abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221897242
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:55 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Op fok? Voor de 20e keer? Of bij school?
Ik stel me voor dat het gaat om
Ik ben hier eigenlijk onzeke over en stik niet van het sociaal netwerk. Is dit normaal/gebruikelijk, wijkt het erg af, ben ik raar als ik het veel vind, betalen de meeste ouders dit of niet en met welke context.

Een beetje zoals dat ik blij was hier tegen te komen dat woordenboeken zinloos waren om dat vervolgens in mijn netwerk te checken zodat ik niet voor niks 5 bomen aan zinloze shit ging kopen. Alleen dan zonder netwerk?

En ja, ik zou het dan bij school vragen. Maar mij interesseert het dan ook geen hol als school me irritant vindt én ik kom uit een cultuur waar dat soort dingen vrij normaal is.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_221897248
Ik vind het niet per se 'leuk' om voor een ander te betalen. Ik vind het wel schokkend dat de betalingen voor ouderbijdrage op de school van J met 30% daalden toen er expliciet vermeld moest worden dat het vrijwillig was. Dat waren echt niet allemaal ouders die eerst krom lagen om het te betalen. En dan naderhand wel klagen dat er alleen maar op school geleerd werd en nooit meer een leuk uitstapje was...
Ik vind het prima om wat meer bij te leggen als er mensen zijn die het niet kunnen betalen. Voor het groep 8 kamp (andere school) werd gecommuniceerd dat het niet door kon gaan als er niet meer betaald werd. Toen heb ik aan de contactpersoon laten weten dat ik het ontbrekende bedrag wel zou bijleggen als dat nodig was.
Ik ben het er wel mee eens dat de MR/ouderraad goed inzicht moet krijgen in de financien en daar kritisch op moet zijn.
pi_221897335
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:15 schreef Charles33 het volgende:
Het is een nogal raar systeem, vandaar mijn advies om er gewoon niet aan mee te doen. Of ze zo'n activiteit of extra lesprogramma afschaffen nadat jouw kind van school is, is voor jou toch niet interessant.
Dan is mijn advies om je kind thuis te houden bij alle activiteiten anders dan de saaie schoolbanken.
pi_221897408
Het is een raar systeem, misschien juist omdat het ook zo opgesplitst is. In elk geval bij deze school krijg je meerdere keren per jaar rekeningen voor vrijwillige bijdrages. Bij excursies en reisjes of sportkleren voor de sportklas of een extra certificaat bij TTO is het voor mij concreter als voor een vak wat op je leerplan staat. Er is ook nog een algemene bijdrage voor feestjes, aankleding van school en zo.

Ik heb geprobeert om de notulen van de medezeggenschapsraadvergaderingen te vinden, maar ze staan niet op de website. Ik weet wel dat iemand in het verleden die zich kandidaat had gesteld voor de medezeggenschapsraad de financiële onderbouwing deutelijker wou krijgen.
Misschien is deze informatie ook niet openbaar, ik ben er niet achteraan gegaan.
Het wordt ook niet bekend gemaakt hoeveel % van de ouders betalen en hoeveel ouders niet betalen. Op de basisschool was de ouderraad hierbij betrokken en die hebben dat toen wel inzichtelijk gemaakt voor de ouders.
pi_221897743
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 09:13 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik stel me voor dat het gaat om
Ik ben hier eigenlijk onzeke over en stik niet van het sociaal netwerk. Is dit normaal/gebruikelijk, wijkt het erg af, ben ik raar als ik het veel vind, betalen de meeste ouders dit of niet en met welke context.

Een beetje zoals dat ik blij was hier tegen te komen dat woordenboeken zinloos waren om dat vervolgens in mijn netwerk te checken zodat ik niet voor niks 5 bomen aan zinloze shit ging kopen. Alleen dan zonder netwerk?

En ja, ik zou het dan bij school vragen. Maar mij interesseert het dan ook geen hol als school me irritant vindt én ik kom uit een cultuur waar dat soort dingen vrij normaal is.
Mens, wat ben je empatisch :D ik snap de vraag op zich ook wel. Maar de frequentie waarmee het thema terugkomt dan weer niet. Er zijn voor mij boeiender dingen over pubers of school te delen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 02-10-2026 10:55:17 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_221897777
Maar goed, in het kader van deel je ervaringen. Er staat bij ons op de website een pdf met een enorme tabel met onderbouwing ouderbijdrage. Die bestaat uit een algemene bijdrage, voor alle jaren en stromingen hetzelfde (35 euro). Dan een tto-bijdrage, vast 350, met extra kosten per jaar. Vorig jaar was dat 350 euro (bovenop die andere 350 dus) voor een week Barcelona (heeft de meester denk ik ook een bordje tapas voor gekocht!). Dit jaar 275 euro voor het Cambridge examen. Verder staat er per klas en per vak een bijdrage genoemd voor alle excursies (een dag naar Luik voor Frans bijvoorbeeld, vorig jaar Münster voor Duits) en een vast bedrag van 50 euro voor twee excursies per jaar. Daarmee is mijn bijdrage dit jaar 835 euro, maar van eentalig 3 vwo "maar" 210. Tot slot staan er voor de bovenbouw nog aparte bijdragen voor excursies afhankelijk van het vakkenpakket.
Voor de internationale activiteiten wordt gebruik gemaakt van de EU-subsidies. Helaas is daarom dit jaar een week Engeland vervallen.

Oh, en er staat dus per regel kort beschreven welk bedrag er voor welk vak voor welke excursie bedoeld is. In de info-avond krijg je dan precies te horen wat dit jaar bijvoorbeeld de geschiedenisexcursie omvat.

[ Bericht 7% gewijzigd door Clubsoda op 02-10-2026 10:59:03 ]
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:05:01 #257
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_221897896
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 10:46 schreef Clubsoda het volgende:
Maar goed, in het kader van deel je ervaringen. Er staat bij ons op de website een pdf met een enorme tabel met onderbouwing ouderbijdrage. Die bestaat uit een algemene bijdrage, voor alle jaren en stromingen hetzelfde (35 euro). Dan een tto-bijdrage, vast 350, met extra kosten per jaar. Vorig jaar was dat 350 euro (bovenop die andere 350 dus) voor een week Barcelona (heeft de meester denk ik ook een bordje tapas voor gekocht!). Dit jaar 275 euro voor het Cambridge examen. Verder staat er per klas en per vak een bijdrage genoemd voor alle excursies (een dag naar Luik voor Frans bijvoorbeeld, vorig jaar Münster voor Duits) en een vast bedrag van 50 euro voor twee excursies per jaar. Daarmee is mijn bijdrage dit jaar 835 euro, maar van eentalig 3 vwo "maar" 210. Tot slot staan er voor de bovenbouw nog aparte bijdragen voor excursies afhankelijk van het vakkenpakket.
Voor de internationale activiteiten wordt gebruik gemaakt van de EU-subsidies. Helaas is daarom dit jaar een week Engeland vervallen.

Oh, en er staat dus per regel kort beschreven welk bedrag er voor welk vak voor welke excursie bedoeld is. In de info-avond krijg je dan precies te horen wat dit jaar bijvoorbeeld de geschiedenisexcursie omvat.
Hier wordt dat ook zo omschreven. En ook dat vanuit het systeem dan verschillende rekeningen gestuurd wprden en dat dat helaas niet anders kan.

Maar goed, hoe dat bij ons geregeld is, heb ik idd hier kortgeleden al gedeeld.
pi_221897953
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:48 schreef Vanyel het volgende:

[..]
En als je het goed kunt betalen, betaal dan wat extra als je school die optie ziet, goed voor je karma en fijn voor ouders die het geld niet hebben.

Bijdrage was hier 450 voor een brugklasser die niet eens technasium (want uitgeloot :'( ) of tto oid doet. Vond ik niet mals, lijkt me een behoorlijke aanslag op je budget als je het toch al niet breed hebt (bovenop de laptop en andere 1000 dingen die je al moest aanschaffen voor je verse brugklasser).

Dat bedrag kan ik trouwens nergens terugvinden, en de uitleg erbij was verdomd summier. Dat vind ik niet per se charmant.
Die 450 vind ik dan wel raar als je niet van de voorzieningen gebruik maakt. Hier 2 verschillende VO's, maar daar was de bijdrage verschillend per leerling. Dus voor de classes heb je een aparte toevoeging (technasium was goedkoper dan tto), per jaar verschillende bedragen op de lijst voor evt een kamp en voor keuzevakken ook alleen die excursies van de vakken die je gekozen hebt.

Bij C heb ik zelfs eind van het 4e jaar 40 euro terug gekregen omdat door Corona de excursie voor Duits niet door kon gaan.
pi_221898033
Op de huidige basisschool van Juul is de ouderbijdrage pot zo goed als leeg. Er zijn heel veel ouders die niet betalen. En dat komt mijn inziens echt niet door een gebrek aan financiën. Zonde want de schooljaren worden zo steeds saaier.

Bij B heb ik nog niets voorbij zien komen bedenk ik me....ook niet van zijn kamp recent. Eens navragen of verloofde wel bericht had.

B is zijn brugklas goed gestart. Huiswerk steeds af, zit in een leuke klas, heeft het enorm naar zijn zin en de eerste cijfers waren meer dan aardig. Ook al een discussie gehad met zijn wiskunde lerares (zo assertief kennen wij hem niet) omdat ze een fout had gemaakt met zijn toets nakijken. Hij bleek gelijk te hebben. Trots dat ie was.
pi_221898094
Zana, als het goed is zou je de MR gewoon hierover moeten kunnen contacten. Hun overleggen zijn in principe ook openbaar dacht ik. Ik weet dat wij in ieder geval altijd een uitnodiging krijgen of we toeschouwer willen zijn bij een MR-overleg.

Verder vind ik de bedragen die hier genoemd worden wel absurd eigenlijk. ¤800 voor 1 jaar en bij een gewoon jaar ‘maar’ ¤210. Dan mag je als school ook wel wat kritischer naar je uitgaven kijken imo (wat ik sowieso al vind).

Ik heb een tijdje geleden gezocht naar de ouderbijdrage van de VO die wij op het oog hebben, en die is dus nergens op de website terug te vinden, alleen waar het voor gebruikt wordt. Ik vind dat de overheid daar ook wel een verplichting op mag zetten, niet alleen ‘het is vrijwillig’ maar ook dat duidelijk gepubliceerd moet zijn hoeveel het is en wat je daarvoor krijgt. Maar goed, daar komt nog een algemene ouderavond voor, dus daar ga ik er wel naar vragen. Vooral omdat ze geen verplichte laptop hebben verwacht ik dat je daar op een andere manier wel voor computertoegang moet betalen.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:21:54 #261
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221898220
Je kunt de MR iig altijd mailen, en bij Js school staan de data van de overleggen op de jaarkalender. Zomaar binnenlopen wordt denk ik niet gewaardeerd (o.a. ivm planning/agenda en catering) maar als je even vooraf contact opneemt mag bijwonen idd wel (openbaar). Meepraten en stemmen mag echter niet, dat is alleen voor de leden. Omdat ik zelf dus wel graag me ermee bemoei (vakidioot met een mening) heb ik me kandidaat gesteld, ben verkozen en heb toevallig twee weken geleden de berekening voor de ouderbijdrage eerst afgekeurd (want niet duidelijker gespecificeerd) en daarna na aanpassing wel goedgekeurd.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:24:04 #262
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221898223
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 11:50 schreef FlyingFish het volgende:

Ik heb een tijdje geleden gezocht naar de ouderbijdrage van de VO die wij op het oog hebben, en die is dus nergens op de website terug te vinden, alleen waar het voor gebruikt wordt.
Ik zou t nu na 1 oktober nogmaals checken, dat is namelijk de deadline waarop veel zaken vastgesteld moeten zijn (pta, schoolgids etc). Als er wijzigingen zijn wordt informatie dus wat later online geplaatst.
pi_221898256
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 10:38 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Mens, wat ben je empatisch :D ik snap de vraag op zich ook wel. Maar de frequentie waarmee het thema terugkomt dan weer niet. Er zijn voor mij boeiender dingen over pubers of school te delen.
Ja bizar he! :o
Ik schrik er zelf van.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_221898275
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 11:17 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Die 450 vind ik dan wel raar als je niet van de voorzieningen gebruik maakt.
Nee wacht die 450 is niet inclusief alle lollige opties waar je aan moet meebetalen of je ze hebt of niet.
De 450 is het basisbedrag (opgedeeld in 2 dus, waarbij je ook kunt kiezen 1 van de 2 te betalen) voor de 'gewone' brugklas. Voor technasium komt daar afaik nog iets bovenop. Tto is op deze school niet.
pi_221898281
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 11:50 schreef FlyingFish het volgende:
Zana, als het goed is zou je de MR gewoon hierover moeten kunnen contacten. Hun overleggen zijn in principe ook openbaar dacht ik. Ik weet dat wij in ieder geval altijd een uitnodiging krijgen of we toeschouwer willen zijn bij een MR-overleg.

Verder vind ik de bedragen die hier genoemd worden wel absurd eigenlijk. ¤800 voor 1 jaar en bij een gewoon jaar ‘maar’ ¤210. Dan mag je als school ook wel wat kritischer naar je uitgaven kijken imo (wat ik sowieso al vind).

Ik heb een tijdje geleden gezocht naar de ouderbijdrage van de VO die wij op het oog hebben, en die is dus nergens op de website terug te vinden, alleen waar het voor gebruikt wordt. Ik vind dat de overheid daar ook wel een verplichting op mag zetten, niet alleen ‘het is vrijwillig’ maar ook dat duidelijk gepubliceerd moet zijn hoeveel het is en wat je daarvoor krijgt. Maar goed, daar komt nog een algemene ouderavond voor, dus daar ga ik er wel naar vragen. Vooral omdat ze geen verplichte laptop hebben verwacht ik dat je daar op een andere manier wel voor computertoegang moet betalen.
Ik vind 350 euro voor vliegen naar Spanje, een week activiteiten en vervoer te plekken juist bijzonder weinig :D De kosten voor een Cambridge examen zijn gewoon deze prijzen in Nederland.
pi_221898285
Ik deed een edit maar dan werkt je mention niet, dat is toch zonde van het werk van die @

Als ik dan het basisbedrag van @Clubsoda bekijk, voor een school die niet meer dan 5 km verderop ligt (ik weet niet welke school precies maar ben daar wel vrij zeker van), vind ik het verschil toch wel verrassend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 02-10-2026 12:46:37 ]
pi_221898295
Maar ach, het gaat om 400 euro uit mijn portemonnee, ik kan het prima missen. En juist van die extracurriculaire dingen zie ik mijn zoon zo groeien en genieten. Het is zo waardevol dat het het prijskaartje meer dam waar maakt.
pi_221898320
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 12:40 schreef Vanyel het volgende:
Ik deed een edit maar dan werkt je mention niet, dat is toch zonde van het werk van die @

Als ik dan het basisbedrag van @:clubsoda bekijk, voor een school die niet meer dan 5 km verderop ligt (ik weet niet welke school precies maar ben daar wel vrij zeker van), vind ik het verschil toch wel verrassend.
Dat zit hem in tto en het jaar. 1vwo is namelijk 105 euro. Zelfs 1 vwo tto is 500, dus vrijwel gelijk aan jullie.

Edit; Of bedoel je dat je de basis bij ons juist goedkoop vindt?
pi_221898333
In dat laatste geval: wij moeten verplicht een macbook. :+ kan iedereen daar nog even over vallen :D
pi_221898377
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 12:48 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Dat zit hem in tto en het jaar. 1vwo is namelijk 105 euro. Zelfs 1 vwo tto is 500, dus vrijwel gelijk aan jullie.

Edit; Of bedoel je dat je de basis bij ons juist goedkoop vindt?
Dat :Y

En .. bij ons is een MacBook niet verplicht maar wordt wel met korting via directe link supermakkelijk gemaakt, voor een Windowslaptop moet je zelf aan de slag met specs en controle en winkels. Daarmee maken ze de drempel voor Windows ook wel groter voor mensen die niet zo into computers zijn.
Toen kind dat zag was er natuurlijk ook geen houden aan, dus bij ons op school moeten ze in mijn beleving ook verplicht een MacBook ;)
Was ook niet gratis nee :')
pi_221898400
En waarom moet het per se een MacBook zijn? :D
pi_221898422
.

[ Bericht 87% gewijzigd door Vanyel op 02-10-2026 13:19:39 ]
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:29:13 #273
100412 mefke79
komt goed!
pi_221898499
Oudste heeft altijd een laptop/chromebook nodig gehad, die hebben wij eerst gehuurd. Na drie jaar was het ding wel op en stapten ze over van Google naar Microsoft. Dus eigen laptop gekocht maar die bleek wat minder geschikt voor dagelijks op de fiets. Dus na vier keer reparatie en lang kwijt weer zo'n huur geval. En die gaat dan na het examen gewoon terug.

Jongste heeft geen laptop nodig gehad op vorige school. Op nieuwe school zijn zij het laatste jaar zonder eigen laptop. Maar goed, hij heeft van ons wel een laptop gehad, een wat grotere zodat hij thuis grafische programmas van school kan draaien, aangezien dat zijn profiel is. Maar nu hoorden we dat het kan zijn dat die laptop toch mee naar school moet omdat hij dyslexie heeft en hij hem daarvoor nodig heeft. Geen ramp, had het alleen graag geweten, had ik een andere meer reisbestendige laptop geregeld. En zo blijf je geld uitgeven aan je pubers, is het niet aan laptops dan wel aan eten :D
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_221898501
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 12:38 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nee wacht die 450 is niet inclusief alle lollige opties waar je aan moet meebetalen of je ze hebt of niet.
De 450 is het basisbedrag (opgedeeld in 2 dus, waarbij je ook kunt kiezen 1 van de 2 te betalen) voor de 'gewone' brugklas. Voor technasium komt daar afaik nog iets bovenop. Tto is op deze school niet.

Ow, hier is de basis rond de 100-120 euro. En dan nog extra's van 5 euro (uitje kunst in lokaal museum), tot 700 euro voor rome-reis.
En die laptop, waar school zich verder niet mee bemoeid, behalve minimum eisen. Bijv geen iOS, maar windows ivm de software. Maar je bent ook weer zo 700+ euro verder of meer. Daar zit D ook al op laptop nr2. C had geen laptop nodig voor school. Dat was wel toegankelijker qua prijs.
pi_221898544
B moest een iPad (en dan met extra toetsenbord etc) of een Macbook Neo. We zijn voor het laatste gegaan.

En even opgezocht, de ouderbijdrage mail komt ergens deze maand. Ik wist het bedrag, maar ben het straal vergeten. Dan valt het vast mee....
Hij doet ook Technasium, of O&O zoals ze het tegenwoordig noemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')