abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_24990753


Sony's volgende console...
Nu de eerste paar officiële persberichten zijn gepubliceerd begint de "Playstation 3" langzamerhand vorm te krijgen. Tijd voor een PS3 topic dus! Laten we de feiten even op een rijtje zetten...

  • De CPU
    De volgende console van Sony zal de zogenaamde Cell-chip bevatten. Een nieuw ontwerp door Sony, Toshiba en IBM, waarbij er in feite meerdere processoren op 1 chip zitten, in dit geval 8 subprocessoren en 1 hoofdprocessor die de taken verdeelt. De kenmerken van Cell:

    Summary
    - Cell is a breakthrough architectural design -- featuring 8 Synergistic Processing Units (SPU) with Power-based core, with top clock speeds exceeding 4 GHz (as measured during initial laboratory testing).
    - Cell is OS neutral - supporting multiple operating systems simultaneously
    - Cell is a multicore chip comprising 8 SPUs and a 64-bit Power processor core capable of massive floating point processing
    - Special circuit techniques, rules for modularity and reuse, customized clocking structures, and unique power and thermalmanagement concepts were applied to optimize the design

    CELL is a Multi-Core Architecture
    - Contains 8 SPUs each containing a 128 entry 128-bit register file and 256KB Local Store
    - Contains 64-bit Power ArchitectureTM with VMX that is a dual thread SMT design-views system memory as a 10-way coherent threaded machine
    - 2.5MB of on Chip memory (512KB L2 and 8 * 256KB)
    - 234 million transistors
    - Prototype die size of 221mm2
    - Fabricated with 90nanometer (nm) SOI process technology
    - Cell is a modular architecture and floating point calculation capabilities can be adjusted by increasing or reducing the number of SPUs

    CELL is a Broadband Architecture
    - Compatible with 64b Power ArchitectureTM
    - SPU is a RISC architecture with SIMD organization and Local Store
    - 128+ concurrent transactions to memory per processor
    - High speed internal element interconnect bus performing at 96B/cycle
    CELL is a Real-Time Architecture
    - Resource allocation (for Bandwidth Management)
    - Locking caches (via Replacement Management Tables)
    - Virtualization support with real time response characteristics across multiple operating systems running simultaneously
    CELL is Security Enabled Architecture
    - SPUs dynamically configurable as secure processors for flexible security programming
    CELL is a Confluence of New Technologies
    - Virtualization techniques to support conventional and real time applications
    - Autonomic power management features
    - Resource management for real time human interaction
    - Smart memory flow controllers (DMA) to sustain bandwidth

    Bronnen: SCEI, SCEE, IBM, Sony, Sony

  • De GPU
    De GPU zal ontwikkeld worden door Nvidia en Sony. Het is dus niet zo dat Sony zomaar even een GPU van Nvidia in z'n volgende console zal stoppen. Maar het is echt een samenwerking tussen de twee bedrijven. De GPU zal helemaal afgestemd zijn op de Cell en het snelle XDR geheugen.

    Bronnen: SCEI, Nvidia

  • Media
    De games zullen verschijnen op Blu-Ray discs. Een volgende generatie 12cm-schijfjes, die op een kant in twee lagen 50GB aan informatie kwijt kan. Blu-Ray is tevens een mogelijke opvolger van dvd en zal films met HDTV resoluties van 1920x1080 bevatten evenals nieuwe surroundstandaarden Dolby Digital Plus en DTS-HD.

    Bron: SCEI

  • Het geheugen
    Er zal gebruik worden gemaakt van Rambus z'n XDR DRAM geheugen dat snelheden van 3.2GHz tot 8.0GHz aan kan. Hiermee kan een enorme geheugenbandbreedte gerealiseerd worden, een stuk hoger dan de huidige geheugen technieken in pc's bijvoorbeeld.

    Bron: Rambus

    Tot zover de feiten...

    Hoe veel geheugen zal 'ie krijgen? Wat voor controllers zal 'ie krijgen? Zal 'ie HDTV volledig gaan ondersteunen? Hoe zit het met de compatibiliteit wat betreft PS1 & PS2 games en hardware? Wat voor vernieuwingen kunnen we verwachten, wat de gameplay betreft? Hoe gaat 'ie eruit zien? Wat gaat 'ie kosten? Wordt "Playstation 3" eigenlijk wel de officiële naam? De komende tijd gaan we hier ongetwijfeld antwoord op krijgen. Sony is van plan rond mei een prototype van hun volgende console te tonen. Tot die tijd kunnen we lekker gaan gissen en speculeren!
  • pi_24990829
    Wordt dit de eerste nieuwe console van de volgende generatie of zit er al meer aan te komen?
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
    pi_24990924
    quote:
    Op dinsdag 8 februari 2005 18:10 schreef LostFormat het volgende:
    Wordt dit de eerste nieuwe console van de volgende generatie of zit er al meer aan te komen?
    Xbox2 komt eerder, helaas kan die voor geen meter tippen aan dit droomapparaat
    pi_24990981
    Waar je die onzin nou weer allemaal vandaan haalt.
    All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
    pi_24991033
    quote:
    Op dinsdag 8 februari 2005 18:10 schreef LostFormat het volgende:
    Wordt dit de eerste nieuwe console van de volgende generatie of zit er al meer aan te komen?
    Daar valt nog niet vreselijk veel over te zeggen, maar zeer waarschijnlijk komt deze inderdaad als laatste van de "volgende drie consoles". Máár waarschijnlijk wordt 'ie wèl als eerste getoond aan het publiek.
      dinsdag 8 februari 2005 @ 18:32:47 #6
    31057 jpg97
    Otaku No Kenkyu
    pi_24991182
    hmm ben benieuwd hoe het programmeren voor deze console gaat... of het een beetje makkelijk wordt gemaakt voor 3rd party developers
    Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
    ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
    PieAir
    Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
      dinsdag 8 februari 2005 @ 18:44:34 #7
    29440 ajay
    Professor in de idioterie
    pi_24991384
    De PS3 heeft, alle roddel, achterklap en marketing daar gelaten een heel interessant concept met de Cell-processor. Ik ben alleen bang voor de Sony-programmeurs die ervoor moeten zorgen een goede taal te maken, die niet te complex wordt voor ontwikkelaars, zoals bij de PS2. Die heeft blijkbaar zo'n complexe taal, dat menigeen ontwikkelaar was afgeschrokken of lang bezig was met het maken van een game. De eerste games voor deze console waren dan ook vrij ondermaats.

    Ik vraag me ook af of deze console backwards compatible zal zijn.

    De Xbox zal toch ook wel meer zijn dan een Xbox met de nieuwste (aangepaste) hardware? Zij zullen toch zeker wat laten zien en MS kennende zullen ze ook een hels media-offensief beginnen, helemaal als ze de eerste zijn met de 'volgende' generatie.

    Wat betreft Nintendo weet ik het niet meer. De Cube is nou niet echt je van het geworden, behalve het design dan. Maar er wordt zo vaag over geluld, als ware het de Messias die eraan komt.... Gezien het feit dat het stil is aan de overkant, betekent dit of shit of er komt een enorme surprise..... Computers kennende gok ik meer op het eerste. Nintendo gaat straks Sega achterna als ze niet uitkijken.
    Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
    pi_24991396
    Ik hoop op connectivity(?) met de PSP!
    pi_24991836
    quote:
    Op dinsdag 8 februari 2005 18:44 schreef ajay het volgende:
    De PS3 heeft, alle roddel, achterklap en marketing daar gelaten een heel interessant concept met de Cell-processor. Ik ben alleen bang voor de Sony-programmeurs die ervoor moeten zorgen een goede taal te maken, die niet te complex wordt voor ontwikkelaars, zoals bij de PS2. Die heeft blijkbaar zo'n complexe taal, dat menigeen ontwikkelaar was afgeschrokken of lang bezig was met het maken van een game. De eerste games voor deze console waren dan ook vrij ondermaats.
    Sony zal dit keer beter z'n best doen met het leveren van development-tools om het de programmeurs wat gemakkelijker te maken dan destijds met de PS2. Zo zijn de development-tools voor de PSP ook erg uitgebreid en zijn developpers hier over het algemeen erg tevreden over.
    quote:
    Ik vraag me ook af of deze console backwards compatible zal zijn.
    Sony heeft tot nu toe nog beweerd dat de PS3 (of hoe 'ie dan ook gaat heten) backwards compatible gaat worden met PS1 en PS2 games. Ik ben zéér benieuwd hoe ze dat gaan doen. Als het ze lukt om de PS1 & PS2 volledig softwarematig te emuleren, dan betekent dit dat de Cell een héél erg krachtig ding is!
    pi_24991877
    quote:
    Op dinsdag 8 februari 2005 18:45 schreef rijkv het volgende:
    Ik hoop op connectivity(?) met de PSP!
    Het lijkt me zéér waarschijnlijk dat de PS3 net als de PS2 USB-poorten gaat bevatten. Reken dus maar dat je de PSP straks op de PS3 aan kunt sluiten.
    pi_24992930
    quote:
    Op dinsdag 8 februari 2005 18:44 schreef ajay het volgende:
    Wat betreft Nintendo weet ik het niet meer. De Cube is nou niet echt je van het geworden, behalve het design dan.
    Je gaat me toch niet vertellen dat je de Cube daadwerkelijk mooi vindt ?
    pi_24993153
    quote:
    Op dinsdag 8 februari 2005 21:35 schreef Markster het volgende:

    [..]

    Je gaat me toch niet vertellen dat je de Cube daadwerkelijk mooi vindt ?
    Ik vind het design van de Cube mooier dan dat van de originele PS2 en Xbox (eigenlijk zijn ze alledrie lelijk, maar mijn cube staat toch uit het zicht )

    8.0GHz geheugen lijkt me erg snel, ook al staat het op de site van Rambus. Vergeet niet dat Sony goed is in het verspreiden van geruchten die achteraf vaak niet waar blijken te zijn (we herinneren ons allemaal vast nog wel de geruchten over de PS2, die honderden malen sneller zou zijn dan een desktopsysteem van die tijd )
    En dat logo, toch niet weer hetzelfde he

    ohja, verkapte tvp
    Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
    Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
    pi_24993331
    quote:
    Op dinsdag 8 februari 2005 21:50 schreef Cerbie het volgende:
    8.0GHz geheugen lijkt me erg snel, ook al staat het op de site van Rambus. Vergeet niet dat Sony goed is in het verspreiden van geruchten die achteraf vaak niet waar blijken te zijn (we herinneren ons allemaal vast nog wel de geruchten over de PS2, die honderden malen sneller zou zijn dan een desktopsysteem van die tijd )
    En dat logo, toch niet weer hetzelfde he

    ohja, verkapte tvp
    Dit is ook geen gerucht van Sony. Dit komt rechtstreeks van de site van Rambus. En die liegen niet over hun geheugen hoor. XDR Ram werkt op kloksnelheden van 3.2GHz tot 8.0GHz. Hoe snel het geheugen in de PS3 gaat worden is nog niet bekend gemaakt.

    Dat logo in de OP heb ik zelf gemaakt. Verder denk ik eigenlijk wel dat de Playstation logo's en lettertypes ook bij de PS3 behouden blijven.
    pi_24994579
    Ik vind de originele ps2 juist heel erg mooi

    Ik vind de nieuwe, die kleine een stuk minder
    pi_24995149
    ik heb sinds januari een ps2 en ik denk da ik ook niet gelijk de ps3 zal kopen
    wordt waarsch toch weer vrij prijzig aan het begin al zullen ze misschien iets goedkoper moeten beginnen dit keer omdat ze waarsch als laatste zijn ?
    De enige echte BaggerUser!
    Riemen
    fiets kopen
    pi_25001533
    quote:
    Op dinsdag 8 februari 2005 23:41 schreef BaggerUser het volgende:
    ik heb sinds januari een ps2 en ik denk da ik ook niet gelijk de ps3 zal kopen
    wordt waarsch toch weer vrij prijzig aan het begin...
    Groot gelijk heb je... Het zal waarschijnlijk pas rond zomer 2007 zijn wanneer de PS3 z'n eerste prijsdaling gaat krijgen. En dan zal 'ie nòg vrij prijzig zijn.
    quote:
    ...al zullen ze misschien iets goedkoper moeten beginnen dit keer omdat ze waarsch als laatste zijn ?
    Goed punt. Hoewel... Sony kennende. Die zijn nooit zo bang om wat meer voor hun producten te vragen.
    pi_25001731
    quote:
    Op dinsdag 8 februari 2005 21:57 schreef P-Style het volgende:

    [..]

    Dit is ook geen gerucht van Sony. Dit komt rechtstreeks van de site van Rambus. En die liegen niet over hun geheugen hoor. XDR Ram werkt op kloksnelheden van 3.2GHz tot 8.0GHz. Hoe snel het geheugen in de PS3 gaat worden is nog niet bekend gemaakt.

    Dat logo in de OP heb ik zelf gemaakt. Verder denk ik eigenlijk wel dat de Playstation logo's en lettertypes ook bij de PS3 behouden blijven.
    Ik ga me echt afvragen hoeveel verlies Sony durft te maken op de PS3, cell processor is harstikke duur en rambus is ook niet echt het goedkoopste geheugen wat je kan krijgen en dan heb je de rest van de hardware nog.
    Rocks? Check.
    Laser beams? Check.
    Acid? Check.
    Body bag? Check.
    pi_25001930
    quote:
    Op woensdag 9 februari 2005 08:58 schreef Tain het volgende:
    Ik ga me echt afvragen hoeveel verlies Sony durft te maken op de PS3, cell processor is harstikke duur en rambus is ook niet echt het goedkoopste geheugen wat je kan krijgen en dan heb je de rest van de hardware nog.
    Ik denk dat ze aardig wat verlies gaan maken per PS3 in het begin. Maar vergeet niet dat dit bij de PS2 ook het geval was. Ook de PS2 had voor z'n tijd een erg dure custom-made processor en GPU en gebruikt óók Rambus geheugen. Toch denk ik dat de prijs van de cell processor relatief snel zal dalen, omdat cell niet alléén in de PS3 gebruikt gaat worden.

    Sony en Toshiba hebben al aangekondigd Cell te willen gaan gebruiken in HDTV's, settop-boxen en andere media apparaten. IBM wil 'm gaan inzetten in o.a. workstations en servers. Dat zijn in ieder geval al 3 bedrijven (oké.. het zijn de makers) die gebruik gaan maken van de cell in verschillende producten. Zo zijn de cell verkopen niet alleen afhankelijk van de PS3, zullen er veel van geproduceerd worden en zal de prijs van de cell-processor relatief sneller dalen dan de prijs van de Emotion Engine & Graphics Synthesizer (wat een walgelijk namen eigenlijk ) destijds, die tegenwoordig trouwens ook in bepaalde HDTV's van Sony zitten.

    Het is alleen nog niet bekend wat voor cell-versies er in deze apparaten gaat zitten. De cell die ze laatst gepresenteerd hadden, had 8 cores. Maar er zijn ook versies meer meer of minder cores mogelijk. Hoe dan ook... Sony, IBM en Toshiba hebben straks allemaal fabrieken die cell-processoren gaan produceren en dat is natuurlijk alleen maar voordelig!
    pi_25001981
    Ach we zien wel als de PS3 uitkomt hoe duur het wordt
    Rocks? Check.
    Laser beams? Check.
    Acid? Check.
    Body bag? Check.
      woensdag 9 februari 2005 @ 11:09:24 #20
    29440 ajay
    Professor in de idioterie
    pi_25003628
    In principe worden alle nieuwe producten duurder, omdat ontwikkelen duurder is en altijd wordt er de eerste twee jaar verlies geleden. Maar console-makers moeten het tegenwoordig toch voornamelijk van hun licenties op spellen hebben?

    Die Cell zou idd in allerhande andere apparaten gebruikt worden en dus wat opleveren. Echter ik vraag me af of de basis daar wel groot genoeg voor is. Ik bedoel, dit is een radicaal ander ontwerp en zal dus nog behoorlijk wat bugs e..d hebben. Plus je weet niet of een Cell het bijv. tien jaar doet. Tegenwoordig worden 486 proc's nog overal in gebruikt, dus mij zou logischer lijken om een uitgeklede Intel-cores of PowerPC-cores te gebruiken in bijv. HD-tv's e.d. Die hebben zich namelijk al langer bewezen en zijn relaatief spotgoedkoop, t.o.v. een radicaal nieuwe proc. De hype zal het leren.

    En wat btreft het uiterlijk: Naar mijn mening blijft de XBOX de lelijkste console ooit, zo'n grote zwarte bak. Dat terwijl alle andere consoles steeds kleiner en kleiner werden. Hoe je het went of keert, de Cube is het kleinst en behoudt toch zijn functionaliteit. En blijkbaar vinden veel vrouwen hem leuk. Hij heeft een soort imago gekregen als de Mac. Ik meen ook dat de Nintendo Cube is uitgeroepen tot mooiste console (nou zegt dat dus weinig, gezien de competitie).

    Gezien de prijsontwikkelingen van consoles, zou het me niet verbazen dat als de PS3 uitkomt deze een richtprijs zal hebben van $ 1700 - 2000. Misschien zullen deze, afhankelijk van het marketingconcept van Sony, tegen verliesprijzen van $ 1000 worden aangeboden (oftewel $ 999,95, onder de psychologische prijswetgeving). Maar ik ben toch bang dat als de PS3 uitkomt er weer een half jaar tot een jaar zal zitten vanaf de lanceringsdatum tot hij hier in NL te krijgen zal zijn.
    Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
    pi_25003790
    quote:
    Op woensdag 9 februari 2005 08:27 schreef P-Style het volgende:

    Goed punt. Hoewel... Sony kennende. Die zijn nooit zo bang om wat meer voor hun producten te vragen.
    En terecht
      woensdag 9 februari 2005 @ 13:03:41 #22
    53268 HomerJ
    Your talking to me?
    pi_25005289
    Ik denk dat ik deze console zeker niet ga halen. Ik ben een beetje teleurgesteld in Sony met de PS2. De prijs was lange tijd té hoog en de games zijn gewoon op de massa gericht. Ik heb me met weining PS2 games vermaakt, GTA vind ik lekkerder spelen op de PC, MGS 2 was een verschrikkelijk sequel, Eye-toy was leuk voor 1 week, De online service was gewoon bagger. Voor de rest was er weining boeiends voor mij. Sony moet met wat goeds komen om mij te overtuigen, al deze grafische specs zegt me niks
    "the female orgasme is a mythe, I hae had sex with 26 women in my life and not one of them had a orgasme."
      woensdag 9 februari 2005 @ 13:14:04 #23
    65330 Ruzbeh
    Five inches but its thick
    pi_25005428
    quote:
    Op dinsdag 8 februari 2005 18:44 schreef ajay het volgende:
    De PS3 heeft, alle roddel, achterklap en marketing daar gelaten een heel interessant concept met de Cell-processor.
    Lul niet.

    Kwa technologie is de PS3 baanbrekend en 'geweldig'. Maar of de PS3 een "heel interessant concept" is? Het concept is eigelijk niet meer dan:
    quote:
    Lekker snel
    De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
      woensdag 9 februari 2005 @ 13:35:22 #24
    112068 MMaRsu
    I need some paprika
    pi_25005734
    Zal de Ps3 ook na een jaar of wat weer stoppen met werken en read error's aangeven zodat ik een nieuwe moet kopen?
    welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
    pi_25005867
    Ik ga 'm kopen
    Zodra die onder de 300 E komt
    Lurf is the message and the message is Lurf
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')