Haha, het kan verkeren.quote:Op dinsdag 22 september 2026 14:26 schreef DjVero het volgende:
[..]
Uiteindelijk heeft ze geen idee wat er op haar af gaat komen. Meisje van ons was ook erg verlegen, dus de eerste twee weken verliepen stroef. Heel stroef. Al gauw was het daarna zomervakantie en vroeg ze of ze weer naar school kon.
Dat klinkt wel als een echte overgang naar de bovenbouw.quote:Op woensdag 23 september 2026 23:05 schreef Zana het volgende:
Al met al is het toch weer een hele verandering tegenover de derde.
En voor die ouders zijn dan ook de speciale potjes of een beetje extra dat andere ouders betalen.quote:Op donderdag 24 september 2026 09:59 schreef Tink89 het volgende:
Het is ook best afhankelijk van je populatie. En dan bedoel ik vooral: hoeveel ouders betalen daadwerkelijk. Je mag een ouderbijdrage niet verplichten en een kind ook niet uitsluiten als ouders niet betalen. Vaak is er dan een systeem met 'de reis gaat door als 90% van de ouders betaalt en iedereen gaat dan mee', maar als structureel maar 70 of 80% van de ouders betaalt, is het financieel onhoudbaar.
En als het onder onderwijstijd is en deel uitmaakt van het lesprogramma is het - los van de nieuwe regels over ouderbijdragen - haast onmogelijk om te zeggen 'kinderen van wie de ouders niet betalen, gaan niet mee'. Iets met kansengelijkheid enzo...
Alternatief is de ouderbijdrage voor de reis hoger maken, zodat het percentage betalende ouders omlaag kan (als je 8000 nodig hebt en ouders betalen 800 ipv 650 euro, hoeven er minder mensen te betalen om iedereen mee te kunnen nemen), maar dat is niet eerlijk voor de ouders die wel betalen. Bovendien is het vaak: hoe hoger de prijs, hoe minder ouders betalen.
Op mijn middelbare school konden je ouders elke maand 5 euro inleggen vanaf de start in de brugklas. Dan had je tegen de tijd dat je in 5 gymnasium zat je reis betaald. Prima systeem wel, al realiseer ik me ook dat er ook ouders zijn die zelfs geen 5 euro per maand kunnen missen natuurlijk.
Maar sinds de ouderbijdrage vrijwillig betalen stichtingen als stichting leergeld ook niet meer de ouderbijdrage aan scholen uit. Dus scholen missen die inkomsten nu ook. En voor dingen als een examenreis krijg je lang niet altijd een vergoeding voor de bijdrage vanuit leergeld oid. Een bijdrage voor tto dan weer wel waarschijnlijk, maar dan moet je het wel aanvragen en daar zijn ook subsidies voor die de school rechtreeks krijgt.quote:Op donderdag 24 september 2026 10:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En voor die ouders zijn dan ook de speciale potjes of een beetje extra dat andere ouders betalen.
Het zijn juist de ouders die het wel kunnen, maar weigeren omdat het vrijwillig is en ze jouw kind dan niet mogen weigeren mee te gaan, die maken dat reisjes moeiiljk of onhaalbaar worden en dus worden afgeschaft.
Ik heb een keer op 2 scholen de ouderbijdrage betaald voor een schooljaar voor een kind. Bij school 1 inden ze in het begin van het jaar en kind ging van school vóór het schoolreisje. Bij school 2 inden ze later in het jaar en werd kind ziek een half uur na aankomst op schoolreisquote:Op donderdag 24 september 2026 11:10 schreef Kyara het volgende:
Vorig jaar heb ik heel bewust geen schoolgeld betaald.
Hebben ze geen digitaal leermiddel zoals een laptop mee?quote:Op donderdag 24 september 2026 13:53 schreef Zana het volgende:
Ik had wel verwacht dat de directeur aanwezig zou zijn en kort zou spreken, ten eerste omdat hij vrij nieuw is en ten tweede omdat de Havo door de Inspectie als zeer zwak wordt gezien, dan vindt ik zichtbaarheid belangrijk op zulke avonden. Deze keer hebben ze bij de aanmelding voor de ouderavond trouwens voor het eerst gevraagd, welke vragen wij hadden, ze zagen waarschijnlijk de bui al hangen.
De nieuwe schoolgids voor 26/27 moet eerst nog online komen, dus pas daarna is voor veel dingen echt duidelijkheid.
Ben benieuwd hoe ze het regelen, als de jongeren geen telefoon meer mogen gebruiken. Ze hebben wel een agenda gekregen, maar die wordt door de meeste niet gebruikt. Uitval wordt blijkbaar op een scherm in de aula getoond, maar huiswerk of berichten via de ELO kunnen ze dan tijdens schooltijden ook niet inzien. Dat wordt wel wennen, denk ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja, als een kind ervoor kiest de agenda niet te gebruiken...quote:Op donderdag 24 september 2026 13:53 schreef Zana het volgende:
Ik had wel verwacht dat de directeur aanwezig zou zijn en kort zou spreken, ten eerste omdat hij vrij nieuw is en ten tweede omdat de Havo door de Inspectie als zeer zwak wordt gezien, dan vindt ik zichtbaarheid belangrijk op zulke avonden. Deze keer hebben ze bij de aanmelding voor de ouderavond trouwens voor het eerst gevraagd, welke vragen wij hadden, ze zagen waarschijnlijk de bui al hangen.
De nieuwe schoolgids voor 26/27 moet eerst nog online komen, dus pas daarna is voor veel dingen echt duidelijkheid.
Ben benieuwd hoe ze het regelen, als de jongeren geen telefoon meer mogen gebruiken. Ze hebben wel een agenda gekregen, maar die wordt door de meeste niet gebruikt. Uitval wordt blijkbaar op een scherm in de aula getoond, maar huiswerk of berichten via de ELO kunnen ze dan tijdens schooltijden ook niet inzien. Dat wordt wel wennen, denk ik.
Ik heb toevallig zojuist ook een extra vrijwillig bedrag overgemaakt.quote:Op donderdag 24 september 2026 14:51 schreef Troel het volgende:
Overigens kregen wij de mogelijkheid om een extra bedrag over te maken voor schoolreisjes om daarmee andere ouders te kunnen ontlasten. In eerste instantie was er ook een spaarprogramma, maar niet alle ouders deden daar aan mee (ik ook niet, ik zet het liever op mijn eigen spaarrekening). Omdat ik het op dat moment kon missen, heb ik dus graag wat extra overgemaakt, omdat ik wist dat een aantal ouders het lastig zou hebben. Als ik dat niet geweten had, weet ik overigens niet of ik zomaar geld over had gemaakt. Nu hoorde ik het natuurlijk als een "klasgenoot weet nog niet of hij mee kan".
Oja, die hebben we ook gehad. D is niet vaak ziek, maar vorig jaar kwam de griep kwam hard binnen. Di+wo toetsen gemaakt, do+vrij+maandag ziek (+brak weekend), dinsdag nog een dag toetsen. En dan woensdag, donderdag en vrijdagen de gemiste toetsen inhalen, maar ook lessen volgen. Ben je net ziek geweest, moet je gelijk door en ook nog eens huiswerk maken. Dat weekend erna was hij dus opnieuw ziek. En dan heeft hij nog mazzel dat leren niet veel energie kost, anders lukt dat toch niet.quote:Op donderdag 24 september 2026 16:44 schreef mefke79 het volgende:
Het idee is dat als je ziek bent in de toetsweek, je alle herkansingen daarvan moet maken de donderdag en vrijdag na die toetsweek.
Wat ontzettend fijn!quote:Op donderdag 24 september 2026 17:46 schreef hilliebillie het volgende:
Dochter is sinds begin deze week van klas mogen veranderen en ze komt sindsdien een stuk vrolijker thuis. Ze zit niet meer bij de hele grote klieren in de klas en nu wel bij een paar vriendinnen.
Zo fijn om te zien. Hopelijk blijft ze zich zo goed voelen in de klas (en heb ik het nu niet gejinxt). En knap dat ze dat zelf geregeld heeft vind ik zelf.
T heeft 3 jaar Technasium gedaan. Kosten ¤ 180 per jaarquote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:00 schreef Zana het volgende:
Worden aan jullie middelbare scholen extra vrijwillige bijdrages gevraagd voor vakken die onderdeel zijn van de verschillende profielen in de bovenbouw. Kom er nu achter dat ze een extra Technasium bijdrage vragen (stond trouwens ook in het kleingedrukte op het aanmeldformulier voor de profielen bij nader inzien).
In de brugklas kon je ook al voor Technasium kiezen, toen was het vrijwillig, net als sportklas of iets met kunst en daar hoorde ook een extra bijdrage bij.
Maar nu hoort het bij het vakkenpakket en eigenlijk vind ik het en beetje vreemd. Ik weet niet wat in het leerplan staat, of dat ze op excursie gaan, ze hebben verder ook geen boeken voor dat vak. Bij een Google rondje kwam naar boven, dat dit schooljaar extra geld beschikbaar is voor praktijkgerichte vakken op de havo. https://www.rijksoverheid(...)m_source=chatgpt.com
Hm, als iedereen dat doet..., maar ik probeer het verschil te snappen. Ze hadden bijvoorbeeld ook eerder lessen in Techniek en maakten gebruik van dezelfde locatie en toen was er geen eigen bijdrage.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:29 schreef Charles33 het volgende:
Die bijdrages zijn altijd vrijwillig. Gewoon niet betalen dus.
Tja. Ze moeten officieel wel specificeren waar ze het aan uitgeven, maar meestal blijft dat bij nogal vage omschrijvingen. Bij een bijdrage voor een schoolreis denk je dat je de reis van je eigen kind betaald, maar jij betaalt dus ook het hotel en diner van de leraren en de reis van een ander kind dat niet betaalt. Het is een nogal raar systeem, vandaar mijn advies om er gewoon niet aan mee te doen. Of ze zo'n activiteit of extra lesprogramma afschaffen nadat jouw kind van school is, is voor jou toch niet interessant.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 06:06 schreef Zana het volgende:
[..]
Hm, als iedereen dat doet..., maar ik probeer het verschil te snappen. Ze hadden bijvoorbeeld ook eerder lessen in Techniek en maakten gebruik van dezelfde locatie en toen was er geen eigen bijdrage.
Nu hebben ze met o&o een project samen met een locale organisatie en gaan met de fiets ernatoe, dus (op dit moment) geen reiskosten. Ik weet verder niet of er vakspecifieke excursies gepland staan.
Ergens stond nog vermeld dat verbruikskosten en aanschaf van machines van zulke bijdragen gefinancieerd worden, maar ik betaal bij scheikunde toch ook niet voor de chemicaliën of bij natuurkunde voor een meetinstrument.
Wat een walgelijke insteek. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Bah.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 08:15 schreef Charles33 het volgende:
[..]
Tja. Ze moeten officieel wel specificeren waar ze het aan uitgeven, maar meestal blijft dat bij nogal vage omschrijvingen. Bij een bijdrage voor een schoolreis denk je dat je de reis van je eigen kind betaald, maar jij betaalt dus ook het hotel en diner van de leraren en de reis van een ander kind dat niet betaalt. Het is een nogal raar systeem, vandaar mijn advies om er gewoon niet aan mee te doen. Of ze zo'n activiteit of extra lesprogramma afschaffen nadat jouw kind van school is, is voor jou toch niet interessant.
En als je het goed kunt betalen, betaal dan wat extra als je school die optie ziet, goed voor je karma en fijn voor ouders die het geld niet hebben.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:20 schreef mousemicky het volgende:
Met als aanvulling: als te veel mensen niet betalen heeft dat gevolgen voor alle kinderen (want dan gaan activiteiten simpelweg niet door).
Mijn insteek, als je het kunt betalen, doe dat dan ook, zo zorg je er voor dat anderen die het echt niet lukt toch mee kunnen doen.
Ja, maar ook nee. Mrs V zat ooit in de MR van een speciaal onderwijs school waar vanuit school plannen waren om zover ik me herinner het extra geld voor bijspijkeren van door corona opgelopen achterstanden in eigen zak (lees schoolreserves) wilden stoppen, terwijl die school echt bulkte van het geld. Toen is ze daar eens wat over gaan lezen en ontdekte dat heel veel scholen voor primair onderwijs veel meer geld binnenkrijgen dan ze uitgeven en overdreven grote reserves hanteren. Dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:27 schreef Clubsoda het volgende:
Ik begrijp die achterdocht niet zo goed. Word je daar niet moe van? Als je het niet kan betalen, dan zijn daar regelingen voor. Overleg met school, betaal desnoods een deel. En als je het wel kan betalen, dan zijn dit toch geen bedragen om voortdurend vraagtekens bij te stellen? Zelfs al zou school je een poot willen uitdraaien, zolang je kind er iet s van terug ziet, zal het mij echt roesten verder waar het precies heen gaat.
Dat is wel een behoorlijk bedrag idd. Gaan ze ver en lang op kamp oid? Hier is het ¤150 en daar doen ze echt behoorlijk wat voor...quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 08:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
En als je het goed kunt betalen, betaal dan wat extra als je school die optie ziet, goed voor je karma en fijn voor ouders die het geld niet hebben.
Bijdrage was hier 450 voor een brugklasser die niet eens technasium (want uitgeloot) of tto oid doet. Vond ik niet mals, lijkt me een behoorlijke aanslag op je budget als je het toch al niet breed hebt (bovenop de laptop en andere 1000 dingen die je al moest aanschaffen voor je verse brugklasser).
Bij ons was er nu een initiatief van ouders om vrijwillig wat meer te laten betalen. Doe ik graag aan mee, als het echt op gang wordt gebracht.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 08:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
En als je het goed kunt betalen, betaal dan wat extra als je school die optie ziet, goed voor je karma en fijn voor ouders die het geld niet hebben.
Bijdrage was hier 450 voor een brugklasser die niet eens technasium (want uitgeloot) of tto oid doet. Vond ik niet mals, lijkt me een behoorlijke aanslag op je budget als je het toch al niet breed hebt (bovenop de laptop en andere 1000 dingen die je al moest aanschaffen voor je verse brugklasser).
Op fok? Voor de 20e keer? Of bij school?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 08:54 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja, maar ook nee. Mrs V zat ooit in de MR van een speciaal onderwijs school waar vanuit school plannen waren om zover ik me herinner het extra geld voor bijspijkeren van door corona opgelopen achterstanden in eigen zak (lees schoolreserves) wilden stoppen, terwijl die school echt bulkte van het geld. Toen is ze daar eens wat over gaan lezen en ontdekte dat heel veel scholen voor primair onderwijs veel meer geld binnenkrijgen dan ze uitgeven en overdreven grote reserves hanteren. Dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.
Dus soms kan het ook juist wel goed zijn om door te vragen.
Disclaimer: ik heb dit dus niet zelf uitgezocht (maar heb wel de indruk dat mijn Mrs niet achterlijk is) en dit ging over basisonderwijs.
Die is dubieus tenzij iedereen, ook diegenen die niet betaalden, mee mochten. Want je hebt voordeel (geen toets) als je meeging.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:01 schreef Phaidra het volgende:
Zoals vorige jaar een uitstapje naar Münster voor de leerlingen met Duits in hun pakket. Daar gingen ze gesprekjes voeren met studenten van een universiteit (deden volgens mij een onderwijsopleiding). Als je daar een goed cijfer voor haalde, hoefde je die periode geen proefwerk meer te maken. Dat was een prima deal.
Even gecheckt: er stond in de brief dat je aan kon geven als de kosten een belemmering zouden zijn voor deelname (kosten waren uiteindelijk 75 euro). Ik neem aan dat dat wel zou worden opgevangenquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:04 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Die is dubieus tenzij iedereen, ook diegenen die niet betaalden, mee mochten. Want je hebt voordeel (geen toets) als je meeging.
2,5 dag kamp. En bij het betalen zag je wel een uitsplitsing. Je kon beide delen aan- en uitvinken en er staat een optie bij voor een vrijwillige extra bijdrage, wat ik dan wel weer sympathiek vind, dat je dat niet zelf hoeft te regelen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 08:54 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Dat is wel een behoorlijk bedrag idd. Gaan ze ver en lang op kamp oid? Hier is het ¤150 en daar doen ze echt behoorlijk wat voor...
Daar ga ik ook vanuit, maar het laat wel zien hoe dun dat scheidslijntje is vanuit de wet. En daar is vooraf voor gewaarschuwd, maar er is niets mee gedaan.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:07 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Even gecheckt: er stond in de brief dat je aan kon geven als de kosten een belemmering zouden zijn voor deelname (kosten waren uiteindelijk 75 euro). Ik neem aan dat dat wel zou worden opgevangen.
Ik stel me voor dat het gaat omquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 08:55 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Op fok? Voor de 20e keer? Of bij school?
Dan is mijn advies om je kind thuis te houden bij alle activiteiten anders dan de saaie schoolbanken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 08:15 schreef Charles33 het volgende:
Het is een nogal raar systeem, vandaar mijn advies om er gewoon niet aan mee te doen. Of ze zo'n activiteit of extra lesprogramma afschaffen nadat jouw kind van school is, is voor jou toch niet interessant.
Mens, wat ben je empatischquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:13 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik stel me voor dat het gaat om
Ik ben hier eigenlijk onzeke over en stik niet van het sociaal netwerk. Is dit normaal/gebruikelijk, wijkt het erg af, ben ik raar als ik het veel vind, betalen de meeste ouders dit of niet en met welke context.
Een beetje zoals dat ik blij was hier tegen te komen dat woordenboeken zinloos waren om dat vervolgens in mijn netwerk te checken zodat ik niet voor niks 5 bomen aan zinloze shit ging kopen. Alleen dan zonder netwerk?
En ja, ik zou het dan bij school vragen. Maar mij interesseert het dan ook geen hol als school me irritant vindt én ik kom uit een cultuur waar dat soort dingen vrij normaal is.
Hier wordt dat ook zo omschreven. En ook dat vanuit het systeem dan verschillende rekeningen gestuurd wprden en dat dat helaas niet anders kan.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:46 schreef Clubsoda het volgende:
Maar goed, in het kader van deel je ervaringen. Er staat bij ons op de website een pdf met een enorme tabel met onderbouwing ouderbijdrage. Die bestaat uit een algemene bijdrage, voor alle jaren en stromingen hetzelfde (35 euro). Dan een tto-bijdrage, vast 350, met extra kosten per jaar. Vorig jaar was dat 350 euro (bovenop die andere 350 dus) voor een week Barcelona (heeft de meester denk ik ook een bordje tapas voor gekocht!). Dit jaar 275 euro voor het Cambridge examen. Verder staat er per klas en per vak een bijdrage genoemd voor alle excursies (een dag naar Luik voor Frans bijvoorbeeld, vorig jaar Münster voor Duits) en een vast bedrag van 50 euro voor twee excursies per jaar. Daarmee is mijn bijdrage dit jaar 835 euro, maar van eentalig 3 vwo "maar" 210. Tot slot staan er voor de bovenbouw nog aparte bijdragen voor excursies afhankelijk van het vakkenpakket.
Voor de internationale activiteiten wordt gebruik gemaakt van de EU-subsidies. Helaas is daarom dit jaar een week Engeland vervallen.
Oh, en er staat dus per regel kort beschreven welk bedrag er voor welk vak voor welke excursie bedoeld is. In de info-avond krijg je dan precies te horen wat dit jaar bijvoorbeeld de geschiedenisexcursie omvat.
Die 450 vind ik dan wel raar als je niet van de voorzieningen gebruik maakt. Hier 2 verschillende VO's, maar daar was de bijdrage verschillend per leerling. Dus voor de classes heb je een aparte toevoeging (technasium was goedkoper dan tto), per jaar verschillende bedragen op de lijst voor evt een kamp en voor keuzevakken ook alleen die excursies van de vakken die je gekozen hebt.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 08:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat bedrag kan ik trouwens nergens terugvinden, en de uitleg erbij was verdomd summier. Dat vind ik niet per se charmant.
Ik zou t nu na 1 oktober nogmaals checken, dat is namelijk de deadline waarop veel zaken vastgesteld moeten zijn (pta, schoolgids etc). Als er wijzigingen zijn wordt informatie dus wat later online geplaatst.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:50 schreef FlyingFish het volgende:
Ik heb een tijdje geleden gezocht naar de ouderbijdrage van de VO die wij op het oog hebben, en die is dus nergens op de website terug te vinden, alleen waar het voor gebruikt wordt.
Ja bizar he!quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:38 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Mens, wat ben je empatischik snap de vraag op zich ook wel. Maar de frequentie waarmee het thema terugkomt dan weer niet. Er zijn voor mij boeiender dingen over pubers of school te delen.
Nee wacht die 450 is niet inclusief alle lollige opties waar je aan moet meebetalen of je ze hebt of niet.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:17 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Die 450 vind ik dan wel raar als je niet van de voorzieningen gebruik maakt.
Ik vind 350 euro voor vliegen naar Spanje, een week activiteiten en vervoer te plekken juist bijzonder weinigquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:50 schreef FlyingFish het volgende:
Zana, als het goed is zou je de MR gewoon hierover moeten kunnen contacten. Hun overleggen zijn in principe ook openbaar dacht ik. Ik weet dat wij in ieder geval altijd een uitnodiging krijgen of we toeschouwer willen zijn bij een MR-overleg.
Verder vind ik de bedragen die hier genoemd worden wel absurd eigenlijk. ¤800 voor 1 jaar en bij een gewoon jaar ‘maar’ ¤210. Dan mag je als school ook wel wat kritischer naar je uitgaven kijken imo (wat ik sowieso al vind).
Ik heb een tijdje geleden gezocht naar de ouderbijdrage van de VO die wij op het oog hebben, en die is dus nergens op de website terug te vinden, alleen waar het voor gebruikt wordt. Ik vind dat de overheid daar ook wel een verplichting op mag zetten, niet alleen ‘het is vrijwillig’ maar ook dat duidelijk gepubliceerd moet zijn hoeveel het is en wat je daarvoor krijgt. Maar goed, daar komt nog een algemene ouderavond voor, dus daar ga ik er wel naar vragen. Vooral omdat ze geen verplichte laptop hebben verwacht ik dat je daar op een andere manier wel voor computertoegang moet betalen.
Dat zit hem in tto en het jaar. 1vwo is namelijk 105 euro. Zelfs 1 vwo tto is 500, dus vrijwel gelijk aan jullie.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 12:40 schreef Vanyel het volgende:
Ik deed een edit maar dan werkt je mention niet, dat is toch zonde van het werk van die @
Als ik dan het basisbedrag van @:clubsoda bekijk, voor een school die niet meer dan 5 km verderop ligt (ik weet niet welke school precies maar ben daar wel vrij zeker van), vind ik het verschil toch wel verrassend.
Datquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 12:48 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat zit hem in tto en het jaar. 1vwo is namelijk 105 euro. Zelfs 1 vwo tto is 500, dus vrijwel gelijk aan jullie.
Edit; Of bedoel je dat je de basis bij ons juist goedkoop vindt?
Ow, hier is de basis rond de 100-120 euro. En dan nog extra's van 5 euro (uitje kunst in lokaal museum), tot 700 euro voor rome-reis.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 12:38 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nee wacht die 450 is niet inclusief alle lollige opties waar je aan moet meebetalen of je ze hebt of niet.
De 450 is het basisbedrag (opgedeeld in 2 dus, waarbij je ook kunt kiezen 1 van de 2 te betalen) voor de 'gewone' brugklas. Voor technasium komt daar afaik nog iets bovenop. Tto is op deze school niet.
Iedereen dezelfde programma's en functionaliteiten, handige aansluiting op de digiboards, makkelijk bestanden delen, helpdesksysteem compleet ingericht op Mac. En inkoopkorting inderdaad.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 13:11 schreef Aure het volgende:
En waarom moet het per se een MacBook zijn?
Wat ik ervan weet staat een aantal posts terug.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 13:46 schreef Tink89 het volgende:
Ik schrik best van sommige bedragen hier… 450 euro voor de brugklas zonder extra dingen? Wat doen ze daarvan?
Bij ons kan dat inderdaad wel.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 15:20 schreef capricia het volgende:
Kun je die bijdrages ook gespreid betalen?
Niet iedereen kan zo makkelijk honderden euros missen.
Bij T wel. Je mag in 3 termijnen betalenquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 15:20 schreef capricia het volgende:
Kun je die bijdrages ook gespreid betalen?
Niet iedereen kan zo makkelijk honderden euros missen.
Ik heb voor beide kinderen een makkelijk toegankelijk spaarpotje op de normale rekening, waarvan ik sportcontributies, schoolgeld, schoolspullen, cadeautjes voor feest etc. betaal. En een rekening waarop de kinderbijslag komt, daarvan betalen ik kleren of kleedgeld. Voor de oudste een potje voor de beugel. Daarnaast nog twee spaarrekeningen die ze in principe krijgen op hun 18e. Daar leggen zowel mijn ouders als in op in. Maar toen voor de oudste vorig jaar huiswerkbegeleiding een goed idee was, heb ik dat daar ook van betaald. Want 500 euro elke maand is weer een ander verhaal..quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 14:56 schreef exode het volgende:
Ik ben wel heel blij dat we al vroeg een spaarpot zijn gestart voor al dit soort dingen. Die is leuk gevuld en wordt binnenkort extra gevuld door mijn moeder. Dat geld is dus bedoeld voor al dit soort uitgaven en uiteindelijk ook voor rijbewijs etc.
Maar als je het niet breed hebt, begrijp ik wel dat het allemaal veel geld is bij elkaar.
Ben je dan geneigd dat weer gelijk te trekken zodat beide kinderen hetzelfde krijgen op hun 18e of doe je daar niet aan?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 17:27 schreef Clubsoda het volgende:
Maar toen voor de oudste vorig jaar huiswerkbegeleiding een goed idee was, heb ik dat daar ook van betaald. Want 500 euro elke maand is weer een ander verhaal..
Heb jij daar al iets over uitgezocht?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 18:31 schreef Kyara het volgende:
Maar de meiden zijn ongeschikt om op 18 jarige leeftijd over zoveel geld te beschikken dus dat moeten we dan op een andere manier regelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |