Waar haal je precies vandaan dat de christenen geloven dat God alwetend is?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:33 schreef JEFFreal het volgende:
Volgens de Christenen is God alwetend. Dit zou betekenen dat hij weet of ik morgen dood ga of niet, of ik morgen onder een auto kom of niet. Na mijn inziens zou bidden dan dus geen enkel nut hebben kijk als volgt.
-Stel je bid dat je lieve moedertje geneest van kanker: God moet al weten of ze dood gaat of niet anders is hij niet alwetend dus jou vragen heeft helemaal geen zin. Ook zou je als je voor je moeder bid God als dom blondje behandelen God wist al dat ze kanker zou krijgen en dat jij ervoor zou gaan bidden, dus waarom zou hij haar dan genezen hij kan haar beter op de eerste plaats niet ziek maken toch??
Heb ik nu gelijk alwetentheid gaat niet samen met bidden?
Ik snap wel wat jij bedoelt,quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:44 schreef maok het volgende:
Maar God wist ook al dat je ging bidden (of niet) Aangezien er voor God geen tijd is kan een gebed wat je nu doet dus invloed hebben op iets wat eerder is gebeurt omdat God toen al wist dat jij nu ging bidden. De zaken in de toekomst kunnen dus ook veranderen door gebed, juist doordat God wist dat je ging bidden.
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:50 schreef maok het volgende:
Is net zoiets als nooit tegen je man of vrouw zeggen dat je van hem//haar houdt omdat ze het toch al wist.
Het evangelie meldt duidelijk dat als je oprecht bidt God dit verhoort, Markus 11:24:quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:00 schreef Roquefort het volgende:
Maar je maakt de kapitale denkfout van een ongelovige heiden door te denken dat bidden net zoiets is als een wensbestellinkje plaatsen bij god.
quote:Daarom zeg ik jullie: alles waarom jullie bidden en vragen, geloof dat je het al ontvangen hebt, en je zult het krijgen.
Nou, in de Calvinistische vorm wel. Zeker in Nederland is dat een substantiële vorm.quote:Evenmin is almachtigheid niet hetzelfde als alwetendheid, en veronderstelt het christelijk geloof in de meeste vormen niet dat het leven gepredestineerd is, maar juist dat je als mens je eigen keuzes kunt maken.
Er is wel meer lullig in het geloof, daar kan ’t niet zo aan liggen. ’t Is ook wel lullig dat je als vrouw geboren wordt en graag priester zou willen worden, of dat je als homo geboren wordt en dan geen seks mag hebben, of dat je AIDS krijgt omdat iemand vindt dat voorbehoedsmiddelen schadelijk zijn. Knap lullig.quote:Zou een beetje lullig zijn als bij je geboorte al vast stond of je naar de hemel ging of niet, nietwaar?
quote:(En ja, de gaten daarin kan ik ook schieten, maar als je geloof wilt begrijpen als ongelovige, moet je niet als een ongelovige redeneren, dan snap je het nooit)
En als God alwetend is wat is dan z'n antwoord op de vraag: ‘Op welke vraag heb je geen antwoord?’quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:08 schreef Targhor het volgende:
Als god almachtig is kan hij dus een steen maken die zelfs hij niet kan optillen...
Mooie paradox
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:53 schreef Mastertje het volgende:
Zoals je ziet zijn er genoeg redenen waarom god hoogstwaarschijnlijk niet bestaat.
Op geen enkele?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
En als God alwetend is wat is dan z'n antwoord op de vraag: ‘Op welke vraag heb je geen antwoord?’
Even gegoogledquote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:46 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Waar haal je precies vandaan dat de christenen geloven dat God alwetend is?
Ik doelde meer op de kant van dat het fijn is als iemand het ook daadwerkelijk tegen je zegt. Ander voorbeeld: Een kind gooit perongeluk een glas stuk maar weet niet dat zijn moeder het heeft gezien. Als dat kind het dan uit zich zelf opbiegd vindt zo'n moeder het fijn dat het kind er niet over liegt. (en niet dat ze te horen kreeg dat het glas kapot was want dat wist ze al).quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:11 schreef JEFFreal het volgende:
[..]
Helemaal niet jij kan niet iemand ze gedachten egt lezen je denkt het alleen misschien, God zou dat wel moeten kunnen
Je maakt een denkfout:quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:19 schreef maok het volgende:
[..]
Ik doelde meer op de kant van dat het fijn is als iemand het ook daadwerkelijk tegen je zegt. Ander voorbeeld: Een kind gooit perongeluk een glas stuk maar weet niet dat zijn moeder het heeft gezien. Als dat kind het dan uit zich zelf opbiegd vindt zo'n moeder het fijn dat het kind er niet over liegt. (en niet dat ze te horen kreeg dat het glas kapot was want dat wist ze al).
Of op een eiland in the pacific opgroeit met een vader en moeder die nog nooit van Jezus Christus gehoord hebben en je er dus nooit over kunnen vertellen. Kansloos om ooit in de hemel te komen ben je.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het evangelie meldt duidelijk dat als je oprecht bidt God dit verhoort, Markus 11:24:
[..]
[..]
Nou, in de Calvinistische vorm wel. Zeker in Nederland is dat een substantiële vorm.
[..]
Er is wel meer lullig in het geloof, daar kan ’t niet zo aan liggen. ’t Is ook wel lullig dat je als vrouw geboren wordt en graag priester zou willen worden, of dat je als homo geboren wordt en dan geen seks mag hebben, of dat je AIDS krijgt omdat iemand vindt dat voorbehoedsmiddelen schadelijk zijn. Knap lullig.
[..]
Ja, hij was niet scherp genoeg, ik had ’m al geëdit. Beter is: ‘Noem eens een vraag waar je geen antwoord op hebt?‘quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |