Oversight | maandag 13 februari 2006 @ 21:45 | |
![]() tijd/ruimte vragen.. Afstand meten door de tijd... Stoelpoten van de wetenschap bedreigd? stoelpoten van wetenschap kraken een beetje.. wetenschap kraakt steeds harder.. snelheid van licht berekenen..3 Snelheid van het licht berekenen #4 snelheid licht#5 snelheid licht#6 quote: [ Bericht 50% gewijzigd door Oversight op 13-02-2006 21:54:22 ] | ||
Oversight | maandag 13 februari 2006 @ 21:45 | |
![]() ![]() ![]() | ||
Oversight | maandag 13 februari 2006 @ 22:03 | |
![]() ![]() | ||
14.gif | maandag 13 februari 2006 @ 22:07 | |
quote:http://forumtools.phserver.net/search_lite/search.php?title=&ts=rudeonline&forum%5B%5D=9&max=50&searchtype=fulltext | ||
DionysuZ | maandag 13 februari 2006 @ 22:27 | |
quote:dat lijkt mij inderdaad erg verstandig. Ook moet je wiskunde professoren erop wijzen als je een onvoldoende terugkrijgt. Met rudiaanse wiskunde is immers alles te bewijzen, aangezien 1 = 0. | ||
trancethrust | maandag 13 februari 2006 @ 22:39 | |
Waar sommige mensen een paar topics terug al dachten dat dit gebazel in ONZ thuishoorde, vind ik dat die tijd pas echt is gekomen sinds het laatste topic. Zulks gebazel zou bijna leuk zijn als het niet zo triest was. In de OP staat trouwens weer echt een prachtige quote, met dank aan Oversight. v = s * t; vroeger kreeg je een paar tikken van de leraar voor zulke beweringen. | ||
SlimShady | dinsdag 14 februari 2006 @ 00:07 | |
Eerst dacht ik 'Misschien klopt het wel wat Ruud beweert'. Een soort van Einstein vs de rest. Maar het vorige topic heeft dat helemaal weggeblazen. quote:nuff said ![]() | ||
Oversight | dinsdag 14 februari 2006 @ 00:43 | |
quote: ![]() ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Mirage op 14-02-2006 11:28:01 ] | ||
Oversight | dinsdag 14 februari 2006 @ 00:46 | |
quote: ![]() quote: ![]() quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Oversight | dinsdag 14 februari 2006 @ 00:52 | |
-- reactie op troll post. Graag niet meer op reageren -- [ Bericht 6% gewijzigd door Mirage op 14-02-2006 10:40:44 ] | ||
Automatic_Rock | dinsdag 14 februari 2006 @ 07:19 | |
quote:Hoe het met Slimshady zit weet ik niet, maar voor mij was het omslagpunt toen hij ging beweren dat 300.000 (of een ander willekeurig getal, gedeelt door 0, als uitkomst geeft 0... Toen brak de klomp, zakte de broek af en sprongen er tranen in m'n ogen ![]() | ||
Oversight | dinsdag 14 februari 2006 @ 09:03 | |
quote: ![]() ![]() | ||
Automatic_Rock | dinsdag 14 februari 2006 @ 09:32 | |
Lees deel 6 van deze reeks, ongeveer de helft van de posts gaat over dit ![]() | ||
Oversight | dinsdag 14 februari 2006 @ 09:57 | |
quote: ![]() quote: ![]() ![]() ![]() quote: ![]() ![]() | ||
14.gif | dinsdag 14 februari 2006 @ 09:57 | |
--doe normaal zeg ! -- [ Bericht 97% gewijzigd door Mirage op 14-02-2006 10:39:29 ] | ||
Oversight | dinsdag 14 februari 2006 @ 10:13 | |
![]() [ Bericht 75% gewijzigd door Mirage op 14-02-2006 10:40:11 ] | ||
Mirage | dinsdag 14 februari 2006 @ 10:41 | |
Ontopic mensen of ga ergens anders trollen. | ||
LostFormat | dinsdag 14 februari 2006 @ 10:50 | |
TVP ![]() | ||
14.gif | dinsdag 14 februari 2006 @ 10:57 | |
quote:En dit blijft dan wel staan ![]() | ||
LostFormat | dinsdag 14 februari 2006 @ 10:59 | |
quote:En deze ook. Als dit geen troll is, wat dan wel? Maar blijkbaar mag dat dan weer niet gezegd worden. | ||
mvdlubbe | dinsdag 14 februari 2006 @ 11:18 | |
Waarom staat dit eigenlijk in TRU. De snelheid van het licht is toch niet onderhevig aan complottheorieen? | ||
Oversight | dinsdag 14 februari 2006 @ 11:22 | |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
14.gif | dinsdag 14 februari 2006 @ 11:28 | |
quote:Omdat het niet serieus genoeg is voor WFL | ||
14.gif | dinsdag 14 februari 2006 @ 11:29 | |
quote:Rude's theorie kent geen formules, en dus ook geen voorspellingen... | ||
Automatic_Rock | dinsdag 14 februari 2006 @ 11:39 | |
quote:Oh, het door 0 delen verhaal was alweer in deeltje 5. Waar in het vorige deel m'n klomp brak was deze hele pagina: snelheid licht#6 Maar als jij hem snapt, kan jij dan ff dit voor me uitleggen: snelheid licht#6 Ik kan Ruud echt niet volgen daar ![]() | ||
Sapientiea | dinsdag 14 februari 2006 @ 13:18 | |
Eens in de zoveel tijd kom ik terug in dit topic en kijk ik weer even hoever "HET topic" ![]() Neem nou de OP; ---------> Snelheid = tijd x afstand<------------- Dan is alles toch al duidelijk? | ||
thefunny | dinsdag 14 februari 2006 @ 13:26 | |
quote:Het is toch afstand gedeeld door tijd? | ||
#ANONIEM | dinsdag 14 februari 2006 @ 13:37 | |
quote:Dat is gewoon niet waar en dat is al enkele tientallen keren onderbouwd en beargumenteerd in de diverse topics. De fouten in de systematiek en methodiek zijn al uitvoerig aangewezen. Niet weten wat de afspraak is omtrent elementaire rekenkundige bewerkingen is niet hetzelfde als een nieuwe theorie ontwikkelen. Iets zegt me overigens dat je dat eigenlijk ook wel weet. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2006 13:39:10 ] | ||
Sapientiea | dinsdag 14 februari 2006 @ 14:04 | |
quote: ![]() | ||
rudeonline | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:30 | |
quote:Als je over een afstand en een tijd spreekt dan kun je ze allebei een waarde van 1 geven. 1 x 1 = 1 gedeelt door 1 1x1 = 1/1 Afstand / tijd = afstand x tijd. Ben blij dat er toch eindelijk wat lichtjes gaan branden.. ![]() | ||
mvdlubbe | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:34 | |
Ehm. Die berekening geldt geloof ik alleen wanneer je 1 gebruikt. Met 2 wordt het lastig. Maar dat kan ook aan mijn inferieure wiskundige kennis liggen, natuurlijk. | ||
Automatic_Rock | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:34 | |
Waarom 1?? waarom geen 2?? | ||
mvdlubbe | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:39 | |
quote:
| ||
P8 | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:40 | |
ik heb nog niet echt wat gelezen uit dit topic, maar uit de OP:quote:waarom zou de tijd op 0 blijven staan? | ||
Automatic_Rock | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:42 | |
quote:Omdat als je iets deelt door 0, en 0 uit komt..., aldus Ruud.. ![]() | ||
rudeonline | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:43 | |
quote:Je spreekt over 1 afstand en 1 tijdsbestek. De 1 staat voor een x aantal meter of tijd. 1 meter x 1sec = 1m/sec We zijn gewend om over b.v 2 of meer meters te spreken, maar zowel afstand als tijd zijn eenheden op zichzelf. Je zou het zo moeten zien, een kleine afstand is een kleine 1, een grote afstand is een grote 1. afstand x tijd = afstand / tijd | ||
LostFormat | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:44 | |
Vermenigvuldigen = delen dus? | ||
mvdlubbe | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:44 | |
Dat is lastig bij het bepalen van de afstand. Hoe lang was je onderweg? 1. Kom je van ver? 1. Hoe laat ben je vertrokken dan? 1. | ||
rudeonline | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:45 | |
quote:Als je een afstand deelt door 0 sec hou je ook een snelheid over van 0. Een afstand is iets anders als een snelheid. | ||
mvdlubbe | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:45 | |
Daarbij is het lastig wanneer de afstand 0 was en de tijd >0. Stilstand is niet meegenomen in theorie? | ||
Automatic_Rock | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:45 | |
Een kleine en een grote 1???? En hoe weet je dan dat iets groot klein, meter of seconde is als je alles met '1' opschrijft omdat anders je formules niet kloppen?? ![]() | ||
mvdlubbe | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:46 | |
0x0 != 0:0, namelijk. | ||
rudeonline | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:47 | |
quote:Klopt.. 100 x 5 = 500 500 / 5 = 100 x 5 1 / 1 = 1 x 1 | ||
P8 | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:49 | |
quote:maar als je 2 afstanden over 2 tijdsbestekken hebt, krijg je dus, 2m x 2sec = 2m/sec, geen 2m/2sec | ||
mvdlubbe | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:51 | |
quote:Nee. Added: 500 / 5 = 100 x 5 100 = 500 | ||
rudeonline | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:54 | |
quote:vermenigvuldigen = meervoudig optellen. Kun je bovenstaand aan me laten zien als optelling? 2m + 2m + 2sec + 2sec = 8 of, 2m + 2m +2m +2m = 8 of, 2sec + 2sec + 2sec + 2sec = 8 Welke is de juiste? | ||
P8 | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:55 | |
quote:maar waarom zou je delen door 0? en trouwens, delen door 0 kan niet, omdat je dan in het oneindige uit zou komen. 1/0,00001 = 100000 ---> hoe dichter de noemer bij de 0 ligt, hoe groter het antwoord wordt | ||
rudeonline | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:57 | |
quote:Dus als ik 100 Euro verdeel over 5 mensen is er per persoon meer Euro in handen als ik 100 Euro over niemand verdeel. Als er geen mensen zijn. is er ook niemand die een Euro heeft. | ||
P8 | dinsdag 14 februari 2006 @ 15:59 | |
quote:zodra je met getallen kleiner dan 1 gaat delen bedoelde ik, ik had verwacht dat jij dat wel zou begrijpen | ||
rudeonline | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:01 | |
quote:Is er een verschil in 1 x oneindig of oneindig gedeelt door 1.? | ||
mvdlubbe | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:03 | |
Is er een verschil tussen 0 maal oneindig en oneindig gedeeld door 0? | ||
P8 | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:05 | |
quote:ik zie net dat ik het fout had hier ![]() maar dan nog klopt het niet van jou, een afstand is wat anders dan een tijdsbestek | ||
rudeonline | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:05 | |
Alles is 1 of 0... 1 kun je oneindig lang blijven delen, en wat er niet is kun je ook niet delen. | ||
P8 | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:08 | |
quote:jah, 0 x oneindig is 0 oneindig/0 is oneindig^oneindig | ||
mvdlubbe | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:10 | |
quote:100 : 5 = 20 100 : 2.5 = 40 100 : 1.25 = 80 100 : 0,625 = 160 100 : 0,3125 = 320 100 : 0 = oneindig. | ||
P8 | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:11 | |
quote:your point being? | ||
rudeonline | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:11 | |
quote:Visualiseer die 20,40,80 ect eens, het wordt een steeds kleiner getal. Net als dat je een taart in steeds kleinere stukjes deelt.. | ||
mvdlubbe | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:12 | |
quote:80 > 20 | ||
rudeonline | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:13 | |
quote:Een taart delen door 20 of door 80 stukjes maakt dat de 80 stukjes kleinere stukjes zijn.. | ||
P8 | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:17 | |
quote:stel de taart is 100 (%) als je deelt door 4 krijg je 4 stukken van 25% als je deelt door 5 krijg je 5 stukken van 20% 25 is in mijn ogen nog altijd groter dan 20 | ||
kanaiken | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:18 | |
quote:Fout. Honderd delen door oneindig klein geeft oneindig groot. Door nul is gewoon niet gedefineerd. | ||
P8 | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:20 | |
quote:weer een fout van mij ![]() altijd wordt de uitkomst groter naarmate je door een kleiner getal gaat delen ik heb niet echt mijn dag vandaag ![]() | ||
ATuin-hek | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:20 | |
quote:Mijn post was on-topic ![]() | ||
BlueWolfMans | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:26 | |
Sorry, ik probeer dit te snappen... maar snelheid is toch afstand/tijd en niet afstand*tijd | ||
ChOas | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:35 | |
quote:Dat is wat tot nu toe de wetenschap ons doet geloven, ja... | ||
BlueWolfMans | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:48 | |
en je denkt dat dat niet zo is? | ||
ChOas | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:51 | |
quote:Oh, ik denk zeker dat dat zo is ![]() Rudeonline denkt echter dat het wat anders in elkaar zit. | ||
BlueWolfMans | dinsdag 14 februari 2006 @ 16:55 | |
ooh ![]() ![]() | ||
Sapientiea | dinsdag 14 februari 2006 @ 17:07 | |
quote:JA natuurlijk, maar Rude "Einstein" online denkt daar heel anders over namelijk. ![]() | ||
mvdlubbe | dinsdag 14 februari 2006 @ 17:49 | |
Dus 1000 is minder dan 100 omdat jij uitgaat van 1 als enige getal. | ||
Solitarias | dinsdag 14 februari 2006 @ 17:51 | |
och ff TPVtje- het gaat maar door en door en door -------- when does the hurting stop? | ||
Solitarias | dinsdag 14 februari 2006 @ 17:55 | |
quote:Ergo: 100=500 Ik wil met Rude wel zaken doen: ik geef hem 100 eur en hij geeft mij 500 eur terug! Hij ziet daar geen verschil tussen! Wanneer is de Geld Wisselen met Rude-meet? | ||
trancethrust | dinsdag 14 februari 2006 @ 18:19 | |
quote: ![]() ![]() Misschien interessant voor je weer eens mee te kijken bij een rekenles van groep 5 basisschool, steek je nog wat op ![]() | ||
DionysuZ | dinsdag 14 februari 2006 @ 18:34 | |
quote:dit is onjuist. Delen door 0 is ongedefinieerd. De limiet van 100/x naar 0 is zelfs ongedefinieerd ![]() | ||
DionysuZ | dinsdag 14 februari 2006 @ 18:36 | |
waarom is de post van ATuin-hek op de eerste pagina overigens weggehaald? Die waar ik op reageer. Rude zegt zelf dat het zo is, dus als rude gelijk heeft dan moet je uitkijken in welke richting je op moet pissen in de trein. Dit is deel van rude's theorie, of krijgen we nu dat alles wat belachelijk is aan rude's theorie dat herhaald wordt gecensureerd wordt? | ||
rudeonline | dinsdag 14 februari 2006 @ 21:58 | |
quote: quote:20 x 5% = 1 taart. 5% is een klein stukje taart. 80 x 1,5% = 1 taart 1,5% is een heel klein stukje taart. 80 < 20 | ||
trancethrust | dinsdag 14 februari 2006 @ 22:02 | |
En dat is natuurlijk niet wat er bedoeld wordt, Rude. | ||
rudeonline | dinsdag 14 februari 2006 @ 22:03 | |
quote:Lees deze post dan even goed.. | ||
trancethrust | dinsdag 14 februari 2006 @ 22:07 | |
quote:Daar valt weinig verkeerds aan te lezen. Lees deze maar eens goed: quote:Misschien krijg je dan door dat het hier gaat om het aantal stukjes, en niet de grootte ervan. | ||
rudeonline | dinsdag 14 februari 2006 @ 22:09 | |
100 / 0 = 100 100 = 100 En 100 is tevens oneindig. 0 = niets | ||
kanaiken | dinsdag 14 februari 2006 @ 22:10 | |
quote: ![]() | ||
kanaiken | dinsdag 14 februari 2006 @ 22:11 | |
quote:Stiekem editten huh? ![]() Maargoed. Vraag blijft. Waarom denk je dat je door nul mag delen? En waarom is 100 oneindig? | ||
trancethrust | dinsdag 14 februari 2006 @ 22:12 | |
quote:Ja, 100 / 0 = 100, want 100 * 0 = 100. We've been there already ![]() | ||
P8 | dinsdag 14 februari 2006 @ 22:23 | |
quote: ![]() 1,5% < 5% omdat die kleiner is, moet het getal waarmee je het vermenigvuldigt groter zijn. Dat is een gevolg, dat is geen feit, zoals jij het zegt. en daarnaast moest die 80 66 2/3 zijn ![]() | ||
P8 | dinsdag 14 februari 2006 @ 22:26 | |
quote:een van de eerste dingen die je leert met wiskunde op de middelbare school is: delen door 0 is flauwekul. stel nou dat je 0,01 neemt, dan krijg je 100/0,01 = 10000 en 100/0,01 is niet gelijk aan 100 x 0,01 (antwoorden zijn 10000 resp 1) | ||
Oversight | dinsdag 14 februari 2006 @ 23:48 | |
quote:Wat is een theorie? ![]() ![]() Bron: Wikipedia Uiteraard begrijpen we dat niemand alle kennis bezit, en alle bestaande theorieen kent. De natuurkundigen en wiskundigen in dit forum kijken echter graag hoe houdbaar een theorie is. Uiteraard wordt van degene die de theorie post verwacht dat hij/zij tegenargumenten van mede-wetenschappers serieus neemt, en hierop zijn/haar theorie aanpast danwel erkent dat de theorie niet houdbaar is wanneer dit blijkt. Gezien er in het verleden diverse malen theorien zijn gepost die niet eens een theorie genoemd mogen worden volgens het gequote deel, en de bedenker van de theorie tegen-argumenten negeerde, zal er in de toekomst strenger gemodereerd worden in die gevallen waar er een theorie wordt gepost waar uit de reacties blijkt dat deze niet houdbaar is, en de bedenker niet inhoudelijk ingaat op die reacties. ![]() | ||
Oversight | dinsdag 14 februari 2006 @ 23:51 | |
quote: ![]() | ||
Oversight | dinsdag 14 februari 2006 @ 23:52 | |
quote: ![]() ![]() | ||
Oversight | dinsdag 14 februari 2006 @ 23:58 | |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Oversight | woensdag 15 februari 2006 @ 00:22 | |
quote: ![]() ![]() ![]() | ||
Oversight | woensdag 15 februari 2006 @ 00:30 | |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door Oversight op 15-02-2006 00:52:55 ] | ||
Oversight | woensdag 15 februari 2006 @ 00:45 | |
![]() quote: | ||
Oversight | woensdag 15 februari 2006 @ 00:49 | |
quote: ![]() | ||
Oversight | woensdag 15 februari 2006 @ 00:50 | |
quote: ![]() | ||
Oversight | woensdag 15 februari 2006 @ 00:54 | |
quote: ![]() | ||
ATuin-hek | woensdag 15 februari 2006 @ 03:10 | |
quote:maar fout ![]() | ||
Automatic_Rock | woensdag 15 februari 2006 @ 04:17 | |
quote:Er staat 500 / 5 = 100 x 5 500=5=100 100x5=500 Eigenlijk staat er dus 100=500... Hoezo is dit helder?? | ||
#ANONIEM | woensdag 15 februari 2006 @ 08:11 | |
quote:Dat heb ik ook al eens voorgesteld, maar toen wilde hij er niet op ingaan ![]() (Was naar aanleiding van appels en peren optellen, wilde ik yennen inwisselen tegen guldens, als het toch hetzelfde is). | ||
soulsurvivor | woensdag 15 februari 2006 @ 08:43 | |
quote:Ik denk dat je een [sence] hebt van een geestelijke werkelijkheid, die je probeert te projecteren op materie. je hebt in filosofische/spirituele zin dus wel een punt, maar deze werkelijkheid is niet toe te passen op materie in mijn ogen. Tijd/ruimte zijn nu eenmaal aan elkaar gebonden. Toch bestaat er ook een [dimensie] wat niet te vangen is in de wetten en theorien van de natuur. Ik vermoed dat je dit [nogmaals] aanvoelt en probeert te projecteren op materie. Sommige dingen in de natuur zijn nu eenmaal een feit. licht is sneller dan geluid, dat is objectief waarneembaar. hoe verklaar je anders rude, dat bij onweer je eerst het licht ziet en dan pas de donder hoort? Er is ook een geestelijke werkelijkheid waar deze wetten niet van toepassing zijn. Dat kan ik het duidelijkste zien in onze dimensie en werkelijkheid in het heden. Het nu is eeuwig en heeft geen begin en geen einde. het staat stil en is in uitterlijke vorm toch constant aan vernadering onderhevig en is inzichzelf dynamisch. Je kunt het niet pakken. wat is het koste moment? wat is het langste moment van het heden? 1 seconde? een halve? ieder moment is deelbaar door 2 tot in het oneindige. het heden, het nu, Het nu is oneindig, zonder begin en einde dus. Ik denk dat je deze werkelijkheid proeft, maar [nogmaals] kan je dit niet projecteren op de materie. [zal er zoiets bestaan als geestelijk licht rude?] Wat vind je hier van? [ Bericht 1% gewijzigd door soulsurvivor op 15-02-2006 13:39:51 ] | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 12:00 | |
quote:Ik heb de indruk dat Oversight niet helemaal serieus bezig is ![]() | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 12:30 | |
quote:80 * 1,5 is bij ons nog altijd 120... ![]() | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 12:35 | |
quote:Post-opkrik-topic? ![]() | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 12:44 | |
quote:Afstand = 2 Tijd = 2 Totaal = 4 quote:Afstand = 4 (was net nog 2 ![]() Tijd = 2 Totaal = 2 x 2 = 4 ik hoop dat je weet dat 4 gedeeld door 2 niet 4 is ![]() quote:Je reinste onzin | ||
P8 | woensdag 15 februari 2006 @ 12:46 | |
--- volledig offtopic. Je mening over oversight en zijn manier van posten kan je hele goed via mail kenbaar maken aan hem. Of irc, of ene slowchat topic voro mijn part.... niet hier ![]() [ Bericht 74% gewijzigd door Mirage op 15-02-2006 12:58:06 ] | ||
Solitarias | woensdag 15 februari 2006 @ 12:47 | |
@14.gif : stop er toch mee, tis trekken aan een dood/blind paard.... Rude zal ondertussen wel door heben (na tig topics op tig forums) dat ie een doodgeboren kind heeft..... | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 14:55 | |
mn reactie is verwijderd ![]() | ||
ATuin-hek | woensdag 15 februari 2006 @ 15:03 | |
quote:Nee dat doetie dus niet ![]() | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 15:22 | |
m.a.w. rude kan wel een bepaalde theorie hebben, deze theorie wordt niet ondersteund door waarnemingen. Sterker nog, de waarnemingen spreken de theorie tegen, voor zover je al van een theorie kunt spreken. Maar waar is rude gebleven? | ||
dude04 | woensdag 15 februari 2006 @ 15:44 | |
Kan iemand anders die GPS correcties posten, en aangeven welke waarnemingen in tegenspraak zijn met wat rude beweerd. Dat moét hem dan toch wel overtuigen? :S | ||
Verdwaalde_99 | woensdag 15 februari 2006 @ 16:24 | |
Volgens mij staat licht stil. Is ook zo makkelijk als je het wilt opvangen met ogen ![]() Licht staat stil en tijd bestaat niet ![]() Tijd is een verzinsel ![]() [ Bericht 57% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 15-02-2006 16:56:46 ] | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 16:46 | |
quote: quote: quote:Zoek de tegenstrijdigheden... De laatste is iets lastiger, bestaat er een afgelegde weg zonder snelheid? Een snelheid is een afgelegde weg. Dat kan zijn per sec, uur, minuut, dag, week, jaar en weet ik veel wat nog meer.. En op deze post zou ik graag antwoord willemn hebben.. | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 16:48 | |
Je bent weer lekker duidelijk Ruud, wat wil je nu precies weten? | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 16:48 | |
Een snelheid is niet een afgelegde weg, een snelheid is de afstand die wordt afgelegd per tijdseenheid. Dat 'per tijdseenheid' MOET erbij, want anders is het geen snelheid. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 16:51 | |
quote:Beginnen we met deze... quote:10 km/0.5h + 10 km/0.5h is ook niet 20 km/h, nee 10 km/0.5 h IS 20 km/h. Zie je de tegenstrijdigheid? | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 16:51 | |
Nee. | ||
SlimShady | woensdag 15 februari 2006 @ 16:55 | |
1. je hebt een afstand oftwel 'afgelegde weg' 2. je hebt (afgelegde) tijdsduur. om de snelheid te berekenen, bepaal je een tijdseenheid. dus km per uur of meter per seconde. Als je 1000km hebt afgelegd in 3 uur, dan is de formule: snelheid = 1000km / 3 uur = 333.33 km p/uur namelijk: p/uur = per uur = 1 uur 3 uur / 3 = 1 uur dus de afstand ook delen door om de 'per uur' te berekenen. 1000km / 3uur = 333.33 km per 1 uur. | ||
Sapientiea | woensdag 15 februari 2006 @ 17:11 | |
quote:Geen dank ik ben altijd bereid om onduidelijke zaken te verduidelijken ![]() | ||
Sapientiea | woensdag 15 februari 2006 @ 17:15 | |
[quote]Op woensdag 15 februari 2006 16:51 schreef rudeonline het volgende: [..] Beginnen we met deze... quote:10 km/0.5h + 10 km/0.5h is ook niet 20 km/h, nee 10 km/0.5 h IS 20 km/h. Zie je de tegenstrijdigheid? [/quote Er is geen tegenstrijdigheid; Wat wil je nou zeggen? | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 17:24 | |
10 km/0.5u == 20 km/u 10 km/0.5u + 10km/0.5u = 20 km/0.5u = 40 km/u | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 17:25 | |
Wat overigens al flink wat keren tegen je gezegd is. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 17:26 | |
Ik zei dat 10km/0.5u + 10km/0.5u = 20km/u. En dat werd fout gerekend. Terwijl 10km/0.5 u toch echt 20km/u is. | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 17:27 | |
quote:het eerste is inderdaad fout. Het tweede is juist. | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 17:28 | |
quote:Omdat dat fout is. quote:Dat klopt dan weer wel. Waarom denk je dat dit niet klopt? Wat vind jij hier zo vreemd aan? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 17:42 | |
quote:Wat is er fout aan? | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 17:46 | |
quote:kijk. Dit is de stelling: 1) 10km/0.5u + 10km/0.5u = 20km/u. En dit is wat je toegeeft: 2) Terwijl 10km/0.5 u toch echt 20km/u is. Het laatste is inderdaad correct. Nemen we (1) en substitueren daarin alle voorkomens van 10km/0.5u voor hetgeen in (2) staat: ![]() Dit is niet correct. | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 17:49 | |
Ruud, ik vraag het me serieus af. Dit is je al meerdere keren uitgelegd. Negeer je dat of ben je echt zo vergeetachtig? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 17:52 | |
quote:Bij jullie is 20km/u + 20km/u gewoon 40km/u. Waarom tel je de uren niet bij elkaar op? | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 17:56 | |
quote:Omdat het PER uur is. Stel ik eet 1 appel per uur dan wordt dat 1 appel/uur. Als ik er dan in dat uur twee eet ipv een dan doe ik daar toch niet opeens twee uur over? 1 appel/uur + 1 appel/uur = 2appel/uur En dus niet 2appel/2uur. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 17:57 | |
quote:Het gaat om de getallen in de teller bij het optellen van een breuk. Kijk naar een cirkel. Ik hebt 1/4 cirkel (1 vierde) Jij hebt ook 1/4 cirkel (1 vierde) Samen hebben we 1/4+1/4 = 2/4 cirkel (2 vierde) Versimpelen we dat door teller en noemer door 2 te delen hebben we samen 1/2 cirkel. Mee eens ? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 17:58 | |
quote:Als je dan exact zou zijn dan zou je.. 1appel/u + 1 appel = 2appel/u. Wat je niet opteld ( uur) moet je ook niet noteren. ![]() | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 17:58 | |
Hoeveel is 4/2? Is dat evenveel als 8/4? | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 18:00 | |
quote:Als ik een appel eet in een uur, en jij eet tijdens dat uur ook een appel, dan zijn er na 1 uur 2 appels gegeten, ergo 2 appels per uur | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:00 | |
quote:Waar staan de 4 en de 2 voor? | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 18:01 | |
gewoon getallen | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 18:01 | |
quote:Onjuist. Appel/uur en appel zijn hier eenheden net zoals m/s en s. Je kan alleen gelijke eenheden bij elkaar optellen. 1appel/u + 1 appel = 2appel/u In dit voorbeeld is niet gedefinieert hoe lang ik over die ene losse appel doe. Daarom mag ik niet die ene appel bij die appel/uur optellen. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:02 | |
quote:Wat gewoon getallen? Ze staan toch ergens voor. Als 2 + 2 = 4, dan staat die 4 voor iets. Als het gewoon een getal is is het niet anders als een inktstreep.. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:04 | |
quote:Met een beetje fantasie is 1appel/u + 1appel/u dan ook geoon 1appel/2u. Het maakt dan ook niet uit of je uren of appel optelt. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 18:05 | |
quote:Nee, een getal staat voor een aantal. Het is de eenheid welke een getal een verdere betekenis geeft. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:06 | |
quote:Een aantal wat? | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 18:06 | |
quote:Eenheden ![]() | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:08 | |
quote:Oke, dan blijft nog steeds de vraag waar die 4 en die 2 voor staan.. Kralen mischien? | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 18:09 | |
quote:Wat je maar wil, in dat geval is 'kraal' de eenheid. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:11 | |
quote:Oke, wat betend 4/2 dan en wat betekend 8/4 dan.. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 18:15 | |
quote:4/2 betekent vier gedeeld door twee, 8/4 betekent acht gedeeld door vier. Daar komt een getal uit wat ook niets betekent. Het wordt pas interessant wanneer je er een eenheid aan vastplakt. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:15 | |
quote:Doe dan eens interessant.. | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 18:16 | |
quote:Dit proberen we je dus uit te leggen. Dit zijn afspraken, daar komt geen fantasie bij kijken. Jouw rekenwijze klinkt in jouw hoofd misschien logisch maar niet in onze wereld. Het is simpelweg zo. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 18:17 | |
quote:4/2 Cirkels + 8/4 Cirkels = 4 Cirkels. Zoiets ? Vul voor Cirkel welk ander zelfstandignaamwoord in en het klopt nog steeds... | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:18 | |
Waarom zou ik me aan die gemaakte afspraken moeten houden? 1 uur + 1 uur = 2 uur 1 appel + 1 appel = 2 appels 1appel/u + 1 appel/u = 2 appel/ 2uur 1 appel/u + 1 appel = 2appels/u 1 appel/u + 1 uur = 1appel/2uur Simpel toch? | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 18:19 | |
quote:Het lijkt mij dat als jij mensen wil overtuigen van jouw RT theorie dat je dat dan op een manier moet doen die iedereen begrijpt. Niemand begrijpt jouw manier van rekenen. quote:Voor jou is het heel simpel. Voor de rest van de wereld is het fout. | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 18:20 | |
Nu wordt het toch wel heel bizar. Rude, heb je ooit gehoord van het getal pi? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:20 | |
quote:Waar staan die 4 en die 2 voor... | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:21 | |
quote:Zeg me dan wat er fout aan is? Misschien hebben we wel een foute afspraak gemaakt en wordt het tijd om iets nieuws af te spreken. | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 18:23 | |
quote:Omdat het +teken voor een bepaalde wiskundige bewerking staat, als jij op jouw manier wilt rekenen, ga gerust je gang, maar misbruik daar dan het + teken niet voor. | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 18:25 | |
quote:Zoals ik zeg moet je dingen definieren vorodat je ze bij elkaar kan optellen. Je kan niet zomaar een appel bij een appel/uur optellen omdat van die appel niet zeker is hoe lang je er over doet. In dit voorbeeld: 2000 m/s + 4000m, hier is toch niet duidelijk hoe lang je over die 4000m doet? Daarom mag je ze niet optellen. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:27 | |
quote:Waarom in het ene geval, 1 uur + 1 uur = 2 uur wel uren optellen en in het andere geval, 1km/u + 1km/u = 2km/u de uren niet optellen? | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 18:31 | |
Omdat km/u iets anders is dan u. Het zijn verschillende eenheden en dus mag je ze niet optellen. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 18:31 | |
quote:Omdat het nog steeds 1km * 1/1u is... daarom hebt je bij optellen alleen met de teller te maken. Wil je een voorbeeld ? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:32 | |
quote:Wat versta jij onder een eenheid? | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 18:34 | |
quote:Volgens wiki: quote:Dit zijn afspraken dus. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 18:35 | |
quote:Elk zelfstandig naamwoord. | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 18:38 | |
Rude, kun je volgens jou niet rekenen zonder eenheid? Je kunt niet weten dat 3+5=8, zonder dat je weet dat het bijvoorbeeld 3 appels + 5 appels = 8 appels is? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:39 | |
quote:Voor elke eenheid kun je dus gewoon 1 invullen. 2 verschillende eenheden bij elkaar opgeteld geven dan een nieuwe eenheid. 1glas + 1 water = 1glas/water 1km + 1sec = 1km/sec | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 18:43 | |
quote:Je kan alleen maar gelijke eenheden bij elkaar optellen... 20Km * 1/1uur + 20 Km * 1/1uur = 40Km * 2/2uur. Helpt dat ? | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 18:43 | |
quote:Wat ik net zei: je mag geen verschillende eenheden bij elkaar optellen. 4 appels en 4 aanstekers zijn toch gewoon 4 appels en 4 aanstekers? En toch niet 8 appels/aansteker? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:45 | |
quote:Waarom? 1 glas + 1 water is toch gewoon 1 glas water. 1 glas water / 2 = 2 halve glazen / water ( per glas is er ook maar de helft water) | ||
Solitarias | woensdag 15 februari 2006 @ 18:45 | |
En dit gaat dus alleen op FOK! al 10-tallen topics zo door! Die plaat voor Rude's kop moet van een nog onontdekt pantser gemaakt zijn..... | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 18:46 | |
quote: | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 18:46 | |
quote:Hoe meet je water ? wat is 1 water ? 1 liter, 1 druppel, 1 oceaan ? Wat betekent 1 water ? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:47 | |
quote:Sommige eenheden vormen samen vreemde koppels, maar in principe is elke eenheid onder te verdelen in oneindig veel kleinere eenheden. Een eenheid gedeelt door 2 geeft 2 kleinere eenheden welke wij halve noemen. Toch is een half op zichzelf ook 1 eenheid. | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 18:49 | |
quote:Je spreekt jezelf tegen. Volgens jouw eerdere berekingen zou het dan moeten zijn: 2 halve glazen / 2 = 2 halve glazen / helft water | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 18:51 | |
quote:Onjuist, een eenheid is iets wat op zichzelf staat. Als ik 4 appels/uur eet dan kan ik niet zeggen hoeveel appels ik in totaal heb gegeten en hoe lang ik er over gedaan heb. Ik kan immers in 3 uur twaalf appels hebben of ik kan een kwartier over een appel gedaan hebben. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:54 | |
quote:Oke, jij ziet een appel als eenheid. Ik heb.. 1 schil van een complete appel 1 steeltje 1 klokhuis 4 partjes appel Samen vormen zij 1 appel. Hoezo staat 1 appel op zichzelf? | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 18:55 | |
quote:Rude? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 18:55 | |
quote:Zeg het maar? | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 18:56 | |
reageer eens op die quote? | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 18:59 | |
quote:2 appels is: 2 * (1 schil + 1 steeltje + 1 klokhuis + 4 partjes) = 2 schil + 2 steeltje + 2 klokhuis + 8 partjes = 2 appel . Het enige wat je doet is eenheden aan delen van een appel toekennen... MAAR! Als je nu zegt dat 1 appel onder andere 4 partjes is... dan zullen 10 appels uiteindelijk 40 partjes moeten hebben. Anders kan je niet meer rekenen. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:00 | |
quote:Waar staan de 4 en de 2 voor? quote:Ik denk dat het jouw beurt is om iets toe te lichten.. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 19:00 | |
We drijven weer af ![]() | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 19:01 | |
quote:Tegenvraag ruud: 1 appel + 1 steeltje is dat dan nog steeds 1 appel/steeltje? | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 19:01 | |
rude ben je het hiermee eens (gewoon wiskunde): 20*x + 20*x = 40*x | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 19:03 | |
quote:Dat is wat het zijn, gewoon getallen, maar het antwoord op de vraag of je kunt rekenen zonder eenheden is dus nee? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:04 | |
quote:Dat is ook een beetje lasig, maar alles is in pricipe 1 of 0. Iets bestaat of het bestaat niet. 4 partjes + 1 schil + 1 steel = 1 appel 4 + 1 + 1 = 1. De 1 die als uikomst geldt is echter een geheel andere 1 als de eenheden die wij hebben opgeld. Vandaat dat ik zeg.. afstand + tijd = snelheid km + sec = km/sec Snelheid is dan de nieuwe eenheid van de combinatie ( optelling/ bij elkaar voegen) van afstand en tijd. | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 19:06 | |
een snelheid is geen optelling. Als ik een uur heb, en ik heb 20km, dan heb ik nog geen snelheid, ook niet als ik ze bij elkaar optel. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:09 | |
quote:Waarom niet? snelheid / 2 = ? | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 19:10 | |
quote:Maar je vergeet het woordje PER... Bij snelheid reken je PER seconde... Dus 1 steeltje, 1 klokhuis, 4 partjes, 1 schil.... PER appel.... | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 19:11 | |
quote:als je een snelheid deelt door 2 krijg je de halve snelheid ![]() (20 km/u)/2 = 10 km/u ![]() heb je hier nog antwoord op: quote: | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:13 | |
quote:Ik zou zeggen je krijgt dan 10km/0.5 u, of als je de eenheid letterlijk in tweeen deelt, snelheid / 2 = afstand en tijd | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:14 | |
quote:Waar staat 20 voor, en waar staat x voor? | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 19:15 | |
quote:die 20 is gewoon een getal. Net als dat je spreekt van 1 appel, dat 1 een getal is. En de x staat voor wat je ook maar wil... voor een getal, voor een appel, een afstand, whatever. | ||
Solitarias | woensdag 15 februari 2006 @ 19:15 | |
http://wiki.fok.nl/index.php/Rudeonline | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:20 | |
quote:Voel me vereerd dat ik op fokwiki wordt vermelt.. ![]() Oke, 20 appels x (x) = .... x staat voor de eenheid appel. Zo zien jullie dat toch ook hoop ik.. | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 19:22 | |
quote:Nee, x is ook gewoon ook een afspraak. Ipv appels of peren of wat dan ook zeggen we nu x. 20*x + 20*x = 40*x Klopt dit volgens jou? | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 19:24 | |
die wiki klopt niet: snelheid licht#5 | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:28 | |
quote:Als je het over 20 appels hebt, dan staat die x toch echt voor de eenheid 20 appels. | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 19:29 | |
quote:als je het over appels gaat hebben dan verandert die x in 1 appel: - 20*(1 appel) + 20*(1 appel) = 40*(1 appel) zo goed? als je het over het getal 3 gaat hebben dan verandert die x in 3: - 20*(3) + 20*(3) = 40*(3) man man ![]() | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 19:30 | |
Ruud, weer een serieuze vraag. Vat 'm niet verkeerd op, ik bedoel er verder niks mee. Heb jij middelbare school wiskunde gevolgd? | ||
Oversight | woensdag 15 februari 2006 @ 19:31 | |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 19:32 | |
sorry dat ik het zeg oversight, maar rudeonline heeft de relativiteitstheorie gewoon volledig erkend. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:32 | |
[ Bericht 100% gewijzigd door rudeonline op 15-02-2006 19:33:18 ] | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:33 | |
quote:De x op zichzlef staat voor de hoeveelheid appel die voor de vermenigvuldiging staat. Als je voor x een 3 invult dan staat deze voor 3 eenheden van 20 appels. | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 19:35 | |
Ridicuul dit | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 19:42 | |
ik ben je echt totaal kwijt rudeonline. En ik denk niet dat ik de enige ben. | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 19:43 | |
1+1=2, ben je het daar dan mee eens of ook niet? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:43 | |
Op welke post doel je? | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 19:46 | |
quote:Hangt je mening van een van je posts af dan? Ohja, ander spreek je jezelf misschien per ongeluk tegen he... | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:46 | |
quote:Als je erbij vermeld wat die 1en voorstellen ( als het dezelfde eenheden zijn) dan klopt dat natuurlijk gewoon. | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 19:46 | |
quote:ik raak je altijd totaal kwijt als je je eigen wiskunderegels gaat introduceren. Je moet proberen, als je ooit met je eigen theorie over het universum wil komen, om door iedereen gedeelde wiskunderegels te gebruiken. Ben je het daar niet mee eens, dan moet je je eigen wiskunderegels verzinnen en deze stuk voor stuk bewijzen. Daarna kun je deze regels gebruiken, maar dat maakt je nog steeds niet begrijpelijker. Het is immers handig als je het over een grasmaaier hebt dat je niet een eigen definitie van gras hebt, dat dit bijv. water is in je eigen visie. | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 19:48 | |
quote:Newsflash: het klopt ook zonder eenheden. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:49 | |
Ik doe m'n best.. daarom vraag ik jullie op het moment dat je vermenigvuldigt waar al die getallen werkelijk voor staan. 10 appels x 3 = 30 appels, dat lijkt me duidelijk. De 3 staat dan voor 3 eenheden van 10 appels. 10 appels + 10 appels + 10 appels = 30 appels, Zie je wat ik bedoel? | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 19:49 | |
quote:Kom op ruud... Zei je dit ook tegen je basisschoolleraar? | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 19:50 | |
neem nou dat sommetje 10 appels + 10 appels = 20 appels klopt dat ook als er iets anders dan appels ingevuld wordt? peren bijvoorbeeld, 10 peren + 10 peren = 20 peren of meters? 10 meter + 10 meter = 20 meter of wat dan ook? Klopt het altijd? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:50 | |
Wat heb je nou aan een foute leraar? | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 19:51 | |
quote:Waar ze voor staan is in puur wiskundige context niet boeiend. Een rekensom moet kloppen, of die getallen nu voor appels, koeien, of het aantal cm plaat voor iemands hoofd. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:52 | |
quote:Boven staat letterlijk 10x x 2= 20x De 2 staat voor 2 eenheden x. | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 19:54 | |
quote:Anders gebruik je unieke symbolen voor verschillende dingen. Je gebruikt x ook als vermenigvuldigingssymbool, dat maakt de boel er niet duidelijker op. Strikt gezien maakt het eigenlijk dat je gewoon onzin opschrijft. | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 19:55 | |
quote:dus: 10x + 10x = 20x? 10x * 2 = 20x? of die x nu appels of peren of meters of wat ook is? | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 19:55 | |
quote:Wat druk je je toch weer ongemakkelijk uit. De twee staat voor twee, waarom wil jij altijd dat een getal een betekenis heeft? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:56 | |
quote:Sorry, vertel jij dan even wat de onzin is, dan gebruik ik vanaf nu een (a) i.p.v. een (x). | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:57 | |
quote:Omdat die 2 ergens voor staat. Die 2 staat voor het aantal keren dan je iets opteld. Dat is toch wel iets van betekenis dacht ik zo? ![]() | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 19:58 | |
quote: quote:Dus x is een eenheid. Dus 10x x 2 = 20x betekent: 10 (eenheid) (eenheid) 2 = 20 (eenheid). Veel succes met daar enige betekenis aan vast te praten. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 19:59 | |
quote:Juist, je snapt het al weet je het zelf nog niet helemaal... ![]() | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 20:00 | |
quote:Die twee hoeft helemaal nergens voor te staan. Twee is een getal. quote:Het drukt een hoeveelheid of aantal uit. Het houdt geen rekening mee met wat het moet uitdrukken. | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 20:00 | |
quote: | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 20:00 | |
quote:Alleen in jouw wereld, ruud. In de normale wiskunde is een getal een getal, meer niet. 1+1=2 ongeacht wat die cijfers dan ook betekenen. | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 20:01 | |
quote:Ter informatie: enige betekenis is met bovenstaande mededeling nog steeds niet gegeven aan het gestelde. | ||
Oversight | woensdag 15 februari 2006 @ 20:02 | |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 20:04 | |
quote:Juist, en die 2 geeft het aantal eenheden weer. 10 appels x 2 wil zeggen dat je.. 10 appels + 10 appels hebt. 1 + 1 = 2 eenheden van 10 appels 20 appels zijn op zichzelf ook een eenheid, die noem je dan b.v. 1 zak appels | ||
Oversight | woensdag 15 februari 2006 @ 20:05 | |
quote: ![]() | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 20:07 | |
quote:Wellicht? | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 20:09 | |
quote:Eeeerm dat is dan weer onjuist. Of je moet het blijkbaar over FoK!wiki hebben... | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 20:13 | |
quote:Ik herhaal: quote: | ||
Oversight | woensdag 15 februari 2006 @ 20:14 | |
quote: ![]() ![]() | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 20:17 | |
quote:Als het iets anders uitdrukt als de eenheid die je opteld, wat vermenigvuldig je dan? 10 appels x 10 cm = 100? 10 appels x 10 ( 10 eenheden van 10 apples) = 100 appels. Als 10 niets anders is als een getal wat vermigvuldig je dan eigenlijk? | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 20:19 | |
quote:Getallen ![]() | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 20:19 | |
quote:En waar staan die getallen voor? ![]() | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 20:20 | |
quote:Waarom wil je dat zo graag weten? ![]() Je bent toch met me eens dat 1+1=2 ook al betekenen ze voor de rest niks? | ||
#ANONIEM | woensdag 15 februari 2006 @ 20:21 | |
quote:Gewoon getallen. Da's dan zeg maar een vingeroefening. Vroeger wel eens wiskunde gehad op de lagere school? Daar kreeg je toch ook gewoon optellen en aftrekken zonder dat het altijd over appels of peren ging? | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 20:23 | |
quote:Insignificant. Het boeit getallen niet wat ze uitdrukken. Het maakt ook niets uit voor de wiskundige correctheid van een som. | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 20:26 | |
ok ok ok, de getallen hier besproken zitten in de verzameling natuurlijke, gehele, rationale, reele of complexe getallen ![]() | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 20:30 | |
quote:Daarom snappen jullie er zo weinig van.. Misschien teveel met je rekenmachientje gewerkt? | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 20:34 | |
quote:Kom op! dat is niet netjes! Mensen steken hier heel veel tijd in... Bovenstaande is niets minder dan een troll-post. Ook jij graag wat meer respect voor de mensen waarmee je discussieert. | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 20:35 | |
quote:Kom op. Niemand snapt het en jij wel, gaat er dan geen lichtje branden? Ooit eens aan gedacht dat jouw manier van wiskunde dan niet bij ons overkomt? Waarom maak je het ons dan niet gemakkelijk en hou je gewoon de gangbare wiskunde aan? Jij wil je theorie aan ons slijten. Besef je dan niet dat je dat op een manier moet doen die wij snappen? Je eigen vorm van wiskunde er op na houden, helpt dan op geen enkele manier. Zo blijf je topic na topic alleen maar gesteggel daarover houden. | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 20:35 | |
quote:je kunt gewoon rekenen met alleen getallen hoor. | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 20:36 | |
quote:Inderdaad en dan vragen modjes zich nog af waar die afkeer tegen de redenatie van ruud vandaan komt... | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 20:39 | |
quote:Nodeloze en mislukte bash. Ik gebruik mn rekenmachine alleen sporadisch. Het punt is dat getallen getallen zijn en dat mensen ze in een bepaalde context plaatsen. Echter maakt die context niets uit voor de wiskundige correctheid. Neemt niet weg dat vaak genoeg correcte berekeningen in een incorrecte context worden geplaatst en dat incorrecte berekeningen met een bepaalde context recht gepraat worden. Zie jouzelf voor voorbeeld. Moeilijkheid van wiskunde zit em meestal in het toepassen van een juiste context. De tweede fout van het rechtpraten van incorrecte berekeningen is daarentegen veel wat makkelijker te herkennen, en worden meestal direct na detectie rechtgezet. Behalve in deze topicreeks dan. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 20:40 | |
quote:Getallen staan ergens voor. 1 staat voor 1 ding 2 staat voor 2 dingen 3 staat voor 3 dingen 0 staat voor niets. 10 + 10 =20 20 wat? | ||
LostFormat | woensdag 15 februari 2006 @ 20:43 | |
quote:Nogmaals, waarom wil je dit zo graag weten? Ook zonder dat je de betekenis weet, kan je met die getallen rekenen. Dat is nu het mooie aan wiskunde. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 20:44 | |
quote:Het doet er niet toe, dat is het mooie van Wiskunde... 10 + 10 = 20 geldt voor alles wanneer je dezelfde eenheid gebruikt! | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 20:44 | |
quote:Dan is 1 net zoveel als 1000.. | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 20:45 | |
quote:Want? | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 20:48 | |
Het is maar een naam en stelt verder niks voor.. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 20:50 | |
quote:Nee, het is een aantal. En stelt niets voor zonder eenheid. Maar neemt niet weg dat je er wel mee kan rekenen. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 20:53 | |
quote:En een aantal is geen eenheid? | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 20:56 | |
quote:Precies... een aantal is geen eenheid. Of zoals Vandale het stelt: quote: | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 20:58 | |
Is 1dozijn een eenheid? | ||
#ANONIEM | woensdag 15 februari 2006 @ 20:59 | |
quote:nee, da's een aantal. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 21:00 | |
quote:En als ik 1 appel in stukjes hak. Vormen al die stukjes dan een eenheid? | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 21:01 | |
quote:1 dozijn is een aantal. Te weten 12 eenheden. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 21:01 | |
quote:Appel is een eenheid. Stukje is een eenheid. Appel is NIET Stukje. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 21:03 | |
Een dozijn is ook een eenheid. De eenheid vertegenwoordigd de optelsom van 12 kleinere eenheden. 1 + 1 + 1 etc.. = 12 = 1 dozijn. 2 dozijn is 24 of gewoon 2. 24=2.. snap je hem? | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 21:06 | |
Een definitie van de natuurlijke getallen: A: 0 | S(A) Het symbool 1 staat dan voor de successor van 0: S(0). Het getal 4 voor de successor van 3, wat de successor van 2 is etc.: S(S(S(0))). De getallen zoals je die kent zijn slechts symbolisch, maar hebben wel een betekenis. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 21:07 | |
quote:Juist, verder begrijp ik je post niet zo goed.. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 21:07 | |
quote:Nee, een dozijn is een andere naam voor 12 eenheden. een dozijn is niets anders dan een getal. oftewel, een dozijn is een aantal. Het woord/begrip dozijn kan je in alle gevallen vervangen door 'keer twaalf'. | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 21:08 | |
quote:wat ik ermee aan wil geven is dat de betekenis van die getallen zijn gedefinieerd. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 21:08 | |
Je kunt dozijn ook neerzetten als 1. 1 dozijn + 1 dozijn = 2 dozijn. Eenheden optellen toch? | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 21:09 | |
quote:Gelijke eenheden optellen, ja... | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 21:10 | |
Oke, dus 12 kan net zo goed 1 zijn. | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 21:11 | |
quote:nee. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 21:11 | |
12 appels = 1 dozijn. | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 21:11 | |
Nee. Je zegt toch ook niet 12 dozijn = 1 dozijn. 12 = 1 is wiskundig incorrect, basta. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 21:12 | |
quote:Jij geeft mij 10, ik geef jou 3 terug. Is dat een eerlijke ruil ? Wie van ons heeft er nu meer ? Leg mij dat eens uit zonder gebruik te maken van eenheden. | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 21:12 | |
quote:nu plak je aan de aantallen een eenheid die een grootheid vertegenwoordigen vast. Daar zijn ook bepaalde definities voor. Als je dat NIET doet, dus gewoon stelt 12 = 1, dan heb je ongelijk. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 21:12 | |
Probeer jij mij maar eens 3 te geven zonder eenheid.. | ||
#ANONIEM | woensdag 15 februari 2006 @ 21:13 | |
quote:Nou, bij wiskunde haal je die 3 nog niet eens. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 21:15 | |
quote:Jij probeert zonder eenheid te rekenen... 1 dozijn eieren = 12 eieren... jouw conclusie : 1 = 12. Ik geef jou 1... wat geef ik je dan ? 1 dozijn ? of 1 ei ? let op! 1 = 12... dat zeg je zelf... | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 21:18 | |
Als jullie vermenigvuldigen zonder getallen een waarde toe te kennen, 10 appels x 5, terwijl die 5 verder niks vertegenwoordigt zullen het altijd gewoon 10 appels blijven. Ik zeg dat die 5, 5 hoeveelheden van 10 appels voorsteld. Je spreekt dan over 5 eenheden van 10 appels. | ||
DionysuZ | woensdag 15 februari 2006 @ 21:19 | |
5 * 10 appels = 50 appels ![]() | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 21:21 | |
quote:10 is het aantal.. de eenheid is Appel... 10 Appels = 10 * 1 Appel 5 * 10 Appels = 5 * 10 * 1 Appel = 50 Appels. | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 21:22 | |
quote:Als die 5, 5 hoeveelheden van 10 appels voorstelt, dan stelt die 5 dus 50 appels voor. En dan is 10 appels maal 50 appels gelijk aan 500 appels. Maw, door te stellen dat 5 5 hoeveelheden van 10 appels voorstelt, ken je een foute context aan de rekensom toe. | ||
ChOas | woensdag 15 februari 2006 @ 21:24 | |
Kan iemand even voor me een tvp in het volgende topic plaatsen ? Ik moet er vandoor... | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 21:32 | |
quote:In principe stelt die 5 inderdaad 50 appels voor. De 10 staat dan weer voor de eenheden waarin die 50 verdeelt worden. 50 apppels/ 5 ( de 5 stelt nu de hoeveelheid van groepjes van .. appels voor) = 10 appels. Nu weet je dus dat de 5, 5 groepen van 10 apples voorstelt. Zowel de 10 als de 5 vertegenwoordigen een bepaalde hoeveelheid appels. Beide kunnen gezien worden als eenheid. | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 21:46 | |
Nee, die 5 stelt niet 50 appels voor, die 5 stelt het aantal 5 voor, namelijk 1+1+1+1+1, niets meer en niets minder, die 5 betekent dat je het 5 keer doet, wat je dan precies 5 keer doet maakt voor de betekenis van '5' niet uit. | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 21:51 | |
Ben je er nog rude? In feedback reageerde je veel sneller ![]() | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 21:56 | |
quote:Je begrijpt wel dat je nu gewoon bezig bent met rechtpraten wat krom is. Die 10 stonden voor 10 appels, dat stond er duidelijk bij. Die staan niet opeens 'voor de eenheden waarin die 50 verdeeld worden'. Dan kun je wel wederom een rekensom ertussenvoegen die jouw stelling ondersteunt, maar iedereen ziet dat het een fundementeel andere rekensom is dan degene in kwestie. En dat komt omdat je met de eenheden ging goochelen omdat het je er toch niet helemaal goed uitkwam met je oorspronkelijke redenering. | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 21:56 | |
quote:Zet een vermenigvuldiging nou eens onder elkaar, vermenigvuldigen is immers niets anders als optellen, je krijgt dan.. 10 appels 10 appels 10 appels 10 appels 10 appels 50 appels Als je elke groep van 10 appels nu gewoon als 1 ziet dan krijg je gewoon een optelsom van 5 groepjes van 10 appels. 1+ 1 + 1 + 1 + 1 = 5 De 5 staat voor de totale hoeveelheid appels. | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 22:00 | |
Mijn punt blijft dat '5' slechts de betekenis van het aantal '5' heeft, en niet staat voor appels, alleen als je het woord 'appels' erachter zet staat het totaal '5 appels' voor 5 appels... | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 22:01 | |
Welk aantal? | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 22:02 | |
5 ofwel: 1 + 1 + 1 + 1 + 1 | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 22:03 | |
5 wat? | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 22:04 | |
quote:ofwel: 1 * (10) + 1 * (10) + 1 * (10) + 1 * (10) + 1 * (10) = 5 * (10) Dat is wat je krijgt als je getallen gaat herschalen. Om ze in de juiste context terug te krijgen moet je ze ook weer terugschalen. Dus 50 is geen 5, ofzoiets dergelijks. Dit is gewoon waar, ongeacht eenheden of wat. Dit is niet zo moeilijk Rude; maak er niet zo'n probleem van doorlopend. | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 22:05 | |
quote:5 * 1 meer is het niet | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 22:05 | |
quote:Snelheid licht #7 | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 22:09 | |
quote:5 verzamelingen van 10 appels. De eenheid is dan verzameling en deze staat voor appels. | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 22:10 | |
quote:Snelheid licht #7 | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 22:12 | |
quote:Nee, het staat voor 5, pas als je zegt '5 verzamelingen' staat het voor 5 verzamelingen, het getal 5 betekent niets meer en niets minder dan 1+1+1+1+1 | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 22:14 | |
quote:10 apples x 5, Wat doe je keer 5? | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 22:16 | |
quote:10 appels. | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 22:17 | |
Wat je precies 5 keer doet heeft geen invloed op de betekenis van 5. edit: vergeet de krattenvergelijking [ Bericht 37% gewijzigd door 14.gif op 15-02-2006 22:23:27 ] | ||
rudeonline | woensdag 15 februari 2006 @ 22:20 | |
quote:Dus dan zou die 5 voor een aantal kratten staan. In elk krat zitten 10 appels. | ||
14.gif | woensdag 15 februari 2006 @ 22:24 | |
5 staat voor het aantal 5, dat is een abstract begrip, het is niet te vertalen naar iets concreets. Concreter dan 1+1+1+1+1 kan het niet worden | ||
trancethrust | woensdag 15 februari 2006 @ 22:24 | |
Het punt is dat ongeacht de context, 5 keer 10 gewoon 50 is. Nu kun je gaan twisten over wat die getallen voorstellen, maar dat is gewoonweg niet interessant als wat je discussieert de correctheid van de som is. Als je dat niet begrijpt Rude, dan is dat op zijn zachts gezegd heel jammer. En nu een slotje ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door trancethrust op 15-02-2006 22:25:28 (Yes, weer de laatste post :P) ] |