Op mijn pc zie ik ook het gras voor mijn voeten verschijnen. En maakt niet uit met welke settings. Alleen bij hele hoge settings is het nog erger. Met zo'n processor als in de xbox360(en helemaal die van de ps3) kun je heel veel dingen real-time laten berekenen, wanneer je dat goed gebruikt heb je minder geheugen nodig. Daarbij werkt het geheugen in een console echt veel sneller dan in een pc. Waardoor je dus veel sneller kan lezen en schrijven in het geheugen. Het ligt echt niet aan het geheugen dat het zo slecht draait. Developers die voornamelijk voor de pc spellen maken zijn lui. En ik zie het heel vaak terug, kijk maar naar poorts van pc spellen naar consoles, die zijn bijna altijd slecht.. En dat komt echt niet door de console want de developers die alleen voor de consoles spellen maken bewijzen dat het wel goed kan.quote:Op vrijdag 7 april 2006 00:27 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, het is niet het CPU of GPU vlak waar de 360 versie van Oblivion een boost kan gebruiken. Het is puur het aantal objecten tegelijk op het scherm dat enorm is, en daar is nou eenmaal veel geheugen voor nodig. Het enige dat een developer zou kunnen doen is zorgen dat het een enorme wereld lijkt terwijl alles toch relatief klein en beperkt is. Maar dat gaat een beetje voorbij aan het doel denk je niet?
quote:Op vrijdag 7 april 2006 01:18 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
Op mijn pc zie ik ook het gras voor mijn voeten verschijnen. En maakt niet uit met welke settings. Alleen bij hele hoge settings is het nog erger. Met zo'n processor als in de xbox360(en helemaal die van de ps3) kun je heel veel dingen real-time laten berekenen, wanneer je dat goed gebruikt heb je minder geheugen nodig. Daarbij werkt het geheugen in een console echt veel sneller dan in een pc. Waardoor je dus veel sneller kan lezen en schrijven in het geheugen. Het ligt echt niet aan het geheugen dat het zo slecht draait. Developers die voornamelijk voor de pc spellen maken zijn lui. En ik zie het heel vaak terug, kijk maar naar poorts van pc spellen naar consoles, die zijn bijna altijd slecht.. En dat komt echt niet door de console want de developers die alleen voor de consoles spellen maken bewijzen dat het wel goed kan.
Is ook niets mis mee, maar soms heb ik het gevoel dat sommigen graag voor de technologie uit willen lopen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 09:31 schreef Retuobak het volgende:
Verschuivende standaarden
Niks mis met in de pas lopen met de huidige stand van de technologie.
Bethesda kan niet programmerenquote:Op vrijdag 7 april 2006 09:52 schreef Retuobak het volgende:
Nou, dit heeft niks met uit willen lopen te maken, want wanneer PC > 360 terwijl de 360 echt op mijn PC vooruit loopt qua GPU en al helemaal qua CPU dan zit er toch gewoon ergens iets fout denk je niet?
De Memory bandwith van PC3200 is 3.2GB/s het geheugen in de xbox360 heeft een memory bandwith van 22.4GB/s, dat is nog al een heel verschil vind je niet. De xbox360 kan dus veel sneller in het geheugen schrijven en lezen dan jou pc kan.quote:Op vrijdag 7 april 2006 01:53 schreef InsertCredit het volgende:
[..].
DDR2 dual channel is echt niet trager dan de geheugenbus van de 360.
Als je bij Oblivion wat met de ini's gaat spelen krijg je nog heel wat meer grafisch detail tevoorschijn dan Microsofts speeltje ooit aankan.
Die 22.4GB/s is voor de 10MB geheugen chipquote:Op vrijdag 7 april 2006 12:40 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
De Memory bandwith van PC3200 is 3.2GB/s het geheugen in de xbox360 heeft een memory bandwith van 22.4GB/s, dat is nog al een heel verschil vind je niet. De xbox360 kan dus veel sneller in het geheugen schrijven en lezen dan jou pc kan.
Het systeemgeheugen ja, het grafische geheugen is een hele andere zaak.quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:40 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
De Memory bandwith van PC3200 is 3.2GB/s het geheugen in de xbox360 heeft een memory bandwith van 22.4GB/s, dat is nog al een heel verschil vind je niet. De xbox360 kan dus veel sneller in het geheugen schrijven en lezen dan jou pc kan.
Die 10MB heeft 256GB/squote:Op vrijdag 7 april 2006 12:41 schreef Tain het volgende:
[..]
Die 22.4GB/s is voor de 10MB geheugen chip
Maar als je ziet hoe GTA drááit op de PS2...quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:47 schreef SocialDisorder het volgende:
maar als je ziet wat de PS2 met 32MB eruit poept, vind ik toch knap(oa. GTA, Spiderman, Black, Timesplitters, SSX)
Ik heb nog even goed de specs van de xbox360 bekeken, en ik moet je waarschijnlijk in het geval van de xbox360 misschien gelijk geven. Ik had over het hoofd gezien dat de 360 Unified Memory Architecture gebruikt, dus gewoon pc architectuur heeft. En dan kan 512MB nog wel eens krap worden in de toekomst, al ben ik er zeker van dat het bij Oblivion niet het probleem is. Alleen al het feit dat de Xbox360 versie slecht gebruikt maakt van het cache systeem geeft aan dat de programmeurs gewoon slordig zijn geweest.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:15 schreef Retuobak het volgende:
Mwoh, niet echt Storm. Het gaat hier meer over de 512MB geheugen die in next-gen consoles zit en wat niet bijster veel blijkt te zijn.
Waarom zie je dat als een pluspunt?quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:53 schreef Diablos79 het volgende:
Aangezien de ps3 geen gebruik maakt van Unified Memory Architecture, wat voor GAMES een pluspunt is, is het bij de ps3 dus geen probleem dat er 512 inzit, en is dat echt wel ruim voldoende.
Bij de PS3 heb je alleen 2x256MB geheugen voor het systeem en de videokaartquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:53 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
Ik heb nog even goed de specs van de xbox360 bekeken, en ik moet je waarschijnlijk in het geval van de xbox360 misschien gelijk geven. Ik had over het hoofd gezien dat de 360 Unified Memory Architecture gebruikt, dus gewoon pc architectuur heeft. En dan kan 512MB nog wel eens krap worden in de toekomst, al ben ik er zeker van dat het bij Oblivion niet het probleem is. Alleen al het feit dat de Xbox360 versie slecht gebruikt maakt van het cache systeem geeft aan dat de programmeurs gewoon slordig zijn geweest.
Aangezien de ps3 geen gebruik maakt van Unified Memory Architecture, wat voor GAMES een pluspunt is, is het bij de ps3 dus geen probleem dat er 512 inzit, en is dat echt wel ruim voldoende.
Omdat Unified Memory Architecture een systeem van wachten is. De processor moeten continue wachten op het geheugen. Dus je propt eerst grote hoeveelheden data zoals textures in de main memory. De processor zegt dan hey ik heb die data nodig, nou dan moet eerst de data uit het geheugen worden gehaald en in de cache worden geladen waar het dan zijn instuctie/bewerking zal krijgen. Dit betekent dus dat de processor niks doet wanneer het aan wachten is op het geheugen. Dat principe werkt prima voor text bewerking maar is voor games niet de ideale manier, omdat je bij games continue data nodig hebt, dus moet je het ook zo programmeren dat er een continue stroom van data is die naar de verschillende caches gaat.quote:
Ja en dat is samen toch 512MBquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:55 schreef Tain het volgende:
[..]
Bij de PS3 heb je alleen 2x256MB geheugen voor het systeem en de videokaart
ja je hebt dus alleen 256MB om je grote area in te ladenquote:
Denk niet dat het op de pc beter draait met 32MB in samenwerken met een 4mb videokaartquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:52 schreef P-Style het volgende:
[..]
Maar als je ziet hoe GTA drááit op de PS2...
De Gpu Heeft zijn eigen 256MB, en kan ook nog eens die andere 256MB gebruiken, dus hij heeft die 512MB geheel tot zijn beschikkingquote:Op vrijdag 7 april 2006 14:21 schreef Tain het volgende:
[..]
ja je hebt dus alleen 256MB om je grote area in te laden
ahquote:Op vrijdag 7 april 2006 14:19 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
Omdat Unified Memory Architecture een systeem van wachten is. De processor moeten continue wachten op het geheugen. Dus je propt eerst grote hoeveelheden data zoals textures in de main memory. De processor zegt dan hey ik heb die data nodig, nou dan moet eerst de data uit het geheugen worden gehaald en in de cache worden geladen waar het dan zijn instuctie/bewerking zal krijgen. Dit betekent dus dat de processor niks doet wanneer het aan wachten is op het geheugen. Dat principe werkt prima voor text bewerking maar is voor games niet de ideale manier, omdat je bij games continue data nodig hebt, dus moet je het ook zo programmeren dat er een continue stroom van data is die naar de verschillende caches gaat.
Sony wist dat al bij de ps2, en heeft daar dus ook geen Unified Memory Architecture gebruikt, wat (vooral pc) programmeurs niet zo door hadden en het begin dus klaagde over te weinig geheugen. Nu was 32MB misschien ook wel een beetje laag, maar door de geheel andere architectuur kwam het toch goed tot zijn recht. Bij de ps2 en ook bij de ps3 werkt het dus precies andersom, inplaats van dat de processor moet wachten op het geheugen, wacht hier het geheugen op de processor. Inplaats van dat de processor zegt Hey ik heb die data nodig, zegt hier de data in het geheugen hey ik sta al klaar voor je geef me maar een bewerking. Aangezien je processor veel sneller werkt dan je geheugen kan deze meteen de bewerking aan de data geven en hoeft de processor verder niet te wachten en kan continue doorwerken. Dit is voor games echt een veel efficientere manier van werken en daarom kan de ps2 met zo weinig geheugen toch nog zoveel.
Dat is heel leuk, maar de discussie ging over het feit dat er te weinig werkgeheugen in de 360 en in de PS3 zit om grote areas te laden, dat wordt er niet beter op als de GPU ook nog is geheugen kan wegsnoepen van de rest van het systeemquote:Op vrijdag 7 april 2006 14:22 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
De Gpu Heeft zijn eigen 256MB, en kan ook nog eens die andere 256MB gebruiken, dus hij heeft die 512MB geheel tot zijn beschikking
Nee.quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:22 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
De Gpu Heeft zijn eigen 256MB, en kan ook nog eens die andere 256MB gebruiken, dus hij heeft die 512MB geheel tot zijn beschikking
De ps3 heeft meer dan genoeg geheugen om grote areas te laden, de ps2 kan met zijn 32mb al heel grote areas in laden(kijk maar naar shadow of the colusses), het belangrijkste is de manier waarop het geprogrammeerd word.quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:30 schreef Tain het volgende:
[..]
Dat is heel leuk, maar de discussie ging over het feit dat er te weinig werkgeheugen in de 360 en in de PS3 zit om grote areas te laden, dat wordt er niet beter op als de GPU ook nog is geheugen kan wegsnoepen van de rest van het systeem
quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:36 schreef Diablos79 het volgende:
[..]
De ps3 heeft meer dan genoeg geheugen om grote areas te laden, de ps2 kan met zijn 32mb al heel grote areas in laden(kijk maar naar shadow of the colusses), het belangrijkste is de manier waarop het geprogrammeerd word.
"Meer dan genoeg lijkt me een béétje overderen. De de omgevingen van shadow of the colossus waren redelijk steriel. Het gaat niet alleen om de omgevingen, het gaat ook om character-modellen hogere polygonen-aantallen, hogere texture resoluties, meer animatie-scripts, uitgebreide en gevariëerde audio-samples... en dan hebben we het nog niet eens over de gamecode zelf gehad.quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:36 schreef Diablos79 het volgende:
De ps3 heeft meer dan genoeg geheugen om grote areas te laden, de ps2 kan met zijn 32mb al heel grote areas in laden(kijk maar naar shadow of the colusses), het belangrijkste is de manier waarop het geprogrammeerd word.
Voorlopig waarschijnlijk wel, maar hoe dat over een jaar of 5 zit weet ik niet.quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:56 schreef SocialDisorder het volgende:
even een vraagje; mocht Lair op de E3 in-game de kwaliteit van bovenstaande screen halen, met tientallen draken tegelijk on screen, zijn we dan over het gezever van "512 MB is te weinig" af?
Je moet wel even in gedachte nemen dat shadow of the colossus maar 32MB tot zijn beschikking heeft, En het is misschien niet de meeste technische spelwereld, maar het is wel een grote wereld die zonder laadtijden word weergegeven. Als ze dat al kunnen met een 7 jaar oude ps2 met maar 32MB geheugen, dan kan de ps3 met 512MB geheugen en heel veel meer power echt met gemak hele grote spelwerelden inladen. En met die Cell processor kun je echt heel veel dingen real-time laten gebeuren, en heb je dus ook minder geheugen verbruik nodig.quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:47 schreef P-Style het volgende:
[..]
"Meer dan genoeg lijkt me een béétje overderen. De de omgevingen van shadow of the colossus waren redelijk steriel. Het gaat niet alleen om de omgevingen, het gaat ook om character-modellen hogere polygonen-aantallen, hogere texture resoluties, meer animatie-scripts, uitgebreide en gevariëerde audio-samples... en dan hebben we het nog niet eens over de gamecode zelf gehad.
De manier waarop geprogrammeerd wordt is zeker belangrijk, maar geheugen kan en zal hoe dan ook altijd een beperkende factor zijn.
Cell is snel, maar de punten die ik in m'n vorige post heb genoemd kun je'm niet real-time laten generen. Dus dat levert geen enkele geheugenbesparing op.quote:Op vrijdag 7 april 2006 15:24 schreef Diablos79 het volgende:
Je moet wel even in gedachte nemen dat shadow of the colossus maar 32MB tot zijn beschikking heeft, En het is misschien niet de meeste technische spelwereld, maar het is wel een grote wereld die zonder laadtijden word weergegeven. Als ze dat al kunnen met een 7 jaar oude ps2 met maar 32MB geheugen, dan kan de ps3 met 512MB geheugen en heel veel meer power echt met gemak hele grote spelwerelden inladen. En met die Cell processor kun je echt heel veel dingen real-time laten gebeuren, en heb je dus ook minder geheugen verbruik nodig.
BD-ROM biedt veel extra ruimte toe, maar veel meer dan dat ook niet. De transferrate is bijvoorbeeld niet bijster hoog.quote:Daarbij kan je ook een wereld rechtstreeks van BR laten streamen. De meeste denken dat BR niets extra toevoegd voor de games, maar dat doet het dus zeker wel.
Je weet dat je dat op een PC heel makkelijk kan bekijken hoeveel geheugen elk programma gebruikt en als dan spel.exe 400MB gebruikt dan gebruikt ie ook 400MBquote:Op vrijdag 7 april 2006 14:41 schreef disjfa het volgende:
[..]De enige reden dat mensen denken dat er veel geheurgen is is omdat ze op hun computer dat ook hebben en dat word allemaal misbruikt door andere progs. Games moet je gewoon goed maken.
maar gebruiktie 400 MB omdatie 400 MB nodig heeft, of omdat het aanwezig is?quote:Op vrijdag 7 april 2006 15:37 schreef Tain het volgende:
[..]
Je weet dat je dat op een PC heel makkelijk kan bekijken hoeveel geheugen elk programma gebruikt en als dan spel.exe 400MB gebruikt dan gebruikt ie ook 400MB
omdat ie het nodig heeft, als ie 400MB gebruikt omdat het aanwezig is dan zit er een dikke memory leak inquote:Op vrijdag 7 april 2006 15:45 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
maar gebruiktie 400 MB omdatie 400 MB nodig heeft, of omdat het aanwezig is?
waarom geruikte GTA:SA op m'n PS2 dan maar 32 MB, en op m'n PC 256 MB, zonder al te veel grafische verbetering daar tegenover te stellen?quote:Op vrijdag 7 april 2006 15:49 schreef Tain het volgende:
[..]
omdat ie het nodig heeft, als ie 400MB gebruikt omdat het aanwezig is dan zit er een dikke memory leak in
Waarschijnlijk om 'm op de PC véél soepeler te laten draaien, zonder onvergefelijke framedrops popups en textures die veel te laat geladen worden.quote:Op vrijdag 7 april 2006 15:52 schreef SocialDisorder het volgende:
waarom geruikte GTA:SA op m'n PS2 dan maar 32 MB, en op m'n PC 256 MB, zonder al te veel grafische verbetering daar tegenover te stellen?
grafische verbeteringen ligt ook aan je videokaart, maar 256MB geheugen gebruik duidt wel redelijk op een memory leukquote:Op vrijdag 7 april 2006 15:52 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
waarom geruikte GTA:SA op m'n PS2 dan maar 32 MB, en op m'n PC 256 MB, zonder al te veel grafische verbetering daar tegenover te stellen?
Is jou PS2 beter dan die van mij, want die popups waren verschrikkelijk, zelfs al liep je gewoonquote:Op vrijdag 7 april 2006 15:57 schreef SocialDisorder het volgende:
framedrops? Weinig tot geen last van gehad.
popups? Alleen als ik vloog
textures? mwah, de momenten dat ik er "last" van had, was ik toch niet bezig met van het uitzicht te genieten........
En op de PC kwam ik dit ook regelmatig tegen. Minder, maar regelmatig, dus zoals ik zei; weinig tot geen grafische verbetering.
hmmm, you should make sweet love to it.........quote:Op vrijdag 7 april 2006 16:00 schreef Tain het volgende:
[..]
Is jou PS2 beter dan die van mij, want die popups waren verschrikkelijk, zelfs al liep je gewoon
256 MB Geforce FX 5700 van ASUS en 1,2 GB intern geheugen. Waar komt dat leakje vandaan dan?quote:Op vrijdag 7 april 2006 15:59 schreef Tain het volgende:
[..]
grafische verbeteringen ligt ook aan je videokaart, maar 256MB geheugen gebruik duidt wel redelijk op een memory leuk
quote:Op vrijdag 7 april 2006 16:01 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
hmmm, you should make sweet love to it.........
instructievideo's nodig?
Jouw GTA:SA ervaringen waren schijnbaar een stuk beter dan die van mij.quote:Op vrijdag 7 april 2006 15:57 schreef SocialDisorder het volgende:
framedrops? Weinig tot geen last van gehad.
popups? Alleen als ik vloog
textures? mwah, de momenten dat ik er "last" van had, was ik toch niet bezig met van het uitzicht te genieten........
Vraag het Rockstar, die kunnen blijkbaar niet goed programmerenquote:Op vrijdag 7 april 2006 16:03 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
256 MB Geforce FX 5700 van ASUS en 1,2 GB intern geheugen. Waar komt dat leakje vandaan dan?
Om eerlijk te zijn trek ik de Rockstar programmeerkwaliteiten ook wel een beetje in twijfel. Ik ben er in ieder geval (nog) niet bepaald van onder de indruk.quote:Op vrijdag 7 april 2006 16:04 schreef Tain het volgende:
Vraag het Rockstar, die kunnen blijkbaar niet goed programmeren
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |