Ik verwacht dat je op zijn minst eens kijkt naar waar iets vandaan komt, ja.quote:Op maandag 8 oktober 2018 14:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wellicht. Maar wat verwacht je? Dat iedereen zich eerst een jaar of 2 jaar inleest met alle artikelen en documentaires die er over verschenen zijn?
quote:Op maandag 8 oktober 2018 13:37 schreef richolio het volgende:
Het is echt triest hoeveel mensen de snelweg-actie afdoen als “ludiek”. Het is gewoon pure minachting van de rechstaat. Je overtreedt de wet, dus dan moet je je daarvoor verantwoorden. Zo werkt dat in Nederland, en gelukkig
Bovendien was het gestoord en levensgevaarlijk. Optiefe JennyJanknegers
En ook dit is geen post die uitnodigt om te discussieren.quote:Op maandag 8 oktober 2018 14:31 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het is de rode draad van vele anti-Pieters. Ze hebben geen benul, en ook na ruim 132 delen waarin vele malen de betekenis van de elementen in deze traditie (met al zijn variaties daarop) is uitgelegd weet men het nog steeds niet. Sterker nog, men wil het niet weten en negeert deze bewust ten faveure van de eigen kijk, de eigen aanname. Het na-blaten van de ZP=racisme roepers geeft ze een één of ander euforisch zelfgenoegzaam gevoel. Men kijkt daarbij alleen naar het oppervlakkige, het uiterlijk en daarin zien ze alleen een door een blanke gespeelde negerslaaf. Blackface, schande! Nogal kortzichtig en zeker ook gespeend van enige wil voor empathie. Het zal wel de walging zijn voor alles wat conservatief riekt.
Dan zou ik die verwachting maar rap bijstellen. Je zit hier niet in de collegezaal. En waar zwarte Piet vandaan komt is geen eenduidig antwoord op te geven, dat weten we gewoon niet zeker.quote:Op maandag 8 oktober 2018 14:41 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik verwacht dat je op zijn minst eens kijkt naar waar iets vandaan komt, ja.
"Dat hebben we altijd zo gedaan" is nou niet echt een goed argument (voor wat dan ook).
Oneens.quote:Op maandag 8 oktober 2018 14:42 schreef NanKing het volgende:
[..]
En ook dit is geen post die uitnodigt om te discussieren.
Jij hebt je mening over de anti zwarte pieten al klaar, en ze hbeben geen benul. ZIj vinden dat jij geen benul hebt en daar blijft de discussie op vast lopen.
Als je je punt wil maken in een discussie hoef je niet eerst op de ander af te geven.
Jouw post is een voorbeeld, ik val je post an sich niet aan.
Klopt helaas ook.quote:Op maandag 8 oktober 2018 14:43 schreef DustPuppy het volgende:
Pro-pieten hebben overigens ook geen benul, maar goed dat terzijde.
Soms denk ik dat een lesje "retorica 101" voor veel mensen wel heel nuttig zou zijn.quote:Op maandag 8 oktober 2018 14:42 schreef NanKing het volgende:
[..]
En ook dit is geen post die uitnodigt om te discussieren.
Jij hebt je mening over de anti zwarte pieten al klaar, en ze hbeben geen benul. ZIj vinden dat jij geen benul hebt en daar blijft de discussie op vast lopen.
Als je je punt wil maken in een discussie hoef je niet eerst op de ander af te geven.
Jouw post is een voorbeeld, ik val je post an sich niet aan.
Punt is een beetje dat internet vol staat met speculatie, halve waarheden en complete onzin, vooral waar het folkloristische onderwerpen betreft. Vandaar mijn vraag naar een serieuze bron, aangezien je zo zeker van je zaak leek te zijn.quote:Op maandag 8 oktober 2018 14:02 schreef Dven het volgende:
[..]
Of je neemt gewoon de moeite om het één en ander te lezen. Dat kan natuurlijk ook gewoon.
Maar als je hier nu een ISBN nummer dropt, wat gebeurd er dan? Gaan mensen dat dan ook echt lezen?quote:Op maandag 8 oktober 2018 14:56 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Punt is een beetje dat internet vol staat met speculatie, halve waarheden en complete onzin, vooral waar het folkloristische onderwerpen betreft. Vandaar mijn vraag naar een serieuze bron, aangezien je zo zeker van je zaak leek te zijn.
Prima dat je tegen die demonstratie bent. Maar de wet overtreden om dat te voorkomen is echt niet de weg. Teken dan, zoals het hoort, bezwaar aan. En als dat bezwaar dan wordt verworpen gaat de demonstratie toch door, of je dat nou leuk vindt of niet.quote:Op maandag 8 oktober 2018 14:57 schreef maan_man het volgende:
Laat ik het zo zeggen voor wat betreft de snelwegfriezen: ik begrijp dat je niet zomaar een snelweg kunt blokkeren. Toch draag ik deze mensen een warm hart toe. Ik vind dat het demonstratierecht is doorgeslagen en in deze gevallen wordt misbruikt om het feestje van een ander te verpesten. Dat jij tegen bent prima, maar jij gaat niet de intocht, het feestje dat iemand anders heeft georganiseerd, verpesten. Het zou ook volstrekt idioot zijn om bijvoorbeeld bij een huwelijksceremonie te gaan demonstreren, omdat jij tegen het homohuwelijk bent.
En het is niet alleen, omdat ik pro-piet bent. Ik ben ook pro-vlees en zag laatst iemand bij een vegetarisch festival een grote kluif vlees beginnen te eten. Dat vind ik net zo idioot.
OW, wat geeft jou de autoriteit om te bepalen wat het beste is?quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:14 schreef KingRadler het volgende:
kunnen we niet elkaar respecteren en dat we gewoon deze discussie stoppen.
Zwarte Piet met roetvegen is gewoon de beste oplossing.
Een wit iemand met een beetje zwart.
Here we go again....quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:17 schreef maan_man het volgende:
[..]
OW, wat geeft jou de autoriteit om te bepalen wat het beste is?
Een wit iemand met een beetje zwart?quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:14 schreef KingRadler het volgende:
Als dit jouw bijdragen is aan de discussie dan kan jij beter niet reageren. Maar goed, ik zal jouw reactie wel niet op waarde kunnen schatten, want ik heb geen lesje retorica 101 gehad.quote:
Niets houd je tegen je pc uit te zetten en hier niet meer terug te komen,quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:14 schreef KingRadler het volgende:
Correct!quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:31 schreef maan_man het volgende:
Als dit jouw bijdragen is aan de discussie dan kan jij beter niet reageren. Maar goed, ik zal jouw reactie wel niet op waarde kunnen schatten, want ik heb geen lesje retorica 101 gehad.
Nou, als dat zo was reageerde je niet met een equivalent van een "HOW DARE YOU, SIR?"quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:31 schreef maan_man het volgende:
Er is schijnbaar iemand die de oplossing heeft en vind dat de discussie gestopt kan worden. Alleen ontbreekt iedere onderbouwing. Ik ben oprecht benieuwd naar de onderbouwing, zodat ik deze (misschien) ook kan gaan uitdragen.
Wat een onzin.quote:
Als je doel is om iemand te overtuigen van jouw gelijk dan zijn de 3/4 die je verwerpt helaas toch belangrijk.quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wat een onzin.
3 kwart van je bijdrage besteden aan het prijzen van een mening of reactie van een ander voordat je inhoudelijk mag reageren. Sommige reacties zijn gewoon oerstom. Daar leer je niks van, daar moet je geen respect voor hebben, die moet je gewoon onderuit halen.
Ik vind dat eigenlijk een heel relevante vraag als iemand claimt de beste oplossing te hebben en dat onderbouwt met "het is gewoon zo". Het is gewoon zo, tja, en wie ben jij dan en waarom denk jij dat jij enige autoriteit bezit om dergelijke zaken te kunnen bepalen?quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:33 schreef DustPuppy het volgende:
Nou, als dat zo was reageerde je niet met een equivalent van een "HOW DARE YOU, SIR?"
Ja? Waar blijkt dat uit?quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je doel is om iemand te overtuigen van jouw gelijk dan zijn de 3/4 die je verwerpt helaas toch belangrijk.
Dan vraag je "En waarom denk je dat?" i.p.v. "Wie denk je wel niet wie je bent?"quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik vind dat eigenlijk een heel relevante vraag als iemand claimt de beste oplossing te hebben en dat onderbouwt met "het is gewoon zo". Het is gewoon zo, tja, en wie ben jij dan en waarom denk jij dat jij enige autoriteit bezit om dergelijke zaken te kunnen bepalen?
quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:40 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dan vraag je "En waarom denk je dat?" i.p.v. "Wie denk je wel niet wie je bent?"
quote:Het is gewoon zo, tja, en wie ben jij dan en waarom denk jij dat jij enige autoriteit bezit om dergelijke zaken te kunnen bepalen?
De OP is in de loop der tijd inderdaad een zooitje geworden.quote:Op maandag 8 oktober 2018 14:40 schreef NanKing het volgende:
[..]
Deze OP is voor mij geen mooie OP om te kunnen verwachten van mensen dat er bepaald niveau van kennis aanwezig is. Het nodigt niet uit om op de linkjes te klikken. Ik heb geen idee of je er zin in hebt of tijd. Maar je bent van mij van harte welkom om er een mooi verhaaltje van te maken.
Daarna kunnen we zeggen 'je had de OP moeten lezen dus deze kennis moet je nu hebben' .
Onder meer uit het feit dat dit topic bestaat uit 133 delen, zonder dat iemand ergens van gedachten is veranderd.quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja? Waar blijkt dat uit?
Daar blijkt hooguit uit dat er veel gespreksstof is. Niet dat de stellingen die Daniel Bennet poneert waar zijn of zelfs maar zijn onderzocht.quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Onder meer uit het feit dat dit topic bestaat uit 133 delen, zonder dat iemand ergens van gedachten is veranderd.
Nou nee, je kan die gespreksstof samenvatten in 1, hooguit 2 delen. De rest is pure herhaling van stropoppen en wederzijds onbegrip.quote:Op maandag 8 oktober 2018 16:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daar blijkt hooguit uit dat er veel gespreksstof is.
Het zijn gespreksmethodes, geen wetenschappelijke claims. Wat verwacht je dan? Dat men die even gaat wetenschappelijk en peer reviewed gaat onderzoeken? Overigens zou het mij trouwens niet eens verbazen als sociologen zich daarmee bezighouden, geen idee. Ik zie het meer als huis- tuin- en keukenpsychologie.quote:Op maandag 8 oktober 2018 16:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Niet dat de stellingen die Daniel Bennet poneert waar zijn of zelfs maar zijn onderzocht.
Ok. Maar dan is het antwoord op mijn vraag: "waar blijkt dat uit?" Dus simpelweg: "Nergens uit".quote:Op maandag 8 oktober 2018 16:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou nee, je kan die gespreksstof samenvatten in 1, hooguit 2 delen. De rest is pure herhaling van stropoppen en wederzijds onbegrip.
[..]
Het zijn gespreksmethodes, geen wetenschappelijke claims. Wat verwacht je dan? Dat men die even gaat wetenschappelijk en peer reviewed gaat onderzoeken? Overigens zou het mij trouwens niet eens verbazen als sociologen zich daarmee bezighouden, geen idee. Ik zie het meer als huis- tuin- en keukenpsychologie.
Maar goed, ik zou zeggen: probeer die methodes eens een keer. Werkt het niet, jammer dan. Werkt het wel, dan heb je iets geleerd.
Dat is jouw eigen antwoord, niet mijn antwoord.quote:Op maandag 8 oktober 2018 16:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ok. Maar dan is het antwoord op mijn vraag: "waar blijkt dat uit?" Dus simpelweg: "Nergens uit".
Dit zou ik ook zo graag een keer willen doen, gewoon om de troll uit te hangen.. Alleen weet je dat je reacties uitlokt en gezeur gaat krijgen, dus doe je het niet. Gewoon uit fatsoen dat een ander ook een mening en levensstijl mag hebben.quote:Op maandag 8 oktober 2018 14:57 schreef maan_man het volgende:
Ik ben ook pro-vlees en zag laatst iemand bij een vegetarisch festival een grote kluif vlees beginnen te eten. Dat vind ik net zo idioot.
Ik doe inderdaad geen enkele poging. Het lijkt me onzinnig en ik heb nog geen enkel argument gehoord waaruit mijn ongelijk zou blijken. Niets een poging daartoe. Niet eens een poging om te onderbouwen waarom wat deze meneer zegt waar zou zijn.quote:Op maandag 8 oktober 2018 17:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is jouw eigen antwoord, niet mijn antwoord.
Probeer eens te beginnen bij punt 1 van het lijstje: mijn standpunt zo verwoorden dat mijn reactie is "ja, dat is mijn standpunt".
Dat is je nog niet gelukt, je lijkt zelf geen enkele poging te doen. Het gaat er ook niet om dat je het met me eens bent, het gaat erom dat je mijn standpunt dusdanig goed begrijpt dat je dat ook kunt verwoorden.
Mensen zijn heel goed in zenden, heel slecht in luisteren. Zo blijkt ook hier weer.
Mooi, maar geef mij dan eens een reden waarom ik de rest van je post eigenlijk zou (willen) lezen? Waarom post je hier eigenlijk?quote:Op maandag 8 oktober 2018 17:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik doe inderdaad geen enkele poging.
Balk, splinter, pot, ketel...quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:02 schreef Molurus het volgende:
Mooi, maar geef mij dan eens een reden waarom ik de rest van je post eigenlijk zou (willen) lezen? Waarom post je hier eigenlijk?
Misschien even je oren openen en daadwerkelijk luisteren naar een ander. Misschien proberen je te verplaatsen in anderen, wat moeilijk is voor sommigen, maar wel heel menselijk. Wie weet leer je nog iets.quote:Op maandag 8 oktober 2018 17:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik doe inderdaad geen enkele poging. Het lijkt me onzinnig en ik heb nog geen enkel argument gehoord waaruit mijn ongelijk zou blijken. Niets een poging daartoe. Niet eens een poging om te onderbouwen waarom wat deze meneer zegt waar zou zijn.
Lukraak strooien met quotes maar als je dan gevraagd ze te onderbouwen niet thuis geven. Dan probeer je ook maar interessant te doen met de uitspraken van een ander.
Je bent niet de eerste die het vraagt. Ik heb dat in deze reeks denk ik al zeker 20 keer uiteen gezet, de laatste keer dat ik dat deed was hier:quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:27 schreef NanKing het volgende:
Molorus, kun jij uitleggen in maximaal 3 alinea's waarom jij tegen zwarte piet in deze huidige vorm bent?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2018 10:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelf zou ik het een smakeloze negerkarikatuur noemen. Dat wil niet zeggen dat ik denk dat iedereen die ZP wil behouden daarmee een racist is, hoewel ik wel het gevoel krijg dat er betrekkelijk veel racisten zitten onder het deel dat extreem fanatiek is in het pleiten voor behoud.
Verder denk ik dat het zowel nationaal als internationaal alles behalve iets om trots op te zijn is. Ik beschouw deze 'traditie' als zeer schadelijk voor het aanzien van ons land. Op die basis zou ik (minimaal) een aanpassing van het uiterlijk van ZP van harte toejuichen.
Overigens - maar dat is puur persoonlijk - zou ik er ook geen enkel probleem mee hebben als we het sinterklaasfeest geheel inruilen voor het kerstfeest. Ze vervullen min of meer dezelfde functie, en ik zie geen reden om 2 van zulke feesten in dezelfde maand te hebben.
Bedankt voor de moeite!quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je bent niet de eerste die het vraagt. Ik heb dat in deze reeks denk ik al zeker 20 keer uiteen gezet, de laatste keer dat ik dat deed was hier:
NWS / De Zwarte Piet-discussie #132: Zwarte Roetveegpieten bij de NTR
[..]
Kun jij voor een post maken waar je tegen Molurus zijn post in gaat, met jouw standpunten jouw gedachten zonder het persoonlijk te maken. Stel je maar voor dat je schrijft voor de stille lezer die jouw standpunt wil begrijpen. Ik weet bijv. ook niet wat jouw standpunt in deze is.quote:
Dat zal ik doen op een ander moment.quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:40 schreef NanKing het volgende:
[..]
Bedankt voor de moeite!
[..]
Kun jij voor een post maken waar je tegen Molorus zijn post in gaat, met jouw standpunten jouw gedachten zonder het persoonlijk te maken. Stel je maar voor dat je schrijft voor de stille lezer die jouw standpunt wil begrijpen. Ik weet bijv. ook niet wat jouw standpunt in deze is.
Ik heb daar iig op geantwoord: NWS / De Zwarte Piet-discussie #132: Zwarte Roetveegpieten bij de NTRquote:Op maandag 8 oktober 2018 18:33 schreef Molurus het volgende:
Je bent niet de eerste die het vraagt. Ik heb dat in deze reeks denk ik al zeker 20 keer uiteen gezet, de laatste keer dat ik dat deed was hier:
Dank je wel.quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat zal ik doen op een ander moment.
Ik heb inmiddels mijn post uitgebreid.quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:46 schreef NanKing het volgende:
[..]
Dank je wel.
Om de discussie hier nu lopend te houden vraag ik een pro pieter om op Molorus zijn post in te gaan.
quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:27 schreef NanKing het volgende:
Het gaat hier alleen maar om gejullieengejij en ik weet van bijna niemand wat zijn of haar standpunt nou eigenlijk is want iedereen heeft het al 100 keer gezegd en wil het niet nog een keer uitleggen, wat natuurlijk altijd op een bepaald punt komt binnen een lang topic.
Dit moeten we achter ons laten als we een eerlijke discussie met voor en tegenstanders willen.
Experimentje in dit topic.
Als de mensen niet willen meedoen is prima maar ik zou het tof vinden als jullie meedoen.
Molorus, kun jij uitleggen in maximaal 3 alinea's waarom jij tegen zwarte piet in deze huidige vorm bent?
Vooropgesteld: mijn perceptie van hoe het eruit ziet is geen feitenclaim. Het is puur hoe het op mij overkomt. Het zijn typische kenmerken die ook terugkomen in diverse karikaturen die er in de loop der tijd van zwarte mensen zijn geweest, en het is nog niet zo heel lang geleden dat dit 'heel normaal' samenging met mensen die echt probeerden te praten als Zulu's.quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik vind het geen negerkarikatuur en ik begrijp niet zo goed waar dat beeld vandaan komt. Zwarte Piet is een fantasiefiguur en staat buiten de realiteit.
Het idee om kinderen bang te maken voor Zwarte Piet en ze te belonen als ze zich gedragen vind ik pedagogisch ronduit onverantwoord. Opvoeden met straf en beloning is in mijn ogen immoreel. Je moet kinderen bijbrengen *waarom* dingen goed of slecht zijn. Het antwoord op die 'waarom' vraag kan/mag wat mij betreft nooit zijn: 'anders ga je mee in de zak naar Spanje'.quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Sinterklaas is van oudsher een feest dat vooral door de gegoede burgerij werd gevierd. In die tijd werden kinderen bang gemaakt met zwarte Piet. Het is tamelijk bizar om te denken dat de mensen van stand in die tijd hun kinderen zouden laten bedreigen door een slaaf met een roe.... Dan begrijp je de verhoudingen uit die tijd niet helemaal.
Sorry, maar dit vind ik wel heel kort door de bocht. Wat mensen van je denken, of dat nu internationaal is of in je persoonlijke omgeving, doet er wel degelijk toe. Je gaat toch ook niet in je korte broek en gympen naar een sollicitatie, en dan vertellen dat je kleding er niet toe doet omdat je goed bent in het werk waarvoor je solliciteert?quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wat het buitenland van onze feesten vind heb ik niets mee te maken. Die kijken er met hun eigen bril naar.
Wij hebben wel degelijk met de VS te maken, of je dat nu leuk vindt of niet.quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
We moeten stoppen met amerikaanse toestanden rechtstreeks op de nederlandse maatschappij projecteren. In amerika hadden ze blackface, wat wel duidelijk is om zwarten belachelijk te maken, wij kennen dat hier niet. 50 jaar geleden moesten zwarte mensen in de vs nog achterin de bus zitten, in nederland kennen we dat niet. Logisch dat zij er in de vs anders naar kijken, maar hun geschiedenis is niet de onze en wij hebben er niets mee te maken.
quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat zal ik doen op een ander moment.
Edit: Molurus brengt niet zoveel argumenten in dus ik kan nu wel even reageren.
Ik vind het geen negerkarikatuur en ik begrijp niet zo goed waar dat beeld vandaan komt. Zwarte Piet is een fantasiefiguur en staat buiten de realiteit. Er is ook geen mens bezig met welk ras Zwarte Piet heeft op wat mensen die geobsedeerd zijn met ras na. Zwarte Piet is de ster van het feest want hij brengt de cadeaus en pepernoten. Mensen zien hem graag.
Sinterklaas is van oudsher een feest dat vooral door de gegoede burgerij werd gevierd. In die tijd werden kinderen bang gemaakt met zwarte Piet. Het is tamelijk bizar om te denken dat de mensen van stand in die tijd hun kinderen zouden laten bedreigen door een slaaf met een roe.... Dan begrijp je de verhoudingen uit die tijd niet helemaal.
Zelfs al zóu vast komen te staan dat ZP een negerkarikatuur is, dan nog zou ik hem geen enkel probleem vinden omdat ZP een zeer positieve rol heeft in het feest. Niemand maakt negers belachelijk. Verder hebben we natuurlijk tal van karikaturen. Peppie en Kokkie zijn ook karikaturen. Niets mis mee.
Wat het buitenland van onze feesten vind heb ik niets mee te maken. Die kijken er met hun eigen bril naar. We moeten stoppen met amerikaanse toestanden rechtstreeks op de nederlandse maatschappij projecteren. In amerika hadden ze blackface, wat wel duidelijk is om zwarten belachelijk te maken, wij kennen dat hier niet. 50 jaar geleden moesten zwarte mensen in de vs nog achterin de bus zitten, in nederland kennen we dat niet. Logisch dat zij er in de vs anders naar kijken, maar hun geschiedenis is niet de onze en wij hebben er niets mee te maken.
Hierboven staat veel waarin ik mij kan vinden. Maar in het Sinterklaas gebeuren zie ik een groter maatschappelijk probleem van sommige eerste generatie, maar vooral tweede en derde generatie immigranten die geen respect hebben voor de Nederlandse samenleving met zijn normen, waarden en tradities. Waarbij zij gesteund worden door sommige linksgeoriënteerde autochtonen.quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:57 schreef sp3c het volgende:
eind van de dag is het gewoon een sprookje, als het verhaal dan zegt dat hij zwart is van de schoorsteen dan is hij zwart van de schoorsteen maar zelfs al zou je er een neger in willen zien zie ik er eerlijk gezegd het probleem niet zo in
het is niet bepaald een negatief karakter ofzo volgens mij maar wmb is het leven en laten leven hier, iedereen bepaald zelf maar lekker wat voor feestje hij wil vieren, dat is met het sinterklaasfeest prima mogelijk natuurlijk maar ga niet elkaars dingetje lopen verstieren denk ik dan
wat men er in het buitenland verder van vind kan me ook niet zo heel veel schelen en ik zou er kerst niet voor inruilen want die dienen gewoon twee hele verschillende doelgroepen (kerk en kleuterschool)
Ik kan daarin geen enkel argument van jouw kant ontdekken.quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb daar iig op geantwoord: NWS / De Zwarte Piet-discussie #132: Zwarte Roetveegpieten bij de NTR
Om even te speculeren over waarom pro-pieters hier nu zo fel op zijn.... dat is precies dit, denk ik. Het past volledig in het plaatje van de moderne rechts-populist. Het wantrouwen van buitenlanders, de zorgen over immigratie, de zorgen over 'politieke correctheid', en bovenal de zorgen over de Islam.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:19 schreef maan_man het volgende:
Hierboven staat veel waarin ik mij kan vinden. Maar in het Sinterklaas gebeuren zie ik een groter maatschappelijk probleem van sommige eerste generatie, maar vooral tweede en derde generatie immigranten die geen respect hebben voor de Nederlandse samenleving met zijn normen, waarden en tradities.
Nounou, geen Iota... zwarte Piet is natuurlijk wel een moor, een moslim, die is overwonnen en onderworpen door de nobele christen Nicolaasquote:Op maandag 8 oktober 2018 19:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Om even te speculeren over waarom pro-pieters hier nu zo fel op zijn.... dat is precies dit, denk ik. Het past volledig in het plaatje van de moderne rechts-populist. Het wantrouwen van buitenlanders, de zorgen over immigratie, de zorgen over 'politieke correctheid', en bovenal de zorgen over de Islam.
Niet dat Zwarte Piet daar ook maar ene jota mee te maken heeft, maar het is een goed onderwerp om je in vast te bijten als je je eigen politieke gedachtengoed niet zo goed kunt verdedigen.
De beste oplossing is gewoon onze tradities die niemand kwaad doen behouden.quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:14 schreef KingRadler het volgende:
Dus terug naar de tijd dat Sinterklaas geen metgezel had, zelf onzichtbaar was en het feest bestond uit een grote markt ?quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:26 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
De beste oplossing is gewoon onze tradities die niemand kwaad doen behouden.
Nee zoals wij hadden in de jaren 90 toen was het nog mooiquote:Op maandag 8 oktober 2018 19:27 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dus terug naar de tijd dat Sinterklaas geen metgezel had, zelf onzichtbaar was en het feest bestond uit een grote markt ?
Het traditionele feest dus?
Maar dat is geen traditie.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:27 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Nee zoals wij hadden in de jaren 90 toen was het nog mooi
Niks van meegekregen gelukkig.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:28 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Maar dat is geen traditie.
En in de jaren 90 waren al felle protesten hoor.
Jaren 80 ook Gerda niet los horen gaan tegen Pino in Sesamstraat toen die durfde te stellen dat zij wel een Piet zou zijn vanwege haar huidskleur ?quote:
De traditie van vrij mogen demonstreren bedoel je? Helemaal mee eensquote:Op maandag 8 oktober 2018 19:26 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
De beste oplossing is gewoon onze tradities die niemand kwaad doen behouden.
Er is echt niemand die Sinterklaas racistisch vond totdat die mensen gingen janken dat het racistisch was (wat helemaal niet zo is).quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:38 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
De traditie van vrij mogen demonstreren bedoel je? Helemaal mee eens
Ze hebben 3 jaar de boel lopen verzieken, war mij betreft wordt ze dit jaar weer de toegang ontnomen.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:38 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
De traditie van vrij mogen demonstreren bedoel je? Helemaal mee eens
Hoe bedoel je "weer"? Het recht om te demonstreren (tegen vanalles en nog wat) is wel ruim ouder dan deze discussie.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:39 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Ze hebben 3 jaar de boel lopen verzieken, war mij betreft wordt ze dit jaar weer de toegang ontnomen.
Je weet dat het gejank al rond 1930 begon he ? Het is bijna net zo oud als Piet zelf.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:39 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Er is echt niemand die Sinterklaas racistisch vond totdat die mensen gingen janken dat het racistisch was (wat helemaal niet zo is).
Nee toen sliep ik nogquote:Op maandag 8 oktober 2018 19:50 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Je weet dat het gejank al rond 1930 begon he ? Het is bijna net zo oud als Piet zelf.
Hoe bedoel je weer...quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe bedoel je "weer"? Het recht om te demonstreren (tegen vanalles en nog wat) is wel ruim ouder dan deze discussie.
En op grond waarvan zou je demonstreren dan willen verbieden?
Het is gewoon kinderfeestje verpesten. Heel zielig dat dit de kinderen wordt ontnomen. Ik heb zulke mooie herinneringen aan dit feest en ook nooit een idee gehad van racisme of slavernij of zo. Zwarte piet is gewoon zwarte piet. Een held. Super veel waard. Zo jammer dat mensen zwichten voor die linkse terroristen.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:50 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Hoe bedoel je weer...
'Als je voor bent dan ben je een racist' 'Wij gaan net zo lang door tot het niet meer bestaat'
Geweld tegen omstanders, geweld tegen journalisten, weglopen bij besprekingen om een oplossing te vinden, perse op de dag zelf de confrontatie opzoeken tussen duizenden kinderen die er geen zak mee te maken hebben.
Wil je dat ik nog even door ga?
Wat mij betreft stopt recht van demonstratie wanneer je dat niet op een normale manier kan doen, ongeacht welk standpunt, mening kleur of weet ik wat je hebt.
Die protesten tegen het racistische karakter van het Sinterklaasfeest zijn er al heel lang. Ik vermoed al van voor jij geboren wasquote:Op maandag 8 oktober 2018 19:39 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Er is echt niemand die Sinterklaas racistisch vond totdat die mensen gingen janken dat het racistisch was (wat helemaal niet zo is).
quote:"Verzet komt er ook van de strijders tegen de rassenwaan. Zij hebben moeite met Zwarte Piet, de kromprater met zijn roe die kindertjes in de zak wil doen en vermalen tot drop. Zwarte Piet is dé verpersoonlijking van de blanke hoogmoed, die in zwarten kinderlijke en tegelijk boosaardige bedoelingen vermoedt. Alleen in een feestpakje naast zijn meester, de grote blanke heilige te paard, is hij te vertrouwen. Want die gehoorzaamt hij blindelings. Dat is paternalisme, zeggen ze, het excuus voor kolonialisme."
Oh,zeker wel. Van beide kanten en ook al jaren lang.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:52 schreef sp3c het volgende:
van terroristen is hier echt geen sprake hoor
ja niet echt dus hequote:Op maandag 8 oktober 2018 19:55 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Oh,zeker wel. Van beide kanten en ook al jaren lang.
Pressie omhoog heb ik al een paar keer genoemd als terroristische anti-pieters - die dreigden een paar decennia terug met aanslagen en dat bedoelden ze niet ludiek - al is er toen niets gebeurd.
Omgekeerd werd de demonstratie bij Dokkum officieel uiteindelijk verboden omdat een groep "wij zijn blank en superieur" mensen onderweg zou zijn met explosieven om de anti-pieten op te blazen (al is daar nooit daadwerkelijk bewijs van getoond).
Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:53 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Die protesten tegen het racistische karakter van het Sinterklaasfeest zijn er al heel lang. Ik vermoed al van voor jij geboren was![]()
In katholiek dagblad De Tijd gaat columnist Ben Kroon op november 1969 in op de controverses rond Sinterklaas.
[..]
Dat maakt ze verder natuurlijk inhoudelijk niet minder onzin.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:53 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Die protesten tegen het racistische karakter van het Sinterklaasfeest zijn er al heel lang. Ik vermoed al van voor jij geboren was![]()
De goegemeente reageerde destijds net zo verontwaardigd als tegenwoordig. Er werd vervolgens niets mee gedaan, de aandacht ervoor zakte dan weer weg om jaren later weer op te laaien met als gevolg dat we nu nog steeds met het probleem zittenquote:Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.
Klopt. Het was toen ook nog een andere cultuur - negers waren "eng". Kinderen gooiden er met stenen naar als ze er een zagenquote:Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.
En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie. Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:08 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
De goegemeente reageerde destijds net zo verontwaardigd als tegenwoordig. Er werd vervolgens niets mee gedaan, de aandacht ervoor zakte weg dan weer weg om jaren later weer op te laaien met als gevolg dat we nu nog steeds met het probleem zitten
Omdat je ze vertelt dat iets waar ze vroeger van genoten fout en slecht was. Iets wat hun ouders stimuleerden; dus die waren ook fout en slecht.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie. Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.
Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Het uiterlijk en karakter van ZP is ook al verschillende keren (een beetje en onvoldoende) aangepast. Geen haan die daarnaar kraaide.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie. Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.
Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Het is dan eigenlijk geen probleem.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:08 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
De goegemeente reageerde destijds net zo verontwaardigd als tegenwoordig. Er werd vervolgens niets mee gedaan, de aandacht ervoor zakte dan weer weg om jaren later weer op te laaien met als gevolg dat we nu nog steeds met het probleem zitten
Best veel eigenlijk. Zwarte Piet is inmiddels slimmer en aardiger dan de beetje seniele Sint.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:14 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het uiterlijk en karakter van ZP is ook al verschillende keren (een beetje en onvoldoende) aangepast. Geen haan die daarnaar kraaide.
Waarom zou iemand dat willen? Traditie is cultuurgoed dat mensen met hun directe voorgangers en hun directe nakomelingen verbindt, niet een wetenschappelijk verantwoorde reconstructie van wat heel lang geleden werd gedaan door mensen met wie ze nauwelijks meer binding voelen.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:27 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dus terug naar de tijd dat Sinterklaas geen metgezel had, zelf onzichtbaar was en het feest bestond uit een grote markt ?
Het traditionele feest dus?
Er is niks aan het uiterlijk van Zwarte Piet dat essentieel is voor de traditie?! Hoe krijg je het uit je toetsenbordquote:Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Alsof Jerry en consorten willen luisteren. Dream on.quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:11 schreef Kamina het volgende:
Misschien even je oren openen en daadwerkelijk luisteren naar een ander. Misschien proberen je te verplaatsen in anderen, wat moeilijk is voor sommigen, maar wel heel menselijk. Wie weet leer je nog iets.
dit dusquote:Op maandag 8 oktober 2018 20:37 schreef madam-april het volgende:
[..]
Er is niks aan het uiterlijk van Zwarte Piet dat essentieel is voor de traditie?! Hoe krijg je het uit je toetsenbord
Ten eerste heet hij ZWARTE Piet, dus de kleur zwart is sowieso absoluut essentieel. Maar nog belangrijker, zijn uiterlijk (zwarte/donkere schmink, de traditionele kleding, zwart krullend haar, etc.) is gewoon onderdeel van de traditie.
De vraag is vooral waarom een kleine groep *volwassenen* doet alsof de wereld vergaat, als wij ónze traditie niet aanpassen.. Waarom die kleine groep vindt dat de meerderheid zich aan hun moet aanpassen..
Wat definieer jij precies als "traditie" ? Iets "wat je opa ook deed" ? Of hoe lang moet het al bestaan ?quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:37 schreef madam-april het volgende:
[..]
Er is niks aan het uiterlijk van Zwarte Piet dat essentieel is voor de traditie?! Hoe krijg je het uit je toetsenbord
Ten eerste heet hij ZWARTE Piet, dus de kleur zwart is sowieso absoluut essentieel. Maar nog belangrijker, zijn uiterlijk (zwarte/donkere schmink, de traditionele kleding, zwart krullend haar, etc.) is gewoon onderdeel van de traditie.
De vraag is vooral waarom een kleine groep *volwassenen* doet alsof de wereld vergaat, als wij ónze traditie niet aanpassen.. Waarom die kleine groep vindt dat de meerderheid zich aan hun moet aanpassen..
Iblardi verwoordde het net heel mooi:quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:47 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Wat definieer jij precies als "traditie" ? Iets "wat je opa ook deed" ? Of hoe lang moet het al bestaan ?
quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:18 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waarom zou iemand dat willen? Traditie is cultuurgoed dat mensen met hun directe voorgangers en hun directe nakomelingen verbindt, niet een wetenschappelijk verantwoorde reconstructie van wat heel lang geleden werd gedaan door mensen met wie ze nauwelijks meer binding voelen.
Oneens. Het zwart is essentieel voor deze traditie. Die connectie is in deze topicreeks al uitgebreid aangehaald.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie.
Dooddoener. Kinderen houden er nu ook al goede herinneringen en ervaringen aan over. Als er geen noodzaak is tot verandering, waarom dan veranderen? Never change a winning team.quote:Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.
Tja, als je al niet begrijpt waarom Zwarte Piet een zwart uiterlijk moet hebben kan ik me jouw redenatie wel voorstellen.quote:Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Ik ook niet, ik zie alleen wel een probleem in de vraag hoe we daarmee omgaan. Dat is een veel groter probleem dan het voorkomen van Piet.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:14 schreef sp3c het volgende:
persoonlijk zie ik het probleem gewoon niet, dan is een oplossing wmb ook niet echt nodig
en dat is?quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik ook niet, ik zie alleen wel een probleem in de vraag hoe we daarmee omgaan. Dat is een veel groter probleem dan het voorkomen van Piet.
Huh?quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:28 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Maar dat is geen traditie.
En in de jaren 90 waren al felle protesten hoor.
De grap is dat de protesten nog net zo groot zijn als toen, alleen heeft internet (en mediageile outlets) dit soort marginalen, pro danwel anti, een podium, gegeven.quote:
Nogmaals dan maar, ten eerste, jij vindt het een negerkarikatuur. Het is ondertussen al uitgebreid aan bod gekomen dat dat niet zo is.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:20 schreef Molurus het volgende:
Ik kan daarin geen enkel argument van jouw kant ontdekken.
De gelijkenis was helemaal niet verwarrend. ZP is doelbewust afgebeeld als zwarte/ negroide man in het boekje van Schenkman dat zo populair werd in een tijd waar racisme doodnormaal was.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:16 schreef Montagui het volgende:
Aan de andere kant kan ik Jerry en consorten begrijpen wanneer zij alleen naar het uiterlijk van Zwarte Piet kijken. De gelijkenis met een karikatuur van een neger was een tijdje best verwarrend. Erg vervelend en men heeft daarnaar geluisterd. Die verwarrende kenmerken zijn dan ook verdwenen. Resteert het zwart. Het laatste kenmerk voor deze antagonist van de Sint. Er is veel geluisterd naar de anti-Pieten en daardoor ook veel aangepast. Wat mij betreft wordt het eens tijd dat de anti-Pieten eens luisteren naar de pro-Pieten, begrijpen waarom Zwarte Piet zwart is, en akkoord gaan met het ultieme compromis. Dat Zwarte Piet zwart blijft.
En met deze opmerking laat je je echt kennen (icm met die daarvoor). Jij denkt dus dat je ten strijde trekt tegen het (extreem) rechts populisme, alt-rechts, PVV, FvD en weet ik het... Het gaat jou helemaal niet om zwarte piet, het gaat jou om die vuige rechtse club die bestreden moet worden. Want al die pro-pieters zullen op zijn minst wel van de PVV zijn en in het ergste geval marcheren ze 's weekends met opgeheven rechterarm door de straten...quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:22 schreef Molurus het volgende:
Om even te speculeren over waarom pro-pieters hier nu zo fel op zijn.... dat is precies dit, denk ik. Het past volledig in het plaatje van de moderne rechts-populist. Het wantrouwen van buitenlanders, de zorgen over immigratie, de zorgen over 'politieke correctheid', en bovenal de zorgen over de Islam.
Niet dat Zwarte Piet daar ook maar ene jota mee te maken heeft, maar het is een goed onderwerp om je in vast te bijten als je je eigen politieke gedachtengoed niet zo goed kunt verdedigen.
Dat lijkt me een tamelijk onhoudbaar standpunt.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nogmaals dan maar, ten eerste, jij vindt het een negerkarikatuur. Het is ondertussen al uitgebreid aan bod gekomen dat dat niet zo is.
quote:In de derde editie verschijnt de knecht met pofbroek, baret en het “algehele uiterlijk van een page”. Waar de illustratie dit beeld op heeft gebaseerd is onbekend. Mogelijk is er een relatie met de ca. 15-jarige slaaf uit Nubië die prinses Marianne kocht op een markt in Caïro. Een andere theorie is dat de figuur is gebaseerd op de zwarte pages die rijke kooplieden als bediende hadden en die op schilderijen is afgebeeld. Huidige onderzoekers gaan er in elk geval van uit dat het boekje van Schenkman grote invloed heeft gehad op de Sinterklaasviering in Nederland. Er bestond "in het Amsterdam van die tijd duidelijk een voedingsbodem om het sinterklaasfeest te veranderen", stelt onderzoeker John Helsloot. Een nieuw uitgevonden Zwarte Piet paste daarom beter in het gewenste beeld dan de oude zwartgemaakte 'Klazen'. Het is de vraag of de donkere knecht een idee was van Schenkman, diens uitgever Bom, of de tekenaar.
De zwarte knecht werd vanaf dit moment snel populair. In een artikel uit 1859 wordt beschreven dat menige sinterklaas zich laat 'vergezellen door een ander personaadje, een neger die onder den naam van Pieter mijn knecht niet minder populair is dan de Heilige Bisschop zelf'.
De eerste Surinamers kwamen pas in 1975 aan in Friesland...quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef Iblardi het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |