Dan zou je je riem wat strakker aan moeten trekken.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:44 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Het is een beetje alsof ik in mijn konijnenhok een bordje ophang met 'Snuitje, je mag alleen aan de linkerkant van het hok schijten'. Vervolgens lukt hem dit uiteraard niet, en moet er iemand boeten. Snuitje zou dit natuurlijk zelf moeten doen (hij is immers ongehoorzaam geweest en moet de verantwoordelijkheid nemen voor zijn daden), maar als Snuitje mij elke dag 5x lief aankijkt, dan zal ik het hem vergeven en zijn bakje met eten en flesje met water blijven vullen.
Oftewel: geloven in een God die een lijst (voor de mens) onhaalbare wetten uitschrijft en ze vervolgens 'vergeeft'*applaus* En kom nu niet aan met die erfzonde-constructie, want daar zakt mijn broek helemaal van af.
En dan wordt vaak ineens vergeten dat de mens (t.o.v. God) beperkt is in zijn kunnen, dus in hoeverre kan het de mens aangerekend worden als hij niet voor de juiste God en geloofstraditie kiest? "Het is toch allemaal zo logisch?!" Rrrrightquote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:51 schreef Haushofer het volgende:
Maar da's dus die zucht naar 1 unieke waarheid die je zekerheid geeft in dit leven, waar ik het al eerder over had.
Pappen en nathouden is een betere oplossing? Wat is er beter dan iemand waarschuwen wanneer het nog kan? Het is geen leuke boodschap om te horen, maar niet alles wat goed voor je is is op het eerste gezicht leuk. Ik zet het er nu wel heel cru neer, dat weet ik omdat ik lichtelijk geirriteerd ben hehe, normaal gesproken doe ik het zachter aan.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:53 schreef Apropos het volgende:
[..]
Maar de stelling debiteren dat iemand al ettelijke malen de dood verdiend heeft, da's een duwtje in de goede richting.
Jij hebt liever dat ik je met een zijden dekentje aanpak? Volgende keer zal ik beter mijn best doen, ik wilde niet op tere gevoelens trappen.quote:
Twee opmerkelijke zinnen gezien hetgeen je tegen Haus zei...quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan zou je je riem wat strakker aan moeten trekken.
Het is heel simpel, geef gewoon toe dat je fout zit, en wil het goed doen! Erken dat je het al je hele leven fout doet omdat je niet goed kan doen, en met God samen zal het wel lukken. Daarom ben je ook instantly vergeven, wat maak je je druk over fouten van het verleden waar je in principe niks aan kon doen terwijl je het in de toekomst wel beter kan doen? Het gaat erom dat je toegeeft dat je het niet alleen kan doen, dat je God nodig hebt, omdat je zonder God slechts een stuk vlees bent dat voor zijn eigen ego, overleving en lusten vecht, zonder daadwerkelijk te weten wat liefde is en hoe liefdevol te handelen, omdat God liefde is. Wees niet zo trots, voel je niet te goed om toe te geven dat je fout zit. Dat is het hele probleem volgens mij.
Ja ik zit ook nog steeds aan een menselijk lichaam vast, maar ik merk wel dat het steeds makkelijker wordt om dat lichaam te onderdrukken en plaats te maken voor iets mooiers. Dat is niet negatief naar niet-gelovigen bedoeld, maar positief naar God.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 21:08 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Twee opmerkelijke zinnen gezien hetgeen je tegen Haus zei...
Daarnaast vind ik je ronduit negatief over mensen die niet geloven. Dat stukje over lusten, ego, blabla, zo cliché en makkelijk. Er zit helemaal geen verschil in karakter tussen christenen en niet-christenen, behalve dat de eerstgenoemde groep het nodig lijkt om vergeving aan God te vragen voor de verkeerde dingen in hun leven, terwijl laatstgenoemde er domweg spijt van heeft.
We zitten hier in eeN discussie over geloof, dus ik propageer zonder schaamte en zonder remmen mijn geloof. Ik zie niet in wat daar niet respectloos aan is. Ik weet dat andere mensen andere visies etc. hebben, die heb ik ook gehad, zelfs een heel geloofstelsel, maar het succes van wat ik nu ervaar wil ik met iedereen delen, de liefde van God is zo onmetelijk mooi, ik wil dat met iedereen delen. In een topic als dit kan dat, dus dan doe ik het ook. Als je er niks van wil weten, moet je niet met me in discussie gaanquote:Dat jij God nodig hebt om zin en betekenis aan het leven te geven vind ik prima. Fijn dat het voor je werkt en dat je daar (kennelijk) je rust en geluk in vindt. Probeer echter ook eens te begrijpen en te respecteren dat andere mensen, met geheel andere en óók goede redenen, er een andere visie op na kunnen houden. Dat doet echt geen afbreuk aan je eigen geloof hoor
Aangezien Ali zonder remmen zijn geloof wilt aangeven, wat ik volkomen prima vind, ga ik dit ook even doen.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 21:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja ik zit ook nog steeds aan een menselijk lichaam vast, maar ik merk wel dat het steeds makkelijker wordt om dat lichaam te onderdrukken en plaats te maken voor iets mooiers. Dat is niet negatief naar niet-gelovigen bedoeld, maar positief naar God.
Ik wilde de dingen waarvan ik spijt had niet nog een keer doen, maar merkte dat het onmogelijk is om om jezelf heen te kunnen, die menselijke kern, de essentie, is gewoon egoistisch. Ik wilde dat niet meer en ben erachter gekomen dat je alleen met God het kan overwinnen.
[..]
We zitten hier in eeN discussie over geloof, dus ik propageer zonder schaamte en zonder remmen mijn geloof. Ik zie niet in wat daar niet respectloos aan is. Ik weet dat andere mensen andere visies etc. hebben, die heb ik ook gehad, zelfs een heel geloofstelsel, maar het succes van wat ik nu ervaar wil ik met iedereen delen, de liefde van God is zo onmetelijk mooi, ik wil dat met iedereen delen. In een topic als dit kan dat, dus dan doe ik het ook. Als je er niks van wil weten, moet je niet met me in discussie gaan
De initiële boodschap van het christelijk geloof is niet leuk. Het is niet leuk om te horen dat je alles eigenlijk fout doet, dat je geen kans maakt omdat je zondig bent, en dat je verdient te sterven. Dat is echter het begin, zodra je die stap maakt, verbetert je leven, alles, alle aspecten met factor oneindig, dat is mijn ervaring. Dat is wat ik wil delen, maar deze boodschap moet ook verkondigt worden, als waarschuwing. WIe oren heeft om te horen, die hore
Nee, ik ben een perfectionist in de dingen die me werkelijk boeien. De staat waarin de wereld zich verkeert boeit mij, en ik vroeg me af hoe we er met zijn allen een utopie van zouden kunnen maken. Dat heeft me na een lange tijd van veel zoeken, lezen, nadenken, ervaringen opdoen etc. tot het christelijk geloof gebracht.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 21:39 schreef bigore het volgende:
[..]
Aangezien Ali zonder remmen zijn geloof wilt aangeven, wat ik volkomen prima vind, ga ik dit ook even doen.
Persoonlijk heb ik eigenlijk bijna nergens spijt van van wat ik heb gedaan in mijn leven, ben geen onaardig persoon, help iedereen die ik zou kunnen helpen. Tuurlijk heb ik stomme dingen gedaan, maar om nou te zeggen dat ik iemand nodig om mij daaroverheen te helpen om vergeving te vragen vind ik persoonlijk nonsens. Sterker nog, mensen die dat nodig hebben zijn misschien emotioneel onstabiel en hebben daarom zogenaamd hulp nodig, daarom zie je ook heel vaak drugsverslaafde, ernstig zieken, noem maar op gelovig worden, heb je daar weleens over nagedacht? Misschien sta jij ook wel niet zo sterk in je schoenen Ali?
Als God liefde ís, kan alle liefde alleen van God komen. Dat wil niet zeggen dat je als niet-gelovige geen liefde kan ervaren, God is er immers ook als jij niet in Hem gelooft. Maar de optimale ervaring van goddelijke liefde en sowieso goddelijkheid in het leven kan alleen als je die connectie met God hebt. Het is dus geen beschuldiging, maar een constatering, een logisch gevolg.quote:En hetgeen over dat God jouw alleen echte liefde kan geven vind ik zo'n vreemde constructie. Alsof jij meer liefde hebt als een ongelovige, ik ken net zoveel genieten van bepaalde zaken als een christen. Een christen kan genieten van de natuur omdat God het zo mooi gemaakt heeft. Ik kan ervan genieten omdat het gewoon mooi is. God is de perfecte kunstenaar wordt dan gezegd, dan denk ik. Nou wat een perfecte kunstenaar, moet je voor de grap eens IN die natuur gaan kijken wat voor gruwelijke praktijken daar afspelen. Je maag zou zich 20 keer in de knup draaien van ranzigheid en brutaliteit wat daar afspeelt. Een erg krom gevoel van perfect als je het mij vraagt.
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:53 schreef koningdavid het volgende:
Je moet er wel zelf voor kiezen, je moet Zijn genade aannemen. Hij kan je niet dwingen namelijk, je hebt vrije wil.
Hmm. Da's nou al de tweede keer dat ik koningdavid die vraag over god's "rechtvaardigheid" stel en hij plotsklaps uit het topic verdwijnt.quote:
Ik weet niet hoe gereformeerden, baptisten, hervormden e.a. erover denken, waarschijnlijk allemaal verschillend, maar het is dus zo dat het om kennis gaat. Als je weet dat iets goed en waar is en je wijst het toch af is dat erg. Zolang je dat niet weet is het niet erg. En weten is niet hetzelfde als 'iemand heeft je iets verteld' of 'je hebt toevallig iets gehoord'.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 22:10 schreef speknek het volgende:
[..]
[..]
Hmm. Da's nou al de tweede keer dat ik koningdavid die vraag over god's "rechtvaardigheid" stel en hij plotsklaps uit het topic verdwijnt.
Mijn visie hierop:quote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:08 schreef speknek het volgende:
Dat was niet mijn punt. De Christelijke theologie gaat er vanuit dat de individuele mens niet met een tabula rasa geboren wordt, maar met de door derden overgedragen erfzonde. Dat ze hiervan verlost moeten worden door volgens bepaalde spelregels te leven, en dat dit pas echt kon toen Jezus zijn eigen leven gegeven heeft. Maar dat zijn geen zelf-evidente causaliteiten! Die spelregels zijn bedacht door god. Waarom is dan de vraag. Waarom moest Jezus per se doodgaan en de zonde op zich nemen? De reden daarvoor is de regels die god zelf heeft ingesteld en hij zou willekeurig welke andere spelregels dan ook bedacht kunnen hebben (veel humanere, bijvoorbeeld); dat maakt uitspraken over rechtvaardigheid zinloos (want de genoemde rechtvaardigheid is blijkbaar niets anders dan een uitkomst van triviale regels), en tegelijkertijd kun je je toch ten minste vraagtekens bij god's beweegredenen zien.
Neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat het onmogelijk is om een utopie in deze wereld te krijgen, alleen het dierenrijk al is een probleem.quote:Nee, ik ben een perfectionist in de dingen die me werkelijk boeien. De staat waarin de wereld zich verkeert boeit mij, en ik vroeg me af hoe we er met zijn allen een utopie van zouden kunnen maken. Dat heeft me na een lange tijd van veel zoeken, lezen, nadenken, ervaringen opdoen etc. tot het christelijk geloof gebracht.
Hoe weet jij dat jouw ervaring van liefde groter is als de mijne, omdat je het vergelijkt met voordat je gelovig was? Misschien stelde jouw leven voordat je gelovig was gewoon niet zoveel voor, maar dat geldt in de verste verte niet voor mijn leven, ik probeer zoveel mogelijk van het leven te genieten en vooral alles eruit te halen wat erin zit, aangezien ik er maar eentje heb.quote:Als God liefde ís, kan alle liefde alleen van God komen. Dat wil niet zeggen dat je als niet-gelovige geen liefde kan ervaren, God is er immers ook als jij niet in Hem gelooft. Maar de optimale ervaring van goddelijke liefde en sowieso goddelijkheid in het leven kan alleen als je die connectie met God hebt. Het is dus geen beschuldiging, maar een constatering, een logisch gevolg.
Dus jij vind het rechtvaardig dat dieren moeten boeten voor wat de mens fout heeft gedaan? Geen dierenvriend zeker?quote:De gruwelijkheden in de natuur zijn een gevolg van de zondeval. Oorspronkelijk waren dieren en mensen vegetarisch, en In het koninkrijk der hemelen zal dat weer zijn.
quote:Schepping:
Genesis 1:29 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.
Profetie:
Jesajah 65:25 De wolf en het lam zullen te zamen weiden, en de leeuw zal stro eten als een rund, en stof zal de spijze der slang zijn; zij zullen geen kwaad doen noch verderven op Mijn gansen heiligen berg, zegt de HEERE.
Mijn hoop is ook niet op deze wereld gevestigd. Ondertussen wil ík wel doen wat goed is.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:57 schreef bigore het volgende:
[..]
Neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat het onmogelijk is om een utopie in deze wereld te krijgen, alleen het dierenrijk al is een probleem.
Dat weet ik niet, maar dat geloof ik heel sterk. Hoe kan je een godservaring hebben als je niet in God gelooft?quote:Hoe weet jij dat jouw ervaring van liefde groter is als de mijne, omdat je het vergelijkt met voordat je gelovig was? Misschien stelde jouw leven voordat je gelovig was gewoon niet zoveel voor, maar dat geldt in de verste verte niet voor mijn leven, ik probeer zoveel mogelijk van het leven te genieten en vooral alles eruit te halen wat erin zit, aangezien ik er maar eentje heb.
Ik hou van dieren, en het leed wat daarin voortkomt is voor mij ook een motivatie om zo veel mogelijk mijn best te doen.quote:Dus jij vind het rechtvaardig dat dieren moeten boeten voor wat de mens fout heeft gedaan? Geen dierenvriend zeker?
Precies, je gelooft niet. Je gelooft niet in een utopie, iets mooiers, iets beters dan wat er nu is. Dan moet je ook niet klagen.quote:Een leeuw die van stro kan leven?hmmm...forgive me dat ik dit niet geloof.
Dus je zegt wel dat de dieren moeten boeten voor wat wij als mensen gedaan hebben/doen? Dus toen eva van die appel at, moesten de dieren er ook aan geloven?quote:Op zondag 25 mei 2008 00:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mijn hoop is ook niet op deze wereld gevestigd. Ondertussen wil ík wel doen wat goed is.
[..]
Dat weet ik niet, maar dat geloof ik heel sterk. Hoe kan je een godservaring hebben als je niet in God gelooft?
[..]
Ik hou van dieren, en het leed wat daarin voortkomt is voor mij ook een motivatie om zo veel mogelijk mijn best te doen.
[..]
Precies, je gelooft niet. Je gelooft niet in een utopie, iets mooiers, iets beters dan wat er nu is. Dan moet je ook niet klagen.
Buiten de liefde voor God is er geen liefde? Eigenlijk oordeel jij nu dus (ook in veel andere posts) over anderen. Ik dacht altijd dat dat de taak van God was.quote:Op zondag 25 mei 2008 00:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat weet ik niet, maar dat geloof ik heel sterk. Hoe kan je een godservaring hebben als je niet in God gelooft?
Dat is wel een heel goede vraag!quote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:08 schreef speknek het volgende:
Dat was niet mijn punt. De Christelijke theologie gaat er vanuit dat de individuele mens niet met een tabula rasa geboren wordt, maar met de door derden overgedragen erfzonde. Dat ze hiervan verlost moeten worden door volgens bepaalde spelregels te leven, en dat dit pas echt kon toen Jezus zijn eigen leven gegeven heeft. Maar dat zijn geen zelf-evidente causaliteiten! Die spelregels zijn bedacht door god. Waarom is dan de vraag. Waarom moest Jezus per se doodgaan en de zonde op zich nemen? De reden daarvoor is de regels die god zelf heeft ingesteld en hij zou willekeurig welke andere spelregels dan ook bedacht kunnen hebben (veel humanere, bijvoorbeeld); dat maakt uitspraken over rechtvaardigheid zinloos (want de genoemde rechtvaardigheid is blijkbaar niets anders dan een uitkomst van triviale regels), en tegelijkertijd kun je je toch ten minste vraagtekens bij god's beweegredenen zien.
Is er een periode waarin de mens volledig vegetarisch was? En dan doel ik op een historische periode.quote:Oorspronkelijk waren dieren en mensen vegetarisch, en In het koninkrijk der hemelen zal dat weer zijn.
Geloven in een utopie is heel wat anders dan geloven aan verbetering van de wereld.quote:Precies, je gelooft niet. Je gelooft niet in een utopie, iets mooiers, iets beters dan wat er nu is. Dan moet je ook niet klagen.
Offers waren een belangrijk aspect in het Joodse geloof; daarmee kon je via aardse zaken het hemelse eren. Misschien dat de discipelen na Jezus Zijn dood zo teleurgesteld waren, dat ze dit geloof omvormden tot het idee dat Jezus geofferd was voor de mensheid, en deze enorme teleurstelling dus gingen zien als gift van God.quote:Op zondag 25 mei 2008 10:29 schreef Deliah het volgende:
[..]
Dat is wel een heel goede vraag!![]()
Waarom moest Jezus alle zonden dragen en of dat niet wat humaner kon?
Daar weet ik dus echt niet zo een antwoord op.
Jou aanname in je vorige post is dat jij goed zijn voor elkaar als hoogste goed ziet in de hele scheppingsverhaal (dus het doel van God). En als je niet goed bent voor elkaar dan verdien je geen eeuwige hemel. Hoe kom je hierbij?quote:Op zaterdag 24 mei 2008 12:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik doe helemaal geen aannames. Ik stel simpelweg dat een bepaalde opvatting moreel abject is. Jij maakt daar van dat ik dat projecteer op 'alle gelovigen'. Dit beeld dat ik schetste is echter wel dat sommige gelovigen mij hebben bevestigd. Bovendien is het voor in ieder geval de wat meer fundamentalistische gelovigen ook zo dat 'geloof in de verkeerde God' ook gewoon een zonde is en een enkeltje hel betekent.
Ik had het voornamelijk over de Islam. Maar jij streek alle geloven over een kam. Het is trouwens een zwakke zet om uit te wijken naar het 'hoe' van het ontstaan van het heelal terwijl wij het hebben over het 'waarom' van de schepping.quote:Is dat een deistische god, theistische god, polytheistische god, pantheistische god, etcetera? Betreft die schepping een zogenaamde 'first cause' die het universum in gang gezet heeft, betreft het een hier en daar wat ingrijpende god, betreft het een god die actief 6000 jaar geleden de mens heeft geschapen, etcetera? Bovendien lijk jij van "de schepping" er weinig te begrijpen gezien je gedweep met creationisme.
Leuk en aardig maar wat is de relevantie als je het heel druk hebt met discussieren over Christendom en Islamquote:Wil 'hij' dit uberhaupt? Volgens de abrahamistische geloven wel, maar er zijn ook wel inheemse religies waar dat concept niet aanwezig is.
Als jij de Islam als peperkt ziet dan mag je je wel eens inlezen kerel.quote:Wat jij niet doorhebt is dat je een enorm beperkte monotheistische, Abrahamistische visie neerlegt en verwacht dat anderen vanuit dat perspectief redeneren. Je zet hier geen perspectief neer van 'de gelovige' versus 'de ongelovige', maar dat van een humanistisch wereldbeeld versus een geinstantieerde vorm van het monotheisme.
EeNhoorn!quote:Op zondag 25 mei 2008 12:05 schreef kazakx het volgende:
Leuk en aardig maar wat is de relevantie als je het heel druk hebt met discussieren over Christendom en IslamOf zullen we meteen de roze eekhoorn van papierversnipperaar ook erbij betrekken?
[..]
quote:Op zondag 25 mei 2008 12:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
EeNhoorn!![]()
[ afbeelding ]
Heiden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |