Maar waarom heeft allah ons dan gemaakt zodat we die regels van nature niet volgen maar geneigd zijn het tegenovergestelde te doen, wat is daar het nut van? Dat is wat men steeds aan mij vraagt, en de zondeval is daarvoor het antwoord. Wat voor antwoord heeft de islam?quote:Op zondag 25 mei 2008 21:43 schreef kazakx het volgende:
[..]
Helaas moet ik je teleurstellen Ali, volkomen onjuiste informatie.
God is een en al liefde. Alleen hij heeft meerdere namen. Bijvoorbeeld zijn naam de Rechtvaardige kan wel eens iets anders met je doen als je onrecht hebt aangedaan. Dan kan je wel God liefhebben als geen ander, maar als je een ander mens onrecht aandoet dan zal de Rechtvaardige in actie komen. En zo zal elke naam van God zich manifesteren op elke actie die daar betrekking op heeft.
Reden waarom er regels zijn is vanwege het feit dat we niet weten wie wij zijn en wat de kortste weg is naar God. Die regels zorgen er juist voor dat je op een optimaal mogelijke manier tot God kan komen. Deze regels kunnen inhouden dat er zo een stabiel mogelijk maatschappij ontstaat waar je met zo min mogelijk hinder God kan ervaren. Of wat de best mogelijke bidden inhoud om als het ware zwevend zijn Koninkrijk kunt bezichtigen op je gebedskleedje of dat je zijn Namen op zo een hoedanigheid ervaart dat je in verschillende hogere sferen tot je ware 'ik' komt. Etc.
Je komt maar een keer op deze wereld. Je krijgt maar een kans om je te ontwikkelen in die richting. Vandaar dat je goed moet omgaan met deze korte leventje. Niet goed omgaan met deze waarlijk van onschatbare waarde van de tijd zal ook zijn consequenties hebben in de vorm van straf. Alhoewel de Koran meer vol staat met beloning dan andersom.
Omdat wij niet zo een 'type' creatie zijn. God heeft ontelbare soorten creaties. Waar jij het over hebt hebben bijvoorbeeld de engelen. Die hebben het al van nature. Zij kunnen geen fouten maken. En ook engelen heb je in verschillende soorten en maten. Sommige weten meer dan anderen etc.quote:Op zondag 25 mei 2008 21:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar waarom heeft allah ons dan gemaakt zodat we die regels van nature niet volgen maar geneigd zijn het tegenovergestelde te doen, wat is daar het nut van? Dat is wat men steeds aan mij vraagt, en de zondeval is daarvoor het antwoord. Wat voor antwoord heeft de islam?
En wat is het resultaat als ik bij God ben gekomen? Wat heb ik daar aan? Wat geeft Allah mij in ruil voor mijn gehoorzaamheid, die me zoveel moeite kost, omdat Allah mij zo gemaakt heeft zoals hij dat gedaan heeft?quote:Op zondag 25 mei 2008 22:10 schreef kazakx het volgende:
[..]
Omdat wij niet zo een 'type' creatie zijn. God heeft ontelbare soorten creaties. Waar jij het over hebt hebben bijvoorbeeld de engelen. Die hebben het al van nature. Zij kunnen geen fouten maken. En ook engelen heb je in verschillende soorten en maten. Sommige weten meer dan anderen etc.
De mens daarentegen is een creatie die zijn hele leven lang leert. Je leert van geboorte tot aan de graf. Dit is het lot van mens zijn. Het voordeel van zo een creatie is dan wel dat er geen limiet is van hoe diep je God kan ervaren. De aartsengel Gabriel was degene die Mohammed heeft rondgeleid tijdens de bekende hemelvaart van Mohammed (vzmh). Gabriel is een van de hoogste engelen. Zelfs hij kon tot een bepaalde mate bij God komen. Op een gegeven moment moest hij de profeet (vzmh) achterlaten omdat hij geen stap verder mocht. Hij zou letterlijk verbranden als hij dat wel gedaan zou hebben.
Hetgene wat wij als kwaad zien in de mens is juist een middel om te ontwikkelen. Ik zie dit als een antiloop die een hert achtervolgt. De hert is alert en getraind omdat hij continu achterna gezeten word. Dat is een soort zweep om haar te trainen. Door weerstand te bieden voor o.a. de verleiding van het kwaad in de mens is de mens in staat zich te ontwikkelen en sneller tot God te komen.
Zodoende.
Komen tot God in de zin v an hem leren kennen en ervaren. Eigenlijk heb je niks te willen na zo veel wat hij voor jou al gedaan heeft. Hij heeft jou uit het niets gecreerd en heeft je een bestaan gegeven. Maar God is vrijgevig en Barmhartig natuurlijk.quote:Op zondag 25 mei 2008 22:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En wat is het resultaat als ik bij God ben gekomen? Wat heb ik daar aan? Wat geeft Allah mij in ruil voor mijn gehoorzaamheid, die me zoveel moeite kost, omdat Allah mij zo gemaakt heeft zoals hij dat gedaan heeft?
Kun jij aan mij beschrijven hoe jij persoonlijk Allah ervaart, wat heeft Allah allemaal al gedaan buiten ons een bestaan in het kwaad gegeven, en waarom konden we die liefde van Allah niet gewoon gelijk ervaren, waarom laat hij ons eerst lijden om tot hem te mogen komen, waar is dat voor nodig.quote:Op zondag 25 mei 2008 22:52 schreef kazakx het volgende:
[..]
Komen tot God in de zin v an hem leren kennen en ervaren. Eigenlijk heb je niks te willen na zo veel wat hij voor jou al gedaan heeft. Hij heeft jou uit het niets gecreerd en heeft je een bestaan gegeven. Maar God is vrijgevig en Barmhartig natuurlijk.
Bij elke stap waarbij je hem kent is er een geestelijke verrijking. In de Islam terminologie heet dit kennen 'marifetullah' en daarmee gepaard komt dan 'Muhabbetullah' oftewel liefde. Dit is de beloning die je hier krijgt. Maar echte beloning begint pas in het hiernamaals. Waar al je getrainde onderdelen tot zijn recht komt. En elke onderdeel een hoge mate van vreugde en plezier zal ervaren.
Dat heb ik nergens beweerd. De monotheistische religies hebben een set regels die beschrijft hoe je anderen dient te behandelen. Daarnaast is er het "geloven". Waar het mij om ging is dat in de optiek van sommige gelovigen je nog zo 'zondig' kunt handelen als je je vervolgens maar bekeert, terwijl handelen in overeenstemming met die regels, maar niet 'geloven' resulteert in eeuwige verdoemenis.quote:Op zondag 25 mei 2008 12:05 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jou aanname in je vorige post is dat jij goed zijn voor elkaar als hoogste goed ziet in de hele scheppingsverhaal (dus het doel van God). En als je niet goed bent voor elkaar dan verdien je geen eeuwige hemel. Hoe kom je hierbij?
In de Islam is het trouwens zo dat als je bekeerd bent dat je met een schone lei begint. Alle zonden worden je vergeven, behalve het leed en onrecht wat je anderen hebt aangedaan. Inclusief dieren en planten. Die moet je namelijk vereffenen met diegene die je leed en onrecht hebt aangedaan.
Nee, jij praat in termen van 'de gelovige' en 'de schepping'. Als je het specifiek over de Islam wilt hebben, dan moet je dat zeggen.quote:
[..]
Ik had het voornamelijk over de Islam. Maar jij streek alle geloven over een kam.
Dat wou ik niet direct zeggen. Het blijft een beetje vreemd om een moraal te baseren op bijvoorbeeld de erfzonde, terwijl het verhaal van Adam en Eva vrij onzinnig is.quote:Het is trouwens een zwakke zet om uit te wijken naar het 'hoe' van het ontstaan van het heelal terwijl wij het hebben over het 'waarom' van de schepping.
Het godsbeeld is wel degelijk relevant. Jij ziet niet in dat jouw specifieke godsbeeld geen universeel concept is, maar jouw persoonlijke geloof. Er zijn genoeg mensen die er een soort van deistisch godsbeeld op na houden gebaseerd op de Christelijke God bijvoorbeeld.quote:[..]
Leuk en aardig maar wat is de relevantie als je het heel druk hebt met discussieren over Christendom en IslamOf zullen we meteen de roze eekhoorn van papierversnipperaar ook erbij betrekken?
Filosofisch gezien is het monotheisme een subset van het concept god en is de Islam weer een subset van het monotheisme. Al met al is het dus maar een klein gedeelte van de 'geloofsset'.quote:[..]
Als jij de Islam als peperkt ziet dan mag je je wel eens inlezen kerel.
Maar wij hebben niet gevraagd om dit leven. Vind jij het niet enigszins krom dat de mens vanalles moet doen tijdens zijn leven hier op aarde, om zijn schuld aan God in te lossen, omdat hij anders gestraft wordt, terwijl hij er in eerste instantie niets aan kan doen dat hij hier rondloopt.quote:Op zondag 25 mei 2008 21:43 schreef kazakx het volgende:
Je komt maar een keer op deze wereld. Je krijgt maar een kans om je te ontwikkelen in die richting. Vandaar dat je goed moet omgaan met deze korte leventje. Niet goed omgaan met deze waarlijk van onschatbare waarde van de tijd zal ook zijn consequenties hebben in de vorm van straf. Alhoewel de Koran meer vol staat met beloning dan andersom.
Dat ervaren is natuurlijk persoonlijk. Ik bedoel hoe kan je beschrijven wat je voelt als je verliefd bent op een meisje? Je kan wel vertellen waarom je verliefd word op een meisje. Omdat zij bijvoorbeeld mooi is ten eerste. Omdat zij goed voor je is. Omdat je eingenschappen ziet wat je lief hebt. Omdat ze zorgzaam voor je is etc etc. Maar hetgeen wat je voelt voor haar kan je natuurlijk niet beschrijven.quote:Op zondag 25 mei 2008 22:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kun jij aan mij beschrijven hoe jij persoonlijk Allah ervaart, wat heeft Allah allemaal al gedaan buiten ons een bestaan in het kwaad gegeven, en waarom konden we die liefde van Allah niet gewoon gelijk ervaren, waarom laat hij ons eerst lijden om tot hem te mogen komen, waar is dat voor nodig.
Dat vind ik dus ook het probleem bij de islam. Bij het christelijk geloof is er nog een zinvolle reden, en uit ervaring weet ik dat er niets mooiers is dan terug komen bij God en Hem ervaren in je leven, maar bij islam? Ik zie daar toch echt niet hetzelfde.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:08 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Maar wij hebben niet gevraagd om dit leven. Vind jij het niet enigszins krom dat de mens vanalles moet doen tijdens zijn leven hier op aarde, om zijn schuld aan God in te lossen, omdat hij anders gestraft wordt, terwijl hij er in eerste instantie niets aan kan doen dat hij hier rondloopt.
Bij het christendom is het ook een probleem. Het is geen probleem als je niet gelooft in zoiets als een hel (zoals jij, als ik het goed begrepen heb), maar er zijn genoeg christenen die daar wel in geloven.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook het probleem bij de islam. Bij het christelijk geloof is er nog een zinvolle reden, en uit ervaring weet ik dat er niets mooiers is dan terug komen bij God en Hem ervaren in je leven, maar bij islam? Ik zie daar toch echt niet hetzelfde.
Maar waarom is dat ons lot? Als ik dit zo lees, zie ik Allah als een gigantische egotripper, die zijn eigen schepping laat lijden zodat die erachter kan komen hoe geweldig hun god is. Dat is toch niet aardig? Ik heb de liefde van God in mijn hart gekregen, evenals zijn plezier, geluk, vrede en barmhartigheid. Ik vraag me af of dat bij islamieten ook is, en eerlijk gezegd geloof ik van niet.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:12 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dat ervaren is natuurlijk persoonlijk. Ik bedoel hoe kan je beschrijven wat je voelt als je verliefd bent op een meisje? Je kan wel vertellen waarom je verliefd word op een meisje. Omdat zij bijvoorbeeld mooi is ten eerste. Omdat zij goed voor je is. Omdat je eingenschappen ziet wat je lief hebt. Omdat ze zorgzaam voor je is etc etc. Maar hetgeen wat je voelt voor haar kan je natuurlijk niet beschrijven.
Zo ook is dat bij God. Je ziet bijvoorbeeld zijn kennis mbv de verschillende wetenschapsgebieden. Je ziet zijn Barmhartigheid bij jonkies (dieren/babies). Je ziet zijn zorgzame kant dmv de schepping etc etc. Dat zorgt voor de kennis. En daarmee raak je ook verliefd op hem.
Waarom wij zijn liefde niet direct kunnen ervaren is dezelfde verklaring waarom wij niet kunnen leren zonder te (bes)studeren. Waarom moet je urenlang blokken om complexe materie tot je te nemen? Het zou inderdaad makkelijk zijn om net als bij matrix dingen snel tot je te nemen. Maar helaas is dat dus het lot van mens zijn. Wij zijn zo een schepping. Zijn 99 namen eisen dat wij hem op zo een manier kennen. Nogmaals als we het op de manier waarop jij het beschrijft zouden ervaren dan heetten wij geen mensen maar engelen.
Nee de hel, als een nooitstoppend martelvuur is geen bijbelse doctrine maar een heidense en katholieke doctrine voor bangmakerij.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:13 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Bij het christendom is het ook een probleem. Het is geen probleem als je niet gelooft in zoiets als een hel (zoals jij, als ik het goed begrepen heb), maar er zijn genoeg christenen die daar wel in geloven.
Kun je je claims staven met Bijbelcitaten e.d?quote:Op zondag 25 mei 2008 23:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee de hel, als een nooitstoppend martelvuur is geen bijbelse doctrine maar een heidense en katholieke doctrine voor bangmakerij.
Mensen die de dood verdienen zullen dan ook sterven. Ja, er is een vuur, en dat zal branden totdat het zijn werk gedaan heeft, namelijk de dood brengen voor degenen die dat hebben verdiend. Maar je gaat niet oneindig lijden voor een leven van pak ´m beet 80 jaar.
Al gewijzigdquote:Op zondag 25 mei 2008 23:23 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Kun je je claims staven met Bijbelcitaten e.d?
En kun jij ingaan op mijn punt:quote:Op zondag 25 mei 2008 23:23 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Kun je je claims staven met Bijbelcitaten e.d?
quote:Maar wij hebben niet gevraagd om dit leven. Vind jij het niet enigszins krom dat de mens vanalles moet doen tijdens zijn leven hier op aarde, om zijn schuld aan God in te lossen, omdat hij anders gestraft wordt, terwijl hij er in eerste instantie niets aan kan doen dat hij hier rondloopt.
Waarom ons lot? Kan jij vertellen waarom wij uberhaupt moeten leren? Waarom wisten wij niet zoals bij bijen niet meteen alles wat je in je leven nodig hebt? Kan jij dat beantwoorden?quote:Op zondag 25 mei 2008 23:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar waarom is dat ons lot? Als ik dit zo lees, zie ik Allah als een gigantische egotripper, die zijn eigen schepping laat lijden zodat die erachter kan komen hoe geweldig hun god is. Dat is toch niet aardig? Ik heb de liefde van God in mijn hart gekregen, evenals zijn plezier, geluk, vrede en barmhartigheid. Ik vraag me af of dat bij islamieten ook is, en eerlijk gezegd geloof ik van niet.
En daar moet de ratio dus ophouden, wanneer ik vraag wat de zin van dit alles is, waarom mijn lot in deze wereld is wat het is volgens de islam, kan ik daar geen antwoord op krijgen maar moet ik blind geloven. Dat kan ik niet, en ik weiger een god te dienen die mij geen zinvolle reden kan geven waarom ik pijn moet lijden. Dat is toch gemeen, geen daad van liefde? Hoe kan ik zo´n god met mijn leven vertrouwen, als hij niet eens openheid van zaken wil geven over waarom de dingen zijn zoals ze zijn? Het christelijk geloof heeft antwoorden op al deze vragen, en ze zijn logisch, redelijk, en observeerbaar. Dit is wat ik bedoelde.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:26 schreef kazakx het volgende:
[..]
Waarom ons lot? Kan jij vertellen waarom wij uberhaupt moeten leren? Waarom wisten wij niet zoals bij bijen niet meteen alles wat je in je leven nodig hebt? Kan jij dat beantwoorden?
Je moet even de vraag beantwoorden, Waarom denk je dat jou God de mens in zo een staat heeft gecreeerd dat hij moet leren? Waarom wist hij niet meteen alles. Als je deze vraag beantwoord heb je ook meteen antwoord op je eigen vraag namelijk.Probeer het.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En daar moet de ratio dus ophouden, wanneer ik vraag wat de zin van dit alles is, waarom mijn lot in deze wereld is wat het is volgens de islam, kan ik daar geen antwoord op krijgen maar moet ik blind geloven. Dat kan ik niet, en ik weiger een god te dienen die mij geen zinvolle reden kan geven waarom ik pijn moet lijden. Dat is toch gemeen, geen daad van liefde? Het christelijk geloof heeft antwoorden op al deze vragen, en ze zijn logisch, redelijk, en observeerbaar. Dit is wat ik bedoelde.
Ik heb daar via mijn eigen geloof al een heel uitgebreid antwoord op. Ik wil weten wat het antwoord van de islam is, jouw antwoord, ik neem aan dat dat representatief genoeg is.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:34 schreef kazakx het volgende:
[..]
Je moet even de vraag beantwoorden, Waarom denk je dat jou God de mens in zo een staat heeft gecreeerd dat hij moet leren? Waarom wist hij niet meteen alles. Als je deze vraag beantwoord heb je ook meteen antwoord op je eigen vraag namelijk.Probeer het.
Waarom houdt die erfzonde eigenlijk op bij Adam en Eva, en niet bij de werkelijke aanstichter, God zelfquote:Op zondag 25 mei 2008 20:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Alleen als je voor eeuwig wil leven. Waarom zou je naar God op zoek gaan etc als je het allemaal wel prima vindt? Daarom vraag ik of je je leven als negatief ervaart en de zonde iets ergs vindt. Zoniet, dan moet je niet zeuren. Zowel, ja, dan zul je weer terug in lijn met God moeten komen. Maar dat zul je dan ook willen, en het is een prachtige ervaring, dus ook dan moet je niet zeuren. Het komt er dus op neer dat je niet moet zeuren. Ga door met je leven zoals je het nu leeft en oogst je verdiende loon, of bekeer je en oogst je verdiende loon. Het is jouw keuze.
Die heb ik je net verteld. Als je wilt kan ik je nog een uitgebreidere verhaal vertellen.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb daar via mijn eigen geloof al een heel uitgebreid antwoord op. Ik wil weten wat het antwoord van de islam is.
Maar waarom moet ik dat eerst leren door veel pijn te lijden, waarom kan Allah al zijn heerlijkheid niet meteen met mij delen, hij houdt toch van mij? Waarom zou ik achteruit gaan, ook als je vanaf scratch zonder lijden begint zou je toch vooruit kunnen gaan? Ik vind die gedachte, dat leed nodig is voor progressie op deze manier, zodat alles dan lekkerder wordt, ergens ook pervers. Denk aan alle tranen, alle pijn, al het dood en verderf. Is dat allemaal om meer te kunnen genieten? Is dat niet erg oppervlakkig? Genot kan mijn verbittering als gevolg van lijden niet verhelpen, daar heb ik liefde voor nodig, liefde van God. Ik wil dat Hij ook voor mij klaarstaat als ik nog niet perfect ben, in plaats van dat Hij op mij wacht tot ik al zijn regeltjes opvolg. Ik vind dat hard, en zeker geen liefde.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:41 schreef kazakx het volgende:
[..]
Die heb ik je net verteld. Als je wilt kan ik je nog een uitgebreidere verhaal vertellen.
Het leren heeft als voordeel dat je geen limieten meer hebt. Je kan zo ver gaan als je capaciteiten.
Dus je liefde en daarmee gepaard genot en plezier kan je tot de uiterste gaan. Terwijl als je het meteen had meegekregen dan had je altijd dezelfde nivo. Was er geen progressie meer mogelijk. En zonder progressie zal je achteruit gaan. Want stilstaan is achteruit gaan. Dat is de reden waarom in de hemel elke appel die je eet lekkerder zijn dan de vorige.
God heeft Adam en Eva niet gedwongen om ongehoorzaam aan Hem te zijn.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:40 schreef Frezer het volgende:
[..]
Waarom houdt die erfzonde eigenlijk op bij Adam en Eva, en niet bij de werkelijke aanstichter, God zelf
Over welk lijden heb jij het telkens?quote:Op zondag 25 mei 2008 23:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar waarom moet ik dat eerst leren door veel pijn te lijden, waarom kan Allah al zijn heerlijkheid niet meteen met mij delen, hij houdt toch van mij? Waarom zou ik achteruit gaan, ook als je vanaf scratch zonder lijden begint zou je toch vooruit kunnen gaan? Ik vind die gedachte, dat leed nodig is voor progressie op deze manier, zodat alles dan lekkerder wordt, ergens ook pervers. Denk aan alle tranen, alle pijn, al het dood en verderf. Is dat allemaal om meer te kunnen genieten? Is dat niet erg oppervlakkig? Genot kan mijn verbittering als gevolg van lijden niet verhelpen, daar heb ik liefde voor nodig, liefde van God. Ik wil dat Hij ook voor mij klaarstaat als ik nog niet perfect ben, in plaats van dat Hij op mij wacht tot ik al zijn regeltjes opvolg. Ik vind dat hard, en zeker geen liefde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |