abonnement Unibet Coolblue
pi_33306831


High Definition
Wat is het en wat zijn de voordelen? Bij high definition draait alles om de betere beeldkwaliteit. Hogere resoluties, hoger contrast, helderdere kleuren en hogere verversingsfrequenties. Na jarenlang opgescheept te hebben gezeten met de PAL en NTSC standaarden is het hoog tijd voor vernieuwing!

HD-ready
Ondanks dat HDTV's in Japan en de VS al langere tijd aan het inburgeren zijn, staat deze techniek in Europa nog in de kinderschoenen. De tv zenders laten voorlopig nog op zich wachten, maar de tv fabrikanten hebben de eerste stap al gezet. Daarbij is een nieuwe qualificatie in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat al deze schermen aan bepaalde eisen voldoen. Voldoet de tv aan de volgende eisen, dan mag hij het "HD-ready" logo dragen:

  • Het scherm heeft het breedbeeld formaat met een aspectratio van 16:9.
  • Het scherm heeft minimaal 720 fysieke beeldlijnen.
  • Het scherm accepteert de volgende ingangssignalen:
    - 1280x720 op 50Hz en 60Hz progressive (720p) en
    - 1920x1080 op 50Hz en 60Hz interlaced (1080i)
  • Het apparaat kan deze ingangssignalen ontvangen via:
    - Component en
    - HDMI/DVI

    Het verschil tussen HD-ready tv's en volwaardige HDTV's is dat HDTV's ook een ingebouwde tuner moeten hebben (die uiteraard ook aan bepaalde eisen moet voldoen) om televisie uitzendingen in HD te kunnen ontvangen.

    High Definition Console Gaming
    Daar draait het hier tenslotte om! Hoewel de huidige consoles in mindere mate ook ondersteuning bieden voor HD gaming, is het eigenlijk pas de komende generatie consoles die er ècht van gaat profiteren. En dan met name de XBOX 360 van Microsoft en de Playstation 3 van Sony. Ze zijn volledig geoptimaliseerd voor de HD resoluties en alle games die op deze consoles gaan verschijnen maken daar gebruik van. De XBOX 360 maakt gebruik van 720p en 1080i, de Playstation 3 ondersteunt 720p, 1080i en 1080p. Daarbij wordt de Playstation 3 ook een Blu-Ray videospeler en Blu-Ray video's gaan volop gebruik maken van HD resoluties.


    De interfaces en bijbehorende kabels
    Uiteraard vereisen high definition beelden geschikte interfaces en kabels en kun je je console niet zomaar met een simpele composite kabel HD beelden weer laten geven. Om je console HD beelden naar een geschikt scherm te laten sturen kun je de volgende drie verschillende kabels gebruiken.

  • Component
    De component kabels bestaan uit 3 kabels om het beeld over te dragen, deze zijn vergezeld door 2 audiokabels. Componentkabels geven analoog beeld door volgens het "Y, Cb/Pb, Cr/Pr" principe, waarbij Y de helderheidscomponent, Cb/Pb de kleurcomponent voor blauw en Cr/Pr het kleurcomponent voor rood zijn. Omdat bij component het signaal van digitaal naar analoog en van RGB naar "Y, Cb/Pb, Cr/Pr" omgezet moet worden en vervolgens weer andersom vindt er enig kwaliteitsverlies plaats.

    Zowel de XBOX 360 als de Playstation 3 ondersteunen component. Bij het XBOX 360 premium pack wordt de componentkabel standaard meegeleverd en de Playstation 3 zal met dezelfde componentkabel werken die al voor de Playstation 2 verkrijgbaar is.

  • High Definition Multimedia Interface
    Ofwel HDMI™, dè nieuwe standaard voor beeld en geluidsoverdracht. In tegenstelling tot component is HDMI volledig digitaal. Het beeldsignaal van HDMI is gebaseerd op en compatible met DVI. HDMI is in staat om ongecomprimeerd digitaal beeld tot maximaal 1080p te transporteren tussen bron en weergever, evenals ongecomprimeerd 8-kanaals geluid van 192kHz, 24 bits. Omdat alle HDTV's de beelden toch al digitaal verwerken en de bronnen uiteraard ook digitaal zijn, biedt HDMI verreweg de beste kwaliteit.

    De Playstation 3 heeft twee standaard HDMI uitgangen die tot 1080p gaan, de XBOX 360 ondersteunt vooralsnog geen HDMI, maar Microsoft heeft al verklaard deze functionaliteit in een later stadium toe te voegen.

  • VGA
    De aloude bekende VGA interface die talloze resoluties en frequenties ondersteunt. Een analoge interface die een RGB signaal biedt. Vrij veel moderne HDTV's en HD-Ready tv's hebben naast component en HDMI ook een VGA ingang. Hiermee kun je de tv's ook vaak op hun native resolutie aansturen. Uiteraard is de VGA kabel ook uitermate geschikt om je console op een computermonitor aan te sluiten om, bij gebrek aan HDTV, toch te kunnen genieten van de hogere resoluties die de console biedt.

    Voor de XBOX 360 zal er vanaf het begin een VGA-kabel beschikbaar zijn. Ook zijn er naast 720p nog andere VGA-resoluties in te stellen. Voor de Playstation 3 is nog niets aangekondigd, al was er voor de Playstation 2 wel een VGA-kabel verschenen (bij de linux kit), die in principe ook op de Playstation 3 zou moeten werken.

    Relevante links
  • HDTV Forum - Europees HDTV Forum
  • HDMI - Officiële website
  • EICTA
  • Blu Ray Disc Associasion - Officiële website

    Voorgaande Topics
    01 | 02

    (OP)
  • pi_33306865
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 13:36 schreef P-Style het volgende:
    Ik zou 'm gewoon op 720p zetten, aangezien dat de resolutie is waarop alle xbox 360 games gerenderd worden.
    Dat dus...
    pi_33307112
    HDTV .
    pi_33307344
    Zo nou ik heb een VGA HD AV gekocht, eens kijken hoe het nu is
    pi_33307408
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 13:49 schreef Fillipe het volgende:
    Zo nou ik heb een VGA HD AV gekocht, eens kijken hoe het nu is
    Dat doe je snel!
    pi_33307420
    Zo dat doe je snel.

    Ik hoop voor je dat het beeld beter wordt .
    pi_33307447
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 13:51 schreef MrX1982 het volgende:
    Zo dat doe je snel.
    Hèhè!
    pi_33307471
    Hartje Groningen hé
    pi_33307493
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 13:52 schreef P-Style het volgende:
    Hèhè!
    Goede timing .
      donderdag 22 december 2005 @ 13:56:22 #10
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_33307570
    Revolution kan ook op je PC monitor aangesloten worden. Dus er komt ook een VGA snuuurtje voor Revolution.
    Gamertag: BMHLive
    PSN: BMHLive
    pi_33307749
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 13:56 schreef BMH het volgende:
    Revolution kan ook op je PC monitor aangesloten worden. Dus er komt ook een VGA snuuurtje voor Revolution.
    Revolution gaat niet eens HD-ondersteunen.
    pi_33308088
    Ik heb net mijn Xbox360 weer even op mijn PC monitor aangesloten en eigenlijk scheelt zo'n HD-resolutie toch behoorlijk vergeleken met SD. Jammer dat mijn PC monitor zo klein is en geen breedbeeld. Nu moet er toch weer een fatsoenlijke nieuwe TV komen .
    pi_33308153
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:11 schreef H.Flick het volgende:
    Ik heb net mijn Xbox360 weer even op mijn PC monitor aangesloten en eigenlijk scheelt zo'n HD-resolutie toch behoorlijk vergeleken met SD.
    Natuurlijk!!!
    quote:
    Nu moet er toch weer een fatsoenlijke nieuwe TV komen .
    Er is haast geen ontkomen meer aan!
    pi_33308796
    Het ziet er iig een stuk strakker uit via deze kabel! Alleen nu heb ik weer een probleem en dat is dat ik geen geluid hoor Heb de geluidstulpjes in verschillende ingangen van de tv gestopt alleen nog steeds geen geluid, iemand een idee? Welke optie voor geluid moet ik kiezen? Gaat gewoon via m'n tv, althans dat is de bedoeling. Als ik normale zender opzet hoor ik wel gewoon geluid
    pi_33308935
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:33 schreef Fillipe het volgende:
    Het ziet er iig een stuk strakker uit via deze kabel! Alleen nu heb ik weer een probleem en dat is dat ik geen geluid hoor Heb de geluidstulpjes in verschillende ingangen van de tv gestopt alleen nog steeds geen geluid, iemand een idee? Welke optie voor geluid moet ik kiezen? Gaat gewoon via m'n tv, althans dat is de bedoeling. Als ik normale zender opzet hoor ik wel gewoon geluid
    Sluit je 360 aan op een fatsoenlijke versterker/receiver!
    pi_33309020
    Dat voegt inderdaad enorm veel toe aan de spelbeleving! Misschien wordt het tijd voor een Dolby Digital Console Gaming topic .
    pi_33309021
    Ja als ik die had

    Maar goed het moet toch ook wel lukken via de normale tv boxjes? Waarom pakt die hem nu niet dan? Heb je misschien een idee?
    pi_33309080
    Misschien heeft je TV niet van die rode en witte tulp-ingangen. Dat VGA-ding is alleen voor het beeld dacht ik, het geluid moet via de 2 andere stekkertjes die ook aan die kabel zitten. Je kunt hem via die tulpjes natuurlijk altijd nog aansluiten op een stereo.
    pi_33309168
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:41 schreef H.Flick het volgende:
    Misschien heeft je TV niet van die rode en witte tulp-ingangen. Dat VGA-ding is alleen voor het beeld dacht ik, het geluid moet via de 2 andere stekkertjes die ook aan die kabel zitten. Je kunt hem via die tulpjes natuurlijk altijd nog aansluiten op een stereo.
    Ja er zijn wel 3 x 2 verschillende audio (rood en witte tulp) ingangen. Alleen bij geen van alledrie pakt die het geluid op.
    pi_33309222
    Misschien moet je die aanzetten in het menu van de TV?! Ik lul ook maar wat eigenlijk
    pi_33309264
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:40 schreef H.Flick het volgende:
    Dat voegt inderdaad enorm veel toe aan de spelbeleving! Misschien wordt het tijd voor een Dolby Digital Console Gaming topic .
    Geen slecht idee. Maar misschien dat het beter is om deze topic reeks uit te breiden met discrete surroundformaten en niet te beperken tot beeld alleen. "High Definition" heeft sowieso betrekking tot meer dan beeld alleen!
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:40 schreef Fillipe het volgende:
    Ja als ik die had

    Maar goed het moet toch ook wel lukken via de normale tv boxjes? Waarom pakt die hem nu niet dan? Heb je misschien een idee?
    "Normale tv boxjes" geven klote geluid! Heb je echt geen stereotoren ofzo?

    In ieder geval... sommige lcdtv's met een vga ingang hebben ook twee aparte tulpingangen voor het geluid. Hoe het bij jou tv zit weet ik niet, maar als je de tulpjes in de audio-ingang van de component-in op je tv prikt, hoor je dan ook niks? En/of kun je op je tv misschien niet instellen welke audio-ingang je wilt gebruiken als je de vga-aansluiting gebruikt?
    pi_33309400
    Moet je het geluid niet aansluiten op die zwarte ingang of is dat voor digitaal geluid?

    pi_33309444
    Volgens mij is dat zwarte ding zo'n standaard klein stekkertje. Bij de VGA kabel zit een verloop stukje waar je die rode en witte in moet doen en dan moet hij daar wel in kunnen, denk ik.
    pi_33309480
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:51 schreef MrX1982 het volgende:
    Moet je het geluid niet aansluiten op die zwarte ingang of is dat voor digitaal geluid?

    [afbeelding]
    Ja! Inderdaad! Scherp opgemerkt. Wat Fillipe nu nog nodig heeft is een tulp-naar-mini-jack-adaptertje zoals deze:
    pi_33309508
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:53 schreef P-Style het volgende:

    [..]

    Ja! Inderdaad! Scherp opgemerkt. Wat Fillipe nu nog nodig heeft is een tulp-naar-mini-jack-adaptertje zoals deze:
    [afbeelding]
    Die zit dus gewoon bij de Xbox360 VGA HD kabel.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')