abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23896388
Ik wil voor vanavond uiensoep gaan maken, maar hoe maak ik deze echt lekker en goed zodat het niet lijkt op bouillon met uien maar echt uiensoep is?
pi_23896524
ik heb er gehad met brood en kaas erin... erg lekker.
ehm...

Zorg in ieder geval voor genoeg uien
  zaterdag 11 december 2004 @ 13:20:04 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23896955
Maak een goede boullion:
quote:
Op maandag 26 januari 2004 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Boullion
Neem een grote pan,
koop een stel verse mergpijpen (moeten fris ruiken, als ze niet lekker fris ruiken zijn ze niet vers, en ga dan op hoge toon terug en scheld de slager zijn huid vol als de zaak vol staat, dan doet ie het nooit weer)
een mooi stuk soepvlees.
De Mergpijpen in een ovenschaal in de oven tot ze bruin zijn.
Doe de mergpijpen met het vlees, een grote ui, paar tenen knoflook, een schacht prei, laurier, peperkorrels, 1 of 2 foelie blaadjes, GEEN ZOUT, een gewassen peen, peterelie, selderij, wat andere groene kruiden, hoeft niet vers, kruiden kunnen ook droog. in de pan, opvullen met koud water en op een laag vuur tegen de kook houden, maar niet laten koken.
regelmatig afschuimen.
Af en toe water bijvullen, of restjes wijn erin is ook lekker.
en lekker laten trekken.
Hoe lang?
Minstens een paar uur, je hoeft er niet naast te staan, je kan gewoon fokken en tv kijken.
Wat je ook kan doen is de pan een paar dagen laten trekken, en al je afsnijdsels van vlees, groente er in te doen.
Blijven afschuimen.

de grote vaste delen er uit halen, en de vloeistof door een puntzeef halen.
als je wilt kan je er nu soep van maken.
Je kan het ook invriezen, per liter, of in ijsblokjes als basis voor sausen.
Of je laat het afkoelen, dan zet je het in de koelkast en kan je het laatste beetje vet er af scheppen, dan kan je er een eitwit doorheen roeren en je brengt het weer langzaam aan de kook. Het eiwit zal terwijl het door de hitte stolt, de vaste stoffen aan zich binden en je kan dit afschuimen, dan blijf een kraakheldere boullion over, die het erg goed doet als groentesoep.
Neem een grote gietijzenen koekepan, en snij uiringen. Doe boter in de pan op een laag vuur. Laat de uiringen heeeeel langzaam op dat lage vuur zweten, tot ze botergaar en goudkleurig zijn. Dit kan wel een half uur duren, maakt niet uit, is des te lekkerder. Hoe langzamer je dit doet, en hoe langer je er over doet, hoe meer smaak het geeft.

De Uien doe je nu bij de boullion.

Veel mensen serveren uiensoep met brood en kaas er op, maar veel lekkerder is knoflooksoldaatjes.
Knijp een paar tenen knoflook in een kopje olijfolie.
Snij witbrood aan repen (friet zeg naar) drenk die in de olijfolie en laat deze reepjes drogen in de oven tot ze knapperig zijn, maar laat ze niet verbranden, dan worden ze bitter.
Dit serveren bij de uiensoep.

Smakelijk eten!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_23898856
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 12:40 schreef _Mal_ het volgende:
Ik wil voor vanavond uiensoep gaan maken, maar hoe maak ik deze echt lekker en goed zodat het niet lijkt op bouillon met uien maar echt uiensoep is?
Ik moet het toch opschrijven dus dan tik ik het maar in en meteen delen voor iedereen. Van de show "cook like a chef"...echte franse uiensoep..komtie aan:

een grote pan
50 gram boter
flink wat uien, julliene gesneden

dit moet je koken voor een lange tijd (deksel erop) om de sappen van de uien eruit te laten, de suikers komen er dan ook uit en dat gaat dan karameliseren.
Je moet het door blijven koken, want je moet van het water afkomen, zonder deksel.

Dan droge sherry toevoegen, dan moet je het laten "de-glacen", alcohol eruit dus, gaat ook bubbelen blijkt. Je kan dan al die plakkerige dingetjes (= fond) onderin de pan er ook af roeren, daar zit alle smaak in.
Dan doe je er "ruby port" of rode port bij, erg rijk van smaak en wijnig, geeft hele diepe smaak eraan en dit is ook waarom franse uiensoep donker is van kleur.
Zeker een liter ongezouten beef broth erbij, om zo een uien/beef base te krijgen.
Dan doe je een bouquet garni erbij (peterseletakjes en een selderij stengel vastgebonden) en een sachet (een zakje van kaasdoek) van kruiden: thijm, peperkorrels, laurierblad)
wat zout erbij
en wat peper.
Dan door laten koken, maar niet te lang. Je hebt dan een soep met een hele diepe rijke dikke smaak in je soep.

Dan neem je een bolbrood om een broodkom te maken. Top eraf snijden, dan de binnenkant eruit halen, laat de wanden wat dikker over. Dan rasp je er gruyere kaas in dat brood.
Ja de kaas op de bodem. zo zal de soep de kaas smelten en meer de kasssmaak in de soep komen.

Dan de top van het brood erop, opeen bakplaat en dan in de oven doen op 180 graden om het warm en krokant te krijgen.

Uit de oven halen en dan smullen maar.

p.s. Zelf zou ik nog een laagje kaas erover doen en dan gratineren, want ik hou van drooggebakken kaas.

[ Bericht 3% gewijzigd door hassanjassan op 11-12-2004 15:31:34 ]
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
  zaterdag 11 december 2004 @ 18:14:21 #5
45206 Pietverdriet
pi_23902478
Port of Rode wijn is idd lekker voor de boullion, Sherry is een must voor de Champi soep.
  zaterdag 11 december 2004 @ 18:24:35 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_23902744
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Port of Rode wijn is idd lekker voor de boullion, Sherry is een must voor de Champi soep.
Ook door de uiensoep?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 11 december 2004 @ 18:31:15 #7
45206 Pietverdriet
pi_23902924
Als jij dat wilt, ik vind sherry niet echt wat voor de uiensoep. Rode wijn is wel prima in de standaard boullion, die je ook voor uiensoep kan gebruiken.
1 a 2 ansjovisfilets is trouwens ook erg lekker in de boullion, de gefermenteerde visjes proef je niet, het geeft geen vissmaak maar geeft een diepere, rijkere smaak, doordat de eiwitten in het visje gedeeltelijk omgezet zijn in bep aminozuren die als smaakversterker werken.
pi_23906886
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 18:24 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ook door de uiensoep?
Dit recept komt van Tim McRoberts blijkbaar een hotshot chef op 1 of andere canadese kookschool.

Ik kan overigens wel zijn ingredienten begrijpen, wijn, port en sherry geven een bepaalde geur, diepte een rijkheid aan de bouillon, die uiteindelijk een uiensoep wordt. Ik denk ook wel dat het erg smakelijk zal zijn, albeit een beetje 'n zware kost, beetje zoals erwtensoep dat is.
pi_23906906
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Als jij dat wilt, ik vind sherry niet echt wat voor de uiensoep. Rode wijn is wel prima in de standaard boullion, die je ook voor uiensoep kan gebruiken.
1 a 2 ansjovisfilets is trouwens ook erg lekker in de boullion, de gefermenteerde visjes proef je niet, het geeft geen vissmaak maar geeft een diepere, rijkere smaak, doordat de eiwitten in het visje gedeeltelijk omgezet zijn in bep aminozuren die als smaakversterker werken.
Ja dat vind ik echt heel maf van die ansjovis filet's, ze smelten bijna als boter in je gerecht en geven een smaak af die gewoon typisch is. Zou ik denk ik ook wel proberen erin te doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')