quote:
Op donderdag 18 mei 2006 16:35 schreef Diablos79 het volgende:[..]
Mario was zeker een beter spel dan Jumping Flash, denk dat daar niemand over zal discusseren lol. Maar Mario64 is niet de overstap geweest van 2D naar 3D zoals iemand hier zei, want Jumping flash was wel degelijk helemaal 3D en je bewoog je zelf ook vrij rond in een 3D wereld. Dat mario64 dat alles later veel beter deed dan Jumping flash is een ander verhaal.
Het hangt er verder ook een beetje af hoe je tegen echt 3D aankijkt. Want spellen zoals Virtua Fighter, Toshinden, Destruction Derby waren ook allemaal games die echte 3D engines hadden en waar je vrij in kon bewegen, het waren alleen geen platform games. Maar zeggen dat Nintendo is gestart met 3D games is niet waar. En ik denk dat Tomb Raider, die bijna tegelijk uitkwam met mario64, net zoveel invloed heeft gehad op 3D games als Mario64
En ik moet helaas zeggen dat Mario64 niet een van mijn gaming hoogtepunten was. Ik had en heb niet veel met mario(hoewel ik het op de SNES en tof spel vond), en de N64 vond ik echt niks dus die heb ik ook niet lang gehad.
Kijk, voor de Zonnebloemen van Van Gogh waren er ook wel expressionistische schilderijen, voor het Sgt Pepper album van de Beatles waren er ook wel popachtige nummers. Zo moet je dat ook met Mario64 zien, wat deze drie gemeen hebben is dat ze de totstandkoming van het desbetreffende 'genre' geperfectioneerd hebben op een niveau dat er 'geen weg meer terug was' en dat dit de standaard werd voor anderen die in de desbetreffende tak zaten in de toekomst.
Mario64 moet je eigenlijk zien als het icoon van de overstap van 2D naar 3D. Het spel dat 3D in alle elementen beheerste en daarvoor wordt gezien als de turning point. Vandaar dat IGN bijvoorbeeld zei 'Possibly the greatest videogame achievement ever'. Je moet zo'n term zien vanuit het perspectief: als alle elementen niet samenvallen die als criteria opgesteld kunnen worden van todays 3D games,
is het dan wel een
echt 3D spel? Mario64 voldeed als eerste aan die criteria.
quote:
IGN: Having said that, it must be stated that SM64 is the greatest videogame to date, and one which all games, regardless of genre, will be judged henceforth. Nintendo set itself a nearly impossible goal and achieved it with SM64.
Zoals ik al zei zijn er natuurlijk wel andere 3Desque games waarbij ik persoonlijk Starfox als echte voorloper zie. Maar 3D is nogal een breed begrip, er zijn mensen die Doom als 3D betittelen. Laten we het erop houden dat Mario64 de eerste geperfectioneerde 3D titel was.
Tomb Raider had veel invloed, maar ik denk meer marketingtechnisch dan softwaretechnisch.
Mario64 was ook een hoogtepunt voor mij omdat ik m 1 dag na launch (juni 96) speelde (Japans). En ik kan me herinneren dat ik een
hele lange tijd daarna dacht ' wanneer komt er nu eindelijk weer
zo'n 3D game?!'.
[ Bericht 3% gewijzigd door alex4allofyou op 18-05-2006 17:23:09 ]