Het uiterlijk en karakter van ZP is ook al verschillende keren (een beetje en onvoldoende) aangepast. Geen haan die daarnaar kraaide.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie. Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.
Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Het is dan eigenlijk geen probleem.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:08 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
De goegemeente reageerde destijds net zo verontwaardigd als tegenwoordig. Er werd vervolgens niets mee gedaan, de aandacht ervoor zakte dan weer weg om jaren later weer op te laaien met als gevolg dat we nu nog steeds met het probleem zitten
Best veel eigenlijk. Zwarte Piet is inmiddels slimmer en aardiger dan de beetje seniele Sint.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:14 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het uiterlijk en karakter van ZP is ook al verschillende keren (een beetje en onvoldoende) aangepast. Geen haan die daarnaar kraaide.
Waarom zou iemand dat willen? Traditie is cultuurgoed dat mensen met hun directe voorgangers en hun directe nakomelingen verbindt, niet een wetenschappelijk verantwoorde reconstructie van wat heel lang geleden werd gedaan door mensen met wie ze nauwelijks meer binding voelen.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:27 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dus terug naar de tijd dat Sinterklaas geen metgezel had, zelf onzichtbaar was en het feest bestond uit een grote markt ?
Het traditionele feest dus?
Er is niks aan het uiterlijk van Zwarte Piet dat essentieel is voor de traditie?! Hoe krijg je het uit je toetsenbordquote:Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie. Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.
Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Alsof Jerry en consorten willen luisteren. Dream on.quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:11 schreef Kamina het volgende:
Misschien even je oren openen en daadwerkelijk luisteren naar een ander. Misschien proberen je te verplaatsen in anderen, wat moeilijk is voor sommigen, maar wel heel menselijk. Wie weet leer je nog iets.
dit dusquote:Op maandag 8 oktober 2018 20:37 schreef madam-april het volgende:
[..]
Er is niks aan het uiterlijk van Zwarte Piet dat essentieel is voor de traditie?! Hoe krijg je het uit je toetsenbord
Ten eerste heet hij ZWARTE Piet, dus de kleur zwart is sowieso absoluut essentieel. Maar nog belangrijker, zijn uiterlijk (zwarte/donkere schmink, de traditionele kleding, zwart krullend haar, etc.) is gewoon onderdeel van de traditie.
De vraag is vooral waarom een kleine groep *volwassenen* doet alsof de wereld vergaat, als wij ónze traditie niet aanpassen.. Waarom die kleine groep vindt dat de meerderheid zich aan hun moet aanpassen..
Wat definieer jij precies als "traditie" ? Iets "wat je opa ook deed" ? Of hoe lang moet het al bestaan ?quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:37 schreef madam-april het volgende:
[..]
Er is niks aan het uiterlijk van Zwarte Piet dat essentieel is voor de traditie?! Hoe krijg je het uit je toetsenbord
Ten eerste heet hij ZWARTE Piet, dus de kleur zwart is sowieso absoluut essentieel. Maar nog belangrijker, zijn uiterlijk (zwarte/donkere schmink, de traditionele kleding, zwart krullend haar, etc.) is gewoon onderdeel van de traditie.
De vraag is vooral waarom een kleine groep *volwassenen* doet alsof de wereld vergaat, als wij ónze traditie niet aanpassen.. Waarom die kleine groep vindt dat de meerderheid zich aan hun moet aanpassen..
Iblardi verwoordde het net heel mooi:quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:47 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Wat definieer jij precies als "traditie" ? Iets "wat je opa ook deed" ? Of hoe lang moet het al bestaan ?
quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:18 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waarom zou iemand dat willen? Traditie is cultuurgoed dat mensen met hun directe voorgangers en hun directe nakomelingen verbindt, niet een wetenschappelijk verantwoorde reconstructie van wat heel lang geleden werd gedaan door mensen met wie ze nauwelijks meer binding voelen.
Oneens. Het zwart is essentieel voor deze traditie. Die connectie is in deze topicreeks al uitgebreid aangehaald.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie.
Dooddoener. Kinderen houden er nu ook al goede herinneringen en ervaringen aan over. Als er geen noodzaak is tot verandering, waarom dan veranderen? Never change a winning team.quote:Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.
Tja, als je al niet begrijpt waarom Zwarte Piet een zwart uiterlijk moet hebben kan ik me jouw redenatie wel voorstellen.quote:Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Ik ook niet, ik zie alleen wel een probleem in de vraag hoe we daarmee omgaan. Dat is een veel groter probleem dan het voorkomen van Piet.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:14 schreef sp3c het volgende:
persoonlijk zie ik het probleem gewoon niet, dan is een oplossing wmb ook niet echt nodig
en dat is?quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik ook niet, ik zie alleen wel een probleem in de vraag hoe we daarmee omgaan. Dat is een veel groter probleem dan het voorkomen van Piet.
Huh?quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:28 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Maar dat is geen traditie.
En in de jaren 90 waren al felle protesten hoor.
De grap is dat de protesten nog net zo groot zijn als toen, alleen heeft internet (en mediageile outlets) dit soort marginalen, pro danwel anti, een podium, gegeven.quote:
Nogmaals dan maar, ten eerste, jij vindt het een negerkarikatuur. Het is ondertussen al uitgebreid aan bod gekomen dat dat niet zo is.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:20 schreef Molurus het volgende:
Ik kan daarin geen enkel argument van jouw kant ontdekken.
De gelijkenis was helemaal niet verwarrend. ZP is doelbewust afgebeeld als zwarte/ negroide man in het boekje van Schenkman dat zo populair werd in een tijd waar racisme doodnormaal was.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:16 schreef Montagui het volgende:
Aan de andere kant kan ik Jerry en consorten begrijpen wanneer zij alleen naar het uiterlijk van Zwarte Piet kijken. De gelijkenis met een karikatuur van een neger was een tijdje best verwarrend. Erg vervelend en men heeft daarnaar geluisterd. Die verwarrende kenmerken zijn dan ook verdwenen. Resteert het zwart. Het laatste kenmerk voor deze antagonist van de Sint. Er is veel geluisterd naar de anti-Pieten en daardoor ook veel aangepast. Wat mij betreft wordt het eens tijd dat de anti-Pieten eens luisteren naar de pro-Pieten, begrijpen waarom Zwarte Piet zwart is, en akkoord gaan met het ultieme compromis. Dat Zwarte Piet zwart blijft.
En met deze opmerking laat je je echt kennen (icm met die daarvoor). Jij denkt dus dat je ten strijde trekt tegen het (extreem) rechts populisme, alt-rechts, PVV, FvD en weet ik het... Het gaat jou helemaal niet om zwarte piet, het gaat jou om die vuige rechtse club die bestreden moet worden. Want al die pro-pieters zullen op zijn minst wel van de PVV zijn en in het ergste geval marcheren ze 's weekends met opgeheven rechterarm door de straten...quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:22 schreef Molurus het volgende:
Om even te speculeren over waarom pro-pieters hier nu zo fel op zijn.... dat is precies dit, denk ik. Het past volledig in het plaatje van de moderne rechts-populist. Het wantrouwen van buitenlanders, de zorgen over immigratie, de zorgen over 'politieke correctheid', en bovenal de zorgen over de Islam.
Niet dat Zwarte Piet daar ook maar ene jota mee te maken heeft, maar het is een goed onderwerp om je in vast te bijten als je je eigen politieke gedachtengoed niet zo goed kunt verdedigen.
Dat lijkt me een tamelijk onhoudbaar standpunt.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nogmaals dan maar, ten eerste, jij vindt het een negerkarikatuur. Het is ondertussen al uitgebreid aan bod gekomen dat dat niet zo is.
quote:In de derde editie verschijnt de knecht met pofbroek, baret en het “algehele uiterlijk van een page”. Waar de illustratie dit beeld op heeft gebaseerd is onbekend. Mogelijk is er een relatie met de ca. 15-jarige slaaf uit Nubië die prinses Marianne kocht op een markt in Caïro. Een andere theorie is dat de figuur is gebaseerd op de zwarte pages die rijke kooplieden als bediende hadden en die op schilderijen is afgebeeld. Huidige onderzoekers gaan er in elk geval van uit dat het boekje van Schenkman grote invloed heeft gehad op de Sinterklaasviering in Nederland. Er bestond "in het Amsterdam van die tijd duidelijk een voedingsbodem om het sinterklaasfeest te veranderen", stelt onderzoeker John Helsloot. Een nieuw uitgevonden Zwarte Piet paste daarom beter in het gewenste beeld dan de oude zwartgemaakte 'Klazen'. Het is de vraag of de donkere knecht een idee was van Schenkman, diens uitgever Bom, of de tekenaar.
De zwarte knecht werd vanaf dit moment snel populair. In een artikel uit 1859 wordt beschreven dat menige sinterklaas zich laat 'vergezellen door een ander personaadje, een neger die onder den naam van Pieter mijn knecht niet minder populair is dan de Heilige Bisschop zelf'.
De eerste Surinamers kwamen pas in 1975 aan in Friesland...quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef Iblardi het volgende:
Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.
Dus traditie is een betekenisloze term ?quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:52 schreef madam-april het volgende:
[..]
Iblardi verwoordde het net heel mooi:
[..]
Dat zegt er verder niet zoveel over natuurlijk. En als je dat al wat vindt zeggen dan zet je de protesten van nu juist kracht bij.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.
Het feit dat het personage destijds een zwarte Afrikaan moest voorstellen maakt hem natuurlijk niet automatisch tot een karikatuur. Bij Schenkman is hij dat in elk geval niet.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:49 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat lijkt me een tamelijk onhoudbaar standpunt.
[..]
dit gaat volgens mij over de eersten van de grote golf die na de onafhankelijkheid ontstondquote:Op maandag 8 oktober 2018 21:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
De eerste Surinamers kwamen pas in 1975 aan in Friesland...
En een kleurentelevisie was verkrijgbaar vanaf hfl 1895,-![]()
het is sowieso een stropopquote:Op maandag 8 oktober 2018 21:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
En met deze opmerking laat je je echt kennen (icm met die daarvoor). Jij denkt dus dat je ten strijde trekt tegen het (extreem) rechts populisme, alt-rechts, PVV, FvD en weet ik het... Het gaat jou helemaal niet om zwarte piet, het gaat jou om die vuige rechtse club die bestreden moet worden. Want al die pro-pieters zullen op zijn minst wel van de PVV zijn en in het ergste geval marcheren ze 's weekends met opgeheven rechterarm door de straten...
Wat dan wel? Een waarheidsgetrouwe illustratie?quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:54 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het feit dat het personage destijds een zwarte Afrikaan moest voorstellen maakt hem natuurlijk niet automatisch tot een karikatuur.
In Amsterdam waren ze er ietsje eerder.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens mij werd het argument aangevoerd om aan te tonen dat het protesteren toch echt wel een respectabele geschiedenis had. Een traditie, zeg maar...quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat zegt er verder niet zoveel over natuurlijk. En als je dat al wat vindt zeggen dan zet je de protesten van nu juist kracht bij.
Friesland he...quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:54 schreef sp3c het volgende:
dit gaat volgens mij over de eersten van de grote golf die na de onafhankelijkheid ontstond
dat waren bepaald niet de eerste Surinamers in Nederland
Dat zal wel de intentie zijn geweest, ja. Stilistisch is er geen verschil tussen de wijze waarop de zwarte knecht en de blanken worden weergegeven in de eerste drukken van Schenkmans boekje, waarin hij al zijn klassieke kostuum draagt.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat dan wel? Een waarheidsgetrouwe illustratie?
dat stond er niet bij hequote:
In Friesland had je overigens al in 1971 Swartclaes - de zwarte Sint met zijn witte knechtquote:Op maandag 8 oktober 2018 21:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
damnquote:
In Friesland heb je nog wel meer versies... St. Piter in Grouw en op de waddeneilanden Sunneklaas...quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:03 schreef Kassamiep het volgende:
In Friesland had je overigens al in 1971 Swartclaes - de zwarte Sint met zijn witte knecht
niet minder populair dan de goedheiligman zelf ... wat is het probleem?quote:De zwarte knecht werd vanaf dit moment snel populair. In een artikel uit 1859 wordt beschreven dat menige sinterklaas zich laat 'vergezellen door een ander personaadje, een neger die onder den naam van Pieter mijn knecht niet minder populair is dan de Heilige Bisschop zelf'.
Er is ook helemaal geen probleem er wordt een probleem gecreeerd door een marginaal clubje met enorm lange tenen. Maar ze hebben de tijdgeest gewoon mee, brul maar hard genoeg dan neemt men je wel serieus en als men je niet serieus neemt beschuldig ze dan maar van racisme oid... En als dan het eerste schaap over de dam is, uitbuiten die handel!quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:08 schreef sp3c het volgende:
hoe dan ook, stel het is een karikatuur of je ziet er een karikatuur in of whatever ... wat is het probleem?
niet minder populair dan de goedheiligman zelf ... wat is het probleem?
Maar destijds was dat toch een vrij ongelijke machtsverhouding gebaseerd op ras, hence waarom mensen dat idee om te vieren niet zo tof vinden.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:00 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat zal wel de intentie zijn geweest, ja. Stilistisch is er geen verschil tussen de wijze waarop de zwarte knecht en de blanken worden weergegeven in de eerste drukken van Schenkmans boekje, waarin hij al zijn klassieke kostuum draagt.
Het probleem begint als men daarmee onder invloed van extremistische ideeën uit voornamelijk Amerika parallellen gaat trekken met andere, wél daadwerkelijk racistische uitingen. Verbanden die eigenlijk dus niet bestaan.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:08 schreef sp3c het volgende:
hij lijkt een neger, nou en, die mogen niet in Nederlandsche sprookjes voorkomen ofwat?
Als onderdeel van een politiek café voor volwassenen, kennelijk als ludieke actie om de kapitalistische uitbuiting van derde-wereldlanden aan de kaak te stellen. Niet dat de aanwezige Friezen daar nu zo enorm warm of koud van werden.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:03 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
In Friesland had je overigens al in 1971 Swartclaes - de zwarte Sint met zijn witte knecht
quote:Het publiek ging al vrij snel over tot het bespreken in kleine groepjes van problemen „dichter bij huis", zodat Witmanspiet door het strooien van zakjes rietsuiker de aandacht moest trekken. De nostalgische jeugdherinneringen van een liberale politiek cafébezoeker, door de vaste kern van Passé Partout-gangers vele malen aangehoord maar voor de beleefde Swartclaas nieuw, vormde het landerig eind van de opmerkelijk korte avond. Om tien uur pakte Witmanspiet zijn met „koloniale waren" gevulde zak om in gezelschap van Swartclaas af te reizen, een genoeglijk keuvelend publiek achterlatend.
Leeuwarder Courant, 8-12-1971
nou die verbanden zijn op zich nog niet zo ver gezocht maar daar zijn we ook gewoon vanaf gestapt, pieterbaas is niet bepaald de domme knecht meer die hij was in het verledenquote:Op maandag 8 oktober 2018 22:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het probleem begint als men daarmee onder invloed van extremistische ideeën uit voornamelijk Amerika parallellen gaat trekken met andere, wél daadwerkelijk racistische uitingen. Verbanden die eigenlijk dus niet bestaan.
Jij denkt dat het wel gaat lukken dat iedereen de zo populaire ZP daadwerkelijk wil associeren met de zwarte man?quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:08 schreef sp3c het volgende:
hoe dan ook, stel het is een karikatuur of je ziet er een karikatuur in of whatever ... wat is het probleem?
de quote (geen bron) zegt ook
[..]
hij lijkt een neger, nou en, die mogen niet in Nederlandsche sprookjes voorkomen ofwat?
dat staat er toch niet?quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:25 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Jij denkt dat het wel gaat lukken dat iedereen de zo populaire ZP daadwerkelijk wil associeren met de zwarte man?
Ik denk dat je er te veel achter zoekt. Waarschijnlijk gaf Schenkman Sinterklaas gewoon een bijfiguur om het verhaal wat op te leuken, en een exotische bijfiguur is aantrekkelijker dan een alledaagse. Dat laatste wordt ook bevestigd door het artikel in De Tijd van een paar jaar later, waarin op de populariteit van de zwarte helper wordt gewezen.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar destijds was dat toch een vrij ongelijke machtsverhouding gebaseerd op ras
Nep-neger, je verloochend je geschiedenis!quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:08 schreef sp3c het volgende:
de quote (geen bron) zegt ook
[..]
Ja prima, maar dat is verder geen argument op de eigenlijke klacht. Je zegt alleen "ja ok, maar til er niet teveel aan". Ik sta er verder neutraal in maar kan me ergens wel voorstellen waarom mensen er moeite mee hebben.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:29 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik denk dat je er te veel achter zoekt. Waarschijnlijk gaf Schenkman Sinterklaas gewoon een bijfiguur om het verhaal wat op te leuken, en een exotische bijfiguur is aantrekkelijker dan een alledaagse. Dat laatste wordt ook bevestigd door het artikel in De Tijd van een paar jaar later, waarin op de populariteit van de zwarte helper wordt gewezen.
dit dusquote:Op maandag 8 oktober 2018 22:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er is ook helemaal geen probleem er wordt een probleem gecreeerd door een marginaal clubje met enorm lange tenen. Maar ze hebben de tijdgeest gewoon mee, brul maar hard genoeg dan neemt men je wel serieus en als men je niet serieus neemt beschuldig ze dan maar van racisme oid... En als dan het eerste schaap over de dam is, uitbuiten die handel!
30 Jaar geleden werden dit soort protesten schouderophalend aangekeken en was het weer klaar maar nu gaat men er helaas serieus op in.
in die geschiedenis zou ik een slaafje zijn, dat wil ik ook niet direct omarmen hoor daar ben ik veel te c00l voorquote:Op maandag 8 oktober 2018 22:31 schreef madam-april het volgende:
[..]
Nep-neger, je verloochend je geschiedenis!
Het punt is nu juist dat pro-Pieten ZP niet als neger willen zien en anti-Pieten dat nu juist wel zien maar dan met de nare associatie erbij.quote:
Nee, jij beweerde dat er sprake is van een machtsverhouding "gebaseerd op" ras, en dat bestrijd ik. Aangezien Sinterklaas een autoriteitsfiguur is die geen dienende functie kan hebben, is de ongelijke machtsverhouding sowieso aanwezig wanneer je een bijfiguur toevoegt. Als die bijfiguur blank was geweest had er geen haan naar gekraaid, maar nu Schenkman voor een meer exotisch personage heeft gekozen is er "dus" sprake van een machtsverhouding gebaseerd op ras. Dat vind ik een vorm van tunnelvisie.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja prima, maar dat is verder geen argument op de eigenlijke klacht. Je zegt alleen "ja ok, maar til er niet teveel aan".
ja mijn argument is het toch ook niet?quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:40 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het punt is nu juist dat pro-Pieten ZP niet als neger willen zien en anti-Pieten dat nu juist wel zien maar dan met de nare associatie erbij.
Dat mag niet!!! Jij bent een neger dus jij dient je minderwaardig te voelen en bovenal slachtoffer van de boze blanke witte mens..quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
in die geschiedenis zou ik een slaafje zijn, dat wil ik ook niet direct omarmen hoor daar ben ik veel te c00l voor
Sylvana vindt dit niet leukquote:Op maandag 8 oktober 2018 22:43 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dat mag niet!!! Jij bent een neger dus jij dient je minderwaardig te voelen en bovenal slachtoffer van de boze blanke witte mens..
Dat zie je echt niet? Je ziet niet dat mensen die Zwarte Piet helemaal geweldig vinden hem liever niet als neger zien?quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja mijn argument is het toch ook niet?
de stelling is dat zwarte piet een karikatuur is van een neger, logische vervolgvraag is dan 'so what?'
De associatie met waar de racistische karikatuur voor staat -> ongelijkheidquote:welke nare associatie?
je weet prima om welke het gaat hierquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |