Mjah, dit is natuurliijk ook een kul argument. Ga eens kijken hoeveel geweld er door de eeuwen is gepleegd in naam van het Christendom. Ben zelf niet gelovig.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 08:40 schreef bigore het volgende:
De islam is niet het juiste geloof en is ook te gewelddadig.
Dank je, zulk soort antwoorden hoopte ik op, mocht je de etc. etc. lijst willen afmaken als je zin hebt graag. Zou mooi zijn als een christen ook zijn punten op het islam zou geven.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Sorry bij voorbaat..
- de Bijbel staat vol verhalen die geen enkel doel of moraal bevatten, maar enkel voor entertainment zijn
- de originele Bijbel hebben we niet in ons bezit. Waar is de Aramese bijbel?
- de bijbel bevat duizenden fouten en tegenstrijdigheden
- God is onrechtvaardig; vernietigd bijv de hele mensheid omdat er een aantal onder het volk van Noach gezondigd hadden en daarvoor gestraft moeten worden
- God kent emoties: God wordt boos
- God wordt moe
- God zit aan de borsten van een vrouw
- God belast elk mens met de erfzonde
- God gaat dood in de vorm van Jezus
- het christendom is van oorsprong geen universele godsdienst, maar was er enkel voor de 12 stammen van Israel.
etc.
etc.
God = Allahquote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Sorry bij voorbaat..
- de Bijbel staat vol verhalen die geen enkel doel of moraal bevatten, maar enkel voor entertainment zijn
- God is onrechtvaardig; vernietigd bijv de hele mensheid omdat er een aantal onder het volk van Noach gezondigd hadden en daarvoor gestraft moeten worden
- God wordt moe
- het christendom is van oorsprong geen universele godsdienst, maar was er enkel voor de 12 stammen van Israel.
etc.
etc.
Heb jij wel enig idee hoe verschillend het christendom van de islam is? Alles is anders. Van schepping tot manier van leven. Ken overigens ook genoeg christenen die zeggen dat de Islam het meesterwerk van de duivel is.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:48 schreef DroogDok het volgende:
[..]
God = Allah
De god van de christenen en joden is dezelfde god als de god van de islam.
Snap heel de discussie dus nooit zo goed.
Oja die ver gedrukte moete je even uitleggen.
Hoezo haat? TS lijkt gewoon benieuwd naar de beweegredenen van mensen om religie X aan te nemen en religie Y af te wijzen. Het zijn beiden Abrahamistische godsdiensten dus ze komen inderdaad grotendeels overeen. Als er al een achterliggende motivatie in de OP zou moeten zitten dan zou ik eerder zeggen dan het een vraag om een andere invalshoek is. "Gelovigen" zetten vaak hun denkbeelden af tegen een atheïstisch / agnostisch wereldbeeld en wekken daarmee de schijn dat ér maar twee wereldbeelden zijn. Die van hun religie of een atheïstisch / agnostisch wereldbeeld.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:31 schreef kazakx het volgende:
TS probeer je hiermee een islam <--> christendom haat aan te wakkeren?
Ik denk dat ze meer overeenkomsten hebben dan andersom...
Dat is 8 fouten per vers man, waar heb jij het over?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:43 schreef bigore het volgende:
[..]
Daarbij ben ik het met de fouten (tegenstrijdigheden zijn er genoeg) niet eens, er staan meer dan 50.000 fouten in de koran, dus dat zou voor jou geen punt mogen zijn.
Absoluut niet! Ik ben geinteresseerd in de beweegredenen van een bepaald geloof, aangezien ieder religieus persoon weet dat zijn geloof het juiste geloof is. Ik vind het zo naief om te zeggen dat je 100% zeker weet dat jouw God bestaat.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:31 schreef kazakx het volgende:
TS probeer je hiermee een islam <--> christendom haat aan te wakkeren?
Ik denk dat ze meer overeenkomsten hebben dan andersom...
Wat moet ik hier van opmaken? Ze vertelt elke dag haar zelf dogmatisch dat haar geloof op een absolute manier sterker is dan die van welke moslim ook?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 08:40 schreef bigore het volgende:
Antwoord van haar gaat dan meestal richting dat haar geloof toch sterker is dat welke islam persoon dan ook.
Dus in tijde van Saladin vs Lionheart was zij moslim geweest?quote:De islam is niet het juiste geloof en is ook te gewelddadig.
ik had dat ergens gelezen, maar als ik ga zoeken op google krijg ik alleen maar 50.000 fouten in de bijbel te zien:P Mijn excuses voor deze misopvatting dus.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is 8 fouten per vers man, waar heb jij het over?
Ja, zo denk ik er ook over, maar het is het gevoel wat ze heeft, haar gevoel zegt gewoon dat haar geloof het juiste is. Als ik zeg dat andere personen (moslims bijvoorbeeld) dit gevoel ongetwijfeld ook hebben zegt ze dat ze daar het antwoord niet op weet.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat moet ik hier van opmaken? Ze vertelt elke dag haar zelf dogmatisch dat haar geloof op een absolute manier sterker is dan die van welke moslim ook?
Heeft ze een onafhankelijke en objectieve groep onderzoekers ingehuurd om te meten wiens geloof sterker is, met een onderzoek van 1,5 miljard moslims vs zij? Lekker rationeel gaat je vriendin er mee om.
[..]
Dus in tijde van Saladin vs Lionheart was zij moslim geweest?
De god waarin geloofd wordt is dezelfde, zowel het jodendom, islam en christendom geloven in de god van Abraham, dat daar vervolgens een verschillende invulling aan wordt gegeven doet niet te zake.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:51 schreef bigore het volgende:
[..]
Heb jij wel enig idee hoe verschillend het christendom van de islam is? Alles is anders. Van schepping tot manier van leven. Ken overigens ook genoeg christenen die zeggen dat de Islam het meesterwerk van de duivel is.
"Fouten" zijn uberhaupt een dubbelzinnig begrip in deze context. Interne inconsistenties zijn vrij makkelijk aan te tonen. Een letterlijke interpretatie van Genesis geeft echter bijvoorbeeld ook legio fouten, maar veel gelovigen gaan uit van een meer metaforische interpretatie.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:02 schreef bigore het volgende:
[..]
ik had dat ergens gelezen, maar als ik ga zoeken op google krijg ik alleen maar 50.000 fouten in de bijbel te zien:P Mijn excuses voor deze misopvatting dus.
Het zijn misschien morele lessen waar je het niet mee eens bent, maar de staan er wel degelijk in hoor. Misschien nog een keer lezen?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Dit is inderdaad een goed punt, de R.K. kerk heeft daar flink aan lopen sleutelen.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
De Koran ook, lekker spannend.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Allah, Vishnu, Zeus, Thor en FSM zeggen en doen ook wel bepaalde dingen die ik niet tof vind.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Barmhartigheid, iets waar de god van de moslims zo vaak mee schermt is in principe ook een emotie (komt voort uit liefde tenslotte). Het hebben van emoties is dus blijkbaar geen argumenten tegen een god. Dat een god boos wordt is misschien wel een puntje, maar daar valt ook over te twisten natuurlijk.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Ja die is raar inderdaad. Vroeg me altijd al af waarom een god zou moeten rusten (op de zevende dag).quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
- God wordt moe
De bijbelse god heeft nooit direct fysiek contact met mensen maar laat dat meestal door engelen doen.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Theoretisch was dat Eva, maar goed, wel een puntje.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Volgens het verhaal was dat toch echt zijn zoon. Het idee was dat de bijbelse god zoveel van de mensen hield dat hij zijn enige zoon voor ons opofferde.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Het jodendom wel inderdaad. Het christendom was voornamelijk bedoeld om het Romeinse Rijk een beetje beheersbaar te kunnen houden.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Ik ben vrij goed op de hoogte van de bijbel maar dit is nieuw voor mij. Waar baseer je dit op?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:10 schreef Super7fighter het volgende:
Zijn inderdaad ook goede punten, alhoewel de liefhebbende God waar je het over ook niet in de bijbel te vinden is.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:54 schreef koningdavid het volgende:
Een aantal bezwaren:
- De Koran claimt, i.t.t. de bijbel, een onfeilbaar boek te zijn. Het is Gods eeuwige woord zelf. Voor Gods onfeilbare eeuwige woord is het m.i. te imperfect.
- De Koran is historisch inaccuraat omtrent Isa/Jezus. De Koranschrijvers lijken vooral uit apocriefe geschriften en legendes geput te hebben en komen met de historisch vrij onhoudbare hypothese dat Jezus niet aan het kruis is gestorven.
- Het geldt ook voor andere verhalen dat ze veel uit onbetrouwbare folklore hebben geput. Was Alexander de Grote een gelovige moslim? Volgens de Koran wel, volgens de geschiedschrijving niet.
- Mohammed vind ik geen inspirerend figuur. Veel van zijn levenslessen zoals die overgeleverd zijn in de Hadith vind ik vrij onzinnig en allesbehalve goddelijk geïnspireerd.
- Een almachtige moreel-superieure God zou liefhebbend moeten zijn. Er staan versen in de Koran waar van Allah gezegd wordt dat hij niet van ongelovigen houdt, niet van ... houdt, etc.
Eigenlijk houdt Allah alleen van je als je aan zijn eisen voldoet. Als je ongelovig bent en niet naar zijn wil leeft, houdt God niet van je. Daar komt het min of meer op neer. Is dat volmaakte liefde dat je mag verwachten van een God? Nee, dat is voorwaardelijke 'voor wat, hoort wat'-liefde dat je wellicht mag verachten van een mens.
Dit in tegenstelling tot de God van de bijbel die zelf d.m.v. Jezus als ultiem verzoenoffer dient voor iedereen. Waarom? Omdat Hij ons onvoorwaardelijk liefheeft. Het is geen eis van God dat wij ons perfect aan de regels houden, want Hij ziet dat wij tekort schieten. God vraagt slechts dat wij beantwoorden aan Zijn liefde en zelf kiezen of we bij Hem willen zijn of niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |