quote:
Op zaterdag 11 december 2004 12:40 schreef _Mal_ het volgende:Ik wil voor vanavond uiensoep gaan maken, maar hoe maak ik deze echt lekker en goed zodat het niet lijkt op bouillon met uien maar echt uiensoep is?
Ik moet het toch opschrijven dus dan tik ik het maar in en meteen delen voor iedereen. Van de show "cook like a chef"...echte franse uiensoep..komtie aan:
een grote pan
50 gram boter
flink wat uien, julliene gesneden
dit moet je koken voor een lange tijd (deksel erop) om de sappen van de uien eruit te laten, de suikers komen er dan ook uit en dat gaat dan karameliseren.
Je moet het door blijven koken, want je moet van het water afkomen, zonder deksel.
Dan droge sherry toevoegen, dan moet je het laten "de-glacen", alcohol eruit dus, gaat ook bubbelen blijkt. Je kan dan al die plakkerige dingetjes (= fond) onderin de pan er ook af roeren, daar zit alle smaak in.
Dan doe je er "ruby port" of rode port bij, erg rijk van smaak en wijnig, geeft hele diepe smaak eraan en dit is ook waarom franse uiensoep donker is van kleur.
Zeker een liter ongezouten beef broth erbij, om zo een uien/beef base te krijgen.
Dan doe je een bouquet garni erbij (peterseletakjes en een selderij stengel vastgebonden) en een sachet (een zakje van kaasdoek) van kruiden: thijm, peperkorrels, laurierblad)
wat zout erbij
en wat peper.
Dan door laten koken, maar niet te lang. Je hebt dan een soep met een hele diepe rijke dikke smaak in je soep.
Dan neem je een bolbrood om een broodkom te maken. Top eraf snijden, dan de binnenkant eruit halen, laat de wanden wat dikker over. Dan rasp je er gruyere kaas in dat brood.
Ja de kaas op de bodem. zo zal de soep de kaas smelten en meer de kasssmaak in de soep komen.
Dan de top van het brood erop, opeen bakplaat en dan in de oven doen op 180 graden om het warm en krokant te krijgen.
Uit de oven halen en dan smullen maar.
p.s. Zelf zou ik nog een laagje kaas erover doen en dan gratineren, want ik hou van drooggebakken kaas.
[ Bericht 3% gewijzigd door hassanjassan op 11-12-2004 15:31:34 ]