Waar haal je precies vandaan dat de christenen geloven dat God alwetend is?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:33 schreef JEFFreal het volgende:
Volgens de Christenen is God alwetend. Dit zou betekenen dat hij weet of ik morgen dood ga of niet, of ik morgen onder een auto kom of niet. Na mijn inziens zou bidden dan dus geen enkel nut hebben kijk als volgt.
-Stel je bid dat je lieve moedertje geneest van kanker: God moet al weten of ze dood gaat of niet anders is hij niet alwetend dus jou vragen heeft helemaal geen zin. Ook zou je als je voor je moeder bid God als dom blondje behandelen God wist al dat ze kanker zou krijgen en dat jij ervoor zou gaan bidden, dus waarom zou hij haar dan genezen hij kan haar beter op de eerste plaats niet ziek maken toch??
Heb ik nu gelijk alwetentheid gaat niet samen met bidden?
Ik snap wel wat jij bedoelt,quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:44 schreef maok het volgende:
Maar God wist ook al dat je ging bidden (of niet) Aangezien er voor God geen tijd is kan een gebed wat je nu doet dus invloed hebben op iets wat eerder is gebeurt omdat God toen al wist dat jij nu ging bidden. De zaken in de toekomst kunnen dus ook veranderen door gebed, juist doordat God wist dat je ging bidden.
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:50 schreef maok het volgende:
Is net zoiets als nooit tegen je man of vrouw zeggen dat je van hem//haar houdt omdat ze het toch al wist.
Het evangelie meldt duidelijk dat als je oprecht bidt God dit verhoort, Markus 11:24:quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:00 schreef Roquefort het volgende:
Maar je maakt de kapitale denkfout van een ongelovige heiden door te denken dat bidden net zoiets is als een wensbestellinkje plaatsen bij god.
quote:Daarom zeg ik jullie: alles waarom jullie bidden en vragen, geloof dat je het al ontvangen hebt, en je zult het krijgen.
Nou, in de Calvinistische vorm wel. Zeker in Nederland is dat een substantiële vorm.quote:Evenmin is almachtigheid niet hetzelfde als alwetendheid, en veronderstelt het christelijk geloof in de meeste vormen niet dat het leven gepredestineerd is, maar juist dat je als mens je eigen keuzes kunt maken.
Er is wel meer lullig in het geloof, daar kan ’t niet zo aan liggen. ’t Is ook wel lullig dat je als vrouw geboren wordt en graag priester zou willen worden, of dat je als homo geboren wordt en dan geen seks mag hebben, of dat je AIDS krijgt omdat iemand vindt dat voorbehoedsmiddelen schadelijk zijn. Knap lullig.quote:Zou een beetje lullig zijn als bij je geboorte al vast stond of je naar de hemel ging of niet, nietwaar?
quote:(En ja, de gaten daarin kan ik ook schieten, maar als je geloof wilt begrijpen als ongelovige, moet je niet als een ongelovige redeneren, dan snap je het nooit)
En als God alwetend is wat is dan z'n antwoord op de vraag: ‘Op welke vraag heb je geen antwoord?’quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:08 schreef Targhor het volgende:
Als god almachtig is kan hij dus een steen maken die zelfs hij niet kan optillen...
Mooie paradox
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:53 schreef Mastertje het volgende:
Zoals je ziet zijn er genoeg redenen waarom god hoogstwaarschijnlijk niet bestaat.
Op geen enkele?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
En als God alwetend is wat is dan z'n antwoord op de vraag: ‘Op welke vraag heb je geen antwoord?’
Even gegoogledquote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:46 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Waar haal je precies vandaan dat de christenen geloven dat God alwetend is?
Ik doelde meer op de kant van dat het fijn is als iemand het ook daadwerkelijk tegen je zegt. Ander voorbeeld: Een kind gooit perongeluk een glas stuk maar weet niet dat zijn moeder het heeft gezien. Als dat kind het dan uit zich zelf opbiegd vindt zo'n moeder het fijn dat het kind er niet over liegt. (en niet dat ze te horen kreeg dat het glas kapot was want dat wist ze al).quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:11 schreef JEFFreal het volgende:
[..]
Helemaal niet jij kan niet iemand ze gedachten egt lezen je denkt het alleen misschien, God zou dat wel moeten kunnen
Je maakt een denkfout:quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:19 schreef maok het volgende:
[..]
Ik doelde meer op de kant van dat het fijn is als iemand het ook daadwerkelijk tegen je zegt. Ander voorbeeld: Een kind gooit perongeluk een glas stuk maar weet niet dat zijn moeder het heeft gezien. Als dat kind het dan uit zich zelf opbiegd vindt zo'n moeder het fijn dat het kind er niet over liegt. (en niet dat ze te horen kreeg dat het glas kapot was want dat wist ze al).
Of op een eiland in the pacific opgroeit met een vader en moeder die nog nooit van Jezus Christus gehoord hebben en je er dus nooit over kunnen vertellen. Kansloos om ooit in de hemel te komen ben je.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het evangelie meldt duidelijk dat als je oprecht bidt God dit verhoort, Markus 11:24:
[..]
[..]
Nou, in de Calvinistische vorm wel. Zeker in Nederland is dat een substantiële vorm.
[..]
Er is wel meer lullig in het geloof, daar kan ’t niet zo aan liggen. ’t Is ook wel lullig dat je als vrouw geboren wordt en graag priester zou willen worden, of dat je als homo geboren wordt en dan geen seks mag hebben, of dat je AIDS krijgt omdat iemand vindt dat voorbehoedsmiddelen schadelijk zijn. Knap lullig.
[..]
Ja, hij was niet scherp genoeg, ik had ’m al geëdit. Beter is: ‘Noem eens een vraag waar je geen antwoord op hebt?‘quote:
Nee, je kunt wel kiezen om niet te gaan bidden. Je kijkt nu vanuit het perspectief met tijd. Als je nu besluit om wel of niet te gaan bidden veranderd dat in alle tijden het besef van God hierover. (vanuit menselijk oogpunt wist God dit bijvoorbeeld al toen je geboren werd)quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:22 schreef starla het volgende:
[..]
Je maakt een denkfout:
Het kind heeft een keuze om het te vertellen of niet. Als God ál weet dat jij gaat bidden of wat dan ook, staat het vast, dan kun je niet beslissen om niet te gaan bidden. Als je wél besluit om niet te gaan bidden, dan wist God dit ook al.
Het mooie is dus ook dat St. Augustinus bedacht had dat er geen tegenvoeters konden, d.w.z. contintenten aan de andere kant van de aarde, want die mensen zouden dan Jezus' woord niet kunnen horen. Een heel solide argument tegen continenten zoals de Amerika‘s. En toen bleken ze er toch te zijn! Tijdelijk werd het nog wel opgelost door er dan vanuit te gaan dat die mensen geen ziel hadden, en ze toch niet te redden waren. Maar dat was uiteindelijk ook niet vol te houden. Over lullig gesproken. Misschien dat God het al wel had zien aankomen daarentegen…quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:23 schreef Roquefort het volgende:
Of op een eiland in the pacific opgroeit met een vader en moeder die nog nooit van Jezus Christus gehoord hebben en je er dus nooit over kunnen vertellen. Kansloos om ooit in de hemel te komen ben je.
De eerste is een loflied van Hanna. Ze bidt: "Gebruik toch geen grote woorden, blaas niet zo hoog van de toren, want de HEER is een alwetende God:door hem worden onze daden gewogen." Oftewel, je moet niet denken dat je iets stiekum kunt doen zonder dat God het door heeft. Datzelfde zegt de tekst uit Spreuken. Het lijkt me niet handig om DAAR dan op te baseren dat God de toekomst kent.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:17 schreef JEFFreal het volgende:
[..]
Even gegoogled
1 Sam 2:3 "De HERE immers is een alwetend God"
Spreuken 15:3 De ogen des Heren zijn aan alle plaatsen, opmerkzaam acht gevend op kwaden en goeden.
Waarom deze tekst?quote:Opb22:13 "Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde."
Hoor eens...als je besluit om niet te bidden, dan wist God ook al van dit besluit af. Jouw vergelijking van een alwetende God met een niet-alwetende moeder gaat gewoon niet op.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:26 schreef maok het volgende:
[..]
Nee, je kunt wel kiezen om niet te gaan bidden. Je kijkt nu vanuit het perspectief met tijd. Als je nu besluit om wel of niet te gaan bidden veranderd dat in alle tijden het besef van God hierover. (vanuit menselijk oogpunt wist God dit bijvoorbeeld al toen je geboren werd)
Bedoel je dat het voor God minder 'bijzonder' is dat je gaat bidden dan voor die moeder dat haar kind iets verteld? Omdat God het al wist?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:33 schreef starla het volgende:
[..]
Hoor eens...als je besluit om niet te bidden, dan wist God ook al van dit besluit af. Jouw vergelijking van een alwetende God met een niet-alwetende moeder gaat gewoon niet op.
Ja natuurlijk, het is toch helemaal geen verrassing. God geeft zichzelf een sigaar uit eigen doos. Of geloof je niet meer in spontaniteit en het verrassingseffect?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:38 schreef maok het volgende:
[..]
Bedoel je dat het voor God minder 'bijzonder' is dat je gaat bidden dan voor die moeder dat haar kind iets verteld? Omdat God het al wist?
Je hebt gelijk dat de vergelijking niet helemaal klopt. Maar het gaat natuurlijk ook niet persé om de verrassing. Het feit dat je met Hem praat opzich is volgens mij al fijn voor God.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:41 schreef starla het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, het is toch helemaal geen verrassing. God geeft zichzelf een sigaar uit eigen doos. Of geloof je niet meer in spontaniteit en het verrassingseffect?
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:52 schreef maok het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat de vergelijking niet helemaal klopt. Maar het gaat natuurlijk ook niet persé om de verrassing. Het feit dat je met Hem praat opzich is volgens mij al fijn voor God.
Jaja.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 15:28 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
![]()
Misschien een beetje flauw maar, O.M.G.!
God vindt het fijn als je tegen Hem praat? Ik vind dat heel raar klinken...
Petrus tegen God: "Kerel, je ziet een beetje pips, wat is er aan de hand?"![]()
God: "Mwoah, 'k weet niet..."![]()
Petrus: "Ah! Ik hoor het al, je hebt natuurlijk al in geen tijden meer wat van SicSicSics gehoord!"![]()
God: "Jah! Ik zou het toch wel heel fijn vinden om weer eens wat van hem te horen hoor!"![]()
Van Sinterklaas is het wél algemeen geaccepteerd dat het een verzonnen verhaal is... Dat ligt op andere plekken wat gevoeliger.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 15:30 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Jaja.
En je gelooft Sinterklaas zeker ook niet dat hij het fijn vind om een brief met je verlanglijstje van je te ontvangen, en in zijn grote boek te lezen hoe zoet je was het hele jaar.
Ik vind het knap... Een relatie opbouwen met een gevoel/geloof/denkbeeldig 'iets'.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:05 schreef maok het volgende:
Voor mij is bidden een vorm van een relatie opbouwen. Als je nooit met iemand praat/contact hebt is het moeilijk om er een relatie mee op te bouwen. Als je bidden alleen ziet als het opnoemen van je eisen vind ik het logisch dat je niet snapt dat God het fijn vindt als je met hem praat. Dan wordt het zoiets als een man en een vrouw die getrouwd zijn en de man komt thuis en roept 'ik wil eten, nu' maar verder geen woord wisseld met zijn vrouw. Het gaat er dus om het het bidden opzich maar hij vind het wel fijn (volgens mij) om een relatie op te bouwen. Daarmee kun je ook weer terug kijken naar het voorbeeld van de moeder met het kind die het glas kapot gooide. Indirect gaat het daarbij ook om de relatie/band tussen moeder en kind, het houden van onderling enzo.
(God vergelijken met sinterklaas vind ik niet relevant in deze discussie, dan ga je het hebben over de vraag of God bestaat of niet en daar gaat deze discussie niet over)
Je zou het kunnen zien in zoiets van "alles ligt in mijn handen ik regel alles" het is maar net hoe je het interperteert en dat is bij heel veel dingen in de bijbel zo.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:32 schreef Dwerfion het volgende:
"Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde."
Waarom deze tekst?
Mijn mams zegt ook dat ze met God kan praten als ze bidquote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:14 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik vind het knap... Een relatie opbouwen met een gevoel/geloof/denkbeeldig 'iets'.
Je zegt zelf ook al dat als je nooit met iemand praat je geen relatie op kunt bouwen. Maar erg veel terugbidden doet Hij ook niet. Dus dan kan het toch ook geen relatie worden?
Je wil geen man die zegt: 'ik wil eten, nu' maar je neemt wel genoegen met 'een man' die helemaal niets zegt?...
Maar ook dit is niet echt ontopic he?
God bepaalt echter weer zelf de wetten. Als God wil dat ze leeft of juist wil dat ze dood gaat, heeft God vast wel een stokje dat hij er tussen kan steken. Natuurlijk weet God dan van te voren of hij dat zal doen, maar hij weet ook van te voren of ze wel hard genoeg zal gaan bidden.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:33 schreef JEFFreal het volgende:
God moet al weten of ze dood gaat of niet anders is hij niet alwetend
Dit hebben we 100 keer besproken. Je hebt er een rationeel en logisch antwoord op gekregen. En toch probeer je opnieuw twijfel in mensen teweeg te brengenquote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
En als God alwetend is wat is dan z'n antwoord op de vraag: ‘Op welke vraag heb je geen antwoord?’
[edit]
Die moet iets scherper geformuleerd worden: Weet God een vraag waar hij het antwoord niet op weet?
welk rationeel en logisch antwoord? Dat hij dat niet hoeft? Dat hij zoiets nooit zal doen? Mwog, noem ik nou niet bepaald rationeel, noch logisch, omdat het de vraag zelf niet beantwoord. Je draait dan om de zaak heen.. of had je nog andere ideen die wel de vraag beantwoorden, maar niet de paradox in werking stellen?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:22 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dit hebben we 100 keer besproken. Je hebt er een rationeel en logisch antwoord op gekregen. En toch probeer je opnieuw twijfel in mensen teweeg te brengenKick je hierop ofzo?
Als ik zeg dat er natuurlijke getallen bestaan en dat deze getallen oneindig zijn: 0,1,2,3,4,..... Kan je dan beweren dat je een natuurlijk getal kan bedenken wat niet in deze reeks zit? De vraag zou toch irrelevant zijn. (En ik heb het hier niet over andere getallenreeksen voor de bijdehandjes)quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:38 schreef Bensel het volgende:
[..]
welk rationeel en logisch antwoord? Dat hij dat niet hoeft? Dat hij zoiets nooit zal doen? Mwog, noem ik nou niet bepaald rationeel, noch logisch, omdat het de vraag zelf niet beantwoord. Je draait dan om de zaak heen.. of had je nog andere ideen die wel de vraag beantwoorden, maar niet de paradox in werking stellen?
Die van alwetendheid? Ik heb van jou een weinig bevredigend antwoord gehad. Ik had je toen gevraagd of je het verschil tussen aftelbaar oneindig en overaftelbaar oneindig kende… ook geen antwoord op gehad overigens. Of ik erop kick om mensen in twijfel te brengen, nee, niet speciaal, maar ik geloof dat twijfel op zich geen kwaad kan. Dat maakt je wat minder dogmatischer.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:22 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dit hebben we 100 keer besproken. Je hebt er een rationeel en logisch antwoord op gekregen. En toch probeer je opnieuw twijfel in mensen teweeg te brengenKick je hierop ofzo?
Ik geloof niet zondermeer dat die analogie opgaat omdat ik niet weet of er een bijectie te vinden is tussen de vragen en de natuurlijke getallen. Indien de cardinaliteit van de vragen groter is dan die van de natuurlijke getallen is sowieso een opsomming van vragen niet mogelijk omdat we met overaftelbaarheid te maken hebben. Daarom lijkt het me ook niet onredelijk om te betwisten dat het hele idee van een poel niet kan bestaan.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 23:15 schreef kazakx het volgende:
Als ik zeg dat er natuurlijke getallen bestaan en dat deze getallen oneindig zijn: 0,1,2,3,4,..... Kan je dan beweren dat je een natuurlijk getal kan bedenken wat niet in deze reeks zit? De vraag zou toch irrelevant zijn. (En ik heb het hier niet over andere getallenreeksen voor de bijdehandjes)
Zo ook als je zegt dat God alwetend is. Heb je het dus over een 'pool' van (oneindige) kennis. In deze pool zitten alle vragen maar ook de antwoorden (en die zijn er oneindig!). Er is geen enkele vraag wat niet in die pool zit, want deze pool is oneindig. Alle vragen en antwoorden die je kan bedenken, en die je ooit zal bedenken zit in die pool (ook die van God). Is het dan nog relevant om te vragen of er buiten deze pool nog een vraag te bedenken is wat niet in die pool zit? Dat kan niet want dan zou hij al in die pool zitten. Dit is een hele essentiele gedachtenkronkel die je even door moet hebben. Dan snap je het namelijk.
Nee, het is geen ogenschijnlijke paradox, de premisse van alwetendheid leidt m.i. altijd tot zulke paradoxen. de premisse is verkeerd. Net zoals de ruwe definitie van almacht tot de paradox van de te zware steen leidt. Je moet een iets verfijndere definitie van almacht hanteren wil je daar niet tegenaan lopen. Zo ook heeft alwetendheid haar grenzen.quote:Dus de vraag is volstrekt irrelevant. Het is een woordspelletje om een ogenschijnlijke paradox te creeeren. Maar het is dus geen paradox.
En zo is het met al dat soort vragen.
Je kan wel stellig hetzelfde beweren maar de analogie met de natuurlijke getallen was om alwetendheid wat inzichtelijker te maken. Je kan niet zeggen is er een vraag te bedenken dat buiten die oneindigheid valt (of de oneindige kennis valt). Dat kan namelijk niet. Als je het wel zou bedenken dan zou hij al in die pool van kennis vallen. De definitie laat dat al niet toe. Net zo min met dezelfde analogie niet mogelijk is om een driekante vierhoek te maken. Of een vierkante cilinder. Als je zegt kan God dit creeeren, dan weet je eigenlijk niet wat je zegt of waar je het uberhaupt over hebt. En blijft het een woordspelletje.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 23:30 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik geloof niet zondermeer dat die analogie opgaat omdat ik niet weet of er een bijectie te vinden is tussen de vragen en de natuurlijke getallen. Indien de cardinaliteit van de vragen groter is dan die van de natuurlijke getallen is sowieso een opsomming van vragen niet mogelijk omdat we met overaftelbaarheid te maken hebben. Daarom lijkt het me ook niet onredelijk om te betwisten dat het hele idee van een poel niet kan bestaan.
Maar zelfs als die bestaat kunnen we een constructie vergelijkbaar met Chaïtins-constante maken die een onbeantwoordbare vraag oplevert naar m'n stellige overtuiging (alhoewel daarvoor eerst het concept van die pool geformaliseerd moet worden).
[..]
Nee, het is geen ogenschijnlijke paradox, de premisse van alwetendheid leidt m.i. altijd tot zulke paradoxen. de premisse is verkeerd. Net zoals de ruwe definitie van almacht tot de paradox van de te zware steen leidt. Je moet een iets verfijndere definitie van almacht hanteren wil je daar niet tegenaan lopen. Zo ook heeft alwetendheid haar grenzen.
Een paradox is per definitie een schijnbare tegenstrijdigheid, toch?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 23:30 schreef Iblis het volgende:
Nee, het is geen ogenschijnlijke paradox, ...
Wat ik je dus wil vertellen is dat je definitie niet consistent hoeft te zijn. Als je definitie al ondeugdelijk is, dan gaan je rederingen sowieso nergens heen. Jij postuleert een poel, bewijs eens dat dit een constitente verhaal oplevert.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 23:39 schreef kazakx het volgende:
Je kan wel stellig hetzelfde beweren maar de analogie met de natuurlijke getallen was om alwetendheid wat inzichtelijker te maken. Je kan niet zeggen is er een vraag te bedenken dat buiten die oneindigheid valt (of de oneindige kennis valt). Dat kan namelijk niet. Als je het wel zou bedenken dan zou hij al in die pool van kennis vallen. De definitie laat dat al niet toe.
Nee, oneindigheid heeft fundamentele problemen, zie b.v. het Wikipedia-artikel over het halting problem.quote:Net zo min met dezelfde analogie niet mogelijk is om een driekante vierhoek te maken. Of een vierkante cilinder. Als je zegt kan God dit creeeren, dan weet je eigenlijk niet wat je zegt of waar je het uberhaupt over hebt. En blijft het een woordspelletje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |