abonnement Unibet Coolblue
  maandag 8 oktober 2018 @ 11:35:28 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_182387314

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.


Update :

Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
link
link document

Barryl Biekman: 'Het is niet mijn feest. We moeten echt gaan nadenken over het concept van het Sinterklaasfeest'


Anti-Piet-activisten verdeeld over nieuwe Amsterdamse Piet



Previously on zwarte piet de discussie:

En verder!

<O) :W
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_182387441
Lubach maakte wederom een nieuw item over de pietendiscussie
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 8 oktober 2018 @ 11:43:23 #3
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182387485
Alleen nog roetveegpieten?

Treurige bedoeling.

Al onze tradities gaan kapot.
Man of Steal.
  maandag 8 oktober 2018 @ 11:45:57 #4
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182387534
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Lubach maakte wederom een nieuw item over de pietendiscussie
Lubach :') Als er iemand niet grappig is dan is hij het wel.
Man of Steal.
  maandag 8 oktober 2018 @ 11:50:49 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182387638
quote:
13s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:43 schreef SuperNeger het volgende:
Alleen nog roetveegpieten?

Treurige bedoeling.

Al onze tradities gaan kapot.
Fijn dat jij kinderen nog bedreigt met een roe, zoals het IN ONZE TRADITIE behoort te gebeuren.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 11:52:18 #6
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182387671
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:50 schreef Dven het volgende:

[..]

Fijn dat jij kinderen nog bedreigt met een roe, zoals het IN ONZE TRADITIE behoort te gebeuren.
Ja ik word nog steeds af en toe gillend wakker omdat ik hier als kind altijd bang voor was.
Man of Steal.
  maandag 8 oktober 2018 @ 11:53:49 #7
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_182387697
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:45 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Lubach :') Als er iemand niet grappig is dan is hij het wel.
Inderdaad.

En mag geen 'grappen' maken over onderwerpen die niet zijn goedgekeurd door t vrouwtje van de producer :')
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  maandag 8 oktober 2018 @ 11:54:03 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182387704
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:52 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Ja ik word nog steeds af en toe gillend wakker omdat ik hier als kind altijd bang voor was.
Ah, dus het gaat dus niet om de traditie maar om wat jij als kleuter gewend was. Goed dat we dit ook weer weten.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182387783
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:45 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Lubach :') Als er iemand niet grappig is dan is hij het wel.
Nou waarom vind jij dat? Hij maakt gewoon saterische grappen die mensen grappig vinden. Ik ben zelf Turks en hij heeft veel grappen gemaakt over mijn afkomst. Ik vind dat je er gewoon tegen moet kunnen.
pi_182387785
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:50 schreef Dven het volgende:

[..]

Fijn dat jij kinderen nog bedreigt met een roe, zoals het IN ONZE TRADITIE behoort te gebeuren.
Tradities veranderen. Maar als ze veranderen gebeurt dat vanaf onderaf en gaat dat geleidelijk. Niet omdat een klein groepje drammers dat van bovenaf opleggen aan de rest van het volk.

Verder is Sinterklaas bij uitstek een feest dat in de huiselijke kring wordt gevierd, zoals men dat zelf wil. Inclusief zwarte piet dus in de meeste gevallen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182387809
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:57 schreef vharox333 het volgende:

[..]

Nou waarom vind jij dat? Hij maakt gewoon saterische grappen die mensen grappig vinden. Ik ben zelf Turks en hij heeft veel grappen gemaakt over mijn afkomst. Ik vind dat je er gewoon tegen moet kunnen.
Dat je er tegen moet kunnen betekent natuurlijk niet dat het ook grappig is.

Zou het zelf niet weten want ik kijk nooit, ken hem alleen van zijn Netherlands second filmpje, dat vond ik dan zelf wel weer grappig.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 11:58:57 #12
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182387821
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:54 schreef Dven het volgende:

[..]

Ah, dus het gaat dus niet om de traditie maar om wat jij als kleuter gewend was. Goed dat we dit ook weer weten.
Kerst is ook een traditie. Dat ben je toch ook gewend als kleuter. En als er nou een bepaalde bevolkingsgroep is die hier aanstoot aan neemt en ons gaat opdragen dat we de kerstbomen of cadeautjes of kerstlampjes weglaten?
Man of Steal.
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:00:41 #13
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182387854
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:57 schreef vharox333 het volgende:

[..]

Nou waarom vind jij dat? Hij maakt gewoon saterische grappen die mensen grappig vinden. Ik ben zelf Turks en hij heeft veel grappen gemaakt over mijn afkomst. Ik vind dat je er gewoon tegen moet kunnen.
Ik vind hem gewoon niet grappig. Iemand die zijn stem moet verheffen en moet gaan schreeuwen om grappiger over te komen vind ik eerder irritant.
Man of Steal.
pi_182387893
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat je er tegen moet kunnen betekent natuurlijk niet dat het ook grappig is.

Zou het zelf niet weten want ik kijk nooit, ken hem alleen van zijn Netherlands second filmpje, dat vond ik dan zelf wel weer grappig.
Idd, maar dan hoef je er toch ook niet over te zeuren?
pi_182387900
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:02 schreef vharox333 het volgende:

[..]

Idd, maar dan hoef je er toch ook niet over te zeuren?
Nee, ik zou dan gewoon niet kijken.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182387911
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:00 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Ik vind hem gewoon niet grappig. Iemand die zijn stem moet verheffen en moet gaan schreeuwen om grappiger over te komen vind ik eerder irritant.
Ja maar als die gast het op een normale manier zegt komt de grap niet over en snap je ook niet wie hij ermee bedoeld.
pi_182387923
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee, ik zou dan gewoon niet kijken.
Ja dat is dan precies wat ik bedoel, wat superneger doet klopt niet
pi_182387930
Zelfs een rechter word ziek van deze discussies... :)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:07:32 #19
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182387957
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:05 schreef vharox333 het volgende:

[..]

Ja dat is dan precies wat ik bedoel, wat superneger doet klopt niet
ik heb het filmpje daarom ook snel uitgezet
Man of Steal.
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:10:14 #20
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182388001
Dan wordt het gewoon mijn verjaardag. Daar pas ik voor!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:30:54 #21
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182388381
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Tradities veranderen. Maar als ze veranderen gebeurt dat vanaf onderaf en gaat dat geleidelijk. Niet omdat een klein groepje drammers dat van bovenaf opleggen aan de rest van het volk.

Verder is Sinterklaas bij uitstek een feest dat in de huiselijke kring wordt gevierd, zoals men dat zelf wil. Inclusief zwarte piet dus in de meeste gevallen.
Veranderen inderdaad. En de racistische affiliatie en weerstand tegen Piet sluimert al wel iets langer in de samenleving rondt dan een paar jaar en is wel iets meer dan enkel een groepje drammers dat iets 'van bovenop wil opleggen aan de rest van het volk' (dude, serieus :') ). Dat de discussie met dank aan het internet enorm is verhard is een ander iets.

Zie bijvoorbeeld dit urtikel uit 2002.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:31:41 #22
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182388401
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:58 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Kerst is ook een traditie. Dat ben je toch ook gewend als kleuter. En als er nou een bepaalde bevolkingsgroep is die hier aanstoot aan neemt en ons gaat opdragen dat we de kerstbomen of cadeautjes of kerstlampjes weglaten?
Er is hier geen sprake van 'een bepaalde bevolkingsgroep' of je moet antipieten opeens als een bevolkingsgroep willen gaan zien.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:32:44 #23
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182388414
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:31 schreef Dven het volgende:

[..]

Er is hier geen sprake van 'een bepaalde bevolkingsgroep' of je moet antipieten opeens als een bevolkingsgroep willen gaan zien.
goed, dan laat het woordje "bevolking" weg. Zou je Kerst dan ook in de uitverkoop willen doen?
Man of Steal.
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:32:51 #24
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182388416
Verder is de gehele discussie vooral sneu. Zowel anti- als propieten zijn gigantische droeftoeters
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:32:56 #25
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_182388417
quote:
10s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:32 schreef Dven het volgende:

[..]

MOSSELIMS!!!!! HURDURBLABLA!!!! :( :( :(
Mosselims _O-
#KICKOUTZP
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:33:04 #26
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182388420
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:34:21 #27
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182388439
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:32 schreef Dven het volgende:
Verder is de gehele discussie vooral sneu. Zowel anti- als propieten zijn gigantische droeftoeters
Mensen met een mening zijn 'droeftoeters'. :)

Oh, wacht, je bedoelt natuurlijk mensen met een mening anders dan die van jou.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:34:23 #28
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182388440
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:32 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

goed, dan laat het woordje "bevolking" weg. Zou je Kerst dan ook in de uitverkoop willen doen?
Interesseer mij die kutkerst nou man :') Niemand stelt overigens dat je in je eigen huisje jezelf niet als zwarte piet moet kunnen verkleden hoor dus de link met kerstballen snap ik niet zo goed.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182388450
quote:
7s.gif Op zondag 7 oktober 2018 19:05 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hoezo is dat essentieel?
Wauw! Na 131 delen van dit topic met daarnaast nog vele andere topic's over hetzelfde onderwerp durf jij deze vraag nog te stellen???

Geeft precies de oppervlakkigheid weer van alle anti-Pieters. Alleen het uiterlijk telt. :')

Verdiep je eens in een traditie. Tradities zijn namelijk niet oppervlakkig. Elementen binnen een traditie hebben een achterliggende functie e/o betekenis.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:35:00 #30
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182388452
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Mensen met een mening zijn 'droeftoeters'. :)

Oh, wacht, je bedoelt natuurlijk mensen met een mening anders dan die van jou.
Neem dat bedoel ik niet. Laat dat psycholoogje spelen maar aan anderen over.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:35:39 #31
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182388468
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:34 schreef Dven het volgende:

[..]

Interesseer mij die kutkerst nou man :') Niemand stelt overigens dat je in je eigen huisje jezelf niet als zwarte piet moet kunnen verkleden hoor dus de link met kerstballen snap ik niet zo goed.
En nu gaat het opeens over je eigen huis?

We hebben het over de intocht. Dat is dus iets in het openbaar. Een bepaalde groep neemt daar aanstoot aan en wil het weg hebben en jij roept dat dat goed is.

En ik stel dat als er een groep is die kerst weg wil hebben, ook uit het openbaar dus (bijv. een kerstmarkt) dan vind jij dat ook prima dus?
Man of Steal.
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:38:26 #32
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182388514
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:35 schreef Dven het volgende:

Neem dat bedoel ik niet.
O, echt niet? Weet je dat heel zeker?

Maar wat bedoelt U dan wel, O Verhevene?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:39:22 #33
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182388527
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

O, echt niet? Weet je dat heel zeker?

Maar wat bedoelt U dan wel, O Verhevene?
Probeer het maar bij een ander wanneer je je zo gedraagt. Doei.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:44:05 #34
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182388641
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:35 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

En nu gaat het opeens over je eigen huis?

We hebben het over de intocht. Dat is dus iets in het openbaar. Een bepaalde groep neemt daar aanstoot aan en wil het weg hebben en jij roept dat dat goed is.

En ik stel dat als er een groep is die kerst weg wil hebben, ook uit het openbaar dus (bijv. een kerstmarkt) dan vind jij dat ook prima dus?
Jep. Mijn probleem toch niet wanneer bepaalde mensen iets niet meer willen? :D Overigens wil niemand de viering weghebben. Slechts de aanwezige racistische elementen vwb Zwarte Piet. Van mij hoeft die knakker absoluut niet weg hoor maar ik kan me heel goed voorstellen dat er veel mensen zijn die er hun vraagtekens bij plaatsen. Dikke lippen, slavenbanden en -oorbellen, kroeshaar en wat nog meer. Wees dan in ieder geval zo'n vent dat je die elementen durft te erkennen als zijnde racistisch in plaats van als traditie of gewoon een kinderfeest. Kom op zeg.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:46:50 #35
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182388700
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:44 schreef Dven het volgende:

[..]

Jep. Mijn probleem toch niet wanneer bepaalde mensen iets niet meer willen? :D Overigens wil niemand de viering weghebben. Slechts de aanwezige racistische elementen vwb Zwarte Piet. Van mij hoeft die knakker absoluut niet weg hoor maar ik kan me heel goed voorstellen dat er veel mensen zijn die er hun vraagtekens bij plaatsen. Dikke lippen, slavenbanden en -oorbellen, kroeshaar en wat nog meer. Wees dan in ieder geval zo'n vent dat je die elementen durft te erkennen als zijnde racistisch in plaats van als traditie of gewoon een kinderfeest. Kom op zeg.
Het is niet racistisch maar zij vinden het racistisch. Dus als ze het zelf niet willen dan is dat prima, maar het probleem zit het dat ze dit voor andere mensen willen uitmaken door onze traditie te slopen. En het wordt kinderen altijd verteld dat ze zwart zijn door het roet van de schoorsteen dus als je hier een racistische conclusie uit wilt trekken ligt dat aan jou. En verder zie ik niet hoe oorbellen iets met ras te maken hebben of worden negers geboren met oorbellen of zo?

Maar goed, jij staat dus ook te springen om kersttradities te verbannen uit het openbaar als er mensen zijn die maar lang genoeg hierover zeuren?
Man of Steal.
pi_182388768
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:30 schreef Dven het volgende:

[..]

Veranderen inderdaad. En de racistische affiliatie en weerstand tegen Piet sluimert al wel iets langer in de samenleving rondt dan een paar jaar en is wel iets meer dan enkel een groepje drammers dat iets 'van bovenop wil opleggen aan de rest van het volk' (dude, serieus :') ). Dat de discussie met dank aan het internet enorm is verhard is een ander iets.

Zie bijvoorbeeld dit urtikel uit 2002.
Dat er jaren geleden ook weleens iemand iets dergelijks heeft geroepen maakt natuurlijk nog niet dat het breedgedragen van onder opkomende verandering is.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:52:17 #37
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182388819
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:46 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Het is niet racistisch maar zij vinden het racistisch. Dus als ze het zelf niet willen dan is dat prima, maar het probleem zit het dat ze dit voor andere mensen willen uitmaken door onze traditie te slopen. En het wordt kinderen altijd verteld dat ze zwart zijn door het roet van de schoorsteen dus als je hier een racistische conclusie uit wilt trekken ligt dat aan jou. En verder zie ik niet hoe oorbellen iets met ras te maken hebben of worden negers geboren met oorbellen of zo?

Maar goed, jij staat dus ook te springen om kersttradities te verbannen uit het openbaar als er mensen zijn die maar lang genoeg hierover zeuren?
Creolen. Enig idee waarom Nederland het enige land ter wereld is waar gouden oorbellen zo soms nog genoemd worden?

Je mag zwarte piet van mij gerust zwart noemen door de schoorsteen hoor. Maar we weten beide dat dit niet het geval is en het simpelweg als leugentje verteld wordt. Het komt nota bene in de liedjes die je zelf rond dat feest zingt voor. Anders was het wel 'zwart door roet' ipv 'zwart als roet'. Maar dikke prima allemaal, laten we het er gewoon op houden dat hij zo gitzwart is door de roet maar dit verklaart nog steeds het voorheen mallote en domme gedrag en de vandaag de dag nog aanwezig zijnde slavenbanden, oorbellen en kroeshaar. Worden jouw lippen ook altijd zo opvallend dik wanneer je een dagje door schoorstenen gekropen hebt, trouwens?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:53:23 #38
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182388849
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat er jaren geleden ook weleens iemand iets dergelijks heeft geroepen maakt natuurlijk nog niet dat het breedgedragen van onder opkomende verandering is.
Dat er toen al een grote groep tegenstander was en dat deze groep met het jaar groter en groter wordt en vanuit alle lagen van de bevolking komt daarentegen dan weer wel.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:54:15 #39
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182388874
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:52 schreef Dven het volgende:

[..]

Creolen. Enig idee waarom Nederland het enige land ter wereld is waar gouden oorbellen zo soms nog genoemd worden?

Je mag zwarte piet van mij gerust zwart noemen door de schoorsteen hoor. Maar we weten beide dat dit niet het geval is en het simpelweg als leugentje verteld wordt. Het komt nota bene in de liedjes die je zelf rond dat feest zingt voor. Anders was het wel 'zwart door roet' ipv 'zwart als roet'. Maar dikke prima allemaal, laten we het er gewoon op houden dat hij zo gitzwart is door de roet maar dit verklaart nog steeds het voorheen mallote en domme gedrag en de vandaag de dag nog aanwezig zijnde slavenbanden, oorbellen en kroeshaar. Worden jouw lippen ook altijd zo opvallend dik wanneer je een dagje door schoorstenen gekropen hebt, trouwens?
Als je met je lippen de schoorsteenmuur ramt kunnen ze vies opzwellen hoor.

Maar goed, nu sinterklaasfeest, over een paar jaar is kerst ook niet meer wat het geweest is. Zeker niet met die linkse zet-Nederland-maar-in-de-uitverkoop mensen zoals jij.
Man of Steal.
pi_182388894
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:53 schreef Dven het volgende:

[..]

Dat er toen al een grote groep tegenstander was en dat deze groep met het jaar groter en groter wordt en vanuit alle lagen van de bevolking komt daarentegen dan weer wel.
Nee ook niet. Dan zou je toch een peiling of iets dergelijks moeten houden. Het enige wat een artikel uit 2002 aantoont is dat er in 2002 ook een artikel aan is gewijdt. Niet hoe breed dit is gedragen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:55:17 #41
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182388913
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:54 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Als je met je lippen de schoorsteenmuur ramt kunnen ze vies opzwellen hoor.

Maar goed, nu sinterklaasfeest, over een paar jaar is kerst ook niet meer wat het geweest is. Zeker niet met die linkse zet-Nederland-maar-in-de-uitverkoop mensen zoals jij.

Oke.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:55:47 #42
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182388930
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee ook niet. Dan zou je toch een peiling of iets dergelijks moeten houden. Het enige wat een artikel uit 2002 aantoont is dat er in 2002 ook een artikel aan is gewijdt. Niet hoe breed dit is gedragen.
Die peilingen zijn er ook en laten dus jaarlijks een grotere groep zien die een modernisering van de Piet niet afwijst.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:56:23 #43
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182388952
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:52 schreef Dven het volgende:

Maar dikke prima allemaal, laten we het er gewoon op houden dat hij zo gitzwart is door de roet maar dit verklaart nog steeds het voorheen mallote en domme gedrag en de vandaag de dag nog aanwezig zijnde slavenbanden, oorbellen en kroeshaar. Worden jouw lippen ook altijd zo opvallend dik wanneer je een dagje door schoorstenen gekropen hebt, trouwens?
Als je een Moor bent, draag je wel mooie oorbellen en armbanden, waarschijnlijk. .

"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:58:15 #44
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182389011
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:55 schreef Dven het volgende:

[..]

Die peilingen zijn er ook en laten dus jaarlijks een grotere groep zien die een modernisering van de Piet niet afwijst.
'Niet afwijst' is niet hetzelfde als 'graag wil'. Dat is een beetje hetzelfde als 'weet-ik-niet'-stemmers bij jouw eigen kamp optellen.

Maar jij woont toch helemaal niet in Nederland?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:58:43 #45
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182389060
Als je nu een stemming zou houden waarbij elke Nederlander verplicht moet stemmen op dit onderwerp zou het denk ik 76% voor, 24 tegen zijn. Wat denken jullie?!
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:00:39 #47
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182389090
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:30 schreef Dven het volgende:

Zie bijvoorbeeld dit urtikel uit 2002.
Goed artikel. Inderdaad, terug naar roe en ketting en enkele reis per zak naar Spanje.
pi_182389128
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:44 schreef Dven het volgende:

Dikke lippen, slavenbanden en -oorbellen, kroeshaar en wat nog meer.
Hier nog zo één die alleen maar naar het oppervlakkige uiterlijk kijkt en totaal geen idee heeft van de werkelijke betekenis van de rode lippen en de gouden oorbellen. Bovendien heeft Zwarte Piet (in tegenstelling tot het negroïde ras) geen kroeshaar.

Verdiep je eerst eens voor je begint te na-blaten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:03:39 #49
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182389175
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Goed artikel. Inderdaad, terug naar roe en ketting en enkele reis per zak naar Spanje.
Want traditie.

Eigenlijk moet Zwarte Piet dan helemaal verdwijnen en de sint enkel nog maar begeleid worden door een enkel duiveltje. Want ja, traditie. En daar zijn we allemaal zo fier op.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:04:37 #50
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182389203
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:59 schreef RipCity het volgende:
Als je nu een stemming zou houden waarbij elke Nederlander verplicht moet stemmen op dit onderwerp zou het denk ik 76% voor, 24 tegen zijn. Wat denken jullie?!
Algemeen genomen wel ja. Maar er is een grote verdeling tussen regio, opleidingsniveau en leeftijd.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182389260
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:55 schreef Dven het volgende:

[..]

Die peilingen zijn er ook en laten dus jaarlijks een grotere groep zien die een modernisering van de Piet niet afwijst.
Maar nog steeds een marginale groep.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 13:09:42 #52
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182389333
is ook maar net hoe je de vraag stelt

als je vraagt of ik een verandering/modernisering van zwarte piet afwijs dan zeg ik nee maar ik zie de noodzaak ook niet echt dus als je vraagt of zwarte piet zwart moet zijn dan zeg ik ja
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182389447
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:52 schreef Dven het volgende:

[..]

Creolen. Enig idee waarom Nederland het enige land ter wereld is waar gouden oorbellen zo soms nog genoemd worden?

Je mag zwarte piet van mij gerust zwart noemen door de schoorsteen hoor. Maar we weten beide dat dit niet het geval is en het simpelweg als leugentje verteld wordt. Het komt nota bene in de liedjes die je zelf rond dat feest zingt voor. Anders was het wel 'zwart door roet' ipv 'zwart als roet'. Maar dikke prima allemaal, laten we het er gewoon op houden dat hij zo gitzwart is door de roet maar dit verklaart nog steeds het voorheen mallote en domme gedrag en de vandaag de dag nog aanwezig zijnde slavenbanden, oorbellen en kroeshaar. Worden jouw lippen ook altijd zo opvallend dik wanneer je een dagje door schoorstenen gekropen hebt, trouwens?
Ja, dom gedrag is natuurlijk gedrag wat je direct associeert met donkere mensen. Tenminste, als je een racist zoals Dven bent. Het hele gedoe met zwarte piet komt uit mensen die zelf door en door racistisch zijn, en stiekem donkere mensen maar dom vinden. Daarom mag Zwarte Piet absoluut niet dom zijn, want dat is negatieve stereotypering van donkere mensen. Kennelijk is "dom" dus een kenmerkend stereotype gedrag van donkere mensen.

Hiermee val je dus weer (eens) door de mand, net zoals vele van jouw medestanders. Normale mensen zien geen negroïde persoon in ZP, die zien een soort clown, het hulpje van sinterklaas. Juist omdat jij daarin een negroïde persoon ziet, en je je daar ongemakkelijk bij voelt, ga jij net doen alsof een domme piet een stereotype van een domme neger is (terwijl de meeste mensen, en zeker kinderen, dat helemaal niet zo zien).

Het is niet meer dan projectie van je eigen denkbeelden.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:15:18 #54
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182389458
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Maar nog steeds een marginale groep.
Ruim een kwart marginaal noemen is ronduit belachelijk. En aangezien de jeugd de toekomst heeft : Tot 35-jarigen heeft circa 50 procent een voorkeur voor aanpassingen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:17:00 #55
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182389493
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:03 schreef Dven het volgende:

Eigenlijk moet Zwarte Piet dan helemaal verdwijnen en de sint enkel nog maar begeleid worden door een enkel duiveltje.
De Bisschop van Myra had een duiveltje?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182389513
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:15 schreef Dven het volgende:

[..]

Ruim een kwart marginaal noemen is ronduit belachelijk. En aangezien de jeugd de toekomst heeft : Tot 35-jarigen heeft circa 50 procent een voorkeur voor aanpassingen.
Die peilingen ken ik niet. Hou me graag aanbevolen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182389551
Ik ken vreemd genoeg niemand die voor het verdwijnen van zwarte piet is
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:19:53 #58
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182389570
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:44 schreef Dven het volgende:
Dikke lippen, slavenbanden en -oorbellen, kroeshaar en wat nog meer.
Raar dat tegenstanders in deze discussie steeds weer terugvallen op dit fantasiebeeld. De Pieten met dikke lippen waren iets van cartoons en cadeauverpakkingen. Over het "kroeshaar" van de verklede Pieten kun je discussiëren, maar slavenbanden hebben ze nooit gedragen. Oorringen wel, maar dat was geen symbool van slavernij.
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:20:49 #59
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182389579
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ja, dom gedrag is natuurlijk gedrag wat je direct associeert met donkere mensen. Tenminste, als je een racist zoals Dven bent. Het hele gedoe met zwarte piet komt uit mensen die zelf door en door racistisch zijn, en stiekem donkere mensen maar dom vinden. Daarom mag Zwarte Piet absoluut niet dom zijn, want dat is negatieve stereotypering van donkere mensen. Kennelijk is "dom" dus een kenmerkend stereotype gedrag van donkere mensen.

Hiermee val je dus weer (eens) door de mand, net zoals vele van jouw medestanders. Normale mensen zien geen negroïde persoon in ZP, die zien een soort clown, het hulpje van sinterklaas. Juist omdat jij daarin een negroïde persoon ziet, en je je daar ongemakkelijk bij voelt, ga jij net doen alsof een domme piet een stereotype van een domme neger is (terwijl de meeste mensen, en zeker kinderen, dat helemaal niet zo zien).

Het is niet meer dan projectie van je eigen denkbeelden.
_O_
Man of Steal.
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:21:44 #60
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182389592
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ja, dom gedrag is natuurlijk gedrag wat je direct associeert met donkere mensen. Tenminste, als je een racist zoals Dven bent.

Het hele gedoe met zwarte piet komt uit mensen die zelf door en door racistisch zijn, en stiekem donkere mensen maar dom vinden.
Daarom mag Zwarte Piet absoluut niet dom zijn, want dat is negatieve stereotypering van donkere mensen. Kennelijk is "dom" dus een kenmerkend stereotype gedrag van donkere mensen.
Ik associeer dom gedrag niet met donkere mensen. Het is daarentegen wel hoe de traditionele Piet opgesteld is en hoe het traditionele beeld bij Afrikanen is. Dan kan je wel weer op mij proberen af te geven maar dat geeft slechts aan dat je je voor de zoveelste keer meer bezighoudt met mij dan met de inhoud zelve.

quote:
Hiermee val je dus weer (eens) door de mand, net zoals vele van jouw medestanders. Normale mensen zien geen negroïde persoon in ZP, die zien een soort clown, het hulpje van sinterklaas. Juist omdat jij daarin een negroïde persoon ziet, en je je daar ongemakkelijk bij voelt, ga jij net doen alsof een domme piet een stereotype van een domme neger is (terwijl de meeste mensen, en zeker kinderen, dat helemaal niet zo zien).

Het is niet meer dan projectie van je eigen denkbeelden.
Ikzelf ben nooit opgegroeid met het idee dat Piet uberhaupt negroïde is. Dat is het gemakkelijke aan kinderen, die kan je gemakkelijk van alles wijsmaken. Maar puntje bij paaltje is zwarte piet oorspronkelijk een negertje zoals ze in de koloniale historie werden gezien en afgeschilderd. Dus ik kan mij inderdaad goed inbeelden dat er veel mensen zijn die hier wat op tegen hebben.

Ook jij mag overigens gerust stoppen met psycholoogje spelen want ook jij faalt daarmee weer hopeloos aan alle kanten.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182389600
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:55 schreef Dven het volgende:

[..]

Die peilingen zijn er ook en laten dus jaarlijks een grotere groep zien die een modernisering van de Piet niet afwijst.
Dat is aangewakkerd populisme, daar gaan we dus mooi niets mee doen. Bovendien zou je met een kwart van de mensen nog steeds het onderspit delven in een referendum over Zwarte Piet. Tot slot is het waarschijnlijk dat die groep 25-35 jarigen op termijn veranderd in een zure blanke waardoor ze voor behoud van Zwarte Piet zullen zijn.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:22:24 #62
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182389606
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Die peilingen ken ik niet. Hou me graag aanbevolen.
Bij dezen
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:23:07 #63
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182389612
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 12:59 schreef RipCity het volgende:
Als je nu een stemming zou houden waarbij elke Nederlander verplicht moet stemmen op dit onderwerp zou het denk ik 76% voor, 24 tegen zijn. Wat denken jullie?!
Dat is een aanname.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 13:24:53 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182389639
das wel vaker als je zegt dat je iets denkt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:25:00 #65
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182389642
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:22 schreef Dven het volgende:

[..]

Bij dezen
Van 1 vandaag....publieke omroep....je kunt je afvragen of dat werkelijk representatief is voor de Nederlandse bevolking. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:25:37 #66
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182389657
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:24 schreef sp3c het volgende:
das wel vaker als je zegt dat je iets denkt
Maar daarna wordt het door anderen overgenomen, alsof het ineens een feit is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182389665
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Van 1 vandaag....publieke omroep....je kunt je afvragen of dat werkelijk representatief is voor de Nederlandse bevolking. :)
Ik verwacht een ander resultaat bij de Telegraaf ja, laat staan GeenStijl. Het ligt er maar net aan, aan welke groep je het vraagt.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:26:11 #68
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182389671
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:03 schreef Dven het volgende:

[..]

Want traditie.

Eigenlijk moet Zwarte Piet dan helemaal verdwijnen en de sint enkel nog maar begeleid worden door een enkel duiveltje. Want ja, traditie. En daar zijn we allemaal zo fier op.
Het is een identiteitskwestie. Mensen willen de tradities behouden die ze zelf van hun ouders hebben overgenomen omdat ze die als onderdeel zien van wie ze zijn. Het doel is niet de folklore van de Bataven uit het jaar 100 te herstellen. Daar hebben ze niets mee.
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:30:34 #69
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182389749
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De Bisschop van Myra had een duiveltje?
En jij bent zogenaamd de geschiedkenner terwijl je godverdomme nog niet eens weet dat 'De Bisschop van Myra' (kerel, serieus) inderdaad een demonnetje had dat hij getemd heeft tot knecht? :?

Nota bene in de grootste delen van Europa wordt sinterklaas vergezeld door demonen en wat nog meer. Enkel in Nederland is dit uiteindelijk omgevormd naar het koloniale beeld van een negroïde man _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182389774
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:21 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik associeer dom gedrag niet met donkere mensen. Het is daarentegen wel hoe de traditionele Piet opgesteld is en hoe het traditionele beeld bij Afrikanen is. Dan kan je wel weer op mij proberen af te geven maar dat geeft slechts aan dat je je voor de zoveelste keer meer bezighoudt met mij dan met de inhoud zelve.

Dus Piet mag niet dom zijn omdat racistische mensen het stereotype dat negers dom zijn omarmen?
Maar is Piet dan een neger? Kunnen negers niet dom zijn? Zijn alle negers dom? Wat is precies het probleem als zwarte piet dom is? En is het ook een probleem als Peppie en Kokkie dom zijn? Is dat dan een negatieve stereotypering van blanke mensen? Of ligt dat bij blanke mensen weer anders omdat iedereen weet dat blanke mensen niet dom zijn en negers wel?
quote:
Ikzelf ben nooit opgegroeid met het idee dat Piet uberhaupt negroïde is. Dat is het gemakkelijke aan kinderen, die kan je gemakkelijk van alles wijsmaken. Maar puntje bij paaltje is zwarte piet oorspronkelijk een negertje zoals ze in de koloniale historie werden gezien en afgeschilderd. Dus ik kan mij inderdaad goed inbeelden dat er veel mensen zijn die hier wat op tegen hebben.
Geen enkel kind, echt geen enkel kind staat stil bij welke ethniciteit zwarte piet heeft, Dat doen alleen door ras gebosedeerde racisten.

Ik heb een dochter die net de sinterklaasleeftijd is ontgroeid. Die heeft zich net als ieder ander kind nooit druk gemaakt om het ras van zwarte Piet. Pas toen men begon over roetveegpieten, regenboogpieten etc en zij door kreeg welke discussie er speelde vroeg zij: "Huh, maar zijn de zwarte pieten dan eigenlijk bruine mensen? en wat ik zelf nog veel erger vond: "mogen bruine mensen dan geen zwarte piet worden?"

Dat is wat jij bereikt met je medestanders.

En als je hier niet zoveel onzin zou spuwen zou ik me er ook niet zoveel mee bezig hoeven houden.

Verder lijk je me een prima kerel hoor, alleen een beetje "overgesocialiseerd".
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:33:34 #71
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182389842
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:30 schreef Dven het volgende:

[..]

En jij bent zogenaamd de geschiedkenner terwijl je godverdomme nog niet eens weet dat 'De Bisschop van Myra' (kerel, serieus) inderdaad een demonnetje had dat hij getemd heeft tot knecht? :?
Is daar een serieuze bron voor of is het meer een hypothese ter verklaring van bestaande tradities?
pi_182389860
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:22 schreef Dven het volgende:

[..]

Bij dezen
Ik hoop dat je begrijpt dat het 1 vandaag opiniepanel geen aselect gekozen groep is en derhalve niet representatief.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:37:05 #73
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182389930
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Van 1 vandaag....publieke omroep....je kunt je afvragen of dat werkelijk representatief is voor de Nederlandse bevolking. :)
Je kan wel raden welk gedeelte van de jongeren in de Randstad tegen de zwarte piet stemmen - lekker objectief en betrouwbaar onderzoek :N
"Hoka Hey!"
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:37:06 #74
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_182389931
Het is echt triest hoeveel mensen de snelweg-actie afdoen als “ludiek”. Het is gewoon pure minachting van de rechstaat. Je overtreedt de wet, dus dan moet je je daarvoor verantwoorden. Zo werkt dat in Nederland, en gelukkig

Bovendien was het gestoord en levensgevaarlijk. Optiefe Jenny
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_182389953
Mijn Siberische kat Neva Masquerade seal poging heet “Morris”.

Betekenis van Morris:
Moor, bewoner van Mauretanië
Morris betekent ‘donker gekleurd’ doordat het komt van Latijnse ‘Maurus’ wat een inwoner van Mauritanië is wat onder Marokko ligt. Morris komt regelmatig voor onder Joden, doordat Morris of Morritz in de 18e eeuw uit angst voor antisemitisme een alternatief voor de naam Mozes werd gebruikt.



Ben ik nu een discriminerende racist of heb ik gewoon een mooie kater met een naam die eigenlijk bij het beestje past en vooral lekker bekt.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:44:38 #76
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182390104
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:30 schreef Dven het volgende:

En jij bent zogenaamd de geschiedkenner terwijl je godverdomme nog niet eens weet dat 'De Bisschop van Myra' (kerel, serieus) inderdaad een demonnetje had dat hij getemd heeft tot knecht? :?
Een Bischop had een Demon? Een 'gevallen engel', 'duivel', of 'boze of onreine geest'. Jij bent makkelijk voor de gek te houden. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:48:40 #77
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182390177
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:33 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Is daar een serieuze bron voor of is het meer een hypothese ter verklaring van bestaande tradities?
Alstublieft
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:51:09 #78
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182390218
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Een Bischop had een Demon? Een 'gevallen engel', 'duivel', of 'boze of onreine geest'. Jij bent makkelijk voor de gek te houden. :)
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:48 schreef Dven het volgende:

[..]

Alstublieft
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:53:58 #79
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182390256
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:51 schreef Dven het volgende:

Jij lanceert de stelling, jij levert de onderbouwing. Anders is het niet waar. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 8 oktober 2018 @ 13:56:20 #80
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182390293
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij lanceert de stelling, jij levert de onderbouwing. Anders is het niet waar. :)
Prima, dan is het niet waar :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:01:58 #81
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182390379
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:48 schreef Dven het volgende:

[..]

Alstublieft
Je mag ook gewoon "eh... nee" zeggen, dat komt op hetzelfde neer.
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:02:36 #82
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182390393
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:01 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Je mag ook gewoon "eh... nee" zeggen, dat komt op hetzelfde neer.
Of je neemt gewoon de moeite om het één en ander te lezen. Dat kan natuurlijk ook gewoon.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:06:18 #83
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182390447
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:56 schreef Dven het volgende:

Prima, dan is het niet waar :)
Dus historisch gezien, is er geen enkele reden om aan te nemen, dat Sint Nicolaas een duiveltje bij zich had.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:10:37 #84
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_182390537
Waarom zou sinterklaas een duiveltje bij zich dragen als ie ook een stel zwarte pieten mee kan zeulen?
pi_182390566
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:02 schreef Dven het volgende:

[..]

Of je neemt gewoon de moeite om het één en ander te lezen. Dat kan natuurlijk ook gewoon.
Dit is in een discussie natuurlijk een ontzettende dooddoenert. We willen hier graag in discussie gaan en als iemand dan vraagt waar je het vandaan haalt en dan zegt ' ja lees je maar in' is het geen discussie die je voert.
Je bent vrijwillig in een ZP discussie om jouw standpunt te verdedigen, verdedig deze dan ipv mensen ontwetendheid te verwijten. Als mensen dan vragen waar je je op baseert moet je dat kunnen uitleggen.
Dit geldt uiteraard voor alle kanten, ik pik alleen jouw post eruit.
ijs_beer fan!
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:15:36 #86
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182390617
Sinterklaas/Wodan/Odin had inderdaad een geknechte duivel bij zich in de verhalen.
Daar komt de Krampus in andere landen vandaan.
Er is tegenwoordig ook een Krampusloop in Rotterdam trouwens.

Maar waarom moet dit elk jaar opnieuw uitgelegd worden? Is dat onderdeel van de traditie inmiddels?

Kunnen we niet een of andere baseline van kennis afspreken voor mensen die hier serieus over willen discussiëren? Of moeten we ook nog weer uitleggen wie Jan Schenkman is?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:21:31 #87
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182390736
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:12 schreef NanKing het volgende:

[..]

Dit is in een discussie natuurlijk een ontzettende dooddoenert. We willen hier graag in discussie gaan en als iemand dan vraagt waar je het vandaan haalt en dan zegt ' ja lees je maar in' is het geen discussie die je voert.
Je bent vrijwillig in een ZP discussie om jouw standpunt te verdedigen, verdedig deze dan ipv mensen ontwetendheid te verwijten. Als mensen dan vragen waar je je op baseert moet je dat kunnen uitleggen.
Dit geldt uiteraard voor alle kanten, ik pik alleen jouw post eruit.
In de hele traditie van sinterklaas heeft hij altijd een duiveltje bij gehad, algemeen bekend en dat is tot vandaag de dag aan toe nog steeds zijn helper, behalve in Nederland. Algemeen bekend. We kennen allemaal Krampus wel toch? Dat Nederland van een duiveltje een negertje maakt kan ik verder weinig aan doen :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:23:27 #88
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182390773
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:21 schreef Dven het volgende:

[..]

In de hele traditie van sinterklaas heeft hij altijd een duiveltje bij gehad, algemeen bekend en dat is tot vandaag de dag aan toe nog steeds zijn helper, behalve in Nederland. Algemeen bekend. We kennen allemaal Krampus wel toch? Dat Nederland van een duiveltje een negertje maakt kan ik verder weinig aan doen :')
Ik sta inderdaad ook verbaasd over het gebrek aan basale kennis over deze traditie bij de meesten.
Dit is een van de éérste dingen die je leert als je de folklore in duikt.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:23:28 #89
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_182390776
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:21 schreef Dven het volgende:

[..]

In de hele traditie van sinterklaas heeft hij altijd een duiveltje bij gehad, algemeen bekend en dat is tot vandaag de dag aan toe nog steeds zijn helper, behalve in Nederland. Algemeen bekend. We kennen allemaal Krampus wel toch? Dat Nederland van een duiveltje een negertje maakt kan ik verder weinig aan doen :')
Nog nooit van gehoord. Ook geen idee wie of wat Krampus is.


Odin en Wodan ken ik dan weer wel uit mn jeugd :) Vanaf de flipperkast :D
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:24:35 #90
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182390800
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:23 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Nog nooit van gehoord. Ook geen idee wie of wat Krampus is.
Allemaal Fok-newbies hier of mensen die zich voor het eerst in deze discussie verdiepen of wat?

Hier hebben we het al eens over gehad en dit komt elk jaar weer terug.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:24:50 #91
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182390804
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ja, dom gedrag is natuurlijk gedrag wat je direct associeert met donkere mensen. Tenminste, als je een racist zoals Dven bent. Het hele gedoe met zwarte piet komt uit mensen die zelf door en door racistisch zijn, en stiekem donkere mensen maar dom vinden. Daarom mag Zwarte Piet absoluut niet dom zijn, want dat is negatieve stereotypering van donkere mensen. Kennelijk is "dom" dus een kenmerkend stereotype gedrag van donkere mensen.

Hiermee val je dus weer (eens) door de mand, net zoals vele van jouw medestanders. Normale mensen zien geen negroïde persoon in ZP, die zien een soort clown, het hulpje van sinterklaas. Juist omdat jij daarin een negroïde persoon ziet, en je je daar ongemakkelijk bij voelt, ga jij net doen alsof een domme piet een stereotype van een domme neger is (terwijl de meeste mensen, en zeker kinderen, dat helemaal niet zo zien).

Het is niet meer dan projectie van je eigen denkbeelden.
Schaak.
Mat.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:27:02 #92
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182390847
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:23 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Nog nooit van gehoord. Ook geen idee wie of wat Krampus is.
Bedank je politiek correcte landgenoten van 150 jaar geleden maar dat je nu met een joviale roetmop opgescheept zit in plaats van dit soort bazen

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182390862
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:21 schreef Dven het volgende:

[..]

In de hele traditie van sinterklaas heeft hij altijd een duiveltje bij gehad, algemeen bekend en dat is tot vandaag de dag aan toe nog steeds zijn helper, behalve in Nederland. Algemeen bekend. We kennen allemaal Krampus wel toch? Dat Nederland van een duiveltje een negertje maakt kan ik verder weinig aan doen :')
Ik ken het verhaal, ik snap je punt ook maar dat was niet mijn punt. Er wordt in een topic iets beweert en je snapt niet dat mensen het niet weten 'want het is toch algemene kennis'. Niet voor iedereen is dit algemene kennis.
Het moeilijke aan een topic als dit is inderdaad dat het jaar in jaar uit gevoerd door dezelfde mensen in dezelfde setting. Probeer gewoon even buiten deze setting te denken en je wilt een punt maken, zo duidelijk mogelijk voor iedereen, dus niet alleen de mensen waar je al jaren mee in discussie bent.

quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:15 schreef DustPuppy het volgende:
Sinterklaas/Wodan/Odin had inderdaad een geknechte duivel bij zich in de verhalen.
Daar komt de Krampus in andere landen vandaan.
Er is tegenwoordig ook een Krampusloop in Rotterdam trouwens.

Maar waarom moet dit elk jaar opnieuw uitgelegd worden? Is dat onderdeel van de traditie inmiddels?

Kunnen we niet een of andere baseline van kennis afspreken voor mensen die hier serieus over willen discussiëren? Of moeten we ook nog weer uitleggen wie Jan Schenkman is?
Nee een baseline van kennis kun je in discussies als dit niet verwachten imo.
Wat een optie in dit topic zou kunnen zijn is het sint verhaal van alle kanten belichten, de geschiedenis ervan en waar we nu staan en dit in de OP zetten. Dan kun je zulke verwachtingen hebben imo (een baseline van kennis) want je kunt naar de OP verwijzen. Nu kun je alleen verwijzen naar jouw standpunten en deze onderbouwen.
ijs_beer fan!
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:29:52 #94
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_182390914
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:27 schreef Dven het volgende:

[..]

Bedank je politiek correcte landgenoten van 150 jaar geleden maar dat je nu met een joviale roetmop opgescheept zit in plaats van dit soort bazen

[ afbeelding ]
Ik vind ze schattig <3 maar dat vind ik 'die joviale roetmoppen' ook. Die van de sint in ieder geval.
pi_182390949
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:15 schreef DustPuppy het volgende:
Sinterklaas/Wodan/Odin had inderdaad een geknechte duivel bij zich in de verhalen.
Daar komt de Krampus in andere landen vandaan.
Er is tegenwoordig ook een Krampusloop in Rotterdam trouwens.

Maar waarom moet dit elk jaar opnieuw uitgelegd worden? Is dat onderdeel van de traditie inmiddels?

Kunnen we niet een of andere baseline van kennis afspreken voor mensen die hier serieus over willen discussiëren? Of moeten we ook nog weer uitleggen wie Jan Schenkman is?
Het is de rode draad van vele anti-Pieters. Ze hebben geen benul, en ook na ruim 132 delen waarin vele malen de betekenis van de elementen in deze traditie (met al zijn variaties daarop) is uitgelegd weet men het nog steeds niet. Sterker nog, men wil het niet weten en negeert deze bewust ten faveure van de eigen kijk, de eigen aanname. Het na-blaten van de ZP=racisme roepers geeft ze een één of ander euforisch zelfgenoegzaam gevoel. Men kijkt daarbij alleen naar het oppervlakkige, het uiterlijk en daarin zien ze alleen een door een blanke gespeelde negerslaaf. Blackface, schande! Nogal kortzichtig en zeker ook gespeend van enige wil voor empathie. Het zal wel de walging zijn voor alles wat conservatief riekt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:32:30 #96
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182390956
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:27 schreef NanKing het volgende:
Nee een baseline van kennis kun je in discussies als dit niet verwachten imo.
Wat een optie in dit topic zou kunnen zijn is het sint verhaal van alle kanten belichten, de geschiedenis ervan en waar we nu staan en dit in de OP zetten. Dan kun je zulke verwachtingen hebben imo (een baseline van kennis) want je kunt naar de OP verwijzen. Nu kun je alleen verwijzen naar jouw standpunten en deze onderbouwen.
Heel veel van deze informatie staat al in de OP.

Er staat zelfs een tekening van de Wilde Jacht / Heer in (die met Huginn en Munnin).
Als niemand de OP dan vervolgens leest.....tja.

We kunnen het verhaal natuurlijk wel uitbreiden, van Wilde Jacht => Kerstening => Sinterklaas bijv.
Maar daar wordt het ook weer zo'n academische discussie van.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_182391032
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:32 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Heel veel van deze informatie staat al in de OP.

Er staat zelfs een tekening van de Wilde Jacht / Heer in (die met Huginn en Munnin).

Als niemand de OP dan vervolgens leest.....tja.
Als je de op leest weet je nog steeds niet wie Krampus is, die wordt namelijk niet genoemd. Evenals sint nicolaas die duivels of demonen bij zich gehad heeft, staat niet in de OP.

Dus nee, als je de OP had gelezen wist je het nog steeds niet.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:37:37 #98
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182391077
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Als je de op leest weet je nog steeds niet wie Krampus is, die wordt namelijk niet genoemd. Evenals sint nicolaas die duivels of demonen bij zich gehad heeft, staat niet in de OP.

Dus nee, als je de OP had gelezen wist je het nog steeds niet.
Krampus wordt in Wild Geraas wel vertoond.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_182391116
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:37 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Krampus wordt in Wild Geraas wel vertoond.
Wellicht. Maar wat verwacht je? Dat iedereen zich eerst een jaar of 2 jaar inleest met alle artikelen en documentaires die er over verschenen zijn?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182391146
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:32 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Heel veel van deze informatie staat al in de OP.

Er staat zelfs een tekening van de Wilde Jacht / Heer in (die met Huginn en Munnin).
Als niemand de OP dan vervolgens leest.....tja.

We kunnen het verhaal natuurlijk wel uitbreiden, van Wilde Jacht => Kerstening => Sinterklaas bijv.
Maar daar wordt het ook weer zo'n academische discussie van.
Deze OP is voor mij geen mooie OP om te kunnen verwachten van mensen dat er bepaald niveau van kennis aanwezig is. Het nodigt niet uit om op de linkjes te klikken. Ik heb geen idee of je er zin in hebt of tijd. Maar je bent van mij van harte welkom om er een mooi verhaaltje van te maken.
Daarna kunnen we zeggen 'je had de OP moeten lezen dus deze kennis moet je nu hebben' .
ijs_beer fan!
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:41:27 #101
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182391172
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Wellicht. Maar wat verwacht je? Dat iedereen zich eerst een jaar of 2 jaar inleest met alle artikelen en documentaires die er over verschenen zijn?
Ik verwacht dat je op zijn minst eens kijkt naar waar iets vandaan komt, ja.

"Dat hebben we altijd zo gedaan" is nou niet echt een goed argument (voor wat dan ook).
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:41:50 #102
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_182391176
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:37 schreef richolio het volgende:
Het is echt triest hoeveel mensen de snelweg-actie afdoen als “ludiek”. Het is gewoon pure minachting van de rechstaat. Je overtreedt de wet, dus dan moet je je daarvoor verantwoorden. Zo werkt dat in Nederland, en gelukkig

Bovendien was het gestoord en levensgevaarlijk. Optiefe JennyJanknegers
:Y
pi_182391187
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:31 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het is de rode draad van vele anti-Pieters. Ze hebben geen benul, en ook na ruim 132 delen waarin vele malen de betekenis van de elementen in deze traditie (met al zijn variaties daarop) is uitgelegd weet men het nog steeds niet. Sterker nog, men wil het niet weten en negeert deze bewust ten faveure van de eigen kijk, de eigen aanname. Het na-blaten van de ZP=racisme roepers geeft ze een één of ander euforisch zelfgenoegzaam gevoel. Men kijkt daarbij alleen naar het oppervlakkige, het uiterlijk en daarin zien ze alleen een door een blanke gespeelde negerslaaf. Blackface, schande! Nogal kortzichtig en zeker ook gespeend van enige wil voor empathie. Het zal wel de walging zijn voor alles wat conservatief riekt.
En ook dit is geen post die uitnodigt om te discussieren.
Jij hebt je mening over de anti zwarte pieten al klaar, en ze hbeben geen benul. ZIj vinden dat jij geen benul hebt en daar blijft de discussie op vast lopen.
Als je je punt wil maken in een discussie hoef je niet eerst op de ander af te geven.
Jouw post is een voorbeeld, ik val je post an sich niet aan.
ijs_beer fan!
pi_182391203
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:41 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ik verwacht dat je op zijn minst eens kijkt naar waar iets vandaan komt, ja.

"Dat hebben we altijd zo gedaan" is nou niet echt een goed argument (voor wat dan ook).
Dan zou ik die verwachting maar rap bijstellen. Je zit hier niet in de collegezaal. En waar zwarte Piet vandaan komt is geen eenduidig antwoord op te geven, dat weten we gewoon niet zeker.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:43:33 #105
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182391206
Pro-pieten hebben overigens ook geen benul, maar goed dat terzijde.

In het huidig tijdsgewricht is een neutrale midden-positie bekleden ongeveer het ergste wat je kunt doen, heb ik gemerkt.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:44:56 #106
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_182391234
Puur het feit dat er al 133 (!) delen zijn van deze reeks is toch wel hét bewijs dat een groot deel van beide kampen zich weigert te laten overtuigen van de argumenten van het andere kamp.

Deze discussie is zo langzamerhand even zinloos als in de stromende regen met een paraplu boven je hoofd en een gieter in de hand je bloemetjes in de tuin water geven.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_182391343
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:42 schreef NanKing het volgende:

[..]

En ook dit is geen post die uitnodigt om te discussieren.
Jij hebt je mening over de anti zwarte pieten al klaar, en ze hbeben geen benul. ZIj vinden dat jij geen benul hebt en daar blijft de discussie op vast lopen.
Als je je punt wil maken in een discussie hoef je niet eerst op de ander af te geven.
Jouw post is een voorbeeld, ik val je post an sich niet aan.
Oneens.

Als je bepaalde zaken beweert over een traditie die kant nog wal slaan wanneer je je eerst had verdiept in de betekenis van elementen van deze traditie, dan heb je ook gewoonweg geen benul.

Versterking van dit gegeven is dat er in al die jaren nog geen enkele rechtszaak is gevoerd door deze anti-Pieten vanuit HUN stellige bewering dat Zwarte Piet racisme is. ALS dat zo is dan had deze discussie al lang geleden afgedaan kunnen zijn. ALS Zwarte Piet bewezen racisme is dan zal elke rechter deze uiting niet meer toestaan. De reden waarom ze de rechtszaak niet beginnen is omdat ze deze keihard zullen verliezen. Dát benul hebben ze dan weer wel.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182391353
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:43 schreef DustPuppy het volgende:
Pro-pieten hebben overigens ook geen benul, maar goed dat terzijde.
Klopt helaas ook.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182391355
Ze zijn gewoon schuldig, if you like it or not. Je kan niet zomaar voor eigen rechter spelen, los wat je van deze kwestie.

Wel vind ik dat een groot deel van de Kick Out Zwarte Piet mensen niet welkom hadden mogen zijn, aangezien ze bij vorige edities regelmatig de fout in zijn gegaan. Daarom had een gebiedsverbod voor die mensen wel op zijn plaats geweest.

Een flinke geldboete zou op zijn plaats zijn.
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:54:06 #110
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182391396
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:42 schreef NanKing het volgende:

[..]

En ook dit is geen post die uitnodigt om te discussieren.
Jij hebt je mening over de anti zwarte pieten al klaar, en ze hbeben geen benul. ZIj vinden dat jij geen benul hebt en daar blijft de discussie op vast lopen.
Als je je punt wil maken in een discussie hoef je niet eerst op de ander af te geven.
Jouw post is een voorbeeld, ik val je post an sich niet aan.
Soms denk ik dat een lesje "retorica 101" voor veel mensen wel heel nuttig zou zijn. :P Ik pleit al jaren om leerlingen op scholen iets bij te brengen ten aanzien van de basics van debatteren: hoe ziet een goed gestructureerd argument eruit? Wat zijn drogredenen? Waarom zijn het drogredenen? Etc, etc.

Het is soms bizar om te zien wat mensen hier nog zien als valide argumenten. (En die constatering heeft niets te maken met dit onderwerp in het bijzonder, ik zie het overal. De laatste tijd is bijvoorbeeld de "zij doen het ook" drogreden heel populair geworden.)

PS:

Van Daniel Dennett:

How to compose a successful critical commentary:

1) You should attempt to re-express your target's position so clearly, vividly, and fairly that your target says, "Thanks, I wish I'd thought of putting it that way."
2) You should list any points of agreement (especially if they are not matters of general or widespread agreement).
3) You should mention anything you have learned from your target.
4) Only then are you permitted to say so much as a word of rebuttal or criticism.

8-)

In deze discussie gaat het overigens consequent al mis bij punt 1). De stropoppen vliegen ons om de oren, en de rest komt men niet eens aan toe.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:56:43 #111
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182391437
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:02 schreef Dven het volgende:

[..]

Of je neemt gewoon de moeite om het één en ander te lezen. Dat kan natuurlijk ook gewoon.
Punt is een beetje dat internet vol staat met speculatie, halve waarheden en complete onzin, vooral waar het folkloristische onderwerpen betreft. Vandaar mijn vraag naar een serieuze bron, aangezien je zo zeker van je zaak leek te zijn.
  maandag 8 oktober 2018 @ 14:57:27 #112
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182391453
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:56 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Punt is een beetje dat internet vol staat met speculatie, halve waarheden en complete onzin, vooral waar het folkloristische onderwerpen betreft. Vandaar mijn vraag naar een serieuze bron, aangezien je zo zeker van je zaak leek te zijn.
Maar als je hier nu een ISBN nummer dropt, wat gebeurd er dan? Gaan mensen dat dan ook echt lezen?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_182391455
Laat ik het zo zeggen voor wat betreft de snelwegfriezen: ik begrijp dat je niet zomaar een snelweg kunt blokkeren. Toch draag ik deze mensen een warm hart toe. Ik vind dat het demonstratierecht is doorgeslagen en in deze gevallen wordt misbruikt om het feestje van een ander te verpesten. Dat jij tegen bent prima, maar jij gaat niet de intocht, het feestje dat iemand anders heeft georganiseerd, verpesten. Het zou ook volstrekt idioot zijn om bijvoorbeeld bij een huwelijksceremonie te gaan demonstreren, omdat jij tegen het homohuwelijk bent.

En het is niet alleen, omdat ik pro-piet bent. Ik ben ook pro-vlees en zag laatst iemand bij een vegetarisch festival een grote kluif vlees beginnen te eten. Dat vind ik net zo idioot.
  maandag 8 oktober 2018 @ 15:01:24 #114
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182391507
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:57 schreef maan_man het volgende:

Laat ik het zo zeggen voor wat betreft de snelwegfriezen: ik begrijp dat je niet zomaar een snelweg kunt blokkeren. Toch draag ik deze mensen een warm hart toe. Ik vind dat het demonstratierecht is doorgeslagen en in deze gevallen wordt misbruikt om het feestje van een ander te verpesten. Dat jij tegen bent prima, maar jij gaat niet de intocht, het feestje dat iemand anders heeft georganiseerd, verpesten. Het zou ook volstrekt idioot zijn om bijvoorbeeld bij een huwelijksceremonie te gaan demonstreren, omdat jij tegen het homohuwelijk bent.

En het is niet alleen, omdat ik pro-piet bent. Ik ben ook pro-vlees en zag laatst iemand bij een vegetarisch festival een grote kluif vlees beginnen te eten. Dat vind ik net zo idioot.
Prima dat je tegen die demonstratie bent. Maar de wet overtreden om dat te voorkomen is echt niet de weg. Teken dan, zoals het hoort, bezwaar aan. En als dat bezwaar dan wordt verworpen gaat de demonstratie toch door, of je dat nou leuk vindt of niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 8 oktober 2018 @ 15:14:26 #115
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_182391810
kunnen we niet elkaar respecteren en dat we gewoon deze discussie stoppen.

Zwarte Piet met roetvegen is gewoon de beste oplossing.
Een wit iemand met een beetje zwart.
pi_182391890
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:14 schreef KingRadler het volgende:
kunnen we niet elkaar respecteren en dat we gewoon deze discussie stoppen.

Zwarte Piet met roetvegen is gewoon de beste oplossing.
Een wit iemand met een beetje zwart.
OW, wat geeft jou de autoriteit om te bepalen wat het beste is?
  maandag 8 oktober 2018 @ 15:19:24 #117
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182391913
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:17 schreef maan_man het volgende:

[..]

OW, wat geeft jou de autoriteit om te bepalen wat het beste is?
Here we go again....
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_182391943
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:14 schreef KingRadler het volgende:
kunnen we niet elkaar respecteren en dat we gewoon deze discussie stoppen.

Zwarte Piet met roetvegen is gewoon de beste oplossing.
Een wit iemand met een beetje zwart.
Een wit iemand met een beetje zwart?

Dus niet een zwart iemand met heel veel zwart?
pi_182392146
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:19 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Here we go again....
Als dit jouw bijdragen is aan de discussie dan kan jij beter niet reageren. Maar goed, ik zal jouw reactie wel niet op waarde kunnen schatten, want ik heb geen lesje retorica 101 gehad.

Er is schijnbaar iemand die de oplossing heeft en vind dat de discussie gestopt kan worden. Alleen ontbreekt iedere onderbouwing. Ik ben oprecht benieuwd naar de onderbouwing, zodat ik deze (misschien) ook kan gaan uitdragen.
pi_182392190
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:14 schreef KingRadler het volgende:
kunnen we niet elkaar respecteren en dat we gewoon deze discussie stoppen.

Zwarte Piet met roetvegen is gewoon de beste oplossing.
Een wit iemand met een beetje zwart.
Niets houd je tegen je pc uit te zetten en hier niet meer terug te komen,
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 15:33:33 #121
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182392193
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:31 schreef maan_man het volgende:
Als dit jouw bijdragen is aan de discussie dan kan jij beter niet reageren. Maar goed, ik zal jouw reactie wel niet op waarde kunnen schatten, want ik heb geen lesje retorica 101 gehad.
Correct!
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:31 schreef maan_man het volgende:
Er is schijnbaar iemand die de oplossing heeft en vind dat de discussie gestopt kan worden. Alleen ontbreekt iedere onderbouwing. Ik ben oprecht benieuwd naar de onderbouwing, zodat ik deze (misschien) ook kan gaan uitdragen.
Nou, als dat zo was reageerde je niet met een equivalent van een "HOW DARE YOU, SIR?"
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_182392248
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:54 schreef Molurus het volgende:
Daniel Dennett
Wat een onzin.

3 kwart van je bijdrage besteden aan het prijzen van een mening of reactie van een ander voordat je inhoudelijk mag reageren. Sommige reacties zijn gewoon oerstom. Daar leer je niks van, daar moet je geen respect voor hebben, die moet je gewoon onderuit halen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 15:37:52 #123
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182392286
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Wat een onzin.

3 kwart van je bijdrage besteden aan het prijzen van een mening of reactie van een ander voordat je inhoudelijk mag reageren. Sommige reacties zijn gewoon oerstom. Daar leer je niks van, daar moet je geen respect voor hebben, die moet je gewoon onderuit halen.
Als je doel is om iemand te overtuigen van jouw gelijk dan zijn de 3/4 die je verwerpt helaas toch belangrijk.

Als je doel is om te roepen dat reacties oerstom zijn, dan je er niks van leert en dat je er vooral geen respect voor moet hebben, zonder enige intentie om iemand van gedachten te doen veranderen... ga dan vooral door zoals je nu doet.

Vooralsnog moet ik de eerste pro-pieter die de bezwaren tegen ZP dusdanig kan verwoorden dat een anti-pieter zou zeggen "dat is inderdaad mijn standpunt" nog tegenkomen. Dat dat in 133 delen nog niet is voorgekomen is wat mij betreft fokking triest.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182392309
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:33 schreef DustPuppy het volgende:
Nou, als dat zo was reageerde je niet met een equivalent van een "HOW DARE YOU, SIR?"
Ik vind dat eigenlijk een heel relevante vraag als iemand claimt de beste oplossing te hebben en dat onderbouwt met "het is gewoon zo". Het is gewoon zo, tja, en wie ben jij dan en waarom denk jij dat jij enige autoriteit bezit om dergelijke zaken te kunnen bepalen?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182392332
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je doel is om iemand te overtuigen van jouw gelijk dan zijn de 3/4 die je verwerpt helaas toch belangrijk.

Ja? Waar blijkt dat uit?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 15:40:50 #126
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182392338
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik vind dat eigenlijk een heel relevante vraag als iemand claimt de beste oplossing te hebben en dat onderbouwt met "het is gewoon zo". Het is gewoon zo, tja, en wie ben jij dan en waarom denk jij dat jij enige autoriteit bezit om dergelijke zaken te kunnen bepalen?
Dan vraag je "En waarom denk je dat?" i.p.v. "Wie denk je wel niet wie je bent?"
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_182392370
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:40 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dan vraag je "En waarom denk je dat?" i.p.v. "Wie denk je wel niet wie je bent?"
quote:
Het is gewoon zo, tja, en wie ben jij dan en waarom denk jij dat jij enige autoriteit bezit om dergelijke zaken te kunnen bepalen?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182392566
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:40 schreef NanKing het volgende:

[..]

Deze OP is voor mij geen mooie OP om te kunnen verwachten van mensen dat er bepaald niveau van kennis aanwezig is. Het nodigt niet uit om op de linkjes te klikken. Ik heb geen idee of je er zin in hebt of tijd. Maar je bent van mij van harte welkom om er een mooi verhaaltje van te maken.
Daarna kunnen we zeggen 'je had de OP moeten lezen dus deze kennis moet je nu hebben' .
De OP is in de loop der tijd inderdaad een zooitje geworden. :{
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  maandag 8 oktober 2018 @ 15:56:20 #129
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182392665
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ja? Waar blijkt dat uit?
Onder meer uit het feit dat dit topic bestaat uit 133 delen, zonder dat iemand ergens van gedachten is veranderd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182392785
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Onder meer uit het feit dat dit topic bestaat uit 133 delen, zonder dat iemand ergens van gedachten is veranderd.
Daar blijkt hooguit uit dat er veel gespreksstof is. Niet dat de stellingen die Daniel Bennet poneert waar zijn of zelfs maar zijn onderzocht.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 16:04:28 #131
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182392881
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 16:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Daar blijkt hooguit uit dat er veel gespreksstof is.
Nou nee, je kan die gespreksstof samenvatten in 1, hooguit 2 delen. De rest is pure herhaling van stropoppen en wederzijds onbegrip.

quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 16:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Niet dat de stellingen die Daniel Bennet poneert waar zijn of zelfs maar zijn onderzocht.
Het zijn gespreksmethodes, geen wetenschappelijke claims. Wat verwacht je dan? Dat men die even gaat wetenschappelijk en peer reviewed gaat onderzoeken? Overigens zou het mij trouwens niet eens verbazen als sociologen zich daarmee bezighouden, geen idee. Ik zie het meer als huis- tuin- en keukenpsychologie.

Maar goed, ik zou zeggen: probeer die methodes eens een keer. Werkt het niet, jammer dan. Werkt het wel, dan heb je iets geleerd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182393404
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 16:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou nee, je kan die gespreksstof samenvatten in 1, hooguit 2 delen. De rest is pure herhaling van stropoppen en wederzijds onbegrip.

[..]

Het zijn gespreksmethodes, geen wetenschappelijke claims. Wat verwacht je dan? Dat men die even gaat wetenschappelijk en peer reviewed gaat onderzoeken? Overigens zou het mij trouwens niet eens verbazen als sociologen zich daarmee bezighouden, geen idee. Ik zie het meer als huis- tuin- en keukenpsychologie.

Maar goed, ik zou zeggen: probeer die methodes eens een keer. Werkt het niet, jammer dan. Werkt het wel, dan heb je iets geleerd.
Ok. Maar dan is het antwoord op mijn vraag: "waar blijkt dat uit?" Dus simpelweg: "Nergens uit".
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 17:10:05 #133
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182394254
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 16:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ok. Maar dan is het antwoord op mijn vraag: "waar blijkt dat uit?" Dus simpelweg: "Nergens uit".
Dat is jouw eigen antwoord, niet mijn antwoord.

Probeer eens te beginnen bij punt 1 van het lijstje: mijn standpunt zo verwoorden dat mijn reactie is "ja, dat is mijn standpunt".

Dat is je nog niet gelukt, je lijkt zelf geen enkele poging te doen. Het gaat er ook niet om dat je het met me eens bent, het gaat erom dat je mijn standpunt dusdanig goed begrijpt dat je dat ook kunt verwoorden.

Mensen zijn heel goed in zenden, heel slecht in luisteren. Zo blijkt ook hier weer.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 8 oktober 2018 @ 17:27:28 #134
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182394584
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:57 schreef maan_man het volgende:
Ik ben ook pro-vlees en zag laatst iemand bij een vegetarisch festival een grote kluif vlees beginnen te eten. Dat vind ik net zo idioot.
Dit zou ik ook zo graag een keer willen doen, gewoon om de troll uit te hangen.. Alleen weet je dat je reacties uitlokt en gezeur gaat krijgen, dus doe je het niet. Gewoon uit fatsoen dat een ander ook een mening en levensstijl mag hebben.

Klaar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182394934
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 17:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is jouw eigen antwoord, niet mijn antwoord.

Probeer eens te beginnen bij punt 1 van het lijstje: mijn standpunt zo verwoorden dat mijn reactie is "ja, dat is mijn standpunt".

Dat is je nog niet gelukt, je lijkt zelf geen enkele poging te doen. Het gaat er ook niet om dat je het met me eens bent, het gaat erom dat je mijn standpunt dusdanig goed begrijpt dat je dat ook kunt verwoorden.

Mensen zijn heel goed in zenden, heel slecht in luisteren. Zo blijkt ook hier weer.
Ik doe inderdaad geen enkele poging. Het lijkt me onzinnig en ik heb nog geen enkel argument gehoord waaruit mijn ongelijk zou blijken. Niets een poging daartoe. Niet eens een poging om te onderbouwen waarom wat deze meneer zegt waar zou zijn.

Lukraak strooien met quotes maar als je dan gevraagd ze te onderbouwen niet thuis geven. Dan probeer je ook maar interessant te doen met de uitspraken van een ander.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 18:02:30 #136
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182395275
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 17:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Ik doe inderdaad geen enkele poging.
Mooi, maar geef mij dan eens een reden waarom ik de rest van je post eigenlijk zou (willen) lezen? Waarom post je hier eigenlijk?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 8 oktober 2018 @ 18:04:21 #137
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182395311
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:02 schreef Molurus het volgende:

Mooi, maar geef mij dan eens een reden waarom ik de rest van je post eigenlijk zou (willen) lezen? Waarom post je hier eigenlijk?
Balk, splinter, pot, ketel...
  maandag 8 oktober 2018 @ 18:11:34 #138
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182395449
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 17:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik doe inderdaad geen enkele poging. Het lijkt me onzinnig en ik heb nog geen enkel argument gehoord waaruit mijn ongelijk zou blijken. Niets een poging daartoe. Niet eens een poging om te onderbouwen waarom wat deze meneer zegt waar zou zijn.

Lukraak strooien met quotes maar als je dan gevraagd ze te onderbouwen niet thuis geven. Dan probeer je ook maar interessant te doen met de uitspraken van een ander.
Misschien even je oren openen en daadwerkelijk luisteren naar een ander. Misschien proberen je te verplaatsen in anderen, wat moeilijk is voor sommigen, maar wel heel menselijk. Wie weet leer je nog iets.
1 + 1 = blauw
pi_182395768
Het gaat hier alleen maar om gejullieengejij en ik weet van bijna niemand wat zijn of haar standpunt nou eigenlijk is want iedereen heeft het al 100 keer gezegd en wil het niet nog een keer uitleggen, wat natuurlijk altijd op een bepaald punt komt binnen een lang topic.
Dit moeten we achter ons laten als we een eerlijke discussie met voor en tegenstanders willen.

Experimentje in dit topic.
Als de mensen niet willen meedoen is prima maar ik zou het tof vinden als jullie meedoen.

Molorus, kun jij uitleggen in maximaal 3 alinea's waarom jij tegen zwarte piet in deze huidige vorm bent?
ijs_beer fan!
  maandag 8 oktober 2018 @ 18:33:09 #140
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182395838
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:27 schreef NanKing het volgende:

Molorus, kun jij uitleggen in maximaal 3 alinea's waarom jij tegen zwarte piet in deze huidige vorm bent?
Je bent niet de eerste die het vraagt. Ik heb dat in deze reeks denk ik al zeker 20 keer uiteen gezet, de laatste keer dat ik dat deed was hier:

NWS / De Zwarte Piet-discussie #132: Zwarte Roetveegpieten bij de NTR

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 10:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zelf zou ik het een smakeloze negerkarikatuur noemen. Dat wil niet zeggen dat ik denk dat iedereen die ZP wil behouden daarmee een racist is, hoewel ik wel het gevoel krijg dat er betrekkelijk veel racisten zitten onder het deel dat extreem fanatiek is in het pleiten voor behoud.

Verder denk ik dat het zowel nationaal als internationaal alles behalve iets om trots op te zijn is. Ik beschouw deze 'traditie' als zeer schadelijk voor het aanzien van ons land. Op die basis zou ik (minimaal) een aanpassing van het uiterlijk van ZP van harte toejuichen.

Overigens - maar dat is puur persoonlijk - zou ik er ook geen enkel probleem mee hebben als we het sinterklaasfeest geheel inruilen voor het kerstfeest. Ze vervullen min of meer dezelfde functie, en ik zie geen reden om 2 van zulke feesten in dezelfde maand te hebben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182395938
quote:
12s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je bent niet de eerste die het vraagt. Ik heb dat in deze reeks denk ik al zeker 20 keer uiteen gezet, de laatste keer dat ik dat deed was hier:

NWS / De Zwarte Piet-discussie #132: Zwarte Roetveegpieten bij de NTR

[..]

Bedankt voor de moeite!

quote:
Kun jij voor een post maken waar je tegen Molurus zijn post in gaat, met jouw standpunten jouw gedachten zonder het persoonlijk te maken. Stel je maar voor dat je schrijft voor de stille lezer die jouw standpunt wil begrijpen. Ik weet bijv. ook niet wat jouw standpunt in deze is.

[ Bericht 0% gewijzigd door NanKing op 08-10-2018 18:51:26 ]
ijs_beer fan!
pi_182395970
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:40 schreef NanKing het volgende:

[..]

Bedankt voor de moeite!

[..]

Kun jij voor een post maken waar je tegen Molorus zijn post in gaat, met jouw standpunten jouw gedachten zonder het persoonlijk te maken. Stel je maar voor dat je schrijft voor de stille lezer die jouw standpunt wil begrijpen. Ik weet bijv. ook niet wat jouw standpunt in deze is.
Dat zal ik doen op een ander moment.

Edit: Molurus brengt niet zoveel argumenten in dus ik kan nu wel even reageren.

Ik vind het geen negerkarikatuur en ik begrijp niet zo goed waar dat beeld vandaan komt. Zwarte Piet is een fantasiefiguur en staat buiten de realiteit. Er is ook geen mens bezig met welk ras Zwarte Piet heeft op wat mensen die geobsedeerd zijn met ras na. Zwarte Piet is de ster van het feest want hij brengt de cadeaus en pepernoten. Mensen zien hem graag.

Sinterklaas is van oudsher een feest dat vooral door de gegoede burgerij werd gevierd. In die tijd werden kinderen bang gemaakt met zwarte Piet. Het is tamelijk bizar om te denken dat de mensen van stand in die tijd hun kinderen zouden laten bedreigen door een slaaf met een roe.... Dan begrijp je de verhoudingen uit die tijd niet helemaal.

Zelfs al zóu vast komen te staan dat ZP een negerkarikatuur is, dan nog zou ik hem geen enkel probleem vinden omdat ZP een zeer positieve rol heeft in het feest. Niemand maakt negers belachelijk. Verder hebben we natuurlijk tal van karikaturen. Peppie en Kokkie zijn ook karikaturen. Niets mis mee.

Wat het buitenland van onze feesten vind heb ik niets mee te maken. Die kijken er met hun eigen bril naar. We moeten stoppen met amerikaanse toestanden rechtstreeks op de nederlandse maatschappij projecteren. In amerika hadden ze blackface, wat wel duidelijk is om zwarten belachelijk te maken, wij kennen dat hier niet. 50 jaar geleden moesten zwarte mensen in de vs nog achterin de bus zitten, in nederland kennen we dat niet. Logisch dat zij er in de vs anders naar kijken, maar hun geschiedenis is niet de onze en wij hebben er niets mee te maken.

[ Bericht 51% gewijzigd door Kapitein_Scheurbuik op 08-10-2018 18:57:42 ]
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 18:42:54 #143
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182396038
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat zal ik doen op een ander moment.
Dank je wel.
Om de discussie hier nu lopend te houden vraag ik een pro pieter om op Molorus zijn post in te gaan.
ijs_beer fan!
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 18:57:07 #145
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182396256
eind van de dag is het gewoon een sprookje, als het verhaal dan zegt dat hij zwart is van de schoorsteen dan is hij zwart van de schoorsteen maar zelfs al zou je er een neger in willen zien zie ik er eerlijk gezegd het probleem niet zo in

het is niet bepaald een negatief karakter ofzo volgens mij maar wmb is het leven en laten leven hier, iedereen bepaald zelf maar lekker wat voor feestje hij wil vieren, dat is met het sinterklaasfeest prima mogelijk natuurlijk maar ga niet elkaars dingetje lopen verstieren denk ik dan

wat men er in het buitenland verder van vind kan me ook niet zo heel veel schelen en ik zou er kerst niet voor inruilen want die dienen gewoon twee hele verschillende doelgroepen (kerk en kleuterschool)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182396288
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:46 schreef NanKing het volgende:

[..]

Dank je wel.
Om de discussie hier nu lopend te houden vraag ik een pro pieter om op Molorus zijn post in te gaan.
Ik heb inmiddels mijn post uitgebreid.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182396336
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:27 schreef NanKing het volgende:
Het gaat hier alleen maar om gejullieengejij en ik weet van bijna niemand wat zijn of haar standpunt nou eigenlijk is want iedereen heeft het al 100 keer gezegd en wil het niet nog een keer uitleggen, wat natuurlijk altijd op een bepaald punt komt binnen een lang topic.
Dit moeten we achter ons laten als we een eerlijke discussie met voor en tegenstanders willen.

Experimentje in dit topic.
Als de mensen niet willen meedoen is prima maar ik zou het tof vinden als jullie meedoen.

Molorus, kun jij uitleggen in maximaal 3 alinea's waarom jij tegen zwarte piet in deze huidige vorm bent?
^O^
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:12:39 #148
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_182396570
Uiteindelijk is de discussie 3/4jaar geleden al gevoerd waarbij die anti groep weggelopen is van besprekingen in Amsterdam.

Wat mij betreft ben je dan gewoon af en moet je ook niet verder gaan lopen zeiken als iedereen over je valt dat je bijna de hele bevolking wegzet als racist.
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:19:22 #149
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182396683
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik vind het geen negerkarikatuur en ik begrijp niet zo goed waar dat beeld vandaan komt. Zwarte Piet is een fantasiefiguur en staat buiten de realiteit.
Vooropgesteld: mijn perceptie van hoe het eruit ziet is geen feitenclaim. Het is puur hoe het op mij overkomt. Het zijn typische kenmerken die ook terugkomen in diverse karikaturen die er in de loop der tijd van zwarte mensen zijn geweest, en het is nog niet zo heel lang geleden dat dit 'heel normaal' samenging met mensen die echt probeerden te praten als Zulu's.

Er is geen "waarheid", geen "echte zwarte piet", waaraan dit beeld kan worden getoetst. Dat laat echter niet weg dat deze perceptie wel degelijk bestaat, en die is niet alleen van mij. Als je dat uiterlijk laat zien aan buitenlanders die compleet onbekend zijn met deze traditie, dan is "dat ziet er nogal racistisch uit" geen ongewone reactie.

En dan zou ik zeggen: hoe het nou bedoeld is doet er dan al niet zo veel meer toe. Je kunt dit overal ter wereld proberen uit te leggen, maar dat is men de volgende dag alweer vergeten. Wat blijft hangen is het beeld van wat veel mensen *toch* zien als een negerkarikatuur.

De oplossing is mijns insziens eenvoudig: pas het uiterlijk aan. Dat uiterlijk heeft verder geen enkele cruciale functie in het verhaal. En als je vindt dat het idee van "zwart van de schoorsteen" cruciaal is, dan zou je juist enthousiast moeten zijn over roetveegpieten.

quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Sinterklaas is van oudsher een feest dat vooral door de gegoede burgerij werd gevierd. In die tijd werden kinderen bang gemaakt met zwarte Piet. Het is tamelijk bizar om te denken dat de mensen van stand in die tijd hun kinderen zouden laten bedreigen door een slaaf met een roe.... Dan begrijp je de verhoudingen uit die tijd niet helemaal.
Het idee om kinderen bang te maken voor Zwarte Piet en ze te belonen als ze zich gedragen vind ik pedagogisch ronduit onverantwoord. Opvoeden met straf en beloning is in mijn ogen immoreel. Je moet kinderen bijbrengen *waarom* dingen goed of slecht zijn. Het antwoord op die 'waarom' vraag kan/mag wat mij betreft nooit zijn: 'anders ga je mee in de zak naar Spanje'.

Het is in mijn ogen 1 van de meer kwalijke elementen van deze traditie. (En dat staat los van de hele ZP discussie.)

quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Wat het buitenland van onze feesten vind heb ik niets mee te maken. Die kijken er met hun eigen bril naar.
Sorry, maar dit vind ik wel heel kort door de bocht. Wat mensen van je denken, of dat nu internationaal is of in je persoonlijke omgeving, doet er wel degelijk toe. Je gaat toch ook niet in je korte broek en gympen naar een sollicitatie, en dan vertellen dat je kleding er niet toe doet omdat je goed bent in het werk waarvoor je solliciteert?

quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

We moeten stoppen met amerikaanse toestanden rechtstreeks op de nederlandse maatschappij projecteren. In amerika hadden ze blackface, wat wel duidelijk is om zwarten belachelijk te maken, wij kennen dat hier niet. 50 jaar geleden moesten zwarte mensen in de vs nog achterin de bus zitten, in nederland kennen we dat niet. Logisch dat zij er in de vs anders naar kijken, maar hun geschiedenis is niet de onze en wij hebben er niets mee te maken.
Wij hebben wel degelijk met de VS te maken, of je dat nu leuk vindt of niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 08-10-2018 19:29:45 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182396702
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat zal ik doen op een ander moment.

Edit: Molurus brengt niet zoveel argumenten in dus ik kan nu wel even reageren.

Ik vind het geen negerkarikatuur en ik begrijp niet zo goed waar dat beeld vandaan komt. Zwarte Piet is een fantasiefiguur en staat buiten de realiteit. Er is ook geen mens bezig met welk ras Zwarte Piet heeft op wat mensen die geobsedeerd zijn met ras na. Zwarte Piet is de ster van het feest want hij brengt de cadeaus en pepernoten. Mensen zien hem graag.

Sinterklaas is van oudsher een feest dat vooral door de gegoede burgerij werd gevierd. In die tijd werden kinderen bang gemaakt met zwarte Piet. Het is tamelijk bizar om te denken dat de mensen van stand in die tijd hun kinderen zouden laten bedreigen door een slaaf met een roe.... Dan begrijp je de verhoudingen uit die tijd niet helemaal.

Zelfs al zóu vast komen te staan dat ZP een negerkarikatuur is, dan nog zou ik hem geen enkel probleem vinden omdat ZP een zeer positieve rol heeft in het feest. Niemand maakt negers belachelijk. Verder hebben we natuurlijk tal van karikaturen. Peppie en Kokkie zijn ook karikaturen. Niets mis mee.

Wat het buitenland van onze feesten vind heb ik niets mee te maken. Die kijken er met hun eigen bril naar. We moeten stoppen met amerikaanse toestanden rechtstreeks op de nederlandse maatschappij projecteren. In amerika hadden ze blackface, wat wel duidelijk is om zwarten belachelijk te maken, wij kennen dat hier niet. 50 jaar geleden moesten zwarte mensen in de vs nog achterin de bus zitten, in nederland kennen we dat niet. Logisch dat zij er in de vs anders naar kijken, maar hun geschiedenis is niet de onze en wij hebben er niets mee te maken.
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:57 schreef sp3c het volgende:
eind van de dag is het gewoon een sprookje, als het verhaal dan zegt dat hij zwart is van de schoorsteen dan is hij zwart van de schoorsteen maar zelfs al zou je er een neger in willen zien zie ik er eerlijk gezegd het probleem niet zo in

het is niet bepaald een negatief karakter ofzo volgens mij maar wmb is het leven en laten leven hier, iedereen bepaald zelf maar lekker wat voor feestje hij wil vieren, dat is met het sinterklaasfeest prima mogelijk natuurlijk maar ga niet elkaars dingetje lopen verstieren denk ik dan

wat men er in het buitenland verder van vind kan me ook niet zo heel veel schelen en ik zou er kerst niet voor inruilen want die dienen gewoon twee hele verschillende doelgroepen (kerk en kleuterschool)
Hierboven staat veel waarin ik mij kan vinden. Maar in het Sinterklaas gebeuren zie ik een groter maatschappelijk probleem van sommige eerste generatie, maar vooral tweede en derde generatie immigranten die geen respect hebben voor de Nederlandse samenleving met zijn normen, waarden en tradities. Waarbij zij gesteund worden door sommige linksgeoriënteerde autochtonen.

Vroeger stonden ze buiten de samenleving en eisten ze vooral dat ze in Nederland hun eigen tradities in ere konden houden. Tegenwoordig staan ze niet buiten de samenleving, maar probeert een selectief groepje de Nederlandse samenleving aan te passen aan hun normen en waarden.

Dit uit zich bijvoorbeeld in:

• sinterklaas gebeuren
• man die geen taalles mag geven aan allochtonen vrouwen
• een schadevergoeding eisen, omdat je kinderen door jouw keuzes (geloof) niet op de schoolfoto staan
• .....

Het stoort mij vooral dat wij zoveel aandacht geven en ons aanpassen aan zo'n selectief groepje.
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:20:10 #151
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182396718
quote:
Ik kan daarin geen enkel argument van jouw kant ontdekken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:22:16 #152
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182396790
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:19 schreef maan_man het volgende:

Hierboven staat veel waarin ik mij kan vinden. Maar in het Sinterklaas gebeuren zie ik een groter maatschappelijk probleem van sommige eerste generatie, maar vooral tweede en derde generatie immigranten die geen respect hebben voor de Nederlandse samenleving met zijn normen, waarden en tradities.
Om even te speculeren over waarom pro-pieters hier nu zo fel op zijn.... dat is precies dit, denk ik. Het past volledig in het plaatje van de moderne rechts-populist. Het wantrouwen van buitenlanders, de zorgen over immigratie, de zorgen over 'politieke correctheid', en bovenal de zorgen over de Islam.

Niet dat Zwarte Piet daar ook maar ene jota mee te maken heeft, maar het is een goed onderwerp om je in vast te bijten als je je eigen politieke gedachtengoed niet zo goed kunt verdedigen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182396843
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Om even te speculeren over waarom pro-pieters hier nu zo fel op zijn.... dat is precies dit, denk ik. Het past volledig in het plaatje van de moderne rechts-populist. Het wantrouwen van buitenlanders, de zorgen over immigratie, de zorgen over 'politieke correctheid', en bovenal de zorgen over de Islam.

Niet dat Zwarte Piet daar ook maar ene jota mee te maken heeft, maar het is een goed onderwerp om je in vast te bijten als je je eigen politieke gedachtengoed niet zo goed kunt verdedigen.
Nounou, geen Iota... zwarte Piet is natuurlijk wel een moor, een moslim, die is overwonnen en onderworpen door de nobele christen Nicolaas :P
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:25:29 #154
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182396879
-edit-

[ Bericht 58% gewijzigd door NanKing op 08-10-2018 19:37:18 (weg met het gejij) ]
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:26:23 #155
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182396905
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:14 schreef KingRadler het volgende:
kunnen we niet elkaar respecteren en dat we gewoon deze discussie stoppen.

Zwarte Piet met roetvegen is gewoon de beste oplossing.
Een wit iemand met een beetje zwart.
De beste oplossing is gewoon onze tradities die niemand kwaad doen behouden.
Man of Steal.
pi_182396918
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Om even te speculeren

[...]
En dat maakt een discussie lastig. Lekker speculeren en weinig feiten.
pi_182396926
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:26 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

De beste oplossing is gewoon onze tradities die niemand kwaad doen behouden.
Dus terug naar de tijd dat Sinterklaas geen metgezel had, zelf onzichtbaar was en het feest bestond uit een grote markt ?

Het traditionele feest dus :P ?
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:27:31 #158
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182396937
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:27 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dus terug naar de tijd dat Sinterklaas geen metgezel had, zelf onzichtbaar was en het feest bestond uit een grote markt ?

Het traditionele feest dus :P ?
Nee zoals wij hadden in de jaren 90 toen was het nog mooi
Man of Steal.
pi_182396959
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:27 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Nee zoals wij hadden in de jaren 90 toen was het nog mooi
Maar dat is geen traditie.
En in de jaren 90 waren al felle protesten hoor.
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:29:17 #160
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182396973
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:28 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Maar dat is geen traditie.
En in de jaren 90 waren al felle protesten hoor.
Niks van meegekregen gelukkig.

Ook nooit iets van racisme gemerkt in mijn omgeving met traditionele sinterklaas.
Man of Steal.
pi_182396991
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:29 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Niks van meegekregen gelukkig.
Jaren 80 ook Gerda niet los horen gaan tegen Pino in Sesamstraat toen die durfde te stellen dat zij wel een Piet zou zijn vanwege haar huidskleur ?
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:38:20 #162
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_182397194
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:26 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

De beste oplossing is gewoon onze tradities die niemand kwaad doen behouden.
De traditie van vrij mogen demonstreren bedoel je? Helemaal mee eens
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:39:12 #163
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182397216
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:38 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

De traditie van vrij mogen demonstreren bedoel je? Helemaal mee eens
Er is echt niemand die Sinterklaas racistisch vond totdat die mensen gingen janken dat het racistisch was (wat helemaal niet zo is).
Man of Steal.
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:39:40 #164
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_182397224
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:38 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

De traditie van vrij mogen demonstreren bedoel je? Helemaal mee eens
Ze hebben 3 jaar de boel lopen verzieken, war mij betreft wordt ze dit jaar weer de toegang ontnomen.
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:42:44 #165
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182397313
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:39 schreef S95Sedan het volgende:

[..]

Ze hebben 3 jaar de boel lopen verzieken, war mij betreft wordt ze dit jaar weer de toegang ontnomen.
Hoe bedoel je "weer"? Het recht om te demonstreren (tegen vanalles en nog wat) is wel ruim ouder dan deze discussie.

En op grond waarvan zou je demonstreren dan willen verbieden?

Overigens vind ik demonstreren in dit geval een beetje curieus. Normaal doet men dat omdat men (bijvoorbeeld) tegen is op bepaalde aspecten van regeringsbeleid en/of wetgeving. Dat is hier niet aan de orde. Maar KOZP mag, in principe, demonsteren. Net als iedereen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182397496
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:39 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Er is echt niemand die Sinterklaas racistisch vond totdat die mensen gingen janken dat het racistisch was (wat helemaal niet zo is).
Je weet dat het gejank al rond 1930 begon he ? Het is bijna net zo oud als Piet zelf.
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:50:27 #167
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182397507
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:50 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Je weet dat het gejank al rond 1930 begon he ? Het is bijna net zo oud als Piet zelf.
Nee toen sliep ik nog
Man of Steal.
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:50:30 #168
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_182397508
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe bedoel je "weer"? Het recht om te demonstreren (tegen vanalles en nog wat) is wel ruim ouder dan deze discussie.

En op grond waarvan zou je demonstreren dan willen verbieden?
Hoe bedoel je weer...

'Als je voor bent dan ben je een racist' 'Wij gaan net zo lang door tot het niet meer bestaat'

Geweld tegen omstanders, geweld tegen journalisten, weglopen bij besprekingen om een oplossing te vinden, perse op de dag zelf de confrontatie opzoeken tussen duizenden kinderen die er geen zak mee te maken hebben.

Wil je dat ik nog even door ga?

Wat mij betreft stopt recht van demonstratie wanneer je dat niet op een normale manier kan doen, ongeacht welk standpunt, mening kleur of weet ik wat je hebt.
  maandag 8 oktober 2018 @ 19:51:53 #169
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182397547
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:50 schreef S95Sedan het volgende:

[..]

Hoe bedoel je weer...

'Als je voor bent dan ben je een racist' 'Wij gaan net zo lang door tot het niet meer bestaat'

Geweld tegen omstanders, geweld tegen journalisten, weglopen bij besprekingen om een oplossing te vinden, perse op de dag zelf de confrontatie opzoeken tussen duizenden kinderen die er geen zak mee te maken hebben.

Wil je dat ik nog even door ga?

Wat mij betreft stopt recht van demonstratie wanneer je dat niet op een normale manier kan doen, ongeacht welk standpunt, mening kleur of weet ik wat je hebt.
Het is gewoon kinderfeestje verpesten. Heel zielig dat dit de kinderen wordt ontnomen. Ik heb zulke mooie herinneringen aan dit feest en ook nooit een idee gehad van racisme of slavernij of zo. Zwarte piet is gewoon zwarte piet. Een held. Super veel waard. Zo jammer dat mensen zwichten voor die linkse terroristen.
Man of Steal.
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 19:52:22 #170
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182397562
van terroristen is hier echt geen sprake hoor :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182397608
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:39 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Er is echt niemand die Sinterklaas racistisch vond totdat die mensen gingen janken dat het racistisch was (wat helemaal niet zo is).
Die protesten tegen het racistische karakter van het Sinterklaasfeest zijn er al heel lang. Ik vermoed al van voor jij geboren was :)

In katholiek dagblad De Tijd gaat columnist Ben Kroon op november 1969 in op de controverses rond Sinterklaas.

quote:
"Verzet komt er ook van de strijders tegen de rassenwaan. Zij hebben moeite met Zwarte Piet, de kromprater met zijn roe die kindertjes in de zak wil doen en vermalen tot drop. Zwarte Piet is dé verpersoonlijking van de blanke hoogmoed, die in zwarten kinderlijke en tegelijk boosaardige bedoelingen vermoedt. Alleen in een feestpakje naast zijn meester, de grote blanke heilige te paard, is hij te vertrouwen. Want die gehoorzaamt hij blindelings. Dat is paternalisme, zeggen ze, het excuus voor kolonialisme."
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182397663
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:52 schreef sp3c het volgende:
van terroristen is hier echt geen sprake hoor :')
Oh,zeker wel. Van beide kanten en ook al jaren lang.

Pressie omhoog heb ik al een paar keer genoemd als terroristische anti-pieters - die dreigden een paar decennia terug met aanslagen en dat bedoelden ze niet ludiek - al is er toen niets gebeurd.

Omgekeerd werd de demonstratie bij Dokkum officieel uiteindelijk verboden omdat een groep "wij zijn blank en superieur" mensen onderweg zou zijn met explosieven om de anti-pieten op te blazen (al is daar nooit daadwerkelijk bewijs van getoond).
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 20:00:13 #173
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182397796
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:55 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Oh,zeker wel. Van beide kanten en ook al jaren lang.

Pressie omhoog heb ik al een paar keer genoemd als terroristische anti-pieters - die dreigden een paar decennia terug met aanslagen en dat bedoelden ze niet ludiek - al is er toen niets gebeurd.

Omgekeerd werd de demonstratie bij Dokkum officieel uiteindelijk verboden omdat een groep "wij zijn blank en superieur" mensen onderweg zou zijn met explosieven om de anti-pieten op te blazen (al is daar nooit daadwerkelijk bewijs van getoond).
ja niet echt dus he

je bent ook geen dief als je zegt dat je iets gaat stelen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 8 oktober 2018 @ 20:03:35 #174
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182397901
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:53 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Die protesten tegen het racistische karakter van het Sinterklaasfeest zijn er al heel lang. Ik vermoed al van voor jij geboren was :)

In katholiek dagblad De Tijd gaat columnist Ben Kroon op november 1969 in op de controverses rond Sinterklaas.

[..]

Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.
  maandag 8 oktober 2018 @ 20:05:54 #175
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182397971
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:53 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Die protesten tegen het racistische karakter van het Sinterklaasfeest zijn er al heel lang. Ik vermoed al van voor jij geboren was :)

Dat maakt ze verder natuurlijk inhoudelijk niet minder onzin.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182398053
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.
De goegemeente reageerde destijds net zo verontwaardigd als tegenwoordig. Er werd vervolgens niets mee gedaan, de aandacht ervoor zakte dan weer weg om jaren later weer op te laaien met als gevolg dat we nu nog steeds met het probleem zitten :')
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182398079
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.
Klopt. Het was toen ook nog een andere cultuur - negers waren "eng". Kinderen gooiden er met stenen naar als ze er een zagen ;)

Hitler was overigens ook tegen zwarte piet - en die nam men wel een stukje serieuzer. Maar die vond juist dat het negers te positief afbeelde en dat het daarom slecht was.
  maandag 8 oktober 2018 @ 20:10:28 #178
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182398109
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:08 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

De goegemeente reageerde destijds net zo verontwaardigd als tegenwoordig. Er werd vervolgens niets mee gedaan, de aandacht ervoor zakte weg dan weer weg om jaren later weer op te laaien met als gevolg dat we nu nog steeds met het probleem zitten :')
En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie. Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.

Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182398208
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie. Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.

Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Omdat je ze vertelt dat iets waar ze vroeger van genoten fout en slecht was. Iets wat hun ouders stimuleerden; dus die waren ook fout en slecht.

Dat vinden ze niet leuk. Logisch.
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 20:14:09 #180
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182398209
persoonlijk zie ik het probleem gewoon niet, dan is een oplossing wmb ook niet echt nodig
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182398213
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie. Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.

Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Het uiterlijk en karakter van ZP is ook al verschillende keren (een beetje en onvoldoende) aangepast. Geen haan die daarnaar kraaide.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 8 oktober 2018 @ 20:14:44 #182
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182398230
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:08 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

De goegemeente reageerde destijds net zo verontwaardigd als tegenwoordig. Er werd vervolgens niets mee gedaan, de aandacht ervoor zakte dan weer weg om jaren later weer op te laaien met als gevolg dat we nu nog steeds met het probleem zitten :')
Het is dan eigenlijk geen probleem.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182398263
quote:
12s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:14 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het uiterlijk en karakter van ZP is ook al verschillende keren (een beetje en onvoldoende) aangepast. Geen haan die daarnaar kraaide.
Best veel eigenlijk. Zwarte Piet is inmiddels slimmer en aardiger dan de beetje seniele Sint.
  maandag 8 oktober 2018 @ 20:18:45 #184
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182398339
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:27 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dus terug naar de tijd dat Sinterklaas geen metgezel had, zelf onzichtbaar was en het feest bestond uit een grote markt ?

Het traditionele feest dus :P ?
Waarom zou iemand dat willen? Traditie is cultuurgoed dat mensen met hun directe voorgangers en hun directe nakomelingen verbindt, niet een wetenschappelijk verantwoorde reconstructie van wat heel lang geleden werd gedaan door mensen met wie ze nauwelijks meer binding voelen.
pi_182398782
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie. Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.

Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Er is niks aan het uiterlijk van Zwarte Piet dat essentieel is voor de traditie?! Hoe krijg je het uit je toetsenbord :')


Ten eerste heet hij ZWARTE Piet, dus de kleur zwart is sowieso absoluut essentieel. Maar nog belangrijker, zijn uiterlijk (zwarte/donkere schmink, de traditionele kleding, zwart krullend haar, etc.) is gewoon onderdeel van de traditie.

De vraag is vooral waarom een kleine groep *volwassenen* doet alsof de wereld vergaat, als wij ónze traditie niet aanpassen.. Waarom die kleine groep vindt dat de meerderheid zich aan hun moet aanpassen..
pi_182398895
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 18:11 schreef Kamina het volgende:

Misschien even je oren openen en daadwerkelijk luisteren naar een ander. Misschien proberen je te verplaatsen in anderen, wat moeilijk is voor sommigen, maar wel heel menselijk. Wie weet leer je nog iets.
Alsof Jerry en consorten willen luisteren. Dream on.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 8 oktober 2018 @ 20:44:36 #187
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_182398950
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:37 schreef madam-april het volgende:

[..]

Er is niks aan het uiterlijk van Zwarte Piet dat essentieel is voor de traditie?! Hoe krijg je het uit je toetsenbord :')


Ten eerste heet hij ZWARTE Piet, dus de kleur zwart is sowieso absoluut essentieel. Maar nog belangrijker, zijn uiterlijk (zwarte/donkere schmink, de traditionele kleding, zwart krullend haar, etc.) is gewoon onderdeel van de traditie.

De vraag is vooral waarom een kleine groep *volwassenen* doet alsof de wereld vergaat, als wij ónze traditie niet aanpassen.. Waarom die kleine groep vindt dat de meerderheid zich aan hun moet aanpassen..
dit dus :Y
Maar dat lijkt helaas ook een soort Nederlandse traditie, de meerderheid die zich aanpast aan een klein groepje schreeuwers
Same shit, different day
SC hopper present
pi_182399016
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:37 schreef madam-april het volgende:

[..]

Er is niks aan het uiterlijk van Zwarte Piet dat essentieel is voor de traditie?! Hoe krijg je het uit je toetsenbord :')

Ten eerste heet hij ZWARTE Piet, dus de kleur zwart is sowieso absoluut essentieel. Maar nog belangrijker, zijn uiterlijk (zwarte/donkere schmink, de traditionele kleding, zwart krullend haar, etc.) is gewoon onderdeel van de traditie.

De vraag is vooral waarom een kleine groep *volwassenen* doet alsof de wereld vergaat, als wij ónze traditie niet aanpassen.. Waarom die kleine groep vindt dat de meerderheid zich aan hun moet aanpassen..
Wat definieer jij precies als "traditie" ? Iets "wat je opa ook deed" ? Of hoe lang moet het al bestaan ?
pi_182399179
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:47 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Wat definieer jij precies als "traditie" ? Iets "wat je opa ook deed" ? Of hoe lang moet het al bestaan ?
Iblardi verwoordde het net heel mooi:

quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:18 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Waarom zou iemand dat willen? Traditie is cultuurgoed dat mensen met hun directe voorgangers en hun directe nakomelingen verbindt, niet een wetenschappelijk verantwoorde reconstructie van wat heel lang geleden werd gedaan door mensen met wie ze nauwelijks meer binding voelen.
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 21:02:34 #190
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182399424
ik geloof ook niet echt dat mensen die het feestje daadwerkelijk vieren met roetpieten of stofzuigerzakpieten of fucking stroopwafelpieten op de proppen komen _O-

daar is het gewoon zwarte piet

mogelijk sterft het feestje op een gegeven moment af door een gebrek aan animo maar veel meer doe je er ook niet aan, wat dat betreft snap ik ook niet dat mensen niet gewoon de portemonnee laten praten en de roetveegintochten links laten liggen en een feestje wat meer naar hun smaak is opzoeken/organiseren

denk dat je daar meer mee bereikt dan een beetje als een debieltje op de snelweg te gaan staan trollen :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182399758
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie.
Oneens. Het zwart is essentieel voor deze traditie. Die connectie is in deze topicreeks al uitgebreid aangehaald.
quote:
Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.
Dooddoener. Kinderen houden er nu ook al goede herinneringen en ervaringen aan over. Als er geen noodzaak is tot verandering, waarom dan veranderen? Never change a winning team.
quote:
Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Tja, als je al niet begrijpt waarom Zwarte Piet een zwart uiterlijk moet hebben kan ik me jouw redenatie wel voorstellen.

Buiten de kenmerken van traditionele aard, waar waarschijnlijk niet veel pro-Pieters het fijne van weten, vermoed ik dat veel felle pro-Pieters dit ook als een aanval zien op hun vertrouwde nostalgische wereldje. Zeker in deze SJW tijden waarin men haast verplicht wordt om alle oude waarden achter te laten om nieuwerwetse zaken te omarmen. De aanval op Zwarte Piet (toch wel een boegbeeld van nostalgie) zal de grens zijn die door velen getrokken wordt. A bridge too far. Zeker omdat men vindt dat die aanval ook op oneigenlijke gronden gebaseerd is.

Aan de andere kant kan ik Jerry en consorten begrijpen wanneer zij alleen naar het uiterlijk van Zwarte Piet kijken. De gelijkenis met een karikatuur van een neger was een tijdje best verwarrend. Erg vervelend en men heeft daarnaar geluisterd. Die verwarrende kenmerken zijn dan ook verdwenen. Resteert het zwart. Het laatste kenmerk voor deze antagonist van de Sint. Er is veel geluisterd naar de anti-Pieten en daardoor ook veel aangepast. Wat mij betreft wordt het eens tijd dat de anti-Pieten eens luisteren naar de pro-Pieten, begrijpen waarom Zwarte Piet zwart is, en akkoord gaan met het ultieme compromis. Dat Zwarte Piet zwart blijft. :)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182399949
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:14 schreef sp3c het volgende:
persoonlijk zie ik het probleem gewoon niet, dan is een oplossing wmb ook niet echt nodig
Ik ook niet, ik zie alleen wel een probleem in de vraag hoe we daarmee omgaan. Dat is een veel groter probleem dan het voorkomen van Piet.
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 21:27:46 #193
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182400028
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik ook niet, ik zie alleen wel een probleem in de vraag hoe we daarmee omgaan. Dat is een veel groter probleem dan het voorkomen van Piet.
en dat is?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 8 oktober 2018 @ 21:35:54 #194
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182400255
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:28 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Maar dat is geen traditie.
En in de jaren 90 waren al felle protesten hoor.
Huh?
Nooit van gehoord toen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 8 oktober 2018 @ 21:38:15 #195
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182400315
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Huh?
Nooit van gehoord toen.
De grap is dat de protesten nog net zo groot zijn als toen, alleen heeft internet (en mediageile outlets) dit soort marginalen, pro danwel anti, een podium, gegeven.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 8 oktober 2018 @ 21:40:02 #196
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182400345
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:20 schreef Molurus het volgende:

Ik kan daarin geen enkel argument van jouw kant ontdekken.
Nogmaals dan maar, ten eerste, jij vindt het een negerkarikatuur. Het is ondertussen al uitgebreid aan bod gekomen dat dat niet zo is.
Ten tweede, wat het buitenland er van vindt doet helemaal niets terzake, wij hebben daar zelfs een spreekwoord voor verzonnen: " 's lands wijs, 's lands eer".
Ten derde, ben jij van mening dat het 1 grote verzameling extreem rechts is wat pro-piet is, ook zo'n ongefundeerde aanname.
En ten vierde, jij vindt kerst leuker... Nou als dat al een argument is...

Ik vind jouw argumenten tegen zwarte piet dus knap schamel om eerlijk te zijn.
pi_182400390
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:16 schreef Montagui het volgende:

Aan de andere kant kan ik Jerry en consorten begrijpen wanneer zij alleen naar het uiterlijk van Zwarte Piet kijken. De gelijkenis met een karikatuur van een neger was een tijdje best verwarrend. Erg vervelend en men heeft daarnaar geluisterd. Die verwarrende kenmerken zijn dan ook verdwenen. Resteert het zwart. Het laatste kenmerk voor deze antagonist van de Sint. Er is veel geluisterd naar de anti-Pieten en daardoor ook veel aangepast. Wat mij betreft wordt het eens tijd dat de anti-Pieten eens luisteren naar de pro-Pieten, begrijpen waarom Zwarte Piet zwart is, en akkoord gaan met het ultieme compromis. Dat Zwarte Piet zwart blijft. :)
De gelijkenis was helemaal niet verwarrend. ZP is doelbewust afgebeeld als zwarte/ negroide man in het boekje van Schenkman dat zo populair werd in een tijd waar racisme doodnormaal was.

Dat deze figuur in de loop van tijd qua uiterlijk synchroon ging lopen aan de racistische karikatuur daarvan is dan niet meer dan logisch.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 8 oktober 2018 @ 21:46:02 #198
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182400494
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:22 schreef Molurus het volgende:

Om even te speculeren over waarom pro-pieters hier nu zo fel op zijn.... dat is precies dit, denk ik. Het past volledig in het plaatje van de moderne rechts-populist. Het wantrouwen van buitenlanders, de zorgen over immigratie, de zorgen over 'politieke correctheid', en bovenal de zorgen over de Islam.

Niet dat Zwarte Piet daar ook maar ene jota mee te maken heeft, maar het is een goed onderwerp om je in vast te bijten als je je eigen politieke gedachtengoed niet zo goed kunt verdedigen.
En met deze opmerking laat je je echt kennen (icm met die daarvoor). Jij denkt dus dat je ten strijde trekt tegen het (extreem) rechts populisme, alt-rechts, PVV, FvD en weet ik het... Het gaat jou helemaal niet om zwarte piet, het gaat jou om die vuige rechtse club die bestreden moet worden. Want al die pro-pieters zullen op zijn minst wel van de PVV zijn en in het ergste geval marcheren ze 's weekends met opgeheven rechterarm door de straten...
pi_182400578
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:40 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nogmaals dan maar, ten eerste, jij vindt het een negerkarikatuur. Het is ondertussen al uitgebreid aan bod gekomen dat dat niet zo is.
Dat lijkt me een tamelijk onhoudbaar standpunt.

quote:
In de derde editie verschijnt de knecht met pofbroek, baret en het “algehele uiterlijk van een page”. Waar de illustratie dit beeld op heeft gebaseerd is onbekend. Mogelijk is er een relatie met de ca. 15-jarige slaaf uit Nubië die prinses Marianne kocht op een markt in Caïro. Een andere theorie is dat de figuur is gebaseerd op de zwarte pages die rijke kooplieden als bediende hadden en die op schilderijen is afgebeeld. Huidige onderzoekers gaan er in elk geval van uit dat het boekje van Schenkman grote invloed heeft gehad op de Sinterklaasviering in Nederland. Er bestond "in het Amsterdam van die tijd duidelijk een voedingsbodem om het sinterklaasfeest te veranderen", stelt onderzoeker John Helsloot. Een nieuw uitgevonden Zwarte Piet paste daarom beter in het gewenste beeld dan de oude zwartgemaakte 'Klazen'. Het is de vraag of de donkere knecht een idee was van Schenkman, diens uitgever Bom, of de tekenaar.

De zwarte knecht werd vanaf dit moment snel populair. In een artikel uit 1859 wordt beschreven dat menige sinterklaas zich laat 'vergezellen door een ander personaadje, een neger die onder den naam van Pieter mijn knecht niet minder populair is dan de Heilige Bisschop zelf'.
  maandag 8 oktober 2018 @ 21:50:16 #200
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182400600
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef Iblardi het volgende:

Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.
De eerste Surinamers kwamen pas in 1975 aan in Friesland...

En een kleurentelevisie was verkrijgbaar vanaf hfl 1895,- :P
pi_182400677
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:52 schreef madam-april het volgende:

[..]

Iblardi verwoordde het net heel mooi:

[..]

Dus traditie is een betekenisloze term ?
150 jaar terug had je helemaal geen Piet bij de viering. Toen gingen ouders dat toevoegen;als Moor/negertje/whatever. Toen werd de wereld kleiner en begon men negers als mensen te zien -dus trok men een oud rijmpje uit de kast waarin een boos kind hoopt dat sint zwart wordt van het roet - en pietje was geen neger meer, Kroeshaartjes wat minder, lipjes wat minder, verandering na verandering na verandering.

Wat wil je dan in Krampus naam beschermen ? Iedere generatie veranderen ze weer. Over 150 jaar hebben je achterachterachterkleinkinderen het over RoboPete.
pi_182400689
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.
Dat zegt er verder niet zoveel over natuurlijk. En als je dat al wat vindt zeggen dan zet je de protesten van nu juist kracht bij.
  maandag 8 oktober 2018 @ 21:54:46 #203
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182400706
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat lijkt me een tamelijk onhoudbaar standpunt.

[..]

Het feit dat het personage destijds een zwarte Afrikaan moest voorstellen maakt hem natuurlijk niet automatisch tot een karikatuur. Bij Schenkman is hij dat in elk geval niet.
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 21:54:50 #204
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182400709
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

De eerste Surinamers kwamen pas in 1975 aan in Friesland...

En een kleurentelevisie was verkrijgbaar vanaf hfl 1895,- :P
dit gaat volgens mij over de eersten van de grote golf die na de onafhankelijkheid ontstond

dat waren bepaald niet de eerste Surinamers in Nederland

quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

En met deze opmerking laat je je echt kennen (icm met die daarvoor). Jij denkt dus dat je ten strijde trekt tegen het (extreem) rechts populisme, alt-rechts, PVV, FvD en weet ik het... Het gaat jou helemaal niet om zwarte piet, het gaat jou om die vuige rechtse club die bestreden moet worden. Want al die pro-pieters zullen op zijn minst wel van de PVV zijn en in het ergste geval marcheren ze 's weekends met opgeheven rechterarm door de straten...
het is sowieso een stropop
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182400726
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:54 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het feit dat het personage destijds een zwarte Afrikaan moest voorstellen maakt hem natuurlijk niet automatisch tot een karikatuur.
Wat dan wel? Een waarheidsgetrouwe illustratie?
pi_182400733
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

De eerste Surinamers kwamen pas in 1975 aan in Friesland...

En een kleurentelevisie was verkrijgbaar vanaf hfl 1895,- :P
In Amsterdam waren ze er ietsje eerder.
Ook als zwarte Piet overigens - bij de eerste intochten werden Surinaamse zeelieden als Pieten gebruikt en blanken als herauten.
  maandag 8 oktober 2018 @ 21:57:13 #207
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182400762
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:53 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat zegt er verder niet zoveel over natuurlijk. En als je dat al wat vindt zeggen dan zet je de protesten van nu juist kracht bij.
Volgens mij werd het argument aangevoerd om aan te tonen dat het protesteren toch echt wel een respectabele geschiedenis had. Een traditie, zeg maar...
  maandag 8 oktober 2018 @ 21:59:51 #208
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182400830
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:54 schreef sp3c het volgende:

dit gaat volgens mij over de eersten van de grote golf die na de onafhankelijkheid ontstond

dat waren bepaald niet de eerste Surinamers in Nederland
Friesland he...
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:00:29 #209
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182400846
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:55 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wat dan wel? Een waarheidsgetrouwe illustratie?
Dat zal wel de intentie zijn geweest, ja. Stilistisch is er geen verschil tussen de wijze waarop de zwarte knecht en de blanken worden weergegeven in de eerste drukken van Schenkmans boekje, waarin hij al zijn klassieke kostuum draagt.
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 22:02:21 #210
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182400893
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:59 schreef AchJa het volgende:

[..]

Friesland he...
dat stond er niet bij he :{w
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:03:06 #211
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182400916
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

De eerste Surinamers kwamen pas in 1975 aan in Friesland...

En een kleurentelevisie was verkrijgbaar vanaf hfl 1895,- :P
In Friesland had je overigens al in 1971 Swartclaes - de zwarte Sint met zijn witte knecht :P
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 22:03:43 #213
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182400927
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jawel.
damn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 22:04:05 #214
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182400932
nou en friesland is toch niet belangrijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:04:43 #215
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182400951
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:03 schreef Kassamiep het volgende:

In Friesland had je overigens al in 1971 Swartclaes - de zwarte Sint met zijn witte knecht :P
In Friesland heb je nog wel meer versies... St. Piter in Grouw en op de waddeneilanden Sunneklaas...
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 22:08:43 #216
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182401007
hoe dan ook, stel het is een karikatuur of je ziet er een karikatuur in of whatever ... wat is het probleem?

de quote (geen bron }:| ) zegt ook
quote:
De zwarte knecht werd vanaf dit moment snel populair. In een artikel uit 1859 wordt beschreven dat menige sinterklaas zich laat 'vergezellen door een ander personaadje, een neger die onder den naam van Pieter mijn knecht niet minder populair is dan de Heilige Bisschop zelf'.
niet minder populair dan de goedheiligman zelf ... wat is het probleem?

hij lijkt een neger, nou en, die mogen niet in Nederlandsche sprookjes voorkomen ofwat?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:15:24 #217
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182401160
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:08 schreef sp3c het volgende:
hoe dan ook, stel het is een karikatuur of je ziet er een karikatuur in of whatever ... wat is het probleem?

niet minder populair dan de goedheiligman zelf ... wat is het probleem?
Er is ook helemaal geen probleem er wordt een probleem gecreeerd door een marginaal clubje met enorm lange tenen. Maar ze hebben de tijdgeest gewoon mee, brul maar hard genoeg dan neemt men je wel serieus en als men je niet serieus neemt beschuldig ze dan maar van racisme oid... En als dan het eerste schaap over de dam is, uitbuiten die handel!

30 Jaar geleden werden dit soort protesten schouderophalend aangekeken en was het weer klaar maar nu gaat men er helaas serieus op in.
pi_182401183
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:00 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat zal wel de intentie zijn geweest, ja. Stilistisch is er geen verschil tussen de wijze waarop de zwarte knecht en de blanken worden weergegeven in de eerste drukken van Schenkmans boekje, waarin hij al zijn klassieke kostuum draagt.
Maar destijds was dat toch een vrij ongelijke machtsverhouding gebaseerd op ras, hence waarom mensen dat idee om te vieren niet zo tof vinden.
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:16:38 #219
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182401200
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:08 schreef sp3c het volgende:

niet minder populair dan de goedheiligman zelf ... wat is het probleem?

hij lijkt een neger, nou en, die mogen niet in Nederlandsche sprookjes voorkomen ofwat?
Het probleem begint als men daarmee onder invloed van extremistische ideeën uit voornamelijk Amerika parallellen gaat trekken met andere, wél daadwerkelijk racistische uitingen. Verbanden die eigenlijk dus niet bestaan.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:18:32 #220
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182401243
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:03 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

In Friesland had je overigens al in 1971 Swartclaes - de zwarte Sint met zijn witte knecht :P
Als onderdeel van een politiek café voor volwassenen, kennelijk als ludieke actie om de kapitalistische uitbuiting van derde-wereldlanden aan de kaak te stellen. Niet dat de aanwezige Friezen daar nu zo enorm warm of koud van werden.

quote:
Het publiek ging al vrij snel over tot het bespreken in kleine groepjes van problemen „dichter bij huis", zodat Witmanspiet door het strooien van zakjes rietsuiker de aandacht moest trekken. De nostalgische jeugdherinneringen van een liberale politiek cafébezoeker, door de vaste kern van Passé Partout-gangers vele malen aangehoord maar voor de beleefde Swartclaas nieuw, vormde het landerig eind van de opmerkelijk korte avond. Om tien uur pakte Witmanspiet zijn met „koloniale waren" gevulde zak om in gezelschap van Swartclaas af te reizen, een genoeglijk keuvelend publiek achterlatend.

Leeuwarder Courant, 8-12-1971
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 22:19:43 #221
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182401272
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:16 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het probleem begint als men daarmee onder invloed van extremistische ideeën uit voornamelijk Amerika parallellen gaat trekken met andere, wél daadwerkelijk racistische uitingen. Verbanden die eigenlijk dus niet bestaan.
nou die verbanden zijn op zich nog niet zo ver gezocht maar daar zijn we ook gewoon vanaf gestapt, pieterbaas is niet bepaald de domme knecht meer die hij was in het verleden

dat snap ik wel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182401384
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:08 schreef sp3c het volgende:
hoe dan ook, stel het is een karikatuur of je ziet er een karikatuur in of whatever ... wat is het probleem?

de quote (geen bron }:| ) zegt ook

[..]

niet minder populair dan de goedheiligman zelf ... wat is het probleem?

hij lijkt een neger, nou en, die mogen niet in Nederlandsche sprookjes voorkomen ofwat?
Jij denkt dat het wel gaat lukken dat iedereen de zo populaire ZP daadwerkelijk wil associeren met de zwarte man? :D
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 22:26:12 #223
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182401410
quote:
10s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:25 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Jij denkt dat het wel gaat lukken dat iedereen de zo populaire ZP daadwerkelijk wil associeren met de zwarte man? :D
dat staat er toch niet? :D
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:29:47 #224
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182401465
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:16 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar destijds was dat toch een vrij ongelijke machtsverhouding gebaseerd op ras
Ik denk dat je er te veel achter zoekt. Waarschijnlijk gaf Schenkman Sinterklaas gewoon een bijfiguur om het verhaal wat op te leuken, en een exotische bijfiguur is aantrekkelijker dan een alledaagse. Dat laatste wordt ook bevestigd door het artikel in De Tijd van een paar jaar later, waarin op de populariteit van de zwarte helper wordt gewezen.
pi_182401501
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:08 schreef sp3c het volgende:
hoe dan ook, stel het is een karikatuur of je ziet er een karikatuur in of whatever ... wat is het probleem?

de quote (geen bron }:| ) zegt ook

[..]

niet minder populair dan de goedheiligman zelf ... wat is het probleem?

hij lijkt een neger, nou en, die mogen niet in Nederlandsche sprookjes voorkomen ofwat?
Nep-neger, je verloochend je geschiedenis! }:|
pi_182401562
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:29 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik denk dat je er te veel achter zoekt. Waarschijnlijk gaf Schenkman Sinterklaas gewoon een bijfiguur om het verhaal wat op te leuken, en een exotische bijfiguur is aantrekkelijker dan een alledaagse. Dat laatste wordt ook bevestigd door het artikel in De Tijd van een paar jaar later, waarin op de populariteit van de zwarte helper wordt gewezen.
Ja prima, maar dat is verder geen argument op de eigenlijke klacht. Je zegt alleen "ja ok, maar til er niet teveel aan". Ik sta er verder neutraal in maar kan me ergens wel voorstellen waarom mensen er moeite mee hebben.
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:36:24 #227
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_182401576
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Er is ook helemaal geen probleem er wordt een probleem gecreeerd door een marginaal clubje met enorm lange tenen. Maar ze hebben de tijdgeest gewoon mee, brul maar hard genoeg dan neemt men je wel serieus en als men je niet serieus neemt beschuldig ze dan maar van racisme oid... En als dan het eerste schaap over de dam is, uitbuiten die handel!

30 Jaar geleden werden dit soort protesten schouderophalend aangekeken en was het weer klaar maar nu gaat men er helaas serieus op in.
dit dus :Y
Same shit, different day
SC hopper present
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 22:38:47 #228
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182401623
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:31 schreef madam-april het volgende:

[..]

Nep-neger, je verloochend je geschiedenis! }:|
in die geschiedenis zou ik een slaafje zijn, dat wil ik ook niet direct omarmen hoor daar ben ik veel te c00l voor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182401666
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:26 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat staat er toch niet? :D
Het punt is nu juist dat pro-Pieten ZP niet als neger willen zien en anti-Pieten dat nu juist wel zien maar dan met de nare associatie erbij.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:42:01 #230
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182401699
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ja prima, maar dat is verder geen argument op de eigenlijke klacht. Je zegt alleen "ja ok, maar til er niet teveel aan".
Nee, jij beweerde dat er sprake is van een machtsverhouding "gebaseerd op" ras, en dat bestrijd ik. Aangezien Sinterklaas een autoriteitsfiguur is die geen dienende functie kan hebben, is de ongelijke machtsverhouding sowieso aanwezig wanneer je een bijfiguur toevoegt. Als die bijfiguur blank was geweest had er geen haan naar gekraaid, maar nu Schenkman voor een meer exotisch personage heeft gekozen is er "dus" sprake van een machtsverhouding gebaseerd op ras. Dat vind ik een vorm van tunnelvisie.
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 22:42:11 #231
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182401703
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:40 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het punt is nu juist dat pro-Pieten ZP niet als neger willen zien en anti-Pieten dat nu juist wel zien maar dan met de nare associatie erbij.
ja mijn argument is het toch ook niet?
voor mij istie zwart van de schoorsteen, zo is het mij uitgelegd en daar geloofde ik heilig in

de stelling is dat zwarte piet een karikatuur is van een neger, logische vervolgvraag is dan 'so what?'
welke nare associatie?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182401735
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

in die geschiedenis zou ik een slaafje zijn, dat wil ik ook niet direct omarmen hoor daar ben ik veel te c00l voor
Dat mag niet!!! Jij bent een neger dus jij dient je minderwaardig te voelen en bovenal slachtoffer van de boze blanke witte mens..
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:43:58 #233
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_182401739
Racisme is ook het meest gedevalueerde woord van Nederland.
Die kaart wordt zo vaak getrokken dat het niet meer serieus te nemen valt.
Same shit, different day
SC hopper present
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:44:31 #234
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_182401755
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:43 schreef madam-april het volgende:

[..]

Dat mag niet!!! Jij bent een neger dus jij dient je minderwaardig te voelen en bovenal slachtoffer van de boze blanke witte mens..
Sylvana vindt dit niet leuk :P
Same shit, different day
SC hopper present
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 22:44:53 #235
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182401765
Sylvana is ook niet leuk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:45:08 #236
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_182401773
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:44 schreef sp3c het volgende:
Sylvana is ook niet leuk
^O^
Same shit, different day
SC hopper present
pi_182401829
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:44 schreef sp3c het volgende:
Sylvana is ook niet leuk
Samen verschillen!
pi_182401847
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:42 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja mijn argument is het toch ook niet?

de stelling is dat zwarte piet een karikatuur is van een neger, logische vervolgvraag is dan 'so what?'
Dat zie je echt niet? Je ziet niet dat mensen die Zwarte Piet helemaal geweldig vinden hem liever niet als neger zien?

quote:
welke nare associatie?
De associatie met waar de racistische karikatuur voor staat -> ongelijkheid
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 22:48:40 #239
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182401851
quote:
17s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:47 schreef maan_man het volgende:

[..]

Samen verschillen! [ afbeelding ]
je weet prima om welke het gaat hier :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:48:55 #240
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_182401855
quote:
17s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:47 schreef maan_man het volgende:

[..]

Samen verschillen! [ afbeelding ]
wies da?
Same shit, different day
SC hopper present
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 22:50:46 #241
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182401906
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:48 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat zie je echt niet? Je ziet niet dat mensen die Zwarte Piet helemaal geweldig vinden hem liever niet als neger zien?
natuurlijk zie ik dat wel, ik vraag waarom

quote:
[..]

De associatie met waar de racistische karikatuur voor staat -> ongelijkheid
hoe dan?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182401907
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:44 schreef Koen66 het volgende:

[..]

Sylvana vindt dit niet leuk :P
Voor jou geldt hetzelfde trouwens! Jij bent ook zo'n nep-neger die zich niet gekwetst voelt ergo zijn geschiedenis verloochend! }:|
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:51:47 #244
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_182401922
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:50 schreef madam-april het volgende:

[..]

Voor jou geldt hetzelfde trouwens! Jij bent ook zo'n nep-neger die zich niet gekwetst voelt ergo zijn geschiedenis verloochend! }:|
precies :P
Same shit, different day
SC hopper present
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 22:52:19 #245
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182401936
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:51 schreef Koen66 het volgende:

[..]

precies :P
boks ouwe
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:52:27 #246
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_182401940
quote:
wel een leukere Sylvana. Of is dat alweer racistisch :+
Same shit, different day
SC hopper present
pi_182402105
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

natuurlijk zie ik dat wel, ik vraag waarom
Het is niet de traditie om negers eens per jaar erg leuk te vinden denk ik persoonlijk

quote:
hoe dan?
Door verhalen die zijn doorgegeven aan de huidige generatie. Sommige ouders/ grootouders hebben daar nl wel de moeite voor gedaan.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 8 oktober 2018 @ 23:03:04 #248
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182402157
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou die verbanden zijn op zich nog niet zo ver gezocht maar daar zijn we ook gewoon vanaf gestapt, pieterbaas is niet bepaald de domme knecht meer die hij was in het verleden

dat snap ik wel
Dat de verbanden gemaakt worden kan ik nog wel inkomen inderdaad, maar het grote probleem begint als duidelijk wordt dat dat toch onterecht is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182402200
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:52 schreef Koen66 het volgende:

[..]

wel een leukere Sylvana. Of is dat alweer racistisch :+
Je bent zwart dus jij kunt niet racistisch zijn.. dat kunnen alleen blanken.. duhh 8)7
pi_182402203
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 19:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vooropgesteld: mijn perceptie van hoe het eruit ziet is geen feitenclaim. Het is puur hoe het op mij overkomt. Het zijn typische kenmerken die ook terugkomen in diverse karikaturen die er in de loop der tijd van zwarte mensen zijn geweest, en het is nog niet zo heel lang geleden dat dit 'heel normaal' samenging met mensen die echt probeerden te praten als Zulu's.

Er is geen "waarheid", geen "echte zwarte piet", waaraan dit beeld kan worden getoetst. Dat laat echter niet weg dat deze perceptie wel degelijk bestaat, en die is niet alleen van mij. Als je dat uiterlijk laat zien aan buitenlanders die compleet onbekend zijn met deze traditie, dan is "dat ziet er nogal racistisch uit" geen ongewone reactie.

En dan zou ik zeggen: hoe het nou bedoeld is doet er dan al niet zo veel meer toe. Je kunt dit overal ter wereld proberen uit te leggen, maar dat is men de volgende dag alweer vergeten. Wat blijft hangen is het beeld van wat veel mensen *toch* zien als een negerkarikatuur.

De oplossing is mijns insziens eenvoudig: pas het uiterlijk aan. Dat uiterlijk heeft verder geen enkele cruciale functie in het verhaal. En als je vindt dat het idee van "zwart van de schoorsteen" cruciaal is, dan zou je juist enthousiast moeten zijn over roetveegpieten.

je hoeft het niet uit te leggen, het is nou eenmaal zo. Dat kun je ook gewoon accepteren.

Blijkbaar is het niet zo makkelijk "gewoon" het uiterlijk te veranderen omdat dit blijkbaar erg gevoelig ligt.

quote:
Het idee om kinderen bang te maken voor Zwarte Piet en ze te belonen als ze zich gedragen vind ik pedagogisch ronduit onverantwoord. Opvoeden met straf en beloning is in mijn ogen immoreel. Je moet kinderen bijbrengen *waarom* dingen goed of slecht zijn. Het antwoord op die 'waarom' vraag kan/mag wat mij betreft nooit zijn: 'anders ga je mee in de zak naar Spanje'.

Het is in mijn ogen 1 van de meer kwalijke elementen van deze traditie. (En dat staat los van de hele ZP discussie.)

Je mist het punt dat de gegoede burgerij hun kind niet bang zouden laten maken door een slaaf met een roe. Dat past niet bij de verhoudingen uit die tijd.
quote:
Sorry, maar dit vind ik wel heel kort door de bocht. Wat mensen van je denken, of dat nu internationaal is of in je persoonlijke omgeving, doet er wel degelijk toe. Je gaat toch ook niet in je korte broek en gympen naar een sollicitatie, en dan vertellen dat je kleding er niet toe doet omdat je goed bent in het werk waarvoor je solliciteert?

Waarom niet? Is dat omdat er verwacht wordt dat ik me aanpas aan de cultuur van het bedrijf waar ik solliciteer?
quote:
Wij hebben wel degelijk met de VS te maken, of je dat nu leuk vindt of niet.
Absoluut. Maar dat is niet gebaseerd op in welke kleur wij iemand schminken die met snoepgoed strooit.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 23:05:40 #251
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_182402228
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:04 schreef madam-april het volgende:

[..]

Je bent zwart dus jij kunt niet racistisch zijn.. dat kunnen alleen blanken.. duhh 8)7
ik mag half racistisch zijn, mijn moeder is immers roomblank :P
Same shit, different day
SC hopper present
pi_182402256
Het sinterklaasfeest brengt ook leuke dingen. Kruidnoten met karamel zeezout bij de kruidvat bijvoorbeeld. Niet te versmaden.
  maandag 8 oktober 2018 @ 23:08:04 #253
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182402289
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:06 schreef Toefjes het volgende:
Het sinterklaasfeest brengt ook leuke dingen. Kruidnoten met karamel zeezout bij de kruidvat bijvoorbeeld. Niet te versmaden.
Ik had per ongeluk laatst zo'n karamel zeezout chocoladeletter gekocht. Zelden zoiets smerigs geproefd :r. Linea recta de vuilnisbak in.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 8 oktober 2018 @ 23:08:37 #254
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_182402298
quote:
8s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik had per ongeluk laatst zo'n karamel zeezout chocoladeletter gekocht. Zelden zoiets smerigs geproefd :r. Linea recta de vuilnisbak in.
ik had er vorig jaar 1 bij het Sinterklaasspel gedaan. Geen klachten van de ontvanger gehad :o
Same shit, different day
SC hopper present
pi_182402314
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:48 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat zie je echt niet? Je ziet niet dat mensen die Zwarte Piet helemaal geweldig vinden hem liever niet als neger zien?

[..]

De associatie met waar de racistische karikatuur voor staat -> ongelijkheid
Hoe staat dat voor ongelijkheid? (Aangenomen dat het een racistische karikatuur is) Het is gewoon weer die verrekte sjw-kramp waar iedereen in schiet zodra een blanke zijn gezicht schminkt of een pruik met zwarte krullen op zet.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 oktober 2018 @ 23:12:04 #256
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_182402405
Same shit, different day
SC hopper present
pi_182402429
quote:
8s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik had per ongeluk laatst zo'n karamel zeezout chocoladeletter gekocht. Zelden zoiets smerigs geproefd :r. Linea recta de vuilnisbak in.
Ik moest er ook 2 zakjes over doen om de vraag: Vind ik dit wel of niet lekker? te beantwoorden.

Toen dacht ik: Ik heb wel 2 zakjes al opgegeten.

Dus zal ik het wel lekker vinden.

Moraal van het verhaal: laten we ons niet blindstaren op een Pietendiscussie waar we toch niet uitkomen. Maar genieten van de dingetjes die wel zijn.

Zoals kruidnoten met karamel zeezout.
pi_182402434
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:08 schreef Koen66 het volgende:

[..]

ik had er vorig jaar 1 bij het Sinterklaasspel gedaan. Geen klachten van de ontvanger gehad :o
Was het mevr.Koen? _O-
  maandag 8 oktober 2018 @ 23:13:57 #259
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_182402450
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:13 schreef madam-april het volgende:

[..]

Was het mevr.Koen? _O-
_O-
Same shit, different day
SC hopper present
pi_182402569
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Hoe staat dat voor ongelijkheid? (Aangenomen dat het een racistische karikatuur is) Het is gewoon weer die verrekte sjw-kramp waar iedereen in schiet zodra een blanke zijn gezicht schminkt of een pruik met zwarte krullen op zet.
Deze racistische karikatuur is ontstaan door stereotypering op grond van uiterlijke kenmerken in een tijd dat men dacht dat het blanke ras superieur was.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182402586
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:42 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee, jij beweerde dat er sprake is van een machtsverhouding "gebaseerd op" ras, en dat bestrijd ik. Aangezien Sinterklaas een autoriteitsfiguur is die geen dienende functie kan hebben, is de ongelijke machtsverhouding sowieso aanwezig wanneer je een bijfiguur toevoegt.Als die bijfiguur blank was geweest had er geen haan naar gekraaid, maar nu Schenkman voor een meer exotisch personage heeft gekozen is er "dus" sprake van een machtsverhouding gebaseerd op ras. Dat vind ik een vorm van tunnelvisie.
Nou ja, die ongelijke machtsverhouding wordt natuurlijk wel 'goed geïllustreerd' door een donker iemand aan het verhaal toe te voegen. Of die machtspositie inherent is aan Sinterklaas of niet doet er niet zoveel toe. In zoverre dat als het daaraan inherent is de kleur van de Piet dan niet essentieel zou zijn. Het gaat er ook niet eens zozeer om of dit racistisch bedoeld zou zijn, vroeger of nu, het gaat er om dat er een ongelijke machtsverhouding wordt geïllustreerd aan de hand van huidskleur. Slavernij en de positie van donkere mensen destijds zouden we nu ook niet eren, dus ik snap ook niet zo goed waarom we dat dan nu wel moeten doen. Of dat nu al dan niet toevallig zo tot stand gekomen zou zijn.
  maandag 8 oktober 2018 @ 23:28:11 #262
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182402774
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:19 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Deze racistische karikatuur is ontstaan door stereotypering op grond van uiterlijke kenmerken in een tijd dat men dacht dat het blanke ras superieur was.
Zoals we je in voorgaande jaren hebben uitgelegd: Zwarte Piet is voor blanke mensen een blanke, want hij moet een voorouder voorstellen. Een dode, en daarom is hij zwart.
pi_182402812
Ik hoop echt dat de landelijke intocht in Zaanstad een ongelooflijke puinhoop en een drama wordt dat zijn weerga niet kent. Dat iedereen achter zijn oren krabt en zegt, daar in Dokkum hadden ze het toch wel goed voor elkaar. Dat in Dokkum het laatste fatsoenlijke kinderfeest is geweest.
  maandag 8 oktober 2018 @ 23:29:50 #264
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182402814
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:19 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nou ja, die ongelijke machtsverhouding wordt natuurlijk wel 'goed geïllustreerd' door een donker iemand aan het verhaal toe te voegen. Of die machtspositie inherent is aan Sinterklaas of niet doet er niet zoveel toe. In zoverre dat als het daaraan inherent is de kleur van de Piet dan niet essentieel zou zijn. Het gaat er ook niet eens zozeer om of dit racistisch bedoeld zou zijn, vroeger of nu, het gaat er om dat er een ongelijke machtsverhouding wordt geïllustreerd aan de hand van huidskleur. Slavernij en de positie van donkere mensen destijds zouden we nu ook niet eren, dus ik snap ook niet zo goed waarom we dat dan nu wel moeten doen. Of dat nu al dan niet toevallig zo tot stand gekomen zou zijn.
Sinterklaas is er als bisschop aan toegevoegd omdat voor katholieken een duivel alleen te gevaarlijk was.
Daarvoor was Sinterklaas gewoon een geest.
pi_182402868
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zoals we je in voorgaande jaren hebben uitgelegd: Zwarte Piet is voor blanke mensen een blanke, want hij moet een voorouder voorstellen. Een dode, en daarom is hij zwart.
En zoals 'ik jullie' heb uitgelegd is die traditie naar de knoppen gegaan op het moment dat het volk massaal het idee van de elite heeft overgenomen om die te vervangen door een negerslaaf.

En o ironie: juist het volk wil nu dat idee van de elite in stand houden :D
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182402891
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:29 schreef MakkieR het volgende:
Ik hoop echt dat de landelijke intocht in Zaanstad een ongelooflijke puinhoop en een drama wordt dat zijn weerga niet kent. Dat iedereen achter zijn oren krabt en zegt, daar in Dokkum hadden ze het toch wel goed voor elkaar. Dat in Dokkum het laatste fatsoenlijke kinderfeest is geweest.
Jij houdt wel van een lekkere rel ? Ga er dan zelf heen. Stenen gooien enzo ?
En wat bereik je ermee ?
pi_182402927
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zoals we je in voorgaande jaren hebben uitgelegd: Zwarte Piet is voor blanke mensen een blanke, want hij moet een voorouder voorstellen. Een dode, en daarom is hij zwart.
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Sinterklaas is er als bisschop aan toegevoegd omdat voor katholieken een duivel alleen te gevaarlijk was.
Daarvoor was Sinterklaas gewoon een geest.
Je kent de historie niet en kletst maar wat ?
Je kent de historie wel en kletst toch maar?
  maandag 8 oktober 2018 @ 23:35:40 #268
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182402939
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:32 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

En zoals 'ik jullie' heb uitgelegd is die traditie naar de knoppen gegaan op het moment dat het volk massaal het idee van de elite heeft overgenomen om die te vervangen door een negerslaaf.

En o ironie: juist het volk wil nu dat idee van de elite in stand houden :D
Maar het is dus geen negerslaaf.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182402981
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij houdt wel van een lekkere rel ? Ga er dan zelf heen. Stenen gooien enzo ?
En wat bereik je ermee ?
Wat je hiermee bereikt is dat demonstraties niet thuishoren op een kinderfeest, de Friezen hebben dat goed gezien. Nederland vind het blijkbaar belangrijker te kunnen demonstreren dan veilig feest te kunnen vieren, nou laat het dan maar eens een keer vreselijk mis gaan. Zaanstad gelegen in het westen lijkt mij de ideale plaats voor een slagveld. Dan is de discussie meteen anders.
pi_182403081
Hier kan ik nou zo kwaad om worden, deze hele zwarte pieten discussie...
Kijk, zwarte piet is gewoon zwart. Waarom ? Omdat het een negerslaaf is. Heb je ooit een blanke negerslaaf gezien ? nou ik niet! En sinterklaas dat is de blanke superieure leider. Toch helemaal helder.
pi_182403230
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:42 schreef wawowiewa het volgende:
Hier kan ik nou zo kwaad om worden, deze hele zwarte pieten discussie...
Kijk, zwarte piet is gewoon zwart. Waarom ? Omdat het een negerslaaf is. Heb je ooit een blanke negerslaaf gezien ? nou ik niet! En sinterklaas dat is de blanke superieure leider. Toch helemaal helder.
_O- _O-
pi_182403263
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Sinterklaas is er als bisschop aan toegevoegd omdat voor katholieken een duivel alleen te gevaarlijk was.
Daarvoor was Sinterklaas gewoon een geest.
Ok.
  maandag 8 oktober 2018 @ 23:52:46 #273
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182403301
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]


[..]

Je kent de historie niet en kletst maar wat ?
Je kent de historie wel en kletst toch maar?
Bekende feiten voor wie niet in de leugens van KOZP trapt, zoals de linkse media die negerslaaf onzin propageert.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 00:43:13 #274
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_182404157
Hoe meer de rechtszaak vorderde, hoe meer ik begrijp wat de blokkeer-Friezen gedaan hebben. De burgemeester is nota bene in Amsterdam gaan praten met groepen waarvan we nu weten dat ze, godbetert, in het Dreigingsbeeld Terrorisme genoemd worden als punten van zorg. Precies dezelfde fouten begaan als de burgemeester van Haren tjjdens Project X. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.

Wat hadden ze dan moeten doen? Bezwaar indienen? Minstens 6 weken beslistermijn. Kort geding? Vraag of het op tijd ingepland zou kunnen worden. Met de billen samengeknepen hopen dat het overwaait? Net zoals Haren hoopte? Tja. Ik keur niks goed maar ik snap de redenering wel.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_182404296
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:37 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Wat je hiermee bereikt is dat demonstraties niet thuishoren op een kinderfeest, de Friezen hebben dat goed gezien. Nederland vind het blijkbaar belangrijker te kunnen demonstreren dan veilig feest te kunnen vieren, nou laat het dan maar eens een keer vreselijk mis gaan. Zaanstad gelegen in het westen lijkt mij de ideale plaats voor een slagveld. Dan is de discussie meteen anders.
Demonstraties horen inderdaad niet thuis op een kinderfeest, KOZP heeft in het verleden al aangetoond zich niet te kunnen gedragen dus die moet je gewoon weren, laat ze maar ergens anders gaan demonstreren.

Mocht het inderdaad in Zaanstad een slagveld worden dan zal de discussie weer anders worden

De nationale intocht is compromis met roetveeg en zwarte pieten en daar is nog niet iedereen tevreden mee en dat valt ook niet mee in dit land.
Ik ken persoonlijk niemand die problemen heeft met zwarte piet, ook niet mensen die ik ken met een donkere huidskleur.

Ik blijf ook niet van mening veranderen dat we ons moeten aanpassen aan een minderheid van de bevolking waarvan een gedeelte enorm drammerig is wat mij zelfs nog meer de hakken in het zand doet steken.

Als het Sinterklaasfeest zover moet veranderen schaf het dan maar af, dan is voor mij de lol eraf
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 04:51:41 #276
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182405303
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:00 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het is niet de traditie om negers eens per jaar erg leuk te vinden denk ik persoonlijk
dat zegt toch ook niemand

de stelling is dat piet een negerkarikatuur is, waarom zou dat erg zijn?

quote:
[..]

Door verhalen die zijn doorgegeven aan de huidige generatie. Sommige ouders/ grootouders hebben daar nl wel de moeite voor gedaan.
verhalen over zwarte piet?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182405338
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:29 schreef MakkieR het volgende:
Ik hoop echt dat de landelijke intocht in Zaanstad een ongelooflijke puinhoop en een drama wordt dat zijn weerga niet kent. Dat iedereen achter zijn oren krabt en zegt, daar in Dokkum hadden ze het toch wel goed voor elkaar. Dat in Dokkum het laatste fatsoenlijke kinderfeest is geweest.
Eens, dat de smerige pro-pieten in Dokkum hun plan om kozp op te blazen met explosieven "ter meerdere eer en glorie voor het superieure blanke ras" niet konden uitvoeren is inderdaad fijn.

Dus laten we de snelwegblokkeerders daarvoor bedanken.
pi_182405371
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 04:51 schreef sp3c het volgende:

dat zegt toch ook niemand

de stelling is dat piet een negerkarikatuur is, waarom zou dat erg zijn?

Het is niet 'een' karikatuur maar in dit geval 'de' al bestaande negatieve racistische karikatuur die als kwetsend wordt ervaren.

quote:
verhalen over zwarte piet?
Niet alleen natuurlijk. Het kan Zwarte Piet zijn of Sjimmie maar ook andere figuren in (teken-)films, (kinder-)boeken etc. Het kwam in allerlei culturele uitingen voor. Zie bv het verhaal van Faisel Rajjab en zijn moeder in deze aflevering van Andere Tijden vanaf ongever 19.40 min.

(Groot-)ouders vertellen meestal dit soort verhalen over vroeger naar aanleiding van iets wat hun (klein-)kind meemaakt, vragen over stelt, leest of ziet enzo...

Edit: het zou natuurlijk best 'een' (andere) negerkarikatuur kunnen zijn (Sjimmie heeft ook een metamorfose ondergaan) maar zoals ik al zei: ik denk niet dat pro-Pieten daar nou op zitten te wachten. Sterker nog, van sommigen hoeft dan dat hele Sinterklaasfeest niet meer heb ik ooit in dit topic gelezen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Kijkertje op 09-10-2018 06:13:14 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182405379
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zoals we je in voorgaande jaren hebben uitgelegd: Zwarte Piet is voor blanke mensen een blanke, want hij moet een voorouder voorstellen. Een dode, en daarom is hij zwart.
En desondanks werd hij jarenlang door acteurs gespeeld als zijnde "een domme neger" en reageert men massaal met "als het die nikkers niet bevalt rotten ze maar terug op naar Afrika" of gelijkaardige frasen als men suggereert dat een ander kleurtje ook zou kunnen.

Maar daar zitten geen racististische gedachtes achter. Ofzo.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 06:08:36 #280
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182405396
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 05:52 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het is niet 'een' karikatuur maar in dit geval 'de' al bestaande negatieve racistische karikatuur die als kwetsend wordt ervaren.
De bestaande negatieve en racistische negerkarikatuur gaat niet om het uiterlijk, maar om het gedrag. Dom en lui, en altijd geil, maar nooit trouw. Dingen die Zwarte Piet niet is. En in die racistische afbeeldingen van stereotype negers die hier worden geplaatst, zie je negers in een rieten rokje en een bot door hun neus - heb ik bij Zwarte Piet nooit gezien.

Er zijn slechts een minimaal aantal overeenkomsten die door verkeerde interpretatie leiden tot identificatie als negerkarikatuur -bewust verkeerde geïnterpreteerd, want Nederland moet geframed worden als volkomen racistisch om de miljarden van de herstelbetalingen binnen te kunnen harken. Alles waaruit blijkt dat er van racisme geen sprake is, moet worden verzwegen of krom worden gepraat tot het racisme is (zie de jute zak in de OP). Immers, wanneer Nederlanders niet doordrongen zijn van hun racisme en hun schuld aan de slavernij komt dat gratis geld er niet.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 06:15:22 #281
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182405414
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 06:00 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

En desondanks werd hij jarenlang door acteurs gespeeld als zijnde "een domme neger" en reageert men massaal met "als het die nikkers niet bevalt rotten ze maar terug op naar Afrika" of gelijkaardige frasen als men suggereert dat een ander kleurtje ook zou kunnen.
Je weet best dat het genuanceerder ligt.
En dat behoorlijk wat pro-pieten dat uit frustratie roepen omdat het geen donder uitmaakt wat ze zeggen, want het zal altijd worden geframed als racisme. "Vind je mij een racist omdat ik pro-piet ben? Nou, dan zul je het krijgen ook." Dat idee.

Ik ken geen acteur die een domme neger neerzette als hij Zwarte Piet speelde. Behalve misschien die lui van de linkse media die met ras gepreoccupeerd zijn. Hier speelden de "acteurs" gewoon Zwarte Piet, de hulp van Sinterklaas, die uit Spanje kwam. Geen luie donder in een rieten rokje.
Ander detail: Zwarte Piet heeft alleen een zwart gezicht. Oren en hals zijn niet geschminkt, de rest van het lichaam ook niet. Maar ook dat is door de media om zeep geholpen, misschien om dezelfde reden als Schenkman dat eerder deed: een vriendelijke, slimme, behulpzame, hardwerkende en beschaafde neger neerzetten om af te rekenen met het beeld van "halve wilden" dat slavernij rechtvaardigde. Vergeet niet dat Schenkman een SJW avant-la-lettre was, waar de rest van Nederland zich weinig van aantrok. Van verkeerde plaatjes bij een verhaal (negerpage ipv een zwarte demon bij Schenkman) waren ze al het een en ander gewend in hun geïllustreerde pers, dus trokken ze zich er niets van aan en hielden hun eigen Pieten.
Wat ook wel logisch was want op het armere platteland was helemaal geen geld voor een fancy pietenpakje dat je maar eens per jaar droeg.

[ Bericht 25% gewijzigd door Lunatiek op 09-10-2018 06:38:00 ]
pi_182405795
Mocht het al verkeerd uitpakken voor de Anti-Pieten demonstranten die terecht staan. En ze krijgen een gevangenisstraf. Zou het dan misschien helpen als alle sympathisanten 3 dagen zouden staken om de regering op de knieën te krijgen? Ik denk namelijk dat er een hele grote groep Nederlanders is, die dit moeilijk kan verdragen. Helemaal als je ziet wat voor achterlijke straffen er staan op het tegenhouden van een demonstratie. Daar verbleekt een moord bij.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:52:26 #283
8369 speknek
Another day another slay
pi_182405812
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 07:51 schreef MakkieR het volgende:
Mocht het al verkeerd uitpakken voor de Anti-Pieten demonstranten die terecht staan. En ze krijgen een gevangenisstraf. Zou het dan misschien helpen als alle sympathisanten 3 dagen zouden staken om de regering op de knieën te krijgen? Ik denk namelijk dat er een hele grote groep Nederlanders is, die dit moeilijk kan verdragen. Helemaal als je ziet wat voor achterlijke straffen er staan op het tegenhouden van een demonstratie. Daar verbleekt een moord bij.
:')_!
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:54:13 #284
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182405839
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 07:51 schreef MakkieR het volgende:
Mocht het al verkeerd uitpakken voor de Anti-Pieten demonstranten die terecht staan. En ze krijgen een gevangenisstraf. Zou het dan misschien helpen als alle sympathisanten 3 dagen zouden staken om de regering op de knieën te krijgen? Ik denk namelijk dat er een hele grote groep Nederlanders is, die dit moeilijk kan verdragen. Helemaal als je ziet wat voor achterlijke straffen er staan op het tegenhouden van een demonstratie. Daar verbleekt een moord bij.
Wow :|W
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_182405949
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:42 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

De gelijkenis was helemaal niet verwarrend. ZP is doelbewust afgebeeld als zwarte/ negroide man in het boekje van Schenkman dat zo populair werd in een tijd waar racisme doodnormaal was.

Dat deze figuur in de loop van tijd qua uiterlijk synchroon ging lopen aan de racistische karikatuur daarvan is dan niet meer dan logisch.
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:40 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het punt is nu juist dat pro-Pieten ZP niet als neger willen zien en anti-Pieten dat nu juist wel zien maar dan met de nare associatie erbij.
Waarom alleen die oppervlakkige focus op het uiterlijk? Het “willen zien”. Het Sinterklaasfeest is een traditie. Tradities hebben als kenmerk dat achter allerlei elementen binnen die traditie betekenissen schuilen. Bij tradities gaat het met name ook om het “willen weten”. Het uiterlijk, de uitdossing, is van iets minder belang, zolang elementen die bij de traditie horen er maar in zitten. Zo ook met het zwart van Zwarte Piet. Wil je die betekenis niet weten en ga je alleen van het uiterlijk uit, dan is de connectie met 'blackface' in een mum van tijd gemaakt. Puur en alleen op uiterlijk is het dan makkelijk framen. Wat is het doel van die frame?

Wil je toch het 'waarom' van de zwarte schmink weten dan bemerk je al gauw dat geen enkele betekenis van de zwarte schmink ook maar iets te maken heeft met 'negers'. Maar met o.a. met de dood, het kwaad, de duivel, de duisternis, moeder aarde.

Kijk je ook zo oppervlakkig, alleen naar het uiterlijk, het “willen zien”, bij het Spaanse Semana Santa? Of wil je dan wel het waarom van de puntmutsen weten? Het “willen weten”. Uitgaande van jouw Zwarte Piet redenatie, het "willen zien" lijkt me dat je bij die traditie dan meteen in een stuip moeten schieten en KKK=racisme scanderen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182406016
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 07:54 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Wow :|W
Gewoon drie dagen het land plat leggen, dat zou toch geweldig zijn *O*
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:14:30 #287
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182406077
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 08:09 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Gewoon drie dagen het land plat leggen, dat zou toch geweldig zijn *O*
Acute aanval van Aanstelleritus Extremis, ja.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:19:02 #288
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182406125
Staken :') .
Dan ben je echt alle perspectief volledig kwijt.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:29:07 #289
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_182406229
Die “Nederlandse cultuur” is langzamerhand verworden tot een kermisact om je stil en diep voor te schamen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:29:51 #290
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_182406234
Ben ik even blij dat ik tot de kosmopolitische elite behoor!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_182406258
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 08:19 schreef Copycat het volgende:
Staken :') .
Dan ben je echt alle perspectief volledig kwijt.
9 jaar cel eisen, alsof je dan alle perspectief niet kwijt bent geraakt. Als de rechter zo'n achterlijke eis overneemt, vind ik het niet meer dan terecht dat alle sympathisanten van zich laten horen. Een celstraf kun je niet crowdfunden, maar met staken, daarmee kun je wel iets afdwingen bij de regering en de rechter, mocht het al helemaal uit de hand lopen.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:32:56 #292
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182406260
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 08:31 schreef MakkieR het volgende:

9 jaar cel eisen, alsof je dan alle perspectief niet kwijt bent geraakt. Als de rechter zo'n achterlijke eis overneemt, vind ik het niet meer dan terecht dat alle sympathisanten van zich laten horen. Een celstraf kun je niet crowdfunden, maar met staken, daarmee kun je wel iets afdwingen bij de regering en de rechter, mocht het al helemaal uit de hand lopen.
Je maakt het er niet snuggerder op. Om zwarte Piet :') .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_182406287
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 08:32 schreef Copycat het volgende:

[..]

Je maakt het er niet snuggerder op. Om zwarte Piet :') .
Dit gaat over een buitenproportionele eis dat echt nergens op slaat. Met moord kom je er nog beter mee weg, Volkert van de Graaf heeft zelfs een lagere celstraf uitgezeten. Deze discussie gaat allang niet meer over Zwarte Piet, de discussie gaat over een OM die compleet gek is geworden.

Staken is de enige dwang middel die je kunt gebruiken om onrecht te bestrijden.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:41:32 #294
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182406332
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 08:35 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Dit gaat over een buitenproportionele eis dat echt nergens op slaat. Met moord kom je er nog beter mee weg, Volkert van de Graaf heeft zelfs een lagere celstraf uitgezeten. Deze discussie gaat allang niet meer over Zwarte Piet, de discussie gaat over een OM die compleet gek is geworden.

Staken is de enige dwang middel die je kunt gebruiken om onrecht te bestrijden.
Wacht maar eerst gewoon netjes de uitspraak van de rechter af.

Niet alleen hebben deze mensen de vrijheid van meningsuiting van anderen belet, ze hebben dit ook nog eens gedaan op een manier waarbij ze weer anderen (die er niks mee te maken hadden) in gevaar hebben gebracht.

Daar mag best een straf tegenover staan.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:45:03 #295
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182406364
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 08:35 schreef MakkieR het volgende:

Dit gaat over een buitenproportionele eis dat echt nergens op slaat. Met moord kom je er nog beter mee weg, Volkert van de Graaf heeft zelfs een lagere celstraf uitgezeten. Deze discussie gaat allang niet meer over Zwarte Piet, de discussie gaat over een OM die compleet gek is geworden.

Staken is de enige dwang middel die je kunt gebruiken om onrecht te bestrijden.
Onrecht.
Denk aan Pim!
Keep ‘m coming!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_182406501
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 08:35 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Dit gaat over een buitenproportionele eis dat echt nergens op slaat. Met moord kom je er nog beter mee weg, Volkert van de Graaf heeft zelfs een lagere celstraf uitgezeten. Deze discussie gaat allang niet meer over Zwarte Piet, de discussie gaat over een OM die compleet gek is geworden.

Staken is de enige dwang middel die je kunt gebruiken om onrecht te bestrijden.
Is er al een eis dan?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:11:42 #297
8369 speknek
Another day another slay
pi_182406742
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 08:01 schreef Montagui het volgende:

[..]


[..]

Waarom alleen die oppervlakkige focus op het uiterlijk? Het “willen zien”. Het Sinterklaasfeest is een traditie. Tradities hebben als kenmerk dat achter allerlei elementen binnen die traditie betekenissen schuilen. Bij tradities gaat het met name ook om het “willen weten”. Het uiterlijk, de uitdossing, is van iets minder belang, zolang elementen die bij de traditie horen er maar in zitten. Zo ook met het zwart van Zwarte Piet. Wil je die betekenis niet weten en ga je alleen van het uiterlijk uit, dan is de connectie met 'blackface' in een mum van tijd gemaakt. Puur en alleen op uiterlijk is het dan makkelijk framen. Wat is het doel van die frame?

Wil je toch het 'waarom' van de zwarte schmink weten dan bemerk je al gauw dat geen enkele betekenis van de zwarte schmink ook maar iets te maken heeft met 'negers'. Maar met o.a. met de dood, het kwaad, de duivel, de duisternis, moeder aarde.

Kijk je ook zo oppervlakkig, alleen naar het uiterlijk, het “willen zien”, bij het Spaanse Semana Santa? Of wil je dan wel het waarom van de puntmutsen weten? Het “willen weten”. Uitgaande van jouw Zwarte Piet redenatie, het "willen zien" lijkt me dat je bij die traditie dan meteen in een stuip moeten schieten en KKK=racisme scanderen.
Krampus loopt niet in een pagekostuum en heeft geen blackface. Blackface werd pas in de jaren 1930 gemeengoed in Nederland om de zwarte page jongen af te beelden. Op dat moment was er nagenoeg geen krampus traditie in Nederland.

De KKK heeft haar outfit gekopieerd van de semana santa. Als semana santa haar outfit gekopieerd had van de KKK was dit een heel ander verhaal geweest.

Jij bent hier degene die zich aan oppervlakkige uiterlijkheden vastklampt voor zijn narratief.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_182406976
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 09:11 schreef speknek het volgende:

[..]

Krampus loopt niet in een pagekostuum en heeft geen blackface. Blackface werd pas in de jaren 1930 gemeengoed in Nederland om de zwarte page jongen af te beelden. Op dat moment was er nagenoeg geen krampus traditie in Nederland.
Nederland kent nauwelijks een Krampustraditie. Het had misschien beter geweest van wel. En ook lekker weer dat 'pagekostuum' er doorheen gejast. Jij en andere gelijkgestemden gaan hier uit van een pagekostuum, terwijl de kledij net zo goed of juist meer lijkt op die van een Spaanse edelman of eventueel die van de Zwitserse garde. Welke autoriteit heeft bepaald dat het een pagekostuum zou moeten zijn? Past ook totaal niet in het narratief 'wanneer' je de figuur Zwarte Piet bekijkt vanuit Schenkman. Zwarte Piet is bij hem minstens Sints gelijke, dus een pak a la een Spaanse edelman ligt dan meer voor de hand dan die van een page.
quote:
De KKK heeft haar outfit gekopieerd van de semana santa. Als semana santa haar outfit gekopieerd had van de KKK was dit een heel ander verhaal geweest.
Wie wat kopieert is totaal irrelevant. Het gaat de anti-Pieten om het plaatje. "Willen zien" he. De inhoud en afkomst is niet interessant.
quote:
Jij bent hier degene die zich aan oppervlakkige uiterlijkheden vastklampt voor zijn narratief.
Ik niet. Ik stoor me niet aan zijn uiterlijk omdat ik meer waarde hecht aan de betekenissen erachter. Degenen die alleen maar gefocussed zijn op het uiterlijk zijn de anti-Pieten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:53:53 #299
8369 speknek
Another day another slay
pi_182407461
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 09:25 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nederland kent nauwelijks een Krampustraditie. Het had misschien beter geweest van wel. En ook lekker weer dat 'pagekostuum' er doorheen gejast. Jij en andere gelijkgestemden gaan hier uit van een pagekostuum, terwijl de kledij net zo goed of juist meer lijkt op die van een Spaanse edelman of eventueel die van de Zwitserse garde. Welke autoriteit heeft bepaald dat het een pagekostuum zou moeten zijn? Past ook totaal niet in het narratief 'wanneer' je de figuur Zwarte Piet bekijkt vanuit Schenkman. Zwarte Piet is bij hem minstens Sints gelijke, dus een pak a la een Spaanse edelman ligt dan meer voor de hand dan die van een page.
Ja hoor een zwarte jongensknecht gekleed als een page (De woorden van Schenkman) die zo belangrijk was dat hij geen naam had, was stiekem Sinterklaas gelijke en een edelman. Loop niet zo slap te lullen.

Wanneer heeft Nederland de slavernij afgeschaft meneer ik zie overal de diepere betekenissen in?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_182407462
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:19 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Deze racistische karikatuur is ontstaan door stereotypering op grond van uiterlijke kenmerken in een tijd dat men dacht dat het blanke ras superieur was.
Aangenomen dat dat zo is, (waar ik het overigens niet mee eens ben) , hoezo staat dat vandaag de dag dan nog voor ongelijkheid?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:02:48 #301
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182407675
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 08:09 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Gewoon drie dagen het land plat leggen, dat zou toch geweldig zijn *O*
Alle snelwegen blokkeren w/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')