Uh, de zonnekoning was al een tijdje (sinds 1715) van de troonquote:Op zondag 25 mei 2008 16:16 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja, of als er geen democratie was. Met het Ancien regime zat er al een machtswellustige dictator op de troon, hooguit was hij incompetenter dan Napoleon. Ik ben geen geschiedkundige, maar het lijkt me niet dat de instigators alle moeite ondernomen hadden om de zonnekoning van de troon te stoten, om vervolgens een almachtige keizer aan te stellen. Hooguit vonden ze het wel best omdat dan de rest van de Verlichtingswaardes verspreid werden.
Je verhaal klinkt best aardig, en kan ik goed volgen, maar hier gebeuren dus een paar vreemde dingen:quote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mijn visie hierop:
[stuk over liefde]
De huidige situatie, waarbij de mens in beginsel verdoemd is tot het hellevuur, is dus prefereerbaar boven de initiele situatie waarbij de mens geboren werd in het paradijs? Het is beter te kiezen voor god dan geboren te worden in zijn geborgenheid? Kan ik nog inkomen, alhoewel het dan wel vreemd is dat dat niet zijn oorspronkelijke plan was, en waarom zou je mensen die je liefhebt standaard naar de hel sturen?quote:God had dus 2 dingen kunnen doen aan het begin van de schepping. Hij had Adam en Eva dood kunnen maken. Zou dat een daad van liefde zijn? God zou daarmee als tyran bestempeld kunnen worden, aangezien Hij ze gelijk zou hebben gedood als ze ongehoorzaam waren geweest. In plaats daarvan koos God voor een andere oplossing, waardoor zijn eigen schepping, waar Hij zoveel van houdt, terug tot God zou kunnen komen, en daarmee behouden worden. Dat zou een hoop pijn en leed kosten, maar Hij achtte het waard. Verder zou de mens, doordat hij de gevolgen van de zonde zou ervaren, steeds meer inzien dat God nodig is om werkelijk gelukkig te kunnen leven, daarom is de situatie in de wereld nu ook zo beroerd, het is een les aan ons.
Maar dat Adam en Eva gezondigd hebben, betekent dat ook dat wij gezondigd hebben?quote:Het plezier wat het overkomen van de zonde en terug in harmonie met God komen zou komen zou leveren, is groter dan het leed dat de zonde aan kan richten. Er was echter al onrecht gedaan. Adam en Eva hadden ondankbaarheid getoond, en het leven dus al niet meer waard. Die dood moest plaatsvinden, want een God van rechtvaardigheid, kan niet zonder meer vergeven. Ergens moet er iets geofferd worden.
Maar waarom dan?! Dat is dus de kern van de vraag die ik stelde. Wat is dat voor raar iets, dat je god's "offer" moet accepteren en spiritueel moet sterven, om verlost te raken? Waarom zou god zelf dood moeten gaan om de hemelpoorten te openen, wat is de rationale die daar achter steekt? Voorzeker kan god dat ook zonder dood te gaan (en god is dan ook niet echt doodgegaan). Het klinkt nogal absurd.quote:God besloot dus om zelf die dood te sterven, zodat wij behouden kunnen worden. God rechtvaardigt ons met zijn eigen dood. De enige manier waarop je van je zondige natuur verlost kan worden, is dit offer van God zelf te accepteren, en spiritueel te sterven en herboren worden.
Eerlijk? Is het dan eerlijk dat wij de zondigheid van Adam en Eva geërfd hebben? Vind je het eerlijk dat een kind AIDS van zijn of haar ouders krijgt? Is dat de Christelijke idee van rechtvaardigheid? Er lijkt me niets rechtvaardigs aan dat wij geboren worden en meteen gedoemd zijn tot eeuwigdurende bestraffing (voor wat?) totdat we Jezus' offer accepteren (waarom?).quote:Op zondag 25 mei 2008 10:29 schreef Deliah het volgende:
Dat is wel een heel goede vraag!![]()
Waarom moest Jezus alle zonden dragen en of dat niet wat humaner kon?
Daar weet ik dus echt niet zo een antwoord op.
Hij heeft zelf de regels gemaakt en er zelf voor gekozen om al die zonden op zich te nemen. Mss omdat het niks betekent als hij die zonden 'wegtovert' en wel als hij ze op zijn eigen 'schouders' plaatst.
Want wat is het dan waard als je het zo weg kan 'toveren'? Dat zou betekenen dat schuld door bijvoorbeeld 'moord' zomaar 'weggetoverd' kan worden. Dat is niet eerlijk tegenover de vermoorde en familie enz.
Da's voorwaardelijke liefde, een bijvoeglijk naamwoord wat nogal es vergeten wordt als men het over de hel en Gods goedheid heeft.quote:Op zondag 25 mei 2008 17:07 schreef speknek het volgende:
[..]
De huidige situatie, waarbij de mens in beginsel verdoemd is tot het hellevuur, is dus prefereerbaar boven de initiele situatie waarbij de mens geboren werd in het paradijs? Het is beter te kiezen voor god dan geboren te worden in zijn geborgenheid? Kan ik nog inkomen, alhoewel het dan wel vreemd is dat dat niet zijn oorspronkelijke plan was, en waarom zou je mensen die je liefhebt standaard naar de hel sturen?
[..]
Dat hoef je niet te kunnen verklaren. Neem een wetenschappelijke theorie als de quantummechanica. De beginselen druisen ook tegen onze intuïtie en gevoel voor logica in, maar toch geeft het een goede verklaring voor de zaken om ons heen. Waarom het zus en zo is, en niet anders, weten we niet. Als mensen een theologie vinden die de wereld om hun heen kan verklaren en die ze innerlijk consistent vinden en waar ze zich goed bij voelen, is dat voor hun een goeie verklaring. Met natuurlijk als grote verschil met het eerdere voorbeeld dat het erg subjectief is.quote:Maar dat Adam en Eva gezondigd hebben, betekent dat ook dat wij gezondigd hebben?
[..]
Maar waarom dan?! Dat is dus de kern van de vraag die ik stelde. Wat is dat voor raar iets, dat je god's "offer" moet accepteren en spiritueel moet sterven, om verlost te raken? Waarom zou god zelf dood moeten gaan om de hemelpoorten te openen, wat is de rationale die daar achter steekt? Voorzeker kan god dat ook zonder dood te gaan (en god is dan ook niet echt doodgegaan). Het klinkt nogal absurd.
[..]
Ook hier weer: onze notie van rechtvaardigheid hoeft natuurlijk niet overeen te komen met die van God. Om het eerste voorbeeld er bij te pakken: dat zou hetzelfde zijn als verlangen dat een elektron zich altijd als een deeltje gedraagt, en nooit als golf. Simpelweg omdat onze simpele intuïtie dat van de natuur verlangt. Je bent bij godsdienst heel snel geneigd om je eigen idee van rechtvaardigheid over te dragen op dat van een eventuele God, maar dat kan heel naief zijn.quote:Eerlijk? Is het dan eerlijk dat wij de zondigheid van Adam en Eva geërfd hebben? Vind je het eerlijk dat een kind AIDS van zijn of haar ouders krijgt? Is dat de Christelijke idee van rechtvaardigheid? Er lijkt me niets rechtvaardigs aan dat wij geboren worden en meteen gedoemd zijn tot eeuwigdurende bestraffing (voor wat?) totdat we Jezus' offer accepteren (waarom?).
Waarom heeft God ons in een schepping geplaatst die soms regelrecht tegen onze intuïtie indruist? Kun je je ook afvragenquote:Op zondag 25 mei 2008 17:19 schreef Apropos het volgende:
Maar dat is in wezen een onontwarbaar probleem: waarom heeft God ons dan toebedeeld met een rechtvaardigheidsgevoel dat de waarheid nauwelijks kan benaderen?
Precies, dat is een allesomvattende vraag.quote:Op zondag 25 mei 2008 17:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom heeft God ons in een schepping geplaatst die soms regelrecht tegen onze intuïtie indruist? Kun je je ook afvragen
Koningdavid had het heel specifiek over onvoorwaardelijke liefde. Als het voorwaardelijke liefde is, is het natuurlijk een ander verhaal. Ik vind voorwaardelijke liefde niet vreemd, maar dan kun je dus niet meer spreken van dat god alle mensen gelijk liefheeft.quote:Op zondag 25 mei 2008 17:16 schreef Haushofer het volgende:
Da's voorwaardelijke liefde, een bijvoeglijk naamwoord wat nogal es vergeten wordt als men het over de hel en Gods goedheid heeft.
Nu haal je een gegeven feit door de war met een intentionele actie. Er zit geen waarom aan de quantummechanica, omdat er geen gedachte achter zit, het is nou eenmaal zo. God is, volgens het monotheisme, een intentionele actor, zijn acties zouden een reden moeten hebben.quote:Dat hoef je niet te kunnen verklaren. Neem een wetenschappelijke theorie als de quantummechanica. De beginselen druisen ook tegen onze intuïtie en gevoel voor logica in, maar toch geeft het een goede verklaring voor de zaken om ons heen. Waarom het zus en zo is, en niet anders, weten we niet. Als mensen een theologie vinden die de wereld om hun heen kan verklaren en die ze innerlijk consistent vinden en waar ze zich goed bij voelen, is dat voor hun een goeie verklaring. Met natuurlijk als grote verschil met het eerdere voorbeeld dat het erg subjectief is.
Ha, maar dan kun je niet meer van rechtvaardigheid spreken. Als een woord een andere dan de ons bekende betekenis heeft, ben je bezig actief verwarring te zaaien, als de betekenis ook nog eens onbekend is, is het semantisch inhoudsloos en dus de propositie unsinlich.quote:Ook hier weer: onze notie van rechtvaardigheid hoeft natuurlijk niet overeen te komen met die van God. Om het eerste voorbeeld er bij te pakken: dat zou hetzelfde zijn als verlangen dat een elektron zich altijd als een deeltje gedraagt, en nooit als golf. Simpelweg omdat onze simpele intuïtie dat van de natuur verlangt. Je bent bij godsdienst heel snel geneigd om je eigen idee van rechtvaardigheid over te dragen op dat van een eventuele God, maar dat kan heel naief zijn.
Ik geloof niet dat de Bijbel pretendeert altijd de exacte beweegredenen van God te kunnen verklaren. Waarom denk je dat God zijn acties altijd een reden moeten hebben die wij kunnen bevatten ?quote:Op zondag 25 mei 2008 17:32 schreef speknek het volgende:
Nu haal je een gegeven feit door de war met een intentionele actie. Er zit geen waarom aan de quantummechanica, omdat er geen gedachte achter zit, het is nou eenmaal zo. God is, volgens het monotheisme, een intentionele actor, zijn acties zouden een reden moeten hebben.
[..]
Ik wou alleen aanstippen dat dit een reden voor een gelovige kan zijn; het idee dat de eigen menselijke notie van rechtvaardigheid niet altijd hoeft te stroken met de Goddelijke, op dezelfde manier als dat de menselijke notie van logica niet altijd hoeft de stroken met de notie die de natuur ons geeft. Ik kan me niet helemaal in je redenatie vinden hier.quote:Ha, maar dan kun je niet meer van rechtvaardigheid spreken. Als een woord een andere dan de ons bekende betekenis heeft, ben je bezig actief verwarring te zaaien, als de betekenis ook nog eens onbekend is, is het semantisch inhoudsloos en dus de propositie unsinlich.
Nee het is niet beter, maar noodzakelijk als vrije wil gerespecteerd dient te worden, en dat moet, anders zou God een tyran zijn. Die zonde is geweest, Adam en Eva kozen ervoor God te ongehoorzamen. Nu is het de bedoeling dat ieder persoonlijk, doordat hij inziet dat de zonde tot niets leidt, een keuze maakt om weer gehoorzaam aan God te zijn. Dit is dus ook een daad van liefde, wij krijgen de tijd om de gevolgen van de zonde in te zien en te leren dat God noodzakelijk is, waardoor we hem vrijwillig zullen dienen, in plaats van gedwongen. Het beste zou zijn geweest als er in het geheel niet gezondigd was, en de situatie waar we nu in zitten is de beste keuze als je alle wetten van liefde wil gehoorzamen.quote:Op zondag 25 mei 2008 17:07 schreef speknek het volgende:
Ik dacht dus dat zonnekoning een titel was geworden, in plaats van dat het enkel een bijnaam was. My bad. Maar ook enigszins offtopic. Terug ontopic. Er stonden nog twee posts open op de vraag die ik gesteld had over de Christelijke god's vermeende rechtvaardigheid t.o.v. de Islamitische god. Ookal reageert de proponent van god's rechtvaardigheid hier dan niet meer, neem ik aan dat er meer Christenen zijn die dat ook vinden.
[..]
Je verhaal klinkt best aardig, en kan ik goed volgen, maar hier gebeuren dus een paar vreemde dingen:
[..]
De huidige situatie, waarbij de mens in beginsel verdoemd is tot het hellevuur, is dus prefereerbaar boven de initiele situatie waarbij de mens geboren werd in het paradijs? Het is beter te kiezen voor god dan geboren te worden in zijn geborgenheid? Kan ik nog inkomen, alhoewel het dan wel vreemd is dat dat niet zijn oorspronkelijke plan was, en waarom zou je mensen die je liefhebt standaard naar de hel sturen?
Nee dat is geen logische conclusie. Doordat Adam en Eva gezondigd hebben, is de directe connectie tussen God en deze wereld verdwenen, de vloek van de zonde is in de wereld gekomen, wat bederf, dood en kwaad inhoudt. Dit wordt van generatie op generatie overgegeven, omdat wij in wezen allemaal van dezelfde vader en moeder afstammen. Hierdoor missen wij allemaal in eerste instantie die directe connectie met God, waardoor we overgeleverd zijn aan ons lichaam en de duivel, en wij zullen zondigen.quote:Maar dat Adam en Eva gezondigd hebben, betekent dat ook dat wij gezondigd hebben?
Omdat het gevolg van de zonde de dood is. Leven kan niet bestaan zonder God, omdat Hij de schepper en de bron van leven is, zonder Gods geest heb je eigenlijk alleen maar dode materie. Zoals de bijbel zegt, God blies de adem van leven in Adams neusgaten, en wanneer je sterft 'geef je de geest'. Zonder God kan materie niet levend zijn, geen metabolisme, het is onmogelijk. Zodra er dus een schepping is, gecreëerd door God, die gedistantieerd is geraakt van God, door ongehoorzaamheid aan God, wat een vertaling is van God niet in je leven willen als autoriteit, is het noodlot van die schepping bederf en de dood.quote:Maar waarom dan?! Dat is dus de kern van de vraag die ik stelde. Wat is dat voor raar iets, dat je god's "offer" moet accepteren en spiritueel moet sterven, om verlost te raken? Waarom zou god zelf dood moeten gaan om de hemelpoorten te openen, wat is de rationale die daar achter steekt? Voorzeker kan god dat ook zonder dood te gaan (en god is dan ook niet echt doodgegaan). Het klinkt nogal absurd.
Ten eerste is er geen eeuwigdurende straffing, er is een eeuwigdurende dood, laat dat even duidelijk zijn. Een soort eeuwigee martelhel is een heidense doctrine.quote:
Eerlijk? Is het dan eerlijk dat wij de zondigheid van Adam en Eva geërfd hebben? Vind je het eerlijk dat een kind AIDS van zijn of haar ouders krijgt? Is dat de Christelijke idee van rechtvaardigheid? Er lijkt me niets rechtvaardigs aan dat wij geboren worden en meteen gedoemd zijn tot eeuwigdurende bestraffing (voor wat?) totdat we Jezus' offer accepteren (waarom?).
Volgens mij blijkt uit de geschriften heel duidelijk dat Jezus ontzettend geleden heeft, lichamelijk en emotioneel, vanaf het moment dat Hij begon zijn leer te verkondigen. Hij is vernederd, zijn baard uitgetrokken, gegeseld, Hij stond op het punt om te sterven maar een engel kwam Hem te hulp om Hem kracht te geven en door te gaan. Het was niet zo even van huppa dood en weer opgestaan.quote:Enigszins terzijde, is het dan wel wat waard dat Jezus is gestorven voor onze zonden. Als de drieëenheid klopt (of als deze niet klopt, maar Jezus voor zijn catechese toch duidelijk een lijn met god had) is sterven en pardoes weer opstaan toch niet zo'n groot offer; in ieder geval veel kleiner dan de mensen die daadwerkelijk in onzekerheid gestorven zijn opdat hun geliefden blijven leven. (sowieso is het maar de vraag of niemand anders dan Jezus zondevrij kon leven, als hij zelf pas net de juiste uitleg had gegeven, binnen een paar jaar concludeerde dat niemand het kon opvolgen en toen maar zelf dood ging, maar dat is een nog verdere terzijde)
Dit is niet een triviaal vers ergens, dit is het centrale punt van de complete Christelijke theologie! En als we dan terug naar de context van dit topic kijken, waarom zou je voor een bepaalde religie kiezen, en niet ergens anders voor, dan moet je toch met een rationeel argument komen. Of tenminste iets verifieerbaars waarmee je het met anderen kunt vergelijken. En dan neem ik aan dat de vergelijking "gods wegen zijn ondoorgrondelijk" en "allah's wegen zijn ondoorgrondelijk" nogal onzinnig is. Waarom zou ik Christen worden, als het centrale thema van Christendom mij nogal bananas in de oren klinkt, en niemand het uit kan leggen?quote:Op zondag 25 mei 2008 17:38 schreef Haushofer het volgende:
Ik geloof niet dat de Bijbel pretendeert altijd de exacte beweegredenen van God te kunnen verklaren. Waarom denk je dat God zijn acties altijd een reden moeten hebben die wij kunnen bevatten ?
Ik krijg het idee dat jij het Christendom als een buitenstaander aanschouwt met al haar grappig paradoxale eigenaardigheden en geschiedkundige anachronismes. Nogal wiedes dat een Christen die graag intellectueel zuiver wil zijn grote moeite heeft met interne inconsistentie. Ik heb dan wel geaccepteerd dat levensbeschouwingen waarschijnlijk nooit intern consistent kunnen zijn, dat maakt het niet prettig. En dat is nog zeker iets anders dan dat je maar blatante onwaarheden blijft omarmen.quote:Ik krijg soms het idee dat een deel van de Christenen teveel vat wil hebben op het Christelijke geloof, en alles maar willen kunnen rationaliseren; dat aardige schemaatje van de drie-eenheid is daar misschien wel het mooiste voorbeeld van. Het moet allemaal intern consistent zijn wil het waarde hebben. Daarmee wordt vergeten dat tijdens het schrijven van bijvoorbeeld het oude testament een filosofisch en logisch consistent geheel niet de prioriteit had. Er zijn genoeg zaken in de bijbel te vinden die elkaar tegenspreken of niet logisch zijn te noemen. En dat betekent voor veel mensen dat het daarmee waarde verliest![]()
De menselijke notie van logica hoeft niet te stroken met de notie van de natuur? Kun je een voorbeeld geven? Of bedoel je menselijke intuitie van hoe de wereld eruit zou moeten zien? Want ook dat is taalverwarring. En dan nog zijn moraal en ratio natuurlijk hele andere dingen. Over ratio kun je twisten, van moraal kan je, volgens bijvoorbeeld Wittgenstein, niet eens spreken.quote:Ik wou alleen aanstippen dat dit een reden voor een gelovige kan zijn; het idee dat de eigen menselijke notie van rechtvaardigheid niet altijd hoeft te stroken met de Goddelijke, op dezelfde manier als dat de menselijke notie van logica niet altijd hoeft de stroken met de notie die de natuur ons geeft. Ik kan me niet helemaal in je redenatie vinden hier.
Juist ja, ik heb helemaal nergens om gevraagd. Toch word ik door God op aarde gepleurd, met een erfzonde van heb-ik-jou-daar aan mijn kont. Maar, als ik geloof dat God mij door Jezus daarvan verlost, zal ik niet gestraft worden. Feit blijft dat ik door God in een bepaalde (voor mij) zeer negatieve positie gedwongen word, en vervolgens vanalles moet gaan doen om daar uit te komen. Zuur.quote:
Ervaar jij je leven als negatief? Vind jij die zonde een probleem? Vind je het erg dat je dood zal gaan?quote:Op zondag 25 mei 2008 19:48 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Juist ja, ik heb helemaal nergens om gevraagd. Toch word ik door God op aarde gepleurd, met een erfzonde van heb-ik-jou-daar aan mijn kont. Maar, als ik geloof dat God mij door Jezus daarvan verlost, zal ik niet gestraft worden. Feit blijft dat ik door God in een bepaalde (voor mij) zeer negatieve positie gedwongen word, en vervolgens vanalles moet gaan doen om daar uit te komen. Zuur.
Wat maakt het uit hoe ik mijn leven ervaar? Of ik het leven nu positief of negatief ervaar, als ik door God op deze aarde ben gezet, terwijl hij wist dat ik daardoor met erfzonde besmeurd zou worden, betekent het dat mijn balans t.o.v. God in beginsel altijd negatief uitvalt. Oftewel: ik word door God gedwongen om naar hem op zoek te gaan, in Jezus' verlossing te geloven en vergeving te vragen voor o.a. de erfzonde.quote:Op zondag 25 mei 2008 19:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ervaar jij je leven als negatief? Vind jij die zonde een probleem? Vind je het erg dat je dood zal gaan?
Alleen als je voor eeuwig wil leven. Waarom zou je naar God op zoek gaan etc als je het allemaal wel prima vindt? Daarom vraag ik of je je leven als negatief ervaart en de zonde iets ergs vindt. Zoniet, dan moet je niet zeuren. Zowel, ja, dan zul je weer terug in lijn met God moeten komen. Maar dat zul je dan ook willen, en het is een prachtige ervaring, dus ook dan moet je niet zeuren. Het komt er dus op neer dat je niet moet zeuren. Ga door met je leven zoals je het nu leeft en oogst je verdiende loon, of bekeer je en oogst je verdiende loon. Het is jouw keuze.quote:Op zondag 25 mei 2008 19:59 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Wat maakt het uit hoe ik mijn leven ervaar? Of ik het leven nu positief of negatief ervaar, als ik door God op deze aarde ben gezet, terwijl hij wist dat ik daardoor met erfzonde besmeurd zou worden, betekent het dat mijn balans t.o.v. God in beginsel altijd negatief uitvalt. Oftewel: ik word door God gedwongen om naar hem op zoek te gaan, in Jezus' verlossing te geloven en vergeving te vragen voor o.a. de erfzonde.
Lees mijn berichten aan speksnek anders. Als het je niet boeit wat voor fouten je hebt gemaakt, als je er geen spijt van kan hebben, omdat het je niet boeit wat de gevolgen zijn, of er geen verantwoordelijkheid voor wil nemen, moet je er ook geen sorry voor zeggen, maar jezelf blijven rechtvaardigen. Ook dat is een keuze.quote:Zelfs toen ik christen was weigerde ik te geloven in erfzonde, dan had God mij maar niet op deze wereld moeten zetten. En dat heeft niets met trots of arrogantie te maken, maar met gezond verstand. Sorry zeggen voor iets waar je niets aan kan doen kun je uit beleefdheid doen, maar slaat uiteindelijk nergens op. En het stelt het 'offer' van Jezus voor ons ook in een heel ander daglicht. Het is een beetje alsof God de mens eerst een onredelijke boete oplegt en het vervolgens zelf betaalt. Het lijkt misschien liefdevol, maar hij had de boete net zo goed niet kunnen geven.
Wat voor voorbeelden kan je hiervoor geven als ik vragen mag?quote:Op zondag 25 mei 2008 19:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
...als ik ergens in geloof wil ik het ook begrijpen, ik ga niet als een blinde ergens achteraan lopen, en ik geloof ook niet dat God dat van ons vraagt, ik zie dat veel meer bij de Islam bijvoorbeeld, daar vind ik weinig logisch aan...
Wat bedoel je daarmee?quote:Op zondag 25 mei 2008 20:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[quote]Op zondag 25 mei 2008 20:40 schreef kazakx het volgende:
[..]
Wat voor voorbeelden kan je hiervoor geven als ik vragen mag?
[/quote
Ik zie totaal geen zin in het bestaan volgens de Islam.
Nou, via het christelijk geloof heb ik een duidelijk beeld van wat ik hier doe en waarom de wereld is zoals ie is, de zondeval. Via islam is dat voor mij een raadsel.quote:
Dat is meer een gebrek aan informatie bij jou dan dat je het bij de Islam legt. Dit soort vragen zijn juist basis vragen die heel erg goed zijn beantwoord in de Islam. Ik zou me s wat verdiepen in de Islam beste Ali.quote:Op zondag 25 mei 2008 20:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou, via het christelijk geloof heb ik een duidelijk beeld van wat ik hier doe en waarom de wereld is zoals ie is, de zondeval. Via islam is dat voor mij een raadsel.
Ik baseer het op de herinneringen die ik van jouw posts in dit topic heb.quote:Op zondag 25 mei 2008 20:56 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dat is meer een gebrek aan informatie bij jou dan dat je het bij de Islam legt. Dit soort vragen zijn juist basis vragen die heel erg goed zijn beantwoord in de Islam. Ik zou me s wat verdiepen in de Islam beste Ali.
Helaas moet ik je teleurstellen Ali, volkomen onjuiste informatie.quote:Op zondag 25 mei 2008 21:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik baseer het op de herinneringen die ik van jouw posts in dit topic heb.
Verder zie ik in Allah ook geen liefde. Men verwijt vaak dat mijn God een stel regeltjes heeft waar je je streng aan moet houden terwijl dat onmogelijk is en je anders naar de hel gaat, ik zie dat juist bij Islam.
Maar waarom heeft allah ons dan gemaakt zodat we die regels van nature niet volgen maar geneigd zijn het tegenovergestelde te doen, wat is daar het nut van? Dat is wat men steeds aan mij vraagt, en de zondeval is daarvoor het antwoord. Wat voor antwoord heeft de islam?quote:Op zondag 25 mei 2008 21:43 schreef kazakx het volgende:
[..]
Helaas moet ik je teleurstellen Ali, volkomen onjuiste informatie.
God is een en al liefde. Alleen hij heeft meerdere namen. Bijvoorbeeld zijn naam de Rechtvaardige kan wel eens iets anders met je doen als je onrecht hebt aangedaan. Dan kan je wel God liefhebben als geen ander, maar als je een ander mens onrecht aandoet dan zal de Rechtvaardige in actie komen. En zo zal elke naam van God zich manifesteren op elke actie die daar betrekking op heeft.
Reden waarom er regels zijn is vanwege het feit dat we niet weten wie wij zijn en wat de kortste weg is naar God. Die regels zorgen er juist voor dat je op een optimaal mogelijke manier tot God kan komen. Deze regels kunnen inhouden dat er zo een stabiel mogelijk maatschappij ontstaat waar je met zo min mogelijk hinder God kan ervaren. Of wat de best mogelijke bidden inhoud om als het ware zwevend zijn Koninkrijk kunt bezichtigen op je gebedskleedje of dat je zijn Namen op zo een hoedanigheid ervaart dat je in verschillende hogere sferen tot je ware 'ik' komt. Etc.
Je komt maar een keer op deze wereld. Je krijgt maar een kans om je te ontwikkelen in die richting. Vandaar dat je goed moet omgaan met deze korte leventje. Niet goed omgaan met deze waarlijk van onschatbare waarde van de tijd zal ook zijn consequenties hebben in de vorm van straf. Alhoewel de Koran meer vol staat met beloning dan andersom.
Omdat wij niet zo een 'type' creatie zijn. God heeft ontelbare soorten creaties. Waar jij het over hebt hebben bijvoorbeeld de engelen. Die hebben het al van nature. Zij kunnen geen fouten maken. En ook engelen heb je in verschillende soorten en maten. Sommige weten meer dan anderen etc.quote:Op zondag 25 mei 2008 21:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar waarom heeft allah ons dan gemaakt zodat we die regels van nature niet volgen maar geneigd zijn het tegenovergestelde te doen, wat is daar het nut van? Dat is wat men steeds aan mij vraagt, en de zondeval is daarvoor het antwoord. Wat voor antwoord heeft de islam?
En wat is het resultaat als ik bij God ben gekomen? Wat heb ik daar aan? Wat geeft Allah mij in ruil voor mijn gehoorzaamheid, die me zoveel moeite kost, omdat Allah mij zo gemaakt heeft zoals hij dat gedaan heeft?quote:Op zondag 25 mei 2008 22:10 schreef kazakx het volgende:
[..]
Omdat wij niet zo een 'type' creatie zijn. God heeft ontelbare soorten creaties. Waar jij het over hebt hebben bijvoorbeeld de engelen. Die hebben het al van nature. Zij kunnen geen fouten maken. En ook engelen heb je in verschillende soorten en maten. Sommige weten meer dan anderen etc.
De mens daarentegen is een creatie die zijn hele leven lang leert. Je leert van geboorte tot aan de graf. Dit is het lot van mens zijn. Het voordeel van zo een creatie is dan wel dat er geen limiet is van hoe diep je God kan ervaren. De aartsengel Gabriel was degene die Mohammed heeft rondgeleid tijdens de bekende hemelvaart van Mohammed (vzmh). Gabriel is een van de hoogste engelen. Zelfs hij kon tot een bepaalde mate bij God komen. Op een gegeven moment moest hij de profeet (vzmh) achterlaten omdat hij geen stap verder mocht. Hij zou letterlijk verbranden als hij dat wel gedaan zou hebben.
Hetgene wat wij als kwaad zien in de mens is juist een middel om te ontwikkelen. Ik zie dit als een antiloop die een hert achtervolgt. De hert is alert en getraind omdat hij continu achterna gezeten word. Dat is een soort zweep om haar te trainen. Door weerstand te bieden voor o.a. de verleiding van het kwaad in de mens is de mens in staat zich te ontwikkelen en sneller tot God te komen.
Zodoende.
Komen tot God in de zin v an hem leren kennen en ervaren. Eigenlijk heb je niks te willen na zo veel wat hij voor jou al gedaan heeft. Hij heeft jou uit het niets gecreerd en heeft je een bestaan gegeven. Maar God is vrijgevig en Barmhartig natuurlijk.quote:Op zondag 25 mei 2008 22:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En wat is het resultaat als ik bij God ben gekomen? Wat heb ik daar aan? Wat geeft Allah mij in ruil voor mijn gehoorzaamheid, die me zoveel moeite kost, omdat Allah mij zo gemaakt heeft zoals hij dat gedaan heeft?
Kun jij aan mij beschrijven hoe jij persoonlijk Allah ervaart, wat heeft Allah allemaal al gedaan buiten ons een bestaan in het kwaad gegeven, en waarom konden we die liefde van Allah niet gewoon gelijk ervaren, waarom laat hij ons eerst lijden om tot hem te mogen komen, waar is dat voor nodig.quote:Op zondag 25 mei 2008 22:52 schreef kazakx het volgende:
[..]
Komen tot God in de zin v an hem leren kennen en ervaren. Eigenlijk heb je niks te willen na zo veel wat hij voor jou al gedaan heeft. Hij heeft jou uit het niets gecreerd en heeft je een bestaan gegeven. Maar God is vrijgevig en Barmhartig natuurlijk.
Bij elke stap waarbij je hem kent is er een geestelijke verrijking. In de Islam terminologie heet dit kennen 'marifetullah' en daarmee gepaard komt dan 'Muhabbetullah' oftewel liefde. Dit is de beloning die je hier krijgt. Maar echte beloning begint pas in het hiernamaals. Waar al je getrainde onderdelen tot zijn recht komt. En elke onderdeel een hoge mate van vreugde en plezier zal ervaren.
Dat heb ik nergens beweerd. De monotheistische religies hebben een set regels die beschrijft hoe je anderen dient te behandelen. Daarnaast is er het "geloven". Waar het mij om ging is dat in de optiek van sommige gelovigen je nog zo 'zondig' kunt handelen als je je vervolgens maar bekeert, terwijl handelen in overeenstemming met die regels, maar niet 'geloven' resulteert in eeuwige verdoemenis.quote:Op zondag 25 mei 2008 12:05 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jou aanname in je vorige post is dat jij goed zijn voor elkaar als hoogste goed ziet in de hele scheppingsverhaal (dus het doel van God). En als je niet goed bent voor elkaar dan verdien je geen eeuwige hemel. Hoe kom je hierbij?
In de Islam is het trouwens zo dat als je bekeerd bent dat je met een schone lei begint. Alle zonden worden je vergeven, behalve het leed en onrecht wat je anderen hebt aangedaan. Inclusief dieren en planten. Die moet je namelijk vereffenen met diegene die je leed en onrecht hebt aangedaan.
Nee, jij praat in termen van 'de gelovige' en 'de schepping'. Als je het specifiek over de Islam wilt hebben, dan moet je dat zeggen.quote:
[..]
Ik had het voornamelijk over de Islam. Maar jij streek alle geloven over een kam.
Dat wou ik niet direct zeggen. Het blijft een beetje vreemd om een moraal te baseren op bijvoorbeeld de erfzonde, terwijl het verhaal van Adam en Eva vrij onzinnig is.quote:Het is trouwens een zwakke zet om uit te wijken naar het 'hoe' van het ontstaan van het heelal terwijl wij het hebben over het 'waarom' van de schepping.
Het godsbeeld is wel degelijk relevant. Jij ziet niet in dat jouw specifieke godsbeeld geen universeel concept is, maar jouw persoonlijke geloof. Er zijn genoeg mensen die er een soort van deistisch godsbeeld op na houden gebaseerd op de Christelijke God bijvoorbeeld.quote:[..]
Leuk en aardig maar wat is de relevantie als je het heel druk hebt met discussieren over Christendom en IslamOf zullen we meteen de roze eekhoorn van papierversnipperaar ook erbij betrekken?
Filosofisch gezien is het monotheisme een subset van het concept god en is de Islam weer een subset van het monotheisme. Al met al is het dus maar een klein gedeelte van de 'geloofsset'.quote:[..]
Als jij de Islam als peperkt ziet dan mag je je wel eens inlezen kerel.
Maar wij hebben niet gevraagd om dit leven. Vind jij het niet enigszins krom dat de mens vanalles moet doen tijdens zijn leven hier op aarde, om zijn schuld aan God in te lossen, omdat hij anders gestraft wordt, terwijl hij er in eerste instantie niets aan kan doen dat hij hier rondloopt.quote:Op zondag 25 mei 2008 21:43 schreef kazakx het volgende:
Je komt maar een keer op deze wereld. Je krijgt maar een kans om je te ontwikkelen in die richting. Vandaar dat je goed moet omgaan met deze korte leventje. Niet goed omgaan met deze waarlijk van onschatbare waarde van de tijd zal ook zijn consequenties hebben in de vorm van straf. Alhoewel de Koran meer vol staat met beloning dan andersom.
Dat ervaren is natuurlijk persoonlijk. Ik bedoel hoe kan je beschrijven wat je voelt als je verliefd bent op een meisje? Je kan wel vertellen waarom je verliefd word op een meisje. Omdat zij bijvoorbeeld mooi is ten eerste. Omdat zij goed voor je is. Omdat je eingenschappen ziet wat je lief hebt. Omdat ze zorgzaam voor je is etc etc. Maar hetgeen wat je voelt voor haar kan je natuurlijk niet beschrijven.quote:Op zondag 25 mei 2008 22:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kun jij aan mij beschrijven hoe jij persoonlijk Allah ervaart, wat heeft Allah allemaal al gedaan buiten ons een bestaan in het kwaad gegeven, en waarom konden we die liefde van Allah niet gewoon gelijk ervaren, waarom laat hij ons eerst lijden om tot hem te mogen komen, waar is dat voor nodig.
Dat vind ik dus ook het probleem bij de islam. Bij het christelijk geloof is er nog een zinvolle reden, en uit ervaring weet ik dat er niets mooiers is dan terug komen bij God en Hem ervaren in je leven, maar bij islam? Ik zie daar toch echt niet hetzelfde.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:08 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Maar wij hebben niet gevraagd om dit leven. Vind jij het niet enigszins krom dat de mens vanalles moet doen tijdens zijn leven hier op aarde, om zijn schuld aan God in te lossen, omdat hij anders gestraft wordt, terwijl hij er in eerste instantie niets aan kan doen dat hij hier rondloopt.
Bij het christendom is het ook een probleem. Het is geen probleem als je niet gelooft in zoiets als een hel (zoals jij, als ik het goed begrepen heb), maar er zijn genoeg christenen die daar wel in geloven.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook het probleem bij de islam. Bij het christelijk geloof is er nog een zinvolle reden, en uit ervaring weet ik dat er niets mooiers is dan terug komen bij God en Hem ervaren in je leven, maar bij islam? Ik zie daar toch echt niet hetzelfde.
Maar waarom is dat ons lot? Als ik dit zo lees, zie ik Allah als een gigantische egotripper, die zijn eigen schepping laat lijden zodat die erachter kan komen hoe geweldig hun god is. Dat is toch niet aardig? Ik heb de liefde van God in mijn hart gekregen, evenals zijn plezier, geluk, vrede en barmhartigheid. Ik vraag me af of dat bij islamieten ook is, en eerlijk gezegd geloof ik van niet.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:12 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dat ervaren is natuurlijk persoonlijk. Ik bedoel hoe kan je beschrijven wat je voelt als je verliefd bent op een meisje? Je kan wel vertellen waarom je verliefd word op een meisje. Omdat zij bijvoorbeeld mooi is ten eerste. Omdat zij goed voor je is. Omdat je eingenschappen ziet wat je lief hebt. Omdat ze zorgzaam voor je is etc etc. Maar hetgeen wat je voelt voor haar kan je natuurlijk niet beschrijven.
Zo ook is dat bij God. Je ziet bijvoorbeeld zijn kennis mbv de verschillende wetenschapsgebieden. Je ziet zijn Barmhartigheid bij jonkies (dieren/babies). Je ziet zijn zorgzame kant dmv de schepping etc etc. Dat zorgt voor de kennis. En daarmee raak je ook verliefd op hem.
Waarom wij zijn liefde niet direct kunnen ervaren is dezelfde verklaring waarom wij niet kunnen leren zonder te (bes)studeren. Waarom moet je urenlang blokken om complexe materie tot je te nemen? Het zou inderdaad makkelijk zijn om net als bij matrix dingen snel tot je te nemen. Maar helaas is dat dus het lot van mens zijn. Wij zijn zo een schepping. Zijn 99 namen eisen dat wij hem op zo een manier kennen. Nogmaals als we het op de manier waarop jij het beschrijft zouden ervaren dan heetten wij geen mensen maar engelen.
Nee de hel, als een nooitstoppend martelvuur is geen bijbelse doctrine maar een heidense en katholieke doctrine voor bangmakerij.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:13 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Bij het christendom is het ook een probleem. Het is geen probleem als je niet gelooft in zoiets als een hel (zoals jij, als ik het goed begrepen heb), maar er zijn genoeg christenen die daar wel in geloven.
Kun je je claims staven met Bijbelcitaten e.d?quote:Op zondag 25 mei 2008 23:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee de hel, als een nooitstoppend martelvuur is geen bijbelse doctrine maar een heidense en katholieke doctrine voor bangmakerij.
Mensen die de dood verdienen zullen dan ook sterven. Ja, er is een vuur, en dat zal branden totdat het zijn werk gedaan heeft, namelijk de dood brengen voor degenen die dat hebben verdiend. Maar je gaat niet oneindig lijden voor een leven van pak ´m beet 80 jaar.
Al gewijzigdquote:Op zondag 25 mei 2008 23:23 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Kun je je claims staven met Bijbelcitaten e.d?
En kun jij ingaan op mijn punt:quote:Op zondag 25 mei 2008 23:23 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Kun je je claims staven met Bijbelcitaten e.d?
quote:Maar wij hebben niet gevraagd om dit leven. Vind jij het niet enigszins krom dat de mens vanalles moet doen tijdens zijn leven hier op aarde, om zijn schuld aan God in te lossen, omdat hij anders gestraft wordt, terwijl hij er in eerste instantie niets aan kan doen dat hij hier rondloopt.
Waarom ons lot? Kan jij vertellen waarom wij uberhaupt moeten leren? Waarom wisten wij niet zoals bij bijen niet meteen alles wat je in je leven nodig hebt? Kan jij dat beantwoorden?quote:Op zondag 25 mei 2008 23:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar waarom is dat ons lot? Als ik dit zo lees, zie ik Allah als een gigantische egotripper, die zijn eigen schepping laat lijden zodat die erachter kan komen hoe geweldig hun god is. Dat is toch niet aardig? Ik heb de liefde van God in mijn hart gekregen, evenals zijn plezier, geluk, vrede en barmhartigheid. Ik vraag me af of dat bij islamieten ook is, en eerlijk gezegd geloof ik van niet.
En daar moet de ratio dus ophouden, wanneer ik vraag wat de zin van dit alles is, waarom mijn lot in deze wereld is wat het is volgens de islam, kan ik daar geen antwoord op krijgen maar moet ik blind geloven. Dat kan ik niet, en ik weiger een god te dienen die mij geen zinvolle reden kan geven waarom ik pijn moet lijden. Dat is toch gemeen, geen daad van liefde? Hoe kan ik zo´n god met mijn leven vertrouwen, als hij niet eens openheid van zaken wil geven over waarom de dingen zijn zoals ze zijn? Het christelijk geloof heeft antwoorden op al deze vragen, en ze zijn logisch, redelijk, en observeerbaar. Dit is wat ik bedoelde.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:26 schreef kazakx het volgende:
[..]
Waarom ons lot? Kan jij vertellen waarom wij uberhaupt moeten leren? Waarom wisten wij niet zoals bij bijen niet meteen alles wat je in je leven nodig hebt? Kan jij dat beantwoorden?
Je moet even de vraag beantwoorden, Waarom denk je dat jou God de mens in zo een staat heeft gecreeerd dat hij moet leren? Waarom wist hij niet meteen alles. Als je deze vraag beantwoord heb je ook meteen antwoord op je eigen vraag namelijk.Probeer het.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En daar moet de ratio dus ophouden, wanneer ik vraag wat de zin van dit alles is, waarom mijn lot in deze wereld is wat het is volgens de islam, kan ik daar geen antwoord op krijgen maar moet ik blind geloven. Dat kan ik niet, en ik weiger een god te dienen die mij geen zinvolle reden kan geven waarom ik pijn moet lijden. Dat is toch gemeen, geen daad van liefde? Het christelijk geloof heeft antwoorden op al deze vragen, en ze zijn logisch, redelijk, en observeerbaar. Dit is wat ik bedoelde.
Ik heb daar via mijn eigen geloof al een heel uitgebreid antwoord op. Ik wil weten wat het antwoord van de islam is, jouw antwoord, ik neem aan dat dat representatief genoeg is.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:34 schreef kazakx het volgende:
[..]
Je moet even de vraag beantwoorden, Waarom denk je dat jou God de mens in zo een staat heeft gecreeerd dat hij moet leren? Waarom wist hij niet meteen alles. Als je deze vraag beantwoord heb je ook meteen antwoord op je eigen vraag namelijk.Probeer het.
Waarom houdt die erfzonde eigenlijk op bij Adam en Eva, en niet bij de werkelijke aanstichter, God zelfquote:Op zondag 25 mei 2008 20:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Alleen als je voor eeuwig wil leven. Waarom zou je naar God op zoek gaan etc als je het allemaal wel prima vindt? Daarom vraag ik of je je leven als negatief ervaart en de zonde iets ergs vindt. Zoniet, dan moet je niet zeuren. Zowel, ja, dan zul je weer terug in lijn met God moeten komen. Maar dat zul je dan ook willen, en het is een prachtige ervaring, dus ook dan moet je niet zeuren. Het komt er dus op neer dat je niet moet zeuren. Ga door met je leven zoals je het nu leeft en oogst je verdiende loon, of bekeer je en oogst je verdiende loon. Het is jouw keuze.
Die heb ik je net verteld. Als je wilt kan ik je nog een uitgebreidere verhaal vertellen.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb daar via mijn eigen geloof al een heel uitgebreid antwoord op. Ik wil weten wat het antwoord van de islam is.
Maar waarom moet ik dat eerst leren door veel pijn te lijden, waarom kan Allah al zijn heerlijkheid niet meteen met mij delen, hij houdt toch van mij? Waarom zou ik achteruit gaan, ook als je vanaf scratch zonder lijden begint zou je toch vooruit kunnen gaan? Ik vind die gedachte, dat leed nodig is voor progressie op deze manier, zodat alles dan lekkerder wordt, ergens ook pervers. Denk aan alle tranen, alle pijn, al het dood en verderf. Is dat allemaal om meer te kunnen genieten? Is dat niet erg oppervlakkig? Genot kan mijn verbittering als gevolg van lijden niet verhelpen, daar heb ik liefde voor nodig, liefde van God. Ik wil dat Hij ook voor mij klaarstaat als ik nog niet perfect ben, in plaats van dat Hij op mij wacht tot ik al zijn regeltjes opvolg. Ik vind dat hard, en zeker geen liefde.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:41 schreef kazakx het volgende:
[..]
Die heb ik je net verteld. Als je wilt kan ik je nog een uitgebreidere verhaal vertellen.
Het leren heeft als voordeel dat je geen limieten meer hebt. Je kan zo ver gaan als je capaciteiten.
Dus je liefde en daarmee gepaard genot en plezier kan je tot de uiterste gaan. Terwijl als je het meteen had meegekregen dan had je altijd dezelfde nivo. Was er geen progressie meer mogelijk. En zonder progressie zal je achteruit gaan. Want stilstaan is achteruit gaan. Dat is de reden waarom in de hemel elke appel die je eet lekkerder zijn dan de vorige.
God heeft Adam en Eva niet gedwongen om ongehoorzaam aan Hem te zijn.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:40 schreef Frezer het volgende:
[..]
Waarom houdt die erfzonde eigenlijk op bij Adam en Eva, en niet bij de werkelijke aanstichter, God zelf
Over welk lijden heb jij het telkens?quote:Op zondag 25 mei 2008 23:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar waarom moet ik dat eerst leren door veel pijn te lijden, waarom kan Allah al zijn heerlijkheid niet meteen met mij delen, hij houdt toch van mij? Waarom zou ik achteruit gaan, ook als je vanaf scratch zonder lijden begint zou je toch vooruit kunnen gaan? Ik vind die gedachte, dat leed nodig is voor progressie op deze manier, zodat alles dan lekkerder wordt, ergens ook pervers. Denk aan alle tranen, alle pijn, al het dood en verderf. Is dat allemaal om meer te kunnen genieten? Is dat niet erg oppervlakkig? Genot kan mijn verbittering als gevolg van lijden niet verhelpen, daar heb ik liefde voor nodig, liefde van God. Ik wil dat Hij ook voor mij klaarstaat als ik nog niet perfect ben, in plaats van dat Hij op mij wacht tot ik al zijn regeltjes opvolg. Ik vind dat hard, en zeker geen liefde.
Als je een hoge standaard voor jezelf zet in de vorm van een wet waar je je aan wil houden, die direct tegen de menselijke natuur in lijkt te gaan, zoals in islam en christelijk geloof, gaat dat gepaard met lijden. Daarnaast zijn er nog veel meer vormen van lijden, maar in deze context ijkt me dat lijden het meest toepasselijk.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:56 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Over welk lijden heb jij het telkens?
Heb ik toch al verteld. Wij zijn die ene creatie vorm in zijn grote spectrum van creatie. Wij zijn niet zijn enige creatie. Wij zijn de vorm die overeenkomt mijn zijn 99 namen. God heeft oneindig veel namen alleen de 99 namen die zich manifesteerd in dit heelal komt overeen met ons. Waarschijnlijk heeft hij ontelbare heelallen. Maar die zijn in de vorm die wij niet eens zullen begrijpen. Alles wat bestaat is de weerspiegeling van zijn verschillende eigenschappen van'zijn'.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar waarom moet ik dat eerst leren door veel pijn te lijden, waarom kan Allah al zijn heerlijkheid niet meteen met mij delen, hij houdt toch van mij? Waarom zou ik achteruit gaan, ook als je vanaf scratch zonder lijden begint zou je toch vooruit kunnen gaan? Ik vind die gedachte, dat leed nodig is voor progressie op deze manier, zodat alles dan lekkerder wordt, ergens ook pervers. Denk aan alle tranen, alle pijn, al het dood en verderf. Is dat allemaal om meer te kunnen genieten? Is dat niet erg oppervlakkig? Genot kan mijn verbittering als gevolg van lijden niet verhelpen, daar heb ik liefde voor nodig, liefde van God. Ik wil dat Hij ook voor mij klaarstaat als ik nog niet perfect ben, in plaats van dat Hij op mij wacht tot ik al zijn regeltjes opvolg. Ik vind dat hard, en zeker geen liefde.
Koekoek, mijn vraag staat nog steeds:quote:Op zondag 25 mei 2008 23:56 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Over welk lijden heb jij het telkens?
quote:Maar wij hebben niet gevraagd om dit leven. Vind jij het niet enigszins krom dat de mens vanalles moet doen tijdens zijn leven hier op aarde, om zijn schuld aan God in te lossen, omdat hij anders gestraft wordt, terwijl hij er in eerste instantie niets aan kan doen dat hij hier rondloopt.
Dat is geen antwoord op mijn vraag, hiermee maak je Allah opnieuw tot een egotripper, die het niet boeit als zijn eigen schepping ten onder gaat aan zichzelf, want Allah is groot en wij zijn niets. Dat is toch geen liefde? Waarom zorgt Allah niet wat beter voor ons als ie zoveel van ons houdt? Of doet ie dat niet?quote:Op zondag 25 mei 2008 23:59 schreef kazakx het volgende:
[..]
Heb ik toch al verteld. Wij zijn die ene creatie vorm in zijn grote spectrum van creatie. Wij zijn niet zijn enige creatie. Wij zijn de vorm die overeenkomt mijn zijn 99 namen. God heeft oneindig veel namen alleen de 99 namen die zich manifesteerd in dit heelal komt overeen met ons. Waarschijnlijk heeft hij ontelbare heelallen. Maar die zijn in de vorm die wij niet eens zullen begrijpen. Alles wat bestaat is de weerspiegeling van zijn verschillende eigenschapp van'zijn'.
Wij zij dus deze vorm. Wij leren door ons in te spannen. Dat zie je met al je bestaan dat dat zo is en wat dus ook logisch is.
Je kan arrogant doen alsof wij zijn enige schepping zijn maar dat is het niet. Wij zijn een deelgebied van een oneindige schepping.
God verbood Adam en Eva om van de boom van kennis van goed en kwaad te eten. Doch, als je niet weet wat goed en kwaad is, wat zegt een verbod je dan? Hoe kun je begrijpen wat ‘mogen’ en ‘niet mogen’ is, hoe kun je begrijpen dat hetgeen je doet strafbaar is als je nog geen kennis van goed en kwaad hebt? Mensen zonder besef van goed en kwaad zouden tegenwoordig ontoerekeningsvatbaar worden verklaard. Niet zo bij God, die rekent gewoon hun nageslacht tot aan de huidige generatie die ‘overtreding’ aan.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God heeft Adam en Eva niet gedwongen om ongehoorzaam aan Hem te zijn.
rolleyesquote:Op maandag 26 mei 2008 00:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
God verbood Adam en Eva om van de boom van kennis van goed en kwaad te eten. Doch, als je niet weet wat goed en kwaad is, wat zegt een verbod je dan? Hoe kun je begrijpen wat ‘mogen’ en ‘niet mogen’ is, hoe kun je begrijpen dat hetgeen je doet strafbaar is als je nog geen kennis van goed en kwaad hebt? Mensen zonder besef van goed en kwaad zouden tegenwoordig ontoerekeningsvatbaar worden verklaard. Niet zo bij God, die rekent gewoon hun nageslacht tot aan de huidige generatie die ‘overtreding’ aan.
Het is een antwoord op jou vraag waarom wij als mensen via een leerproces tot God moeten komen. Daar is het een logische en rationele antwoord op.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag, hiermee maak je Allah opnieuw tot een egotripper, die het niet boeit als zijn eigen schepping ten onder gaat aan zichzelf, want Allah is groot en wij zijn niets. Dat is toch geen liefde? Waarom zorgt Allah niet wat beter voor ons als ie zoveel van ons houdt? Of doet ie dat niet?
Wat zouden ze niet hebben begrepen aan ´GIJ ZULT NIET VAN DIE BOOM ETEN´? Die actie op zichzelf is niet goed of kwaad, maar het wel of niet gehoorzamen van Gods gebod. Dat is de keuze die je maakt.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:29 schreef Iblis het volgende:
Nou, het is quasi serieus. Als ik het verhaal van Genesis echt heel letterlijk zou nemen. Dan vind ik dat het raar is dat God ze iets verbiedt voordat ze van de boom van kennis van goed en kwaad hebben gegeten, omdat het besef van goed en kwaad noodzakelijk is om zo'n verbod te begrijpen. Ik kan niet zien hoe ze kunnen snappen dat het 'fout' is om God niet te gehoorzamen. Ze kiezen wel van de boom te eten, maar ze kunnen niet beseffen wat goed en wat fout is, ze kunnen niet snappen dat de slang kwaadaardig is. Immers, dat besef hebben ze niet.
Ik zou het echter nooit zo letterlijk nemen. Ik vind het in zekere zin een naïeve vraag. Ik zou Genesis sowieso symbolisch lezen, en dan speelt dat probleem niet zo.
Ik denk dat Hij ook niemand WIL straffen. Als dat wel het geval was geweest was Jezus nooit gekomen met als doel ieder zijn zonde op Zich te nemen.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik heb moeite die twee los van elkaar te zien. Als je op het eindoordeel iemand echt lief hebt, dan ga je die toch niet straffen?
Misschien ligt dit aan je formulering, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:03 schreef speknek het volgende:
Tsja, potato, poteeto. Als god de morele kaders zelf heeft geschapen verliest het begrip nogal aan semantiek, maar toch vraag ik me dan af, vind je de erfzonde rechtvaardig? Waarom moet iemand gestraft worden die, zoals je zelf zegt, slachtoffer is van de daden van zijn of haar heule verre voorouders?
En hoe kan ik zeker weten dat de Koran de juiste weg beschrijft en de bijbel niet? Hoe kan ik weten dat jij God wel goed dient en ik niet?quote:Op maandag 26 mei 2008 00:29 schreef kazakx het volgende:
[..]
Het is een antwoord op jou vraag waarom wij als mensen via een leerproces tot God moeten komen. Daar is het een logische en rationele antwoord op. Wat betreft egotripper verhaal begrijp jij niet dat mens een eigen vrije wil heeft. God vertelt wat de weg is wat tot hem leid. Als jij die weg bewust niet volgt dan kom je niet tot hem. Het is dan je eigen schuld.
quote:Hij helpt je continu maar als jij niet geholpen wilt worden dan gaat hij niet ingrijpen. Want dan zou je geen vrije wil meer hebben. Hij vertelt ons wat de weg is naar die liefde. Maar de bewandeling is voor jou. Jij moet hem bewandelen.
Zelfde probleem. Hoe weet ik dat de koran gelijk heeft en niet de bijbel. Waarom zou Jezus niet God zijn maar slechts een profeet van Allah.quote:God zorgt trouwens heel goed op ons. Ben je wel eens een dag zonder eten komen te staan? Is er wel eens een komeet op je hoofd gevallen? Hij heeft de weg uitgestippelt in de Koran om gelukkig te worden. Als jij je niet houd aan die regels dan krijg je problemen. Dan lijkt het alsof hij ons niet helpt inderdaad. Maar dat is jou keuze. Niet die van hem.
Dus als ik niet van Allah houdt omdat ik hem niet ken of kan begrijpen, houdt hij ook niet van mij? Geef mij 1 reden om te geloven dat Allah via Mohammed de koran gedicteerd heeft en dat Allah dezelfde God is als de god van de bijbel.quote:Je bent te gefixeerd op een soort van onvoorwaardelijke liefde ofzoiets. Hoe kan iets onvoorwaardelijk zijn als je een vrije wil hebt? Je zou dit leventje moeten ontkennen als je daarin gelooft.
Je komt bij iemand op bezoek. En die gastheer zegt iblis voel je thuis. Gebruik gerust mijn douche de keuken etc. Alleen dit kamertje daar kom je niet in en dit kastje mag je ook niet openmaken.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:36 schreef Iblis het volgende:
Het gebod heeft geen waarde als je niet snapt dat een overtreding ervan slecht is. God zegt: Gij zult dat niet doen. Maar, ze kunnen nog niet snappen dat als ze het dan toch doen, dat dat slecht is. Dat dat slechter is dan wanneer ze het wel doen. Goed, hij zegt ze ook dat ze zullen sterven, maar dat is in het Paradijs ook een inhoudsloos begrip daar er geen dood is. Dus, ze maken wel een keuze, maar ze kunnen het gevolg van hun keus niet overzien, ze kunnen niet snappen hoe gehoorzaamheid goed is, en ongehoorzaamheid kwaad: die kennis hebben ze niet.
Uhhm... haten is geen zonde an sich, het ligt eraan wat je haat. Zonde haten is allesbehalve een zonde.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:40 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
Haten is toch een zonde,en god haat zonde???![]()
Als jij wil geloven dat Adam en Eva 2 senielen waren moet je dat vooral doen, maar de bijbel beschrijft duidelijk dat Eva zich heeft laten verleiden, stapje voor stapje. Als ze geen flauw idee had wat er zou gebeuren als ze van die boom zou eten, of dat dat niet goed was, had ze ook niet overhaald hoeven te worden met leugens. Ik snap werkelijk niet dat je zoiets kan denken, ik hoop voor jou niet dat je zo ook over je eigen acties denkt.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:36 schreef Iblis het volgende:
Het gebod heeft geen waarde als je niet snapt dat een overtreding ervan slecht is. God zegt: Gij zult dat niet doen. Maar, ze kunnen nog niet snappen dat als ze het dan toch doen, dat dat slecht is. Dat dat slechter is dan wanneer ze het wel doen. Goed, hij zegt ze ook dat ze zullen sterven, maar dat is in het Paradijs ook een inhoudsloos begrip daar er geen dood is. Dus, ze maken wel een keuze, maar ze kunnen het gevolg van hun keus niet overzien, ze kunnen niet snappen hoe gehoorzaamheid goed is, en ongehoorzaamheid kwaad: die kennis hebben ze niet.
Nee, het gaat erom dat ik überhaupt geen besef heb van wat goed is, en wat slecht is. Dus, als jij zegt dat ik het kastje niet mag openmaken, dan besef ik niet dat ik een overtreding bega als ik dat wel doe. Wat zegt ‘niet mogen’ je als je geen ethisch besef hebt? Het is alsof je tegen een baby zegt: Kruip maar rond, maar niet in deze kamer. Vervolgens doet de baby het toch, en je wordt pisnijdig. Is dat redelijk? Ik vind van niet.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:43 schreef kazakx het volgende:
Je komt bij iemand op bezoek. En die gastheer zegt iblis voel je thuis. Gebruik gerust mijn douche de keuken etc. Alleen dit kamertje daar kom je niet in en dit kastje mag je ook niet openmaken.
Ga je dan als gast dat dan wel toch doen zonder dat je weet of dat goed of slecht voor je is?
Het waren volwassenen... Die na kon denken. Die wisten dat het niet mocht.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:47 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, het gaat erom dat ik überhaupt geen besef heb van wat goed is, en wat slecht is. Dus, als jij zegt dat ik het kastje niet mag openmaken, dan besef ik niet dat ik een overtreding bega als ik dat wel doe. Wat zegt ‘niet mogen’ je als je geen ethisch besef hebt? Het is alsof je tegen een baby zegt: Kruip maar rond, maar niet in deze kamer. Vervolgens doet de baby het toch, en je wordt pisnijdig. Is dat redelijk? Ik vind van niet.
Ik zou het verantwoordelijker vinden op de kamer dan op slot te doen zodat de baby er niet in kán komen.
Het gaat erom wat je krijgt als je een letterlijke lezing van Genesis aanhoudt. Dat je dan een raar verhaal krijgt. Want er gebeurt van alles waar je al een besef van goed & kwaad voor nodig hebt vooraleer dat besef er volgens de Bijbel überhaupt is. Want dat kregen ze pas na het eten van de boom.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als jij wil geloven dat Adam en Eva 2 senielen waren moet je dat vooral doen, maar de bijbel beschrijft duidelijk dat Eva zich heeft laten verleiden, stapje voor stapje. Als ze geen flauw idee had wat er zou gebeuren als ze van die boom zou eten, of dat dat niet goed was, had ze ook niet overhaald hoeven te worden met leugens. Ik snap werkelijk niet dat je zoiets kan denken, het getuigt voor mij van een hoop oneerlijkheid, goedpraterij. Ik hoop voor jou niet dat je zo ook over je eigen acties denkt.
Voor alles dezelfde antwoord. Verdiep je in de Islam. Je zal zien dat alles een kloppend verhaal vormt. Kijk naar het leven van de profeet Mohammed (vzmh), zijn wonderen. Kijk naar de Koran, zijn boodschap zijn wonderen. Kijk naar het heelal en kijk of het in overeenstemming is met de Koran en de booschap van Mohammed. etc. Je zult zien dat zowel de logica als gevoel als je hart, je geweten, je zintuigen en al je onderdelen die wij niet kunnen benoemen overtuigd zullen zijn.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En hoe kan ik zeker weten dat de Koran de juiste weg beschrijft en de bijbel niet? Hoe kan ik weten dat jij God wel goed dient en ik niet?
[..]
Zelfde vraag, hoe kan ik weten dat het de goede weg is en geen dwaalspoor waar mijn God mij voor waarschuwt en dat Allah geen valse God is die mij met zijn koran wil misleiden?
[..]
Zelfde probleem. Hoe weet ik dat de koran gelijk heeft en niet de bijbel. Waarom zou Jezus niet God zijn maar slechts een profeet van Allah.
Nee alleen als jij de weg kent en hem niet bewandelt. God stelt je niet verantwoordelijk voor iets wat je niet kent of de capaciteiten er niet voor hebt (zoals het overmatig ervaren van hem terwijl je dat in mindere mate kan).quote:Dus als ik niet van Allah houdt omdat ik hem niet ken of kan begrijpen, houdt hij ook niet van mij? Geef mij 1 reden om te geloven dat Allah via Mohammed de koran gedicteerd heeft en dat Allah dezelfde God is als de god van de bijbel.
quote:Op maandag 26 mei 2008 00:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het waren volwassenen... Die na kon denken. Die wisten dat het niet mocht.
Die meid zal dat niet doen, maar aangezien dat een onjuiste analogie is volgens mij, vind ik niet dat dat relevant is.quote:Jij koppelt kwaad aan ongehoorzaamheid. Dat is geen goede link. Maak van die baby een volwassen meid, en zeg tegen haar dat als ze van een bepaald drankje drinkt, ze dood zal gaan. Denk je dat ze dat zou doen?
Adam en Eva vergelijken met babiesquote:Op maandag 26 mei 2008 00:47 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, het gaat erom dat ik überhaupt geen besef heb van wat goed is, en wat slecht is. Dus, als jij zegt dat ik het kastje niet mag openmaken, dan besef ik niet dat ik een overtreding bega als ik dat wel doe. Wat zegt ‘niet mogen’ je als je geen ethisch besef hebt? Het is alsof je tegen een baby zegt: Kruip maar rond, maar niet in deze kamer. Vervolgens doet de baby het toch, en je wordt pisnijdig. Is dat redelijk? Ik vind van niet.
Ik zou het verantwoordelijker vinden op de kamer dan op slot te doen zodat de baby er niet in kán komen.
Nee, het is een keuze. Of je luistert naar God, of je doet dat niet. Zodra je dat niet meer doet, zul je het kwaad praktiseren. Een gevolg daarvan kan zijn, dat je nog vaker niet meer naar God luistert. Maar in eerste instantie is het compleet jouw verantwoordelijkheid, en heeft niets met besef te maken of wat dan ook. Eva koos ervoor om in de leugens van de slang te geloven in plaats van op God te vertrouwen, terwijl ze geen enkele reden had om die slang te geloven. Het was een keuze, ze wilde even hoog als God zijn in plaats van naar Hem te luisteren. Dat is een keuze die je maakt, en die wij allemaal maken. Als je wil geloven dat het dat niet is is dat je goed recht, maar doe niet net of het is wat de bijbel eigenlijk zegt, het is jouw eigen constructie.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het gaat erom wat je krijgt als je een letterlijke lezing van Genesis aanhoudt. Dat je dan een raar verhaal krijgt. Want er gebeurt van alles waar je al een besef van goed & kwaad voor nodig hebt vooraleer dat besef er volgens de Bijbel überhaupt is. Want dat kregen ze pas na het eten van de boom.
Ze wisten wat ze hadden, en ze wisten dat ze het kwijt zouden raken zodra ze van die boom zouden eten. Dat is voldoende besef.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het besef van goed en kwaad is nodig om te beseffen dat ongehoorzaamheid kwaad is. Dat lijkt me niet zo moeilijk te beseffen. God straft ze omdat ze iets slechts hebben gedaan, voordat ze konden weten dat het slecht was wat ze zouden doen, omdat dat besef pas kwam nadat ze het hadden gedaan. Toen kwam de schaamte pas, toen verstopten ze zich pas. Daarvoor was het begrip ze vreemd.
Ik vind het een prima analogie.quote:Die meid zal dat niet doen, maar aangezien dat een onjuiste analogie is volgens mij, vind ik niet dat dat relevant is.
Dit is voorlopig de laatste post van vandaag. Nee, ik vergelijk Adam & Eva niet met baby's, ik vergelijk het begrip van Adam & Eva wat goed en kwaad betreft voordat ze van de boom hebben gegeten met het begrip van baby's van goed en kwaad. Ze zijn niet in staat om te overzien wat de repercussies van een overtreding zijn, omdat ze niet snappen dat dit kwaad is. Dit alles uiteraard ook nog binnen het kader van een letterlijke lezing van Genesis.quote:Op maandag 26 mei 2008 00:56 schreef kazakx het volgende:
[..]
Adam en Eva vergelijken met babies![]()
Was dat je beste shot Iblis?
Maar ik wil het van jou weten! Ik ben niet zo geinteresseerd in de islam, ik ben geinteresseerd in jou. Waarom ben jij een moslim, waarom geloof jij dat de koran het woord van god is, en niet de bijbel. Voor de bijbel heb ik de profeties als onomstotelijk bewijs, maar hoe zit het met die koran. Een poeet kan iets schrijven wat je op hart werkt, een filosoof op je geweten, een kok/muzikant etc iets wat op je zintuigen werkt en een wiskundige op je logica, maar waar is de hand van GOD in de koran?quote:Op maandag 26 mei 2008 00:53 schreef kazakx het volgende:
[..]
Voor alles dezelfde antwoord. Verdiep je in de Islam. Je zal zien dat alles een kloppend verhaal vormt. Kijk naar het leven van de profeet Mohammed (vzmh), zijn wonderen. Kijk naar de Koran, zijn boodschap zijn wonderen. Kijk naar het heelal en kijk of het in overeenstemming is met de Koran en de booschap van Mohammed. etc. Je zult zien dat zowel de logica als gevoel als je hart, je geweten, je zintuigen en al je onderdelen die wij niet kunnen benoemen overtuigd zullen zijn.
Hoe kan ik zeker weten dat die wonderen werkelijk plaats hebben gevonden, en niet gewoon sprookjes zijn om mij te misleiden? Hoe kan ik daar zonder meer in geloven?quote:Nee alleen als jij de weg kent en hem niet bewandelt. God stelt je niet verantwoordelijk voor iets wat je niet kent of de capaciteiten er niet voor hebt (zoals het overmatig ervaren van hem terwijl je dat in mindere mate kan).
Voor je andere vraag zou ik je willen vragen de wonderen van Mohammed (vzmh) te bestuderen. Hoe hij mensen uit de dood heeft gehaald. Hoe hij de maan in 2-en heeft gespleten. Hoe hij met een klein kannetje honderden mensen hun dorst heeft gelest. Hie hij bomen en stenen aan de praat heeft gekregen etc. Genoeg bewijzen als je het wilt zien tenminste.
Dit is een lastig thema wat ik zelf nog druk aan het overpeinzen en bestuderen ben. Maar ik zal mijn best doen het te beantwoorden.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:08 schreef speknek het volgende:
Die spelregels zijn bedacht door god. Waarom is dan de vraag. Waarom moest Jezus per se doodgaan en de zonde op zich nemen? De reden daarvoor is de regels die god zelf heeft ingesteld en hij zou willekeurig welke andere spelregels dan ook bedacht kunnen hebben (veel humanere, bijvoorbeeld); dat maakt uitspraken over rechtvaardigheid zinloos (want de genoemde rechtvaardigheid is blijkbaar niets anders dan een uitkomst van triviale regels), en tegelijkertijd kun je je toch ten minste vraagtekens bij god's beweegredenen zien.
Nou ja, gezien de taal- en spelfouten (nog los van de redeneerfouten): laat maar.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 00:48 schreef Kees22 het volgende:
tvp
Heb ik je zojuist boven verteld. De Koran is te perfect om door mensen geschreven te zijn. Zie bijvoorbeeld onder andere topic " De wondere wereld van de Koran" wat nog maar enkele versen zijn waarop is ingezoomd. Daarnaast staan ook profeties in de Koran die zijn uitgekomen.quote:Op maandag 26 mei 2008 01:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar ik wil het van jou weten! Ik ben niet zo geinteresseerd in de islam, ik ben geinteresseerd in jou. Waarom ben jij een moslim, waarom geloof jij dat de koran het woord van god is, en niet de bijbel. Voor de bijbel heb ik de profeties als onomstotelijk bewijs, maar hoe zit het met die koran. Een poeet kan iets schrijven wat je op hart werkt, een filosoof op je geweten, een kok/muzikant etc iets wat op je zintuigen werkt en een wiskundige op je logica, maar waar is de hand van GOD in de koran?
De hadith (overleveringen van Mohammed (vzmh) zijn een van de best gedocumenteeerde geschriften ooit. De criteria bijvoorbeeld van Bukhari en Muslim waarom zo streng dat ze een heleboel hadith niet eens hebben opgenomen in de deze bronnen. De hadith vormen een hele sterke bron. De meeste hadith zijn gehoord door meerdere volgelingen die onafhankelijk van elkaar dezelfde verhaal hebben verteld. Een heleboel van deze wonderen staan in deze twee bronnen.quote:Hoe kan ik zeker weten dat die wonderen werkelijk plaats hebben gevonden, en niet gewoon sprookjes zijn om mij te misleiden? Hoe kan ik daar zonder meer in geloven?
Jeetje nog een taalnaziquote:Op maandag 26 mei 2008 01:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou ja, gezien de taal- en spelfouten (nog los van de redeneerfouten): laat maar.
Mis.quote:Op zondag 25 mei 2008 23:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee de hel, als een nooitstoppend martelvuur is geen bijbelse doctrine maar een heidense en katholieke doctrine voor bangmakerij.
quote:Mattheus 13: [41] de Mensenzoon zal zijn engelen erop uitsturen, en ze zullen uit zijn koninkrijk
allen die anderen ten val hebben gebracht en de wetten hebben verkracht bijeenbrengen [42] en hen in de vuuroven werpen; daar zullen ze jammeren en knarsetanden.
quote:Mattheus 25: [41] Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.
quote:katechismus van de katholieke kerk:
1035: De leer van de kerk bevestigt het bestaan van de hel en haar eeuwige duur.
De zielen van hen die sterven in staat van doodzonde, dalen onmiddelijk na de dood af in de hel, waar zij de straffen van de hel , "het eeuwige vuur", ondergaan. De belangrijkste straf van de hel bestaat in het eeuwig van God gescheiden zijn; alleen in Hem kan de mens het leven en het geluk vinden. Hiertoe is hij immers geschapen en hiernaar streeft hij.
1037: Niemand wordt door God voorbestemd om naar de hel te gaan: daarvoor is het noodzakelijk zich vrijwillig van God af te keren (een doodzonde) en daarin tot het einde toe te volharden. ...
In het hebreeuws kan 'eeuwig' ook betekenen dat de gevolgen eeuwig duren. De dood die door dat vuur komt duurt eeuwig, niet het branden. Daarom heet het de 'tweede dood'. Verzen in de rest van de bijbel bewijzen dat we het zo moeten lezen:quote:
Ik ben alleen geïnteresseerd in de profeties. Kun je daar meer over vertellen?quote:Op maandag 26 mei 2008 08:23 schreef kazakx het volgende:
[..]
Heb ik je zojuist boven verteld. De Koran is te perfect om door mensen geschreven te zijn. Zie bijvoorbeeld onder andere topic " De wondere wereld van de Koran" wat nog maar enkele versen zijn waarop is ingezoomd. Daarnaast staan ook profeties in de Koran die zijn uitgekomen.
Nu heb je het alleen maar over zijn wonderen. Heb je wel eens goed gekeken naar zijn moord en slachtpartijen en hoe hij de Joden en de Christenen heeft vervloekt. En hj werd zelfs vergiftigd op zijn sterfbed door een Jodin! Dit zijn maar enkele voorbeelden, ik zal zeggen vergelijk Mohammed met Jezus eens op deze site, hierdoor weet ik al dat het Christendom de waarheid is en niet een religie dat overgedragen is door 1 moordlustige persoonquote:Op maandag 26 mei 2008 00:53 schreef kazakx het volgende:
Voor alles dezelfde antwoord. Verdiep je in de Islam. Je zal zien dat alles een kloppend verhaal vormt. Kijk naar het leven van de profeet Mohammed (vzmh), zijn wonderen. Kijk naar de Koran, zijn boodschap zijn wonderen. Kijk naar het heelal en kijk of het in overeenstemming is met de Koran en de booschap van Mohammed. etc. Je zult zien dat zowel de logica als gevoel als je hart, je geweten, je zintuigen en al je onderdelen die wij niet kunnen benoemen overtuigd zullen zijn.
Leuk dat soort sitejes van fundamentalistische evangelische Christenen.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:21 schreef maria19 het volgende:
[..]
Nu heb je het alleen maar over zijn wonderen. Heb je wel eens goed gekeken naar zijn moord en slachtpartijen en hoe hij de Joden en de Christenen heeft vervloekt. En hj werd zelfs vergiftigd op zijn sterfbed door een Jodin! Dit zijn maar enkele voorbeelden, ik zal zeggen vergelijk Mohammed met Jezus eens op deze site, hierdoor weet ik al dat het Christendom de waarheid is en niet een religie dat overgedragen is door 1 moordlustige persoon
http://www.answering-isla(...)deenvergelijking.htm
Vele profetieen van de bijbel zijn ook al weerlegt he, moet je er dan ook even bijzetten.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:29 schreef maria19 het volgende:
Hij heeft het over de profetien in de Bijbel die volgens hem naar Mohammed wijzen, wat dus niet zo is, er zijn tallozen voorbeelden van gemaakt door een zogenaamde Ahmed Deedat. Alles is al weerlegt die voorbeelden wijzen naar de Trooster(heilige geest) en naar valse profeten die na Jezus zouden komen, maar dat zet hij er natuurlijk niet bij.
Answering Islam is, net als veel websites in dit genre, tamelijk tendentieus. De auteur van het artikel (Silas) heeft ook verder geen omschrijving qua staat van dienst aan een universiteit, of wat dan ook. Zo iemand aanhalen is een vrijbrief voor anderen om ongefundeerde websites aan te halen. Artikelen op die site moet je altijd wel flink skeptisch benaderen.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:21 schreef maria19 het volgende:
http://www.answering-isla(...)deenvergelijking.htm
Interessant. Met welke profetieën ben je dan bekend?quote:Op maandag 26 mei 2008 11:23 schreef bigore het volgende:
Ik ken de profetieen van de Koran niet, maar weet wel dat de profetieen in de bijbel niet veel voorstellen.(persoonlijke mening)
Daarom wil ik dus weten wat ik van God kan vinden in de koran. De profeties in de bijbel zijn spot-on.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:23 schreef bigore het volgende:
Ik vind het erg mooi om te zien hoe Ali en Kazakx allebei zo overtuigd zijn van hun geloof terwijl er minimaal eentje behoorlijk naast zit. Zowel de bijbel als de Koran zijn te perfect om door mensen geschreven terwijl er toch minimaal eentje wel degelijk door de mens is geschreven, misschien wel allebei? Allebei hebben ze profetieen die uitgekomen zijn, hoe is dat mogelijk?! Ik ken de profetieen van de Koran niet, maar weet wel dat de profetieen in de bijbel niet veel voorstellen.(persoonlijke mening)
Ik denk dat een koran erbij pakken om de aangehaalde citaten te checken voldoende verificatie zou zijn.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
Answering Islam is, net als veel websites in dit genre, tamelijk tendentieus. De auteur van het artikel (Silas) heeft ook verder geen omschrijving qua staat van dienst aan een universiteit, of wat dan ook. Zo iemand aanhalen is een vrijbrief voor anderen om ongefundeerde websites aan te halen. Artikelen op die site moet je altijd wel flink skeptisch benaderen.
Rustig aanquote:Op maandag 26 mei 2008 11:29 schreef maria19 het volgende:
Hij heeft het over de profetien in de Bijbel die volgens hem naar Mohammed wijzen, wat dus niet zo is, er zijn tallozen voorbeelden van gemaakt door een zogenaamde Ahmed Deedat. Alles is al weerlegt die voorbeelden wijzen naar de Trooster(heilige geest) en naar valse profeten die na Jezus zouden komen, maar dat zet hij er natuurlijk niet bij.
Nee. Maar als dat je criterium is, dan moet je http://www.skepticsannotatedbible.com wel helemaal vrezenquote:Op maandag 26 mei 2008 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat een koran erbij pakken om de aangehaalde citaten te checken voldoende verificatie zou zijn.
Lol.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat een koran erbij pakken om de aangehaalde citaten te checken voldoende verificatie zou zijn.
Heb even rondgekeken en moet er aardig om lachen. Als je je bijbel niet kent, word je gemakkelijk misleid door zulke dingen. Maar dan zal je inderdaad voor de koran ook wel meer nodig hebben dan alleen zoiets. Laten we t een keer uitzoeken.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee. Maar als dat je criterium is, dan moet je http://www.skepticsannotatedbible.com wel helemaal vrezen
De profetieën van Jezus bijvoorbeeld.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Interessant. Met welke profetieën ben je dan bekend?
Volgens sommige moslims zijn juist de voorspellingen in de Koran weer geweldig accuraat. Om dergelijke 'profetieën' accuraat te noemen moet je wel een enorme berg creatieve interpretatie hanteren, maar dan heb je ook wat. Nostradamus schijnt ook 'spot-on' te zijn trouwens.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daarom wil ik dus weten wat ik van God kan vinden in de koran. De profeties in de bijbel zijn spot-on.
Je hebt even een soort algemeen verhaaltje gegoogled? Echt heel specifiek vind ik die link niet namelijk. En aangezien jij liet blijken op de hoogte te zijn van de verschillende profetieën, was ik benieuwd wat jij er precies over weet.quote:Op maandag 26 mei 2008 12:03 schreef bigore het volgende:
http://www.talkorigins.org/indexcc/CH/CH110.html
Dat is ongeveer wat ik van de voorspellingen vind.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |