Ik kan daarin geen enkel argument van jouw kant ontdekken.quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb daar iig op geantwoord: NWS / De Zwarte Piet-discussie #132: Zwarte Roetveegpieten bij de NTR
Om even te speculeren over waarom pro-pieters hier nu zo fel op zijn.... dat is precies dit, denk ik. Het past volledig in het plaatje van de moderne rechts-populist. Het wantrouwen van buitenlanders, de zorgen over immigratie, de zorgen over 'politieke correctheid', en bovenal de zorgen over de Islam.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:19 schreef maan_man het volgende:
Hierboven staat veel waarin ik mij kan vinden. Maar in het Sinterklaas gebeuren zie ik een groter maatschappelijk probleem van sommige eerste generatie, maar vooral tweede en derde generatie immigranten die geen respect hebben voor de Nederlandse samenleving met zijn normen, waarden en tradities.
Nounou, geen Iota... zwarte Piet is natuurlijk wel een moor, een moslim, die is overwonnen en onderworpen door de nobele christen Nicolaasquote:Op maandag 8 oktober 2018 19:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Om even te speculeren over waarom pro-pieters hier nu zo fel op zijn.... dat is precies dit, denk ik. Het past volledig in het plaatje van de moderne rechts-populist. Het wantrouwen van buitenlanders, de zorgen over immigratie, de zorgen over 'politieke correctheid', en bovenal de zorgen over de Islam.
Niet dat Zwarte Piet daar ook maar ene jota mee te maken heeft, maar het is een goed onderwerp om je in vast te bijten als je je eigen politieke gedachtengoed niet zo goed kunt verdedigen.
De beste oplossing is gewoon onze tradities die niemand kwaad doen behouden.quote:Op maandag 8 oktober 2018 15:14 schreef KingRadler het volgende:
kunnen we niet elkaar respecteren en dat we gewoon deze discussie stoppen.
Zwarte Piet met roetvegen is gewoon de beste oplossing.
Een wit iemand met een beetje zwart.
Dus terug naar de tijd dat Sinterklaas geen metgezel had, zelf onzichtbaar was en het feest bestond uit een grote markt ?quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:26 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
De beste oplossing is gewoon onze tradities die niemand kwaad doen behouden.
Nee zoals wij hadden in de jaren 90 toen was het nog mooiquote:Op maandag 8 oktober 2018 19:27 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dus terug naar de tijd dat Sinterklaas geen metgezel had, zelf onzichtbaar was en het feest bestond uit een grote markt ?
Het traditionele feest dus?
Maar dat is geen traditie.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:27 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Nee zoals wij hadden in de jaren 90 toen was het nog mooi
Niks van meegekregen gelukkig.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:28 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Maar dat is geen traditie.
En in de jaren 90 waren al felle protesten hoor.
Jaren 80 ook Gerda niet los horen gaan tegen Pino in Sesamstraat toen die durfde te stellen dat zij wel een Piet zou zijn vanwege haar huidskleur ?quote:
De traditie van vrij mogen demonstreren bedoel je? Helemaal mee eensquote:Op maandag 8 oktober 2018 19:26 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
De beste oplossing is gewoon onze tradities die niemand kwaad doen behouden.
Er is echt niemand die Sinterklaas racistisch vond totdat die mensen gingen janken dat het racistisch was (wat helemaal niet zo is).quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:38 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
De traditie van vrij mogen demonstreren bedoel je? Helemaal mee eens
Ze hebben 3 jaar de boel lopen verzieken, war mij betreft wordt ze dit jaar weer de toegang ontnomen.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:38 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
De traditie van vrij mogen demonstreren bedoel je? Helemaal mee eens
Hoe bedoel je "weer"? Het recht om te demonstreren (tegen vanalles en nog wat) is wel ruim ouder dan deze discussie.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:39 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Ze hebben 3 jaar de boel lopen verzieken, war mij betreft wordt ze dit jaar weer de toegang ontnomen.
Je weet dat het gejank al rond 1930 begon he ? Het is bijna net zo oud als Piet zelf.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:39 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Er is echt niemand die Sinterklaas racistisch vond totdat die mensen gingen janken dat het racistisch was (wat helemaal niet zo is).
Nee toen sliep ik nogquote:Op maandag 8 oktober 2018 19:50 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Je weet dat het gejank al rond 1930 begon he ? Het is bijna net zo oud als Piet zelf.
Hoe bedoel je weer...quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe bedoel je "weer"? Het recht om te demonstreren (tegen vanalles en nog wat) is wel ruim ouder dan deze discussie.
En op grond waarvan zou je demonstreren dan willen verbieden?
Het is gewoon kinderfeestje verpesten. Heel zielig dat dit de kinderen wordt ontnomen. Ik heb zulke mooie herinneringen aan dit feest en ook nooit een idee gehad van racisme of slavernij of zo. Zwarte piet is gewoon zwarte piet. Een held. Super veel waard. Zo jammer dat mensen zwichten voor die linkse terroristen.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:50 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Hoe bedoel je weer...
'Als je voor bent dan ben je een racist' 'Wij gaan net zo lang door tot het niet meer bestaat'
Geweld tegen omstanders, geweld tegen journalisten, weglopen bij besprekingen om een oplossing te vinden, perse op de dag zelf de confrontatie opzoeken tussen duizenden kinderen die er geen zak mee te maken hebben.
Wil je dat ik nog even door ga?
Wat mij betreft stopt recht van demonstratie wanneer je dat niet op een normale manier kan doen, ongeacht welk standpunt, mening kleur of weet ik wat je hebt.
Die protesten tegen het racistische karakter van het Sinterklaasfeest zijn er al heel lang. Ik vermoed al van voor jij geboren wasquote:Op maandag 8 oktober 2018 19:39 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Er is echt niemand die Sinterklaas racistisch vond totdat die mensen gingen janken dat het racistisch was (wat helemaal niet zo is).
quote:"Verzet komt er ook van de strijders tegen de rassenwaan. Zij hebben moeite met Zwarte Piet, de kromprater met zijn roe die kindertjes in de zak wil doen en vermalen tot drop. Zwarte Piet is dé verpersoonlijking van de blanke hoogmoed, die in zwarten kinderlijke en tegelijk boosaardige bedoelingen vermoedt. Alleen in een feestpakje naast zijn meester, de grote blanke heilige te paard, is hij te vertrouwen. Want die gehoorzaamt hij blindelings. Dat is paternalisme, zeggen ze, het excuus voor kolonialisme."
Oh,zeker wel. Van beide kanten en ook al jaren lang.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:52 schreef sp3c het volgende:
van terroristen is hier echt geen sprake hoor
ja niet echt dus hequote:Op maandag 8 oktober 2018 19:55 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Oh,zeker wel. Van beide kanten en ook al jaren lang.
Pressie omhoog heb ik al een paar keer genoemd als terroristische anti-pieters - die dreigden een paar decennia terug met aanslagen en dat bedoelden ze niet ludiek - al is er toen niets gebeurd.
Omgekeerd werd de demonstratie bij Dokkum officieel uiteindelijk verboden omdat een groep "wij zijn blank en superieur" mensen onderweg zou zijn met explosieven om de anti-pieten op te blazen (al is daar nooit daadwerkelijk bewijs van getoond).
Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:53 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Die protesten tegen het racistische karakter van het Sinterklaasfeest zijn er al heel lang. Ik vermoed al van voor jij geboren was![]()
In katholiek dagblad De Tijd gaat columnist Ben Kroon op november 1969 in op de controverses rond Sinterklaas.
[..]
Dat maakt ze verder natuurlijk inhoudelijk niet minder onzin.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:53 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Die protesten tegen het racistische karakter van het Sinterklaasfeest zijn er al heel lang. Ik vermoed al van voor jij geboren was![]()
De goegemeente reageerde destijds net zo verontwaardigd als tegenwoordig. Er werd vervolgens niets mee gedaan, de aandacht ervoor zakte dan weer weg om jaren later weer op te laaien met als gevolg dat we nu nog steeds met het probleem zittenquote:Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.
Klopt. Het was toen ook nog een andere cultuur - negers waren "eng". Kinderen gooiden er met stenen naar als ze er een zagenquote:Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.
En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie. Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:08 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
De goegemeente reageerde destijds net zo verontwaardigd als tegenwoordig. Er werd vervolgens niets mee gedaan, de aandacht ervoor zakte weg dan weer weg om jaren later weer op te laaien met als gevolg dat we nu nog steeds met het probleem zitten
Omdat je ze vertelt dat iets waar ze vroeger van genoten fout en slecht was. Iets wat hun ouders stimuleerden; dus die waren ook fout en slecht.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie. Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.
Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Het uiterlijk en karakter van ZP is ook al verschillende keren (een beetje en onvoldoende) aangepast. Geen haan die daarnaar kraaide.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie. Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.
Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Het is dan eigenlijk geen probleem.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:08 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
De goegemeente reageerde destijds net zo verontwaardigd als tegenwoordig. Er werd vervolgens niets mee gedaan, de aandacht ervoor zakte dan weer weg om jaren later weer op te laaien met als gevolg dat we nu nog steeds met het probleem zitten
Best veel eigenlijk. Zwarte Piet is inmiddels slimmer en aardiger dan de beetje seniele Sint.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:14 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het uiterlijk en karakter van ZP is ook al verschillende keren (een beetje en onvoldoende) aangepast. Geen haan die daarnaar kraaide.
Waarom zou iemand dat willen? Traditie is cultuurgoed dat mensen met hun directe voorgangers en hun directe nakomelingen verbindt, niet een wetenschappelijk verantwoorde reconstructie van wat heel lang geleden werd gedaan door mensen met wie ze nauwelijks meer binding voelen.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:27 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dus terug naar de tijd dat Sinterklaas geen metgezel had, zelf onzichtbaar was en het feest bestond uit een grote markt ?
Het traditionele feest dus?
Er is niks aan het uiterlijk van Zwarte Piet dat essentieel is voor de traditie?! Hoe krijg je het uit je toetsenbordquote:Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Alsof Jerry en consorten willen luisteren. Dream on.quote:Op maandag 8 oktober 2018 18:11 schreef Kamina het volgende:
Misschien even je oren openen en daadwerkelijk luisteren naar een ander. Misschien proberen je te verplaatsen in anderen, wat moeilijk is voor sommigen, maar wel heel menselijk. Wie weet leer je nog iets.
dit dusquote:Op maandag 8 oktober 2018 20:37 schreef madam-april het volgende:
[..]
Er is niks aan het uiterlijk van Zwarte Piet dat essentieel is voor de traditie?! Hoe krijg je het uit je toetsenbord
Ten eerste heet hij ZWARTE Piet, dus de kleur zwart is sowieso absoluut essentieel. Maar nog belangrijker, zijn uiterlijk (zwarte/donkere schmink, de traditionele kleding, zwart krullend haar, etc.) is gewoon onderdeel van de traditie.
De vraag is vooral waarom een kleine groep *volwassenen* doet alsof de wereld vergaat, als wij ónze traditie niet aanpassen.. Waarom die kleine groep vindt dat de meerderheid zich aan hun moet aanpassen..
Wat definieer jij precies als "traditie" ? Iets "wat je opa ook deed" ? Of hoe lang moet het al bestaan ?quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:37 schreef madam-april het volgende:
[..]
Er is niks aan het uiterlijk van Zwarte Piet dat essentieel is voor de traditie?! Hoe krijg je het uit je toetsenbord
Ten eerste heet hij ZWARTE Piet, dus de kleur zwart is sowieso absoluut essentieel. Maar nog belangrijker, zijn uiterlijk (zwarte/donkere schmink, de traditionele kleding, zwart krullend haar, etc.) is gewoon onderdeel van de traditie.
De vraag is vooral waarom een kleine groep *volwassenen* doet alsof de wereld vergaat, als wij ónze traditie niet aanpassen.. Waarom die kleine groep vindt dat de meerderheid zich aan hun moet aanpassen..
Iblardi verwoordde het net heel mooi:quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:47 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Wat definieer jij precies als "traditie" ? Iets "wat je opa ook deed" ? Of hoe lang moet het al bestaan ?
quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:18 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waarom zou iemand dat willen? Traditie is cultuurgoed dat mensen met hun directe voorgangers en hun directe nakomelingen verbindt, niet een wetenschappelijk verantwoorde reconstructie van wat heel lang geleden werd gedaan door mensen met wie ze nauwelijks meer binding voelen.
Oneens. Het zwart is essentieel voor deze traditie. Die connectie is in deze topicreeks al uitgebreid aangehaald.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het probleem is echt zo makkelijk op te lossen. Er is niks aan het uiterlijk van ZP dat essentieel is voor deze traditie.
Dooddoener. Kinderen houden er nu ook al goede herinneringen en ervaringen aan over. Als er geen noodzaak is tot verandering, waarom dan veranderen? Never change a winning team.quote:Voor hetzelfde geld gaan we werken met "Henk, de maffe elf", who cares? Kinderen zullen overal wel goede herinneringen en ervaringen aan overhouden, *daar* gaat het niet om.
Tja, als je al niet begrijpt waarom Zwarte Piet een zwart uiterlijk moet hebben kan ik me jouw redenatie wel voorstellen.quote:Rest nog de vraag waarom zo veel *volwassenen* doen alsof de wereld vergaat bij het idee om het uiterlijk aan te passen.
Ik ook niet, ik zie alleen wel een probleem in de vraag hoe we daarmee omgaan. Dat is een veel groter probleem dan het voorkomen van Piet.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:14 schreef sp3c het volgende:
persoonlijk zie ik het probleem gewoon niet, dan is een oplossing wmb ook niet echt nodig
en dat is?quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik ook niet, ik zie alleen wel een probleem in de vraag hoe we daarmee omgaan. Dat is een veel groter probleem dan het voorkomen van Piet.
Huh?quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:28 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Maar dat is geen traditie.
En in de jaren 90 waren al felle protesten hoor.
De grap is dat de protesten nog net zo groot zijn als toen, alleen heeft internet (en mediageile outlets) dit soort marginalen, pro danwel anti, een podium, gegeven.quote:
Nogmaals dan maar, ten eerste, jij vindt het een negerkarikatuur. Het is ondertussen al uitgebreid aan bod gekomen dat dat niet zo is.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:20 schreef Molurus het volgende:
Ik kan daarin geen enkel argument van jouw kant ontdekken.
De gelijkenis was helemaal niet verwarrend. ZP is doelbewust afgebeeld als zwarte/ negroide man in het boekje van Schenkman dat zo populair werd in een tijd waar racisme doodnormaal was.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:16 schreef Montagui het volgende:
Aan de andere kant kan ik Jerry en consorten begrijpen wanneer zij alleen naar het uiterlijk van Zwarte Piet kijken. De gelijkenis met een karikatuur van een neger was een tijdje best verwarrend. Erg vervelend en men heeft daarnaar geluisterd. Die verwarrende kenmerken zijn dan ook verdwenen. Resteert het zwart. Het laatste kenmerk voor deze antagonist van de Sint. Er is veel geluisterd naar de anti-Pieten en daardoor ook veel aangepast. Wat mij betreft wordt het eens tijd dat de anti-Pieten eens luisteren naar de pro-Pieten, begrijpen waarom Zwarte Piet zwart is, en akkoord gaan met het ultieme compromis. Dat Zwarte Piet zwart blijft.
En met deze opmerking laat je je echt kennen (icm met die daarvoor). Jij denkt dus dat je ten strijde trekt tegen het (extreem) rechts populisme, alt-rechts, PVV, FvD en weet ik het... Het gaat jou helemaal niet om zwarte piet, het gaat jou om die vuige rechtse club die bestreden moet worden. Want al die pro-pieters zullen op zijn minst wel van de PVV zijn en in het ergste geval marcheren ze 's weekends met opgeheven rechterarm door de straten...quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:22 schreef Molurus het volgende:
Om even te speculeren over waarom pro-pieters hier nu zo fel op zijn.... dat is precies dit, denk ik. Het past volledig in het plaatje van de moderne rechts-populist. Het wantrouwen van buitenlanders, de zorgen over immigratie, de zorgen over 'politieke correctheid', en bovenal de zorgen over de Islam.
Niet dat Zwarte Piet daar ook maar ene jota mee te maken heeft, maar het is een goed onderwerp om je in vast te bijten als je je eigen politieke gedachtengoed niet zo goed kunt verdedigen.
Dat lijkt me een tamelijk onhoudbaar standpunt.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nogmaals dan maar, ten eerste, jij vindt het een negerkarikatuur. Het is ondertussen al uitgebreid aan bod gekomen dat dat niet zo is.
quote:In de derde editie verschijnt de knecht met pofbroek, baret en het “algehele uiterlijk van een page”. Waar de illustratie dit beeld op heeft gebaseerd is onbekend. Mogelijk is er een relatie met de ca. 15-jarige slaaf uit Nubië die prinses Marianne kocht op een markt in Caïro. Een andere theorie is dat de figuur is gebaseerd op de zwarte pages die rijke kooplieden als bediende hadden en die op schilderijen is afgebeeld. Huidige onderzoekers gaan er in elk geval van uit dat het boekje van Schenkman grote invloed heeft gehad op de Sinterklaasviering in Nederland. Er bestond "in het Amsterdam van die tijd duidelijk een voedingsbodem om het sinterklaasfeest te veranderen", stelt onderzoeker John Helsloot. Een nieuw uitgevonden Zwarte Piet paste daarom beter in het gewenste beeld dan de oude zwartgemaakte 'Klazen'. Het is de vraag of de donkere knecht een idee was van Schenkman, diens uitgever Bom, of de tekenaar.
De zwarte knecht werd vanaf dit moment snel populair. In een artikel uit 1859 wordt beschreven dat menige sinterklaas zich laat 'vergezellen door een ander personaadje, een neger die onder den naam van Pieter mijn knecht niet minder populair is dan de Heilige Bisschop zelf'.
De eerste Surinamers kwamen pas in 1975 aan in Friesland...quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef Iblardi het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |