Het is niet zoals jij het interpreteert, het is puur geestelijk en niet lichamelijk. Ik het het IDEE dat mijn lichaam niet meer van mij is. Natuurlijk voel ik het wel, het is niet zo dat ik opeens geen gevoel meer heb in heel mijn lichaam.quote:Op zondag 27 mei 2007 12:58 schreef KinkyGiraf het volgende:
"Je ziet de wereld voor komijnekaas aan"
hmm...
maar goed, ik zou het niet aankijken maar de dokter bellen. Als je je inderdaad zo raar voelt en je je lichaam niet meer voelt, klinkt me behoorlijk zorgelijk. En zelf een diagnose stellen zoals derealisatie o.i.d.laat dat nou maar aan de professionals over.
Succes!
Ik ben zelf gediagnosticeerd met deze 'aandoening' en ik herken alles wat TS beschrijft. Ik denk dat hij zeker een punt heeft als hij denkt dat er derealisatie in het spel is.quote:Op zondag 27 mei 2007 13:26 schreef IHVK het volgende:
Sorry TS, maar dit lijkt me typisch een gevalletje hypochondere zelfdiagnose.
Ik zou toch langs de huisarts gaan als je het zeker wilt weten.
Is het lang geleden dat je nog aan sport hebt gedaan?quote:Op zondag 27 mei 2007 13:19 schreef Smoked het volgende:
[..]
Het is niet zoals jij het interpreteert, het is puur geestelijk en niet lichamelijk. Ik het het IDEE dat mijn lichaam niet meer van mij is. Natuurlijk voel ik het wel, het is niet zo dat ik opeens geen gevoel meer heb in heel mijn lichaam.
Bovendien stel ik geen diagnose maar zeg ik dat de alle symptomen van derealisatie voor mij opgaan. Ook schijnt 70% van de mensen het wel eens gehad te hebben.
Dat had ik dus laat, laat het in godsnaam niet zover komen! Ik had het gevoel alsof ik de enige op de wereld was en dat iedereen 'nep' was. Ik had constant paniekaanvallen en er was geen land met me te bezeilen. Ik had antipsychotica nodig om weer terug in de echte wereld te komen, en antipsychotica is *geen* fijne drug. Het feit dat ik het kreeg op m'n veertiende getuigt wel dat het heel ernstig met me gesteld was. Ik kreeg ook allemaal nare bijeffecten, ik kwam gigantisch veel gewicht aan en m'n spieren verkrampten constant (dat heb ik nu nog steeds). Als het dus zo blijft, ga naar de dokter!quote:Het is echter belangrijk, dat men bijtijds hulp in gaat roepen. Je weet dan, dat je in een psychische fase terecht gekomen bent, die niet normaal is. Als het te lang duurt loop je , volgens onze visie, de kans, dat je in een Matrixscenario terecht komt, alleen, zal alleen jij die als echt ervaren. Dan ben je door de ambulante hulpverlening niet meer te bereiken en wordt het de psychiater, die door middel van medicijnen kan proberen je weer een beetje terug in de werkelijkheid te krijgen.
Haha, zoals al eerder gezegd: ik stel geen diagnose maar alle symptomen van derealisatie gaan voor mij op. Ik ben absoluut niet hypochondrisch en weet heel goed wat ik voel.quote:Op zondag 27 mei 2007 13:26 schreef IHVK het volgende:
Sorry TS, maar dit lijkt me typisch een gevalletje hypochondere zelfdiagnose.
Ik zou toch langs de huisarts gaan als je het zeker wilt weten.
Het is een beetje een gevoel alsof je wiet hebt gerookt. Toen ik realiseerde dat het rare gevoel bleef na die dut raakte ik wel een beetje in paniek ja. Gelukkig heb ik daar ervaring mee en kan ik daar goed afstand van doen.quote:Op zondag 27 mei 2007 13:30 schreef soylent het volgende:
Alleen met paddo's op, nooit zomaar. Ik kan me voorstellen dat het aardig bizar kan zijn om dit zomaar te krijgen. Als ik jou was zou ik een doorverwijzing naar een psychiater vragen, als het kan met spoed.
Neem hier eens een kijkje. Leer je jezelf misschien beter begrijpen en ermee om te gaan.quote:Op zondag 27 mei 2007 12:45 schreef Smoked het volgende:
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben gehad? heb je het nog steeds of ben je er van af gekomen (hoe?).
quote:Op zondag 27 mei 2007 14:19 schreef hh84 het volgende:
ik had er "vroeger" wel eens last van, toen ik een jaar of 12 was, maar bij mij duurde het nooit langer dan een paar minuten. ben er destijds ook niet mee naar een dokter geweest ofzo maar heb er nu gelukkig nooit meer last van.
Ik snap dat het tussen je oren zit, maar des te belangrijker vind ik het om dan zelf geen diagnose te stellen. Je zegt dat je dit niet doet maar ik vind het er wel op lijken. Daarom geef ik je de tip om in ieder geval even de dokter te bellen i.p.v. alleen verhalen op internet te zoeken...waar je ook veel aan kunt hebben overigens, maar ik benadruk dat je er een professional bij moet zoekenquote:Op zondag 27 mei 2007 13:19 schreef Smoked het volgende:
[..]
Het is niet zoals jij het interpreteert, het is puur geestelijk en niet lichamelijk. Ik het het IDEE dat mijn lichaam niet meer van mij is. Natuurlijk voel ik het wel, het is niet zo dat ik opeens geen gevoel meer heb in heel mijn lichaam.
Bovendien stel ik geen diagnose maar zeg ik dat de alle symptomen van derealisatie voor mij opgaan. Ook schijnt 70% van de mensen het wel eens gehad te hebben.
oververmoeidheid, stress, maar ook hyperventilatie kan je dat gevoel geven, en hyperventilatie is niet persé die naar lucht happende , paniekerige manier van ademhalen, je kan ook hyperventileren zonder dat je iets merkt.quote:Op zondag 27 mei 2007 13:36 schreef Smoked het volgende:
[..]
Haha, zoals al eerder gezegd: ik stel geen diagnose maar alle symptomen van derealisatie gaan voor mij op. Ik ben absoluut niet hypochondrisch en weet heel goed wat ik voel.
[..]
Het is een beetje een gevoel alsof je wiet hebt gerookt. Toen ik realiseerde dat het rare gevoel bleef na die dut raakte ik wel een beetje in paniek ja. Gelukkig heb ik daar ervaring mee en kan ik daar goed afstand van doen.
Bedankt glazenkaak voor je reactie, wat jij beschrijft heb ik precies ook. Vooral het eten van dingen is erg raar. Ik heb de laatste dagen een beetje vreemd dag/nachtritme gehad en een week geleden heb ik een aantal nachten achter elkaar niet/nauwelijks geslapen, misschien dat het daar verband mee houdt.
Klopt.quote:Op zondag 27 mei 2007 16:11 schreef milagro het volgende:
[..]
oververmoeidheid, stress, maar ook hyperventilatie kan je dat gevoel geven, en hyperventilatie is niet persé die naar lucht happende , paniekerige manier van ademhalen, je kan ook hyperventileren zonder dat je iets merkt.
He joh wat kutquote:Op zondag 27 mei 2007 17:05 schreef Sabsie het volgende:
Ik heb regelmatig last van depersonalisatie en heb er totaal geen invloed op. Vorige week was het zo erg dat ik mijn emoties niet eens meer kon voelen en helemaal bleek werd. Ik was op dat moment echt een zombie en wat anderen ook tegen me zeiden, het kwam niet aan. Zelfs mijn coördinator in het ziekenhuis masseerde mijn schouders om weer terug in de realiteit te komen, maar dat werkte ook niet.
Ik slik nu al een tijdje antidepressiva en ben pas weer omhoog gegaan met de dosering. Hoewel ik ook positieve momenten tussendoor heb hoop ik echt dat het snel gaat werken, want dit is ook geen leven.![]()
Hmm, als ik dit soort posts lees ben ik toch weer eerder bad trips van psychedelica te koppelen aan psychoses, omdat je emoties bij die bad trips juist heel intens geprikkeld worden.quote:Op zondag 27 mei 2007 17:05 schreef Sabsie het volgende:
Ik heb regelmatig last van depersonalisatie en heb er totaal geen invloed op. Vorige week was het zo erg dat ik mijn emoties niet eens meer kon voelen en helemaal bleek werd. Ik was op dat moment echt een zombie en wat anderen ook tegen me zeiden, het kwam niet aan. Zelfs mijn coördinator in het ziekenhuis masseerde mijn schouders om weer terug in de realiteit te komen, maar dat werkte ook niet.
Ik slik nu al een tijdje antidepressiva en ben pas weer omhoog gegaan met de dosering. Hoewel ik ook positieve momenten tussendoor heb hoop ik echt dat het snel gaat werken, want dit is ook geen leven.![]()
niet, ik werd gewoon een soort zombie, hoorde wel dat anderen wat tegen me zeiden maar wat ze precies zeiden drong niet tot me door, klonk allemaal heel ver weg en kreeg een soort waas voor m'n ogen. op 't moment zelf is het best eng. heb wel es gedacht dat ik gek aan het worden was, maar de vader van een (inmiddels overleden) vriend heeft me precies uitgelegd wat het is en zei dat je er gedurende je pubertijd vaak weer overheen groeit (hij was arts) en dat is ook gebeurt, heb er nu al bijna 10 jaar geen last meer vanquote:Op zondag 27 mei 2007 19:13 schreef candygirl het volgende:
ik heb hier ervaring mee door mijn partner, in hoe erge mate heeft het jullie beinvloed om 'rare' dingen te doen tijdens zo'n áanval?
Ik zelf raakte ongelofelijk in paniek en ging dan niet echt rare dingen doen. Stel, ik zou zo'n aanval in een winkelcentrum krijgen, dan zou ik vooral rustig proberen te blijven en naar een donkere stille plek gaan. Maar helemaal freaken ofzo en gaan schuimbekken, dat nietquote:Op zondag 27 mei 2007 19:13 schreef candygirl het volgende:
ik heb hier ervaring mee door mijn partner, in hoe erge mate heeft het jullie beinvloed om 'rare' dingen te doen tijdens zo'n áanval?
precies, paniek dat is het juiste woord, op dat moment denk je dat dat gevoel nooit voorbij gaat, geen pretje dus.quote:Op zondag 27 mei 2007 19:39 schreef GlazenKaak het volgende:
[..]
Ik zelf raakte ongelofelijk in paniek en ging dan niet echt rare dingen doen. Stel, ik zou zo'n aanval in een winkelcentrum krijgen, dan zou ik vooral rustig proberen te blijven en naar een donkere stille plek gaan. Maar helemaal freaken ofzo en gaan schuimbekken, dat niet![]()
Niet echt te vergelijken. Mijn derealisaties/depersonalisaties met drugs zijn anders dan wanneer het gebeurd vanuit een nuchtere toestand. Maar, misschien dat dat bij iedereen anders is.quote:Op maandag 28 mei 2007 00:05 schreef WalkingSolo het volgende:
Meegemaakt op de eerste keer LSD. Heftig was dat ja.![]()
Rustig proberen te blijven gaat vaak niet (lijkt me), omdat je jezelf als het ware ''gek'' maakt met allerlei gedachtes. Wat zou kunnen helpen tijdens zo'n paniek aanval in bijvoorbeeld een winkelcentrum, is je naar buiten toe richten door dingen te gaan tellen. Hoeveel kinderen lopen er? Hoeveel honden? Hoeveel winkels zie je? Hoeveel mannen? En zo kan ik nog wel even doorgaan, alles wat te tellen is, tellen om zo toch nog een beetje bij ''jezelf'' te blijven.quote:Op zondag 27 mei 2007 19:39 schreef GlazenKaak het volgende:
[..]
Ik zelf raakte ongelofelijk in paniek en ging dan niet echt rare dingen doen. Stel, ik zou zo'n aanval in een winkelcentrum krijgen, dan zou ik vooral rustig proberen te blijven en naar een donkere stille plek gaan. Maar helemaal freaken ofzo en gaan schuimbekken, dat niet![]()
Voor mezelf denk ik ook dat het hier mee te maken heeft, door mijn ademhaling beter te reguleren verdwijnt het namelijk ook weer.quote:Op zondag 27 mei 2007 16:11 schreef milagro het volgende:
oververmoeidheid, stress, maar ook hyperventilatie kan je dat gevoel geven, en hyperventilatie is niet persé die naar lucht happende , paniekerige manier van ademhalen, je kan ook hyperventileren zonder dat je iets merkt.
Ik heb helaas veel ervaringen met paniekaanvallen en ik weet dus precies wat ik moet doen. De paniek giert door mijn lichaam, maar met heel veel moeite weet ik me rustig te houden. Ik ga wel heel erg geïrriteerd doen en angstig uiteraard, maar ik 'freak' niet meer (dat deed ik vroeger trouwens wel). Tellen werkt denk ik niet voor mij, dan moet ik kijken en dat heb ik liever niet als ik het derealisatiegevoel heb. Het liefst doe ik m'n ogen dicht en verberg me onder m'n jas ofzoquote:Op maandag 28 mei 2007 01:00 schreef moemoe het volgende:
[..]
Rustig proberen te blijven gaat vaak niet (lijkt me), omdat je jezelf als het ware ''gek'' maakt met allerlei gedachtes. Wat zou kunnen helpen tijdens zo'n paniek aanval in bijvoorbeeld een winkelcentrum, is je naar buiten toe richten door dingen te gaan tellen. Hoeveel kinderen lopen er? Hoeveel honden? Hoeveel winkels zie je? Hoeveel mannen? En zo kan ik nog wel even doorgaan, alles wat te tellen is, tellen om zo toch nog een beetje bij ''jezelf'' te blijven.
'quote:Op maandag 28 mei 2007 16:08 schreef GlazenKaak het volgende:
[..]
Ik heb helaas veel ervaringen met paniekaanvallen en ik weet dus precies wat ik moet doen. De paniek giert door mijn lichaam, maar met heel veel moeite weet ik me rustig te houden. Ik ga wel heel erg geïrriteerd doen en angstig uiteraard, maar ik 'freak' niet meer (dat deed ik vroeger trouwens wel). Tellen werkt denk ik niet voor mij, dan moet ik kijken en dat heb ik liever niet als ik het derealisatiegevoel heb. Het liefst doe ik m'n ogen dicht en verberg me onder m'n jas ofzo![]()
Wat doe jij dan precies bij paniekaanvallen?quote:Op maandag 28 mei 2007 16:08 schreef GlazenKaak het volgende:
[..]
Ik heb helaas veel ervaringen met paniekaanvallen en ik weet dus precies wat ik moet doen. De paniek giert door mijn lichaam, maar met heel veel moeite weet ik me rustig te houden. Ik ga wel heel erg geïrriteerd doen en angstig uiteraard, maar ik 'freak' niet meer (dat deed ik vroeger trouwens wel). Tellen werkt denk ik niet voor mij, dan moet ik kijken en dat heb ik liever niet als ik het derealisatiegevoel heb. Het liefst doe ik m'n ogen dicht en verberg me onder m'n jas ofzo![]()
Diep inademen en gewoon proberen kalm te blijven. Als ik als een gek zou gaan rondrennen zou ik me later doodschamen, dat weerhoudt me ervan. Stel, ik krijg een paniekaanval op straat. Dan doe ik m'n ogen dicht, rustig in te ademen, wat te eten, ga ik een winkel in..Ik leg het ook altijd uit aan degene met wie ik op dat moment ben zodat ze begrijpen wat mijn rare gedrag veroorzaakt.quote:Op maandag 28 mei 2007 16:22 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
Wat doe jij dan precies bij paniekaanvallen?
Nou, heb wel momenten gehad dat ik bang was dat ik er niet meer uit zou komen en had dan wel de gedachte dat ik niet meer wilde, maar nooit gedaan. Voor mij zit er een wezenlijk verschil tussen het denken en het daadwerkelijk doen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:20 schreef candygirl het volgende:
depersonalisatie kan zo ver gaan dat je een serieuze zelf moord poging doet.
als kun je achteraf niet begrijpen dat je dat gedaan hebt, iemand hier ervaring mee?
Goed dat je hier op wijst. Ben ik met je eens.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:00 schreef Sabsie het volgende:
Hummm... Het valt me op dat paniekaanvallen en depersonalisatie/derealisatie door elkaar worden gehaald. Als je een paniekaanval hebt kan je het gevoel hebben dat je jezelf even niet meer bent, omdat de angst te overheersend is. Bij depersonalisatie/derealisatie voel je toch juist niets meer? In mijn geval is dat wel zo. Angst kan me ook helemaal gek maken en zorgen dat ik een licht gevoel in m'n hoofd heb, maar dat ervaar ik toch weer heel anders dan dissociatie.
Bij depersonalisatie ben ik juist heel erg kalm en zijn mijn emoties helemaal verdwenen.
Misschien in combinatie met een ernstige depressie dat het zover kan komen, maar niet louter en alleen door depersonalisatie/derealisatie ervaringen denk ik.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:20 schreef candygirl het volgende:
depersonalisatie kan zo ver gaan dat je een serieuze zelf moord poging doet.
als kun je achteraf niet begrijpen dat je dat gedaan hebt, iemand hier ervaring mee?
Hee,quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:56 schreef Escaflowne het volgende:
btw. Smoked, hoe gaat het nu met je eigenlijk? Merk je inmiddels verandering, of is het inmiddels voorbij getrokken?.. Mocht het overgewaaid zijn, heb je enig idee waardoor en wat de oorzaak geweest kan zijn?
Om dan ook nog iets over paniek-/angstaanvallen te zeggen...quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:00 schreef Sabsie het volgende:
Hummm... Het valt me op dat paniekaanvallen en depersonalisatie/derealisatie door elkaar worden gehaald. Als je een paniekaanval hebt kan je het gevoel hebben dat je jezelf even niet meer bent, omdat de angst te overheersend is. Bij depersonalisatie/derealisatie voel je toch juist niets meer? In mijn geval is dat wel zo. Angst kan me ook helemaal gek maken en zorgen dat ik een licht gevoel in m'n hoofd heb, maar dat ervaar ik toch weer heel anders dan dissociatie.
Bij depersonalisatie ben ik juist heel erg kalm en zijn mijn emoties helemaal verdwenen.
Bij mij is het zo:quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:00 schreef Sabsie het volgende:
Een derealisatie kan idd ook tot paniek leiden en deze paniek zal de derealisatie alleen maar versterken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:21 schreef GlazenKaak het volgende:
[..]
Bij mij is het zo:
Derealisatie > paniekaanval > paniek versterkt de derealisatie.
ik voel nog best wel wat tijdens derealisatie, namelijk heel veel angst dat ik 'niet echt ben' of 'in een droom leef'.
Ik heb het zelf ook gehad, maar wat je moet doen is moeilijk uit te leggen, maar je moet zeg maar je zelf van binnen opwinden een soort adrenaline opwekken, door bv in te beelden alsof je aan het parachute springen bent ofzoquote:Ik heb eigenlijk mijn hele leven hier al last van. Het is ongelofelijk eng, ik weet het. Ik noem het altijd 'de droomwereld', ik ervaar derealisatie alsof ik droom. Ik krijg het vooral als ik erg moe ben of heel erg honger heb. Een tijdje terug was ik in Stockholm en ik had al een tijd niet meer geslapen, ik stond in een felverlichte ruimte en opeens kwam het op me af. Het was heel erg eng, en het beste is (voor mij) om het te negeren en dan ergens waar het rustig en donker is gaan zitten.
Dat mijn lichaam niet meer van mij is heb ik niet zovaak, wel eens gehad. Als ik dan eet voelt het ongelofelijk raar. M'n mond beweegt, maar het voelt alsof het niet mijn mond is.
Misschien is het toch niet onverstandig om even bij de huisarts langs te gaan. Voorkomen is beter dan genezen toch?(en dan doel ik erop dat je verschijnselen wellicht erger kunnen worden).quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:16 schreef Smoked het volgende:
nou het lijkt ondertussen wat beter te gaan. Gisteren had ik echt het gevoel dat het toch wel een stuk minder was. Op dit moment heb ik er niet zo duidelijk last van dat ik naar de dokter wil. 's avonds lijkt het wel iets erger te worden.
Ja! Herkenbaar.quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:59 schreef milagro het volgende:
het gekke is dat het gevoel soms ook opkomt als men het heeft over het heelal, lichtjaren, het 'oneindige' ervan , hoe de aarde geen ruk voorstelt, de zon groter en groter zal worden en etc etc , iets te lang daar over door denken en back into the matrix
God, ik krijg tranen in mijn ogen.quote:Op zondag 27 mei 2007 13:24 schreef GlazenKaak het volgende:
Hoi,
Ik heb eigenlijk mijn hele leven hier al last van. Het is ongelofelijk eng, ik weet het. Ik noem het altijd 'de droomwereld', ik ervaar derealisatie alsof ik droom. Ik krijg het vooral als ik erg moe ben of heel erg honger heb. Een tijdje terug was ik in Stockholm en ik had al een tijd niet meer geslapen, ik stond in een felverlichte ruimte en opeens kwam het op me af. Het was heel erg eng, en het beste is (voor mij) om het te negeren en dan ergens waar het rustig en donker is gaan zitten.
Dat mijn lichaam niet meer van mij is heb ik niet zovaak, wel eens gehad. Als ik dan eet voelt het ongelofelijk raar. M'n mond beweegt, maar het voelt alsof het niet mijn mond is.
Ik slik antidepressiva en dit helpt heel goed, ik krijg het bijna nooit meer. Er is een tijd geweest (op m'n veertiende) dat ik het 'droomgevoel' constant had, ik durfde hierdoor mijn kamer niet meer uit en ik durfde ook niet meer naar school. Nadat ik antipsychotica had gekregen ging het stukken beter met me.
Nu ben ik 17 en ik heb er niet zoveel last meer van. Het is er wel altijd een beetje en het zal altijd wel een deel van me blijven, maar ik probeer het zoveel mogelijk te onderdrukken. Het is belangrijk dat ik goed slaap en eet en niet al te veel stress heb. Ik zit nu in m'n eindexamen dus ik heb veel stress, hierdoor wordt het ook wat erger.
Bij mij speelt het weer ook heel erg mee, als het bewolkt en somber is is het droomgevoel erger dan als het mooi weer is.
Ik heb heel veel gehad aan de website Dreamchild (http://www.dreamchild.net/), ik heb heel lang gehad dat ik de enige was die deze gevoelens had en ik was heel blij dat ik niet de enige was.
Ga es naar Truth jij.quote:Op zondag 3 juni 2007 09:39 schreef Judas.Iskariot het volgende:
Een onbekende geest is in je lichaam gekomen.
Geen flauw idee. Ik had ooit een keer gelezen dat onderdrukte trauma's er iets mee te maken kunnen hebben, maar ik heb geen zin in een psychiater die mij dingen gaat aanpraten die hoogstwaarschijnlijk nooit zijn gebeurdquote:Op vrijdag 1 juni 2007 19:09 schreef SnEeUwWiEtJe het volgende:
[..]
God, ik krijg tranen in mijn ogen.
Dit kon ik geschreven hebben.
Weet je ook hoe het komt?
Klinkt inderdaad herkenbaar.quote:Op zondag 27 mei 2007 12:45 schreef Smoked het volgende:
Sinds ik kleine week voel ik mij zeer vreemd. Na een lange werkweek deed ik 's avonds een flinke dut en stond daarna een beetje raar op. Ik dacht dat het door het iets te lange dutje kwam maar de dag daarop bleef ik het gevoel houden.
Kort gezegd voel ik me zo:
- Het is alsof niks meer echt is terwijl ik weet dat dat het wel is
- het lijkt alsof er een soort "blur" over m'n ogen zit
- ik voel mijn lichaam niet meer maar toch weet ik dat het er is
- alles gaat automatisch, ik maak niks meer bewust mee
Er is echt iets grandioos mis gegaan in mn kop. Het duurt nu 2 a 3 dagen en kijk eerst nog even aan of dit vanzelf weggaat maar ik kan echt niks meer. Na wat research gedaan te hebben kwam ik uit op derealisatie/depersonalisatie, de symptomen hiervan sluiten exact aan bij wat ik heb.
http://www.syntyche.nl/dps.html
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben gehad? heb je het nog steeds of ben je er van af gekomen (hoe?).
Niet zeveren!quote:Op zondag 3 juni 2007 09:39 schreef Judas.Iskariot het volgende:
Een onbekende geest is in je lichaam gekomen.
Dat kan het bij mij ook wel triggeren, geloof ik. Dat ik soms wakker schrik en mezelf iets heel raars hoor zeggen.quote:Op donderdag 14 juni 2007 23:29 schreef Smoked het volgende:
Nou prima in principe. Sympathiek dat je er nog aan denk!
Heb er wel weer last van gekregen, wederom na een middagdutje. Het komt dat keihard terug en houdt een dikke week aan. Zo lang ik overdags geen dutjes doe blijft het weg. Het is wel een beetje een probleem, ik krijg rond 5 a 6 uur smiddags altijd ontzettende slaap. Soms zo erg dat ik echt MOET gaan liggen.
Het is inderdaad heel fijn om te lezen dat andere mensen het net zo hebben ..quote:Op vrijdag 15 juni 2007 00:13 schreef GlazenKaak het volgende:
[..]
Geen flauw idee. Ik had ooit een keer gelezen dat onderdrukte trauma's er iets mee te maken kunnen hebben, maar ik heb geen zin in een psychiater die mij dingen gaat aanpraten die hoogstwaarschijnlijk nooit zijn gebeurdik denk dat ik gewoon pech heb gehad.
Het is echt fijn om te lezen dat andere mensen zich ook zo voelen he? Toen ik voor het eerst de site www.dreamchild.net las heb ik me toch een potje gejankt, niet normaal.
Van dat uittreden hen ik een paar jaar geleden ook verschrikkelijk veel last van gehad!quote:Op vrijdag 15 juni 2007 01:00 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat kan het bij mij ook wel triggeren, geloof ik. Dat ik soms wakker schrik en mezelf iets heel raars hoor zeggen.
Ik vind het wel leuk om te ontdekken, dat er meer mensen zijn die het hebben.
Ik ben er altijd al een voorstander van om rustig te blijven, maar in dit soort gevallen helemaal. Kijk een beetje rond naar wat er gebeurt en hoe het voelt en zo. Het gaat wel weer over.
Toen ik me een haltertje voelde, had ik echt het idee, dat ik de hele wereld opnieuw kon definiëren. later vroeg iemand me, of ik dat ook gedaan had. Helaas moest ik bekennen van niet.
Soms voelt het als uittreden of althans, de voorbereidingen daartoe. Zoals in mijn jeugd, dat ik me soms heel ver verheven boven mijn bed voelde. Dat is dus iets heel anders dan andere geesten die binnenkomen.
Bedankt voor de links, alle bijdragers. Zal eens wat lezen.
Tot slot een parallel:
Een oude buurman van me beschreef hoe hij vroeger in de Rijn zwom en dan aan de koppen van de strekdammen dook. Dat is echt levensgevaarlijk, ik heb er een vriend door verloren. Daar zijn grote en kleine kolken en stroom het water hard, maar hij dook naar de bodem en wist weer boven te komen aan de andere kant. Een sport voor hem. En overigens een bekende truc onder zwemmers: duik naar de bodem van de draaikolk, dan kun je weg.
Op een keer raakte hij verstrikt in een stuk prikkeldraad, dat iemand in het water gegooid had. Wat hem redde was, dat hij niet in paniek raakte en rustig het draad afwikkelde.
Als je lichaam veilig is, kun je, zelfs als je verstrikt raakt, rustig de tijd nemen om het prikkeldraad af te wikkelen.
Graag gedaan. Zou graag willen dat ik je kon helpen.. maar zou niet weten hoe. Zou wel handig zijn he? Als je echt een kapstok had met allerlei methodes die je hielpen?quote:Op donderdag 14 juni 2007 23:29 schreef Smoked het volgende:
Heb er wel weer last van gekregen, wederom na een middagdutje. Het komt dat keihard terug en houdt een dikke week aan. Zo lang ik overdags geen dutjes doe blijft het weg. Het is wel een beetje een probleem, ik krijg rond 5 a 6 uur smiddags altijd ontzettende slaap. Soms zo erg dat ik echt MOET gaan liggen.
Inkoppertje: Blow eens wat minderquote:Op vrijdag 15 juni 2007 11:28 schreef SnEeUwWiEtJe het volgende:
Vroeger heb ik geregeld last gehad van uittredingen, Ik was me er hier heel bewust van, en na dat het een aantal keer is gebeurd heb ik er ook vanalles over opgezocht.
Wat niet wegnam dat elke keer dat het gebeurde, ik verschrikkelijk bang was en alles probeerde om de droom te stoppen.
Het was alsof ik boven mijn lichaam 'zweefde' en telkens een stukje hoger ging.
Soms ook kroop ik precies over de grond (maar ik lag dus in bed) en geraakte heel moeizaam vooruit. En zo ben ik eens tot het bed van mijn ouders geraakt (ik was nog jong) en ik wou hen wakker maken omdat ik bang had, maar ik kreeg niets gezegd. Los van deze dromen had ik het ook dat ik sliep, en ik wist dat ik aan het slapen was, maar ik kon niet wakker worden. Dit ging samen met een heel beklemmend gevoel, en ik wou roepen maar het ging niet.
Iemand ervaring mee, staat duidelijk in de TT, dus dan mag jij lekker wegblijven meneer de alwetende psychiater.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:14 schreef punkiie het volgende:
Ze verzinnen steeds iets nieuws. Die psychologen geven er gewoon steeds een nieuwe benaming voor.
Es een keertje een beetje DR hebben heeft niets te maken met hoe en wat het is als het levenslang chronisch is.quote:Op donderdag 21 juni 2007 08:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ah joh dat heb ik vroeger ook vaak gehad. Leek het net alsof niets meer echt was en je door een soort buis naar de realiteit keek.
Dat vraag je aan... ?quote:Gebruik je wel eens wat dope of zuip je nogal vaak?
Sommige woorden doen me vermoeden dat je Belgische bent, en ik weet niet of daar dezelfde tijdschriften bestaan als in Nederland. Ik zou eens in een natuurvoedingswinkel gaan kijken en daar wat door tijdschriften bladeren. Er bestaan in Nederland genoeg cursussen en therapeuten aangaande het zieleleven. gewoon, een beetje rondkijken en aangrijpen wat je wat lijkt.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 11:28 schreef SnEeUwWiEtJe het volgende:
Ik zal meer specifiek zijn!
Vroeger heb ik geregeld last gehad van uittredingen, Ik was me er hier heel bewust van, en na dat het een aantal keer is gebeurd heb ik er ook vanalles over opgezocht.
Wat niet wegnam dat elke keer dat het gebeurde, ik verschrikkelijk bang was en alles probeerde om de droom te stoppen.
*knip* klinkt reëel
Tot zover mijn bijdrage
Neehoor, is weer wat anders en geen oorzaak ervan maar dat beide bij 1 mens voorkomen is weer niet bepaald uniek.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 09:46 schreef SnEeUwWiEtJe het volgende:
[..]
Van dat uittreden hen ik een paar jaar geleden ook verschrikkelijk veel last van gehad!
Zou het hierdoor komen?
Hmmm, voor mij een klein beetje herkenbaar.quote:Op donderdag 14 juni 2007 23:29 schreef Smoked het volgende:
Ik ken die dingen... soms heb ik dat ook... en dan is het in eens ook weer weg. Ik ben er nooit mee naar een dokter geweest en ik heb het ook niemand verteld omdat ik zelf dacht van mezelf dat ik gek was. Nou is dat gelukkig wel minder geworden dan vroeger. En nou heb ik het vreemd genoeg alleen in drukke tijden en wanneer ik iets 'nieuws' doe.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 11:28 schreef SnEeUwWiEtJe het volgende:
Ik zal meer specifiek zijn!
Het was alsof ik boven mijn lichaam 'zweefde' en telkens een stukje hoger ging.
Soms ook kroop ik precies over de grond (maar ik lag dus in bed) en geraakte heel moeizaam vooruit. En zo ben ik eens tot het bed van mijn ouders geraakt (ik was nog jong) en ik wou hen wakker maken omdat ik bang had, maar ik kreeg niets gezegd. Los van deze dromen had ik het ook dat ik sliep, en ik wist dat ik aan het slapen was, maar ik kon niet wakker worden. Dit ging samen met een heel beklemmend gevoel, en ik wou roepen maar het ging niet.
Over die derealisatie/depersonalisatie: dit had ik ook al op heel jonge leeftijd.
Het was alsof ik naar een 'film' keek en ik niet echt aanwezig was. Dit geen weken trouwens , maar maanden aan een stuk ... ik denk dat ik hier wel enkele jaren mee heb gekampt.
Op sommige momenten was het erger, maar ik was me er hier altijd van bewust waardoor ik ook een bepaalde angst creëerde om dit op sommige momenten te krijgen.
En van deze angst kwamen dan paniekaanvallen voort.
De eerste keer was het toen ik op mijn kamer had liggen slapen, ik ging naar beneden waar mijn mama zat.
Ik kreeg in een keer enorm veel schrik, maar ik weet niet voor wat. De wereld leek heel anders, niet echt. Het was alsof ik in een ander 'bewustzijn' zat. Ik begon te hyperventilleren en verschrikkelijk te huilen.
Soms heb ik ook het gevoel alsof ik op een dag 'voor de tweede keer wakker wordt' en dus een stuk 'bewuster' ben als het moment daarvoor, ook ontzettend viest en het jaagt me de schrik aan.
Stress (en slecht slapen) kan inderdaad een oorzaak zijn, en "easy living" een heel goede remedie.quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:16 schreef Smoked het volgende:
[..]
Hee,
nou het lijkt ondertussen wat beter te gaan. Gisteren had ik echt het gevoel dat het toch wel een stuk minder was. Op dit moment heb ik er niet zo duidelijk last van dat ik naar de dokter wil. 's avonds lijkt het wel iets erger te worden.
Oorzaken kan ik alleen maar naar gissen... Ik vermoed dat de zware stress en een paar hele rare nachten de oorzaak zijn geweest. Stress is opzich niet zo erg maar ik kan er heel slecht tegen. Ik zal jullie iig op de hoogte houden van hoe het zich verder ontwikkelt.
Hier sluit ik me volmondig bij aan.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:07 schreef barthol het volgende:
Ik wil iedereen die in meer of mindere mate last heeft van de verschijnselen die ik indertijd beleefde, sterkte wensen.
Ik kan me ook nog herinneren wat een moeite ik had om aan anderen uit te leggen in wat voor matrixachtige nachtmerrie ik terecht kwam. Het enige wat je in zo'n periode kan doen is proberen rustig te leven, zorgen voor niet al teveel veranderingen, en vooral goed eten en slapen. Het gaat wel weer over dan.
Ik neem het graag van je aan, maar snap niet precies wat je bedoelt te zeggen..quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:17 schreef BaajGuardian het volgende:
Het is geen ziekte, maar een gewaarwording waar je je leven aan moet zien aan te passen zodat het eigen is
Dat je psychiater ziek is, staat (reeel gezien) los van jouw gemoedstoestand. Het is daarentegen wel vervelend dat je niet op hem terug kunt vallen waar nodig. Probeer voor het moment even een vertrouwde omgeving voor jezelf te creeren. Zoek vrienden op, ga bij je ouders langs, hoe dan ook: zorg dat je er niet alleen mee rondloopt.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:12 schreef Maartel het volgende:
Oja, en m'n psychiater is zelf wegens ziekte 2 maanden non-actief![]()
Ik heb maandag wel een afspraak met de huisarts, en een week later eenmalig met een andere psychiater, maar hoe/of ik de komende week nog aan het werk ga weet ik momenteel echt niet..
Ik heb deze week 3 dagen doorgezet terwijl ik hyperventilerend wakker werd, en paniekerig in de bus naar m'n werk zat, om daar vervolgens als een soort robot de dag door te komen, maar dat voelde niet bepaald als iets wat een mens te lang moet doen...
Nouja, ik zou op dit moment iig graag advies van hem hebben..quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:27 schreef MNR het volgende:
Dat je psychiater ziek is, staat (reeel gezien) los van jouw gemoedstoestand. Het is daarentegen wel vervelend dat je niet op hem terug kunt vallen waar nodig. Probeer voor het moment even een vertrouwde omgeving voor jezelf te creeren.
Ach, natuurlijk kom ik er doorheen.. er is in wezen niets aan de hand behalve dat m'n beleving van alles wat anders is (maarja, hetzelfde geldt voor iemand die plotseling blind wordt, en die zal er toch ook even van ontdaan zijn).quote:De komende week daar zul je gewoon doorheen komen. Dat je je mentaal gezien helemaal niet lekker voelt is absoluut niet fijn, maar bedenk wel dat het tijdelijk is en dat het een verschijnsel is. Je komt er gewoon doorheen en aan het einde van deze week zul je gewoon overeind staan.
Dank je!!quote:Het komt goed, probeer daarop te vertrouwen.
Héél herkenbaar, met name het 's nachts wakkerschrikken.. om die reden probeer ik nooit té vroeg te gaan slapen, omdat ik dan zeker weet dat ik midden in de nacht wakker word..quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:31 schreef milagro het volgende:
Wat mij helpt, Maartel, is op het moment dat ik dat onwerkelijke gevoel voel opkomen, iets heel triviaals doen, thee zetten, opruimen, strijken desnoods midden in de nacht, kledingkast leegmaken en opnieuw netjes indelen, whatever dus... ik krijg het meestal bij donker weer, of wanneer ik 's nachts na amper 1 uur slapen plots wakker schrik (ik hyperventileer in mijn slaap) , dan zie ik dat het pas 01.30 is of zo en dus er nog uren aan donkerte voor me liggen en wordt het paniekgevoel waar ik al meteen mee wakker werd nog erger, totdat ik me zelf ' verman' , letterlijk hardop mezelf toespreek "kom op, je weet wat het is, en je weet ook hoe je er tegen te verzetten" en dan ga ik dus iets suffigs doen, en dan zakt het meteen, ws simpelweg omdat je dan je ademhaling weer tot niveau suf, dus rustig, terugbrengt.
ik ga ook niet meer voor 12 uur 's nachs slapenquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:38 schreef Maartel het volgende:
[..]
Héél herkenbaar, met name het 's nachts wakkerschrikken.. om die reden probeer ik nooit té vroeg te gaan slapen, omdat ik dan zeker weet dat ik midden in de nacht wakker word..
Met betrekking tot hyperventilatie/paniek pas ik dergelijke 'trucjes' al toe, en dat werkt ook wel een heel eind..
Maar wat betreft het onwerkelijke gevoel lijkt niets van dat te helpen.. ik heb een hele week gewoon doorgewerkt (afleiding genoeg dus) en er is geen moment geweest dat ik alles weer even helder zag..
Lees ik hierin goed dat het 'negeren' toch de beste manier is om er vanaf te komen?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:45 schreef milagro het volgende:
maar die onwerkelijkheidstoestanden, zo ver komt het dus niet meer omdat ik meteen ingrijp en er niet meer in 'meega' ...
Aan de andere kant zullen natuurlijke remmingen om zoiets na te laten er wel minder zijn.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:59 schreef Escaflowne het volgende:
[..]
Misschien in combinatie met een ernstige depressie dat het zover kan komen, maar niet louter en alleen door depersonalisatie/derealisatie ervaringen denk ik.
Ik ga er nu heen..quote:Op zondag 21 oktober 2007 23:25 schreef MNR het volgende:
Ben je inmiddels al bij je huisarts langsgeweest? (heb niet het hele topic doorgelezen, maar dat wilde je in eerste instantie niet doen, toch?)
@Maartel: succes op je werk morgen. Mijn tip: probeer, voor zover dat mogelijk is, zoveel mogelijk stressfactoren te vermijden
Angst is erg belangrijk als trigger van dr en voor sommigen de enige.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 13:35 schreef milagro het volgende:
het gaat er niet om dat die mensen met een oplossing aankomen, of zo, het gaat erom dat je even een stem hoort, een vertrouwde stem, je moet dan ook niet over die ansgt doorzagen, beter praat je juist over iets heel anders.... je moet die cirkel van angst doorbreken daar gaat het om.. en als dat met triviale dingetjes niet lukt,is soms even een stem horen , een praatje poep kunnen maken wel de manier.
ik heb het over wat je op dát specifieke moment voelt, en dat is angst.quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:24 schreef Causa het volgende:
[..]
Angst is erg belangrijk als trigger van dr en voor sommigen de enige.
Maar het niet het enige.
Chemie is er bijvoorbeeld ook 1.
Lichamelijk probleem is er ook 1.
En het kan ook gezellig met z'n allen jongleren.
Deze post is geen verbetering maar toevoeging.
ohquote:Op maandag 22 oktober 2007 10:06 schreef milagro het volgende:
[..]
ik heb het over wat je op dát specifieke moment voelt, en dat is angst.
angst dus niet als trigger maar als resultaat van welke trigger dan ook
Ik begrijp dat niet, mijn huisarts neemt me altijd serieus. Die zou me niet met zo'n suf adviesje naar huis sturen. Al zouden ademhalingsoefeningen wel een goede uitkomst bieden.quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:18 schreef Maartel het volgende:
Volgens de huisarts is het chronische hyperventilatie die ik in stand houd door het krampachtig te onderdrukken..
Da's een lastige, want in het verleden gingen m'n klachten vaak met me op de loop en kreeg ik juist de tip me er wat meer 'over heen te zetten'... en nou schijnt het onderdrukken juist weer voor meer stress te zorgen![]()
het kwam ms idd wel wat rottig zijn strot uit, maar de huisarts had wel een punt, denk ik.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:09 schreef MNR het volgende:
[..]
Ik begrijp dat niet, mijn huisarts neemt me altijd serieus. Die zou me niet met zo'n suf adviesje naar huis sturen. Al zouden ademhalingsoefeningen wel een goede uitkomst bieden.
Is geen suf adviesje.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:09 schreef MNR het volgende:
[..]
Ik begrijp dat niet, mijn huisarts neemt me altijd serieus. Die zou me niet met zo'n suf adviesje naar huis sturen. Al zouden ademhalingsoefeningen wel een goede uitkomst bieden.
Nouja, het was maar een samenvatting..quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:09 schreef MNR het volgende:
[..]
Je post kwam op mij over als: "dit is de oorzaak en ik moet me er maar overheen zetten". Maar als je het zo neerzet, komt het heel anders over. Dus daarom dusquote:Op maandag 22 oktober 2007 13:04 schreef Maartel het volgende:
Nouja, het was maar een samenvatting..
Hij stelde ook nog voor dat ik eventueel aan de (kalmerende) medicatie kan (ben niet zo'nfan van medicijnen,los liever de oorzaak op), of naar een haptonoom.. Dat laatste is misschien nog wel een optie, maar vooral op lange termijn.. Hoe ik binnen een paar dagen weer aan het werk kom is een ander verhaal.. want het drukmaken óver m'n klachten zal het geen goed hebben gedaan, maar de klachten moeten in de eerste plaats toch ook ergens vandaan zijn gekomen..
Maar waaruit concludeer je dat de huisarts mij niet serieus neemt? Is hyperventilatie geen reëele verklaring?
Dat 'gewoon negeren' is alleen zo f*cking moeilijk als je het de hele dag voeltquote:Op maandag 22 oktober 2007 13:37 schreef milagro het volgende:
dat werkt ook niet 1,2,3 , hè, maar na een paar dagen wel, niet op focussen , niet steeds tegen jezelf zeggen "het is nog steeds niet weg" , gewoon negeren, en via je buik blijven ademhalen, en vooral over van alles praten maar niet over dit, dus wegwezen hier, jij
quote:Op maandag 22 oktober 2007 15:02 schreef Nee het volgende:
Ik heb het ook af en toe, en het voelt vreemd aan maar ook best fijn, alsof je geest een zichzelf zuivert van alle stress en problemen.
Speculeren is veel leukerquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 00:19 schreef WrineX-Joske het volgende:
Heeft de huispsychiater KonnieKipke hier al gereageerd?
Hey,quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 19:22 schreef Vandaag... het volgende:
uit een belgische site over allerhande stoornissen,hele goede tips voor het moment van depersonalisatie:
1. Probeer zo alert mogelijk te blijven, door jezelf op de omgeving te concentreren. Kijk rondom je, benoem de dingen die je ziet, luister naar de geluiden die je hoort, raak iets aan en blijf je bewust van je eigen lichaam.
2. Alles wat je kan doen om het contact met 'hier en nu' te verstevigen helpt. Dit kan voor verschillende mensen iets anders betekenen. Voorbeelden:
- buiten gaan wandelen in de frisse lucht
- je handen onder koud water steken en je gezicht nat maken § naar rustgevende muziek luisteren
- iemand aanspreken
- jezelf niet afzonderen
- dingen of foto's bekijken die je dierbaar zijn
- je geconcentreerd op iets richten zoals tekenen of handwerk
- iets warm of koud drinken
3. Erken deze gevoelens, negeer ze niet. Probeer zo alert mogelijk te blijven en te accepteren wat er gebeurt. Maak de situatie niet erger door jezelf zorgen te maken of jezelf nog meer onder spanning te zetten. Spreek tegen jezelf, zeg wie je bent, waar je bent, welke dag en uur het is. Kalmeer jezelf en zeg iets in de trant van: 'die gevoelens zijn er weer, maar ik hoef me niet ongerust te maken, ze zullen weer voorbij gaan, alles is veilig'.
4. Indien nodig let op je ademhaling. Je adem inhouden of heel snel beginnen ademen zal je angstiger maken.
5. Vermijd naar één punt te staren en daardoor helemaal weg te zakken.
6. Houd een dagboek bij en noteer wanneer die gevoelens zich voordoen. Probeer na te gaan of er een patroon is. In welke situaties komen ze het meest voor, op welke tijdstippen en op welke plaatsen. Wat was je aan het doen? Waar dacht je aan op dat moment?
hey,quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 20:28 schreef InMyWorld het volgende:
[..]
Hey,
kan je mij zeggen van welke site je dit gehaald hebt?
Ik ben zo bang elke keer door die gevoelens en heb er 24/7 last van...vaak nog erger als ik moe ben en raak er vaak door in paniek...en ik vraag me dan altijd af waar ik dit door heb gekregen
Dit wat jij noteert ga ik echt proberen...heb jij er zelf ervaring mee?
Ik hoor t wel![]()
De herkomst lijkt me niet van belang: ik denk zeker dat de adviezen werken.quote:Op zondag 28 oktober 2007 23:58 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
hey,
bij mij werkt dat lijstje wel, al is het maar omdat het wat handvaten geeft op momenten dat ik die zelf niet kan bedenken. Ik weet de site niet meer, heb het zelf ooit in een word document geplakt.
Sterkte ermee !
Hey vandaag...en kees22quote:Op maandag 29 oktober 2007 00:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De herkomst lijkt me niet van belang: ik denk zeker dat de adviezen werken.
Ik heb erg makkelijk praten, want ik heb er maar een paar keer een beetje last van gehad. Maar het belangrijkste lijkt me, om je niet gek te laten maken door je gevoelens. En de adviezen die door Vandaag worden gegeven, zijn daarvoor heel nuttig.
Sterkte, doe rustig aan!
Bang?quote:Op zondag 4 november 2007 09:02 schreef KonnieKipke het volgende:
Als psychiater i.o. word ik er gewoon bang van welke diagnoses er hier over tafel gaan
dusssss.........quote:Op zondag 4 november 2007 09:02 schreef KonnieKipke het volgende:
Als psychiater i.o. word ik er gewoon bang van welke diagnoses er hier over tafel gaan
Je klachten zouden kunnen passen bij hyperventilatie / depersonalisatie en derealisatie.
Belangrijk is om lichamelijke oorzaken uit te sluiten, dus ga gewoon naar de huisarts.
Als je een paniekstoornis hebt, is een SSRI aan te bevelen en een vorm van gesprekstherapie.
Maar zoals hier al is genoemd zijn er tal van psychiatrische aandoeningen waarbij dit soort klachten kunnen voorkomen.
Diagnoses? Volgens mij beschrijft iedereen gewoon uit herkenning zijn eigen problematiek (welke al dan niet officieel gediagnostiseerd is).quote:Op zondag 4 november 2007 09:02 schreef KonnieKipke het volgende:
Je klachten zouden kunnen passen bij hyperventilatie / depersonalisatie en derealisatie.
Belangrijk is om lichamelijke oorzaken uit te sluiten, dus ga gewoon naar de huisarts.
Als je een paniekstoornis hebt, is een SSRI aan te bevelen en een vorm van gesprekstherapie.
Maar zoals hier al is genoemd zijn er tal van psychiatrische aandoeningen waarbij dit soort klachten kunnen voorkomen.
Ik ken jouw geval niet, maar je doet er denk ik goed aan. Je moet misschien je denken wat veranderen. Met 'het zette zich om in een paniekaanval' sluit je het wel heel erg buiten jezelf. Misschien komt gevoel van derealisatie wel uit het niets, maar paniek doe je zelf volgens mij! Sluit wat je soms ervaart niet buiten jezelf, maar erken het als iets waarmee je moet omgaan. Dat lijkt me een eerste stap, en als je die niet neemt blijf je schrikken en vluchten.quote:Op woensdag 7 november 2007 16:12 schreef Bombshell het volgende:
Net weer last van gehad na een maand hier geen last meer van te hebben gehad. Zetten zich vervolgens oook weer om in een paniekaanval pffff je wordt echt moe van dacht ik er wel bijna vanaf was....
Zat preices bij een psycoloog toen ik er last van heb die gaat me nu doorverwijzen naareen of ander angstcentrum. Weet niet of ik hier slim aan doe wil het eigenlijk gewoonalleemaal vergeten..
Als ik iets ervaren heb, dan is het wel dat medicatie een zeer slecht idee is.quote:Op woensdag 7 november 2007 23:30 schreef Vandaag... het volgende:
niet iedereen staat te springen om medicatie te gaan gebruiken.
Helemaal mee eens...iedereen moet voor zichzelf weten of hij of zij wel of geen medicatie gebruikt...quote:Op woensdag 7 november 2007 23:30 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Diagnoses? Volgens mij beschrijft iedereen gewoon uit herkenning zijn eigen problematiek (welke al dan niet officieel gediagnostiseerd is).
TS is daarnaast door meerdere mensen geadviseerd naar de huisarts te gaan.
Jouw aanbeveling om bij een paniekstoornis iedereen gelijk aan de antidepressiva te zetten lijkt mij erg kort door de bocht (is zeker niet altijd nodig) en bovendien onprofessioneel voor een psychiater i.o. om dit op een internetforum te zetten.
Jouw semi-professionele aanbeveling kan mensen met klachten namelijk ook afschrikken om naar een arts te gaan, niet iedereen staat te springen om medicatie te gaan gebruiken.
quote:Op zaterdag 10 november 2007 17:48 schreef InMyWorld het volgende:
[..]
Helemaal mee eens...iedereen moet voor zichzelf weten of hij of zij wel of geen medicatie gebruikt...
Denk dat de psychiater i.o. nog maar wat meer moet gaan bijleren...
Mijn psychiater heeft eerst een aantal gesprekken met mij gehad voordat hij medicijnen voor schreef, en dit deed hij omdat hij had gekekn naar mijn klachten en niet zomaar riep van Hey jij MOET medicijnen gaan gebruiken...
Bij mij helpt t toevallig wel, in combinatie met de tips die Vandaag... mij gegeven heeft...
En wij zitten hier op dit forum alleen omdat wij elkaar helpen en tips geven...niet om elkaar af te schrikken of mensen zoals jij bang te maken....succes
Het heeft niks te maken of een psychiater medicatie leukvindt om te geven. We baseren ons op studies die erop wijzen dat angststoornissen heel goed reageren op SSRI's.quote:Op donderdag 8 november 2007 14:52 schreef Causa het volgende:
[..]
Als ik iets ervaren heb, dan is het wel dat medicatie een zeer slecht idee is.
Voor wie de dp/dr ernstig en chronisch is en al het hele leven heeft dus
Persoonsgebonden als zulksoort is; kan niet stellig beweren dat het voor iedereen af te raden is.
Wel verdenk ik psychiaters ervan het begrip en ervaring van de patient niet op waarde te schatten.
Ik zal me never-te-nooit aan zo'n gast wagen. Waarbij medicatie op nº 1 van de redenen staat.
60% raakt symptoom vrij door alleen medicatie. Dat is een groot effect. Een combinatie met psychotherapie trekt dit nog verder omhoog.quote:De SSRI’s zijn als groep uitgebreid gedocumenteerd voor de behandeling van de paniekstoornis(
1-5). Met een behandeling met SSRI’s wordt ongeveer 60% van de patienten
paniekvrij. Het effect is te evalueren na 4 weken behandeling met de streefdosis
(zie aldaar). Onder invloed van SSRI’s verbeteren paniekaanvallen in ernst en frequentie,
vermindert agorafobisch vermijdingsgedrag, evenals depressieve klachten en
diffuse angstklachten. SSRI’s worden over het algemeen goed verdragen en zijn veilig
in het gebruik. Desondanks valt gemiddeld 18% van de patiënten voortijdig uit vanwege
bijwerkingen (6).
bron: multidisciplinaire richtlijn angstoornissenquote:4.3.2 Effectiviteit antidepressiva en benzodiazepinen versus cognitieve gedragstherapie
Wetenschappelijke onderbouwing
In twee studies zijn de SSRI’s fluvoxamine (1) en paroxetine (2) vergeleken met cognitieve
therapie. In één studie is de TCA imipramine vergeleken met cognitieve therapie
(3). In beide studies met de SSRI’s was de medicatie superieur aan cognitievetherapie. Het omgekeerde werd gevonden voor de vergelijking imipramine versus
cognitieve therapie. Een verklaring kan liggen in de onderzochte populaties. Bij de
studies met de SSRI’s waren de meeste patiënten matig of ernstig agorafobisch, terwijl
de groep patiënten, die met imipramine werd behandeld, geen of weinig last had
van fobische klachten. Als deze hypothese bevestigd wordt, volgt hieruit dat cognitieve
therapie alleen minder succesvol is naarmate er bij de patiënt sprake is van ernstiger
agorafobisch vermijdingsgedrag. Voor antidepressiva lijkt de aanwezigheid en
ernst van het vermijdingsgedrag niet van belang te zijn voor de effectiviteit.
In één studie (4) is het benzodiazepine aprazolam vergeleken met cognitieve therapie.
In deze studie bleek cognitieve therapie betere effecten te geven dan alprazolam.
En als je het dan weer zo stelt snap ik wat je bedoelt!quote:Op zaterdag 10 november 2007 18:32 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Als je snel van je klachten afwilt, is de combinatie SSRI en CGT de beste.
Het probleem is dat de meeste mensen geen medicatie willen, omdat het geassocieerd is met ziek zijn, en niet beseffen hoe succesvol het soms kan zijn.
Het is niet om iemand te pesten om medicatie voor te schrijven. Ik ken vele dankbare patiënten die met medicatie alleen geheel klachtenvrij zijn geworden. In de regel beginnen we niet met het voorstellen van medicatie in het eerste gesprek, omdat dat inderdaad afschrikt.
Toch proberen niet aan te denken. Komt vanzelf goed! Zorg voor afleidingquote:Op vrijdag 29 februari 2008 18:55 schreef Maartel het volgende:
Damn, het is weer raak hoor!
2 dagen terug bedacht ik nog hoe weinig last ik er nog van had, dat ik me in het verleden vast te druk maakte, en dat ik er nu wel vanaf was omdat ik de boel nu wel weet te relativeren..
En nu is het alweer 2 dagen lang alsof ik in een eindeloze paniekaanval zit..
Mijn voornemen om me er vooral niet druk over te maken en het gevoel 'er gewoon te laten zijn', werkt net als alle vorige keren weer voor geen meter, alles staat weer in het teken van "hoe ervaar ik alles, en hoe zorg ik dat het zo snel mogelijk weer normaal wordt"..
Aan de ene kant ben ik maar wát blij dat mijn werkdag voorbij is, want dat was echt een worsteling, maar ondertussen ben ik doodbang voor het weekend, omdat ik dan meer tijd heb om na te denken, en dan denk ik mezelf juist gek..
Ik weet momenteel ook helemaal niet meer waarop ik me moet richten:
de buitenwereld? maar da's dus juist eng omdat ik dan merk hoe ver weg die lijkt..
mijn gedachten/gevoel? dat geeft in het moment zelf meer rust, maar elke keer dat ik vervolgens realiseer dat ik niets van m'n omgeving meer meekreeg schrik ik des te meer..
Ik word hier wel zó f*cking radeloos van![]()
dat is gewoon een saai gesprek OldJellerquote:Op zaterdag 17 mei 2008 00:22 schreef OldJeller het volgende:
Dagelijks als ik in gesprek ben met iemand dat vrij oninteressant is, dan wordt alles altijd een beetje blurry en gaat het hele verhaal langs me heen, maar dan plots bedenk ik me altijd weer dat die persoon waarschijnlijk op een reactie van mij op haar/z'n hele verhaal verwacht, dus moet ik van de paar woorden die ik mee heb gekregen toch een soort van beeld voor mezelf schetsen over wat het zou kunnen zijn geweest waar net een monoloog over werd gehouden en daarop m'n antwoord op baseren.
Heb je er helemaal geen last meer van? Hoe lang heb je last gehad van derealisatie?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 08:04 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
dat is gewoon een saai gesprek OldJeller![]()
hoewel het gevoel op dat moment misschien een heel klein beetje in de buurt komt van derealisatie.
Moet zeggen dat ik er weinig last meer van heb. Als ik terugdenk aan mijn ergste momenten dan kan ik er wel bang van worden en hoop ik van harte dat het niet meer terug komt.
Mwah ik wil wel wat meer in details treden maar dan moet die vriendin dat ook goed vindenquote:Op zaterdag 17 mei 2008 13:26 schreef Re het volgende:
zelfs psychiaters (in opleiding) kunnen natuurlijk weinig met een vage omschrijving op een internet forum
ZIe mijn post op de vorige pagina, ik heb nu al een half jaar helemaal geen last meer.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 10:32 schreef Jansen222 het volgende:
[..]
Heb je er helemaal geen last meer van? Hoe lang heb je last gehad van derealisatie?
En hoe heb je het opgelost?
quote:Op donderdag 10 juli 2008 20:21 schreef Maartel het volgende:
Pff, nieuwe baan en het is 2 weken nonstop raak.. ik probeer het echt te relativeren, en dat lukt ook steeds iets beter, maar als het dan op een gegeven moment nog steeds niet ophoudt schiet ik toch weer zwaar in de stress..
Gisteravond las ik ergens dat er nog niet echt bekend is wat helpt tegen derealisatie, en toen ik dat las was het helemaal raakMet de gedachte 'even flink therapieën en dan ben ik er over een jaartje bijna van af" kon ik wel leven, maar het idee dat ik hier m'n hele leven lang mee rondloop vind ik doodeng.
Momenteel vraag ik me ook af of ik hier nog wel uitkom
quote:Op donderdag 10 juli 2008 20:31 schreef Jansen222 het volgende:
[..]
Ik heb het nu ook een half jaar onafgebroken achter elkaar. Word er echt gek van.
Da's waar.. de enge momenten zijn wanneer ik er bewust bij stilsta.. zolang ik doorga in m'n roes is er eigenlijk niets aan de hand.. steeds 'na afloop' vind ik het juist eng..quote:Op donderdag 10 juli 2008 21:33 schreef Twinky het volgende:
Wat mij helpt trouwens is er niet aan denken. Zodra ik er mee bezig ga zijn wordt het alleen maar erger, gaat de wereld verder weg enzovoort. Het werkt voor mij toch echt, hoe naar het ook klinkt, om keihard door te gaan met andere dingen. Maar een langdurige oplossing weet ik echt niet. I wish..
Heb ik inderdaad ook. Hoewel het met ups en downs gaat.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 12:12 schreef Jansen222 het volgende:
Worden jullie ook veel sneller moe dan voorheen? Ik heb altijd ook zo'n gevoel dat ik nog nooit goed wakker ben, zo'n soort gevoel dat gepaard gaat met dufheid en moeheid.
Als ik jou was zou ik echt de abcd formule vergeten en overgaan op de cosinusregel.. succes!quote:Op zondag 2 november 2008 20:38 schreef anthony68 het volgende:
ik had don30okt08 een moment van derealisatie. Ik liep in de stad en dacht dat iedeen aan me kon zien dat ik onzeker was. ik raakte in paniek klapte dicht introvert.
gelukkig vroeg iemand de weg waar bij ik uit mijn negatieve gedachten kwam.
hebben jullie tips, hulpmiddelen of andere
momenteel gebruik ik alleen ret thearapie en abcd formule
Geloof me, het gaat over! Snap zo goed wat je doormaakt en hoe beangstigend het nu allemaal is, maar het gaat over! Oke, bij mij heeft het een jaar geduurd voor ik me weer helemaal oke voelde, en de Matrix wil ik nooit meer zien.quote:Op woensdag 5 maart 2008 17:28 schreef Maartel het volgende:
Ik ben bang dat het door een soort overfocus op hoe ik alles ervaar komt.. dit beangstigt me vooral omdat ik bang ben dat ik een soort 'nieuwe manier' van kijken, en bewust zijn hoe ik alles ervaar, heb ontdekt, die ik, nu ik 'm eenmaal ken, nooit meer kwijt zal raken..
Ik meen dat ik hier jaren terug nooit last van had, maar misschien keek ik toen wel gewoon nooit zo bewust om me heen.. nu merk ik elke beweging van m'n ogen, en elk los plaatje wat ik observeer, op, en op één of andere manier raak ik daar f*cking gestresst van.. ik probeer het los te laten, en afleiding te vinden, maar ik wil verdomme ook zonder afleiding geconcentreerd om me heen kunnen kijken, zonder dat dat raar voelt...
Op één of andere manier zit 't onwerkelijke ook alleen in m'n zicht.. geluiden, temperaturen en andere gewaarwordingen voelen wel aangenaam dichtbij en echt..
Dude, stop met blowen. Wanneer je op een dag merkt dat je die film niet meer uit kan komen heb je echt een probleem.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 23:05 schreef Stratomaster het volgende:
Misschien is het ook wel allemaal een film.
dat is geen depersonalisatie.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 22:34 schreef Susi het volgende:
Ik 'neig' (doe niet echt aan zelfdiagnoses) ook naar depersonalisatie/derealisatie Vooral veel moeite om me in te denken dat ik serieus vrienden had, gewoon omdat ik het idee had dat ze oplosten zodra ze de hoek om waren en ze weer opnieuw geinstrueerd waren dat ze me kenden als ik ze weer zag. Kon (en kan, ergens) mij niet voorstellen dat mensen mij als deel van hun 'groep' zien.
Daarnaast beschouw ik mezelf niet als mezelf. Ik zie mezelf als een observator van de massa.
nee, dat is niet wat depersonalisatie inhoudt. Depersonalisatie is niet een manier waarop je naar de wereld kijkt, of een al dan niet vertekend wereldbeeld dat je hebt, of het idee van je positie in de wereld.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 23:37 schreef Raug het volgende:
Zegt Susi toch ook niet? Jezelf niet als jezelf zien maar als een observator van de massa neigt volgens mij wel naar depersonalisatie.
Misschien is dat ook wel een goede gedachte: accepteren dat derealisatie vooral een 'andere manier van kijken is', een ander perspectief op dezelfde werkelijkheid, in plaats van blijven denken dat derealisatie een soort krankzinnig en niet-bestaand perspectief is. Accepteren dat de wereld ook die kant heeft, is misschien wel een belangrijk onderdeel van het leren omgaan ermee. Wanneer je heel strikt in je 'normale' vaststaande wereldbeeld gelooft, waarin de wereld zo in elkaar zit als iedereen hem ziet, dan is het derealisatie-perspectief heel beangstigend, omdat je die zekerheid opeens verliest. Misschien is dat wel de kern van de angst waarmee het meestal gepaard gaat. Inzien dat derealisatie, net als de normale manier van kijken waar wij ons allemaal aan geconformeerd hebben, óók maar één van de perspectieven is, en net zomin onzin als het normale perspectief dat is, maakt het misschien minder eng (en op die manier gezien is de ervaring van derealisatie eigenlijk ook een soort verruiming).quote:Ik weet wel dat als je eenmaal derealisatie en/of personalisatie hebt meegemaakt je ineens heel anders tegen de wereld aankijkt, omdat je weet dat er nog een 'andere manier' is om dingen te beleven, iets wat mij in ieder geval vaak het gevoel geeft dat mensen die dit nooit zelf mee hebben gemaakt zich bijna onmogelijk in kunnen beelden in hoe het is.
Klopt, ik heb het ook 1 keer precies zo meegemaakt toen ik 2 weken lang tentamens had, en leefde op 2 uur slaap per nacht en voor de rest alleen maar koffie. Bijzonder rare ervaring, maar het was binnen een dag ook weer over gelukkig.quote:Op zondag 27 mei 2007 15:57 schreef Strychnine het volgende:
Ieder 'normaal mens' heeft dit wel eens op een bepaald moment in zijn leven, een dagje, een weekje, eenmalig, als ze twintig of als ze tachtig zijn.
's avonds thuis lukt me dat meestal prima, maar op 't werk (waar ik er vaak door stress/chaos juist last van heb) schiet ik toch snel in gedachten van 'help, ik moet scherp zijn!'.. 't voelt niet echt lekker om voor je gevoel alles niet meer helemaal mee te krijgen terwijl je ondertussen een winkel (en team) draaiend moet houden..quote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:03 schreef Twinky het volgende:
ik probeer altijd te denken dat het wel even lekker rustig is, niet in contact staan met de wereld.
Tja, maar het kan ook zijn dat het niet zozeer om de wereld gaat, maar juist om het eigene... of tenminste datgene wat eigenlijk eigen en vertrouwd zou moeten zijn, maar waar je je opeens helemaal vervreemd van voelt.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:03 schreef Twinky het volgende:
ik probeer altijd te denken dat het wel even lekker rustig is, niet in contact staan met de wereld.
Zoiets had ik ook of het nou derealisatie is of nietquote:Op vrijdag 13 maart 2009 22:34 schreef Susi het volgende:
Ik 'neig' (doe niet echt aan zelfdiagnoses) ook naar depersonalisatie/derealisatie Vooral veel moeite om me in te denken dat ik serieus vrienden had, gewoon omdat ik het idee had dat ze oplosten zodra ze de hoek om waren en ze weer opnieuw geinstrueerd waren dat ze me kenden als ik ze weer zag. Kon (en kan, ergens) mij niet voorstellen dat mensen mij als deel van hun 'groep' zien.
Daarnaast beschouw ik mezelf niet als mezelf. Ik zie mezelf als een observator van de massa.
Klopt, maar ik heb het ook zo ongeveer ervaren. Dingen die niet meer vetrouwd aan voelen of dingen die logisch waren nu heel verwarrend en angstig zijn.quote:Op zaterdag 4 april 2009 00:44 schreef barthol het volgende:
[..]
Tja, maar het kan ook zijn dat het niet zozeer om de wereld gaat, maar juist om het eigene... of tenminste datgene wat eigenlijk eigen en vertrouwd zou moeten zijn, maar waar je je opeens helemaal vervreemd van voelt.
Je eigen thuis wat opeens niet meer als "thuis" aanvoelt, de herinneringen aan je eigen verleden die opeens niet meer hetzelfde voelen. De mensen uit je leven die vertrouwd zouden moeten zijn, maar die ook niet meer zo aanvoelen als anders.
Gelukkig is het voor mij heeeel lang geleden, maar ik weet nog hoe ik toen soms de karikatuur van mijn eigen huis ontvluchte, soms ook terug ging naar plaatsen uit een ver verleden. Zwervend en zoekend, in de hoop ergens,waar dan ook, iets terug te vinden wat zeker en vertrouwd voelde.
Maar ja, misschien heeft ieder wel zo zijn/haar eigen ervaringen, en hoeven die ervaringen niet per se met elkaar overeen te komen.
Klinkt meer als een schitzoide persoonlijkheids stoornis (wat minder erg is dan het klinkt)quote:Op vrijdag 13 maart 2009 22:34 schreef Susi het volgende:
Wat er dan dus eigenlijk gebeurt is dat je serotonine-spiegel omhoog gaat. Waardoor je je ontspannender en tevredener/relaxter voelt. Depersonalisatie is eigenlijk niets meer dan overfocused zijn en er zelf bewust van zijn. Je denkt te zuiver. (het is dus zeker verstandig om (intensief) te gaan sporten zoals de dokter zei)quote:Hij stelde voor om op dat soort momenten flink te gaan sporten, om je weer "bewust" te maken van je lichaam. Niet teveel overnadenken, en doorgaan met je bezigheden...
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 22:34 schreef Susi het volgende:
Meer lichamelijk ? Ik begreep dat het ook een deel psychisch is, en een aantal symptomen daarvan vallen nogal in mijn straatj1e, vandaar dat ik hier reageerde.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 00:16 schreef Twinky het volgende:
[..]
nee, dat is niet wat depersonalisatie inhoudt. Depersonalisatie is niet een manier waarop je naar de wereld kijkt, of een al dan niet vertekend wereldbeeld dat je hebt, of het idee van je positie in de wereld.
Het is letterlijk het buiten jezelf staan (depersonalisatie) of buiten de werkelijkheid (derealisatie). Veel depersonalisatie/derealisatie patienten beginnen bijv. bij een opticien omdat ze 'niet goed meer zien'. Het is meer een lichamelijke staat van zijn.
Ik heb inderdaad niet het idee dat ik buiten mijn lichaam sta, fysiek heb ik alleen het idee dat ik niet bewust ben van mijn lichaam. Ik voel wel dat ik nu zit te typen, maar heb het idee dat ik dit op de automatische piloot doe, dat ik het niet zo goed kan stoppen. Ik heb het idee dat ik al mijn hele leven op de automatische piloot sta, en ik begin dat een beetje zat te raken. Daarnaast heb ik het idee dat mijn leven nep is, vandaar dat ik denk dat mensen in mijn omgeving geprogrammeerd zijn om mij te kennen, maar eigenlijk oplossen zodra ze de hoek om zijn. Maar niet als in dat ik waanbeelden zie, ik weet wel hoe het leven in zijn werk gaat en hoe je jezelf staande houd.quote:Stichting Depersonalisatie/Derealisatie : Depersonalisatie (afgekort als DP) is een bewuste ervaring waarin een persoon zichzelf of zijn eigen lichaam als vreemd, niet vertrouwd of onecht ervaart.
Interessant. Ik heb net de diagnose ADD gekregen en heb/had dus ook regelmatig last dat alles onwerkelijk voelt. Met name in omstandigheden met veel drukte/chaos om me heen, waar ik als ADD-er dus ook niet echt goed mee om kan gaan.. of het dan oververmoeid/prikkeldheid door ADD is, een soort 'kortsluiting' in mijn hoofd door ADD, of iets wat er helemaal los van staat..?quote:Op zondag 3 mei 2009 13:04 schreef DuJeems het volgende:
Ik zie trouwens wel een verband met ad(h)d.. misschien komt dat omdat bij ad(h)d er een verschil is in bewustzijn (concentratie) door een verschil (sommigen noemen het een defect) in de frontale hersenkwab. (de plek in je hersenen waar oa je besef gerealiseerd wordt zeg maar)
Interessant. Misschien kan iemand die hier een studie over dit onderwerp doet zich hier misschien in verdiepen.
Herkenbaar. Ik heb sinds eind maart '09 last van paniekaanvallen die begonnen met een derealisatiegevoel (zal achteraf getriggerd zijn door hyperventilatie). Ik stond te strijken en zag ineens van alles op me af komen, werd licht in mijn hoofd en had het gevoel geen grip meer op mezelf en de buitenwereld te hebben. Alles leek vreemd en beangstigend. Ik ben toen een eind gaan lopen en durfde niet stil te staan omdat ik het gevoel had dat ik zou "verdwijnen". Ik was werkelijk bang psychotisch te worden. De angst dat er wat mis was met me, het gebrek aan grip op alles, bleef daarna voortdurend bij me. En dat voor iemand die nooit eerder psychische klachten heeft gehad!quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:57 schreef Daboman het volgende:
Ik heb hier ook last van gehad als gevolg van overmatige stress.
Je hebt natuurlijk altijd wel dat je gewoon even in gedachte zit, maar toen voelde de omgeving vreemd en leeg aan. M'n lichaam voelde nog wel als dat van mij, maar de omgeving voelde alsof ik er maar half deel van uit maakte. Alsof er afstand was tussen mij en m'n omgeving. Doodeng. En om het nog enger te maken, er was er die stem in m'n hoofd die heel helder schreeuwde dat ik zou gaan instorten of door zou draaien. Guess what happenedIk heb me na het moment van instorten direct voor langere tijd teruggetrokken uit al m'n verplichtingen. De derealisatieklachten hielden toen ook direct op maar toen bleek dus wel dat ik er heel slecht aan toe was.
Ja ik geloof dat ik beter helemaal geen wiet meer kan nuttigenquote:Op donderdag 3 september 2009 03:51 schreef erikdewaal het volgende:
Even terug te komen op de originele post.
Wat jij hebt is last van stress en en een mogelijke depressie.
Ik heb vroeger als kind daar 2 jaar mee rondgelopen, iedere dag een onwerkelijkheid op school en s'avonds in bed een diepe angst die me heel langzaam overviel todat ik het bijna niet meer uithield en ik moest altijd het llicht aan, in het donker werd het erger. Toen ik 20 was begon het weer opnieuw zo'n anderhalf jaar lang.
Je zal ook wel hyperventilatie hebben, als het erger wordt ga dan meteen naar de dokter toe.
Aan 1299, jij moet eigenlijk nooit meer blowen want daar ben je veel te gevoelig voor, je hebt je zelf een angsstoornis gerookt, het gevoel alsof je in de hel zit met peiken en dalen.
Niet bang ervoor zijn het gaat vanzelf weer over maar het kan wel een tijdje aanhouden, als je positief blijft
en sport gaat het sneller over. Geen alcohol voorlopig.
Je hebt je serotonine huishouding verstoord en mocht je niet beter worden in een paar weken dan kan je altijd nog anti-depressivia vragen aan de huisarts, soms kom je er helaas niet onder uit omdat het gevoel te erg wordt en te lang duurt. (mijn ervaring na 2 jaar ellende)
quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:50 schreef 1299 het volgende:
Een vriend van mij sprak iemand die z'n shit bij dezelfde shop had gehaald en die had exact hetzefde fenomeen. Die heeft er 3 maanden last van gehouden en daarna nooit meer.
Ik denk dat deze shop bespoten rotzooi verkoopt ofzo :/
niet exact maar wel angststoornis en idd vermijdingsgedrag (niet meer dingen gaan doen)quote:Op donderdag 10 september 2009 19:51 schreef EMFL het volgende:
HOI HOI, ik ben een meisje van 18 jaar en heb sinds mijn 15 e te kampen met angststoornissen.
Hoe het allemaal begon...
3 jaar geleden ben ik in Italië opgenomen in het ziekenhuis omdat ik bloed moest spuwen, sindsdien had ik last van een onwerkelijk gevoel. Maar dat ging nadien over... Paar weken nadat ik terug kwam van Italië had ik steeds last van een raar gevoel : angstoornissen zei de dokter. Het ging maar slechter en slechter en ik kreeg ook al last van ziektevrees, maar op een dag ( 2 jaar geleden ongeveer) zat ik met men zus op de brommer en opeens begon ik te dissociëren en ik was helemaal in paniek, net of ik onder invloed was vn drugs, ook al heb ik nog nooit drugs gebruikt. Ik kreeg meer en meer aanvallen, waarbij als ik buiten ging ik gewoon opeens begon te dissocieren en ik gewoon een paniekaanval kreeg.. ik was echt bang, ik ging niet meer buiten, men ma moest me gewoon buiten sleuren. Toen ik eenmaal buiten was was ik zo in paniek, ik was echt mezelf niet meer, alles leek vreemd , anders, net of ik ergens anders was, ik was zo depressief dat ik gewoon niet meer wou leven. Toen kreeg ik medicijnen: alprazolam, haldol en sinequan. Het ging terug super met mij ! Maar sinds deze herfst gaat het weer niet meer zo goed met mij. Ik ben steeds moe, afwezig, vervreemd van mezelf en omgeving, ik filosofeer bij het minste, het is net alsof ik droom, net alsof ik mezelf niet meer ben , net alsof ik dit allemaal niet meemaak, ook ben ik duizelig en lijd ik aan hyperventilatie, ik weet gewoon niet meer wat doen, het is net of ik steeds onder invloed ben... ook al ben ik nuchter![]()
heeft iemand hier ervaring mee?
quote:Op donderdag 10 september 2009 20:05 schreef SOG het volgende:
[..]
niet exact maar wel angststoornis en idd vermijdingsgedrag (niet meer dingen gaan doen)
ik kan iedereen adviseren om naar psychiater en psycholoog in het ziekenhuis te gaan. Ik heb al wat hulpverleners gehad en hier weinig aan gehad. Die mensen in het ziekenhuis zijn denk ik gewoon de beste, ze doen ook onderzoek/publiceren literatuur etc
quote:Op donderdag 10 september 2009 20:15 schreef 1299 het volgende:
Bij mij was het behoorlijk over eigenlijk. Totdat ik een paar dagen terug wat alcohol dronk en nu is het weer vrolijk terug
Hopelijk gaat het binnenkort wederom beter. Voorlopig maar even helemaal stoppen met alcohol. Terwijl ik dat al eeuwen prima kan drinken maarja..
quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 09:35 schreef diginoob het volgende:
Is er trouwens nog een verschil tussen depersonalisatie en derealisatie of is het precies hetzelfde?
Ik heb wel vrijwel altijd dat als ik ziek ben me vervreemd voel van mezelf en de werkelijkheid en in lichte mate heb wat iedereen hier beschrijft. Ik kan het ook hebben bij heftige emoties, als ik zo lang zo verdrietig ben geweest dat ik het contact verlies. Ik ben als de dood voor psychoses en dat soort toestanden dus ik probeer altijd zodra ik dat merk eruit te komen. Soms ga ik maar slapen om ervanaf te zijn, maar als je dan weer wakker wordt kan het nog erger zijn. Met ziek zijn ging het gelukkig altijd vanzelf weer over en als ik te lang in een emotie blijf hangen en ik ga me vervreemd voelen ga ik onmiddellijk wat anders doen, iets rustigs, zodat ik niet 'doordraai'.
quote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:13 schreef Ysa het volgende:
Sinds een half jaar heb ik nu last van derealisatie. Het is ontstaan na een grote paniekaanval en niet meer weggegaan. Eerst wist ik niet wat mij overkwam. Was ook echt bang dat ik een psychose zou krijgen..want zo voelt het echt...alsof je geen grip meer hebt op de realiteit.
Door veel over DP/DR te lezen en doordat ik nog steeds niet ben 'doorgedraaid' weet ik nu dat je hierdoor niet in een psychose terecht komt. Het is super naar en beangstigend, maar je wordt niet gek...
Het is eigenlijk gewoon een automatisch beschermingsmechanisme van je lichaam tegen stress/angst. Helaas werkt dit mechanisme alleen maar meer angst en stress in de hand....
Wat ik zo frustererend vind is dat naar mijn gevoel de DR een op zichzelf staand iets is geworden. Want ook als ik ontspannen ben heb ik er last van, al is het dan wel minder erg. Ik denk ook dat ik gewoon chronisch aan het hyperventileren ben (dit kan trouwens ook terwijl je denkt dat je gewoon goed via je buik ademt), en dat mijn klachten uiteindelijk zullen afnemen wanneer ik weer goed in mijn vel zit. Althans daar hoop ik dan maar op.
Het constant constateren en controleren van je onwerkelijke gevoel werkt in ieder geval alleen maar averechts, dat heb ik wel gemerkt. Het lukt mij alleen niet altijd om 'uit mijn hoofd' te gaan en mijn gedachten hierover te stoppen.
Het beste wat ik kan doen is het proberen te accepteren. Maar stiekem accepteer ik dit helemaal niet....ik wil dit gewoon niet! Ik wil morgen wakker worden en dan ook echt wakker zijn....! De dingen weer echt intens beleven. Dat mijn eigen huis ook echt als 'thuis' voelt.... Mij niet meer zo verloren voelen.... Gewoon weer mijzelf zijn....
Elke dag dat ik dit heb, raak ik voor mijn gevoel steeds meer verwijderd van mijn oude ik. Hoop dat ik straks nog weet wie ik eigenlijk ben.....
Wow gozer, ik heb echt precies hetzelfde gehad en ook door blowen. Een heel bizar gevoel! Heb t precies een jaar geleden gehad en sindsdien heb ik met blowen anderen problemen gekregen geloof ik.. heb namelijk, niet altijd, wanneer ik geblowt heb, geen idee meer wat ik aan t doen ben of wat ik zeg, t lijkt allemaal automatisch te gaan. Moeilijk uit te leggen.. maar t voelt alsof ik mezelf niet meer onder controle heb en daar word ik dan angstig van. Wiet is behoorlijke crap maar wanneer ik er geen last van heb, oh zo relaxt!quote:Op dinsdag 15 september 2009 09:45 schreef 1299 het volgende:
Bij mij is het weer een heel stuk minder gewordenMaar voolopig geen alcohol meer dus
En hoe is t als je je zo voelt om sociaal contact te hebben? Ik heb constant het gevoel alsof ik heel vaag aan t praten ben en vaak weet ik niet eens wat ik moet zeggen.. Dit heb ik overigens als ik geblowt heb en vaak de dag erna nog. Daarna wordt het weer minder en maak ik me ook een stuk minder zorgen daarover.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:44 schreef 1299 het volgende:
Ik snap wat je bedoeld. Alsof je een mannetje bent die een machine bestuurd, en die machine ben je zelf. Je beseft wel wat je doet maar het is erg surreel.
Ik heb er nog steeds last van overigens. 2 weken terug had ik op een hele dag verspreid 3 biertjes op en bij het laatste biertje opeens poef weer helemaal uit de realiteit.
Nu 2 weken niks meer gedronken en nu gaat het een stuk beter. Ik ben blij als ik weer fatsoenlijk een biertje kan drinken zonder deze shit.
Ik had ook het gevoel recent dat alles echt veel te heavy was ofzo. Alsof alles teveel input is. Je kan het niet meer bolwerken met je brein omdat er teveel informatie en gevoel binnenkomt ofzo. Vaag.
Dat mediteren zou ik nou niet al te zeer aanprijzen, zeker omdat je dan verder kunt wegdromen of zelfs in een psychose kunt raken als je het verkeerd doet.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:24 schreef Nee het volgende:
Derealisatie is vaak een gevolg van overbelasting aan impulsen tijdens een trip of een stress toestand, verschilt natuurlijk ook per persoon.
Zou het geen idee zijn om eens te mediteren? Probeer te focussen op geluiden en andere sterke zintuigelijke waarneming; wandeling door het bos, muziek luisteren. Ik denk persoonlijk dat dit gevoel een oorzaak is van een dissociatieve toestand tussen de realiteit en het bewustzijn, waarbij het bewustzijn niet meer in contact is met het moment zelf. Logischerwijs is dan goed om je aandacht te richten in het 'nu'. Althans, dat heeft bij mij veel geholpen.
Succes!
Het is een algemeen bekende psychiatrische stoornis, maar (in de meeste gevallen) ook een heel veel voorkomend symptoom bij o.a. angst en depressie. Ik trek er echt m'n wenkbrauwen bij op als een psychiater niet zou weten wat het is. Of bedoelde dat ze nog niet goed weten hoe het te verklaren is? Daar kan ik me iets bij indenken, wat als je het niet hebt (gehad) dan is het heel moeilijk voorstelbaar.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:02 schreef johndodo het volgende:
Is dit eigenlijk een echte "aandoening"? Want als ik dit soort dingen vertel bij een psychiater weet zij niet wat het is. Terwijl er toch best veel mensen lijken te zijn die hetzelfde zeggen.
dit kon net zo goed van mij zijn, ik herken allesquote:Op zondag 18 oktober 2009 16:11 schreef butterfly21 het volgende:
ik heb ook last van die gevoelens vandaag lees ik voor het eerst dat het dus bij meer mensen voor komt en hoe het heet.
Ik heb ook last van hyperventilatie dus ikhoop dat het daar aan ligt.
Ik wil ook niet alleen zijn want dan krijg ik het gevoel erger.
En iedereen zegt wel zo makkelijk ga naar de huisarst maar hoe leg je het aan ieman uit die niet weet hoe het voelt
Zijn er ook mensen die het zelf opgelost hebben en hebben jullie ook tips??
En nee ik gebruik geen drugs.
Ik had het vroeger toen ik klein was al. Dat was heeeeeel af en toe.
Toen kreeg ik het weer toen ik een nacht niet had geslapen. en nu na een paar jaar heb ik ut iedere dag
quote:Echt opvallend dat dit topic nog speelt. Ben dit topic al eens eerder tegengekomen toen ik zelf ook pas deze symptonen ondervond - bijna een jaar geleden. Ik Denk nu dat 10 maanden lang bij mij hetzelfde aan de gang is met nog wat andere bijverschijnselen.
Het begon allemaal met één keer één slechte ervaring met drugs, in mijn geval spacecake. Vorig jaar oktober spacecake gegeten, in een redelijke badtrip gekomen. Het viel opzich nog wel mee - met een bekende als een halve zool door de stad gelopen tot het uitgewerkt was. 'S avonds toen het uitgewerkt leek te zijn nog wel een paar keer last gehad van het 'gevoel' alsof de drugs net begint te werken - zeg maar het moment dat je je realiseert dat het inslaat maar verder toen geen aandacht aan besteed. De maanden daarna ging alles opzich prima maar ik voelde me wel langzaam wat afweziger, leger, maar op dat moment viel het mezelf niet op. Af en toe had ik ineens hetzelfde gevoel van toen wanneer de drugs weer begon te werken voor een paar seconden maar dat wuifde ik toen weg voor mezelf zodat ik er niet bij stil hoefde te staan(hoewel ik er wel lichtelijk angstig van werd) -Zelf zat ik op dat moment persoonlijk in een lastige situatie, veel negatieve dingen achter de rug - niet lekker in mijn vel beetje de draad kwijt in het leven. Eigenlijk was dat niet echt iets wat bij mij paste omdat ik juist eerder positief ben ingesteld maar op dat moment waren er zoveel veranderingen die niet gunstig voor mij uitpakte die misschien toen allemaal teveel werden of samenkwamen.
Anyhow - toen kwam nieuwjaarsnacht, beetje teveel gedronken - voelde me die dag al wat minder omdat mijn leven niet echt eruit zag als ik het graag had willen zien en een feestelijke dag benadrukt dat altijd nog wat meer. (achteraf gezien voelde ik me al wat afwezig in die tijd maar op dat moment deed het mij niet zoveel). De ochtend na nieuw jaar begon eigenlijk de ellende. Ik kreeg last van hartkloppingen en combinatie hyperventilatie - ik werd duizelig en benauwd en ik was eigenlijk totaal in panic-modus. Gelukkig was ik met familie die wel wisten wat ze moesten doen en eigenlijk heb ik heel die dag daar last van gehad. De twee weken erna waren een hel. Ik had toen constant het gevoel weer van dat moment na/tijdens die spacecake - afwisselend met het gevoel dat de 'drug' net begon te werken en gewoon een total afwezigheid - alsof je jezelf ziet lopen gevoel, spectator bent, in een film zit noem maar op. Mijn reactie was hierop dat ik eigenlijk heel erg angstig werd voor alles wat ik moest doen - ik ging enorm op mezelf letten. Op mijn handen(ik voelde me vervreemd) - op alles wat ik voelde om alles maar proberen in de hand te houden. Eigenlijk was het veilige gevoel van 'lekker' in je vel zitten totaal weg( de veiligheid en het vetrouwen van je zintuigen en je lichaam). Ik herken dan ook alle bovengenoemde dingen enorm. Het begin was het ergst - het gevoel dat je in een film zit, dat alles aan je voorbij gaat, zelf had ik ook heel erg het gevoel alsof alles wat ik mee maakte heel snel ging. Ik voelde me raar - alsof zintuigen out of touch waren met mijn lichaam en met de realiteit (niet dat ik hallucinaties heb meegemaakt maar toch altijd bang om de realiteit te verliezen) In eerste instantie werd ik vooral angstig - angstig om dingen te ondernemen, op drukke plekken te komen, want ik was constant aan het 'checken' of alles wel goed met mezelf ging of ik wel 'aanwezig' was en constant op elk detail aan het letten of mijn zintuigen wel 'klopte' (bang om controle te verliezen). Maar ook het idee dat ik me 'raar' voelde en totaal niet mijn vinger erop kon leggen dat alles 'anders' voelde was echt zeer storend.
Mijn moeder (ben zelf begin 20 en woon nog thuis) dwong me eigenlijk om zoveel mogelijk te ondernemen en bezig te blijven. Want het liefst wilde ik eigenlijk niks meer ondernemen. Maar door juist weer 'normale' dingen te doen kon ik de draad steeds beter oppakken. De maanden daarna heb ik mijn leven weer 'normaal' proberen op te pakken. De afwezigheid bleef in het begin vooral heel sterk. Het was bijna onmogelijk geworden om van dingen te kunnen genieten want ik voelde me zo afwezig of juist angstig om me te kunnen laten gaan. Toch ben ik wel weer gaan werken - alle normale dingen weer gaan doen. Het was wel echt lastig - constant het gevoel alsof je in een tunnel zit alsof dingen snel gaan. Maar ook dingen vergeten en geen focus van hetgeen waar mee je juist bezig was.
Eigenlijk ben ik op deze manier maanden doorgegaan vanaf Januari tot nu en ik kan nu sinds een maand pas zeggen dat het structureel beter gaat (minder ups en downs dan voorheen), dat alle klachten afnemen. Ik voel nu echt verbetering en waarom? Ik ben nu steeds meer erop uit gegaan - meer leuke dingen gaan doen, meer onder de mensen - weer mezelf toelaten om van dingen te (proberen) genieten. Daarnaast heb ik mijn persoonlijke situatie enorm proberen te verbeteren - hard gewerkt, financiële stabiliteit, sporten, sociale contacten, dingen plannen voor een toekomstige studie etc. alle dingen die het leven boeiend kunnen maken. Om nou te zeggen dat ik nu 100% genezen ben van dit alles. Eigenlijk totaal niet, ik heb ook niet het gevoel dat het helemaal weg zal gaan ooit. Maar het is nu voor mijn gevoel in een fase waar ik 'bijna' geen last meer van heb. Ik denk wel dat ik er verstandig aan doe om nog een psycholoog in te schakelen en mogelijk een haptonoom (en dit had ik misschien eerder moeten doen) o.i.d. om gewoon voor dat extra beetje te zorgen waar je wellicht anders niet kan komen(onderbewuste).
Al met al denk ik dat bij mij persoonlijk veel komt door het onderbewuste - negatieve gevoelens die ik niet echt verwerkt had die er voor zorgde dat ik gewoon het contact met de wereld kwijt raakte en drugs was voor mij gewoon de trigger (ook al was het eenmalig). Wat mij door de periode heen het meest heeft geholpen is praten met mensen - vrienden en bekenden. Wat ook hielp was het stoppen met mezelf te behandelen als een psychisch patiënt ook al voelde dat af en toe wel zo. Het is ok jezelf erkenning te geven dat je de klachten ondervindt maar je kan ook te ver gaan door er onnodig in te blijven zitten of jezelf dingen aan te praten (been there done that). M.a.w. praat erover en zoek hulp - ga dingen doen zorg dat je weer dichter bij jezelf komt (wat zijn je motivaties, wie ben je, waar hou je van, waar geniet je van) want uiteindelijk ga je dan jezelf ook weer dichter bij jezelf 'voelen'.
Eigenlijk had ik nog veel meer op willen schrijven over de ervaringen die ik heb gehad ermee maar aangezien ik al zoveel heb neergeknald vind ik het wel even prima
ja ikquote:Op donderdag 24 december 2009 15:53 schreef Cumshooter het volgende:
Bij mij heb ik er meestal geen last van, tenzij ik in een drukke omgeving ben.
wie herkent dit? want ik weet niet zeker of dat het is. niemand het helemaal perfect te omschrijven
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |