abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33306831

High Definition
Wat is het en wat zijn de voordelen? Bij high definition draait alles om de betere beeldkwaliteit. Hogere resoluties, hoger contrast, helderdere kleuren en hogere verversingsfrequenties. Na jarenlang opgescheept te hebben gezeten met de PAL en NTSC standaarden is het hoog tijd voor vernieuwing!

HD-ready
Ondanks dat HDTV's in Japan en de VS al langere tijd aan het inburgeren zijn, staat deze techniek in Europa nog in de kinderschoenen. De tv zenders laten voorlopig nog op zich wachten, maar de tv fabrikanten hebben de eerste stap al gezet. Daarbij is een nieuwe qualificatie in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat al deze schermen aan bepaalde eisen voldoen. Voldoet de tv aan de volgende eisen, dan mag hij het "HD-ready" logo dragen:

• Het scherm heeft het breedbeeld formaat met een aspectratio van 16:9.
  • Het scherm heeft minimaal 720 fysieke beeldlijnen.
  • Het scherm accepteert de volgende ingangssignalen:
    - 1280x720 op 50Hz en 60Hz progressive (720p) en
    - 1920x1080 op 50Hz en 60Hz interlaced (1080i)
  • Het apparaat kan deze ingangssignalen ontvangen via:
    - Component en
    - HDMI/DVI

Het verschil tussen HD-ready tv's en volwaardige HDTV's is dat HDTV's ook een ingebouwde tuner moeten hebben (die uiteraard ook aan bepaalde eisen moet voldoen) om televisie uitzendingen in HD te kunnen ontvangen.

High Definition Console Gaming
    Daar draait het hier tenslotte om! Hoewel de huidige consoles in mindere mate ook ondersteuning bieden voor HD gaming, is het eigenlijk pas de komende generatie consoles die er ècht van gaat profiteren. En dan met name de XBOX 360 van Microsoft en de Playstation 3 van Sony. Ze zijn volledig geoptimaliseerd voor de HD resoluties en alle games die op deze consoles gaan verschijnen maken daar gebruik van. De XBOX 360 maakt gebruik van 720p en 1080i, de Playstation 3 ondersteunt 720p, 1080i en 1080p. Daarbij wordt de Playstation 3 ook een Blu-Ray videospeler en Blu-Ray video's gaan volop gebruik maken van HD resoluties.

De interfaces en bijbehorende kabels
    Uiteraard vereisen high definition beelden geschikte interfaces en kabels en kun je je console niet zomaar met een simpele composite kabel HD beelden weer laten geven. Om je console HD beelden naar een geschikt scherm te laten sturen kun je de volgende drie verschillende kabels gebruiken.

• Component
    De component kabels bestaan uit 3 kabels om het beeld over te dragen, deze zijn vergezeld door 2 audiokabels. Componentkabels geven analoog beeld door volgens het "Y, Cb/Pb, Cr/Pr" principe, waarbij Y de helderheidscomponent, Cb/Pb de kleurcomponent voor blauw en Cr/Pr het kleurcomponent voor rood zijn. Omdat bij component het signaal van digitaal naar analoog en van RGB naar "Y, Cb/Pb, Cr/Pr" omgezet moet worden en vervolgens weer andersom vindt er enig kwaliteitsverlies plaats.

Zowel de XBOX 360 als de Playstation 3 ondersteunen component. Bij het XBOX 360 premium pack wordt de componentkabel standaard meegeleverd en de Playstation 3 zal met dezelfde componentkabel werken die al voor de Playstation 2 verkrijgbaar is.

• High Definition Multimedia Interface
    Ofwel HDMI™, dè nieuwe standaard voor beeld en geluidsoverdracht. In tegenstelling tot component is HDMI volledig digitaal. Het beeldsignaal van HDMI is gebaseerd op en compatible met DVI. HDMI is in staat om ongecomprimeerd digitaal beeld tot maximaal 1080p te transporteren tussen bron en weergever, evenals ongecomprimeerd 8-kanaals geluid van 192kHz, 24 bits. Omdat alle HDTV's de beelden toch al digitaal verwerken en de bronnen uiteraard ook digitaal zijn, biedt HDMI verreweg de beste kwaliteit.

De Playstation 3 heeft twee standaard HDMI uitgangen die tot 1080p gaan, de XBOX 360 ondersteunt vooralsnog geen HDMI, maar Microsoft heeft al verklaard deze functionaliteit in een later stadium toe te voegen.

• VGA
    De aloude bekende VGA interface die talloze resoluties en frequenties ondersteunt. Een analoge interface die een RGB signaal biedt. Vrij veel moderne HDTV's en HD-Ready tv's hebben naast component en HDMI ook een VGA ingang. Hiermee kun je de tv's ook vaak op hun native resolutie aansturen. Uiteraard is de VGA kabel ook uitermate geschikt om je console op een computermonitor aan te sluiten om, bij gebrek aan HDTV, toch te kunnen genieten van de hogere resoluties die de console biedt.

Voor de XBOX 360 zal er vanaf het begin een VGA-kabel beschikbaar zijn. Ook zijn er naast 720p nog andere VGA-resoluties in te stellen. Voor de Playstation 3 is nog niets aangekondigd, al was er voor de Playstation 2 wel een VGA-kabel verschenen (bij de linux kit), die in principe ook op de Playstation 3 zou moeten werken.

Relevante links
  • HDTV Forum - Europees HDTV Forum
  • HDMI - Officiële website
  • EICTA
  • Blu Ray Disc Associasion - Officiële website

Voorgaande Topics
    01 | 02

(OP)
  • pi_33306865
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 13:36 schreef P-Style het volgende:
    Ik zou 'm gewoon op 720p zetten, aangezien dat de resolutie is waarop alle xbox 360 games gerenderd worden.
    Dat dus...
    pi_33307112
    HDTV .
    pi_33307344
    Zo nou ik heb een VGA HD AV gekocht, eens kijken hoe het nu is
    pi_33307408
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 13:49 schreef Fillipe het volgende:
    Zo nou ik heb een VGA HD AV gekocht, eens kijken hoe het nu is
    Dat doe je snel!
    pi_33307420
    Zo dat doe je snel.

Ik hoop voor je dat het beeld beter wordt .
    pi_33307447
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 13:51 schreef MrX1982 het volgende:
    Zo dat doe je snel.
    Hèhè!
    pi_33307471
    Hartje Groningen hé
    pi_33307493
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 13:52 schreef P-Style het volgende:
    Hèhè!
    Goede timing .
      donderdag 22 december 2005 @ 13:56:22 #10
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_33307570
    Revolution kan ook op je PC monitor aangesloten worden. Dus er komt ook een VGA snuuurtje voor Revolution.
    Gamertag: BMHLive
    PSN: BMHLive
    pi_33307749
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 13:56 schreef BMH het volgende:
    Revolution kan ook op je PC monitor aangesloten worden. Dus er komt ook een VGA snuuurtje voor Revolution.
    Revolution gaat niet eens HD-ondersteunen.
    pi_33308088
    Ik heb net mijn Xbox360 weer even op mijn PC monitor aangesloten en eigenlijk scheelt zo'n HD-resolutie toch behoorlijk vergeleken met SD. Jammer dat mijn PC monitor zo klein is en geen breedbeeld. Nu moet er toch weer een fatsoenlijke nieuwe TV komen .
    pi_33308153
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:11 schreef H.Flick het volgende:
    Ik heb net mijn Xbox360 weer even op mijn PC monitor aangesloten en eigenlijk scheelt zo'n HD-resolutie toch behoorlijk vergeleken met SD.
    Natuurlijk!!!
    quote:
    Nu moet er toch weer een fatsoenlijke nieuwe TV komen .
    Er is haast geen ontkomen meer aan!
    pi_33308796
    Het ziet er iig een stuk strakker uit via deze kabel! Alleen nu heb ik weer een probleem en dat is dat ik geen geluid hoor Heb de geluidstulpjes in verschillende ingangen van de tv gestopt alleen nog steeds geen geluid, iemand een idee? Welke optie voor geluid moet ik kiezen? Gaat gewoon via m'n tv, althans dat is de bedoeling. Als ik normale zender opzet hoor ik wel gewoon geluid
    pi_33308935
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:33 schreef Fillipe het volgende:
    Het ziet er iig een stuk strakker uit via deze kabel! Alleen nu heb ik weer een probleem en dat is dat ik geen geluid hoor Heb de geluidstulpjes in verschillende ingangen van de tv gestopt alleen nog steeds geen geluid, iemand een idee? Welke optie voor geluid moet ik kiezen? Gaat gewoon via m'n tv, althans dat is de bedoeling. Als ik normale zender opzet hoor ik wel gewoon geluid
    Sluit je 360 aan op een fatsoenlijke versterker/receiver!
    pi_33309020
    Dat voegt inderdaad enorm veel toe aan de spelbeleving! Misschien wordt het tijd voor een Dolby Digital Console Gaming topic .
    pi_33309021
    Ja als ik die had

Maar goed het moet toch ook wel lukken via de normale tv boxjes? Waarom pakt die hem nu niet dan? Heb je misschien een idee?
    pi_33309080
    Misschien heeft je TV niet van die rode en witte tulp-ingangen. Dat VGA-ding is alleen voor het beeld dacht ik, het geluid moet via de 2 andere stekkertjes die ook aan die kabel zitten. Je kunt hem via die tulpjes natuurlijk altijd nog aansluiten op een stereo.
    pi_33309168
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:41 schreef H.Flick het volgende:
    Misschien heeft je TV niet van die rode en witte tulp-ingangen. Dat VGA-ding is alleen voor het beeld dacht ik, het geluid moet via de 2 andere stekkertjes die ook aan die kabel zitten. Je kunt hem via die tulpjes natuurlijk altijd nog aansluiten op een stereo.
    Ja er zijn wel 3 x 2 verschillende audio (rood en witte tulp) ingangen. Alleen bij geen van alledrie pakt die het geluid op.
    pi_33309222
    Misschien moet je die aanzetten in het menu van de TV?! Ik lul ook maar wat eigenlijk
    pi_33309264
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:40 schreef H.Flick het volgende:
    Dat voegt inderdaad enorm veel toe aan de spelbeleving! Misschien wordt het tijd voor een Dolby Digital Console Gaming topic .
    Geen slecht idee. Maar misschien dat het beter is om deze topic reeks uit te breiden met discrete surroundformaten en niet te beperken tot beeld alleen. "High Definition" heeft sowieso betrekking tot meer dan beeld alleen!
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:40 schreef Fillipe het volgende:
    Ja als ik die had

Maar goed het moet toch ook wel lukken via de normale tv boxjes? Waarom pakt die hem nu niet dan? Heb je misschien een idee?
    "Normale tv boxjes" geven klote geluid! Heb je echt geen stereotoren ofzo?

In ieder geval... sommige lcdtv's met een vga ingang hebben ook twee aparte tulpingangen voor het geluid. Hoe het bij jou tv zit weet ik niet, maar als je de tulpjes in de audio-ingang van de component-in op je tv prikt, hoor je dan ook niks? En/of kun je op je tv misschien niet instellen welke audio-ingang je wilt gebruiken als je de vga-aansluiting gebruikt?
    pi_33309400
    Moet je het geluid niet aansluiten op die zwarte ingang of is dat voor digitaal geluid?

pi_33309444
    Volgens mij is dat zwarte ding zo'n standaard klein stekkertje. Bij de VGA kabel zit een verloop stukje waar je die rode en witte in moet doen en dan moet hij daar wel in kunnen, denk ik.
    pi_33309480
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:51 schreef MrX1982 het volgende:
    Moet je het geluid niet aansluiten op die zwarte ingang of is dat voor digitaal geluid?

[afbeelding]
    Ja! Inderdaad! Scherp opgemerkt. Wat Fillipe nu nog nodig heeft is een tulp-naar-mini-jack-adaptertje zoals deze:
    pi_33309508
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:53 schreef P-Style het volgende:

[..]

Ja! Inderdaad! Scherp opgemerkt. Wat Fillipe nu nog nodig heeft is een tulp-naar-mini-jack-adaptertje zoals deze:
    [afbeelding]
    Die zit dus gewoon bij de Xbox360 VGA HD kabel.
    pi_33309539
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 14:54 schreef H.Flick het volgende:
    Die zit dus gewoon bij de Xbox360 VGA HD kabel.
    Kijk eens aan! Dat is helemaal makkelijk dan!
    pi_33309745
    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA HELDEN!

Bedankt voor die foto had die ingang nog niet gezien!!! Je krijgt er inderdaad zo'n stekkertje bij en nu doet die het! Super, wat moest ik nou zonder jullie? Ja een goede bril kopen waarschijnlijk.
    pi_33309786
    Mooi zo .

Met zijn allen lossen we het wel op .
    pi_33309825
    Je had ook op dat service knopje kunnen drukken voor een monteur. Of is dat iets anders?
    pi_33309898
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 15:02 schreef H.Flick het volgende:
    Je had ook op dat service knopje kunnen drukken voor een monteur. Of is dat iets anders?
    In de handleiding:

4) Onderhoud
    Aansluiting voor technicus.
    pi_33309950
    In ieder geval... is je beeld nu echt beter? En hoe heb je je instellingen nu staan op je 360?
    pi_33310140
    Beeld is zeker beter, heb nu de instelling staan op 1380 x 768 (volgens mij). Ziet er scherp uit al blijf ik erbij dat ik bij PGR3 vooral aan de bovenkant van de auto's nog een beetje kartels zie. Ja sorry heb een kartelfetish . Amped 3, ja geloof het of niet heeft geen kartels

Straks een PD uitproberen, maar ik had het nog net iets strakker verwacht al is dit ook al super mooi!
    pi_33310186
    Ik zie die kartels ook nog bij PGR3. Mss kan je dat nog verbeteren door je instellingen van je tv te wijzigen of test PGR3 anders eens op 1080i.
    pi_33310300
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 15:11 schreef Fillipe het volgende:
    Beeld is zeker beter, heb nu de instelling staan op 1380 x 768 (volgens mij). Ziet er scherp uit al blijf ik erbij dat ik bij PGR3 vooral aan de bovenkant van de auto's nog een beetje kartels zie. Ja sorry heb een kartelfetish . Amped 3, ja geloof het of niet heeft geen kartels

Straks een PD uitproberen, maar ik had het nog net iets strakker verwacht al is dit ook al super mooi!
    Dat betekent dus dat de scaler in de xbox 360 beter is dan die in je tv. Niet geheel onverwachts overigens. Nu wordt je scherm immers native aangestuurd en het scalen gebeurd direct op een digitaal signaal (in de xbox 360).
    pi_33310373
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 15:13 schreef MrX1982 het volgende:
    Ik zie die kartels ook nog bij PGR3. Mss kan je dat nog verbeteren door je instellingen van je tv te wijzigen of test PGR3 anders eens op 1080i.
    Dat zou ik niet aanraden. Want dan wordt het spel gerenderd op 720p, wordt het vervolgens omhoog gescaled naar 1080, wordt het geïnterlaced (), waarna het vervolgens in je tv weer wordt gedeïnterlaced en weer omlaag gescaled! Nee, dan kun je'm veel beter op 1360x768 houden.
    pi_33316071
    Ik zie het verschil eigenlijk niet tussen 1280 x ... of op 1380 x ...

PD: Ziet er nu erg mooi uit, voornamelijk de lichteffecten en de reflecties etc. Veel scherper.

PGR3: Voornamelijk kartelig als je in de garage 'loopt'. Voor de rest ook iets strakker, en ook de lichteffecten en de omgeving zien er veel beter uit.

Amped 3: Totaal geen kartels, heel strak, alleen zijn de textures een beetje ouderwets Maar dat ligt niet aan m'n nieuwe tv .

Erg tevreden mee, al had ik PGR3 nog net iets strakker verwacht.
    pi_33317346
    Op mijn SDTV heb ik bij Call of Duty 2 vaak last van lelijke textures die dan langzaam aan als ik erlangs loop van betere kwaliteit worden. Dit los ik niet op met een HDTV, toch?
    pi_33318811
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 15:19 schreef P-Style het volgende:
    Dat zou ik niet aanraden. Want dan wordt het spel gerenderd op 720p, wordt het vervolgens omhoog gescaled naar 1080, wordt het geïnterlaced ([afbeelding]), waarna het vervolgens in je tv weer wordt gedeïnterlaced en weer omlaag gescaled! Nee, dan kun je'm veel beter op 1360x768 houden.
    Ik heb het ook maar ergens gelezen dat PGR3 beter draait op 1080i. Ik heb dat overigens getest maar zag weinig verschil .
    pi_33319100
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 19:20 schreef H.Flick het volgende:
    Op mijn SDTV heb ik bij Call of Duty 2 vaak last van lelijke textures die dan langzaam aan als ik erlangs loop van betere kwaliteit worden. Dit los ik niet op met een HDTV, toch?
    Nee, helaas.
      donderdag 22 december 2005 @ 21:01:19 #40
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_33320701
    'Panasonic TH-65PX500 65" 1080p Plasma' is door IGN.com uitgroepen als HDTV van het jaar (eigenlijk is ie 2e, maar de nummer 1 is niet eens te koop).

$9.000
    pi_33321229
    65", wow.

Nog even sparen .
    pi_33322468
    [edit] nevermind
    Scheren is voor schapen!
    pi_33331609
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 21:01 schreef BMH het volgende:
    'Panasonic TH-65PX500 65" 1080p Plasma' is door IGN.com uitgroepen als HDTV van het jaar (eigenlijk is ie 2e, maar de nummer 1 is niet eens te koop).

[afbeelding]
    $9.000
    Leuk speelgoed!
    pi_33351598
    Vraagje, als ik de resolutie op 1380 x 768 zet dan speel ik dus in 1080i ? En als ik 1280 x 768 doe dan speel ik in 720p?

720p is toch over het algemeen het beste?
      vrijdag 23 december 2005 @ 19:27:16 #45
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_33351656
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 19:24 schreef Fillipe het volgende:
    Vraagje, als ik de resolutie op 1380 x 768 zet dan speel ik dus in 1080i ? En als ik 1280 x 768 doe dan speel ik in 720p?
    Nee.

1280×720 @ progressive = 720p
    1920x1080 @ progressive = 1080p
    1380 x 768 @ porgressive heeft geen speciale naam zoals 720p, omdat het geen veel gebruikte resolutie is.
    quote:
    N00btalk:
    1080i heeft een hogere resolutie, dus minder karteltjes. Maar omdat het interlaced is, is het beeld wel minder scherp.
    720p = scherper als 1080i, alleen kent het meer karteltjes.
    pi_33351713
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 19:24 schreef Fillipe het volgende:

Nee, als je'm op 1360x768 zet dan speel je 1360x768 en als je'm op 1280x768 zet, dan speel je op 1280x768!

Maar in princiepe speel je altijd op 720p (1280x720) en de xbox 360 scaled het gerenderde beeld dan enigszins omhoog.

En nu een vraagje aan jou. Als je'm op 1280x768 zet, zie je dan kleine zwarte balkjes boven en onder?
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 19:27 schreef BMH het volgende:
    1360 x 768 @ porgressive heeft geen speciale naam zoals 720p, omdat het geen veel gebruikte resolutie is.
    Eigenlijk is dit een vrijwel nooit gebruikte (bron)-resolutie. Maar bijna àlle LCD-tv's hebben een LCD paneel met een native resolutie van 1366x768.
    pi_33351799
    Wel rekening houden met m'n non-kennis over deze technische praat hé

En nee, ik zie geen kleine zwarte balkjes boven en onder. Hele beeld is gewoon gevuld zeg maar, zoals het hoort.

Dynamisch Contrast, aanzetten of niet? Zal zo eens het boekje van TV doorgaan bladeren

Dus ik kan over het algemeen beter 1280 x 768 draaien?
    pi_33351843
    Je moet gewoon een beetje spelen met je instellingen. In PGR3 als je de dynamic contrast uitzet wordt de achtergrond enzo wat minder helder.
    pi_33351867
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 19:34 schreef Fillipe het volgende:
    Wel rekening houden met m'n non-kennis over deze technische praat

En nee, ik zie geen kleine zwarte balkjes boven en onder. Hele beeld is gewoon gevuld zeg maar, zoals het hoort.
    Hmmm... klinkt als overscan. Zoals het niet hoort dus.
    quote:
    Dynamisch Contrast, aanzetten of niet? Zal zo eens het boekje van TV doorgaan bladeren
    "Beeldverbeteringstrucjes" zoals dynamic contrast moet je zoveel mogelijk vermijden en dus niet aanzetten. Deze grappen doen je beeld meer slecht dan goed. Zéker bij digitale bronnen als je dvd-spelers of consoles heb je dit niet nodig.
    pi_33351890
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 19:36 schreef MrX1982 het volgende:
    Je moet gewoon een beetje spelen met je instellingen. In PGR3 als je de dynamic contrast uitzet wordt de achtergrond enzo wat minder helder.
    Kan je jouw instellingen doorgeven zoals de: scherpte, helderheid, contrast e.d. Jij hebt toch ook een samsung?
    pi_33351927
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 19:37 schreef P-Style het volgende:

[..]

Hmmm... klinkt als overscan. Zoals het niet hoort dus.
    [..]

"Beeldverbeteringstrucjes" zoals dynamic contrast moet je zoveel mogelijk vermijden en dus niet aanzetten. Deze grappen doen je beeld meer slecht dan goed. Zéker bij digitale bronnen als je dvd-spelers of consoles heb je dit niet nodig.
    Ah oke bedankt, zal eens goed kijken zo P-style of ik die balkjes heb. Het moet zeg maar een soort breedbeeld idee geven alleen dan iets kleinere balkjes?
    pi_33352007
    Trouwens als ik de resolutie op 1280 x 768 zet dan trilt m'n beeld een beetje. Als ik hem daarintegen op 1280 x 720 zet dan trilt die niet. Lijkt me ook niet echt goed?
    pi_33352010
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 19:37 schreef Fillipe het volgende:
    Kan je jouw instellingen doorgeven zoals de: scherpte, helderheid, contrast e.d. Jij hebt toch ook een samsung?
    Ik heb eerlijk gezegd nog nooit de scherpte, helderheid enzo aangepast . Weleens de brightness sensor uit gehad en de Dynamic sensor ook.

Op dit moment heb ik de volgende (standaard) instellingen:
    Contrast: 100
    Brightness: 50
    Sharpness: 75
    Colour: 55
    Colour Tone: Cool1
    Dynamic Contrast: On
    Brightness Sensor: On
    pi_33352289
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 19:38 schreef Fillipe het volgende:
    Ah oke bedankt, zal eens goed kijken zo P-style of ik die balkjes heb. Het moet zeg maar een soort breedbeeld idee geven alleen dan iets kleinere balkjes?
    Nou waar ik benieuwd naar ben is hoe die Samsung tv's scalen als je de vga-input gebruikt en hoe het zit met de overscan! Overscan is het fenomeen wat al járen wordt toegepast bij ctr-tv's waarbij een deel van het beeld boven, onder, links en recht expres weggelaten wordt. Zo mis je letterlijk een deel van het beeld en dat is zonde. Vaak valt dit te corrigeren in de service menu's van tv's waar je normaal niet zo gemakkelijk bij kunt.

Jouw scherm zelf heeft 1366x768 fysieke pixels. Als je via de vga-kabel een signaal van 1360x768 pixels er naartoe stuurt zou je dus links en recht héle kleine zwarte balkjes moeten hebben van 3 pixels breed. Zoniet dan heb je overscan. Als je via de vga-kabel een signaal van 1280x720 (720p dus) er naartoe stuurt en het is beeldvullend, dan word het beeld gescaled (vergroot van 1280x720 naar 1366x768 dus). En als je een signaal van 1280x768 naar je tv stuurt dan komt het aantal verticale beeldlijnen overeen met de native resolutie van je scherm. Allebei 768. Maar je scherm heeft horizontaal 1366 pixels en het er naartoe gestuurde signaal heeft horizontaal 1280 pixels. Dan zou je links er rechts dus kleine zwarte balkjes moeten hebben als het beeld 1:1 wordt weergegeven. Maar als het helemaal beeldvullend is, dan wordt het òf horizontaal iets uitgerekt. Òf het wordt vergroot, waarbij er onder en boven wat pixels worden weggelaten (overscan dus), aangezien 1280x768 nèt geen 16:9 verhouding heeft.

Kijk, het gaat er natuurlijk om dat je tevreden bent met je beeld. En als jij er nu tevreden over bent dan is dat alleen maar mooi! Maar het kan nooit kwaad om wat te experimenteren met de instellingen van zowel je tv als je xbox 360.
    pi_33352365
    Top, daar heb ik wat aan !
    pi_33352439
    Misschien koop ik binnenkort ook zo'n VGA kabel voor mijn xbox360 ben toch benieuwd of er verschil is.
    pi_33352515
    Het is bij mij sowieso beter dan de bijgeleverde component kabel.

Al blijf ik balen van de enkele kartels. Vooral bovenop de auto's zie je het gewoon nog wel. Als ik daarintegen de 720p Trailer van PGR3 bekijk dan is het te scherp voor woorden. Maar zo mooi is het dus bij mij niet. Maar goed trailers worden ook altijd opgepoetst denk ik
    pi_33352557
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 20:03 schreef Fillipe het volgende:
    Het is bij mij sowieso beter dan de bijgeleverde component kabel.

Al blijf ik balen van de enkele kartels. Vooral bovenop de auto's zie je het gewoon nog wel. Als ik daarintegen de 720p Trailer van PGR3 bekijk dan is het te scherp voor woorden. Maar zo mooi is het dus bij mij niet. Maar goed trailers worden ook altijd opgepoetst denk ik
    Trailers vormen de basis van het bedrog .
    pi_33352632
    Ja inderdaad blijkt wel weer

Jij ziet toch ook nog wel kartels als je bijv. in de garage loopt of als je de camerapositie achter de auto kiest?
    pi_33352680
    Ja met name als ik in de garage loop zie ik kartels. Verschilt overigens per auto en hoe dichtbij je staat.

De Mercedes CLK GTR ofzo heeft het bijv. heel erg. Ligt dat niet gewoon aan het spel zelf?
    pi_33352831
    Ja, ligt zeker aan het spel.
    pi_33352939
    Wat veroorzaken die kartels eigenlijk is dat gewoon slecht programmeerwerk?
    pi_33354749
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 20:09 schreef MrX1982 het volgende:
    Ligt dat niet gewoon aan het spel zelf?
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 20:14 schreef Fillipe het volgende:
    Ja, ligt zeker aan het spel.
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 20:18 schreef MrX1982 het volgende:
    Wat veroorzaken die kartels eigenlijk is dat gewoon slecht programmeerwerk?
    Kartels bestaan omdat het beeld uit pixels is opgebouwd! En kartels kun je voorkomen (of eigenlijk verbloemen) door goeie anti-aliasing. Door tè sterke anti-aliasing wordt het beeld weer te wazig. Slecht programmeerwerk zou ik het niet noemen. Aangezien het vrij lastig blijft om "karteltjes" volledig te voorkomen.
    pi_33365020
    Op de pc hebben ze daar niet zo'n moeite mee om eerlijk te zijn.
    Wie de kut nie scheert is het likkuh nie weerd
    Al is je kontje nog zo schraal, ik neuk je hard anaal.
    GamerTag
    pi_33367879
    Zo'n HDready TV klinkt veel te ingewikkeld voor mij .
      zaterdag 24 december 2005 @ 13:06:28 #66
    529 twi
    Het lichtje is uit...
    pi_33367928
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 10:39 schreef masterdave het volgende:
    Op de pc hebben ze daar niet zo'n moeite mee om eerlijk te zijn.
    PC schermen zijn dan ook vele malen fijner dan TV schermen. Zowel voor CRT als LCD. En hoe kleiner de pixels, hoe minder aliasing Of tenminste, hoe minder het onze slechte mensenoogjes op kan vallen.
      zaterdag 24 december 2005 @ 13:37:37 #67
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_33368667
    Ik heb maar 1 component (3 gaten dus ) ingang in mijn 480p plasma. Als ik progressive wil gamen moet ik dus steeds mijn DVD speler component ( monster cables van 110 pleuro, die ook nog eens muur vast zitten) eruit slopen en me console component er indrukken... GRRR... Ff kijken of er een splitter is van Monster.

OMG monster component kabels voor de xbox 360!

$70
    Specs:
    quote:
    -24k gold contact Turbine® Connectors provide greater contact pressure for improved conductivity
    -Nitrogen gas—injected dielectric insulator maximizes video signal strength for the best possible picture.
    pi_33368754
    Wat de fuck
    pi_33369227
    dan ben je genaaid,damn....
    Wie de kut nie scheert is het likkuh nie weerd
    Al is je kontje nog zo schraal, ik neuk je hard anaal.
    GamerTag
    pi_33369266
    Je kunt die kabels altijd nog laten omsmelten.
    pi_33371430
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 13:06 schreef twi het volgende:
    PC schermen zijn dan ook vele malen fijner dan TV schermen. Zowel voor CRT als LCD. En hoe kleiner de pixels, hoe minder aliasing Of tenminste, hoe minder het onze slechte mensenoogjes op kan vallen.
    Uhm... We hebben het hier juist over hoge resolutie tv's.
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 13:37 schreef BMH het volgende:
    Ik heb maar 1 component (3 gaten dus ) ingang in mijn 480p plasma.
    480p...
      zaterdag 24 december 2005 @ 15:31:43 #72
    529 twi
    Het lichtje is uit...
    pi_33371664
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 15:23 schreef P-Style het volgende:
    Uhm... We hebben het hier juist over hoge resolutie tv's.
    Je kan veel zeggen, maar niet dat mijn 15,4" WUXGA scherm minder scherp is dan een 1080i/p TV met een meter doorsnee. Dat was m'n punt. Wanneer dit (laptop) scherm met gelijke pixeldichtheid (om het zo maar te noemen) een diameter van een meter zou hebben, zou ik ergens op 5860x3600 uitkomen.

En dat was m'n punt over "PC schermen zijn scherper". Want hoe mooi HDTV ook is, het kan natuurlijk gewoon niet op tegen de betere LCD PC schermen.
    pi_33372140
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 15:31 schreef twi het volgende:
    Je kan veel zeggen, maar niet dat mijn 15,4" WUXGA scherm minder scherp is dan een 1080i/p TV met een meter doorsnee. Dat was m'n punt. Wanneer dit (laptop) scherm met gelijke pixeldichtheid (om het zo maar te noemen) een diameter van een meter zou hebben, zou ik ergens op 5860x3600 uitkomen.

En dat was m'n punt over "PC schermen zijn scherper". Want hoe mooi HDTV ook is, het kan natuurlijk gewoon niet op tegen de betere LCD PC schermen.
    Je vergeet dat je véél dichter op een laptop scherm zit dan bij een tv vandaan. Als je geen 50cm bij je tv vandaan zit, zul je geen verschil zien in pixel grootte. Het gaat niet om pixel dichtheid. Het gaat om resolutie en de juiste afstand houden. Dan zien pixels er ong. even groot uit.
    pi_33372532
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 15:50 schreef P-Style het volgende:

[..]

Je vergeet dat je véél dichter op een laptop scherm zit dan bij een tv vandaan. Als je geen 50cm bij je tv vandaan zit, zul je geen verschil zien in pixel grootte. Het gaat niet om pixel dichtheid. Het gaat om resolutie en de juiste afstand houden. Dan zien pixels er ong. even groot uit.
    Inderdaad, als ik met mijn bakkes op een 36" LCD TV ga staan dan is eht inderdaad niet erg mooi. Sta ik op een meter of 2 afstand dan ziet het er net zo mooi uit als het laptopje.

Als je wilt console gamen op een PC monitor dan zou ik er maar zeker van zijn dat je op z'n minst 20" hebt, dan kan je op nog een beetje afstand kijken.
      zondag 25 december 2005 @ 00:04:13 #75
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_33385633
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 15:23 schreef P-Style het volgende:
    [..]

480p...
    Liever mijn Plasma EDTV dan zo'n LCD HD geval. Ik doe in iedergeval nog niets op HD resoluties. Mijn consoles zijn maximaal 480p, dus ik zit nog wel een tijdje goed.
    pi_33387100
    quote:
    Op zondag 25 december 2005 00:04 schreef BMH het volgende:
    Liever mijn Plasma EDTV dan zo'n LCD HD geval. Ik doe in iedergeval nog niets op HD resoluties. Mijn consoles zijn maximaal 480p, dus ik zit nog wel een tijdje goed.
    Allemaal leuk en aardig, maar deze topic is gewijd aan High Definition Console Gaming.
      zondag 25 december 2005 @ 19:37:59 #77
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_33399107
    quote:
    HDTV lag; it is a consequence of TVs scaling non-native signals to different resolutions. The problem is usually the worst when 480i signals have to be shifted up to 720p or 1080i. Pretty much every kind of HDTV is subject to the phenomena, though some much more than others. Some DLPs are really bad, but some are okay, and the same goes for LCDs and CRTs. Sadly, few people are factoring this issue into HDTV reviews, so it is becoming almost a necessity for gamers to take their systems to the store and test TVs with actual game play to see what happens.

For the peeps who already have TVs that suffer from scaling lag, there is a solution. The Micomsoft XRGB-2+ is a Japanese device that will convert any incoming signal (like a GC's non-HD 480i/p) to a digital signal in VGA. If your HDTV doesn't have a VGA input you can find VGA to Component wires easily enough. The device is optimized for gaming, and really cuts down the scaling lag. It's a tad expensive at around $200, but the word is it works wonders, and you can find it for sale from a number of importers on the net.
    Dus.. Als je tv een signaal krijgt die kwa resolutie lager is als de native resolutie krijg je lag. Dat is niet hip.
    pi_33419079
    quote:
    Op zondag 25 december 2005 19:37 schreef BMH het volgende:
    Dus.. Als je tv een signaal krijgt die kwa resolutie lager is als de native resolutie krijg je lag. Dat is niet hip.
    Goed punt. Geldt natuurlijk ook voor hogere resoluties. Als de bronresolutie afwijkt (wat eigenlijk àltijd het geval is bij 1366x768 schermen ) of (nog erger) interlaced is, dan zul je inderdaad lag krijgen. Ook het digitaliseren van een analoog signaal kost tijd en introduceert dus lag (hoewel deze lag tegenwoordig te verwaarlozen is).

Ik weet niet in hoeverre die lag te merken is, maar hoe dan ook is een scherm met een native resolutie die overeenkomt met de bronresolutie (1280x720 of 1920x1080), aangestuurd door een digitaal signaal (DVI of HDMI) altijd aan te raden. Je krijgt het scherpste beeld en je hebt geen last van lag. Jammergenoeg zie je deze schermen nog niet zo veel. Maar komend jaar zal daar verandering in komen.
    pi_33696912
    Is dit een goede component kabel om aan te sluiten op mijn pleestation twee;

http://www.foregames.nl/accessoire.php?id=81
    Ich bin der Führer.
    pi_33696973
    quote:
    Op woensdag 4 januari 2006 15:53 schreef Xenwolfie het volgende:

pi_33696994
    K bedankt. (las het al in deel 4. )
    Ich bin der Führer.
      woensdag 4 januari 2006 @ 17:07:58 #82
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_33699671
    quote:
    Op woensdag 4 januari 2006 15:53 schreef Xenwolfie het volgende:

Iig niet mijn eerste keus. Eenmaal Monster cable is altijd Monster Cable. Je betaald wel veel meer, maar het is het waard.
    pi_33701695
    Waar ken je die krijgen dan?
    Ich bin der Führer.
      woensdag 4 januari 2006 @ 18:32:09 #84
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_33702343
    quote:
    Op woensdag 4 januari 2006 18:12 schreef Xenwolfie het volgende:
    Waar ken je die krijgen dan?
    video speciaalzaken etc. Online ook. $70. incl. viber optic geluidsnoer.
    quote:
    When I first plugged them in I had visions of just walking into the screen, because it just looked so real.
    pi_33702644
    Komen die Monstercables ook voor de X360 uit? En het ziet er dan nog beter uit?
      woensdag 4 januari 2006 @ 18:45:19 #86
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_33702785
    quote:
    Op woensdag 4 januari 2006 18:41 schreef Fillipe het volgende:
    Komen die Monstercables ook voor de X360 uit? En het ziet er dan nog beter uit?
    Die zijn er al.

Jammer genoeg zitten mijn Monster cables voor me DVD speler in mijn TV geschroeft. Wisselen begin ik niet aan, dus geen component voor mijn Gamecube/PS2.
    pi_33702828
    quote:
    Op woensdag 4 januari 2006 18:45 schreef BMH het volgende:

[..]

Die zijn er al.

[[url=http://www.monstercable.com/images_db/monstergame/xbox/GLX360_CVA_FO_tn.jpg]afbeelding][/url]

Jammer genoeg zitten mijn Monster cables voor me DVD speler in mijn TV geschroeft. Wisselen begin ik niet aan, dus geen component voor mijn Gamecube/PS2.
    En krijg je die ook voor HDTV's ?

Laat maar ja dus:

woensdag 4 januari 2006 @ 18:48:34 #88
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_33702898
    quote:
    Op woensdag 4 januari 2006 18:46 schreef Fillipe het volgende:

[..]

En krijg je die ook voor HDTV's ?

Laat maar ja dus:

[afbeelding]
    Component liet ik zien. Dat is ook voor HDTV.
    pi_33702996
    quote:
    Op woensdag 4 januari 2006 18:48 schreef BMH het volgende:

[..]

Component liet ik zien. Dat is ook voor HDTV.
    Zie het, zat weer niet op te letten. Iemand die weet waar in NL je die kabels kan aanschaffen? Heb het er wel voor over .
    pi_33702998
    Zo vrije dure kabel. Moet wel héél goed zijn .

Kan je die kabels in Nederland kopen?
      woensdag 4 januari 2006 @ 18:52:01 #91
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_33703027
    quote:
    Op woensdag 4 januari 2006 18:51 schreef MrX1982 het volgende:
    Zo vrije dure kabel. Moet wel héél goed zijn .

Kan je die kabels in Nederland kopen?
    Heb ik een sticker "goedengids" op mijn voorhoofd/avatar?

Ik heb mijn component monster cable van de BCC.
    pi_33703090
    BCC dus, interessant! Morgen even shoppen dus
    pi_33703369
    Kan iemand op die webshop van BCC de Monstercable voor de 360 vinden? Liefst die 360 VGA A/V cable.
    pi_33703386
    quote:
    Op woensdag 4 januari 2006 18:52 schreef BMH het volgende:
    Heb ik een sticker "goedengids" op mijn voorhoofd/avatar?

Ik heb mijn component monster cable van de BCC.
    Nee maar wel in je reply .
    pi_33703460
    quote:
    Op woensdag 4 januari 2006 19:01 schreef Fillipe het volgende:
    Kan iemand op die webshop van BCC de Monstercable voor de 360 vinden? Liefst die 360 VGA A/V cable.
    Ik kan hem in ieder geval niet vinden. Wel andere monstercables.
    pi_33703596
    quote:
    Op woensdag 4 januari 2006 19:04 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik kan hem in ieder geval niet vinden. Wel andere monstercables.
    Ja klopt jammer. Heb wel interesse in zo'n kabel. Zal eens kijken waar ze die kabels nog meer verkopen, en anders maar laten verschepen vanuit Amerika
    pi_33704143
    quote:
    Op woensdag 4 januari 2006 19:08 schreef Fillipe het volgende:
    Ja klopt jammer. Heb wel interesse in zo'n kabel. Zal eens kijken waar ze die kabels nog meer verkopen, en anders maar laten verschepen vanuit Amerika
    Kijk, die Monster kabels zijn gewoon kabels van hele hoge kwaliteit met extra goeie afscherming en kwaliteitsconnectors die niet zo snel slijten. Maar die kabels van Microsoft zijn ook prima, dus verwacht geen fenomenale verschillen. Als je het verschil überhaupt al merkt.
    pi_33713053
    Component kabel besteld. Ik zal als ik hem heb wel eventjes laten weten hoe hij is. Verwacht hem maandag/dinsdag.
    Ich bin der Führer.
    pi_33795881
    Toshiba demonstreert hun SED tv's op de CES...
    quote:
    CES 2006: Toshiba's Plasma/LCD Killer
    Whoa! Imagine a flat-panel TV that one-ups CRT in all-around quality. SED is here and there's no going back.

January 5, 2006 - We use plasma sets and we use LCDs. We like them. They're stylish. And their respective picture qualities have gotten better and better over the years. Not quite up to the black levels or the response times of standard CRT setups, sure, but nevertheless pretty damned good. The new plasmas from Pioneer and Panasonic are particularly impressive. And yet, a new technology from Toshiba promises to do the unthinkable and combine the best of CRT with the best of flat-panel displays. If we hadn't seen this impressive new tech for ourselves at CES 2006, we'd be quick to shrug it off, but having beheld it, we're here to confidently state that plasma and LCD better watch out.

Toshiba is planning to release this new line of unbelievably accurate flat-panel sets in late 2006. The technology is called "Surface-conduction Electron-emitter Display" (yes, that's a mouthful) or SED for short. The electronics maker showcased prototype SED sets at CES and every IGN editor on-hand was in agreement: nothing else compares.

So how does it all work? SED sets use 6,220,800 electron emitters - or one for each color per pixel, to be precise - which cause red, blue and green phosphors to glow. That may not mean much to most, but the results will definitely matter. Toshiba's CES 2006 SED sets featured the deepest black levels we have ever seen on any television, including CRT - and these televisions are as flat as any plasma! Consider this: the typical plasma set sports a contrast ratio of 3000:1, but Toshiba's prototype SEDs offer a whopping 10,000:1 contrast ratio for truly unparalleled color and accuracy.

Toshiba took us into a dark demo room with three 42" SEDs inside. The sets displayed a variety of video, from a boat moving along the ocean at night to a woman examining a pretty artifact. We were continually amazed by how rich and deep the blacks were in these pictures, and always without sacrificing image detail. The graying effect commonly associated with low contrast ratios was not only missing from these videos, but the 16x9 "letterbox bars" were so deeply black that the pictures looked to be coming out of the nearby wall and not displayed on a television at all.

It gets better. The prototype SEDs on-hand at CES 2006 are far from finished, according to company spokespersons. The sets we viewed were running in 720p and not the standard 1080p that SEDs will accommodate later this year. Meanwhile, the 42" SEDs we saw will be axed in favor of a base size that begins at 55", Toshiba promises. The SEDs will also deliver a 1 millisecond response time, which guarantees that blurring or refresh issues will be a thing of the past. And get this - craziest of all, the final SEDs will ship with a contrast ratio of 100,000:1 to one. Yes, we wrote that correctly -- one-hundred thousand to one.

Toshiba reps are confident of SED, calling these sets the "new standard." And having seen them in motion, we agree. These babies are beautiful and nothing else that we've seen even comes close.

Unfortunately, the electronics maker was hush-hush on pricing for SEDs and would not even venture to give us a ballpark figure for these televisions. That noted, previous reports on the technology state that it can be mass-produced on a cheaper scale than competing plasma or LCD televisions.

We've grabbed a couple of images of the SED presentation we attended. Unfortunately, these dark shots do not do the sets justice so for now you'll just have to take our word that this tech is going to deliver big in 2006.

IGN
    Klinkt niet verkeerd!!!
    pi_33816893
    Woei, ik heb mijn component kabel!

Ik heb mijn scherpte weer terug en veeeeeeeeeeeel minder lag!
    Ich bin der Führer.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')