In elk geval geen rekbare boekenkaft, dan biegen zich de slappe buitenkanten alsnog. Ik zou kaftpapier doen en plakband alleen op het papier zelf (en niet het kaftpapier daarmee aan de binnenkant van de kaft plakken, dat was niet zo een succes met netjes eraf halen).quote:Op zondag 16 augustus 2026 11:49 schreef laziness het volgende:
We hebben voor het eerst veel boeken die weer ingeleverd moeten worden en dan ook nog met slappe kaft. Tips omdat netjes te houden?
Ik zou ze dan idd gewoon kaftenquote:Op zondag 16 augustus 2026 11:49 schreef laziness het volgende:
Nou op de laatste vrijdag van de vakantie werden de boeken naar het afhaalpunt gebracht, werd de klas, het rooster en de mentor bekend. Twee boeken worden nog nagestuurd.
3x het eerste uur vrij, twee tussenuren, niet later dan 14:00uur uit en zijn extra vak Aardrijkskunde staat 1x in de week zelfs als gewone les (ipv dubbel geboekt) in het rooster en kan hij dus altijd bij aanschuiven.
We hebben voor het eerst veel boeken die weer ingeleverd moeten worden en dan ook nog met slappe kaft. Tips omdat netjes te houden?
Dat is idd echt niet handig hahahaha, dat trekt ook veel te strak/laat geen ruimte voor bewegingquote:Op zondag 16 augustus 2026 12:06 schreef Zana het volgende:
[..]
In elk geval geen rekbare boekenkaft, dan biegen zich de slappe buitenkanten alsnog. Ik zou kaftpapier doen en plakband alleen op het papier zelf (en niet het kaftpapier daarmee aan de binnenkant van de kaft plakken, dat was niet zo een succes met netjes eraf halen).
Ik vraag mij nog altijd af, waarom zo veel kaftpapier en rekbare boekenkaften in de winkels liggen/ lagen...dat heb je haast niet meer nodig. Wij hebben nog die uit de brugklas liggen.
Stuk karton ertussen zodat de kaft stevig blijft.quote:Op zondag 16 augustus 2026 11:49 schreef laziness het volgende:
Nou op de laatste vrijdag van de vakantie werden de boeken naar het afhaalpunt gebracht, werd de klas, het rooster en de mentor bekend. Twee boeken worden nog nagestuurd.
3x het eerste uur vrij, twee tussenuren, niet later dan 14:00uur uit en zijn extra vak Aardrijkskunde staat 1x in de week zelfs als gewone les (ipv dubbel geboekt) in het rooster en kan hij dus altijd bij aanschuiven.
Dat leek mij ook het beste icm rekbare kaft. Had al gezegd ff de doos te bewaren ipv meteen te verscheuren tegen manlief.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:57 schreef Kyara het volgende:
[..]
Stuk karton ertussen zodat de kaft stevig blijft.
Oh bij mij waren ook veel softcover vroeger. Dat is prima te kaften met papier, ook zonder karton erbijquote:Op zondag 16 augustus 2026 14:17 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat leek mij ook het beste. Had al gezegd ff de doos te bewaren ipv meteen te verscheuren tegen manlief.
Ik heb in mijn pubertijd genoeg gekaft met papier maar toen waren de covers altijd hard. Dat slappe gedoe![]()
Maar goed we hebben net alles van vorig jaar uitgemest. Dat niet inleveren drie jaar lang was heel makkelijk maar sjezus wat gooi je veel weg
J gaat nu naar de brugklas, dus na jaren rijden hoeven wij nu ineens niet meer. Is ook weer even wennen met de (werk)planning. Was lastig, maar het was het zó waard.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 07:20 schreef Tink89 het volgende:
In een andere leeftijdscategorie heeft mijn groep 5-er dit jaar voor het eerst kangoeroeklas. Helaas niet meer op onze eigen school, maar twee dorpen verderop. Gelukkig wel al kunnen afspreken om om de beurt te rijden met een andere moeder, maar het kost me m’n enige vrije ochtend - en die heb ik al maar om de week. Het is belangrijk en ik ga het wel regelen, maar ik baal er toch een beetje van.
Stonden hier ook op de lijst voor de eerstequote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:04 schreef laziness het volgende:
Woordenboeken in de eerste? Meestal worden die nooit of pas richting eindexamen gebruikt.
Ja, geen idee. De brugklascoordinator stuurde voor de zomervakantie beknopt hoe het werkt met de boeken. Daar stond oa in dat we nog een mail van Van Dijk krijgen met daarin een lijst van wat we zelf moeten/kunnen kopen zoals 'woordenboeken, bosatlas, rekenmachine etc'.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:04 schreef laziness het volgende:
Woordenboeken in de eerste? Meestal worden die nooit of pas richting eindexamen gebruikt.
Hier verandert het rooster gelukkig nooit. Lessen beginnen om 08:00uur dus om 06:45 de deur uit.
J gaat dinsdag beginnen en de helft van zijn boeken is nog niet verzonden. Ik neem maar aan dat meer kinderen dat hebben.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 07:57 schreef exode het volgende:
B heeft maar 1 boek om te kaften, de rest zijn werkboeken.
We zouden ook nog een mail krijgen met een lijst wat we zelf moeten kopen zoals woordenboeken, maar niets gehad. En contact opnemen lukt niet want alles en iedereen is nog een week op vakantie blijkbaar.
Ben erg benieuwd wat zijn rooster wordt, we gaan het zien. Het vroege opstaan wordt vooral een nare voor hem. Eerste uur is om 08:20.
Dat zou je toch juist van een vso anders verwachten...quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 22:55 schreef Kyara het volgende:
Tot hoe laat is dat 9e uur wel niet![]()
Oudste heeft ook zijn rooster. Die heeft 3 dagen t/m het 6e uur (tot 15.25 uur) en 2 kortere dagen. Is niet het slechtste rooster wat hij ooit gehad heeft maar ook niet het beste. Wel veel nieuwe leerkrachten. Ook nieuwe vakken, waaronder Economie. Dinsdag boeken ophalen en donderdag starten.
D2 start woensdag. Dinsdag gesprek met de mentor. En dat is dus VSO, met kinderen die extraveel duidelijkheid en structuur nodig hebben. Geen idee wanneer ze haar boeken krijgt. Geen idee wat haar rooster is. Geen idee of er nog iets van introductiedagen zijn de eerste week. Geen idee wanneer ze haar laptop krijgt. D2 is ook van het "als ik me nergens op kan voorbereiden dan steek ik gewoon mijn kop in het zand en doe ik alsof ik nog weken lang vakantie heb"Ik ga hier nogal slecht op.
Mijn dochter kan om 8.15 uit bed stappen en om 8.20 in de les zitten, en doet dat zoals ze zelf zegt ook echt wel eens. Net als veel anderen, overigens. En dan nog wordt er wel geklaagd dat het zo vroeg isquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:09 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn zoon fietst geloof ik in 5 minuten naar school maar klaagt steen en been als hij het eerste (8.25) moet beginnen
Oh ja, dat is natuurlijk ook zo. Alleen komt mijn kind niet vanuit het (speciaal) basisonderwijs maar vanaf een reguliere middelbare school, weliswaar een klas 0 maar wel in het complete middelbare school format, dus wij zijn in ons hoofd misschien ook al een paar stappen verder.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 07:53 schreef livelink het volgende:
@:kyara, ik weet dat bij de VSO van mijn zoon roosters nauwelijks een rol speelden. In principe verschilden de dagen niet zo van de basisschool. Ze zaten de hele dag in dezelfde klas op dezelfde tijden als op de basisschool. Dus gewoon elke dag van 08.30 - 14.30 of zo. De docenten waren degenen die wisselden. Hoe het precies zat met boeken weet ik niet meer, maar het kan best zo zijn dat de boeken en werkboeken gewoon in de klas allemaal al aanwezig waren.
Wel fijn natuurlijk als je dat allemaal van tevoren weet, maar het was eigenlijk allemaal erg vergelijkbaar met de overgang naar een nieuw jaar op de basisschool. Misschien dat @:amsel wat meer recentere ervaringen heeft.
Lessen van 60 minuten en ze starten ook pas om 08:30 uur.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:30 schreef Nijna het volgende:
[..]
Dat zou je toch juist van een vso anders verwachten...
6e uur tot 15.25u? Hoe lang zijn de lessen dan? Hier is het laatste wat ze kunnen hebben 8e uur en dat is tot 16.00u
Mijn jongste heeft 2 dagen tot 16.00u volgens mij en een stuk of 3 tussenuren, ook wel eens voor een laatste uur. En veel lessen zijn blokuren.
Ze gaan nu in de examenklas met gym ook andere sporten proberen, dat is wel leuk.
Op veel scholen is er in de bovenbouw geen mentoruur meer. De mentor maakt dan individuele afspraken met zijn mentorleerlingen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 22:11 schreef Zana het volgende:
Ik zie net dat er helemaal geen tijd is gereserveerd voor een mentorles in het rooster. Dat is raar, of werkt dat vanaf de vierde klas anders? Misschien is het ook nog niet bekend, want bij gegevens in Magister is het vakje mentor nog leeg.
Trouwens, hoe gaan jullie om met overnachten bij vrienden op puberleeftijd. Vroeger op de basisschool kende ik nog de ouders bij slaapfeestjes, maar nu? Eerst contact opnemen met de ouders, of die er ook vanaf weten wat de jongens van plan zijn?
Ik wil het adres weten en een grof idee van de plannen. Verder laat ik het aan hem zelf over.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 22:11 schreef Zana het volgende:
Ik zie net dat er helemaal geen tijd is gereserveerd voor een mentorles in het rooster. Dat is raar, of werkt dat vanaf de vierde klas anders? Misschien is het ook nog niet bekend, want bij gegevens in Magister is het vakje mentor nog leeg.
Trouwens, hoe gaan jullie om met overnachten bij vrienden op puberleeftijd. Vroeger op de basisschool kende ik nog de ouders bij slaapfeestjes, maar nu? Eerst contact opnemen met de ouders, of die er ook vanaf weten wat de jongens van plan zijn?
Maar natuurlijk is dat jullie schuld. Jullie hebben ongetwijfeld het geluid zachter gezetquote:Op maandag 24 augustus 2026 10:38 schreef exode het volgende:
Als ik terugkijk naar hoe ik was van mijn 15e tot mijn 20e ben ik blij dat mijn kinderen mijn genen niet hebbenAl is dat geen garantie natuurlijk.
B sliep vanochtend door zijn wekker heen en dat was uiteraard onze schuld. Dus hij moest behoorlijk haasten om op tijd bij de voetbal te zijn. Maar hij was op tijd en zelfs uiteindelijk redelijk vrolijk. Drukke week voor hem en dan volgende week starten op de Middelbare.
Gisterenavond: 'Mam, ik wil niet dat je me wakker maakt morgenochtend, ik heb mijn wekker gezet'quote:Op maandag 24 augustus 2026 12:39 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar natuurlijk is dat jullie schuld. Jullie hebben ongetwijfeld het geluid zachter gezet
Luister je een keer, is het weer niet goed.quote:Op maandag 24 augustus 2026 14:44 schreef exode het volgende:
[..]
Gisterenavond: 'Mam, ik wil niet dat je me wakker maakt morgenochtend, ik heb mijn wekker gezet'
Vanochtend: 'Waarom hebben jullie me niet wakker gemaakt?? Ik heb de wekker niet gehoord!'
Precies dit hier, behalve dat de mijne 1,47 isquote:Op woensdag 26 augustus 2026 06:50 schreef Jentin het volgende:
Eerste dag middelbare school vandaag voor Caesar. Ik had het van mezelf niet verwacht, maar gisteravond moest ik er toch echt even van slikken. Er staat hem zoveel te wachten, leuke dingen, maar ook zeker minder leuke, en ik hoop maar dat het gelukt is hem daar voldoende toegerust voor te laten zijn.Het is ook zo’n enorme goedzak, totáál niet streetwise. Gelukkig is hij wel een enorme blonde viking van bijna 1.80, dat gaat ‘m allicht iets helpen. Hoop ik
![]()
Mijn emo status valt me gewoon tegen van mezelf
Zelfde hier ook de lengtequote:Op woensdag 26 augustus 2026 06:55 schreef Hupje het volgende:
[..]
Precies dit hier, behalve dat de mijne 1,47 is
Wisselt de klas of zit hij bij dezelfde klasgenoten als vorig jaar?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 08:28 schreef MevrouwCactus het volgende:
Hier begon een stik chagrijnig kind vandaag aan zijn eerste dag in de derde klas. Hij had Geen Zin en wilde Niet Naar School. Laten we maar zeggen dat hij nog even in het ritme moet komen…
Hier is de tweede helft van de boeken nog steeds niet verzonden... Dus J kan nog niet eens al zijn boeken meenemen morgen. En zijn tas is al zo zwaar nu...quote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:16 schreef Kyara het volgende:
Oudste begint morgen. Gisteren hele grote zware doos met boeken opgehaald die vrijwel allemaal gekaft moeten worden uiteraard zijn er maar weinig waar de rekbare kaft omheen kan. Beetje jammer.
Gelukkig hoeven de boeken van de meiden niet gekaft te worden....
Dat maakt niet altijd veel uit. School is verplichting en dus jak. Soms.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 22:27 schreef Hupje het volgende:
[..]
Wisselt de klas of zit hij bij dezelfde klasgenoten als vorig jaar?
Hier voor de oudste dit jaar ook meer boeken die gekaft moesten worden dan andere jaren.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:16 schreef Kyara het volgende:
Oudste begint morgen. Gisteren hele grote zware doos met boeken opgehaald die vrijwel allemaal gekaft moeten worden uiteraard zijn er maar weinig waar de rekbare kaft omheen kan. Beetje jammer.
Gelukkig hoeven de boeken van de meiden niet gekaft te worden....
Nou dat, die paar boeken. Dit jaar gedaan terwijl hij om me heen zijn kamer aan het opruimen was en af en toe een plakbandje aangaf. Nog 2 jaar hierna, en dan kaften ze toch nooit weer.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:38 schreef hilliebillie het volgende:
Tja waarom leer ik het hem zelf niet.. denk omdat het maar een relatief klein aantal boeken is elk jaar. En ik het dan de moeite niet vind. (Dit jaar 6 andere jaren Max 3)
Zou je zeggen, maar docenten willen toch graag dat ze alle boeken meenemen naar de klas en je hebt ze thuis nodig. Sommige dagen heb je gewoon zo'n rooster.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 09:52 schreef Tink89 het volgende:
En ze nemen toch al snel niet meer alles mee, toch? Ik had de boeken die ik niet nodig had voor huiswerk ofzo gewoon standaard in m'n kluisje liggen bijvoorbeeld. Na de eerste week had ik al niet meer al m'n boeken in m'n tas iig.
Tot ze kinderen krijgen die naar de middelbare school gaan, wat danquote:Op donderdag 27 augustus 2026 09:19 schreef Deepfreeze het volgende:
en dan kaften ze toch nooit weer.
Dan sturen ze de kids maar naar omaquote:Op donderdag 27 augustus 2026 10:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Tot ze kinderen krijgen die naar de middelbare school gaan, wat dan
Oh ja, belafspraak met ziekenhuis is ook al gepland ergens in september....maar ze mogen geen mobiel meer op school en er stond nog mijn telefoonnummer bij de gegevens en ze wisten niet of het veranderd kon worden in de ziekenhuisapp...direct maar even kijken, hoe het zit...quote:Op donderdag 27 augustus 2026 10:46 schreef Kyara het volgende:
Hier geen gedoe met apotheek of ziekenhuis. Alles staatnog op zijn naam maar met mijn mailadres en telefoonnummer.
En boeken in kluisje gaat ook niet. Dat past ook niet allemaal in het kluisje als daar ook gymspullen, jas etc bijmoeten. Plus dat gewoon veel boeken per dag mee moeten en ook thuis nodig zijn voor huiswerk.
Ik geef al vier jaar aan dat ik niet zo met boeken sjouwde en veel in mijn kluisje had maar meneer wilt dat niet dus dan zoekt ie het maar uitquote:Op donderdag 27 augustus 2026 09:52 schreef Tink89 het volgende:
En ze nemen toch al snel niet meer alles mee, toch? Ik had de boeken die ik niet nodig had voor huiswerk ofzo gewoon standaard in m'n kluisje liggen bijvoorbeeld. Na de eerste week had ik al niet meer al m'n boeken in m'n tas iig.
Hij heeft dezelfde klasgenoten. Maar het was vooral het vroege opstaan en weer in het ritme komen, gok ik.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 22:27 schreef Hupje het volgende:
[..]
Wisselt de klas of zit hij bij dezelfde klasgenoten als vorig jaar?
Op de middelbare douchen ze na de gym.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:20 schreef exode het volgende:
Klas nog steeds niet bekend, maar wel het rooster voor B. Tenminste vast wel bekend, maar niet gecommuniceerd.
Valt me enorm mee, 2 dagen tot 14 uur, 2 dagen tot 15 uur (donderdag en vrijdag, daar zal ie van balen denk ik) en 1 dag tot 12 uur.
Op donderdag 2 uur gym achter elkaar en daarna nog 3 uur les. We stoppen wel een goede bus deo in zijn tas mee
Nee hoor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:41 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Op de middelbare douchen ze na de gym.
Dat heb ik nooit gedaan en ik heb zo'n vermoeden dat het nu ook niet gebeurt. B doucht na het voetballen ook niet. Dus hij zou echt gedwongen moeten worden denk ik.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:41 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Hier niet. Het mag wel, maar er is effectief geen tijd. Dus dat is gewoon stinken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:41 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Getsie...quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:08 schreef mousemicky het volgende:
En, klaagmodus. Het onweert en regent nu heel hard, en net vandaag heb ik beloofd de elfjarige op te halen op school, met de fiets... (normaal komt ie zelf naar huis).
Hier wel, voor- en achternamen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:07 schreef mousemicky het volgende:
Leerlingenlijst mag al een tijdje niet meer geloof ik, AVG... Hier op de middelbare iig ook niet gezien, en op de basisschool alleen met voornamen.
Het is een relatief nieuw initiatief waarbij kinderen veel ruimte krijgen om dingen op hun eigen manier te doen. Ze werken met leerdoelen en in veel gevallen kan de leerling zelf invullen hoe je laat zien dat een leerdoel is bereikt (presentatie, werkstuk, video, etc). Daarnaast is het mogelijk om vakken op verschillende niveaus te volgen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:56 schreef mousemicky het volgende:
7 leerlingen, wat een luxe. Is dat een heel specifieke richting die hij gekozen heeft? Hopelijk zitten er een paar kinderen bij waarmee het ook klikt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Meestal hadden ze rond de 50-60 eerstejaars, maar afgelopen jaar hadden ze een slecht inspectierapport. Na een aantal aanpassingen hebben ze in juni weer een voldoende gekregen op alle onderdelen, maar wellicht heeft dat de aanmeldingen wel wat teruggebracht. Als ik het goed begrijp zijn er ca. 30 eerstejaars dit jaar, maar blijkbaar maar 7 voor de mavo/havo klas...
Edit: het is overigens een aparte afdeling binnen een grote scholengemeenschap. Het is dus niet zo dat dit de hele school is.
[ Bericht 3% gewijzigd door Phaidra op 28-08-2026 17:25:27 ]
Wat een verschil met J! Al kwam ik er achter dat de zoon van een collega ook geen 8e uren heeft (zelfde school maar andere stroming). Dus kennelijk heeft J pech.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:20 schreef exode het volgende:
Valt me enorm mee, 2 dagen tot 14 uur, 2 dagen tot 15 uur (donderdag en vrijdag, daar zal ie van balen denk ik) en 1 dag tot 12 uur.
Waar heeft je jongste last van? Eet ze genoeg, drinkt ze genoeg? Kan het helpen om op school een rustplek te creëren?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:23 schreef hilliebillie het volgende:
Hier is zoon er achter dat met name de leerlingen met profiel N&T het meest vervelende rooster had qua uren. N&G was iets beter en de E profielen hadden geen tussenuren en over max 7 lesuren op een dag en soms zelfs nog iets eerder uit. Hopelijk wordt dit dus halverwege het jaar omgegooid zodat dat de N profielen zo gunstig mogelijk zitten, maar wellicht is dat een utopie.
Hier krijgen we ook geen klassenlijst, maar dat kregen we op de basisschool 5-6 jaar geleden al niet meer ivm AVG. Dacht dat dat dus eigenlijk nergens meer zou mogen.
Douchen na de gym deed ik vroeger wel. Was semi-verplicht destijds maar werd niet gecheckt. Ik geloof dat we open douches hadden en hokjes, maar dat weet ik niet meer zeker.
Kids zitten op de zelfde school, maar wordt niet gesproken over douchen. Vind ik erg goor als je nog de hele dag in je eigen zweet moet lopen, maar dat zoeken ze zelf maar uit
De jongste gisteren al weer ‘ziek’ naar huis. Kan daar m’n vinger niet opleggen waar het hem in zit. Vorig jaar had ze wel een leuke klas en was het ook steeds raak.
Ik laat het haar wel uitstellen door paracetamol (of druivensuiker) te nemen en nog even te laten proberen. Maar nu toch weer in week 1.
Even spoiler ivm lang verhaal, niet omdat het spoilerwaardig is ofzoquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:29 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Waar heeft je jongste last van? Eet ze genoeg, drinkt ze genoeg? Kan het helpen om op school een rustplek te creëren?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door Deepfreeze op 29-08-2026 19:20:36 ]
Hier stond de mentor in magister onder het kopje “gegevens van Pietje”.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:40 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Hier nog geen rooster. Voor de brugklasser weten we hoe laat hij komende week elke dag op school moet zijn.
Voor de 3e klasser kregen we een mail op vrijdag 17 uur met de tijd dat klas a, b, c op school moet zijn (allemaal andere tijd) en wie de mentoren zijn van de klassen. Maar, geen rooster dus én ook niet in welke klas ze zelf zit.
(We hebben net die maillijst truc geprobeerd, naar dat werkt hier niet helaas).
Dus nu weet ze nog niet veel..
Nou ja, hopelijk komt er maandag iets bruikbaarders.. en anders moet ze maar op de tijd van klas a verschijnen en dan weet de mentor vast wel of ze in die klas zit. Vriendinnen wisten ook nog niks er is al wel rondgeappt.
(School gaf in hun mail overigens aan dat er iets mis was met hun communicatiesysteem en dus was de mail vanuit een persoonlijke mailbox verstuurd)
Bij ons kunnen we helaas nog steeds niet in magister. Als je het probeert krijg je de melding dat school de toegang geblokkeert heeftquote:Op zondag 30 augustus 2026 09:58 schreef laziness het volgende:
[..]
Hier stond de mentor in magister onder het kopje “gegevens van Pietje”.
Niet heel handig van school zo
Mijn zoon was ook niet blij toen hij het hoorde. Er zullen zeker leerlingen zijn die dat heel leuk vinden, maar het is ook op een leeftijd dat ze zich voor alles en nog wat kunnen schamen, maar ja hij kan weer andere dingen beter en misschien wordt het ook heel leuk. Er was verder geen uitleg, het kan van alles zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:29 schreef FlyingFish het volgende:
Ik vraag me altijd af wat leerkrachten denken als je als introductie kiest voor een ‘dansdag’. Dat vind 80% van de scholieren toch verschrikkelijk? Of is dat een beetje net als een ontgroening, dat zoiets samen moeten doorstaan een band kweekt?
Dat zou hier echt de hell zijn. Activiteiten via een outdoor bedrijf.quote:Op zondag 30 augustus 2026 14:34 schreef mousemicky het volgende:
Hier was de introdag jaar 2 vorige week georganiseerd door een outdoor bedrijf. Zoon heeft dus vlot gebouwd en gevaren, en andere groepsspellen gedaan bij strand/water, op een mooie zonnige warme dag. Hij vond t erg leuk, vooral om de mentor t water in te zien gaan omdat dat vlot zonk (dat hij zelf al jaren op scouting zit en dus kan knopen en een vlot bouwen hielp vast mee in het plezier, als ik m moet geloven bleef het vlot van zijn groep als enige wel drijven). Maar er zijn vast ook kinderen geweest die dit niets vonden.
Ik denk niet dat je zo'n dag echt voor iedereen leuk en nuttig kunt maken, maar het is iig elk jaar anders, zodat iedereen hopelijk iig één keer iets doet wat ie leuk vindt
Mijn zoon ging vorig jaar ook vlotten bouwen maar er was geen sprake van zwakkeren. Wel een hoop gelach, natte pakken en de sportief wat mindere goden zoals mijn kind hadden veel meer verstand van zo’n vlot goed opbouwen en knopen en bleven droog.quote:Op zondag 30 augustus 2026 15:25 schreef livelink het volgende:
Ik denk dat al die teambuildingsactiviteiten averechts werken. Ik geloof dar helemaal niet in. Ook niet voor volwassenen trouwens. Als zwakkere in zo'n team word je direct uitgekotst voordat het schooljaar is begonnen.
Ik denk dat je teambuilding niet moet zien in de vorm van samenwerking die beter wordt, maar in de vorm van samen iets meemaken dat je meer een groep maakt. Dat kan ook gewoon als je niet actief iets bijdraagt. Sterker nog, bij vlotbouwen zijn er meestal maar een paar personen die actief iets bijdragen, omdat je nou eenmaal niet allemaal tegelijk bezig kan zijn. Dat je niks doet of bijdraagt zal dus niet eens echt opvallen. Daarentegen kun je wel meepraten over dat groepje waarbij de ton losschoot waar Piet op ging zitten, en dat Jan een bloedzuiger op zijn arm had.quote:Op zondag 30 augustus 2026 15:25 schreef livelink het volgende:
Ik denk dat al die teambuildingsactiviteiten averechts werken. Ik geloof dar helemaal niet in. Ook niet voor volwassenen trouwens. Als zwakkere in zo'n team word je direct uitgekotst voordat het schooljaar is begonnen.
Mijn dochter wilde haar haar ook graag verven van lichtbruin naar donkerbruin. Daar heeft ze mee gewacht tot ze 17 jaar was. Ik weet niet meer precies waarom niet eerder, want ze wilde het echt al langer, maar volgens mij werd het haar door de kapper aangeraden om te wachten tot ze wat ouder was en dat ze eerder eventueel wel highlights kon doen als ze dat wou, maar dat wilde ze eigenlijk niet.quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:57 schreef Kyara het volgende:
Even iets ander: haren verven (in dit geval bij pubermeisjes). Hoe kijken jullie er tegenaan? Is dat leeftijdsafhankelijk, spelen andere factoren een rol van waarom wel/niet?
Geen probleem hier.quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:57 schreef Kyara het volgende:
Even iets ander: haren verven (in dit geval bij pubermeisjes). Hoe kijken jullie er tegenaan? Is dat leeftijdsafhankelijk, spelen andere factoren een rol van waarom wel/niet?
Ik absoluut niet.quote:Op zondag 30 augustus 2026 16:42 schreef Tink89 het volgende:
Zelfs als de activiteit volslagen kut is, is dat een gedeelde ervaring. En als je niet zo lekker mee kunt, ben je daarin niet de enige en vind je misschien zelfs juist daardoor een medestander. Ik ben voorstander van dit soort dagen iig.
Nou dat is het hè. Die V&D schoolcampus mis ik ook echt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:11 schreef Kyara het volgende:
Het aanbod is bedroevend. Ik mis elk jaar de V&D SchoolcampusMaar goed, oudste gaat toch voor basic & saai dus Hema is prima
[ Bericht 3% gewijzigd door Schanu op 31-08-2026 09:21:26 ]
Curtain bangs zijn veel bijhoudwerk, ik zou haar erop voorbereiden dat ze dan elke paar weken voor alleen haar pony bij de kapper zit.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:21 schreef Kyara het volgende:
Mooi @:Schanu D2 heeft ook een nu ook een peekaboo maar dan met knalrood.
D1 wil daardoor nu ook naar de kapper (na 3 jaar eindelijk weer). Die wil nu ook schouderlengte, lagen en curtain bangs. En een peekaboo met paars.
Ik heb ook zitten denken maar hier ook toch naar een grote Hema gegaan… die schoolcampus is echt een gemis.quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:05 schreef capricia het volgende:
Nog alternatieven voor schoolspullen als leuke schriften enzo, behalve Hema of Bol.com?
Heeft de Ako leuke dingen? Of welke winkels zijn nog meer leuk?
Die woordenboeken komen de kast niet uit bespraken we een paar posts terug nog dus die zijn zeker op de eerste schooldag nog niet nodigquote:Op maandag 31 augustus 2026 18:27 schreef LadyTagliatelle het volgende:
E. Gaat morgen naar de introductiedag van de middelbare school. Man en dochter hebben alle schoolspullen gekocht want ik was hoogzwanger. Ik heb denk ik zes keer gevraagd of ze alles goed hebben bekeken en nagekeken.
“Jaaahaaaaa” kreeg ik te horen.
Drie keer raden wie er morgen naar de sportwinkel moet om zaalschoenen en veldschoenen te kopen omdat de huidige gymschoenen en sportschoenen in de kast niet voldoen aan de eisen én wie net nog even op bol een 4-tal woordenboeken heeft besteld die gelukkig morgen geleverd worden. :’)![]()
Natuurlijk geven ze elkaar de schuld.
Action heeft best veel, zeker voor meiden. Capibara's en stitch en ook genoeg vrolijk-zonder-disney-of-dieren.quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:05 schreef capricia het volgende:
Nog alternatieven voor schoolspullen als leuke schriften enzo, behalve Hema of Bol.com?
Heeft de Ako leuke dingen? Of welke winkels zijn nog meer leuk?
Het is de Hema geworden vandaag.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:01 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Action heeft best veel, zeker voor meiden. Capibara's en stitch en ook genoeg vrolijk-zonder-disney-of-dieren.
Ging me ook niet specifiek om de woordenboeken hèquote:Op maandag 31 augustus 2026 18:52 schreef laziness het volgende:
[..]
Die woordenboeken komen de kast niet uit bespraken we een paar posts terug nog dus die zijn zeker op de eerste schooldag nog niet nodig
Ik begrijp dit wel. Bij m’n dochter zit ook een jongen in de klas die enorm faalangst heeft. Het is een beetje een alternatief jongetje. Super schattig kind overigens. Hij gaat ook naar de school waar E heen gaat en komt ook bij haar in de klas. Bij activiteiten is hij al dagen vooraf nerveus, eet en slaapt niet. Op zo’n dag zelf is hij heel teruggetrokken en pas tegen het eind komt hij vaak los. Op de basisschool was dit voor hem natuurlijk erg vervelend maar z’n klasgenoten wisten dit en gaven hem altijd de ruimte. Ze hebben hem nooit daarmee gepest eigenlijk, want zo was hij altijd al. Ze zeggen gewoon: dat is X die doet straks wel mee.quote:Op zondag 30 augustus 2026 15:52 schreef livelink het volgende:
Er zijn ook veel kinderen die dichtklappen als ze moeten presteren onder druk in een groep. Die vallen buiten de boot bij dit soort activiteiten en daar is geen ruimte voor. Dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen functioneren in de groep, maar ze beginnen al met een 1-0 achterstand. Faalangst speelt natuurlijk een grote rol. Ik geloof best dat als je daar geen last van hebt het leuk kan zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ga me er meer in verdiepen, zodat we hem beter kunnen begrijpen en helpen.
quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:48 schreef TolstoiFan het volgende:
@:SaskiaR, dank voor deze info. Er gaat een wereld voor me open over de 9jaarsfase, ik had er echt nog nooit van gehoord. Ik heb even snel wat meer dingen erover gelezen, maar ik herken Simons gedrag en emoties er heel erg in. Hij wil dingen meer zelf doen, maar tegelijkertijd vindt hij alles heel erg eng en is hij bang voor heel veel dingen.
Ja, het is vreemd genoeg niet zo bekend, terwijl het echt wel ingrijpend kan zijn. Hier op de vrije school is het wel uitgebreid met de ouders besproken, maar het is echt niet alleen een antroposofisch ding.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ga me er meer in verdiepen, zodat we hem beter kunnen begrijpen en helpen.Carpe diem, quam minimum credula postero.
Het kan ook met 8 jaar al beginnenquote:Op vrijdag 4 september 2026 10:22 schreef Schanu het volgende:
Ik herken de 9 jaar fase niet heel erg, wel het opeens overal bang voor zijn. Né is 8 jaar, was altijd heel stoer maar is nu opeens een bang vogeltje. Durft niet meer alleen boven te zijn of alleen naar de garage te lopen, durft niks meer te zeggen tegen mensen die ze niet kent, klampt zich echt aan ons vast ook op die momenten. Wil niet meer naar freerunning omdat ze het enige meisje is, wil niet meer spelen op de dagen dat ze hockey heeft omdat ze bang is dat ze dan te moe wordt. Ze wordt boos om de meest onbenullige dingen en dan rent ze juist weg van ons ipv dat wij haar mogen troosten. 's Avonds wil ze ook opeens niet meer slapen, ligt úren te rommelen in haar nachtkastje en te lezen. Normaliter sliep ze altijd als eerste en had ze die slaap ook echt nodig.
Misschien is dit de pre-9-jaar-fase?
Heel verhelderend wel en mooi om te lezen, bedankt!quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:43 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Het kan ook met 8 jaar al beginnen
Ik zat net te bladeren in een antroposofie-boek en daar omschrijven ze het als de geboorte van het Ik. Het kind leefde eerst door nabootsing van zijn omgeving, vooral zijn ouders, maar nu sluit die fase zich af en wordt psychisch geboren als apart individu, los van zijn ouders. Dus met eigen waarden en normen en een eigen identiteit, los van iedereen die hem gevormd heeft. Dus dan zijn ze ook vaak heel kritisch op anderen, wat leidt tot extra onrust tussen vrienden. Bij ons werd inderdaad in groep 6 echt wel gepest, maar in groep 7 ging het ineens weer beter.
En het is natuurlijk ook eng, vooral voor kinderen die toch al tot nadenken geneigd zijn. Want ze beseffen nu echt dat ze hun ouders niet altijd meer alles zullen kunnen vragen, maar dat ze uiteindelijk zelf hun eigen leven moeten leiden.
"Hij merkt dat die omgeving die hem tot dan toe zovertrouwd was, hem nu vreemd is geworden. Raadselachtig dat hij nu ineens van die wereld gescheiden is, dat ouders en vrienden buiten die vertrouwde sfeer staan. Hij verlangt terug, hij verlangt ernaar te worden begrepen, hij verlangt naar liefde. Maar er heeft zich iets raadselachtigs tussen geschoven, dat dit belet. In die eenzaamheid ontstaan heel tere gevoelens in een kind ... Eenzaam vindt hij zichzelf. Eenzaam groeit het besef dat er een Ik in hem aanwezig is en dat hij, daarvan uitgaande, zijn eigen levensweg zal gaan".
... "maar als vreugde en vrolijkheid in zijn omgeving heersen en als hij ziet hoe in kritieke situaties volwassenen zich staande houden, kan de vonk overspringen van een Ik-aanvaarding. Dikwijls is dit moment beslissend voor zijn verdere ontwikkeling: zal hij een sterk of een zwak Ik hebben?" (No pressure op de ouders)
quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:48 schreef TolstoiFan het volgende:
@:SaskiaR, dank voor deze info. Er gaat een wereld voor me open over de 9jaarsfase, ik had er echt nog nooit van gehoord. Ik heb even snel wat meer dingen erover gelezen, maar ik herken Simons gedrag en emoties er heel erg in. Hij wil dingen meer zelf doen, maar tegelijkertijd vindt hij alles heel erg eng en is hij bang voor heel veel dingen.
Dat klinkt wel heftig zeg. Wij hebben die fase ook wel gehad, maar dat uitte zich meer in opstandigheid en driftbuien. Wat sneu voor Simon.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ga me er meer in verdiepen, zodat we hem beter kunnen begrijpen en helpen.
Van alles wat ik nu gelezen heb over de 9jaarsfase, komt wat jij hier beschrijft daar wel in terug. Het kan zo rond de 8 jaar beginnen en wel doorgaan tot een jaar of 10-11.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:22 schreef Schanu het volgende:
Ik herken de 9 jaar fase niet heel erg, wel het opeens overal bang voor zijn. Né is 8 jaar, was altijd heel stoer maar is nu opeens een bang vogeltje. Durft niet meer alleen boven te zijn of alleen naar de garage te lopen, durft niks meer te zeggen tegen mensen die ze niet kent, klampt zich echt aan ons vast ook op die momenten. Wil niet meer naar freerunning omdat ze het enige meisje is, wil niet meer spelen op de dagen dat ze hockey heeft omdat ze bang is dat ze dan te moe wordt. Ze wordt boos om de meest onbenullige dingen en dan rent ze juist weg van ons ipv dat wij haar mogen troosten. 's Avonds wil ze ook opeens niet meer slapen, ligt úren te rommelen in haar nachtkastje en te lezen. Normaliter sliep ze altijd als eerste en had ze die slaap ook echt nodig.
Misschien is dit de pre-9-jaar-fase?
Opstandigheid en driftbuien en meer een grote mond hebben was hier ook al gaande. Maar wat er nu al een paar weken gaande is, is wel anders dan dat. En ook wel heftig inderdaad. Ik schrok me rot, toen hij op een avond huilend zei dat hij niet wist of het leven wel leuk was. Daar heb ik naderhand ook wel even wat tranen om gelaten.quote:Op vrijdag 4 september 2026 11:17 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat klinkt wel heftig zeg. Wij hebben die fase ook wel gehad, maar dat uitte zich meer in opstandigheid en driftbuien. Wat sneu voor Simon.
Dat speelt inderdaad mee in die ontwikkeling. Meer besef van de wereld om je heen. Ook het zoeken naar jouw plekje binnen een groep, waardoor vriendschappen onder druk kunnen komen te staan, pestgedrag en buitensluiten kunnen ontstaan binnen een klas.quote:Op vrijdag 4 september 2026 11:44 schreef Kyara het volgende:
Ik herken de 9 jaar fase ook niet echt maar oudste was 9 in 2021 en toen was iedereen overal bang voor.
Maar ik herinner me het nog wel bij mijzelf. Bang voor veel dingen omdat je steeds meer meekrijgt wat er in de wereld gebeurd en ook mee kunt leven, mee kunt voelen maar nog niet kan relativeren. (ik heb de linkjes niet gelezen dus misschien is het klinkklare onzin en was het 'just me')
Fijn dat ze in het weekend direct weer haar vrolijke zelf is. Hoewel je achteraf gezien liever voor de vakantie al actie had ondernomen is dit wel een teken dat je niet te laat bent.quote:Op zaterdag 5 september 2026 08:44 schreef exode het volgende:
Vandaag is ze weer haar vrolijke zelf, kwam om half 8 al naar beneden, uitgebreid met de pup geknuffeld en nu al een uur aan het 3D pennen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |