Dus traditie is een betekenisloze term ?quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:52 schreef madam-april het volgende:
[..]
Iblardi verwoordde het net heel mooi:
[..]
Dat zegt er verder niet zoveel over natuurlijk. En als je dat al wat vindt zeggen dan zet je de protesten van nu juist kracht bij.quote:Op maandag 8 oktober 2018 20:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Volgens mij was dat -bij het ontbreken van een zwarte gemeenschap van enige omvang in Nederland- een zeer marginaal verschijnsel dat door vrijwel niemand serieus werd genomen.
Het feit dat het personage destijds een zwarte Afrikaan moest voorstellen maakt hem natuurlijk niet automatisch tot een karikatuur. Bij Schenkman is hij dat in elk geval niet.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:49 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat lijkt me een tamelijk onhoudbaar standpunt.
[..]
dit gaat volgens mij over de eersten van de grote golf die na de onafhankelijkheid ontstondquote:Op maandag 8 oktober 2018 21:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
De eerste Surinamers kwamen pas in 1975 aan in Friesland...
En een kleurentelevisie was verkrijgbaar vanaf hfl 1895,-![]()
het is sowieso een stropopquote:Op maandag 8 oktober 2018 21:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
En met deze opmerking laat je je echt kennen (icm met die daarvoor). Jij denkt dus dat je ten strijde trekt tegen het (extreem) rechts populisme, alt-rechts, PVV, FvD en weet ik het... Het gaat jou helemaal niet om zwarte piet, het gaat jou om die vuige rechtse club die bestreden moet worden. Want al die pro-pieters zullen op zijn minst wel van de PVV zijn en in het ergste geval marcheren ze 's weekends met opgeheven rechterarm door de straten...
Wat dan wel? Een waarheidsgetrouwe illustratie?quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:54 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het feit dat het personage destijds een zwarte Afrikaan moest voorstellen maakt hem natuurlijk niet automatisch tot een karikatuur.
In Amsterdam waren ze er ietsje eerder.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens mij werd het argument aangevoerd om aan te tonen dat het protesteren toch echt wel een respectabele geschiedenis had. Een traditie, zeg maar...quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat zegt er verder niet zoveel over natuurlijk. En als je dat al wat vindt zeggen dan zet je de protesten van nu juist kracht bij.
Friesland he...quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:54 schreef sp3c het volgende:
dit gaat volgens mij over de eersten van de grote golf die na de onafhankelijkheid ontstond
dat waren bepaald niet de eerste Surinamers in Nederland
Dat zal wel de intentie zijn geweest, ja. Stilistisch is er geen verschil tussen de wijze waarop de zwarte knecht en de blanken worden weergegeven in de eerste drukken van Schenkmans boekje, waarin hij al zijn klassieke kostuum draagt.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat dan wel? Een waarheidsgetrouwe illustratie?
dat stond er niet bij hequote:
In Friesland had je overigens al in 1971 Swartclaes - de zwarte Sint met zijn witte knechtquote:Op maandag 8 oktober 2018 21:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
damnquote:
In Friesland heb je nog wel meer versies... St. Piter in Grouw en op de waddeneilanden Sunneklaas...quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:03 schreef Kassamiep het volgende:
In Friesland had je overigens al in 1971 Swartclaes - de zwarte Sint met zijn witte knecht
niet minder populair dan de goedheiligman zelf ... wat is het probleem?quote:De zwarte knecht werd vanaf dit moment snel populair. In een artikel uit 1859 wordt beschreven dat menige sinterklaas zich laat 'vergezellen door een ander personaadje, een neger die onder den naam van Pieter mijn knecht niet minder populair is dan de Heilige Bisschop zelf'.
Er is ook helemaal geen probleem er wordt een probleem gecreeerd door een marginaal clubje met enorm lange tenen. Maar ze hebben de tijdgeest gewoon mee, brul maar hard genoeg dan neemt men je wel serieus en als men je niet serieus neemt beschuldig ze dan maar van racisme oid... En als dan het eerste schaap over de dam is, uitbuiten die handel!quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:08 schreef sp3c het volgende:
hoe dan ook, stel het is een karikatuur of je ziet er een karikatuur in of whatever ... wat is het probleem?
niet minder populair dan de goedheiligman zelf ... wat is het probleem?
Maar destijds was dat toch een vrij ongelijke machtsverhouding gebaseerd op ras, hence waarom mensen dat idee om te vieren niet zo tof vinden.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:00 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat zal wel de intentie zijn geweest, ja. Stilistisch is er geen verschil tussen de wijze waarop de zwarte knecht en de blanken worden weergegeven in de eerste drukken van Schenkmans boekje, waarin hij al zijn klassieke kostuum draagt.
Het probleem begint als men daarmee onder invloed van extremistische ideeën uit voornamelijk Amerika parallellen gaat trekken met andere, wél daadwerkelijk racistische uitingen. Verbanden die eigenlijk dus niet bestaan.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:08 schreef sp3c het volgende:
hij lijkt een neger, nou en, die mogen niet in Nederlandsche sprookjes voorkomen ofwat?
Als onderdeel van een politiek café voor volwassenen, kennelijk als ludieke actie om de kapitalistische uitbuiting van derde-wereldlanden aan de kaak te stellen. Niet dat de aanwezige Friezen daar nu zo enorm warm of koud van werden.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:03 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
In Friesland had je overigens al in 1971 Swartclaes - de zwarte Sint met zijn witte knecht
quote:Het publiek ging al vrij snel over tot het bespreken in kleine groepjes van problemen „dichter bij huis", zodat Witmanspiet door het strooien van zakjes rietsuiker de aandacht moest trekken. De nostalgische jeugdherinneringen van een liberale politiek cafébezoeker, door de vaste kern van Passé Partout-gangers vele malen aangehoord maar voor de beleefde Swartclaas nieuw, vormde het landerig eind van de opmerkelijk korte avond. Om tien uur pakte Witmanspiet zijn met „koloniale waren" gevulde zak om in gezelschap van Swartclaas af te reizen, een genoeglijk keuvelend publiek achterlatend.
Leeuwarder Courant, 8-12-1971
nou die verbanden zijn op zich nog niet zo ver gezocht maar daar zijn we ook gewoon vanaf gestapt, pieterbaas is niet bepaald de domme knecht meer die hij was in het verledenquote:Op maandag 8 oktober 2018 22:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het probleem begint als men daarmee onder invloed van extremistische ideeën uit voornamelijk Amerika parallellen gaat trekken met andere, wél daadwerkelijk racistische uitingen. Verbanden die eigenlijk dus niet bestaan.
Jij denkt dat het wel gaat lukken dat iedereen de zo populaire ZP daadwerkelijk wil associeren met de zwarte man?quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:08 schreef sp3c het volgende:
hoe dan ook, stel het is een karikatuur of je ziet er een karikatuur in of whatever ... wat is het probleem?
de quote (geen bron) zegt ook
[..]
hij lijkt een neger, nou en, die mogen niet in Nederlandsche sprookjes voorkomen ofwat?
dat staat er toch niet?quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:25 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Jij denkt dat het wel gaat lukken dat iedereen de zo populaire ZP daadwerkelijk wil associeren met de zwarte man?
Ik denk dat je er te veel achter zoekt. Waarschijnlijk gaf Schenkman Sinterklaas gewoon een bijfiguur om het verhaal wat op te leuken, en een exotische bijfiguur is aantrekkelijker dan een alledaagse. Dat laatste wordt ook bevestigd door het artikel in De Tijd van een paar jaar later, waarin op de populariteit van de zwarte helper wordt gewezen.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar destijds was dat toch een vrij ongelijke machtsverhouding gebaseerd op ras
Nep-neger, je verloochend je geschiedenis!quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:08 schreef sp3c het volgende:
de quote (geen bron) zegt ook
[..]
Ja prima, maar dat is verder geen argument op de eigenlijke klacht. Je zegt alleen "ja ok, maar til er niet teveel aan". Ik sta er verder neutraal in maar kan me ergens wel voorstellen waarom mensen er moeite mee hebben.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:29 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik denk dat je er te veel achter zoekt. Waarschijnlijk gaf Schenkman Sinterklaas gewoon een bijfiguur om het verhaal wat op te leuken, en een exotische bijfiguur is aantrekkelijker dan een alledaagse. Dat laatste wordt ook bevestigd door het artikel in De Tijd van een paar jaar later, waarin op de populariteit van de zwarte helper wordt gewezen.
dit dusquote:Op maandag 8 oktober 2018 22:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er is ook helemaal geen probleem er wordt een probleem gecreeerd door een marginaal clubje met enorm lange tenen. Maar ze hebben de tijdgeest gewoon mee, brul maar hard genoeg dan neemt men je wel serieus en als men je niet serieus neemt beschuldig ze dan maar van racisme oid... En als dan het eerste schaap over de dam is, uitbuiten die handel!
30 Jaar geleden werden dit soort protesten schouderophalend aangekeken en was het weer klaar maar nu gaat men er helaas serieus op in.
in die geschiedenis zou ik een slaafje zijn, dat wil ik ook niet direct omarmen hoor daar ben ik veel te c00l voorquote:Op maandag 8 oktober 2018 22:31 schreef madam-april het volgende:
[..]
Nep-neger, je verloochend je geschiedenis!
Het punt is nu juist dat pro-Pieten ZP niet als neger willen zien en anti-Pieten dat nu juist wel zien maar dan met de nare associatie erbij.quote:
Nee, jij beweerde dat er sprake is van een machtsverhouding "gebaseerd op" ras, en dat bestrijd ik. Aangezien Sinterklaas een autoriteitsfiguur is die geen dienende functie kan hebben, is de ongelijke machtsverhouding sowieso aanwezig wanneer je een bijfiguur toevoegt. Als die bijfiguur blank was geweest had er geen haan naar gekraaid, maar nu Schenkman voor een meer exotisch personage heeft gekozen is er "dus" sprake van een machtsverhouding gebaseerd op ras. Dat vind ik een vorm van tunnelvisie.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja prima, maar dat is verder geen argument op de eigenlijke klacht. Je zegt alleen "ja ok, maar til er niet teveel aan".
ja mijn argument is het toch ook niet?quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:40 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het punt is nu juist dat pro-Pieten ZP niet als neger willen zien en anti-Pieten dat nu juist wel zien maar dan met de nare associatie erbij.
Dat mag niet!!! Jij bent een neger dus jij dient je minderwaardig te voelen en bovenal slachtoffer van de boze blanke witte mens..quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
in die geschiedenis zou ik een slaafje zijn, dat wil ik ook niet direct omarmen hoor daar ben ik veel te c00l voor
Sylvana vindt dit niet leukquote:Op maandag 8 oktober 2018 22:43 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dat mag niet!!! Jij bent een neger dus jij dient je minderwaardig te voelen en bovenal slachtoffer van de boze blanke witte mens..
Dat zie je echt niet? Je ziet niet dat mensen die Zwarte Piet helemaal geweldig vinden hem liever niet als neger zien?quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja mijn argument is het toch ook niet?
de stelling is dat zwarte piet een karikatuur is van een neger, logische vervolgvraag is dan 'so what?'
De associatie met waar de racistische karikatuur voor staat -> ongelijkheidquote:welke nare associatie?
je weet prima om welke het gaat hierquote:
natuurlijk zie ik dat wel, ik vraag waaromquote:Op maandag 8 oktober 2018 22:48 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat zie je echt niet? Je ziet niet dat mensen die Zwarte Piet helemaal geweldig vinden hem liever niet als neger zien?
hoe dan?quote:[..]
De associatie met waar de racistische karikatuur voor staat -> ongelijkheid
Voor jou geldt hetzelfde trouwens! Jij bent ook zo'n nep-neger die zich niet gekwetst voelt ergo zijn geschiedenis verloochend!quote:
preciesquote:Op maandag 8 oktober 2018 22:50 schreef madam-april het volgende:
[..]
Voor jou geldt hetzelfde trouwens! Jij bent ook zo'n nep-neger die zich niet gekwetst voelt ergo zijn geschiedenis verloochend!
boks ouwequote:
wel een leukere Sylvana. Of is dat alweer racistischquote:Op maandag 8 oktober 2018 22:51 schreef maan_man het volgende:
[..]
https://jfk.men/women/wie-is-sylvana-ijsselmuiden/
Het is niet de traditie om negers eens per jaar erg leuk te vinden denk ik persoonlijkquote:Op maandag 8 oktober 2018 22:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
natuurlijk zie ik dat wel, ik vraag waarom
Door verhalen die zijn doorgegeven aan de huidige generatie. Sommige ouders/ grootouders hebben daar nl wel de moeite voor gedaan.quote:hoe dan?
Dat de verbanden gemaakt worden kan ik nog wel inkomen inderdaad, maar het grote probleem begint als duidelijk wordt dat dat toch onterecht is.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou die verbanden zijn op zich nog niet zo ver gezocht maar daar zijn we ook gewoon vanaf gestapt, pieterbaas is niet bepaald de domme knecht meer die hij was in het verleden
dat snap ik wel
Je bent zwart dus jij kunt niet racistisch zijn.. dat kunnen alleen blanken.. duhhquote:Op maandag 8 oktober 2018 22:52 schreef Koen66 het volgende:
[..]
wel een leukere Sylvana. Of is dat alweer racistisch
je hoeft het niet uit te leggen, het is nou eenmaal zo. Dat kun je ook gewoon accepteren.quote:Op maandag 8 oktober 2018 19:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vooropgesteld: mijn perceptie van hoe het eruit ziet is geen feitenclaim. Het is puur hoe het op mij overkomt. Het zijn typische kenmerken die ook terugkomen in diverse karikaturen die er in de loop der tijd van zwarte mensen zijn geweest, en het is nog niet zo heel lang geleden dat dit 'heel normaal' samenging met mensen die echt probeerden te praten als Zulu's.
Er is geen "waarheid", geen "echte zwarte piet", waaraan dit beeld kan worden getoetst. Dat laat echter niet weg dat deze perceptie wel degelijk bestaat, en die is niet alleen van mij. Als je dat uiterlijk laat zien aan buitenlanders die compleet onbekend zijn met deze traditie, dan is "dat ziet er nogal racistisch uit" geen ongewone reactie.
En dan zou ik zeggen: hoe het nou bedoeld is doet er dan al niet zo veel meer toe. Je kunt dit overal ter wereld proberen uit te leggen, maar dat is men de volgende dag alweer vergeten. Wat blijft hangen is het beeld van wat veel mensen *toch* zien als een negerkarikatuur.
De oplossing is mijns insziens eenvoudig: pas het uiterlijk aan. Dat uiterlijk heeft verder geen enkele cruciale functie in het verhaal. En als je vindt dat het idee van "zwart van de schoorsteen" cruciaal is, dan zou je juist enthousiast moeten zijn over roetveegpieten.
Je mist het punt dat de gegoede burgerij hun kind niet bang zouden laten maken door een slaaf met een roe. Dat past niet bij de verhoudingen uit die tijd.quote:Het idee om kinderen bang te maken voor Zwarte Piet en ze te belonen als ze zich gedragen vind ik pedagogisch ronduit onverantwoord. Opvoeden met straf en beloning is in mijn ogen immoreel. Je moet kinderen bijbrengen *waarom* dingen goed of slecht zijn. Het antwoord op die 'waarom' vraag kan/mag wat mij betreft nooit zijn: 'anders ga je mee in de zak naar Spanje'.
Het is in mijn ogen 1 van de meer kwalijke elementen van deze traditie. (En dat staat los van de hele ZP discussie.)
Waarom niet? Is dat omdat er verwacht wordt dat ik me aanpas aan de cultuur van het bedrijf waar ik solliciteer?quote:Sorry, maar dit vind ik wel heel kort door de bocht. Wat mensen van je denken, of dat nu internationaal is of in je persoonlijke omgeving, doet er wel degelijk toe. Je gaat toch ook niet in je korte broek en gympen naar een sollicitatie, en dan vertellen dat je kleding er niet toe doet omdat je goed bent in het werk waarvoor je solliciteert?
Absoluut. Maar dat is niet gebaseerd op in welke kleur wij iemand schminken die met snoepgoed strooit.quote:Wij hebben wel degelijk met de VS te maken, of je dat nu leuk vindt of niet.
ik mag half racistisch zijn, mijn moeder is immers roomblankquote:Op maandag 8 oktober 2018 23:04 schreef madam-april het volgende:
[..]
Je bent zwart dus jij kunt niet racistisch zijn.. dat kunnen alleen blanken.. duhh
Ik had per ongeluk laatst zo'n karamel zeezout chocoladeletter gekocht. Zelden zoiets smerigs geproefdquote:Op maandag 8 oktober 2018 23:06 schreef Toefjes het volgende:
Het sinterklaasfeest brengt ook leuke dingen. Kruidnoten met karamel zeezout bij de kruidvat bijvoorbeeld. Niet te versmaden.
ik had er vorig jaar 1 bij het Sinterklaasspel gedaan. Geen klachten van de ontvanger gehadquote:Op maandag 8 oktober 2018 23:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik had per ongeluk laatst zo'n karamel zeezout chocoladeletter gekocht. Zelden zoiets smerigs geproefd. Linea recta de vuilnisbak in.
Hoe staat dat voor ongelijkheid? (Aangenomen dat het een racistische karikatuur is) Het is gewoon weer die verrekte sjw-kramp waar iedereen in schiet zodra een blanke zijn gezicht schminkt of een pruik met zwarte krullen op zet.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:48 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat zie je echt niet? Je ziet niet dat mensen die Zwarte Piet helemaal geweldig vinden hem liever niet als neger zien?
[..]
De associatie met waar de racistische karikatuur voor staat -> ongelijkheid
Ik moest er ook 2 zakjes over doen om de vraag: Vind ik dit wel of niet lekker? te beantwoorden.quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik had per ongeluk laatst zo'n karamel zeezout chocoladeletter gekocht. Zelden zoiets smerigs geproefd. Linea recta de vuilnisbak in.
Was het mevr.Koen?quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:08 schreef Koen66 het volgende:
[..]
ik had er vorig jaar 1 bij het Sinterklaasspel gedaan. Geen klachten van de ontvanger gehad
Deze racistische karikatuur is ontstaan door stereotypering op grond van uiterlijke kenmerken in een tijd dat men dacht dat het blanke ras superieur was.quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hoe staat dat voor ongelijkheid? (Aangenomen dat het een racistische karikatuur is) Het is gewoon weer die verrekte sjw-kramp waar iedereen in schiet zodra een blanke zijn gezicht schminkt of een pruik met zwarte krullen op zet.
Nou ja, die ongelijke machtsverhouding wordt natuurlijk wel 'goed geïllustreerd' door een donker iemand aan het verhaal toe te voegen. Of die machtspositie inherent is aan Sinterklaas of niet doet er niet zoveel toe. In zoverre dat als het daaraan inherent is de kleur van de Piet dan niet essentieel zou zijn. Het gaat er ook niet eens zozeer om of dit racistisch bedoeld zou zijn, vroeger of nu, het gaat er om dat er een ongelijke machtsverhouding wordt geïllustreerd aan de hand van huidskleur. Slavernij en de positie van donkere mensen destijds zouden we nu ook niet eren, dus ik snap ook niet zo goed waarom we dat dan nu wel moeten doen. Of dat nu al dan niet toevallig zo tot stand gekomen zou zijn.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:42 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nee, jij beweerde dat er sprake is van een machtsverhouding "gebaseerd op" ras, en dat bestrijd ik. Aangezien Sinterklaas een autoriteitsfiguur is die geen dienende functie kan hebben, is de ongelijke machtsverhouding sowieso aanwezig wanneer je een bijfiguur toevoegt.Als die bijfiguur blank was geweest had er geen haan naar gekraaid, maar nu Schenkman voor een meer exotisch personage heeft gekozen is er "dus" sprake van een machtsverhouding gebaseerd op ras. Dat vind ik een vorm van tunnelvisie.
Zoals we je in voorgaande jaren hebben uitgelegd: Zwarte Piet is voor blanke mensen een blanke, want hij moet een voorouder voorstellen. Een dode, en daarom is hij zwart.quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:19 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Deze racistische karikatuur is ontstaan door stereotypering op grond van uiterlijke kenmerken in een tijd dat men dacht dat het blanke ras superieur was.
Sinterklaas is er als bisschop aan toegevoegd omdat voor katholieken een duivel alleen te gevaarlijk was.quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nou ja, die ongelijke machtsverhouding wordt natuurlijk wel 'goed geïllustreerd' door een donker iemand aan het verhaal toe te voegen. Of die machtspositie inherent is aan Sinterklaas of niet doet er niet zoveel toe. In zoverre dat als het daaraan inherent is de kleur van de Piet dan niet essentieel zou zijn. Het gaat er ook niet eens zozeer om of dit racistisch bedoeld zou zijn, vroeger of nu, het gaat er om dat er een ongelijke machtsverhouding wordt geïllustreerd aan de hand van huidskleur. Slavernij en de positie van donkere mensen destijds zouden we nu ook niet eren, dus ik snap ook niet zo goed waarom we dat dan nu wel moeten doen. Of dat nu al dan niet toevallig zo tot stand gekomen zou zijn.
En zoals 'ik jullie' heb uitgelegd is die traditie naar de knoppen gegaan op het moment dat het volk massaal het idee van de elite heeft overgenomen om die te vervangen door een negerslaaf.quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:28 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Zoals we je in voorgaande jaren hebben uitgelegd: Zwarte Piet is voor blanke mensen een blanke, want hij moet een voorouder voorstellen. Een dode, en daarom is hij zwart.
Jij houdt wel van een lekkere rel ? Ga er dan zelf heen. Stenen gooien enzo ?quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:29 schreef MakkieR het volgende:
Ik hoop echt dat de landelijke intocht in Zaanstad een ongelooflijke puinhoop en een drama wordt dat zijn weerga niet kent. Dat iedereen achter zijn oren krabt en zegt, daar in Dokkum hadden ze het toch wel goed voor elkaar. Dat in Dokkum het laatste fatsoenlijke kinderfeest is geweest.
quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:28 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Zoals we je in voorgaande jaren hebben uitgelegd: Zwarte Piet is voor blanke mensen een blanke, want hij moet een voorouder voorstellen. Een dode, en daarom is hij zwart.
Je kent de historie niet en kletst maar wat ?quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:29 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Sinterklaas is er als bisschop aan toegevoegd omdat voor katholieken een duivel alleen te gevaarlijk was.
Daarvoor was Sinterklaas gewoon een geest.
Maar het is dus geen negerslaaf.quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:32 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
En zoals 'ik jullie' heb uitgelegd is die traditie naar de knoppen gegaan op het moment dat het volk massaal het idee van de elite heeft overgenomen om die te vervangen door een negerslaaf.
En o ironie: juist het volk wil nu dat idee van de elite in stand houden![]()
Wat je hiermee bereikt is dat demonstraties niet thuishoren op een kinderfeest, de Friezen hebben dat goed gezien. Nederland vind het blijkbaar belangrijker te kunnen demonstreren dan veilig feest te kunnen vieren, nou laat het dan maar eens een keer vreselijk mis gaan. Zaanstad gelegen in het westen lijkt mij de ideale plaats voor een slagveld. Dan is de discussie meteen anders.quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij houdt wel van een lekkere rel ? Ga er dan zelf heen. Stenen gooien enzo ?
En wat bereik je ermee ?
quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:42 schreef wawowiewa het volgende:
Hier kan ik nou zo kwaad om worden, deze hele zwarte pieten discussie...
Kijk, zwarte piet is gewoon zwart. Waarom ? Omdat het een negerslaaf is. Heb je ooit een blanke negerslaaf gezien ? nou ik niet! En sinterklaas dat is de blanke superieure leider. Toch helemaal helder.
Ok.quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:29 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Sinterklaas is er als bisschop aan toegevoegd omdat voor katholieken een duivel alleen te gevaarlijk was.
Daarvoor was Sinterklaas gewoon een geest.
Bekende feiten voor wie niet in de leugens van KOZP trapt, zoals de linkse media die negerslaaf onzin propageert.quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[..]
Je kent de historie niet en kletst maar wat ?
Je kent de historie wel en kletst toch maar?
Demonstraties horen inderdaad niet thuis op een kinderfeest, KOZP heeft in het verleden al aangetoond zich niet te kunnen gedragen dus die moet je gewoon weren, laat ze maar ergens anders gaan demonstreren.quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:37 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Wat je hiermee bereikt is dat demonstraties niet thuishoren op een kinderfeest, de Friezen hebben dat goed gezien. Nederland vind het blijkbaar belangrijker te kunnen demonstreren dan veilig feest te kunnen vieren, nou laat het dan maar eens een keer vreselijk mis gaan. Zaanstad gelegen in het westen lijkt mij de ideale plaats voor een slagveld. Dan is de discussie meteen anders.
dat zegt toch ook niemandquote:Op maandag 8 oktober 2018 23:00 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het is niet de traditie om negers eens per jaar erg leuk te vinden denk ik persoonlijk
verhalen over zwarte piet?quote:[..]
Door verhalen die zijn doorgegeven aan de huidige generatie. Sommige ouders/ grootouders hebben daar nl wel de moeite voor gedaan.
Eens, dat de smerige pro-pieten in Dokkum hun plan om kozp op te blazen met explosieven "ter meerdere eer en glorie voor het superieure blanke ras" niet konden uitvoeren is inderdaad fijn.quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:29 schreef MakkieR het volgende:
Ik hoop echt dat de landelijke intocht in Zaanstad een ongelooflijke puinhoop en een drama wordt dat zijn weerga niet kent. Dat iedereen achter zijn oren krabt en zegt, daar in Dokkum hadden ze het toch wel goed voor elkaar. Dat in Dokkum het laatste fatsoenlijke kinderfeest is geweest.
Het is niet 'een' karikatuur maar in dit geval 'de' al bestaande negatieve racistische karikatuur die als kwetsend wordt ervaren.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 04:51 schreef sp3c het volgende:
dat zegt toch ook niemand
de stelling is dat piet een negerkarikatuur is, waarom zou dat erg zijn?
Niet alleen natuurlijk. Het kan Zwarte Piet zijn of Sjimmie maar ook andere figuren in (teken-)films, (kinder-)boeken etc. Het kwam in allerlei culturele uitingen voor. Zie bv het verhaal van Faisel Rajjab en zijn moeder in deze aflevering van Andere Tijden vanaf ongever 19.40 min.quote:verhalen over zwarte piet?
En desondanks werd hij jarenlang door acteurs gespeeld als zijnde "een domme neger" en reageert men massaal met "als het die nikkers niet bevalt rotten ze maar terug op naar Afrika" of gelijkaardige frasen als men suggereert dat een ander kleurtje ook zou kunnen.quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:28 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De bestaande negatieve en racistische negerkarikatuur gaat niet om het uiterlijk, maar om het gedrag. Dom en lui, en altijd geil, maar nooit trouw. Dingen die Zwarte Piet niet is. En in die racistische afbeeldingen van stereotype negers die hier worden geplaatst, zie je negers in een rieten rokje en een bot door hun neus - heb ik bij Zwarte Piet nooit gezien.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 05:52 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het is niet 'een' karikatuur maar in dit geval 'de' al bestaande negatieve racistische karikatuur die als kwetsend wordt ervaren.
Je weet best dat het genuanceerder ligt.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 06:00 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
En desondanks werd hij jarenlang door acteurs gespeeld als zijnde "een domme neger" en reageert men massaal met "als het die nikkers niet bevalt rotten ze maar terug op naar Afrika" of gelijkaardige frasen als men suggereert dat een ander kleurtje ook zou kunnen.
quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 07:51 schreef MakkieR het volgende:
Mocht het al verkeerd uitpakken voor de Anti-Pieten demonstranten die terecht staan. En ze krijgen een gevangenisstraf. Zou het dan misschien helpen als alle sympathisanten 3 dagen zouden staken om de regering op de knieën te krijgen? Ik denk namelijk dat er een hele grote groep Nederlanders is, die dit moeilijk kan verdragen. Helemaal als je ziet wat voor achterlijke straffen er staan op het tegenhouden van een demonstratie. Daar verbleekt een moord bij.
Wowquote:Op dinsdag 9 oktober 2018 07:51 schreef MakkieR het volgende:
Mocht het al verkeerd uitpakken voor de Anti-Pieten demonstranten die terecht staan. En ze krijgen een gevangenisstraf. Zou het dan misschien helpen als alle sympathisanten 3 dagen zouden staken om de regering op de knieën te krijgen? Ik denk namelijk dat er een hele grote groep Nederlanders is, die dit moeilijk kan verdragen. Helemaal als je ziet wat voor achterlijke straffen er staan op het tegenhouden van een demonstratie. Daar verbleekt een moord bij.
quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:42 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
De gelijkenis was helemaal niet verwarrend. ZP is doelbewust afgebeeld als zwarte/ negroide man in het boekje van Schenkman dat zo populair werd in een tijd waar racisme doodnormaal was.
Dat deze figuur in de loop van tijd qua uiterlijk synchroon ging lopen aan de racistische karikatuur daarvan is dan niet meer dan logisch.
Waarom alleen die oppervlakkige focus op het uiterlijk? Het “willen zien”. Het Sinterklaasfeest is een traditie. Tradities hebben als kenmerk dat achter allerlei elementen binnen die traditie betekenissen schuilen. Bij tradities gaat het met name ook om het “willen weten”. Het uiterlijk, de uitdossing, is van iets minder belang, zolang elementen die bij de traditie horen er maar in zitten. Zo ook met het zwart van Zwarte Piet. Wil je die betekenis niet weten en ga je alleen van het uiterlijk uit, dan is de connectie met 'blackface' in een mum van tijd gemaakt. Puur en alleen op uiterlijk is het dan makkelijk framen. Wat is het doel van die frame?quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:40 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het punt is nu juist dat pro-Pieten ZP niet als neger willen zien en anti-Pieten dat nu juist wel zien maar dan met de nare associatie erbij.
Acute aanval van Aanstelleritus Extremis, ja.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 08:09 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Gewoon drie dagen het land plat leggen, dat zou toch geweldig zijn
9 jaar cel eisen, alsof je dan alle perspectief niet kwijt bent geraakt. Als de rechter zo'n achterlijke eis overneemt, vind ik het niet meer dan terecht dat alle sympathisanten van zich laten horen. Een celstraf kun je niet crowdfunden, maar met staken, daarmee kun je wel iets afdwingen bij de regering en de rechter, mocht het al helemaal uit de hand lopen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 08:19 schreef Copycat het volgende:
Staken.
Dan ben je echt alle perspectief volledig kwijt.
Je maakt het er niet snuggerder op. Om zwarte Pietquote:Op dinsdag 9 oktober 2018 08:31 schreef MakkieR het volgende:
9 jaar cel eisen, alsof je dan alle perspectief niet kwijt bent geraakt. Als de rechter zo'n achterlijke eis overneemt, vind ik het niet meer dan terecht dat alle sympathisanten van zich laten horen. Een celstraf kun je niet crowdfunden, maar met staken, daarmee kun je wel iets afdwingen bij de regering en de rechter, mocht het al helemaal uit de hand lopen.
Dit gaat over een buitenproportionele eis dat echt nergens op slaat. Met moord kom je er nog beter mee weg, Volkert van de Graaf heeft zelfs een lagere celstraf uitgezeten. Deze discussie gaat allang niet meer over Zwarte Piet, de discussie gaat over een OM die compleet gek is geworden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 08:32 schreef Copycat het volgende:
[..]
Je maakt het er niet snuggerder op. Om zwarte Piet.
Wacht maar eerst gewoon netjes de uitspraak van de rechter af.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 08:35 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Dit gaat over een buitenproportionele eis dat echt nergens op slaat. Met moord kom je er nog beter mee weg, Volkert van de Graaf heeft zelfs een lagere celstraf uitgezeten. Deze discussie gaat allang niet meer over Zwarte Piet, de discussie gaat over een OM die compleet gek is geworden.
Staken is de enige dwang middel die je kunt gebruiken om onrecht te bestrijden.
Onrecht.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 08:35 schreef MakkieR het volgende:
Dit gaat over een buitenproportionele eis dat echt nergens op slaat. Met moord kom je er nog beter mee weg, Volkert van de Graaf heeft zelfs een lagere celstraf uitgezeten. Deze discussie gaat allang niet meer over Zwarte Piet, de discussie gaat over een OM die compleet gek is geworden.
Is er al een eis dan?quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 08:35 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Krampus loopt niet in een pagekostuum en heeft geen blackface. Blackface werd pas in de jaren 1930 gemeengoed in Nederland om de zwarte page jongen af te beelden. Op dat moment was er nagenoeg geen krampus traditie in Nederland.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 08:01 schreef Montagui het volgende:
[..]
[..]
Waarom alleen die oppervlakkige focus op het uiterlijk? Het “willen zien”. Het Sinterklaasfeest is een traditie. Tradities hebben als kenmerk dat achter allerlei elementen binnen die traditie betekenissen schuilen. Bij tradities gaat het met name ook om het “willen weten”. Het uiterlijk, de uitdossing, is van iets minder belang, zolang elementen die bij de traditie horen er maar in zitten. Zo ook met het zwart van Zwarte Piet. Wil je die betekenis niet weten en ga je alleen van het uiterlijk uit, dan is de connectie met 'blackface' in een mum van tijd gemaakt. Puur en alleen op uiterlijk is het dan makkelijk framen. Wat is het doel van die frame?
Wil je toch het 'waarom' van de zwarte schmink weten dan bemerk je al gauw dat geen enkele betekenis van de zwarte schmink ook maar iets te maken heeft met 'negers'. Maar met o.a. met de dood, het kwaad, de duivel, de duisternis, moeder aarde.
Kijk je ook zo oppervlakkig, alleen naar het uiterlijk, het “willen zien”, bij het Spaanse Semana Santa? Of wil je dan wel het waarom van de puntmutsen weten? Het “willen weten”. Uitgaande van jouw Zwarte Piet redenatie, het "willen zien" lijkt me dat je bij die traditie dan meteen in een stuip moeten schieten en KKK=racisme scanderen.
Nederland kent nauwelijks een Krampustraditie. Het had misschien beter geweest van wel. En ook lekker weer dat 'pagekostuum' er doorheen gejast. Jij en andere gelijkgestemden gaan hier uit van een pagekostuum, terwijl de kledij net zo goed of juist meer lijkt op die van een Spaanse edelman of eventueel die van de Zwitserse garde. Welke autoriteit heeft bepaald dat het een pagekostuum zou moeten zijn? Past ook totaal niet in het narratief 'wanneer' je de figuur Zwarte Piet bekijkt vanuit Schenkman. Zwarte Piet is bij hem minstens Sints gelijke, dus een pak a la een Spaanse edelman ligt dan meer voor de hand dan die van een page.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 09:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Krampus loopt niet in een pagekostuum en heeft geen blackface. Blackface werd pas in de jaren 1930 gemeengoed in Nederland om de zwarte page jongen af te beelden. Op dat moment was er nagenoeg geen krampus traditie in Nederland.
Wie wat kopieert is totaal irrelevant. Het gaat de anti-Pieten om het plaatje. "Willen zien" he. De inhoud en afkomst is niet interessant.quote:De KKK heeft haar outfit gekopieerd van de semana santa. Als semana santa haar outfit gekopieerd had van de KKK was dit een heel ander verhaal geweest.
Ik niet. Ik stoor me niet aan zijn uiterlijk omdat ik meer waarde hecht aan de betekenissen erachter. Degenen die alleen maar gefocussed zijn op het uiterlijk zijn de anti-Pieten.quote:Jij bent hier degene die zich aan oppervlakkige uiterlijkheden vastklampt voor zijn narratief.
Ja hoor een zwarte jongensknecht gekleed als een page (De woorden van Schenkman) die zo belangrijk was dat hij geen naam had, was stiekem Sinterklaas gelijke en een edelman. Loop niet zo slap te lullen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 09:25 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nederland kent nauwelijks een Krampustraditie. Het had misschien beter geweest van wel. En ook lekker weer dat 'pagekostuum' er doorheen gejast. Jij en andere gelijkgestemden gaan hier uit van een pagekostuum, terwijl de kledij net zo goed of juist meer lijkt op die van een Spaanse edelman of eventueel die van de Zwitserse garde. Welke autoriteit heeft bepaald dat het een pagekostuum zou moeten zijn? Past ook totaal niet in het narratief 'wanneer' je de figuur Zwarte Piet bekijkt vanuit Schenkman. Zwarte Piet is bij hem minstens Sints gelijke, dus een pak a la een Spaanse edelman ligt dan meer voor de hand dan die van een page.
Aangenomen dat dat zo is, (waar ik het overigens niet mee eens ben) , hoezo staat dat vandaag de dag dan nog voor ongelijkheid?quote:Op maandag 8 oktober 2018 23:19 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Deze racistische karikatuur is ontstaan door stereotypering op grond van uiterlijke kenmerken in een tijd dat men dacht dat het blanke ras superieur was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |