paar dagen in het ziekenhuis.
quote:Het kereltje heeft al laten zien over snelheid te beschikken, hij kwam twee weken te vroeg ter wereld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |