We hebben het veel te goed hier en zijn veel te verwend. Dan krijg je dit soort idiote taferelen waarbij mensen gaan gooien met termen als landverraad.quote:Op zondag 7 oktober 2018 18:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vraag me dan ook geregeld af waarom mensen hier nu precies zo opgewonden over raken. Het lijkt soms wel alsof mensen denken dat het land vergaat als er iets cultureel verandert. En als het gaat om cultuuruitingen staat ZP wel redelijk hoog op de lijst van 'onbenullig'.
Ik spreek niet voor anderen of namens complete groepen. Ik ben een warm voorstander van kunst en cultuur, inclusief het instandhouden van musea, oude gebouwen, etc. Geschiedenis moet uiteraard een verplicht vak zijn op school. Kinderen moeten verplicht dingen leren over onze geschiedenis, inclusief de zwarte bladzijden, zoals ons koloniale verleden en de slavernij.quote:Op zondag 7 oktober 2018 18:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
'Onze cultuur en onze tradities' zijn daarentegen van generlei belang, ja zelfs linkse hobbies voortgekomen uit pretstudies als geschiedenis, zo lezen wij hier vaak genoeg.
Althans, wanneer het niet over Zwarte Piet gaat.
Ben benieuwd hoeveel 'DAT IS ONZE CULTUUR!'-roepers over hebben voor het in standhouden van onze kerken en overige oude bouwwerken; voor het onderhoud van onze musea en archieven. Zouden ze te porren zijn voor geschiedenis als verplicht vak op de middelbare school?
Nee hè.
Precies.
Gaat helemaal nergens over.
Maar dan nog. Er zijn zo veel zaken waar men op deze manier opgewonden over zou kunnen raken. Waarom over ZP? Wat maakt ZP nou zo speciaal?quote:Op zondag 7 oktober 2018 18:43 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
We hebben het veel te goed hier en zijn veel te verwend. Dan krijg je dit soort idiote taferelen waarbij mensen gaan gooien met termen als landverraad.
Ja, gooien met termen zoals (land)verraad, dat is iets typisch Nederlands, stelletje trotse ultra nationalisten en eerwrakers die Nederlanders.quote:Op zondag 7 oktober 2018 18:43 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
We hebben het veel te goed hier en zijn veel te verwend. Dan krijg je dit soort idiote taferelen waarbij mensen gaan gooien met termen als landverraad.
Met het uiterlijk van Zwarte Piet staat meteen de traditie als zodanig op het spel. Vandaag is het de kleur van Zwarte Piet, morgen het paard van Sinterklaas, overmorgen het uitdelen van ongezond snoep, de dag daarna de mijter van Sinterklaas, het kruis dat erop staat, enzovoort.quote:Op zondag 7 oktober 2018 18:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De traditie zelf staat niet op het spel, alleen het uiterlijk van Piet. En het zijn eveneens geen migranten. Het zijn burgers die net zoveel rechten en plichten hebben als jij en ik.
[..]
Zomaar even een gedachte-experiment. Stel hè, stel dat we hier een traditie hadden waarbij mensen daadwerkelijk kwaad wordt aangedaan. Hadden die mensen dan ook niet mogen klagen en zich gewoon aan moeten passen aan 'ons'?
Nee. Alleen de kleur van Piet. Niet Sinterklaas of Piet zelf.quote:Op zondag 7 oktober 2018 18:52 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Met het uiterlijk van Zwarte Piet staat meteen de traditie als zodanig op het spel.
Het voorkomen van Zwarte Piet is al decennialang geleidelijk verandert. Dat jij dat als aantasting ziet van de traditie, dat mag, het is alleen historisch gezien een beetje een belachelijk standpunt.quote:Het is bovendien niet aan jou om te bepalen dat het veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet geen aantasting van de traditie is.
Nou en? Ze wonen hier dus hebben ze net zoveel rechten en plichten als jij en ik en als men ergens ontevreden over is dat ook als zodanig uiten. Dat je die mensen meteen wijst op hun achtergrond zegt vooral iets over de bekrompen manier waarop je in de discussie staat.quote:De kern van het groepje klagers wordt gevormd door mensen wier herkomst elders ligt. Ze kiezen er desondanks voor om in Nederland te wonen; niemand verplicht ze daartoe.
Ik denk dat jij dat beter kunt dien. Zp is nooit racistisch geweest of ook maar bedoeld. Dat zeggen alleen mensen die bevooroordeeld en gehersenspoeld zijn.quote:Op zondag 7 oktober 2018 18:07 schreef Kamina het volgende:
[..]
Beste Kleinpiemel (elfletterig, toeval?!?), ben je vergeten dat pro-piet reeds heeft toegezegd dat Zwarte Piet racistisch is door slavernij te vieren, simpelweg door oorbellen uit te doen, lipstick af te vegen en minder en minder 'roet' te smeren?
Zet racistisch rechts niet langer voor kleine lul en delete je account.
Maar het zwart van Zwarte Piet blijft essentieel voor deze traditie en niet inwisselbaar.quote:Op zondag 7 oktober 2018 18:56 schreef Xa1pt het volgende:
Het voorkomen van Zwarte Piet is al decennialang geleidelijk verandert.
Het barst van de groepjes beroepsklagers. Kick Out Zwarte Piet en We Are Here zijn er enkele voorbeelden van. Mensen die verder vaak bar weinig uitvoeren en die gretig eten uit de subsidie-ruif, zoals "performance art"-kunstenaar Quinsy Garioquote:Op zondag 7 oktober 2018 18:39 schreef Kamina het volgende:
[..]
Er is is niet zoiets als een beroepsklager zoals je dat zo leuk noemt, beste Kleinpiemel. Maar gezien anti-pieten bestaan, bestaan wel degelijk pro-pieten. Was dat niet zo, dan bestond Piet allang niet meer.
Als één ding niet bestaat, dan zijn het wel jouw zogenaamde beroepsklagers, want dat is iets wat je letterlijk uit je kleine witte duimpje zuigt. Of die van een andere pro-piet, waar uiteraard niets mis mee is. In Nederland mag je immers best gay zijn, maar we fronsen bij racisten. Behalve de NSB'ers van vroeger natuurlijk, maar we weten wat daarmee is gebeurd.
[..]
Maar wel genoeg erkenning van de pro-pieten van het racistische karakter van de piet als slaaf.
[..]
"Ja, maar zij..!"
Hoezo is dat essentieel?quote:Op zondag 7 oktober 2018 19:00 schreef Montagui het volgende:
[..]
Maar het zwart van Zwarte Piet blijft essentieel voor deze traditie en niet inwisselbaar.
We hebben het helemaal niet zo goed hier. Alles wat we in Nederland hebben opgebouwd, staat steeds verder onder druk. Mensen zien hun besteedbaar inkomen al jaren niet meer stijgen, terwijl grote bedrijven en schatrijke mensen hun zakken vullen.quote:Op zondag 7 oktober 2018 18:43 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Of als negerzijnde met voorouders die als slaven naar jouw land zijn verhuisd, om maar iets onvoorstelbaars te noemen voor jou als witte bevoorrechte knaap.quote:Op zondag 7 oktober 2018 18:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij dat beter kunt dien. Zp is nooit racistisch geweest of ook maar bedoeld. Dat zeggen alleen mensen die bevooroordeeld en gehersenspoeld zijn.
Zij vinden dat, niet ik. Ik bevestig slechts wat zijzelf erkennen als tekenen van racisme. Dat jij je eigen verleden ontkent, ondanks dat je eigen soort dat niet doet, is geheel aan jou. Dat hoef je mij niet aan te rekenen.quote:Maar als jij denkt dat lipstick weg en oorbellen uit toegeven is aan het feit dat het wel racistisch zou zijn, geldt dat direct voor de strekking dat als ZP helemaal zou verdwijnen, men helemaal toegeeft dat het 'racistische' verleden 'gecorrigeerd' zou moeten worden. En daar zit je direct met de doelstelling van de gekkies van kozp en blm. Die willen immers alleen herstelbetalingen scoren over de dode ruggen van hun vermeende voorouders.
En dan kun je de discussie niet winnen van een voorstander van ZP en begin je gelijk over extreem rechts en z'n lid...
Wat een niveau. Ga weg en blijf weg.
Beroepsklagers zijn een evengrote mythe als pro-pieten, zo niet meer.quote:Op zondag 7 oktober 2018 19:00 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het barst van de groepjes beroepsklagers. Kick Out Zwarte Piet en We Are Here zijn er enkele voorbeelden van. Mensen die verder vaak bar weinig uitvoeren en die gretig eten uit de subsidie-ruif, zoals "performance art"-kunstenaar Quinsy Gario
Er bestaan geen pro-pieten. Er bestaan miljoenen Nederlanders die jaarlijks Sinterklaas vieren, waar Zwarte Piet een onlosmakelijk onderdeel van is. Woordkeuze - Zwarte Piet steevast Piet noemen - is één van de tactieken die wordt gebruikt om Zwarte Piet om zeep te helpen.
Mijn huidskleur is blank, niet wit. Ook dit is een schoolvoorbeeld van taalgebruik dat door extreem-linkse beroepsklagers is aangedragen en inmiddels door mainstream media is overgenomen.
In Nederland mag je gay zijn. Nog wel, ja. In Roemenië wordt vandaag het homohuwelijk onmogelijk gemaakt in een referendum, in tal van landen gaan de homorechten achteruit in plaats van vooruit. Kijk bijvoorbeeld naar Indonesië, waar de radicale islam volop terrein wint. En vlak het zogenaamd tolerante Oost-Europa niet uit.
In Nederland kun je nog een Gay Pride houden. Ondanks dat er ook hier mensen zijn die daar niks van moeten hebben. Die mensen kijken maar even de andere kant op. Wij staan in Nederland niet toe dat een klein groepje extremistische homohaters een dergelijk evenement verziekt of aantast. Als er morgen tien man en een paardenkop "aanstoot" neemt aan de schaarse kleding of het "promoten" van homoseksualiteit, kun je hun krankzinnige "argumenten" weglachen en pal voor je tradities blijven staan, of je kunt inbinden en buigen voor extremistische minderheden.
Bij Zwarte Piet zijn we nu dat laatste aan het doen, terwijl we juist voor onze tradities zouden moeten staan. Extremisten kijken maar de andere kant op. Niemand moet verplicht naar de intocht.
Punt 1 tekent je kortzichtigheid.quote:Op zondag 7 oktober 2018 18:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee. Alleen de kleur van Piet. Niet Sinterklaas of Piet zelf.
[..]
Het voorkomen van Zwarte Piet is al decennialang geleidelijk verandert. Dat jij dat als aantasting ziet van de traditie, dat mag, het is alleen historisch gezien een beetje een belachelijk standpunt.
[..]
Nou en? Ze wonen hier dus hebben ze net zoveel rechten en plichten als jij en ik en als men ergens ontevreden over is dat ook als zodanig uiten. Dat je die mensen meteen wijst op hun achtergrond zegt vooral iets over de bekrompen manier waarop je in de discussie staat.
Zwarte Piet is zwart. Als -ie blauw was, had -ie wel Blauwe Piet geheten.quote:
Mensen die hier gekomen zijn, staan haatdragender tegenover NLers dan andersom.quote:Op zondag 7 oktober 2018 18:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee. Alleen de kleur van Piet. Niet Sinterklaas of Piet zelf.
[..]
Het voorkomen van Zwarte Piet is al decennialang geleidelijk verandert. Dat jij dat als aantasting ziet van de traditie, dat mag, het is alleen historisch gezien een beetje een belachelijk standpunt.
[..]
Nou en? Ze wonen hier dus hebben ze net zoveel rechten en plichten als jij en ik en als men ergens ontevreden over is dat ook als zodanig uiten. Dat je die mensen meteen wijst op hun achtergrond zegt vooral iets over de bekrompen manier waarop je in de discussie staat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |