Ik stel me voor dat het gaat omquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 08:55 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Op fok? Voor de 20e keer? Of bij school?
Dan is mijn advies om je kind thuis te houden bij alle activiteiten anders dan de saaie schoolbanken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 08:15 schreef Charles33 het volgende:
Het is een nogal raar systeem, vandaar mijn advies om er gewoon niet aan mee te doen. Of ze zo'n activiteit of extra lesprogramma afschaffen nadat jouw kind van school is, is voor jou toch niet interessant.
Mens, wat ben je empatischquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:13 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik stel me voor dat het gaat om
Ik ben hier eigenlijk onzeke over en stik niet van het sociaal netwerk. Is dit normaal/gebruikelijk, wijkt het erg af, ben ik raar als ik het veel vind, betalen de meeste ouders dit of niet en met welke context.
Een beetje zoals dat ik blij was hier tegen te komen dat woordenboeken zinloos waren om dat vervolgens in mijn netwerk te checken zodat ik niet voor niks 5 bomen aan zinloze shit ging kopen. Alleen dan zonder netwerk?
En ja, ik zou het dan bij school vragen. Maar mij interesseert het dan ook geen hol als school me irritant vindt én ik kom uit een cultuur waar dat soort dingen vrij normaal is.
Hier wordt dat ook zo omschreven. En ook dat vanuit het systeem dan verschillende rekeningen gestuurd wprden en dat dat helaas niet anders kan.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:46 schreef Clubsoda het volgende:
Maar goed, in het kader van deel je ervaringen. Er staat bij ons op de website een pdf met een enorme tabel met onderbouwing ouderbijdrage. Die bestaat uit een algemene bijdrage, voor alle jaren en stromingen hetzelfde (35 euro). Dan een tto-bijdrage, vast 350, met extra kosten per jaar. Vorig jaar was dat 350 euro (bovenop die andere 350 dus) voor een week Barcelona (heeft de meester denk ik ook een bordje tapas voor gekocht!). Dit jaar 275 euro voor het Cambridge examen. Verder staat er per klas en per vak een bijdrage genoemd voor alle excursies (een dag naar Luik voor Frans bijvoorbeeld, vorig jaar Münster voor Duits) en een vast bedrag van 50 euro voor twee excursies per jaar. Daarmee is mijn bijdrage dit jaar 835 euro, maar van eentalig 3 vwo "maar" 210. Tot slot staan er voor de bovenbouw nog aparte bijdragen voor excursies afhankelijk van het vakkenpakket.
Voor de internationale activiteiten wordt gebruik gemaakt van de EU-subsidies. Helaas is daarom dit jaar een week Engeland vervallen.
Oh, en er staat dus per regel kort beschreven welk bedrag er voor welk vak voor welke excursie bedoeld is. In de info-avond krijg je dan precies te horen wat dit jaar bijvoorbeeld de geschiedenisexcursie omvat.
Die 450 vind ik dan wel raar als je niet van de voorzieningen gebruik maakt. Hier 2 verschillende VO's, maar daar was de bijdrage verschillend per leerling. Dus voor de classes heb je een aparte toevoeging (technasium was goedkoper dan tto), per jaar verschillende bedragen op de lijst voor evt een kamp en voor keuzevakken ook alleen die excursies van de vakken die je gekozen hebt.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 08:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
En als je het goed kunt betalen, betaal dan wat extra als je school die optie ziet, goed voor je karma en fijn voor ouders die het geld niet hebben.
Bijdrage was hier 450 voor een brugklasser die niet eens technasium (want uitgeloot) of tto oid doet. Vond ik niet mals, lijkt me een behoorlijke aanslag op je budget als je het toch al niet breed hebt (bovenop de laptop en andere 1000 dingen die je al moest aanschaffen voor je verse brugklasser).
Dat bedrag kan ik trouwens nergens terugvinden, en de uitleg erbij was verdomd summier. Dat vind ik niet per se charmant.
Ik zou t nu na 1 oktober nogmaals checken, dat is namelijk de deadline waarop veel zaken vastgesteld moeten zijn (pta, schoolgids etc). Als er wijzigingen zijn wordt informatie dus wat later online geplaatst.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:50 schreef FlyingFish het volgende:
Ik heb een tijdje geleden gezocht naar de ouderbijdrage van de VO die wij op het oog hebben, en die is dus nergens op de website terug te vinden, alleen waar het voor gebruikt wordt.
Ja bizar he!quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:38 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Mens, wat ben je empatischik snap de vraag op zich ook wel. Maar de frequentie waarmee het thema terugkomt dan weer niet. Er zijn voor mij boeiender dingen over pubers of school te delen.
Nee wacht die 450 is niet inclusief alle lollige opties waar je aan moet meebetalen of je ze hebt of niet.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:17 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Die 450 vind ik dan wel raar als je niet van de voorzieningen gebruik maakt.
Ik vind 350 euro voor vliegen naar Spanje, een week activiteiten en vervoer te plekken juist bijzonder weinigquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:50 schreef FlyingFish het volgende:
Zana, als het goed is zou je de MR gewoon hierover moeten kunnen contacten. Hun overleggen zijn in principe ook openbaar dacht ik. Ik weet dat wij in ieder geval altijd een uitnodiging krijgen of we toeschouwer willen zijn bij een MR-overleg.
Verder vind ik de bedragen die hier genoemd worden wel absurd eigenlijk. ¤800 voor 1 jaar en bij een gewoon jaar ‘maar’ ¤210. Dan mag je als school ook wel wat kritischer naar je uitgaven kijken imo (wat ik sowieso al vind).
Ik heb een tijdje geleden gezocht naar de ouderbijdrage van de VO die wij op het oog hebben, en die is dus nergens op de website terug te vinden, alleen waar het voor gebruikt wordt. Ik vind dat de overheid daar ook wel een verplichting op mag zetten, niet alleen ‘het is vrijwillig’ maar ook dat duidelijk gepubliceerd moet zijn hoeveel het is en wat je daarvoor krijgt. Maar goed, daar komt nog een algemene ouderavond voor, dus daar ga ik er wel naar vragen. Vooral omdat ze geen verplichte laptop hebben verwacht ik dat je daar op een andere manier wel voor computertoegang moet betalen.
Dat zit hem in tto en het jaar. 1vwo is namelijk 105 euro. Zelfs 1 vwo tto is 500, dus vrijwel gelijk aan jullie.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 12:40 schreef Vanyel het volgende:
Ik deed een edit maar dan werkt je mention niet, dat is toch zonde van het werk van die @
Als ik dan het basisbedrag van @:clubsoda bekijk, voor een school die niet meer dan 5 km verderop ligt (ik weet niet welke school precies maar ben daar wel vrij zeker van), vind ik het verschil toch wel verrassend.
Datquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 12:48 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat zit hem in tto en het jaar. 1vwo is namelijk 105 euro. Zelfs 1 vwo tto is 500, dus vrijwel gelijk aan jullie.
Edit; Of bedoel je dat je de basis bij ons juist goedkoop vindt?
Ow, hier is de basis rond de 100-120 euro. En dan nog extra's van 5 euro (uitje kunst in lokaal museum), tot 700 euro voor rome-reis.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 12:38 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nee wacht die 450 is niet inclusief alle lollige opties waar je aan moet meebetalen of je ze hebt of niet.
De 450 is het basisbedrag (opgedeeld in 2 dus, waarbij je ook kunt kiezen 1 van de 2 te betalen) voor de 'gewone' brugklas. Voor technasium komt daar afaik nog iets bovenop. Tto is op deze school niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |