abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 september 2026 @ 14:53:37 #197
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_221838443
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2026 14:26 schreef DjVero het volgende:

[..]
Uiteindelijk heeft ze geen idee wat er op haar af gaat komen. Meisje van ons was ook erg verlegen, dus de eerste twee weken verliepen stroef. Heel stroef. Al gauw was het daarna zomervakantie en vroeg ze of ze weer naar school kon. :D
Haha, het kan verkeren.
Natuurlijk wennen kinderen snel aan een nieuwe situatie.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_221845705
Wij hadden vanavond ouderavond op school en ik was benieuwd wat ze gingen veranderen na aanleiding van het negatieve inspectierapport.

Belangrijke verandering was dat ze de overgangsnormen gingen verhogen naar 6.0.
Telefoon alleen in de kluis of thuis vanaf na de herfstvakantie. Verder hebben ze niet zo veel over gezegd, behalve dat de teamleiders bovenbouw gingen observeren bij de lessen.

En zoals het er nu uitziet wordt de traditie van een buitenlands schoolreisje in het vierde niet voortgezet (omdat niet alle ouders in het verleden hebben betaald en school op de kosten bleef zitten) alleen TTO gaat met behulp van Erasmus+ naar Zweden, Turkije of Spanje in gastgezinnen.

Ook geen ouder mentor kenlerngesprek meer. Wel 4 toetsweken, waarvan de laatste twee meetellen voor de examens volgend jaar.
En ze gingen benadrukken dat nu al kinderen waren die 30 minuren hadden en de ouders de kinderen toch naar school zouden moeten sturen en niet zo makkelijk abcent zouden moeten melden.

Door de profielkeuze zitten ze nu in bijna elk vak in een andere samenstelling. Ik had eigenlijk verwacht dat de stamklas ook de mentorklas zou zijn, maar dat is niet zo. De twee mentorlessen per week worden gebruikt voor individuele gesprekken en beroepskeuzeactiviteiten, maar vervallen ook vaak.
Al met al is het toch weer een hele verandering tegenover de derde.
pi_221846365
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2026 23:05 schreef Zana het volgende:
Al met al is het toch weer een hele verandering tegenover de derde.
Dat klinkt wel als een echte overgang naar de bovenbouw.

Hier hebben ze vanaf het begin al toetsweken en bijna geen toetsen tussendoor. Hoogstens wat mondelings of verslagwerk. Voor de meeste vakken hebben ze 4-6 cijfers per jaar.
Dat meetellen voor het eindexamen verschilt per vak en periode. Maatschappijleer wordt dit 4e jaar al helemaal afgesloten. In klas 5 tellen alle toetsen mee voor de overgang (6,0 ook als grens). En een deel gaat mee voor het eindexamencijfer. Het overzicht van wat meetelt en wat niet krijgen we nog. (Bij oudste telde een 5,45 nog mee als voldoende, want een 5,45 wordt een 5,5 in magister en dat een 6 op je rapport :X Dat is na zijn schooltijd afgeschaft)

Wel jammer van die reis. Hier lijken ze juist uit te breiden. Het was altijd alle 4e klassers naar de ardennen verschepen en beetje survivallen/buitensporten. Maar nu is er ski-kamp, maar ook Londen, Berlijn en wat andere steden. Scheelt misschien dat de school flink kleiner is geworden, dan is het makkelijker coördineren.
  donderdag 24 september 2026 @ 09:59:36 #200
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221846704
Het is ook best afhankelijk van je populatie. En dan bedoel ik vooral: hoeveel ouders betalen daadwerkelijk. Je mag een ouderbijdrage niet verplichten en een kind ook niet uitsluiten als ouders niet betalen. Vaak is er dan een systeem met 'de reis gaat door als 90% van de ouders betaalt en iedereen gaat dan mee', maar als structureel maar 70 of 80% van de ouders betaalt, is het financieel onhoudbaar.

En als het onder onderwijstijd is en deel uitmaakt van het lesprogramma is het - los van de nieuwe regels over ouderbijdragen - haast onmogelijk om te zeggen 'kinderen van wie de ouders niet betalen, gaan niet mee'. Iets met kansengelijkheid enzo...

Alternatief is de ouderbijdrage voor de reis hoger maken, zodat het percentage betalende ouders omlaag kan (als je 8000 nodig hebt en ouders betalen 800 ipv 650 euro, hoeven er minder mensen te betalen om iedereen mee te kunnen nemen), maar dat is niet eerlijk voor de ouders die wel betalen. Bovendien is het vaak: hoe hoger de prijs, hoe minder ouders betalen.

Op mijn middelbare school konden je ouders elke maand 5 euro inleggen vanaf de start in de brugklas. Dan had je tegen de tijd dat je in 5 gymnasium zat je reis betaald. Prima systeem wel, al realiseer ik me ook dat er ook ouders zijn die zelfs geen 5 euro per maand kunnen missen natuurlijk.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_221846800
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2026 09:59 schreef Tink89 het volgende:
Het is ook best afhankelijk van je populatie. En dan bedoel ik vooral: hoeveel ouders betalen daadwerkelijk. Je mag een ouderbijdrage niet verplichten en een kind ook niet uitsluiten als ouders niet betalen. Vaak is er dan een systeem met 'de reis gaat door als 90% van de ouders betaalt en iedereen gaat dan mee', maar als structureel maar 70 of 80% van de ouders betaalt, is het financieel onhoudbaar.

En als het onder onderwijstijd is en deel uitmaakt van het lesprogramma is het - los van de nieuwe regels over ouderbijdragen - haast onmogelijk om te zeggen 'kinderen van wie de ouders niet betalen, gaan niet mee'. Iets met kansengelijkheid enzo...

Alternatief is de ouderbijdrage voor de reis hoger maken, zodat het percentage betalende ouders omlaag kan (als je 8000 nodig hebt en ouders betalen 800 ipv 650 euro, hoeven er minder mensen te betalen om iedereen mee te kunnen nemen), maar dat is niet eerlijk voor de ouders die wel betalen. Bovendien is het vaak: hoe hoger de prijs, hoe minder ouders betalen.

Op mijn middelbare school konden je ouders elke maand 5 euro inleggen vanaf de start in de brugklas. Dan had je tegen de tijd dat je in 5 gymnasium zat je reis betaald. Prima systeem wel, al realiseer ik me ook dat er ook ouders zijn die zelfs geen 5 euro per maand kunnen missen natuurlijk.
En voor die ouders zijn dan ook de speciale potjes of een beetje extra dat andere ouders betalen.
Het zijn juist de ouders die het wel kunnen, maar weigeren omdat het vrijwillig is en ze jouw kind dan niet mogen weigeren mee te gaan, die maken dat reisjes moeiiljk of onhaalbaar worden en dus worden afgeschaft.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221847099
Hier TTO en dan weet je dat je een hogere eigen bijdrage betaald, buitenlandreizen zijn binnen TTO ook gewoon verplicht. Dat is een keuze die je als ouder maakt. Daarnaast werkt school met een eigen systeem, los van de bestaande potjes waarbij je kunt kiezen om iets meer te betalen en op die manier wordt er een buffer gecreeerd om tekorten op te vangen. En ouders die dat nodig hebben kunnen daar gebruik van maken.

Vorig jaar heb ik heel bewust geen schoolgeld betaald. Die school heeft me uiteindelijk mijn baan gekost, een aantal dingen helemaal verkeerd aangepakt. Mijn meiden hebben amper les gevolgd en nergens aan meegedaan. Ondertussen werd de stagiair ingezet op het maatwerkbudget.
pi_221847252
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2026 10:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En voor die ouders zijn dan ook de speciale potjes of een beetje extra dat andere ouders betalen.
Het zijn juist de ouders die het wel kunnen, maar weigeren omdat het vrijwillig is en ze jouw kind dan niet mogen weigeren mee te gaan, die maken dat reisjes moeiiljk of onhaalbaar worden en dus worden afgeschaft.
Maar sinds de ouderbijdrage vrijwillig betalen stichtingen als stichting leergeld ook niet meer de ouderbijdrage aan scholen uit. Dus scholen missen die inkomsten nu ook. En voor dingen als een examenreis krijg je lang niet altijd een vergoeding voor de bijdrage vanuit leergeld oid. Een bijdrage voor tto dan weer wel waarschijnlijk, maar dan moet je het wel aanvragen en daar zijn ook subsidies voor die de school rechtreeks krijgt.

Het hele doel van die wet was kansengelijkheid vergroten maar het tegenovergestelde wordt bereikt: doordat niemand meer verplicht is te betalen en de bijdragen vanuit de voorzieningen als stichting leergeld wegvallen, wordt er juist minder georganiseerd. En de kinderen die het meest baat hebben bij die reizen en culturele uitstapjes zijn de dupe, want hun ouders kunnen ze vaak niet zomaar ergens mee naar toe nemen.
Zoon is in 24 nog naar Tsjechië geweest, dat is de laatste examenreis die doorging, daarna betaalden telkens te weinig mensen en is het dus afgelast.

Voor tto moest hier ook vet betaald worden, dat wisten we vooraf. Vier jaar lang keurig betaalt maar in het laatste jaar ging zonder communicatie of waarschuwing het bedrag ineens fors omhoog. Daar heb ik toen wel een opmerking over gemaakt.

Afgelopen week hadden we trouwens met oudste ineens een rare week. Die hoorde maandag dat een medeleerling zelfmoord gepleegd had. En hoewel hij die leerling maar zijdelings kende (nooit bij in de klas, wel mee op reis met tto) maakt het enorm veel indruk. Vrienden en docenten helemaal van slag zien, de rare sfeer op school. En het enige dat wij echt kunnen doen is hem laten praten en vertellen, dat is zijn manier van verwerken. Het hoort bij het leven en als voormalig docent weet ik maar al te goed dat het gebeurt, maar dit had ik em toch graag bespaard.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_221847261
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2026 11:10 schreef Kyara het volgende:
Vorig jaar heb ik heel bewust geen schoolgeld betaald.
Ik heb een keer op 2 scholen de ouderbijdrage betaald voor een schooljaar voor een kind. Bij school 1 inden ze in het begin van het jaar en kind ging van school vóór het schoolreisje. Bij school 2 inden ze later in het jaar en werd kind ziek een half uur na aankomst op schoolreis :') Maar goed, ik zie het maar als een soort donatie aan een goed doel.
pi_221847283
Is bij jullie het aanzicht van Magister ook veranderd?
Hier lijkt het ook alsof vervallen uren uit het rooster gehaald zijn/ worden, vroeger kon je die nog in een ander kleur zien.

Maatschappijleer hadden ze dit schooljaar helemaal nog niet, de docent was ziek van vakantie terug gekomen en ze hebben blijkbaar nog geen vervanging gevonden.

Ze benadrukten gisteren tijdens de presentaties het driehoek ouder kind school, maar ouders worden denk ik alleen betrokken als het niet goed gaat. Geen nieuws is goed nieuws. Of misschien is het ook gewoon de invulling van de mentor. Mijn zoon had er nog geen gesprek mee, maar heeft hem wel als docent in een vak.

De directeur heeft tijdens de ouderavond niet gesproken, volgens mij heb ik hem alleen nog op de foto gezien sinds hij eind vorig jaar begon.

En hoewel tijdens het korte algemene deel de aula vol zat, waren maar ouders van 6 tot 7 kinderen van ongeveer 19 kinderen uit de mentorklas tijdens de presentatie van de mentor aanwezig. Kan mij herinneren dat wij nog een presentielijst hebben getekend in andere schooljaren, toen zaten de klassen wel vol en moesten soms stoelen erbij gehaald worden.
In veel vakken zitten ze trouwens gewoon met rond de 30 leerlingen in de klas.
pi_221847431
Ja magister ziet er hier ook anders uit.
De kinderen hebben in de app al feedback gegeven dat ze het niet fijn vinden zoals het nu is.

Ik kijk er zelf niet heel vaak in (alleen ‘s avonds als ik avonddienst gehad heb en de kinderen dus niet meer spreek, om te kijken welk lesuur ze moeten beginnen en of ik ze dus evt wakker moet maken of dat ze kunnen blijven liggen als ze nog niet op tijd wakker zijn). Dus ik zie af en toe wel wat.

Ze vonden het wel al fijner als het op ‘lijst’ staat ingesteld ipv de andere optie, zodat ze wel de hele schooldag op 1 pagina hadden zonder te moeten scrollen. Maar ze wilden liever het oude terug. (Al heb ik ze er daarna niet meer naar gevraagd of ze er aan gewend zijn hoor)
  donderdag 24 september 2026 @ 12:28:09 #207
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221847474
Ik heb de rector ook nog nooit gezien maar vind ook niet interessant verder voor wat ik verwacht van een school.

Uitgevallen uren zijn niet meer zichtbaar in Magister. Maar ik kijk er nooit dus ging speciaal kijken nu omdat ik weet dat gym morgen uitvalt. Hoor geen klachten van kind over het gebruik dus het zal wel goed gaan.

Hier altijd 4 toetsweken maar ook genoeg tussendoor nog. Eergisteren eentje en vandaag twee proefwerken bijvoorbeeld en volgende week weer twee op één dag.

Hier nog wel dat 5,45 een 5,5 en dus voldoende wordt. Op je eindlijst wordt dat vervolgens een 6.
Op de infoavond een heel boekwerk met oa dit soort zaken uitgereikt gekregen.
Je moest je afmelden voor die avond dus het was wel vol.
Mentorklas en stamklas zijn hier ook niet hetzelfde.

De 5V reis is naar voren gehaald zodat leerlingen die afstromen naar 4H met hun oude vrienden samen op reis kunnen. Dus dit jaar is de reis. Keuze waarheen heeft hij gemaakt, kosten zijn bekend. Ik lig er niet wakker van maar als je er echt voor moet sparen is een jaar eerder wel een moeilijke denk ik.

@mefke79 heftig om mee te maken voor je oudste. Al is het zijdelings, kan me goed voorstellen dat het enorme indruk maakt.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221847495
Ik kan magister vergelijken met som today wat de ander heeft. Die is fijner want als een dag pas begint in uur drie, dan is dat ook te zien als een wit blok in uur 1 en 2 terwijl in magister alle dagen bovenaan beginnen of het nou uur 1 of 5 is. Heel irritant.
Magister heeft in de vakantie aanpassingen doorgevoerd, ook zonder scholen te informeren (waarom zou je je klanten informeren :') ) dus die wisten ook van niets. Er schijnt ook nog wat anders te zijn als je magister gebruikt als online leeromgeving, maar hoe dat precies zit weet ik niet. Zoon gebruikt dat dit jaar voor het eerst dus het is sowieso nieuw.
pi_221847627
Heftig @mefke79. In de eerste maand dat de oudste startte in de 1e, had ook een leerling zelfmoord gepleegd. Die zat toen in de 4e geloof ik. Het zei hem natuurlijk helemaal niks nog, dus we hebben er ook niet veel aandacht aan besteed. Maar de impact is wel anders als je iemand kent, al is het zijdelings...

Dit jaar gaat de oudste een profielkeuze maken en we hoorden bij de algemene voorlichting al dat de overgangsnorm is dat je een 6,0 moet staan. Dus ook hier geen afrondingsvoordeel meer.

Vanaf jaar 1 is eigenlijk al gezegd dat er na de kennismaking met de mentor, als alles verder goed verloopt, geen contact meer is met de ouders. Dat vind ik ook helemaal prima, laat de mentor zijn tijd maar besteden aan leerlingen en ouders die het harder nodig hebben. Elke periode oudergesprekken met ca. 30 ouders... zeker als er geen echte bespreekpunten zijn is dat mijns inziens zonde. Dit jaar hebben we ook nog geen kennismaking gehad. Wel dus een algemene voorlichting waar de mentor bij was. De oudste zit nu in een traject voor een nationale selectie. Als dat definitief wordt, wil ik wel even contact opnemen om de mentor te informeren. Dat zien we dan wel weer.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221847866
Ik had wel verwacht dat de directeur aanwezig zou zijn en kort zou spreken, ten eerste omdat hij vrij nieuw is en ten tweede omdat de Havo door de Inspectie als zeer zwak wordt gezien, dan vindt ik zichtbaarheid belangrijk op zulke avonden. Deze keer hebben ze bij de aanmelding voor de ouderavond trouwens voor het eerst gevraagd, welke vragen wij hadden, ze zagen waarschijnlijk de bui al hangen.

De nieuwe schoolgids voor 26/27 moet eerst nog online komen, dus pas daarna is voor veel dingen echt duidelijkheid.

Ben benieuwd hoe ze het regelen, als de jongeren geen telefoon meer mogen gebruiken. Ze hebben wel een agenda gekregen, maar die wordt door de meeste niet gebruikt. Uitval wordt blijkbaar op een scherm in de aula getoond, maar huiswerk of berichten via de ELO kunnen ze dan tijdens schooltijden ook niet inzien. Dat wordt wel wennen, denk ik.
pi_221847888
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2026 13:53 schreef Zana het volgende:
Ik had wel verwacht dat de directeur aanwezig zou zijn en kort zou spreken, ten eerste omdat hij vrij nieuw is en ten tweede omdat de Havo door de Inspectie als zeer zwak wordt gezien, dan vindt ik zichtbaarheid belangrijk op zulke avonden. Deze keer hebben ze bij de aanmelding voor de ouderavond trouwens voor het eerst gevraagd, welke vragen wij hadden, ze zagen waarschijnlijk de bui al hangen.

De nieuwe schoolgids voor 26/27 moet eerst nog online komen, dus pas daarna is voor veel dingen echt duidelijkheid.

Ben benieuwd hoe ze het regelen, als de jongeren geen telefoon meer mogen gebruiken. Ze hebben wel een agenda gekregen, maar die wordt door de meeste niet gebruikt. Uitval wordt blijkbaar op een scherm in de aula getoond, maar huiswerk of berichten via de ELO kunnen ze dan tijdens schooltijden ook niet inzien. Dat wordt wel wennen, denk ik.
Hebben ze geen digitaal leermiddel zoals een laptop mee?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221848094
D mag zijn telefoon dit jaar ook niet mee. Hij zet hem uit als hij op de fiets stapt, en weer aan als hij thuiskomt.

Ze gebruiken wel laptops, dus dan kun je nog kijken welke vakken je waar hebt. Wijzigingen staan ook op het digibord in de hal.

In pauzes is het vooral kaarten en tafelvoetbal. Tussenuren mag je op de laptop, mits je iets nuttigs doet. Schaken viel daar ook onder is gebleken. Al lag er 5 minuten later ook een fysiek schaakbord bij ze. Dus die pakken ze nu. :D

Contact met mentor was vanaf jaar 1 in het begin een 3-weg gesprek en daarna naar behoefte, maar je krijgt wel uitnodigen voor mentorgesprekken. Jaar 1 wel gehad, jaar 2 niet meer. In jaar 3 kwam de winteroproep net toen er een dipje was, dus konden we dat direct oplossen.

Ouderavond startte vorige jaren gezamenlijk met een decaan of ander opperhoofd en daarna met de mentor naar een lokaal. Nu konden we direct met de mentor meelopen.

Zelfmoord is wel een heftige.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Redactie Frontpage donderdag 24 september 2026 @ 14:46:23 #213
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221848159
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2026 13:53 schreef Zana het volgende:

Tja, als een kind ervoor kiest de agenda niet te gebruiken...

Ik kom nog uit de tijd dat we in de gang naast de concierge een bord hadden hangen (krijtbord) waar alle uitval op stond. Dat werkte prima.
Tegenwoordig heeft dezelfde school in ongeveer elke gang een televisiescherm hangen waar dat op terug te vinden is, dus dat is nog makkelijker.
Maar zelfs met maar één bord met daarop de wijzigingen, kun je het prima redden. Dan loop je maar een keer op en neer.

De locatiedirecteur van de jongste was ook locatiedirecteur op een andere school, dus die moest zich soms opdelen en was niet altijd aanwezig. Toch blijkt dat ze op de dagen dat ze aanwezig was, elke ochtend voor schooltijd op het schoolplein bij de deur te vinden was om de kinderen een goede dag te wensen en dergelijke. Voor mij is een directeur pas echt interessant als er iets voorvalt waarbij er echt actie moet worden ondernomen en de mentor/leerlingcoordinator/conrector is me niet snel genoeg. Wij hadden overigens enkel gesprekken met de mentor als het nodig was, wel de mogelijkheid om elke zoveel tijd aan te schuiven (naast tienminutengesprekken) en als er tussendoor iets was, mochten we ook altijd contact opnemen. En heel eerlijk: ik denk ook niet dat er veel meer dan dat nodig was? Zelfs al hadden wij de zorgcoordinator die meekeek, zeker het laatste jaar waren extra gesprekken gewoon niet nodig.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Redactie Frontpage donderdag 24 september 2026 @ 14:51:15 #214
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221848177
Overigens kregen wij de mogelijkheid om een extra bedrag over te maken voor schoolreisjes om daarmee andere ouders te kunnen ontlasten. In eerste instantie was er ook een spaarprogramma, maar niet alle ouders deden daar aan mee (ik ook niet, ik zet het liever op mijn eigen spaarrekening :P ). Omdat ik het op dat moment kon missen, heb ik dus graag wat extra overgemaakt, omdat ik wist dat een aantal ouders het lastig zou hebben. Als ik dat niet geweten had, weet ik overigens niet of ik zomaar geld over had gemaakt. Nu hoorde ik het natuurlijk als een "klasgenoot weet nog niet of hij mee kan".
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_221848211
quote:
2s.gif Op donderdag 24 september 2026 14:51 schreef Troel het volgende:
Overigens kregen wij de mogelijkheid om een extra bedrag over te maken voor schoolreisjes om daarmee andere ouders te kunnen ontlasten. In eerste instantie was er ook een spaarprogramma, maar niet alle ouders deden daar aan mee (ik ook niet, ik zet het liever op mijn eigen spaarrekening :P ). Omdat ik het op dat moment kon missen, heb ik dus graag wat extra overgemaakt, omdat ik wist dat een aantal ouders het lastig zou hebben. Als ik dat niet geweten had, weet ik overigens niet of ik zomaar geld over had gemaakt. Nu hoorde ik het natuurlijk als een "klasgenoot weet nog niet of hij mee kan".
Ik heb toevallig zojuist ook een extra vrijwillig bedrag overgemaakt.
pi_221848255
Ik moet eerlijk zeggen dat ik na zo'n rapport en alle vragen waar ouders mee kunnen zitten, de rector ook wel op school zou hebben verwacht tijdens zo'n avond. Maar onze rector is juist wel heel zichtbaar en is er ook bij het algemene deel elke jaar bij.

Telefoon thuis/is hier nu ook. Gaat eigenlijk prima. Hij moest idd wel zijn agenda gebruiken voor zijn rooster. Maar verder informatie op de borden en somtoday op de laptop.

Heftig verhaal Mefke
pi_221848386
Heftig mefke dat bespaar je ze liever.

Mijn oudste vindt het nieuwe magister ook niks.

Bij zo'n rapport had ik de rector ook wel verwacht. Hier waren de leerlingcoördinatoren aanwezig die hielden het algemene praatje.
pi_221848683
Ik weet niet of ik bij een inspectierapport een rector/directeur verwacht. Ik verwacht iemand die goed uitlegt wat het rapport betekent, wat de school er zelf van vindt en vooral wat ze met de bevindingen gaan doen. Dat hoeft van mij dan weer niet altijd een directeur te zijn. Die staan ook vaak zo ver van de werkvloer dat het een praatje wordt waar je precies niets mee kan.

Ik ga braaf naar de ouderavonden van beide kinderen. Laatst zat ik bij de voorlichting over het examenjaar van Havo 5. Dat was een herhaling van die van vmbo 4, maar toch maar even luisteren. Niets nieuws gehoord, behalve een belachelijke regel over herkansingen in de toetsweek. Ik ben dan ook zo'n kreng dat daar een opmerking over maakt. Het idee is dat als je ziek bent in de toetsweek, je alle herkansingen daarvan moet maken de donderdag en vrijdag na die toetsweek. Maar ja, met lange toetsen en toetstijdverlenging haal je dat niet. Ik vind dat dan een rare keuze die je als school maakt, je zou maar een griep oplopen in die week. Maar volgens school was dit de enige manier om mensen die bewust verzuimden binnen de perken te houden. Tja, dat is een cultuurdingetje wat je vanaf dag 1 anders moet aanpakken denk ik dan.
Dezelfde week hadden we een algemene info avond van 3 vmbo bij de jongste. Ook daar kwamen de regels voor toetsen en deadlines aan de orde, het is immers het voor-examenjaar en er telt al heel wat mee voor het examen. En wat een verademing. Daar gaat men ervan uit dat leerlingen in basis het goed willen doen, dus ja er zijn regels en strikt ook, maar de toon was zo anders. En bij het driehoeksgesprek met de mentor ook; daar werd even haarfijn uitgelegd dat men op het mbo ook verwacht dat je het zelf doet, dus dat ze daar de komende twee jaar aan gaan werken. Dat je daarin fouten mag maken en je heus niet alles ineens zonder je ouders hoeft te doen.

Oja, en geen telefoon op school werkt prima. De oudste heeft wel een laptop en dus whatsapp en mail en die redt zich daarmee prima. De jongste komt van een heel strenge school (telefoon altijd in kluis) en is het dus gewend. Op de huidige school is het wat minder streng, daar mag de telefoon gewoon niet zichtbaar zijn. Hem boeit dat dus niets, vind ik wel grappig.
pi_221848761
Oh, ik was ervan uitgegaan dat ze de tablet dan ook niet mogen gebruiken buiten de les. Anders heeft een telefoonverbod geen nut. Ze gaan nu toch ook niet bellen, maar snapchatten, filmpjes kijken en spelletjes spelen in de pauze neem ik aan. Ik zal het eens vragen aan mijn zoon, wat de bedoeling is.
pi_221848812
Volgens mij checken ze Som gewoon in de les op de laptop. Dat telefoonverbod hebben we ruim een jaar nu, heeft nog nooit gedoe gegeven. (We hebben thuis sinds deze week ook een telefoonverbod vanwege stiekem gamen :X werkt ook wonderwel :D )

De rector kwam hier alleen tijdens de ouderavond eerste klas op het toneel. Maar het is echt een grote school en ik snap wel dat hij niet voor alles klassen en alle stromingen op komt draven. De afdelingsleider komt wel altijd even langs bij de klassenavond aan het begin van het jaar. Die is ook veel meer betrokken bij de dagelijkse gang van zaken. We hebben naast een algemene avond nog driehoekgesprekken mer de mentor en twee 10-minutengesprekken. Meer wordt niet aangeboden maar mag wel op verzoek. Ik heb wel een startgesprek gehad met de mentor op mijn verzoek en er komt nog een afspraak met ons, pb-er, mentor en zoon binnenkort.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_221848876
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2026 16:44 schreef mefke79 het volgende:
Het idee is dat als je ziek bent in de toetsweek, je alle herkansingen daarvan moet maken de donderdag en vrijdag na die toetsweek.
Oja, die hebben we ook gehad. D is niet vaak ziek, maar vorig jaar kwam de griep kwam hard binnen. Di+wo toetsen gemaakt, do+vrij+maandag ziek (+brak weekend), dinsdag nog een dag toetsen. En dan woensdag, donderdag en vrijdagen de gemiste toetsen inhalen, maar ook lessen volgen. Ben je net ziek geweest, moet je gelijk door en ook nog eens huiswerk maken. Dat weekend erna was hij dus opnieuw ziek. En dan heeft hij nog mazzel dat leren niet veel energie kost, anders lukt dat toch niet.
pi_221848903
Dit jaar de introductiebijeenkomst van beide kinderen over moeten slaan ivm werkavond en wedstrijd en man die ook werkafspraken had staan.
Zou zo fijn zijn als die planning wat eerder kwam.

Maar de andere jaren was daar vaak ook niet veel nieuws. Dus daarom onszelf niet in bochten gewrongen hiervoor.

Dochter is sinds begin deze week van klas mogen veranderen en ze komt sindsdien een stuk vrolijker thuis. Ze zit niet meer bij de hele grote klieren in de klas en nu wel bij een paar vriendinnen.

Zo fijn om te zien. Hopelijk blijft ze zich zo goed voelen in de klas (en heb ik het nu niet gejinxt). En knap dat ze dat zelf geregeld heeft vind ik zelf.
pi_221848929
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2026 17:46 schreef hilliebillie het volgende:
Dochter is sinds begin deze week van klas mogen veranderen en ze komt sindsdien een stuk vrolijker thuis. Ze zit niet meer bij de hele grote klieren in de klas en nu wel bij een paar vriendinnen.

Zo fijn om te zien. Hopelijk blijft ze zich zo goed voelen in de klas (en heb ik het nu niet gejinxt). En knap dat ze dat zelf geregeld heeft vind ik zelf.
Wat ontzettend fijn!
pi_221852469
Jongste is dit jaar gestart op een nieuwe school in H3. Hij komt van een 10-14 school en heeft het enorm moeilijk gehad de eerste weken. Hij kon lastig de aansluiting in de klas vinden en ik heb zijn mentor gemailed. Die heeft dit super opgepakt en nu loopt het lekker. Qua les stof heeft hij het ook lastig. Hij loopt bij een aantal vakken achter en heeft nooit leren leren. Hij heeft nooit toetsen gehad, en nu heeft hij straks een toetsweek met 12 toetsen.
Hij heeft nu ondersteuning met plannen en leren leren. Met een onderwijsondersteuner elke week. Ik heb het idee dat dit hem goed doet.

Oudste is nu eindexamenjaar havo. We hebben nu 1 ouderavond met de mentorklas gehad. Hier kregen we uitleg over de eindexamens en de planningen.
Ook hebben we een sportspecifieke ouderavond gehad. Hier kregen we uitleg over het sportprogramma. Weinig nieuws gehoord, maar wel goed om de sportmanager even te zien.

Oudste heeft vorig jaar een werkweek (500 euro) gehad, en dit jaar met BSM een skiweek (600 euro). Al kan ze deze ws niet mee omdat er dan ook een NK gepland staat. 2 jaar geleden moest ze het NK missen door dr beenbreuk, en nu wil ze wel (als ze t halen uiteraard) mee doen.
*poef* nu is het weg
pi_221853108
Wat fijn Hillie!

Hier gisteren de ouder informatie avond gehad van B. Ik vond het wel leuk om eens goed binnen te kijken, alle mentoren te zien en de andere ouders te spreken.
B's mentor onderstreept wat B ook zegt dat het een leuke klas is. Gezellig en heel open.

Ook verdere uitleg gehad van de 2 jarige brugklas, hoe dat werkt. Het meeste wisten we natuurlijk al maar fijn om wat extra details en duiding te krijgen. Zo kan B niet blijven zitten in de eerste of naar een ander niveau gaan tenzij wij dat als ouders graag willen.

En meer informatie over de jaarplanning, heel fijn, want ik vond het nog best wel chaotisch ogen.

Vanmiddag op de basisschool van Juul weer een gesprek met de IB'er en leerkrachten. Heel benieuwd met wat voor plan de IB'er komt.
Ze gaat in ieder geval vrolijker naar school, dat is een winst. Maar ze is enorm onrustig thuis. Slaapt slecht en heeft moeite om te relaxen.
pi_221895543
Worden aan jullie middelbare scholen extra vrijwillige bijdrages gevraagd voor vakken die onderdeel zijn van de verschillende profielen in de bovenbouw. Kom er nu achter dat ze een extra Technasium bijdrage vragen (stond trouwens ook in het kleingedrukte op het aanmeldformulier voor de profielen bij nader inzien).

In de brugklas kon je ook al voor Technasium kiezen, toen was het vrijwillig, net als sportklas of iets met kunst en daar hoorde ook een extra bijdrage bij.
Maar nu hoort het bij het vakkenpakket en eigenlijk vind ik het en beetje vreemd. Ik weet niet wat in het leerplan staat, of dat ze op excursie gaan, ze hebben verder ook geen boeken voor dat vak. Bij een Google rondje kwam naar boven, dat dit schooljaar extra geld beschikbaar is voor praktijkgerichte vakken op de havo. https://www.rijksoverheid(...)m_source=chatgpt.com
pi_221895982
Die bijdrages zijn altijd vrijwillig. Gewoon niet betalen dus.
pi_221896254
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2026 22:00 schreef Zana het volgende:
Worden aan jullie middelbare scholen extra vrijwillige bijdrages gevraagd voor vakken die onderdeel zijn van de verschillende profielen in de bovenbouw. Kom er nu achter dat ze een extra Technasium bijdrage vragen (stond trouwens ook in het kleingedrukte op het aanmeldformulier voor de profielen bij nader inzien).

In de brugklas kon je ook al voor Technasium kiezen, toen was het vrijwillig, net als sportklas of iets met kunst en daar hoorde ook een extra bijdrage bij.
Maar nu hoort het bij het vakkenpakket en eigenlijk vind ik het en beetje vreemd. Ik weet niet wat in het leerplan staat, of dat ze op excursie gaan, ze hebben verder ook geen boeken voor dat vak. Bij een Google rondje kwam naar boven, dat dit schooljaar extra geld beschikbaar is voor praktijkgerichte vakken op de havo. https://www.rijksoverheid(...)m_source=chatgpt.com
T heeft 3 jaar Technasium gedaan. Kosten ¤ 180 per jaar
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_221896792
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2026 22:29 schreef Charles33 het volgende:
Die bijdrages zijn altijd vrijwillig. Gewoon niet betalen dus.
Hm, als iedereen dat doet..., maar ik probeer het verschil te snappen. Ze hadden bijvoorbeeld ook eerder lessen in Techniek en maakten gebruik van dezelfde locatie en toen was er geen eigen bijdrage.
Nu hebben ze met o&o een project samen met een locale organisatie en gaan met de fiets ernatoe, dus (op dit moment) geen reiskosten. Ik weet verder niet of er vakspecifieke excursies gepland staan.
Ergens stond nog vermeld dat verbruikskosten en aanschaf van machines van zulke bijdragen gefinancieerd worden, maar ik betaal bij scheikunde toch ook niet voor de chemicaliën of bij natuurkunde voor een meetinstrument.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zana op 02-10-2026 06:45:15 ]
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 07:16:05 #230
100412 mefke79
komt goed!
pi_221896895
Een stukje terug in dit topic gaat het heel uitgebreid over die ouderbijdrage en waarom ie vrijwillig is. Kort door de bocht; school is gratis. Al het extra mag je geld voor vragen en die bijdrage is vrijwillig. Daar zitten nog wat mitsen en maren aan, maar in principe geldt als je niet betaalt mag dat geen gevolgen hebben voor je kind. Kijk: https://www.onderwijsinsp(...)illige-ouderbijdrage

De chemicaliën van scheikunde zitten in de begroting, scheikunde is een normaal vak. De extra dingen zoals houtbewerking op een havo of docenten die Engels geven ivm een Cambridge certificaat is extra en dat geld moet ergens anders vandaan komen. Van subsidies of van ouders.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 07:20:57 #231
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221896906
Met als aanvulling: als te veel mensen niet betalen heeft dat gevolgen voor alle kinderen (want dan gaan activiteiten simpelweg niet door).

Mijn insteek, als je het kunt betalen, doe dat dan ook, zo zorg je er voor dat anderen die het echt niet lukt toch mee kunnen doen.

Wat betreft technasium: uitleg over de kosten kun je navragen, bijvoorbeeld via de MR, zij zien de begroting in en moeten ook instemmen met de ouderbijdrage en kunnen dus ook vragen stellen aan de schoolleiding.
pi_221896915
Ik begrijp die achterdocht niet zo goed. Word je daar niet moe van? Als je het biet kan betalen, dan zijn daar regelingen voor. Overleg met school, betaal desnoods een deel. En als je het wel kan betalen, dan zijn dit toch geen bedragen om voortdurend vraagtekens bij te stellen? Zelfs al zou school je een poot willen uitdraaien, zolang je kind er iet s van terug ziet, zal het mij echt roesten verder waar het precies heen gaat.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 07:40:10 #233
100412 mefke79
komt goed!
pi_221896959
Nou precies dat. Als je het kan betalen, doe het dan. En ja, dan moet er goed over gecommuniceerd worden en kan je nog controleren of het bedrag klopt, maar het zijn extra's voor je kind. Bovendien, nu de bijdrage niet meer verplicht is, is het voor ouders die het niet kunnen betalen veel lastiger om hier potjes voor aan te spreken, dus scholen hebben gewoon minder inkomsten.
Ga er vanuit dat school het beste met je voor heeft. En als je dat gevoel echt niet meer hebt en je echt het idee hebt dat het inspectierapport je eigen kind in de weg zit, dan moet je op zoek naar een andere school. Maar bedenk wat dat met je kind doet en bedenk ook dat het gras aan de overkant niet altijd groener is.
pi_221897043
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 06:06 schreef Zana het volgende:

[..]
Hm, als iedereen dat doet..., maar ik probeer het verschil te snappen. Ze hadden bijvoorbeeld ook eerder lessen in Techniek en maakten gebruik van dezelfde locatie en toen was er geen eigen bijdrage.
Nu hebben ze met o&o een project samen met een locale organisatie en gaan met de fiets ernatoe, dus (op dit moment) geen reiskosten. Ik weet verder niet of er vakspecifieke excursies gepland staan.
Ergens stond nog vermeld dat verbruikskosten en aanschaf van machines van zulke bijdragen gefinancieerd worden, maar ik betaal bij scheikunde toch ook niet voor de chemicaliën of bij natuurkunde voor een meetinstrument.
Tja. Ze moeten officieel wel specificeren waar ze het aan uitgeven, maar meestal blijft dat bij nogal vage omschrijvingen. Bij een bijdrage voor een schoolreis denk je dat je de reis van je eigen kind betaald, maar jij betaalt dus ook het hotel en diner van de leraren en de reis van een ander kind dat niet betaalt. Het is een nogal raar systeem, vandaar mijn advies om er gewoon niet aan mee te doen. Of ze zo'n activiteit of extra lesprogramma afschaffen nadat jouw kind van school is, is voor jou toch niet interessant.

Heb je erover gedacht om in de ouderraad te gaan? Je bent scherp, goed ingelezen en kritisch. Dat kan zo'n club vaak wel gebruiken.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:16:02 #235
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221897045
O, en over besteding van de ouderbijdrage gesproken. Zoon gaat vandaag met de hele school plus 200 internationale gasten (ze zijn Euroweek host dit jaar) naar de Efteling. Ik hoop dat ze het heel leuk hebben samen, prima besteding van een deel van mijn jaarlijkse ¤150 ouderbijdrage (de bijdrage voor de gastenkomt uit een speciaal potje met Europese subsidies geloof ik). Later dit jaar hebben ze ook echt nog wel inhoudelijke excursies.

Scheelt wel dat de Efteling op amper 10km van school is, en er dus geen bussen oid geregeld worden. Openbaar vervoer, fietsen of je ouders lief aankijken was de boodschap.
pi_221897095
Hier werd inderdaad gesproken over het groep 8-herinneringsboek, dat wel 30 euro zou kosten. En als ouders het niet konden betalen, er dan subsidie kon worden aangevraagd. Weet je, voor die 2 ouders die het niet kunnen betalen (de meeste ouders hebben een flink inkomen op deze school), leg ik het wel bij... Ik ben blij dat wij die mogelijkheid hebben. De school doet genoeg leuke dingen voor ons kind en uit welk potje wat komt, hou ik niet bij.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_221897116
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:15 schreef Charles33 het volgende:

[..]
Tja. Ze moeten officieel wel specificeren waar ze het aan uitgeven, maar meestal blijft dat bij nogal vage omschrijvingen. Bij een bijdrage voor een schoolreis denk je dat je de reis van je eigen kind betaald, maar jij betaalt dus ook het hotel en diner van de leraren en de reis van een ander kind dat niet betaalt. Het is een nogal raar systeem, vandaar mijn advies om er gewoon niet aan mee te doen. Of ze zo'n activiteit of extra lesprogramma afschaffen nadat jouw kind van school is, is voor jou toch niet interessant.
Wat een walgelijke insteek. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Bah.

Een buitenschoolse activiteit of technasium heeft wat mij betreft veel meerwaarde naast het standaard lesprogramma. Je leert zoveel meer vanuit de praktijk dan uit een lesboek. Daar betaal ik graag wat extra voor. Het zijn (voor ons) geen schokkende bedragen, dus dat ik dan een x aantal euro betaal voor iemand die dat niet kan, so be it.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221897122
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 07:20 schreef mousemicky het volgende:
Met als aanvulling: als te veel mensen niet betalen heeft dat gevolgen voor alle kinderen (want dan gaan activiteiten simpelweg niet door).

Mijn insteek, als je het kunt betalen, doe dat dan ook, zo zorg je er voor dat anderen die het echt niet lukt toch mee kunnen doen.
En als je het goed kunt betalen, betaal dan wat extra als je school die optie ziet, goed voor je karma en fijn voor ouders die het geld niet hebben.

Bijdrage was hier 450 voor een brugklasser die niet eens technasium (want uitgeloot :'( ) of tto oid doet. Vond ik niet mals, lijkt me een behoorlijke aanslag op je budget als je het toch al niet breed hebt (bovenop de laptop en andere 1000 dingen die je al moest aanschaffen voor je verse brugklasser).

Dat bedrag kan ik trouwens nergens terugvinden, en de uitleg erbij was verdomd summier. Dat vind ik niet per se charmant.

[ Bericht 4% gewijzigd door Vanyel op 02-10-2026 08:57:11 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_221897136
Wat een treurnis, dat je iets vindt van het betalen van overnachting en eten van een docent die je kinderen begeleidt bij een waardevolle activiteit :') je zult zo in het leven staan.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:52:47 #240
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221897149
Idd. Bah, wat een egoïstische gedachte.

We hebben tegenwoordig al de luxe van gratis schoolboeken. Kan me herinneren dat dat voor mijn ouders een behoorlijke kostenpost was elk jaar (en dan deed ik ook nog eens examen in 8 vakken, arme ouders).

Op mijn oude basisschool waren juist erg veel ouders die de bijdrage eigenlijk niet konden betalen (achterstandswijk, veel eenoudergezinnen en verborgen armoede). En juist op die school betaalde 90% de ouderbijdrage wel. Soms met een spaarplan (een euro per week) of op een andere manier met hulp. Omdat de ouders het belangrijk vonden dat de kinderen mee konden doen met dat schoolreisje (want met het eigen gezin konden ze zo'n activiteit vaak niet doen) en dat t dus bleef bestaan.
pi_221897155
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 07:27 schreef Clubsoda het volgende:
Ik begrijp die achterdocht niet zo goed. Word je daar niet moe van? Als je het niet kan betalen, dan zijn daar regelingen voor. Overleg met school, betaal desnoods een deel. En als je het wel kan betalen, dan zijn dit toch geen bedragen om voortdurend vraagtekens bij te stellen? Zelfs al zou school je een poot willen uitdraaien, zolang je kind er iet s van terug ziet, zal het mij echt roesten verder waar het precies heen gaat.
Ja, maar ook nee. Mrs V zat ooit in de MR van een speciaal onderwijs school waar vanuit school plannen waren om zover ik me herinner het extra geld voor bijspijkeren van door corona opgelopen achterstanden in eigen zak (lees schoolreserves) wilden stoppen, terwijl die school echt bulkte van het geld. Toen is ze daar eens wat over gaan lezen en ontdekte dat heel veel scholen voor primair onderwijs veel meer geld binnenkrijgen dan ze uitgeven en overdreven grote reserves hanteren. Dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.

Dus soms kan het ook juist wel goed zijn om door te vragen.

Disclaimer: ik heb dit dus niet zelf uitgezocht (maar heb wel de indruk dat mijn Mrs niet achterlijk is) en dit ging over basisonderwijs.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:54:11 #242
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221897156
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:48 schreef Vanyel het volgende:

[..]
En als je het goed kunt betalen, betaal dan wat extra als je school die optie ziet, goed voor je karma en fijn voor ouders die het geld niet hebben.

Bijdrage was hier 450 voor een brugklasser die niet eens technasium (want uitgeloot :'( ) of tto oid doet. Vond ik niet mals, lijkt me een behoorlijke aanslag op je budget als je het toch al niet breed hebt (bovenop de laptop en andere 1000 dingen die je al moest aanschaffen voor je verse brugklasser).
Dat is wel een behoorlijk bedrag idd. Gaan ze ver en lang op kamp oid? Hier is het ¤150 en daar doen ze echt behoorlijk wat voor...
pi_221897159
quote:

[..]

Bij ons was er nu een initiatief van ouders om vrijwillig wat meer te laten betalen. Doe ik graag aan mee, als het echt op gang wordt gebracht.

Maar het gaat dus niet om het niet kunnen betalen. Het gaat om het geneuzel om ongeveer 3x per jaar vraagtekens te zetten bij het bedrag met allerlei overpeinzingen maar daar vervolgens niets zichtbaars mee te doen. Betaal het, betaal het niet, betaal een deel, vraag ondersteuning aan, vraag inzage op school. Allemaal zinvol, allemaal legitiem. Herhaaldelijk geneuzel en geklaag op een forum waar iemand je precieze situatie kent? Wat levert het op?
pi_221897163
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:54 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja, maar ook nee. Mrs V zat ooit in de MR van een speciaal onderwijs school waar vanuit school plannen waren om zover ik me herinner het extra geld voor bijspijkeren van door corona opgelopen achterstanden in eigen zak (lees schoolreserves) wilden stoppen, terwijl die school echt bulkte van het geld. Toen is ze daar eens wat over gaan lezen en ontdekte dat heel veel scholen voor primair onderwijs veel meer geld binnenkrijgen dan ze uitgeven en overdreven grote reserves hanteren. Dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.

Dus soms kan het ook juist wel goed zijn om door te vragen.

Disclaimer: ik heb dit dus niet zelf uitgezocht (maar heb wel de indruk dat mijn Mrs niet achterlijk is) en dit ging over basisonderwijs.
Op fok? Voor de 20e keer? Of bij school?
pi_221897182
Over de ouderbijdrage: ik vond het wel typisch. Voor de oudste (3e jaar vwo) kregen we een factuur voor 121 euro voor dit hele jaar. Op dezelfde dag kregen we voor de jongste (1e jaar vmbo-t) een losse factuur voor zijn kamp van 3 dagen: 165 euro oO<. Hoe dan!

Ze waren naar Arnhem geweest met wel aardig wat duurdere activiteiten. Burgers Zoo, openluchtmuseum. Maar alsnog een beetje uit verhouding.

Bij de oudste hebben ze ook wel losse facturen nog voor extra activiteiten. Zoals vorige jaar een uitstapje naar Münster voor de leerlingen met Duits in hun pakket. Daar gingen ze gesprekjes voeren met studenten van een universiteit (deden volgens mij een onderwijsopleiding). Als je daar een goed cijfer voor haalde, hoefde je die periode geen proefwerk meer te maken. Dat was een prima deal :D.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:01:50 #246
100412 mefke79
komt goed!
pi_221897183
Bij school. En dat is je goed recht en kan ook nuttig zijn. Maar inderdaad als je zo weinig vertrouwen in school hebt, doe er dan iets mee. Of doe er niets mee, maar accepteer het dan. Wij hadden ook liever dat zoon inmiddels op een andere school zat, is niet gelukt. Jammer, we doen het er mee en lachen inmiddels om alle rare of stomme dingen die we zien. Het is niet anders, nog een goed half jaar volhouden en dan is ie klaar.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:04:21 #247
100412 mefke79
komt goed!
pi_221897196
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 09:01 schreef Phaidra het volgende:
Zoals vorige jaar een uitstapje naar Münster voor de leerlingen met Duits in hun pakket. Daar gingen ze gesprekjes voeren met studenten van een universiteit (deden volgens mij een onderwijsopleiding). Als je daar een goed cijfer voor haalde, hoefde je die periode geen proefwerk meer te maken. Dat was een prima deal :D.
Die is dubieus tenzij iedereen, ook diegenen die niet betaalden, mee mochten. Want je hebt voordeel (geen toets) als je meeging.
pi_221897205
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 09:04 schreef mefke79 het volgende:

[..]
Die is dubieus tenzij iedereen, ook diegenen die niet betaalden, mee mochten. Want je hebt voordeel (geen toets) als je meeging.
Even gecheckt: er stond in de brief dat je aan kon geven als de kosten een belemmering zouden zijn voor deelname (kosten waren uiteindelijk 75 euro). Ik neem aan dat dat wel zou worden opgevangen :).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221897229
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:54 schreef mousemicky het volgende:

[..]
Dat is wel een behoorlijk bedrag idd. Gaan ze ver en lang op kamp oid? Hier is het ¤150 en daar doen ze echt behoorlijk wat voor...
2,5 dag kamp. En bij het betalen zag je wel een uitsplitsing. Je kon beide delen aan- en uitvinken en er staat een optie bij voor een vrijwillige extra bijdrage, wat ik dan wel weer sympathiek vind, dat je dat niet zelf hoeft te regelen.

Een zesde voor culturele activiteiten en leermiddelen, waarbij o.a. woordenboeken als voorbeeld staan, grappig want die moest je zelf aanschaffen.
Vijf zesde voor intro (volgens kind gewoon met eigen docenten in school, geen sexy activiteiten), afsluiting, excursies en een cultureel programma, nog geen idee wat dat gaat inhouden. Denk ik niet helpend voor het vertrouwen dat culturele dingen ook al bij het eerste blokje staan. Bij het een activiteiten en het ander programma.

Het kost me niet genoeg en ik heb de mentale ruimte niet om me er druk over te maken. Maar als ik krap zat en die ruimte wel had, zou ik op zijn minst van school gaan vragen dat ze dit beter toelichten en mogelijk dan er nog allerlei nieuwe meningen over vormen.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:12:19 #250
100412 mefke79
komt goed!
pi_221897232
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 09:07 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Even gecheckt: er stond in de brief dat je aan kon geven als de kosten een belemmering zouden zijn voor deelname (kosten waren uiteindelijk 75 euro). Ik neem aan dat dat wel zou worden opgevangen :).
Daar ga ik ook vanuit, maar het laat wel zien hoe dun dat scheidslijntje is vanuit de wet. En daar is vooraf voor gewaarschuwd, maar er is niets mee gedaan.
pi_221897242
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:55 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Op fok? Voor de 20e keer? Of bij school?
Ik stel me voor dat het gaat om
Ik ben hier eigenlijk onzeke over en stik niet van het sociaal netwerk. Is dit normaal/gebruikelijk, wijkt het erg af, ben ik raar als ik het veel vind, betalen de meeste ouders dit of niet en met welke context.

Een beetje zoals dat ik blij was hier tegen te komen dat woordenboeken zinloos waren om dat vervolgens in mijn netwerk te checken zodat ik niet voor niks 5 bomen aan zinloze shit ging kopen. Alleen dan zonder netwerk?

En ja, ik zou het dan bij school vragen. Maar mij interesseert het dan ook geen hol als school me irritant vindt én ik kom uit een cultuur waar dat soort dingen vrij normaal is.
pi_221897248
Ik vind het niet per se 'leuk' om voor een ander te betalen. Ik vind het wel schokkend dat de betalingen voor ouderbijdrage op de school van J met 30% daalden toen er expliciet vermeld moest worden dat het vrijwillig was. Dat waren echt niet allemaal ouders die eerst krom lagen om het te betalen. En dan naderhand wel klagen dat er alleen maar op school geleerd werd en nooit meer een leuk uitstapje was...
Ik vind het prima om wat meer bij te leggen als er mensen zijn die het niet kunnen betalen. Voor het groep 8 kamp (andere school) werd gecommuniceerd dat het niet door kon gaan als er niet meer betaald werd. Toen heb ik aan de contactpersoon laten weten dat ik het ontbrekende bedrag wel zou bijleggen als dat nodig was.
Ik ben het er wel mee eens dat de MR/ouderraad goed inzicht moet krijgen in de financien en daar kritisch op moet zijn.
pi_221897335
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:15 schreef Charles33 het volgende:
Het is een nogal raar systeem, vandaar mijn advies om er gewoon niet aan mee te doen. Of ze zo'n activiteit of extra lesprogramma afschaffen nadat jouw kind van school is, is voor jou toch niet interessant.
Dan is mijn advies om je kind thuis te houden bij alle activiteiten anders dan de saaie schoolbanken.
pi_221897408
Het is een raar systeem, misschien juist omdat het ook zo opgesplitst is. In elk geval bij deze school krijg je meerdere keren per jaar rekeningen voor vrijwillige bijdrages. Bij excursies en reisjes of sportkleren voor de sportklas of een extra certificaat bij TTO is het voor mij concreter als voor een vak wat op je leerplan staat. Er is ook nog een algemene bijdrage voor feestjes, aankleding van school en zo.

Ik heb geprobeert om de notulen van de medezeggenschapsraadvergaderingen te vinden, maar ze staan niet op de website. Ik weet wel dat iemand in het verleden die zich kandidaat had gesteld voor de medezeggenschapsraad de financiële onderbouwing deutelijker wou krijgen.
Misschien is deze informatie ook niet openbaar, ik ben er niet achteraan gegaan.
Het wordt ook niet bekend gemaakt hoeveel % van de ouders betalen en hoeveel ouders niet betalen. Op de basisschool was de ouderraad hierbij betrokken en die hebben dat toen wel inzichtelijk gemaakt voor de ouders.
pi_221897743
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 09:13 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik stel me voor dat het gaat om
Ik ben hier eigenlijk onzeke over en stik niet van het sociaal netwerk. Is dit normaal/gebruikelijk, wijkt het erg af, ben ik raar als ik het veel vind, betalen de meeste ouders dit of niet en met welke context.

Een beetje zoals dat ik blij was hier tegen te komen dat woordenboeken zinloos waren om dat vervolgens in mijn netwerk te checken zodat ik niet voor niks 5 bomen aan zinloze shit ging kopen. Alleen dan zonder netwerk?

En ja, ik zou het dan bij school vragen. Maar mij interesseert het dan ook geen hol als school me irritant vindt én ik kom uit een cultuur waar dat soort dingen vrij normaal is.
Mens, wat ben je empatisch :D ik snap de vraag op zich ook wel. Maar de frequentie waarmee het thema terugkomt dan weer niet. Er zijn voor mij boeiender dingen over pubers of school te delen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 02-10-2026 10:55:17 ]
pi_221897777
Maar goed, in het kader van deel je ervaringen. Er staat bij ons op de website een pdf met een enorme tabel met onderbouwing ouderbijdrage. Die bestaat uit een algemene bijdrage, voor alle jaren en stromingen hetzelfde (35 euro). Dan een tto-bijdrage, vast 350, met extra kosten per jaar. Vorig jaar was dat 350 euro (bovenop die andere 350 dus) voor een week Barcelona (heeft de meester denk ik ook een bordje tapas voor gekocht!). Dit jaar 275 euro voor het Cambridge examen. Verder staat er per klas en per vak een bijdrage genoemd voor alle excursies (een dag naar Luik voor Frans bijvoorbeeld, vorig jaar Münster voor Duits) en een vast bedrag van 50 euro voor twee excursies per jaar. Daarmee is mijn bijdrage dit jaar 835 euro, maar van eentalig 3 vwo "maar" 210. Tot slot staan er voor de bovenbouw nog aparte bijdragen voor excursies afhankelijk van het vakkenpakket.
Voor de internationale activiteiten wordt gebruik gemaakt van de EU-subsidies. Helaas is daarom dit jaar een week Engeland vervallen.

Oh, en er staat dus per regel kort beschreven welk bedrag er voor welk vak voor welke excursie bedoeld is. In de info-avond krijg je dan precies te horen wat dit jaar bijvoorbeeld de geschiedenisexcursie omvat.

[ Bericht 7% gewijzigd door Clubsoda op 02-10-2026 10:59:03 ]
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:05:01 #257
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_221897896
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 10:46 schreef Clubsoda het volgende:
Maar goed, in het kader van deel je ervaringen. Er staat bij ons op de website een pdf met een enorme tabel met onderbouwing ouderbijdrage. Die bestaat uit een algemene bijdrage, voor alle jaren en stromingen hetzelfde (35 euro). Dan een tto-bijdrage, vast 350, met extra kosten per jaar. Vorig jaar was dat 350 euro (bovenop die andere 350 dus) voor een week Barcelona (heeft de meester denk ik ook een bordje tapas voor gekocht!). Dit jaar 275 euro voor het Cambridge examen. Verder staat er per klas en per vak een bijdrage genoemd voor alle excursies (een dag naar Luik voor Frans bijvoorbeeld, vorig jaar Münster voor Duits) en een vast bedrag van 50 euro voor twee excursies per jaar. Daarmee is mijn bijdrage dit jaar 835 euro, maar van eentalig 3 vwo "maar" 210. Tot slot staan er voor de bovenbouw nog aparte bijdragen voor excursies afhankelijk van het vakkenpakket.
Voor de internationale activiteiten wordt gebruik gemaakt van de EU-subsidies. Helaas is daarom dit jaar een week Engeland vervallen.

Oh, en er staat dus per regel kort beschreven welk bedrag er voor welk vak voor welke excursie bedoeld is. In de info-avond krijg je dan precies te horen wat dit jaar bijvoorbeeld de geschiedenisexcursie omvat.
Hier wordt dat ook zo omschreven. En ook dat vanuit het systeem dan verschillende rekeningen gestuurd wprden en dat dat helaas niet anders kan.

Maar goed, hoe dat bij ons geregeld is, heb ik idd hier kortgeleden al gedeeld.
pi_221897953
quote:

[..]

Dat bedrag kan ik trouwens nergens terugvinden, en de uitleg erbij was verdomd summier. Dat vind ik niet per se charmant.
Die 450 vind ik dan wel raar als je niet van de voorzieningen gebruik maakt. Hier 2 verschillende VO's, maar daar was de bijdrage verschillend per leerling. Dus voor de classes heb je een aparte toevoeging (technasium was goedkoper dan tto), per jaar verschillende bedragen op de lijst voor evt een kamp en voor keuzevakken ook alleen die excursies van de vakken die je gekozen hebt.

Bij C heb ik zelfs eind van het 4e jaar 40 euro terug gekregen omdat door Corona de excursie voor Duits niet door kon gaan.
pi_221898033
Op de huidige basisschool van Juul is de ouderbijdrage pot zo goed als leeg. Er zijn heel veel ouders die niet betalen. En dat komt mijn inziens echt niet door een gebrek aan financiën. Zonde want de schooljaren worden zo steeds saaier.

Bij B heb ik nog niets voorbij zien komen bedenk ik me....ook niet van zijn kamp recent. Eens navragen of verloofde wel bericht had.

B is zijn brugklas goed gestart. Huiswerk steeds af, zit in een leuke klas, heeft het enorm naar zijn zin en de eerste cijfers waren meer dan aardig. Ook al een discussie gehad met zijn wiskunde lerares (zo assertief kennen wij hem niet) omdat ze een fout had gemaakt met zijn toets nakijken. Hij bleek gelijk te hebben. Trots dat ie was.
pi_221898094
Zana, als het goed is zou je de MR gewoon hierover moeten kunnen contacten. Hun overleggen zijn in principe ook openbaar dacht ik. Ik weet dat wij in ieder geval altijd een uitnodiging krijgen of we toeschouwer willen zijn bij een MR-overleg.

Verder vind ik de bedragen die hier genoemd worden wel absurd eigenlijk. ¤800 voor 1 jaar en bij een gewoon jaar ‘maar’ ¤210. Dan mag je als school ook wel wat kritischer naar je uitgaven kijken imo (wat ik sowieso al vind).

Ik heb een tijdje geleden gezocht naar de ouderbijdrage van de VO die wij op het oog hebben, en die is dus nergens op de website terug te vinden, alleen waar het voor gebruikt wordt. Ik vind dat de overheid daar ook wel een verplichting op mag zetten, niet alleen ‘het is vrijwillig’ maar ook dat duidelijk gepubliceerd moet zijn hoeveel het is en wat je daarvoor krijgt. Maar goed, daar komt nog een algemene ouderavond voor, dus daar ga ik er wel naar vragen. Vooral omdat ze geen verplichte laptop hebben verwacht ik dat je daar op een andere manier wel voor computertoegang moet betalen.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:21:54 #261
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221898220
Je kunt de MR iig altijd mailen, en bij Js school staan de data van de overleggen op de jaarkalender. Zomaar binnenlopen wordt denk ik niet gewaardeerd (o.a. ivm planning/agenda en catering) maar als je even vooraf contact opneemt mag bijwonen idd wel (openbaar). Meepraten en stemmen mag echter niet, dat is alleen voor de leden. Omdat ik zelf dus wel graag me ermee bemoei (vakidioot met een mening) heb ik me kandidaat gesteld, ben verkozen en heb toevallig twee weken geleden de berekening voor de ouderbijdrage eerst afgekeurd (want niet duidelijker gespecificeerd) en daarna na aanpassing wel goedgekeurd.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:24:04 #262
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221898223
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 11:50 schreef FlyingFish het volgende:

Ik heb een tijdje geleden gezocht naar de ouderbijdrage van de VO die wij op het oog hebben, en die is dus nergens op de website terug te vinden, alleen waar het voor gebruikt wordt.
Ik zou t nu na 1 oktober nogmaals checken, dat is namelijk de deadline waarop veel zaken vastgesteld moeten zijn (pta, schoolgids etc). Als er wijzigingen zijn wordt informatie dus wat later online geplaatst.
pi_221898256
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 10:38 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Mens, wat ben je empatisch :D ik snap de vraag op zich ook wel. Maar de frequentie waarmee het thema terugkomt dan weer niet. Er zijn voor mij boeiender dingen over pubers of school te delen.
Ja bizar he! :o
Ik schrik er zelf van.
pi_221898275
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 11:17 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Die 450 vind ik dan wel raar als je niet van de voorzieningen gebruik maakt.
Nee wacht die 450 is niet inclusief alle lollige opties waar je aan moet meebetalen of je ze hebt of niet.
De 450 is het basisbedrag (opgedeeld in 2 dus, waarbij je ook kunt kiezen 1 van de 2 te betalen) voor de 'gewone' brugklas. Voor technasium komt daar afaik nog iets bovenop. Tto is op deze school niet.
pi_221898281
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 11:50 schreef FlyingFish het volgende:
Zana, als het goed is zou je de MR gewoon hierover moeten kunnen contacten. Hun overleggen zijn in principe ook openbaar dacht ik. Ik weet dat wij in ieder geval altijd een uitnodiging krijgen of we toeschouwer willen zijn bij een MR-overleg.

Verder vind ik de bedragen die hier genoemd worden wel absurd eigenlijk. ¤800 voor 1 jaar en bij een gewoon jaar ‘maar’ ¤210. Dan mag je als school ook wel wat kritischer naar je uitgaven kijken imo (wat ik sowieso al vind).

Ik heb een tijdje geleden gezocht naar de ouderbijdrage van de VO die wij op het oog hebben, en die is dus nergens op de website terug te vinden, alleen waar het voor gebruikt wordt. Ik vind dat de overheid daar ook wel een verplichting op mag zetten, niet alleen ‘het is vrijwillig’ maar ook dat duidelijk gepubliceerd moet zijn hoeveel het is en wat je daarvoor krijgt. Maar goed, daar komt nog een algemene ouderavond voor, dus daar ga ik er wel naar vragen. Vooral omdat ze geen verplichte laptop hebben verwacht ik dat je daar op een andere manier wel voor computertoegang moet betalen.
Ik vind 350 euro voor vliegen naar Spanje, een week activiteiten en vervoer te plekken juist bijzonder weinig :D De kosten voor een Cambridge examen zijn gewoon deze prijzen in Nederland.
pi_221898285
Ik deed een edit maar dan werkt je mention niet, dat is toch zonde van het werk van die @

Als ik dan het basisbedrag van @Clubsoda bekijk, voor een school die niet meer dan 5 km verderop ligt (ik weet niet welke school precies maar ben daar wel vrij zeker van), vind ik het verschil toch wel verrassend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 02-10-2026 12:46:37 ]
pi_221898295
Maar ach, het gaat om 400 euro uit mijn portemonnee, ik kan het prima missen. En juist van die extracurriculaire dingen zie ik mijn zoon zo groeien en genieten. Het is zo waardevol dat het het prijskaartje meer dam waar maakt.
pi_221898320
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 12:40 schreef Vanyel het volgende:
Ik deed een edit maar dan werkt je mention niet, dat is toch zonde van het werk van die @

Als ik dan het basisbedrag van @:clubsoda bekijk, voor een school die niet meer dan 5 km verderop ligt (ik weet niet welke school precies maar ben daar wel vrij zeker van), vind ik het verschil toch wel verrassend.
Dat zit hem in tto en het jaar. 1vwo is namelijk 105 euro. Zelfs 1 vwo tto is 500, dus vrijwel gelijk aan jullie.

Edit; Of bedoel je dat je de basis bij ons juist goedkoop vindt?
pi_221898333
In dat laatste geval: wij moeten verplicht een macbook. :+ kan iedereen daar nog even over vallen :D
pi_221898377
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 12:48 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Dat zit hem in tto en het jaar. 1vwo is namelijk 105 euro. Zelfs 1 vwo tto is 500, dus vrijwel gelijk aan jullie.

Edit; Of bedoel je dat je de basis bij ons juist goedkoop vindt?
Dat :Y

En .. bij ons is een MacBook niet verplicht maar wordt wel met korting via directe link supermakkelijk gemaakt, voor een Windowslaptop moet je zelf aan de slag met specs en controle en winkels. Daarmee maken ze de drempel voor Windows ook wel groter voor mensen die niet zo into computers zijn.
Toen kind dat zag was er natuurlijk ook geen houden aan, dus bij ons op school moeten ze in mijn beleving ook verplicht een MacBook ;)
Was ook niet gratis nee :')
pi_221898400
En waarom moet het per se een MacBook zijn? :D
pi_221898422
.

[ Bericht 87% gewijzigd door Vanyel op 02-10-2026 13:19:39 ]
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:29:13 #273
100412 mefke79
komt goed!
pi_221898499
Oudste heeft altijd een laptop/chromebook nodig gehad, die hebben wij eerst gehuurd. Na drie jaar was het ding wel op en stapten ze over van Google naar Microsoft. Dus eigen laptop gekocht maar die bleek wat minder geschikt voor dagelijks op de fiets. Dus na vier keer reparatie en lang kwijt weer zo'n huur geval. En die gaat dan na het examen gewoon terug.

Jongste heeft geen laptop nodig gehad op vorige school. Op nieuwe school zijn zij het laatste jaar zonder eigen laptop. Maar goed, hij heeft van ons wel een laptop gehad, een wat grotere zodat hij thuis grafische programmas van school kan draaien, aangezien dat zijn profiel is. Maar nu hoorden we dat het kan zijn dat die laptop toch mee naar school moet omdat hij dyslexie heeft en hij hem daarvoor nodig heeft. Geen ramp, had het alleen graag geweten, had ik een andere meer reisbestendige laptop geregeld. En zo blijf je geld uitgeven aan je pubers, is het niet aan laptops dan wel aan eten :D
pi_221898501
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 12:38 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nee wacht die 450 is niet inclusief alle lollige opties waar je aan moet meebetalen of je ze hebt of niet.
De 450 is het basisbedrag (opgedeeld in 2 dus, waarbij je ook kunt kiezen 1 van de 2 te betalen) voor de 'gewone' brugklas. Voor technasium komt daar afaik nog iets bovenop. Tto is op deze school niet.

Ow, hier is de basis rond de 100-120 euro. En dan nog extra's van 5 euro (uitje kunst in lokaal museum), tot 700 euro voor rome-reis.
En die laptop, waar school zich verder niet mee bemoeid, behalve minimum eisen. Bijv geen iOS, maar windows ivm de software. Maar je bent ook weer zo 700+ euro verder of meer. Daar zit D ook al op laptop nr2. C had geen laptop nodig voor school. Dat was wel toegankelijker qua prijs.
pi_221898544
B moest een iPad (en dan met extra toetsenbord etc) of een Macbook Neo. We zijn voor het laatste gegaan.

En even opgezocht, de ouderbijdrage mail komt ergens deze maand. Ik wist het bedrag, maar ben het straal vergeten. Dan valt het vast mee....
Hij doet ook Technasium, of O&O zoals ze het tegenwoordig noemen.
pi_221898579
Ik moet nu denken aan een oud collega van mij die vrijwilliger is bij Stichting Leergeld. Daar kun je terecht als ouder als je bijvoorbeeld een laptop voor school eigenlijk niet zelf kunt betalen. Wie weet wie er mee leest en dat misschien wel kan gebruiken :)
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:46:35 #277
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221898594
Ik schrik best van sommige bedragen hier… 450 euro voor de brugklas zonder extra dingen? Wat doen ze daarvan?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_221898655
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 13:11 schreef Aure het volgende:
En waarom moet het per se een MacBook zijn? :D
Iedereen dezelfde programma's en functionaliteiten, handige aansluiting op de digiboards, makkelijk bestanden delen, helpdesksysteem compleet ingericht op Mac. En inkoopkorting inderdaad.
pi_221898720
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 13:46 schreef Tink89 het volgende:
Ik schrik best van sommige bedragen hier… 450 euro voor de brugklas zonder extra dingen? Wat doen ze daarvan?
Wat ik ervan weet staat een aantal posts terug.
pi_221898815
Bij J op school kun je via The Rent Company een laptop kopen of huren, maar de vereisten staan erbij en dus hebben wij zelf een (tweedehands) laptop aangeschaft. Grootste nadeel is dat je dan niet geholpen wordt door de helpdesk met hardware (dus geen leenlaptop als hij niet werkt). We gaan zien hoe dat bevalt...
Apple "mocht" hier juist niet ivm bepaalde programmas.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:42:44 #281
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221898833
Ik heb het eerder gezegd, de basisbijdrage is hier maar ¤42,50 en dan krijg je voor alle extra’s een aparte factuur. Meerbegaafden programma is ¤100 per jaar. Kamp was ¤235. Reis dit jaar is ¤600.
Cambridge is hier ¤250.
De huur van de laptop vanuit de vorige school was voorbij maar hij is nog goed dus we hebben ‘m gehouden. Beide scholen werk(t)en gelukkig met windows.
Vergeet de grafische rekenmachine niet. Dat was ook inclusief inkoopkorting ¤83.
En die had de vorige school er voor 3V al opstaan en dat was niet het juiste merk voor deze school }:|

[ Bericht 1% gewijzigd door laziness op 02-10-2026 16:59:23 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221898852
Toen A nog op de middelbare zat hebben we haar chromebook gehuurd.
Bij T wordt ie verstrekt door school.

Bij A zaten we midden in Corona tijd. Ze is wel op brugklas kamp gegaan en ook nog naar Duitsland en Polen. Weet niet meer precies wat daar de kosten voor waren.

T zit nu in V6. In V4 ging ze naar Frankrijk, kostte volgens mij ¤ 400. In V5 ging ze een week naar Parijs, dit kostte volgens mij ¤ 550
In maart gaat ze een week skiën. Kosten: rond de ¤ 750.
Ze heeft dit jaar geen echte gymlessen meer maar ze hebben SOK (volgens mij betekent dit sport ontdekkings keuze ofzo). Ze moeten dan 4 sporten kiezen die ze over een bepaalde periode gaan doen. Ze worden er voor 3 ingeloot. Omdat T BSM doet moet ze verplicht skiles volgens omdat ze nog nooit geskied heeft. Daarnaast heeft ze 3 weken roeien gehad en gaat ze ook nog een aantal Hyrox lessen volgen. Ze was helaas uitgeloot voor golf. Sommige keuzes waren gratis, voor andere moet wen bepaald bedrag betaald worden. Wij hebben T zelf laten kiezen.. was voor ons totaal niet boeiend of het gratis was of dat we ervoor moesten betalen. De keuzes die ze gemaakt heeft zijn allemaal betaald.
We vinden het juist leuk dat ze gekozen heeft voor bijzondere sporten.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_221898881
Ik ben wel heel blij dat we al vroeg een spaarpot zijn gestart voor al dit soort dingen. Die is leuk gevuld en wordt binnenkort extra gevuld door mijn moeder. Dat geld is dus bedoeld voor al dit soort uitgaven en uiteindelijk ook voor rijbewijs etc.

Maar als je het niet breed hebt, begrijp ik wel dat het allemaal veel geld is bij elkaar.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:13:17 #284
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_221898965
Hier het "geluk" dat er geen ouderbijdrage is op het VSO dus we hoeven maar voor 1 kind te betalen. Maar ik had het met heel veel liefde voor alledrie betaald als zij ook voor TTO en allerlei extra activiteiten hadden gekozen (kunnen kiezen eigenlijk).
  Moderator vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:20:07 #285
236264 crew  capricia
pi_221899001
Kun je die bijdrages ook gespreid betalen?
Niet iedereen kan zo makkelijk honderden euros missen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221899056
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 15:20 schreef capricia het volgende:
Bij ons kan dat inderdaad wel.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221899099
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 15:20 schreef capricia het volgende:
Bij T wel. Je mag in 3 termijnen betalen
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_221899407
Hier was de factuur vast niet per ongeluk op de dag dat de kinderbijslag is uitbetaald.
Voor de statistieken voor klas 1hv en 3 v beide net onder de 200.
Voor v4 komt er een reis aan van 650, maar dat is volgend jaar..

Wat ik wel lastig vind is de uitjes naar plekken waar je gratis in kan met museumjaarkaart, die we hebben. Snap dat t lastig in te calculeren is. Maar nu moet ik er wel 30, voor betalen terwijl ze gaan fietsen en ze gratis naar binnen kunnen. Maar maak me er niet druk genoeg om om daadwerkelijk erover te zeuren op school..
pi_221899603
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 14:56 schreef exode het volgende:
Ik ben wel heel blij dat we al vroeg een spaarpot zijn gestart voor al dit soort dingen. Die is leuk gevuld en wordt binnenkort extra gevuld door mijn moeder. Dat geld is dus bedoeld voor al dit soort uitgaven en uiteindelijk ook voor rijbewijs etc.

Maar als je het niet breed hebt, begrijp ik wel dat het allemaal veel geld is bij elkaar.
Ik heb voor beide kinderen een makkelijk toegankelijk spaarpotje op de normale rekening, waarvan ik sportcontributies, schoolgeld, schoolspullen, cadeautjes voor feest etc. betaal. En een rekening waarop de kinderbijslag komt, daarvan betalen ik kleren of kleedgeld. Voor de oudste een potje voor de beugel. Daarnaast nog twee spaarrekeningen die ze in principe krijgen op hun 18e. Daar leggen zowel mijn ouders als in op in. Maar toen voor de oudste vorig jaar huiswerkbegeleiding een goed idee was, heb ik dat daar ook van betaald. Want 500 euro elke maand is weer een ander verhaal..
pi_221899875
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 17:27 schreef Clubsoda het volgende:
Maar toen voor de oudste vorig jaar huiswerkbegeleiding een goed idee was, heb ik dat daar ook van betaald. Want 500 euro elke maand is weer een ander verhaal..
Ben je dan geneigd dat weer gelijk te trekken zodat beide kinderen hetzelfde krijgen op hun 18e of doe je daar niet aan?
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 18:23:32 #291
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221899917
Het spaargeld van mijn zoon heb ik gegeven aan iemand die het op dat moment hard nodig had, anders moest ze haar huis uit. Toen mijn zoon 18 werd vond hij het wel gek dat hij niks had en mijn dochter wel. We hebben het hem uitgelegd en gezegd dat we het zouden proberen op een later moment alsnog te geven, maar dat vond hij niet nodig. We kijken nog wel. Het kan altijd nog als hij het echt nodig heeft. Het was vooral geld van opa's en oma's. Wij hebben zelf niet gespaard voor de kinderen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 18:31:41 #292
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_221899978
Wij sparen ook niet echt meer voor de kinderen maar ze hebben al best een aardig bedrag. Dat potje is anders dan hun eigen spaarrekening. In principe ook bedoeld voor uitgaven vopr de kinderen als we nldie zelf biet makkelijk kunnen betalen. Maar zolang het lukt om het van onze eigen spaarrekening te plukken blijf ik van die rekeningen af.

Maar de meiden zijn ongeschikt om op 18 jarige leeftijd over zoveel geld te beschikken dus dat moeten we dan op een andere manier regelen.
pi_221899997
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 18:31 schreef Kyara het volgende:
Maar de meiden zijn ongeschikt om op 18 jarige leeftijd over zoveel geld te beschikken dus dat moeten we dan op een andere manier regelen.
Heb jij daar al iets over uitgezocht?

Ik nog niet, net als met erfenissen enzo. Ook niet over evt vermogen irt eigen bijdrage in zorg (mijn ouders willen mijn kinderen rechtstreeks laten erven, dat gaat ook niet over weinig geld). Zou ik echt moeten doen maar zie dat tegelijk helemaal niet zitten.
pi_221900081
Wij zitten middenin erven maar dan met warme hand. Mijn moeder wil graag schenken aan onze kinderen voor hun rijbewijs later. Dat gaan we wel onderling vastleggen.

Wij streven wel naar hetzelfde bedrag op hun 18e, maar welk bedrag staat dan weer niet vast. Wat er over is na alle uitgaven tot die tijd denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')