abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221895543
Worden aan jullie middelbare scholen extra vrijwillige bijdrages gevraagd voor vakken die onderdeel zijn van de verschillende profielen in de bovenbouw. Kom er nu achter dat ze een extra Technasium bijdrage vragen (stond trouwens ook in het kleingedrukte op het aanmeldformulier voor de profielen bij nader inzien).

In de brugklas kon je ook al voor Technasium kiezen, toen was het vrijwillig, net als sportklas of iets met kunst en daar hoorde ook een extra bijdrage bij.
Maar nu hoort het bij het vakkenpakket en eigenlijk vind ik het en beetje vreemd. Ik weet niet wat in het leerplan staat, of dat ze op excursie gaan, ze hebben verder ook geen boeken voor dat vak. Bij een Google rondje kwam naar boven, dat dit schooljaar extra geld beschikbaar is voor praktijkgerichte vakken op de havo. https://www.rijksoverheid(...)m_source=chatgpt.com
pi_221895982
Die bijdrages zijn altijd vrijwillig. Gewoon niet betalen dus.
pi_221896254
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2026 22:00 schreef Zana het volgende:
Worden aan jullie middelbare scholen extra vrijwillige bijdrages gevraagd voor vakken die onderdeel zijn van de verschillende profielen in de bovenbouw. Kom er nu achter dat ze een extra Technasium bijdrage vragen (stond trouwens ook in het kleingedrukte op het aanmeldformulier voor de profielen bij nader inzien).

In de brugklas kon je ook al voor Technasium kiezen, toen was het vrijwillig, net als sportklas of iets met kunst en daar hoorde ook een extra bijdrage bij.
Maar nu hoort het bij het vakkenpakket en eigenlijk vind ik het en beetje vreemd. Ik weet niet wat in het leerplan staat, of dat ze op excursie gaan, ze hebben verder ook geen boeken voor dat vak. Bij een Google rondje kwam naar boven, dat dit schooljaar extra geld beschikbaar is voor praktijkgerichte vakken op de havo. https://www.rijksoverheid(...)m_source=chatgpt.com
T heeft 3 jaar Technasium gedaan. Kosten ¤ 180 per jaar
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_221896792
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2026 22:29 schreef Charles33 het volgende:
Die bijdrages zijn altijd vrijwillig. Gewoon niet betalen dus.
Hm, als iedereen dat doet..., maar ik probeer het verschil te snappen. Ze hadden bijvoorbeeld ook eerder lessen in Techniek en maakten gebruik van dezelfde locatie en toen was er geen eigen bijdrage.
Nu hebben ze met o&o een project samen met een locale organisatie en gaan met de fiets ernatoe, dus (op dit moment) geen reiskosten. Ik weet verder niet of er vakspecifieke excursies gepland staan.
Ergens stond nog vermeld dat verbruikskosten en aanschaf van machines van zulke bijdragen gefinancieerd worden, maar ik betaal bij scheikunde toch ook niet voor de chemicaliën of bij natuurkunde voor een meetinstrument.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zana op 02-10-2026 06:45:15 ]
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 07:16:05 #230
100412 mefke79
komt goed!
pi_221896895
Een stukje terug in dit topic gaat het heel uitgebreid over die ouderbijdrage en waarom ie vrijwillig is. Kort door de bocht; school is gratis. Al het extra mag je geld voor vragen en die bijdrage is vrijwillig. Daar zitten nog wat mitsen en maren aan, maar in principe geldt als je niet betaalt mag dat geen gevolgen hebben voor je kind. Kijk: https://www.onderwijsinsp(...)illige-ouderbijdrage

De chemicaliën van scheikunde zitten in de begroting, scheikunde is een normaal vak. De extra dingen zoals houtbewerking op een havo of docenten die Engels geven ivm een Cambridge certificaat is extra en dat geld moet ergens anders vandaan komen. Van subsidies of van ouders.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 07:20:57 #231
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221896906
Met als aanvulling: als te veel mensen niet betalen heeft dat gevolgen voor alle kinderen (want dan gaan activiteiten simpelweg niet door).

Mijn insteek, als je het kunt betalen, doe dat dan ook, zo zorg je er voor dat anderen die het echt niet lukt toch mee kunnen doen.

Wat betreft technasium: uitleg over de kosten kun je navragen, bijvoorbeeld via de MR, zij zien de begroting in en moeten ook instemmen met de ouderbijdrage en kunnen dus ook vragen stellen aan de schoolleiding.
pi_221896915
Ik begrijp die achterdocht niet zo goed. Word je daar niet moe van? Als je het biet kan betalen, dan zijn daar regelingen voor. Overleg met school, betaal desnoods een deel. En als je het wel kan betalen, dan zijn dit toch geen bedragen om voortdurend vraagtekens bij te stellen? Zelfs al zou school je een poot willen uitdraaien, zolang je kind er iet s van terug ziet, zal het mij echt roesten verder waar het precies heen gaat.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 07:40:10 #233
100412 mefke79
komt goed!
pi_221896959
Nou precies dat. Als je het kan betalen, doe het dan. En ja, dan moet er goed over gecommuniceerd worden en kan je nog controleren of het bedrag klopt, maar het zijn extra's voor je kind. Bovendien, nu de bijdrage niet meer verplicht is, is het voor ouders die het niet kunnen betalen veel lastiger om hier potjes voor aan te spreken, dus scholen hebben gewoon minder inkomsten.
Ga er vanuit dat school het beste met je voor heeft. En als je dat gevoel echt niet meer hebt en je echt het idee hebt dat het inspectierapport je eigen kind in de weg zit, dan moet je op zoek naar een andere school. Maar bedenk wat dat met je kind doet en bedenk ook dat het gras aan de overkant niet altijd groener is.
pi_221897043
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 06:06 schreef Zana het volgende:

[..]
Hm, als iedereen dat doet..., maar ik probeer het verschil te snappen. Ze hadden bijvoorbeeld ook eerder lessen in Techniek en maakten gebruik van dezelfde locatie en toen was er geen eigen bijdrage.
Nu hebben ze met o&o een project samen met een locale organisatie en gaan met de fiets ernatoe, dus (op dit moment) geen reiskosten. Ik weet verder niet of er vakspecifieke excursies gepland staan.
Ergens stond nog vermeld dat verbruikskosten en aanschaf van machines van zulke bijdragen gefinancieerd worden, maar ik betaal bij scheikunde toch ook niet voor de chemicaliën of bij natuurkunde voor een meetinstrument.
Tja. Ze moeten officieel wel specificeren waar ze het aan uitgeven, maar meestal blijft dat bij nogal vage omschrijvingen. Bij een bijdrage voor een schoolreis denk je dat je de reis van je eigen kind betaald, maar jij betaalt dus ook het hotel en diner van de leraren en de reis van een ander kind dat niet betaalt. Het is een nogal raar systeem, vandaar mijn advies om er gewoon niet aan mee te doen. Of ze zo'n activiteit of extra lesprogramma afschaffen nadat jouw kind van school is, is voor jou toch niet interessant.

Heb je erover gedacht om in de ouderraad te gaan? Je bent scherp, goed ingelezen en kritisch. Dat kan zo'n club vaak wel gebruiken.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:16:02 #235
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221897045
O, en over besteding van de ouderbijdrage gesproken. Zoon gaat vandaag met de hele school plus 200 internationale gasten (ze zijn Euroweek host dit jaar) naar de Efteling. Ik hoop dat ze het heel leuk hebben samen, prima besteding van een deel van mijn jaarlijkse ¤150 ouderbijdrage (de bijdrage voor de gastenkomt uit een speciaal potje met Europese subsidies geloof ik). Later dit jaar hebben ze ook echt nog wel inhoudelijke excursies.

Scheelt wel dat de Efteling op amper 10km van school is, en er dus geen bussen oid geregeld worden. Openbaar vervoer, fietsen of je ouders lief aankijken was de boodschap.
pi_221897095
Hier werd inderdaad gesproken over het groep 8-herinneringsboek, dat wel 30 euro zou kosten. En als ouders het niet konden betalen, er dan subsidie kon worden aangevraagd. Weet je, voor die 2 ouders die het niet kunnen betalen (de meeste ouders hebben een flink inkomen op deze school), leg ik het wel bij... Ik ben blij dat wij die mogelijkheid hebben. De school doet genoeg leuke dingen voor ons kind en uit welk potje wat komt, hou ik niet bij.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_221897116
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:15 schreef Charles33 het volgende:

[..]
Tja. Ze moeten officieel wel specificeren waar ze het aan uitgeven, maar meestal blijft dat bij nogal vage omschrijvingen. Bij een bijdrage voor een schoolreis denk je dat je de reis van je eigen kind betaald, maar jij betaalt dus ook het hotel en diner van de leraren en de reis van een ander kind dat niet betaalt. Het is een nogal raar systeem, vandaar mijn advies om er gewoon niet aan mee te doen. Of ze zo'n activiteit of extra lesprogramma afschaffen nadat jouw kind van school is, is voor jou toch niet interessant.
Wat een walgelijke insteek. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Bah.

Een buitenschoolse activiteit of technasium heeft wat mij betreft veel meerwaarde naast het standaard lesprogramma. Je leert zoveel meer vanuit de praktijk dan uit een lesboek. Daar betaal ik graag wat extra voor. Het zijn (voor ons) geen schokkende bedragen, dus dat ik dan een x aantal euro betaal voor iemand die dat niet kan, so be it.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221897122
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 07:20 schreef mousemicky het volgende:
Met als aanvulling: als te veel mensen niet betalen heeft dat gevolgen voor alle kinderen (want dan gaan activiteiten simpelweg niet door).

Mijn insteek, als je het kunt betalen, doe dat dan ook, zo zorg je er voor dat anderen die het echt niet lukt toch mee kunnen doen.
En als je het goed kunt betalen, betaal dan wat extra als je school die optie ziet, goed voor je karma en fijn voor ouders die het geld niet hebben.

Bijdrage was hier 450 voor een brugklasser die niet eens technasium (want uitgeloot :'( ) of tto oid doet. Vond ik niet mals, lijkt me een behoorlijke aanslag op je budget als je het toch al niet breed hebt (bovenop de laptop en andere 1000 dingen die je al moest aanschaffen voor je verse brugklasser).

Dat bedrag kan ik trouwens nergens terugvinden, en de uitleg erbij was verdomd summier. Dat vind ik niet per se charmant.

[ Bericht 4% gewijzigd door Vanyel op 02-10-2026 08:57:11 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_221897136
Wat een treurnis, dat je iets vindt van het betalen van overnachting en eten van een docent die je kinderen begeleidt bij een waardevolle activiteit :') je zult zo in het leven staan.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:52:47 #240
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221897149
Idd. Bah, wat een egoïstische gedachte.

We hebben tegenwoordig al de luxe van gratis schoolboeken. Kan me herinneren dat dat voor mijn ouders een behoorlijke kostenpost was elk jaar (en dan deed ik ook nog eens examen in 8 vakken, arme ouders).

Op mijn oude basisschool waren juist erg veel ouders die de bijdrage eigenlijk niet konden betalen (achterstandswijk, veel eenoudergezinnen en verborgen armoede). En juist op die school betaalde 90% de ouderbijdrage wel. Soms met een spaarplan (een euro per week) of op een andere manier met hulp. Omdat de ouders het belangrijk vonden dat de kinderen mee konden doen met dat schoolreisje (want met het eigen gezin konden ze zo'n activiteit vaak niet doen) en dat t dus bleef bestaan.
pi_221897155
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 07:27 schreef Clubsoda het volgende:
Ik begrijp die achterdocht niet zo goed. Word je daar niet moe van? Als je het niet kan betalen, dan zijn daar regelingen voor. Overleg met school, betaal desnoods een deel. En als je het wel kan betalen, dan zijn dit toch geen bedragen om voortdurend vraagtekens bij te stellen? Zelfs al zou school je een poot willen uitdraaien, zolang je kind er iet s van terug ziet, zal het mij echt roesten verder waar het precies heen gaat.
Ja, maar ook nee. Mrs V zat ooit in de MR van een speciaal onderwijs school waar vanuit school plannen waren om zover ik me herinner het extra geld voor bijspijkeren van door corona opgelopen achterstanden in eigen zak (lees schoolreserves) wilden stoppen, terwijl die school echt bulkte van het geld. Toen is ze daar eens wat over gaan lezen en ontdekte dat heel veel scholen voor primair onderwijs veel meer geld binnenkrijgen dan ze uitgeven en overdreven grote reserves hanteren. Dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.

Dus soms kan het ook juist wel goed zijn om door te vragen.

Disclaimer: ik heb dit dus niet zelf uitgezocht (maar heb wel de indruk dat mijn Mrs niet achterlijk is) en dit ging over basisonderwijs.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:54:11 #242
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221897156
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:48 schreef Vanyel het volgende:

[..]
En als je het goed kunt betalen, betaal dan wat extra als je school die optie ziet, goed voor je karma en fijn voor ouders die het geld niet hebben.

Bijdrage was hier 450 voor een brugklasser die niet eens technasium (want uitgeloot :'( ) of tto oid doet. Vond ik niet mals, lijkt me een behoorlijke aanslag op je budget als je het toch al niet breed hebt (bovenop de laptop en andere 1000 dingen die je al moest aanschaffen voor je verse brugklasser).
Dat is wel een behoorlijk bedrag idd. Gaan ze ver en lang op kamp oid? Hier is het ¤150 en daar doen ze echt behoorlijk wat voor...
pi_221897159
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:48 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Bij ons was er nu een initiatief van ouders om vrijwillig wat meer te laten betalen. Doe ik graag aan mee, als het echt op gang wordt gebracht.

Maar het gaat dus niet om het niet kunnen betalen. Het gaat om het geneuzel om ongeveer 3x per jaar vraagtekens te zetten bij het bedrag met allerlei overpeinzingen maar daar vervolgens niets zichtbaars mee te doen. Betaal het, betaal het niet, betaal een deel, vraag ondersteuning aan, vraag inzage op school. Allemaal zinvol, allemaal legitiem. Herhaaldelijk geneuzel en geklaag op een forum waar iemand je precieze situatie kent? Wat levert het op?
pi_221897163
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:54 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja, maar ook nee. Mrs V zat ooit in de MR van een speciaal onderwijs school waar vanuit school plannen waren om zover ik me herinner het extra geld voor bijspijkeren van door corona opgelopen achterstanden in eigen zak (lees schoolreserves) wilden stoppen, terwijl die school echt bulkte van het geld. Toen is ze daar eens wat over gaan lezen en ontdekte dat heel veel scholen voor primair onderwijs veel meer geld binnenkrijgen dan ze uitgeven en overdreven grote reserves hanteren. Dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.

Dus soms kan het ook juist wel goed zijn om door te vragen.

Disclaimer: ik heb dit dus niet zelf uitgezocht (maar heb wel de indruk dat mijn Mrs niet achterlijk is) en dit ging over basisonderwijs.
Op fok? Voor de 20e keer? Of bij school?
pi_221897182
Over de ouderbijdrage: ik vond het wel typisch. Voor de oudste (3e jaar vwo) kregen we een factuur voor 121 euro voor dit hele jaar. Op dezelfde dag kregen we voor de jongste (1e jaar vmbo-t) een losse factuur voor zijn kamp van 3 dagen: 165 euro oO<. Hoe dan!

Ze waren naar Arnhem geweest met wel aardig wat duurdere activiteiten. Burgers Zoo, openluchtmuseum. Maar alsnog een beetje uit verhouding.

Bij de oudste hebben ze ook wel losse facturen nog voor extra activiteiten. Zoals vorige jaar een uitstapje naar Münster voor de leerlingen met Duits in hun pakket. Daar gingen ze gesprekjes voeren met studenten van een universiteit (deden volgens mij een onderwijsopleiding). Als je daar een goed cijfer voor haalde, hoefde je die periode geen proefwerk meer te maken. Dat was een prima deal :D.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:01:50 #246
100412 mefke79
komt goed!
pi_221897183
Bij school. En dat is je goed recht en kan ook nuttig zijn. Maar inderdaad als je zo weinig vertrouwen in school hebt, doe er dan iets mee. Of doe er niets mee, maar accepteer het dan. Wij hadden ook liever dat zoon inmiddels op een andere school zat, is niet gelukt. Jammer, we doen het er mee en lachen inmiddels om alle rare of stomme dingen die we zien. Het is niet anders, nog een goed half jaar volhouden en dan is ie klaar.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:04:21 #247
100412 mefke79
komt goed!
pi_221897196
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 09:01 schreef Phaidra het volgende:
Zoals vorige jaar een uitstapje naar Münster voor de leerlingen met Duits in hun pakket. Daar gingen ze gesprekjes voeren met studenten van een universiteit (deden volgens mij een onderwijsopleiding). Als je daar een goed cijfer voor haalde, hoefde je die periode geen proefwerk meer te maken. Dat was een prima deal :D.
Die is dubieus tenzij iedereen, ook diegenen die niet betaalden, mee mochten. Want je hebt voordeel (geen toets) als je meeging.
pi_221897205
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 09:04 schreef mefke79 het volgende:

[..]
Die is dubieus tenzij iedereen, ook diegenen die niet betaalden, mee mochten. Want je hebt voordeel (geen toets) als je meeging.
Even gecheckt: er stond in de brief dat je aan kon geven als de kosten een belemmering zouden zijn voor deelname (kosten waren uiteindelijk 75 euro). Ik neem aan dat dat wel zou worden opgevangen :).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221897229
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 08:54 schreef mousemicky het volgende:

[..]
Dat is wel een behoorlijk bedrag idd. Gaan ze ver en lang op kamp oid? Hier is het ¤150 en daar doen ze echt behoorlijk wat voor...
2,5 dag kamp. En bij het betalen zag je wel een uitsplitsing. Je kon beide delen aan- en uitvinken en er staat een optie bij voor een vrijwillige extra bijdrage, wat ik dan wel weer sympathiek vind, dat je dat niet zelf hoeft te regelen.

Een zesde voor culturele activiteiten en leermiddelen, waarbij o.a. woordenboeken als voorbeeld staan, grappig want die moest je zelf aanschaffen.
Vijf zesde voor intro (volgens kind gewoon met eigen docenten in school, geen sexy activiteiten), afsluiting, excursies en een cultureel programma, nog geen idee wat dat gaat inhouden. Denk ik niet helpend voor het vertrouwen dat culturele dingen ook al bij het eerste blokje staan. Bij het een activiteiten en het ander programma.

Het kost me niet genoeg en ik heb de mentale ruimte niet om me er druk over te maken. Maar als ik krap zat en die ruimte wel had, zou ik op zijn minst van school gaan vragen dat ze dit beter toelichten en mogelijk dan er nog allerlei nieuwe meningen over vormen.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:12:19 #250
100412 mefke79
komt goed!
pi_221897232
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 09:07 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Even gecheckt: er stond in de brief dat je aan kon geven als de kosten een belemmering zouden zijn voor deelname (kosten waren uiteindelijk 75 euro). Ik neem aan dat dat wel zou worden opgevangen :).
Daar ga ik ook vanuit, maar het laat wel zien hoe dun dat scheidslijntje is vanuit de wet. En daar is vooraf voor gewaarschuwd, maar er is niets mee gedaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')