SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekijk deze YouTube-videoquote:What are Russian newspapers saying about reports of a potentially "dangerous infection" in Irkutsk?
Als de VS zich afzijdig houdt dan is dat helemaal geen uitgemaakte zaak.quote:Op maandag 5 oktober 2026 13:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat denk je wat er gebeurt als Rusland de NAVO aanvalt dan. Dan krijgen ze een tegenstander tegenover zich die op alle vlakken en factor 10 sterker is. Al zouden ze Estland bezetten, kunnen ze het toch nooit vasthouden.
Ik denk niet dat de VS zich afzijdig houdt. Trump kan de toon veranderen maar de doctrine blijft dezelfde: een Europa onder Russische invloedssfeer zal geen enkele Amerikaanse regering ooit accepteren.quote:Op maandag 5 oktober 2026 14:12 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Als de VS zich afzijdig houdt dan is dat helemaal geen uitgemaakte zaak.
Omdat ik weinig zin had om veel energie in <nee> te stoppen, heb ik Gemini het volgende gevraagd:quote:Op maandag 5 oktober 2026 12:53 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Hier even een kleine nuance aanbrengen.
Uiteraard hartverscheurend en onverteerbaar dat deze brute en barbaarse daden tussendoor gepleegd worden door 'missie'-onwaardige sujetten onder de Russen.
Hierop zou door het Kremlin absoluut een bataljon moeten worden aangesteld dat bevoegd deze russen te pakken, hoe dan ook vervolgen of zelfs op staande voet te executeren.
quote:AI Overview
De overgrote meerderheid van de daders van het bloedbad in Boetsja bevindt zich nog in Rusland of vecht nog aan het front, waardoor ze (nog) niet fysiek zijn berecht. Desondanks is er via grootschalige internationale en Oekraïense onderzoeken veel vooruitgang geboekt in het identificeren en (bij verstek) veroordelen van de verantwoordelijken.
De huidige stand van zaken rondom de daders:
1. Identificatie en verdenkingen
Oekraïense aanklagers hebben via videofragmenten, getuigenverklaringen en data van gestolen telefoons al meer dan 211 specifieke Russische militairen officieel geïdentificeerd als verdachten.
• Commandanten in het vizier: Onderzoekers hebben de focus verlegd van de laagste soldaten naar de bevelhebbers. Zo is onder andere legerleider Yurii Vladimirovich Kim (commandant binnen de 76e Luchtlandingdivisie) officieel aangewezen als hoofdverantwoordelijke voor 17 moorden en folteringen. Ook de eenheid van luitenant-kolonel Artjom Gorodilov (234e regiment) werd direct gelinkt aan de executies in de beruchte Jabloenskastraat.
2. Veroordelingen bij verstek
Omdat de daders niet aan Oekraïne worden uitgeleverd, voert de Oekraïense justitie processen bij verstek (zonder dat de verdachte aanwezig is). Meerdere individuele militairen zijn op deze manier al veroordeeld tot lange gevangenisstraffen voor oorlogsmisdaden. Hoewel zij deze straf nu niet uitzitten, betekent dit dat zij direct gearresteerd worden zodra ze voet zetten in een land dat met Oekraïne samenwerkt.
3. Internationale sancties
De Europese Unie heeft gerichte sancties opgelegd aan de verantwoordelijken. De Europese Raad heeft sancties ingesteld tegen sleutelfiguren van het bloedbad, waaronder kolonel-generaal Alexandr Chayko, de hoogste Russische bevelhebber die destijds de troepen in Boetsja aanstuurde. Hun tegoeden in Europa zijn bevroren en ze hebben een inreisverbod.
4. Beloning door het Kremlin
In Rusland zelf worden de daders niet gestraft, maar juist beschermd en geëerd. Kort na de terugtrekking uit de regio rond Kyiv prees de Russische president Vladimir Poetin de betrokken 64e Motorized Rifle Brigade en gaf hen de eretitel "Garde" vanwege hun "heldenmoed", terwijl Rusland tot op de dag van vandaag blijft ontkennen dat de misdaden hebben plaatsgevonden
Dat moet ik nog zien. Trump krijgt in zijn ogen ook geen hulp bij zijn Iraanse incursie.quote:Op maandag 5 oktober 2026 14:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de VS zich afzijdig houdt. Trump kan de toon veranderen maar de doctrine blijft dezelfde: een Europa onder Russische invloedssfeer zal geen enkele Amerikaanse regering ooit accepteren.
Ik denk dat dát inderdaad wel een rol zal gaan spelen. Het staat ook nergens omschreven wat steun in geval van artikel 5 moet zijn. Als de USA een veldhospitaal stuurt hebben ze in principe ook aan hun plicht voldaan.quote:Op maandag 5 oktober 2026 14:30 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat moet ik nog zien. Trump krijgt in zijn ogen ook geen hulp bij zijn Iraanse incursie.
En is door meerdere NAVO partners veroordeeld of zelfs toestemming geweigerd om luchtbases te gebruiken.
Ook bij de landen die je op het laatst noemt is het natuurlijk de vraag in hoeverre ze zich gaan committeren. Hoeveel troepen ze sturen, welke wapens en noem alles maar op.quote:Op maandag 5 oktober 2026 14:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat dát inderdaad wel een rol zal gaan spelen. Het staat ook nergens omschreven wat steun in geval van artikel 5 moet zijn. Als de USA een veldhospitaal stuurt hebben ze in principe ook aan hun plicht voldaan.
Dus inderdaad, op de VS hoeven we niet met zekerheid te rekenen.
Los van dat denk ik dat de overige NAVO-landen gemakkelijk Rusland kunnen verslaan. Rusland heeft nu al moeite met enkel de Oekraine. Daar komen ze effectief gewoon nauwelijks tot niet verder. Zou het dan opeens beter gaan wanneer UK, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italie ,Polen en nog bijna 20 kleinere landen er bij komen? Dat lijkt mij ultiem onwaarschijnlijk.
In de echte wereld duurt troepen opbouw wel ff, en ziet iedereen het gebeuren.quote:Op maandag 5 oktober 2026 14:42 schreef inslagenreuring het volgende:
De som van alle legers zegt minder dan hoeveel gevechtskracht je op één plaats en één moment kunt concentreren. Neem bijvoorbeeld de Baltics, die zou Rusland met een shock-and-awe tactiek best kunnen bezetten.
De Baltische staten zijn eigenlijk onverdedigbaar, maar ze triggeren wel artikel 5. En ik geloof vast in de commitment van de grote Europese staten aan de NAVO en art 5.quote:Op maandag 5 oktober 2026 14:42 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ook bij de landen die je op het laatst noemt is het natuurlijk de vraag in hoeverre ze zich gaan committeren. Hoeveel troepen ze sturen, welke wapens en noem alles maar op.
De som van alle legers zegt minder dan hoeveel gevechtskracht je op één plaats en één moment kunt concentreren. Neem bijvoorbeeld de Baltics, die zou Rusland met een shock-and-awe tactiek best kunnen bezetten.
Gaat de rest dan human waves sturen totdat ze er weer uitgetrapt zijn?
Juist. Dat geldt vooral voor partijen die niet dezelfde commandostructuur delen en die veel verder van een frontlinie af zijn gelegen.quote:Op maandag 5 oktober 2026 14:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
In de echte wereld duurt troepen opbouw wel ff, en ziet iedereen het gebeuren.
Dat zal wel moeten als je een schijn van kans wil maken.quote:Op maandag 5 oktober 2026 15:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Baltische staten zijn eigenlijk onverdedigbaar, maar ze triggeren wel artikel 5. En ik geloof vast in de commitment van de grote Europese staten aan de NAVO en art 5.
Muv een 'land' als Italie, maar dat is in zijn hele geschiedenis een volkomen onbetrouwbare (en nutteloze) bondgenoot gebleken, dus die heeft niemand ooit serieus meegeteld.
Omdat het een offensieve campagne is, en de NAVO is een defensieve alliantie.quote:Op maandag 5 oktober 2026 14:30 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat moet ik nog zien. Trump krijgt in zijn ogen ook geen hulp bij zijn Iraanse incursie.
En is door meerdere NAVO partners veroordeeld of zelfs toestemming geweigerd om luchtbases te gebruiken.
Onverdedigbaar zeker, maar voor Rusland evenmin te bezetten terwijl ze een tegenreactie van 32 landen krijgen. Je hebt weinig aan meatwaves als je vanuit de lucht vol onder vuur genomen wordt natuurlijk. Rusland snapt dat ook wel daarom vallen ze alleen landen zonder rugdekking aan.quote:Op maandag 5 oktober 2026 15:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Baltische staten zijn eigenlijk onverdedigbaar, maar ze triggeren wel artikel 5. En ik geloof vast in de commitment van de grote Europese staten aan de NAVO en art 5.
Muv een 'land' als Italie, maar dat is in zijn hele geschiedenis een volkomen onbetrouwbare (en nutteloze) bondgenoot gebleken, dus die heeft niemand ooit serieus meegeteld.
Het is wel te bezetten, want die andere landen hebben maar minimale troepen daar (tripwire functie). Die troepen hoeven niks te verdedigen, alleen maar te sneuvelen heo hard het klinkt, waardoor deze landen onherroepelijk betrokken raken bij gevechtshandelingen.quote:Op maandag 5 oktober 2026 15:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Onverdedigbaar zeker, maar voor Rusland evenmin te bezetten terwijl ze een tegenreactie van 32 landen krijgen. Je hebt weinig aan meatwaves als je vanuit de lucht vol onder vuur genomen wordt natuurlijk. Rusland snapt dat ook wel daarom vallen ze alleen landen zonder rugdekking aan.
Tripwire‑troepen zijn helemaal niet de kern van de verdediging. De NAVO-doctrine draait om luchtmacht en precisievuur. Rusland kan de Baltics misschien bereiken, maar zonder luchtcontrole en logistiek nooit vasthouden. Binnen 48 uur ligt elke Russische aanvoerlijn in de Baltics in puin.quote:Op maandag 5 oktober 2026 15:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is wel te bezetten, want die andere landen hebben maar minimale troepen daar (tripwire functie). Die troepen hoeven niks te verdedigen, alleen maar te sneuvelen heo hard het klinkt, waardoor deze landen onherroepelijk betrokken raken bij gevechtshandelingen.
Maar het bezetten van de Baltische staten biedt Rusland verder weinig stragegisch voordeel en vanaf dat moment kan er geen vliegtuig meer opstijgen West van Moskou zonder dat het neergehaald wordt. BIjvoorbeeld.
Ja, dat snap ik. Het kan gewoon een rol gaan spelen bij Trump. Er zijn dit jaar ook al Amerikaanse troepen teruggetrokken uit bijvoorbeeld Estland. En grotere inzet in bijvoorbeeld Polen geschrapt.quote:Op maandag 5 oktober 2026 15:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Omdat het een offensieve campagne is, en de NAVO is een defensieve alliantie.
Uiteindelijk moeten we toch van onze afhankelijkheid van de VS af. Maar ik blijf erbij, Trump kan schreeuwen wat hij wil, maar de VS zal nooit een Europa onder Russische invloedssfeer accepteren. Onder geen enkele president. De POTUS heeft veel macht maar is geen alleenheerser.quote:Op maandag 5 oktober 2026 15:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Het kan gewoon een rol gaan spelen bij Trump. Er zijn dit jaar ook al Amerikaanse troepen teruggetrokken uit bijvoorbeeld Estland. En grotere inzet in bijvoorbeeld Polen geschrapt.
Daar komt nog eens bij dat Trump worstelt met zijn Iran oorlog. Als ze daar bogged down zitten dan vraag ik me af wat er voor Europa overblijft vanuit de VS. Dat effect zie je nu al enigszins met bijvoorbeeld Patriots.
Ik zetg letterlijk dat die tripwire troepen niet de verdediging zijn..quote:Op maandag 5 oktober 2026 15:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Tripwire‑troepen zijn helemaal niet de kern van de verdediging. De NAVO-doctrine draait om luchtmacht en precisievuur. Rusland kan de Baltics misschien bereiken, maar zonder luchtcontrole en logistiek nooit vasthouden. Binnen 48 uur ligt elke Russische aanvoerlijn in de Baltics in puin.
Rusland krijgt de bevoorrading van het Donbas-front niet eens goed geregeld. Hoe gaan ze een aanvoerlijn naar Riga optuigen terwijl ze continu onder vuur genomen worden.
Tjah. Uiteindelijk is het niet alleen een kwestie van willen, maar ook kunnen. De VS zijn al druk met het behouden van hun hegemonie. En daar zit ook ten opzichte van China nog wat in de pijpleiding.quote:Op maandag 5 oktober 2026 15:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Uiteindelijk moeten we toch van onze afhankelijkheid van de VS af. Maar ik blijf erbij, Trump kan schreeuwen wat hij wil, maar de VS zal nooit een Europa onder Russische invloedssfeer accepteren. Onder geen enkele president. De POTUS heeft veel macht maar is geen alleenheerser.
Maar Rusland is zonder luchtoverwicht niet in staat om het vast te houden. Dus wat bereiken ze dan met een inval, behalve een rechtstreekse confrontatie met de EU en de NAVO?quote:Op maandag 5 oktober 2026 15:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zetg letterlijk dat die tripwire troepen niet de verdediging zijn..
Verderop in het artikel wordt besproken dat Rusland met de hybride aanvallen en dreigementen de steun aan Oekraïne probeert af te breken en dat dit ook daadwerkelijk lijkt te lukken.quote:Duitse inlichtingendienst waarschuwt voor gewelddadig conflict met Rusland
Duitsland dreigt in een gewelddadig conflict met Rusland te raken. Daarvoor waarschuwt het hoofd van de Duitse inlichtingdienst BND, Martin Jäger. "Wij zoeken deze confrontatie niet op, Rusland dwingt ons ertoe. Zij zien ons als hoofdvijand."
https://nos.nl/artikel/26(...)conflict-met-rusland
Volkomen niets. Dat is wat ik zegquote:Op maandag 5 oktober 2026 16:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar Rusland is zonder luchtoverwicht niet in staat om het vast te houden. Dus wat bereiken ze dan met een inval, behalve een rechtstreekse confrontatie met de EU en de NAVO?
Rusland heeft een sterk arsenaalvoordeel in landgebonden ballistische raketten waarmee ze effectief heel Europa zouden kunnen raken. En daar hebben we geen enkel antwoord op.quote:Op maandag 5 oktober 2026 16:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar Rusland is zonder luchtoverwicht niet in staat om het vast te houden. Dus wat bereiken ze dan met een inval, behalve een rechtstreekse confrontatie met de EU en de NAVO?
Daar zijn we het over eens maar itt jou zie ik niet hoe Rusland die bezetting gaat vasthouden.quote:
quote:Hoogste NAVO-commandant doet 'overwinningsplan' tegen Russische aanval op bondgenootschap uit de doeken
De hoogste commandant van de NAVO doet maandag een plan uit de doeken om een Russische aanval op de oostflank van de alliantie snel af te slaan.
Generaal Alexus Grynkewich bespreekt de nieuwe "overwinningsstrategie" op een veiligheidsconferentie in Polen.
De Amerikaanse SACEUR, die de NAVO-verdediging van Europa leidt, wil volgens zijn woordvoerder "gezien de onrustige en complexe veiligheidsomgeving in de wereld" duidelijk maken hoe de NAVO de vijand afschrikt, maar zo nodig ook kan verslaan.
In de overwinningsstrategie zijn nieuwe vormen van oorlogvoering zoals die met drones en met kunstmatige intelligentie verwerkt, meldt persbureau Bloomberg, dat niet-geheime onderdelen van het stuk heeft ingezien.
Nu de oorlogsvoering snel verandert, zijn er onder meer in NAVO-landen die aan Rusland grenzen twijfels of het bondgenootschap wel klaar is voor een confrontatie met de grote buur.
Ik denk dat je de Russische invloed overschat. Ze kunnen de boel verstieren en destabiliseren via clownspartijen als Reform, AfD, BSW of RN. Maar dat is niet hetzelfde als het optuigen van een invloedssfeer. Europa is sterker verenigd dan ooit en zelfs vatnikregeringen zoals Fico gaan uiteindelijk gewoon mee met de sanctiepakketten.quote:Op maandag 5 oktober 2026 17:08 schreef Nebelwerfer het volgende:
Je moet ook niet uitgaan van traditioneel bezetten.
Als ik de diverse experts hoor zal Rusland vooral verdeeldheid willen zaaien binnen Europa. Momenteel is steun relatief makkelijk omdat het ons eigenlijk alleen maar geld kost. Maar als Rusland onrust kan stoken dmv minderheden in bijvoorbeeld baltische staten of drones waarvan ze de herkomst van gaan ontkennen, moeten eu landen ervoor “kiezen” deel te gaan nemen aan een oorlog. Putin zijn gok is dat wij als eu daartoe niet bereid zijn.
Ook kan hij bij reacties uit de eu thuis roepen dat de eu aanvalt waardoor hij kan mobiliseren en zijn dienstplichtigen kan inzetten.
Ik betwijfel of hij dingen juist inschat, maar ik durf er ook niet aan dat europa als 1 zal reageren.
Het probleem is wel dat er steeds meer lui achter al die complottheorieën aanlopen die door Rusland gelanceerd zijn.quote:Op maandag 5 oktober 2026 17:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat je de Russische invloed overschat. Ze kunnen de boel verstieren en destabiliseren via clownspartijen als Reform, AfD, BSW of RN. Maar dat is niet hetzelfde als het optuigen van een invloedssfeer. Europa is sterker verenigd dan ooit en zelfs vatnikregeringen zoals Fico gaan uiteindelijk gewoon mee met de sanctiepakketten.
Rusland kan de boel verzieken maar of het strategisch veel zoden aan de dijk zet betwijfel ik. Het is vooral een zwaktebod. Aan het front komt het niet van de grond dus dan maar zo.
Dat klopt en dat is risicovol, maar ik vraag me af of dat zich uiteindelijk kan vertalen in politieke slagkracht. Want we blijven gewoon middels verdragen etc verbonden aan de EU en de NAVO, daar kan de waan van de dag niet zo veel tegen uitrichten.quote:Op maandag 5 oktober 2026 17:59 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Het probleem is wel dat er steeds meer lui achter al die complottheorieën aanlopen die door Rusland gelanceerd zijn.
quote:Rusland zoekt wanhopig naar nieuwe militairen: ’Jonge Amerikanen met duizenden dollars tekenbonus naar het front gelokt’
Rusland zoekt ’wanhopig’ buiten de eigen landsgrenzen naar nieuwe militairen voor de oorlog in Oekraïne.
Volgens de New York Post worden Amerikaanse staatsburgers zelfs via sociale media benaderd en met duizenden dollars tekenbonus naar Rusland gelokt.
4 minuten geleden
Maak ons je Google-favoriet!
Zeker achttien Amerikanen zijn in Russische dienst terechtgekomen, meldt de krant, waarvan het grootste gedeelte binnen enkele maanden al overleed.
Meer vlees voor de gehaktmolen, wie trapt er nog in?quote:Op maandag 5 oktober 2026 18:13 schreef michaelmoore het volgende:
Ha Ha Ha Ha , die hadden de film Deathwish gezien
https://www.telegraaf.nl/(...)elokt/162598225.html
[..]
Die hybride acties zorgen er alleen maar voor dat Europa eensgezinder wordt omdat het niet enkel als een Oekrainsch probleem wordt gezien maar als een gemeenschappelijke dreiging. Wat dat betreft slaat Putin de plank volkomen mis met zijn prikacties.quote:Op maandag 5 oktober 2026 17:08 schreef Nebelwerfer het volgende:
Je moet ook niet uitgaan van traditioneel bezetten.
Als ik de diverse experts hoor zal Rusland vooral verdeeldheid willen zaaien binnen Europa. Momenteel is steun relatief makkelijk omdat het ons eigenlijk alleen maar geld kost. Maar als Rusland onrust kan stoken dmv minderheden in bijvoorbeeld baltische staten of drones waarvan ze de herkomst van gaan ontkennen, moeten eu landen ervoor “kiezen” deel te gaan nemen aan een oorlog. Putin zijn gok is dat wij als eu daartoe niet bereid zijn.
Ook kan hij bij reacties uit de eu thuis roepen dat de eu aanvalt waardoor hij kan mobiliseren en zijn dienstplichtigen kan inzetten.
Ik betwijfel of hij dingen juist inschat, maar ik durf er ook niet aan dat europa als 1 zal reageren.
Hey die gozer op de foto had ik een video van gezien.quote:Op maandag 5 oktober 2026 18:13 schreef michaelmoore het volgende:
Ha Ha Ha Ha , die hadden de film Deathwish gezien
https://www.telegraaf.nl/(...)elokt/162598225.html
[..]
quote:Oekraïne zet AI-geweren in om snelle Russische drones te onderscheppen: 12 geïnstalleerd in Kiev
Oekraïne heeft door AI aangestuurde geweren in gebruik genomen om Russische drones uit de lucht te halen, meldt de Oekraïense luchtmacht.
Kiev zoekt al maanden naar een manier om de drones te onderscheppen die de Oekraïense hoofdstad bestoken.
Rusland zet steeds vaker nieuwe dronemodellen in die sneller zijn en moeilijker te onderscheppen dan traditionele modellen.
. Als onderdeel van de Oekraïense verdediging "worden er momenteel robotgeschutskoepels op bruggen geïnstalleerd", aldus kolonel Joeri Ihnat op de Oekraïense tv.
Hij zei dat al meerdere drones zijn neergehaald, waaronder de snelle en krachtige Geran 5-drone. De geschutskoepels worden aangestuurd door AI om te schieten.
Er zouden twaalf geschutskoepels zijn geïnstalleerd in Kiev, die een bereik van ongeveer 1 kilometer of meer hebben. Ihnat benadrukt dat het "geen wondermiddel" is, maar onderdeel van een luchtverdedigingssysteem "waarmee het mogelijk is deze doelen op verschillende niveaus aan te vallen".
quote:Op maandag 5 oktober 2026 17:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat je de Russische invloed overschat. Ze kunnen de boel verstieren en destabiliseren via clownspartijen als Reform, AfD, BSW of RN. Maar dat is niet hetzelfde als het optuigen van een invloedssfeer. Europa is sterker verenigd dan ooit en zelfs vatnikregeringen zoals Fico gaan uiteindelijk gewoon mee met de sanctiepakketten.
Rusland kan de boel verzieken maar of het strategisch veel zoden aan de dijk zet betwijfel ik. Het is vooral een zwaktebod. Aan het front komt het niet van de grond dus dan maar zo.
Eens. Ik denk dat als Putin nu wat gaat doen dat ie zichzelf in de voet schiet omdat de burgers meer afstand gaan nemen van pro Russische geluiden.quote:Op maandag 5 oktober 2026 18:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die hybride acties zorgen er alleen maar voor dat Europa eensgezinder wordt omdat het niet enkel als een Oekrainsch probleem wordt gezien maar als een gemeenschappelijke dreiging. Wat dat betreft slaat Putin de plank volkomen mis met zijn prikacties.
Dat grote valt wel er mee.. paar honderd man max.quote:Op maandag 5 oktober 2026 19:18 schreef inslagenreuring het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Grote protesten in Duitsland tegen de oorlogstaal van Merz.
Financial Timesquote:Russia’s new drive to crush Ukraine
Moscow’s relentless offensive on cities and ports has halted the country’s grain exports, severing an economic lifeline
As a glorious summer draws to a close, across the Ukrainian steppe silos are brimming with a bumper harvest. For farmers such as Volodymyr Varbanets, who has worked the same stretch of land since the 1970s when it was a Soviet collective farm, it should be a season to celebrate. Yet it is not.
Thanks to Russia’s ferocious new bombing campaign against ships on the Black Sea and Ukraine’s cities and ports, the mounds of barley, sunflower seeds and wheat in Varbanets’ giant barn are stranded. Increasingly the grizzled 76-year-old fears his crop will end up rotting where it lies.
“I just cannot sell it,” he shrugs, adding that some farmers in his region are in a far worse plight. “People are storing grain outdoors under tarpaulins or selling it at depressed prices just to survive.”
The scene of thwarted abundance, mirrored at farms across Ukraine, reflects a dramatic shift in momentum in the four-and-a-half-year-old conflict. It has grave implications not just for global food supplies but for Ukraine’s economy, its survival strategy and potentially the course of the war.
Ukraine’s drone strikes on targets in Russia early this year emboldened some of Kyiv’s allies to be cautiously optimistic about the war. But since July Russia has unleashed a furious response: a ruthlessly targeted air offensive that has closed the Black Sea to shipping, blocking Ukrainian exports’ main route to market. Not only has it cut off an economic lifeline to the rest of the world, it is linked to a broader campaign to throttle the economy and crush Ukraine.
Night after night, jet-powered drones and missiles are pulverising infrastructure in the Odesa region — and the capital Kyiv — targeting especially the electricity grid to bring the two cities to their knees.
The devastation underlines Ukraine’s critical shortage of air defences, in particular US-made Patriot missiles, which has left the authorities frequently unable to ward off Russian attacks. Most mornings Odesa awakes to the sight of a plume of smoke in the sky from the latest overnight hit.
Oleh Kiper, head of Odesa’s regional military administration, says they are doing everything they can to repel the attacks and reopen the Black Sea corridor but, he adds bluntly, “pauses and delays” in allies’ weapons deliveries are ultimately responsible for the ports’ closure.
“First the Russians concentrated on substations. Now they have expanded their targets,” says Tymur Samosudov, the National Guard commander in charge of a drone-interceptor unit at the heart of the region’s defences. “They are also hitting storage depots and warehouses to ram home the psychological pressure; and by blocking the grain they maximise economic damage.”
With both Russia’s and Ukraine’s grain exports all but blocked, the world may soon have to take note as food prices rise. Before 2022, according to the UN, Russia and Ukraine accounted for a third of global wheat exports and 20 per cent of corn. Distracted by the war in Iran, world leaders have been slow, Ukrainian officials say, to focus on the coming crisis.
“This affects not just our region’s economy but Ukraine’s and the world’s,” says Kiper, speaking minutes after the latest air raid siren resounded through the city. “We used to supply about 70 countries and 300mn people with our agricultural products. This is a global crisis — and will soon be felt around the world.”
For now though, it is being felt much more acutely in Ukraine.
A calamity for Ukraine’s finances
Ukraine’s Black Sea ports are the traditional beating heart of its economy. Before Russia’s all-out invasion in February 2022, they shipped more than 90 per cent of Ukraine’s overall exports of 60mn tonnes of grain a year. In the three years before the July offensive, several hundred ships a month docked at Odesa’s three deep-water ports.
Now they are motionless — except for a handful of stevedores exploiting lulls in the fighting to patch up the damage and frantically unload cargoes from ships hit at their moorings.
“It’s not just a risk for ships now, it’s a guaranteed risk,” says Kostiantyn Tymoshenko, general manager of the shipbroker Formag, looking out over the burnt-out shell of the Hotel Odesa, which was hit earlier in the war.
Just 12 hours after the interview, a ship carrying the flag of Antigua and Barbuda was hit by Russian drones just outside the Chornomorsk Port, 12 miles south of the city, killing the captain and setting the vessel on fire. Russia’s Ministry of Defence said it had been delivering military cargo to Odesa and was hit as part of its campaign to target ships bringing arms to Ukraine.
July was the most dangerous month for shipping in the Black Sea since February 2022, according to Lloyd’s List in August. The combination of Ukrainian strikes on Russian shadow fleet tankers and naval ships and the Russian offensive on Odesa meant, it added, that the Black Sea and not the Strait of Hormuz was the deadliest theatre for commercial shipping.
This is a calamity for Ukraine’s finances. The huge extra expense of transporting grain by truck means only a trickle will make its way overland to the outside world. Taras Vysotskyi, the minister for agriculture, estimates that if the ports stay closed Ukraine will forfeit at least $8bn between June this year and June 2027. Such a shortfall would amount to 20 per cent of last year’s overall export revenue.
Ukraine would have expected to export 64mn tonnes of agricultural produce this year, he says, but it will be lucky to achieve half that if the ports do not reopen. Some think it will export far less.
Odesa, however, has a more immediate concern. Overshadowing every conversation with officials, businesspeople and residents is the fear that Russia is determined to make this winter, the fifth since the full-scale invasion, the toughest yet.
“I’m worried not only about the winter but the people who live here,” says Kiper, the head of Odesa’s military administration. “The enemy is not waging war against the military but a different kind of war.”
The new urban front line
In the past three years the fighting in eastern Ukraine has become largely static, with a 20-30km-deep “kill zone” dominated by drones. But in cities far from the trenches, such as Odesa and Kyiv, the front line is more fluid as Russia unleashes jet-powered drones, which are harder for interceptor drones to destroy than the slower models of the first years of the war.
Few have more sobering insights into the raw power of this campaign than Shota Khajishvili, owner of the Risoil terminal at the Chornomorsk Port. He founded his company as a sunflower oil factory after the fall of the Soviet Union in 1991 and has since built up a port empire, which before the war loaded 5mn-6mn tonnes of agricultural goods a year.
Now he presides over a wasteland of crumpled metal that looks as if it has been struck by a series of tornadoes. All his cranes and many of his grain silos have been damaged. Two of his giant sunflower oil containers overlooking the docks were hit, leading to a flood oozing down into the harbour.
“Nothing is happening here,” he says. “We had a few small six-tonne tankers a few weeks ago, and now nothing. No one will insure people’s lives here now.
“The Russians have changed tactics. They were using single drones. Then three or four at a time. Now sometimes they use many more for a single target. The scariest thing is they have started to bomb us with huge aviation bombs with wings; they are very hard to hit.”
He rebuilt his headquarters after it was blown up by a missile, but soon after the new building opened it too was hit. He still goes to work at 7am every morning, but he has a concrete bomb shelter beside his makeshift office, for when the air raid app on his phone signals an imminent strike.
The day before there were 28 air raid alerts. Such is the damage, Khajishvili says, that if his ports reopened tomorrow they would have only 30 per cent capacity. “We used to be able to have five vessels loading simultaneously. Now we could cope with just two.”
The stoppage is even more acute than in 2022 when the Black Sea was closed after the February all-out attack. Five months later, after Russia’s fleet incurred heavy losses from Ukrainian missiles and drones, Moscow agreed to a UN-mediated Black Sea Grain Initiative, opening the sea to commercial traffic. Russia renounced the deal in 2023 but until July this year Ukraine’s ports have been able to keep operating albeit at lesser intensity than before the war.
A critical difference between 2022 and now, say Ukrainian officials, is that four years ago Russia relied mainly on sea mines for the blockade and did not have drones. So ships were able to ferry cargo to and from freshwater ports in the nearby mouth of the Danube. But now drones are targeting ships there too.
Even if the ports reopen, it is not clear how the cargo will be ferried to the docks. In recent weeks the Russians have stepped up their attacks on trains used to transport the two bulkiest and most valuable exports, iron ore and grain. “We have lost three locomotives in our port area alone,” says Mykyta Hrubov, the executive director of the TIS private port, at the deep-sea port of Pivdennyi, 25 miles east of Odesa. “There is a big shortage now, this is a weak point for us.”
Vysotskyi, the agriculture minister, says they are almost out of reserve locomotives. He is in talks with European allies who have the same railway gauge about providing fresh stock.
All the while port owners — just as the farmers — are running out of money and worried they will have to lay off workers. “The city’s economy revolves around the ports,” says Khajishvili’s son, Tariel, a shipping broker. “When they shut down, much of the population is left without a job.
“The Russians are trying to win the war by hitting us behind the front lines. They are targeting the lives of civilians to force us to surrender by leaving us without heating, water or jobs.”
The two men fighting to keep Odesa alive
In the coming months of winter, the city will be increasingly reliant on two men: Samosudov, the commander of Odesa’s drone interceptor unit, and Dmytro Hryhoriev, head of the region’s embattled electricity distribution network.
The 36-year-old Samosudov commands a team of 25 young men, veteran drone pilots who have served on the front line and have a record of about 200 hits each. They operate in a secret location in Odesa, dominated by a giant map of the Black Sea, controlling interceptor drone launch pads located across the region.
In their dark T-shirts they stare at screens; to an untutored eye, they look like video gamers. Their unit logo is a digital mock-up of Themis, the Greek goddess of justice, holding her famous set of scales.
“We have a broad overview of the battlefield in the sky,” says Samosudov. “We can see their missiles and drones being launched. We get around two hours’ advance warning and don’t react immediately because sometimes they just fly around. When they get close to our waters, we act.”
They tend to deploy two interceptor drones for each incoming Shahed, the low-cost attack drone originally made in Iran and now produced in Russia. They claim a 95 per cent success rate in downing Shaheds, but the new jet-powered Shaheds are faster and require fighter jets to shoot down.
“They are a problem,” he says. “We have had instances of hitting them with our interceptors, but it was more luck than anything else.”
His unit is a microcosm of the funding problem facing Ukraine’s defenders. The state provides 40 per cent of its finances and private donors make up the rest, but they are always in need of more. “There is no shortage of drones being produced, we just need the finances to buy them — and missiles to take on jet-powered drones and missiles.”
Their most intense night was September 14 when he says more than 150 Shaheds and Gerberas, cheap Russian drones, entered their airspace. “It was an eight-hour battle without pause.”
But some inevitably get through — and most that do are targeting substations to try to cut the electricity supply.
Hryhoriev, head of the Odesa branch of DTEK, the private company responsible for the electricity network, has possibly the hardest job in the city. He looks and sounds exhausted. Last winter, he says, the Russians attacked more than half the big substations in the region, some two or more times. Fifty transformers were destroyed.
“We have had no let-up in attacks,” he says. “We have done a lot of work to prepare for winter and for now everyone has electricity, but the best protection is air defence.”
Oleksii Miaskovskyi, director of the Port of Odesa, in the heart of the city, says businesses have learnt to adapt but that they all know it will be a “difficult” winter. “We have generators but they are expensive, cannot work all day long and cannot replace the energy system.”
Substations are so huge that you cannot hide them completely, says Hryhoriev. As for replacing destroyed ones, he says even in peacetime it took about two years to build a new one; and mending the damaged ones is out of the question given the constant interruption of air raid sirens and attacks.
“Unfortunately the enemy learns as well. They learn that if the missile they sent yesterday wasn’t effective, they send another one.” He ends the interview vowing to do all he can to keep the power going. The following morning one of his workers is killed by a Russian drone.
‘We just have to get through this bad winter’
For now the race is on to safeguard the harvest — and see if there is any way of opening up the Black Sea.
Vysotskyi, the agriculture minister, believes as many as 11mn tonnes of crops may lack storage facilities. He has raised $15mn from Ukraine’s allies for giant polymer “sleeves”, which can protect about 200 tonnes of grain and can be erected on fields.
The World Bank is providing a low-interest $250mn loan to help compensate farmers for interest on agricultural loans, but the minister is aware this is just a temporary solution.
As for a repeat of the 2022 grain deal, which opened up the Black Sea, this seems unlikely. Vysotskyi says they are in contact with their allies and the principal buyers of their crops, such as Egypt, Turkey, other countries in the Middle East and India, but Russia has rejected proposals for a maritime ceasefire.
So the farmers of Ukraine’s fabled “black earth” can but pray and wait. Nika Viknianskyi, who oversees a 7,000-hectare megafarm 50 miles north-west of Odesa, has 25,000 tonnes of crops in storage already. This year’s wheat yield per hectare has shot up 40 per cent, he says, but the price has plunged from $220 to $130 a tonne.
“We invested in high tech, but it doesn’t matter how effective you are if you can’t sell your crops,” he says as he conducts a tour of his food mountains — and of the local railway station, which has been hit by Russian drones.
Remarkably, in Odesa most mornings life seems to carry on pretty much as usual, however disrupted the night may have been. Many businesses in the past four and a half years have been remarkable case studies of stoicism and versatility.
“The new port crisis hasn’t been a crazy shock,” says Katerina Baliutova, the director of a container business. “Our bad experience in 2022 helped us to rethink our business. We were prepared.”
The doughty old farmer Varbanets, too, remains phlegmatic. He disappears into a shed and comes out bearing the remains of a rocket, and some shrapnel. He throws them almost triumphantly on the ground. “Our forces are constantly defending the sky above us. Rockets and drones are falling on our fields, but we have not been harmed.”
Everyone knows, however, that tough times lie ahead. “We just have to get through this bad winter,” says Varbanets. “People will survive in the villages no matter what. Even if the electricity goes, we have wood.
“But in the cities it will be very difficult.”
Lol. Daar staat sowieso meer dan 1000 man (goed te zien vanaf 6 minuten).quote:Op maandag 5 oktober 2026 19:46 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Dat grote valt wel er mee.. paar honderd man max.
Gesponsord door moskou.quote:Op maandag 5 oktober 2026 19:46 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Dat grote valt wel er mee.. paar honderd man max.
8 miljard schade tot medio volgend jaar is natuurlijk voor de EU zo op te hoesten. Daar zal Oekraine minder last van hebben dan de landen voor wie dit graan bestemd was.quote:
Doen ze goed dan als ze goudreserves moeten verkopen.quote:
"Ukraine’s drone strikes on targets in Russia early this year emboldened some of Kyiv’s allies to be cautiously optimistic about the war. But since July Russia has unleashed a furious response: a ruthlessly targeted air offensive that has closed the Black Sea to shipping, blocking Ukrainian exports’ main route to market. "quote:
Ja. Aan het front lukt het niet dus dan maar proberen om Oekraïne economisch te wurgen. Ik denk niet dat het slaagt eerlijk gezegd.quote:
Dat zijn nou net toevallig de landen die in zee zijn gegaan met Rusland omdat ze zo graag van hun voormalige kolonisator af wilden, waardoor ze hun ziel hebben verkocht aan de volgende imperialistische bende.quote:Op maandag 5 oktober 2026 20:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
8 miljard schade tot medio volgend jaar is natuurlijk voor de EU zo op te hoesten. Daar zal Oekraine minder last van hebben dan de landen voor wie dit graan bestemd was.
Als ze Europa verliezen zijn ze hun hegemonie sowieso kwijt.quote:Op maandag 5 oktober 2026 15:59 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Tjah. Uiteindelijk is het niet alleen een kwestie van willen, maar ook kunnen. De VS zijn al druk met het behouden van hun hegemonie. En daar zit ook ten opzichte van China nog wat in de pijpleiding.
De vraag is wat werkelijk hun belangen zijn. En of een grootschalige inmenging in een Europese oorlog vanaf het begin daarin past.
Ze voeren onder Trump een isolationistische koers die niet gezien is sinds Herbert Hoover.
Dat zijn gewoon de armste landen en degenen die er daadwerkelijk onder lijden zijn weer de armsten in die landen. Die kunnen Rusland of Oekraine nog niet eens aanwijzen op de kaart.quote:Op maandag 5 oktober 2026 20:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat zijn nou net toevallig de landen die in zee zijn gegaan met Rusland omdat ze zo graag van hun voormalige kolonisator af wilden, waardoor ze hun ziel hebben verkocht aan de volgende imperialistische bende.
Nederland alleen kan al makkelijk het 10 voudige financieren als de nood aan de man is.quote:Op maandag 5 oktober 2026 20:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
8 miljard schade tot medio volgend jaar is natuurlijk voor de EU zo op te hoesten. Daar zal Oekraine minder last van hebben dan de landen voor wie dit graan bestemd was.
Als ze Europa willen behouden hebben ze meer baat bij een wederopbouwproject. Kan Trump er ook een paar torens bouwen.quote:Op maandag 5 oktober 2026 20:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Als ze Europa verliezen zijn ze hun hegemonie sowieso kwijt.
Maar wel de landen die Rusland weigeren te veroordelen binnen de VN.quote:Op maandag 5 oktober 2026 20:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon de armste landen en degenen die er daadwerkelijk onder lijden zijn weer de armsten in die landen. Die kunnen Rusland of Oekraine nog niet eens aanwijzen op de kaart.
Dus?quote:Op maandag 5 oktober 2026 21:10 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar wel de landen die Rusland weigeren te veroordelen binnen de VN.
quote:Op maandag 5 oktober 2026 22:19 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
[ afbeelding ]
<nee> komt weer even het topic verkloten met bagger, al zegt ie natuurlijk niets over zn opgepakte communistische vrienden in Rusland dit weekend.
Die biolabs zijn iig bewezen nu. Ze lagen alleen niet in Oekraïne.quote:
Het zorgt met name voor een zwakkere positie van Oekraïne ten opzichte van degenen die het land financieel in stand houden. Momenteel zorgt de EU voor 37-42% van het Oekraïnse staatsbudget, kortom, als de EU steun vermindert is het direct klaar voor Oekraïne. De aanvallen van Rusland zorgen er met name voor dat het percentage langzaam oploopt en de kosten voor de EU oplopen.quote:Op maandag 5 oktober 2026 20:49 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja. Aan het front lukt het niet dus dan maar proberen om Oekraïne economisch te wurgen. Ik denk niet dat het slaagt eerlijk gezegd.
De grote importeurs zijn afhankelijker van Rusland dan van Oekraïne aangezien Rusland gewoon veel meer graan exporteert, zo simpel zit dat.quote:Op maandag 5 oktober 2026 20:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat zijn nou net toevallig de landen die in zee zijn gegaan met Rusland omdat ze zo graag van hun voormalige kolonisator af wilden, waardoor ze hun ziel hebben verkocht aan de volgende imperialistische bende.
Klopt, sta ik nog steeds achter.quote:Op maandag 5 oktober 2026 21:44 schreef Mikeytt het volgende:
Based, volgens @:droopie is AI betrouwbaarder dan de NOS.
<nee>
Weet niet welke video je exact hebt gezien maar de meeste gerans die de brug raken zijn geran 4/5s die een snelheid van rond de 500kmpu halen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 05:07 schreef 3rr0r het volgende:
Ik zag op tv een aanval op een brug in Kyiv snel voorbijkomen in het nieuws. Vroeg me af waarom ze dat niet uit de lucht konden knallen, leek op een relatief langzaam iets wat aan kwam vliegen. Meen dat het op normale snelheid was, de video, maar weet het niet zeker.
quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 00:08 schreef skysherrif het volgende:
Je zal zien dat er uiteindelijk weinig gebeurd vannacht, maar russen melden 1 van de grootste aantal Oekraïense drones in de lucht deze oorlog onderweg naar rusland ( 600 a 700 ) inclusief veel jet drones
Wie heeft daar wat aan wat hij vindt?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 07:14 schreef Discombobulate het volgende:
Rob de Wijk is negatief over het de huidige drone strategie van Rusland voor Oekraine.
Stukje echoquote:
Dezequote:Op dinsdag 6 oktober 2026 06:26 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Weet niet welke video je exact hebt gezien maar de meeste gerans die de brug raken zijn geran 4/5s die een snelheid van rond de 500kmpu halen.
Zo'n land waar ze honden eten is niet te vertrouwenquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 07:45 schreef Perrin het volgende:
Zuid-Korea helpt Rusland ook al. Rusland heeft die diesel hard nodig om militaire voertuigen te kunnen blijven gebruiken.
[ x ]
Hijzelf. In deze 4 jaar heeft ie al vaker geschipperd tussen partijen die in zijn ogen leaning zijn. Ook wordt hij naar eigen zeggen geïnformeerd over insiders.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 07:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wie heeft daar wat aan wat hij vindt?
En de Fransen hangen financieel al in de touwen.quote:Op maandag 5 oktober 2026 23:31 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het zorgt met name voor een zwakkere positie van Oekraïne ten opzichte van degenen die het land financieel in stand houden. Momenteel zorgt de EU voor 37-42% van het Oekraïnse staatsbudget, kortom, als de EU steun vermindert is het direct klaar voor Oekraïne. De aanvallen van Rusland zorgen er met name voor dat het percentage langzaam oploopt en de kosten voor de EU oplopen.
Ik denk dat het vertekend op beeld, als je ziet hoe snel die drone gaat tegenover de autos gaat die drone echt honderden kilometers per uur.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 09:07 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Deze
https://nos.nl/video/2633(...)door-russische-drone
Auto's rijden normale snelheid dus is geen vertraagde video. Wellicht overload van de luchtafweer en deze kwam er daardoor doorheen? Of men schiet hem bewust niet boven de stad omdat alle zooi dan zeker op mensen terecht komt?
Je gelooft ook niet dat er EU parlementariërs daar stonden het publiek op te zwepen?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 09:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
“Staatsgreep”. Per definitie al niet serieus te nemen.
Janoekovitsj is door een meerderheid van het parlement afgezet. Heeft niks met een staatsgreep te maken. Maar dat is je allang allemaal verteld.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 09:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je gelooft ook niet dat er EU parlementariërs daar stonden het publiek op te zwepen?
Waarom is het voor jouw soort zo lastig om degene die de oorlog is gestart te veroordelen? Oprechte vraag.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Omdat de user in kwestie een pro-Oekraïense posthistorie heeft op Twitter.
Als een pro-Russische user hetzelfde vraagt, zoals hierboven, krijg je een ander antwoord gezien Grok je posthistorie scant.
AI is soms handig, maar het blijft een taalmodel dat zijn antwoorden aanpast op de user.
Hij is gevlucht door een opruiende meerderheid. De man was wettig gekozen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 09:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Janoekovitsj is door een meerderheid van het parlement afgezet. Heeft niks met een staatsgreep te maken. Maar dat is je allang allemaal verteld.
Dan moet je bij verhofstadt en go zijn.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waarom is het voor jouw soort zo lastig om degene die de oorlog is gestart te veroordelen? Oprechte vraag.
Wie moet je meer geloven? De mening van een poster, of een LLM met toegang tot alle informatie? Nou dan weet ik het wel.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 09:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zoals gezegd: LLM's hebben het niet altijd bij het juiste eind. Dat blijkt wel uit jouw parafrasering.
Wat is dit nou voor gelul? Het is gewoon niet waar wat je zegt. Ik ga het ook niet meer weerleggen ook je zoekt het maar uit.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan moet je bij verhofstadt en go zijn.
Overigens zullen zij hier ook (postuum) voor veroordeeld worden.
Miljoenen vluchtelingen en doden heeft dit veroorzaakt. Gewoon een foute faalactie geweest van de EU.
Je kan het ook niet weerleggen omdat de stukken waaruit mijn beweringen blijken openbaar zijn.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:04 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor gelul? Het is gewoon niet waar wat je zegt. Ik ga het ook niet meer weerleggen ook je zoekt het maar uit.
Ik veroordeel ook gewoon degene die de oorlog is gestart. Jij ook?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waarom is het voor jouw soort zo lastig om degene die de oorlog is gestart te veroordelen? Oprechte vraag.
De oorlog is gestart door de EU/NAVO door steeds de de grenzen te verschuiven, de oorlog in kinetische zin is door Rusland in 2014 begonnen omdat zij zich bedreigd voelde.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik veroordeel ook gewoon degene die de oorlog is gestart. Jij ook?
Ow, zijn die een oorlog begonnen?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan moet je bij verhofstadt en go zijn.
Mijn god, 1344 topics over dit onderwerp en deze take leeft nog steeds?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De oorlog is gestart door de EU/NAVO door steeds de de grenzen te verschuiven, de oorlog in kinetische zin is door Rusland in 2014 begonnen omdat zij zich bedreigd voelde.
Eerste deel klopt, maar Kiev is de oorlog in 2014 begonnen tegen de separatistische gebieden. En is ondertussen een zinloos conflict tussen de Oekraïense bourgeoisie en de NAVO vs de Russische bourgeoisie.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De oorlog is gestart door de EU/NAVO door steeds de de grenzen te verschuiven, de oorlog in kinetische zin is door Rusland in 2014 begonnen omdat zij zich bedreigd voelde.
Dat sowieso.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:13 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het proletariaat heeft hier nooit om gevraagd, aan beiden kanten van de onenigheid.
Yep... Tot de laatste mensquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat sowieso.
Des te lachwekkender de geveinsde meegaandheid met het Oekrainse lot. Die moeten zich wat de EU betreft - en haar volgelingen- doodvechten. Tot de laatste Oekraiener!
En toch vindt de EU dat Oekraïne aan het winnen is.Het interesseert ze werkelijk geen jota dat er niks meer van dat land overblijft. Alles maar om het Rusland fractioneel lastiger te maken, en zelfs dat lukt niet gezien de groeiende rol van de Brics alliantie.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Yep... Tot de laatste mensZelensky en Poetin lachen zich rot
[ afbeelding ]
Poging tot ontopic:quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 09:02 schreef Spablauw214 het volgende:
Er is gisteren net buiten de haven van Constanta schijnbaar ook een Turks graanschip geraakt en gezonken na een aanval met Russische zeedrones.
Moskou is deze oorlog begonnen door gekke gewapende groene mannetjes naar de krim te sturenquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:13 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Eerste deel klopt, maar Kiev is de oorlog in 2014 begonnen tegen de separatistische gebieden. En is ondertussen een zinloos conflict tussen de Oekraïense bourgeoisie en de NAVO vs de Russische bourgeoisie.
Het proletariaat heeft hier nooit om gevraagd, aan beiden kanten van de onenigheid.
Zie jij de machtswisseling in Kiev als grondwettelijk? Zo ja, waaruit blijkt dit? De grondwet is niet gevolgd, en dat weet Kiev ook.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 11:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
Moskou is deze oorlog begonnen door gekke gewapende groene mannetjes naar de krim te sturen
Als je ver genoeg terug wilt dan start dit feest daar dankzik de heer poetin en zijn vrinden
De afzetting van Janoekovitsj was gewoon conform de Oekraïense grondwet. Het parlement heeft hem met de vereiste 3/4 meerderheid afgezet nadat hij zijn taken niet meer uitvoerde en het land ontvluchtte. Dat is geen staatsgreep, dat is precies hoe de grondwet het voorschrijft.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 11:34 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zie jij de machtswisseling in Kiev als grondwettelijk? Zo ja, waaruit blijkt dit? De grondwet is niet gevolgd, en dat weet Kiev ook.
De onderdrukking en oorlog tegen de separatisten is door Kiev gestart.
Gemeld als verspreiden van desinformatiequote:Op dinsdag 6 oktober 2026 11:34 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zie jij de machtswisseling in Kiev als grondwettelijk? Zo ja, waaruit blijkt dit? De grondwet is niet gevolgd, en dat weet Kiev ook.
Er waren demonstraties en toen de grond hem te heet werd is hij nar Moskou gevluchtquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 11:34 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Bingo!quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je doet alsof ik voortdurend klaag. Dat deed ik alleen inzake sc, waarna inderdaad actie werd ondernomen.
Waarom mag bewezen desinformatie in het topic blijven staan? Dat het maar genegeerd moet worden is imo nogal een zwaktebod. Het zijn elke keer dezelfde mensen die de boel ontregelen en op een serieuze discussie zijn ze toch niet uit.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:14 schreef Jippie het volgende:
Weer open, off-topic geveegd.
Laten we ons focussen op de oorlog die Rusland gestart is door Oekraïne aan te vallen.
Je ergeren aan een user van wie jij vindt dat hij/zij uit zijn /haar nek lult is zonde van je energie. Negeren kun je leren.
En @:phpmystyle als je hier nog één keer over Straatcommando. begint en hem een trap na geeft zal ik mij persoonlijk inzetten om je (posts) uit dit topic te weren.
Geen probleem als je op voorhand al gaat klagen bij het FOK! management, dus maak een screenshot en doe je ding
En nu weer on-topic verder
Grotendeels mee eens. "negeren kun je leren" gaat hem niet worden zolang bewust getroll en verspreiden van desinfo mag blijven staan op een nieuwsforum.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:14 schreef Jippie het volgende:
Weer open, off-topic geveegd.
Laten we ons focussen op de oorlog die Rusland gestart is door Oekraïne aan te vallen.
Je ergeren aan een user van wie jij vindt dat hij/zij uit zijn /haar nek lult is zonde van je energie. Negeren kun je leren.
En @:phpmystyle als je hier nog één keer over Straatcommando. begint en hem een trap na geeft zal ik mij persoonlijk inzetten om je (posts) uit dit topic te weren.
Geen probleem als je op voorhand al gaat klagen bij het FOK! management, dus maak een screenshot en doe je ding
En nu weer on-topic verder
quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waarom mag bewezen desinformatie in het topic blijven staan? Dat het maar genegeerd moet worden is imo nogal een zwaktebod. Het zijn elke keer dezelfde mensen die de boel ontregelen en op een serieuze discussie zijn ze toch niet uit.
FOK! is een discussieforum, dus verschillende visies kunnen worden gedeeld en besproken.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:23 schreef 007700 het volgende:
[..]
Grotendeels mee eens. "negeren kun je leren" gaat hem niet worden zolang bewust getroll en verspreiden van desinfo mag blijven staan op een nieuwsforum.
Het is niet mijn verantwoordelijkheid om Danny te mailen. Een eigenaar zou moeten weten wat er in zijn of haar zaak gebeurd. Dat is inderdaad ook niet jou verantwoordelijkheid. Topic is onder de aandacht gebracht 👍🏻, eldersquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:38 schreef Jippie het volgende:
[..]
[..]
FOK! is een discussieforum, dus verschillende visies kunnen worden gedeeld en besproken.
Door allerlei algoritmes en de hoeveelheid desinformatie kun je het mensen niet echt kwalijk nemen dat ze heilig geloven in hetgeen wat er in hun fabeltjesfuik rondgaat.
Mods hebben niet als taak om elke tweet te checken of dit echt of nepnieuws is. Als je dat in dit topic graag anders zou willen zien, zou je Danny een DM moeten sturen.
Persoonlijke aanvallen en ander off-policy gedrag kunnen gewoon worden verwijderd.
Negeren is lastig maar heeft wel effect, zie het maar als iemand doodzwijgen uit zelfbehoud.
Zal een paar abo's uitdelen zodat men users waar men zich aan ergert kunt blokkeren waardoor een groot deel van zijn/haar posts niet zichtbaar zijn.
Een ander de mond willen snoeren is weinig fraai, en hoort ook niet thuis binnen een democratische rechtsstaat.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:05 schreef inslagenreuring het volgende:
Jammer dat een schreeuwende minderheid hier maar blijft drammen om censuur omdat er zaken niet in hun straatje passen.
Als je continue bewust desinfo aan het verspreiden bent, ja dan zou het zeer logisch zijn dat je de mond gesnoerd word. En van die ophef geniet je, dat is de reden dat je het doet. Simpelequote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Een ander de mond willen snoeren is weinig fraai, en hoort ook niet thuis binnen een democratische rechtsstaat.
Nope dat is niet wat meerdere mensen hier willen. Er is meermaals aangetoond dat je desinfo aan het verspreiden bent, die desinfo mag hier gecensureerd worden ja. Als je hier normaal met argumenten komt discuseren mag je best een andere invalshoek hebben. JIJ kiest ervoor om daar ook desinfo bij te gebruiken.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Complot geneuzel zoals ontkenningen van de holocaust of dat er verbinding is tussen corona en 5g masten kan/wordt gewoon geweerd volgens mij.
Waar het hier om gaat is dat sommige lieden willen dat je bepaalde invalshoeken niet meer mag noemen. Die willen feitelijk -zij het omfloerst- de toegang tot vrije nieuwsgaring censureren.
Bewezen nepnieuws is geen “bepaalde invalshoek”, dat is desinformatie. Desinformatie dat in veel gevallen bewust verspreid wordt om de discussie te laten ontsporen of om twijfel te zaaien.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Complot geneuzel zoals ontkenningen van de holocaust of dat er verbinding is tussen corona en 5g masten kan/wordt gewoon geweerd volgens mij.
Waar het hier om gaat is dat sommige lieden willen dat je bepaalde invalshoeken niet meer mag noemen. Die willen feitelijk -zij het omfloerst- de toegang tot vrije nieuwsgaring censureren.
Desinformatie en propaganda uit het Kremlin kunnen niet fel genoeg bestreden worden.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Een ander de mond willen snoeren is weinig fraai, en hoort ook niet thuis binnen een democratische rechtsstaat.
Daar zou jij toch geen probleem mee moeten hebben. Gezien je voorliefde voor Rusland?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die willen feitelijk -zij het omfloerst- de toegang tot vrije nieuwsgaring censureren.
Dat heb je natuurlijk tot in de puntjes uitgezocht of het binnen het wettelijk kader en de policy hier allemaal mag. Vind je het zelf niet verwerpelijk wat je hier aan het doen bent?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat bepaal ik natuurlijk zelf. En alles wat ik post valt binnen het wettelijk kader, en vaak vergezeld met Westerse bronnen.
Zoals deze afbeelding, dat de opmaat was naar de Russische inval.
[ afbeelding ]
Al hadden daar 20 politici staan zwaaien met een vuistje dan is dat nog geen enkele legitieme reden voor een aanval. Maar goed, ik kan net zo goed tegen een muur praten dan discussiëren op dit forumquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat bepaal ik natuurlijk zelf. En alles wat ik post valt binnen het wettelijk kader, en vaak vergezeld met Westerse bronnen.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:05 schreef inslagenreuring het volgende:
Jammer dat een schreeuwende minderheid hier maar blijft drammen om censuur omdat er zaken niet in hun straatje passen.
Ten eerste, FOK! is geen democratische rechtstaat.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Met zo'n instelling gaan we er ook niet komen. Nu ga je uit van je eigen grote gelijk en zet je anderen weg als minderwaardig.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:38 schreef Jippie het volgende:
Door allerlei algoritmes en de hoeveelheid desinformatie kun je het mensen niet echt kwalijk nemen dat ze heilig geloven in hetgeen wat er in hun fabeltjesfuik rondgaat.
Een foto is geen bron.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Exactquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:38 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Een foto is geen bron.
Verder interesseert het me geen ruk of het binnen het wettelijk kader valt, maar als het desinformatie is die vanuit het Kremlin verspreidt wordt zit er maar 1 ding op: met kracht bestrijden. Want desinfomatie en propaganda vanuit het Kremlin is een bedreiging voor onze Westerse vrijheden. Het doel daarvan is verdeeldheid zaaien en onze democratie te verzwakken.
Je hele vergelijking gaat mank. Verhofstadt en Van Baalen waren daar als Europarlementariërs niet als vertegenwoordigers van een autoritair, imperialistisch regime. En steun aan demonstranten is geen inmenging, geen coup en rechtvaardigt al helemaal geen invasie.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je moet het omdraaien.
Hoe zou hier gereageerd worden als Lavrov en Medvedev op de Dam staan te schreeuwen tegen conservatieve jongeren om op te staan tegen de zittende regering? Dat zou nooit worden toegestaan!
Waarom post je dan desinfo? Dat zou dan toch helemaal niet nodig zijn? Snap je nu jezelf nog?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als je dat vindt dan zeg je in feite dat nieuws vanuit één bron nog is toegestaan, en dat alle afwijkende meningen gecensureerd moeten worden. Immers kunnen afwijkende meningen worden aangemerkt als mogelijk propaganda. Ironisch genoeg doe je dan hetzelfde als wat sommigen Rusland verwijten. Namelijk het smoren van een open en eerlijk debat.
Nee, want iedereen bepaalt voor zichzelf wat hij / zij geloofwaardig vindt. Iemand die uit zijn nek lult is niet minderwaardig, hij/zij baseert zich waarschijnlijk op een andere nieuwsbron.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:33 schreef enmanuel het volgende:
[..]
Met zo'n instelling gaan we er ook niet komen. Nu ga je uit van je eigen grote gelijk en zet je anderen weg als minderwaardig.
328 van 450 is 3/4de ja?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 11:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De afzetting van Janoekovitsj was gewoon conform de Oekraïense grondwet. Het parlement heeft hem met de vereiste 3/4 meerderheid afgezet nadat hij zijn taken niet meer uitvoerde en het land ontvluchtte. Dat is geen staatsgreep, dat is precies hoe de grondwet het voorschrijft.
De oorlog in de Donbas begon nadat Rusland daar met groene mannetjes en “militairen op vakantie” de boel kwam verzieken.
Iemand die bewust uit zijn nek lult is daarentegen 'naar mijn mening' wel minderwaardig 😄quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:43 schreef Jippie het volgende:
[..]
Nee, want iedereen bepaalt voor zichzelf wat hij / zij geloofwaardig vindt. Iemand die uit zijn nek lult is niet minderwaardig, hij/zij baseert zich waarschijnlijk op een andere nieuwsbron.
Maar laten we vooral weer on-topic verder gaan, Oorlog in Oekraïne.
Desinformatie die vanuit het Kremlin op ons wordt afgestuurd om onze vrije Westerse democratie te ondermijnen is geen "afwijkende mening ".quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als je dat vindt dan zeg je in feite dat nieuws vanuit één bron nog is toegestaan, en dat alle afwijkende meningen gecensureerd moeten worden.
De jijbak waarvan je wist dat ie ging komen. Die Kremlinpropaganda die jij bewust of onbewust helpt verspreiden is al volledig debunked. Die discussie hoeft echt niet opnieuw gevoerd te worden.quote:Immers kunnen afwijkende meningen worden aangemerkt als mogelijk propaganda. Ironisch genoeg doe je dan hetzelfde als wat sommigen Rusland verwijten. Namelijk het smoren van een open en eerlijk debat.
Dan is het toch goed?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:49 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Desinformatie die vanuit het Kremlin op ons wordt afgestuurd om onze vrije Westerse democratie te ondermijnen is geen "afwijkende mening ".
[..]
debunked.
Natuurlijk is dat grondwettelijk niet prima. Grondwettelijk was dat alleen in orde als de president zijn ontslag persoonlijk indiende. Ze hadden dus de impeachment procedure moeten volgen, die het niet heeft gehaald in de kamer.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 11:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
Er waren demonstraties en toen de grond hem te heet werd is hij nar Moskou gevlucht
Er was geen machtswisseling, de rest bleef gewoon zitten tot de verkiezingen
Lijkt mij grondwettelijk prima in orde
Ik heb het nog even gecheckt maar de gevolgde procedure ging over het wegsturen van de president omdat hij zijn taken niet meer kon uitvoeren, daarvoor was een normale meerderheid voldoende.quote:
Gelul, die impechment is met de volle kamer ingezet. Laat de stemming maar eens zien.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:50 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat grondwettelijk niet prima. Grondwettelijk was dat alleen in orde als de president zijn ontslag persoonlijk indiende. Ze hadden dus de impeachment procedure moeten volgen, die het niet heeft gehaald in de kamer.
Natuurlijk wel, de man kwam niet meer opdageb en woonde in Ruslandquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:50 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat grondwettelijk niet prima. Grondwettelijk was dat alleen in orde als de president zijn ontslag persoonlijk indiende. Ze hadden dus de impeachment procedure moeten volgen, die het niet heeft gehaald in de kamer.
Er zijn er ook een hoop maar Rusland gevlucht, zoals de toenmalige premier. Dan weet je wel waar de loyaliteit lag.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:59 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Gelul, die impechment is met de volle kamer ingezet. Laat de stemming maar eens zien.
Hij heeft geweld gebruikt tegen zijn eigen bevolking. Zelfs de mensen uit zijn eigen partij stemmende tegen hem + hadden aantal mensen in zijn partij last van russische zelfmoord.
lavrov en medvedev zouden gelynchd worden, als ze zonder beveiliging in die menigte zouden gaan staan.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je moet het omdraaien.
Hoe zou hier gereageerd worden als Lavrov en Medvedev op de Dam staan te schreeuwen tegen conservatieve jongeren om op te staan tegen de zittende regering? Dat zou nooit worden toegestaan!
Je verward dit nu met artikel 110. Een meerderheid is alleen nodig als ze hem wegsturen vanwege de gezondheid. Janoekovitsjwas niet ziek. De Rada heeft in de resolutie zelf letterlijk gesteld dat ze hem afzetten omdat die zich op ongrondwettelijke wijze heeft teruggetrokken. Daarvoor heb je artikel 108 nodig, met 3/4de meerderheid.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik heb het nog even gecheckt maar de gevolgde procedure ging over het wegsturen van de president omdat hij zijn taken niet meer kon uitvoeren, daarvoor was een normale meerderheid voldoende.
Een deel van zijn eigen partij was overigens ook voorstander.
Grondwettelijk is dat geen grond voor ontslag, tenzij er 3/4de meerderheid is in de kamer.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, de man kwam niet meer opdageb en woonde in Rusland
HIJ KWAM ER NIET MEERquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:05 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Grondwettelijk is dat geen grond voor ontslag, tenzij er 3/4de meerderheid is in de kamer.
Dit mag alleen als de president zelf formeel ontslag doet indienen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Revolution_of_Dignityquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:59 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Gelul, die impechment is met de volle kamer ingezet. Laat de stemming maar eens zien.
Hij heeft geweld gebruikt tegen zijn eigen bevolking. Zelfs de mensen uit zijn eigen partij stemmende tegen hem + hadden aantal mensen in zijn partij last van russische zelfmoord.
quote:Ukraine's parliament unanimously voted to remove Yanukovych from his post and to schedule an early presidential election for 25 May. The vote was 328–0 (about 73% of parliament's members).
Dat betekent niet dat het grondwettelijk in orde was. Hij moest zelf ontslag tekenen, of de kamer moest genoeg voorstanders vinden. Geen jurist zal zeggen dat de procedure naar de letter van de grondwet is gevolgd.quote:
Onvermogen om zijn taken uit te voeren is gewoon een reden. Hij is naar Rusland gevlucht.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:09 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat het grondwettelijk in orde was. Hij moest zelf ontslag tekenen, of de kamer moest genoeg voorstanders vinden. Geen jurist zal zeggen dat de procedure naar de letter van de grondwet is gevolgd.
Neen. Alleen ontslag, impeachment, onvermogen vanwege gezondheid en overlijden.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Onvermogen om zijn taken uit te voeren is gewoon een reden. Hij is naar Rusland gevlucht.
Uitblijven van een rechtszaak maakt iets niet ineens constitutioneel.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:14 schreef Spablauw214 het volgende:
De enigen die spreken over een “coup” zijn het Kremlin, pro-Russische media en hun narratiefverspreiders. Je zou denken dat dat wel wat zegt. Janoekovitsj heeft de afzetting ook niet aangevochten trouwens.
Elke jurist zal zeggen dat de grondwet is gevolgdquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:09 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat het grondwettelijk in orde was. Hij moest zelf ontslag tekenen, of de kamer moest genoeg voorstanders vinden. Geen jurist zal zeggen dat de procedure naar de letter van de grondwet is gevolgd.
De relevante bepaling staat in artikel 12. Artikel 10 is helemaal niet van toepassing.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:15 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Neen. Alleen ontslag, impeachment, onvermogen vanwege gezondheid en overlijden.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80
Artikel 110 stelt alleen onvermogen vanwege gezondheid als geldige reden. De parlementariers zelf hebben aangegeven dat de afzetting vanwege het vluchten van de president was.
Kan. Maar dat is het punt niet.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:04 schreef Korenfok het volgende:
[..]
lavrov en medvedev zouden gelynchd worden, als ze zonder beveiliging in die menigte zouden gaan staan.
Een coup is iets heel anders.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan. Maar dat is het punt niet.
Je kan niet zomaar parlementariërs sturen naar een land die aldaar grote groepen gaan ophitsen tegen de zittende regering. Dat noemen we een coup.
Neem aan dat je Artikel 112 bedoelt en die is alleen van toepassing als artikel 108, 109, 110 of 111 zijn ingezet.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De relevante bepaling staat in artikel 12. Artikel 10 is helemaal niet van toepassing.
Er is niemand opgehitst. Een coup is een gewelddadige machtsgreep en daar was helemaal geen sprake van. De enige die geweld gebruikte was Janoekovitsj die het vuur liet openen op demonstranten.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan. Maar dat is het punt niet.
Je kan niet zomaar parlementariërs sturen naar een land die aldaar grote groepen gaan ophitsen tegen de zittende regering. Dat noemen we een coup.
Dat deed hij pas toen de rellen compleet uit de hand liepen en er nagenoeg geen houden meer aan was. Overigens was het met scherp schieten op burgers (dus niet de rubberen kogels) ontzettend laakbaar en eigenlijk illegaal. Maar daarin kan ik geen justificatie vinden om een regeringsleider omver te werpen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er is niemand opgehitst. Een coup is een gewelddadige machtsgreep en daar was helemaal geen sprake van. De enige die geweld gebruikte was Janoekovitsj die het vuur liet openen op demonstranten.
Dan nog is het geen coupquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat deed hij pas toen de rellen compleet uit de hand liepen en er nagenoeg geen houden meer aan was. Overigens was het met scherp schieten op burgers (dus niet de rubberen kogels) ontzettend laakbaar en eigenlijk illegaal. Maar daarin kan ik geen justificatie vinden om een regeringsleider omver te werpen.
Dat een coup gewelddadig moet zijn om een coup te zijn, verzin jij er nu ter plekke bij.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er is niemand opgehitst. Een coup is een gewelddadige machtsgreep en daar was helemaal geen sprake van. De enige die geweld gebruikte was Janoekovitsj die het vuur liet openen op demonstranten.
quote:Een staatsgreep, coup, coup d'état of putsch is de (poging tot) illegale afzetting van een regering, meestal door een kleine groep van een instelling van de bestaande staat – gewoonlijk door het leger – om de afgezette regering te vervangen door een andere instelling; hetzij burgerlijk, hetzij militair. Een staatsgreep slaagt als de overweldigers hun dominantie vestigen wanneer de zittende regering er niet in slaagt hun machtsversterking te voorkomen of met succes te weerstaan. De term couppoging wordt gebruikt voor een staatsgreep die nog gaande is of inmiddels is mislukt.
Maar de regering is niet afgezetquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:27 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat een coup gewelddadig moet zijn om een coup te zijn, verzin jij er nu ter plekke bij.
[..]
Lees de post van Mikeytt even. Dat dekt de lading wel.quote:
quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Lees de post van Mikeytt even. Dat dekt de lading wel.
quote:
Volgens de algemene definitie die politicologen volgen, is het in theorie letterlijk een coup.quote:
Neequote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Volgens de algemene definitie die politicologen volgen, is het in theorie letterlijk een coup.
Een coup is het afzetten van een regering staat daar, er is geen regering afgezet wordt er vervolgens gesteldquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Lees de post van Mikeytt even. Dat dekt de lading wel.
Jawel, er zijn onwettig verkiezingen uitgeroepen zonder dat er een grondwettelijke grondslag voor was. Er is letterlijk macht gegrepen om dat te bewerkstelligen.quote:
Nope, de regering is niet afgezet er was geen sprake van een coupquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:36 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Jawel, er zijn onwettig verkiezingen uitgeroepen zonder dat er een grondwettelijke grondslag voor was. Er is letterlijk macht gegrepen om dat te bewerkstelligen.
Nee.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:36 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Jawel, er zijn onwettig verkiezingen uitgeroepen zonder dat er een grondwettelijke grondslag voor was. Er is letterlijk macht gegrepen om dat te bewerkstelligen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Volgens de algemene definitie die politicologen volgen, is het in theorie letterlijk een coup.
Volgens Poetins definitie van een coup hebben wij in Nederland zo vaak een coup gehad. 1,5 jaar geleden nog.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:32 schreef 007700 het volgende:
[..]
Een coup is het afzetten van een regering staat daar, er is geen regering afgezet wordt er vervolgens gesteld
Jatsenjoek was voorzitter van de Rada, en de grondwet schrijft voor dat als de president wordt weggestuurd, de voorzitter van de Rada hem tijdelijk opvolgt tot er een nieuwe president verkozen is. Oekraïne kent het ambt van vice-president niet.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:43 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Het was in ieder geval duidelijk wat er achter de schermen gebeurde, dit telefoongesprek tussen Nuland en Pyatt is wel bekend bij iedereen denk ik, met haar 'fuck the EU' uitspraak. Er werd besproken wie er de leiding moest nemen in Oekraine, Klitschko en Tyahnybok moesten het zeker niet worden, maar Yatsenyuk. En wie werd er premier, Yatsenyuk.
Democratie is ook een vierjarige coup op basis van stemmen. Daarom is een staatsgreep in een democratie ook niet te rechtvaardigen. Behalve als een regering die coup uitstelt of vervalstquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:49 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Volgens Poetins definitie van een coup hebben wij in Nederland zo vaak een coup gehad. 1,5 jaar geleden nog.
De meeste andere landen noemen dit democratie.
Nee want er wordt geen macht gegrepenquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 15:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Democratie is ook een vierjarige coup op basis van stemmen. Daarom is een staatsgreep in een democratie ook niet te rechtvaardigen. Behalve als een regering die coup uitstelt of vervalst
Tuurlijk niet. Een coup is per definitie illegaal.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 15:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Democratie is ook een vierjarige coup op basis van stemmen. Daarom is een staatsgreep in een democratie ook niet te rechtvaardigen. Behalve als een regering die coup uitstelt of vervalst
Inderdaad best wel bizar. Dan ben je of krankjorum in je hoofd, of je word er voor betaaldquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 15:49 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Blijft bijzonder dat zo'n leugen dat er toentertijd een coup gepleegd zou zijn jaren later nog zoveel schade kan berokkenen (in de hoofden van mensen, als rechtvaardiging gebruikt voor oorlog etc.). Welk nepnieuws uit deze periode gaan we over tientallen jaren nog last van hebben?
Vooral ook de lui die het een coup noemen. Veelal wappies die tijdens Covid zogenaamd namens het hele volk aan het demonstreren waren. Terwijl de opkomst nihil was.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 15:49 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Blijft bijzonder dat zo'n leugen dat er toentertijd een coup gepleegd zou zijn jaren later nog zoveel schade kan berokkenen (in de hoofden van mensen, als rechtvaardiging gebruikt voor oorlog etc.). Welk nepnieuws uit deze periode gaan we over tientallen jaren nog last van hebben?
Oh eerst klagen dat je het niet mag bespreken en nou wil je het er opeens niet meer over hebben?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan is het toch goed?
Laten we nu weer het over andere zaken hebben.
Het is voer voor psychologen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 15:51 schreef 007700 het volgende:
[..]
Inderdaad best wel bizar. Dan ben je of krankjorum in je hoofd, of je word er voor betaald
Nee. Voor wat betreft de impeachment heb je strikt genomen gelijk. Maar het parlement heeft ook een resolutie aangenomen waarin gesteld wordt dat Janukovits omdat hij gevlucht is zijn grondwettelijke verplichtingen naast zich heeft neergelegd en feitelijk zichzelf daarmee uit zijn functie heeft ontheven.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 14:36 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
quote:
Als er één wat aan corruptie doet is het Zelensky wel.. al kost het hem goede vriendschappen..quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 16:22 schreef 007700 het volgende:
[..]
Hahaha, is dit het beste wat je kon verzinnen? Ik zie graag een quote van je tegemoet waar ik zelesnky knuffel. En de corruptie moet hij inderdaad wat aan doen, ben ik met je eens. Zou je dat stukje dan eruit willen halen? 😄
Dat ze niet voor Rusland kiezen? Wel opvallend dat zo'n beetje alle "huursoldaten" voor Oekraïne kiezen ipv Rusland.quote:
Bij de CJNG heb je die keuzevrijheid gewoon niet hoor.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:00 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Dat ze niet voor Rusland kiezen? Wel opvallend dat zo'n beetje alle "huursoldaten" voor Oekraïne kiezen ipv Rusland.
Of eigenlijk helemaal niet en totaal logisch.
Maar schijnbaar kiest dat CJNG wel voor Oekraïne.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:04 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Bij de CJNG heb je die keuzevrijheid gewoon niet hoor.
Hebben een goeie klant aan Zelensky.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:06 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Maar schijnbaar kiest dat CJNG wel voor Oekraïne.
Die rauwe gevechtservaring is voor zo'n kartel natuurlijk mooi meegenomen. Zelensky betaalt wel voor nieuw vlees.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:06 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Je denkt dat ze kiezen vanuit een ideologische overtuiging?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:06 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mooi toch, hebben ze minder eigen burgers nodig.. aangezien er een paar hier daar zo'n moeite mee hebben..quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:16 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Die rauwe gevechtservaring is voor zo'n kartel natuurlijk mooi meegenomen. Zelensky betaalt wel voor nieuw vlees.
Nope, wel voor de beste training.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:18 schreef enmanuel het volgende:
[..]
Je denkt dat ze kiezen vanuit een ideologische overtuiging?
Die overheid is toch zo corrupt als de tering..quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:26 schreef enmanuel het volgende:
[..]
Om tegen hun eigen overheid te vechten. Oekraïene staat er mooi op tegenover Brazilië.
Bekijk deze YouTube-videoquote:TECHNOLOGISCH LEIDERSCHAP IS ONMOGELIJK ZONDER DIT!" --
Poetin lanceert een gigafabriek van de toekomst
Bekijk deze YouTube-videoquote:Vladimir Poetin nam via videoconferentie deel aan de opening van een nieuw productiecomplex in het cluster voor elektrische batterijen in Moskou.
De president benadrukte dat technologisch leiderschap onmogelijk is zonder de succesvolle ontwikkeling van energie en de creatie van moderne energie-intensieve opslagapparaten.
Volgens hem heeft Rusland eigen technologieën en moderne energieopslagbronnen nodig voor elektrisch vervoer, robotica, industrie, datacenters en andere veelbelovende gebieden.
De nieuwe gigafabriek van Rosatom kan 18 miljoen batterijcellen per jaar produceren, met een automatiseringsgraad van 95 procent.
Zodra de nieuwe faciliteiten hun geplande capaciteit bereiken, zou Rusland in staat moeten zijn om zelfstandig in het grootste deel van de binnenlandse vraag naar batterijen te voorzien. "
Technologisch leiderschap is onmogelijk zonder de succesvolle ontwikkeling van de energiesector en de creatie van moderne, energie-intensieve opslagapparaten", benadrukte Vladimir Poetin.
De president riep ook op tot continue verbetering van binnenlandse technologieën, de ontwikkeling van veelbelovende oplossingen na het lithiumtijdperk en een actievere implementatie van nieuwe ontwikkelingen in de productie.
Hopelijk wordt Bolsonaro gekozen. Die kan daar iets tegen gaan doen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:30 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Die overheid is toch zo corrupt als de tering..
Hopen dat Bolsonara jr. wordt gekozen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hopelijk wordt Bolsonaro gekozen. Die kan daar iets tegen gaan doen.
Sowieso is ook Bolsonaro erg ongelukkig met deze oorlog.
Goh wat verrassendquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Brazilië is ook een speler in de Brics alliantie. Economie groeit de laatste jaren weer hard.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:37 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hopen dat Bolsonara jr. wordt gekozen.
Denken dat hij internationaal een deuk in een pakje boter slaat![]()
Erg on brand idd.quote:
Zijn slaapkamer hangt wss vol met posters van dit soort lui..quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Erg on brand idd.
Want je kunt niet volhouden dat lula nou zo pro-oekraine is ofzo.
Maar laat het maar aan php over om de meest corrupte te kiezen.
Brics Alliantiequote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Brazilië is ook een speler in de Brics alliantie. Economie groeit de laatste jaren weer hard.
Geen gezamenlijke munt. Wel merging economies met dito populatie.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Brics Alliantie![]()
![]()
waar is de centrale bank van Brics gevestigd?/
De euro landen is al een bonte verzameling maar de Brics muntunie maakt er helemaal een potje van
wat heeft dan de brics munt voor nut ??quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen gezamenlijke munt. Wel merging economies met dito populatie.
Mengende economien, ja?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen gezamenlijke munt. Wel merging economies met dito populatie.
Wat heeft de euro voor nut met de Italianen en Fransen ?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat heeft dan de brics munt voor nut ??
gaat goed ze moeten zich aan de afspraken houden anders korting op landbouwsubsides, nee dat komt we goedquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat heeft de euro voor nut met de Italianen en Fransen ?
Afgaande op de cijfers lijkt het eerder 50/50 te zijn qua huursoldaten. Aan Oekraïnse zijde zijn het vooral westerlingen en latino's, terwijl de Russen juist vooral Aziaten en Africanen in dienst hebben.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:00 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Dat ze niet voor Rusland kiezen? Wel opvallend dat zo'n beetje alle "huursoldaten" voor Oekraïne kiezen ipv Rusland.
Of eigenlijk helemaal niet en totaal logisch.
Daarvan scoort de VS toch wel vrij redelijk op het gebied van corruptie. Die zitten zo op het niveau België/Frankrijk, en scoren dus beter dan Italië, Spanje en Polen bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:50 schreef The-BFG het volgende:
Ook wel frappant, janken over het corrupte Oekraïne. Maar wel weglopen met Brazilië, India en de USA.
Dat zou je inderdaad denken. Daarbij hebben ze grote personeelskosten en torenhoge inflatie.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:58 schreef Breekfast het volgende:
Ik las dat Rusland volgend jaar 180 miljard euro in defensie wil gaan pompen. Met een economie ter grote van de Benelux.
Dat soort bedragen zijn niet houdbaar op de lange termijn zou je toch denken.
Men begroot ¤93.5 miljard uit olie en gasinkomsten op de begroting en spendeert ongeveer 140 miljard aan defensie (kan meer zijn aangezien een deel van de begroting niet vrijgegeven wordt).quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:58 schreef Breekfast het volgende:
Ik las dat Rusland volgend jaar 180 miljard euro in defensie wil gaan pompen. Met een economie ter grote van de Benelux.
Dat soort bedragen zijn niet houdbaar op de lange termijn zou je toch denken.
Mss moet je je cijfers eens bijwerken.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daarvan scoort de VS toch wel vrij redelijk op het gebied van corruptie.
Dan heet het lobbyen. Dan mag het.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 21:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mss moet je je cijfers eens bijwerken.
Cijfers omtrent dat worden niet bijgehouden door/geleverd door de VS.quote:
Als het bij Mario Nawfal vandaan komt lijkt het me goed om te kijken of je dit ook bij andere bronnen kunt verifieren. Die man gooit alles op Twitter wat ie wil en vaak gaat het dan om ongeverifieerde en onbewezen claims.quote:
Corruptie index 2025.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 21:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mss moet je je cijfers eens bijwerken.
quote:Poetin ziet met lede ogen aan hoe Kiev volop profiteert van een ;historische deal met Frankrijk: nieuwe Franse gevechtsjets naderen Oekraïne
Amsterdam- Vladimir Poetins meest geavanceerde gevechtsvliegtuigen dreigen er in Oekraïne een nieuwe rivaal bij te krijgen, nu Oekraïense piloten worden klaargestoomd voor Franse Rafale-jets.
De kans op een wondermiddel dat het tij in de oorlog zal keren is klein, maar een politieke klap zijn de trainingen zeker.
De historische deal kwam als een bom.
Het Frans-Oekraïense akkoord van eind vorig jaar steekt opnieuw de kop op na een telefoongesprek tussen Volodimir Zelenski en zijn Franse ambtgenoot Emmanuel Macron.
Kiev onthulde na afloop dat Oekraïense piloten binnenkort in Frankrijk zullen beginnen aan trainingen met de Franse gevechtsvliegtuigen die eerder werden toegezegd.
quote:In totaal moeten er aan Oekraïne honderd Rafales worden geleverd. Naar verwachting komt de eerste lading pas tegen 2029 binnen, bestaande uit zestien stuks.
De Franse toestellen zijn geschikt voor gevechten in de lucht en het afwerpen van bommen; in het geval van Parijs zelf ook kernwapens.
De trots van Franse defensiewereld
Het Rafale-gevechtsvliegtuig is een pronkstuk van de Franse defensie-industrie, op sommige punten vergelijkbaar met de Amerikaanse F-35: gewild en gevreesd over de hele wereld.
quote:Met de Rafale zullen Oekraïense piloten voor het eerst beschikken over vliegtuigen die het kunnen opnemen tegen Ruslands meest geavanceerde toestellen.
Door het Westen geproduceerde jet
De belangrijkste jet van de Oekraïense luchtmacht is de beruchte F-16 van het Amerikaanse General Dynamics, nu onderdeel van Lockheed Martin, die het onder meer gebruikt om Russische luchtaanvallen af te slaan.
Onder andere Nederland leverde de westerse vliegtuigen aan Oekraïne, net zoals België en Denemarken.
Verder beschikt het door oorlog geteisterde land over verouderde Russische MiG-29's en Su-27's, die geen recht doen aan de peperdure, moderne luchtmacht die Oekraïne voor ogen heeft.
Naast honderd Rafales sloot Kiev namelijk ook een deal met de Zweden voor honderdvijftig van hun Gripens, een door Saab ontwikkeld gevechtsvliegtuig.
Waarna hij met geweld een coup probeerde te plegen. Daar is hij ook voor veroordeeld.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 08:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Welnee. En Bolsonaro is ook geen dictator. Toen hij verloor trad hij af.
Ook dat is waar inderdaad.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 08:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarna hij met geweld een coup probeerde te plegen. Daar is hij ook voor veroordeeld.
De hele wereld is erg ongelukkig met deze oorlogquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik vermoed dat China er niet zo heel veel problemen mee heeft.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
De hele wereld is erg ongelukkig met deze oorlog
quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik vermoed dat China er niet zo heel veel problemen mee heeft.
Die is de lachende 3e.
quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
De hele wereld is erg ongelukkig met deze oorlog
De fabriek van de wereld ziet de rest van de wereld minder geld hebben voor hun plastic rommel. En economisch gaat het daar ook alles behalve toppie.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik vermoed dat China er niet zo heel veel problemen mee heeft.
Die is de lachende 3e.
Sure maar hun leger en wereldwijde invloed gaat er flink op vooruit.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:36 schreef ExTec het volgende:
[..]
De fabriek van de wereld ziet de rest van de wereld minder geld hebben voor hun plastic rommel. En economisch gaat het daar ook alles behalve toppie.
Je kunt invloed niet eten.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Sure maar hun leger en wereldwijde invloed gaat er flink op vooruit.
Los van de variant en de oorzaak gaat het sowieso een biologisch wapen dat is ontsnapt want je gaat niet voor de hobby aan een pestvirus werken in een of ande lab.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Hoop mensen die vermoeden dat het bij het incident met de pest in Rusland helemaal niet ging om de gewone pest, maar om een biologisch wapen.
https://www.hln.be/nieuws(...)isch-wapen~ab423786/
Eindelijk, we hebben de geheime biolabs gevonden!quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Hoop mensen die vermoeden dat het bij het incident met de pest in Rusland helemaal niet ging om de gewone pest, maar om een biologisch wapen.
Dankzij deze oorlog of is dat iets wat al heel veel langer gaande is?quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Sure maar hun leger en wereldwijde invloed gaat er flink op vooruit.
Deze oorlog heeft het wel in een stroomversnelling gebracht.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 12:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dankzij deze oorlog of is dat iets wat al heel veel langer gaande is?
Er is geen lachende derde hier, het is een grensoorlog dat strakjes eindigt met terreinwinst dat je straks in procenten kunt tellen tov de rest van Rusland waar ze een vreselijk pak slaag bij hebben gekregen
Als je een lachende derde aan moet wijzen is het Mark Rutte
Goh, hadden de complotdenkers toch bijna gelijk over die biolabs. Ze staan alleen niet in Oekraïne.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Waar blijkt dit uit?quote:Op woensdag 7 oktober 2026 12:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Deze oorlog heeft het wel in een stroomversnelling gebracht.
Die terreinwinst is voor China niet van belang lijkt mij.
Mooi he. Nul bewijs voor biolabs in Oekraïne waar iets zou gebeuren wat gevaarlijk is en toch buitelde iedereen over elkaar heen om er schande van te spreken. Voor het eerst "tastbaar" bewijs dat er wel zoiets in rusland gebeurt en de stilte is oorverdovend.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 13:14 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Goh, hadden de complotdenkers toch bijna gelijk over die biolabs. Ze staan alleen niet in Oekraïne.
Alle beschuldigingen en excuses van rusland en consorten zijn pure projectie.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 13:26 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Mooi he. Nul bewijs voor biolabs in Oekraïne waar iets zou gebeuren wat gevaarlijk is en toch buitelde iedereen over elkaar heen om er schande van te spreken. Voor het eerst "tastbaar" bewijs dat er wel zoiets in rusland gebeurt en de stilte is oorverdovend.
Mark Rutte? Xi zou ik zeggen. Die heeft er een Vazalstaat bij, annexeert dadelijk Mantesjoerië, en kreeg op de koop toe de sleutels van de nieuwe wereldorde overhandig door een een geretardeerde clown in het witte huis. De enige die het hem nog iets lastig kan maken is de EU, maar zolang hij dat een beetje managet valt daar ook weer niet al teveel tegengas te verwachten. Bovendien ligt het aan de andere kant van de wereld en zijn ze druk met Rusland.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 12:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
Er is geen lachende derde hier, het is een grensoorlog dat strakjes eindigt met terreinwinst dat je straks in procenten kunt tellen tov de rest van Rusland waar ze een vreselijk pak slaag bij hebben gekregen
Geheel volgens het Goebbels handboek; beschuldig de ander waar je zelf schuldig aan bent.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 13:31 schreef oheng het volgende:
[..]
Alle beschuldigingen en excuses van rusland en consorten zijn pure projectie.
NAVO uitbreiding = rusland uitbreiding
Oekrainsche biolabs = russische biolabs
Oekrainsche nazi's = russische nazi's
NAVO escalatie = russische escalatie
Oekrainsche oorlogsmisdaden = russische oorlogsmisdaden
Fijn ook om te weten dat iemand daar zo een buis kan laten vallen en dat grote gevolgen kan hebben. Covid was ook geen vleermuissoep.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Rusland wordt nu verzwakt en China plukt daar de vruchten van.quote:
https://www.rijksoverheid(...)id-europa-onder-drukquote:Rusland speelt een cruciale rol bij het opvoeren van de maritieme en luchtmachtcapaciteiten van China tot het niveau van een supermacht. Hoewel de internationale aandacht doorgaans uitgaat naar de ‘MDO’-triade – olie, drones en raketten – gaat de daadwerkelijke uitwisseling tussen de twee landen gepaard met een veel diepgaandere kennisoverdracht.
Moskou zou Peking naar verluidt toegang verlenen tot uiterst gevoelige technologieën die decennialang omwille van de nationale veiligheid werden afgeschermd. Het gaat met name om info op het gebied van geluidsreductie, sensorefficiëntie en reactorarchitectuur. Die elementen zijn cruciaal en bepalend voor de onopvallendheid en detecteerbaarheid van een onderzeeër.
China steunt Rusland
Westerse regeringen raken steeds meer gefrustreerd door de manier waarop Peking de militaire inspanningen van Rusland in Oekraïne ondersteunt. Dit heeft ertoe geleid dat sommige Europese functionarissen oproepen tot agressievere tegenmaatregelen. Volgens een analyse uit 2026 van de European Council on Foreign Relations is China een cruciale motor geworden voor de Russische oorlogsmachine, niet alleen door het conflict te financieren via uitgebreide energieovereenkomsten, maar ook door de export van essentiële componenten voor tweeërlei gebruik.
Dit omvat de distributie van elektromotoren, glasvezelkabels en lithium-ionbatterijen via platforms van derden zoals Wildberries. Bovendien ondersteunt China Russische aanvallen door het verstrekken van doelgegevens, inlichtingen en satellietbeelden, evenals de levering van grondstoffen en gespecialiseerde machines.
Alliantie
Zonder deze uitgebreide industriële, financiële en technologische reddingslijn vanuit China zou het Russische offensief in Oekraïne waarschijnlijk al lang geleden zijn mislukt. Deze relatie heeft een schrijnende machtsongelijkheid gecreëerd, waardoor Moskou de ondergeschikte partner is geworden in een asymmetrische alliantie waarin Peking de belangrijkste invloed heeft.
Van reverse-engineering naar samenwerking
Deze samenwerking begon in de jaren negentig en werd aanvankelijk gekenmerkt door Chinese bedrijven die op illegale wijze Russische hardware reverse-engineerden. Een prominent voorbeeld was de Shenyang J-11B, een kloon van de Sukhoi Su-27.
Hoewel Russische defensiefunctionarissen aanvankelijk verontwaardigd waren over deze diefstal van intellectueel eigendom – waarbij Yevgeny Livadny van Rostec ooit sprak van honderden van dergelijke gevallen met betrekking tot vliegtuigmotoren en luchtverdedigingssystemen – dwong de financiële wanhoed van Moskou hen om Chinese betalingen voorrang te geven boven bedrijfsgeheimen. Na verloop van tijd accepteerde Rusland deze verliezen als een onvermijdelijke prijs van militaire samenwerking.
De huidige dynamiek heeft echter veel ingrijpendere gevolgen dan de diefstal uit het verleden. In ruil voor de garantie dat president Poetin zijn oorlog voor onbepaalde tijd kan voortzetten, draagt Rusland nu zijn best bewaarde defensiegeheimen over. Dit zijn niet louter kopieën van bestaande vliegtuigen, maar fundamentele technologieën die het vermogen van China tot strategische nucleaire oorlogsvoering drastisch zullen verbeteren.
Chinese marine
De meest alarmerende ontwikkeling vindt plaats binnen de Marine van het Volksbevrijdingsleger (PLAN). Momenteel beschikt China over een enorme vloot, maar slechts een klein deel daarvan is nucleair aangedreven, waardoor ze ver achterblijven bij de Amerikaanse marine. Uit inlichtingen van de Amerikaanse marine blijkt echter dat Russische expertise China in staat zou kunnen stellen om zijn vloot tegen 2035 uit te breiden tot 80 onderzeeërs, waarvan de helft nucleair aangedreven.
Deze nieuwe schepen zullen naar verwachting enorme sprongen voorwaarts maken op het gebied van wapenintegratie, reactorontwerp en stealthcapaciteiten. Terwijl de wereld zich blijft richten op de onmiddellijke levering van drones en olie, ligt het gevaar op de lange termijn in de ontwikkeling van geavanceerde, uiterst vernietigende wapensystemen die in China worden vervaardigd.
Ik vermoed dat China z'n handen niet vies gaat maken maar Rusland gaat gebruiken om de vieze karweitjes op te knappen.quote:Rusland kan rekenen op China
In het streven van Rusland om in de nieuwe wereldorde een van de grootmachten te zijn, kan Rusland rekenen op China als bondgenoot. China hanteert een neutrale houding ten aanzien van de oorlog in Oekraïne. Maar Chinese bedrijven leveren wel degelijk steun aan de Russische oorlogsinspanning in Oekraïne.
Rusland vormt nog steeds de grootste en meest directe dreiging voor vrede en stabiliteit in Europa, en daarmee onze nationale veiligheid en onze belangen. Naast de oorlog in Oekraïne zien we dat Rusland ook cyberaanvallen, desinformatiecampagnes, sabotageacties en spionage inzet om angst, onrust en verdeeldheid te veroorzaken en besluitvorming te beïnvloeden. Acties waarmee het land net onder de drempel van een openlijk militair conflict blijft.
De MIVD neemt structurele Chinese cyberspionage waar, gericht tegen de westerse defensie-industrie. De MIVD schat in dat China daarmee inzicht krijgt in de militaire capaciteiten van tegenstanders en tekortkomingen opvult in de eigen technologische kennis. De MIVD verwacht in 2026 een verdere toename in het aantal Chinese campagnes gericht op het misbruiken van kwetsbaarheden, waaronder in routers, firewalls en VPN-oplossingen.
Stel dat Rusland de Donbas mag houden, dan zal dat alsnog voor decennia een molensteen om hun nek zijn. Wat denk je wat de wederopbouw kost. Dat geld is er helemaal niet.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 12:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
We zijn “deeply concerned”.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 15:10 schreef skysherrif het volgende:
https://www.nu.nl/spannin(...)len-op-oekraine.html
[ afbeelding ]
China kijkt wss steeds meer omhoog dan naar beneden als het gaat om landje pik.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 13:43 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Mark Rutte? Xi zou ik zeggen. Die heeft er een Vazalstaat bij, annexeert dadelijk Mantesjoerië, en kreeg op de koop toe de sleutels van de nieuwe wereldorde overhandig door een een geretardeerde clown in het witte huis. De enige die het hem nog iets lastig kan maken is de EU, maar zolang hij dat een beetje managet valt daar ook weer niet al teveel tegengas te verwachten. Bovendien ligt het aan de andere kant van de wereld en zijn ze druk met Rusland.
Dat geldt natuurlijk identiek voor de steun van de EU aan Oekraine. Eigenlijk lijkt dit dus steeds meer op een proxy-wereldoorlog waar de EU en China het uitvechten via Oekraine en Rusland.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 14:04 schreef Candymannetje het volgende:
Alliantie
Zonder deze uitgebreide industriële, financiële en technologische reddingslijn vanuit China zou het Russische offensief in Oekraïne waarschijnlijk al lang geleden zijn mislukt. Deze relatie heeft een schrijnende machtsongelijkheid gecreëerd, waardoor Moskou de ondergeschikte partner is geworden in een asymmetrische alliantie waarin Peking de belangrijkste invloed heeft.
De pest is heel eenvoudig te bestrijden en zeker daar in het Oosten hebben ze er ervaring mee. Met andere woorden, als iemand in een lab of elders besmet wordt met de pest en ze weten daarvan, dan is dat vrij eenvoudig te bestrijden.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 13:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Fijn ook om te weten dat iemand daar zo een buis kan laten vallen en dat grote gevolgen kan hebben. Covid was ook geen vleermuissoep.
Goed functionerende landen zeker. falende geradicaliseerde incompetente dictor staten, vaak niet zo.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 18:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
De pest is heel eenvoudig te bestrijden en zeker daar in het Oosten hebben ze er ervaring mee. Met andere woorden, als iemand in een lab of elders besmet wordt met de pest en ze weten daarvan, dan is dat vrij eenvoudig te bestrijden.
Een mogelijkheid is ook dat dit een subtiel signaal is ipv een daadwerkelijk ongeluk.
26 doden al ondertussen.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 15:10 schreef skysherrif het volgende:
https://www.nu.nl/spannin(...)len-op-oekraine.html
[ afbeelding ]
Bij de pest gaat het voornamelijk over het op tijd opmerken van de ziekte. Een simpel medicijn als levafloxacine werkt al prima, de truc is om de behandeling wel ruim binnen 24 uur te laten beginnen aangezien de ziekte zeer snel werkt en al op de eerst dag dodelijk kan zijn.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 19:32 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Goed functionerende landen zeker. falende geradicaliseerde incompetente dictor staten, vaak niet zo.
Zie nu al de 2e doden.
Wie controleert de berichtgeving hierover?quote:Op woensdag 7 oktober 2026 19:32 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Goed functionerende landen zeker. falende geradicaliseerde incompetente dictor staten, vaak niet zo.
Zie nu al de 2e doden.
Klopt, we kunnen stellen dat als we lezen over 2 doden dat het minimum is.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 20:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wie controleert de berichtgeving hierover?
Dat is zeker waar. Nu worden wij een steeds belangrijker afzetmarkt voor China, en willen ze ons als zodanig echt niet kwijt. Daar zouden we geopolitiek gezien meer mee kunnen/moeten doen.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 18:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk identiek voor de steun van de EU aan Oekraine. Eigenlijk lijkt dit dus steeds meer op een proxy-wereldoorlog waar de EU en China het uitvechten via Oekraine en Rusland.
Je kunt stellen dat je het niet weet. Maar dat het Rusland blijkbaar opportuun is gebleken om te berichten over pestdoden in het verre oosten.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 20:30 schreef ExTec het volgende:
[..]
Klopt, we kunnen stellen dat als we lezen over 2 doden dat het minimum is.
De vraag is wie wie het hardste nodig heeft.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 20:40 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat is zeker waar. Nu worden wij een steeds belangrijker afzetmarkt voor China, en willen ze ons als zodanig echt niet kwijt. Daar zouden we geopolitiek gezien meer mee kunnen/moeten doen.
Je zou voorzichtig de conclusie kunnen gaan trekken dat Rusland niet meer soeverein is.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 14:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Rusland wordt nu verzwakt en China plukt daar de vruchten van.
https://businessam.be/sam(...)cht-van-wereldniveau
[..]
https://www.rijksoverheid(...)id-europa-onder-druk
[..]
Ik vermoed dat China z'n handen niet vies gaat maken maar Rusland gaat gebruiken om de vieze karweitjes op te knappen.
Zoals ze nu eigenlijk ook al in Afrika doen.
Je kan beter je oogkleppen van Rusland afhalen en kijken wat er om je heen gebeurt.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 21:24 schreef Adames het volgende:
[..]
Je zou voorzichtig de conclusie kunnen gaan trekken dat Rusland niet meer soeverein is.
Ja, dat laatste kan ook. Dat argument hebben bepaalde mensen hier vaker ook tegen de klippen op vol lopen houden, natuurlijk vooral als het rus er niet goed op doet staan.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 21:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt stellen dat je het niet weet. Maar dat het Rusland blijkbaar opportuun is gebleken om te berichten over pestdoden in het verre oosten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Strike against a mobile fire group of the Russian Federation in the area of the occupied Dzhankoy.
1 - Killed in action.
1 - Wounded.
[ Bericht 5% gewijzigd door sp3c op 08-10-2026 10:39:00 ]
quote:Op woensdag 7 oktober 2026 21:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Je kan beter je oogkleppen van Rusland afhalen en kijken wat er om je heen gebeurt.
Waarom zouden ze het dan doen? Ze hadden het ook eenvoudig geheim kunnen houden. Misschien is het wel een bericht van 'pas op, we zijn ook met biowapens bezig'.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 21:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, dat laatste kan ook. Dat argument hebben bepaalde mensen hier vaker ook tegen de klippen op vol lopen houden, natuurlijk vooral als het rus er niet goed op doet staan.
Wat wint rus met dit faken?
Niets.
Sinds antibiotica is de pest niet zo gevaarlijk meer. Onvergelijkbaar met miltvuur of eventueel pokken. Dat zou echt paniek zijn.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 22:48 schreef skysherrif het volgende:
Hot take, ik denk dat het allemaal best meevalt met die plaag daar.
quote:Frankrijk test nieuwe kernraket, Macron: ‘Om vrij te zijn moet je gevreesd worden’
Frankrijk heeft een test uitgevoerd met een nieuwe kernraket.
President Emmanuel Macron deelde beelden van de lancering op sociale media. ‘Om vrij te zijn, moet je gevreesd worden.
En om gevreesd te worden, moet je machtig zijn’, schreef hij er in niet mis te verstane bewoording bij.
Het ging om de nieuwste generatie M51.3-ballistische raket, die vanaf een onderzeeër kan worden gelanceerd. Bij de test droeg die geen kernkop.
De oefening vond plaats voor de kust van Bretagne en werd uitgevoerd door de nucleaire onderzeeër Le Vigilant.
De test moest aantonen dat het schip het nieuwe wapensysteem operationeel kan inzetten.
Volgens het ministerie van Defensie werden alle internationale verplichtingen nageleefd bij de test.
quote:"Frankrijk geeft jaarlijks ongeveer 5,6 miljard euro uit aan het onderhoud van zijn arsenaal van ongeveer 290 kernwapens. Die kunnen vanaf onderzeeërs en vliegtuigen worden ingezet.
Daarmee heeft het land het op drie na grootste kernwapenarsenaal ter wereld.
Het Verenigd Koninkrijk heeft ongeveer 225 kernkoppen. Rusland en de Verenigde Staten hebben elk meer dan 5000 kernwapens."
Ik vraag me wel eens af wat het nut is van duizenden kernwapens.
Ik snap het principe dat je als een eventuele vijand kernwapens heeft dat je ze dan ook wil om terug te kunnen dreigen.
Maar maakt het nou zoveel uit of je Moscow en Sint Petersburg 5x of 50x op kunt blazen?
quote:Je kunt van Frankrijk zeggen wat je wilt, maar op dit gebied heeft Frankrijk als een van de weinige landen in Europa wél visie getoond.
Terwijl de rest van Europa aan het handje van de VS liep of jankte over hoe immoreel kernwapens waren, is Frankrijk decennialang stug doorgegaan met het ontwikkelen en behouden van zijn eigen kernwapen- en raketarsenaal.
.
Frankrijk is als gevolg van decennialang consequent beleid het enige land in Europa dat strategische autonomie enigszins benadert, en dat mag geprezen worden.
Wat Frankrijk al jaren heeft op het gebied van defensie, is ineens het doel van heel Europa geworden.
quote:Poetin erkent succes Oekraïne:
drones raken Rusland waar het echt pijn doet
AMSTERDAM- Oekraïense drones hebben eerder deze week de grootste raffinaderij in de regio Moskou geraakt.
De campagne van Kiev om de Russische olie-industrie op de korrel te nemen werpt zijn vruchten af.
19:45 uur | 7 oktober 2026
De Russische raffinagecapaciteit is inmiddels meer dan gehalveerd, beweren de Oekraïners.
Dat heeft volgens Kiev op zijn beurt weer gevolgen voor de levering van brandstof aan eenheden langs het front en het zorgt voor lange rijen voor Russische benzinepompen.
quote:Elke drie dagen aangevallen
Volgens persbureau Associated Press zijn sommige van de 32 raffinaderijen die Rusland rijk zijn, al vijftien keer aangevallen.
Eén raffinaderij is in de afgelopen weken zelfs één keer in de drie dagen bestookt.
De schade is te repareren, maar de aanvallen zullen ontegenzeggelijk de levensduur van de installaties verkorten.
Om te zorgen dat raffinaderijen zo lang mogelijk buiten dienst blijven, richten de Oekraïners zich bij hun aanvallen vooral op de complexe apparatuur die wordt gebruikt om onzuiverheden uit brandstof te halen, aldus AP.
Het duurt vaak maanden om deze apparaten te repareren of vervangen
Russische oliebedrijven proberen de gevolgen van de aanvallen te ondervangen door onderhoud aan installaties zoveel mogelijk uit te stellen.
Ook halen ze gesloten raffinaderijen weer uit de mottenballen, zoals AP het formuleert.
Daarnaast verlagen ze de kwaliteit van brandstof.
Het zijn allemaal lapmiddelen die op de korte termijn weliswaar mondjesmaat helpen, maar op de langere termijn niet vol te houden zijn.
Een slecht onderhouden raffinaderij die herhaaldelijk met drones wordt aangevallen, is niet een raffinaderij die een lang leven beschoren is.
Russisch stilzwijgen
Het Russische stilzwijgen over de gevolgen van de Oekraïense drone-aanvallen spreekt boekdelen.
Een zeldzame bevestiging kwam van president Vladimir Poetin zelf, die vorige week moest erkennen dat de Russische economie niet buiten schot blijft.
De Oekraïense aanvallen kosten Rusland ongeveer 1 procent van het bbp, zei de Kremlin-leider.
,,Ze zijn begonnen met aanvallen om olieraffinaderijen en verklaarden openlijk dat het doel is om onze economie te beschadigen.
Hebben ze dat doel bereikt?
Gedeeltelijk, ja", erkende Poetin tijdens een bijeenkomst van de Valdai Club, een forum voor experts op het gebied van internationale betrekkingen.
quote:Netto-exporteur van brandstof
Een andere indirecte bevestiging dat de Oekraïense campagne succesvol is, zijn de gestegen brandstofprijzen.
Het recent verlengde moratorium op de export van diesel is eveneens een teken aan de wand, zeker voor een land dat in normale omstandigheden een netto-exporteur van brandstof is.
Dat laatste is natuurlijk een andere reden dat Oekraïne de petrochemische industrie aanvalt.
De Oekraïense defensieminister Khmara zei het ook al: zorgen dat Russische tanks niet of nauwelijks kunnen rijden door brandstoftekorten is belangrijk,
maar de kurk waarop de Russische economie drijft onder vuur nemen, is dat net zo goed.
Natuurlijk. Vroeger was zoiets heel erg.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 22:48 schreef skysherrif het volgende:
Dat zeg jij, ik ken anderen voor wie slechts een gerucht van het mogelijke bestaan van een biolab al genoeg reden is voor een complete oorlog.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 22:48 schreef skysherrif het volgende:
Lekker hoor, ik ben benieuwd of the usual suspects nu weer hard van stapel lopen en gaan schreeuwen dat Oekraïne escaleert, terwijl ze stil waren toen Rusland Oekraïense datacenters aanviel.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 02:29 schreef skysherrif het volgende:
Oekraïne heeft ruslands grootste datacenter vernietigd
Ja, of hoe het nu een kwestie van tijd is voor rus hetzelfde terug gaat doen. Idd straal voorbij gaand aan dat ze dat al deden.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 10:23 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Lekker hoor, ik ben benieuwd of the usual suspects nu weer hard van stapel lopen en gaan schreeuwen dat Oekraïne escaleert, terwijl ze stil waren toen Rusland Oekraïense datacenters aanviel.
quote:Op donderdag 8 oktober 2026 02:29 schreef skysherrif het volgende:
Oekraïne heeft ruslands grootste datacenter vernietigd
Hieruit blijkt geen stroomversnelling, dat de twee innig samenwerken is niets nieuws daarnaast is China de Russen op nagenoeg alle vlakkeb voorbij dus naast dibs op de Russische grondstoffen winnen ze niet heel veel met deze oorlogquote:Op woensdag 7 oktober 2026 14:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Rusland wordt nu verzwakt en China plukt daar de vruchten van.
https://businessam.be/sam(...)cht-van-wereldniveau
[..]
https://www.rijksoverheid(...)id-europa-onder-druk
[..]
Ik vermoed dat China z'n handen niet vies gaat maken maar Rusland gaat gebruiken om de vieze karweitjes op te knappen.
Zoals ze nu eigenlijk ook al in Afrika doen.
Daarom vermoed men ook een ongeluk met een biowapen en is een ongeluk met de 'gewone' pest zo goed als onmogelijk.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 22:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Sinds antibiotica is de pest niet zo gevaarlijk meer. Onvergelijkbaar met miltvuur of eventueel pokken. Dat zou echt paniek zijn.
Zolang HIV nog niet als een lopend vuurtje de ronde doet bij de Russische soldaten zal het allemaal nog wel meevallen.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 22:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Sinds antibiotica is de pest niet zo gevaarlijk meer. Onvergelijkbaar met miltvuur of eventueel pokken. Dat zou echt paniek zijn.
Mark Rutte jaquote:Op woensdag 7 oktober 2026 13:43 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Mark Rutte? Xi zou ik zeggen. Die heeft er een Vazalstaat bij, annexeert dadelijk Mantesjoerië, en kreeg op de koop toe de sleutels van de nieuwe wereldorde overhandig door een een geretardeerde clown in het witte huis. De enige die het hem nog iets lastig kan maken is de EU, maar zolang hij dat een beetje managet valt daar ook weer niet al teveel tegengas te verwachten. Bovendien ligt het aan de andere kant van de wereld en zijn ze druk met Rusland.
Verder eens.quote:Op donderdag 8 oktober 2026 10:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
Mark Rutte ja
Rusland blijft gewoon Rusland (iets groter), China blijft gewoon China en Rutte zwaait straks af bij een NAVO dat sterker en groter is dan ooit
Enige winnaar hier
Een en het ander gaat er, zoals bij bepaalde mensen wel vaker,quote:Op donderdag 8 oktober 2026 10:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Daarom vermoed men ook een ongeluk met een biowapen en is een ongeluk met de 'gewone' pest zo goed als onmogelijk.
Personeel dat werkt in een lab met de pest is daar altijd voor gevaccineerd en zelfs ongevaccineerden die met de ziekte in aanraking komen zullen er weinig aan overhouden als ze behandeld worden. Zeker een gezonde 28 jarige vrouw zal niet snel aan deze ziekte overlijden. Het eerste slachtoffer overleed al 2 dagen na de uitbraak.
Daarom is het vrijwel zeker dat het om een aangepaste pest bacterie gaat waar nu nog geen behandeling of vaccinatie voor is en die wel snel dodelijk is. Zulke bewerkte bacteriën worden doorgaans als biowapen gebruikt en daarom is er ook zo'n internationale ophef over.
Maar ze zijn niet als ons.quote:Ja maar zo doen wij dat, dan kan het niet anders dan dat hun dat ook zo doen!![]()
Veel sterkerquote:Op donderdag 8 oktober 2026 10:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Verder eens.
Wel is het zo dat de NAVO groter is dan ooit (in vierkante kilometers) maar niet sterker. Europa hangt er financieel beroerd bij, en Amerika is ambigu geworden.
LOLquote:Op donderdag 8 oktober 2026 10:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zolang HIV nog niet als een lopend vuurtje de ronde doet bij de Russische soldaten zal het allemaal nog wel meevallen.
Jaja.quote:
zekerquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |