En de futures gaan omhoog....quote:Op vrijdag 14 november 2008 14:58 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
sorry was er niet
maar dus nog wat slechter dan verwacht
yepquote:Op vrijdag 14 november 2008 15:02 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
En de futures gaan omhoog....
Was geen vraag, maar een verbaasde observatiequote:
Je had het origineel (BBB + beurs spul) moeten zien... Was een stuk langerquote:Op vrijdag 14 november 2008 15:10 schreef At-EZ het volgende:
Die OP wordt met de dag langer. Daar mag wel eens flink in gesnoeid worden, veel stukken zijn niet zo nodig.
Tja, kon zo snel niets beters/leukers verzinnen... Die eer laat ik aan IDquote:Op vrijdag 14 november 2008 15:39 schreef PietjePuk007 het volgende:
Waar slaat die TT op? Het is amper een licht herstel te noemen.
Welke donderdag? Er komen er namelijk nog een aantal... En waarom donderdag? Komen er dan cijfers?quote:Op vrijdag 14 november 2008 15:57 schreef Lemans24 het volgende:
Voor een herstel is het allemaal een weinig overtuigende bedoening, als je een halve AEX in de dubbele groene cijfers had verwacht. Dit lijkt gewoon de stilte voor de volgende crash, in plaats van herstel tot 300.
Donderdag onder de 230, BAM!
Over BAM gesproken:
Aanstaande donderdag. En waarom donderdag? Dat lijkt een patroon te worden, ik baseer me zeker niet op cijfers!quote:Op vrijdag 14 november 2008 16:02 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Welke donderdag? Er komen er namelijk nog een aantal... En waarom donderdag? Komen er dan cijfers?
Ach ja, als je aan t gokken bent, zijn trends net zo belangrijk als cijfersquote:Op vrijdag 14 november 2008 16:36 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Aanstaande donderdag. En waarom donderdag? Dat lijkt een patroon te worden, ik baseer me zeker niet op cijfers!
Wellicht een idee om een topic te starten over Willem? Hij geeft voer genoeg, lijkt me.quote:Op vrijdag 14 november 2008 16:39 schreef pberends het volgende:
RTL Video: Willem onder de indruk van George Soros
Willem Middelkoop die Roderick Veelo 10 jaar geleden ontmoette op een verjaardag, toen hadden ze het ook al over George Soros.
En opmerkelijke uitspraken van Soros.
quote:
uitgeven of bijdrukken?quote:Op vrijdag 14 november 2008 17:51 schreef Wheelgunner het volgende:
Op rtl z hoorde ik dat de rally van de Dow het best te verklaren is door steunaankopen van de overheid. Dat het zogenaamde Plunge Protection Team dus geld in de beurs pompt om hem bijvoorbeeld zoals gisteren boven de 8000 te houden.
Dat is toch niet eerlijk? En om dergelijke stijgingen te krijgen moeten ze dan toch enorme bedragen uitgeven?
Ik vraag me ook wel eens af hoe ze dat doen. En is 50% van de beurs dan onderhand niet in handen van de PPT?quote:Op vrijdag 14 november 2008 17:51 schreef Wheelgunner het volgende:
Op rtl z hoorde ik dat de rally van de Dow het best te verklaren is door steunaankopen van de overheid. Dat het zogenaamde Plunge Protection Team dus geld in de beurs pompt om hem bijvoorbeeld zoals gisteren boven de 8000 te houden.
Dat is toch niet eerlijk? En om dergelijke stijgingen te krijgen moeten ze dan toch enorme bedragen uitgeven?
quote:Op vrijdag 14 november 2008 18:11 schreef LXIV het volgende:
Er zal dit weekeinde dan wel slecht nieuws naar buiten komen. Maandag kopen dus!
Zou dat niet de stunt van de eeuw zijnquote:Op vrijdag 14 november 2008 18:16 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik vraag me ook wel eens af hoe ze dat doen. En is 50% van de beurs dan onderhand niet in handen van de PPT?
Volgens mij zijn ze hun aankopen van gisteren weer aan het unloadenquote:Op vrijdag 14 november 2008 18:16 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik vraag me ook wel eens af hoe ze dat doen. En is 50% van de beurs dan onderhand niet in handen van de PPT?
Die staan idd al weer (ongeveer) op het niveau van vóór de crash.quote:Op vrijdag 14 november 2008 16:53 schreef pberends het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Lijkt me niet, die is relatief gezien al enorm gestegen.
Stabiele bedrijven doen het altijd relatief goed in economisch zwaar weer, maar des te meer reden om het niet te kopen. Alleen leuk als je tevreden bent met een rendement van 6% per jaar.quote:Op vrijdag 14 november 2008 18:31 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Die staan idd al weer (ongeveer) op het niveau van vóór de crash.
Uitzendbureau's profiteren natuurlijk het snelst van economische opleving. In de zomer van 2008 ga ik in uitzendaandelen.quote:Op vrijdag 14 november 2008 19:12 schreef Mendeljev het volgende:
Air France ook weer historisch laag. Bij heel bedrijven zou ik niet snel instappen, maar Air France ziet er wel aantrekkelijk uit. Even kijken hoe de uitzendbureaus het met de jaarwisseling gaan doen. Indien ok, instappen
Zou ik niet doen, dan betaal je teveel.quote:Op vrijdag 14 november 2008 19:41 schreef pberends het volgende:
[..]
Uitzendbureau's profiteren natuurlijk het snelst van economische opleving. In de zomer van 2008 ga ik in uitzendaandelen.
Met een recessie van 18 tot 24 maanden duurt het wel even voordat uitzendbureau's betere vooruitzichten krijgen.quote:Op vrijdag 14 november 2008 19:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zou ik niet doen, dan betaal je teveel.
en moet je eerst een teletijdmachine uitvinden
Daarnaast zijn luchtvaartmaatschappijen afhankelijk van veel zakelijke vluchten. Een opleving van de uitzendbranche is mijns inziens een goede graadmeter voor een groeiende klantenkring van luchtvaartmaatschappijen. De vertraging die er tussen zit is natuurlijk een goed moment om te kopen.quote:Op vrijdag 14 november 2008 19:41 schreef pberends het volgende:
[..]
Uitzendbureau's profiteren natuurlijk het snelst van economische opleving. In de zomer van 2008 ga ik in uitzendaandelen.
Er zijn een hoop e-boekjes over trading te vinden op usenet. Ik weet alleen niet of je een payserver hebt...quote:Op vrijdag 14 november 2008 19:47 schreef pberends het volgende:
Welke beleggingsboeken zijn trouwens aan te raden voor amateurs?
Beleggen voor dummies?
Ja, OK. Maar in de zomer van 2008 kopen is toch echt niet handig.quote:Op vrijdag 14 november 2008 19:45 schreef pberends het volgende:
[..]
Met een recessie van 18 tot 24 maanden duurt het wel even voordat uitzendbureau's betere vooruitzichten krijgen.
In de recessie van 2003 stond Air France KLM nog op 7.50, en deze recessie wordt veel heviger dan van 2003, dus ik zou Air France KLM pas kopen vanaf 6.00 euro.quote:Op vrijdag 14 november 2008 19:49 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Daarnaast zijn luchtvaartmaatschappijen afhankelijk van veel zakelijke vluchten. Een opleving van de uitzendbranche is mijns inziens een goede graadmeter voor een groeiende klantenkring van luchtvaartmaatschappijen. De vertraging die er tussen zit is natuurlijk een goed moment om te kopen.
Desondanks ben ik wel skeptisch, mijn gestelde koersdoel om in te stappen op Air France was 9.5 euro. Nu zijn we er nog niet, maar het staat wel belachelijk laag al.
In die periode was er nog geen fusie met KLM. Een eenmalige uitschieter na de fusie en verder veel stabiliteit laat wel duidelijk het vertrouwen zien. Daarnaast de inflatie van het koersaandeel meerekenend is 7.50 denk ik niet meer te evenaren. Het zou natuurlijk best kunnen hoor maar 9.50 blijft gewoon leuk om in te stappenquote:Op vrijdag 14 november 2008 20:00 schreef pberends het volgende:
[..]
In de recessie van 2003 stond Air France KLM nog op 7.50, en deze recessie wordt veel heviger dan van 2003, dus ik zou Air France KLM pas kopen vanaf 6.00 euro.
Leuk verschijnsel, TomTom draait sinds! de begin in 2008 in januarie slechter dan de aex-index. Tomtom is baggerquote:
Alle R&D is bagger nu.quote:Op vrijdag 14 november 2008 20:30 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Leuk verschijnsel, TomTom draait sinds! de begin in 2008 in januarie slechter dan de aex-index. Tomtom is bagger
Elk aandeel kan op dit moment nog lager omdat de AEX nog makkelijk onder de 200 punten kan gaan in 2009.quote:Op vrijdag 14 november 2008 20:07 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
In die periode was er nog geen fusie met KLM. Een eenmalige uitschieter na de fusie en verder veel stabiliteit laat wel duidelijk het vertrouwen zien. Daarnaast de inflatie van het koersaandeel meerekenend is 7.50 denk ik niet meer te evenaren. Het zou natuurlijk best kunnen hoor maar 9.50 blijft gewoon leuk om in te stappen
Ja maar alles moet je wel in perspectief zetten, zo zijn er ook een paar die juist nu wel beter dan de markt reageren. Overigens vind ik het niet verrassend dat de beurs slechts met een klein plusje afsluit. Ik vind de beurs nog steeds niet goedkoop genoeg om in te kopen.quote:
heb je bier opquote:Op vrijdag 14 november 2008 20:30 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Leuk verschijnsel, TomTom draait sinds! de begin in 2008 in januarie slechter dan de aex-index. Tomtom is bagger
Toen waren ze niet samen, dat gebeurde pas ergens in mei van 2004. Je koersanalyse heeft weinig zin zo..quote:Op vrijdag 14 november 2008 20:00 schreef pberends het volgende:
[..]
In de recessie van 2003 stond Air France KLM nog op 7.50, en deze recessie wordt veel heviger dan van 2003, dus ik zou Air France KLM pas kopen vanaf 6.00 euro.
KLM is maar een aanhangsel.quote:Op vrijdag 14 november 2008 21:03 schreef At-EZ het volgende:
[..]
Toen waren ze niet samen, dat gebeurde pas ergens in mei van 2004. Je koersanalyse heeft weinig zin zo..
KLM had destijds 1500 minder personeel dan Air France, maar vervoerde wel meer passagiers. Gebaseerd op de kerncijfers kon je bijna stellen dat, Air France/ Frankrijk, een land van 56 miljoen inwoners gepwned werd door KLM / NL.quote:Op vrijdag 14 november 2008 21:06 schreef pberends het volgende:
KLM is maar een aanhangsel.
.quote:Uitweg vete Boskalis en Smit
FD 13 november
Verzekeringsmaatschappij Delta Lloyd werkt aan een oplossing voor de impasse tussen baggeraar Boskalis en de onwillige overnameprooi sleepbedrijf Smit Internationale. Delta Lloyd houdt grote belangen in beide bedrijven.
Fondsbeheerder Alex Otto presenteert een voorstel waarin Smit zelfstandig blijft, maar wel onderdelen verkoopt aan Boskalis. 'We willen kijken of die mogelijkheid ter sprake kan komen', zegt Otto.
Heers en verdeel plan Delta Lloyd
* Boskalis neemt transport & heavy lift over van Smit
* Terminals van Smit gaan naar joint venture Lamnalco
* Maar Smit behoudt berging en havensleepactiviteiten en blijft zelfstandig, al dan niet beursgenoteerd
* Delta Lloyd blijft aandeelhouder in beide
Delta Lloyd houdt een belang van ruim 5% in Boskalis en controleert zo'n 17% van de aandelen in Smit. Otto overweegt zijn belangen in beide bedrijven te bevriezen en dan met ze te gaan praten.
Voorstel
Zijn voorstel is dat Boskalis de divisies transport & heavy lift van Smit koopt, terwijl de divisie terminals naar Lamnalco gaat, een joint venture van Boskalis met het Saudische Rezayat. Smit blijft dan een zelfstandig bedrijf, al dan niet beursgenoteerd, met berging en havensleepactiviteiten. 'Als we er zelf nog geld in moeten stoppen, dan is dat bespreekbaar', aldus Otto, die zijn plannen nog niet met andere aandeelhouders besprak.
Otto benadrukt dat Delta Lloyd aandeelhouder in beide bedrijven wil blijven. 'We zijn geen hedgefonds. We zitten erin voor de lange termijn. Een zelfstandig Smit met berging en havensleep zie ik zitten, en ook voor Boskalis zie ik veel synergie.'
Mildere vorm
Boskalis wil Smit al jaren overnemen. Deze keer lijkt het menens: toen Smit een nieuw overnamebod van euro 1,113 mrd in contanten afwees, kocht Boskalis op de beurs een belang van ruim 20% in Smit. Boskalis wil de havensleeptak van Smit na de overname doorverkopen en de terminals bij Lamnalco onderbrengen. Topman Ben Vree van Smit is tegen opsplitsing van zijn bedrijf en noemt Boskalis' stappen 'vijandig'.
In de plannen van Otto is nog steeds sprake van een opdeling van Smit, zij het in een mildere vorm. Bovendien is de vraag of Vree net zo makkelijk 'nee' kan zeggen tegen zijn grootaandeelhouder als tegen Boskalis. 'We zijn groot genoeg om serieus genomen te worden', zegt Otto.
Zowel Smit als Boskalis wilde gisteren niet inhoudelijk reageren op het voorstel van Otto. Uiterlijk 8 december moet Boskalis aangeven onder welke voorwaarden het zijn bod op Smit gestand doet.
Maak er anders gewoon weer "op en neer, op en neer" vanquote:Op vrijdag 14 november 2008 21:32 schreef ItaloDancer het volgende:
En het stort weer met een noodgang naar beneden, ik houd even op met TT's wijzigen
Ik keek puur naar de grafiek van het koersverloop van de aex vanaf 1.jan 2008 t.o.v tomtom qua percentage, de lijn van tomtom dook onder die van de aex. En nee ik heb nog niet gedronken.quote:
Zelfs de modjes hier worden slachtoffer van de crisisquote:Op vrijdag 14 november 2008 21:32 schreef ItaloDancer het volgende:
En het stort weer met een noodgang naar beneden, ik houd even op met TT's wijzigen
Ja ik denk niet dat dat feit iemands verbazing schetst, is het wel?quote:Op vrijdag 14 november 2008 21:50 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik keek puur naar de grafiek van het koersverloop van de aex vanaf 1.jan 2008 t.o.v tomtom qua percentage, de lijn van tomtom dook onder die van de aex. En nee ik heb nog niet gedronken.
Inderdaad, wat een snoekduikquote:Op vrijdag 14 november 2008 21:57 schreef RvLaak het volgende:
Damn, de DJ nam een aanloop en springt ff de diepte in....
Hey, uhm.. kwil niet vervelend zijn... maar... uhm... je TT klopt niet meerquote:
Maar over de hele week gezien, nog altijd een min.quote:Op vrijdag 14 november 2008 22:02 schreef pberends het volgende:
Wat een duik!
Maar vergeleken met 2 dagen geleden nog steeds een plus van 3%.
Ik ook niet, niet genoeg geld voor...quote:Op vrijdag 14 november 2008 22:33 schreef ItaloDancer het volgende:
Heb nog nooit een aandeel in bezit gehad.
quote:Op vrijdag 14 november 2008 22:33 schreef ItaloDancer het volgende:
Heb nog nooit een aandeel in bezit gehad.
Jawel, ik handel zo nu en dan in opties en turbo's en vroeger beleggingsfondsen (maar dat was een drama, tijdens 2000-2001quote:Op vrijdag 14 november 2008 22:39 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
? Je hebt nog nooit iets verhandeld op de beurs? Waarom dan toch zo veel interesse d'r in?
Overigens vinden dat ze ik op school nogal 'risky' om ga met beleggen ..niet geheel onverwachts. Al vinden ze het Mark Cook principe dan wel weer oké
Beleggingsfondsen ftl, inderdaad. Daar komt bar weinig goeds uit. Interesse puur uit hobby oogpunt dusquote:Op vrijdag 14 november 2008 22:42 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Jawel, ik handel zo nu en dan in opties en turbo's en vroeger beleggingsfondsen (maar dat was een drama, tijdens 2000-2001![]()
![]()
)
Ik wacht nog steeds, er wordt steeds gesproken over bodemvorming maar ik denk zelf nog steeds dat de beurzen nog veel verder gaan zakken... wat de laatste tijd gebeurd is geen bodemvorming maar eerder het langzaam eten aan een grens en als die grens er aan gaat, gaat het nog veel dieper.quote:Op vrijdag 14 november 2008 22:21 schreef sitting_elfling het volgende:
zijn er eigenlijk al veel mensen op pberends na weer in de aandelen gestapt? .. wat was daar voor de motivatie?
quote:Foute grap
Een grap van de Belgische premier Yves Leterme heeft voor paniek gezorgd bij Waalse klanten van Fortis.
Als de rechter de verkoop van Fortis België aan BNP Paribas terugdraait ‘dan trekt de overheid haar geld terug en is dat een meevaller voor de begroting,’ zei de premier.
De Waalse pers nam de grap letterlijk waarop veel Belgen hun geld bij Fortis weghaalden. De Belgische oppositie vindt het optreden Leterme 'beschamend'.
Nou, Willem van Middelkoop is het gedeeltelijk met je eens. Hij praatte vanmiddag wel over bodemvorming, maar plaatste daar meteen kanttekeningen bij.quote:Op vrijdag 14 november 2008 23:36 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Ik wacht nog steeds, er wordt steeds gesproken over bodemvorming maar ik denk zelf nog steeds dat de beurzen nog veel verder gaan zakken... wat de laatste tijd gebeurd is geen bodemvorming maar eerder het langzaam eten aan een grens en als die grens er aan gaat, gaat het nog veel dieper.
Bij de DJ is die grens de 8000, de 2 keren dat de DJ daaronder viel kwam er een rally, soms tot weer boven de 9000 punten.. maar elke keer komt ie weer terug op 8000.... als ie daar een keer blijvend doorheen gaat dan komt ie ook nog wel onder de 7000
Ben verre van een expert of ervaringsdeskundige... dit is slechts mn idee erbij
Ik ben ook geen expert, maar ik ga puur af op k/w lijstjes van de beurs af. En daar bij kom ik dat de beurs nog steeds niet écht goedkoop is. Ik blijf dus van aandelen af.quote:Op vrijdag 14 november 2008 23:36 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Ik wacht nog steeds, er wordt steeds gesproken over bodemvorming maar ik denk zelf nog steeds dat de beurzen nog veel verder gaan zakken... wat de laatste tijd gebeurd is geen bodemvorming maar eerder het langzaam eten aan een grens en als die grens er aan gaat, gaat het nog veel dieper.
Bij de DJ is die grens de 8000, de 2 keren dat de DJ daaronder viel kwam er een rally, soms tot weer boven de 9000 punten.. maar elke keer komt ie weer terug op 8000.... als ie daar een keer blijvend doorheen gaat dan komt ie ook nog wel onder de 7000
Ben verre van een expert of ervaringsdeskundige... dit is slechts mn idee erbij
Ik heb vandaag niks in handen gehad, was dat wel van plan, maar hadden vandaag een russiche vrouwlijke professor die haar visie gaf over hoe de verschillende stockmarkets werkten, hoe de mensen verdienen aan het spread verschil enzeau, en eindigde dat mensen vooral niet nu moeten gaan beleggen want dat is nogal risky. Ze begon direct over een heel verhaal dat fundamentele analyse poep was, en dat veel TA gebeuren de FA al in zich heeft verworven, en ze zich puur richt op de TA.quote:Op vrijdag 14 november 2008 23:40 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik zit in de TL240 momenteel, gekocht op 254. Nu nog een klein verlies nog, dat verlies is wel fors geweest.
We zijn dan ook al op 291 geweest hequote:Op vrijdag 14 november 2008 23:44 schreef pberends het volgende:
Ik heb Middelkoop al 2 keer horen zeggen dat er wel een bearrally kan komen tot eind van het jaar naar de 300 punten.
quote:Op vrijdag 14 november 2008 23:44 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik heb vandaag niks in handen gehad, was dat wel van plan, maar hadden vandaag een russiche vrouwlijke professor die haar visie gaf over hoe de verschillende stockmarkets werkten, hoe de mensen verdienen aan het spread verschil enzeau, en eindigde dat mensen vooral niet nu moeten gaan beleggen want dat is nogal risky. Ze begon direct over een heel verhaal dat fundamentele analyse poep was, en dat veel TA gebeuren de FA al in zich heeft verworven, en ze zich puur richt op de TA.
Niemand? Wat is de werkelijke waarde van dit soort gare vastgoedfondsen? Zijn dit de bekende lieden die Harry Mens altijd uitnodigd?quote:Op vrijdag 14 november 2008 23:29 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
wtf jongens... +84%
kan iemand mij uitleggen waarom die fondsen in het kopje Vastgoed bij Binck allemaal tot een soort nulpunt zijn gedaald?
Wat zijn dit voor gare fondsen?
Die +84% zegt amper wat natuurlijk, dat is hetzelfde als Fortis meer dan 10% stijgt van 80 naar 90 cent. Nou joepie als je op 15 euro bent ingestaptquote:Op vrijdag 14 november 2008 23:48 schreef pberends het volgende:
Niemand? Wat is de werkelijke waarde van dit soort gare vastgoedfondsen? Zijn dit de bekende lieden die Harry Mens altijd uitnodigd?
SeLang / LXIV. Dé ware experts hier.quote:Op vrijdag 14 november 2008 23:48 schreef pberends het volgende:
Niemand?
Ik heb het tijdens mijn middelbare schooltijd op kleine schaal gedaan, en de wedstrijden enzo. Sindsdien eigenlijk altijd een zijdelingse interesse in gehad. Maar nu heb ik als arme student niet het kapitaal om er in te stappen. Al had ik het, ik denk dat ik nu tot minimaal de lente eruit zou blijven. Ik heb de tijd en stressbestendigheid gewoon niet om aan die achtbaan mee te doen. Daarbij geloof ik dat we nog veel dieper gaan, en dat er een hoop over de kop zullen gaan.quote:Op vrijdag 14 november 2008 22:21 schreef sitting_elfling het volgende:
zijn er eigenlijk al veel mensen op pberends na weer in de aandelen gestapt? .. wat was daar voor de motivatie?
Ik moet wel, domweg om m'n amerika jaar te betalen en mn studie schuld. Voor de rest doe ik beleggen niet echt voor het geld, meer om 'percentages' te verslaan. Puur winstbejag gaat nogal in de niet emotie vrije zone in je hersenen zitten. Dat kán niet goed gaan.quote:Op zaterdag 15 november 2008 00:03 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ik heb het tijdens mijn middelbare schooltijd op kleine schaal gedaan, en de wedstrijden enzo. Sindsdien eigenlijk altijd een zijdelingse interesse in gehad. Maar nu heb ik als arme student niet het kapitaal om er in te stappen. Al had ik het, ik denk dat ik nu tot minimaal de lente eruit zou blijven. Ik heb de tijd en stressbestendigheid gewoon niet om aan die achtbaan mee te doen. Daarbij geloof ik dat we nog veel dieper gaan, en dat er een hoop over de kop zullen gaan.
Dank jequote:Op vrijdag 14 november 2008 21:38 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Maak er anders gewoon weer "op en neer, op en neer" vanDie deed t wel goed
![]()
http://www.z24.nl/economi(...)ortis_levert_in.htmlquote:Fortis levert in
15-11-2008 | Gepubliceerd 10:10
Bankverzekeraar Fortis heeft in het derde kwartaal van dit jaar een verlies op zijn resterende activiteiten geleden van 135 miljoen euro. Dat heeft het Belgisch-Nederlandse concern vrijdag bekendgemaakt.
Service
Fortis bestaat na de nationalisering van grote delen van het bedrijf door de Belgische en Nederlandse overheden nog uit internationale verzekeringsactiviteiten en een belang van 66 procent in een portefeuille van probleemkredieten.
In het managementbericht, dat werd uitgegeven in verband met een aandeelhoudersvergadering op 1 december, bestempelde Fortis de financiële crisis als ongeëvenaard. De verkoop van grote stukken van het concern aan de overheden was uit nood geboren.
"Geconfronteerd met de steeds grotere omvang van de crisis en de noodzaak voor onmiddelijke, resolute actie, ondernam Fortis een aantal transacties die de samenstelling van het bedrijf significant hebben veranderd.''
Fortis is verwikkeld in een aantal juridische zaken naar aanleiding van de opsplitsing van het concern. Zo stapte de Vereniging van Effectenbezitters naar de Ondernemingskamer met het verzoek een onderzoek te gelasten naar de gang van zaken die leidden tot het uiteenvallen.
Daarnaast onderzoekt Justitie in België of de Fortis-top het afgelopen jaar bewust informatie over de financiële situatie bij de bankverzekeraar heeft achtergehouden of verdraaid voor de aandeelhouders.
Fortis zei vrijdag volledig vertrouwen te hebben in de afloop van de diverse juridische geschillen, maar tekende wel aan dat de uitkomsten een significante invloed kunnen hebben op de financiële positie en de winstgevendheid.
Fortis verwacht na afronding van de transacties met de Belgische en Nederlandse overheden en enkele andere partijen nog over een vermogen te beschikken van 7,7 miljard euro. Daarnaast zal het bedrijf nog over 3,5 miljard euro aan kasmiddelen kunnen beschikken. Fortis presenteert de resultaten over dit jaar in maart.
Dat zou ik ook wel willen weten, het enige wat ik weet is dat ze nog steeds bezig zijn met de afwikkeling van het hele proces.quote:Op zaterdag 15 november 2008 13:51 schreef pberends het volgende:
Waarom kan er eigenlijk nog steeds gehandeld worden in het aandeel KPN Qwest?
De vraag is niet heel erg relevant. Alhoewel we hier met z'n allen de beurs graag in de gaten houden, is de echte economie veel relevanter. Een recessie/depressie zal eventueel wel worden voorgegaan door de beurs, maar de beurs is niet echt voelbaar.quote:Op zaterdag 15 november 2008 14:52 schreef pberends het volgende:
http://money.cnn.com/2008/11/15/news/economy/g20_meeting/
World leaders confront global crisis
Economic summit in Washington is likely only a first step to new rules to prevent financial meltdown and market mayhem.
Poll: Maandag een rally in navolging van de G20?Ja! Nee, beurs gaat crashen
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Hmm? als ik op die link klikte kreeg ik wat anders ..quote:Op zaterdag 15 november 2008 16:52 schreef pberends het volgende:
RTL Video: Houdt de cruciale 8000-puntengrens van de Dow het?
En weer Middelkoop over de PPT.
Fixed...quote:Op zaterdag 15 november 2008 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hmm? als ik op die link klikte kreeg ik wat anders ..
Zo kan je 't idd ook lezen, dit zijn de bedrijven die hun bodem nog niet gevonden hebben.quote:Op zaterdag 15 november 2008 19:58 schreef LXIV het volgende:
Ik vind dat DSM als zeer conjunctuurgevoelig bedrijf nog relatief weinig gezakt is.
Iig goed dat je je eigen ding probeert te ontwikkelen. Als ik jouw was, zou ik er ook nog een K/W lijn bij toevoegen.quote:Op zaterdag 15 november 2008 19:46 schreef PietjePuk007 het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn amateuristische TA voor de komende herstelperiode richting de 300. De groene bedrijven gaan 't helemaal maken. Ze hebben allen 1) een enorm potentieel en 2) zitten nog dicht tegen hun 12 maandelijkse laagtepunt aan.
ASML vind ik echt niet terecht. De vraag naar chipmachines is enorm conjunctureelgevoelig en ASML is tot nu toe alleen met de AEX meegedaald. ASML gaat de komende 6 maanden nog halveren.quote:Op zaterdag 15 november 2008 19:46 schreef PietjePuk007 het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn amateuristische TA voor de komende herstelperiode richting de 300. De groene bedrijven gaan 't helemaal maken. Ze hebben allen 1) een enorm potentieel en 2) zitten nog dicht tegen hun 12 maandelijkse laagtepunt aan.
Ik heb alle vertrouwen in AMSL en zal het aandeel misschien ook overwegen, maar pas over een half jaar ofzo.quote:Op zaterdag 15 november 2008 20:39 schreef LXIV het volgende:
Wat de beurskoers van ASML doet maakt me minder uit dan wat het bedrijf zelf gaat doen. Want het is één van de weinige hi-tech bedrijven in Nederland die nog écht in de spits van de wereld zitten. En een enorme bron van werkgelegenheid in Noord-Brabant.
http://www.marketwatch.com/news/story/g20-tries-get-ball-rolling/story.aspx?guid=64C91D7E-3AA7-487C-BB71-B8330AD68A93&dist=SecMostCommentedquote:Op zaterdag 15 november 2008 14:52 schreef pberends het volgende:
http://money.cnn.com/2008/11/15/news/economy/g20_meeting/
World leaders confront global crisis
Economic summit in Washington is likely only a first step to new rules to prevent financial meltdown and market mayhem.
Poll: Maandag een rally in navolging van de G20?Ja! Nee, beurs gaat crashen
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Dus het aandeel kan inderdaad nog halverenquote:Op zaterdag 15 november 2008 21:09 schreef LXIV het volgende:
ASML wordt dubbel gepakt door de kc. Op de eerste plaats is het ontwikkelen van chipmachines extreem kapitaalintensief, al geloof ik dat zij in goede tijden een spaarpotje aanleggen om dit te financieren. Maar dan nog weet ik niet of het voldoende zal zijn. Op de tweede plaats is de aanschaf ook natuurlijk de aanschaf van een kapitaalgoed. En dat kapitaalgoed wordt dan tenslotte gebruikt om onderdelen van kapitaalgoederen te produceren.
Extreem afhankelijk allemaal van de hoeveelheid beschikbaar kapitaal.
quote:Op zondag 16 november 2008 00:10 schreef pberends het volgende:
http://www.marketwatch.com/news/story/g20-tries-get-ball-rolling/story.aspx?guid=64C91D7E-3AA7-487C-BB71-B8330AD68A93&dist=SecMostCommented
G20 launches ambitious plan to restore confidence
Wat ik dus niet snap is: waarom in de crash van maart 2003, koersen van veel (aex) aandelen, meer afgestraft werden als dat nu het geval is.quote:The global economy is facing its worst downturn in decades. The International Monetary Fund has forecast that all the major industrial economies will decline next year for the first time since World War II.
De hele wereld was binnen 24 uur 'veranderd'? De economische grootheid amerika was aangevallen, men voelde zich niet veilig daar. Bush begon over war on terror, we hadden net de internet bubble achter ons.quote:Op zondag 16 november 2008 01:23 schreef Dave7 het volgende:
[..]
[..]
Wat ik dus niet snap is: waarom in de crash van maart 2003, koersen van veel (aex) aandelen, meer afgestraft werden als dat nu het geval is.
Terwijl de situatie nu toch vele malen ernstiger is als toen! Iemand daar een verklaring voor?
en een dividendpercentage en erbij of het dat ieder jaar trouw uitkeertquote:Op zaterdag 15 november 2008 20:17 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Iig goed dat je je eigen ding probeert te ontwikkelen. Als ik jouw was, zou ik er ook nog een K/W lijn bij toevoegen.
Ja de angst die Bush aan het zaaien was over de WMD en de op handen zijnde aanval op die vreselijke moordmachine IRAK, maakte dat koersen steeds bleven zakken, en toen de aanval daar was, en het niet afstandsraketten met kernkoppen richting het westen regende, knalden de koersen omhoog.quote:Op zondag 16 november 2008 03:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De hele wereld was binnen 24 uur 'veranderd'? De economische grootheid amerika was aangevallen, men voelde zich niet veilig daar. Bush begon over war on terror, we hadden net de internet bubble achter ons.
Als men geen vertrouwen heeft in een beurs kan het snel gaanHet gaat nu langzamer
Markten bewegen zich meestal niet in 1 keer naar beneden hequote:Op zondag 16 november 2008 01:23 schreef Dave7 het volgende:
[..]
[..]
Wat ik dus niet snap is: waarom in de crash van maart 2003, koersen van veel (aex) aandelen, meer afgestraft werden als dat nu het geval is.
Terwijl de situatie nu toch vele malen ernstiger is als toen! Iemand daar een verklaring voor?
Ik mag die middelkoop wel, hij zegt namelijk wat ik als noob ook denkquote:Op zaterdag 15 november 2008 16:52 schreef pberends het volgende:
Zou ie meelezen hier?quote:Op zaterdag 15 november 2008 16:52 schreef pberends het volgende:
Vast nietquote:
Ik vind het wel een interessant artikel en ik denk dat het op zich zich niet zal verhalen in een stormloop op de aandelen zoals het nu is gepresenteerd. Nietemin kun je lezen dat ze zich wel echt bezighouden met transparantie van de markt wat betreft CDS risk weights en Hedge Funds monitoring. Dat zijn zeker belangrijke onderwerpen, maar absoluut niet de oplossing van het probleem. Het probleem is dat iedereen zich rijk gerekend heeft met assets die geen achterliggende waardestijging hebben: MTM CDS valuations en uiteraard de hypotheekmarkt. Wie denkt er nu serieus dat ze een huis kopen voor 100K en het een jaar later kunnen verkopen voor 110K zonder veranderingen aan de activa...... en dat op een globale level meerdere jaren achtereen.quote:Op zondag 16 november 2008 00:10 schreef pberends het volgende:
[..]
http://www.marketwatch.com/news/story/g20-tries-get-ball-rolling/story.aspx?guid=64C91D7E-3AA7-487C-BB71-B8330AD68A93&dist=SecMostCommented
G20 launches ambitious plan to restore confidence
quote:Op zaterdag 15 november 2008 20:17 schreef sitting_elfling het volgende:
Als ik jouw was, zou ik er ook nog een K/W lijn bij toevoegen.
Het lastige van k/w is dat je de k weet maar de w na een crash zeer onvoorspelbaar is (en dus dividend ook), heb ik een goeroe ooit op tv horen zeggenquote:Op zondag 16 november 2008 07:41 schreef henkway het volgende:
en een dividendpercentage en erbij of het dat ieder jaar trouw uitkeert
Mja, maar daar heb je die goeroe niet voor nodig lijkt, dat zie je denk ik zelf ook wel in. Toch zijn P/E lijstjes soms best handig, en kunnen! goed inzicht geven hoe een markt er voor staat, zoals onderstaand voorbeeld.quote:Op zondag 16 november 2008 13:19 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
[..]
Het lastige van k/w is dat je de k weet maar de w na een crash zeer onvoorspelbaar is (en dus dividend ook), heb ik een goeroe ooit op tv horen zeggen.
Dus er kan nog 60 procent vanaf?quote:Op zondag 16 november 2008 13:29 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, maar daar heb je die goeroe niet voor nodig lijkt, dat zie je denk ik zelf ook wel in. Toch zijn P/E lijstjes soms best handig, en kunnen! goed inzicht geven hoe een markt er voor staat, zoals onderstaand voorbeeld.
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 16 november 2008 10:59 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Ik mag die middelkoop wel, hij zegt namelijk wat ik als noob ook denk
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=160quote:'Huizenmarkt kan 20 tot 50% dalen'
10 11 08 - 20:18
Huizenprijzen in Nederland kunnen met 20 tot 50 procent dalen. Dat voorspelt financieel journalist Willem Middelkoop. "Dit systeem is doomed", waarschuwt Middelkoop in een recent opgenomen interview met Daan de Wit.
Willem Middelkoop, beurscommentator bij RTLZ en auteur van de bestseller ‘Als de dollar valt’, noemt de huidige economische situatie “extreem zorgelijk”. Er moet volgens hem snel een nieuw financieel systeem komen, maar hoe precies weet niemand. “Als we straks terugkijken, zullen we spreken over een tijdperk vóór 2008 en na 2008. Dit is een kantelpunt”, aldus Middelkoop.
Stimuleren economie
In het gesprek wordt tevens ingegaan op de uitdagingen die de nieuwe Amerikaanse president Barack Obama te wachten staat. De VS moeten volgens Middelkoop doorgaan met het stimuleren van de economie, omdat anders een “totale meltdown” dreigt. Het volledige interview, opgenomen op 7 november vanuit een lawaaiig café, is op de site van Daan de Wit te beluisteren.
Blikopdebeurs.com
Bron: DeepJournal.com
Dit is een te simpele redenering, neem ff mee hoeveel de beide indexen al ingeprijsd hebben tov het hoogtepunt.quote:Op zondag 16 november 2008 13:42 schreef pberends het volgende:
Even rekenen, dat is een AEX op 180 punten. Hij deed zijn uitspraken woensdag bij Bloomberg.
550 > 230 = -58%quote:Op zondag 16 november 2008 13:46 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Dit is een te simpele redenering, neem ff mee hoeveel de beide indexen al ingeprijsd hebben tov het hoogtepunt.
De huizenprijs gaat niet zoveel dalen.quote:Op zondag 16 november 2008 13:45 schreef pberends het volgende:
[..]
[..]
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=160
Luister het interview @ http://deepjournal.com/p/2/a/nl/1758.html
De metaalsector is niet een sector om op dit moment in te investeren.quote:Op zondag 16 november 2008 13:43 schreef pberends het volgende:
Ik ga morgen waarschijnlijk AMG kopen, dat midkap metaalfonds. Iemand die me nog wil tegenhouden?
Roubini is een slimme man met een goed toekomstbeeld, maar hij vergeet even dat als je iets ziet aankomen dat je erop kunt anticiperen. Ik verwacht niet dat een dergelijke daling mogelijk is aangezien er maatregelen op komst moeten zijn om dit te voorkomen.quote:Op zondag 16 november 2008 13:42 schreef pberends het volgende:
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=148
Roubini: S&P kan nog 30% lager
30 10 08 - 21:00 Professor Nouriel Roubini, de man die al in 2006 deze financiële crisis voorspelde, denkt dat de S&P 500 nog eens met 30 procent kan dalen. Even rekenen, dat is een AEX op 180 punten. Hij deed zijn uitspraken woensdag bij Bloomberg.
http://finance.google.com/finance?q=AMS%3AAMGquote:Op zondag 16 november 2008 13:58 schreef shilizous_88 het volgende:
[..]
De metaalsector is niet een sector om op dit moment in te investeren.
Ondaks het feit dat het al veel klappen heeft opgelopen op de beurs is het een verwachting voor de toekomstige economische gevolgen voor afzet/ verkoopcijfers.
Daar is de klap nog niet doorgekomen omdat de midkap nog niet sterk getroffen is, maar dat gaat nog wel komen. Eind Q1 2009 nog eens kijken naar de metaalsector en niet eerder is mijn advies.
Korte termijn beleggen is niet mijn specialiteit en er is wel ruimte voor een korte opleving in de markt als correctie op de aankomende (onbekende) G20 afspraken/ nieuwe regels.quote:Op zondag 16 november 2008 14:08 schreef pberends het volgende:
[..]
http://finance.google.com/finance?q=AMS%3AAMG
Het is ook maar voor een paar weken, voor 2009 ben ik sowieso helemaal uit aandelen.
Als je goede aandelen hebt zoals BAM, DSM, of RD dan kun je die gerust houden , die zijn al zo vreselijk gezaktquote:Op zondag 16 november 2008 14:08 schreef pberends het volgende:
[..]
http://finance.google.com/finance?q=AMS%3AAMG
Het is ook maar voor een paar weken, voor 2009 ben ik sowieso helemaal uit aandelen.
Als je een langetermijn belegger bent zou ik ze zelfs bijkopen en er een paar jaar niet meer naar kijken.quote:Op zondag 16 november 2008 14:28 schreef henkway het volgende:
[..]
Als je goede aandelen hebt zoals BAM, DSM, of RD dan kun je die gerust houden , die zijn al zo vreselijk gezakt
Deze grafiek zou duiden dat er sinds 1995 geen reële economische groei meer is geweest, wat gewoon onzin is! En helemaal wanneer de groei in het Oostblok en in Azië ook wordt meegenomen, waar deze multinationals ook van profiteren.quote:Op zondag 16 november 2008 13:29 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, maar daar heb je die goeroe niet voor nodig lijkt, dat zie je denk ik zelf ook wel in. Toch zijn P/E lijstjes soms best handig, en kunnen! goed inzicht geven hoe een markt er voor staat, zoals onderstaand voorbeeld.
[ afbeelding ]
Ik beleg niet met veel geld hoor, anders zou ik uberhaupt niet in aandelen zijn gegaan en nog een half jaar gewacht hebben.quote:Op zondag 16 november 2008 14:36 schreef slap het volgende:
@pberends
Verwacht je snel een boost voor staal ofzo? Waarom AMG? Mogelijk dat als olie stijgt, de staalindustrie wat meestijgt...
Er liggen toch ook andere kansen lijkt me? Financials bijv. Vanwaar je keus op staal? En waarom AMG specifiek?
Cash flow lijkt me wel okay, maar dat lijkt me bij AM ook wel snor. Waar heeft AMG z'n voornamelijkste afzetmarkt eigenlijk?
Je stelt dat je voor 2009 nog uit de aandelen gaat, dus ben je bereid evt verlies te nemen (BAM)?
In hoeverre is jouw overtuiging van een eindejaarsspurt zo gegrond dat je daarvoor behoorlijk risico wilt lopen?
Als je echt lange termijn belegt, moet je gewoon in plukjes gaan beleggen, het komende jaar elke maand 10.000 euro ofzo. Heb je over 5 jaar vast een toprendement.quote:Op zondag 16 november 2008 14:30 schreef shilizous_88 het volgende:
[..]
Als je een langetermijn belegger bent zou ik ze zelfs bijkopen en er een paar jaar niet meer naar kijken.
Je zult toch weer een keer in moeten stappen, want met dat liquide zijn boer je op de lange termijn ook maar achteruit! En ik kan me niet voorstellen dat er een beter instapmoment komt dan nu in lange tijd.quote:Op zondag 16 november 2008 15:22 schreef HansAEX het volgende:
Ik hou mijn positie in Shell (en Fugro) ook gewoon vast, maar ben gelukkig al ca. anderhalf jaar ruim 80% liquide...
Het enige concrete is de datum van de volgende topquote:Nederland werd in Washington vertegenwoordigd door staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën). Hij liet na afloop weten dat de top betekenisvolle en concrete besluiten heeft opgeleverd.
Het lijstje klopt relatief gezien wel, een K/W van boven de 20 wil niet direct zeggen waardeloze bagger, maar het geeft meer aan dat er wel degelijk grote gebakken lucht in de koersen zat verwerkt. En dus ook niet zo gek dat dat knetterhard is afgestraft.quote:Op zondag 16 november 2008 14:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Deze grafiek zou duiden dat er sinds 1995 geen reële economische groei meer is geweest, wat gewoon onzin is! En helemaal wanneer de groei in het Oostblok en in Azië ook wordt meegenomen, waar deze multinationals ook van profiteren.
Mja, hangt er beetje vanaf hoe je het wpa berekent, uitgaand van het historisch gemiddelde etc?quote:Op zondag 16 november 2008 21:04 schreef LXIV het volgende:
Maar ING heeft een (historische) KW van 2,nogiets op dit moment. 2!! Dat noem ik geen gebakken lucht meer. Ook niet als je al weet dat die 3 euro per aandeel dit jaar nooit gehaald zal worden.
Geldt ook voor AEGON en nog wel meer fondsen.
Dat komt natuurlijk mede door het feit dat de AEX gewoon meer zakt dan de gemiddelde beurs in amerika.quote:Op zondag 16 november 2008 21:13 schreef LXIV het volgende:
In NL zijn de aandelen sowieso relatief extreem goedkoop. Zeker vergeleken met de S&P's.
Daarom konden bedrijven als Vendex en Corus ook overgenomen worden terwijl ze zichzelf financierden. Het totale vastgoed van Vendex alleen was al meer waard dan de marktkapitalisatie. Niet dat dit dan alles zegt over ROI, maar toch.
DSM heeft zo'n sterke trendline dat komt omdat ze al jaren bezig zijn met de omvorming van cyclisch naar pharma en Bio , dus die zal niet echt zakken.quote:Op zondag 16 november 2008 14:38 schreef slap het volgende:
DSM kan nog verder zakken, is mijn overtuiging. Maar een retesterk bedrijf wat zeer zeker ongeschonden door een recessie zal komen.
Is ook al flink gedaald. Gelukkig DSM niet zoveel.quote:Op zondag 16 november 2008 21:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Wie wel puur cyclisch is is Accelor Mittal
Jep, maar je hebt volgens je zelf toch ook al een verlies omdat je op hogere waarde van de AEX aandelen had ingekocht toch? Iets waar ik dus gewoon veel moeite mee heb, is het 'juist' waarderen van een koerswaarde t.o.v het bedrijf. Dat is ook de reden waarom ik relatief weinig 'lange' termijn doe. Daar komen zo veel meer variabelen bij kijken dan 'slechts investeren in een goed bedrijf'.quote:Op zondag 16 november 2008 21:24 schreef LXIV het volgende:
Op de lange termijn betaalt investeren in kwaliteit zich terug. Een van de grootste fouten die ik gemaakt heb is investeren in UPC toen het op 20 stond (kwam van de 90 af. Ik vond het een zuigbedrijf, maar omdat het zoveel gedaald was verwachtte ik de aandelen wel voor 25 euro oid aan de bekende greater fool te kunnen verkopen. Die 25 euro kwam er dus nooit meer. Het aandeel halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde en halveerde. Gelukkig kon ik met calletjes schrijven mijn verlies een beetje beperken, maar toch.
Uiteindelijk zegeviert de fundamentele analyse.
TomTom hetzelfdequote:Op zondag 16 november 2008 21:24 schreef LXIV het volgende:
Op de lange termijn betaalt investeren in kwaliteit zich terug. Een van de grootste fouten die ik gemaakt heb is investeren in UPC toen het op 20 stond (kwam van de 90 af. Ik vond het een zuigbedrijf, maar omdat het zoveel gedaald was verwachtte ik de aandelen wel voor 25 euro oid aan de bekende greater fool te kunnen verkopen. Die 25 euro kwam er dus nooit meer. Het aandeel halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde en halveerde. Gelukkig kon ik met calletjes schrijven mijn verlies een beetje beperken, maar toch.
Uiteindelijk zegeviert de fundamentele analyse.
Nou, er hoeven van mij geen vrachtwagens te rijden om een stabiel bedrijf te zijn. Solide winsten zijn voldoende. Die had UPC niet, die rekende met EDIBTA ofzo.quote:Op zondag 16 november 2008 22:04 schreef pberends het volgende:
[..]
TomTom hetzelfde.
Feit is dat vooral aandelen in financials en techbedrijven vaak gebakken lucht zijn.
Maar Mittal en DSM zijn geen gebakken lucht.
Edibta hoor ik wel vaker, wat is dat?quote:Op zondag 16 november 2008 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, er hoeven van mij geen vrachtwagens te rijden om een stabiel bedrijf te zijn. Solide winsten zijn voldoende. Die had UPC niet, die rekende met EDIBTA ofzo.
Overigens is het maar net hoe je het bekijkt, de fundamentele analyse overwint. Als je dat hier zou zeggen in de college bankjes werd je raar aangekeken en heb je een boel uit te leggen.quote:Op zondag 16 november 2008 21:53 schreef LXIV het volgende:
Natuurlijk is het extreem moeilijk om een bedrijf juist te waarderen. Zeker als leek.
Ik kijk een beetje naar de winst over de afgelopen jaren en de winstgroei. En als er dan geen gekke dingen gebeurt zijn dan durf ik wel te kopen. Meer dan dat kan ik ook niet doen.
Niet geheel verrassend me dunkt? Al zal het binnen 4 uur weer iets zakken door berichtgeving van de economische groei van Japan..quote:Op zondag 16 november 2008 22:13 schreef pberends het volgende:
Eerste Aziatische futures staan positief.
quote:EBITDA staat voor Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization
eh dus? Volgens mij heb je de nederlandse variant daar ook van moeten berekenen tijdens M&O?quote:
bruto dusquote:
Natuurlijk! Ik denk zo'n beetje iedere belegger wel die al sinds 2003 meedoet. Of je moet wel heel goed zijn.quote:Op zondag 16 november 2008 22:33 schreef sitting_elfling het volgende:
Zijn er hier overigens mensen die sinds ze begonnen zijn met beleggen 'negatieve' rendementen op jaarbasis of zelfs compleet hebben behaald?
Dat hangt er vanaf wat je onder belegger schaart. Ik denk de meeste studenten hier met onder de 100k relatief goede rendementen hier in halen. In plaats van de wat ouderen die het meer als hobby naast het werk hebben, Selang is een uitzondering, en volgens mij was Elcastel hier ook wel relatief goed in. Besides de meeste die negatieve rendementen halen op jaar basis, lijken mij puur gevallen van mensen die in wezen 52 weken per jaar iig iets in de portfolio hebben zitten.quote:Op zondag 16 november 2008 22:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk! Ik denk zo'n beetje iedere belegger wel die al sinds 2003 meedoet. Of je moet wel heel goed zijn.
Zo zou je 't heel grof kunnen zien, er zit iig wel verschil inquote:
Nee joh die gaan pas ergens halverwege de nacht openquote:Op zondag 16 november 2008 22:46 schreef RvLaak het volgende:
Shanghai en Hang Seng hoger geopend... Nikkei is nog dicht.
Hmm.. dus Yahoo liegt. Jammer...quote:Op zondag 16 november 2008 23:03 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Nee joh die gaan pas ergens halverwege de nacht open
Volgens mij zijn dat de sluitingskoersen van vrijdag? ..quote:
Waarom is de beurs niet gewoon 24/7 open?quote:Op zondag 16 november 2008 23:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Het weekend zou een stuk leuker worden als we zaterdag / zondag ook kunnen handelen.
lol ik kan wel inzien waarom de beurs niet 24 uur per dag open is. Dan zou ik niet slapen lol! of iig heel weinig. Maar 6 dagen in de week bijv. zou ik wel interessant vinden.quote:Op zondag 16 november 2008 23:12 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Waarom is de beurs niet gewoon 24/7 open?
quote:Op zondag 16 november 2008 23:23 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Er staat toch "Nov 14" achter? Dat was vrijdag
MarketWatchquote:Housing starts expected to hit half-century low
Consumer prices falling at fastest pace in 60 years, economists say
Last update: 12:38 p.m. EST Nov. 16, 2008
Zolang het maar niet sneller daalt dan ten tijde van de great depression is er opzich niks aan de hand.quote:
Je hebt in die zin natuurlijk wel gelijk dat de nikkei niet echt toonaangevend is. Maar japan staat, als we puur op GDP afgaan wel gewoon 2e na amerika.quote:Op maandag 17 november 2008 01:39 schreef At-EZ het volgende:
[ afbeelding ].
Hop.
*Nog even niet instapt*.
De beurs wordt bepaald door mensen, niet door pure wiskunde.quote:Op maandag 17 november 2008 01:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik snap nooit waarom er zo'n punt van wordt gemaakt of er wel of geen sprake is van een recessie. Het verschil tussen 0,1 % groei en -0,1 % groei merk je echt niet. Ook is het cijfer eigenlijk alleen interessant voor macro-economen.
Omdat het 'voer' is voor de proleten.. de mensen die er geen kaas van gegeten hebben. Een krant kan toppen, RECESSIE JAPAN! en de gemiddelde nederlander denkt direct dat de wereld in elkaar zakt.quote:Op maandag 17 november 2008 01:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik snap nooit waarom er zo'n punt van wordt gemaakt of er wel of geen sprake is van een recessie. Het verschil tussen 0,1 % groei en -0,1 % groei merk je echt niet. Ook is het cijfer eigenlijk alleen interessant voor macro-economen.
Dus jij flikkert je hele portefeuille in de verkoop vanwege 0,2 % verschil?quote:Op maandag 17 november 2008 01:47 schreef At-EZ het volgende:
De beurs wordt bepaald door mensen, niet door pure wiskunde.
Recessie = negatief.
quote:Op maandag 17 november 2008 01:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dus jij flikkert je hele portefeuille in de verkoop vanwege 0,2 % verschil?
Mwah, ik twijfel sterk aan de effecten van dat soort dingen. Mensen zijn rationeler dan je misschien denkt hoor, iedere dag moet er eten op tafel komen dus iedere dag koopt men eten, als de auto stuk is gaat men naar de garage, bedrijven kopen niet in op basis van macro-cijfers maar op hun eigen ervaring en op basis van hun eigen cijfermatige materiaal over omzet, kosten, en marges, enzovoort. En wees blij, anders zou de gehele economische wetenschap door het putje kunnen.quote:Op maandag 17 november 2008 01:48 schreef sitting_elfling het volgende:
Omdat het 'voer' is voor de proleten.. de mensen die er geen kaas van gegeten hebben. Een krant kan toppen, RECESSIE JAPAN! en de gemiddelde nederlander denkt direct dat de wereld in elkaar zakt.
Turbo short op de olie / goud + nasdaq. Morgen de aex er maar bij doen. Overigens stonden ze op een vrije hoge stoploss verkoop order omdat ik vreesde dat het groen zou openen.quote:
Dan kan het ook mijzelf zijn .. ik hoor die verhalen alleen veel van studenten bij ons op school. Sowieso, beursnieuws in kranten en tv is vaak negatief nieuws. Dat is niet .. 'toevallig' ofzo ..quote:Op maandag 17 november 2008 01:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mwah, ik twijfel sterk aan de effecten van dat soort dingen. Mensen zijn rationeler dan je misschien denkt hoor, iedere dag moet er eten op tafel komen dus iedere dag koopt men eten, als de auto stuk is gaat men naar de garage, bedrijven kopen niet in op basis van macro-cijfers maar op hun eigen ervaring en op basis van hun eigen cijfermatige materiaal over omzet, kosten, en marges, enzovoort. En wees blij, anders zou de gehele economische wetenschap door het putje kunnen.
Dat is denk ik omdat het zo lekker verkoopt, de vraag is of mensen er anders door gaan handelen. Grote kans dat men het slechts voor een persoonlijk plezier aanwendt.quote:Op maandag 17 november 2008 01:56 schreef sitting_elfling het volgende:
Sowieso, beursnieuws in kranten en tv is vaak negatief nieuws. Dat is niet .. 'toevallig' ofzo ..
Dat is de verklaringen die analisten er vaak aan geven, maar die lui kunnen dat nooit aantoonbaar maken, het is vooral de grote duim. Er zit denk ik veel meer een speltheorie-karakter in de verkopen en aankopen op de beurs op korte termijn, een binnen de speltheorie kan men zich overigens prima rationeel gedragen.quote:En dan staat er zo bij .. verwachting was 0.1 .. oe .. het voldeed niet aan de verwachting! Paniek! .. dat lees je ook vaak terug in de 'verklaringen' waarom het ruk gaat met een beurs.
Ik denk dat je beleggers op dit moment te slim inschat. Ik kan het fout hebben, als je gemiddeld 100 beleggers haalt uit een willekeurige groep nederlanders, studenten, economen, huisvrouwen die het als hobby doen etc. Misschien 10 tot 15 constructief op jaarbasis geld weet te verdienen? Dat lijkt mij iigquote:Op maandag 17 november 2008 02:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is denk ik omdat het zo lekker verkoopt, de vraag is of mensen er anders door gaan handelen. Grote kans dat men het slechts voor een persoonlijk plezier aanwendt.
[..]
Dat is de verklaringen die analisten er vaak aan geven, maar die lui kunnen dat nooit aantoonbaar maken, het is vooral de grote duim. Er zit denk ik veel meer een speltheorie-karakter in de verkopen en aankopen op de beurs op korte termijn, een binnen de speltheorie kan men zich overigens prima rationeel gedragen.
Goh, dat hadden we nog niet gezien in de afgelopen weken...quote:Op maandag 17 november 2008 08:53 schreef sitting_elfling het volgende:
“De markt wordt overspoeld door slecht nieuws van bedrijven en andere negatieve data. De enige hoop is dat beleggers op een gegeven moment ongevoelig worden voor nog meer slecht nieuws”, aldus handelaar Rob Koenders van Harmony !!!!![]()
Dus als ik AMG wil kopen kan ik beter wachten op dit (teleurstellende) cijferquote:Op maandag 17 november 2008 06:37 schreef RvLaak het volgende:
Agenda deze week volgens beurs.nl
MAANDAG 17 NOVEMBER
BEDRIJFSNIEUWS
- Corio, derde kwartaal 2008, nabeurs
MACRO-ECONOMISCH NIEUWS
- VS, industriele productie, oktober, 15.15 uur
AMG -2%, mooi dat ik even gewacht heb.quote:Op maandag 17 november 2008 09:08 schreef pberends het volgende:
[..]
Dus als ik AMG wil kopen kan ik beter wachten op dit (teleurstellende) cijfer?
quote:Op maandag 17 november 2008 09:31 schreef pberends het volgende:
[..]
AMG -2%, mooi dat ik even gewacht heb.
Nog ff.quote:- VS, industriele productie, oktober, 15.15 uur
15.15 uur is toch Nederlandse tijd neem ik aan?quote:Op maandag 17 november 2008 09:37 schreef slap het volgende:
[..]
[..]
Nog ff.Je BAM gaat momenteel lekker. Ik wil ze meenemen voor rond de 5,60, als ze daar nog op komen, ooit.
Dat ben ik helemaal met je eens, vooral omdat je het nieteens met die nauwkeurigheid kunt meten.quote:Op maandag 17 november 2008 01:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het in acht nemen van de juiste statistische foutenmarges is nooit de sterkste kant geweest van de algemene media.quote:Op maandag 17 november 2008 10:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat ben ik helemaal met je eens, vooral omdat je het nieteens met die nauwkeurigheid kunt meten.
Als je bruto groei 2,4% is en de inflatie 2,3% dan heb je 0,1% echte economische groei. Maar die inflatie is ook maar een willekeurig gekozen mandje goederen en diensten. De schatting van inflatie kan procenten verschillen afhankelijk van hoe je dat mandje definieert.
Verstandigquote:Op maandag 17 november 2008 11:03 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik heb ze (TL240) met 25 euro verlies verkocht, durf 't niet aan.
Ik snap sowieso niet waarom je long gaat in deze tijden. Ok, je kan op een kortstondige stijging speculeren, maar dat gaat dan echt op uurbasis. Ik zou nu echt geen turbo long aanhouden voor meer dan 1 dag.quote:Op maandag 17 november 2008 11:03 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik heb ze (TL240) met 25 euro verlies verkocht, durf 't niet aan.
Inflatie zit al verwerkt in het GDP-cijfer.quote:Op maandag 17 november 2008 10:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat ben ik helemaal met je eens, vooral omdat je het nieteens met die nauwkeurigheid kunt meten.
Als je bruto groei 2,4% is en de inflatie 2,3% dan heb je 0,1% echte economische groei. Maar die inflatie is ook maar een willekeurig gekozen mandje goederen en diensten. De schatting van inflatie kan procenten verschillen afhankelijk van hoe je dat mandje definieert.
Dat is geen steun.quote:Op maandag 17 november 2008 12:14 schreef PietjePuk007 het volgende:
Even afwachten of de steun op 244 / 245 het houdt.
De suckerrally in financials is nu denk ik voorbijquote:Op maandag 17 november 2008 12:15 schreef pberends het volgende:
wtf doen die financials....
Waar ligt ie danquote:
Maar waarom verkoop je niet gewoon, jij staat zelfs nu nog op winst. Dan koop je toch later weer gewoon terug, op een nog lagere koers?quote:Op maandag 17 november 2008 12:14 schreef pberends het volgende:
Ah, mijn Aegon, wat doe je! Vanwaar die daling opeens?
Ik zit er juist aan te denken om Aegon bij de kopen. Laat ik eens wat anders doen dan ik normaal doequote:Op maandag 17 november 2008 12:21 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Maar waarom verkoop je niet gewoon, jij staat zelfs nu nog op winst. Dan koop je toch later weer gewoon terug, op een nog lagere koers?
Ja, maar voor hetzelfde geld gaat 'ie morgen weer een stuk omhoog...quote:Op maandag 17 november 2008 12:21 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Maar waarom verkoop je niet gewoon, jij staat zelfs nu nog op winst. Dan koop je toch later weer gewoon terug, op een nog lagere koers?
Ja 3,50 is een mooi bijkoopmomentje, daar had ik ook op gerekend. Meer mensen kopen nu bij, want inmiddels staat Aegon weer op 3,56. Het ging nu alleen zo hard naar beneden, dat ik niet denk dat dit de bodem al is.quote:Op maandag 17 november 2008 12:28 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik zit er juist aan te denken om Aegon bij de kopen. Laat ik eens wat anders doen dan ik normaal doe.
Tegen het eind van de beursdag komt er een grote olifant, en die blaast met 1,5 miljoen verkooptransacties de aankoopjongens weg.quote:Op maandag 17 november 2008 12:58 schreef pberends het volgende:
Jeeej, 3,59.
De grote aankoopjongens stormen er nu in.
Kogel door z'n kopquote:Op maandag 17 november 2008 13:03 schreef At-EZ het volgende:
[..]
Tegen het eind van de beursdag komt er een grote olifant, en die blaast met 1,5 miljoen verkooptransacties de aankoopjongens weg.
Oeps...quote:Op maandag 17 november 2008 12:36 schreef pberends het volgende:
Maar op welk nieuws daalde Aegon nu? Dat ze sponsor van Ajax zijn geworden ofzo?
Ik heb geprobeerd nieuws te vinden over Aegon, maar kon het niet vinden.quote:Op maandag 17 november 2008 13:32 schreef shilizous_88 het volgende:
[..]
Oeps...
Is het verstandig dat eerst even uit te zoeken voordat je 1k EUR investeert in een bedrijf?
Ik kan echter ook geen publicaties vinden, maar na wat onderzoek vermoed ik winstnemingen ivm de stijging dit weekend. De neergang van het aandeel is vrij contstant als je de weekendkoers weglaat.
Wacht maar tot Wall Street open gaat. Dan zal alles weer naar beneden gaanquote:Op maandag 17 november 2008 14:18 schreef PietjePuk007 het volgende:
De daling heeft niet doorgezet, nu heb ik spijt.
Tot de PPT weer ingrijptquote:Op maandag 17 november 2008 14:21 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Wacht maar tot Wall Street open gaat. Dan zal alles weer naar beneden gaan
Die staat nog geen procent in de min.quote:Op maandag 17 november 2008 14:21 schreef rvlaak_werk het volgende:
Wacht maar tot Wall Street open gaat. Dan zal alles weer naar beneden gaan
Wat was het cijfer?quote:Op maandag 17 november 2008 06:37 schreef RvLaak het volgende:
MAANDAG 17 NOVEMBER
MACRO-ECONOMISCH NIEUWS
- VS, industriele productie, oktober, 15.15 uur
quote:Op maandag 17 november 2008 15:30 schreef Lemans24 het volgende:
VS productie industrie okt +1,3%; verwachting was +0,4%
VS productie industrie sept gewijzigd naar -3,7% van -2,8%
ehm, waarom wordt hier positief op gereageerd?
leuk dat oktober meeviel, maar september viel nog zwaarder tegen.
De oude situatie: oktober = 97,59 procent van de productie in augustus.
Nieuwe situatie: oktober = 97,55 procent van de productie in augustus.
Dus dat is zelfs (niet significant) SLECHTER.
rekenen kunnen ze niet daar.
Nu min 9 procentquote:Op maandag 17 november 2008 16:01 schreef ferdilopje het volgende:
AEGON gaat zo weer richting de 3,62!
Dat sloeg ook nergens op, ze waren toch beter dan verwacht...quote:Op maandag 17 november 2008 16:14 schreef rvlaak_werk het volgende:
Volgens RLTZ (16:00) vielen de cijfers van 15:15 "fors tegen"... Vraag me af waarom. Dat werd er niet bijgezegd.
En toch staat de DJ opp -2.6% atmquote:Op maandag 17 november 2008 16:17 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat sloeg ook nergens op, ze waren toch beter dan verwacht...
Op naar de -5%, om vervolgens +7% te eindigen.quote:Op maandag 17 november 2008 16:20 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
En toch staat de DJ opp -2.6% atm
Is altijd mogelijk met het PPT natuurlijk. Het zou alleen erg leuk zijn als de DJ vandaag op 8K sluit en morgen verder zakt.quote:Op maandag 17 november 2008 16:25 schreef pberends het volgende:
[..]
Op naar de -5%, om vervolgens +7% te eindigen.
In de aap gelogeerdquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |