abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58911136
quote:
Op maandag 26 mei 2008 00:53 schreef kazakx het volgende:

[..]

Voor alles dezelfde antwoord. Verdiep je in de Islam. Je zal zien dat alles een kloppend verhaal vormt. Kijk naar het leven van de profeet Mohammed (vzmh), zijn wonderen. Kijk naar de Koran, zijn boodschap zijn wonderen. Kijk naar het heelal en kijk of het in overeenstemming is met de Koran en de booschap van Mohammed. etc. Je zult zien dat zowel de logica als gevoel als je hart, je geweten, je zintuigen en al je onderdelen die wij niet kunnen benoemen overtuigd zullen zijn.
Maar ik wil het van jou weten! Ik ben niet zo geinteresseerd in de islam, ik ben geinteresseerd in jou. Waarom ben jij een moslim, waarom geloof jij dat de koran het woord van god is, en niet de bijbel. Voor de bijbel heb ik de profeties als onomstotelijk bewijs, maar hoe zit het met die koran. Een poeet kan iets schrijven wat je op hart werkt, een filosoof op je geweten, een kok/muzikant etc iets wat op je zintuigen werkt en een wiskundige op je logica, maar waar is de hand van GOD in de koran?
quote:
Nee alleen als jij de weg kent en hem niet bewandelt. God stelt je niet verantwoordelijk voor iets wat je niet kent of de capaciteiten er niet voor hebt (zoals het overmatig ervaren van hem terwijl je dat in mindere mate kan).
Voor je andere vraag zou ik je willen vragen de wonderen van Mohammed (vzmh) te bestuderen. Hoe hij mensen uit de dood heeft gehaald. Hoe hij de maan in 2-en heeft gespleten. Hoe hij met een klein kannetje honderden mensen hun dorst heeft gelest. Hie hij bomen en stenen aan de praat heeft gekregen etc. Genoeg bewijzen als je het wilt zien tenminste.
Hoe kan ik zeker weten dat die wonderen werkelijk plaats hebben gevonden, en niet gewoon sprookjes zijn om mij te misleiden? Hoe kan ik daar zonder meer in geloven?
pi_58911138
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 23:08 schreef speknek het volgende:
Die spelregels zijn bedacht door god. Waarom is dan de vraag. Waarom moest Jezus per se doodgaan en de zonde op zich nemen? De reden daarvoor is de regels die god zelf heeft ingesteld en hij zou willekeurig welke andere spelregels dan ook bedacht kunnen hebben (veel humanere, bijvoorbeeld); dat maakt uitspraken over rechtvaardigheid zinloos (want de genoemde rechtvaardigheid is blijkbaar niets anders dan een uitkomst van triviale regels), en tegelijkertijd kun je je toch ten minste vraagtekens bij god's beweegredenen zien.
Dit is een lastig thema wat ik zelf nog druk aan het overpeinzen en bestuderen ben. Maar ik zal mijn best doen het te beantwoorden.

Over de regels:
Als christen geloof je dat God perfect rechtvaardig is. Hij schept perfecte rechtvaardige 'regels', zo je wilt. Blijkbaar is het rechtvaardig om iemand te belonen of te straffen voor een bepaalde daad. Waarom? Kan je dat beredeneren? Ik weet het niet, wellicht zou het ontbreken van een passende beloning of straf de mens onverschillig maken en zou God naar de mens een soort 'klooi-maar-raak-het-boeit-me-eigenlijk-niet-zo'-mentaliteit uitstralen.

'Als God de regels maakt, waarom moet alles dan zo gruwelijk. Waarom moest Jezus sterven, kon Hij niet iets humaners bedenken?'
Veel voorkomende vraag. Waarom moest alles zo gruwelijk?
Nou... omdat de zonde in Gods ogen gruwelijk is. Gods rechtvaardigheid staat het niet toe dat Hij onrecht door de vingers ziet en marchandeert met overtredingen. Gods is moraal perfect en alle moraal imperfecte dingen zijn daarom Hem een gruwel.
Rechtvaardig zou zijn om gruwelijke overtredingen te bestraffen met een gruwelijke straf. Volgens de bijbel: de dood.
Maar God is ook een liefdevolle God, zie daarom de kans op vergeving. Vergeving kan echter niet zomaar voor niets plaatsvinden, dat zou niet rechtvaardig zijn.
In het OT kon de zonde vergeven worden door een dier te slachten. De zonden werden dan op dit dier geprojecteerd zodat de mens vergeven kon ontvangen. Weer zo'n gruwelijk iets. Waarom moest er bloed vloeien? Nogmaals, omdat de zonde gruwelijk is en dit dient ook tot ons door te dringen.

In het OT werd echter al geprofeteerd over een lijdende dienaar (o.a. Jesaja 53) die alle zonden van de wereld op zich zou nemen. Deze profetie ging over Jezus. We kennen allemaal de beelden van Jezus die aan het kruis hangt. Wederom: gru-we-lijk. De gruwelijkheid van de straf en het offer van de zondeloze en perfecte Jezus zorgde ervoor dat wij vergeving kunnen krijgen en rechtvaardig kunnen worden.

Jezus bracht het ultieme en laatste verzoeningsoffer. Niet geheel ontoevallig is er sinds vlak na de dood van Jezus nooit meer een dierenoffer-systeem geweest in het Jodendom. Dit is wederom geprofeteerd in het OT en door Jezus (vernietiging van de tempel). De dierenoffers zijn niet meer nodig voor God. Jezus is genoeg.

Apart dat de joden daar eigenlijk impliciet een beetje in meegaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door koningdavid op 26-05-2008 11:12:29 ]
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_58911358
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 00:48 schreef Kees22 het volgende:
tvp
Nou ja, gezien de taal- en spelfouten (nog los van de redeneerfouten): laat maar.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_58912419
quote:
Op maandag 26 mei 2008 01:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar ik wil het van jou weten! Ik ben niet zo geinteresseerd in de islam, ik ben geinteresseerd in jou. Waarom ben jij een moslim, waarom geloof jij dat de koran het woord van god is, en niet de bijbel. Voor de bijbel heb ik de profeties als onomstotelijk bewijs, maar hoe zit het met die koran. Een poeet kan iets schrijven wat je op hart werkt, een filosoof op je geweten, een kok/muzikant etc iets wat op je zintuigen werkt en een wiskundige op je logica, maar waar is de hand van GOD in de koran?
Heb ik je zojuist boven verteld. De Koran is te perfect om door mensen geschreven te zijn. Zie bijvoorbeeld onder andere topic " De wondere wereld van de Koran" wat nog maar enkele versen zijn waarop is ingezoomd. Daarnaast staan ook profeties in de Koran die zijn uitgekomen.
quote:
Hoe kan ik zeker weten dat die wonderen werkelijk plaats hebben gevonden, en niet gewoon sprookjes zijn om mij te misleiden? Hoe kan ik daar zonder meer in geloven?
De hadith (overleveringen van Mohammed (vzmh) zijn een van de best gedocumenteeerde geschriften ooit. De criteria bijvoorbeeld van Bukhari en Muslim waarom zo streng dat ze een heleboel hadith niet eens hebben opgenomen in de deze bronnen. De hadith vormen een hele sterke bron. De meeste hadith zijn gehoord door meerdere volgelingen die onafhankelijk van elkaar dezelfde verhaal hebben verteld. Een heleboel van deze wonderen staan in deze twee bronnen.

Ali ik zie trouwens dat je te weinig weet over de Islam. In feite geeft dit ook niks. Alleen het is niet slim om uitspraken te doen over de Islam als je er niks van af weet. Vandaar dat ik reageerde op je posts.
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
pi_58912424
quote:
Op maandag 26 mei 2008 01:35 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nou ja, gezien de taal- en spelfouten (nog los van de redeneerfouten): laat maar.
Jeetje nog een taalnazi
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
pi_58913388
quote:
Op zondag 25 mei 2008 23:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee de hel, als een nooitstoppend martelvuur is geen bijbelse doctrine maar een heidense en katholieke doctrine voor bangmakerij.
Mis.
quote:
Mattheus 13: [41] de Mensenzoon zal zijn engelen erop uitsturen, en ze zullen uit zijn koninkrijk
allen die anderen ten val hebben gebracht en de wetten hebben verkracht bijeenbrengen [42] en hen in de vuuroven werpen; daar zullen ze jammeren en knarsetanden.
quote:
Mattheus 25: [41] Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.
quote:
katechismus van de katholieke kerk:

1035: De leer van de kerk bevestigt het bestaan van de hel en haar eeuwige duur.
De zielen van hen die sterven in staat van doodzonde, dalen onmiddelijk na de dood af in de hel, waar zij de straffen van de hel , "het eeuwige vuur", ondergaan. De belangrijkste straf van de hel bestaat in het eeuwig van God gescheiden zijn; alleen in Hem kan de mens het leven en het geluk vinden. Hiertoe is hij immers geschapen en hiernaar streeft hij.

1037: Niemand wordt door God voorbestemd om naar de hel te gaan: daarvoor is het noodzakelijk zich vrijwillig van God af te keren (een doodzonde) en daarin tot het einde toe te volharden. ...

[ Bericht 0% gewijzigd door Deliah op 26-05-2008 10:17:01 ]
pi_58914777
quote:
Op maandag 26 mei 2008 09:47 schreef Deliah het volgende:

[..]

Mis.
[..]

[..]

[..]

In het hebreeuws kan 'eeuwig' ook betekenen dat de gevolgen eeuwig duren. De dood die door dat vuur komt duurt eeuwig, niet het branden. Daarom heet het de 'tweede dood'. Verzen in de rest van de bijbel bewijzen dat we het zo moeten lezen:

De doden zullen als as onder je voeten worden:

Maleachi 4
1 Want ziet, die dag komt, brandende als een oven, dan zullen alle hoogmoedigen, en al wie goddeloosheid doet, een stoppel zijn, en de toekomstige dag zal ze in vlam zetten, zegt de HEERE der heirscharen, Die hun noch wortel, noch tak laten zal.
2 Ulieden daarentegen, die Mijn Naam vreest, zal de Zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder Zijn vleugelen; en gij zult uitgaan, en toenemen, als mestkalveren.
3 En gij zult de goddelozen vertreden; want zij zullen as worden onder de zolen uwer voeten, te dien dage, dien Ik maken zal, zegt de HEERE der heirscharen.

Het vuur zal verslinden en doen verdwijnen, niet zonder ooit te stoppen martelen:
Openbaring 20:9 En zij zijn opgekomen op de breedte der aarde, en omringden de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad; en er kwam vuur neder van God uit den hemel, en heeft hen verslonden.

Psalmen 21:9
10 Gij zult hen zetten als een vurige oven ter tijd uws toornigen aangezichts; de HEERE zal hen in Zijn toorn verslinden, en het vuur zal hen verteren.

Psalmen 37:20 Caph. Maar de goddelozen zullen vergaan, en de vijanden des HEEREN zullen verdwijnen, als het kostelijkste der lammeren; met den rook zullen zij verdwijnen.

De verdelging, de dood dus, duurt tot in de eeuwigheid:
Psalmen 92:8 Dat de goddelozen groeien als het kruid, en al de werkers der ongerechtigheid bloeien, opdat zij tot in der eeuwigheid verdelgd worden.

Sodom en Gomorra hebben ook de straf van het eeuwige vuur ondergaan, maar die steden bestaan niet meer en de inwoners zijn al lang dood:

Judas 7 Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs.

2 Petrus2:6 En de steden van Sodoma en Gomorra tot as verbrandende met omkering veroordeeld heeft, en tot een voorbeeld gezet dengenen, die goddelooslijk zouden leven;

Dan dienen we een vuur dat nooit geblust zal worden in de juiste manier op te vatten:

Jeremia 17:27 Maar indien gij naar Mij niet zult horen, om den sabbatdag te heiligen, en om geen last te dragen als gij op den sabbatdag door de poorten van Jeruzalem ingaat; zo zal Ik een vuur in haar poorten aansteken, dat de paleizen van Jeruzalem zal verteren, en niet worden uitgeblust.

Deze profetie werd op de volgende manier vervuld:
Jeremia 52
12 Daarna, in de vijfde maand, op den tienden der maand (dit jaar was het negentiende jaar van den koning Nebukadrezar, den koning van Babel), als Nebuzaradan, de overste der trawanten, die voor het aangezicht des konings van Babel stond, te Jeruzalem gekomen was;
13 Zo verbrandde hij het huis des HEEREN en het huis des konings; mitsgaders alle huizen van Jeruzalem en alle huizen der groten verbrandde hij met vuur.

2 Kronieken 36
19 En zij verbrandden het huis Gods, en zij braken den muur van Jeruzalem af, en al de paleizen daarvan verbrandden zij met vuur, verdervende ook alle kostelijke vaten derzelve.
20 En wie overgebleven was van het zwaard, voerde hij weg naar Babel, en zij werden hem en zijn zonen tot knechten, tot het regeren des koninkrijks van Perzië;
21 Opdat het woord des HEEREN vervuld wierd, door den mond van Jeremia, totdat het land aan zijn sabbatten een welgevallen had; het rustte al de dagen der verwoesting, totdat de zeventig jaren vervuld waren.

De tempel is niet nog steeds aan het branden.

Het vuur na het laatste oordeel zal dus niet eeuwig duren, maar het zal branden totdat het gedaan heeft wat het moet doen, de schuldigen verteren en verdelgen en zij zullen tot in de eeuwigheid nooit meer terugkomen. Het is de absolute dood. De doctrine van de katholieke kerk is dus niet bijbels, maar wel wat de meeste mensen denken dat de bijbel zegt.
pi_58914951
quote:
Op maandag 26 mei 2008 08:23 schreef kazakx het volgende:

[..]

Heb ik je zojuist boven verteld. De Koran is te perfect om door mensen geschreven te zijn. Zie bijvoorbeeld onder andere topic " De wondere wereld van de Koran" wat nog maar enkele versen zijn waarop is ingezoomd. Daarnaast staan ook profeties in de Koran die zijn uitgekomen.
Ik ben alleen geïnteresseerd in de profeties. Kun je daar meer over vertellen?
pi_58915254
quote:
Op maandag 26 mei 2008 00:53 schreef kazakx het volgende:

Voor alles dezelfde antwoord. Verdiep je in de Islam. Je zal zien dat alles een kloppend verhaal vormt. Kijk naar het leven van de profeet Mohammed (vzmh), zijn wonderen. Kijk naar de Koran, zijn boodschap zijn wonderen. Kijk naar het heelal en kijk of het in overeenstemming is met de Koran en de booschap van Mohammed. etc. Je zult zien dat zowel de logica als gevoel als je hart, je geweten, je zintuigen en al je onderdelen die wij niet kunnen benoemen overtuigd zullen zijn.
Nu heb je het alleen maar over zijn wonderen. Heb je wel eens goed gekeken naar zijn moord en slachtpartijen en hoe hij de Joden en de Christenen heeft vervloekt. En hj werd zelfs vergiftigd op zijn sterfbed door een Jodin! Dit zijn maar enkele voorbeelden, ik zal zeggen vergelijk Mohammed met Jezus eens op deze site, hierdoor weet ik al dat het Christendom de waarheid is en niet een religie dat overgedragen is door 1 moordlustige persoon
http://www.answering-isla(...)deenvergelijking.htm
pi_58915279
Ik vind het erg mooi om te zien hoe Ali en Kazakx allebei zo overtuigd zijn van hun geloof terwijl er minimaal eentje behoorlijk naast zit. Zowel de bijbel als de Koran zijn te perfect om door mensen geschreven terwijl er toch minimaal eentje wel degelijk door de mens is geschreven, misschien wel allebei? Allebei hebben ze profetieen die uitgekomen zijn, hoe is dat mogelijk?! Ik ken de profetieen van de Koran niet, maar weet wel dat de profetieen in de bijbel niet veel voorstellen.(persoonlijke mening)
pi_58915454
Hij heeft het over de profetien in de Bijbel die volgens hem naar Mohammed wijzen, wat dus niet zo is, er zijn tallozen voorbeelden van gemaakt door een zogenaamde Ahmed Deedat. Alles is al weerlegt die voorbeelden wijzen naar de Trooster(heilige geest) en naar valse profeten die na Jezus zouden komen, maar dat zet hij er natuurlijk niet bij.
pi_58915476
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:21 schreef maria19 het volgende:

[..]

Nu heb je het alleen maar over zijn wonderen. Heb je wel eens goed gekeken naar zijn moord en slachtpartijen en hoe hij de Joden en de Christenen heeft vervloekt. En hj werd zelfs vergiftigd op zijn sterfbed door een Jodin! Dit zijn maar enkele voorbeelden, ik zal zeggen vergelijk Mohammed met Jezus eens op deze site, hierdoor weet ik al dat het Christendom de waarheid is en niet een religie dat overgedragen is door 1 moordlustige persoon
http://www.answering-isla(...)deenvergelijking.htm
Leuk dat soort sitejes van fundamentalistische evangelische Christenen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58915478
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:29 schreef maria19 het volgende:
Hij heeft het over de profetien in de Bijbel die volgens hem naar Mohammed wijzen, wat dus niet zo is, er zijn tallozen voorbeelden van gemaakt door een zogenaamde Ahmed Deedat. Alles is al weerlegt die voorbeelden wijzen naar de Trooster(heilige geest) en naar valse profeten die na Jezus zouden komen, maar dat zet hij er natuurlijk niet bij.
Vele profetieen van de bijbel zijn ook al weerlegt he, moet je er dan ook even bijzetten.
  maandag 26 mei 2008 @ 11:34:12 #289
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58915540
quote:
Answering Islam is, net als veel websites in dit genre, tamelijk tendentieus. De auteur van het artikel (Silas) heeft ook verder geen omschrijving qua staat van dienst aan een universiteit, of wat dan ook. Zo iemand aanhalen is een vrijbrief voor anderen om ongefundeerde websites aan te halen. Artikelen op die site moet je altijd wel flink skeptisch benaderen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58915547
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:23 schreef bigore het volgende:
Ik ken de profetieen van de Koran niet, maar weet wel dat de profetieen in de bijbel niet veel voorstellen.(persoonlijke mening)
Interessant. Met welke profetieën ben je dan bekend?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_58915612
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:23 schreef bigore het volgende:
Ik vind het erg mooi om te zien hoe Ali en Kazakx allebei zo overtuigd zijn van hun geloof terwijl er minimaal eentje behoorlijk naast zit. Zowel de bijbel als de Koran zijn te perfect om door mensen geschreven terwijl er toch minimaal eentje wel degelijk door de mens is geschreven, misschien wel allebei? Allebei hebben ze profetieen die uitgekomen zijn, hoe is dat mogelijk?! Ik ken de profetieen van de Koran niet, maar weet wel dat de profetieen in de bijbel niet veel voorstellen.(persoonlijke mening)
Daarom wil ik dus weten wat ik van God kan vinden in de koran. De profeties in de bijbel zijn spot-on.
pi_58915629
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:34 schreef Iblis het volgende:

[..]

Answering Islam is, net als veel websites in dit genre, tamelijk tendentieus. De auteur van het artikel (Silas) heeft ook verder geen omschrijving qua staat van dienst aan een universiteit, of wat dan ook. Zo iemand aanhalen is een vrijbrief voor anderen om ongefundeerde websites aan te halen. Artikelen op die site moet je altijd wel flink skeptisch benaderen.
Ik denk dat een koran erbij pakken om de aangehaalde citaten te checken voldoende verificatie zou zijn.
pi_58915650
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:29 schreef maria19 het volgende:
Rustig aan
  maandag 26 mei 2008 @ 11:43:35 #294
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58915701
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik denk dat een koran erbij pakken om de aangehaalde citaten te checken voldoende verificatie zou zijn.
Nee. Maar als dat je criterium is, dan moet je http://www.skepticsannotatedbible.com wel helemaal vrezen
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 26 mei 2008 @ 11:48:09 #295
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_58915774
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Lol.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_58915928
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee. Maar als dat je criterium is, dan moet je http://www.skepticsannotatedbible.com wel helemaal vrezen
Heb even rondgekeken en moet er aardig om lachen. Als je je bijbel niet kent, word je gemakkelijk misleid door zulke dingen. Maar dan zal je inderdaad voor de koran ook wel meer nodig hebben dan alleen zoiets. Laten we t een keer uitzoeken.
pi_58916114
http://www.talkorigins.org/indexcc/CH/CH110.html

Dat is ongeveer wat ik van de voorspellingen vind.
pi_58916148
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:34 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Interessant. Met welke profetieën ben je dan bekend?
De profetieën van Jezus bijvoorbeeld.
pi_58916295
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Daarom wil ik dus weten wat ik van God kan vinden in de koran. De profeties in de bijbel zijn spot-on.
Volgens sommige moslims zijn juist de voorspellingen in de Koran weer geweldig accuraat. Om dergelijke 'profetieën' accuraat te noemen moet je wel een enorme berg creatieve interpretatie hanteren, maar dan heb je ook wat. Nostradamus schijnt ook 'spot-on' te zijn trouwens.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58916319
quote:
Op maandag 26 mei 2008 12:03 schreef bigore het volgende:
http://www.talkorigins.org/indexcc/CH/CH110.html

Dat is ongeveer wat ik van de voorspellingen vind.
Je hebt even een soort algemeen verhaaltje gegoogled? Echt heel specifiek vind ik die link niet namelijk. En aangezien jij liet blijken op de hoogte te zijn van de verschillende profetieën, was ik benieuwd wat jij er precies over weet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')