*op zoek gaat naar mijn post hierover*
Helaas had ik het gas tijdens het inkoken nét even te hoog staan (en stond ik niet op te letten) en is het ietsje aangezet aan de bodem van de pan.
Heel voorzichtig afgeschept, het was gelukkig niet te proeven. Heb nog complimenten gehad van iemand die ik op bezoek had, maar de credits gaan in dit geval naar conimex (ik had zo'n kruidenpasta gebruikt) omdat ik even niet geinspireerd was om zelf te gaan kruiden.
(En uit ervaring weet ik dat ik het dan ook niet moet gaan proberen, dan komt de smaak toch niet goed uit...)
quote:De kruiden mix is maar een deel, je moet het ook nog met liefde klaarmaken, en het juiste vlees hebben.
Op zaterdag 24 januari 2004 22:52 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Vorige week heb ik zelf Rendang gemaakt van zalige vette stooflappen.
Heeft ruim drie uur opgestaan voor ik het heb laten inkoken.Helaas had ik het gas tijdens het inkoken nét even te hoog staan (en stond ik niet op te letten) en is het ietsje aangezet aan de bodem van de pan.
Heel voorzichtig afgeschept, het was gelukkig niet te proeven. Heb nog complimenten gehad van iemand die ik op bezoek had, maar de credits gaan in dit geval naar conimex (ik had zo'n kruidenpasta gebruikt) omdat ik even niet geinspireerd was om zelf te gaan kruiden.
(En uit ervaring weet ik dat ik het dan ook niet moet gaan proberen, dan komt de smaak toch niet goed uit...)
Ik heb het preciese recept even niet bij de hand, maar er gaat varkens- en rundvlees is, wortelblokjes, veel gekneusde peperkorrels, knoflook, tomaat en wijn (ingredienten dus onder voorbehoud)
Moet vreselijk lang in de oven, iets van 5 uur ofzo. Het mag nét niet koken en moet af en toe met water worden opgegoten om niet droog te vallen. Op het laatst laten inkoken tot bijna droog. Is zalig zacht van smaak met toch een aardig brandje er in!
de grote vaste delen er uit halen, en de vloeistof door een puntzeef halen.
als je wilt kan je er nu soep van maken.
Je kan het ook invriezen, per liter, of in ijsblokjes als basis voor sausen.
Of je laat het afkoelen, dan zet je het in de koelkast en kan je het laatste beetje vet er af scheppen, dan kan je er een eitwit doorheen roeren en je brengt het weer langzaam aan de kook. Het eiwit zal terwijl het door de hitte stolt, de vaste stoffen aan zich binden en je kan dit afschuimen, dan blijf een kraakheldere boullion over, die het erg goed doet als groentesoep.
quote:diezelfde boulion als net, maar dan kalsvlees en botten, en 4 kippekarkassen
Op maandag 26 januari 2004 20:22 schreef What het volgende:
Piet, hoe maak jij een Jus de Veau of glace?
quote:Glace
Op maandag 26 januari 2004 20:22 schreef What het volgende:
Piet, hoe maak jij een Jus de Veau of glace?
quote:tuurlijk, alle afsnijsels in de keuken kunnen er in, maar dat had ik al in de eerste basis boullion beschreven.
Op maandag 26 januari 2004 20:36 schreef What het volgende:
Hmmz, ik doe het eigenlijk net zo alleen gebruik ik ook wel vliezen en/of pezen.
quote:Ja ja.
Op maandag 26 januari 2004 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Let wel, je trekt hem 2 keer.
quote:Volg het uien recept, maar dan met kleine komkommers, en dan een maand of 3 zijn ze heerlijk.
Op maandag 26 januari 2004 20:40 schreef Vork het volgende:
En de enige echte zoetzure Surinaamse komkommer. Hoe krijg je de juiste smaak en hoelang vantevoren moet ik daaraan beginnen?
quote:Zuurgoed!
Op maandag 26 januari 2004 20:40 schreef Vork het volgende:
En de enige echte zoetzure Surinaamse komkommer. Hoe krijg je de juiste smaak en hoelang vantevoren moet ik daaraan beginnen?
Alleen mijn tante Wilma kan dat. Veel geïmiteerd, nooit geëvenaard! (ik dan..)
Zij is dan ook Surinaamse.
Ik kan het je wel vertellen maar dan moet ik je vermoorden..
De waarheid: ik krijg hem NOOOOIT zoals tante Wilma..
quote:ik wou dat ik een surinaamse tante had, de surinaamse keuken is geweldig.
Op maandag 26 januari 2004 20:45 schreef What het volgende:[..]
Zuurgoed!
![]()
Alleen mijn tante Wilma kan dat. Veel geïmiteerd, nooit geëvenaard! (ik dan..)
Zij is dan ook Surinaamse.
Ik kan het je wel vertellen maar dan moet ik je vermoorden..De waarheid: ik krijg hem NOOOOIT zoals tante Wilma..
quote:En toch is die van mij nooit hetzelfde, ik weet niet waarom.
Op maandag 26 januari 2004 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe langer je het laat staan, maanden en maanden, hoe beter het wordt.
(Niet vies ofzo, maar gewoon anders. Minder authentiek.)
quote:Vraag je tante of je er eens bij mag zijn als ze het maakt.
Op maandag 26 januari 2004 20:58 schreef What het volgende:[..]
En toch is die van mij nooit hetzelfde, ik weet niet waarom.
Het is altijd een absolute hit op mijn feestjes maar ik bestel het vantevoren bij haar.(Niet vies ofzo, maar gewoon anders. Minder authentiek.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |