Nee hoorquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:37 schreef Viking84 het volgende:
Verdonk heeft wel een reden om extra vaart achter Hirshi Ali te zetten: een kamerlid dat onrechtmatig het Nederlanderschap lijkt te hebben verkregen is toch wel aanleiding om snel in actie te komen.
Dat ben ik met je eens. Als je belang hecht aan die ruimte in de wet, is ze onzorgvuldig geweest.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:37 schreef Verbal het volgende:
[..]
Precies... en alleen al dáárom kan Verdonk niet volhouden dat haar onderzoek zorgvuldig was. Dat had juridisch nog een stuk verder uitgeplozen moeten worden. Heel eenvoudig, eigenlijk.
V.
Dat gebeurt al zolang er media zijn....quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:40 schreef doesss het volgende:
Met als kwalijkste punt het feit dat de media de politieke agenda mede bepaald.![]()
ja, en dat is ook helemaal niet kwalijk, eerder wenselijk.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:41 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat gebeurt al zolang er media zijn....
Ja vooral omdat Verdonk vaag bleef in haar antwoorden en overal om heen aan het draaien was. Ze had gewoon tot half 8 's ochtends vol moeten houden dat ze niet anders kon en het probleem dat ze volgens Verhagen dan zou hebben gewoon moeten aanvaarden.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:40 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Als je belang hecht aan die ruimte in de wet, is ze onzorgvuldig geweest.
Dat laat echter onverlet dat ik de vraag of er wel of geen ruimte is irrelevant vind.
Hirshi Ali heeft gelogen en leugenaars moeten het land uit, kamerlid of niet, en beter vroeg dan laat.
Ik had heel sterk het gevoel dat de discussie in de kamer net niet de kern van de zaak raakte.
Ik neem aan dat het hierom gaat:quote:
Hoe kan ze nou Nederlandse zijn als ze het Nederlanderschap feitelijk nooit heeft verkregen?quote:- De verdediging dat ze het snel heeft gedaan omdat de Kamer snel moet weten dat een kamerlid geen Nederlandse is en dus geen kamerlid snijdt geen hout omdat ze nog 6 weken wèl Nederlandse is
Niet in deze mate.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:41 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat gebeurt al zolang er media zijn....
Tsja, ik vind dat nou juist wèl relevant. Daar is het een precedent voor en daar bestaat Artikel 14 van de Rijkswet op het Nederlanderschap voor.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:40 schreef Viking84 het volgende:
Dat laat echter onverlet dat ik de vraag of er wel of geen ruimte is irrelevant vind.
Tjsa, dan kom je weer op het punt van de menselijkheid.quote:Hirshi Ali heeft gelogen en leugenaars moeten het land uit, kamerlid of niet, en beter vroeg dan laat.
Ik vond ook dat men, zij het andere, kwesties niet genoeg heeft doorgedrukt. En zo is er voor ieder wat wilsquote:Ik had heel sterk het gevoel dat de discussie in de kamer net niet de kern van de zaak raakte.
Ik mis alleen dat het Nederlanderschap wel met terugwerkende kracht wordt ontnomen of eigenlijk beter gezegd wellicht nooit bestaan heeft. Eigenlijk is het maar de vraag of AHA de komende 6 weken Nederlandse is, maar dat blijkt pas over 6 weken.quote:
Omdat ze geaddresseerd zijn aan mevrouw Hirschi Magan?quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:41 schreef moussie het volgende:
wat ik mij dan afvraag .. waarom kan/mag de kamer de onderzoeksmemo's van dat onderzoek in 2002 niet inzien ..
Prima toch! In de VS heb je volgens mij een 24uurs kanaal met uitzendingen vanuit het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. Zoiets zou ik hier ook wel willen. Bovendien bepaalt de media niet de agenda van de regering en de 2de kamer door een debat uit te zenden.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:43 schreef doesss het volgende:
[..]
Niet in deze mate.
Ik wijs in deze even op de live uitgezonden SOAP marathon van gisteravond.
Het wordt inderdaad intressant hoe de VVD en het CDA zich in de toekomst gaan opstellen.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:42 schreef erikh het volgende:
Dan mogen al die partijen het ook even gaan openemen voor alle andere asielzoekers die bij de aanvraag hebben gelogen en waarvan het nederlanderschap is ontnomen.
Ja, laten we vooral de media de politieke agenda laten bepalen. Zeer wenselijk.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:42 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
ja, en dat is ook helemaal niet kwalijk, eerder wenselijk.
Ja, DAN had je het debat maar beter moeten volgenquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het hierom gaat:
[..]
Hoe kan ze nou Nederlandse zijn als ze het Nederlanderschap feitelijk nooit heeft verkregen?
Dus ze is nooit Nederlandse geweest, maar de komende 6 weken ineens wel?
Ja, dan had ik diep respect voor haar gehad.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja vooral omdat Verdonk vaag bleef in haar antwoorden en overal om heen aan het draaien was. Ze had gewoon tot half 8 's ochtends vol moeten houden dat ze niet anders kon en het probleem dat ze volgens Verhagen dan zou hebben gewoon moeten aanvaarden.
tot 03:15.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:45 schreef Slayage het volgende:
Tot hoe laat zijn ze doorgegaan eigenlijk? Ik ging om 0100 slapen. Ijzeren Rita is no more![]()
Op internet (2ekamer.nl) kan je alle publieke vergaderingen in alle zalen live via een stream volgen.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:45 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Prima toch! In de VS heb je volgens mij een 24uurs kanaal met uitzendingen vanuit het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. Zoiets zou ik hier ook wel willen. Bovendien bepaalt de media niet de agenda van de regering en de 2de kamer door een debat uit te zenden.
Dat vond ik dus ook. Echt ieder gevoel voor rechtspraak was verdwenen en Rita werd zo aangepakt alsof het een middeleeuws heksenjacht was. Nawijn was de enige die kwam met stekende argumenten. De rest was allemaal bezig met Rita afbranden en Ayaan boven de wet te plaatsen.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:42 schreef erikh het volgende:
Ik walg echt van de vriendjespolitiek die ik gisteren in de 2e kamer heb gezien. Oh het is iemand die hier ook zit dus een collega, nou die mag niet uitgezet worden hoor. Dan mogen al die partijen het ook even gaan openemen voor alle andere asielzoekers die bij de aanvraag hebben gelogen en waarvan het nederlanderschap is ontnomen.
Lekker met 2 maten meten daar in de kamer, stelletje hypocriete hufters bij elkaar, de enige die echt zei waar het op stond was Nawijn en daar stond ik echt van te kijken.
Walgelijke politici toch weer zeg.
Nee, Zembla het NOS Journaal nova en twee vandaag bepalen in dit geval de politieke agenda.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:45 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Prima toch! In de VS heb je volgens mij een 24uurs kanaal met uitzendingen vanuit het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. Zoiets zou ik hier ook wel willen. Bovendien bepaalt de media niet de agenda van de regering en de 2de kamer door een debat uit te zenden.
tja, ik dacht zo dat we iets hadden wat dan "openbaarheid van bestuur" heet .. maar zelfs de 2de kamer mag dus, zelfs al wordt het intern/geheim gehouden, sommige dingen blijkbaar niet zien, zelfs al is dat meer dan relevant in deze situatiequote:Op woensdag 17 mei 2006 11:44 schreef gronk het volgende:
[..]
Omdat ze geaddresseerd zijn aan mevrouw Hirschi Magan?
Precies, en daarom hoefde er dus niet met zo'n haast te worden gehandeld, want de politieke implicaties zouden pas over 6 weken echt duidelijk zijn. Het is ZO eenvoudig.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:44 schreef At_Fundum het volgende:
[..]
Ik mis alleen dat het Nederlanderschap wel met terugwerkende kracht wordt ontnomen of eigenlijk beter gezegd wellicht nooit bestaan heeft. Eigenlijk is het maar de vraag of AHA de komende 6 weken Nederlandse is, maar dat blijkt pas over 6 weken.
quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:45 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ja, DAN had je het debat maar beter moeten volgen
V.
Beetje makkelijk. Dat ze verder gaat onderzoeken betekend alleen maar dat de kamer een andere mening heeft dan verdonk.quote:
Nee laten we vooral hopen dat de minister vooral niet luistert naar de volksvertegenwoordiging. Daar is dit kabinet al lekker populair mee geworden.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:45 schreef Viking84 het volgende:
Ik hoop nu echter maar dat ze zich in haar definitieve beslissing niet bang laat maken door de rest van de kamer.
Dat is zeker wenselijk, aangezien de media vaak dieper in willen gaan op onderwerpen dan onze ministers en vertegenwoordigers in eerste instantie willen doen. Vaak komt het ook voor dat zaken die de politiek het liefst niet besproken ziet op de politieke agenda komen door de media. In elk eerstejaars boek over politicologie staat denk ik een stuk over de invloed van de media.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:45 schreef doesss het volgende:
[..]
Ja, laten we vooral de media de politieke agenda laten bepalen. Zeer wenselijk.![]()
Ik weet het prima. Verdonk zèlf heeft aangegeven dat AHA de komende 6 weken Nederlandse is, omdat haar constatering tot die tijd NIET definitief is. Enough for you?quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:47 schreef Viking84 het volgende:
[..]. Lekker makkelijk. Je weet het zelf zeker ook niet meer
nee, die nawijn was juist heel slecht. Gewoon gênant hoe hij schaamteloos de minister verdedigt terwijl ze geen poot heeft om op te staan.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:46 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat vond ik dus ook. Echt ieder gevoel voor rechtspraak was verdwenen en Rita werd zo aangepakt alsof het een middeleeuws heksenjacht was. Nawijn was de enige die kwam met stekende argumenten. De rest was allemaal bezig met Rita afbranden en Ayaan boven de wet te plaatsen.
Goed punt.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:47 schreef Scorpie het volgende:
Waarom zou Ayaan Hirsi Ali eigenlijk alsnog een paspoort moeten krijgen? Als Verdonk nu voldoende kan onderbouwen waarom ze die niet kan krijgen, dan heeft de Kamer toch weinig anders te doen dan dat advies te volgen? Of willen ze nu echt aparte regelgeving voor hun collega`s hebben?
Dat bedoel ikquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:44 schreef At_Fundum het volgende:
[..]
Ik mis alleen dat het Nederlanderschap wel met terugwerkende kracht wordt ontnomen of eigenlijk beter gezegd wellicht nooit bestaan heeft. Eigenlijk is het maar de vraag of AHA de komende 6 weken Nederlandse is, maar dat blijkt pas over 6 weken.
Precies, alleen al door het zaaien van dit soort verwarring en gekonkel zou Verdonk af moeten tredenquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:43 schreef Viking84 het volgende:
Hoe kan ze nou Nederlandse zijn als ze het Nederlanderschap feitelijk nooit heeft verkregen?
Dus ze is nooit Nederlandse geweest, maar de komende 6 weken ineens wel?
quote:
Dat was ook nog wel een spannend stukje debat met Femke ja. Verdonk weigert de onderzoeksmemo's vertrouwelijk in te laten zien omdat dat vaker fout gaat (geen vertrouwen), daar draait ze zich uit door met een feitenrelaas te komen waarop de kamer moet vertrouwen, iets wat Femke en Maxime duidelijk niet deden. Bleef jammergenoeg toch een beetje hangen.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:41 schreef moussie het volgende:
wat ik mij dan afvraag .. waarom kan/mag de kamer de onderzoeksmemo's van dat onderzoek in 2002 niet inzien ..
Nee Nawijn was juist heel goed. Waar Verdonk zelf een hoop onzin verkondigde, vormde hij haar ruggegraat met intellectuele argumenten en durfde te zeggen dat de rest van de kamer behoorlijk hypocriet wasquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:48 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
nee, die nawijn was juist heel slecht. Gewoon gênant hoe hij schaamteloos de minister verdedigt terwijl ze geen poot heeft om op te staan.Sowieso heeft hij zich in het kabinet-Balkenende I niet echt een betrouwbaar politicus getoond.
![]()
Dat is ze wel; daar de constatering dat ze het niet is op dit moment nog een veronderstelling is die al dan niet over zes weken wordt onderschreven. Na die uiteindelijke onderschrijving wordt AHA eventueel met terugwerkende kracht geen Nederlander wat haar op dit moment ook geen Nederlander maakt. (Het tijdreis paradox in onze eigen 2e kamer; kewl)quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:47 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja, ik weet dat Verdonk later ineens zei dat Hirshi Ali wél Nederlandse is, maar dat is ze gewoon niet.
Nee hoor. Verdonk had ook kunnen zeggen tegen Nawijn er valt niets te onderzoeken.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:47 schreef doesss het volgende:
[..]
Nee, Zembla het NOS Journaal nova en twee vandaag bepalen in dit geval de politieke agenda.
da's niet echt duidelijk, volgens mij zei Verdonk de laatste keer dat ze erover sprak dat Ayaan nog Nederlandse is. Maar aan de andere kant heeft ze dus nooit een geldig paspoort gehad volgens haar.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:48 schreef Slayage het volgende:
[..]
![]()
Is Ayaan nu wel of geen Nederlandse, want aan het beging van de dag was ze dat niet meer en in avond wel toch?
Ja, maar jij had het over de SOAP marathon uitzending van gisteren....quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:47 schreef doesss het volgende:
[..]
Nee, Zembla het NOS Journaal nova en twee vandaag bepalen in dit geval de politieke agenda.
quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:48 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Precies, alleen al door het zaaien van dit soort verwarring en gekonkel zou Verdonk af moeten treden![]()
En wie bepaalt dan welke onderwerpen de moeite zijn om dieper op in te gaan.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:47 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat is zeker wenselijk, aangezien de media vaak dieper in willen gaan op onderwerpen dan onze ministers en vertegenwoordigers in eerste instantie willen doen. Vaak komt het ook voor dat zaken die de politiek het liefst niet besproken ziet op de politieke agenda komen door de media. In elk eerstejaars boek over politicologie staat denk ik een stuk over de invloed van de media.
er wordt vooralsnog aangenomen dat ze nooit nederlandse geworden isquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:48 schreef Slayage het volgende:
[..]
![]()
Is Ayaan nu wel of geen Nederlandse, want aan het beging van de dag was ze dat niet meer en in avond wel toch?
Ik zal het nog één keer uitleggen. Verdonk heeft geconstateerd dat AHA 'vooralsnog' moet worden beschouwd als iemand die geen Nederlandse is. Dat 'vooralsnog' (waarvan ze anderen verwijt dat ze erover vallen, maar dat zij heel makkelijk gebruikt als anker voor haar verdediging) slaat op het feit dat pas over 6 weken definitief duidelijk is hoe het zit. TOT die tijd is AHA gewoon nog Nederlandse.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:48 schreef Slayage het volgende:
[..]
![]()
Tsja. Je kunt het debat volgen of niet volgen...quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:46 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat vond ik dus ook. Echt ieder gevoel voor rechtspraak was verdwenen en Rita werd zo aangepakt alsof het een middeleeuws heksenjacht was. Nawijn was de enige die kwam met stekende argumenten. De rest was allemaal bezig met Rita afbranden en Ayaan boven de wet te plaatsen.
Ja die man ging echt inhoudelijk op de zaak in waar de rest de show probeerde te stelen met argumenten als we weten wie ayaan is.. krijg je een dikke nek van.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:49 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nee Nawijn was juist heel goed. Waar Verdonk zelf een hoop onzin verkondigde, vormde hij haar ruggegraat met intellectuele argumenten en durfde te zeggen dat de rest van de kamer behoorlijk hypocriet was
De interpretatie van mijn posts is geheel voor jouw rekening.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:50 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja, maar jij had het over de SOAP marathon uitzending van gisteren....
Ayaan heeft nog 6 weken het Nederlanderschap. Niet meer en niet minder.quote:
Ik zeg toch ook niet dat de media objectief is? Er zijn linkse en rechtse media en dat is prima. Zij stellen onderwerpen aan de kaak en die komen dan wel of niet op de politieke agenda. Dat is een ontwikkeling die al zo oud is als de weg naar Rome.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:50 schreef doesss het volgende:
[..]
En wie bepaalt dan welke onderwerpen de moeite zijn om dieper op in te gaan.
Ik zal je even van een illusie afhelpen, objectieve nieuwsgaring is van de vorige eeuw.![]()
Nou, ik zie het eerder andersom. Hirshi Magan heeft gelogen, dus ze is geen Nederlandse (het paspoort staat immers op naam van Hirshi Ali), en de komende weken moet blijken of ze dankzij de ruimte in de wet wellicht toch Nederlandse is. Of ze Nederlandse is of niet, dat zal dus helemaal liggen aan de ruimte die de wet biedt, maar bij een strikte toepassing van de wet, is ze geen Nederlandsequote:Op woensdag 17 mei 2006 11:50 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dat is ze wel; daar de constatering dat ze het niet is op dit moment nog een veronderstelling is die al dan niet over zes weken wordt onderschreven. Na die uiteindelijke onderschrijving wordt AHA eventueel met terugwerkende kracht geen Nederlander wat haar op dit moment ook geen Nederlander maakt. (Het tijdreis paradox in onze eigen 2e kamer; kewl)
Haar acceptatie als vluchteling is niet aanvechtbaar, ze is geaccepteerd met een A-verblijfstatus en wat dat betreft kan ze de normale weg tot het verkrijgen van de nederlandse nationaliteit bewandelen en dat is in zo'n geval voor bijna niemand een probleem, het duurt alleen altijd een paar jaar.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:47 schreef Scorpie het volgende:
Waarom zou Ayaan Hirsi Ali eigenlijk alsnog een paspoort moeten krijgen? Als Verdonk nu voldoende kan onderbouwen waarom ze die niet kan krijgen, dan heeft de Kamer toch weinig anders te doen dan dat advies te volgen? Of willen ze nu echt aparte regelgeving voor hun collega`s hebben?
Ga jij dat aan Verdonk vertellenquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:53 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nou, ik zie het eerder andersom. Hirshi Magan heeft gelogen, dus ze is geen Nederlandse (het paspoort staat immers op naam van Hirshi Ali), en de komende weken moet blijken of ze dankzij de ruimte in de wet wellicht toch Nederlandse is. Of ze Nederlandse is of niet, dat zal dus helemaal liggen aan de ruimte die de wet biedt, maar bij een strikte toepassing van de wet, is ze geen Nederlandse
Zelfs dan niet. Althans niet noodzakelijkerwijs.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:44 schreef At_Fundum het volgende:
[..]
Wat vooral genant was van Nawijn was dat-ie wel de tijd had om tussen de bedrijven door met z'n mediageile kop naar hilversum te crossen voor een interview bij NOVA.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:48 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
nee, die nawijn was juist heel slecht. Gewoon gênant hoe hij schaamteloos de minister verdedigt terwijl ze geen poot heeft om op te staan.Sowieso heeft hij zich in het kabinet-Balkenende I niet echt een betrouwbaar politicus getoond.
![]()
Maar de hele zaak draaide om Artikel 14 en die laat geen ruimte voor Verdonk om de wet niet na te leven. Ik heb na 30 dezelfde vragen inderdaad de TV uitgezet en het debat niet meer gevolgd omdat het een herhaling was.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:51 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Tsja. Je kunt het debat volgen of niet volgen...
Er waren andere mogelijkheden wat Verdonk zou kunnen doen binnen de wet.
Maar asielbeleid is gewoon een moeilijk punt. Natuurlijk kun je niet elke zaak individueel behandelen als kamer. Dat kan pas als de minister direct iets verkeerd doet, zoals met AHA.
Ook om de homo's en de scholier (naam kwijt) is een debat geweeest omdat de IND iets verkeerd deed (verdonk in feite niet, ze is alleen verantwoordelijk voor de IND)
quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:52 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ayaan heeft nog 6 weken het Nederlanderschap. Niet meer en niet minder.
V.
Nawijn lijkt op een poef.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:54 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat vooral genant was van Nawijn was dat-ie wel de tijd had om tussen de bedrijven door met z'n mediageile kop naar hilversum te crossen voor een interview bij NOVA.![]()
Is er verkeerd gehandeld dan??? Sterker nog als al die politici wisten van de leugens van Hirsi Ali dan hadden ze dat ivm hun ambtseed moeten melden en dat hebben ze nagelaten. Dan kun je eigenlijk meteen die politici gaan vervolgen voor het achterhouden van belangrijke informatie en het schenden van de eed.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:51 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Tsja. Je kunt het debat volgen of niet volgen...
Er waren andere mogelijkheden wat Verdonk zou kunnen doen binnen de wet.
Maar asielbeleid is gewoon een moeilijk punt. Natuurlijk kun je niet elke zaak individueel behandelen als kamer. Dat kan pas als de minister direct iets verkeerd doet, zoals met AHA.
Ook om de homo's en de scholier (naam kwijt) is een debat geweeest omdat de IND iets verkeerd deed (verdonk in feite niet, ze is alleen verantwoordelijk voor de IND)
Gisteren zei ze wel als antwoord op de vraag is Ayaan nu wel of geen Nederalndse, gewoon wel.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:51 schreef moussie het volgende:
[..]
er wordt vooralsnog aangenomen dat ze nooit nederlandse geworden is
Wanneer was de verkiezing van de lijsttrekker van de VVD ook alweer?quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:51 schreef Verbal het volgende:
Dus.... vanwaar de haast vanwege politieke implicaties die pas over 6 weken kúnnen gaan spelen?
V.
Als jij het geen probleem vindt om in een Mediacratie te leven is dat jouw keuze.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:53 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niet dat de media objectief is? Er zijn linkse en rechtse media en dat is prima. Zij stellen onderwerpen aan de kaak en die komen dan wel of niet op de politieke agenda. Dat is een ontwikkeling die al zo oud is als de weg naar Rome.
Leg eens uitquote:
Verdonk is simpel weg veel te snel gekomen met haar conclusie. Als dit het enige zou zijn wat ze had kunnen doen: okey, maar dat was het dus blijkbaar niet.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:55 schreef erikh het volgende:
[..]
Is er verkeerd gehandeld dan??? Sterker nog als al die politici wisten van de leugens van Hirsi Ali dan hadden ze dat ivm hun ambtseed moeten melden en dat hebben ze nagelaten. Dan kun je eigenlijk meteen die politici gaan vervolgen voor het achterhouden van belangrijke informatie en het schenden van de eed.
Verdonk heeft toch niets verkeerd gedaan? Wat heeft ze dan verkeerd gedaan, ik zag in dat debat alleen dat ze op de man werd aangevallen en heb echt geen enkel inhoudelijk argument gehoord behalve het menselijke aspect maar dat is geen rechtsgeldig argument maar een kwestie van ethiek.
Verdonk zat in de uitzonderlijke positie dat ze gewoon niks goed kon doen en ik vind het ronduit belachlijk hoe de hele kamer hiermee omgaat.
Nu hecht je ineens wél aan de woorden van Verdonk? Omdat Verdonk zegt dat Ayaan Nederlandse is, is ze dat? Het is toch zo duidelijk dat dat een wanhoopsgreep was en dat Verdonk verstrikt raakte in haar eigen verhaal?quote:
V. vergeet je niet het 2e deel van de motie, een vernieuwd verzoek zal Verdonk met grote spoed behandelen, dus ik denk dat de kans er nog is dat AHA in de toekomst (weer) nederlandse wordtquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:52 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ayaan heeft nog 6 weken het Nederlanderschap. Niet meer en niet minder.
V.
En dat is pas over 6 weken definitief duidelijkquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:54 schreef Viking84 het volgende:
[..], niet als ze nooit Nederlandse is geweest.
Voor mij niet, voor jou blijkbaar is het wat ingewikkelder om rond te krijgen in je hoofd.quote:Moeilijk hè?
Volgens de wet toch wel maar opeens vinden de andere kamerleden dat niet omdat het om een collega gaat.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:57 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Verdonk is simpel weg veel te snel gekomen met haar conclusie. Als dit het enige zou zijn wat ze had kunnen doen: okey, maar dat was het dus blijkbaar niet.
Ik denk niet dat ze dat nog wil. Ze zal heus wel overleg hebben gehad met Verdonk hierover. Ayaan wil naar Amerika en ik gok dat ze liever Amerikaanse wordt.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:57 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
V. vergeet je niet het 2e deel van de motie, een vernieuwd verzoek zal Verdonk met grote spoed behandelen, dus ik denk dat de kans er nog is dat AHA in de toekomst (weer) nederlandse wordt![]()
en weer iemand die het snapt! We komen steeds verderquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:55 schreef erikh het volgende:
[..]
Is er verkeerd gehandeld dan??? Sterker nog als al die politici wisten van de leugens van Hirsi Ali dan hadden ze dat ivm hun ambtseed moeten melden en dat hebben ze nagelaten. Dan kun je eigenlijk meteen die politici gaan vervolgen voor het achterhouden van belangrijke informatie en het schenden van de eed.
Verdonk heeft toch niets verkeerd gedaan? Wat heeft ze dan verkeerd gedaan, ik zag in dat debat alleen dat ze op de man werd aangevallen en heb echt geen enkel inhoudelijk argument gehoord behalve het menselijke aspect maar dat is geen rechtsgeldig argument maar een kwestie van ethiek.
Verdonk zat in de uitzonderlijke positie dat ze gewoon niks goed kon doen en ik vind het ronduit belachlijk hoe de hele kamer hiermee omgaat.
Nee, ik hecht aan de wet. Als Verdonk die nu ook nog een beetje reëel had toegepast was dit hele gezeik niet nodig geweest.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nu hecht je ineens wél aan de woorden van Verdonk?
Hoezo linkse oppositie als de moties vanuit de regerings partijen zijn gekomen? Beetje biased?quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
en weer iemand die het snapt! We komen steeds verder
De rest van de kamer heeft de kop in het zand gestoken en hoopte dat er nooit onderzoek zou komen naar het nederlanderschap van Ayaan, en nu dat er wel komt (en terecht!) is Verdonk ineens de grote boosdoener. Ach, come on.
De linkse oppositie wil gewoon haar gram halen tav het vreemdelingenbeleid van Verdonk.
Nogmaals, op welke gronden zal zij nu wel Nederlandse mogen worden?quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:57 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
V. vergeet je niet het 2e deel van de motie, een vernieuwd verzoek zal Verdonk met grote spoed behandelen, dus ik denk dat de kans er nog is dat AHA in de toekomst (weer) nederlandse wordt![]()
Ik gok dat AHA nationaliteiten spaart, dus liefst zoveel mogelijkquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze dat nog wil. Ze zal heus wel overleg hebben gehad met Verdonk hierover. Ayaan wil naar Amerika en ik gok dat ze liever Amerikaanse wordt.
Het gaat niet zozeer om de wet, maar om het recht. Niet de wet, maar het recht bepaalt immers dat een besluit waarin de persoonsgegevens niet overeenstemmen met de identiteit van de geadresseerde, onvoldoende bepaalbaar is en daarom geen rechtsgevolg heeft (dus een waardeloos vodje papier oplevert). De Hoge Raad heeft dat in november 2005 bevestigt.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:53 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nou, ik zie het eerder andersom. Hirshi Magan heeft gelogen, dus ze is geen Nederlandse (het paspoort staat immers op naam van Hirshi Ali), en de komende weken moet blijken of ze dankzij de ruimte in de wet wellicht toch Nederlandse is. Of ze Nederlandse is of niet, dat zal dus helemaal liggen aan de ruimte die de wet biedt, maar bij een strikte toepassing van de wet, is ze geen Nederlandse
quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
De linkse oppositie wil gewoon haar gram halen tav het vreemdelingenbeleid van Verdonk.
Precies. Ze hadden gehoopt dat er voor Ayaan een uitzondering zou zijn gemaakt, dan konden ze in andere gevallen daarop beroepen. Helaas voor hen, heeft Rita ruggegraat.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
en weer iemand die het snapt! We komen steeds verder
De rest van de kamer heeft de kop in het zand gestoken en hoopte dat er nooit onderzoek zou komen naar het nederlanderschap van Ayaan, en nu dat er wel komt (en terecht!) is Verdonk ineens de grote boosdoener. Ach, come on.
Geldige A-status (leugens daarover zijn verjaard) en haar langdurige verblijf in Nederland.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nogmaals, op welke gronden zal zij nu wel Nederlandse mogen worden?
Nee, de kamerleden wilden dat er dezelfde zorgvuldigheid was betracht als bij andere mensen in dergelijke gevallen. En daar hoort dus niet bij binnen twee dagen met een onafgerond en rammelend onderzoek proberen punten te scoren bij degenen die jou kunnen kiezen als lijsttrekker.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:58 schreef erikh het volgende:
[..]
Volgens de wet toch wel maar opeens vinden de andere kamerleden dat niet omdat het om een collega gaat.
Rita is ook geen politicus, Rita is echt consequent en dat kan ik zeker van Halsema niet zeggen, maar zo'n beetje alle grote partijen lieten gisteren even hun ware hypocriete aard zien.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies. Ze hadden gehoopt dat er voor Ayaan een uitzondering zou zijn gemaakt, dan konden ze in andere gevallen daarop beroepen. Helaas voor hen, heeft Rita ruggegraat.
Ze voldoet aan alle eisen die de IND stelt.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nogmaals, op welke gronden zal zij nu wel Nederlandse mogen worden?
quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:00 schreef Argento het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om de wet, maar om het recht. Niet de wet, maar het recht bepaalt immers dat een besluit waarin de persoonsgegevens niet overeenstemmen met de identiteit van de geadresseerde, onvoldoende bepaalbaar is en daarom geen rechtsgevolg heeft (dus een waardeloos vodje papier oplevert). De Hoge Raad heeft dat in november 2005 bevestigt.
Overigens is dat een bevestiging van beleid van de IND. De IND ging er altijd al vanuit dat in dat geval geen sprake is van naturalisatie. In de zaak waarin de Hoge Raad zich heeft uitgesproken, had de IND de betreffende persoon immers al in 2003 aangeschreven met het bericht van deze strekking.
Slechts bijzondere omstandigheden kunnen er toe leiden dat het betreffende besluit, ondanks de discrepantie tussen persoonsgegevens in het besluit en de identiteit van de geadresseerde, toch rechtsgevolg heeft. Of die omstandigheden bestaan, moet nader onderzocht worden. Dat gaat Verdonk ook doen en in dat kader heeft zij Ayaan gevraagd om binnen zes weken met nadere informatie te komen.
Verdonk heeft ook niet geconstateerd DAT Ayaan geen Nederlandse is, zij heeft slechts geconstateerd dat gevaar dreigt op grond van voornoemd arrest van de Hoge Raad. Dat is een terechte constatering en het is terecht dat ze Ayaan daarover informeert en daarbij in de gelegenheid stelt op deze constatering te reageren.
quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies. Ze hadden gehoopt dat er voor Ayaan een uitzondering zou zijn gemaakt, dan konden ze in andere gevallen daarop beroepen. Helaas voor hen, heeft Rita ruggegraat.
Precies. En om die reden IS AHA dan ook iig nog 6 weken Nederlandse. En het informeren van AHA is ook niet waar de pijn zit. Het is de gretigheid waarmee het ook naar buiten werd gebracht.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:00 schreef Argento het volgende:
Verdonk heeft ook niet geconstateerd DAT Ayaan geen Nederlandse is, zij heeft slechts geconstateerd dat gevaar dreigt op grond van voornoemd arrest van de Hoge Raad. Dat is een terechte constatering en het is terecht dat ze Ayaan daarover informeert en daarbij in de gelegenheid stelt op deze constatering te reageren.
Je zegt dat Verdonk heeft gelogen?quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:40 schreef doesss het volgende:
14 jaar waren deze feiten algemeen bekend.
Exact. Het onderzoek was niet afgerond en Verdonk heeft tot op heden niet formeel c.q. definitief uitgesproken dat Ayaan geen Nederlandse is. Zij heeft Ayaan terecht gewezen op de mogelijkheid dat haar Nederlanderschap nooit tot stand is gekomen en zij heeft Ayaan in de gelegenheid gesteld daarop te reageren.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:02 schreef Verbal het volgende:
[..]
Nee, de kamerleden wilden dat er dezelfde zorgvuldigheid was betracht als bij andere mensen in dergelijke gevallen. En daar hoort dus niet bij binnen twee dagen met een onafgerond en rammelend onderzoek proberen punten te scoren bij degenen die jou kunnen kiezen als lijsttrekker.
V.
Volledig eens.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:02 schreef erikh het volgende:
[..]
Rita is ook geen politicus, Rita is echt consequent en dat kan ik zeker van Halsema niet zeggen, maar zo'n beetje alle grote partijen lieten gisteren even hun ware hypocriete aard zien.
Maar als Verdonk er al langer van wist (zie: telefoontje tijdens Taida-zaak), dan duurde het toch langer dan 2 dagen?quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:02 schreef Verbal het volgende:
[..]
Nee, de kamerleden wilden dat er dezelfde zorgvuldigheid was betracht als bij andere mensen in dergelijke gevallen. En daar hoort dus niet bij binnen twee dagen met een onafgerond en rammelend onderzoek proberen punten te scoren bij degenen die jou kunnen kiezen als lijsttrekker.
V.
Nee hoor, ik ben niet biased. Ik heb het niet over de moties, maar over het gebash en dat kwam vooral van Femke Halsema en Lousewies vd Laan.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:00 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Hoezo linkse oppositie als de moties vanuit de regerings partijen zijn gekomen? Beetje biased?
Nee, ze heeft niet geconstateerd "dat er gevaar dreigt", ze heeft geconstateerd dat Ayaan geen rechtmatig Nederlands paspoort heeft. En da's te vroeg geroepen, waarschijnlijk omdat ze graag daadkrachtig wil overkomen in een verkiezingsstrijd.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:00 schreef Argento het volgende:
Inderdaad. Als rechts de afgelopen jaren ergens bedreven in is geraakt, is het wel om al hun problemen af te wenden op links. Meestal door hele simpele en trieste argumenten als: alle media is links, bos is een lul, marijnissen is een sukkel, links zijn communisten en nog meer blablablaquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:03 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
![]()
Nee jullie snappen het niet. de VVD heeft ZELF dit asielbeleid ingesteld en een kamerlid van hun is daar ZELF het slachtoffer van en nu hebben de regeringspartijen ZELF daar problemen mee.
Dit heeft dus niets, maar dan ook echt helemaal niets, met "de linkse kerk" te maken, hoewel ik snap dat rechtse mensen iedere kans aangrijpen om bakken stront over links uit te gooien zoals ze al jaren doen.
Oh nu snap ik het de rest van de kamer wou van hirsi ali af en hoopte dat ze op deze manier er niet achter zou komen dat ze 6 weken had voor het onderzoek zodat ze ook geen bezwaar meer in zou kunnen dienen maar Verdonk heeft de wet gevolgd en nu kan Hirsi ali (of magan) in beroep gaan en dat wou de rest niet.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Exact. Het onderzoek was niet afgerond en Verdonk heeft tot op heden niet formeel c.q. definitief uitgesproken dat Ayaan geen Nederlandse is. Zij heeft Ayaan terecht gewezen op de mogelijkheid dat haar Nederlanderschap nooit tot stand is gekomen en zij heeft Ayaan in de gelegenheid gesteld daarop te reageren.
Tuurlijk.quote:
Dit asielbeleid is enkele jaren terug door de PVDA bedacht. Rita voert het gewoon consequent uit.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:03 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
![]()
Nee jullie snappen het niet. de VVD heeft ZELF dit asielbeleid ingesteld en een kamerlid van hun is daar ZELF het slachtoffer van en nu hebben de regeringspartijen ZELF daar problemen mee.
Daarom herhaalt ze steeds: "Ik doe helemaal niks, ik constateer alleen maar."quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Exact. Het onderzoek was niet afgerond en Verdonk heeft tot op heden niet formeel c.q. definitief uitgesproken dat Ayaan geen Nederlandse is. Zij heeft Ayaan terecht gewezen op de mogelijkheid dat haar Nederlanderschap nooit tot stand is gekomen en zij heeft Ayaan in de gelegenheid gesteld daarop te reageren.
Was inderdaad hilarisch..quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:55 schreef weathergirl het volgende:
Ik moet toch wel zeggen dat ik me heb verbaasd dat een debat over één persoon zo lang kan duren. Het is nogal hypocriet. Geen individuele zaken behandelen, behalve als het een collega / parlementsllid is. Want dan moet ineens alles van stal.
En ondertussen liggen er mensen in verpleeghuizen te creperen, is er armoede, zijn kinderen te dik en tegelijkertijd ondervoed (qua voedingsstoffen), en is er veel andere ellende.
En als daar zulke fouten inzitten dan is het aan de regering en de 2e kamer omdeze recht te zetten, niet om de verantwoordelijke minister te gaan lopen bashenquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit asielbeleid is enkele jaren terug door de PVDA bedacht. Rita voert het gewoon consequent uit.
Kun je dat laatste uitleggen?quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:02 schreef erikh het volgende:
[..]
Rita is ook geen politicus, Rita is echt consequent en dat kan ik zeker van Halsema niet zeggen, maar zo'n beetje alle grote partijen lieten gisteren even hun ware hypocriete aard zien.
Nee, want Verdonk zei vrijdag dat AHA niets te vrezen had, en ik meen dat zaterdag het onderzoek in gang werd gezet. Daarnaast stelt Verdonk tot donderdagavond van niets te hebben geweten.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:04 schreef MrBean het volgende:
[..]
Maar als Verdonk er al langer van wist (zie: telefoontje tijdens Taida-zaak), dan duurde het toch langer dan 2 dagen?
Ja jottem, een robot als lijsttrekker. Daar zitten ze op te wachtenquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:06 schreef MrBean het volgende:
[..]
Daarom herhaalt ze steeds: "Ik doe helemaal niks, ik constateer alleen maar."
Goede instelling.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:04 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben niet biased. Ik heb het niet over de moties, maar over het gebash en dat kwam vooral van Femke Halsema en Lousewies vd Laan.
Overigens ben ik links, maar dat laat onverlet dat ik iedereen, behalve Verdonk en Nawijn, behoorlijk hypocriet vind in deze zaak.
Ze zou mee moeten doen met "wie ben ik "quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:07 schreef BansheeBoy het volgende:
Magan is een traditionele leugenares, ze zou eigenlijk Pinoccio moeten heten:
De onbetrouwbare Magan, bekend als Hirsi "Pinoccio"²
Heb je gisteren nog gezien dat Halsema nota bene specifiek door Hirsi Ali tijdens haar persconferentie genoemd en bedankt werd? Als je iemand in deze kwestie volgens mij in ieder geval niet kan beschuldigen van het hebben van een verborgen agenda dan is het Halsema wel. Ze is ook gewoon consequent, omdat zij en haar partij het eerder ook voor soortgelijke gevallen opgenomen hebben.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:55 schreef Gia het volgende:
Ik had gisteren bij het debat, vooral bij Femke, heel sterk het gevoel dat men liever had gehad dat Rita WEL een uitzondering had gemaakt voor Ayaan, want dan had men haar aan kunnen vallen over haar hardheid in het geval van Pasic. Goddank hield Rita voet bij stuk.
Dit dwong de kamer tot een andere aanval. Nu ging men het maar fel opnemen voor Ayaan, omdat, zoals Femke in haar betoog duidelijk maakte, deze uitspraak riskant was voor velen anderen die ook gelogen hebben. Het is Femke dus alleen maar daar om te doen.
-knip-
Nee, Verdonk is in mijn achting gestegen en Femke is nog verder gezakt.
Ayaan is voorlopig inderdaad Nederlandse, maar Verdonk heeft ook niet beweerd dat Ayaan nooit Nederlandse is geweest. Zij heeft Ayaan slechts gewezen op de mogelijkheid dat dat zo is en heeft Ayaan vervolgens in de gelegenheid zich, in het kader van nader onderzoek, hierover uit te laten.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:03 schreef Verbal het volgende:
[..]
Precies. En om die reden IS AHA dan ook iig nog 6 weken Nederlandse. En het informeren van AHA is ook niet waar de pijn zit. Het is de gretigheid waarmee het ook naar buiten werd gebracht.
V.
Als Rita in deze Ayaan gespaard had, dan had het debat daarover gegaan.quote:
Nee, Ayaan kan nergens tegen in beroep gaan, want er ligt in het geheel geen besluit.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:05 schreef erikh het volgende:
[..]
Oh nu snap ik het de rest van de kamer wou van hirsi ali af en hoopte dat ze op deze manier er niet achter zou komen dat ze 6 weken had voor het onderzoek zodat ze ook geen bezwaar meer in zou kunnen dienen maar Verdonk heeft de wet gevolgd en nu kan Hirsi ali (of magan) in beroep gaan en dat wou de rest niet.
Dat heb je met heiligen, die kunnen nooit fouten makenquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:07 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
In 10 uur volledig 180 graden draaien wordt consequent genoemd?
Hoezo?quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:07 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Het ging me voornamelijk om het punt dat alle partijen zich van hun hypocrietste kant lieten zien tijdens het debat.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:07 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Dat betwist ik toch nergensquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:08 schreef Argento het volgende:
[..]
Ayaan is voorlopig inderdaad Nederlandse, maar Verdonk heeft ook niet beweerd dat Ayaan nooit Nederlandse is geweest. Zij heeft Ayaan slechts gewezen op de mogelijkheid dat dat zo is en heeft Ayaan vervolgens in de gelegenheid zich, in het kader van nader onderzoek, hierover uit te laten.
Tuurlijk asielbeleid hapert wat aan, is niet perfect, is ook logisch het is door mensen bedacht en wij zijn nou eenmaal niet perfect. Echter wordt verdonk hier persoonlijk op aangesproken terwijl het beleid dus gewoon niet goed is, hetzelfde beleid wat Cohen toen opgesteld heeft. Verdonk is zo consequent als maar zijn kan, de rest van de partijen morren af en toe wat maar voor de rest neit echt problemen, dan heb je een taida pasic en een Kalou die in de media komen, taida mag in ieder geval van de linkse partijen blijven maar Kalou tja die krijgt eigenlijk maar weinig steun. Taida heeft gelogen en Kalou wou versneld nederlander worden. Beiden worden door Verdonk naar mijn mening volkomen terecht in het ongelijk gesteld. Nu betreft het opeens een collega en is verdonk consequent en de hele kamer valt opeens over haar heen, zelfs haar eigen partij. Als ze dit soort kwesties zo erg vonden waar waren ze dan met name bij taida pasic en bij Kalou. Dit is niks anders dan ordinaire vriendjespolitiekquote:
Klinkt een beetje fout datquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:40 schreef Viking84 het volgende:
...
Hirshi Ali heeft gelogen en leugenaars moeten het land uit, kamerlid of niet, en beter vroeg dan laat.
...
Maar haar thuisland is veilig ....quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze voldoet aan alle eisen die de IND stelt.
Ze is langer dan 5 jaar legaal in Nederland (verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd)
Ze spreekt de taal en is goed ingeburgerd.
het was in ieder geval sarcastisch bedoeld maar bedankt voor je nadere uitlegquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:10 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, Ayaan kan nergens tegen in beroep gaan, want er ligt in het geheel geen besluit.
Omdat het (ik dacht dat Lousewies hier op wees) nogal wat staatsrechtelijke consequenties kan hebben als er 3,5 jaar een illegaal in de kamer heeft gezetenquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom 8 uur debatteren over een individuele kwestie van een collega?
quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:10 schreef Nielsch het volgende:
Ik word er moe van. Ik ga GTST kijken.
Dei leugens zijn nu eenmaal verjaard om daar iets tegen te ondernemen.quote:
Ow ja, en dan is een minister die 180 gedraaid is opeens wel consequentquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:10 schreef doesss het volgende:
[..]
Het ging me voornamelijk om het punt dat alle partijen zich van hun hypocrietste kant lieten zien tijdens het debat.
Ze heeft alleen toegezegd de motie te zullen onderzoeken, anders was ze waarschijnlijk zelfs afgezet via een motie van wantrouwen, gisteren was Rita bashen terwijl het ayaan bashen had moeten zijn.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:12 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ow ja, en dan is een minister die 180 gedraaid is opeens wel consequent![]()
en jij kent het woord 'ruggegraat' zeker niet. Troost je: je bent niet de enige hierquote:
Daar gaf ze in het debat een geheel eigen draai aan. Het onderzoek naar de naturalisatie was vrijdagochtend al gestart. De opmerking dat Hirsi Ali 'niets te vrezen' had, had te maken met de vraag of ze wellicht kon worden uitgezet. Niet dat de journalist het volgens mij op die manier vroeg, maar zo vatte Verdonk het in ieder geval op (volgens eigen zeggen).quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:06 schreef Verbal het volgende:
[..]
Nee, want Verdonk zei vrijdag dat AHA niets te vrezen had, en ik meen dat zaterdag het onderzoek in gang werd gezet. Daarnaast stelt Verdonk tot donderdagavond van niets te hebben geweten.
Nou dat niet.. Ik vind ook dat ze niet terug gestuurd moet worden omdat je dan haar doodsvonnis tekent.quote:
Ja, maar wat moest ze dan zeggen tegen de pers ivm de Zembla-uitzending?quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:10 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dat betwist ik toch nergens
Alleen had ze AHA ook kunnen informeren -zoals te doen gebruikelijk- zonder het wereldkundig te maken. Dat is mijn punt. Ik ben helemaal niet tegen een onderzoek of tegen de procedure die AHA dient te volgen.
V.
Man, het lijkt wel alsof we hier ons eigen debat horen, steeds dezelfde onzinnige vragen waarop al lang antwoorden zijn gegeven.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:12 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Heel veel mensen wisten dit niet. Volgens Hirsi Ali hadden ze wel contact tijdens de situatie rondom Taida en zou ze hebben opgebiecht niet geheel de waarheid hebben verteld. Maar leugens zijn niet per definitie een reden tot een dergelijke 'constatering', dus dat ze destijds niet kon overzien wat de gevolgen daarvan waren en ook geen verhoor heeft gehouden is een mogelijkheid. Ze heeft wel alle schijn tegen, maar zeker van mensen die Verdonk nu steunen zou je verwachten dat ze de voordeel van de twijfel krijgt. Aan de andere kant, als je daadwerkelijk vindt dat ze liegt, dan moet je ook B durven zeggen, namelijk het opstappen van een bewust liegende minister.quote:
Verdonk is niet 180 graden gedraaid. Ze heeft alleen toegezegd er nog eens naar te zullen kijken. Pas als ze haar beslissing intrekt, kun je zeggen dat de 180 graden gedraaid isquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:12 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ze heeft dus al die tijd in Kenya gewoon en in Kenya is het veilig.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:13 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nou dat niet.. Ik vind ook dat ze niet terug gestuurd moet worden omdat je dan haar doodsvonnis tekent.
Ja, misschien, maar daar mocht het debat niet over gaan. Dat zou betrokken moeten worden in het 6 weken-onderzoek.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:11 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Omdat het (ik dacht dat Lousewies hier op wees) nogal wat staatsrechtelijke consequenties kan hebben als er 3,5 jaar een illegaal in de kamer heeft gezeten![]()
Helemaal niet maatje.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:12 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Hoezo? Volgens mij zijn juist de regeringspartijen vrij hypocriet, en niet de partijen die consequent een redelijker toepassing van de regels voorstaan.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:10 schreef doesss het volgende:
[..]
Het ging me voornamelijk om het punt dat alle partijen zich van hun hypocrietste kant lieten zien tijdens het debat.
Afshin als ie zo heetquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:13 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Daar gaf ze in het debat een geheel eigen draai aan. Het onderzoek naar de naturalisatie was vrijdagochtend al gestart. De opmerking dat Hirsi Ali 'niets te vrezen' had, had te maken met de vraag of ze wellicht kon worden uitgezet. Niet dat de journalist het volgens mij op die manier vroeg, maar zo vatte Verdonk het in ieder geval op (volgens eigen zeggen).
Niet erg geloofwaardig, maar ze komt ermee weg. Ben wel benieuwd naar de acties van Afshin Ellian en Leon de Winter, die liepen toch tot voor kort met Verdonk weg. Afgelopen week was nota bene Zembla nog de grote boosdoener volgens De WInter, maar kennelijk zijn inmiddels ook bij hem de schellen van de ogen gevallen.
Dit heeft volgens mij weinig met hypocretie te maken, maar dit terzijde.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Als Rita in deze Ayaan gespaard had, dan had het debat daarover gegaan.
Waarom wel zo'n harde maatregel in het geval van Pasic en dan soft zijn als het om een collega gaat.
Wat Rita ook besloten had (of geconstateerd): het was nooit goed geweest.
ze is wel 180 graden gedraaid omdat ze eerst zei dat het onmogelijk was om er nog eens naar te kijken. Het debat eindigt met een motie die haar dwingt om het opnieuw te bekijken.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:14 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Verdonk is niet 180 graden gedraaid. Ze heeft alleen toegezegd er nog eens naar te zullen kijken. Pas als ze haar beslissing intrekt, kun je zeggen dat de 180 graden gedraaid is
Niet na haar uitspraken over de Islam. Ik vind dat er nog steeds genoeg gekken rond lopen die haar daarom al haar nek om willen draaien.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:14 schreef MrBean het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ze heeft dus al die tijd in Kenya gewoon en in Kenya is het veilig.
Kenia is niet haar thuisland.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:14 schreef MrBean het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ze heeft dus al die tijd in Kenya gewoon en in Kenya is het veilig.
'het onderzoek loopt en we hebben contact met mevrouw AHA. Over zes weken hoort u meer.'quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:13 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ja, maar wat moest ze dan zeggen tegen de pers ivm de Zembla-uitzending?
precies, dat was het enige juiste geweest.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:16 schreef Verbal het volgende:
[..]
'het onderzoek loopt en we hebben contact met mevrouw AHA. Oer zes weken hoort u meer.'
Ja, heel erg ingewikkeld.
V.
Hmmz, zou ze al gestemd hebben??quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:15 schreef Nielsch het volgende:
Neelie Smit Kroes heeft haar steun aan Rita Verdonk in de strijd om het lijsttrekkerschap van de VVD ingetrokken. Ze heeft gevraagd aan Rita om haar naam van haar website te halen. Ze steunt nu Mark Rutte, die volgens Kroes 'een zeer goede kandidaat is'.
wow da's verrassend nieuws.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:15 schreef Nielsch het volgende:
Neelie Smit Kroes heeft haar steun aan Rita Verdonk in de strijd om het lijsttrekkerschap van de VVD ingetrokken. Ze heeft gevraagd aan Rita om haar naam van haar website te halen. Ze steunt nu Mark Rutte, die volgens Kroes 'een zeer goede kandidaat is'.
Binnen een debat meerdere keren 180 graden draaien is op zijn minst een erg flexibele ruggegraat, maar troost je, je bent niet de enige die dat niet snaptquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:13 schreef Viking84 het volgende:
[..]
en jij kent het woord 'ruggegraat' zeker niet. Troost je: je bent niet de enige hier
Nee, ze kwam uit Duitslandquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:18 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ze kwam er vandaan toen ze in NL kwam.
quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:19 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Binnen een debat meerdere keren 180 graden draaien is op zijn minst een erg flexibele ruggegraat, maar troost je, je bent niet de enige die dat niet snapt
Dus het is alleen maar omdat Verdonk per ongeluk gezegd had dat AHA niets te vrezen had?quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:16 schreef Verbal het volgende:
[..]
'het onderzoek loopt en we hebben contact met mevrouw AHA. Over zes weken hoort u meer.'
Ja, heel erg ingewikkeld.
V.
Ehh, je zegt het zelf hoor:quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:14 schreef doesss het volgende:
[..]
Helemaal niet maatje.
Geen woorden in m'n mond leggen.
quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:04 schreef doesss het volgende:
---quote---
Op woensdag 17 mei 2006 12:02 schreef erikh het volgende:
[..]
---end quote---
Volledig eens.![]()
quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:07 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:10 schreef doesss het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:12 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:14 schreef doesss het volgende:
[..]
Helemaal niet maatje.
Geen woorden in m'n mond leggen.
Als je het wil weten, ik vond haar gister niet zo sterk uit de verf komen tijdens het debat.![]()
Laten we eerlijk zijn, hoeveel leugens om bestwil zullen er niet wekelijks door de kamer vliegen.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:13 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Heel veel mensen wisten dit niet. Volgens Hirsi Ali hadden ze wel contact tijdens de situatie rondom Taida en zou ze hebben opgebiecht niet geheel de waarheid hebben verteld. Maar leugens zijn niet per definitie een reden tot een dergelijke 'constatering', dus dat ze destijds niet kon overzien wat de gevolgen daarvan waren en ook geen verhoor heeft gehouden is een mogelijkheid. Ze heeft wel alle schijn tegen, maar zeker van mensen die Verdonk nu steunen zou je verwachten dat ze de voordeel van de twijfel krijgt. Aan de andere kant, als je daadwerkelijk vindt dat ze liegt, dan moet je ook B durven zeggen, namelijk het opstappen van een bewust liegende minister.
vind ik niet. De feiten liggen er zoals ze zijn. 2 jaar terug is dat Irakees gezin om dezelfde reden het Nederlanderschap ontvallen. De zaak is dus duidelijk. Men vraagt van Verdonk een uitspraak hierover en die heeft men gekregen. Dat men iets anders verwacht had, is wel duidelijk. Dan had men Verdonk aan kunnen vallen op vriendjespolitiek.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:15 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Dit heeft volgens mij weinig met hypocretie te maken, maar dit terzijde.
Dat het een lastig besluit is van hoe hier mee om te gaan, zal niemand ontkennen, maar Verdonk had iets meer na moeten denken over het zo snel naar buiten brengen van haar voorlopige conclusie.
Rita is een zinkende boot, Kroes een rat, en Rutte de droge, veilige wal?quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:15 schreef Nielsch het volgende:
Nou en, dan is het nog steeds niet haar thuisland.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:18 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ze kwam er vandaan toen ze in NL kwam.
*zucht*quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Nou en, dan is het nog steeds niet haar thuisland.
Die moet in de OP.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:22 schreef Asskicker14 het volgende:
Verdonk ''Ik hou van Ayaan''
[afbeelding]
quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:22 schreef Asskicker14 het volgende:
Verdonk ''Ik hou van Ayaan''
[afbeelding]
Nee.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:21 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ehh, je zegt het zelf hoor:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Uh, nee... het is dat Verdonk om 'onverklaarbare redenen' geen ruimte en tijd had om langer te wachten met dit bericht.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:20 schreef MrBean het volgende:
[..]
Dus het is alleen maar omdat Verdonk per ongeluk gezegd had dat AHA niets te vrezen had?
leugens en weglatingen.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:21 schreef doesss het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn, hoeveel leugens om bestwil zullen er niet wekelijks door de kamer vliegen.
Dat is ook een van de dingen die me het meeste tegenstaan van heel de politieke poppenkast.
Ik heb het idee dat ze allemaal oppertunisten worden zodra ze het pluche gezien hebben.
Zal wel iets in de lucht hangen daar.![]()
Zelfs al zou bij nader onderzoek blijken dat ze de naam Ali mag dragen, dan nog duidt een afwijkende geboortedatum een ander persoon aan.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:24 schreef Verbal het volgende:
[..]
Uh, nee... het is dat Verdonk om 'onverklaarbare redenen' geen ruimte en tijd had om langer te wachten met dit bericht.
Volgens mij vrij duidelijk om voor blinde kippen over te komen als iemand met een ruggengraat.
En getuige dit topic werkt het voor sommigen ook nog
V.
Bedoel je met ´bericht´ de openheid van zaken of de constatering dat Ayaan´s Nederlanderschap in gevaar zou kunnen zijn?quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:24 schreef Verbal het volgende:
[..]
Uh, nee... het is dat Verdonk om 'onverklaarbare redenen' geen ruimte en tijd had om langer te wachten met dit bericht.
Ja, maar dat zijn een hoop mensen heel snel uit het oog verlorenquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:08 schreef Argento het volgende:
Ayaan is voorlopig inderdaad Nederlandse, maar Verdonk heeft ook niet beweerd dat Ayaan nooit Nederlandse is geweest. Zij heeft Ayaan slechts gewezen op de mogelijkheid dat dat zo is en heeft Ayaan vervolgens in de gelegenheid zich, in het kader van nader onderzoek, hierover uit te laten.
Nou, vertel?quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:24 schreef MrBean het volgende:
Mensen moesten eens weten hoe vaak zulke foutjes wel eens gemaakt worden tijdens zaken van "normale" asielzoekers zonder een grote bek en sherrydrinkende VVD-moekes als vriendin.
quote:woensdag 17 mei 2006 uur.
Kroes trekt steun aan Verdonk in
ANP
BRUSSEL - Europees Commissaris Neelie Kroes steunt Rita Verdonk niet langer als kandidaat-lijsttrekker van de VVD, vanwege haar opstelling in de kwestie-Hirsi Ali. Dat heeft zij Verdonk woensdag schriftelijk laten weten.
‘Ik ging voor het vrouwenticket en wilde graag een vrouw als lijsttrekker hebben’, aldus Kroes. ‘Na de gebeurtenissen van de afgelopen dagen geniet zij niet langer mijn steun. Zoals de verantwoordelijkheid de afgelopen dagen is ingevuld, kan ik niet langer zeggen dat ik daar achter sta. Ik heb Rita ook gevraagd mijn naam van haar website te halen.’
Kroes geeft nu haar actieve steun aan Mark Rutte als kandidaat-lijsttrekker. ‘Mark is een hele goede kandidaat.’ Kroes was één van de drijvende krachten achter de overstap van Ayaan Hirsi Ali van de PvdA naar de VVD in 2002.
Voormalig VVD-leider Frits Bolkestein, die ook zijn steun voor Verdonk heeft uitgesproken, was woensdagochtend niet voor commentaar bereikbaar.
Dinsdag had al bijna de helft van de circa veertigduizend VVD-leden zijn stem uitgebracht in de lijssttrekkersverkiezing van hun partij. Zij hebben dus geen rekening kunnen houden met het Tweede-Kamerdebat met Verdonk over Hirsi Ali.
Toch wordt binnen de VVD niet overwogen de procedure voor de lijsttrekkersverkiezing te veranderen, zegt een woordvoerder. De leden kunnen nog tot 25 mei stemmen. Op 31 mei wordt de uitslag bekendgemaakt.
Omdat jij het belangrijk vindt, okay.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:24 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Okey? En nu?
Cursus lezen voor je?
Wat een paar ouwe koeien teweeg kan brengenquote:woensdag 17 mei 2006 uur.
Peiling Zembla: goede journalistiek of broddelwerk?
Maud Effting, Nathalie Huigsloot
Het tv-programma Zembla leek donderdag de aanval te openen op Hirsi Ali. Was het goede journalistiek of oud nieuws? ‘Weet je dat Zembla ook bezig was met haar besnijdenis?’
Frits Barend, presentator Villa BvD: ‘Zembla haalt ouwe koeien uit de sloot. Ik heb voor het eerst spijt dat ik geen uitzending heb vanavond. Ayaan heeft bij ons in 2002 allang verteld dat ze haar vluchtverhaal bij elkaar had gelogen. Ik heb er zes of zeven columns over geschreven. Eindredacteur Kees Driehuis zou de klasse moeten hebben toe te geven dat ze wel hebben gezocht, maar niets hebben gevonden. Weet je dat Zembla ook bezig is geweest met haar besnijdenis? Of die nu wel of niet in het ziekenhuis heeft plaatsgevonden. Hoe durven ze. Ik vind dat je dan een grens overgaat. Als De Telegraaf of Privé dit hadden gedaan, had iedereen hen met de grond gelijk gemaakt. Nu is het blijkbaar correcte journalistiek. Het heeft er veel van weg dat Ayaan wordt geslachtofferd.’
Felix Meurders, presentator De Leugen Regeert (VARA): ‘Waar gaat het over? Oh, nou, laat deze kelk maar aan mij voorbij gaan. Ik zit onder hoogspanning. Ik ga over één minuut de studio in. Ik moet echt weg nu...’
Peter R. de Vries, misdaadjournalist: ‘Ik heb de uitzending niet gezien, maar ik vind dat hier terecht aandacht aan is besteed. Het is heel arbitrair of iets oud nieuws is. Het heeft ermee te maken hoe het wordt gebracht en door wie. Als niemand over de volle breedte hier aandacht aan heeft besteed, is het nieuw.’
Henk Steenhuis, hoofdredacteur HP/De Tijd dat het vluchtverhaal van Hirsi Ali in 2002 optekende: ‘Hulde voor media die zich met onderzoeksjournalistiek bezighouden, maar als de feiten al bekend waren, vind ik het niet chic dit te brengen met een sensationeel sausje erover. Dat is demagogisch. Probeer dan feiten te vinden die nog onbekend zijn. Ik vind het overigens curieus dat dat de VARA dit doet. Die omroep heeft veertigduizend euro in die filmpjes over 26 duizend asielzoekers gestopt. Toen wij ontdekten dat een aantal verhalen totaal niet klopte, was de reactie van de VARA juist dat er onder zo’n grote groep asielzoekers altijd wel mensen waren die logen, en dat het hen vooral om het sociale onrecht ging.’
Frènk van der Linden, journalist Nieuwe Revu: ‘Ze hebben iets wat van zichzelf goed genoeg was met te veel bombarie gepresenteerd. Heb je een enorme scoop, nou, dan mag de fanfare worden uitgerukt. Maak je een mooie relevante round up, dan zou ik zeggen: ietsje kalmer aan. In dat opzicht is het hier verkeerd gelopen. Ik voel het ook wrikken bij die broer van Ayaan die zegt dat hem gegarandeerd is dat dit niet tegen haar wordt gebruikt. Ik voel dat daar iets niet lekker zit. Maar ik ben niet bij die onderhandelingen geweest. Als het om Ayaan Hirsi Ali gaat, zie je bij politici hetzelfde als bij de journalistiek: óf verguizing óf een klakkeloze omarming. Het lijkt net alsof mensen niet meer bij zinnen zijn als haar naam valt.’
Oscar van der Kroon, voormalig collega van regisseur Jos van Dongen, met wie hij de bouwfraude aan het licht bracht: ‘Hier ga ik niet op in. Het is hetzelfde als je van iemand van Ajax van twee jaar geleden vraagt: wat vind je van het Ajax van nu? Dat is ook heel ingewikkeld.’
Carel Kuyl, eindredacteur NOVA: ‘Toen ik het net had gezien, dacht ik: goed dat je zoiets voor de hand liggends aan de orde stelt. Maar een dag later bleek de waarheid toch wat ingewikkelder te liggen. Ze hadden dan wel drie mensen die vertelden dat ze bij haar bruiloft was, maar na de uitleg van Ayaan sloeg bij mij de twijfel toe. Op zich is het niet raar of onbehoorlijk zo’n onderwerp nog een keer te behandelen. Maar het was niet heel slim om dat cruciale fragment uit Barend & Van Dorp niet te laten zien. Ik weet niet of het kwade opzet was, maar het was zorgvuldiger geweest om dat op te nemen. Dan was de discussie nu niet over Zembla gegaan.’
Je snapt het punt niet helemaal geloof ik en daarom ben je zo hard voor Verdonk, terwijl je eigenlijk aangeeft zo links te zijn. Wees niet bang, bijna niemand hoor ik hier de juiste voorstelling van zaken vertellen. Ik leg het even uit (voorzover ik het snap natuurlijk). De minister kan zich baseren opquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:53 schreef Viking84 het volgende:
Ja, ik snapquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:32 schreef doesss het volgende:
[..]
Omdat jij het belangrijk vindt, okay.
ik zet onder een post volledig mee eens
daarna zeg je dat verdonk 180 graden draait
ik zeg je dat het me om het laatste gedeelte van de post ging met name de hypocratie van alle partijen.
daarna kom jij weer terug op het 180 graden draaien
waarop ik zeg dat je me niks in de mond moet leggen sterker nog dat ik het optreden van verdonk niet zo sterk vond.
snappie.![]()
kunnen we dit niet meer doen. het is dat ik het onbeleefd vind om niet te reageren, maar het kost me op deze manier wel veel kruim.
Tja, kon ze anders?quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:34 schreef schatje het volgende:
Uhm, volgens mij heeft Verdonk wel gezegd dat Hirsi Ali geen Nederlandse is. In een interview met de Nos. Volgens mij lieten ze dat fragment in Nova ook aan de moeder van wijlen Theo van Gogh zien.
Fair enough.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:35 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ja, ik snap![]()
(al blijf ik erbij dat ik geen woorden in je woord leg, alleen dat jij teveel quote)
Oh, maar dat is gisteravond regelmatig gezegd, dat Verdonk alleen die passage uit uitspraken van de hoge raad citeert die in haar straatje (ik wilde wellicht anders, maar ik kon niet anders) van pas kwamenquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:35 schreef LordOfTheBoard het volgende:
Wat de gehele Tweede Kamer nu zegt is dat dit onzorgvuldig en verbazingwekkend snel gedaan is. Helaas zegt niemand in de Kamer er expliciet bij dat dit komt omdat Verdonk wel heel snel zaak A met zaak B vergelijkt, maar daar komt het in feite wel op neer.
Wat betreft het Nederlanderschap kun je deze zaken prima vergelijken.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:35 schreef LordOfTheBoard het volgende:
[..]
Je snapt het punt niet helemaal geloof ik en daarom ben je zo hard voor Verdonk, terwijl je eigenlijk aangeeft zo links te zijn. Wees niet bang, bijna niemand hoor ik hier de juiste voorstelling van zaken vertellen. Ik leg het even uit (voorzover ik het snap natuurlijk). De minister kan zich baseren op
1. Regelgeving en wetten. Dit is in het geval van ayaan niet zo gegaan, ze baseert zich hier op:
2. jurisprudentie (het vergelijken van deze zaak met een vorige zaak, en wanneer deze twee zaken perfect overeen komen kan je zeggen: de zaken lijken zó verdomd op elkaar dat de uitspraak van de Hoge Raad in zaak A, naadloos te kopiëren is naar zaak B, zonder dat we de mening van de Hoge Raad zelf hoeven te weten).
Deze jurisprudentie is zeer gevoelig aangezien het vrijwel nooit zo is dat een eerder arrest 100% toepasbaar is op een volgend arrest. De Hoge Raad (hoger beroep) verwerpt dit soort vormen van jurisprudentie dan ook zeer snel -> je kan bijna nooit zeggen: in zaak A was dit de uitspraak, en zaak B lijkt daar zo veel op dat zaak de uitspraak van de rechter wel hetzelfde zal zijn in zaak B.
En dat is precies wat Verdonk hier (zeer onzorgvuldig dus) doet. Ze heeft een arrest (uitspraak van de Hoge Raad) van een fikse tijd terug gepakt (zaak A) en zegt min of meer dat deze situatie zo op die van ayaan (zaak B) lijkt, dat dezelfde conclusie als in zaak A gerechtvaardigd is ("er is nooit een nederlandse nationaliteit verkregen").
Wat de gehele Tweede Kamer nu zegt is dat dit onzorgvuldig en verbazingwekkend snel gedaan is. Helaas zegt niemand in de Kamer er expliciet bij dat dit komt omdat Verdonk wel heel snel zaak A met zaak B vergelijkt, maar daar komt het in feite wel op neer.
Ik hoop dat ik wat duidelijk geschept heb voor mensen die minder kaas hebben gegeten van rechten, en dat de echte juristen mij corrigeren mocht ik nog fouten maken.
Voor jou is de kerst op de taart de leugens van Halsema met haar ongegronde email argument??quote:Op woensdag 17 mei 2006 08:55 schreef Genverbrander het volgende:
FANTASTISCH DEBAT!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Bijzonder sterke bijdragen, met name Bos, Verhagen, Halsema en Rouvoet. Hoogtepunt in de Nederlandse parlementaire geschiedenis, ik heb tot half 4 op het puntje van mijn stoel gezeten. Met als kers op de taart natuurlijk de aanval van Halsema met het e-mail-argument.![]()
![]()
![]()
![]()
Heerlijk om die walgelijke Verdonk deze nederlaag te zien lijden, en ik bid op mijn knietjes tot iedere god die het horen wil dat dit kabinet nu eindelijk eens gaat vallen.![]()
Ze stemde toch alleen maar op Verdonk omdat die een vrouw is, geeft maar weer aan op welk niveau Kroes tegen dit soort dingen aankijkt.quote:
Ook al zou ze met haar mailen dan nog maakt het niks uit voor de wet.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:42 schreef ChillyWilly het volgende:
[..]
Voor jou is de kerst op de taart de leugens van Halsema met haar ongegronde email argument??![]()
Halsema heeft zelf toegegeven dat ze helemaal geen bewijs had dat Verdonk met Hirsi Ali mailde. Het was gewoon een belachelijke persoonlijke aanval om stemmen te trekken voor Groenlinks...
Halsema
Ik vind dat dus buitengewoon vreemd, zijn die mensen dermate incompetent dat ze de NL wetgeving op dit punt niet kenden voordat deze kwestie door Zembla onder de aandacht is gekomen?quote:Van Beek ontkende overigens dat de VVD zelf een verantwoordelijkheid had in de nu ontstane situatie, door Hirsi Ali willens en wetens op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer te zetten in 2002: „Er is toen een inschatting gemaakt van het politieke risico dat de leugens met zich mee brachten, maar niet van de juridische risico’s waar we het nu over hebben.”
Waardoor de Hoge Raad vrijwel zeker zal stellen dat het vergelijken van zaak A met zaak B, wat Verdonk hier gedaan heeft, overhaast en onzorgvuldig is gedaan en dat deze constatering (zoals Verdonk het zelf doet) dus helemaal niet juist is. Zoals ik al zei, het is in Nederland niet zo dat als twee zaken op één punt overeenkomen dat je dan meteen zaak A en B met elkaar mag vergelijken. Zo werkt de jurisprudentie niet en de Hoge Raad zal deze vergelijking waarschijnlijk dus ook als onzin af doen. Daarmee is Verdonk dus onzorgvuldig geweest in het vaststellen dat zaak A en B zo op elkaar lijken.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:41 schreef Gia het volgende:
Groot verschil in deze zaken is echter dat Ayaan nog altijd een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd heeft, en de mensen in zaak A hadden dat niet.
Daarbij konden die mensen veilig terug naar irak en kan Ayaan niet veilig terug naar Somalië, zelfs niet naar Kenia.
Nee hoor want het gaat om fraude bij het verkrijgen van het Nederlanderschap.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:46 schreef LordOfTheBoard het volgende:
[..]
Waardoor de Hoge Raad vrijwel zeker zal stellen dat het vergelijken van zaak A met zaak B, wat Verdonk hier gedaan heeft, overhaast en onzorgvuldig is gedaan en dat deze constatering (zoals Verdonk het zelf doet) dus helemaal niet juist is. Zoals ik al zei, het is in Nederland niet zo dat als twee zaken op één punt overeenkomen dat je dan meteen zaak A en B met elkaar mag vergelijken. Zo werkt de jurisprudentie niet en de Hoge Raad zal deze vergelijking waarschijnlijk dus ook als onzin af doen. Daarmee is Verdonk dus onzorgvuldig geweest in het vaststellen dat zaak A en B zo op elkaar lijken.
Ik zou maar een beetje op je woorden letten. In de zin dat het bewijs nog wel opduikt. In de VN of Nova ofzo.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:42 schreef ChillyWilly het volgende:
[..]
Halsema heeft zelf toegegeven dat ze helemaal geen bewijs had dat Verdonk met Hirsi Ali mailde. Het was gewoon een belachelijke persoonlijke aanval om stemmen te trekken voor Groenlinks...
Het gaat om de vraag of, indien de persoonsgegevens op het naturalisatiebesluit niet overeenstemmen met de identiteit van de geadresseerde, dat naturalisatiebesluit rechtskracht heeft. De Hoge Raad heeft ontkennend geoordeeld. In dit geval is exact deze rechtsvraag aan de orde, zodat wel degelijk een argument ontleend mag worden aan dit arrest.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:46 schreef LordOfTheBoard het volgende:
[..]
Waardoor de Hoge Raad vrijwel zeker zal stellen dat het vergelijken van zaak A met zaak B, wat Verdonk hier gedaan heeft, overhaast en onzorgvuldig is gedaan en dat deze constatering (zoals Verdonk het zelf doet) dus helemaal niet juist is. Zoals ik al zei, het is in Nederland niet zo dat als twee zaken op één punt overeenkomen dat je dan meteen zaak A en B met elkaar mag vergelijken. Zo werkt de jurisprudentie niet en de Hoge Raad zal deze vergelijking waarschijnlijk dus ook als onzin af doen. Daarmee is Verdonk dus onzorgvuldig geweest in het vaststellen dat zaak A en B zo op elkaar lijken.
Dit is toch te gek voor woorden. Indien er is gemaild, kan je dat vergeten of heb je geen enkel waardeoordel gehad bij het emailadres. Ik vind dit een volstrekt onbelangrijk punt. Waarom zou je je bij een emailadres gaan afvragen of dat iets te maken heeft met afkomst of nederlanderschap oid? Flauw en onbenullig.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:47 schreef schatje het volgende:
[..]
Ik zou maar een beetje op je woorden letten. In de zin dat het bewijs nog wel opduikt. In de VN of Nova ofzo.
Verder heeft Femke dat natuurlijk te horen gekregen van Hirsi Ali zelf. Die gaf immers toestemming.
Inderdaad, een emailadres zegt niets over de echte naam van iemand.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:52 schreef Yekx het volgende:
[..]
Dit is toch te gek voor woorden. Indien er is gemaild, kan je dat vergeten of heb je geen enkel waardeoordel gehad bij het emailadres. Ik vind dit een volstrekt onbelangrijk punt. Waarom zou je je bij een emailadres gaan afvragen of dat iets te maken heeft met afkomst of nederlanderschap oid? Flauw en onbenullig.
Nou en? In de hitte van de strijd nam ze de vraag te persoonlijk... is dat een reden om iemand weg te sturen? Wellicht heeft iemand van haar departement emilacontact gehad...so what...Een wardeoordeel kan je hier mi nooit aan hechten. Zal een rechter ook niet doen...quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:56 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Inderdaad, een emailadres zegt niets over de echte naam van iemand.
Maar verdonk zei wel dat ze 'nooit had gemaild met AHA'.
Precies. Ik vind het ook belangerijk omdat het nu weer wordt aangegrepen om Femke als een leugenaarster te bestempelen.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:56 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Inderdaad, een emailadres zegt niets over de echte naam van iemand.
Maar verdonk zei wel dat ze 'nooit had gemaild met AHA'.
Het gaat erom dat Verdonk beweert er niet van op de hoogte te zijn geweest.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:52 schreef Yekx het volgende:
[..]
Dit is toch te gek voor woorden. Indien er is gemaild, kan je dat vergeten of heb je geen enkel waardeoordel gehad bij het emailadres. Ik vind dit een volstrekt onbelangrijk punt. Waarom zou je je bij een emailadres gaan afvragen of dat iets te maken heeft met afkomst of nederlanderschap oid? Flauw en onbenullig.
Was het punt van de kamer nu niet juist het vetgedrukte zinnetje uit het arrest?quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:50 schreef Argento het volgende:
[..]
Het gaat om de vraag of, indien de persoonsgegevens op het naturalisatiebesluit niet overeenstemmen met de identiteit van de geadresseerde, dat naturalisatiebesluit rechtskracht heeft. De Hoge Raad heeft ontkennend geoordeeld. In dit geval is exact deze rechtsvraag aan de orde, zodat wel degelijk een argument ontleend mag worden aan dit arrest.
Daarvoor is ook van belang dat de Hoge Raad als hoogste rechtscollege bezighoudt met de eenheid van het recht en bovendien is de Hoge Raad geen feitenrechter.
Ik vond Verdonk in het debat wel heel snel er van uitgaan dat de HR hier alleen maar dingen als verschrijvingen onder verstaat. Helemaal omdat er zo helder gesteld wordt dat de Rechtbank in deze niets heeft vastgesteld omtrent die bijzondere omstandigheden.quote:3.3 Het middel dat ten betoge strekt dat een naturalisatiebesluit waarin onjuiste persoonsgegevens zijn opgenomen wél rechtsgevolg heeft, mits duidelijk is - zoals in het onderhavige geval - op welke personen het besluit het oog heeft gehad, gaat uit van een onjuiste rechtsopvatting. Een naturalisatiebesluit waarin valse of fictieve persoonsgegevens zijn opgenomen, identificeert - behoudens bijzondere omstandigheden waaromtrent door de rechtbank in deze niets is vastgesteld - betrokkene immers niet, en heeft daarom geen rechtsgevolg.
Ach, en zo verzint de rechtse meute iedere keer weer opnieuw redenen waarom verdonk weg mag komen met een keiharde leugen, terwijl iemand die een ambivalente naam opgeeft bij een naturalisatieverzoek KEI en KEI hard moet worden aangepaktquote:Op woensdag 17 mei 2006 12:59 schreef Yekx het volgende:
[..]
Nou en? In de hitte van de strijd nam ze de vraag te persoonlijk... is dat een reden om iemand weg te sturen? Wellicht heeft iemand van haar departement emilacontact gehad...so what...Een wardeoordeel kan je hier mi nooit aan hechten. Zal een rechter ook niet doen...
Het is maar net hoe naief je wilt overkomen. Maar goed, die discussie is gisteravond al uitgebreid in de Tweede Kamer gevoerd.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:52 schreef Yekx het volgende:
Mwoa, als je mailadres gewijzigd moet worden wegens doodsbedreigingen kan ik me voorstellen dat die regels iets soepeler zijn.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:01 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Ik neem aan dat ze in de 2e kamer redelijk serieus omgaan met de namen van emailadressen en je daar niet even een leuke nick uit mag zoeken.
Juist een kennelijke verschrijving zou het naturalisatiebesluit nog kunnen redden. De HR gaat ook niet uit van verschrijvingen, maar van valse of evident onjuiste persoonsgegevens.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:01 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Was het punt van de kamer nu niet juist het vetgedrukte zinnetje uit het arrest?
[..]
Ik vond Verdonk in het debat wel heel snel er van uitgaan dat de HR hier alleen maar dingen als verschrijvingen onder verstaat. Helemaal omdat er zo helder gesteld wordt dat de Rechtbank in deze niets heeft vastgesteld omtrent die bijzondere omstandigheden.
Hoe kom je daar nu bij? Er werd aangegeven dat er een ander email adres was gekozen vanuit veiligheidsoverweging. Dat was dan ook wellicht de gedachte bij de gebruiker van het email adres. Het had ook een tweedenaam kunnen zijn zoals in veel Zuid-Europese landen te doen gebruikelijk. Ieder emailadres in de tweedekamer op alle departementen wegen/bestuderen en tegen het licht houden lijkt mij een zeer kostbare onacceptabele gang van zaken. Absoluut ver van de werkelijkheid.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:01 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Het gaat erom dat Verdonk beweert er niet van op de hoogte te zijn geweest.
Ik neem aan dat ze in de 2e kamer redelijk serieus omgaan met de namen van emailadressen en je daar niet even een leuke nick uit mag zoeken. Dus bij verdonk had (als ze het email adres kende) er toch een lampje moeten gaan branden.
Vooral als een email adres niet is zoals je het verwacht.
Welnee joh. lees mijn posting over gevoel en rationaliteit. Ik zou ook niet weten over welke keiharde leugen jij het hebt? Zelf enig bewijs hiervoor?!quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:04 schreef gronk het volgende:
[..]
Ach, en zo verzint de rechtse meute iedere keer weer opnieuw redenen waarom verdonk weg mag komen met een keiharde leugen, terwijl iemand die een ambivalente naam opgeeft bij een naturalisatieverzoek KEI en KEI hard moet worden aangepakt
zo naief mogelijkquote:Op woensdag 17 mei 2006 13:04 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het is maar net hoe naief je wilt overkomen. Maar goed, die discussie is gisteravond al uitgebreid in de Tweede Kamer gevoerd.
Ik had het meer over het gaatje dat de HR laat met de zin behoudens bijzondere omstandigheden waaromtrent door de rechtbank in deze niets is vastgesteld.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:06 schreef Argento het volgende:
[..]
Juist een kennelijke verschrijving zou het naturalisatiebesluit nog kunnen redden. De HR gaat ook niet uit van verschrijvingen, maar van valse of evident onjuiste persoonsgegevens.
Ja dat is inderdaad het betreffende arrest. En inderdaad, Verdonk gaat er min of meer zomaar vanuit dat die uitzonderingen waar de HR nu geen uitspraken over doet wel verschrijvingen zullen zijn. En dat is nu exact wat het probleem is volgens de Tweede Kamer; ze interpreteert dit arrest zeer onzorgvuldig en onvolledig en dus kan de vraag worden gesteld of het wel terecht is dat dit arrest wordt gebruikt om te concluderen dat AHA nooit de Nederlandse nationaliteit heeft verkregen, aldus de Tweede Kamer.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:01 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Was het punt van de kamer nu niet juist het vetgedrukte zinnetje uit het arrest?
[..]
Ik vond Verdonk in het debat wel heel snel er van uitgaan dat de HR hier alleen maar dingen als verschrijvingen onder verstaat. Helemaal omdat er zo helder gesteld wordt dat de Rechtbank in deze niets heeft vastgesteld omtrent die bijzondere omstandigheden.
Allemaal niet relefant. AHA heeft zelf al toegegeven te hebben gelogen. Het onderzoek daarnaar is nog wel noodzakelijk maar mi overbodig... immers de beschuldigde heeft zelf al toegegeven.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:13 schreef LordOfTheBoard het volgende:
[..]
Ja dat is inderdaad het betreffende arrest. En inderdaad, Verdonk gaat er min of meer zomaar vanuit dat die uitzonderingen waar de HR nu geen uitspraken over doet wel verschrijvingen zullen zijn. En dat is nu exact wat het probleem is volgens de Tweede Kamer; ze interpreteert dit arrest zeer onzorgvuldig en onvolledig en dus kan de vraag worden gesteld of het wel terecht is dat dit arrest wordt gebruikt om te concluderen dat AHA nooit de Nederlandse nationaliteit heeft verkregen, aldus de Tweede Kamer.
ach...quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:17 schreef OldJeller het volgende:
Democratie..
Onder druk zal Verdonk 'kijken' of er andere mogelijkheden zijn. tsktsk
Dat is nou niet relevant (ja je schrijft dat met een v), in het debat ging het erover of er ondanks de onjuiste info die AHA verstrekt had, er voor de minister beleidsruimte was om anders te handelen dan ze gedaan heeftquote:Op woensdag 17 mei 2006 13:15 schreef Yekx het volgende:
[..]
Allemaal niet relefant. AHA heeft zelf al toegegeven te hebben gelogen. Het onderzoek daarnaar is nog wel noodzakelijk maar mi overbodig... immers de beschuldigde heeft zelf al toegegeven.
Je snapt het duidelijk niet en ik zal er ook niet meer woorden aan vuil maken dan deze (om welles nietes discussies te voorkomen).quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:15 schreef Yekx het volgende:
[..]
Allemaal niet relefant. AHA heeft zelf al toegegeven te hebben gelogen. Het onderzoek daarnaar is nog wel noodzakelijk maar mi overbodig... immers de beschuldigde heeft zelf al toegegeven.
precies, ben ik met je eens. Ze vertrouwde op haar voorgangers en collega's...om daar nou iemand zo hard op af te willen rekenen, ruikt naar andere belangen...onzin dus.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:21 schreef marky het volgende:
Ik vraag me nog steeds af of Verdonk exact wist of er gelogen was over de naam. Zelfs al zouden er mails zijn met haar echte naam dan nog hoeft Verdonk daar niets achter te zoeken.
<knip>
Ayaan liegt en Verdonk moet ervoor betalen.. omgekeerde wereld dit.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:17 schreef OldJeller het volgende:
Democratie..
Onder druk zal Verdonk 'kijken' of er andere mogelijkheden zijn. tsktsk
Naar mijn idee Verdonk.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:11 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik had het meer over het gaatje dat de HR laat met de zin behoudens bijzondere omstandigheden waaromtrent door de rechtbank in deze niets is vastgesteld.
Verdonk: Met die bijzondere omstandigheden worden alleen maar verschrijvingen bedoeld. Dat is hier niet het geval, dus kan er geen uitzondering gemaakt worden.
Kamer via de motie: Welles! Ga eens grondig onderzoeken of AHA onder die bijzondere omstandigheid kan vallen.
Verdonk: Ow ja, misschien hebben jullie wel gelijk, laat ik het nog maar eens onderzoeken.
Wie heeft er nou gelijk volgens de jurisprudentie?
quote:‘Verbijsterende’ handelwijze van partijgenoot Verdonk
DEN HAAG - De beslissing van VVD-minister Verdonk over Hirsi Ali en haar haast deze wereldkundig te maken, slaat ook bij haar fractie in als een bom. Deze zal zich als één man achter Ayaan scharen.
In besloten fractievergadering van liberalen vechten verdriet, verbijstering en woede om voorrang – campagneleider Kay van der Linde ontkent kwade genius te zijn
Maandagavond, rond half zeven, spoeden drie VVD-prominenten zich naar het departement van hun partijgenoot Rita Verdonk, minister voor Vreemdelingenzaken. Fractievoorzitter Willibrord van Beek, vice-premier Gerrit Zalm en Tweede-Kamervoorzitter Frans Weisglas zijn genood door de bewindsvrouw, omdat zij voor hen een explosieve mededeling heeft.
Het onderzoek van haar ambtenaren naar de naturalisatie van Ayaan Hirsi Ali is zojuist afgerond. De VVD-politica blijkt de Nederlandse nationaliteit nooit te hebben verkregen, is de conclusie. Kamervoorzitter Weisglas weet onmiddellijk wat dit betekent: dan had Hirsi Ali in 2003 nooit in het parlement zitting mogen nemen.
Zalm, de oud-partijleider op wiens voordracht Hirsi Ali op de verkiezingslijst is gekomen, is verbijsterd. Nog onlangs heeft de Rekenkamer een onderzoek ingesteld naar de grote achterstanden bij de immigratiedienst IND. Nu hebben de ambtenaren van Verdonk in minder dan twee werkdagen vastgesteld dat Hirsi Ali vanwege de leugens over haar naam en geboortedatum nimmer de Nederlandse nationaliteit heeft verkregen. Het besluit daarover uit 1997 staat op naam van Hirsi Ali en niet op haar werkelijke naam, Hirsi Magan. Het is dus aan een fictieve persoon verleend.
Zalms verbazing wordt nog groter als zijn collega-minister aankondigt dat zij nog dezelfde avond dit nieuws naar buiten wil brengen. Zowel Zalm als Van Beek dringt er volgens bronnen bij Verdonk op aan nog even te wachten. ‘Geef haar kans de eer aan zichzelf te houden’, stellen de twee liberalen voor.
De volgende dag zal Hirsi Ali op een persconferentie immers toelichten waarom zij een baan in de VS heeft geaccepteerd. Waarom haar dan niet met glans uit de Kamer laten gaan? Waarom zo’n haast? De leugen van Hirsi Ali ligt toch al twee jaar op straat?
Het is inmiddels half acht ’s avonds en Zalm en Van Beek maken zich op om naar Hirsi Ali te gaan. Over de gemaakte afspraken met Verdonk lopen de lezingen uiteen. Zalm en Van Beek zeggen van het ministerie te zijn weggegaan met het geruststellende idee dat Verdonk zich over hun suggestie zal beraden.
Bronnen rond Verdonk en Weisglas stellen echter dat de minister voor Vreemdelingenzaken elke suggestie over uitstel van het slechte nieuws direct terzijde heeft geschoven. Met haar typische rechtlijnigheid wrijft zij Zalm en Van Beek onder de neus dat het onderzoek naar Hirsi Ali klaar is en dus naar buiten kan. Het gaat hier om een even gewichtige als principiële zaak: een lid van het parlement zal als gevolg van de beslissing haar zetel moeten inleveren.
De minister vreest bovendien dat de uitkomst van het onderzoek zal uitlekken, voordat zij haar partijgenote zelf van het nieuws op de hoogte kan brengen. En stel dat bekend wordt dat zij de uitkomst van het onderzoek heeft stilgehouden om haar partij een plezier te doen? Dan zou de verontwaardiging niet te overzien zijn.
Rond acht uur arriveren Zalm en Van Beek bij het huis van hun in het nauw gekomen partijgenote. In de woonkamer nemen zij de ontstane politieke situatie door. Zij melden haar het slechte nieuws en hun verzoek aan Verdonk om dit pas na de persconferentie van Hirsi Ali bekend te maken. De advocaat van Hirsi Ali is inmiddels ook aangeschoven.
Hirsi Ali is zo geschokt over de beslissing van Verdonk, dat zij met onmiddellijke ingang de Kamer wil verlaten. Haar advocaat vindt dat onverstandig. Zalm en Van Beek laten de beslissing over aan Hirsi Ali. Partijvoorzitter Jan van Zanen wordt telefonisch op de hoogte gehouden.
Tegen negenen ’s avonds nemen Zalm en Van Beek afscheid van hun partijgenote. De stemming is zeer bedrukt, maar beide liberalen zijn blij dat Hirsi Ali in elk geval de volgende dag met geheven hoofd afscheid kan nemen van de Kamer.
Zalm en Van Beek zijn nog niet weggereden of één van de beveiligers van Verdonk komt Hirsi Ali de brief met het slechte nieuws bezorgen. De keuze voor een bodyguard als koerier was wel zo gemakkelijk: hij stond klaar en kent het geheime adres van Hirsi Ali.
Verdonk belt vervolgens ook zelf met haar partijgenote om haar persoonlijk van het nieuws op de hoogte te brengen. Het wordt een emotioneel gesprek. ‘Het liet Verdonk zeker niet onberoerd’, zeggen ingewijden. Rond tien uur ’s avonds stuurt Verdonk de onderzoeksresultaten ook naar de Kamer en naar de media. Daarmee is het meteen groot nieuws.
Zalm en Van Beek staan perplex: dit was toch tegen de afspraak? ‘Verbijsterend’, stelt Van Beek. Zalm laat zich naar verluidt aanzienlijk minder diplomatiek uit over de handelwijze van zijn partijgenoot Verdonk.
Dinsdagochtend dringt het harde nieuws door tot de voltallige fractie van de liberalen. Voormalig vice-fractievoorzitter Bibi de Vries, normaal de rust zelve, kan zich voor het oog van de camera niet beheersen. ‘Ik ben razend op Rita Verdonk dat ze Hirsi Ali opjaagt als aangeschoten wild. Als er ook maar iets gebeurt met Hirsi Ali zijn er mensen binnen de VVD die bloed aan hun handen hebben’, zegt zij.
Het kost VVD’ers niet veel moeite achter de snelle actie van Verdonk de hand van Kay van de Linde te zien, haar campagneadviseur voor het lijsttrekkerschap van de liberalen. Mede dankzij zijn bemoeienis heeft Verdonk zich neergezet als een daadkrachtig leider. Als zij ten aanzien van Hirsi Ali niet snel en hard zou doorpakken, loopt zij het risico dat imago te verliezen.
Bovendien kan haar dan worden verweten dat zij vriendjespolitiek bedrijft. Kay van de Linde ontkent met klem dat hij hierover advies heeft gegeven. ‘Dit is een heel delicate kwestie, die gaan wij niet in de campagne gebruiken, zegt hij. ‘Er is een waterscheiding tussen de campagne en de zaken van het ministerie.’
In de besloten fractievergadering van de liberalen, die altijd op dinsdagochtend wordt gehouden, vechten verdriet, verbijstering en woede om voorrang. Anouschka van Miltenburg en Ineke Dezentjé-Hamming schieten vol. Oud-fractieleider Jozias van Aartsen maakt een emotioneel statement: ‘Zij is één van ons. Het menselijke moet boven het juridische gaan. We gaan hier niet weg met de boodschap dat we de regeltjes keurig hebben nageleefd.’
Hans van Baalen is het met hem eens. ‘Recht en rechtvaardigheid moeten samenvallen’, stelt hij. ‘Er is geen wet zonder uitzonderingen. Hirsi Ali heeft het Nederlanderschap verdiend. Het parlement heeft dit soort onmogelijke mensen nodig.’ Kamerlid Paul de Krom roept ontzet: ‘Wat kunnen we doen?’
Arno Visser, de woordvoerder asielzaken, reageert een stuk zakelijker: ‘Regels zijn regels’, zegt hij. Hij benadrukt dat juist de VVD jaar in jaar uit heeft gehamerd op een streng asielbeleid. Nu een uitzondering maken voor een partijgenoot zou de VVD op pek en veren komen te staan. Als Visser is uitgesproken, blijft het even stil. Alleen Stef Blok valt hem bij.
Uiteindelijk beslist de fractie dat zij als één man/vrouw achter Hirsi Ali gaat staan. Willibrord van Beek zal tijdens het door GroenLinks aangevraagde spoeddebat naar voren brengen dat Hirsi Ali de Nederlandse nationaliteit moet blijven houden, zo wordt afgesproken. Hirsi Ali wordt indringend verzocht om tenminste de zes weken aan te blijven die haar door Verdonk voor haar verdediging zijn gegund. ‘Haar lege stoel in de fractie zou als een schandvlek zijn’, verwoordt een fractielid het gevoelen.
Voor Hirsi Ali komt dit allemaal te laat. Zij is zo verontwaardigd dat zij op haar persconferentie aankondigt direct uit de Kamer te zullen stappen. Het verzet dat ze aantekent tegen de uitspraak van Verdonk brengt daarin geen verandering.
Kort na de persconferentie van Hirsi Ali vindt op het Torentje crisisoverleg plaats tussen premier Balkenende en de ministers Zalm, Verdonk en Justitieminister Donner. In het kabinet zijn meerdere leden verrast over de snelle handelwijze van de minister voor Vreemdelingenzaken, zo blijkt uit de publieke uitlatingen die Balkenende daarna doet. ‘Ik wist waar Verdonk mee bezig was, maar dit was erg snel’, zegt hij. Ook de CDA’er Donner is weinig gecharmeerd van de voortvarendheid van Verdonk, de minister waarmee hij zijn departement deelt.
Kwart voor vijf ’s middags begint het spoeddebat met Verdonk over de kwestie-Hirsi Ali. Iedereen die zich politiek strateeg of adviseur noemt, bevindt zich op het Binnenhof. ‘Dit wordt een heel lange nacht’, voorspelt een van hen. ‘Alle ingrediënten voor een kabinetscrisis zijn aanwezig.’
Inmiddels zijn bij de VVD-fractie en het partijbureau in Den Haag circa duizend boze e-mails binnengekomen. De strekking is eensgezind: gezien de behandeling van Hirsi Ali schaamt men zich Nederlander te zijn. Verdonk moet het zwaar ontgelden. Dertig mensen zeggen ontgoocheld hun VVD-lidmaatschap op.
En toch blijft Verdonk er verantwoordelijk voor, of ze het nou wel of niet wist doet er eigenlijk niet zoveel toe.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:24 schreef Yekx het volgende:
[..]
precies, ben ik met je eens. Ze vertrouwde op haar voorgangers en collega's...om daar nou iemand zo hard op af te willen rekenen, ruikt naar andere belangen...onzin dus.
quote:Rita Verdonk - onnederlands warm!
bieslog
Hoe tactvol en met begrip en warmte heeft mevrouw Verdonk gehandeld!
Ze heeft, voor ze haar brandbrief ging versturen, eerst nog met Ayaan Hirsi Ali gebeld, om haar voor te bereiden op het slechte nieuws. Hoe onnederlands!
Minister Verdonk had het anders kunnen aanpakken.
Ze had dit geval ook kunnen aangeven bij Justitie.
En die dinsdagochtend, tijdens de vergadering van de voltallige VVD-fractie, zou dan de politie met een arrestatieteam zijn binnengevallen om Ayaan Hirsi 'Ali' uit de fractiekamer te verwijderen, waarna zij in een gereedstaand politiebusje naar een uitzetcentrum zou zijn vervoerd.
Zo doen we dat in Nederland namelijk elke dag.
Goeie samenvattingquote:Op woensdag 17 mei 2006 13:11 schreef Hephaistos. het volgende:Ik had het meer over het gaatje dat de HR laat met de zin behoudens bijzondere omstandigheden waaromtrent door de rechtbank in deze niets is vastgesteld.
Verdonk: Met die bijzondere omstandigheden worden alleen maar verschrijvingen bedoeld. Dat is hier niet het geval, dus kan er geen uitzondering gemaakt worden.
Kamer via de motie: Welles! Ga eens grondig onderzoeken of AHA onder die bijzondere omstandigheid kan vallen.
Verdonk: Ow ja, misschien hebben jullie wel gelijk, laat ik het nog maar eens onderzoeken.
Wie heeft er nou gelijk volgens de jurisprudentie?
Daarmee doel ik niet op het bericht aan Ayaan. Ik doel op het wereldkundig maken. Het naar buiten brengen. De vrij unequivocal boodschap: ik ben IJzeren Rita, ook als het mijn partijgenoten betreft. Puur als antwoord op haar ongeïnformeerde geblaat van de vrijdag ervoor. Window dressing.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:26 schreef Argento het volgende:
[..]
Bedoel je met ´bericht´ de openheid van zaken of de constatering dat Ayaan´s Nederlanderschap in gevaar zou kunnen zijn?
Duidelijkquote:Op woensdag 17 mei 2006 13:27 schreef Argento het volgende:
[..]
Naar mijn idee Verdonk.
De Hoge Raad is immers uitdrukkelijk van oordeel dat de omstandigheid dat de gegevens in het besluit niet overeenstemmen met de identiteit van de geadresseerde, niet wordt gezuiverd door omstandigheden die ertoe leiden dat ook met die discrepantie wel duidelijk is wie in het besluit wordt bedoeld.
En als je het hebt over omstandigheden anders dan kennelijke verschrijvingen, dan heb je het eigenlijk alleen over omstandigheden aan de hand waarvan ondanks de discrepantie tussen de persoonsgegevens in het besluit en de identiteit van de geadresseerde, toch duidelijk is wie in het besluit wordt bedoeld. Nouja, als de Hoge Raad dergelijke omstandigheden niet accepteert om het besluit zijn rechtskracht te laten behouden, wordt de ruimte om dergelijke omstandigheden aan te voeren wel heel krap.
Dat was dus net de artikel die ik boven jou gepost heb.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:31 schreef Invictus_ het volgende:
[[url=http://images.vpro.nl/img.db?28376183+s(160)]afbeelding][/url]
de Volkskrant, 17-05-06
[..]
bronquote:Zo heeft het beeld kunnen ontstaan van een kandidaat-leider die daadkrachtig en recht door zee wil zijn, maar daarbij handelt als een gretige ambtenaar die wel eens even zal laten zien hoe onbuigzaam zij is. Maar als zij dan haar stoel moet redden, blijkt ze toch weer buigzaam te zijn.
taalregels niet helemaal correct naleven kan een oorzaak hebbem ;-) maar dat terzijde..quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:22 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Dat is nou niet relevant (ja je schrijft dat met een v), in het debat ging het erover of er ondanks de onjuiste info die AHA verstrekt had, er voor de minister beleidsruimte was om anders te handelen dan ze gedaan heeft![]()
niet mee eens, zoals eerder aangegvenquote:Op woensdag 17 mei 2006 13:29 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
En toch blijft Verdonk er verantwoordelijk voor, of ze het nou wel of niet wist doet er eigenlijk niet zoveel toe.
Als ze het wel wist heeft ze gelogen
Als ze het niet wist had ze het moeten weten of tenminste een van haar ambtenaren en juist voor die ambtenaren is zij verantwoordelijk.
quote:"Zij is één van ons. Het menselijke moet boven het juridische gaan".
Ja, meermaals zelfs. Maar toen puntje bij het bekende paaltje kwam, was eea nog niet zeker, 'vooralsnog' was namelijk een belangrijk woord (behalve toen de kamer er tijdens het debat waarde aan hechtte).quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:34 schreef schatje het volgende:
Uhm, volgens mij heeft Verdonk wel gezegd dat Hirsi Ali geen Nederlandse is.
Dat is het zwaard waar Bos het over had.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:37 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
En hierom is hij een waardeloze vertegenwoordiger van het volk.
De volksvertegenwoordiging zou een afspiegeling moeten zijn van het volk en voor het volk op moeten komen, de volksvertegenwoordiging moet niet een eigen wereldje gaan vormen waarbinnen wetten en regels niet gelden. Bah.
Wat een ongelofelijke pretentieuze reactie, waarom zou ik niet weten wat jurisprudentie is, is ook helemaal niet van belang wat ik daar van weet wat ik uberhaubt wel/niet weet. Jij "oppergod" bepaald kennelijk wie er wel/niet aan een discussie mogen deelnemen. Je reactie loopt bijna parallel aan die van Verdonkquote:Op woensdag 17 mei 2006 13:23 schreef LordOfTheBoard het volgende:
[..]
Je snapt het duidelijk niet en ik zal er ook niet meer woorden aan vuil maken dan deze (om welles nietes discussies te voorkomen).
Dat AHA gelogen heeft staat als een paal boven water. Probleem is echter dat er niet echt duidelijke regelgeving is waarin dit geval gedekt wordt en dus blijft jurisprudentie over als tweede bron. Probleem is dat de Tweede Kamer vindt dat Verdonk deze jurisprudentie zeer onzorgvuldig en overhaast toepast. Mocht je niet snappen wat jurisprudentie is moet je je niet eens in deze discussie mengen.
Omdat het hier om een (tot gisteren) parlementslid gaat en als Verdonk over 6 weken bij haar standpunt blijft (er maar even vanuitgaand dat ze dan nog minister is) nogal vergaande consequentie's heeft (mogelijk dat alle parlementsbesluiten hun rechtskracht verliezen omdat deze niet volgens een wettelijke samenstelling van de 2e kamer tot stand zijn gekomen)quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:34 schreef Yekx het volgende:
[..]
taalregels niet helemaal correct naleven kan een oorzaak hebbem ;-) maar dat terzijde..
Dat snap ik maar waarom zou je die ruimte vrijmaken als de beschuldige al heeft toegegeven?! Zonde van de kostbare tijd...
quote:Jozias van Aartsen maakt een emotioneel statement: ‘Zij is één van ons. Het menselijke moet boven het juridische gaan. We gaan hier niet weg met de boodschap dat we de regeltjes keurig hebben nageleefd.
Ik denk zelf aan het (nogal voordehandliggende) argument dat Ayaan wel degelijk (op grond van de regels van haar thuisland) bevoegd was om de naam Ayaan Hirshi Ali te dragen en dat dat dus wel degelijk (in ieder geval formeel) haar eigen naam is.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:33 schreef Hephaistos. het volgende:
Hoewel ik nu m'n hersenen aan het pijnigen bent wat voor andere omstandigheden die discrepentie kunnen verklaren![]()
ach moet toch iets van ruimte zijn in de wet om dit op te lossen...ben oid nou niet zou benauwd over eerlijk gezegd..we hadden indertijd ook dat parlementslid wat had gelogen over zijn opleiding...heeft verder ook geen consequenties gehad....quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:43 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Omdat het hier om een (tot gisteren) parlementslid gaat en als Verdonk over 6 weken bij haar standpunt blijft (er maar even vanuitgaand dat ze dan nog minister is) nogal vergaande consequentie's heeft (mogelijk dat alle parlementsbesluiten hun rechtskracht verliezen omdat deze niet volgens een wettelijke samenstelling van de 2e kamer tot stand zijn gekomen)![]()
Is het iemand anders ook opgevallen dat Verdonk binnen 1 minuut de volgende dingen zei (vrij vertaald):quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:38 schreef Verbal het volgende:Ja, meermaals zelfs. Maar toen puntje bij het bekende paaltje kwam, was eea nog niet zeker, 'vooralsnog' was namelijk een belangrijk woord (behalve toen de kamer er tijdens het debat waarde aan hechtte).
Gedraai. Niets meer, niets minder. Niks ruggengraat, niks standvastig.
V.
Eenduidige, duidelijke en recht door zeepaardjesstront.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:48 schreef Asmodian het volgende:
[..]
Is het iemand anders ook opgevallen dat Verdonk binnen 1 minuut de volgende dingen zei (vrij vertaald):
1. Vooralsnog is Ayaan gewoon Nederlander, voor de komende 6 weken.
2. Vooralsnog wordt uitgegaan dat Ayaan geen Nederlander is en dat nooit geweest is.
Dus is het zo dat ze nooit Nederlander was, en dit nu opeens wel is? Wat is dit voor paardenstront?
quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:51 schreef MYND het volgende:
Zo zie je maar hoe het gaat in Nederland. Taida Paisic moet oprotten en Hirsi Ali mag blijven. Allebei geen recht op het paspoort toch? Een beetje oneerlijk niet waar, laat Hirsi Ali maar oprotten, alsof ze zo nuttig is.
quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:51 schreef Invictus_ het volgende:Eenduidige, duidelijke en recht door zeepaardjesstront.
Charles Swietert en Fenomena (oid) Bijlhout waren dan wel weer binnen een dag vertrokken toen hun leugen uitkwamquote:Op woensdag 17 mei 2006 13:47 schreef Yekx het volgende:
[..]
ach moet toch iets van ruimte zijn in de wet om dit op te lossen...ben oid nou niet zou benauwd over eerlijk gezegd..we hadden indertijd ook dat parlementslid wat had gelogen over zijn opleiding...heeft verder ook geen consequenties gehad....
Een studie is geen constitutief vereiste voor het kamerlidmaatschap.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:47 schreef Yekx het volgende:
[..]
ach moet toch iets van ruimte zijn in de wet om dit op te lossen...ben oid nou niet zou benauwd over eerlijk gezegd..we hadden indertijd ook dat parlementslid wat had gelogen over zijn opleiding...heeft verder ook geen consequenties gehad....
Eens. Ik snap daarom ook echt niet waarom Verdonk niet gewoon de eer aan haarzelf houdtquote:Op woensdag 17 mei 2006 13:54 schreef MOVO het volgende:
Ijzeren Rita boog vannacht verder dan de plastisiteit van ijzer kan verdragen. Als ze recht door zee was geweest had ze de motie Verhagen CS niet kunnen aanvaarden: 14 uur lang zit ze rotsvast op haar standpunt dat de wet haar geen enkele mogelijkheid bood om het nederlandschap van AHA niet nietig te verklaren om vervolgens een motie te aanvaarden waarin staat dat ze het bij het verkeerde eind had (hetgeen bovendien de indiener Verhagen nog eens expliciet toelichtte).
M.a.w. haar geloofwaardigheid is zoek, het aanvaarden van de motie is slechts ingegeven door overlevingsangst.
Bovendien zit er in de redenering van Verdonk een onmogelijke spagaat die Rouvoet helder uiteenzette: Als de minister op basis van de wet geen andere mogelijkheid ziet dan te constateren dat het Nederlanderschap niet is afgegeven dan kan AHA niet pas na 6 weken na heroverweging haar paspoort afgeven want dat paspoort heeft er met die constatering helemaal niet bestaan, het is met deze constatering nietig en niet vernietigbaar.
ze is 1 van hun!quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:55 schreef Ericr het volgende:
'Ze is 1 van ons, dus is ze zielig'![]()
Maar goed Verdonk heeft ook geschutterd, het is gewoon allemaal 1 pot nat. Nu wordt gezocht naar de uitzondering, om daarmee dus te voorkomen dat anderen er ook gebruik zouden kunnen maken. Wat maakt AHM dan een uitzondering?
Tot nog toe heb ik je nog geen juridisch inhoudelijke reactie zien geven maar mijn conclusie dat je dus niet zou weten wat jurisprudentie iswas inderdaad ietwat voorbarig en pretentieus, dus daarvoor excuses.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:42 schreef Yekx het volgende:
Wat een ongelofelijke pretentieuze reactie, waarom zou ik niet weten wat jurisprudentie is, is ook helemaal niet van belang wat ik daar van weet wat ik uberhaubt wel/niet weet. Jij "oppergod" bepaald kennelijk wie er wel/niet aan een discussie mogen deelnemen. Je reactie loopt bijna parallel aan die van Verdonk![]()
Op welke punten vind jij dat de jurisprudentie onzorgvuldig gevolgd is?
quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:00 schreef Asskicker14 het volgende:
Ongelofelijk hoe Nederland met een nobelprijs voor de vrede kandidaat pathologische leugenaar omgaat.
In ieder geval is duidelijk dat Somalië sowieso niet echt een stabiele toko is, waar men überhaupt amper iets van een degelijke burgerlijke stand heeft. Dus wie de neuk dat al zou moeten weten en zou kunnen bekrachtigen dan wel ontkennen is mij een volslagen raadsel. In dat licht verbaasde het mij dat zowel Lousewies ALS Verdonk daar al serieus een stukje debat aan wijddenquote:Op woensdag 17 mei 2006 13:47 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik denk zelf aan het (nogal voordehandliggende) argument dat Ayaan wel degelijk (op grond van de regels van haar thuisland) bevoegd was om de naam Ayaan Hirshi Ali te dragen en dat dat dus wel degelijk (in ieder geval formeel) haar eigen naam is.
Leugenaar? Ze heeft meerdere malen toegegeven dat ze heeft gelogen bij haar staatsburgersschap aanvraag o.a. bij Barend en Van Dorp. Hoe maakt haar dat een 'pathologische' leugenaar?quote:
Dus als ik eerst een bank beroof, en met dat geld goeie dingen doe, dan vind jij dat oke?quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:08 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
Leugenaar? Ze heeft meerdere malen toegegeven dat ze heeft gelogen bij haar staatsburgersschap aanvraag o.a. bij Barend en Van Dorp. Hoe maakt haar dat een 'pathologische' leugenaar?
Tevens vallen deze kleine triviale leugens van haar personalia weg bij wat ze heeft betekent voor de emancipatie voor vrouwen binnen de moslimwereld. En verder is ze de beste voorbeeld die je kunt vinden van inburgering binnen de Nederlandse samenleving.
Hoe valt het verdraaien van een naam te vergelijken met een bankoverval?quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus als ik eerst een bank beroof, en met dat geld goeie dingen doe, dan vind jij dat oke?
Doet me denken aan dat berichtje over de Mediamarkt..quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus als ik eerst een bank beroof, en met dat geld goeie dingen doe, dan vind jij dat oke?
Zo dan maar.quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:08 schreef Asskicker14 het volgende:
En verder is ze de beste het meest spraakmakende voorbeeld die je kunt vinden van inburgering binnen de Nederlandse samenleving.
Pasic had geen verblijfsvergunning, was niet langer dan 5 jaar in nederland, kortom geen recht op naturalisatie.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:51 schreef MYND het volgende:
Zo zie je maar hoe het gaat in Nederland. Taida Paisic moet oprotten en Hirsi Ali mag blijven. Allebei geen recht op het paspoort toch? Een beetje oneerlijk niet waar, laat Hirsi Ali maar oprotten, alsof ze zo nuttig is.
Ken je betere voorbeelden van immigranten die het verder geschopt hebben dan Ayaan Hirsi Ali in Nederland? Ik hoor het graag.quote:
Paisc was wel langer dan 5 jaar in nederland en is alleen maar niet genaturaliseerd omdat haar ouders gekozen hebben voor terug gaan nadat hun verzekerd was dat hun dochter terug kon komen om haar opleiding af te maken .. anders waren ze gebleven en hadden zonder problemen genaturaliseerd kunnen wordenquote:Op woensdag 17 mei 2006 14:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Pasic had geen verblijfsvergunning, was niet langer dan 5 jaar in nederland, kortom geen recht op naturalisatie.
Ayaan wel.
oftewel: Niet te vergelijken.
Ja, door degenen die vrezen voor andere onschuldige gezinnen die gelogen hebben. Het gaat hen helemaal niet om Ayaan, echt niet.quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:13 schreef Ericr het volgende:
Barbertje moest hangen, Nederland is echt vervallen tot een Ordnung muss sein land. Maar dan alleen als de beleidsmakers het uitkomt, want nu moet er vooral ruimte worden gecreerd worden of gevonden.
Ze was op het moment dat die rechtszaak diende geen 5 jaar ononderbroken legaal in nederland. Sterker nog, ze was illegaal in Nederland.quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:20 schreef moussie het volgende:
[..]
Paisc was wel langer dan 5 jaar in nederland en is alleen maar niet genaturaliseerd omdat haar ouders gekozen hebben voor terug gaan nadat hun verzekerd was dat hun dochter terug kon komen om haar opleiding af te maken .. anders waren ze gebleven en hadden zonder problemen genaturaliseerd kunnen worden
Geloof je dat zelf?quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:24 schreef Verbal het volgende:
[..]
Volgens mij vrij duidelijk om voor blinde kippen over te komen als iemand met een ruggengraat.
En getuige dit topic werkt het voor sommigen ook nog
V.
Liegen is kennelijk een rekbaar begrip in de politiek: als een minister in de kamer verklaard dat ze voor de uitzending van Zembla niet op de hoogte was van het gebruik van een valse naam door een tweedekamerlid en dit lid verklaard dat ze weken daarvoor tijdens een telefoongesprek over de zaak Taida Paisic tegen dezelfde minister heeft gezegd dat ook zij over haar identiteit heeft gelogen en een schrijver in wiens huis dit telefoongesprek heeft plaatsgevonden en getuige was van dit telefoongesprek het verhaal van het kamerlid bevestigd, wie liegt er dan?quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:11 schreef Chadi het volgende:
ze is inderdaad het beste voorbeeld van hoe je hier het ijzer moet smeden als heet is ook al moet je daarbij liegen. ik vraag me af of ze echt besneden is of dat het gewoon ook verzonnen is net als de rest.
Waar zeg ik dat ik denk dat het vooropgezet isquote:Op woensdag 17 mei 2006 14:23 schreef MrBean het volgende:
[..]
Geloof je dat zelf?
Hirsi Ali is een publiekslieveling. Als dit vooropgezet is, dan zou Verdonk er geen enkele baat bij hebben.
Ze heeft ook helemaal niets bereikt. De mensen, die beweren dat dat wel het geval is zijn mensen, die geilen op haar uithalen naar de Islam. Voor de rest moet je er niet al te veel logica achter zoeken.quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:42 schreef Loohcs het volgende:
Ik heb geen reactie op ’t debat, maar kan iemand het bestaan van die Ayaan-adepten verklaren? Wat de f*ck heeft zij nou bereikt? Die standpunten dat vrouwenbesnijdenis niet echt fijn is en dat er moslimvrouwen zijn die onderdrukt worden zijn nou niet echt enorm verrassend. Bovendien heeft ze ook niet de meest handige manier gekozen als haar bedoelingen al oprecht waren en ze echt iets voor die groep(en) wilde bereiken, waar je behoorlijk aan kan twijfelen als je ziet hoe niet-tactisch ze zich opstelt. Ze heeft voornamelijk mensen uit die groepen tegen zich in het harnas gejaagd en dat is niet echt bevorderlijk als je veranderingen wilt bewerkstelligen.
Het zit je wel hoog, hè?quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:22 schreef MYND het volgende:
Als Verdonk Taida uitzet is het sterk beleid voeren en wordt het op prijs gesteld, als ze Ayaan uitzet wegens dezelfde reden is het ineens slecht beleid en wordt ze teruggefloten. Hoe bedoel je we meten met twee maten? Ze zeikt altijd over de Islam terwijl ze nieteens weet wat de echte Islam is. Haar kut is dichtgenaaid door haar eigen vader, en daarom moet ze op haar eigen lompe cultuur kankeren ipv op de Islam. Kort gezegd, opdonderen met haar naar de regering van Bush. Daar zal ze zich overigens vast wel thuisvoelen.
duh .. voor ze vertrokken waren ze wel 5 jaar hier .. ze zijn alleen terug gegaan omdat ze verkeerd zijn voorgelicht aangaande de opties van hun dochter .. hadden ze op dat moment er voor gekozen hier te blijven was hun naturalisatie een formaliteit geweestquote:Op woensdag 17 mei 2006 14:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze was op het moment dat die rechtszaak diende geen 5 jaar ononderbroken legaal in nederland. Sterker nog, ze was illegaal in Nederland.
Daarbij had ze geen verblijfsvergunning, hetgeen ook nodig was voor naturalisatie.
quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:24 schreef Verbal het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat ik denk dat het vooropgezet is
V.
quote:Volgens mij vrij duidelijk om voor blinde kippen over te komen als iemand met een ruggengraat.
Ze is dus opgegroeid in Kenya. Somalië heeft er eigenlijk niets meer mee te maken.quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Het zit je wel hoog, hè?
Taïda is uitgezet omdat ze geen verblijfsvergunning heeft en geen recht daarop.
Ayaan wordt niet uitgezet omdat ze wel een verblijfsvergunning heeft.
Daarbij is Kosovo veilig genoeg en Somalië niet. Kenya wel.
de schrijver in deze is niet helemaal objectief lijkt me..quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:23 schreef MOVO het volgende:
[..]
Liegen is kennelijk een rekbaar begrip in de politiek: als een minister in de kamer verklaard dat ze voor de uitzending van Zembla niet op de hoogte was van het gebruik van een valse naam door een tweedekamerlid en dit lid verklaard dat ze weken daarvoor tijdens een telefoongesprek over de zaak Taida Paisic tegen dezelfde minister heeft gezegd dat ook zij over haar identiteit heeft gelogen en een schrijver in wiens huis dit telefoongesprek heeft plaatsgevonden en getuige was van dit telefoongesprek het verhaal van het kamerlid bevestigd, wie liegt er dan?
Ayaan was dus ook niet legaal in Nederland, volgens Verdonk.quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze was op het moment dat die rechtszaak diende geen 5 jaar ononderbroken legaal in nederland. Sterker nog, ze was illegaal in Nederland.
Daarbij had ze geen verblijfsvergunning, hetgeen ook nodig was voor naturalisatie.
verdonk die d'r huid wil redden wel ?quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:27 schreef Chadi het volgende:
[..]
de schrijver in deze is niet helemaal objectief lijkt me..
Niemand is objectief in deze maar dat wil nog niet zeggen dat hij niet de waarheid spreekt.quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:27 schreef Chadi het volgende:
[..]
de schrijver in deze is niet helemaal objectief lijkt me..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |