abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37910287
Welkom bij het grote Ayaan-topic!

Rita en Ayaan in vriendschappelijker tijden...

Een korte samenvatting van de recente gebeurtenissen:

Minister Verdonk heeft haar 'constatering' dat kamerlid Hirsi Ali haar Nederlands paspoort in moet leveren gisteren verdedigd in een een bloedstollend nachtelijk marathondebat in de Tweede Kamer. In het debat bleef ze volhouden geen andere keus te hebben dan haar constatering over het Nederlanderschap van Ayaan te doen. De kamer dwong haar echter op de knieën met een VVD-motie die stelde dat Verdonk de mogelijkheden van een andere constatering toch moet onderzoeken. Deze motie werd later aangescherpt door een aanvullende motie van het CDA die impliceert dat Verdonk ondubbelzinnig erkent dat er ruimte is en dat ze deze ruimte gaat verkennen. De beide moties werden met een grote Kamermeerderheid aangenomen.

Verdonk lijkt zich inmiddels in een onhoudbare splagaat te bevinden door enerzijds de motie aan te nemen en anderzijds bij haar eerdere standpunt te blijven dat ze geen andere constatering kon doen. Verder wekt het bij velen de verbazing dat ze blijft volhouden vóór de Zembla-aflevering niet van Ayaans leugens op de hoogte te zijn, terwijl algemeen wordt gesteld dat de Zembla-aflevering geen nieuwe feiten boven tafel bracht.

Opvallend was ook het emotionele karakter van het debat en de felheid waarmee ook de regeringspartijen CDA, VVD en D66 de minister aan de tand voelden. Verdonk lijkt veel krediet bij het parlement te hebben verloren.

De komende zes weken zullen in het teken staan van het onderzoek naar de asielprocedure van Ayaan Hirsi Ali. Volgens velen is het terugdraaien van Verdonks uitspraken en het alsnog verlenen van een Nederlands paspoort aan Ayaan de enige oplossing om een val van de minister - en daarmee (waarschijnlijk) van het kabinet - af te wenden. Dat zou hoe dan ook een grote politieke nederlaag voor Verdonk betekenen.

De soap gaat door met mogelijke mailtjes die Halsema nog op kan duiken en een onverwachte getuigenverklaring van Leon de Winter... Wist Verdonk dan toch al eerder van Ayaans leugens, en heeft ze daarmee de Kamer zelf voorgelogen?

We gaan verder!

[ Bericht 1% gewijzigd door Genverbrander op 17-05-2006 12:26:08 ]
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:38:36 #2
136 V.
Like tears in rain...
pi_37910307
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:37 schreef Viking84 het volgende:

Verdonk heeft wel een reden om extra vaart achter Hirshi Ali te zetten: een kamerlid dat onrechtmatig het Nederlanderschap lijkt te hebben verkregen is toch wel aanleiding om snel in actie te komen.
Nee hoor

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_37910328
Ik vind dat je het goed verwoordt, V.
pi_37910345
pi_37910358
En we gaan weer verder

[ Bericht 63% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2006 11:40:23 ]
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:40:16 #6
144250 doesss
Show me the money
pi_37910364
14 jaar waren deze feiten algemeen bekend.

En nu Verdonk lijsttrekker van de VVD wil worden vindt iemand bij Zembla
het interessant om is een onderwerp over de legaliteit van AHA te maken.

Het NOS journaal, nova en twee vandaag tuimelen over elkaar heen om er
ruchtbaarheid aan te geven na en zelfs voor de uitzending van zembla.

Verdonk kan niet ander dan AHA haar paspoort afnemen anders verliest ze haar
imago. En komt zo lijnrecht tegenover haar partij te staan.

Vervolgens wordt Verdonk door een kamermeerderheid teruggefloten en wordt
hiermee een precedent geschept om ook andere asielzoekers opnieuw in de beoordelingsmolen
op te nemen. Wat in het debat ook nog even fijntjes door Bos werd opgemerkt.

Ziehier een zeer vuil en vunzig politiek spelletje, zoals de heer Pechtold zou zeggen.

Met als kwalijkste punt het feit dat de media de politieke agenda mede bepaald.
The streets will flood with the blood of the none believers!
Life is just a ride!
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:40:19 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37910368
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:37 schreef Verbal het volgende:

[..]

Precies... en alleen al dáárom kan Verdonk niet volhouden dat haar onderzoek zorgvuldig was. Dat had juridisch nog een stuk verder uitgeplozen moeten worden. Heel eenvoudig, eigenlijk.

V.
Dat ben ik met je eens. Als je belang hecht aan die ruimte in de wet, is ze onzorgvuldig geweest.
Dat laat echter onverlet dat ik de vraag of er wel of geen ruimte is irrelevant vind.

Hirshi Ali heeft gelogen en leugenaars moeten het land uit, kamerlid of niet, en beter vroeg dan laat.

Ik had heel sterk het gevoel dat de discussie in de kamer net niet de kern van de zaak raakte.
Niet meer actief op Fok!
pi_37910410
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:40 schreef doesss het volgende:

Met als kwalijkste punt het feit dat de media de politieke agenda mede bepaald.
Dat gebeurt al zolang er media zijn....
pi_37910416
wat ik mij dan afvraag .. waarom kan/mag de kamer de onderzoeksmemo's van dat onderzoek in 2002 niet inzien ..
pleased to meet you
pi_37910424
Inderdaad ze dansten eromheen met als doel Rita in discrediet te brengen want een uitzondering voor Ayaan kon ze bij wet al niet maken.
pi_37910426
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:41 schreef Nielsch het volgende:

[..]

ja, en dat is ook helemaal niet kwalijk, eerder wenselijk.
pi_37910436
Ik walg echt van de vriendjespolitiek die ik gisteren in de 2e kamer heb gezien. Oh het is iemand die hier ook zit dus een collega, nou die mag niet uitgezet worden hoor. Dan mogen al die partijen het ook even gaan openemen voor alle andere asielzoekers die bij de aanvraag hebben gelogen en waarvan het nederlanderschap is ontnomen.

Lekker met 2 maten meten daar in de kamer, stelletje hypocriete hufters bij elkaar, de enige die echt zei waar het op stond was Nawijn en daar stond ik echt van te kijken.

Walgelijke politici toch weer zeg.
pi_37910444
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:40 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Als je belang hecht aan die ruimte in de wet, is ze onzorgvuldig geweest.
Dat laat echter onverlet dat ik de vraag of er wel of geen ruimte is irrelevant vind.

Hirshi Ali heeft gelogen en leugenaars moeten het land uit, kamerlid of niet, en beter vroeg dan laat.

Ik had heel sterk het gevoel dat de discussie in de kamer net niet de kern van de zaak raakte.
Ja vooral omdat Verdonk vaag bleef in haar antwoorden en overal om heen aan het draaien was. Ze had gewoon tot half 8 's ochtends vol moeten houden dat ze niet anders kon en het probleem dat ze volgens Verhagen dan zou hebben gewoon moeten aanvaarden.
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:43:34 #14
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37910452
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:38 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nee hoor

V.
Ik neem aan dat het hierom gaat:
quote:
- De verdediging dat ze het snel heeft gedaan omdat de Kamer snel moet weten dat een kamerlid geen Nederlandse is en dus geen kamerlid snijdt geen hout omdat ze nog 6 weken wèl Nederlandse is
Hoe kan ze nou Nederlandse zijn als ze het Nederlanderschap feitelijk nooit heeft verkregen?
Dus ze is nooit Nederlandse geweest, maar de komende 6 weken ineens wel?
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:43:40 #15
144250 doesss
Show me the money
pi_37910453
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:41 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Niet in deze mate.
Ik wijs in deze even op de live uitgezonden SOAP marathon van gisteravond.
Life is just a ride!
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:43:43 #16
136 V.
Like tears in rain...
pi_37910457
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:40 schreef Viking84 het volgende:

Tsja, ik vind dat nou juist wèl relevant. Daar is het een precedent voor en daar bestaat Artikel 14 van de Rijkswet op het Nederlanderschap voor.
quote:
Tjsa, dan kom je weer op het punt van de menselijkheid.
quote:
Ik vond ook dat men, zij het andere, kwesties niet genoeg heeft doorgedrukt. En zo is er voor ieder wat wils

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_37910465
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:38 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nee hoor

V.
Ik mis alleen dat het Nederlanderschap wel met terugwerkende kracht wordt ontnomen of eigenlijk beter gezegd wellicht nooit bestaan heeft. Eigenlijk is het maar de vraag of AHA de komende 6 weken Nederlandse is, maar dat blijkt pas over 6 weken.
Atje zeggen is adje doen!
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:44:05 #18
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_37910466
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:41 schreef moussie het volgende:
wat ik mij dan afvraag .. waarom kan/mag de kamer de onderzoeksmemo's van dat onderzoek in 2002 niet inzien ..
Omdat ze geaddresseerd zijn aan mevrouw Hirschi Magan?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_37910493
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:43 schreef doesss het volgende:

[..]

Niet in deze mate.
Ik wijs in deze even op de live uitgezonden SOAP marathon van gisteravond.
Prima toch! In de VS heb je volgens mij een 24uurs kanaal met uitzendingen vanuit het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. Zoiets zou ik hier ook wel willen. Bovendien bepaalt de media niet de agenda van de regering en de 2de kamer door een debat uit te zenden.
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:45:07 #20
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37910496
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:42 schreef erikh het volgende:
Dan mogen al die partijen het ook even gaan openemen voor alle andere asielzoekers die bij de aanvraag hebben gelogen en waarvan het nederlanderschap is ontnomen.
Het wordt inderdaad intressant hoe de VVD en het CDA zich in de toekomst gaan opstellen.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:45:12 #21
144250 doesss
Show me the money
pi_37910501
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:42 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

ja, en dat is ook helemaal niet kwalijk, eerder wenselijk.
Ja, laten we vooral de media de politieke agenda laten bepalen. Zeer wenselijk.
Life is just a ride!
pi_37910511
Tot hoe laat zijn ze doorgegaan eigenlijk? Ik ging om 0100 slapen. Ijzeren Rita is no more
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:45:49 #23
136 V.
Like tears in rain...
pi_37910515
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:43 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat het hierom gaat:
[..]

Hoe kan ze nou Nederlandse zijn als ze het Nederlanderschap feitelijk nooit heeft verkregen?
Dus ze is nooit Nederlandse geweest, maar de komende 6 weken ineens wel?
Ja, DAN had je het debat maar beter moeten volgen

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:45:56 #24
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37910523
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:43 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ja vooral omdat Verdonk vaag bleef in haar antwoorden en overal om heen aan het draaien was. Ze had gewoon tot half 8 's ochtends vol moeten houden dat ze niet anders kon en het probleem dat ze volgens Verhagen dan zou hebben gewoon moeten aanvaarden.
Ja, dan had ik diep respect voor haar gehad.
Helaas wil ze te graag hogerop komen in de politiek, dus heeft ze het bijltje erbij neergegooid toen ze zich teveel in het nauw gedreven voelde.

Ik hoop nu echter maar dat ze zich in haar definitieve beslissing niet bang laat maken door de rest van de kamer. Dus als zij na de bestudering van die ruimte in de wet tot de conclusie komt dat er geen sprake is van bijzondere omstandigheden, dat ze daar dan ook voor uit komt en dat ze niet zwicht voor het angstbeeld van ontslag.
Niet meer actief op Fok!
pi_37910539
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:45 schreef Slayage het volgende:
Tot hoe laat zijn ze doorgegaan eigenlijk? Ik ging om 0100 slapen. Ijzeren Rita is no more
tot 03:15.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')