abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 november 2008 @ 14:38:56 #151
174150 slap
slappy happer
pi_63262841
DSM kan nog verder zakken, is mijn overtuiging. Maar een retesterk bedrijf wat zeer zeker ongeschonden door een recessie zal komen.
  zondag 16 november 2008 @ 14:43:06 #152
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63262951
quote:
Op zondag 16 november 2008 13:29 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mja, maar daar heb je die goeroe niet voor nodig lijkt, dat zie je denk ik zelf ook wel in. Toch zijn P/E lijstjes soms best handig, en kunnen! goed inzicht geven hoe een markt er voor staat, zoals onderstaand voorbeeld.

[ afbeelding ]
Deze grafiek zou duiden dat er sinds 1995 geen reële economische groei meer is geweest, wat gewoon onzin is! En helemaal wanneer de groei in het Oostblok en in Azië ook wordt meegenomen, waar deze multinationals ook van profiteren.
The End Times are wild
pi_63263709
quote:
Op zondag 16 november 2008 14:36 schreef slap het volgende:
@pberends
Verwacht je snel een boost voor staal ofzo? Waarom AMG? Mogelijk dat als olie stijgt, de staalindustrie wat meestijgt...

Er liggen toch ook andere kansen lijkt me? Financials bijv. Vanwaar je keus op staal? En waarom AMG specifiek?
Cash flow lijkt me wel okay, maar dat lijkt me bij AM ook wel snor. Waar heeft AMG z'n voornamelijkste afzetmarkt eigenlijk?

Je stelt dat je voor 2009 nog uit de aandelen gaat, dus ben je bereid evt verlies te nemen (BAM)?
In hoeverre is jouw overtuiging van een eindejaarsspurt zo gegrond dat je daarvoor behoorlijk risico wilt lopen?
Ik beleg niet met veel geld hoor, anders zou ik uberhaupt niet in aandelen zijn gegaan en nog een half jaar gewacht hebben.

AMG is zo'n 80% gedaald, ondanks een recordomzet en winst in Q3 2008. Mittal is ook sterk gezakt, maar veel minder dan AMG. AMG lijkt daarom interessant voor de korte termijn.

Uiteraard kan ik verlies nemen eind 2008. Dat is opzich jammer, maar geen drama.
pi_63263749
quote:
Op zondag 16 november 2008 14:30 schreef shilizous_88 het volgende:

[..]

Als je een langetermijn belegger bent zou ik ze zelfs bijkopen en er een paar jaar niet meer naar kijken.
Als je echt lange termijn belegt, moet je gewoon in plukjes gaan beleggen, het komende jaar elke maand 10.000 euro ofzo. Heb je over 5 jaar vast een toprendement.
pi_63263979
Ik hou mijn positie in Shell (en Fugro) ook gewoon vast, maar ben gelukkig al ca. anderhalf jaar ruim 80% liquide...
pi_63264123
ASML is wel een beetje vreemd. Equity/total assets = 50.3% volgens Q3 i.t.t. 35.7% een jaar terug. Total net sales is met 354 miljoen gedaald over een jaar. Gevolg is dat ROE veel groter is dan een jaar terug met 19.33%. Liabilities zijn ook afgenomen wat IMO een goede ontwikkeling is. 9.73% ROA is ook niet slecht te noemen gezien de kapitaalintensiefheid.
Zolang deze tendens zich doorzet denk ik dat LXIV ongelijk heeft dat de kc ASML dubbel zo hard treft.

http://www.asml.com/docli(...)015_consolidated.pdf
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_63264146
ASML gaat nog halveren in eerste helft van 2009, mark my words.
  zondag 16 november 2008 @ 15:32:58 #158
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63264234
quote:
Op zondag 16 november 2008 15:22 schreef HansAEX het volgende:
Ik hou mijn positie in Shell (en Fugro) ook gewoon vast, maar ben gelukkig al ca. anderhalf jaar ruim 80% liquide...
Je zult toch weer een keer in moeten stappen, want met dat liquide zijn boer je op de lange termijn ook maar achteruit! En ik kan me niet voorstellen dat er een beter instapmoment komt dan nu in lange tijd.
The End Times are wild
pi_63271926
quote:
Nederland werd in Washington vertegenwoordigd door staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën). Hij liet na afloop weten dat de top betekenisvolle en concrete besluiten heeft opgeleverd.
Het enige concrete is de datum van de volgende top . Hiervan gaan we niet sky high helaas .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63272299
quote:
Op zondag 16 november 2008 14:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Deze grafiek zou duiden dat er sinds 1995 geen reële economische groei meer is geweest, wat gewoon onzin is! En helemaal wanneer de groei in het Oostblok en in Azië ook wordt meegenomen, waar deze multinationals ook van profiteren.
Het lijstje klopt relatief gezien wel, een K/W van boven de 20 wil niet direct zeggen waardeloze bagger, maar het geeft meer aan dat er wel degelijk grote gebakken lucht in de koersen zat verwerkt. En dus ook niet zo gek dat dat knetterhard is afgestraft.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 16 november 2008 @ 21:04:56 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63272342
Maar ING heeft een (historische) KW van 2,nogiets op dit moment. 2!! Dat noem ik geen gebakken lucht meer. Ook niet als je al weet dat die 3 euro per aandeel dit jaar nooit gehaald zal worden.
Geldt ook voor AEGON en nog wel meer fondsen.
The End Times are wild
pi_63272547
quote:
Op zondag 16 november 2008 21:04 schreef LXIV het volgende:
Maar ING heeft een (historische) KW van 2,nogiets op dit moment. 2!! Dat noem ik geen gebakken lucht meer. Ook niet als je al weet dat die 3 euro per aandeel dit jaar nooit gehaald zal worden.
Geldt ook voor AEGON en nog wel meer fondsen.
Mja, hangt er beetje vanaf hoe je het wpa berekent, uitgaand van het historisch gemiddelde etc?
En er zal altijd wel twijfel bij puur P/E ratio plaatjes zijn van de beurs itself. Besides, het gaat me ook meer om hoe het gemiddeld staat in een index, dan puur 1 aandeel. Ik kan me herinneren dat Apple en Google bijv. abnormale KW's hadden.

Plaatjes zeggen lang niet altijd alles, dat is waar. Want ik ben het bijv. zelf ook niet altijd eens hoe een grafiek tot stand komt, maar begrijp meestal wel de bedoeling ervan
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zondag 16 november 2008 @ 21:13:51 #163
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63272624
In NL zijn de aandelen sowieso relatief extreem goedkoop. Zeker vergeleken met de S&P's.

Daarom konden bedrijven als Vendex en Corus ook overgenomen worden terwijl ze zichzelf financierden. Het totale vastgoed van Vendex alleen was al meer waard dan de marktkapitalisatie. Niet dat dit dan alles zegt over ROI, maar toch.
The End Times are wild
pi_63272704
Over WPA's gesproken, ik heb ze in m'n spreadsheet erbij gezet . Waarom hebben alle 3 de vastgoedfondsen (unibail, corios & wereldhave) een wpa van > 10 terwijl de rest tussen de 0,5 en 5,5 zit (ongeveer)? Dat is geen toeval .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zondag 16 november 2008 @ 21:20:18 #165
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63272831
Vastgoedfondsen delen heel veel van hun winst uit als dividend.
The End Times are wild
pi_63272835
quote:
Op zondag 16 november 2008 21:13 schreef LXIV het volgende:
In NL zijn de aandelen sowieso relatief extreem goedkoop. Zeker vergeleken met de S&P's.

Daarom konden bedrijven als Vendex en Corus ook overgenomen worden terwijl ze zichzelf financierden. Het totale vastgoed van Vendex alleen was al meer waard dan de marktkapitalisatie. Niet dat dit dan alles zegt over ROI, maar toch.
Dat komt natuurlijk mede door het feit dat de AEX gewoon meer zakt dan de gemiddelde beurs in amerika.
Volgens m'n professor moet je vooral niet kijken naar 'hoe goed een bedrijf nu werkelijk is', maar waar de mogelijkheden van de gehele beurs liggen + het sentiment. Een goed bedrijf staat niet lang niet altijd equal aan een goede beursgang.
pi_63272917
quote:
Op zondag 16 november 2008 14:38 schreef slap het volgende:
DSM kan nog verder zakken, is mijn overtuiging. Maar een retesterk bedrijf wat zeer zeker ongeschonden door een recessie zal komen.
DSM heeft zo'n sterke trendline dat komt omdat ze al jaren bezig zijn met de omvorming van cyclisch naar pharma en Bio , dus die zal niet echt zakken.
5 jaar

15 jaar

Wie wel puur cyclisch is is Accelor Mittal
  zondag 16 november 2008 @ 21:24:03 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63272948
Op de lange termijn betaalt investeren in kwaliteit zich terug. Een van de grootste fouten die ik gemaakt heb is investeren in UPC toen het op 20 stond (kwam van de 90 af. Ik vond het een zuigbedrijf, maar omdat het zoveel gedaald was verwachtte ik de aandelen wel voor 25 euro oid aan de bekende greater fool te kunnen verkopen. Die 25 euro kwam er dus nooit meer. Het aandeel halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde en halveerde. Gelukkig kon ik met calletjes schrijven mijn verlies een beetje beperken, maar toch.

Uiteindelijk zegeviert de fundamentele analyse.
The End Times are wild
  zondag 16 november 2008 @ 21:32:30 #169
174150 slap
slappy happer
pi_63273201
quote:
Op zondag 16 november 2008 21:23 schreef henkway het volgende:

[..]

Wie wel puur cyclisch is is Accelor Mittal
Is ook al flink gedaald. Gelukkig DSM niet zoveel.
pi_63273303
quote:
Op zondag 16 november 2008 21:24 schreef LXIV het volgende:
Op de lange termijn betaalt investeren in kwaliteit zich terug. Een van de grootste fouten die ik gemaakt heb is investeren in UPC toen het op 20 stond (kwam van de 90 af. Ik vond het een zuigbedrijf, maar omdat het zoveel gedaald was verwachtte ik de aandelen wel voor 25 euro oid aan de bekende greater fool te kunnen verkopen. Die 25 euro kwam er dus nooit meer. Het aandeel halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde, en halveerde en halveerde. Gelukkig kon ik met calletjes schrijven mijn verlies een beetje beperken, maar toch.

Jep, maar je hebt volgens je zelf toch ook al een verlies omdat je op hogere waarde van de AEX aandelen had ingekocht toch? Iets waar ik dus gewoon veel moeite mee heb, is het 'juist' waarderen van een koerswaarde t.o.v het bedrijf. Dat is ook de reden waarom ik relatief weinig 'lange' termijn doe. Daar komen zo veel meer variabelen bij kijken dan 'slechts investeren in een goed bedrijf'.

Daarom hanteer ik vooral trendgerichte periode's om daar op te speculeren.
  zondag 16 november 2008 @ 21:53:57 #171
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63273746
Natuurlijk is het extreem moeilijk om een bedrijf juist te waarderen. Zeker als leek.

Ik kijk een beetje naar de winst over de afgelopen jaren en de winstgroei. En als er dan geen gekke dingen gebeurt zijn dan durf ik wel te kopen. Meer dan dat kan ik ook niet doen.
The End Times are wild
pi_63274103
quote:
Op zondag 16 november 2008 21:24 schreef LXIV het volgende:

TomTom hetzelfde .

Feit is dat vooral aandelen in financials en techbedrijven vaak gebakken lucht zijn.

Maar Mittal en DSM zijn geen gebakken lucht.
pi_63274227
Zijn er al futures van Aziatische beurzen?
  zondag 16 november 2008 @ 22:09:49 #174
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63274264
quote:
Op zondag 16 november 2008 22:04 schreef pberends het volgende:

[..]

TomTom hetzelfde .

Feit is dat vooral aandelen in financials en techbedrijven vaak gebakken lucht zijn.

Maar Mittal en DSM zijn geen gebakken lucht.
Nou, er hoeven van mij geen vrachtwagens te rijden om een stabiel bedrijf te zijn. Solide winsten zijn voldoende. Die had UPC niet, die rekende met EDIBTA ofzo.
The End Times are wild
pi_63274312
quote:
Op zondag 16 november 2008 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou, er hoeven van mij geen vrachtwagens te rijden om een stabiel bedrijf te zijn. Solide winsten zijn voldoende. Die had UPC niet, die rekende met EDIBTA ofzo.
Edibta hoor ik wel vaker, wat is dat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')