Ik beleg niet met veel geld hoor, anders zou ik uberhaupt niet in aandelen zijn gegaan en nog een half jaar gewacht hebben.quote:Op zondag 16 november 2008 14:36 schreef slap het volgende:
@pberends
Verwacht je snel een boost voor staal ofzo? Waarom AMG? Mogelijk dat als olie stijgt, de staalindustrie wat meestijgt...
Er liggen toch ook andere kansen lijkt me? Financials bijv. Vanwaar je keus op staal? En waarom AMG specifiek?
Cash flow lijkt me wel okay, maar dat lijkt me bij AM ook wel snor. Waar heeft AMG z'n voornamelijkste afzetmarkt eigenlijk?
Je stelt dat je voor 2009 nog uit de aandelen gaat, dus ben je bereid evt verlies te nemen (BAM)?
In hoeverre is jouw overtuiging van een eindejaarsspurt zo gegrond dat je daarvoor behoorlijk risico wilt lopen?
Als je echt lange termijn belegt, moet je gewoon in plukjes gaan beleggen, het komende jaar elke maand 10.000 euro ofzo. Heb je over 5 jaar vast een toprendement.quote:Op zondag 16 november 2008 14:30 schreef shilizous_88 het volgende:
[..]
Als je een langetermijn belegger bent zou ik ze zelfs bijkopen en er een paar jaar niet meer naar kijken.
Je zult toch weer een keer in moeten stappen, want met dat liquide zijn boer je op de lange termijn ook maar achteruit! En ik kan me niet voorstellen dat er een beter instapmoment komt dan nu in lange tijd.quote:Op zondag 16 november 2008 15:22 schreef HansAEX het volgende:
Ik hou mijn positie in Shell (en Fugro) ook gewoon vast, maar ben gelukkig al ca. anderhalf jaar ruim 80% liquide...
Het enige concrete is de datum van de volgende topquote:Nederland werd in Washington vertegenwoordigd door staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën). Hij liet na afloop weten dat de top betekenisvolle en concrete besluiten heeft opgeleverd.
Het lijstje klopt relatief gezien wel, een K/W van boven de 20 wil niet direct zeggen waardeloze bagger, maar het geeft meer aan dat er wel degelijk grote gebakken lucht in de koersen zat verwerkt. En dus ook niet zo gek dat dat knetterhard is afgestraft.quote:Op zondag 16 november 2008 14:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Deze grafiek zou duiden dat er sinds 1995 geen reële economische groei meer is geweest, wat gewoon onzin is! En helemaal wanneer de groei in het Oostblok en in Azië ook wordt meegenomen, waar deze multinationals ook van profiteren.
Mja, hangt er beetje vanaf hoe je het wpa berekent, uitgaand van het historisch gemiddelde etc?quote:Op zondag 16 november 2008 21:04 schreef LXIV het volgende:
Maar ING heeft een (historische) KW van 2,nogiets op dit moment. 2!! Dat noem ik geen gebakken lucht meer. Ook niet als je al weet dat die 3 euro per aandeel dit jaar nooit gehaald zal worden.
Geldt ook voor AEGON en nog wel meer fondsen.
Dat komt natuurlijk mede door het feit dat de AEX gewoon meer zakt dan de gemiddelde beurs in amerika.quote:Op zondag 16 november 2008 21:13 schreef LXIV het volgende:
In NL zijn de aandelen sowieso relatief extreem goedkoop. Zeker vergeleken met de S&P's.
Daarom konden bedrijven als Vendex en Corus ook overgenomen worden terwijl ze zichzelf financierden. Het totale vastgoed van Vendex alleen was al meer waard dan de marktkapitalisatie. Niet dat dit dan alles zegt over ROI, maar toch.
DSM heeft zo'n sterke trendline dat komt omdat ze al jaren bezig zijn met de omvorming van cyclisch naar pharma en Bio , dus die zal niet echt zakken.quote:Op zondag 16 november 2008 14:38 schreef slap het volgende:
DSM kan nog verder zakken, is mijn overtuiging. Maar een retesterk bedrijf wat zeer zeker ongeschonden door een recessie zal komen.
Is ook al flink gedaald. Gelukkig DSM niet zoveel.quote:Op zondag 16 november 2008 21:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Wie wel puur cyclisch is is Accelor Mittal
Jep, maar je hebt volgens je zelf toch ook al een verlies omdat je op hogere waarde van de AEX aandelen had ingekocht toch? Iets waar ik dus gewoon veel moeite mee heb, is het 'juist' waarderen van een koerswaarde t.o.v het bedrijf. Dat is ook de reden waarom ik relatief weinig 'lange' termijn doe. Daar komen zo veel meer variabelen bij kijken dan 'slechts investeren in een goed bedrijf'.quote:Op zondag 16 november 2008 21:24 schreef LXIV het volgende:
Op de lange termijn betaalt investeren in kwaliteit zich terug. Een van de grootste fouten die ik gemaakt heb is investeren in UPC toen het op 20 stond (kwam van de 90 af. Ik vond het een zuigbedrijf, maar omdat het zoveel gedaald was verwachtte ik de aandelen wel voor 25 euro oid aan de bekende greater fool te kunnen verkopen. Die 25 euro kwam er dus nooit meer. Het aandeel halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde en halveerde. Gelukkig kon ik met calletjes schrijven mijn verlies een beetje beperken, maar toch.
Uiteindelijk zegeviert de fundamentele analyse.
TomTom hetzelfdequote:Op zondag 16 november 2008 21:24 schreef LXIV het volgende:
Op de lange termijn betaalt investeren in kwaliteit zich terug. Een van de grootste fouten die ik gemaakt heb is investeren in UPC toen het op 20 stond (kwam van de 90 af. Ik vond het een zuigbedrijf, maar omdat het zoveel gedaald was verwachtte ik de aandelen wel voor 25 euro oid aan de bekende greater fool te kunnen verkopen. Die 25 euro kwam er dus nooit meer. Het aandeel halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde en halveerde. Gelukkig kon ik met calletjes schrijven mijn verlies een beetje beperken, maar toch.
Uiteindelijk zegeviert de fundamentele analyse.
Nou, er hoeven van mij geen vrachtwagens te rijden om een stabiel bedrijf te zijn. Solide winsten zijn voldoende. Die had UPC niet, die rekende met EDIBTA ofzo.quote:Op zondag 16 november 2008 22:04 schreef pberends het volgende:
[..]
TomTom hetzelfde.
Feit is dat vooral aandelen in financials en techbedrijven vaak gebakken lucht zijn.
Maar Mittal en DSM zijn geen gebakken lucht.
Edibta hoor ik wel vaker, wat is dat?quote:Op zondag 16 november 2008 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, er hoeven van mij geen vrachtwagens te rijden om een stabiel bedrijf te zijn. Solide winsten zijn voldoende. Die had UPC niet, die rekende met EDIBTA ofzo.
Overigens is het maar net hoe je het bekijkt, de fundamentele analyse overwint. Als je dat hier zou zeggen in de college bankjes werd je raar aangekeken en heb je een boel uit te leggen.quote:Op zondag 16 november 2008 21:53 schreef LXIV het volgende:
Natuurlijk is het extreem moeilijk om een bedrijf juist te waarderen. Zeker als leek.
Ik kijk een beetje naar de winst over de afgelopen jaren en de winstgroei. En als er dan geen gekke dingen gebeurt zijn dan durf ik wel te kopen. Meer dan dat kan ik ook niet doen.
Niet geheel verrassend me dunkt? Al zal het binnen 4 uur weer iets zakken door berichtgeving van de economische groei van Japan..quote:Op zondag 16 november 2008 22:13 schreef pberends het volgende:
Eerste Aziatische futures staan positief.
quote:EBITDA staat voor Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization
eh dus? Volgens mij heb je de nederlandse variant daar ook van moeten berekenen tijdens M&O?quote:
bruto dusquote:
Natuurlijk! Ik denk zo'n beetje iedere belegger wel die al sinds 2003 meedoet. Of je moet wel heel goed zijn.quote:Op zondag 16 november 2008 22:33 schreef sitting_elfling het volgende:
Zijn er hier overigens mensen die sinds ze begonnen zijn met beleggen 'negatieve' rendementen op jaarbasis of zelfs compleet hebben behaald?
Dat hangt er vanaf wat je onder belegger schaart. Ik denk de meeste studenten hier met onder de 100k relatief goede rendementen hier in halen. In plaats van de wat ouderen die het meer als hobby naast het werk hebben, Selang is een uitzondering, en volgens mij was Elcastel hier ook wel relatief goed in. Besides de meeste die negatieve rendementen halen op jaar basis, lijken mij puur gevallen van mensen die in wezen 52 weken per jaar iig iets in de portfolio hebben zitten.quote:Op zondag 16 november 2008 22:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk! Ik denk zo'n beetje iedere belegger wel die al sinds 2003 meedoet. Of je moet wel heel goed zijn.
Zo zou je 't heel grof kunnen zien, er zit iig wel verschil inquote:
Nee joh die gaan pas ergens halverwege de nacht openquote:Op zondag 16 november 2008 22:46 schreef RvLaak het volgende:
Shanghai en Hang Seng hoger geopend... Nikkei is nog dicht.
Hmm.. dus Yahoo liegt. Jammer...quote:Op zondag 16 november 2008 23:03 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Nee joh die gaan pas ergens halverwege de nacht open
Volgens mij zijn dat de sluitingskoersen van vrijdag? ..quote:
Waarom is de beurs niet gewoon 24/7 open?quote:Op zondag 16 november 2008 23:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Het weekend zou een stuk leuker worden als we zaterdag / zondag ook kunnen handelen.
lol ik kan wel inzien waarom de beurs niet 24 uur per dag open is. Dan zou ik niet slapen lol! of iig heel weinig. Maar 6 dagen in de week bijv. zou ik wel interessant vinden.quote:Op zondag 16 november 2008 23:12 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Waarom is de beurs niet gewoon 24/7 open?
quote:Op zondag 16 november 2008 23:23 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Er staat toch "Nov 14" achter? Dat was vrijdag
MarketWatchquote:Housing starts expected to hit half-century low
Consumer prices falling at fastest pace in 60 years, economists say
Last update: 12:38 p.m. EST Nov. 16, 2008
Zolang het maar niet sneller daalt dan ten tijde van de great depression is er opzich niks aan de hand.quote:
Je hebt in die zin natuurlijk wel gelijk dat de nikkei niet echt toonaangevend is. Maar japan staat, als we puur op GDP afgaan wel gewoon 2e na amerika.quote:Op maandag 17 november 2008 01:39 schreef At-EZ het volgende:
[ afbeelding ].
Hop.
*Nog even niet instapt*.
De beurs wordt bepaald door mensen, niet door pure wiskunde.quote:Op maandag 17 november 2008 01:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik snap nooit waarom er zo'n punt van wordt gemaakt of er wel of geen sprake is van een recessie. Het verschil tussen 0,1 % groei en -0,1 % groei merk je echt niet. Ook is het cijfer eigenlijk alleen interessant voor macro-economen.
Omdat het 'voer' is voor de proleten.. de mensen die er geen kaas van gegeten hebben. Een krant kan toppen, RECESSIE JAPAN! en de gemiddelde nederlander denkt direct dat de wereld in elkaar zakt.quote:Op maandag 17 november 2008 01:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik snap nooit waarom er zo'n punt van wordt gemaakt of er wel of geen sprake is van een recessie. Het verschil tussen 0,1 % groei en -0,1 % groei merk je echt niet. Ook is het cijfer eigenlijk alleen interessant voor macro-economen.
Dus jij flikkert je hele portefeuille in de verkoop vanwege 0,2 % verschil?quote:Op maandag 17 november 2008 01:47 schreef At-EZ het volgende:
De beurs wordt bepaald door mensen, niet door pure wiskunde.
Recessie = negatief.
quote:Op maandag 17 november 2008 01:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dus jij flikkert je hele portefeuille in de verkoop vanwege 0,2 % verschil?
Mwah, ik twijfel sterk aan de effecten van dat soort dingen. Mensen zijn rationeler dan je misschien denkt hoor, iedere dag moet er eten op tafel komen dus iedere dag koopt men eten, als de auto stuk is gaat men naar de garage, bedrijven kopen niet in op basis van macro-cijfers maar op hun eigen ervaring en op basis van hun eigen cijfermatige materiaal over omzet, kosten, en marges, enzovoort. En wees blij, anders zou de gehele economische wetenschap door het putje kunnen.quote:Op maandag 17 november 2008 01:48 schreef sitting_elfling het volgende:
Omdat het 'voer' is voor de proleten.. de mensen die er geen kaas van gegeten hebben. Een krant kan toppen, RECESSIE JAPAN! en de gemiddelde nederlander denkt direct dat de wereld in elkaar zakt.
Turbo short op de olie / goud + nasdaq. Morgen de aex er maar bij doen. Overigens stonden ze op een vrije hoge stoploss verkoop order omdat ik vreesde dat het groen zou openen.quote:
Dan kan het ook mijzelf zijn .. ik hoor die verhalen alleen veel van studenten bij ons op school. Sowieso, beursnieuws in kranten en tv is vaak negatief nieuws. Dat is niet .. 'toevallig' ofzo ..quote:Op maandag 17 november 2008 01:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mwah, ik twijfel sterk aan de effecten van dat soort dingen. Mensen zijn rationeler dan je misschien denkt hoor, iedere dag moet er eten op tafel komen dus iedere dag koopt men eten, als de auto stuk is gaat men naar de garage, bedrijven kopen niet in op basis van macro-cijfers maar op hun eigen ervaring en op basis van hun eigen cijfermatige materiaal over omzet, kosten, en marges, enzovoort. En wees blij, anders zou de gehele economische wetenschap door het putje kunnen.
Dat is denk ik omdat het zo lekker verkoopt, de vraag is of mensen er anders door gaan handelen. Grote kans dat men het slechts voor een persoonlijk plezier aanwendt.quote:Op maandag 17 november 2008 01:56 schreef sitting_elfling het volgende:
Sowieso, beursnieuws in kranten en tv is vaak negatief nieuws. Dat is niet .. 'toevallig' ofzo ..
Dat is de verklaringen die analisten er vaak aan geven, maar die lui kunnen dat nooit aantoonbaar maken, het is vooral de grote duim. Er zit denk ik veel meer een speltheorie-karakter in de verkopen en aankopen op de beurs op korte termijn, een binnen de speltheorie kan men zich overigens prima rationeel gedragen.quote:En dan staat er zo bij .. verwachting was 0.1 .. oe .. het voldeed niet aan de verwachting! Paniek! .. dat lees je ook vaak terug in de 'verklaringen' waarom het ruk gaat met een beurs.
Ik denk dat je beleggers op dit moment te slim inschat. Ik kan het fout hebben, als je gemiddeld 100 beleggers haalt uit een willekeurige groep nederlanders, studenten, economen, huisvrouwen die het als hobby doen etc. Misschien 10 tot 15 constructief op jaarbasis geld weet te verdienen? Dat lijkt mij iigquote:Op maandag 17 november 2008 02:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is denk ik omdat het zo lekker verkoopt, de vraag is of mensen er anders door gaan handelen. Grote kans dat men het slechts voor een persoonlijk plezier aanwendt.
[..]
Dat is de verklaringen die analisten er vaak aan geven, maar die lui kunnen dat nooit aantoonbaar maken, het is vooral de grote duim. Er zit denk ik veel meer een speltheorie-karakter in de verkopen en aankopen op de beurs op korte termijn, een binnen de speltheorie kan men zich overigens prima rationeel gedragen.
Goh, dat hadden we nog niet gezien in de afgelopen weken...quote:Op maandag 17 november 2008 08:53 schreef sitting_elfling het volgende:
“De markt wordt overspoeld door slecht nieuws van bedrijven en andere negatieve data. De enige hoop is dat beleggers op een gegeven moment ongevoelig worden voor nog meer slecht nieuws”, aldus handelaar Rob Koenders van Harmony !!!!![]()
Dus als ik AMG wil kopen kan ik beter wachten op dit (teleurstellende) cijferquote:Op maandag 17 november 2008 06:37 schreef RvLaak het volgende:
Agenda deze week volgens beurs.nl
MAANDAG 17 NOVEMBER
BEDRIJFSNIEUWS
- Corio, derde kwartaal 2008, nabeurs
MACRO-ECONOMISCH NIEUWS
- VS, industriele productie, oktober, 15.15 uur
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |