Sowieso komt FFXIII pas in 2008 denk ikquote:Op woensdag 5 april 2006 18:01 schreef King_of_cubes het volgende:
Eens, ik denk dat ik maar even ga wachten met het kopen van een PS3.
FF interesseert me niet.quote:Op woensdag 5 april 2006 18:05 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Sowieso komt FFXIII pas in 2008 denk ik
Dacht jij minder dan 400 danquote:Op woensdag 5 april 2006 17:58 schreef Xrenity het volgende:
DUUUUUUUURRRRR
Ik ben dan net student, denk niet dat ik erg veel geld te besteden heb.quote:Op woensdag 5 april 2006 19:01 schreef Deacon_Tigra het volgende:
500 - 600 who cares
ik koop hem toch wel![]()
![]()
jullie werken toch allemaal.....kwestie van prioriteiten stellen![]()
dattie nou evenveel kost als mijn maandelijkse hypotheek aflossing moet ik maar voor lief nemen![]()
of ben ik dan een hele erge fanboy![]()
Nope.quote:
Ja, je merkt in veel dat er veel (gameplay) opgeofferd is om hem op de PS2 te krijgen. Toen ik het typte had ik ook alleen de eerste missie gespeeld, nu heb ik iets meer achter de rug, en je merkt vooral in termen van graphics, maar ook geluid, en besturing dat dit ontwikkeld is met de 360 in gedachten.quote:Op woensdag 5 april 2006 17:41 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Gamerankings GR:AW
PC 90.0%
PlayStation 2 57.0%
Xbox 360 90.9%
Xbox 66.5%
Het is maar wat je fantastisch noemt, ik vind de cijfers voor current-gen toch behoorlijk tegenvallen.. Ik ga er dan ook vanuit dat er meer verschilt dan alleen de graphics.
De 360 versie is 3rd person, op de ps2 is het een fps.quote:Op woensdag 5 april 2006 20:21 schreef SocialDisorder het volgende:
en besturing dat dit ontwikkeld is met de 360 in gedachten.
point and shoot.quote:Op woensdag 5 april 2006 20:25 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
De 360 versie is 3rd person, op de ps2 is het een fps.
Dat verschilt nogal qua gameplay, me dunkt..
Als je zo redeneert is elk spel waarin je kan springen een platformerquote:Op woensdag 5 april 2006 20:27 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
point and shoot.
3rd of 1st person, maakt neit zo gek veel uit, me dunkt.
wil jij beweren dat World of Warcraft geen platformer is?quote:Op woensdag 5 april 2006 20:28 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Als je zo redeneert is elk spel waarin je kan springen een platformer.
Playfrance, de bron van deze hele price-BS, heeft een update gegeven op hun site. Vertaling :quote:During a wide ranging interview/discussion on Europe 1 radio last night, Georges Fornay, Managing Director of SCE France discussed the PlayStation 3, amongst other new consumer technology products. Reports on the web suggest that he might have indicated a price for PS3 around 500 Euros or between 499 and 599. This is a mistranslation and/or misunderstanding of the discussion, which was actually focused on the relative value of PS3 as a Bluray Disc player.
Referring to a previous discussion about the roughly $1,000 price point of BD players, the interviewer asked whether a price point of around $500 (dollars, not Euros) was about right for the PS3. Mr Fornay explained that, with BD and HD functionality, PS3 at this price would be cheap for such functionality, but that current video games machines were significantly below this price.
At no time did he suggest or indicate a specific price point for PS3, and any reports that he did so are incorrect.
He summarised by saying that PS3 would be expensive when one looked at the price of a video games machine, at far below 500 Euros, but extremely good value when looking at BD and HD technology inside.
No official announcement has yet been made on the price of the PS3.
Vertaling van de vraag waar het vandaan komt :quote:George Fornay makes a point of specifying that it never announced price of launching for PlayStation 3 which in addition was not fixed to date. A question of the journalist of Europe 1 mentioned the price of 500 $ for the PS3. George Fornay answered by making a parallel with the price of the game consoles which it located well below 500 Euros and the price of the readers Blu Ray for which the journalist had mentioned the price of 1000 Euros and more. George Fornay specified that it would be in this fork, i.e. between a price well below 500 Euros and 1000 Euros and more. It acted of a personal analysis within the framework of a total reasoning and not of an unspecified advertisement of price.
http://www.jeux-france.co(...)ur-de-500-euros.htmlquote:Journalist: A question that the players are precisely posed, it is the price of this console, one sees figures which circulate regularly on the Web... 500$ according to the rumour: one is close to reality or one moves away from there?
George Fornay: Eh well listen, if one takes the aspect Blu Ray/HD, one spoke about reader Blu Ray has 1000 euros and more. Thus it will be extremely cheap when taking into consideration this aspect. When the aspect play is looked at, today it is true that the game consoles rather had a price well below 500 euros. I would say, that we will be in this fork: it will be expensive for the video games part, it will be extremely cheap when one looks at the whole of technologies which it integrates.
quote:Cell Designer Talks PS3
By N. Evan Van Zelfden
On Wednesday evening, in Austin Texas, H. Peter Hofstee delivered a technical lecture about PS3's IBM Cell Processor, speaking also to Next Generation about his $400 million creation...
Image "I’m an IBMer," began Hofstee, chief architect of Cell. "There were a lot of IBMers on the project. It was done here in Austin, at the IBM campus…But it really was Sony, and Ken Kutaragi that was the driver for this project.
"And he spent quite a bit of money on it. $400 million for a processor…this is about as serious as it gets," said Hofstee.
"Remarkably," Hofstee responded to a question about size, "this chip is almost exactly the same size, in square millimeters, as the first chip that went into the PlayStation2. That’s about as explicit an answer as I can give you."
He added, "My dream is that everyone who has a PlayStation can start programming with Cell. But, Hofstee also pointed out, "I think the biggest problem is to find ways to make it effective for the programmers."
Game processors
"With game processors," Hofstee noted, "Because of the economics of how game systems seems to have worked in the past – you always have to wait and see if it works that way going forward – is that game developers get a stable platform for five or six years. And because that is sort of how it works, there is a big focus on chip size and power and cost reduction over that period."
Next-Gen asked Hofstee how he felt, as a scientist, developing technology for games. "I think games are an interesting application area, but quite clearly, Cell is not just for games. There are many other areas it can be used. Games are the thing that inspired us to do it."
Next-Gen also mentioned the "pain in my ass," quote by John Carmack, in reference to developing for the cell processor. "I think whenever you have competing platforms," Hofstee responded, "There are people who really like one platform vs. the other. I’m not sure I agree with…he didn’t give me very many reasons why he feels that way. I got the impression that he’s just someone who likes PCs more."
Additional information available at: http://www.ibm.com/developerworks/power/cell/.
het is meer een bevestiging, en in één interviewquote:Op donderdag 6 april 2006 16:55 schreef P-Style het volgende:
Eigenlijk zegt die Peter Hofstee dus niet veel meer dan wat er al bekend was over Cell.
Ik zie hem niet duurder worden dan 600¤.. En voor 500¤ pre-order ik hem gelijkquote:Op donderdag 6 april 2006 17:25 schreef kulandra het volgende:
Als ik het goed begrijp, zou ie ook nog wel eens duurder kunnen uitvallen dan 600 euro dus.....
Het zou in zoverre niks uitmaken dat de games er nog helemaal niet zijn, ook al zou de PS3 al wel leverbaar zijnquote:Op donderdag 6 april 2006 17:34 schreef kulandra het volgende:
Dan hadden we m nu waarschijnlijk al kunnen importeren namelijk en qua games zou het niks uitmaken, alleen dat je in de toekomst misschien een keer schijfje zou moeten wisselen......
Ze maken nooit winst op de hardware. MS maakt ook flink verlies op de xbox360. En die BR drive in de ps3 kost sony echt niet zoveel. Ze maken de winst met spellen, controllers en dat soort dingen. Op de console zelf maken ze in het begin altijd verlies.quote:Op donderdag 6 april 2006 17:34 schreef kulandra het volgende:
Nou ik durf zo langzamerhand wel te stellen dat de PS3 of ontiegelijk duur wordt, of Sony gaat enorme verliezen op de hardware maken, niet te vergelijken met enige voorgaande console.
Want stel dat ze voor 600 euro verkopen, dan maken ze dus 0,0 winst op de BR die erin zit om nog maar te zwijgen van de technologie waar t ons gamers toch in eerste instantie om gaat: Cell en de graphics chip. En dan de rest van de hardware er nog bij (geheugen, moederbord, geluid).
Dus tenzij sony nog een konijn in de hoge hoed heeft zitten, reken ik op een zware aanslag op de bankrekening. Of ie het waard is is een tweede. Ik zou liever niet zien dat een nieuwe technologie als BR zo'n zwaar stempel op de PS3 zou leggen. Dan hadden we m nu waarschijnlijk al kunnen importeren namelijk en qua games zou het niks uitmaken, alleen dat je in de toekomst misschien een keer schijfje zou moeten wisselen......
Waarom kosten die standalone spelers dan zo achterlijk veel?quote:Op donderdag 6 april 2006 18:23 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
Ze maken nooit winst op de hardware. MS maakt ook flink verlies op de xbox360. En die BR drive in de ps3 kost sony echt niet zoveel.
Ik denk dat ze met ietsjes meer RAM geheugen gelukkiger waren geweestquote:En dat er een BR inzit is alleen een groot pluspunt. Daar ga je in de toekomst echt wel wat van merken, dat de xbox360 juist voor dvd heeft gekozen is zonde, Hoe meer ruimte de opslag heeft hoe meer ontwikkelaars zich kunnen uitleven.
Hell yesquote:Op donderdag 6 april 2006 18:30 schreef HassieBassie het volgende:
Ik denk dat ze met ietsjes meer RAM geheugen gelukkiger waren geweest![]()
Ik zou het niet weten waarom die zo duur zijn, maar ik weet wel dat BR voor de ps3 sony niet meer kost dan alleen de onderdelen.quote:Op donderdag 6 april 2006 18:30 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Waarom kosten die standalone spelers dan zo achterlijk veel?
[..]
Ik denk dat ze met ietsjes meer RAM geheugen gelukkiger waren geweest![]()
En dat doen er genoeg. Wat is je punt?quote:Op donderdag 6 april 2006 18:33 schreef Jajong het volgende:
FF niet diggen is hetzelfde als spugen op Mario.
Ik heb 2gig geheugen in mijn pc en ik heb ook pop-ups bij Oblivion. Dat zijn gewoon slordige programmeurs. Ik heb op de ps2 heel wat spellen gezien waar je helemaal geen pop-ups had en dat is maar met 32mb. En je moet voor een console sowieso anders programmeren omdat de architecteur heel anders is dan een pc.quote:Op donderdag 6 april 2006 18:59 schreef Retuobak het volgende:
En heb je al eens gekeken naar bijvoorbeeld de pop-up op de 360 bij TES IV:Oblivion? Het geheugen is gewoon te weinig voor grote werelden waarin je veel tegelijk kunt zien. Developers moeten nu trucjes gaan gebruiken om dit soort gebreken van de console te maskeren, en dat is erg jammer, want zo ongelofelijk duur was een verdubbeling van de geheugencapaciteit niet eens geweest.
Omdat de allereerste BD-spelers, net als de allereeste DVD-spelers en eerste CD-speler, altijd zijn opgebouwd uit kwaliteitscomponenten. Een grote zware transformator, een stevig degelijk loopwerk een dikke metalen behuizing en een metalen front, (vaak) gold-plated aansluitingen en er wordt niet bespaard op condensatoren, transistoren e.d.quote:Op donderdag 6 april 2006 18:30 schreef HassieBassie het volgende:
Waarom kosten die standalone spelers dan zo achterlijk veel?
A. verander je settings eensquote:Op donderdag 6 april 2006 19:07 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
Ik heb 2gig geheugen in mijn pc en ik heb ook pop-ups bij Oblivion.
Dat zeg ik, trucjes om veel objecten tegelijk te vermijden.quote:Ik heb op de ps2 heel wat spellen gezien waar je helemaal geen pop-ups had en dat is maar met 32mb.
Klopt, bij een PC die 7 jaar mee zou moeten gaan zou ik dan ook eerder een 8GB aanraden dan 1GB.quote:En je moet voor een console sowieso anders programmeren omdat de architecteur heel anders is dan een pc.
Gedeeltelijk mee eens. Het bieden van veel geheugen creëert vaak luie programmeurs, maar het biedt wel veel mogelijkheden voor getallenteerde developers en het zou leuk zijn om over 5 jaar nog steeds onder de indruk te zijn wanneer je nieuwe PS3-titels vergelijkt met titels op andere systemen.quote:Op donderdag 6 april 2006 19:07 schreef Diablos79 het volgende:
Ik heb op de ps2 heel wat spellen gezien waar je helemaal geen pop-ups had en dat is maar met 32mb. En je moet voor een console sowieso anders programmeren omdat de architecteur heel anders is dan een pc.
Ik hoop niet dat je bedoeld dat de PS3 kwalitatief minder zal zijn dan de eerste generatie BR-spelers? Als ik straks 5 of 600 euro uitgeef aan een PS3, verwacht ik eigenlijk ook wel dat ie het 9 jaar blijft doen..quote:Op donderdag 6 april 2006 19:17 schreef P-Style het volgende:
[..]
Omdat de allereerste BD-spelers, net als de allereeste DVD-spelers en eerste CD-speler, altijd zijn opgebouwd uit kwaliteitscomponenten. Een grote zware transformator, een stevig degelijk loopwerk een dikke metalen behuizing en een metalen front, (vaak) gold-plated aansluitingen en er wordt niet bespaard op condensatoren, transistoren e.d.
Deze early adopter versies zijn veel degelijker dan versies die geproduceerd worden zodra het massaproduct is geworden. Kijk maar naar die goedkope slimline dvd-spelers van tegenwoordig met hun plasic frontjes, eenvoudige aansluitingen en simpele componenten. Die zijn totaal niet te vergelijk met de allereerste dvd-spelers die het nu na bijna 9 jaar vaak nog prima doen.
Cell en de RSX zijn ook nog geen massaproduct. Je gaat mij niet vertellen dat de technologie in een standalone Bluerayspeler duurder is dan de technologie die de PS3 mogelijk maakt?quote:Verder hebben de stand alone BD-speler talloze analoge uitgangenen, terwijl de PS3 enkel de AV-output heeft (waar je vervolgens verschillende kabels voor kunt kopen waar wel winst op gemaakt gaat worden). De eerste BD-spelers zullen ook een analoge multi-channel audio uitgang krijgen, waar een ingebouwde decoder voor nodig is. De PS3 heeft alleen digitale uitgangen voor multichannel audio. En de standsalone BD-spelers hebben natuurlijk ook digitale video processoren nodig om het signaal van de Blu-Ray discs te verwerken, deze processoren zijn nog geen massaproduct en dus vrij duur. De PS3 heeft hier Cell + RSX voor.
Die garantie kan geen enkel bedrijf dat levert aan consumenten geven over dermate complexe electronica. Wil je technologie die vrijwel gegarandeerd 9 jaar meegaat dan mag je die toch echt zoeken in de militaire sectorquote:Op donderdag 6 april 2006 19:24 schreef HassieBassie het volgende:
Ik hoop niet dat je bedoeld dat de PS3 kwalitatief minder zal zijn dan de eerste generatie BR-spelers? Als ik straks 5 of 600 euro uitgeef aan een PS3, verwacht ik eigenlijk ook wel dat ie het 9 jaar blijft doen..
6 miljoen in de eerste 5 maanden vind ik al behoorlijk massaalquote:Cell en de RSX zijn ook nog geen massaproduct. Je gaat mij niet vertellen dat de technologie in een standalone Bluerayspeler duurder is dan de technologie die de PS3 mogelijk maakt?
Of Philips apparaten kopenquote:Op donderdag 6 april 2006 19:27 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Die garantie kan geen enkel bedrijf dat levert aan consumenten geven over dermate complexe electronica. Wil je technologie die vrijwel gegarandeerd 9 jaar meegaat dan mag je die toch echt zoeken in de militaire sector.
[..]
De PS3 heeft dus geen metalen behuizing, heeft een eenvoudigere transformator (maar wel geschikt voor z'n taak), heeft geen talloze analoge uitgangen, geen ingebouwde decoders voor een analoge multichannel audio uitgang, heeft geen stevige disc-lade, enz.quote:Op donderdag 6 april 2006 19:24 schreef HassieBassie het volgende:
Ik hoop niet dat je bedoeld dat de PS3 kwalitatief minder zal zijn dan de eerste generatie BR-spelers? Als ik straks 5 of 600 euro uitgeef aan een PS3, verwacht ik eigenlijk ook wel dat ie het 9 jaar blijft doen..
Maar op Cell en RSX wordt geen winst gemaakt en zullen, zoals Retuobak al zei, snel genoeg massaproduct worden. Op de beeldverwerkingshardware in standalone BD-spelers wordt wel een flinke winst gemaakt.quote:Cell en de RSX zijn ook nog geen massaproduct. Je gaat mij niet vertellen dat de technologie in een standalone Bluerayspeler duurder is dan de technologie die de PS3 mogelijk maakt?
Hij is hoe dan ook minimaal 2-speed, want anders kun je er geen films op kijken.quote:Op donderdag 6 april 2006 21:04 schreef SocialDisorder het volgende:
even een vraagje voor de techno-boys onder ons; hoe snel zal de BD-drive worden nu hij in november uitkomt. Er was sprake van dat hij de minimum 2-speed voor games niet zou halen bij een Spring-release, maar welke speed is theoretisch mogelijk bij een november-release?
Dat de 360 versie zo slecht draait komt echt wel door het programmeer werk. Die belachelijke laadtijden zijn echt niet nodig op de 360. En ik durf te wedden dat die gasten ook maar 1 core van de 3 hebben gebruikt van de processor, en ze dus ook niet echt nuttig gebruik maken van de kracht van het apparaat. Ik ben opzich niet echt onder de indruk van de 360, maar dat ding kan echt wel heel wat meer dan Oblivion. Want zo geweldig is Oblivion nu ook weer niet op grafisch gebied!quote:Op donderdag 6 april 2006 19:20 schreef Retuobak het volgende:
[..]
A. verander je settings eens
B. Ondanks dat de PC versie altijd wel WAT pop-up zal hebben is het bij de 360 versie extreem, daar krijg je soms pas gras wanneer je er al bijna loopt, dat kan echt niet imho. En dat heeft ook niet met slordig programmeren te maken en des te meer met een gebrek aan geheugen.
Ik mag hopen dat ze over 7 jaar ook eens met een hele nieuwe pc architectuur heeft. Want dat mag na 20 jaar wel eens een keer veranderen. Of misschien zullen tegen die tijd de nieuwe consoles die gaan komen pc's wel vervangenquote:Klopt, bij een PC die 7 jaar mee zou moeten gaan zou ik dan ook eerder een 8GB aanraden dan 1GB.
Misschien is de Phantom dan wel uitquote:Ik mag hopen dat ze over 7 jaar ook eens met een hele nieuwe pc architectuur heeft. Want dat mag na 20 jaar wel eens een keer veranderen. Of misschien zullen tegen die tijd de nieuwe consoles die gaan komen pc's wel vervangen
Lol volgens mij was dat project dood verklaard, ze hebben wel een Phantom toetsenbord uitgebrachtquote:Op vrijdag 7 april 2006 00:24 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
Misschien is de Phantom dan wel uit
De directeur van Infinium Labs is ook doodverklaard geweest, bleek ook een hoax te zijn.quote:Op vrijdag 7 april 2006 00:25 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
Lol volgens mij was dat project dood verklaard, ze hebben wel een Phantom toetsenbord uitgebracht
Zoals ik al zei, het is niet het CPU of GPU vlak waar de 360 versie van Oblivion een boost kan gebruiken. Het is puur het aantal objecten tegelijk op het scherm dat enorm is, en daar is nou eenmaal veel geheugen voor nodig. Het enige dat een developer zou kunnen doen is zorgen dat het een enorme wereld lijkt terwijl alles toch relatief klein en beperkt is. Maar dat gaat een beetje voorbij aan het doel denk je niet?quote:Op vrijdag 7 april 2006 00:18 schreef Diablos79 het volgende:
Dat de 360 versie zo slecht draait komt echt wel door het programmeer werk. Die belachelijke laadtijden zijn echt niet nodig op de 360. En ik durf te wedden dat die gasten ook maar 1 core van de 3 hebben gebruikt van de processor, en ze dus ook niet echt nuttig gebruik maken van de kracht van het apparaat. Ik ben opzich niet echt onder de indruk van de 360, maar dat ding kan echt wel heel wat meer dan Oblivion. Want zo geweldig is Oblivion nu ook weer niet op grafisch gebied!
Waarom zou de architectuur moeten veranderen?quote:Ik mag hopen dat ze over 7 jaar ook eens met een hele nieuwe pc architectuur heeft. Want dat mag na 20 jaar wel eens een keer veranderen. Of misschien zullen tegen die tijd de nieuwe consoles die gaan komen pc's wel vervangen![]()
Op mijn pc zie ik ook het gras voor mijn voeten verschijnen. En maakt niet uit met welke settings. Alleen bij hele hoge settings is het nog erger. Met zo'n processor als in de xbox360(en helemaal die van de ps3) kun je heel veel dingen real-time laten berekenen, wanneer je dat goed gebruikt heb je minder geheugen nodig. Daarbij werkt het geheugen in een console echt veel sneller dan in een pc. Waardoor je dus veel sneller kan lezen en schrijven in het geheugen. Het ligt echt niet aan het geheugen dat het zo slecht draait. Developers die voornamelijk voor de pc spellen maken zijn lui. En ik zie het heel vaak terug, kijk maar naar poorts van pc spellen naar consoles, die zijn bijna altijd slecht.. En dat komt echt niet door de console want de developers die alleen voor de consoles spellen maken bewijzen dat het wel goed kan.quote:Op vrijdag 7 april 2006 00:27 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, het is niet het CPU of GPU vlak waar de 360 versie van Oblivion een boost kan gebruiken. Het is puur het aantal objecten tegelijk op het scherm dat enorm is, en daar is nou eenmaal veel geheugen voor nodig. Het enige dat een developer zou kunnen doen is zorgen dat het een enorme wereld lijkt terwijl alles toch relatief klein en beperkt is. Maar dat gaat een beetje voorbij aan het doel denk je niet?
quote:Op vrijdag 7 april 2006 01:18 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
Op mijn pc zie ik ook het gras voor mijn voeten verschijnen. En maakt niet uit met welke settings. Alleen bij hele hoge settings is het nog erger. Met zo'n processor als in de xbox360(en helemaal die van de ps3) kun je heel veel dingen real-time laten berekenen, wanneer je dat goed gebruikt heb je minder geheugen nodig. Daarbij werkt het geheugen in een console echt veel sneller dan in een pc. Waardoor je dus veel sneller kan lezen en schrijven in het geheugen. Het ligt echt niet aan het geheugen dat het zo slecht draait. Developers die voornamelijk voor de pc spellen maken zijn lui. En ik zie het heel vaak terug, kijk maar naar poorts van pc spellen naar consoles, die zijn bijna altijd slecht.. En dat komt echt niet door de console want de developers die alleen voor de consoles spellen maken bewijzen dat het wel goed kan.
Is ook niets mis mee, maar soms heb ik het gevoel dat sommigen graag voor de technologie uit willen lopen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 09:31 schreef Retuobak het volgende:
Verschuivende standaarden
Niks mis met in de pas lopen met de huidige stand van de technologie.
Bethesda kan niet programmerenquote:Op vrijdag 7 april 2006 09:52 schreef Retuobak het volgende:
Nou, dit heeft niks met uit willen lopen te maken, want wanneer PC > 360 terwijl de 360 echt op mijn PC vooruit loopt qua GPU en al helemaal qua CPU dan zit er toch gewoon ergens iets fout denk je niet?
De Memory bandwith van PC3200 is 3.2GB/s het geheugen in de xbox360 heeft een memory bandwith van 22.4GB/s, dat is nog al een heel verschil vind je niet. De xbox360 kan dus veel sneller in het geheugen schrijven en lezen dan jou pc kan.quote:Op vrijdag 7 april 2006 01:53 schreef InsertCredit het volgende:
[..].
DDR2 dual channel is echt niet trager dan de geheugenbus van de 360.
Als je bij Oblivion wat met de ini's gaat spelen krijg je nog heel wat meer grafisch detail tevoorschijn dan Microsofts speeltje ooit aankan.
Die 22.4GB/s is voor de 10MB geheugen chipquote:Op vrijdag 7 april 2006 12:40 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
De Memory bandwith van PC3200 is 3.2GB/s het geheugen in de xbox360 heeft een memory bandwith van 22.4GB/s, dat is nog al een heel verschil vind je niet. De xbox360 kan dus veel sneller in het geheugen schrijven en lezen dan jou pc kan.
Het systeemgeheugen ja, het grafische geheugen is een hele andere zaak.quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:40 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
De Memory bandwith van PC3200 is 3.2GB/s het geheugen in de xbox360 heeft een memory bandwith van 22.4GB/s, dat is nog al een heel verschil vind je niet. De xbox360 kan dus veel sneller in het geheugen schrijven en lezen dan jou pc kan.
Die 10MB heeft 256GB/squote:Op vrijdag 7 april 2006 12:41 schreef Tain het volgende:
[..]
Die 22.4GB/s is voor de 10MB geheugen chip
Maar als je ziet hoe GTA drááit op de PS2...quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:47 schreef SocialDisorder het volgende:
maar als je ziet wat de PS2 met 32MB eruit poept, vind ik toch knap(oa. GTA, Spiderman, Black, Timesplitters, SSX)
Ik heb nog even goed de specs van de xbox360 bekeken, en ik moet je waarschijnlijk in het geval van de xbox360 misschien gelijk geven. Ik had over het hoofd gezien dat de 360 Unified Memory Architecture gebruikt, dus gewoon pc architectuur heeft. En dan kan 512MB nog wel eens krap worden in de toekomst, al ben ik er zeker van dat het bij Oblivion niet het probleem is. Alleen al het feit dat de Xbox360 versie slecht gebruikt maakt van het cache systeem geeft aan dat de programmeurs gewoon slordig zijn geweest.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:15 schreef Retuobak het volgende:
Mwoh, niet echt Storm. Het gaat hier meer over de 512MB geheugen die in next-gen consoles zit en wat niet bijster veel blijkt te zijn.
Waarom zie je dat als een pluspunt?quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:53 schreef Diablos79 het volgende:
Aangezien de ps3 geen gebruik maakt van Unified Memory Architecture, wat voor GAMES een pluspunt is, is het bij de ps3 dus geen probleem dat er 512 inzit, en is dat echt wel ruim voldoende.
Bij de PS3 heb je alleen 2x256MB geheugen voor het systeem en de videokaartquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:53 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
Ik heb nog even goed de specs van de xbox360 bekeken, en ik moet je waarschijnlijk in het geval van de xbox360 misschien gelijk geven. Ik had over het hoofd gezien dat de 360 Unified Memory Architecture gebruikt, dus gewoon pc architectuur heeft. En dan kan 512MB nog wel eens krap worden in de toekomst, al ben ik er zeker van dat het bij Oblivion niet het probleem is. Alleen al het feit dat de Xbox360 versie slecht gebruikt maakt van het cache systeem geeft aan dat de programmeurs gewoon slordig zijn geweest.
Aangezien de ps3 geen gebruik maakt van Unified Memory Architecture, wat voor GAMES een pluspunt is, is het bij de ps3 dus geen probleem dat er 512 inzit, en is dat echt wel ruim voldoende.
Omdat Unified Memory Architecture een systeem van wachten is. De processor moeten continue wachten op het geheugen. Dus je propt eerst grote hoeveelheden data zoals textures in de main memory. De processor zegt dan hey ik heb die data nodig, nou dan moet eerst de data uit het geheugen worden gehaald en in de cache worden geladen waar het dan zijn instuctie/bewerking zal krijgen. Dit betekent dus dat de processor niks doet wanneer het aan wachten is op het geheugen. Dat principe werkt prima voor text bewerking maar is voor games niet de ideale manier, omdat je bij games continue data nodig hebt, dus moet je het ook zo programmeren dat er een continue stroom van data is die naar de verschillende caches gaat.quote:
Ja en dat is samen toch 512MBquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:55 schreef Tain het volgende:
[..]
Bij de PS3 heb je alleen 2x256MB geheugen voor het systeem en de videokaart
ja je hebt dus alleen 256MB om je grote area in te ladenquote:
Denk niet dat het op de pc beter draait met 32MB in samenwerken met een 4mb videokaartquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:52 schreef P-Style het volgende:
[..]
Maar als je ziet hoe GTA drááit op de PS2...
De Gpu Heeft zijn eigen 256MB, en kan ook nog eens die andere 256MB gebruiken, dus hij heeft die 512MB geheel tot zijn beschikkingquote:Op vrijdag 7 april 2006 14:21 schreef Tain het volgende:
[..]
ja je hebt dus alleen 256MB om je grote area in te laden
ahquote:Op vrijdag 7 april 2006 14:19 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
Omdat Unified Memory Architecture een systeem van wachten is. De processor moeten continue wachten op het geheugen. Dus je propt eerst grote hoeveelheden data zoals textures in de main memory. De processor zegt dan hey ik heb die data nodig, nou dan moet eerst de data uit het geheugen worden gehaald en in de cache worden geladen waar het dan zijn instuctie/bewerking zal krijgen. Dit betekent dus dat de processor niks doet wanneer het aan wachten is op het geheugen. Dat principe werkt prima voor text bewerking maar is voor games niet de ideale manier, omdat je bij games continue data nodig hebt, dus moet je het ook zo programmeren dat er een continue stroom van data is die naar de verschillende caches gaat.
Sony wist dat al bij de ps2, en heeft daar dus ook geen Unified Memory Architecture gebruikt, wat (vooral pc) programmeurs niet zo door hadden en het begin dus klaagde over te weinig geheugen. Nu was 32MB misschien ook wel een beetje laag, maar door de geheel andere architectuur kwam het toch goed tot zijn recht. Bij de ps2 en ook bij de ps3 werkt het dus precies andersom, inplaats van dat de processor moet wachten op het geheugen, wacht hier het geheugen op de processor. Inplaats van dat de processor zegt Hey ik heb die data nodig, zegt hier de data in het geheugen hey ik sta al klaar voor je geef me maar een bewerking. Aangezien je processor veel sneller werkt dan je geheugen kan deze meteen de bewerking aan de data geven en hoeft de processor verder niet te wachten en kan continue doorwerken. Dit is voor games echt een veel efficientere manier van werken en daarom kan de ps2 met zo weinig geheugen toch nog zoveel.
Dat is heel leuk, maar de discussie ging over het feit dat er te weinig werkgeheugen in de 360 en in de PS3 zit om grote areas te laden, dat wordt er niet beter op als de GPU ook nog is geheugen kan wegsnoepen van de rest van het systeemquote:Op vrijdag 7 april 2006 14:22 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
De Gpu Heeft zijn eigen 256MB, en kan ook nog eens die andere 256MB gebruiken, dus hij heeft die 512MB geheel tot zijn beschikking
Nee.quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:22 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
De Gpu Heeft zijn eigen 256MB, en kan ook nog eens die andere 256MB gebruiken, dus hij heeft die 512MB geheel tot zijn beschikking
De ps3 heeft meer dan genoeg geheugen om grote areas te laden, de ps2 kan met zijn 32mb al heel grote areas in laden(kijk maar naar shadow of the colusses), het belangrijkste is de manier waarop het geprogrammeerd word.quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:30 schreef Tain het volgende:
[..]
Dat is heel leuk, maar de discussie ging over het feit dat er te weinig werkgeheugen in de 360 en in de PS3 zit om grote areas te laden, dat wordt er niet beter op als de GPU ook nog is geheugen kan wegsnoepen van de rest van het systeem
quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:36 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
De ps3 heeft meer dan genoeg geheugen om grote areas te laden, de ps2 kan met zijn 32mb al heel grote areas in laden(kijk maar naar shadow of the colusses), het belangrijkste is de manier waarop het geprogrammeerd word.
"Meer dan genoeg lijkt me een béétje overderen. De de omgevingen van shadow of the colossus waren redelijk steriel. Het gaat niet alleen om de omgevingen, het gaat ook om character-modellen hogere polygonen-aantallen, hogere texture resoluties, meer animatie-scripts, uitgebreide en gevariëerde audio-samples... en dan hebben we het nog niet eens over de gamecode zelf gehad.quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:36 schreef Diablos79 het volgende:
De ps3 heeft meer dan genoeg geheugen om grote areas te laden, de ps2 kan met zijn 32mb al heel grote areas in laden(kijk maar naar shadow of the colusses), het belangrijkste is de manier waarop het geprogrammeerd word.
Voorlopig waarschijnlijk wel, maar hoe dat over een jaar of 5 zit weet ik niet.quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:56 schreef SocialDisorder het volgende:
even een vraagje; mocht Lair op de E3 in-game de kwaliteit van bovenstaande screen halen, met tientallen draken tegelijk on screen, zijn we dan over het gezever van "512 MB is te weinig" af?
Je moet wel even in gedachte nemen dat shadow of the colossus maar 32MB tot zijn beschikking heeft, En het is misschien niet de meeste technische spelwereld, maar het is wel een grote wereld die zonder laadtijden word weergegeven. Als ze dat al kunnen met een 7 jaar oude ps2 met maar 32MB geheugen, dan kan de ps3 met 512MB geheugen en heel veel meer power echt met gemak hele grote spelwerelden inladen. En met die Cell processor kun je echt heel veel dingen real-time laten gebeuren, en heb je dus ook minder geheugen verbruik nodig.quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:47 schreef P-Style het volgende:
[..]
"Meer dan genoeg lijkt me een béétje overderen. De de omgevingen van shadow of the colossus waren redelijk steriel. Het gaat niet alleen om de omgevingen, het gaat ook om character-modellen hogere polygonen-aantallen, hogere texture resoluties, meer animatie-scripts, uitgebreide en gevariëerde audio-samples... en dan hebben we het nog niet eens over de gamecode zelf gehad.
De manier waarop geprogrammeerd wordt is zeker belangrijk, maar geheugen kan en zal hoe dan ook altijd een beperkende factor zijn.
Cell is snel, maar de punten die ik in m'n vorige post heb genoemd kun je'm niet real-time laten generen. Dus dat levert geen enkele geheugenbesparing op.quote:Op vrijdag 7 april 2006 15:24 schreef Diablos79 het volgende:
Je moet wel even in gedachte nemen dat shadow of the colossus maar 32MB tot zijn beschikking heeft, En het is misschien niet de meeste technische spelwereld, maar het is wel een grote wereld die zonder laadtijden word weergegeven. Als ze dat al kunnen met een 7 jaar oude ps2 met maar 32MB geheugen, dan kan de ps3 met 512MB geheugen en heel veel meer power echt met gemak hele grote spelwerelden inladen. En met die Cell processor kun je echt heel veel dingen real-time laten gebeuren, en heb je dus ook minder geheugen verbruik nodig.
BD-ROM biedt veel extra ruimte toe, maar veel meer dan dat ook niet. De transferrate is bijvoorbeeld niet bijster hoog.quote:Daarbij kan je ook een wereld rechtstreeks van BR laten streamen. De meeste denken dat BR niets extra toevoegd voor de games, maar dat doet het dus zeker wel.
Je weet dat je dat op een PC heel makkelijk kan bekijken hoeveel geheugen elk programma gebruikt en als dan spel.exe 400MB gebruikt dan gebruikt ie ook 400MBquote:Op vrijdag 7 april 2006 14:41 schreef disjfa het volgende:
[..]De enige reden dat mensen denken dat er veel geheurgen is is omdat ze op hun computer dat ook hebben en dat word allemaal misbruikt door andere progs. Games moet je gewoon goed maken.
maar gebruiktie 400 MB omdatie 400 MB nodig heeft, of omdat het aanwezig is?quote:Op vrijdag 7 april 2006 15:37 schreef Tain het volgende:
[..]
Je weet dat je dat op een PC heel makkelijk kan bekijken hoeveel geheugen elk programma gebruikt en als dan spel.exe 400MB gebruikt dan gebruikt ie ook 400MB
omdat ie het nodig heeft, als ie 400MB gebruikt omdat het aanwezig is dan zit er een dikke memory leak inquote:Op vrijdag 7 april 2006 15:45 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
maar gebruiktie 400 MB omdatie 400 MB nodig heeft, of omdat het aanwezig is?
waarom geruikte GTA:SA op m'n PS2 dan maar 32 MB, en op m'n PC 256 MB, zonder al te veel grafische verbetering daar tegenover te stellen?quote:Op vrijdag 7 april 2006 15:49 schreef Tain het volgende:
[..]
omdat ie het nodig heeft, als ie 400MB gebruikt omdat het aanwezig is dan zit er een dikke memory leak in
Waarschijnlijk om 'm op de PC véél soepeler te laten draaien, zonder onvergefelijke framedrops popups en textures die veel te laat geladen worden.quote:Op vrijdag 7 april 2006 15:52 schreef SocialDisorder het volgende:
waarom geruikte GTA:SA op m'n PS2 dan maar 32 MB, en op m'n PC 256 MB, zonder al te veel grafische verbetering daar tegenover te stellen?
grafische verbeteringen ligt ook aan je videokaart, maar 256MB geheugen gebruik duidt wel redelijk op een memory leukquote:Op vrijdag 7 april 2006 15:52 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
waarom geruikte GTA:SA op m'n PS2 dan maar 32 MB, en op m'n PC 256 MB, zonder al te veel grafische verbetering daar tegenover te stellen?
Is jou PS2 beter dan die van mij, want die popups waren verschrikkelijk, zelfs al liep je gewoonquote:Op vrijdag 7 april 2006 15:57 schreef SocialDisorder het volgende:
framedrops? Weinig tot geen last van gehad.
popups? Alleen als ik vloog
textures? mwah, de momenten dat ik er "last" van had, was ik toch niet bezig met van het uitzicht te genieten........
En op de PC kwam ik dit ook regelmatig tegen. Minder, maar regelmatig, dus zoals ik zei; weinig tot geen grafische verbetering.
hmmm, you should make sweet love to it.........quote:Op vrijdag 7 april 2006 16:00 schreef Tain het volgende:
[..]
Is jou PS2 beter dan die van mij, want die popups waren verschrikkelijk, zelfs al liep je gewoon
256 MB Geforce FX 5700 van ASUS en 1,2 GB intern geheugen. Waar komt dat leakje vandaan dan?quote:Op vrijdag 7 april 2006 15:59 schreef Tain het volgende:
[..]
grafische verbeteringen ligt ook aan je videokaart, maar 256MB geheugen gebruik duidt wel redelijk op een memory leuk
quote:Op vrijdag 7 april 2006 16:01 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
hmmm, you should make sweet love to it.........
instructievideo's nodig?
Jouw GTA:SA ervaringen waren schijnbaar een stuk beter dan die van mij.quote:Op vrijdag 7 april 2006 15:57 schreef SocialDisorder het volgende:
framedrops? Weinig tot geen last van gehad.
popups? Alleen als ik vloog
textures? mwah, de momenten dat ik er "last" van had, was ik toch niet bezig met van het uitzicht te genieten........
Vraag het Rockstar, die kunnen blijkbaar niet goed programmerenquote:Op vrijdag 7 april 2006 16:03 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
256 MB Geforce FX 5700 van ASUS en 1,2 GB intern geheugen. Waar komt dat leakje vandaan dan?
Om eerlijk te zijn trek ik de Rockstar programmeerkwaliteiten ook wel een beetje in twijfel. Ik ben er in ieder geval (nog) niet bepaald van onder de indruk.quote:Op vrijdag 7 april 2006 16:04 schreef Tain het volgende:
Vraag het Rockstar, die kunnen blijkbaar niet goed programmeren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |