Ja ik geloof dat ik beter helemaal geen wiet meer kan nuttigenquote:Op donderdag 3 september 2009 03:51 schreef erikdewaal het volgende:
Even terug te komen op de originele post.
Wat jij hebt is last van stress en en een mogelijke depressie.
Ik heb vroeger als kind daar 2 jaar mee rondgelopen, iedere dag een onwerkelijkheid op school en s'avonds in bed een diepe angst die me heel langzaam overviel todat ik het bijna niet meer uithield en ik moest altijd het llicht aan, in het donker werd het erger. Toen ik 20 was begon het weer opnieuw zo'n anderhalf jaar lang.
Je zal ook wel hyperventilatie hebben, als het erger wordt ga dan meteen naar de dokter toe.
Aan 1299, jij moet eigenlijk nooit meer blowen want daar ben je veel te gevoelig voor, je hebt je zelf een angsstoornis gerookt, het gevoel alsof je in de hel zit met peiken en dalen.
Niet bang ervoor zijn het gaat vanzelf weer over maar het kan wel een tijdje aanhouden, als je positief blijft
en sport gaat het sneller over. Geen alcohol voorlopig.
Je hebt je serotonine huishouding verstoord en mocht je niet beter worden in een paar weken dan kan je altijd nog anti-depressivia vragen aan de huisarts, soms kom je er helaas niet onder uit omdat het gevoel te erg wordt en te lang duurt. (mijn ervaring na 2 jaar ellende)
quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:50 schreef 1299 het volgende:
Een vriend van mij sprak iemand die z'n shit bij dezelfde shop had gehaald en die had exact hetzefde fenomeen. Die heeft er 3 maanden last van gehouden en daarna nooit meer.
Ik denk dat deze shop bespoten rotzooi verkoopt ofzo :/
niet exact maar wel angststoornis en idd vermijdingsgedrag (niet meer dingen gaan doen)quote:Op donderdag 10 september 2009 19:51 schreef EMFL het volgende:
HOI HOI, ik ben een meisje van 18 jaar en heb sinds mijn 15 e te kampen met angststoornissen.
Hoe het allemaal begon...
3 jaar geleden ben ik in Italië opgenomen in het ziekenhuis omdat ik bloed moest spuwen, sindsdien had ik last van een onwerkelijk gevoel. Maar dat ging nadien over... Paar weken nadat ik terug kwam van Italië had ik steeds last van een raar gevoel : angstoornissen zei de dokter. Het ging maar slechter en slechter en ik kreeg ook al last van ziektevrees, maar op een dag ( 2 jaar geleden ongeveer) zat ik met men zus op de brommer en opeens begon ik te dissociëren en ik was helemaal in paniek, net of ik onder invloed was vn drugs, ook al heb ik nog nooit drugs gebruikt. Ik kreeg meer en meer aanvallen, waarbij als ik buiten ging ik gewoon opeens begon te dissocieren en ik gewoon een paniekaanval kreeg.. ik was echt bang, ik ging niet meer buiten, men ma moest me gewoon buiten sleuren. Toen ik eenmaal buiten was was ik zo in paniek, ik was echt mezelf niet meer, alles leek vreemd , anders, net of ik ergens anders was, ik was zo depressief dat ik gewoon niet meer wou leven. Toen kreeg ik medicijnen: alprazolam, haldol en sinequan. Het ging terug super met mij ! Maar sinds deze herfst gaat het weer niet meer zo goed met mij. Ik ben steeds moe, afwezig, vervreemd van mezelf en omgeving, ik filosofeer bij het minste, het is net alsof ik droom, net alsof ik mezelf niet meer ben , net alsof ik dit allemaal niet meemaak, ook ben ik duizelig en lijd ik aan hyperventilatie, ik weet gewoon niet meer wat doen, het is net of ik steeds onder invloed ben... ook al ben ik nuchter![]()
heeft iemand hier ervaring mee?
quote:Op donderdag 10 september 2009 20:05 schreef SOG het volgende:
[..]
niet exact maar wel angststoornis en idd vermijdingsgedrag (niet meer dingen gaan doen)
ik kan iedereen adviseren om naar psychiater en psycholoog in het ziekenhuis te gaan. Ik heb al wat hulpverleners gehad en hier weinig aan gehad. Die mensen in het ziekenhuis zijn denk ik gewoon de beste, ze doen ook onderzoek/publiceren literatuur etc
quote:Op donderdag 10 september 2009 20:15 schreef 1299 het volgende:
Bij mij was het behoorlijk over eigenlijk. Totdat ik een paar dagen terug wat alcohol dronk en nu is het weer vrolijk terug
Hopelijk gaat het binnenkort wederom beter. Voorlopig maar even helemaal stoppen met alcohol. Terwijl ik dat al eeuwen prima kan drinken maarja..
quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 09:35 schreef diginoob het volgende:
Is er trouwens nog een verschil tussen depersonalisatie en derealisatie of is het precies hetzelfde?
Ik heb wel vrijwel altijd dat als ik ziek ben me vervreemd voel van mezelf en de werkelijkheid en in lichte mate heb wat iedereen hier beschrijft. Ik kan het ook hebben bij heftige emoties, als ik zo lang zo verdrietig ben geweest dat ik het contact verlies. Ik ben als de dood voor psychoses en dat soort toestanden dus ik probeer altijd zodra ik dat merk eruit te komen. Soms ga ik maar slapen om ervanaf te zijn, maar als je dan weer wakker wordt kan het nog erger zijn. Met ziek zijn ging het gelukkig altijd vanzelf weer over en als ik te lang in een emotie blijf hangen en ik ga me vervreemd voelen ga ik onmiddellijk wat anders doen, iets rustigs, zodat ik niet 'doordraai'.
quote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:13 schreef Ysa het volgende:
Sinds een half jaar heb ik nu last van derealisatie. Het is ontstaan na een grote paniekaanval en niet meer weggegaan. Eerst wist ik niet wat mij overkwam. Was ook echt bang dat ik een psychose zou krijgen..want zo voelt het echt...alsof je geen grip meer hebt op de realiteit.
Door veel over DP/DR te lezen en doordat ik nog steeds niet ben 'doorgedraaid' weet ik nu dat je hierdoor niet in een psychose terecht komt. Het is super naar en beangstigend, maar je wordt niet gek...
Het is eigenlijk gewoon een automatisch beschermingsmechanisme van je lichaam tegen stress/angst. Helaas werkt dit mechanisme alleen maar meer angst en stress in de hand....
Wat ik zo frustererend vind is dat naar mijn gevoel de DR een op zichzelf staand iets is geworden. Want ook als ik ontspannen ben heb ik er last van, al is het dan wel minder erg. Ik denk ook dat ik gewoon chronisch aan het hyperventileren ben (dit kan trouwens ook terwijl je denkt dat je gewoon goed via je buik ademt), en dat mijn klachten uiteindelijk zullen afnemen wanneer ik weer goed in mijn vel zit. Althans daar hoop ik dan maar op.
Het constant constateren en controleren van je onwerkelijke gevoel werkt in ieder geval alleen maar averechts, dat heb ik wel gemerkt. Het lukt mij alleen niet altijd om 'uit mijn hoofd' te gaan en mijn gedachten hierover te stoppen.
Het beste wat ik kan doen is het proberen te accepteren. Maar stiekem accepteer ik dit helemaal niet....ik wil dit gewoon niet! Ik wil morgen wakker worden en dan ook echt wakker zijn....! De dingen weer echt intens beleven. Dat mijn eigen huis ook echt als 'thuis' voelt.... Mij niet meer zo verloren voelen.... Gewoon weer mijzelf zijn....
Elke dag dat ik dit heb, raak ik voor mijn gevoel steeds meer verwijderd van mijn oude ik. Hoop dat ik straks nog weet wie ik eigenlijk ben.....
Wow gozer, ik heb echt precies hetzelfde gehad en ook door blowen. Een heel bizar gevoel! Heb t precies een jaar geleden gehad en sindsdien heb ik met blowen anderen problemen gekregen geloof ik.. heb namelijk, niet altijd, wanneer ik geblowt heb, geen idee meer wat ik aan t doen ben of wat ik zeg, t lijkt allemaal automatisch te gaan. Moeilijk uit te leggen.. maar t voelt alsof ik mezelf niet meer onder controle heb en daar word ik dan angstig van. Wiet is behoorlijke crap maar wanneer ik er geen last van heb, oh zo relaxt!quote:Op dinsdag 15 september 2009 09:45 schreef 1299 het volgende:
Bij mij is het weer een heel stuk minder gewordenMaar voolopig geen alcohol meer dus
En hoe is t als je je zo voelt om sociaal contact te hebben? Ik heb constant het gevoel alsof ik heel vaag aan t praten ben en vaak weet ik niet eens wat ik moet zeggen.. Dit heb ik overigens als ik geblowt heb en vaak de dag erna nog. Daarna wordt het weer minder en maak ik me ook een stuk minder zorgen daarover.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:44 schreef 1299 het volgende:
Ik snap wat je bedoeld. Alsof je een mannetje bent die een machine bestuurd, en die machine ben je zelf. Je beseft wel wat je doet maar het is erg surreel.
Ik heb er nog steeds last van overigens. 2 weken terug had ik op een hele dag verspreid 3 biertjes op en bij het laatste biertje opeens poef weer helemaal uit de realiteit.
Nu 2 weken niks meer gedronken en nu gaat het een stuk beter. Ik ben blij als ik weer fatsoenlijk een biertje kan drinken zonder deze shit.
Ik had ook het gevoel recent dat alles echt veel te heavy was ofzo. Alsof alles teveel input is. Je kan het niet meer bolwerken met je brein omdat er teveel informatie en gevoel binnenkomt ofzo. Vaag.
Dat mediteren zou ik nou niet al te zeer aanprijzen, zeker omdat je dan verder kunt wegdromen of zelfs in een psychose kunt raken als je het verkeerd doet.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:24 schreef Nee het volgende:
Derealisatie is vaak een gevolg van overbelasting aan impulsen tijdens een trip of een stress toestand, verschilt natuurlijk ook per persoon.
Zou het geen idee zijn om eens te mediteren? Probeer te focussen op geluiden en andere sterke zintuigelijke waarneming; wandeling door het bos, muziek luisteren. Ik denk persoonlijk dat dit gevoel een oorzaak is van een dissociatieve toestand tussen de realiteit en het bewustzijn, waarbij het bewustzijn niet meer in contact is met het moment zelf. Logischerwijs is dan goed om je aandacht te richten in het 'nu'. Althans, dat heeft bij mij veel geholpen.
Succes!
Het is een algemeen bekende psychiatrische stoornis, maar (in de meeste gevallen) ook een heel veel voorkomend symptoom bij o.a. angst en depressie. Ik trek er echt m'n wenkbrauwen bij op als een psychiater niet zou weten wat het is. Of bedoelde dat ze nog niet goed weten hoe het te verklaren is? Daar kan ik me iets bij indenken, wat als je het niet hebt (gehad) dan is het heel moeilijk voorstelbaar.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:02 schreef johndodo het volgende:
Is dit eigenlijk een echte "aandoening"? Want als ik dit soort dingen vertel bij een psychiater weet zij niet wat het is. Terwijl er toch best veel mensen lijken te zijn die hetzelfde zeggen.
dit kon net zo goed van mij zijn, ik herken allesquote:Op zondag 18 oktober 2009 16:11 schreef butterfly21 het volgende:
ik heb ook last van die gevoelens vandaag lees ik voor het eerst dat het dus bij meer mensen voor komt en hoe het heet.
Ik heb ook last van hyperventilatie dus ikhoop dat het daar aan ligt.
Ik wil ook niet alleen zijn want dan krijg ik het gevoel erger.
En iedereen zegt wel zo makkelijk ga naar de huisarst maar hoe leg je het aan ieman uit die niet weet hoe het voelt
Zijn er ook mensen die het zelf opgelost hebben en hebben jullie ook tips??
En nee ik gebruik geen drugs.
Ik had het vroeger toen ik klein was al. Dat was heeeeeel af en toe.
Toen kreeg ik het weer toen ik een nacht niet had geslapen. en nu na een paar jaar heb ik ut iedere dag
quote:Echt opvallend dat dit topic nog speelt. Ben dit topic al eens eerder tegengekomen toen ik zelf ook pas deze symptonen ondervond - bijna een jaar geleden. Ik Denk nu dat 10 maanden lang bij mij hetzelfde aan de gang is met nog wat andere bijverschijnselen.
Het begon allemaal met één keer één slechte ervaring met drugs, in mijn geval spacecake. Vorig jaar oktober spacecake gegeten, in een redelijke badtrip gekomen. Het viel opzich nog wel mee - met een bekende als een halve zool door de stad gelopen tot het uitgewerkt was. 'S avonds toen het uitgewerkt leek te zijn nog wel een paar keer last gehad van het 'gevoel' alsof de drugs net begint te werken - zeg maar het moment dat je je realiseert dat het inslaat maar verder toen geen aandacht aan besteed. De maanden daarna ging alles opzich prima maar ik voelde me wel langzaam wat afweziger, leger, maar op dat moment viel het mezelf niet op. Af en toe had ik ineens hetzelfde gevoel van toen wanneer de drugs weer begon te werken voor een paar seconden maar dat wuifde ik toen weg voor mezelf zodat ik er niet bij stil hoefde te staan(hoewel ik er wel lichtelijk angstig van werd) -Zelf zat ik op dat moment persoonlijk in een lastige situatie, veel negatieve dingen achter de rug - niet lekker in mijn vel beetje de draad kwijt in het leven. Eigenlijk was dat niet echt iets wat bij mij paste omdat ik juist eerder positief ben ingesteld maar op dat moment waren er zoveel veranderingen die niet gunstig voor mij uitpakte die misschien toen allemaal teveel werden of samenkwamen.
Anyhow - toen kwam nieuwjaarsnacht, beetje teveel gedronken - voelde me die dag al wat minder omdat mijn leven niet echt eruit zag als ik het graag had willen zien en een feestelijke dag benadrukt dat altijd nog wat meer. (achteraf gezien voelde ik me al wat afwezig in die tijd maar op dat moment deed het mij niet zoveel). De ochtend na nieuw jaar begon eigenlijk de ellende. Ik kreeg last van hartkloppingen en combinatie hyperventilatie - ik werd duizelig en benauwd en ik was eigenlijk totaal in panic-modus. Gelukkig was ik met familie die wel wisten wat ze moesten doen en eigenlijk heb ik heel die dag daar last van gehad. De twee weken erna waren een hel. Ik had toen constant het gevoel weer van dat moment na/tijdens die spacecake - afwisselend met het gevoel dat de 'drug' net begon te werken en gewoon een total afwezigheid - alsof je jezelf ziet lopen gevoel, spectator bent, in een film zit noem maar op. Mijn reactie was hierop dat ik eigenlijk heel erg angstig werd voor alles wat ik moest doen - ik ging enorm op mezelf letten. Op mijn handen(ik voelde me vervreemd) - op alles wat ik voelde om alles maar proberen in de hand te houden. Eigenlijk was het veilige gevoel van 'lekker' in je vel zitten totaal weg( de veiligheid en het vetrouwen van je zintuigen en je lichaam). Ik herken dan ook alle bovengenoemde dingen enorm. Het begin was het ergst - het gevoel dat je in een film zit, dat alles aan je voorbij gaat, zelf had ik ook heel erg het gevoel alsof alles wat ik mee maakte heel snel ging. Ik voelde me raar - alsof zintuigen out of touch waren met mijn lichaam en met de realiteit (niet dat ik hallucinaties heb meegemaakt maar toch altijd bang om de realiteit te verliezen) In eerste instantie werd ik vooral angstig - angstig om dingen te ondernemen, op drukke plekken te komen, want ik was constant aan het 'checken' of alles wel goed met mezelf ging of ik wel 'aanwezig' was en constant op elk detail aan het letten of mijn zintuigen wel 'klopte' (bang om controle te verliezen). Maar ook het idee dat ik me 'raar' voelde en totaal niet mijn vinger erop kon leggen dat alles 'anders' voelde was echt zeer storend.
Mijn moeder (ben zelf begin 20 en woon nog thuis) dwong me eigenlijk om zoveel mogelijk te ondernemen en bezig te blijven. Want het liefst wilde ik eigenlijk niks meer ondernemen. Maar door juist weer 'normale' dingen te doen kon ik de draad steeds beter oppakken. De maanden daarna heb ik mijn leven weer 'normaal' proberen op te pakken. De afwezigheid bleef in het begin vooral heel sterk. Het was bijna onmogelijk geworden om van dingen te kunnen genieten want ik voelde me zo afwezig of juist angstig om me te kunnen laten gaan. Toch ben ik wel weer gaan werken - alle normale dingen weer gaan doen. Het was wel echt lastig - constant het gevoel alsof je in een tunnel zit alsof dingen snel gaan. Maar ook dingen vergeten en geen focus van hetgeen waar mee je juist bezig was.
Eigenlijk ben ik op deze manier maanden doorgegaan vanaf Januari tot nu en ik kan nu sinds een maand pas zeggen dat het structureel beter gaat (minder ups en downs dan voorheen), dat alle klachten afnemen. Ik voel nu echt verbetering en waarom? Ik ben nu steeds meer erop uit gegaan - meer leuke dingen gaan doen, meer onder de mensen - weer mezelf toelaten om van dingen te (proberen) genieten. Daarnaast heb ik mijn persoonlijke situatie enorm proberen te verbeteren - hard gewerkt, financiële stabiliteit, sporten, sociale contacten, dingen plannen voor een toekomstige studie etc. alle dingen die het leven boeiend kunnen maken. Om nou te zeggen dat ik nu 100% genezen ben van dit alles. Eigenlijk totaal niet, ik heb ook niet het gevoel dat het helemaal weg zal gaan ooit. Maar het is nu voor mijn gevoel in een fase waar ik 'bijna' geen last meer van heb. Ik denk wel dat ik er verstandig aan doe om nog een psycholoog in te schakelen en mogelijk een haptonoom (en dit had ik misschien eerder moeten doen) o.i.d. om gewoon voor dat extra beetje te zorgen waar je wellicht anders niet kan komen(onderbewuste).
Al met al denk ik dat bij mij persoonlijk veel komt door het onderbewuste - negatieve gevoelens die ik niet echt verwerkt had die er voor zorgde dat ik gewoon het contact met de wereld kwijt raakte en drugs was voor mij gewoon de trigger (ook al was het eenmalig). Wat mij door de periode heen het meest heeft geholpen is praten met mensen - vrienden en bekenden. Wat ook hielp was het stoppen met mezelf te behandelen als een psychisch patiënt ook al voelde dat af en toe wel zo. Het is ok jezelf erkenning te geven dat je de klachten ondervindt maar je kan ook te ver gaan door er onnodig in te blijven zitten of jezelf dingen aan te praten (been there done that). M.a.w. praat erover en zoek hulp - ga dingen doen zorg dat je weer dichter bij jezelf komt (wat zijn je motivaties, wie ben je, waar hou je van, waar geniet je van) want uiteindelijk ga je dan jezelf ook weer dichter bij jezelf 'voelen'.
Eigenlijk had ik nog veel meer op willen schrijven over de ervaringen die ik heb gehad ermee maar aangezien ik al zoveel heb neergeknald vind ik het wel even prima
ja ikquote:Op donderdag 24 december 2009 15:53 schreef Cumshooter het volgende:
Bij mij heb ik er meestal geen last van, tenzij ik in een drukke omgeving ben.
wie herkent dit? want ik weet niet zeker of dat het is. niemand het helemaal perfect te omschrijven
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |