Afgelopen Cebit had IBM een cell-blade systeem draaien, even aan staan kijken.
Werd gebruikt voor medische 3d weergave van bloedstromen en dergelijke.
Werkelijk fenomenaal is de workload die mbv een paralele opzet behaald kan worden.
Ook draaide het grafische subsysteem direct op de cell, geen grafische kaart meer aanwezig dus. Shaders zijn allemaal programeerbaar, etc.
Dat hiervoor een linux distro speciaal aangepast moest worden is een ander, maar qua pure datadoorvoer zijn die cell-blades ziek.
Programmeren ervoor was niet makkelijk aldus de woordvoerder. IBM had eigen compilers geschreven omdat die van Sony niet voldeden en meer van dat gelazer.
Het gegeven dat Sony kiest voor een nVidia-core voor het grafische werk zat er volgens hem niet in het feit dat deze sneller zou zijn, maar omdat het programmeren voor de cell zo verdomd lastig is. Zeker in het begin, nu er nog geen lekkere ontwikkelomgeving is.
Wilde Sony dus nog enigsinds op tijd spellen beschikbaar hebben moest men kiezen voor een wat gangbaar stukje hardware.
't Zag er allemaal bruut uit, maar zegt jammer genoeg weinig tot niets over de ps3..