Mjah, dit is natuurliijk ook een kul argument. Ga eens kijken hoeveel geweld er door de eeuwen is gepleegd in naam van het Christendom. Ben zelf niet gelovig.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 08:40 schreef bigore het volgende:
De islam is niet het juiste geloof en is ook te gewelddadig.
Dank je, zulk soort antwoorden hoopte ik op, mocht je de etc. etc. lijst willen afmaken als je zin hebt graag. Zou mooi zijn als een christen ook zijn punten op het islam zou geven.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Sorry bij voorbaat..
- de Bijbel staat vol verhalen die geen enkel doel of moraal bevatten, maar enkel voor entertainment zijn
- de originele Bijbel hebben we niet in ons bezit. Waar is de Aramese bijbel?
- de bijbel bevat duizenden fouten en tegenstrijdigheden
- God is onrechtvaardig; vernietigd bijv de hele mensheid omdat er een aantal onder het volk van Noach gezondigd hadden en daarvoor gestraft moeten worden
- God kent emoties: God wordt boos
- God wordt moe
- God zit aan de borsten van een vrouw
- God belast elk mens met de erfzonde
- God gaat dood in de vorm van Jezus
- het christendom is van oorsprong geen universele godsdienst, maar was er enkel voor de 12 stammen van Israel.
etc.
etc.
God = Allahquote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Sorry bij voorbaat..
- de Bijbel staat vol verhalen die geen enkel doel of moraal bevatten, maar enkel voor entertainment zijn
- God is onrechtvaardig; vernietigd bijv de hele mensheid omdat er een aantal onder het volk van Noach gezondigd hadden en daarvoor gestraft moeten worden
- God wordt moe
- het christendom is van oorsprong geen universele godsdienst, maar was er enkel voor de 12 stammen van Israel.
etc.
etc.
Heb jij wel enig idee hoe verschillend het christendom van de islam is? Alles is anders. Van schepping tot manier van leven. Ken overigens ook genoeg christenen die zeggen dat de Islam het meesterwerk van de duivel is.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:48 schreef DroogDok het volgende:
[..]
God = Allah
De god van de christenen en joden is dezelfde god als de god van de islam.
Snap heel de discussie dus nooit zo goed.
Oja die ver gedrukte moete je even uitleggen.
Hoezo haat? TS lijkt gewoon benieuwd naar de beweegredenen van mensen om religie X aan te nemen en religie Y af te wijzen. Het zijn beiden Abrahamistische godsdiensten dus ze komen inderdaad grotendeels overeen. Als er al een achterliggende motivatie in de OP zou moeten zitten dan zou ik eerder zeggen dan het een vraag om een andere invalshoek is. "Gelovigen" zetten vaak hun denkbeelden af tegen een atheïstisch / agnostisch wereldbeeld en wekken daarmee de schijn dat ér maar twee wereldbeelden zijn. Die van hun religie of een atheïstisch / agnostisch wereldbeeld.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:31 schreef kazakx het volgende:
TS probeer je hiermee een islam <--> christendom haat aan te wakkeren?
Ik denk dat ze meer overeenkomsten hebben dan andersom...
Dat is 8 fouten per vers man, waar heb jij het over?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:43 schreef bigore het volgende:
[..]
Daarbij ben ik het met de fouten (tegenstrijdigheden zijn er genoeg) niet eens, er staan meer dan 50.000 fouten in de koran, dus dat zou voor jou geen punt mogen zijn.
Absoluut niet! Ik ben geinteresseerd in de beweegredenen van een bepaald geloof, aangezien ieder religieus persoon weet dat zijn geloof het juiste geloof is. Ik vind het zo naief om te zeggen dat je 100% zeker weet dat jouw God bestaat.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:31 schreef kazakx het volgende:
TS probeer je hiermee een islam <--> christendom haat aan te wakkeren?
Ik denk dat ze meer overeenkomsten hebben dan andersom...
Wat moet ik hier van opmaken? Ze vertelt elke dag haar zelf dogmatisch dat haar geloof op een absolute manier sterker is dan die van welke moslim ook?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 08:40 schreef bigore het volgende:
Antwoord van haar gaat dan meestal richting dat haar geloof toch sterker is dat welke islam persoon dan ook.
Dus in tijde van Saladin vs Lionheart was zij moslim geweest?quote:De islam is niet het juiste geloof en is ook te gewelddadig.
ik had dat ergens gelezen, maar als ik ga zoeken op google krijg ik alleen maar 50.000 fouten in de bijbel te zien:P Mijn excuses voor deze misopvatting dus.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is 8 fouten per vers man, waar heb jij het over?
Ja, zo denk ik er ook over, maar het is het gevoel wat ze heeft, haar gevoel zegt gewoon dat haar geloof het juiste is. Als ik zeg dat andere personen (moslims bijvoorbeeld) dit gevoel ongetwijfeld ook hebben zegt ze dat ze daar het antwoord niet op weet.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat moet ik hier van opmaken? Ze vertelt elke dag haar zelf dogmatisch dat haar geloof op een absolute manier sterker is dan die van welke moslim ook?
Heeft ze een onafhankelijke en objectieve groep onderzoekers ingehuurd om te meten wiens geloof sterker is, met een onderzoek van 1,5 miljard moslims vs zij? Lekker rationeel gaat je vriendin er mee om.
[..]
Dus in tijde van Saladin vs Lionheart was zij moslim geweest?
De god waarin geloofd wordt is dezelfde, zowel het jodendom, islam en christendom geloven in de god van Abraham, dat daar vervolgens een verschillende invulling aan wordt gegeven doet niet te zake.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:51 schreef bigore het volgende:
[..]
Heb jij wel enig idee hoe verschillend het christendom van de islam is? Alles is anders. Van schepping tot manier van leven. Ken overigens ook genoeg christenen die zeggen dat de Islam het meesterwerk van de duivel is.
"Fouten" zijn uberhaupt een dubbelzinnig begrip in deze context. Interne inconsistenties zijn vrij makkelijk aan te tonen. Een letterlijke interpretatie van Genesis geeft echter bijvoorbeeld ook legio fouten, maar veel gelovigen gaan uit van een meer metaforische interpretatie.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:02 schreef bigore het volgende:
[..]
ik had dat ergens gelezen, maar als ik ga zoeken op google krijg ik alleen maar 50.000 fouten in de bijbel te zien:P Mijn excuses voor deze misopvatting dus.
Het zijn misschien morele lessen waar je het niet mee eens bent, maar de staan er wel degelijk in hoor. Misschien nog een keer lezen?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Dit is inderdaad een goed punt, de R.K. kerk heeft daar flink aan lopen sleutelen.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
De Koran ook, lekker spannend.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Allah, Vishnu, Zeus, Thor en FSM zeggen en doen ook wel bepaalde dingen die ik niet tof vind.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Barmhartigheid, iets waar de god van de moslims zo vaak mee schermt is in principe ook een emotie (komt voort uit liefde tenslotte). Het hebben van emoties is dus blijkbaar geen argumenten tegen een god. Dat een god boos wordt is misschien wel een puntje, maar daar valt ook over te twisten natuurlijk.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Ja die is raar inderdaad. Vroeg me altijd al af waarom een god zou moeten rusten (op de zevende dag).quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
- God wordt moe
De bijbelse god heeft nooit direct fysiek contact met mensen maar laat dat meestal door engelen doen.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Theoretisch was dat Eva, maar goed, wel een puntje.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Volgens het verhaal was dat toch echt zijn zoon. Het idee was dat de bijbelse god zoveel van de mensen hield dat hij zijn enige zoon voor ons opofferde.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Het jodendom wel inderdaad. Het christendom was voornamelijk bedoeld om het Romeinse Rijk een beetje beheersbaar te kunnen houden.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Ik ben vrij goed op de hoogte van de bijbel maar dit is nieuw voor mij. Waar baseer je dit op?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Zijn inderdaad ook goede punten, alhoewel de liefhebbende God waar je het over ook niet in de bijbel te vinden is.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:54 schreef koningdavid het volgende:
Een aantal bezwaren:
- De Koran claimt, i.t.t. de bijbel, een onfeilbaar boek te zijn. Het is Gods eeuwige woord zelf. Voor Gods onfeilbare eeuwige woord is het m.i. te imperfect.
- De Koran is historisch inaccuraat omtrent Isa/Jezus. De Koranschrijvers lijken vooral uit apocriefe geschriften en legendes geput te hebben en komen met de historisch vrij onhoudbare hypothese dat Jezus niet aan het kruis is gestorven.
- Het geldt ook voor andere verhalen dat ze veel uit onbetrouwbare folklore hebben geput. Was Alexander de Grote een gelovige moslim? Volgens de Koran wel, volgens de geschiedschrijving niet.
- Mohammed vind ik geen inspirerend figuur. Veel van zijn levenslessen zoals die overgeleverd zijn in de Hadith vind ik vrij onzinnig en allesbehalve goddelijk geïnspireerd.
- Een almachtige moreel-superieure God zou liefhebbend moeten zijn. Er staan versen in de Koran waar van Allah gezegd wordt dat hij niet van ongelovigen houdt, niet van ... houdt, etc.
Eigenlijk houdt Allah alleen van je als je aan zijn eisen voldoet. Als je ongelovig bent en niet naar zijn wil leeft, houdt God niet van je. Daar komt het min of meer op neer. Is dat volmaakte liefde dat je mag verwachten van een God? Nee, dat is voorwaardelijke 'voor wat, hoort wat'-liefde dat je wellicht mag verachten van een mens.
Dit in tegenstelling tot de God van de bijbel die zelf d.m.v. Jezus als ultiem verzoenoffer dient voor iedereen. Waarom? Omdat Hij ons onvoorwaardelijk liefheeft. Het is geen eis van God dat wij ons perfect aan de regels houden, want Hij ziet dat wij tekort schieten. God vraagt slechts dat wij beantwoorden aan Zijn liefde en zelf kiezen of we bij Hem willen zijn of niet.
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat moet ik hier van opmaken? Ze vertelt elke dag haar zelf dogmatisch dat haar geloof op een absolute manier sterker is dan die van welke moslim ook?
Heeft ze een onafhankelijke en objectieve groep onderzoekers ingehuurd om te meten wiens geloof sterker is, met een onderzoek van 1,5 miljard moslims vs zij? Lekker rationeel gaat je vriendin er mee om.
Ik vind het ook een interessante vraag van TS, maar eigenlijk zou ik hem nog verder door willen trekken.quote:[..]
Dus in tijde van Saladin vs Lionheart was zij moslim geweest?
Welke verhalen?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Sorry bij voorbaat..
Wat zie jij als originele bijbel? De Hebreeuwse/Joodse bijbel? De eerste canon? Wat bedoel je?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Ik vind dat wel meevallen. Bovendien pretendeert de bijbel niet perfect te zijn, het is niet door God zelf gedicteerd.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Nee. Volgens de bijbel was vrijwel de gehele mensheid in die dagen corrupt en besmet door demonische krachten. De zondvloed was onderdeel van Gods reddingplan. Namelijk: d.m.v. het Joodse volk de wereld weer terugbrengen bij God, uiteindelijk door de komst van Jezus.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
God kent volgens de Islam geen emoties?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Bedoel je nu Genesis of doel je ergens anders op? Je weet hopelijk dat het 'rusten op de zevende dag' niet letterlijk wil zeggen dat God zo moe was dat hij moest rusten he?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
- God wordt moe
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
In weze belast de mens zichzelf met erfzonde. Door te zondigen werd de mens onrein en onheilig. Deze onreinheid wordt door onreine mensen generatie op generatie overgedragen. Het is als het ware als een 'drugs-baby' die het slachtoffer is van het drugsgebruik van haar moeder.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
De menselijke incarnatie Jezus gaat dood, zijn fysieke gestalte sterft af. God zelf is bovennatuurlijk en kent derhalve geen begin en einde. Hij kan niet sterven.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Hier haal je het jodendom en christendom door elkaar volgens mij.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Aha. Vandaar ook dat christenen eeuwenlang werden vervolgd, gemarteld en vermoord in datzelfde Romeinse Rijk. Logisch.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:11 schreef DustPuppy het volgende:
Het christendom was voornamelijk bedoeld om het Romeinse Rijk een beetje beheersbaar te kunnen houden.
Ik denk dat hij meer het overschakelen naar monotheïsme bedoelde om de polytheistische verschillende invloeden te verenigen onder één nieuw geloof. Dat de keizer Jezus in een visioen ziet is natuurlijk een leuke rechtvaardiging voor de ketters.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:14 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Aha. Vandaar ook dat christenen eeuwenlang werden vervolgd, gemarteld en vermoord in datzelfde Romeinse Rijk. Logisch.
Klopt. Homoseksuele seks ziet God blijkbaar als iets onreins dat bestraft moet worden. Net zoals onreine heteroseksuele zonden bestraft moest worden. En de straffen waren zwaar in die tijd. Wil dit zeggen dat God die mensen niet liefheeft? Nee, volgens mij niet.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:04 schreef bigore het volgende:
Leviticus 20:13 If a man also lie with mankind, as he lieth with a woman, both of them have committed an abomination: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them.
Zet het volgende keer even in de context please:quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:04 schreef bigore het volgende:
John 3:36 The "wrath of God" is on all unbelievers.
Oh dat is zonder meer waar. Het 'probleem' is echter dat het christendom toen al een eeuw of drie bestond.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik denk dat hij meer het overschakelen naar monotheïsme bedoelde om de polytheistische verschillende invloeden te verenigen onder één nieuw geloof. Dat de keizer Jezus in een visioen ziet is natuurlijk een leuke rechtvaardiging voor de ketters.
True, maar tijdens het leven van Jezus was Rome sterker dan in de 3e / 4e eeuw na zijn dood. Toen kon Rome religieuze diversiteit makkelijk aan, maar richting 3e eeuw begon je Rome al zwakker zien worden waardoor je overschakelen naar Christendom als een reformatie kunt zien om het rijk te doen versterken.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:27 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Oh dat is zonder meer waar. Het 'probleem' is echter dat het christendom toen al een eeuw of drie bestond.
Klopt helemaal. Dustpuppy leek echter te suggereren dat het Romeinse Rijk aan de oorsprong stond van het christelijk geloof, dat ze het mede bedacht hebben o.i.d. Dit is natuurlijk niet waar. Het oorspronkelijke christelijke geloof was een vijand van het Romeinse Rijk, althans van veel machthebbers en is niet ontstaan vanuit een soort strategisch plan van het Romeinse Rijk.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
True, maar tijdens het leven van Jezus was Rome sterker dan in de 3e / 4e eeuw na zijn dood. Toen kon Rome religieuze diversiteit makkelijk aan, maar richting 3e eeuw begon je Rome al zwakker zien worden waardoor je overschakelen naar Christendom als een reformatie kunt zien om het rijk te doen versterken.
Menig Christen zal je haarfijn kunnen uitleggen waarom dit niet onrechtvaardig is. Dit kunnen ze natuurlijk, omdat ze weten dat God rechtvaardig is (per definitie) dus is er een rechtvaardige verklaring te vinden. Het is natuurlijk een cirkelredenering van jewelste, maar goed.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Jup, dat dus.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:20 schreef Triggershot het volgende:
Ik denk dat hij meer het overschakelen naar monotheïsme bedoelde om de polytheistische verschillende invloeden te verenigen onder één nieuw geloof. Dat de keizer Jezus in een visioen ziet is natuurlijk een leuke rechtvaardiging voor de ketters.
Het Rooms-Katholicisme zeker wel!quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:32 schreef koningdavid het volgende:
Het oorspronkelijke christelijke geloof was een vijand van het Romeinse Rijk, althans van veel machthebbers en is niet ontstaan vanuit een soort strategisch plan van het Romeinse Rijk.
Persoonlijk zie ik dan niet echt in wat het verschil is met wat de koran zegt over ongelovige. God haat de zonde zeg je zelf, als een mens zijn volledige leven in zonde leeft(niet gelooft dus) heeft hij dan ook niet een hekel aan jou als persoon? Als Hij van me zou houden mocht ik toch alsnog de hemel in?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:24 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Klopt. Homoseksuele seks ziet God blijkbaar als iets onreins dat bestraft moet worden. Net zoals onreine heteroseksuele zonden bestraft moest worden. En de straffen waren zwaar in die tijd. Wil dit zeggen dat God die mensen niet liefheeft? Nee, volgens mij niet.
[..]
Zet het volgende keer even in de context please:
Johannes 3:
35 De Vader heeft de Zoon lief en heeft alle macht aan hem overgedragen. 36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’
Gods toorn rust in principe op iedereen. De straf van zonde is namelijk de dood, zo leert de bijbel. Een superieur moreel wezen als God kan zonde niet verdragen. Een beetje marchanderen hier en daar en zaken door de vingers zien, zou niet volmaakt moreel zijn. Nee, als volmaakt moreel wezen zijnde, HAAT God de zonde. De straf daarvoor is zwaar, namelijk de dood. Een zondig, imperfect iemand kan immers niet de perfecte hemel in.
Gelukkig heeft God een dermate groot verzoenoffer gebracht, God zelf die aan het kruis hangt, voor ALLE zonden van de hele wereld. De enige voorwaarde is dat je dit offer aanneemt. Als jij in de rechtzaal staat en je krijgt een geldboete opgeleged, en iemand wil die van jou overnemen moet je dat wel toestaan.
Zo ook met het offer van Jezus.
Geloof je in Jezus en zijn offer -> dan neem je de verzoening aan en rust Gods toorn niet meer op je.
Geloof je niet in Jezus en zijn offer -> dan heb je de verzoening niet aangenomen en rust Gods toorn nog steeds op je.
Het is nog altijd je vrije wil. Want liefde en geloof kan niet afgedwongen worden.
Zoals ik al eerder heb aangegeven heeft de islam dit probleem niet. Kent het probleem niet. Want een moslim weet dat de islam een vervolg is van het jodendom, christendom en tweehonderdduizend andere religies. Het is dezelfde God met dezelfde esstentiele boodschap. Dat er verschillen zijn in detail heeft te maken met o.a. mond op mond overleveringen, dat een specifieke geloof gezonden was naar enkele stammen of enkele mensen en dat sommige overtuigingen helemaal uit hun verband zijn gerukt. De Islam is gekomen om het originele boodschap te complementeren.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:55 schreef bigore het volgende:
[..]
Absoluut niet! Ik ben geinteresseerd in de beweegredenen van een bepaald geloof, aangezien ieder religieus persoon weet dat zijn geloof het juiste geloof is. Ik vind het zo naief om te zeggen dat je 100% zeker weet dat jouw God bestaat.
Net zoals jou kazakx, je lijkt me een prima kerel maar ik kan gewoon de beweegredenen niet begrijpen dat je zo kan ingaan op je geloof terwijl er miljard(en) andere mensen zijn die ergens anders in geloven. Dan moet je toch zoiets hebben van, ja...ik leef volgens de standaarden van de Islam, maar eigenlijk weet ik niet zeker of ik het wel juist doe, want het christendom kan ook wel juist zijn. Vice versa uiteraard. Hoe weet jij nou 100% zeker dat jouw geloof wat samenhangt met jouw waarden en normen het juiste is?
Het christendom en de Islam hebben allebei zo hun leefregels om het maar zo te noemen, maar eigenlijk met alles wat je doet weet je niet 100% zeker of dit wel hetgeen is wat je zou moeten doen.
Ik vind dit een heel typische reactie. Die tweehonderdduizend andere religies weten namelijk dat Islam géén vervolg is op hun religie. Dus de vraag is: hoe weet jij nu zo 100% zeker dat het inderdaad een vervolg is en dat je niet achter een valse profeet aanloopt waarvoor je keihard gestraft zult worden aan het einde der tijden?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:56 schreef kazakx het volgende:
Zoals ik al eerder heb aangegeven heeft de islam dit probleem niet. Kent het probleem niet. Want een moslim weet dat de islam een vervolg is van het jodendom, christendom en tweehonderdduizend andere religies.
Ik denk het wel.quote:Dus jah is jou vraag dan nog relevant voor een moslim? Dacht het niet.
Hoe kun je volgens jou weten of de bijbel of de koran gelijk heeft wat betreft Jezus? In elke religie wil men tot God komen, de invulling daarvan verschilt echter per religie. De vraag is welke invulling de juiste is. Als ik geloof dat ik door kinderen te offeren iets goed doe voor God, zal een christen het daar niet mee eens zijn omdat God dat volgens hem niet wil. Wie heeft er nou gelijk?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:56 schreef kazakx het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder heb aangegeven heeft de islam dit probleem niet. Kent het probleem niet. Want een moslim weet dat de islam een vervolg is van het jodendom, christendom en tweehonderdduizend andere religies. Het is dezelfde God met dezelfde esstentiele boodschap. Dat er verschillen zijn in detail heeft te maken met o.a. mond op mond overleveringen, dat een specifieke geloof gezonden was naar enkele stammen of enkele mensen en dat sommige overtuigingen helemaal uit hun verband zijn gerukt. De Islam is gekomen om het originele boodschap te complementeren.
De essentie van (vooral de abrahamistische) geloofsovertuigingen zijn hetzelfde. Het komen tot God.
Sommige zijn sneller en makkelijker dan de anderen. Als je maar niet al te grote fouten maakt als het geloven in meerdere goden.
De moslims geloven bijvoorbeeld dat tegen het einde van deze wereld Jezus terug zal keren en zijn eigen geloof weer zal herstellen van wat er allemaal na hem in het christendom is gekomen. Dan zal er bijna geen verschil meer bestaan tussen het christendom en de Islam.
Dus jah is jou vraag dan nog relevant voor een moslim? Dacht het niet.
Voor die polytheistische godsdiensten was de vraag wat het ware geloof is, niet interessant. Die mensen hadden geen probleem met andere goden, als ze van een nieuwe god hoorden, namen ze die gewoon op de koop toe. Je moest alleen zorgen dat je bij de juiste god je offers bracht om er zeker van te zijn dat je akkers vruchtbaar bleven bijvoorbeeld. Als je al gelooft dat er 20 goden zijn, dan maakt eentje meer of minder ook niet meer uit. Zelf toen de oude Egyptenaren een tijdje maar een god aanbaden, geloofden ze nog steeds dat al die andere goden er ook waren. Daar mocht alleen niet aan geofferd worden van Farao.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:09 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik zo veel geloof dat niemand anders meer kan geloven dan ik geloof, dus mijn geloof is waar...![]()
[..]
Ik vind het ook een interessante vraag van TS, maar eigenlijk zou ik hem nog verder door willen trekken.
Je zet nu een beetje in op het Christendom en de Islam, maar waarom niet verder... Germaanse, Noorse, Slavische, Griekse Romeinse of Keltische Mytholigie?
Klinkt zeer logisch en misschien nog wel mooier ook. Alleen waar komt dan weer het geloof vandaan dat juist aan die ene God (die de farao aanwees) geofferd moest worden en dat je de rest van de Goden wel links kon laten liggen? Dat is bijna hetzelfde als zeggen, mijn God bestaat en de rest heeft het bij het verkeerde eind/aanbidt de verkeerde God.quote:
Heel veel opmerkingen wat je hier maakt strookt niet met wat ik hoor namelijk waar veel moslims het ook zeker niet mee eens zullen zijn.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:56 schreef kazakx het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder heb aangegeven heeft de islam dit probleem niet. Kent het probleem niet. Want een moslim weet dat de islam een vervolg is van het jodendom, christendom en tweehonderdduizend andere religies. Het is dezelfde God met dezelfde esstentiele boodschap. Dat er verschillen zijn in detail heeft te maken met o.a. mond op mond overleveringen, dat een specifieke geloof gezonden was naar enkele stammen of enkele mensen en dat sommige overtuigingen helemaal uit hun verband zijn gerukt. De Islam is gekomen om het originele boodschap te complementeren.
De essentie van (vooral de abrahamistische) geloofsovertuigingen zijn hetzelfde. Het komen tot God.
Sommige zijn sneller en makkelijker dan de anderen. Als je maar niet al te grote fouten maakt als het geloven in meerdere goden.
De moslims geloven bijvoorbeeld dat tegen het einde van deze wereld Jezus terug zal keren en zijn eigen geloof weer zal herstellen van wat er allemaal na hem in het christendom is gekomen. Dan zal er bijna geen verschil meer bestaan tussen het christendom en de Islam.
Dus jah is jou vraag dan nog relevant voor een moslim? Dacht het niet.
Er zijn heel wat aanwijzingen. Bijvoorbeeld de 100 moslim vluchtelingen naar Habesistan (nederlandse naam?) die asiel hebben gevraag bij de christelijke leider Necasi toen de martelingen te veel werd in Mekka. Toen hij vroeg wat de Koran vertelde over Jezus en Maria heeft hij verteld dat er geen verschil bestond tussen de Christelijke Jezus en de beschrijving van de Koran.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe kun je volgens jou weten of de bijbel of de koran gelijk heeft wat betreft Jezus? In elke religie wil men tot God komen, de invulling daarvan verschilt echter per religie. De vraag is welke invulling de juiste is. Als ik geloof dat ik door kinderen te offeren iets goed doe voor God, zal een christen het daar niet mee eens zijn omdat God dat volgens hem niet wil. Wie heeft er nou gelijk?
Bijbel en koran hebben veel verschillende beschrijvingen van hoe tot God te komen en hoe naar Gods standaarden te leven. Ze zijn in de praktijk dus zeker niet hetzelfde. Hoe weet je nou dat je de juiste religie voor God praktiseert? Of zou God dat niets uitmaken?
Die oude goden waren net mensen, in de zin dat ze allerlei emoties hadden. Ze kenden lust, ze werden boos of juist vrolijk, en ze konden ook jaloers zijn. Daarbij moesten ze genoeg aandacht (offers) krijgen, anders deden ze helemaal niets, of gingen ze je tegenwerken. Dat is ook een van de redenen dat Christenen (en Joden trouwens ook) vervolgd werden door de Romeinen. Omdat zij de Romeinse goden negeerden, waren de Romeinen bang dat hun goden misschien wel eens kwaad konden worden.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:49 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Klinkt zeer logisch en misschien nog wel mooier ook. Alleen waar komt dan weer het geloof vandaan dat juist aan die ene God (die de farao aanwees) geofferd moest worden en dat je de rest van de Goden wel links kon laten liggen? Dat is bijna hetzelfde als zeggen, mijn God bestaat en de rest heeft het bij het verkeerde eind/aanbidt de verkeerde God.
De klassieke godsdiensten zagen dat niet zo. Het geloof in een bepaalde god sloot het geloof in een andere god niet uit, op zich kon dat prima naast elkaar.quote:En is niet elke behalve je eigen Godsdienst 'heidens'?
Zal ik toch nog opmerken dat er mensen zijn die dat niet zouden zeggen, en vragen waarom deze man zoveel autoriteit heeft, of zal ik ’t maar gewoon nalaten?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 15:01 schreef kazakx het volgende:
[..]
Er zijn heel wat aanwijzingen. Bijvoorbeeld de 100 moslim vluchtelingen naar Habesistan (nederlandse naam?) die asiel hebben gevraag bij de christelijke leider Necasi toen de martelingen te veel werd in Mekka. Toen hij vroeg wat de Koran vertelde over Jezus en Maria heeft hij verteld dat er geen verschil bestond tussen de Christelijke Jezus en de beschrijving van de Koran.
Volgens mij is dat Abessinië (huidig Ethiopië). En wat heeft hij dat hij er meer over kan zeggen dan jij en ik?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 15:01 schreef kazakx het volgende:
[..]
Er zijn heel wat aanwijzingen. Bijvoorbeeld de 100 moslim vluchtelingen naar Habesistan (nederlandse naam?) die asiel hebben gevraag bij de christelijke leider Necasi toen de martelingen te veel werd in Mekka. Toen hij vroeg wat de Koran vertelde over Jezus en Maria heeft hij verteld dat er geen verschil bestond tussen de Christelijke Jezus en de beschrijving van de Koran.
En als christenen Jezus aanbidden als zoon van God, God die vanuit de hemel in een menselijk lichaam naar de aarde is gekomen, is gestorven en wederopgestaan en weer terug naar de hemel is gegaan, daarmee de enige messias is, en nu aan de rechterhand van Zijn Vader zit, en daarmee een Mohammed die beweert dat Jezus een profeet was verwerpen. Zou jij daar een probleem mee hebben?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 15:01 schreef kazakx het volgende:
[..]
Net was het nog onvoorwaardelijk toch? Overigens vind ik een god die zware offers moet leveren voor regels die hij zelf heeft gesteld, en wat hij met enige intelligentie redelijkerwijs aan had kunnen zien komen vrij zot, of getuigen van masochisme, maar ieder zijn meug.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:24 schreef koningdavid het volgende:
De enige voorwaarde is dat je dit offer aanneemt.
Ali, ik heb geen problemen over hoe Christenen denken. Ik denk er alleen anders over omdat ik een andere definitie van God logischer vind (met respect voor jou manier van geloof natuurlijk).quote:Op vrijdag 23 mei 2008 15:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En als christenen Jezus aanbidden als zoon van God, God die vanuit de hemel in een menselijk lichaam naar de aarde is gekomen, is gestorven en wederopgestaan en weer terug naar de hemel is gegaan, daarmee de enige messias is, en nu aan de rechterhand van Zijn Vader zit, en daarmee een Mohammed die beweert dat Jezus een profeet was verwerpen. Zou jij daar een probleem mee hebben?
Nou, behalve dat hij ook een geestelijke leider (en dus gezag heeft) was en dat in die periode waarschijnlijk het Christelijke Jezus een andere invulling had.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 15:27 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Volgens mij is dat Abessinië (huidig Ethiopië). En wat heeft hij dat hij er meer over kan zeggen dan jij en ik?
Maar wat jij logisch vindt is toch geen criterium om te bepalen of iets waar is of niet?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:03 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ali, ik heb geen problemen over hoe Christenen denken. Ik denk er alleen anders over omdat ik een andere definitie van God logischer vind (met respect voor jou manier van geloof natuurlijk).
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb ook niet beweerd dat ik de waarheid in pacht heb. Ik denk (en geloof) er zo over omdat het voor mij meer sens maakt.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar wat jij logisch vindt is toch geen criterium om te bepalen of iets waar is of niet?
Maar ben je er bezorgd over dat je er misschien naast zit? Dat je God misschien niet dient zoals Hij het wil?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:16 schreef kazakx het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb ook niet beweerd dat ik de waarheid in pacht heb. Ik denk (en geloof) er zo over omdat het voor mij meer sens maakt.
Nee eigenlijk niet. Enige waarin ik twijfel is de mate waarin ik mijn geloof belijdt. Kan ik beter? Denk het wel. Kan ik beter mijn best doen om aardiger te kunnen zijn voor mensen, ja! Kan ik mijn buren helpen bij allerlei zaken, ja! Kan ik een bijdrage leveren tegen de hongersnood in allerlei landen, ja! Etc etc...quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar ben je er bezorgd over dat je er misschien naast zit? Dat je God misschien niet dient zoals Hij het wil?
Stel nou dat je die dingen nog veel meer doet, en dat het op een gegeven moment onmogelijk is dat je dat nog meer doet, en daarin heb je dus je eigen gevoel en logica volledig gevolgd. Hoe weet je dat je op die manier God pleziert? Stel nou dat jouw gevoel en logica ernaast zitten. Dan heb je je hele leven gewerkt voor niets, omdat God eigenlijk hele andere dingen van je wilde. Zou je niet een betere basis willen hebben dan je eigen gevoel en logica om erachter te komen hoe je God kan plezieren, om te bepalen wat God van ons verlangt?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:27 schreef kazakx het volgende:
[..]
Nee eigenlijk niet. Enige waarin ik twijfel is de mate waarin ik mijn geloof belijdt. Kan ik beter? Denk het wel. Kan ik beter mijn best doen om aardiger te kunnen zijn voor mensen, ja! Kan ik mijn buren helpen bij allerlei zaken, ja! Kan ik een bijdrage leveren tegen de hongersnood in allerlei landen, ja! Etc etc...
Ik twijfel dus meer aan mijn situatie tijdens de dag des oordeels. Ik hoop daarom dat God mij met zijn Barmhartige kant zal beoordelen ipv zijn rechtvaardige.
Ali als je gevoel en logica niet kan vertrouwen, wat hou je dan over als ik vragen mag om iets te achterhalen?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Stel nou dat je die dingen nog veel meer doet, en dat het op een gegeven moment onmogelijk is dat je dat nog meer doet, en daarin heb je dus je eigen gevoel en logica volledig gevolgd. Hoe weet je dat je op die manier God pleziert? Stel nou dat jouw gevoel en logica ernaast zitten. Dan heb je je hele leven gewerkt voor niets, omdat God eigenlijk hele andere dingen van je wilde. Zou je niet een betere basis willen hebben dan je eigen gevoel en logica om erachter te komen hoe je God kan plezieren, om te bepalen wat God van ons verlangt?
Nee hoor, het was gewoon een associatie die bij me op kwam na het lezen van de posts over 'het mis hebben' m.b.t. "wat God wil". Overigens is Rowan Atkinson vrij geniaal (o.a. z'n conferences, Blackadder), hoewel Mr. Bean dan weer behoorlijk matig is.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Vergelijk je me nou met Mr. Bean?
Ja, Zijn liefde is nog steeds onvoorwaardelijk. De redding is alleen niet onvoorwaardelijk, je moet het namelijk zelf willen.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 15:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Net was het nog onvoorwaardelijk toch?
Jij noemt het masochisme, ik noem het liefde en rechtvaardigheid.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 15:29 schreef speknek het volgende:
Overigens vind ik een god die zware offers moet leveren voor regels die hij zelf heeft gesteld, en wat hij met enige intelligentie redelijkerwijs aan had kunnen zien komen vrij zot, of getuigen van masochisme, maar ieder zijn meug.
Dat is weer een heeeel ander verhaal.quote:
Nee.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:51 schreef bigore het volgende:
[..]
Persoonlijk zie ik dan niet echt in wat het verschil is met wat de koran zegt over ongelovige. God haat de zonde zeg je zelf, als een mens zijn volledige leven in zonde leeft(niet gelooft dus) heeft hij dan ook niet een hekel aan jou als persoon?
Je moet er wel zelf voor kiezen, je moet Zijn genade aannemen. Hij kan je niet dwingen namelijk, je hebt vrije wil.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:51 schreef bigore het volgende:
Als Hij van me zou houden mocht ik toch alsnog de hemel in?
Daar valt ook nog wel het een en ander over te zeggen.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:53 schreef koningdavid het volgende:[
Je moet er wel zelf voor kiezen, je moet Zijn genade aannemen. Hij kan je niet dwingen namelijk, je hebt vrije wil.
Ik heb moeite die twee los van elkaar te zien. Als je op het eindoordeel iemand echt lief hebt, dan ga je die toch niet straffen?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:49 schreef koningdavid het volgende:
Ja, Zijn liefde is nog steeds onvoorwaardelijk. De redding is alleen niet onvoorwaardelijk, je moet het namelijk zelf willen.
Tsja, potato, poteeto. Als god de morele kaders zelf heeft geschapen verliest het begrip nogal aan semantiek, maar toch vraag ik me dan af, vind je de erfzonde rechtvaardig? Waarom moet iemand gestraft worden die, zoals je zelf zegt, slachtoffer is van de daden van zijn of haar heule verre voorouders?quote:Jij noemt het masochisme, ik noem het liefde en rechtvaardigheid.
Het zoeken naar onomstootbare feiten.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:44 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ali als je gevoel en logica niet kan vertrouwen, wat hou je dan over als ik vragen mag om iets te achterhalen?
Moet.. volgens wie?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:53 schreef koningdavid het volgende:
Je moet er wel zelf voor kiezen, je moet Zijn genade aannemen. Hij kan je niet dwingen namelijk, je hebt vrije wil.
De meeste ouders die van hun kinderen houden, geven ze toch ook wel eens straf hoor, dus zo vreemd is dat concept niet.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik heb moeite die twee los van elkaar te zien. Als je op het eindoordeel iemand echt lief hebt, dan ga je die toch niet straffen?
Heb 12:6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:21 schreef Antaresje het volgende:
[..]
De meeste ouders die van hun kinderen houden, geven ze toch ook wel eens straf hoor, dus zo vreemd is dat concept niet.
Ali het gaat er bij mij niet in dat God in een mens gaat zitten. Je hoeft mij ook niet te overtuigen dat dat zo is. Ik heb ook genoeg sessies gehad met redelijk gelovige Christenen hierover. Komt altijd naar voren dat zij ook die hele 3 eenheid niet snappen. Sommigen zeggen dan wel weer dat hij een profeet rol heeft maar dat hij dan ook weer Goddelijk is. De ander beweert dat hij een zoon is van God. Ik wil deze discussie ook niet aanwakkeren ofzo. ZIjn genoeg topics over geweest denk ik.quote:
Die abjectie komt van het feit dat je niet weet wat het doel is van de creatie mens. Dat een ongelovige ook dingen doet wat 'goed' is zijn alleen maar straf verminderende factoren omdat hij volkomen zijn doel mist.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:24 schreef Monolith het volgende:
Overigens vind ik het hele idee (dat sommige gelovigen aanhang) van een god die mensen die de meest walgelijke daden hebben gepleegd, maar vervolgens braaf bekeerd zijn en een gelovig leventje zijn gaan leiden wel "in 'de hemel komen" en mensen die hun hele leven in dienst van anderen hebben gesteld, maar niet bekeerd zijn "in de hel komen" volkomen abject.
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:33 schreef kazakx het volgende:
[..]
Die abjectie komt van het feit dat je niet weet wat het doel is van de creatie mens. Dat een ongelovige ook dingen doet wat 'goed' is zijn alleen maar straf verminderende factoren omdat hij volkomen zijn doel mist.
Maar stel nou dat het wel kan en ook is gebeurd? Op basis waarvan verwerp je deze doctrine? Als wij als mensen iets goddelijks niet kunnen bevatten, wil dat dan zeggen dat het niet waar kan zijn?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:29 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ali het gaat er bij mij niet in dat God in een mens gaat zitten.
Ha, ja, opdat ze er iets van leren! Zodat ze uiteindelijk er beter van worden.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:21 schreef Antaresje het volgende:
De meeste ouders die van hun kinderen houden, geven ze toch ook wel eens straf hoor, dus zo vreemd is dat concept niet.
Haten is toch een zonde,en god haat zonde???quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:24 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Klopt. Homoseksuele seks ziet God blijkbaar als iets onreins dat bestraft moet worden. Net zoals onreine heteroseksuele zonden bestraft moest worden. En de straffen waren zwaar in die tijd. Wil dit zeggen dat God die mensen niet liefheeft? Nee, volgens mij niet.
[..]
Zet het volgende keer even in de context please:
Johannes 3:
35 De Vader heeft de Zoon lief en heeft alle macht aan hem overgedragen. 36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’
Gods toorn rust in principe op iedereen. De straf van zonde is namelijk de dood, zo leert de bijbel. Een superieur moreel wezen als God kan zonde niet verdragen. Een beetje marchanderen hier en daar en zaken door de vingers zien, zou niet volmaakt moreel zijn. Nee, als volmaakt moreel wezen zijnde, HAAT God de zonde. De straf daarvoor is zwaar, namelijk de dood. Een zondig, imperfect iemand kan immers niet de perfecte hemel in.
Gelukkig heeft God een dermate groot verzoenoffer gebracht, God zelf die aan het kruis hangt, voor ALLE zonden van de hele wereld. De enige voorwaarde is dat je dit offer aanneemt. Als jij in de rechtzaal staat en je krijgt een geldboete opgeleged, en iemand wil die van jou overnemen moet je dat wel toestaan.
Zo ook met het offer van Jezus.
Geloof je in Jezus en zijn offer -> dan neem je de verzoening aan en rust Gods toorn niet meer op je.
Geloof je niet in Jezus en zijn offer -> dan heb je de verzoening niet aangenomen en rust Gods toorn nog steeds op je.
Het is nog altijd je vrije wil. Want liefde en geloof kan niet afgedwongen worden.
En wat maakt dat juist hij meer gezag heeft dan alle anderen? Waarom zou hij gelijk moeten hebben dan, bijvoorbeeld, de kruisvaarders?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:05 schreef kazakx het volgende:
[..]
Nou, behalve dat hij ook een geestelijke leider (en dus gezag heeft)
Ik mag toch niet hopen dat je hier nu zegt dat een persoon het standpunt van alle mensen in een periode vertegenwoordigt?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:05 schreef kazakx het volgende:
was en dat in die periode waarschijnlijk het Christelijke Jezus een andere invulling had.
En blij toe. Prijs de Heer.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Heb 12:6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
Ik zou me s verder verdiepen in de Islam. Er klopt namelijk bijna niks van wat je hierin neerzet. Oppervlakkige media een beelden kennis noem ik dit.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:57 schreef bigore het volgende:
Bij de Islam gaan bij bepaalde opvattingen werkelijk me tenen krullen, hierdoor is ook het extremisme veel erger omdat die het letterlijk interpreteren wat in de islam staat. Hoe je vrouwen moet behandelen, ongelovigen noem maar op. Klinkt als een alles behalve erbarmelijke God.
thats quite rightquote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik kan niet geloven in de geïnspireerdheid van de koran omdat er voor mij niets is wat daar op wijst. De bijbel bevat vele, uitgebreide profeties en ik geloof dat die accuraat zijn, waardoor voor mij bewezen is dat er sprake is van goddelijke inspiratie. Verder blijkt praktisering van het christelijk geloof enorme veranderingen teweeg te kunnen brengen, ik ervaar de kracht van die God in de bijbel in mijn leven op alle fronten, en ook in dat opzicht blijkt de bijbel de waarheid te spreken. Die combinatie maakt het voor mij wel duidelijk wat ik kan geloven.
Ik geloof niet dat het dezelfde veranderingen teweeg kan brengen op persoonlijk vlak nee. Niet zozeer qua godsdienst als geheel, maar in je leven persoonlijk. Ik heb echt een relatie met God gekregen, ervaar Hem in mijn leven, ik denk dat dat bij de islam toch anders ligt.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:27 schreef klaasdj het volgende:
[..]
thats quite right
maar: zeg je hier nou ook dat de practisering van de islam geen enorme verandering teweeg kan brengen? ik geloof dat over impact weining te discuseren te valt, de islam is godsdienst nr 2, christendom nr 1, dus allebij ongelofelijk groot.
De verklaring die ik aanhang vind ik niet vergezocht, omdat ie, voor zover ik weet, klopt met historishe gebeurtenissen en hedendaagse ontwikkelingen.quote:Er zijn best profetien in de bijbel die nu gebeuren, alleen is hier niet heel veel interesse in...en sommige theorien over profetien die nu afspelen zijn best vergezocht....
En dat getuigt dus m.i. van een volstrekt verziekte moraal. Uberhaupt getuigt "eeuwig branden in de hel" al van een zieke moraal omdat het volstrekt buitenproportioneel is zoals Russell al betoogde, maar het idee dat bijvoorbeeld Adolf Hitler in de hemel zou komen na bekering, maar Gandhi niet is wat mij betreft vrij ziek. Een god die eist dat hij aanbeden wordt en anders mensen naar een hel stuurt is een tirannieke narcist.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:33 schreef kazakx het volgende:
[..]
Die abjectie komt van het feit dat je niet weet wat het doel is van de creatie mens. Dat een ongelovige ook dingen doet wat 'goed' is zijn alleen maar straf verminderende factoren omdat hij volkomen zijn doel mist.
Je snapt de hele essentie niet van de schepping. Je gelooft niet in een God. Je bedenkt zomaar wat dingen over die God waar je niet in gelooft. Je accepteerd ook niet de dingen die over God gezegd worden in de Koran. En met deze misvattingen en je eigen ongegronde aannames over God spring je dan naar foute conclusies. En met je eigen foute conclusies beschuldig je dan die God waar je niet in gelooft of sterker nog je beschuldigt gelovigen dat zij in zo een God (jou eigen invulling van God) geloven.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 01:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
En dat getuigt dus m.i. van een volstrekt verziekte moraal. Uberhaupt getuigt "eeuwig branden in de hel" al van een zieke moraal omdat het volstrekt buitenproportioneel is zoals Russell al betoogde, maar het idee dat bijvoorbeeld Adolf Hitler in de hemel zou komen na bekering, maar Gandhi niet is wat mij betreft vrij ziek. Een god die eist dat hij aanbeden wordt en anders mensen naar een hel stuurt is een tirannieke narcist.
Dit is inderdaad exact wat mijn vriendin ook zegt. Mijn vraag is dan ook, hebben moslims dit niet?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 23:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat het dezelfde veranderingen teweeg kan brengen op persoonlijk vlak nee. Niet zozeer qua godsdienst als geheel, maar in je leven persoonlijk. Ik heb echt een relatie met God gekregen, ervaar Hem in mijn leven, ik denk dat dat bij de islam toch anders ligt.
[..]
De verklaring die ik aanhang vind ik niet vergezocht, omdat ie, voor zover ik weet, klopt met historishe gebeurtenissen en hedendaagse ontwikkelingen.
Dus jij zegt dat er niet deze bepaalde zaken in de bijbel staan omtrent vrouwen en ongelovigen? Hoe moeten vrouwen volgens jou leven als je de koran als leidraad neemt? graag met verzen erbij.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:13 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik zou me s verder verdiepen in de Islam. Er klopt namelijk bijna niks van wat je hierin neerzet. Oppervlakkige media een beelden kennis noem ik dit.
Gr,
Kazakx
Ik wilde graag zo antwoorden:quote:Op zaterdag 24 mei 2008 09:32 schreef kazakx het volgende:
[..]
Je snapt de hele essentie niet van de schepping. Je gelooft niet in een God. Je bedenkt zomaar wat dingen over die God waar je niet in gelooft. Je accepteerd ook niet de dingen die over God gezegd worden in de Koran. En met deze misvattingen en je eigen ongegronde aannames over God spring je dan naar foute conclusies. En met je eigen foute conclusies beschuldig je dan die God waar je niet in gelooft of sterker nog je beschuldigt gelovigen dat zij in zo een God (jou eigen invulling van God) geloven.![]()
Stel jezelf de volgende vragen om de schepping beter te begrijpen:
- Als er een God bestaat en hij is almachtig. Wat zou dan het doel zijn om deze wereld niet perfect te maken. Dus hij creeert de mens die de schepping kan begrijpen. Hij geeft de mens oneindige verlangens, behoeftes, dromen en het ' willen' . Zou deze God dan nog almachtig zijn als hij deze dingen niet beantwoord of vervult. Hij is almachtig dus hij zou die makkelijk kunnen vervullen. Hier zit dus een bedoeling achter. Probeer deze voor jezelf te beantwoorden. Als je er niet uitkomt vraag het.
- Naar aanleiding van de vorige vraag, denk je dat hij ons gecreeerd heeft met het enige doel dat wij goed moeten zijn voor elkaar? Of is goed zijn voor elkaar bedoeld (en dus een subdoel) om een hoger doel te bewerkstelligen? Naar aanleiding van jou conclusie zie jij dit als hoogste doel. Die is dus niet gegrond.
- Hem aanbidden, is dat een eigenschap van de mens? Of heeft de mens dit in zich? Heeft de mens van nature de neiging om dingen te aanbidden (of in die trand dingen te verheven naar aanbiddingsnivo) als hij ultieme schoonheid, intelligentie en macht ziet?
Ik wilde eigenlijk voor jou nog meer vragen bedenken om het duidelijker te maken maar heb nu even geen tijd. Probeer de zojuist gestelde vragen te beantwoorden en de scheppingsdoel zal al wat duidelijker worden...
Zodat je misschien ziet hoe vast je zit in je eigen situatie. Ja, dat denk je ook van mij.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:22 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dit hebben we 100 keer besproken. Je hebt er een rationeel en logisch antwoord op gekregen. En toch probeer je opnieuw twijfel in mensen teweeg te brengenKick je hierop ofzo?
Iedere redenering is in principe een cricelredenering: dat wil zeggen dat je er wat voor moet aannemen voordat je gaat redeneren. En dan klopt de redenatie ook weer met wat je aangenomen hebt.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 10:13 schreef Modus het volgende:
De post van kazakx is 1 grote cirkelredenering.
Sorry, maar in mijn beleving is een God volstrekt onlogisch. Zoals ik het zie is als dit:quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:06 schreef klaasdj het volgende:
[..]
Iedere redenering is in principe een cricelredenering: dat wil zeggen dat je er wat voor moet aannemen voordat je gaat redeneren. En dan klopt de redenatie ook weer met wat je aangenomen hebt.
Als er geen God bestaat, wat volstrekt onlogisch is, aangenomen het feit dat wij bestaan, dan zijn we hier inprincipe doelloos, Maar kan iemand mij uitleggen waarom we normen en waarden hebben? Waarom iets mooi of lelijk is?
Toch zie je God vrij weinig voor een bestaand God. Ik vraag me wel eens af, als God bestaat, waarom komt hij niet naar beneden en verteld ons dat nu? dan zou deze discussie overbodig zijn. Tja, Hij heeft zijn zoon al gestuurd, maar dat is geen proof, in de zin van dat we daarmee kunnen bewijzen dat God uberhaubt bestaat, en wat zijn bedoeling is.
Het zou het leven denk ik een stuk makkelijker maken.
Een cirkelredenering is een redenering waarbij je hetgeen je gaat bewijzen al (impliciet) aanneemt. En dat is lang niet met elke redenering het geval. Er zijn genoeg redeneringen die vanuit hun aannames op iets uitkomt dat niet zo trivaal is dat het direct uit de aannames volgt.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:06 schreef klaasdj het volgende:
Iedere redenering is in principe een cricelredenering: dat wil zeggen dat je er wat voor moet aannemen voordat je gaat redeneren. En dan klopt de redenatie ook weer met wat je aangenomen hebt.
Hoezo is het onlogisch dat er geen God is, gezien het feit dat wij bestaan? Waarom zijn we hier dan doelloos? Het staat je vrij om zelf een doel te kiezen in je leven hoor. En waarom we normen en waarden hebben? Dat is een evolutionaire noodzaak om in een grotere groep te kunnen overleven. Waarom iets mooi of lelijk is? Dat is deels contingent, deels evolutionair te verklaren. Maar, kijk eens naar TV beelden uit de jaren 80, wat een belachelijke kapsels, kleding en brillen die mensen hebben. Dat is typisch mode. Er is geen absoluut in mooi en lelijk. En dat verschijnsel is er of God nu wel of niet bestaat. Wat mensen betreft verschillen smaken ook, maar zijn er wel enkele evolutionaire redenen aan te wijzen.quote:Als er geen God bestaat, wat volstrekt onlogisch is, aangenomen het feit dat wij bestaan, dan zijn we hier inprincipe doelloos, Maar kan iemand mij uitleggen waarom we normen en waarden hebben? Waarom iets mooi of lelijk is?
Volgens Joden en Moslims (o.a.) heeft hij z'n zoon helemaal niet gestuurd.quote:Toch zie je God vrij weinig voor een bestaand God. Ik vraag me wel eens af, als God bestaat, waarom komt hij niet naar beneden en verteld ons dat nu? dan zou deze discussie overbodig zijn. Tja, Hij heeft zijn zoon al gestuurd, maar dat is geen proof, in de zin van dat we daarmee kunnen bewijzen dat God uberhaubt bestaat, en wat zijn bedoeling is.
Denk je? Ik denk het niet.quote:Het zou het leven denk ik een stuk makkelijker maken.
Jawel want je neemt iets aan en op basis daarvan doe je redenering en klopt het dan (in)direct met je aanames. Als het dan niet lijkt te kloppen is het of een foute redenering of je redeneerd waarom het danwel onlogisch is, op diezelfde aannames. Dat is overigens wel een beetje een andere discussie.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een cirkelredenering is een redenering waarbij je hetgeen je gaat bewijzen al (impliciet) aanneemt. En dat is lang niet met elke redenering het geval. Er zijn genoeg redeneringen die vanuit hun aannames op iets uitkomt dat niet zo trivaal is dat het direct uit de aannames volgt.
[..]
Ok, maar in de jaren zeventig vonden mensen een pauw al mooi, en nu nog. Ga niet vertellen dat een pauw dat nodig heeft om zich te kunnen vermenigvuldigen, want dan had het wat bescheinener gekunt. Het is simpelweg met de evolutietheorie niet verklaarbaar waarom die pauw zo'n staart heeft.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:22 schreef Iblis het volgende:
Hoezo is het onlogisch dat er geen God is, gezien het feit dat wij bestaan? Waarom zijn we hier dan doelloos? Het staat je vrij om zelf een doel te kiezen in je leven hoor. En waarom we normen en waarden hebben? Dat is een evolutionaire noodzaak om in een grotere groep te kunnen overleven. Waarom iets mooi of lelijk is? Dat is deels contingent, deels evolutionair te verklaren. Maar, kijk eens naar TV beelden uit de jaren 80, wat een belachelijke kapsels, kleding en brillen die mensen hebben. Dat is typisch mode. Er is geen absoluut in mooi en lelijk. En dat verschijnsel is er of God nu wel of niet bestaat. Wat mensen betreft verschillen smaken ook, maar zijn er wel enkele evolutionaire redenen aan te wijzen.
[..]
Doet dat er toe in deze context?quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:22 schreef Iblis het volgende:
Volgens Joden en Moslims (o.a.) heeft hij z'n zoon helemaal niet gestuurd.
[..]
Ik denk het wel.quote:
quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:22 schreef Iblis het volgende:
Volgens Joden en Moslims (o.a.) heeft hij z'n zoon helemaal niet gestuurd geen zoon.
quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:41 schreef Triggershot het volgende:
Nothing comes in to existence, from nothing by nothing, with nothing. I cant come into existing from nothing with nothing by nothing, through some stupid accident which never existed because nothing is there.
Psychologie en Biologie bieden daar uitgebreide verklaringen voor, daar heb je dus ook geen God voor nodig. Dat geldt ook voor de staart van die pauw,quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:06 schreef klaasdj het volgende:
Maar kan iemand mij uitleggen waarom we normen en waarden hebben? Waarom iets mooi of lelijk is?
Ik vind die verklaringen te makkelijk af.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:47 schreef Frezer het volgende:
[..]
Psychologie en Biologie bieden daar uitgebreide verklaringen voor, daar heb je dus ook geen God voor nodig.
De arrogantiequote:Op vrijdag 23 mei 2008 08:40 schreef bigore het volgende:
Antwoord van haar gaat dan meestal richting dat haar geloof toch sterker is dat welke islam persoon dan ook. De islam is niet het juiste geloof en is ook te gewelddadig.
'k Was christen vanwege mijn christelijke opvoeding en de omgeving waarin ik opgroeide. Net zoals 90% van alle gelovigen, hoewel zo altijd zullen zeggen dat ze 'er echt zélf voor gekozen hebben'. Op dat moment voelde dat ook wel zo, maar pas later ontdekte ik op hoeveel schijnwaarheden ik vertrouwde.quote:Mijn vraag hier is dan ook, als je christen of moslim bent. Probeer in eigen woorden eens uit te leggen waarom jouw geloof de ware is en waarom je vind dat je oppositie(niet de juiste verwoording, maar goed) het aan het verkeerde eind heeft.
Ik doe helemaal geen aannames. Ik stel simpelweg dat een bepaalde opvatting moreel abject is. Jij maakt daar van dat ik dat projecteer op 'alle gelovigen'. Dit beeld dat ik schetste is echter wel dat sommige gelovigen mij hebben bevestigd. Bovendien is het voor in ieder geval de wat meer fundamentalistische gelovigen ook zo dat 'geloof in de verkeerde God' ook gewoon een zonde is en een enkeltje hel betekent.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 09:32 schreef kazakx het volgende:
[..]
Je snapt de hele essentie niet van de schepping. Je gelooft niet in een God. Je bedenkt zomaar wat dingen over die God waar je niet in gelooft. Je accepteerd ook niet de dingen die over God gezegd worden in de Koran. En met deze misvattingen en je eigen ongegronde aannames over God spring je dan naar foute conclusies. En met je eigen foute conclusies beschuldig je dan die God waar je niet in gelooft of sterker nog je beschuldigt gelovigen dat zij in zo een God (jou eigen invulling van God) geloven.![]()
Is dat een deistische god, theistische god, polytheistische god, pantheistische god, etcetera? Betreft die schepping een zogenaamde 'first cause' die het universum in gang gezet heeft, betreft het een hier en daar wat ingrijpende god, betreft het een god die actief 6000 jaar geleden de mens heeft geschapen, etcetera? Bovendien lijk jij van "de schepping" er weinig te begrijpen gezien je gedweep met creationisme.quote:Stel jezelf de volgende vragen om de schepping beter te begrijpen:
- Als er een God bestaat en hij is almachtig. Wat zou dan het doel zijn om deze wereld niet perfect te maken. Dus hij creeert de mens die de schepping kan begrijpen. Hij geeft de mens oneindige verlangens, behoeftes, dromen en het ' willen' . Zou deze God dan nog almachtig zijn als hij deze dingen niet beantwoord of vervult. Hij is almachtig dus hij zou die makkelijk kunnen vervullen. Hier zit dus een bedoeling achter. Probeer deze voor jezelf te beantwoorden. Als je er niet uitkomt vraag het.
Wat jij niet doorhebt is dat je een enorm beperkte monotheistische, Abrahamistische visie neerlegt en verwacht dat anderen vanuit dat perspectief redeneren. Je zet hier geen perspectief neer van 'de gelovige' versus 'de ongelovige', maar dat van een humanistisch wereldbeeld versus een geinstantieerde vorm van het monotheisme.quote:Ik wilde eigenlijk voor jou nog meer vragen bedenken om het duidelijker te maken maar heb nu even geen tijd. Probeer de zojuist gestelde vragen te beantwoorden en de scheppingsdoel zal al wat duidelijker worden...
Wat wil je horen? Dat de wetenschap ook niet alles weten? Dat is zo. Niemand kan een duidelijke theorie formuleren over wat er was voor T=1. Is dat een godsbewijs? Laat staan bewijs voor 1 van de religies.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:27 schreef klaasdj het volgende:
Het feit dat je zelfbewust bent, is dat niet het ultieme bewijs van god? Zou zelfbewustzijn zich kunnen ontwikkelen in miljarden jaren? Als ik in de evolutietheorie zou geloven zou dat zijn als ik zou weten dat ik een robot was. Maar dat kon ik dan niet weten, want dat was ik zelfbewust.
Daar komt bij dat qua tijd de evolutietheorie ook niet klopt. Er was geen tijd voor de big bang, toen was ie er uit niets, en toen begon de tijd te lopen? maak het de kat wijs. Er was geen tijd en oppeens begint het op een na ingewikkeldste wat er bestaat te werken. Niet traag of iets dergelijks, maar gewoon constant(voor zover je het constant mag noemen volgens einstein). En dat uit een explosie, wonderlijk:P dat materiaal ontstaat begrijp ik nog wel een klein beetje, maar dit is volstrekt onlogisch...
Je omschrijft ze dan ook erg kort door de bocht. Een beetje op de manier : een oog kan niet evolutionair ontstaan want als je 1 onderdeel weg laat functioneerd het niet meer.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:49 schreef klaasdj het volgende:
[..]
Ik vind die verklaringen te makkelijk af.
Ze zeggen: om vrouwtjes te lokken --> pauw
Dat blijkt het best te werken -->normen en waarden
Daar gaat dit topic over.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:06 schreef klaasdj het volgende:
Als er geen God bestaat, wat volstrekt onlogisch is, aangenomen het feit dat wij bestaan, dan zijn we hier inprincipe doelloos, Maar kan iemand mij uitleggen waarom we normen en waarden hebben?
Alsof er een objectief concept van mooi en lelijk is. Neem alleen al het beeld van 'de mooie vrouw' door de jaren heen of in verschillende culturen.quote:Waarom iets mooi of lelijk is?
Absolute waarheid is een lastig ding.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:55 schreef Amokzaaier het volgende:
Vind je het niet raar dat mensen uit een Christelijke omgeving compleet overtuigd Christen zijn vaak... Hindoeisten overtuigd Hindoeist.. mensen uit atheistische omgeving atheist... Dan geloven dus sowieso 95% vd mensen het verkeerde.. maar allen zijn heilig overtuigd
je bedoelt t=0? of bedoel je Kelvin=1quote:
ten diepste wel...hoe kan een cel uberhaupt weten welke vorm hij moet krijgen, dat begrijpen we nog niet eens, en wel zeggen dat een oog evotheoretisch verklaarbaar is?quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:58 schreef Frezer het volgende:
[..]
Je omschrijft ze dan ook erg kort door de bocht. Een beetje op de manier : een oog kan niet evolutionair ontstaan want als je 1 onderdeel weg laat functioneerd het niet meer.
Inductieve redeneringen bieden natuurlijk nooit absolute zekerheid. Deductieve redeneringen daarentegen wel, maar daar heb je niet zo gek veel aan in de wetenschap.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 13:12 schreef klaasdj het volgende:
[..]
je bedoelt t=0? of bedoel je Kelvin=1
wat ik wil horen is dat je niet stellig zeker kan weten dat god niet bestaat, puur uit de evotheorie
Dat begrijpen 'we' vrij goed hoor, jij misschien niet, maar dat lijkt me geen reden om die onwetendheid op 'ons' te projecteren.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 13:14 schreef klaasdj het volgende:
[..]
ten diepste wel...hoe kan een cel uberhaupt weten welke vorm hij moet krijgen, dat begrijpen we nog niet eens
Dat begrijpen we ook uitstekend. Darwin haalde 150 jaar geleden het voorbeeld van een oog aan als iets dat 'lastig te bevatten lijkt als zijnde geevolueerd', maar er is ook nog zoiets als vooruitgang in de wetenschap.quote:, en wel zeggen dat een oog evotheoretisch verklaarbaar is?
Dat is waar. Maar de evolutietheorie is ook niet bedoeld als weerlegging van het Godsgeloof, en je schijnt er ook niet erg veel van te begrijpen.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 13:12 schreef klaasdj het volgende:
wat ik wil horen is dat je niet stellig zeker kan weten dat god niet bestaat, puur uit de evotheorie
dingen zeker weten kan nooit op basis van 1 bewijsstuk. Het Adam en Eva verhaal is echter wel erg onwaarschijnlijk als je naar de evolutietheorie kijkt.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 13:12 schreef klaasdj het volgende:
[..]
je bedoelt t=0? of bedoel je Kelvin=1
je bent ergens 'on' vergeten volgens mij.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 14:10 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
dingen zeker weten kan nooit op basis van 1 bewijsstuk. Het Adam en Eva verhaal is echter wel erg waarschijnlijk als je naar de evolutietheorie kijkt.
En daar heb je het verschil tussen gelovig/religieus en niet gelovig. Voor die eerste groep bestaat er (in hun perceptie) wel een absolute zekerheid.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 13:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Inductieve redeneringen bieden natuurlijk nooit absolute zekerheid. Deductieve redeneringen daarentegen wel, maar daar heb je niet zo gek veel aan in de wetenschap.
Ik geloof niet dat dat mogelijk is.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 09:41 schreef bigore het volgende:
[..]
Dit is inderdaad exact wat mijn vriendin ook zegt. Mijn vraag is dan ook, hebben moslims dit niet?
Maar als je het over liefde wil hebben, loop je toch echt tegen een muur aan. Er zijn allerlei evolutiepsychogische theorietjes en verklaringen, maar niks daarvan is bewijsbaar, het zijn fantasieverhalen. Laat nou juist God als het verschijnsel liefde beschreven worden.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:47 schreef Frezer het volgende:
[..]
Psychologie en Biologie bieden daar uitgebreide verklaringen voor, daar heb je dus ook geen God voor nodig. Dat geldt ook voor de staart van die pauw,.
Dat komt omdat gelovigen maar al te graag delen in moderne 'verworvenheden' als feminisme, drugsgebruik en seks voor het huwelijk. Dan is de stap naar volledig seculier leven niet groot meer: ze staan immers toch niet kritisch tegenover de moderniteit.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zie het ook bij een huisgenote van me. Zij zegt ook christen te zijn, maar prefereert het oude testament, gelooft niet zo in Jezus. Als ik kijk naar haar leven, haar gedrag, wat voor dingen ze doet, zie ik gewoon die zonde overheersen. Als je een goede relatie met God hebt, zou dat als het goed is steeds minder moeten worden, bij haar zie ik dat niet. Ik zie dat ook als aanwijzing dat je Jezus gewoon nodig hebt, Hij is de enige manier. Dus voor moslims is dat ook een probleem als zij werkelijk tot God willen komen. Ik heb 6 maanden met een moslim op 1 kamer gewoond en zie daar hetzelfde verschijnsel, evenals bij vele andere moslims. De wil en inzet is er wel, maar het pad dat ze belopen leidt niet naar God, zo zie ik het.
Zucht, wat is er mis met mensen die zoiets als liefde wetenschappelijk proberen te verklaren?quote:Op zaterdag 24 mei 2008 15:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar als je het over liefde wil hebben, loop je toch echt tegen een muur aan. Er zijn allerlei evolutiepsychogische theorietjes en verklaringen, maar niks daarvan is bewijsbaar, het zijn fantasieverhalen. Laat nou juist God als het verschijnsel liefde beschreven worden.
Dat is net als creationisten die claimen dat enige afwijking van het dogma dat god 6.000 jaar geleden het heelal geschapen heeft, er een wereldwijde vloed heeft plaatsgevonden, etcetera de eerste stap naar een seculier leven is. Vasthouden aan dogma's is geen deugd wat mij betreft.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 16:05 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat komt omdat gelovigen maar al te graag delen in moderne 'verworvenheden' als feminisme, drugsgebruik en seks voor het huwelijk. Dan is de stap naar volledig seculier leven niet groot meer: ze staan immers toch niet kritisch tegenover de moderniteit.
Ik heb hier 3 dagen terug een heel indrukwekkend gesprek over gehad ( en het werd nog indrukwekkender toen er bombardementen werden ingezet, maar dat terzijdequote:Op zaterdag 24 mei 2008 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat dat mogelijk is.
Jezus zegt dat er maar 1 poort naar God is, en dat is Hijzelf. Zonder Jezus zijn je gebeden niet acceptabel voor God, omdat je nog altijd in overtreding bent en dus niet waardig bent voor God. Als je Jezus niet hebt om de prijs voor je overtredingen te betalen, kun je simpelweg niet tot God komen.
Ik zie het ook bij een huisgenote van me. Zij zegt ook christen te zijn, maar prefereert het oude testament, gelooft niet zo in Jezus. Als ik kijk naar haar leven, haar gedrag, wat voor dingen ze doet, zie ik gewoon die zonde overheersen. Als je een goede relatie met God hebt, zou dat als het goed is steeds minder moeten worden, bij haar zie ik dat niet. Ik zie dat ook als aanwijzing dat je Jezus gewoon nodig hebt, Hij is de enige manier. Dus voor moslims is dat ook een probleem als zij werkelijk tot God willen komen. Ik heb 6 maanden met een moslim op 1 kamer gewoond en zie daar hetzelfde verschijnsel, evenals bij vele andere moslims. De wil en inzet is er wel, maar het pad dat ze belopen leidt niet naar God, zo zie ik het.
Het is dus niet zo dat ik moslims daarmee af wil kraken, ik geloof alleen niet dat die godsdienst de godsdienst van God is. Dat kan ik niet geloven.
Je kan het arrogantie vinden, ik vind het logisch.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 17:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb hier 3 dagen terug een heel indrukwekkend gesprek over gehad ( en het werd nog indrukwekkender toen er bombardementen werden ingezet, maar dat terzijde), bij ene meneer Simon Schoon, hoogleraar Verhouding Jodendom-Christendom, in Nes Ammim, vlakbij de Libaneze grens. Hij werkt er al jaren als predikant in de kiboets. Er was een groep evangelisten die ook dergelijke opmerkingen maakten die avond daarvoor in de kerk, en hij ging hierop verder in toen we bij hem de avond erop thuis een wijntje zaten te drinken. Het gesprek was uitermate interessant, en het gaat te ver om het hier uit de doeken te doen. Het kwam er op neer dat iemands mening hierover zeer waarschijnlijk sterk veranderd als je jarenlang in een omgeving als Israel woont, met haar unieke smeltkroes van religies. Zijn stelling was dat als je je zoveel verdiept in het Joodse en Islamitische geloof, je simpelweg niet meer kunt geloven in die "ene en unieke weg". Het is zo makkelijk om vanuit Nederland te gaan theoretiseren met de bijbel in de hand, en te pretenderen dat wij Europeanen het allemaal wel weten hoe de teksten moeten worden geïnterpreteerd. Het is naief. Ook stelde hij dat je uit de Griekse grondtekst dergelijke redenaties als die van jou niet kunt rechtvaardigen.
Hij was bevriend met een Rabbi, en vlak voor diens sterven hadden ze een gesprek over het Jodendom, het Christendom en Jezus. Moest hij de rabbi nu vertellen dat de beste man dan wel een vroom Jood was, maar omdat hij Jezus niet als de weg naar God had gekozen hij verloren was? Potdomme zeg, de arrogantie.
Verder zie ik jouw ervaring ook bij Christenen. Om je eigen persoonlijke ervaringen zo ver door te voeren vind ik oppervlakkig; het Christelijke geloof is niet een uniek geloof wat mensen beter laat leven. Je hebt net zo goed lakse Christenen.
Ik vond de man zeer inspirerend; het was een verademing om een hoogleraar te horen die niet dat muurtje om zich heen bouwt en uniekheid claimt. Een hele bijzondere ervaring
quote:Op zaterdag 24 mei 2008 19:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[…]
quote:ze·loot (de m; zeloten):
1 blind ijveraar voor religieuze of ethische denkbeelden
Jongen jongen toch. Ik hoop voor je dat je wereldbeeld niet aan het wankelen gebracht wordt, want volgens mij ben je dan rijp voor een inrichting. Je bent wel heel erg zeker van je zaak.quote:wet·ti·cis·me (het):
1 het streng, m.n. al te streng volgen van een religieuze of morele code
Bewijs mij dat mijn redenatie fout is en ik sta open voor iets anders. Ja ik ben een ontzettende fundamentalist, maar ik geloof gewoon dat dit de waarheid is. Dus bewijs me iets anders als je een beter alternatief hebt.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 19:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
[..]
[..]
Jongen jongen toch. Ik hoop voor je dat je wereldbeeld niet aan het wankelen gebracht wordt, want volgens mij ben je dan rijp voor een inrichting. Je bent wel heel erg zeker van je zaak.
De vraag is natuurlijk: wie zou bij God willen horen, als hij net zo redeneert als jij hier doetquote:Op zaterdag 24 mei 2008 19:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[...]
Iedereen die wil accepteren dat hij zijn hele leven al fout bezig is, die fouten niet meer wil maken, en naar een uitweg zoekt. Iedereen die zichzelf wel heel oke vindt en geen verantwoordelijkheid wil nemen, zal het niet willen horen.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:05 schreef VonHinten het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk: wie zou bij God willen horen, als hij net zo redeneert als jij hier doet
De jouwe, want er is niemand anders die jouw lichaam bestuurt dan jijzelf. Neem gewoon verantwoordelijkheid voor je eigen acties, zo moeilijk is het niet.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:10 schreef Apropos het volgende:
Maar wiens schuld is het, dat ik mijn hele leven fout besteed?
Even een snelle reactie, later misschien meer. Als je allerhande dogma's aanneemt en de bijbel allemaal Westers en letterlijk opvat, dan kun je inderdaad jouw redenatie hierboven als kloppend zien. Dat maakt het nog niet logisch, en ook niet aannemelijk.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 19:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je kan het arrogantie vinden, ik vind het logisch.
Als ik het even op een rijtje zet, is dit de situatie:
Iedereen heeft Gods eeuwige morele wet, de 10 geboden, overtreden.
De straf op overtreding van deze wet is de dood.
Wij verdienen daarom allemaal te sterven, omdat er anders geen rechtvaardigheid is. Waar een misdaad is gepleegd, moet gestraft worden om recht te zetten.
God houdt van ons en wil niet dat wij sterven.
God heeft zijn eigen zoon gestuurd om die dood voor ons te sterven.
Als je dit offer van God niet aanneemt, zul je dus zelf de prijs moeten betalen.
Ik zou het trouwens erg bizar vinden als deze redenatie niet zou kloppen, want volgens mij is het hele nieuwe testament doorspekt van deze doctrine. Ik vraag me dan ook af hoe je hier omheen zou kunnen? Hoe kan ik mijzelf rechtvaardigen zonder te sterven? Hoe kan ik het eeuwige leven van God verkrijgen, als ik zelf degene ben die voor mijn overtredingen moet sterven? Het is onmogelijk zonder Jezus. Aangezien zonde en God niet samengaan, moet er iets zijn wat mij acceptabel maakt voor God. Dat is dus Jezus.
Zolang je geen toegang hebt tot God, zal je ook niet de heiligmaking door kunnen maken. Misschien zijn de mensen in Israël erg goed bezig volgens menselijke standaarden, als de bovenstaande redenatie klopt, kan dat niet zijn volgens hemelse standaarden. Ik kan dat niet geloven, omdat het niet logisch is. Natuurlijk heb je lakse christenen. Dat wil niet zeggen dat ze de mogelijkheid hebben om toch te veranderen, als ze dat zelf zouden willen. Ze nemen in ieder geval God zelf aan als ze dat zouden doen, in plaats van op hun eigen manier beter te worden. Dat is wat ik over het algemeen bij alle andere religies zie. Goede werken zijn echter niet hetzelfde als rechtvaardiging voor misdaden. Stel dat ik iemand vermoord, en als straf moet ik in een bejaardentehuis gaan werken om voor oude mensen te zorgen, verder gaat mijn leven gewoon door als eerst. Zou dat rechtvaardig zijn?
En tja, van die Rabbi, dat dat arrogantie zou zijn, het zou ook gewoon de waarheid kunnen zijn? Stel er is een meisje, en er zijn 100 mannen, waaronder jij, en jij bent de vader van dat meisje. Jij staat op en zegt dat je de vader bent, vervolgens komt er iemand die zegt dat dat arrogantie is, van al die mannen zou nou juist JIJ de vader zijn? Het kan ook gewoon een feit zijn.
Het gaat niet alleen om een 'beter mens worden'. Je misdaden moeten ook vergeven worden, er moet rechtvaardigheid zijn. Waar joden nog lammeren zouden moeten slachten, hebben christenen Jezus aangenomen als het lam Gods. Als Jezus dus het lam Gods ook daadwerkelijk is, hebben joden een probleem. Dat zou dan geen arrogantie zijn, maar een feit.
Er is maar 1 waarheid voor ons allemaal. Als Jezus de messias is, heb je een probleem als je Hem niet accepteert. Hoe goed je je best ook doet, je bent en blijft in een staat van schuld en je eigen dood is de enige manier om dat te rechtvaardigen. Je kan dat gedeelte niet vergeten bij het komen tot God.
Dat is allemaal erg fraai, maar het heeft niets met de door jou hierboven geschetste verzoeningsleer te maken.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De jouwe, want er is niemand anders die jouw lichaam bestuurt dan jijzelf. Neem gewoon verantwoordelijkheid voor je eigen acties, zo moeilijk is het niet.
Volgens de predestinatieleer niet. Daarin is vantevoren al beslist wie is uitverkoren en wie niet; over dit soort dogmatisch denken kun je Knielen op een bed violen es lezen. Volgens de aanhangers is dit een heel "logisch" dogma ( sterker nog, het is volgens een deel ook nog tekstueel te onderbouwen, en dus kerygmatisch te noemen )quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De jouwe, want er is niemand anders die jouw lichaam bestuurt dan jijzelf. Neem gewoon verantwoordelijkheid voor je eigen acties, zo moeilijk is het niet.
Laten we de psychologische analyse die je op mijn posts losgelaten hebt achterwege laten, en discussiëren over inhoudelijke zaken. Ik zag dit ook al in die evolutietopics, zodra het inhoudelijk wordt, ben ik ineens een gek of iets dergelijks, maar alles wat ik zeg kan in ieder geval zeker níet waar zijn. Ik vind dat erg laf, en ergens ook respectloos, ik snap niet waarom je zo'n post op een forum plaatst. Ga in op wat ik zeg, niet op wat je denkt waarom ik zeg wat ik zeg.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Even een snelle reactie, later misschien meer. Als je allerhande dogma's aanneemt en de bijbel allemaal Westers en letterlijk opvat, dan kun je inderdaad jouw redenatie hierboven als kloppend zien. Dat maakt het nog niet logisch, en ook niet aannemelijk.
Jouw overtuiging is dat de Bijbel geschreven is om letterlijk opgevat te worden, en dat het bestaat uit een leer die heel specifiek is. Da's een duidelijke keuze, en als jij je daarbij goed voelt, kan niemand je daar vanaf halen. Als ik je posts lees, zie ik iemand die tijden op zoek is geweest naar iets als een waarheid, iets om zijn leven mee in te vullen, en geen genoegen neemt met iets wat minder is dan een absolute en duidelijk afgebakende "waarheid". Het Christendom is daar heel geschikt voor; dat kan heel nauwkeurig, letterlijk en dogmatisch opgesteld worden. Ik hoop alleen dat je beseft dat je hier een hele specifieke keuze maakt in je bijbelse en Christelijke opvattingen, en dat er legio gelovigen en hoogleraren zijn die het hierover absoluut niet met je eens zijn. We hebben het hier over theologie, geen wetenschap; je kunt dus niet eenvoudigweg zeggen dat 1 opvatting beter, meer succesvol of nauwkeuriger is dan een ander.
Jawel, want zodra jij accepteert dat jij degene bent die de overtredingen begaat, ongeacht de redenen waarom, en inziet dat je door je overtredingen problemen veroorzaakt, van welke aard dan ook, zou je berouw kunnen krijgen en willen stoppen met die overtredingen, ookal kan je dat niet op eigen houtje. Er is echter vergeving nodig voor elke overtreding die je begaan hebt, en God is zo vriendelijk geweest om de ontelbaar aantal keren dat jij al had moeten sterven op zich te nemen, waardoor jij vergeven kan worden en niet hoeft te sterven. Aan jou de keus om het aan te nemen of te verwerpen.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:21 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dat is allemaal erg fraai, maar het heeft niets met de door jou hierboven geschetste verzoeningsleer te maken.
Ik heb veel gediscussieerd daarover met mensen die er ook in geloofden. Ik vroeg me dan af waarom Jezus zou sterven voor iedereen, terwijl toch al vantevoren door een ander bepaalt is wie er gaan leven en wie niet. Wat is het nut van je leven geven voor een select groepje dat je zelf geselecteerd hebt en dat geen andere keuze heeft dan jou blind volgen, terwijl je de schepper bent van allemaal? Dan kan God geen liefde meer zijn.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Volgens de predestinatieleer niet. Daarin is vantevoren al beslist wie is uitverkoren en wie niet; over dit soort dogmatisch denken kun je Knielen op een bed violen es lezen. Volgens de aanhangers is dit een heel "logisch" dogma ( sterker nog, het is volgens een deel ook nog tekstueel te onderbouwen, en dus kerygmatisch te noemen )
En weer zit je te chargeren als een gek. Net zoals tussen bewijsbare theorieën en fantasieverhalen, zit ook tussen oprechte gelovigen volgens de christelijke leer en een zo iemand die jij hierboven schetst een groot grijs gebied. Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn eigen daden, en vind mezelf over het algemeen een aardig geschikte kerel, en ik ben vrij open-minded. Ga nu niet doen alsof iedereen die niet gelooft in hetzelfde als jij het óf niet begrepen heeft, óf het niet wil begrijpen.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Iedereen die wil accepteren dat hij zijn hele leven al fout bezig is, die fouten niet meer wil maken, en naar een uitweg zoekt. Iedereen die zichzelf wel heel oke vindt en geen verantwoordelijkheid wil nemen, zal het niet willen horen.
Je schijnt me nogal te kennen.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
, en God is zo vriendelijk geweest om de ontelbaar aantal keren dat jij al had moeten sterven op zich te nemen,
Juist dat jezelf een aardig geschikte kerel vinden is de grote valstrik. Dat is het punt wat ik ook wil maken. Voor God zijn wij allemaal in overtreding, maar die overtreding is voor ons normaal menselijk gedrag, en we vinden het van onszelf niet zo erg als het binnen de perken blijft. Volgens menselijke standaarden ben je vast een goede gast, maar God denkt er toch anders over. De vraag is of je die dingen die je fout doet, maar die zo normaal en menselijk zijn, en die je van jezelf goedkeurt maar eigenlijk ook fout zijn, ook wil verbeteren of niet. Als God bestaat is Hij de rechter, niet wijzelf.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:38 schreef VonHinten het volgende:
[..]
En weer zit je te chargeren als een gek. Net zoals tussen bewijsbare theorieën en fantasieverhalen, zit ook tussen oprechte gelovigen volgens de christelijke leer en een zo iemand die jij hierboven schetst een groot grijs gebied. Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn eigen daden, en vind mezelf over het algemeen een aardig geschikte kerel, en ik ben vrij open-minded. Ga nu niet doen alsof iedereen die niet gelooft in hetzelfde als jij het óf niet begrepen heeft, óf het niet wil begrijpen.
Kennelijk is het niet voor iedereen zo 'logisch' wat jij gelooft.
Maar waarom toch zo'n enorme discrepantie tussen God en mens?quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Juist dat jezelf een aardig geschikte kerel vinden is de grote valstrik. Dat is het punt wat ik ook wil maken. Voor God zijn wij allemaal in overtreding, maar die overtreding is voor ons normaal menselijk gedrag, en we vinden het van onszelf niet zo erg als het binnen de perken blijft. Volgens menselijke standaarden ben je vast een goede gast, maar God denkt er toch anders over. De vraag is of je die dingen die je fout doet, maar die zo normaal en menselijk zijn, en die je van jezelf goedkeurt maar eigenlijk ook fout zijn, ook wil verbeteren of niet. Als God bestaat is Hij de rechter, niet wijzelf.
Het is een beetje alsof ik in mijn konijnenhok een bordje ophang met 'Snuitje, je mag alleen aan de linkerkant van het hok schijten'. Vervolgens lukt hem dit uiteraard niet, en moet er iemand boeten. Snuitje zou dit natuurlijk zelf moeten doen (hij is immers ongehoorzaam geweest en moet de verantwoordelijkheid nemen voor zijn daden), maar als Snuitje mij elke dag 5x lief aankijkt, dan zal ik het hem vergeven en zijn bakje met eten en flesje met water blijven vullen.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jawel, want zodra jij accepteert dat jij degene bent die de overtredingen begaat, ongeacht de redenen waarom, en inziet dat je door je overtredingen problemen veroorzaakt, van welke aard dan ook, zou je berouw kunnen krijgen en willen stoppen met die overtredingen, ookal kan je dat niet op eigen houtje. Er is echter vergeving nodig voor elke overtreding die je begaan hebt, en God is zo vriendelijk geweest om de ontelbaar aantal keren dat jij al had moeten sterven op zich te nemen, waardoor jij vergeven kan worden en niet hoeft te sterven. Aan jou de keus om het aan te nemen of te verwerpen.
Nu heb je iets met inhoud geplaatst. Daar heb ik meer aan. Sorry maar ik kan er nogal pissig van worden als mensen aankomen met 'ik denk dat je dit daarom zegt, omdat je daar naar op zoek was, en dat is prima als je je daar goed bij voelt, maar weet wel dat het eigenlijk ook nog anders zit hoor'. Jij weet niet hoe ik tot het geloof ben gekomen, het is arrogant om dat te pretenderen, ook op basis van mijn posts. Maar goed, nu inhoudelijk dan.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:41 schreef Haushofer het volgende:
Als je dat van mijn post vind, dan lijkt het me vrij zinloos om verder te discusseren. Wat wou je bediscusseren? De validiteit van het dogma van de erfzonde? Da's een typisch Christelijke gedachte, het is niet authentiek Joods. Dat geeft niet, maar het is nogal pretentieus om te denken dat dit altijd al in de geschriften heeft gestaan; het impliceert dat de Joden hun eigen teksten al die eeuwen lang niet goed begrepen hebben. Dat kun je geloven, of niet. Ik lees het er niet in, jij wel, en de hele Katholieke kerk en andere dominaties met jou. Jij gelooft dat er buiten Jezus geen heil voor de mens is te vinden en baseert dit op een opvatting van Bijbelse teksten ( bijvoorbeeld Petrus zijn uitspraken in Handeling 4 of Johannes 14:6; de befaamde "ik ben de weg, de waarheid en het leven", waar veel mensen mee aan komen zetten als het om dit soort discussies gaat ), anderen vatten dit anders op. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar Paulus zijn opvattingen over Israëls heil; hij verwachtte dat binnen korte tijd Israël ook zou vallen voor het Christendom, wat echter niet gebeurde. Hoe vat je een tekst als Johannes 14:6 op en in welke context plaats je deze ? Mensen willen nu eenmaal graag teksten letterlijk opvatten en hun wereldbeeld scherp aflijnen; dat geeft immers meer zekerheid.
Jammer dat je mijn post respectloos en laf vind, maar als je het zonde van onze tijd vind, dan lijkt het me beter om het hier bij te laten.
Mijn idee is dat met de Westerse opvattingen van een Oosterse religie de nadruk wellicht is gelegd van een ietwat spirituele opvatting naar een rationele, Platonistische opvatting van de bijbel; het is allemaal "logisch", "rationeel", "consistent met elkaar", etcetera. Alsof je met de bijbel een logisch en innerlijk 100% consistent wereldbeeld kunt schapen. Terwijl je bij studie's als godsdienstwetenschappen en theologie al de betrekkelijkheid van de Bijbelse teksten geleerd krijgt, en leert dat je bij exegese de teksten in een bepaalde cultuur en context moet plaatsen.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:44 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Het is een beetje alsof ik in mijn konijnenhok een bordje ophang met 'Snuitje, je mag alleen aan de linkerkant van het hok schijten'. Vervolgens lukt hem dit uiteraard niet, en moet er iemand boeten. Snuitje zou dit natuurlijk zelf moeten doen (hij is immers ongehoorzaam geweest en moet de verantwoordelijkheid nemen voor zijn daden), maar als Snuitje mij elke dag 5x lief aankijkt, dan zal ik het hem vergeven en zijn bakje met eten en flesje met water blijven vullen.
Oftewel: geloven in een God die een lijst (voor de mens) onhaalbare wetten uitschrijft en ze vervolgens 'vergeeft'*applaus* En kom nu niet aan met die erfzonde-constructie, want daar zakt mijn broek helemaal van af.
Omdat wij de connectie met God kwijt zijn door onze zonden. Als je die connectie terug wil, moet je dus stoppen met zondigen. God helpt je daarbij. Dat is heiligmaking, dat is redding.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:44 schreef Apropos het volgende:
[..]
Maar waarom toch zo'n enorme discrepantie tussen God en mens?
Maar de stelling debiteren dat iemand al ettelijke malen de dood verdiend heeft, da's een duwtje in de goede richting.quote:Nu heb je iets met inhoud geplaatst. Daar heb ik meer aan. Sorry maar ik kan er nogal pissig van worden als mensen aankomen met 'ik denk dat je dit daarom zegt, omdat je daar naar op zoek was, en dat is prima als je je daar goed bij voelt, maar weet wel dat het eigenlijk ook nog anders zit hoor'. Jij weet niet hoe ik tot het geloof ben gekomen, het is arrogant om dat te pretenderen, ook op basis van mijn posts. Maar goed, nu inhoudelijk dan.
Dan zou je je riem wat strakker aan moeten trekken.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:44 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Het is een beetje alsof ik in mijn konijnenhok een bordje ophang met 'Snuitje, je mag alleen aan de linkerkant van het hok schijten'. Vervolgens lukt hem dit uiteraard niet, en moet er iemand boeten. Snuitje zou dit natuurlijk zelf moeten doen (hij is immers ongehoorzaam geweest en moet de verantwoordelijkheid nemen voor zijn daden), maar als Snuitje mij elke dag 5x lief aankijkt, dan zal ik het hem vergeven en zijn bakje met eten en flesje met water blijven vullen.
Oftewel: geloven in een God die een lijst (voor de mens) onhaalbare wetten uitschrijft en ze vervolgens 'vergeeft'*applaus* En kom nu niet aan met die erfzonde-constructie, want daar zakt mijn broek helemaal van af.
En dan wordt vaak ineens vergeten dat de mens (t.o.v. God) beperkt is in zijn kunnen, dus in hoeverre kan het de mens aangerekend worden als hij niet voor de juiste God en geloofstraditie kiest? "Het is toch allemaal zo logisch?!" Rrrrightquote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:51 schreef Haushofer het volgende:
Maar da's dus die zucht naar 1 unieke waarheid die je zekerheid geeft in dit leven, waar ik het al eerder over had.
Pappen en nathouden is een betere oplossing? Wat is er beter dan iemand waarschuwen wanneer het nog kan? Het is geen leuke boodschap om te horen, maar niet alles wat goed voor je is is op het eerste gezicht leuk. Ik zet het er nu wel heel cru neer, dat weet ik omdat ik lichtelijk geirriteerd ben hehe, normaal gesproken doe ik het zachter aan.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:53 schreef Apropos het volgende:
[..]
Maar de stelling debiteren dat iemand al ettelijke malen de dood verdiend heeft, da's een duwtje in de goede richting.
Jij hebt liever dat ik je met een zijden dekentje aanpak? Volgende keer zal ik beter mijn best doen, ik wilde niet op tere gevoelens trappen.quote:
Twee opmerkelijke zinnen gezien hetgeen je tegen Haus zei...quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan zou je je riem wat strakker aan moeten trekken.
Het is heel simpel, geef gewoon toe dat je fout zit, en wil het goed doen! Erken dat je het al je hele leven fout doet omdat je niet goed kan doen, en met God samen zal het wel lukken. Daarom ben je ook instantly vergeven, wat maak je je druk over fouten van het verleden waar je in principe niks aan kon doen terwijl je het in de toekomst wel beter kan doen? Het gaat erom dat je toegeeft dat je het niet alleen kan doen, dat je God nodig hebt, omdat je zonder God slechts een stuk vlees bent dat voor zijn eigen ego, overleving en lusten vecht, zonder daadwerkelijk te weten wat liefde is en hoe liefdevol te handelen, omdat God liefde is. Wees niet zo trots, voel je niet te goed om toe te geven dat je fout zit. Dat is het hele probleem volgens mij.
Ja ik zit ook nog steeds aan een menselijk lichaam vast, maar ik merk wel dat het steeds makkelijker wordt om dat lichaam te onderdrukken en plaats te maken voor iets mooiers. Dat is niet negatief naar niet-gelovigen bedoeld, maar positief naar God.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 21:08 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Twee opmerkelijke zinnen gezien hetgeen je tegen Haus zei...
Daarnaast vind ik je ronduit negatief over mensen die niet geloven. Dat stukje over lusten, ego, blabla, zo cliché en makkelijk. Er zit helemaal geen verschil in karakter tussen christenen en niet-christenen, behalve dat de eerstgenoemde groep het nodig lijkt om vergeving aan God te vragen voor de verkeerde dingen in hun leven, terwijl laatstgenoemde er domweg spijt van heeft.
We zitten hier in eeN discussie over geloof, dus ik propageer zonder schaamte en zonder remmen mijn geloof. Ik zie niet in wat daar niet respectloos aan is. Ik weet dat andere mensen andere visies etc. hebben, die heb ik ook gehad, zelfs een heel geloofstelsel, maar het succes van wat ik nu ervaar wil ik met iedereen delen, de liefde van God is zo onmetelijk mooi, ik wil dat met iedereen delen. In een topic als dit kan dat, dus dan doe ik het ook. Als je er niks van wil weten, moet je niet met me in discussie gaanquote:Dat jij God nodig hebt om zin en betekenis aan het leven te geven vind ik prima. Fijn dat het voor je werkt en dat je daar (kennelijk) je rust en geluk in vindt. Probeer echter ook eens te begrijpen en te respecteren dat andere mensen, met geheel andere en óók goede redenen, er een andere visie op na kunnen houden. Dat doet echt geen afbreuk aan je eigen geloof hoor
Aangezien Ali zonder remmen zijn geloof wilt aangeven, wat ik volkomen prima vind, ga ik dit ook even doen.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 21:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja ik zit ook nog steeds aan een menselijk lichaam vast, maar ik merk wel dat het steeds makkelijker wordt om dat lichaam te onderdrukken en plaats te maken voor iets mooiers. Dat is niet negatief naar niet-gelovigen bedoeld, maar positief naar God.
Ik wilde de dingen waarvan ik spijt had niet nog een keer doen, maar merkte dat het onmogelijk is om om jezelf heen te kunnen, die menselijke kern, de essentie, is gewoon egoistisch. Ik wilde dat niet meer en ben erachter gekomen dat je alleen met God het kan overwinnen.
[..]
We zitten hier in eeN discussie over geloof, dus ik propageer zonder schaamte en zonder remmen mijn geloof. Ik zie niet in wat daar niet respectloos aan is. Ik weet dat andere mensen andere visies etc. hebben, die heb ik ook gehad, zelfs een heel geloofstelsel, maar het succes van wat ik nu ervaar wil ik met iedereen delen, de liefde van God is zo onmetelijk mooi, ik wil dat met iedereen delen. In een topic als dit kan dat, dus dan doe ik het ook. Als je er niks van wil weten, moet je niet met me in discussie gaan
De initiële boodschap van het christelijk geloof is niet leuk. Het is niet leuk om te horen dat je alles eigenlijk fout doet, dat je geen kans maakt omdat je zondig bent, en dat je verdient te sterven. Dat is echter het begin, zodra je die stap maakt, verbetert je leven, alles, alle aspecten met factor oneindig, dat is mijn ervaring. Dat is wat ik wil delen, maar deze boodschap moet ook verkondigt worden, als waarschuwing. WIe oren heeft om te horen, die hore
Nee, ik ben een perfectionist in de dingen die me werkelijk boeien. De staat waarin de wereld zich verkeert boeit mij, en ik vroeg me af hoe we er met zijn allen een utopie van zouden kunnen maken. Dat heeft me na een lange tijd van veel zoeken, lezen, nadenken, ervaringen opdoen etc. tot het christelijk geloof gebracht.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 21:39 schreef bigore het volgende:
[..]
Aangezien Ali zonder remmen zijn geloof wilt aangeven, wat ik volkomen prima vind, ga ik dit ook even doen.
Persoonlijk heb ik eigenlijk bijna nergens spijt van van wat ik heb gedaan in mijn leven, ben geen onaardig persoon, help iedereen die ik zou kunnen helpen. Tuurlijk heb ik stomme dingen gedaan, maar om nou te zeggen dat ik iemand nodig om mij daaroverheen te helpen om vergeving te vragen vind ik persoonlijk nonsens. Sterker nog, mensen die dat nodig hebben zijn misschien emotioneel onstabiel en hebben daarom zogenaamd hulp nodig, daarom zie je ook heel vaak drugsverslaafde, ernstig zieken, noem maar op gelovig worden, heb je daar weleens over nagedacht? Misschien sta jij ook wel niet zo sterk in je schoenen Ali?
Als God liefde ís, kan alle liefde alleen van God komen. Dat wil niet zeggen dat je als niet-gelovige geen liefde kan ervaren, God is er immers ook als jij niet in Hem gelooft. Maar de optimale ervaring van goddelijke liefde en sowieso goddelijkheid in het leven kan alleen als je die connectie met God hebt. Het is dus geen beschuldiging, maar een constatering, een logisch gevolg.quote:En hetgeen over dat God jouw alleen echte liefde kan geven vind ik zo'n vreemde constructie. Alsof jij meer liefde hebt als een ongelovige, ik ken net zoveel genieten van bepaalde zaken als een christen. Een christen kan genieten van de natuur omdat God het zo mooi gemaakt heeft. Ik kan ervan genieten omdat het gewoon mooi is. God is de perfecte kunstenaar wordt dan gezegd, dan denk ik. Nou wat een perfecte kunstenaar, moet je voor de grap eens IN die natuur gaan kijken wat voor gruwelijke praktijken daar afspelen. Je maag zou zich 20 keer in de knup draaien van ranzigheid en brutaliteit wat daar afspeelt. Een erg krom gevoel van perfect als je het mij vraagt.
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:53 schreef koningdavid het volgende:
Hmm. Da's nou al de tweede keer dat ik koningdavid die vraag over god's "rechtvaardigheid" stel en hij plotsklaps uit het topic verdwijnt.quote:
Ik weet niet hoe gereformeerden, baptisten, hervormden e.a. erover denken, waarschijnlijk allemaal verschillend, maar het is dus zo dat het om kennis gaat. Als je weet dat iets goed en waar is en je wijst het toch af is dat erg. Zolang je dat niet weet is het niet erg. En weten is niet hetzelfde als 'iemand heeft je iets verteld' of 'je hebt toevallig iets gehoord'.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 22:10 schreef speknek het volgende:
[..]
[..]
Hmm. Da's nou al de tweede keer dat ik koningdavid die vraag over god's "rechtvaardigheid" stel en hij plotsklaps uit het topic verdwijnt.
Mijn visie hierop:quote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:08 schreef speknek het volgende:
Dat was niet mijn punt. De Christelijke theologie gaat er vanuit dat de individuele mens niet met een tabula rasa geboren wordt, maar met de door derden overgedragen erfzonde. Dat ze hiervan verlost moeten worden door volgens bepaalde spelregels te leven, en dat dit pas echt kon toen Jezus zijn eigen leven gegeven heeft. Maar dat zijn geen zelf-evidente causaliteiten! Die spelregels zijn bedacht door god. Waarom is dan de vraag. Waarom moest Jezus per se doodgaan en de zonde op zich nemen? De reden daarvoor is de regels die god zelf heeft ingesteld en hij zou willekeurig welke andere spelregels dan ook bedacht kunnen hebben (veel humanere, bijvoorbeeld); dat maakt uitspraken over rechtvaardigheid zinloos (want de genoemde rechtvaardigheid is blijkbaar niets anders dan een uitkomst van triviale regels), en tegelijkertijd kun je je toch ten minste vraagtekens bij god's beweegredenen zien.
Neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat het onmogelijk is om een utopie in deze wereld te krijgen, alleen het dierenrijk al is een probleem.quote:Nee, ik ben een perfectionist in de dingen die me werkelijk boeien. De staat waarin de wereld zich verkeert boeit mij, en ik vroeg me af hoe we er met zijn allen een utopie van zouden kunnen maken. Dat heeft me na een lange tijd van veel zoeken, lezen, nadenken, ervaringen opdoen etc. tot het christelijk geloof gebracht.
Hoe weet jij dat jouw ervaring van liefde groter is als de mijne, omdat je het vergelijkt met voordat je gelovig was? Misschien stelde jouw leven voordat je gelovig was gewoon niet zoveel voor, maar dat geldt in de verste verte niet voor mijn leven, ik probeer zoveel mogelijk van het leven te genieten en vooral alles eruit te halen wat erin zit, aangezien ik er maar eentje heb.quote:Als God liefde ís, kan alle liefde alleen van God komen. Dat wil niet zeggen dat je als niet-gelovige geen liefde kan ervaren, God is er immers ook als jij niet in Hem gelooft. Maar de optimale ervaring van goddelijke liefde en sowieso goddelijkheid in het leven kan alleen als je die connectie met God hebt. Het is dus geen beschuldiging, maar een constatering, een logisch gevolg.
Dus jij vind het rechtvaardig dat dieren moeten boeten voor wat de mens fout heeft gedaan? Geen dierenvriend zeker?quote:De gruwelijkheden in de natuur zijn een gevolg van de zondeval. Oorspronkelijk waren dieren en mensen vegetarisch, en In het koninkrijk der hemelen zal dat weer zijn.
quote:Schepping:
Genesis 1:29 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.
Profetie:
Jesajah 65:25 De wolf en het lam zullen te zamen weiden, en de leeuw zal stro eten als een rund, en stof zal de spijze der slang zijn; zij zullen geen kwaad doen noch verderven op Mijn gansen heiligen berg, zegt de HEERE.
Mijn hoop is ook niet op deze wereld gevestigd. Ondertussen wil ík wel doen wat goed is.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:57 schreef bigore het volgende:
[..]
Neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat het onmogelijk is om een utopie in deze wereld te krijgen, alleen het dierenrijk al is een probleem.
Dat weet ik niet, maar dat geloof ik heel sterk. Hoe kan je een godservaring hebben als je niet in God gelooft?quote:Hoe weet jij dat jouw ervaring van liefde groter is als de mijne, omdat je het vergelijkt met voordat je gelovig was? Misschien stelde jouw leven voordat je gelovig was gewoon niet zoveel voor, maar dat geldt in de verste verte niet voor mijn leven, ik probeer zoveel mogelijk van het leven te genieten en vooral alles eruit te halen wat erin zit, aangezien ik er maar eentje heb.
Ik hou van dieren, en het leed wat daarin voortkomt is voor mij ook een motivatie om zo veel mogelijk mijn best te doen.quote:Dus jij vind het rechtvaardig dat dieren moeten boeten voor wat de mens fout heeft gedaan? Geen dierenvriend zeker?
Precies, je gelooft niet. Je gelooft niet in een utopie, iets mooiers, iets beters dan wat er nu is. Dan moet je ook niet klagen.quote:Een leeuw die van stro kan leven?hmmm...forgive me dat ik dit niet geloof.
Dus je zegt wel dat de dieren moeten boeten voor wat wij als mensen gedaan hebben/doen? Dus toen eva van die appel at, moesten de dieren er ook aan geloven?quote:Op zondag 25 mei 2008 00:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mijn hoop is ook niet op deze wereld gevestigd. Ondertussen wil ík wel doen wat goed is.
[..]
Dat weet ik niet, maar dat geloof ik heel sterk. Hoe kan je een godservaring hebben als je niet in God gelooft?
[..]
Ik hou van dieren, en het leed wat daarin voortkomt is voor mij ook een motivatie om zo veel mogelijk mijn best te doen.
[..]
Precies, je gelooft niet. Je gelooft niet in een utopie, iets mooiers, iets beters dan wat er nu is. Dan moet je ook niet klagen.
Buiten de liefde voor God is er geen liefde? Eigenlijk oordeel jij nu dus (ook in veel andere posts) over anderen. Ik dacht altijd dat dat de taak van God was.quote:Op zondag 25 mei 2008 00:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat weet ik niet, maar dat geloof ik heel sterk. Hoe kan je een godservaring hebben als je niet in God gelooft?
Dat is wel een heel goede vraag!quote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:08 schreef speknek het volgende:
Dat was niet mijn punt. De Christelijke theologie gaat er vanuit dat de individuele mens niet met een tabula rasa geboren wordt, maar met de door derden overgedragen erfzonde. Dat ze hiervan verlost moeten worden door volgens bepaalde spelregels te leven, en dat dit pas echt kon toen Jezus zijn eigen leven gegeven heeft. Maar dat zijn geen zelf-evidente causaliteiten! Die spelregels zijn bedacht door god. Waarom is dan de vraag. Waarom moest Jezus per se doodgaan en de zonde op zich nemen? De reden daarvoor is de regels die god zelf heeft ingesteld en hij zou willekeurig welke andere spelregels dan ook bedacht kunnen hebben (veel humanere, bijvoorbeeld); dat maakt uitspraken over rechtvaardigheid zinloos (want de genoemde rechtvaardigheid is blijkbaar niets anders dan een uitkomst van triviale regels), en tegelijkertijd kun je je toch ten minste vraagtekens bij god's beweegredenen zien.
Is er een periode waarin de mens volledig vegetarisch was? En dan doel ik op een historische periode.quote:Oorspronkelijk waren dieren en mensen vegetarisch, en In het koninkrijk der hemelen zal dat weer zijn.
Geloven in een utopie is heel wat anders dan geloven aan verbetering van de wereld.quote:Precies, je gelooft niet. Je gelooft niet in een utopie, iets mooiers, iets beters dan wat er nu is. Dan moet je ook niet klagen.
Offers waren een belangrijk aspect in het Joodse geloof; daarmee kon je via aardse zaken het hemelse eren. Misschien dat de discipelen na Jezus Zijn dood zo teleurgesteld waren, dat ze dit geloof omvormden tot het idee dat Jezus geofferd was voor de mensheid, en deze enorme teleurstelling dus gingen zien als gift van God.quote:Op zondag 25 mei 2008 10:29 schreef Deliah het volgende:
[..]
Dat is wel een heel goede vraag!![]()
Waarom moest Jezus alle zonden dragen en of dat niet wat humaner kon?
Daar weet ik dus echt niet zo een antwoord op.
Jou aanname in je vorige post is dat jij goed zijn voor elkaar als hoogste goed ziet in de hele scheppingsverhaal (dus het doel van God). En als je niet goed bent voor elkaar dan verdien je geen eeuwige hemel. Hoe kom je hierbij?quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik doe helemaal geen aannames. Ik stel simpelweg dat een bepaalde opvatting moreel abject is. Jij maakt daar van dat ik dat projecteer op 'alle gelovigen'. Dit beeld dat ik schetste is echter wel dat sommige gelovigen mij hebben bevestigd. Bovendien is het voor in ieder geval de wat meer fundamentalistische gelovigen ook zo dat 'geloof in de verkeerde God' ook gewoon een zonde is en een enkeltje hel betekent.
Ik had het voornamelijk over de Islam. Maar jij streek alle geloven over een kam. Het is trouwens een zwakke zet om uit te wijken naar het 'hoe' van het ontstaan van het heelal terwijl wij het hebben over het 'waarom' van de schepping.quote:Is dat een deistische god, theistische god, polytheistische god, pantheistische god, etcetera? Betreft die schepping een zogenaamde 'first cause' die het universum in gang gezet heeft, betreft het een hier en daar wat ingrijpende god, betreft het een god die actief 6000 jaar geleden de mens heeft geschapen, etcetera? Bovendien lijk jij van "de schepping" er weinig te begrijpen gezien je gedweep met creationisme.
Leuk en aardig maar wat is de relevantie als je het heel druk hebt met discussieren over Christendom en Islamquote:Wil 'hij' dit uberhaupt? Volgens de abrahamistische geloven wel, maar er zijn ook wel inheemse religies waar dat concept niet aanwezig is.
Als jij de Islam als peperkt ziet dan mag je je wel eens inlezen kerel.quote:Wat jij niet doorhebt is dat je een enorm beperkte monotheistische, Abrahamistische visie neerlegt en verwacht dat anderen vanuit dat perspectief redeneren. Je zet hier geen perspectief neer van 'de gelovige' versus 'de ongelovige', maar dat van een humanistisch wereldbeeld versus een geinstantieerde vorm van het monotheisme.
EeNhoorn!quote:Op zondag 25 mei 2008 12:05 schreef kazakx het volgende:
Leuk en aardig maar wat is de relevantie als je het heel druk hebt met discussieren over Christendom en IslamOf zullen we meteen de roze eekhoorn van papierversnipperaar ook erbij betrekken?
[..]
quote:Op zondag 25 mei 2008 12:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
EeNhoorn!![]()
[ afbeelding ]
Heiden
Ja.quote:Op zondag 25 mei 2008 09:49 schreef bigore het volgende:
[..]
Dus je zegt wel dat de dieren moeten boeten voor wat wij als mensen gedaan hebben/doen? Dus toen eva van die appel at, moesten de dieren er ook aan geloven?
Daarom geloof ik ook niet dat je dezelfe ervaringen, ook qua liefde, kan hebben. Ik heb het niet over gewoon romantische liefde, of broederliefde ofzo, maar een veel intenser iets. Ik kon me niet eens voorstellen dat zoiets bestond op de momenten dat ik het zelf ervaarde. Ik geloof niet dat je dat kan hebben zonder God.quote:Ik heb trouwens nergens gezegd dat ik een godservaring heb gehad.
Met een zeer negatieve, verwijtende ondertoon, zo van 'Als God bestaat, waarom is het dan zo en zo? Nou nee hoor, dat is een God van liefde, lekker hoor'. Daarmee leg je de schuld bij God in de schoenen in plaats van na te gaan wat ons aandeel is in dat alles.quote:Ik klaag ook absoluut niet over het leven wat ik nu heb, ik wijs alleen op de feiten die op aarde voorkomen.
Vind jij al die oorlogen, verkrachtingen, ontspoorde kinderen, ongeluk als gevolg van liefdeloosheid, egoisme, en niet alleen op wereldschaal maar ook kleinere dingen binnen families, binnen relaties etc. goed genoeg? Zou het, als wij als mensheid, ieder individu, ons beter in zouden zetten, niet beter kunnen? Ik geloof erin, ik geloof in de liefde, en ik zet mij er ook voor in, en het heeft resultaten. Ik klaag niet hoe slecht het is, want ik ben zelf onderdeel van het probleem. Zolang liefde mijn leven niet volledig regeert, maar ik zelf, zal ik problemen veroorzaken, en dat is voor iedereen hetzelfde.quote:In zekere zin ben jij diegene die klaagt door te zeggen dat het leven hier op aarde niet goed genoeg is en daarom maar een illusie in je hoofd hebt dat er hierna iets is wat wel een utopie is. Graag niet de dingen verdraaien.
Ik geloof van wel ja.quote:Op zondag 25 mei 2008 11:26 schreef Apropos het volgende:
[..]
Is er een periode waarin de mens volledig vegetarisch was? En dan doel ik op een historische periode.
Als de utopie niet gedefinieerd is in termen van goed en kwaad gedrag kun je ook niet weten hoe je de wereld moet verbeteren, je hebt immers geen doel of richting.quote:Op zondag 25 mei 2008 11:27 schreef Apropos het volgende:
[..]
Geloven in een utopie is heel wat anders dan geloven aan verbetering van de wereld.
Utopieën zijn de grootste moordenaars van de twintigste eeuw. Tientallen miljoenen mensen stierven in de verwezenlijk van de bolsjevistische en maoïstische utopie. Alleen daarom zijn ze al gevaarlijk. Waar politici uitgaan van een ideaal utopie, verliezen ze contact met de werkelijkheid en krijgen allerlei waanideeën over hoe de maatschappij opnieuw ingericht moet worden. Politici moeten accepteren dat de mens altijd slecht en feilbaar blijft, en dat politiek grotendeels doorbaggeren is.quote:Op zondag 25 mei 2008 13:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als de utopie niet gedefinieerd is kun je ook niet weten hoe je de wereld moet verbeteren, je hebt immers geen doel voor ogen. En een utopie valt alleen te definieren wanneer je weet wat goed en kwaad is.
Mensen zijn de grootste moordenaars van de 20e eeuw.quote:Op zondag 25 mei 2008 13:59 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Utopieën zijn de grootste moordenaars van de twintigste eeuw. Tientallen miljoenen mensen stierven in de verwezenlijk van de bolsjevistische en maoïstische utopie. Alleen daarom zijn ze al gevaarlijk. Waar politici uitgaan van een ideaal utopie, verliezen ze contact met de werkelijkheid en krijgen allerlei waanideeën over hoe de maatschappij opnieuw ingericht moet worden. Politici moeten accepteren dat de mens altijd slecht en feilbaar blijft, en dat politiek grotendeels doorbaggeren is.
Een utopie is letterlijk onbestaanbaar, zoals: nooit meer moorden. Een ideaal of voornemen hoeft dat niet te zijn.quote:Op zondag 25 mei 2008 13:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als de utopie niet gedefinieerd is in termen van goed en kwaad gedrag kun je ook niet weten hoe je de wereld moet verbeteren, je hebt immers geen doel of richting.
Nee, zoiets heet beeldspraakquote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:57 schreef bigore het volgende:
Een leeuw die van stro kan leven?hmmm...forgive me dat ik dit niet geloof.
In deze wereld is een utopie onbestaanbaar. Maar niet voor ons ieder persoonlijk, als we het maar graag genoeg willen, en bereid zijn genoeg ervoor op te offeren.quote:Op zondag 25 mei 2008 14:22 schreef Apropos het volgende:
[..]
Een utopie is letterlijk onbestaanbaar, zoals: nooit meer moorden. Een ideaal of voornemen hoeft dat niet te zijn.
En daarom moet het ook niet nagestreefd worden. Wie namelijk hemel op aarde wil stichten, komt altijd in de hel. Zie de Franse Revolutie van 1789 en de Russische Revolutie van 1917: prachtige idealen die uitmonden in miljoenen doden.quote:Op zondag 25 mei 2008 14:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In deze wereld is een utopie onbestaanbaar. Maar niet voor ons ieder persoonlijk, als we het maar graag genoeg willen, en bereid zijn genoeg ervoor op te offeren.
Nee, niet dat ik weet.quote:
Dan is het alsnog geen utopie. Nooit meer zondigen is een utopie. Niet meer drinken is dat niet.quote:Op zondag 25 mei 2008 14:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In deze wereld is een utopie onbestaanbaar. Maar niet voor ons ieder persoonlijk, als we het maar graag genoeg willen, en bereid zijn genoeg ervoor op te offeren.
"hemel" is beeldspraak.quote:
Wat maakt het uit, doe gewoon wat goed is, klaar.quote:Op zondag 25 mei 2008 14:48 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dan is het alsnog geen utopie. Nooit meer zondigen is een utopie. Niet meer drinken is dat niet.
Maar waarom heb ik een dermate gruwelijke gebeurtenis als de kruisiging nodig om te onderkennen wat goed is?quote:Op zondag 25 mei 2008 14:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat maakt het uit, doe gewoon wat goed is, klaar.
Hmm, ik denk dat je Franse revolutie en Napoleon wel enigszins los van elkaar moet zien.quote:Op zondag 25 mei 2008 14:45 schreef Scaurus het volgende:
En daarom moet het ook niet nagestreefd worden. Wie namelijk hemel op aarde wil stichten, komt altijd in de hel. Zie de Franse Revolutie van 1789 en de Russische Revolutie van 1917: prachtige idealen die uitmonden in miljoenen doden.
Er zit een verschil tussen bedoelde en onbedoelde gevolgen. De Franse Revolutie heeft het mogelijk gemaakt dat iemand als Napoleon de macht greep, maar dat wil nog niet zeggen dat 'het' gelijk verantwoordelijk voor zijn daden is.quote:Op zondag 25 mei 2008 15:41 schreef Scaurus het volgende:
Waarom? Napoleon is een direct voortvloeisel uit de Franse Revolutie. Met het Ancien regime behouden was een maverick als Napoleon niet aan de macht gekomen, gelijk Adolf Hitler geen Führer zou zijn geworden als er geen Eerste Wereldoorlog was.
Het is niet per definitie waar dat wie de maatschappelijke en politieke orde wil herontwerpen, altijd ruimte schept voor tirannen. Moi est oneens dus.quote:Op zondag 25 mei 2008 16:03 schreef Scaurus het volgende:
De Franse Revolutie toont aan dat wie de maatschappelijke en politieke orde wil herontwerpen, ruimte schept voor tirannen.
Zo simpel is het niet. Als je vanaf scratch begint of de boel wil herstructureren schep je inderdaad ruimte voor tirannen, maar ook voor iets beters. Het is de wet waar iedereen zich aan moet houden, heerser en burger, en de loyaliteit van die heerser en burgers, die bepaalt of men zal leven in een tyrannieke staat of eenn vrediger iets. Ik geloof dat dat Gods wet is, de franse revolutie heeft daar mensenrechten voor in de plaats gezet. Wel een leuk feitje, de verklaring van mensenrechten werd zelfs afgebeeld in de vorm van 2 stenen tafelen, zoals de tien geboden gegeven zijn.quote:Op zondag 25 mei 2008 16:03 schreef Scaurus het volgende:
De Franse Revolutie toont aan dat wie de maatschappelijke en politieke orde wil herontwerpen, ruimte schept voor tirannen. De gevolgen daarvan zijn ruimschoots bekend.
Ja, of als er geen democratie was. Met het Ancien regime zat er al een machtswellustige dictator op de troon, hooguit was hij incompetenter dan Napoleon. Ik ben geen geschiedkundige, maar het lijkt me niet dat de instigators alle moeite ondernomen hadden om de zonnekoning van de troon te stoten, om vervolgens een almachtige keizer aan te stellen. Hooguit vonden ze het wel best omdat dan de rest van de Verlichtingswaardes verspreid werden.quote:Op zondag 25 mei 2008 15:41 schreef Scaurus het volgende:
Waarom? Napoleon is een direct voortvloeisel uit de Franse Revolutie. Met het Ancien regime behouden was een maverick als Napoleon niet aan de macht gekomen, gelijk Adolf Hitler geen Führer zou zijn geworden als er geen Eerste Wereldoorlog was.
Uiteraard, maar, hoe laakbaar ook, was die niet verantwoordelijk voor 'miljoenen doden'.quote:Op zondag 25 mei 2008 16:16 schreef Apropos het volgende:
De Franse Revolutie was al voor Napoleon ontaard in een terreurstaat, natuurlijk.
Je meent het!quote:Op zondag 25 mei 2008 16:16 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja, of als er geen democratie was. Met het Ancien regime zat er al een machtswellustige dictator op de troon, hooguit was hij incompetenter dan Napoleon. Ik ben geen geschiedkundige, maar het lijkt me niet dat de instigators alle moeite ondernomen hadden om de zonnekoning van de troon te stoten, om vervolgens een almachtige keizer aan te stellen. Hooguit vonden ze het wel best omdat dan de rest van de Verlichtingswaardes verspreid werden.
Uh, de zonnekoning was al een tijdje (sinds 1715) van de troonquote:Op zondag 25 mei 2008 16:16 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja, of als er geen democratie was. Met het Ancien regime zat er al een machtswellustige dictator op de troon, hooguit was hij incompetenter dan Napoleon. Ik ben geen geschiedkundige, maar het lijkt me niet dat de instigators alle moeite ondernomen hadden om de zonnekoning van de troon te stoten, om vervolgens een almachtige keizer aan te stellen. Hooguit vonden ze het wel best omdat dan de rest van de Verlichtingswaardes verspreid werden.
Je verhaal klinkt best aardig, en kan ik goed volgen, maar hier gebeuren dus een paar vreemde dingen:quote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mijn visie hierop:
[stuk over liefde]
De huidige situatie, waarbij de mens in beginsel verdoemd is tot het hellevuur, is dus prefereerbaar boven de initiele situatie waarbij de mens geboren werd in het paradijs? Het is beter te kiezen voor god dan geboren te worden in zijn geborgenheid? Kan ik nog inkomen, alhoewel het dan wel vreemd is dat dat niet zijn oorspronkelijke plan was, en waarom zou je mensen die je liefhebt standaard naar de hel sturen?quote:God had dus 2 dingen kunnen doen aan het begin van de schepping. Hij had Adam en Eva dood kunnen maken. Zou dat een daad van liefde zijn? God zou daarmee als tyran bestempeld kunnen worden, aangezien Hij ze gelijk zou hebben gedood als ze ongehoorzaam waren geweest. In plaats daarvan koos God voor een andere oplossing, waardoor zijn eigen schepping, waar Hij zoveel van houdt, terug tot God zou kunnen komen, en daarmee behouden worden. Dat zou een hoop pijn en leed kosten, maar Hij achtte het waard. Verder zou de mens, doordat hij de gevolgen van de zonde zou ervaren, steeds meer inzien dat God nodig is om werkelijk gelukkig te kunnen leven, daarom is de situatie in de wereld nu ook zo beroerd, het is een les aan ons.
Maar dat Adam en Eva gezondigd hebben, betekent dat ook dat wij gezondigd hebben?quote:Het plezier wat het overkomen van de zonde en terug in harmonie met God komen zou komen zou leveren, is groter dan het leed dat de zonde aan kan richten. Er was echter al onrecht gedaan. Adam en Eva hadden ondankbaarheid getoond, en het leven dus al niet meer waard. Die dood moest plaatsvinden, want een God van rechtvaardigheid, kan niet zonder meer vergeven. Ergens moet er iets geofferd worden.
Maar waarom dan?! Dat is dus de kern van de vraag die ik stelde. Wat is dat voor raar iets, dat je god's "offer" moet accepteren en spiritueel moet sterven, om verlost te raken? Waarom zou god zelf dood moeten gaan om de hemelpoorten te openen, wat is de rationale die daar achter steekt? Voorzeker kan god dat ook zonder dood te gaan (en god is dan ook niet echt doodgegaan). Het klinkt nogal absurd.quote:God besloot dus om zelf die dood te sterven, zodat wij behouden kunnen worden. God rechtvaardigt ons met zijn eigen dood. De enige manier waarop je van je zondige natuur verlost kan worden, is dit offer van God zelf te accepteren, en spiritueel te sterven en herboren worden.
Eerlijk? Is het dan eerlijk dat wij de zondigheid van Adam en Eva geërfd hebben? Vind je het eerlijk dat een kind AIDS van zijn of haar ouders krijgt? Is dat de Christelijke idee van rechtvaardigheid? Er lijkt me niets rechtvaardigs aan dat wij geboren worden en meteen gedoemd zijn tot eeuwigdurende bestraffing (voor wat?) totdat we Jezus' offer accepteren (waarom?).quote:Op zondag 25 mei 2008 10:29 schreef Deliah het volgende:
Dat is wel een heel goede vraag!![]()
Waarom moest Jezus alle zonden dragen en of dat niet wat humaner kon?
Daar weet ik dus echt niet zo een antwoord op.
Hij heeft zelf de regels gemaakt en er zelf voor gekozen om al die zonden op zich te nemen. Mss omdat het niks betekent als hij die zonden 'wegtovert' en wel als hij ze op zijn eigen 'schouders' plaatst.
Want wat is het dan waard als je het zo weg kan 'toveren'? Dat zou betekenen dat schuld door bijvoorbeeld 'moord' zomaar 'weggetoverd' kan worden. Dat is niet eerlijk tegenover de vermoorde en familie enz.
Da's voorwaardelijke liefde, een bijvoeglijk naamwoord wat nogal es vergeten wordt als men het over de hel en Gods goedheid heeft.quote:Op zondag 25 mei 2008 17:07 schreef speknek het volgende:
[..]
De huidige situatie, waarbij de mens in beginsel verdoemd is tot het hellevuur, is dus prefereerbaar boven de initiele situatie waarbij de mens geboren werd in het paradijs? Het is beter te kiezen voor god dan geboren te worden in zijn geborgenheid? Kan ik nog inkomen, alhoewel het dan wel vreemd is dat dat niet zijn oorspronkelijke plan was, en waarom zou je mensen die je liefhebt standaard naar de hel sturen?
[..]
Dat hoef je niet te kunnen verklaren. Neem een wetenschappelijke theorie als de quantummechanica. De beginselen druisen ook tegen onze intuïtie en gevoel voor logica in, maar toch geeft het een goede verklaring voor de zaken om ons heen. Waarom het zus en zo is, en niet anders, weten we niet. Als mensen een theologie vinden die de wereld om hun heen kan verklaren en die ze innerlijk consistent vinden en waar ze zich goed bij voelen, is dat voor hun een goeie verklaring. Met natuurlijk als grote verschil met het eerdere voorbeeld dat het erg subjectief is.quote:Maar dat Adam en Eva gezondigd hebben, betekent dat ook dat wij gezondigd hebben?
[..]
Maar waarom dan?! Dat is dus de kern van de vraag die ik stelde. Wat is dat voor raar iets, dat je god's "offer" moet accepteren en spiritueel moet sterven, om verlost te raken? Waarom zou god zelf dood moeten gaan om de hemelpoorten te openen, wat is de rationale die daar achter steekt? Voorzeker kan god dat ook zonder dood te gaan (en god is dan ook niet echt doodgegaan). Het klinkt nogal absurd.
[..]
Ook hier weer: onze notie van rechtvaardigheid hoeft natuurlijk niet overeen te komen met die van God. Om het eerste voorbeeld er bij te pakken: dat zou hetzelfde zijn als verlangen dat een elektron zich altijd als een deeltje gedraagt, en nooit als golf. Simpelweg omdat onze simpele intuïtie dat van de natuur verlangt. Je bent bij godsdienst heel snel geneigd om je eigen idee van rechtvaardigheid over te dragen op dat van een eventuele God, maar dat kan heel naief zijn.quote:Eerlijk? Is het dan eerlijk dat wij de zondigheid van Adam en Eva geërfd hebben? Vind je het eerlijk dat een kind AIDS van zijn of haar ouders krijgt? Is dat de Christelijke idee van rechtvaardigheid? Er lijkt me niets rechtvaardigs aan dat wij geboren worden en meteen gedoemd zijn tot eeuwigdurende bestraffing (voor wat?) totdat we Jezus' offer accepteren (waarom?).
Waarom heeft God ons in een schepping geplaatst die soms regelrecht tegen onze intuïtie indruist? Kun je je ook afvragenquote:Op zondag 25 mei 2008 17:19 schreef Apropos het volgende:
Maar dat is in wezen een onontwarbaar probleem: waarom heeft God ons dan toebedeeld met een rechtvaardigheidsgevoel dat de waarheid nauwelijks kan benaderen?
Precies, dat is een allesomvattende vraag.quote:Op zondag 25 mei 2008 17:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom heeft God ons in een schepping geplaatst die soms regelrecht tegen onze intuïtie indruist? Kun je je ook afvragen
Koningdavid had het heel specifiek over onvoorwaardelijke liefde. Als het voorwaardelijke liefde is, is het natuurlijk een ander verhaal. Ik vind voorwaardelijke liefde niet vreemd, maar dan kun je dus niet meer spreken van dat god alle mensen gelijk liefheeft.quote:Op zondag 25 mei 2008 17:16 schreef Haushofer het volgende:
Da's voorwaardelijke liefde, een bijvoeglijk naamwoord wat nogal es vergeten wordt als men het over de hel en Gods goedheid heeft.
Nu haal je een gegeven feit door de war met een intentionele actie. Er zit geen waarom aan de quantummechanica, omdat er geen gedachte achter zit, het is nou eenmaal zo. God is, volgens het monotheisme, een intentionele actor, zijn acties zouden een reden moeten hebben.quote:Dat hoef je niet te kunnen verklaren. Neem een wetenschappelijke theorie als de quantummechanica. De beginselen druisen ook tegen onze intuïtie en gevoel voor logica in, maar toch geeft het een goede verklaring voor de zaken om ons heen. Waarom het zus en zo is, en niet anders, weten we niet. Als mensen een theologie vinden die de wereld om hun heen kan verklaren en die ze innerlijk consistent vinden en waar ze zich goed bij voelen, is dat voor hun een goeie verklaring. Met natuurlijk als grote verschil met het eerdere voorbeeld dat het erg subjectief is.
Ha, maar dan kun je niet meer van rechtvaardigheid spreken. Als een woord een andere dan de ons bekende betekenis heeft, ben je bezig actief verwarring te zaaien, als de betekenis ook nog eens onbekend is, is het semantisch inhoudsloos en dus de propositie unsinlich.quote:Ook hier weer: onze notie van rechtvaardigheid hoeft natuurlijk niet overeen te komen met die van God. Om het eerste voorbeeld er bij te pakken: dat zou hetzelfde zijn als verlangen dat een elektron zich altijd als een deeltje gedraagt, en nooit als golf. Simpelweg omdat onze simpele intuïtie dat van de natuur verlangt. Je bent bij godsdienst heel snel geneigd om je eigen idee van rechtvaardigheid over te dragen op dat van een eventuele God, maar dat kan heel naief zijn.
Ik geloof niet dat de Bijbel pretendeert altijd de exacte beweegredenen van God te kunnen verklaren. Waarom denk je dat God zijn acties altijd een reden moeten hebben die wij kunnen bevatten ?quote:Op zondag 25 mei 2008 17:32 schreef speknek het volgende:
Nu haal je een gegeven feit door de war met een intentionele actie. Er zit geen waarom aan de quantummechanica, omdat er geen gedachte achter zit, het is nou eenmaal zo. God is, volgens het monotheisme, een intentionele actor, zijn acties zouden een reden moeten hebben.
[..]
Ik wou alleen aanstippen dat dit een reden voor een gelovige kan zijn; het idee dat de eigen menselijke notie van rechtvaardigheid niet altijd hoeft te stroken met de Goddelijke, op dezelfde manier als dat de menselijke notie van logica niet altijd hoeft de stroken met de notie die de natuur ons geeft. Ik kan me niet helemaal in je redenatie vinden hier.quote:Ha, maar dan kun je niet meer van rechtvaardigheid spreken. Als een woord een andere dan de ons bekende betekenis heeft, ben je bezig actief verwarring te zaaien, als de betekenis ook nog eens onbekend is, is het semantisch inhoudsloos en dus de propositie unsinlich.
Nee het is niet beter, maar noodzakelijk als vrije wil gerespecteerd dient te worden, en dat moet, anders zou God een tyran zijn. Die zonde is geweest, Adam en Eva kozen ervoor God te ongehoorzamen. Nu is het de bedoeling dat ieder persoonlijk, doordat hij inziet dat de zonde tot niets leidt, een keuze maakt om weer gehoorzaam aan God te zijn. Dit is dus ook een daad van liefde, wij krijgen de tijd om de gevolgen van de zonde in te zien en te leren dat God noodzakelijk is, waardoor we hem vrijwillig zullen dienen, in plaats van gedwongen. Het beste zou zijn geweest als er in het geheel niet gezondigd was, en de situatie waar we nu in zitten is de beste keuze als je alle wetten van liefde wil gehoorzamen.quote:Op zondag 25 mei 2008 17:07 schreef speknek het volgende:
Ik dacht dus dat zonnekoning een titel was geworden, in plaats van dat het enkel een bijnaam was. My bad. Maar ook enigszins offtopic. Terug ontopic. Er stonden nog twee posts open op de vraag die ik gesteld had over de Christelijke god's vermeende rechtvaardigheid t.o.v. de Islamitische god. Ookal reageert de proponent van god's rechtvaardigheid hier dan niet meer, neem ik aan dat er meer Christenen zijn die dat ook vinden.
[..]
Je verhaal klinkt best aardig, en kan ik goed volgen, maar hier gebeuren dus een paar vreemde dingen:
[..]
De huidige situatie, waarbij de mens in beginsel verdoemd is tot het hellevuur, is dus prefereerbaar boven de initiele situatie waarbij de mens geboren werd in het paradijs? Het is beter te kiezen voor god dan geboren te worden in zijn geborgenheid? Kan ik nog inkomen, alhoewel het dan wel vreemd is dat dat niet zijn oorspronkelijke plan was, en waarom zou je mensen die je liefhebt standaard naar de hel sturen?
Nee dat is geen logische conclusie. Doordat Adam en Eva gezondigd hebben, is de directe connectie tussen God en deze wereld verdwenen, de vloek van de zonde is in de wereld gekomen, wat bederf, dood en kwaad inhoudt. Dit wordt van generatie op generatie overgegeven, omdat wij in wezen allemaal van dezelfde vader en moeder afstammen. Hierdoor missen wij allemaal in eerste instantie die directe connectie met God, waardoor we overgeleverd zijn aan ons lichaam en de duivel, en wij zullen zondigen.quote:Maar dat Adam en Eva gezondigd hebben, betekent dat ook dat wij gezondigd hebben?
Omdat het gevolg van de zonde de dood is. Leven kan niet bestaan zonder God, omdat Hij de schepper en de bron van leven is, zonder Gods geest heb je eigenlijk alleen maar dode materie. Zoals de bijbel zegt, God blies de adem van leven in Adams neusgaten, en wanneer je sterft 'geef je de geest'. Zonder God kan materie niet levend zijn, geen metabolisme, het is onmogelijk. Zodra er dus een schepping is, gecreëerd door God, die gedistantieerd is geraakt van God, door ongehoorzaamheid aan God, wat een vertaling is van God niet in je leven willen als autoriteit, is het noodlot van die schepping bederf en de dood.quote:Maar waarom dan?! Dat is dus de kern van de vraag die ik stelde. Wat is dat voor raar iets, dat je god's "offer" moet accepteren en spiritueel moet sterven, om verlost te raken? Waarom zou god zelf dood moeten gaan om de hemelpoorten te openen, wat is de rationale die daar achter steekt? Voorzeker kan god dat ook zonder dood te gaan (en god is dan ook niet echt doodgegaan). Het klinkt nogal absurd.
Ten eerste is er geen eeuwigdurende straffing, er is een eeuwigdurende dood, laat dat even duidelijk zijn. Een soort eeuwigee martelhel is een heidense doctrine.quote:
Eerlijk? Is het dan eerlijk dat wij de zondigheid van Adam en Eva geërfd hebben? Vind je het eerlijk dat een kind AIDS van zijn of haar ouders krijgt? Is dat de Christelijke idee van rechtvaardigheid? Er lijkt me niets rechtvaardigs aan dat wij geboren worden en meteen gedoemd zijn tot eeuwigdurende bestraffing (voor wat?) totdat we Jezus' offer accepteren (waarom?).
Volgens mij blijkt uit de geschriften heel duidelijk dat Jezus ontzettend geleden heeft, lichamelijk en emotioneel, vanaf het moment dat Hij begon zijn leer te verkondigen. Hij is vernederd, zijn baard uitgetrokken, gegeseld, Hij stond op het punt om te sterven maar een engel kwam Hem te hulp om Hem kracht te geven en door te gaan. Het was niet zo even van huppa dood en weer opgestaan.quote:Enigszins terzijde, is het dan wel wat waard dat Jezus is gestorven voor onze zonden. Als de drieëenheid klopt (of als deze niet klopt, maar Jezus voor zijn catechese toch duidelijk een lijn met god had) is sterven en pardoes weer opstaan toch niet zo'n groot offer; in ieder geval veel kleiner dan de mensen die daadwerkelijk in onzekerheid gestorven zijn opdat hun geliefden blijven leven. (sowieso is het maar de vraag of niemand anders dan Jezus zondevrij kon leven, als hij zelf pas net de juiste uitleg had gegeven, binnen een paar jaar concludeerde dat niemand het kon opvolgen en toen maar zelf dood ging, maar dat is een nog verdere terzijde)
Dit is niet een triviaal vers ergens, dit is het centrale punt van de complete Christelijke theologie! En als we dan terug naar de context van dit topic kijken, waarom zou je voor een bepaalde religie kiezen, en niet ergens anders voor, dan moet je toch met een rationeel argument komen. Of tenminste iets verifieerbaars waarmee je het met anderen kunt vergelijken. En dan neem ik aan dat de vergelijking "gods wegen zijn ondoorgrondelijk" en "allah's wegen zijn ondoorgrondelijk" nogal onzinnig is. Waarom zou ik Christen worden, als het centrale thema van Christendom mij nogal bananas in de oren klinkt, en niemand het uit kan leggen?quote:Op zondag 25 mei 2008 17:38 schreef Haushofer het volgende:
Ik geloof niet dat de Bijbel pretendeert altijd de exacte beweegredenen van God te kunnen verklaren. Waarom denk je dat God zijn acties altijd een reden moeten hebben die wij kunnen bevatten ?
Ik krijg het idee dat jij het Christendom als een buitenstaander aanschouwt met al haar grappig paradoxale eigenaardigheden en geschiedkundige anachronismes. Nogal wiedes dat een Christen die graag intellectueel zuiver wil zijn grote moeite heeft met interne inconsistentie. Ik heb dan wel geaccepteerd dat levensbeschouwingen waarschijnlijk nooit intern consistent kunnen zijn, dat maakt het niet prettig. En dat is nog zeker iets anders dan dat je maar blatante onwaarheden blijft omarmen.quote:Ik krijg soms het idee dat een deel van de Christenen teveel vat wil hebben op het Christelijke geloof, en alles maar willen kunnen rationaliseren; dat aardige schemaatje van de drie-eenheid is daar misschien wel het mooiste voorbeeld van. Het moet allemaal intern consistent zijn wil het waarde hebben. Daarmee wordt vergeten dat tijdens het schrijven van bijvoorbeeld het oude testament een filosofisch en logisch consistent geheel niet de prioriteit had. Er zijn genoeg zaken in de bijbel te vinden die elkaar tegenspreken of niet logisch zijn te noemen. En dat betekent voor veel mensen dat het daarmee waarde verliest![]()
De menselijke notie van logica hoeft niet te stroken met de notie van de natuur? Kun je een voorbeeld geven? Of bedoel je menselijke intuitie van hoe de wereld eruit zou moeten zien? Want ook dat is taalverwarring. En dan nog zijn moraal en ratio natuurlijk hele andere dingen. Over ratio kun je twisten, van moraal kan je, volgens bijvoorbeeld Wittgenstein, niet eens spreken.quote:Ik wou alleen aanstippen dat dit een reden voor een gelovige kan zijn; het idee dat de eigen menselijke notie van rechtvaardigheid niet altijd hoeft te stroken met de Goddelijke, op dezelfde manier als dat de menselijke notie van logica niet altijd hoeft de stroken met de notie die de natuur ons geeft. Ik kan me niet helemaal in je redenatie vinden hier.
Juist ja, ik heb helemaal nergens om gevraagd. Toch word ik door God op aarde gepleurd, met een erfzonde van heb-ik-jou-daar aan mijn kont. Maar, als ik geloof dat God mij door Jezus daarvan verlost, zal ik niet gestraft worden. Feit blijft dat ik door God in een bepaalde (voor mij) zeer negatieve positie gedwongen word, en vervolgens vanalles moet gaan doen om daar uit te komen. Zuur.quote:
Ervaar jij je leven als negatief? Vind jij die zonde een probleem? Vind je het erg dat je dood zal gaan?quote:Op zondag 25 mei 2008 19:48 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Juist ja, ik heb helemaal nergens om gevraagd. Toch word ik door God op aarde gepleurd, met een erfzonde van heb-ik-jou-daar aan mijn kont. Maar, als ik geloof dat God mij door Jezus daarvan verlost, zal ik niet gestraft worden. Feit blijft dat ik door God in een bepaalde (voor mij) zeer negatieve positie gedwongen word, en vervolgens vanalles moet gaan doen om daar uit te komen. Zuur.
Wat maakt het uit hoe ik mijn leven ervaar? Of ik het leven nu positief of negatief ervaar, als ik door God op deze aarde ben gezet, terwijl hij wist dat ik daardoor met erfzonde besmeurd zou worden, betekent het dat mijn balans t.o.v. God in beginsel altijd negatief uitvalt. Oftewel: ik word door God gedwongen om naar hem op zoek te gaan, in Jezus' verlossing te geloven en vergeving te vragen voor o.a. de erfzonde.quote:Op zondag 25 mei 2008 19:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ervaar jij je leven als negatief? Vind jij die zonde een probleem? Vind je het erg dat je dood zal gaan?
Alleen als je voor eeuwig wil leven. Waarom zou je naar God op zoek gaan etc als je het allemaal wel prima vindt? Daarom vraag ik of je je leven als negatief ervaart en de zonde iets ergs vindt. Zoniet, dan moet je niet zeuren. Zowel, ja, dan zul je weer terug in lijn met God moeten komen. Maar dat zul je dan ook willen, en het is een prachtige ervaring, dus ook dan moet je niet zeuren. Het komt er dus op neer dat je niet moet zeuren. Ga door met je leven zoals je het nu leeft en oogst je verdiende loon, of bekeer je en oogst je verdiende loon. Het is jouw keuze.quote:Op zondag 25 mei 2008 19:59 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Wat maakt het uit hoe ik mijn leven ervaar? Of ik het leven nu positief of negatief ervaar, als ik door God op deze aarde ben gezet, terwijl hij wist dat ik daardoor met erfzonde besmeurd zou worden, betekent het dat mijn balans t.o.v. God in beginsel altijd negatief uitvalt. Oftewel: ik word door God gedwongen om naar hem op zoek te gaan, in Jezus' verlossing te geloven en vergeving te vragen voor o.a. de erfzonde.
Lees mijn berichten aan speksnek anders. Als het je niet boeit wat voor fouten je hebt gemaakt, als je er geen spijt van kan hebben, omdat het je niet boeit wat de gevolgen zijn, of er geen verantwoordelijkheid voor wil nemen, moet je er ook geen sorry voor zeggen, maar jezelf blijven rechtvaardigen. Ook dat is een keuze.quote:Zelfs toen ik christen was weigerde ik te geloven in erfzonde, dan had God mij maar niet op deze wereld moeten zetten. En dat heeft niets met trots of arrogantie te maken, maar met gezond verstand. Sorry zeggen voor iets waar je niets aan kan doen kun je uit beleefdheid doen, maar slaat uiteindelijk nergens op. En het stelt het 'offer' van Jezus voor ons ook in een heel ander daglicht. Het is een beetje alsof God de mens eerst een onredelijke boete oplegt en het vervolgens zelf betaalt. Het lijkt misschien liefdevol, maar hij had de boete net zo goed niet kunnen geven.
Wat voor voorbeelden kan je hiervoor geven als ik vragen mag?quote:Op zondag 25 mei 2008 19:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
...als ik ergens in geloof wil ik het ook begrijpen, ik ga niet als een blinde ergens achteraan lopen, en ik geloof ook niet dat God dat van ons vraagt, ik zie dat veel meer bij de Islam bijvoorbeeld, daar vind ik weinig logisch aan...
Wat bedoel je daarmee?quote:Op zondag 25 mei 2008 20:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[quote]Op zondag 25 mei 2008 20:40 schreef kazakx het volgende:
[..]
Wat voor voorbeelden kan je hiervoor geven als ik vragen mag?
[/quote
Ik zie totaal geen zin in het bestaan volgens de Islam.
Nou, via het christelijk geloof heb ik een duidelijk beeld van wat ik hier doe en waarom de wereld is zoals ie is, de zondeval. Via islam is dat voor mij een raadsel.quote:
Dat is meer een gebrek aan informatie bij jou dan dat je het bij de Islam legt. Dit soort vragen zijn juist basis vragen die heel erg goed zijn beantwoord in de Islam. Ik zou me s wat verdiepen in de Islam beste Ali.quote:Op zondag 25 mei 2008 20:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou, via het christelijk geloof heb ik een duidelijk beeld van wat ik hier doe en waarom de wereld is zoals ie is, de zondeval. Via islam is dat voor mij een raadsel.
Ik baseer het op de herinneringen die ik van jouw posts in dit topic heb.quote:Op zondag 25 mei 2008 20:56 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dat is meer een gebrek aan informatie bij jou dan dat je het bij de Islam legt. Dit soort vragen zijn juist basis vragen die heel erg goed zijn beantwoord in de Islam. Ik zou me s wat verdiepen in de Islam beste Ali.
Helaas moet ik je teleurstellen Ali, volkomen onjuiste informatie.quote:Op zondag 25 mei 2008 21:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik baseer het op de herinneringen die ik van jouw posts in dit topic heb.
Verder zie ik in Allah ook geen liefde. Men verwijt vaak dat mijn God een stel regeltjes heeft waar je je streng aan moet houden terwijl dat onmogelijk is en je anders naar de hel gaat, ik zie dat juist bij Islam.
Maar waarom heeft allah ons dan gemaakt zodat we die regels van nature niet volgen maar geneigd zijn het tegenovergestelde te doen, wat is daar het nut van? Dat is wat men steeds aan mij vraagt, en de zondeval is daarvoor het antwoord. Wat voor antwoord heeft de islam?quote:Op zondag 25 mei 2008 21:43 schreef kazakx het volgende:
[..]
Helaas moet ik je teleurstellen Ali, volkomen onjuiste informatie.
God is een en al liefde. Alleen hij heeft meerdere namen. Bijvoorbeeld zijn naam de Rechtvaardige kan wel eens iets anders met je doen als je onrecht hebt aangedaan. Dan kan je wel God liefhebben als geen ander, maar als je een ander mens onrecht aandoet dan zal de Rechtvaardige in actie komen. En zo zal elke naam van God zich manifesteren op elke actie die daar betrekking op heeft.
Reden waarom er regels zijn is vanwege het feit dat we niet weten wie wij zijn en wat de kortste weg is naar God. Die regels zorgen er juist voor dat je op een optimaal mogelijke manier tot God kan komen. Deze regels kunnen inhouden dat er zo een stabiel mogelijk maatschappij ontstaat waar je met zo min mogelijk hinder God kan ervaren. Of wat de best mogelijke bidden inhoud om als het ware zwevend zijn Koninkrijk kunt bezichtigen op je gebedskleedje of dat je zijn Namen op zo een hoedanigheid ervaart dat je in verschillende hogere sferen tot je ware 'ik' komt. Etc.
Je komt maar een keer op deze wereld. Je krijgt maar een kans om je te ontwikkelen in die richting. Vandaar dat je goed moet omgaan met deze korte leventje. Niet goed omgaan met deze waarlijk van onschatbare waarde van de tijd zal ook zijn consequenties hebben in de vorm van straf. Alhoewel de Koran meer vol staat met beloning dan andersom.
Omdat wij niet zo een 'type' creatie zijn. God heeft ontelbare soorten creaties. Waar jij het over hebt hebben bijvoorbeeld de engelen. Die hebben het al van nature. Zij kunnen geen fouten maken. En ook engelen heb je in verschillende soorten en maten. Sommige weten meer dan anderen etc.quote:Op zondag 25 mei 2008 21:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar waarom heeft allah ons dan gemaakt zodat we die regels van nature niet volgen maar geneigd zijn het tegenovergestelde te doen, wat is daar het nut van? Dat is wat men steeds aan mij vraagt, en de zondeval is daarvoor het antwoord. Wat voor antwoord heeft de islam?
En wat is het resultaat als ik bij God ben gekomen? Wat heb ik daar aan? Wat geeft Allah mij in ruil voor mijn gehoorzaamheid, die me zoveel moeite kost, omdat Allah mij zo gemaakt heeft zoals hij dat gedaan heeft?quote:Op zondag 25 mei 2008 22:10 schreef kazakx het volgende:
[..]
Omdat wij niet zo een 'type' creatie zijn. God heeft ontelbare soorten creaties. Waar jij het over hebt hebben bijvoorbeeld de engelen. Die hebben het al van nature. Zij kunnen geen fouten maken. En ook engelen heb je in verschillende soorten en maten. Sommige weten meer dan anderen etc.
De mens daarentegen is een creatie die zijn hele leven lang leert. Je leert van geboorte tot aan de graf. Dit is het lot van mens zijn. Het voordeel van zo een creatie is dan wel dat er geen limiet is van hoe diep je God kan ervaren. De aartsengel Gabriel was degene die Mohammed heeft rondgeleid tijdens de bekende hemelvaart van Mohammed (vzmh). Gabriel is een van de hoogste engelen. Zelfs hij kon tot een bepaalde mate bij God komen. Op een gegeven moment moest hij de profeet (vzmh) achterlaten omdat hij geen stap verder mocht. Hij zou letterlijk verbranden als hij dat wel gedaan zou hebben.
Hetgene wat wij als kwaad zien in de mens is juist een middel om te ontwikkelen. Ik zie dit als een antiloop die een hert achtervolgt. De hert is alert en getraind omdat hij continu achterna gezeten word. Dat is een soort zweep om haar te trainen. Door weerstand te bieden voor o.a. de verleiding van het kwaad in de mens is de mens in staat zich te ontwikkelen en sneller tot God te komen.
Zodoende.
Komen tot God in de zin v an hem leren kennen en ervaren. Eigenlijk heb je niks te willen na zo veel wat hij voor jou al gedaan heeft. Hij heeft jou uit het niets gecreerd en heeft je een bestaan gegeven. Maar God is vrijgevig en Barmhartig natuurlijk.quote:Op zondag 25 mei 2008 22:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En wat is het resultaat als ik bij God ben gekomen? Wat heb ik daar aan? Wat geeft Allah mij in ruil voor mijn gehoorzaamheid, die me zoveel moeite kost, omdat Allah mij zo gemaakt heeft zoals hij dat gedaan heeft?
Kun jij aan mij beschrijven hoe jij persoonlijk Allah ervaart, wat heeft Allah allemaal al gedaan buiten ons een bestaan in het kwaad gegeven, en waarom konden we die liefde van Allah niet gewoon gelijk ervaren, waarom laat hij ons eerst lijden om tot hem te mogen komen, waar is dat voor nodig.quote:Op zondag 25 mei 2008 22:52 schreef kazakx het volgende:
[..]
Komen tot God in de zin v an hem leren kennen en ervaren. Eigenlijk heb je niks te willen na zo veel wat hij voor jou al gedaan heeft. Hij heeft jou uit het niets gecreerd en heeft je een bestaan gegeven. Maar God is vrijgevig en Barmhartig natuurlijk.
Bij elke stap waarbij je hem kent is er een geestelijke verrijking. In de Islam terminologie heet dit kennen 'marifetullah' en daarmee gepaard komt dan 'Muhabbetullah' oftewel liefde. Dit is de beloning die je hier krijgt. Maar echte beloning begint pas in het hiernamaals. Waar al je getrainde onderdelen tot zijn recht komt. En elke onderdeel een hoge mate van vreugde en plezier zal ervaren.
Dat heb ik nergens beweerd. De monotheistische religies hebben een set regels die beschrijft hoe je anderen dient te behandelen. Daarnaast is er het "geloven". Waar het mij om ging is dat in de optiek van sommige gelovigen je nog zo 'zondig' kunt handelen als je je vervolgens maar bekeert, terwijl handelen in overeenstemming met die regels, maar niet 'geloven' resulteert in eeuwige verdoemenis.quote:Op zondag 25 mei 2008 12:05 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jou aanname in je vorige post is dat jij goed zijn voor elkaar als hoogste goed ziet in de hele scheppingsverhaal (dus het doel van God). En als je niet goed bent voor elkaar dan verdien je geen eeuwige hemel. Hoe kom je hierbij?
In de Islam is het trouwens zo dat als je bekeerd bent dat je met een schone lei begint. Alle zonden worden je vergeven, behalve het leed en onrecht wat je anderen hebt aangedaan. Inclusief dieren en planten. Die moet je namelijk vereffenen met diegene die je leed en onrecht hebt aangedaan.
Nee, jij praat in termen van 'de gelovige' en 'de schepping'. Als je het specifiek over de Islam wilt hebben, dan moet je dat zeggen.quote:
[..]
Ik had het voornamelijk over de Islam. Maar jij streek alle geloven over een kam.
Dat wou ik niet direct zeggen. Het blijft een beetje vreemd om een moraal te baseren op bijvoorbeeld de erfzonde, terwijl het verhaal van Adam en Eva vrij onzinnig is.quote:Het is trouwens een zwakke zet om uit te wijken naar het 'hoe' van het ontstaan van het heelal terwijl wij het hebben over het 'waarom' van de schepping.
Het godsbeeld is wel degelijk relevant. Jij ziet niet in dat jouw specifieke godsbeeld geen universeel concept is, maar jouw persoonlijke geloof. Er zijn genoeg mensen die er een soort van deistisch godsbeeld op na houden gebaseerd op de Christelijke God bijvoorbeeld.quote:[..]
Leuk en aardig maar wat is de relevantie als je het heel druk hebt met discussieren over Christendom en IslamOf zullen we meteen de roze eekhoorn van papierversnipperaar ook erbij betrekken?
Filosofisch gezien is het monotheisme een subset van het concept god en is de Islam weer een subset van het monotheisme. Al met al is het dus maar een klein gedeelte van de 'geloofsset'.quote:[..]
Als jij de Islam als peperkt ziet dan mag je je wel eens inlezen kerel.
Maar wij hebben niet gevraagd om dit leven. Vind jij het niet enigszins krom dat de mens vanalles moet doen tijdens zijn leven hier op aarde, om zijn schuld aan God in te lossen, omdat hij anders gestraft wordt, terwijl hij er in eerste instantie niets aan kan doen dat hij hier rondloopt.quote:Op zondag 25 mei 2008 21:43 schreef kazakx het volgende:
Je komt maar een keer op deze wereld. Je krijgt maar een kans om je te ontwikkelen in die richting. Vandaar dat je goed moet omgaan met deze korte leventje. Niet goed omgaan met deze waarlijk van onschatbare waarde van de tijd zal ook zijn consequenties hebben in de vorm van straf. Alhoewel de Koran meer vol staat met beloning dan andersom.
Dat ervaren is natuurlijk persoonlijk. Ik bedoel hoe kan je beschrijven wat je voelt als je verliefd bent op een meisje? Je kan wel vertellen waarom je verliefd word op een meisje. Omdat zij bijvoorbeeld mooi is ten eerste. Omdat zij goed voor je is. Omdat je eingenschappen ziet wat je lief hebt. Omdat ze zorgzaam voor je is etc etc. Maar hetgeen wat je voelt voor haar kan je natuurlijk niet beschrijven.quote:Op zondag 25 mei 2008 22:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kun jij aan mij beschrijven hoe jij persoonlijk Allah ervaart, wat heeft Allah allemaal al gedaan buiten ons een bestaan in het kwaad gegeven, en waarom konden we die liefde van Allah niet gewoon gelijk ervaren, waarom laat hij ons eerst lijden om tot hem te mogen komen, waar is dat voor nodig.
Dat vind ik dus ook het probleem bij de islam. Bij het christelijk geloof is er nog een zinvolle reden, en uit ervaring weet ik dat er niets mooiers is dan terug komen bij God en Hem ervaren in je leven, maar bij islam? Ik zie daar toch echt niet hetzelfde.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:08 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Maar wij hebben niet gevraagd om dit leven. Vind jij het niet enigszins krom dat de mens vanalles moet doen tijdens zijn leven hier op aarde, om zijn schuld aan God in te lossen, omdat hij anders gestraft wordt, terwijl hij er in eerste instantie niets aan kan doen dat hij hier rondloopt.
Bij het christendom is het ook een probleem. Het is geen probleem als je niet gelooft in zoiets als een hel (zoals jij, als ik het goed begrepen heb), maar er zijn genoeg christenen die daar wel in geloven.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook het probleem bij de islam. Bij het christelijk geloof is er nog een zinvolle reden, en uit ervaring weet ik dat er niets mooiers is dan terug komen bij God en Hem ervaren in je leven, maar bij islam? Ik zie daar toch echt niet hetzelfde.
Maar waarom is dat ons lot? Als ik dit zo lees, zie ik Allah als een gigantische egotripper, die zijn eigen schepping laat lijden zodat die erachter kan komen hoe geweldig hun god is. Dat is toch niet aardig? Ik heb de liefde van God in mijn hart gekregen, evenals zijn plezier, geluk, vrede en barmhartigheid. Ik vraag me af of dat bij islamieten ook is, en eerlijk gezegd geloof ik van niet.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:12 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dat ervaren is natuurlijk persoonlijk. Ik bedoel hoe kan je beschrijven wat je voelt als je verliefd bent op een meisje? Je kan wel vertellen waarom je verliefd word op een meisje. Omdat zij bijvoorbeeld mooi is ten eerste. Omdat zij goed voor je is. Omdat je eingenschappen ziet wat je lief hebt. Omdat ze zorgzaam voor je is etc etc. Maar hetgeen wat je voelt voor haar kan je natuurlijk niet beschrijven.
Zo ook is dat bij God. Je ziet bijvoorbeeld zijn kennis mbv de verschillende wetenschapsgebieden. Je ziet zijn Barmhartigheid bij jonkies (dieren/babies). Je ziet zijn zorgzame kant dmv de schepping etc etc. Dat zorgt voor de kennis. En daarmee raak je ook verliefd op hem.
Waarom wij zijn liefde niet direct kunnen ervaren is dezelfde verklaring waarom wij niet kunnen leren zonder te (bes)studeren. Waarom moet je urenlang blokken om complexe materie tot je te nemen? Het zou inderdaad makkelijk zijn om net als bij matrix dingen snel tot je te nemen. Maar helaas is dat dus het lot van mens zijn. Wij zijn zo een schepping. Zijn 99 namen eisen dat wij hem op zo een manier kennen. Nogmaals als we het op de manier waarop jij het beschrijft zouden ervaren dan heetten wij geen mensen maar engelen.
Nee de hel, als een nooitstoppend martelvuur is geen bijbelse doctrine maar een heidense en katholieke doctrine voor bangmakerij.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:13 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Bij het christendom is het ook een probleem. Het is geen probleem als je niet gelooft in zoiets als een hel (zoals jij, als ik het goed begrepen heb), maar er zijn genoeg christenen die daar wel in geloven.
Kun je je claims staven met Bijbelcitaten e.d?quote:Op zondag 25 mei 2008 23:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee de hel, als een nooitstoppend martelvuur is geen bijbelse doctrine maar een heidense en katholieke doctrine voor bangmakerij.
Mensen die de dood verdienen zullen dan ook sterven. Ja, er is een vuur, en dat zal branden totdat het zijn werk gedaan heeft, namelijk de dood brengen voor degenen die dat hebben verdiend. Maar je gaat niet oneindig lijden voor een leven van pak ´m beet 80 jaar.
Al gewijzigdquote:Op zondag 25 mei 2008 23:23 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Kun je je claims staven met Bijbelcitaten e.d?
En kun jij ingaan op mijn punt:quote:Op zondag 25 mei 2008 23:23 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Kun je je claims staven met Bijbelcitaten e.d?
quote:Maar wij hebben niet gevraagd om dit leven. Vind jij het niet enigszins krom dat de mens vanalles moet doen tijdens zijn leven hier op aarde, om zijn schuld aan God in te lossen, omdat hij anders gestraft wordt, terwijl hij er in eerste instantie niets aan kan doen dat hij hier rondloopt.
Waarom ons lot? Kan jij vertellen waarom wij uberhaupt moeten leren? Waarom wisten wij niet zoals bij bijen niet meteen alles wat je in je leven nodig hebt? Kan jij dat beantwoorden?quote:Op zondag 25 mei 2008 23:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar waarom is dat ons lot? Als ik dit zo lees, zie ik Allah als een gigantische egotripper, die zijn eigen schepping laat lijden zodat die erachter kan komen hoe geweldig hun god is. Dat is toch niet aardig? Ik heb de liefde van God in mijn hart gekregen, evenals zijn plezier, geluk, vrede en barmhartigheid. Ik vraag me af of dat bij islamieten ook is, en eerlijk gezegd geloof ik van niet.
En daar moet de ratio dus ophouden, wanneer ik vraag wat de zin van dit alles is, waarom mijn lot in deze wereld is wat het is volgens de islam, kan ik daar geen antwoord op krijgen maar moet ik blind geloven. Dat kan ik niet, en ik weiger een god te dienen die mij geen zinvolle reden kan geven waarom ik pijn moet lijden. Dat is toch gemeen, geen daad van liefde? Hoe kan ik zo´n god met mijn leven vertrouwen, als hij niet eens openheid van zaken wil geven over waarom de dingen zijn zoals ze zijn? Het christelijk geloof heeft antwoorden op al deze vragen, en ze zijn logisch, redelijk, en observeerbaar. Dit is wat ik bedoelde.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:26 schreef kazakx het volgende:
[..]
Waarom ons lot? Kan jij vertellen waarom wij uberhaupt moeten leren? Waarom wisten wij niet zoals bij bijen niet meteen alles wat je in je leven nodig hebt? Kan jij dat beantwoorden?
Je moet even de vraag beantwoorden, Waarom denk je dat jou God de mens in zo een staat heeft gecreeerd dat hij moet leren? Waarom wist hij niet meteen alles. Als je deze vraag beantwoord heb je ook meteen antwoord op je eigen vraag namelijk.Probeer het.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En daar moet de ratio dus ophouden, wanneer ik vraag wat de zin van dit alles is, waarom mijn lot in deze wereld is wat het is volgens de islam, kan ik daar geen antwoord op krijgen maar moet ik blind geloven. Dat kan ik niet, en ik weiger een god te dienen die mij geen zinvolle reden kan geven waarom ik pijn moet lijden. Dat is toch gemeen, geen daad van liefde? Het christelijk geloof heeft antwoorden op al deze vragen, en ze zijn logisch, redelijk, en observeerbaar. Dit is wat ik bedoelde.
Ik heb daar via mijn eigen geloof al een heel uitgebreid antwoord op. Ik wil weten wat het antwoord van de islam is, jouw antwoord, ik neem aan dat dat representatief genoeg is.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:34 schreef kazakx het volgende:
[..]
Je moet even de vraag beantwoorden, Waarom denk je dat jou God de mens in zo een staat heeft gecreeerd dat hij moet leren? Waarom wist hij niet meteen alles. Als je deze vraag beantwoord heb je ook meteen antwoord op je eigen vraag namelijk.Probeer het.
Waarom houdt die erfzonde eigenlijk op bij Adam en Eva, en niet bij de werkelijke aanstichter, God zelfquote:Op zondag 25 mei 2008 20:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Alleen als je voor eeuwig wil leven. Waarom zou je naar God op zoek gaan etc als je het allemaal wel prima vindt? Daarom vraag ik of je je leven als negatief ervaart en de zonde iets ergs vindt. Zoniet, dan moet je niet zeuren. Zowel, ja, dan zul je weer terug in lijn met God moeten komen. Maar dat zul je dan ook willen, en het is een prachtige ervaring, dus ook dan moet je niet zeuren. Het komt er dus op neer dat je niet moet zeuren. Ga door met je leven zoals je het nu leeft en oogst je verdiende loon, of bekeer je en oogst je verdiende loon. Het is jouw keuze.
Die heb ik je net verteld. Als je wilt kan ik je nog een uitgebreidere verhaal vertellen.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb daar via mijn eigen geloof al een heel uitgebreid antwoord op. Ik wil weten wat het antwoord van de islam is.
Maar waarom moet ik dat eerst leren door veel pijn te lijden, waarom kan Allah al zijn heerlijkheid niet meteen met mij delen, hij houdt toch van mij? Waarom zou ik achteruit gaan, ook als je vanaf scratch zonder lijden begint zou je toch vooruit kunnen gaan? Ik vind die gedachte, dat leed nodig is voor progressie op deze manier, zodat alles dan lekkerder wordt, ergens ook pervers. Denk aan alle tranen, alle pijn, al het dood en verderf. Is dat allemaal om meer te kunnen genieten? Is dat niet erg oppervlakkig? Genot kan mijn verbittering als gevolg van lijden niet verhelpen, daar heb ik liefde voor nodig, liefde van God. Ik wil dat Hij ook voor mij klaarstaat als ik nog niet perfect ben, in plaats van dat Hij op mij wacht tot ik al zijn regeltjes opvolg. Ik vind dat hard, en zeker geen liefde.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:41 schreef kazakx het volgende:
[..]
Die heb ik je net verteld. Als je wilt kan ik je nog een uitgebreidere verhaal vertellen.
Het leren heeft als voordeel dat je geen limieten meer hebt. Je kan zo ver gaan als je capaciteiten.
Dus je liefde en daarmee gepaard genot en plezier kan je tot de uiterste gaan. Terwijl als je het meteen had meegekregen dan had je altijd dezelfde nivo. Was er geen progressie meer mogelijk. En zonder progressie zal je achteruit gaan. Want stilstaan is achteruit gaan. Dat is de reden waarom in de hemel elke appel die je eet lekkerder zijn dan de vorige.
God heeft Adam en Eva niet gedwongen om ongehoorzaam aan Hem te zijn.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:40 schreef Frezer het volgende:
[..]
Waarom houdt die erfzonde eigenlijk op bij Adam en Eva, en niet bij de werkelijke aanstichter, God zelf
Over welk lijden heb jij het telkens?quote:Op zondag 25 mei 2008 23:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar waarom moet ik dat eerst leren door veel pijn te lijden, waarom kan Allah al zijn heerlijkheid niet meteen met mij delen, hij houdt toch van mij? Waarom zou ik achteruit gaan, ook als je vanaf scratch zonder lijden begint zou je toch vooruit kunnen gaan? Ik vind die gedachte, dat leed nodig is voor progressie op deze manier, zodat alles dan lekkerder wordt, ergens ook pervers. Denk aan alle tranen, alle pijn, al het dood en verderf. Is dat allemaal om meer te kunnen genieten? Is dat niet erg oppervlakkig? Genot kan mijn verbittering als gevolg van lijden niet verhelpen, daar heb ik liefde voor nodig, liefde van God. Ik wil dat Hij ook voor mij klaarstaat als ik nog niet perfect ben, in plaats van dat Hij op mij wacht tot ik al zijn regeltjes opvolg. Ik vind dat hard, en zeker geen liefde.
Als je een hoge standaard voor jezelf zet in de vorm van een wet waar je je aan wil houden, die direct tegen de menselijke natuur in lijkt te gaan, zoals in islam en christelijk geloof, gaat dat gepaard met lijden. Daarnaast zijn er nog veel meer vormen van lijden, maar in deze context ijkt me dat lijden het meest toepasselijk.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:56 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Over welk lijden heb jij het telkens?
Heb ik toch al verteld. Wij zijn die ene creatie vorm in zijn grote spectrum van creatie. Wij zijn niet zijn enige creatie. Wij zijn de vorm die overeenkomt mijn zijn 99 namen. God heeft oneindig veel namen alleen de 99 namen die zich manifesteerd in dit heelal komt overeen met ons. Waarschijnlijk heeft hij ontelbare heelallen. Maar die zijn in de vorm die wij niet eens zullen begrijpen. Alles wat bestaat is de weerspiegeling van zijn verschillende eigenschappen van'zijn'.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar waarom moet ik dat eerst leren door veel pijn te lijden, waarom kan Allah al zijn heerlijkheid niet meteen met mij delen, hij houdt toch van mij? Waarom zou ik achteruit gaan, ook als je vanaf scratch zonder lijden begint zou je toch vooruit kunnen gaan? Ik vind die gedachte, dat leed nodig is voor progressie op deze manier, zodat alles dan lekkerder wordt, ergens ook pervers. Denk aan alle tranen, alle pijn, al het dood en verderf. Is dat allemaal om meer te kunnen genieten? Is dat niet erg oppervlakkig? Genot kan mijn verbittering als gevolg van lijden niet verhelpen, daar heb ik liefde voor nodig, liefde van God. Ik wil dat Hij ook voor mij klaarstaat als ik nog niet perfect ben, in plaats van dat Hij op mij wacht tot ik al zijn regeltjes opvolg. Ik vind dat hard, en zeker geen liefde.
Koekoek, mijn vraag staat nog steeds:quote:Op zondag 25 mei 2008 23:56 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Over welk lijden heb jij het telkens?
quote:Maar wij hebben niet gevraagd om dit leven. Vind jij het niet enigszins krom dat de mens vanalles moet doen tijdens zijn leven hier op aarde, om zijn schuld aan God in te lossen, omdat hij anders gestraft wordt, terwijl hij er in eerste instantie niets aan kan doen dat hij hier rondloopt.
Dat is geen antwoord op mijn vraag, hiermee maak je Allah opnieuw tot een egotripper, die het niet boeit als zijn eigen schepping ten onder gaat aan zichzelf, want Allah is groot en wij zijn niets. Dat is toch geen liefde? Waarom zorgt Allah niet wat beter voor ons als ie zoveel van ons houdt? Of doet ie dat niet?quote:Op zondag 25 mei 2008 23:59 schreef kazakx het volgende:
[..]
Heb ik toch al verteld. Wij zijn die ene creatie vorm in zijn grote spectrum van creatie. Wij zijn niet zijn enige creatie. Wij zijn de vorm die overeenkomt mijn zijn 99 namen. God heeft oneindig veel namen alleen de 99 namen die zich manifesteerd in dit heelal komt overeen met ons. Waarschijnlijk heeft hij ontelbare heelallen. Maar die zijn in de vorm die wij niet eens zullen begrijpen. Alles wat bestaat is de weerspiegeling van zijn verschillende eigenschapp van'zijn'.
Wij zij dus deze vorm. Wij leren door ons in te spannen. Dat zie je met al je bestaan dat dat zo is en wat dus ook logisch is.
Je kan arrogant doen alsof wij zijn enige schepping zijn maar dat is het niet. Wij zijn een deelgebied van een oneindige schepping.
God verbood Adam en Eva om van de boom van kennis van goed en kwaad te eten. Doch, als je niet weet wat goed en kwaad is, wat zegt een verbod je dan? Hoe kun je begrijpen wat ‘mogen’ en ‘niet mogen’ is, hoe kun je begrijpen dat hetgeen je doet strafbaar is als je nog geen kennis van goed en kwaad hebt? Mensen zonder besef van goed en kwaad zouden tegenwoordig ontoerekeningsvatbaar worden verklaard. Niet zo bij God, die rekent gewoon hun nageslacht tot aan de huidige generatie die ‘overtreding’ aan.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God heeft Adam en Eva niet gedwongen om ongehoorzaam aan Hem te zijn.
rolleyesquote:Op maandag 26 mei 2008 00:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
God verbood Adam en Eva om van de boom van kennis van goed en kwaad te eten. Doch, als je niet weet wat goed en kwaad is, wat zegt een verbod je dan? Hoe kun je begrijpen wat ‘mogen’ en ‘niet mogen’ is, hoe kun je begrijpen dat hetgeen je doet strafbaar is als je nog geen kennis van goed en kwaad hebt? Mensen zonder besef van goed en kwaad zouden tegenwoordig ontoerekeningsvatbaar worden verklaard. Niet zo bij God, die rekent gewoon hun nageslacht tot aan de huidige generatie die ‘overtreding’ aan.
Het is een antwoord op jou vraag waarom wij als mensen via een leerproces tot God moeten komen. Daar is het een logische en rationele antwoord op.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag, hiermee maak je Allah opnieuw tot een egotripper, die het niet boeit als zijn eigen schepping ten onder gaat aan zichzelf, want Allah is groot en wij zijn niets. Dat is toch geen liefde? Waarom zorgt Allah niet wat beter voor ons als ie zoveel van ons houdt? Of doet ie dat niet?
Wat zouden ze niet hebben begrepen aan ´GIJ ZULT NIET VAN DIE BOOM ETEN´? Die actie op zichzelf is niet goed of kwaad, maar het wel of niet gehoorzamen van Gods gebod. Dat is de keuze die je maakt.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:29 schreef Iblis het volgende:
Nou, het is quasi serieus. Als ik het verhaal van Genesis echt heel letterlijk zou nemen. Dan vind ik dat het raar is dat God ze iets verbiedt voordat ze van de boom van kennis van goed en kwaad hebben gegeten, omdat het besef van goed en kwaad noodzakelijk is om zo'n verbod te begrijpen. Ik kan niet zien hoe ze kunnen snappen dat het 'fout' is om God niet te gehoorzamen. Ze kiezen wel van de boom te eten, maar ze kunnen niet beseffen wat goed en wat fout is, ze kunnen niet snappen dat de slang kwaadaardig is. Immers, dat besef hebben ze niet.
Ik zou het echter nooit zo letterlijk nemen. Ik vind het in zekere zin een naïeve vraag. Ik zou Genesis sowieso symbolisch lezen, en dan speelt dat probleem niet zo.
Ik denk dat Hij ook niemand WIL straffen. Als dat wel het geval was geweest was Jezus nooit gekomen met als doel ieder zijn zonde op Zich te nemen.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik heb moeite die twee los van elkaar te zien. Als je op het eindoordeel iemand echt lief hebt, dan ga je die toch niet straffen?
Misschien ligt dit aan je formulering, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:03 schreef speknek het volgende:
Tsja, potato, poteeto. Als god de morele kaders zelf heeft geschapen verliest het begrip nogal aan semantiek, maar toch vraag ik me dan af, vind je de erfzonde rechtvaardig? Waarom moet iemand gestraft worden die, zoals je zelf zegt, slachtoffer is van de daden van zijn of haar heule verre voorouders?
En hoe kan ik zeker weten dat de Koran de juiste weg beschrijft en de bijbel niet? Hoe kan ik weten dat jij God wel goed dient en ik niet?quote:Op maandag 26 mei 2008 00:29 schreef kazakx het volgende:
[..]
Het is een antwoord op jou vraag waarom wij als mensen via een leerproces tot God moeten komen. Daar is het een logische en rationele antwoord op. Wat betreft egotripper verhaal begrijp jij niet dat mens een eigen vrije wil heeft. God vertelt wat de weg is wat tot hem leid. Als jij die weg bewust niet volgt dan kom je niet tot hem. Het is dan je eigen schuld.
quote:Hij helpt je continu maar als jij niet geholpen wilt worden dan gaat hij niet ingrijpen. Want dan zou je geen vrije wil meer hebben. Hij vertelt ons wat de weg is naar die liefde. Maar de bewandeling is voor jou. Jij moet hem bewandelen.
Zelfde probleem. Hoe weet ik dat de koran gelijk heeft en niet de bijbel. Waarom zou Jezus niet God zijn maar slechts een profeet van Allah.quote:God zorgt trouwens heel goed op ons. Ben je wel eens een dag zonder eten komen te staan? Is er wel eens een komeet op je hoofd gevallen? Hij heeft de weg uitgestippelt in de Koran om gelukkig te worden. Als jij je niet houd aan die regels dan krijg je problemen. Dan lijkt het alsof hij ons niet helpt inderdaad. Maar dat is jou keuze. Niet die van hem.
Dus als ik niet van Allah houdt omdat ik hem niet ken of kan begrijpen, houdt hij ook niet van mij? Geef mij 1 reden om te geloven dat Allah via Mohammed de koran gedicteerd heeft en dat Allah dezelfde God is als de god van de bijbel.quote:Je bent te gefixeerd op een soort van onvoorwaardelijke liefde ofzoiets. Hoe kan iets onvoorwaardelijk zijn als je een vrije wil hebt? Je zou dit leventje moeten ontkennen als je daarin gelooft.
Je komt bij iemand op bezoek. En die gastheer zegt iblis voel je thuis. Gebruik gerust mijn douche de keuken etc. Alleen dit kamertje daar kom je niet in en dit kastje mag je ook niet openmaken.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:36 schreef Iblis het volgende:
Het gebod heeft geen waarde als je niet snapt dat een overtreding ervan slecht is. God zegt: Gij zult dat niet doen. Maar, ze kunnen nog niet snappen dat als ze het dan toch doen, dat dat slecht is. Dat dat slechter is dan wanneer ze het wel doen. Goed, hij zegt ze ook dat ze zullen sterven, maar dat is in het Paradijs ook een inhoudsloos begrip daar er geen dood is. Dus, ze maken wel een keuze, maar ze kunnen het gevolg van hun keus niet overzien, ze kunnen niet snappen hoe gehoorzaamheid goed is, en ongehoorzaamheid kwaad: die kennis hebben ze niet.
Uhhm... haten is geen zonde an sich, het ligt eraan wat je haat. Zonde haten is allesbehalve een zonde.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:40 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
Haten is toch een zonde,en god haat zonde???![]()
Als jij wil geloven dat Adam en Eva 2 senielen waren moet je dat vooral doen, maar de bijbel beschrijft duidelijk dat Eva zich heeft laten verleiden, stapje voor stapje. Als ze geen flauw idee had wat er zou gebeuren als ze van die boom zou eten, of dat dat niet goed was, had ze ook niet overhaald hoeven te worden met leugens. Ik snap werkelijk niet dat je zoiets kan denken, ik hoop voor jou niet dat je zo ook over je eigen acties denkt.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:36 schreef Iblis het volgende:
Het gebod heeft geen waarde als je niet snapt dat een overtreding ervan slecht is. God zegt: Gij zult dat niet doen. Maar, ze kunnen nog niet snappen dat als ze het dan toch doen, dat dat slecht is. Dat dat slechter is dan wanneer ze het wel doen. Goed, hij zegt ze ook dat ze zullen sterven, maar dat is in het Paradijs ook een inhoudsloos begrip daar er geen dood is. Dus, ze maken wel een keuze, maar ze kunnen het gevolg van hun keus niet overzien, ze kunnen niet snappen hoe gehoorzaamheid goed is, en ongehoorzaamheid kwaad: die kennis hebben ze niet.
Nee, het gaat erom dat ik überhaupt geen besef heb van wat goed is, en wat slecht is. Dus, als jij zegt dat ik het kastje niet mag openmaken, dan besef ik niet dat ik een overtreding bega als ik dat wel doe. Wat zegt ‘niet mogen’ je als je geen ethisch besef hebt? Het is alsof je tegen een baby zegt: Kruip maar rond, maar niet in deze kamer. Vervolgens doet de baby het toch, en je wordt pisnijdig. Is dat redelijk? Ik vind van niet.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:43 schreef kazakx het volgende:
Je komt bij iemand op bezoek. En die gastheer zegt iblis voel je thuis. Gebruik gerust mijn douche de keuken etc. Alleen dit kamertje daar kom je niet in en dit kastje mag je ook niet openmaken.
Ga je dan als gast dat dan wel toch doen zonder dat je weet of dat goed of slecht voor je is?
Het waren volwassenen... Die na kon denken. Die wisten dat het niet mocht.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:47 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, het gaat erom dat ik überhaupt geen besef heb van wat goed is, en wat slecht is. Dus, als jij zegt dat ik het kastje niet mag openmaken, dan besef ik niet dat ik een overtreding bega als ik dat wel doe. Wat zegt ‘niet mogen’ je als je geen ethisch besef hebt? Het is alsof je tegen een baby zegt: Kruip maar rond, maar niet in deze kamer. Vervolgens doet de baby het toch, en je wordt pisnijdig. Is dat redelijk? Ik vind van niet.
Ik zou het verantwoordelijker vinden op de kamer dan op slot te doen zodat de baby er niet in kán komen.
Het gaat erom wat je krijgt als je een letterlijke lezing van Genesis aanhoudt. Dat je dan een raar verhaal krijgt. Want er gebeurt van alles waar je al een besef van goed & kwaad voor nodig hebt vooraleer dat besef er volgens de Bijbel überhaupt is. Want dat kregen ze pas na het eten van de boom.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als jij wil geloven dat Adam en Eva 2 senielen waren moet je dat vooral doen, maar de bijbel beschrijft duidelijk dat Eva zich heeft laten verleiden, stapje voor stapje. Als ze geen flauw idee had wat er zou gebeuren als ze van die boom zou eten, of dat dat niet goed was, had ze ook niet overhaald hoeven te worden met leugens. Ik snap werkelijk niet dat je zoiets kan denken, het getuigt voor mij van een hoop oneerlijkheid, goedpraterij. Ik hoop voor jou niet dat je zo ook over je eigen acties denkt.
Voor alles dezelfde antwoord. Verdiep je in de Islam. Je zal zien dat alles een kloppend verhaal vormt. Kijk naar het leven van de profeet Mohammed (vzmh), zijn wonderen. Kijk naar de Koran, zijn boodschap zijn wonderen. Kijk naar het heelal en kijk of het in overeenstemming is met de Koran en de booschap van Mohammed. etc. Je zult zien dat zowel de logica als gevoel als je hart, je geweten, je zintuigen en al je onderdelen die wij niet kunnen benoemen overtuigd zullen zijn.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En hoe kan ik zeker weten dat de Koran de juiste weg beschrijft en de bijbel niet? Hoe kan ik weten dat jij God wel goed dient en ik niet?
[..]
Zelfde vraag, hoe kan ik weten dat het de goede weg is en geen dwaalspoor waar mijn God mij voor waarschuwt en dat Allah geen valse God is die mij met zijn koran wil misleiden?
[..]
Zelfde probleem. Hoe weet ik dat de koran gelijk heeft en niet de bijbel. Waarom zou Jezus niet God zijn maar slechts een profeet van Allah.
Nee alleen als jij de weg kent en hem niet bewandelt. God stelt je niet verantwoordelijk voor iets wat je niet kent of de capaciteiten er niet voor hebt (zoals het overmatig ervaren van hem terwijl je dat in mindere mate kan).quote:Dus als ik niet van Allah houdt omdat ik hem niet ken of kan begrijpen, houdt hij ook niet van mij? Geef mij 1 reden om te geloven dat Allah via Mohammed de koran gedicteerd heeft en dat Allah dezelfde God is als de god van de bijbel.
quote:Op maandag 26 mei 2008 00:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het waren volwassenen... Die na kon denken. Die wisten dat het niet mocht.
Die meid zal dat niet doen, maar aangezien dat een onjuiste analogie is volgens mij, vind ik niet dat dat relevant is.quote:Jij koppelt kwaad aan ongehoorzaamheid. Dat is geen goede link. Maak van die baby een volwassen meid, en zeg tegen haar dat als ze van een bepaald drankje drinkt, ze dood zal gaan. Denk je dat ze dat zou doen?
Adam en Eva vergelijken met babiesquote:Op maandag 26 mei 2008 00:47 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, het gaat erom dat ik überhaupt geen besef heb van wat goed is, en wat slecht is. Dus, als jij zegt dat ik het kastje niet mag openmaken, dan besef ik niet dat ik een overtreding bega als ik dat wel doe. Wat zegt ‘niet mogen’ je als je geen ethisch besef hebt? Het is alsof je tegen een baby zegt: Kruip maar rond, maar niet in deze kamer. Vervolgens doet de baby het toch, en je wordt pisnijdig. Is dat redelijk? Ik vind van niet.
Ik zou het verantwoordelijker vinden op de kamer dan op slot te doen zodat de baby er niet in kán komen.
Nee, het is een keuze. Of je luistert naar God, of je doet dat niet. Zodra je dat niet meer doet, zul je het kwaad praktiseren. Een gevolg daarvan kan zijn, dat je nog vaker niet meer naar God luistert. Maar in eerste instantie is het compleet jouw verantwoordelijkheid, en heeft niets met besef te maken of wat dan ook. Eva koos ervoor om in de leugens van de slang te geloven in plaats van op God te vertrouwen, terwijl ze geen enkele reden had om die slang te geloven. Het was een keuze, ze wilde even hoog als God zijn in plaats van naar Hem te luisteren. Dat is een keuze die je maakt, en die wij allemaal maken. Als je wil geloven dat het dat niet is is dat je goed recht, maar doe niet net of het is wat de bijbel eigenlijk zegt, het is jouw eigen constructie.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het gaat erom wat je krijgt als je een letterlijke lezing van Genesis aanhoudt. Dat je dan een raar verhaal krijgt. Want er gebeurt van alles waar je al een besef van goed & kwaad voor nodig hebt vooraleer dat besef er volgens de Bijbel überhaupt is. Want dat kregen ze pas na het eten van de boom.
Ze wisten wat ze hadden, en ze wisten dat ze het kwijt zouden raken zodra ze van die boom zouden eten. Dat is voldoende besef.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het besef van goed en kwaad is nodig om te beseffen dat ongehoorzaamheid kwaad is. Dat lijkt me niet zo moeilijk te beseffen. God straft ze omdat ze iets slechts hebben gedaan, voordat ze konden weten dat het slecht was wat ze zouden doen, omdat dat besef pas kwam nadat ze het hadden gedaan. Toen kwam de schaamte pas, toen verstopten ze zich pas. Daarvoor was het begrip ze vreemd.
Ik vind het een prima analogie.quote:Die meid zal dat niet doen, maar aangezien dat een onjuiste analogie is volgens mij, vind ik niet dat dat relevant is.
Dit is voorlopig de laatste post van vandaag. Nee, ik vergelijk Adam & Eva niet met baby's, ik vergelijk het begrip van Adam & Eva wat goed en kwaad betreft voordat ze van de boom hebben gegeten met het begrip van baby's van goed en kwaad. Ze zijn niet in staat om te overzien wat de repercussies van een overtreding zijn, omdat ze niet snappen dat dit kwaad is. Dit alles uiteraard ook nog binnen het kader van een letterlijke lezing van Genesis.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:56 schreef kazakx het volgende:
[..]
Adam en Eva vergelijken met babies![]()
Was dat je beste shot Iblis?
Maar ik wil het van jou weten! Ik ben niet zo geinteresseerd in de islam, ik ben geinteresseerd in jou. Waarom ben jij een moslim, waarom geloof jij dat de koran het woord van god is, en niet de bijbel. Voor de bijbel heb ik de profeties als onomstotelijk bewijs, maar hoe zit het met die koran. Een poeet kan iets schrijven wat je op hart werkt, een filosoof op je geweten, een kok/muzikant etc iets wat op je zintuigen werkt en een wiskundige op je logica, maar waar is de hand van GOD in de koran?quote:Op maandag 26 mei 2008 00:53 schreef kazakx het volgende:
[..]
Voor alles dezelfde antwoord. Verdiep je in de Islam. Je zal zien dat alles een kloppend verhaal vormt. Kijk naar het leven van de profeet Mohammed (vzmh), zijn wonderen. Kijk naar de Koran, zijn boodschap zijn wonderen. Kijk naar het heelal en kijk of het in overeenstemming is met de Koran en de booschap van Mohammed. etc. Je zult zien dat zowel de logica als gevoel als je hart, je geweten, je zintuigen en al je onderdelen die wij niet kunnen benoemen overtuigd zullen zijn.
Hoe kan ik zeker weten dat die wonderen werkelijk plaats hebben gevonden, en niet gewoon sprookjes zijn om mij te misleiden? Hoe kan ik daar zonder meer in geloven?quote:Nee alleen als jij de weg kent en hem niet bewandelt. God stelt je niet verantwoordelijk voor iets wat je niet kent of de capaciteiten er niet voor hebt (zoals het overmatig ervaren van hem terwijl je dat in mindere mate kan).
Voor je andere vraag zou ik je willen vragen de wonderen van Mohammed (vzmh) te bestuderen. Hoe hij mensen uit de dood heeft gehaald. Hoe hij de maan in 2-en heeft gespleten. Hoe hij met een klein kannetje honderden mensen hun dorst heeft gelest. Hie hij bomen en stenen aan de praat heeft gekregen etc. Genoeg bewijzen als je het wilt zien tenminste.
Dit is een lastig thema wat ik zelf nog druk aan het overpeinzen en bestuderen ben. Maar ik zal mijn best doen het te beantwoorden.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:08 schreef speknek het volgende:
Die spelregels zijn bedacht door god. Waarom is dan de vraag. Waarom moest Jezus per se doodgaan en de zonde op zich nemen? De reden daarvoor is de regels die god zelf heeft ingesteld en hij zou willekeurig welke andere spelregels dan ook bedacht kunnen hebben (veel humanere, bijvoorbeeld); dat maakt uitspraken over rechtvaardigheid zinloos (want de genoemde rechtvaardigheid is blijkbaar niets anders dan een uitkomst van triviale regels), en tegelijkertijd kun je je toch ten minste vraagtekens bij god's beweegredenen zien.
Nou ja, gezien de taal- en spelfouten (nog los van de redeneerfouten): laat maar.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 00:48 schreef Kees22 het volgende:
tvp
Heb ik je zojuist boven verteld. De Koran is te perfect om door mensen geschreven te zijn. Zie bijvoorbeeld onder andere topic " De wondere wereld van de Koran" wat nog maar enkele versen zijn waarop is ingezoomd. Daarnaast staan ook profeties in de Koran die zijn uitgekomen.quote:Op maandag 26 mei 2008 01:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar ik wil het van jou weten! Ik ben niet zo geinteresseerd in de islam, ik ben geinteresseerd in jou. Waarom ben jij een moslim, waarom geloof jij dat de koran het woord van god is, en niet de bijbel. Voor de bijbel heb ik de profeties als onomstotelijk bewijs, maar hoe zit het met die koran. Een poeet kan iets schrijven wat je op hart werkt, een filosoof op je geweten, een kok/muzikant etc iets wat op je zintuigen werkt en een wiskundige op je logica, maar waar is de hand van GOD in de koran?
De hadith (overleveringen van Mohammed (vzmh) zijn een van de best gedocumenteeerde geschriften ooit. De criteria bijvoorbeeld van Bukhari en Muslim waarom zo streng dat ze een heleboel hadith niet eens hebben opgenomen in de deze bronnen. De hadith vormen een hele sterke bron. De meeste hadith zijn gehoord door meerdere volgelingen die onafhankelijk van elkaar dezelfde verhaal hebben verteld. Een heleboel van deze wonderen staan in deze twee bronnen.quote:Hoe kan ik zeker weten dat die wonderen werkelijk plaats hebben gevonden, en niet gewoon sprookjes zijn om mij te misleiden? Hoe kan ik daar zonder meer in geloven?
Jeetje nog een taalnaziquote:Op maandag 26 mei 2008 01:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou ja, gezien de taal- en spelfouten (nog los van de redeneerfouten): laat maar.
Mis.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee de hel, als een nooitstoppend martelvuur is geen bijbelse doctrine maar een heidense en katholieke doctrine voor bangmakerij.
quote:Mattheus 13: [41] de Mensenzoon zal zijn engelen erop uitsturen, en ze zullen uit zijn koninkrijk
allen die anderen ten val hebben gebracht en de wetten hebben verkracht bijeenbrengen [42] en hen in de vuuroven werpen; daar zullen ze jammeren en knarsetanden.
quote:Mattheus 25: [41] Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.
quote:katechismus van de katholieke kerk:
1035: De leer van de kerk bevestigt het bestaan van de hel en haar eeuwige duur.
De zielen van hen die sterven in staat van doodzonde, dalen onmiddelijk na de dood af in de hel, waar zij de straffen van de hel , "het eeuwige vuur", ondergaan. De belangrijkste straf van de hel bestaat in het eeuwig van God gescheiden zijn; alleen in Hem kan de mens het leven en het geluk vinden. Hiertoe is hij immers geschapen en hiernaar streeft hij.
1037: Niemand wordt door God voorbestemd om naar de hel te gaan: daarvoor is het noodzakelijk zich vrijwillig van God af te keren (een doodzonde) en daarin tot het einde toe te volharden. ...
In het hebreeuws kan 'eeuwig' ook betekenen dat de gevolgen eeuwig duren. De dood die door dat vuur komt duurt eeuwig, niet het branden. Daarom heet het de 'tweede dood'. Verzen in de rest van de bijbel bewijzen dat we het zo moeten lezen:quote:
Ik ben alleen geïnteresseerd in de profeties. Kun je daar meer over vertellen?quote:Op maandag 26 mei 2008 08:23 schreef kazakx het volgende:
[..]
Heb ik je zojuist boven verteld. De Koran is te perfect om door mensen geschreven te zijn. Zie bijvoorbeeld onder andere topic " De wondere wereld van de Koran" wat nog maar enkele versen zijn waarop is ingezoomd. Daarnaast staan ook profeties in de Koran die zijn uitgekomen.
Nu heb je het alleen maar over zijn wonderen. Heb je wel eens goed gekeken naar zijn moord en slachtpartijen en hoe hij de Joden en de Christenen heeft vervloekt. En hj werd zelfs vergiftigd op zijn sterfbed door een Jodin! Dit zijn maar enkele voorbeelden, ik zal zeggen vergelijk Mohammed met Jezus eens op deze site, hierdoor weet ik al dat het Christendom de waarheid is en niet een religie dat overgedragen is door 1 moordlustige persoonquote:Op maandag 26 mei 2008 00:53 schreef kazakx het volgende:
Voor alles dezelfde antwoord. Verdiep je in de Islam. Je zal zien dat alles een kloppend verhaal vormt. Kijk naar het leven van de profeet Mohammed (vzmh), zijn wonderen. Kijk naar de Koran, zijn boodschap zijn wonderen. Kijk naar het heelal en kijk of het in overeenstemming is met de Koran en de booschap van Mohammed. etc. Je zult zien dat zowel de logica als gevoel als je hart, je geweten, je zintuigen en al je onderdelen die wij niet kunnen benoemen overtuigd zullen zijn.
Leuk dat soort sitejes van fundamentalistische evangelische Christenen.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:21 schreef maria19 het volgende:
[..]
Nu heb je het alleen maar over zijn wonderen. Heb je wel eens goed gekeken naar zijn moord en slachtpartijen en hoe hij de Joden en de Christenen heeft vervloekt. En hj werd zelfs vergiftigd op zijn sterfbed door een Jodin! Dit zijn maar enkele voorbeelden, ik zal zeggen vergelijk Mohammed met Jezus eens op deze site, hierdoor weet ik al dat het Christendom de waarheid is en niet een religie dat overgedragen is door 1 moordlustige persoon
http://www.answering-isla(...)deenvergelijking.htm
Vele profetieen van de bijbel zijn ook al weerlegt he, moet je er dan ook even bijzetten.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:29 schreef maria19 het volgende:
Hij heeft het over de profetien in de Bijbel die volgens hem naar Mohammed wijzen, wat dus niet zo is, er zijn tallozen voorbeelden van gemaakt door een zogenaamde Ahmed Deedat. Alles is al weerlegt die voorbeelden wijzen naar de Trooster(heilige geest) en naar valse profeten die na Jezus zouden komen, maar dat zet hij er natuurlijk niet bij.
Answering Islam is, net als veel websites in dit genre, tamelijk tendentieus. De auteur van het artikel (Silas) heeft ook verder geen omschrijving qua staat van dienst aan een universiteit, of wat dan ook. Zo iemand aanhalen is een vrijbrief voor anderen om ongefundeerde websites aan te halen. Artikelen op die site moet je altijd wel flink skeptisch benaderen.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:21 schreef maria19 het volgende:
http://www.answering-isla(...)deenvergelijking.htm
Interessant. Met welke profetieën ben je dan bekend?quote:Op maandag 26 mei 2008 11:23 schreef bigore het volgende:
Ik ken de profetieen van de Koran niet, maar weet wel dat de profetieen in de bijbel niet veel voorstellen.(persoonlijke mening)
Daarom wil ik dus weten wat ik van God kan vinden in de koran. De profeties in de bijbel zijn spot-on.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:23 schreef bigore het volgende:
Ik vind het erg mooi om te zien hoe Ali en Kazakx allebei zo overtuigd zijn van hun geloof terwijl er minimaal eentje behoorlijk naast zit. Zowel de bijbel als de Koran zijn te perfect om door mensen geschreven terwijl er toch minimaal eentje wel degelijk door de mens is geschreven, misschien wel allebei? Allebei hebben ze profetieen die uitgekomen zijn, hoe is dat mogelijk?! Ik ken de profetieen van de Koran niet, maar weet wel dat de profetieen in de bijbel niet veel voorstellen.(persoonlijke mening)
Ik denk dat een koran erbij pakken om de aangehaalde citaten te checken voldoende verificatie zou zijn.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
Answering Islam is, net als veel websites in dit genre, tamelijk tendentieus. De auteur van het artikel (Silas) heeft ook verder geen omschrijving qua staat van dienst aan een universiteit, of wat dan ook. Zo iemand aanhalen is een vrijbrief voor anderen om ongefundeerde websites aan te halen. Artikelen op die site moet je altijd wel flink skeptisch benaderen.
Rustig aanquote:Op maandag 26 mei 2008 11:29 schreef maria19 het volgende:
Hij heeft het over de profetien in de Bijbel die volgens hem naar Mohammed wijzen, wat dus niet zo is, er zijn tallozen voorbeelden van gemaakt door een zogenaamde Ahmed Deedat. Alles is al weerlegt die voorbeelden wijzen naar de Trooster(heilige geest) en naar valse profeten die na Jezus zouden komen, maar dat zet hij er natuurlijk niet bij.
Nee. Maar als dat je criterium is, dan moet je http://www.skepticsannotatedbible.com wel helemaal vrezenquote:Op maandag 26 mei 2008 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat een koran erbij pakken om de aangehaalde citaten te checken voldoende verificatie zou zijn.
Lol.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat een koran erbij pakken om de aangehaalde citaten te checken voldoende verificatie zou zijn.
Heb even rondgekeken en moet er aardig om lachen. Als je je bijbel niet kent, word je gemakkelijk misleid door zulke dingen. Maar dan zal je inderdaad voor de koran ook wel meer nodig hebben dan alleen zoiets. Laten we t een keer uitzoeken.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee. Maar als dat je criterium is, dan moet je http://www.skepticsannotatedbible.com wel helemaal vrezen
De profetieën van Jezus bijvoorbeeld.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Interessant. Met welke profetieën ben je dan bekend?
Volgens sommige moslims zijn juist de voorspellingen in de Koran weer geweldig accuraat. Om dergelijke 'profetieën' accuraat te noemen moet je wel een enorme berg creatieve interpretatie hanteren, maar dan heb je ook wat. Nostradamus schijnt ook 'spot-on' te zijn trouwens.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daarom wil ik dus weten wat ik van God kan vinden in de koran. De profeties in de bijbel zijn spot-on.
Je hebt even een soort algemeen verhaaltje gegoogled? Echt heel specifiek vind ik die link niet namelijk. En aangezien jij liet blijken op de hoogte te zijn van de verschillende profetieën, was ik benieuwd wat jij er precies over weet.quote:Op maandag 26 mei 2008 12:03 schreef bigore het volgende:
http://www.talkorigins.org/indexcc/CH/CH110.html
Dat is ongeveer wat ik van de voorspellingen vind.
Geniaal inderdaad... Wie zal er uiteindelijk gelijk hebben?quote:Op maandag 26 mei 2008 11:23 schreef bigore het volgende:
Ik vind het erg mooi om te zien hoe Ali en Kazakx allebei zo overtuigd zijn van hun geloof terwijl er minimaal eentje behoorlijk naast zit.
Als ik als mens zo'n boek zou schrijven zou ik ook moeite doen om mensen te laten geloven dat ik het niet geschreven heb maar dat het direct van God komt.quote:Zowel de bijbel als de Koran zijn te perfect om door mensen geschreven terwijl er toch minimaal eentje wel degelijk door de mens is geschreven, misschien wel allebei?
Als je profetieen maar vaag genoeg schrijft is er altijd wel een gebeurtenis waar je het naast kan leggen en zeggen dat het uitgekomen is...quote:Allebei hebben ze profetieen die uitgekomen zijn, hoe is dat mogelijk?! Ik ken de profetieen van de Koran niet, maar weet wel dat de profetieen in de bijbel niet veel voorstellen.(persoonlijke mening)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |