Héél herkenbaar, met name het 's nachts wakkerschrikken.. om die reden probeer ik nooit té vroeg te gaan slapen, omdat ik dan zeker weet dat ik midden in de nacht wakker word..quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:31 schreef milagro het volgende:
Wat mij helpt, Maartel, is op het moment dat ik dat onwerkelijke gevoel voel opkomen, iets heel triviaals doen, thee zetten, opruimen, strijken desnoods midden in de nacht, kledingkast leegmaken en opnieuw netjes indelen, whatever dus... ik krijg het meestal bij donker weer, of wanneer ik 's nachts na amper 1 uur slapen plots wakker schrik (ik hyperventileer in mijn slaap) , dan zie ik dat het pas 01.30 is of zo en dus er nog uren aan donkerte voor me liggen en wordt het paniekgevoel waar ik al meteen mee wakker werd nog erger, totdat ik me zelf ' verman' , letterlijk hardop mezelf toespreek "kom op, je weet wat het is, en je weet ook hoe je er tegen te verzetten" en dan ga ik dus iets suffigs doen, en dan zakt het meteen, ws simpelweg omdat je dan je ademhaling weer tot niveau suf, dus rustig, terugbrengt.
ik ga ook niet meer voor 12 uur 's nachs slapenquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:38 schreef Maartel het volgende:
[..]
Héél herkenbaar, met name het 's nachts wakkerschrikken.. om die reden probeer ik nooit té vroeg te gaan slapen, omdat ik dan zeker weet dat ik midden in de nacht wakker word..
Met betrekking tot hyperventilatie/paniek pas ik dergelijke 'trucjes' al toe, en dat werkt ook wel een heel eind..
Maar wat betreft het onwerkelijke gevoel lijkt niets van dat te helpen.. ik heb een hele week gewoon doorgewerkt (afleiding genoeg dus) en er is geen moment geweest dat ik alles weer even helder zag..
Lees ik hierin goed dat het 'negeren' toch de beste manier is om er vanaf te komen?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:45 schreef milagro het volgende:
maar die onwerkelijkheidstoestanden, zo ver komt het dus niet meer omdat ik meteen ingrijp en er niet meer in 'meega' ...
Aan de andere kant zullen natuurlijke remmingen om zoiets na te laten er wel minder zijn.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:59 schreef Escaflowne het volgende:
[..]
Misschien in combinatie met een ernstige depressie dat het zover kan komen, maar niet louter en alleen door depersonalisatie/derealisatie ervaringen denk ik.
Ik ga er nu heen..quote:Op zondag 21 oktober 2007 23:25 schreef MNR het volgende:
Ben je inmiddels al bij je huisarts langsgeweest? (heb niet het hele topic doorgelezen, maar dat wilde je in eerste instantie niet doen, toch?)
@Maartel: succes op je werk morgen. Mijn tip: probeer, voor zover dat mogelijk is, zoveel mogelijk stressfactoren te vermijden
Angst is erg belangrijk als trigger van dr en voor sommigen de enige.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 13:35 schreef milagro het volgende:
het gaat er niet om dat die mensen met een oplossing aankomen, of zo, het gaat erom dat je even een stem hoort, een vertrouwde stem, je moet dan ook niet over die ansgt doorzagen, beter praat je juist over iets heel anders.... je moet die cirkel van angst doorbreken daar gaat het om.. en als dat met triviale dingetjes niet lukt,is soms even een stem horen , een praatje poep kunnen maken wel de manier.
ik heb het over wat je op dát specifieke moment voelt, en dat is angst.quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:24 schreef Causa het volgende:
[..]
Angst is erg belangrijk als trigger van dr en voor sommigen de enige.
Maar het niet het enige.
Chemie is er bijvoorbeeld ook 1.
Lichamelijk probleem is er ook 1.
En het kan ook gezellig met z'n allen jongleren.
Deze post is geen verbetering maar toevoeging.
ohquote:Op maandag 22 oktober 2007 10:06 schreef milagro het volgende:
[..]
ik heb het over wat je op dát specifieke moment voelt, en dat is angst.
angst dus niet als trigger maar als resultaat van welke trigger dan ook
Ik begrijp dat niet, mijn huisarts neemt me altijd serieus. Die zou me niet met zo'n suf adviesje naar huis sturen. Al zouden ademhalingsoefeningen wel een goede uitkomst bieden.quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:18 schreef Maartel het volgende:
Volgens de huisarts is het chronische hyperventilatie die ik in stand houd door het krampachtig te onderdrukken..
Da's een lastige, want in het verleden gingen m'n klachten vaak met me op de loop en kreeg ik juist de tip me er wat meer 'over heen te zetten'... en nou schijnt het onderdrukken juist weer voor meer stress te zorgen![]()
het kwam ms idd wel wat rottig zijn strot uit, maar de huisarts had wel een punt, denk ik.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:09 schreef MNR het volgende:
[..]
Ik begrijp dat niet, mijn huisarts neemt me altijd serieus. Die zou me niet met zo'n suf adviesje naar huis sturen. Al zouden ademhalingsoefeningen wel een goede uitkomst bieden.
Is geen suf adviesje.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:09 schreef MNR het volgende:
[..]
Ik begrijp dat niet, mijn huisarts neemt me altijd serieus. Die zou me niet met zo'n suf adviesje naar huis sturen. Al zouden ademhalingsoefeningen wel een goede uitkomst bieden.
Nouja, het was maar een samenvatting..quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:09 schreef MNR het volgende:
[..]
Je post kwam op mij over als: "dit is de oorzaak en ik moet me er maar overheen zetten". Maar als je het zo neerzet, komt het heel anders over. Dus daarom dusquote:Op maandag 22 oktober 2007 13:04 schreef Maartel het volgende:
Nouja, het was maar een samenvatting..
Hij stelde ook nog voor dat ik eventueel aan de (kalmerende) medicatie kan (ben niet zo'nfan van medicijnen,los liever de oorzaak op), of naar een haptonoom.. Dat laatste is misschien nog wel een optie, maar vooral op lange termijn.. Hoe ik binnen een paar dagen weer aan het werk kom is een ander verhaal.. want het drukmaken óver m'n klachten zal het geen goed hebben gedaan, maar de klachten moeten in de eerste plaats toch ook ergens vandaan zijn gekomen..
Maar waaruit concludeer je dat de huisarts mij niet serieus neemt? Is hyperventilatie geen reëele verklaring?
Dat 'gewoon negeren' is alleen zo f*cking moeilijk als je het de hele dag voeltquote:Op maandag 22 oktober 2007 13:37 schreef milagro het volgende:
dat werkt ook niet 1,2,3 , hè, maar na een paar dagen wel, niet op focussen , niet steeds tegen jezelf zeggen "het is nog steeds niet weg" , gewoon negeren, en via je buik blijven ademhalen, en vooral over van alles praten maar niet over dit, dus wegwezen hier, jij
quote:Op maandag 22 oktober 2007 15:02 schreef Nee het volgende:
Ik heb het ook af en toe, en het voelt vreemd aan maar ook best fijn, alsof je geest een zichzelf zuivert van alle stress en problemen.
Speculeren is veel leukerquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 00:19 schreef WrineX-Joske het volgende:
Heeft de huispsychiater KonnieKipke hier al gereageerd?
Hey,quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 19:22 schreef Vandaag... het volgende:
uit een belgische site over allerhande stoornissen,hele goede tips voor het moment van depersonalisatie:
1. Probeer zo alert mogelijk te blijven, door jezelf op de omgeving te concentreren. Kijk rondom je, benoem de dingen die je ziet, luister naar de geluiden die je hoort, raak iets aan en blijf je bewust van je eigen lichaam.
2. Alles wat je kan doen om het contact met 'hier en nu' te verstevigen helpt. Dit kan voor verschillende mensen iets anders betekenen. Voorbeelden:
- buiten gaan wandelen in de frisse lucht
- je handen onder koud water steken en je gezicht nat maken § naar rustgevende muziek luisteren
- iemand aanspreken
- jezelf niet afzonderen
- dingen of foto's bekijken die je dierbaar zijn
- je geconcentreerd op iets richten zoals tekenen of handwerk
- iets warm of koud drinken
3. Erken deze gevoelens, negeer ze niet. Probeer zo alert mogelijk te blijven en te accepteren wat er gebeurt. Maak de situatie niet erger door jezelf zorgen te maken of jezelf nog meer onder spanning te zetten. Spreek tegen jezelf, zeg wie je bent, waar je bent, welke dag en uur het is. Kalmeer jezelf en zeg iets in de trant van: 'die gevoelens zijn er weer, maar ik hoef me niet ongerust te maken, ze zullen weer voorbij gaan, alles is veilig'.
4. Indien nodig let op je ademhaling. Je adem inhouden of heel snel beginnen ademen zal je angstiger maken.
5. Vermijd naar één punt te staren en daardoor helemaal weg te zakken.
6. Houd een dagboek bij en noteer wanneer die gevoelens zich voordoen. Probeer na te gaan of er een patroon is. In welke situaties komen ze het meest voor, op welke tijdstippen en op welke plaatsen. Wat was je aan het doen? Waar dacht je aan op dat moment?
hey,quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 20:28 schreef InMyWorld het volgende:
[..]
Hey,
kan je mij zeggen van welke site je dit gehaald hebt?
Ik ben zo bang elke keer door die gevoelens en heb er 24/7 last van...vaak nog erger als ik moe ben en raak er vaak door in paniek...en ik vraag me dan altijd af waar ik dit door heb gekregen
Dit wat jij noteert ga ik echt proberen...heb jij er zelf ervaring mee?
Ik hoor t wel![]()
De herkomst lijkt me niet van belang: ik denk zeker dat de adviezen werken.quote:Op zondag 28 oktober 2007 23:58 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
hey,
bij mij werkt dat lijstje wel, al is het maar omdat het wat handvaten geeft op momenten dat ik die zelf niet kan bedenken. Ik weet de site niet meer, heb het zelf ooit in een word document geplakt.
Sterkte ermee !
Hey vandaag...en kees22quote:Op maandag 29 oktober 2007 00:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De herkomst lijkt me niet van belang: ik denk zeker dat de adviezen werken.
Ik heb erg makkelijk praten, want ik heb er maar een paar keer een beetje last van gehad. Maar het belangrijkste lijkt me, om je niet gek te laten maken door je gevoelens. En de adviezen die door Vandaag worden gegeven, zijn daarvoor heel nuttig.
Sterkte, doe rustig aan!
Bang?quote:Op zondag 4 november 2007 09:02 schreef KonnieKipke het volgende:
Als psychiater i.o. word ik er gewoon bang van welke diagnoses er hier over tafel gaan
dusssss.........quote:Op zondag 4 november 2007 09:02 schreef KonnieKipke het volgende:
Als psychiater i.o. word ik er gewoon bang van welke diagnoses er hier over tafel gaan
Je klachten zouden kunnen passen bij hyperventilatie / depersonalisatie en derealisatie.
Belangrijk is om lichamelijke oorzaken uit te sluiten, dus ga gewoon naar de huisarts.
Als je een paniekstoornis hebt, is een SSRI aan te bevelen en een vorm van gesprekstherapie.
Maar zoals hier al is genoemd zijn er tal van psychiatrische aandoeningen waarbij dit soort klachten kunnen voorkomen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |