*op zoek gaat naar mijn post hierover*
Helaas had ik het gas tijdens het inkoken nét even te hoog staan (en stond ik niet op te letten) en is het ietsje aangezet aan de bodem van de pan.
Heel voorzichtig afgeschept, het was gelukkig niet te proeven. Heb nog complimenten gehad van iemand die ik op bezoek had, maar de credits gaan in dit geval naar conimex (ik had zo'n kruidenpasta gebruikt) omdat ik even niet geinspireerd was om zelf te gaan kruiden.
(En uit ervaring weet ik dat ik het dan ook niet moet gaan proberen, dan komt de smaak toch niet goed uit...)
quote:De kruiden mix is maar een deel, je moet het ook nog met liefde klaarmaken, en het juiste vlees hebben.
Op zaterdag 24 januari 2004 22:52 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Vorige week heb ik zelf Rendang gemaakt van zalige vette stooflappen.
Heeft ruim drie uur opgestaan voor ik het heb laten inkoken.Helaas had ik het gas tijdens het inkoken nét even te hoog staan (en stond ik niet op te letten) en is het ietsje aangezet aan de bodem van de pan.
Heel voorzichtig afgeschept, het was gelukkig niet te proeven. Heb nog complimenten gehad van iemand die ik op bezoek had, maar de credits gaan in dit geval naar conimex (ik had zo'n kruidenpasta gebruikt) omdat ik even niet geinspireerd was om zelf te gaan kruiden.
(En uit ervaring weet ik dat ik het dan ook niet moet gaan proberen, dan komt de smaak toch niet goed uit...)
Ik heb het preciese recept even niet bij de hand, maar er gaat varkens- en rundvlees is, wortelblokjes, veel gekneusde peperkorrels, knoflook, tomaat en wijn (ingredienten dus onder voorbehoud)
Moet vreselijk lang in de oven, iets van 5 uur ofzo. Het mag nét niet koken en moet af en toe met water worden opgegoten om niet droog te vallen. Op het laatst laten inkoken tot bijna droog. Is zalig zacht van smaak met toch een aardig brandje er in!
de grote vaste delen er uit halen, en de vloeistof door een puntzeef halen.
als je wilt kan je er nu soep van maken.
Je kan het ook invriezen, per liter, of in ijsblokjes als basis voor sausen.
Of je laat het afkoelen, dan zet je het in de koelkast en kan je het laatste beetje vet er af scheppen, dan kan je er een eitwit doorheen roeren en je brengt het weer langzaam aan de kook. Het eiwit zal terwijl het door de hitte stolt, de vaste stoffen aan zich binden en je kan dit afschuimen, dan blijf een kraakheldere boullion over, die het erg goed doet als groentesoep.
quote:diezelfde boulion als net, maar dan kalsvlees en botten, en 4 kippekarkassen
Op maandag 26 januari 2004 20:22 schreef What het volgende:
Piet, hoe maak jij een Jus de Veau of glace?
quote:Glace
Op maandag 26 januari 2004 20:22 schreef What het volgende:
Piet, hoe maak jij een Jus de Veau of glace?
quote:tuurlijk, alle afsnijsels in de keuken kunnen er in, maar dat had ik al in de eerste basis boullion beschreven.
Op maandag 26 januari 2004 20:36 schreef What het volgende:
Hmmz, ik doe het eigenlijk net zo alleen gebruik ik ook wel vliezen en/of pezen.
quote:Ja ja.
Op maandag 26 januari 2004 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Let wel, je trekt hem 2 keer.
quote:Volg het uien recept, maar dan met kleine komkommers, en dan een maand of 3 zijn ze heerlijk.
Op maandag 26 januari 2004 20:40 schreef Vork het volgende:
En de enige echte zoetzure Surinaamse komkommer. Hoe krijg je de juiste smaak en hoelang vantevoren moet ik daaraan beginnen?
quote:Zuurgoed!
Op maandag 26 januari 2004 20:40 schreef Vork het volgende:
En de enige echte zoetzure Surinaamse komkommer. Hoe krijg je de juiste smaak en hoelang vantevoren moet ik daaraan beginnen?
Alleen mijn tante Wilma kan dat. Veel geïmiteerd, nooit geëvenaard! (ik dan..)
Zij is dan ook Surinaamse.
Ik kan het je wel vertellen maar dan moet ik je vermoorden..
De waarheid: ik krijg hem NOOOOIT zoals tante Wilma..
quote:ik wou dat ik een surinaamse tante had, de surinaamse keuken is geweldig.
Op maandag 26 januari 2004 20:45 schreef What het volgende:[..]
Zuurgoed!
![]()
Alleen mijn tante Wilma kan dat. Veel geïmiteerd, nooit geëvenaard! (ik dan..)
Zij is dan ook Surinaamse.
Ik kan het je wel vertellen maar dan moet ik je vermoorden..De waarheid: ik krijg hem NOOOOIT zoals tante Wilma..
quote:En toch is die van mij nooit hetzelfde, ik weet niet waarom.
Op maandag 26 januari 2004 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe langer je het laat staan, maanden en maanden, hoe beter het wordt.
(Niet vies ofzo, maar gewoon anders. Minder authentiek.)
quote:Vraag je tante of je er eens bij mag zijn als ze het maakt.
Op maandag 26 januari 2004 20:58 schreef What het volgende:[..]
En toch is die van mij nooit hetzelfde, ik weet niet waarom.
Het is altijd een absolute hit op mijn feestjes maar ik bestel het vantevoren bij haar.(Niet vies ofzo, maar gewoon anders. Minder authentiek.)
quote:laat ook weten hoe ze zijn geworden
Op maandag 26 januari 2004 21:04 schreef Vork het volgende:
Maar ik wil nogsteeds wel een keer een poging wagen
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 21:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Altijd maar dat snel iets klaarmaken, vreselijk, echt lekker eten kost ff wat meer tijd.
Een heerlijk gebraadje met een mosterdsausje is trouwens één van m'n favorieten...
quote:Als ik spaghettisaus maak, staat deze om een uurtje om 1 's middags al te prutten, om rond 19.00u gegeten te worden... super lang de verse tomaatjes laten prutten met een uitje en natuurlijk verse kruiden..:9~
Zelfs al maak ik maar spaghettisaus, die is het best als ze minstens 1-1u30 op het vuur kan staan pruttelen
Waar zou je tegen woordig een petroleum stel op moeten stoken Wordt petroleum (parafinne?) nog gewoon verkocht of is er alleen nog de dure lampolie te koop.
quote:ja, kan.
Op zaterdag 31 januari 2004 23:12 schreef Fixers het volgende:
Even over stoofperen. Mijn oma maakte (en ik nu) ze altijd zonder suiker en rodewijn/port/bessensap maar met enkel een beetje citroensap en kaneel. Afhankelijk van de kwaliteit van de peren kan je er wel wat suiker bij doen. En dan uuuurrrren laten staan, mijn oma zei altijd dat je ze 's morgens vroeg voor je ontbijt op moet zetten en dan zijn ze 's avonds laat klaar.Waar zou je tegen woordig een petroleum stel op moeten stoken Wordt petroleum (parafinne?) nog gewoon verkocht of is er alleen nog de dure lampolie te koop.
quote:Heb voor, tijdens en na mijn studietijd in prof. Keukens gewerkt, alles van chefs met losse handjes geleerd. Heb nooit de moeit genomen om diploma te halen (SVH) omdat ik het niet als carriere zag voor mij. Het was een leuke tijd om als student goed te verdienen, en daarna gevaren, cruise schepen werk.
Op dinsdag 3 februari 2004 16:02 schreef Acathla het volgende:
Ben je professioneel (chef?)kok Piet? Of heb je alles uit de praktijk geleerd?
quote:Naast mijn studie sta ik in de keuken in het weekend. Zodoende vroeg ik het me af. Van mijn chefkok leer ik momenteel erg veel door alleen maar te kijken. Het lijkt me een geweldig vak, maar je moet echt een bikkel zijn op veel gebieden. Dat ben ik wel, eerlijk gezegd maar journalistiek trekt mij toch iets meer.
Op dinsdag 3 februari 2004 16:16 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Heb voor, tijdens en na mijn studietijd in prof. Keukens gewerkt, alles van chefs met losse handjes geleerd. Heb nooit de moeit genomen om diploma te halen (SVH) omdat ik het niet als carriere zag voor mij. Het was een leuke tijd om als student goed te verdienen, en daarna gevaren, cruise schepen werk.
Het is een mooi vak als je vrijheid hebt wat moois te maken, maar ook kei en kei hard werken. Het is stressvol en fysiek zwaar, echt werk voor bikkels, en altijd savonds, in het weekend.
Ik werk al een jaar of 10 niet meer in de keuken, maar kook liever voor vrienden.
Om je de waarheid te zeggen, ik wist dat ik het niet tot mijn pensioen zou trekken, de hitte, lange dagen, werken als iedereen vrij is, zware pannen, "stress hectiek en voetschimmel" zeiden we altijd. En ik zag toen al in dat je beter niet arbeidsongeschikt kan worden.
Ik kon ook wat anders, en dus heb ik gekozen voor een kantoorbaan.
quote:Sja
Op dinsdag 3 februari 2004 18:18 schreef Acathla het volgende:[..]
Naast mijn studie sta ik in de keuken in het weekend. Zodoende vroeg ik het me af. Van mijn chefkok leer ik momenteel erg veel door alleen maar te kijken. Het lijkt me een geweldig vak, maar je moet echt een bikkel zijn op veel gebieden. Dat ben ik wel, eerlijk gezegd maar journalistiek trekt mij toch iets meer.
Kok (of iets anders in de horeca) is een geweldig vak, maar loodzwaar zowel fysiek & mentaal.
in kookwinkels. maar zelfs hema heeft een mooie serie pannen van bewerkt gietijzer. die doen het prima.quote:Op woensdag 27 oktober 2004 19:44 schreef Martijn_77 het volgende:
Waar kun je een goede braadpan / sudderpan kopen.
Ik heb die niet maar wil wel wat van bovenstaande recepten gaan maken in het weekend.
Als je iets meer te besteden hebt: Le Creuset!quote:Op woensdag 27 oktober 2004 19:44 schreef Martijn_77 het volgende:
Waar kun je een goede braadpan / sudderpan kopen.
Ik heb die niet maar wil wel wat van bovenstaande recepten gaan maken in het weekend.
Lammschouder met peper inwrijven.quote:Op zondag 31 oktober 2004 11:03 schreef PdeHoog het volgende:
Ik trap dit topic even omhoog.....
Ik ben op zoek naar recepten van lamsstoofschotels. Ik heb al een beetje op smulweb en zo rondgekeken, maar ik wil wat meer ideeen
Iemand?
Dit klinkt goedquote:Op zondag 31 oktober 2004 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lammschouder met peper inwrijven.
Lamsschouder aanbraden en blussen met rode wijn, voeg rozemarijn, thijm, wat zout, blaadje laurier toe 2 tot 3 uur stoven laten. Je kan ook honing toevoegen, of ook lekker, vijgen beetje kaneel, kardamom en dadels.
Ik heb laatst weer een lamsschouders gedaan. Het apparaat eerst gemarineerd in kruiden uit de tuin (rozemarijn, thijm, bladpeterselie...), vervolgens aangebraden en in de over gezet. In de oven een beetje lams fond erbij, witte wijn en blikje ansjovis. Ansjovis klinkt misschien maf, maar na 2 uur stoven is er niks meer va over, maar krijg je een hele lekker jus...quote:Op zondag 31 oktober 2004 11:03 schreef PdeHoog het volgende:
Ik trap dit topic even omhoog.....
Ik ben op zoek naar recepten van lamsstoofschotels. Ik heb al een beetje op smulweb en zo rondgekeken, maar ik wil wat meer ideeen
Iemand?
Piet, ik hoop dat je er nog bent.quote:Op zaterdag 24 januari 2004 21:41 schreef Pietverdriet het volgende:
-knip- Gaat over de sudderlappen...
Als het vloeistofdeel te weinig word, ja, anders brand het nog aan.quote:Op zondag 31 oktober 2004 14:18 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Piet, ik hoop dat je er nog bent.
Moet je af en toe wat wijn of water erbij gooien?
Moet het trouwens onderstaan?quote:Op zondag 31 oktober 2004 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als het vloeistofdeel te weinig word, ja, anders brand het nog aan.
Wat jij wil, ik gooi er altijd een fles wijn in. (de inhoud van)quote:Op zondag 31 oktober 2004 14:35 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Moet het trouwens onderstaan?
Of half?
En wat moet er bij? Wijn? Water? Beide?
Staat een pan naast te pruttelen met boullion, heb daar maar een paar lepels van in gedaan, dat is toch wel goed? En rode wijn...![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |