Ik vind verse groentesoep wel erg lekker, maak het ook altijd zelf en zonder zakje of pakje.
Wel met een zakje voorgesneden grove soepgroentes, voor het gemak en per halve liter water een rundvleesbouillonblokje.
De ballen die ik draai worden voorzien van oa een scheutje ketjap. Er gaat ook een scheut ketjap in de soep zelf, dat is eigenlijk mijn groentesoepgeheim en smaakt zo heerlijk!
Ik heb nog een vegetarisch soepreceptje:
Tomaten Preisoep
Voor 4-6 personen
Ingrediënten:
2 Grote preien; deze in ringen snijden en wassen.
5,7 dl tomatensap
Scheutje ketjap
Theelepel sambal
Flinke snuf natuurzout
Snuf knoflookpoeder
4 verse tomaten ontvellen en in parten snijden.
Zout en peper
Bereiding:
1 De prei in ongeveer 3 dl water, 15 minuten laten koken.
2 De prei in het kookvocht pureren samen met de tomaten.
3Puree terug doen in de pan en er 2,8 dl water bijdoen.
4Tomatensap; ketjap; natuurzout; sambal en de knoflookpoeder toevoegen.
5 De soep zachtjes tot het kookpunt verhitten en op smaak brengen met zout en peper.
6De soep nog 4 minuten laten koken.
edit: de bouillon
[Dit bericht is gewijzigd door melonovy op 27-01-2004 22:56]
Maar erwtensoep blijft in deze tijd van t jaar favoriet bij mij
[Dit bericht is gewijzigd door yup op 27-01-2004 22:33]
Heel gemakkelijk.
Boter in de pan, uitje erbij, bouillonblokje (groente) aardappels en de prei. Water erop en pruttelen maar, denk je dat alles overgaar is? Dan met staafmixer alles soort van pureren.
Serveren met een groot stuk brie in the middle!
Ow peper en zout naar smaak toevoegen...
Ik ben niet zo'n erge soepliefhebber, maar de tomatensoep van mijn nichtje is echt om te smullen Iets met gehakt en Turkse vermicelli en zure room geloof ik. Moet toch het recept eens vragen
Mijn favo soepje is trouwens zelfgemaakte groentesoep, lekker met zo'n grote schenkel en dan heel lang laten trekken
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 30-01-2004 22:58]
quote:helemaal mee eens, als je de boullion die je trekt regelmatig afschuimt dan kan je ook het vet er af halen, dat drijft toch boven.
Op vrijdag 30 januari 2004 21:26 schreef gimme.shelter het volgende:
Soep maak je NIET met een bouillonblokje! Je moet een schenkel kopen (of een soepkip, indien kippensoep) en die vier uur laten trekken. een ossenstaart kan ook, maar dat is meestal erg vet.
quote:soep maakt zichzelf, en trekt lekker terwijl je voor de buis of fok hangt.
Op donderdag 29 januari 2004 21:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben de laatste tijd dol op mosterdsoep. En een aanrader is de javaanse pindasoep met kip van de AH. Ja kom nou, ik heb echt geen tijd om zélf soep te maken.
quote:je hebt helemaal gelijk... maar de gas meter (in mijn geval stroommeter) draait wel gewoon door hoor....denk dat ik dan maar op mijn werk soep ga trekken...
Op vrijdag 30 januari 2004 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
soep maakt zichzelf, en trekt lekker terwijl je voor de buis of fok hangt.
kan je tijdens het koken al je spullen in een pan doen, water erbij, en je hoeft 4-6 uur NIETS te doen.
Geen tijd hebben om soep te maken....
die 5 minuten....
Uiteraard alles vegetarisch verantwoord (duso ok niet met runderboullion als het even kan).
quote:Kende ooit een meisje, een echt brechtje, die trok haar vegetarische boulion van tofu.....
Op zaterdag 31 januari 2004 10:45 schreef Vork het volgende:Uiteraard alles vegetarisch verantwoord (duso ok niet met runderboullion als het even kan).
quote:gek genoeg heb ik het van een australier kennen geleerd
Op zaterdag 31 januari 2004 13:29 schreef GiSH het volgende:
Pinda soep komt dat nu uit suriname of indonesië?
quote:ben wel eens wezen eten in den haag bij magido daar kon je kiezen van de wereldkaart surinaamse pinda soep, en sinds kort bij de appie heijn javaanse pinda soep en nu kom jij er ook nog eens bij.... uit australië nu weet ik het helemaal niet meer...
Op zaterdag 31 januari 2004 13:47 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
gek genoeg heb ik het van een australier kennen geleerd
quote:Surinaamse keuken is gebaseerd op de Creoolse, Indiase, Javaanse en chinese keuken, Lijkt me dat het dan eerder uit Indonesie komt en meegenomen is naar Suriname toen de mensen daar heentrokken, niet?
Op zaterdag 31 januari 2004 13:50 schreef GiSH het volgende:[..]
ben wel eens wezen eten in den haag bij magido daar kon je kiezen van de wereldkaart surinaamse pinda soep, en sinds kort bij de appie heijn javaanse pinda soep en nu kom jij er ook nog eens bij.... uit australië nu weet ik het helemaal niet meer...
quote:dan blijft er maar weinig over.. heb je ook een recept??
Op zaterdag 31 januari 2004 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Surinaamse keuken is gebaseerd op de Creoolse, Indiase, Javaanse en chinese keuken, Lijkt me dat het dan eerder uit Indonesie komt en meegenomen is naar Suriname toen de mensen daar heentrokken, niet?
Australiers zijn ook import, dus hebben het denk ik ook ergens afgekeken.
quote:nee,
Op zaterdag 31 januari 2004 13:55 schreef GiSH het volgende:[..]
dan blijft er maar weinig over.. heb je ook een recept??
Creoolse pindasoep
Ingrediënten
1 grote fijngehakte ui
2 eetlepels olie
1 eetlepel bloem
zout
1/2 theelepel selderijzout
1/3 pot pindakaas
1/2 liter melk
1/2 liter tomatensap
1 in stukjes gesneden tomaat
1 eetlepel fijngehakte pinda's, ongezouten
(4 pers.)
Bereiding
- Fruit de ui in de olie tot ze glazig is. Roer de bloem erdoor, met het zout naar smaak en het selderijzout. Voeg de pindakaas toe. Giet onder goed roeren beetje bij beetje de melk erbij. Laat de soep 10 minuten zachtjes koken.
- Doe er het tomatensap bij en laat de soep een paar minuten doorkoken. De soep zonodig op smaak maken met wat pindakaas en/of een beetje bruine suiker.
- De soep bestrooien met de gesneden tomaat en fijngehakte pinda's, of die er apart bij geven. Ook lekker met stokbrood.
Bron: Lekker en Licht
auteur: Francine Vermeiren
Ingrediënten:
-175 gram Hakusai (=Chinese kool)
-100 gram Taugé
-50 gram vermicelli
-scheutje olie
-1 knoflookteentje
-scheutje sojasaus (ik gebruik Ketjap Manis)
-gewenste hoeveelheid groente-bouillon. (ik neem rundvleesbouillon)
-een snufje poedersuiker
-1 eetlepel verse koriander (ik neem wat gemalen uit een potje)
-een beetje cayennepeper.
Bereiding:
Doe olie in de soeppan en fruit hierin het fijngehakte teentje knoflook.
Voeg de bouillon toe en breng aan de kook.
Snijd ondertussen de kool fijn en voeg deze toe aan de bouillon.
Laat ongeveer 2 minuten koken.
Voeg de vermicelli, de ketjap, de poedersuiker en de taugé toe aan de soep.
Meng goed en laat warm worden.
Voeg voor het opdienen nog koriander en cayennepeper toe.
Verrassend smakelijk soepje, zelfs de kinderen waren er dol op.
Van de rest van de Chinese kool, heb ik een koolsalade gemaakt met champignons, maïs, ham- en kaasblokjes. Dressing erover en klaar is Gia.
Stokbrood met kruidenboter erbij en we hebben weer heerlijk gegeten.
Dit graag met geraspte kaas erover geserveerd...
quote:Klinkt lekker, ga ik zeker eens proberen.
Op zaterdag 31 januari 2004 15:26 schreef Ceska het volgende:
gebonden lente-uitjessoep
Of het perfecte dieetvoedsel
quote:Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de tomaten van te voren gebakken zouden moeten worden, of enige tijd de oven in moeten voordat je ze in soep verwerkt. De smaak zou hierdoor beter worden.
Op vrijdag 30 januari 2004 22:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Tomatensoep.
[heel verhaal]
Kan je hier iets over zeggen?
quote:Als ik geen zin heb ze te schillen met kokend water, dan neem ik een ovenplaat en leg ze daarop, dan neem ik mijn gasbrander en brand er het velletje af, dat gaat prima en geeft een iets rokerige smaak aan de soep.
Op zaterdag 31 januari 2004 20:42 schreef NT-T.BartMan het volgende:[..]
Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de tomaten van te voren gebakken zouden moeten worden, of enige tijd de oven in moeten voordat je ze in soep verwerkt. De smaak zou hierdoor beter worden.
Kan je hier iets over zeggen?
En graag recepten hier, ik maak nl eigenlijk alleen maar kippensoep, vooral als er kindjes ziek zijn hier.
Die pinda-soep ga ik zeker proberen!
Het klinkt moeilijk zo'n clarifique maar het is heel erg simpel. Is mager gehakt, eiwit en wat ui/prei etc. in de bouillion en dan langzaam aan de kook laten komen en steeds afschuimen. Dan krijg je een mooie heldere bouillion. Wel alles héél fijn snijden en geen deksel op de pan.
quote:Ik gebruik eigenlijk wel vaak bouillonblokjes zonder die vermaldije smaakversterkers, maar das ook geen optie voor de echte kok?
Op vrijdag 30 januari 2004 22:56 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
helemaal mee eens, als je de boullion die je trekt regelmatig afschuimt dan kan je ook het vet er af halen, dat drijft toch boven.
zie ook Het centrale hoe maak je iets langzaam klaar topic om te kijken hoe je het perfect doet, een boullion trekken en hoe je er een fond van kan maken.
quote:Als er ergens gerotzooit word, dan in de horeca. Maar ik vind het niet lekker. Bovendien als je vals wilt spelen, moet je eerst weten hoe het eigenlijk hoort.
Op zondag 1 februari 2004 00:36 schreef fokje het volgende:[..]
Ik gebruik eigenlijk wel vaak bouillonblokjes zonder die vermaldije smaakversterkers, maar das ook geen optie voor de echte kok?
ALvast bedankt!
quote:Tuurlijk
Op zondag 1 februari 2004 10:31 schreef Mariposa het volgende:
Piet, ik kijk met veel interesse naar al je tips enzo. Nu heb ik een vraag. Ik zie dat je bij alle bouillions die je noemt dat je geen zout gebruik, voor mij ideaal omdat ik zoutarm moet eten (hoge bloeddruk).
Nu wilde ik weten of ik buiten runderbouillion en die rook cremesoep ook andere soorten bouillions en daarna soepen kan maken die weinig tot geen zout bevatten?
Als anderen hier een ook een antwoord op weten graag!ALvast bedankt!
Zoals al opgemerkt voeg ik nooit zout toe aan mijn recepten. Dat klopt, ik kook met heel weinig zout. Is een tik die ik vroeger in de keuken oppikte en dat heeft de volgende reden.
1) Zout kan er altijd bij, maar nooit uit.
2) Stel je krijgt een paar gasten waarvan iemand op zoutloos dieet staat, en die vragen of je wat voor hun hebt. Als je dan zout hebt in je boullions, basissauzen, aardappels, dan is de hele tafel weg, en als het geen probleem is en je kan een perfecte maaltijd, die niet afwijkt van het menu ook zoutloos maken, dan heb je een heel tevreden tafel. Dat de bediening de fooi kasseert, is een van de feiten van het leven, maar er is meer.
3) Als je in staat bent je soepen, sauzen, etc etc al goed op smaak te krijgen zonder zout, dan worden deze bijzonder smaakvol als er dan alsnog een snuf zout ingaat.
4) zout staat op tafel
5) gros van de mensen strooit al zout zonder te proeven.
quote:Ik sta op een matig tot beperkt natriumarmdieet, maw ik mag tussen de 1200 en 1600 mg natrium per dag. Nu moet ik ff denken, ik geloof dat dat op 3 tot 4 gram zout per dag komt.
Op zondag 1 februari 2004 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Tuurlijk
Boulions maken is eigenlijk heel makkelijk.
Vlees, botten, groente en kruiden.
Als je langer zoutarm of zoutloos eet zal je merken dat je het niet meer mist, het is een gewenning die je af kan bouwen.
Mag je geen zout of geen natrium?
Ik heb er al vrij goed mee leren leven, al 'zondig' ik ook nog weleens met uit eten gaan en thuis dingen klaar maken. Heb daarbij het idee dat het wat beter met de bloeddruk gaat en dus dat ik wat meer kan hebben.
Ik heb zelf al een keer met zoutarm soep maken geëxperimenteerd, maar dat was falikant mislukt. Had uiensoep gemaakt, maar dat smaakte voor geen meter en het bedierf ook heel snel na 2 dagen ofzo, terwijl daarvoor als ik 'gewone' uiensoep maakte het bijna een week wel goed bleef.
Maar goed, ik begin maar weer met experimenteren! Mis soep eten zo erg.
quote:maak eens uiensoep volgens mijn recept, en als ie te flauw is, kook dan een fijngestampt ansjovis filetje door de pan mee, daar zit wel wat zout in, maar niet heel veel, maar verder werkt de ansjovis als smaakversterker.
Op zondag 1 februari 2004 12:41 schreef Mariposa het volgende:[..]
Ik sta op een matig tot beperkt natriumarmdieet, maw ik mag tussen de 1200 en 1600 mg natrium per dag. Nu moet ik ff denken, ik geloof dat dat op 3 tot 4 gram zout per dag komt.
Ik heb er al vrij goed mee leren leven, al 'zondig' ik ook nog weleens met uit eten gaan en thuis dingen klaar maken. Heb daarbij het idee dat het wat beter met de bloeddruk gaat en dus dat ik wat meer kan hebben.
Ik heb zelf al een keer met zoutarm soep maken geëxperimenteerd, maar dat was falikant mislukt. Had uiensoep gemaakt, maar dat smaakte voor geen meter en het bedierf ook heel snel na 2 dagen ofzo, terwijl daarvoor als ik 'gewone' uiensoep maakte het bijna een week wel goed bleef.
Maar goed, ik begin maar weer met experimenteren! Mis soep eten zo erg.
quote:hmmm... De pyromaan in mij komt bovenborrelen!
Op zaterdag 31 januari 2004 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Als ik geen zin heb ze te schillen met kokend water, dan neem ik een ovenplaat en leg ze daarop, dan neem ik mijn gasbrander en brand er het velletje af, dat gaat prima en geeft een iets rokerige smaak aan de soep.
Gasbrander is zon soldeerlamp, waar zo een campinggaz flesje in gaat.
quote:Ik kook over het algemeen met weinig zout, en zet met opzet de zoutpot niet op tafel.
Op zondag 1 februari 2004 11:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[...]
4) zout staat op tafel
5) gros van de mensen strooit al zout zonder te proeven.
Sommige van mijn familieleden kan je, bij wijze van spreken, een bord warm zeewater voorzetten en glashard volhouden dat het om een pittige bouillon gaat...
quote:In de prof keuken een zodanige hit, dat men inmiddels loeidure gasbranders voor de keuken kan kopen (onzin met een verlengsnoer)
Op zondag 1 februari 2004 13:27 schreef NT-T.BartMan het volgende:[..]
hmmm... De pyromaan in mij komt bovenborrelen!
Koken met een soldeerbrander...
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 01-02-2004 14:14]
quote:In de britse hotelkeuken waar ik mezelf een tijdje heb opgehouden gebruikten we ze ook als aansteker voor de kachels (fornuizen). Er stond daar een grote ouwe bakkers oven die nooit uitging, (diende 's winters ook als verwarming). Effe kleppie open, brandertje bij de vlam en de kachels aansteken.
Op zondag 1 februari 2004 13:41 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
In de prof keuken een zodanige hit, dat men inmiddels loeidure gasbranders voor de keuken kan kopen (onzin met een verlengsnoer)
Ideaal voor een creme brulee van een caramelkorst te voorzien, ff een gratine te maken.
Het werkt beter als een salamander, want je kan het veel beter sturen, en het gaat lekker snel.
Je koopt zon ding voor weinig in een bouwmarkt, maar neem wel een toebehoor set, zulke opzetstukken voor verfafbranden en voor een kleine vlam, Ideaal, en heel leuk om mee te experimenteren.
Ik gebruikte ze vroegen in de keuken ook tegen wespen. Grote vlam en hup, vliegt nog verkoolt.
Nog een leuk garneeridee met de gasbrander. Gecarameliseerde Melba toast.
Witte boterham (licht) roosteren.
Korstjes er rondom af.
De plak in tweeën snijden, zodat je twee hele dunne sneetjes hebt.
Diagonaal in twee driehoeken snijden
De zachte (voormalige binnekant) door de poedersuiker halen.
Met de gasbrande de suiker carameliseren.
Gebruik deze om desserts te garneren.
quote:Hoe maak je die klaar dan?
Op zondag 1 februari 2004 14:36 schreef Keios het volgende:
Camembertsoep, de allerlekkerste soep die ik ooit gegeten heb!
En zo simpel klaar te maken...
quote:Dat gaat alleen op als je uberhaupt 4-6 uur lang thuis kunt blijven om de boel enigszins in de gaten te houden. Als je het aandurft om je soep "alleen" te laten (wat ik sowieso niet kan, omdat ik in een studentikoze opzet woon), dan móet je dus om een bepaalde tijd terug zijn.
Op vrijdag 30 januari 2004 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:soep maakt zichzelf, en trekt lekker terwijl je voor de buis of fok hangt.
kan je tijdens het koken al je spullen in een pan doen, water erbij, en je hoeft 4-6 uur NIETS te doen.
Geen tijd hebben om soep te maken....
die 5 minuten....
Wie heeft die tijd in hemelsnaam? En dat voor een voorgerecht!
quote:Ik ben savonds gewoon thuis, en dan staat er regelmatig een pannetje te trekken met stoofpeertjes of soep, of stoofvlees.
Op dinsdag 3 februari 2004 13:36 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Dat gaat alleen op als je uberhaupt 4-6 uur lang thuis kunt blijven om de boel enigszins in de gaten te houden. Als je het aandurft om je soep "alleen" te laten (wat ik sowieso niet kan, omdat ik in een studentikoze opzet woon), dan móet je dus om een bepaalde tijd terug zijn.
Wie heeft die tijd in hemelsnaam? En dat voor een voorgerecht!
quote:Hoe is dat nou in hemelsnaam mogelijk? Er zit al amper smaak aan tofu..
Op zaterdag 31 januari 2004 13:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Kende ooit een meisje, een echt brechtje, die trok haar vegetarische boulion van tofu.....
quote:Zeg maar helemaal geen smaak.
Op dinsdag 3 februari 2004 15:11 schreef Vork het volgende:[..]
Hoe is dat nou in hemelsnaam mogelijk? Er zit al amper smaak aan tofu..
quote:Dan heeft ze het toch niet helemaal goed begrepen...
Op dinsdag 3 februari 2004 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Zeg maar helemaal geen smaak.
Maar goed, in haar visie was een vleesvervanger een vleesvervanger.
quote:een echt brechtje dus, je kent het wel, beetje punk, dr martins, zwarte kleren, heel erg betrokken bij de dieren.
Op dinsdag 3 februari 2004 15:15 schreef Vork het volgende:[..]
Dan heeft ze het toch niet helemaal goed begrepen...
Staat pas een uurtje te trekken, maar die geur...
En dames!!! Loopt hier nu een man rond met pretoogjes, en die blijft maar zeggen: Wat ruikt het lekker...hmmm...nou, echt lekker....
Liefde van de man gaat dus ook door de maag!
Is in ieder geval op basis van kippenbouillon en met madame jeanette peper enzo.. Mjammie!
quote:Heb nooit gesnapt wat er lekker is aan pompoen
Op dinsdag 3 februari 2004 17:27 schreef Sorbootje het volgende:
De allerlekkerste soep vind ik Pompoensoep uit Haïti, maar het recept heb ik even niet bij de hand.Is in ieder geval op basis van kippenbouillon en met madame jeanette peper enzo.. Mjammie!
Dit is nu een ernstige zaak. Dat je als kok moderne hulpmiddelen als Aspic-gelei in korrelvorm gebruikt kan ik inkomen. Maar kant-en-klare soep of ook basis bouillion moet je gewoon zelfmaken. Net als aardappelpuree.
quote:had dit al eens gepost, maar de jongens en meisjes weten niet meer hoe je soep maakt, dat leren ze namelijk niet op vakopleiding,
Op dinsdag 3 februari 2004 17:39 schreef Fixers het volgende:
In de Misset Horeca van Januari staat een advertentie van Honig professional. Pakjes kant-en-klaar soep voor de professionel keuken, het poeder is oplosbaar in kokend water en je hebt in de tijd nodig om het water te koken + 3 minuten soep.Dit is nu een ernstige zaak. Dat je als kok moderne hulpmiddelen als Aspic-gelei in korrelvorm gebruikt kan ik inkomen. Maar kant-en-klare soep of ook basis bouillion moet je gewoon zelfmaken. Net als aardappelpuree.
Hij was laaiend, is in de auto gestapt en heeft ze in niet mis te verstane taal de waarheid gezegt, heeft op hoge toon zijn lesgeld terug gevordert en gekregen.
Zelden iemand zo pissig gezien.
Wij maakten alles zelf, nooit blikken (muv tomaten), nooit halffabrikaten.
Het zal best zijn dat ze het later in hun opleiding leren, maar ik had mijn buik vol.
Een tijd later kwam er eens een dame de keuken in en zei dat ze erg lekker gegeten had, ik bedankte haar. Ze had echter een vraag, welk merk ik gebruikte. Ik snapte haar niet en vroeg, wat bedoelt u? Ze vertelde dat ze mijn soep van gerookte kip zo lekker vond, en dat ze graag wou weten welk merk dat was. Haar man zei dat de soep in restaurants altijd uit blik kwam, maar zulke soep had ze nog nooit gegeten, zo lekker, of dat een horeca groothandels merk was.
Ik vertelde dat we die zelf maakten, en liet de boullion zien die ik aan het trekken was.
Ze geloofde me niet.
Ik zei haar dat ze alle kastjes los mocht trekken, maar een blik muv tomaten zou ze niet vinden.
Geloven deed ze me nog steeds niet.
quote:Je hebt helemaal gelijk. Er gaat niets boven zelfgemaakte soep. Heb het ook weleens gedaan, met schenkel en been.
Op dinsdag 3 februari 2004 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar ben nu wat dat betreft wat makkelijker uitgevallen. Dus 2 blokjes bouillon per liter water, voldoet nu ook wel voor mijn basis.
Mijn moeder maakte overigens vroeger elke zaterdag zelf soep voor de zondag. Van het soepvlees en de restjes aardappels maakte ze dan 's maandags weer kroketjes voor bij de boterham.
quote:Even wat tips voor de echte soepliefhebber:
Op dinsdag 3 februari 2004 18:27 schreef Gia het volgende:[..]
Je hebt helemaal gelijk. Er gaat niets boven zelfgemaakte soep. Heb het ook weleens gedaan, met schenkel en been.
Maar ben nu wat dat betreft wat makkelijker uitgevallen. Dus 2 blokjes bouillon per liter water, voldoet nu ook wel voor mijn basis.
Mijn moeder maakte overigens vroeger elke zaterdag zelf soep voor de zondag. Van het soepvlees en de restjes aardappels maakte ze dan 's maandags weer kroketjes voor bij de boterham.
Haalt het smaakniveau van je soepje het onverhoopt niet bij de door MSG vergeven varianten van Unilever en Heinz? Een scheutje droge sherry doet wonderen. Om mijn kookdocent te citeren: "Scheutje Sherry dabei!" inderdaad, het was een duitser
quote:Cup-a-Soup-Pro zeg maar
Op dinsdag 3 februari 2004 17:39 schreef Fixers het volgende:
In de Misset Horeca van Januari staat een advertentie van Honig professional. Pakjes kant-en-klaar soep voor de professionel keuken, het poeder is oplosbaar in kokend water en je hebt in de tijd nodig om het water te koken + 3 minuten soep.Dit is nu een ernstige zaak. Dat je als kok moderne hulpmiddelen als Aspic-gelei in korrelvorm gebruikt kan ik inkomen. Maar kant-en-klare soep of ook basis bouillion moet je gewoon zelfmaken. Net als aardappelpuree.
Het erge is dat die zooi nog gebruikt wordt ook. Ik gun iedereen in principe zijn inkomsten, alleen wordt het natuurlijk wel wat beroerd als er iemand na weet-ik-hoeveel jaar opleiding een stevige som geld vraagt voor het oplossen van een zakkie poeier in kokend water .
quote:gewoon alleen van groente trekken lijkt mij. Zal altijd nog beter zijn dan (vegetarische) bouillonblokjes.
Op dinsdag 3 februari 2004 23:51 schreef Tristessa het volgende:
Ik begrijp dat het het beste is wanneer je bouillion zelf trekt van vleesrestanten/botten en dergelijke. Maar ja, ik ben een vegetariër en zelf bouillion trekken van vlees en zo wil ik dus niet. Zijn er manieren waarop je toch zelf bouillion kunt trekken zonder je dat daar vlees/vis voor gebruikt? Of moeten vegetariërs het dan maar bij de groente- en tuinkruidenbouillionblokjes houden?
quote:Hmm ja. Daar heb je opzich wel gelijk in. Maar alleen een bouillon getrokken van groente lijkt me een beetje flauw van smaak. Dus dan zul je het toch nog moeten kruiden en dergelijke.
Op dinsdag 3 februari 2004 23:59 schreef fokje het volgende:[..]
gewoon alleen van groente trekken lijkt mij. Zal altijd nog beter zijn dan (vegetarische) bouillonblokjes.
quote:Vraag het aan Piet!!
Op woensdag 4 februari 2004 00:03 schreef Tristessa het volgende:
Hmm ja. Daar heb je opzich wel gelijk in. Maar alleen een bouillon getrokken van groente lijkt me een beetje flauw van smaak. Dus dan zul je het toch nog moeten kruiden en dergelijke.
quote:Goed idee!
Op woensdag 4 februari 2004 00:06 schreef Oblivion het volgende:[..]
Vraag het aan Piet!!
![]()
grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic
als je het zonder vlees wilt doen zal je aangewezen zijn op een groente en kruidennat. Je kan gefermenteerde plantaardige eiwitten gebruiken, marmite, (echte) soyasaus, maar het blijft nep.
You cannot beat the real thing!!!
Maar daar was geen schenkel aan te pas gekomen, dus het was niet echt krachtig. Moeten die dingen echt vier uur trekken?
De miljoen gehaktballetjes waren jammer genoeg niet zout genoeg.
De groente en tomaat waren wel erg lekker
Met pasta erdoorheen vind ik ook altijd erg geslaagd.
quote:Ja, Piet antwoord voor het gemak maar even hier....
Op woensdag 4 februari 2004 00:07 schreef Tristessa het volgende:
Goed idee!.
quote:Hmm. Dus jij zegt nu dat de boullionblokjes die als vegetarisch bestempeld worden eigenlijk niet vegetarisch zijn? Vaak staat er toch wel op die pakjes dat ze geschikt zijn voor vegetariërs.
Op woensdag 4 februari 2004 00:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Vegetarische Boullion is eigenlijk een contradictie in termen.
Boullion is vleesextract, of visextract, met kruiden en groenten.als je het zonder vlees wilt doen zal je aangewezen zijn op een groente en kruidennat. Je kan gefermenteerde plantaardige eiwitten gebruiken, marmite, (echte) soyasaus, maar het blijft nep.
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 00:13 schreef Oblivion het volgende:[..]
Ja, Piet antwoord voor het gemak maar even hier....
quote:Oh die blokjes, daar weet ik niets van, das nep, hoofdzakelijk zout enzo, ook Runderboullionblokjes zijn IMHO nep en hebben niets met echt eten te maken.
Op woensdag 4 februari 2004 00:14 schreef Tristessa het volgende:[..]
Hmm. Dus jij zegt nu dat de boullionblokjes die als vegetarisch bestempeld worden eigenlijk niet vegetarisch zijn? Vaak staat er toch wel op die pakjes dat ze geschikt zijn voor vegetariërs.
.
quote:Ik weet dat die boullionblokjes nep zijn. Maar als je vegetariër bent moet je soms andere hulpmiddelen gebruiken. Desalniettemin vind ik het idee om dan gewoon groente en kruidennat te gebruiken wel een beter idee dan de blokjes natuurlijk.
Op woensdag 4 februari 2004 00:23 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Oh die blokjes, daar weet ik niets van, das nep, hoofdzakelijk zout enzo, ook Runderboullionblokjes zijn IMHO nep en hebben niets met echt eten te maken.
Eten komt van planten en dieren, niet uit de chemische fabriek.
Ik vind dat mensen de verkeerde kant op gaan met hoe ze tegen eten aankijken, ze hebben geen idee meer wat het is.
Eten is voor veel mensen een pakje uit de supermarkt.
Als ik op het wad loop en wat kokkels er uit vis, en deze opeet, rauw of meeneem om te koken, dan kijken veel mensen al ongelofelijk vies, het komt niet uit een pakje...
En wat betreft je verhaal over het koken met pakjes en dergelijke ben ik het wel met je eens hoor. .
quote:Culinair gezien begrijp ik vegetariers niet.
Op woensdag 4 februari 2004 00:29 schreef Tristessa het volgende:[..]
Ik weet dat die boullionblokjes nep zijn. Maar als je vegetariër bent moet je soms andere hulpmiddelen gebruiken. Desalniettemin vind ik het idee om dan gewoon groente en kruidennat te gebruiken wel een beter idee dan de blokjes natuurlijk.
En wat betreft je verhaal over het koken met pakjes en dergelijke ben ik het wel met je eens hoor.
.
quote:Dan doe je het gewoon niet goed.
Op dinsdag 3 februari 2004 17:31 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Heb nooit gesnapt wat er lekker is aan pompoen
De soep smaakt altijd naar kerrie, pepers, whatever
En pompoen zelf, dan heb ik lekkerdere aardappels met meer smaak.
quote:Dat verhaal hoor ik al jaaaaaaren, van al die pompoensop fans, HUN pompoensoep is daar heel anders in, DIE is zo lekker, maar als je hem dan eet, proef je alleen maar (goedkoop) kerrie poeder....
Op woensdag 4 februari 2004 09:42 schreef Sorbootje het volgende:[..]
Dan doe je het gewoon niet goed.
quote:Het is een compleet ander specialisme. Je moet van een kok die gespecialiseerd is in de franse keuken ook niet verwachten dat hij alles over pasta weet bijvoorbeeld. De vegetarische keuken werkt met hele andere producten en smaken dan de "vleeskeuken". Niet beter, niet slechter, gewoon anders. Maar dat is weer een hele andere discussie, het gaat hier over soep
Op woensdag 4 februari 2004 00:34 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Culinair gezien begrijp ik vegetariers niet.
Tristessa: als je dan toch met vegobouillon aan de slag gaat dan kan ik je de Vetara groentebouillon aanraden. Die koop je bij de bio-winkel. Is erg lekker en niet zo overdreven zout. Een pot is vrij duur (¤3.50) maar je kunt daarna navulzakjes kopen die goedkoper zijn. De groentebouillons uit de supermarkt vind ik niet erg geweldig.
quote:Goedkoop kerriepoeder, da´s de eerste fout al...
Op woensdag 4 februari 2004 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Dat verhaal hoor ik al jaaaaaaren, van al die pompoensop fans, HUN pompoensoep is daar heel anders in, DIE is zo lekker, maar als je hem dan eet, proef je alleen maar (goedkoop) kerrie poeder....
Maar goed je kunt het ook gewoon niet lekker vinden.. Dan houdt het op, ik erger me alleen een heel klein beetje aan de manier waarop je dat kenbaar maakt.
quote:Ik zei dat ik het niet snapte, ik proef namelijk nooit wat aan pompoen. Ik snap niet dan mensen (en het is altijd pompoensoep waar men fanatiek over wordt) ook niet dat ze zo lyries zijn over pompoensoep als je alleen maar Kerrie proeft.
Op woensdag 4 februari 2004 10:47 schreef Sorbootje het volgende:[..]
Goedkoop kerriepoeder, da´s de eerste fout al...
Maar goed je kunt het ook gewoon niet lekker vinden.. Dan houdt het op, ik erger me alleen een heel klein beetje aan de manier waarop je dat kenbaar maakt.
Echt fanatiek word ik er overigens niet van hoor. Echt, ik lig er helemaal niet wakker van. Ik begrijp echter op mijn beurt niet dat je het niet lekker kunt vinden. Maar dat is natuurlijk met wel meer dingen zo.
Voor mij is het bijvoorbeeld totaal onbegrijpelijk dat er mensen zijn die een grapefruit lekker vinden, maar andersom zullen die mensen het misschien raar vinden dat ik het vies vind.
Laats heb ik trouwens een erg lekkere soep van knolselderij gegeten. een roomsoep...
Een goede vissoep op basis van een zelfgemaakte visbouillon gaat er ook altijd in!
Ik zal me niet meer ergeren, mijn humeur is ook al een beetje opgeknapt. (had geen tijd voor ontbijt vanmorgen en daar kan ik slecht tegen!)
***schrooooodgggggrlllllllsssrrrrcchhhhhhhhhsssshhhhchhchchchchhggggggsgsgsgsgsggs****
:-)
Vanaf morgen ben ik ´s ochtends nooit meer chagrijnig, want ik heb net een telefoontje gekregen dat mijn espressoapparaat gearriveerd is.. Mmmmmm!!
En over soep:
Ik vind trouwens ouderwetse snert ook heerlijk!!
Oosterse bouillon - eten met stokjes!
Haal basis voor misosoep bij de toko, klaarmaken en in een flinke theepot op tafel zetten. Kommetjes met fijngesneden lente ui, sesamzaad, omeletreepjes, plakjes kastanjechampignons, reepjes rode peper, gekookte noodles etc. op tafel zetten en de gasten zelf in hun eigen kommetjes de ingrediënten en de bouillon laten scheppen.
Voor de niet-vegetariërs onder ons: Ook lekker met stukjes gekookte kip.
quote:je zou deze film eens moeten kijken
Op woensdag 4 februari 2004 11:54 schreef Persephony het volgende:
Nog een ander lekker soepje:Oosterse bouillon - eten met stokjes!
Haal basis voor misosoep bij de toko, klaarmaken en in een flinke theepot op tafel zetten. Kommetjes met fijngesneden lente ui, sesamzaad, omeletreepjes, plakjes kastanjechampignons, reepjes rode peper, gekookte noodles etc. op tafel zetten en de gasten zelf in hun eigen kommetjes de ingrediënten en de bouillon laten scheppen.
Voor de niet-vegetariërs onder ons: Ook lekker met stukjes gekookte kip.
quote:Errug filmhuis, leuk! Thnx!
Op woensdag 4 februari 2004 12:04 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
je zou deze film eens moeten kijken
http://www.umich.edu/~iinet/cjs/films/reviews/tampopo.html
Ben je de aangewezen persoon om een topicje te openen over films met een centrale rol voor voedsel?
quote:Yuk, Marmite! En dan te bedenken dat er een compleet volk is dat die prut op z'n brood smeert. Het lijkt een beetje op maggi, maar is veeeel sterket van smaak en heeft de consitentie van appelstroop, zo ziet het er ook uit.
Op woensdag 4 februari 2004 00:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Vegetarische Boullion is eigenlijk een contradictie in termen.
Boullion is vleesextract, of visextract, met kruiden en groenten.als je het zonder vlees wilt doen zal je aangewezen zijn op een groente en kruidennat. Je kan gefermenteerde plantaardige eiwitten gebruiken, marmite, (echte) soyasaus, maar het blijft nep.
Nodig:
bereiding
- voeg de tortellini toe. Laat ongeveer 15 minuten koken
Ingrediënten:
Koolraab
aubergine
rode paprika
groene paprika
broccoli
(ui en knoflook)
bouillon
Op het laatst: tomatenblokjes
volgens het recept kun je er met olijfolie, ui, knoflook, tomaat en parmezaanse kaas een pistou bij maken, maar heb ik nu niet gedaan. Heb dus de ui en knoflook eerst gefruit, daarna de groenten even laten smoren, bouillon erbij en zodadelijk nog tomatenblokjes.
Ben benieuwd.
Ben benieuwd naar dit recept.quote:Op zondag 8 augustus 2004 19:52 schreef DuchessX het volgende:
Mijn broccoliesoep is super, jammie!
Ik heb met kerst paprika-abrikozensoep gemaakt, dat is ook super. Ik zal de recepten hier binnenkort posten.
Melonovy welk vlees is hier lekker door? heb namelijk graag wat vlees in mijn soep.quote:Op dinsdag 27 januari 2004 22:25 schreef melonovy het volgende:
Wat is je favo soep?
Ik vind
..........................
edit: de bouillon
Tuurlijk, beeb.quote:Op maandag 16 augustus 2004 22:43 schreef HeatWave het volgende:
Mag ik een bakkie komen halen shmoops?.
quote:Op maandag 16 augustus 2004 22:57 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Tuurlijk, beeb.
Klinkt wel erg lekker en hoe smaakte ie?quote:Op maandag 16 augustus 2004 22:57 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Tuurlijk, beeb.
Ik heb iets uitmuntend lekkersquote:Op donderdag 28 juli 2005 06:43 schreef Keiichi het volgende:
Ik heb tijdje geleden met een receptje van internet een chinese tomatensoep gemaakt. Heb nog niet vaak zo'n vol smakende soepje geproefd als toen![]()
Als je iets uitmuntend lekkers heb, post het even hier, kan iedereen meegenieten(Of nodig fokkers uit om bij jou te komen eten
)
Er..ja. Waar staat dan dat ik dat niet doe?quote:Op donderdag 28 juli 2005 08:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Klinkt mischien raar, Nembrionic, maar het scheelt echt enorm als je tomatensoep van tomaten maakt.
quote:Op donderdag 28 juli 2005 09:30 schreef Nembrionic het volgende:
Ik zou trouwens ook echt 'oldskool'. Dus met mergpijpjes kloten enz.
Thuisversie van de klassieke restaurantkeuken, alle afsnijsels van groente en vlees gaan de boullion in.quote:Op donderdag 28 juli 2005 12:34 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
![]()
Wat dacht je van Zuinige Bottensoep?
Bewaar de kluifjes van de kip, karbonade en zo en vries die in.
Als je aan het eind van je geld nog een stuk maand nodig hebt, kan je daar een heerlijke (echt waar!) soep van maken!
Als je het afsnijsel van je groente ook invriest en dat meetrekt, is het helemaal af...!
Op het laatst een hand rijst, macaroni of zo mee koken. Een eenvoudige doch voedzame maaltijd...!
Wereld tip!quote:Op donderdag 28 juli 2005 12:34 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
![]()
Wat dacht je van Zuinige Bottensoep?
Bewaar de kluifjes van de kip, karbonade en zo en vries die in.
Als je aan het eind van je geld nog een stuk maand nodig hebt, kan je daar een heerlijke (echt waar!) soep van maken!
Als je het afsnijsel van je groente ook invriest en dat meetrekt, is het helemaal af...!
Op het laatst een hand rijst, macaroni of zo mee koken. Een eenvoudige doch voedzame maaltijd...!
Dat heb ik idd al vaker gehoord dat de soep van morgen getrokken wordt met het overblijfsellen van vandaag. De soep heeft dan genoeg tijd om te trekken en vol van smaak te worden.quote:Op donderdag 28 juli 2005 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Thuisversie van de klassieke restaurantkeuken, alle afsnijsels van groente en vlees gaan de boullion in.
Restje wijn over? Hup,
Ook een pan vis boullion, daar gaan alle vellen en graten en koppen in.
Soms staat het dagen of een week op het vuur, en wordt ongelofelijk lekker.
In de wild tijd, alle wild botten gingen de boullion in, alle vleesafsnijsels, heerlijk dat werd een wildsoep die de gasten nooit ervoor en nooit erna hebben gegeten.
ik maak het heel simple..quote:Op zondag 6 maart 2005 21:47 schreef Martijn_77 het volgende:
Heeft iemand het recept voor goede uiensoep?
Deze vraag had ik al gesteld in dit topic ( uiensoep met kaas en wat nog meer? ) maar dat is dicht gegooid
Mmm dank je voor het recept kan ik van het weekend wel eens maken als voorgerecht dank je!quote:Op donderdag 28 juli 2005 20:14 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
ik maak het heel simple..
kilootje uien in halve ringen snijden.
wat olie in de pan, of eigenlijk niks.
een doosje magere spekblokjes bakken.
de uienringen erbij, bakken tot ze lichtbruin zijn.
zo een 2,5 liter bouillon erbij, ik heb runder gebruikt de laatste keer
1 of 2 laurierblaadjes erbij
lekker lkaten pruttelenhalf uurtje ofzo
laurierblaadjes eruitvissen
eventueel nog wat binden
en het lekkerst is hij de dag erna..
Als ik dit lees, en wat je eerder schreef over de "soepjes" van restaurants, denk ik toch dat ik een roeping ben misgelopen...quote:Op donderdag 28 juli 2005 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Thuisversie van de klassieke restaurantkeuken, alle afsnijsels van groente en vlees gaan de boullion in.
Restje wijn over? Hup,
Ook een pan vis boullion, daar gaan alle vellen en graten en koppen in.
Soms staat het dagen of een week op het vuur, en wordt ongelofelijk lekker.
In de wild tijd, alle wild botten gingen de boullion in, alle vleesafsnijsels, heerlijk dat werd een wildsoep die de gasten nooit ervoor en nooit erna hebben gegeten.
ben benieuwd wta je ervan vindtquote:Op donderdag 28 juli 2005 22:53 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Mmm dank je voor het recept kan ik van het weekend wel eens maken als voorgerecht dank je!![]()
quote:Oma's erwtensoep
Voor 8 personen:
Ingrediënten:
4 liter water
2 grote braadkrabben (is de rib van een varken)
700 gram soepgroenten ('ruim je koelkast op' of koop een zakje in de supermarkt)
2 rookworsten / verse worst mag ook
1 hamschenkel of hiel van varken
1 kilo spliterwten
Eventueel beetje spek
Peper en zout naar smaak
Bereiding:
Zet dit al vroeg op de dag op het vuur. Breng het water met de braadkrabben, hamschenkel (of hiel), 100 gram soepgroenten (de rest voeg je later toe om dat je dan nog wat verse groenten hebt!), spliterwten en flink wat zout en peper aan de kook.
Zodra de soep kookt zet je het zacht en laat je het een aantal uren staan. Zet het zo ongeveer 4 uren (Langer mag ook) lang op, onder af en toe góed roeren. Anders zitten de spliterwten vast aan de bodem!
Na een aantal uren haal je de schenkel en de braadkrabben eruit en leg je ze weg om af te koelen. Voeg dan de, eventuele, spekjes, de rest van de soepgroenten en de rookworst of verse worst toe.
Haal het vlees van de schenkel en de braadkrabben en doe het vlees weer in de soep.
Laat dit allemaal nog een half uurtje staan. Opdienen met roggebrood met spek. Ook erg lekker met een stuk Zeeuws spek!
Nog niet geprobeerd.quote:Op zondag 25 september 2005 13:16 schreef MissyMirjaM het volgende:
heb je de uiensoep nog geprobeerd martijn? vond je het wat?
quote:Op maandag 9 januari 2006 12:35 schreef Koningin het volgende:
Ik vind soep echt heerlijk!
Maar ben zelf niet zo handig met het maken ervan.
Laatst heb ik bij iemand Broccolisoep gegeten: Heeeeeeerlijk![]()
Wie heeft de goede soepgerechten?? Ik ben reuze benieuwd.
Mijn plan is al om dit weekend de broccolisoep zelf te maken. Ik heb het volgende recept gevonden:
Ingrediënten
1 ui
3 eetlepels olijfolie
1 zak broccoliroosjes (300 g)
1 groentebouillontablet
1/2 bekertje slagroom (` 125 ml)
1 bakje zalmsnippers (200 g)
zout en peper
Materialen
staafmixer
Bereiden
Ui pellen en snipperen. In soeppan olie verhitten. Ui ca. 3 minuten fruiten. Broccoliroosjes kleiner snijden, toevoegen en ca. 3 minuten meebakken. Bouillontablet erboven verkruimelen en 500 ml water toevoegen. Geheel ca. 5 minuten laten koken. Met staafmixer broccoli grof pureren, in soeppan. Room toevoegen en ca. 2 minuten meeverwarmen (niet koken). Zalm laatste minuut meeverwarmen. Soep op smaak brengen met zout en peper.
Is dat wat?
quote:Op maandag 9 januari 2006 13:18 schreef _Flame_ het volgende:
Maïssoep met verse koriander![]()
Ingrediënten:
1 blikje zoete maïskorrels (ca. 300 g, uitlekgewicht 285 g) of ca. 300 g diepvries maïskorrels.
6 dl water
2 kippenbouillontabletten
200 ml Friesche Vlag Koksroom
peper
verse koriander
Bereidingswijze:
Laat de maïskorrels zo nodig uitlekken, houd twee eetlepels maïskorrels achter voor de garnering en doe de maïs met het water en de bouillontabletten in een pan. Breng de inhoud aan de kook en laat alles 5 minuten zachtjes doorkoken.
Pureer de soep in de keukenmachine of met de staafmixer. Zeef de soep vervolgens voor het verwijderen van de laatste velletjes.
Doe de soep terug in de pan, breng weer aan de kook en voeg de Friesche Vlag Koksroom toe. Laat de soep even doorkoken en breng deze op smaak met versgemalen peper.
Garneer elke kop soep met enkele maïskorrels en wat koriander.
Dit klinkt zo lekker dat ik hem in mijn online-kookboek heb gezet, om hem morgen te etenquote:Op zaterdag 18 februari 2006 18:35 schreef Curiosity het volgende:
Deze soep eet ik morgen:
Noodlemaaltijdsoep met gemarineerde kipfilet
En, smaakte de soep ?quote:Op zondag 19 maart 2006 18:08 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Dit klinkt zo lekker dat ik hem in mijn online-kookboek heb gezet, om hem morgen te eten
basilicum-room-tomatensoepquote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:27 schreef karoltje het volgende:
Zla ik vanavond pindasoep of basilicum-room-tomatensoep maken...?.
Ik heb maar gewoon weer eens een blik bij de Xenos gekocht, die smaakte ook best okee. Wel aan te raden om er zelf nog een boel groenten en meuk bij te flikkeren - Ja, zo kook ik ook en ik heb geen klachtenquote:Op maandag 20 maart 2006 15:46 schreef Vanyel het volgende:
Oeh ik heb vrijdag/zaterdag hele lekkere Thaise kippensoep met kokos (tom kha kai) gemaakt.
Vrijdag een kip gekookt met meiraap (bij vergeten groente gevonden hoe het heette), knoflook, een ui en een gepekelde citroen. Na een paar uur het vlees van de botjes geplukt en dat na het zeven van het vocht weer erbij gegooid.
Zaterdag met die bouillon als basis soep gemaakt, zo:
blik kokosmelk
ong. 750 ml. bouillon
4 à 5 blaadjes djeruk purut (limoenblad)
1 à 2 stengels citroengras
2 theelepels laos
1 à 2 groene pepertjes
ruim 4 eetlepels vissaus
sap van 1 à 2 limoenen
Oesterzwammen (of champignons)
2 bossen lenteui
Ik heb zelf van alles het meeste erin gedaan, maar met de mindere variant smaakt het ook.
Citroengras in beide richtingen halveren (als je grote hebt) en kneuzen
Pepertjes in ringen of stukjes snijden
Limoenen uitpersen
Oesterzwammen scheuren
Lenteui in ringen snijden
Kokosmelk met bouillon aan de kook brengen. Djeruk purut, citroengras, laos, pepertjes, vissaus en limoensap toevoegen. Tijd laten pruttelen. Liefst minstens een half uur, langer is altijd goed natuurlijk.
Minuut of vijf voor het opdienen zwammen en lenteui toevoegen en jippie, lekkere soep.
Serveren met (jasmijn) rijst. Beetje soep bij de rijst gieten of rijst op je lepel aanvullen met soep geeft het lekkerste resultaat.
Eigenlijk hoort er ook nog verse koriander bij (helemaal aan het eind erbij doen), maar dat vind ik zonde van de soep dus laat ik altijd fijn achterwege.
De basis met kokos en wat groenvoer is gewoon in blikvorm kant en klaar bij de xenos te krijgen. Maar daar zit uiteraard niet zo heel veen groen in.quote:Op dinsdag 11 april 2006 16:40 schreef Oblivion het volgende:
Turkse peterselie!
Maar snap niet helemaal wat je bedoeld, gr8w8...
Is het voor in de thaise kippensoep?
Want het recept wat je hebt gequote ziet er heerlijk uit! Zou daar niet veel aan veranderen.
Oh, misschien een hard gekookt eitje erin.![]()
quote:Op vrijdag 5 mei 2006 11:50 schreef brrrrrrt het volgende:
Gisteren voor het eerst gemaakt... was een hit jongen!
goeie soep voor deze tijd van het jaar.
(4 pers.)
onder voortdurend roeren en omscheppen:
Maak 6 dl. groentebouillon bijvoorbeeld met bouillonblokjes of poeder ofzo
schil 2 avocado's en snij ze in blokjes
leg een kwart van de blokjes apart om er los door te doen
bak de rest van de avocadoblokjes 5 min op laag vuur in 25g boter en doe er een theelepel kerriepoeder bij
plet dit mengsel daarna in een zeef boven de pan bouillon en doe al het avocadomoes in de bouillon
breng de soep aan de kook
doe 50g in kleine stukjes gesneden plakjes gerookte zalm erdoor
laat nog een minuutje ofzo koken en doe dan het vuur uit
als het ietsje afgekoeld is, doe er een handje bieslook door, een theelepel citroensap en twee eetlepels creme fraiche erdoor (pas op dat de soep echt niet meer te heet is want dan gaat het schiften)
doe er ook de apart gehouden avocadoblokjes door
goed roeren en klaar
zonder zalm is het trouwens ook een prima vegetarische soep... maar ja, wie wil er nou de zalm missen.
quote:Op vrijdag 5 mei 2006 12:30 schreef brrrrrrt het volgende:
[..]
je eet het wel gewoon warm/heet, dat van het iets laten afkoelen is alleen maar omdat de creme fraiche dan niet gaat schiften wat geen aantrekkelijk gezicht is. Maar dat gebeurt alleen maar als de soep boven de 80 graden ofzo (?) is
Donequote:Op vrijdag 5 mei 2006 20:34 schreef brrrrrrt het volgende:
Kan hier boven even gezet worden dat het gaat om AVOCADOSOEP!?
Is wel leuk uit het eigen topic geknipt en geplakt maar zo weet niemand waar het om gaat...
Heb je een goed recept voor aspergesoep?quote:Op vrijdag 5 mei 2006 23:52 schreef Salsagirl het volgende:
Erwtensoep: en aspergerssoep
Gember vervangen door Thaise curry en Peultjes vervangen door aspergetips ivm onze smaakquote:Op zaterdag 17 juni 2006 02:35 schreef Bluezz het volgende:
Zondag ga ik de thaise groentesoep uit de wok maken uit www.boodschappen.nl
Knip.
Ziet er erg smakelijk uit.quote:Op zondag 18 juni 2006 20:06 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Gember vervangen door Thaise curry en Peultjes vervangen door aspergetips ivm onze smaak
Het is een aanrader! En lekker pittig, dus pas op met de curry en de sambal als het je al snel te scherp is.
Voorbereiden :
[afbeelding]
Eten!!
[afbeelding]
Ja idd. Er staat in het recept met een staafmixer, maar ik heb het in de blender gegooitquote:Op zondag 25 juni 2006 20:21 schreef brrrrrrt het volgende:
bluezz, hoe heb je dat nou gedaan? Het grootste deel van de krabsoep gepureerd en een gedeelte achtergehouden?
quote:Op donderdag 29 juni 2006 18:58 schreef eL. het volgende:
Is zoiets ook zelf te maken ? Ik zit -voor de zoveelste keer - weer uit blik te eten, maar da's toch anders dan zoals ik het van moeders kende. En ja die kan ik bellen, maar Ossenstaartsoep verdiend een eigen topic.
Ik had laatst de Ossenstaartsoep uit zak en die was best lekker, maar ik wil bepaalde ingrediënten extra toevoegen, zoals het vlees. Dus, wie oh wie heeft er ervaring met het maken van Ossenstaartsoep en gaat hier alle tips en tricks delen ?
Recept van Vanyel aangepast en vervangen met eigen dingen, het was heeeeeerlijk!quote:Op maandag 20 maart 2006 15:46 schreef Vanyel het volgende:
Oeh ik heb vrijdag/zaterdag hele lekkere Thaise kippensoep met kokos (tom kha kai) gemaakt.
blikje kokosmelk
ong. 500 ml. kippebouillon van een blokje
1 à 2 stengels citroengras
1 theelepel laos
1 rood gedroogd pepertje
ruim 4 eetlepels vissaus (zelfgemaakt van visfond met boter en scheutje room, verse dille)
sap van 1 limoen
Oesterzwammen (of champignons)
Bosje bosui
kipreepjes
Theelepeltje Sereh uit een potje
Pepertje stukjes snijden
Limoenen uitpersen
Oesterzwammen scheuren en bakken met de kipreepjes
Bosje bos ui in ringetjes snijden
Kokosmelk met bouillon aan de kook brengen.
Citroengras (sereh), laos, pepertjes, vissaus en limoensap toevoegen.
Tijd laten pruttelen. Liefst minstens een half uur, langer is altijd goed natuurlijk.
De bosuitjes, kipreepjes en oesterzwammen in een bord scheppen, soep erover heen en smullen maar!!!
Je begrijpt niet hoe blij wij zijn met je post! Soep is geen R&P NEEEEE het gaat veel verder dan dat! We organiseren binnenkort een CUL meeting bij Jomanda voor ingestraalde waterzooi! (belse groentesoep)quote:Op zondag 25 juni 2006 14:56 schreef brrrrrrt het volgende:
Even los van alle recepten.
Soep is voor mij iets heel belangrijks.
Soep klaarmaken vind ik heel rustgevend, bouillon maken (traditioneel en langdurig), groente/kruiden/vlees/vis snijden en koken, het is voor mij echt ontspanning en (om niet al te zwaar op de hand te klinken) haast meditatie.
Ook is soep maken voor mij iets heel verzorgends.
Soep maken voor iemand vind ik 1 van de zorgzaamste dingen die ik kan doen.
Als een moeder soep uit blik of uit een pakje maakt voor haar kinderen dat vind ik dan ook helemaal niks!
Moeders moeten echt soep maken. En ik maak ook echt soep voor de mensen waar ik om geef.
Je moet ook niet het bord opeten lieve Furbquote:Op zaterdag 8 juli 2006 20:19 schreef Furby het volgende:
Oh, ik heb ook een afrader : Bananensoep. Was in Venezuela het lokale/nationale hoogstandje ... Het is niet vies maar als je een bord opeet zit je al vol. Met niets.
Klinkt goed, lijkt een beetje op de aardappelsoep die mijn oma altijd maakte, erg simpel maar erg lekker.quote:Op donderdag 28 december 2006 21:45 schreef Kimske het volgende:
Vichysoise
Ingrediënten (voor 4 personen)
3 preien
250 gram aardappelen
30 gram boter
0,5 liter melk
0,5 liter kruidenbouillon
zout, witte peper
takje tijm en 1 blaadje laurier
2 dl room
enkele sprietjes bieslook
Bereiding
Het groene gedeelte van de prei verwijderen, het witte gedeelte goed wassen en in kleine stukken snijden.
Aardappelen schillen, wassen en in blokjes snijden.
Boter smelten en hierin de stukjes prei licht aanstoven.
Aardappelblokjes toevoegen, zout, peper, tijm, laurier en kippenbouillon toevoegen.
Aan de kook brengen en 30 minuten zachtjes laten koken.
Tijm en laurier verwijderen, de soep fijnmaken met een staafmixer.
Melk en de helft van de room toevoegen en opnieuw aan de kook brengen.
Direct na het kookpunt de soep van het vuur nemen, op smaak brengen en laten afkoelen.
Ik eet em altijd warm...
Ik zou het lekker zelf trekken hoor! De bouillon uit zo'n potje is op zich nog wel te doen, maar als ik zo'n glibberig stuk kip (is het dat?? Het lijkt niet op kip) uiteindelijk op mijn lepel krijg dan is het soepfeest voor mij echt over hoor!quote:Op maandag 1 januari 2007 19:05 schreef Underdoggy het volgende:
Zijn die potjes kippenboilllon (met stukken kip erin etc) lekker? Of komt het niet in de buurt van zelf trekken?
Ik vind het zout en vet, maar voor razendsnelle soep is het een mogelijkheid.quote:Op maandag 1 januari 2007 19:05 schreef Underdoggy het volgende:
Zijn die potjes kippenboilllon (met stukken kip erin etc) lekker? Of komt het niet in de buurt van zelf trekken?
Oh ja, dat is superlekker! En dan niet te zuinig met de mosterd... toch wel mosterd met hele pitjes erin, he...?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 10:59 schreef Koningin het volgende:
Met oudejaarsavond hadden we bij het diner (iedereen een aparte gang koken) een mosterdsoep gegeten met spekjes. Die was echt heeeeeerlijk. Recept gaan we navragen en uitproberen.
jazeker!!quote:Op dinsdag 2 januari 2007 13:50 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Oh ja, dat is superlekker! En dan niet te zuinig met de mosterd... toch wel mosterd met hele pitjes erin, he...?![]()
Struik zou met onmiddelijke ingang van de markt gehaald moeten worden!!!quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:13 schreef K-mail het volgende:
Ik lees nu dit topic voor het eerst door, en het fenomeen bouillonblokje wordt hier behoorlijk afgekraakt, wat ik door de puristen wel begrijp. Maar what about krachtbouillon en fond, bijv. van Struik? Ik heb ook wel zelf bouillon getrokken daar niet van, maar ik wil t wel gaag weten, soms is een kant en klare bouillon wel makkelijk.
Ja die is inderdaad lekker.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:46 schreef Underdoggy het volgende:
Net de pindasoep van de AH geproeft. Errrug lekker, enige nadeel is het vlees wat taai en tussen je tanden gaat zitten. Verder erg goede uitgebalanceerde smaak!
quote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:18 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Struik zou met onmiddelijke ingang van de markt gehaald moeten worden!!!
Er gaat natuurlijk niks boven zelfgetrokken bouillon
Maar ik heb niks tegen bouillonblokjes, ze behoren tot mijn standaardvoorraad.
Potten bouillon vind ik iets minder, maar ook dat kan handig zijn.
Maar Struik...? Ik heb werkelijk nog nooit 1 product van ze gevonden dat ik lustte...
Zelfgetrokken kipbouillon, wat kruiden/specerijen, snufje zout...quote:Op dinsdag 2 januari 2007 18:39 schreef K-mail het volgende:
[..]
Ik heb alleen die krachtbouillon van struik wel eens geprobeerd, maar neem net zo lief die van de AH, vandaag weer genomen, kippenbouillon is zelfgetrokken tamelijk smakeloos inderdaad...
Ze hebben van die blikjes kant en klare maaltijden... geen woorden voor.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:18 schreef dutch-mamma het volgende:
Maar Struik...? Ik heb werkelijk nog nooit 1 product van ze gevonden dat ik lustte...
Alleen maar scheten? Dat valt dan nog mee...quote:Op dinsdag 2 januari 2007 19:32 schreef brrrrrrt het volgende:
[..]
Ze hebben van die blikjes kant en klare maaltijden... geen woorden voor.
We gingen een keer op survival in de ardennen toen hadden we vele kilo's van die zooi mee.
Daar ga je echt ontzettend intense scheten van laten, zodat ons motto al gauw werd "'t Is Struik wat ik ruik!"
Bronquote:Groene varkenssoep
Bouillon:
500 gram procureur of schouderkarbonade
150 gram wortel
1 ui
1 prei
paar takjes tijm
scheut witte wijn
2 liter water
Soep:
150 gram fijngehakte ui
100 gram fijngesneden pancetta
1 liter bouillon
300 gram geschilde en klein gesneden topinamboer (aardpeer)
450 gram doperwten
2 takjes mint
2 takjes tijm
125 cl crème fraîche
Ter garnering:
4 middelgrote kastanjechampignons
bakje rodekoolscheuten (cress)
verkruimelde gebakken pancetta
Spekbrood:
300 gram kleingesneden spekblokjes (buikspek)
500 gram Soezie all-in-mix voor brood met pitten
Bouillon:
Het vlees aanbraden en de overige ingrediënten toevoegen en even mee braden.
Afblussen met de wijn en aanvullen met 2 liter koud water.
Met deksel een dagdeel later trekken.
Zeven en snel terugkoelen.
Na het vormen van een vetlaagje deze eraf scheppen.
Soep:
De ui en de pancetta aanfruiten in wat boter.
De bouillon en de overige ingrediënten toevoegen.
De mint en tijm in een groot theebuiltje erbij.
Ruim een half uur laten koken tot alles pureerbaar gaar is.
Kruidenbuil verwijderen en het geheel pureren en door zeef wrijven.
Al roerend de crème fraîche toevoegen.
Op smaak maken met zout en peper.
Garnering:
Per soepbord een kastanjechampignon uithollen en 10 minuutjes wat laten garen in de warme soep.
Schoonspoelen en vullen met de gebakken en verkruimelde pancetta.
In de soep een eilandje maken met wat rode kool scheuten (cress) en daarop de gevulde champignon leggen.
Spekbrood:
De klein gesneden spekblokjes (van buikspek) uitbakken.
Vrijgekomen vet verwijderen.
De uitgebakken spekjes crushen.
Toevoegen bij Soezie all-in-mix en in de broodmachine in ongeveer 4 uur lang tot een smakelijk brood laten worden.
Volg vooral de aanwijzingen op het Soeziepak.
Een diagonaal doorgesneden plak serveren bij de soep.
quote:Op donderdag 28 december 2006 14:45 schreef Oblivion het volgende:
Even nieuw leven in blazen.![]()
Rode linzen soep:
Zo lekker, zoooooooooooooooo lekker!![]()
Boter in de pan, uitje erbij, fruiten.
2 kleine aardappeltjes of 1 grote in stukken snijden
3 handjes rode linzen.
knoflookje.
liter water
2-3 tl tomatenpuree.
en 1 tablet rundeboullion, kan ook groente bouillon.
Laten garen en sudderen.
Totdat alles gaar is, dan met de staafmixer goed glad maken.
Daarna doe ik er altijd nog een beetje koksroom of culinesse spul in.
Op smaak maken met peper en zout.
Dan heb je een heerlijke basis soep.
Die je kan op-pimpen met gehaktballetjes, stukken brie, fijngehakte peterselie, etc etc...![]()
Gewoon kapot koken..quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:30 schreef zoalshetis het volgende:
![]()
hoelang voordat linzen goed gekookt zijn op een pruttelstand?
maar na hoeveel uur pruttelen zijn ze kapot?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:34 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Gewoon kapot koken..![]()
Oh, nu moet ik 'm morgen weer maken...![]()
Kreng sipt zo lekker weg...![]()
Hmm, een half uurtje? Duurt niet zo lang.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:34 schreef zoalshetis het volgende:
maar na hoeveel uur pruttelen zijn ze kapot?
mmm lekker mmmquote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:38 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Hmm, een half uurtje? Duurt niet zo lang.
Alles erin gooien, lekker fokken...
Daarna slurpen tijdens fokken!![]()
Zie je nou wel? Zo kom je nog eens ergens!quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:30 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
hoelang voordat linzen goed gekookt zijn op een pruttelstand?
Oh, klinkt apart...quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:39 schreef Triangeljosti het volgende:
Ik heb geen exact recept maar ik had eens een lekker pittige egale pompoensoep met daarin een bolletje vanille-ijs. Dat was echt heel bijzonder en lekker
Nou, echt heerlijk!quote:
Nee ik had het in een restaurant. Muse a Muse in Hoofddorp...quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:43 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Oh, klinkt apart...
Weet je niet wat je exact gebruikt hebt?
Hmm, en was het dikke soep?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:47 schreef Triangeljosti het volgende:
[..]
Nee ik had het in een restaurant. Muse a Muse in Hoofddorp...
quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:56 schreef Oblivion het volgende:
Dus het kan zoiets geweest zijn:
Pompoenvlees, groenteboullion, creme fraiche, cayennepeper en een bol ijs?
Maar een keer proberen dan!quote:
Ja, godver, en ik heb al zo'n honger...quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:59 schreef zoalshetis het volgende:
hollandse garnalen door tempura met een beetje oestersaus.
2 min. frituren. op papier laten uitlekken en krokant laten worden.
bouillion:
maken met genoeg water, flink glas witte wijn, graten, koppen en restvis van de markt of bekende visboer.
afschuimen en tot bouillion laten trekken.
zeven.
roux aanmaken.
na roux gezeefde boullion toevoegen.
paar echte kleine bospaddestoelen toevoegen, niet gesneden.
vers gesneden stukjes kabeljauw, zalm, poon, haring, en koolvis toevoegen. zodra deze gegaard zijn een druppels tabasco en een teentje fijngesneden koflook er in.
krokante garnalen op een voorverwarmd diep bord leggen, de soep er overheen gieten. afmaken met wat creme fraiche en geraspte boerenkaas.
maak een lekker tosti.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 01:00 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Ja, godver, en ik heb al zo'n honger...![]()
Weet je zeker dat het hollandse garnalen moeten zijn? Zijn die niet te klein?
Nee, kan ik niet meer slapen..quote:
roze/oranje... dus niet zo oranje als pompoen. Maar met die kremfres erin wordt het vanzelf oranje/rozequote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:59 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Maar een keer proberen dan!![]()
En dan zal ik het hier terug komen vertellen!
Oh de kleur, niet geheel onbelangrijk...![]()
Wat was de kleur van de soep?
nee die zijn juist prima en het beste qua smaak. je kan ook de vis die je er later in doet al gedeeltelijk frituren in tempua.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 01:00 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Ja, godver, en ik heb al zo'n honger...![]()
Weet je zeker dat het hollandse garnalen moeten zijn? Zijn die niet te klein?
Okay, ik ga 'm keer proberen...quote:Op zaterdag 6 januari 2007 01:02 schreef Triangeljosti het volgende:
[..]
roze/oranje... dus niet zo oranje als pompoen. Maar met die kremfres erin wordt het vanzelf oranje/roze
quote:Op zaterdag 6 januari 2007 01:03 schreef zoalshetis het volgende:
nee die zijn juist prima en het beste qua smaak. je kan ook de vis die je er later in doet al gedeeltelijk frituren in tempua.
Jah, en nu in het Nederlands...quote:
een mooie rouille is natuurlijk aan te raden bij een paar fijne stukjes stokbrood.
3 eierdooiersquote:
jij ook lekker slapenquote:Op zaterdag 6 januari 2007 01:11 schreef Oblivion het volgende:
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOH! Man wat doe je me aan!![]()
Morgen maar weer boodschappen doen!
Voor nu lekker slapen!
Thanks voor de uitleg! En slaap lekker voor straks!![]()
zout.quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:17 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb net kippensoep gemaakt met een paar drumsticks die nog in de vriezer lagen. Daar heb ik uien, prei, knoflook en een zak soepgroente bij gegooid. Alleen smaakt het nu zo flauw.
Wat ben ik vergeten?
Ik vond dat de kippenpoten wel voor de bouillon mochten zorgen. Ze hebben er zeker een uur in gelegen!quote:
Als je kippenbouillon zelf wilt maken, dan moet je een hele kip gebruiken, liefst een dikke soepkip.quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:21 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Ik vond dat de kippenpoten wel voor de bouillon mochten zorgen. Ze hebben er zeker een uur in gelegen!
Bouillonblokje anders? Of is dat vloeken?
maar die soepkip kan je later uitpluizen en heb je heerlijk vlees. en verder hoef je voor een fijne bouillon niet zo veel te doen. in het begin veel met de schuimspaan, maar verder...quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:24 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Als je kippenbouillon zelf wilt maken, dan moet je een hele kip gebruiken, liefst een dikke soepkip.
En als tip kreeg ik toen van Pietverdriet te horen dat ik er een paar ansjovisjes in kon gebruiken.
En dan nog is het een beetje flauw...![]()
Zou gewoon voor nu een bouillonblokje gebruiken, maar ja dat ben ik...![]()
Tja, ik heb geen soepkip liggen, dus dan maar bouillonblokjes!quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:24 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Als je kippenbouillon zelf wilt maken, dan moet je een hele kip gebruiken, liefst een dikke soepkip.
En als tip kreeg ik toen van Pietverdriet te horen dat ik er een paar ansjovisjes in kon gebruiken.
Nou, ik vond het zwaar tegenvallen...quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
maar die soepkip kan je later uitpluizen en heb je heerlijk vlees. en verder hoef je voor een fijne bouillon niet zo veel te doen. in het begin veel met de schuimspaan, maar verder...
je maakt het al flink pittiger door het in te koken en metname gemalen witte peper toe te voegen.
anyhow, bouillon trekken is simpel en als je het eenmaal onder de knie hebt zoveel smakelijker dan een blokje of poedertje.
je hebt het toch niet gemaakt toen je ongesteld was of er onweer in de lucht hing? mag ik hopen...quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:37 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Nou, ik vond het zwaar tegenvallen...![]()
Rund daarin tegen was/is heerlijk, maar kip?
Nee, doe ik geen moeite meer voor, koop het wel in een potje...![]()
quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:44 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
je hebt het toch niet gemaakt toen je ongesteld was of er onweer in de lucht hing? mag ik hopen...
quote:
nee hoor doe wat je lekker vindt.
Oh, maar het geeft helemaal geen overheersende smaak aan de soep hoor, omdat die currypasta er bovenuit komt. Maar het maakt het geheel wél lekker romig. Zelf lust ik eigenlijk niet eens kokos (ik krijg al de rillingen bij de aanblik van een Bounty), maar dit soepie vind ikquote:Op dinsdag 23 januari 2007 18:26 schreef gr8w8 het volgende:
Ik zie dubbel.Persoonlijk bewaar ik kokosmelk liever voor Thaise kokoscurry.
en dat ziet er zo uit :quote:Op maandag 26 februari 2007 16:57 schreef Bluezz het volgende:
Vanavond :
Klassieke uiensoep (wegens overschot uien hier in huis)
3 pers.
Smelt de boter in een pan met dikke bodem en voeg de ui toe.
Bak de ui op laag vuur onder af en toe roeren 25 minuten, of totdat de uien diep goudbruin zijn en beginnen te karameliseren.
Voeg de knoflook en de bloem toe en blijf 2 minuten roeren.
Voeg nu langzaam en al roerend de bouillon en de wijn toe en breng aan de kook.
Voeg het laurierblad en de takjes tijm toe en breng op smaak met zout en peper.
Doe een deksel op de pan en laat 25 minuten zachtjes pruttelen.
Verwijder het laurierblad en de takjes tijm en proef of de soep goed van smaak is.
Verwarm de grill voor.
Rooster de sneetjes stokbrood, verdeel ze over je soepkommen en schep de soep erover.
Bestrooi met geraspte Gruyère kaas en zet de soep onder de grill tot de kaas goudbruin en gesmolten is.
Had je behalve die Kip ook groenten erin en wat zout?quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:24 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Een uur is veel te kort, minstens 3 uur.quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:21 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Ik vond dat de kippenpoten wel voor de bouillon mochten zorgen. Ze hebben er zeker een uur in gelegen!
Bouillonblokje anders? Of is dat vloeken?
Was dat geen indonesische pindasoep? Die is best te doen, zo heel af en toequote:Op dinsdag 27 februari 2007 09:22 schreef Koningin het volgende:
Ik heb laatst bij iemand saté-soep gehad......erg vreemd moet ik zeggen, maar redelijk te eten.
quote:Op zaterdag 7 juli 2007 08:07 schreef Zij-en-Hij het volgende:
Normaal gesproken ben ik niet zo inspiratieloos als t om koken gaat. Ik vind t juist altijd al een uitdaging om te bedenken wat ik ga eten als ik gasten krijg. Sta graag in de keuken etc etc..
Maar ik heb t momenteel erg druk op mn werk en ik kom er gewoon niet aan toe lijkt het wel.
Het gaat om t volgende: aanstaande donderdag de 12e krijg ik gasten en ik heb al t een en ander op t menu staan maar ik kan maar geen lekker recept bedenken voor een soep.
En dan bedoel ik geen standaard tomaten- groenten- of kippensoepje, maar een soep die je niet echt dagelijks tegenkomt.
Ik heb zelf al gedacht aan thaise kippensoep oid, maar ik vraag me af: wie heeft er hier voor mij een idee voor een aparte, smakelijke en niet alledaagse soep??
Dus: post hier je soepideeën en vooral: recepten!
Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken..![]()
quote:Op zaterdag 7 juli 2007 08:41 schreef _Floddertje_ het volgende:
Op mijn werk serveren ze altijd lekkere, anders-dan-anders soep. Bijv. paprikasoep, tomaten-pompoensoep, gado-gadosoep, maïssoep. Stuk voor stuk heerlijk!
Uit Welke soep?? (inspiratieloos)quote:Op zaterdag 7 juli 2007 09:40 schreef scrub_nurse het volgende:
ik heb gisteren cougettesoep met zalmsnippers gemaakt:
4 personen:
2 courgettes
1 ui
olijfolie
1 ltr kippebouillon
125ml slagroom
zalmsnippers
ui snipperen fruiten in olie, courgette in blokjes 3 min meebakken, bouillon erbij, 10 min koken, staafmixer erin, peper en zout naar smaak en slagroom toevoegen, doormengen zalmsnippers vlak voor serveren erin. Soep kan eerder gemaakt worden dan wel zonder slagroom, dit vlak voor opdienen erin doen.
![]()
Tom ka kai (kippensoep met kokos)quote:Op zaterdag 7 juli 2007 08:07 schreef Zij-en-Hij het volgende:
Ik heb zelf al gedacht aan thaise kippensoep oid, maar ik vraag me af: wie heeft er hier voor mij een idee voor een aparte, smakelijke en niet alledaagse soep??
Dus: post hier je soepideeën en vooral: recepten!
quote:Op woensdag 12 september 2007 17:36 schreef DarkElf het volgende:
Ik zal beginnen met twee recepten die ik
laatst gemaakt heb... en erg lekker waren
Wortel-sinaasappelsoep
Ingrediënten
500 gram wortels
1 prei
1 ui
2 eetlepels boter
1 theelepel gedroogde tijm
zout, peper
1,2 liter groentebouillon
4 perssinaasappels
4 eetlepels zure room
allesbinder
Bereiding
De groenten schoonmaken, wassen en grof snijden.
Groenten met tijm aanstoven in boter zonder te verkleuren.
Bevochtigen met groentebouillon en 25 minuten zachtjes laten koken.
Ondertussen de sinaasappels persen.
Sinaasappelsap bij de soep voegen en nog even aan de kook laten komen.
Soep fijnmaken met de staafmixer.
Terug aan de kook brengen en op smaak brengen.
Eventueel de soep wat bijbinden met allesbinder.
Doe in elk bord een lepel zure room en giet daarop de soep.
En:
Franse brood-Knoflooksoep
Ingrediënten
4 sneetjes oud witbrood
2 eetlepels olijfolie
1 ui, gesnipperd
6 tenen knoflook, gesnipperd
1 liter kruidenbouillon
1-2 eidooiers
zout, versgemalen peper
nootmuskaat
2 grote geroosterde paprika’s (uit pot), in reepjes
50 g geraspte gruyère
2 eetlepels peterselie, fijngehakt
1 stokbrood
Bereiding
Verkruimel de sneetjes brood (in de keukenmachine) heel fijn.
Verwarm de olie in een soeppan en fruit de ui en knoflook heel zachtjes aan.
Voeg de bouillon toe en laat het geheel ca. 10 minuten zachtjes koken.
Roer het broodkruim erdoor en verwarm de soep al roerende ca. 5 minuten tot hij gebonden is.
Pureer het geheel met een staafmixer tot een mooi gladde soep.
Klop in een kommetje de dooiers los met een soepopscheplepel en voeg dit mengsel al roerende aan de soep toe.
Verwarm de soep al roerende nog even door, maar niet meer laten koken.
Voeg zout, peper en nootmuskaat naar smaak toe.
Schep de knoflooksoep in vier diepe borden en leg een bergje paprikareepjes in het midden.
Strooi de gruyère en peterselie erover.
quote:Op woensdag 12 september 2007 18:21 schreef DaantjeF het volgende:
Soep is op z'n tijd wel lekker ja.
Mijn moeder maakt erg lekkere linzensoep afentoe, maar deze soep is de beste die ik ooit geproefd heb:
( voor 4 personen )
Thaise soep met kokos, limoen en kurkuma
Ingrediënten:
2 knoflookteentjes, gepeld & fijngehakt
2 sjalotten, gesnipperd
30 gram geelwortel of 1 tl kurkuma poeder
250 ml kokosmelk
4 kaffirblad, gescheurd
200 gram kipfilet in reepjes
4 el vissaus
2,5 el limoensap
1 tl rietsuiker of palmsuiker
2 takjes koriander
Eet smakelijk...
![]()
quote:Op woensdag 12 september 2007 18:48 schreef MizzEnroe het volgende:
Heerlijk soepen!Ik kan er geen genoeg van krijgen!
De volgende soep vind ik erg lekker (is ook erg machtig).
Kaassoep
Ingr.
200 gr gehakt
klontje boter
1 l water
2 bouillonblokken
1 klein pakje boursin
4 kuipjes smeerkaas a 200 gr
600 gr paprika's
1 grote ui
1 kleine prei
verse bieslook
peper
cayennepeper
Bereiding
Snijd de uien fijn, de paprika's in blokjes en de prei in dunne ringen. Snipper de bieslook. Verhit de boter. Kruid het gehakt en braad het rul in de boter. Fruit de uien met de prei. Voeg de paprikablokjes toe en laat het geheel smoren met de deksel op de pan. Kook de bouillon en voeg de boursin toe. Voeg na elkaar de smeerkazen toe en zorg ervoor dat de kazen volledig gesmolten zijn. Strooi er bieslook overheen en heel veel peper en cayennepeper.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |