abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 augustus 2026 @ 18:52:55 #151
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221701421
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2026 18:27 schreef LadyTagliatelle het volgende:
E. Gaat morgen naar de introductiedag van de middelbare school. Man en dochter hebben alle schoolspullen gekocht want ik was hoogzwanger. Ik heb denk ik zes keer gevraagd of ze alles goed hebben bekeken en nagekeken.
“Jaaahaaaaa” kreeg ik te horen.

Drie keer raden wie er morgen naar de sportwinkel moet om zaalschoenen en veldschoenen te kopen omdat de huidige gymschoenen en sportschoenen in de kast niet voldoen aan de eisen én wie net nog even op bol een 4-tal woordenboeken heeft besteld die gelukkig morgen geleverd worden. :’) ;(

Natuurlijk geven ze elkaar de schuld.
Die woordenboeken komen de kast niet uit bespraken we een paar posts terug nog dus die zijn zeker op de eerste schooldag nog niet nodig ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 31 augustus 2026 @ 19:01:47 #152
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221701469
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 21:05 schreef capricia het volgende:
Nog alternatieven voor schoolspullen als leuke schriften enzo, behalve Hema of Bol.com?

Heeft de Ako leuke dingen? Of welke winkels zijn nog meer leuk?
Action heeft best veel, zeker voor meiden. Capibara's en stitch en ook genoeg vrolijk-zonder-disney-of-dieren.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  Moderator maandag 31 augustus 2026 @ 19:12:10 #153
236264 crew  capricia
pi_221701527
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 19:01 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Action heeft best veel, zeker voor meiden. Capibara's en stitch en ook genoeg vrolijk-zonder-disney-of-dieren.
Het is de Hema geworden vandaag.
Maar voor extra spullen, schriften etc, ga ik je advies onthouden.
Was te suf om dit zelf te bedenken. :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221701640
Voor woordenboeken kan je beter naar de kringloop… daar struikel je erover en betaal je een stuk minder. En inderdaad: ze worden nooit gebruikt.
pi_221701694
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2026 18:52 schreef laziness het volgende:

[..]
Die woordenboeken komen de kast niet uit bespraken we een paar posts terug nog dus die zijn zeker op de eerste schooldag nog niet nodig ;)
Ging me ook niet specifiek om de woordenboeken hè :D maar klopt, die had ik vroeger zelf ook amper open.
Born to Lose, but Built to Win.
pi_221701722
Hier zijn capibara’s ineens not done. In de zomervakantie is haar smaak enorm veranderd en is ook stitch stom terwijl dat eerst helemaal het einde was. :D
pi_221701865
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 15:52 schreef livelink het volgende:
Er zijn ook veel kinderen die dichtklappen als ze moeten presteren onder druk in een groep. Die vallen buiten de boot bij dit soort activiteiten en daar is geen ruimte voor. Dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen functioneren in de groep, maar ze beginnen al met een 1-0 achterstand. Faalangst speelt natuurlijk een grote rol. Ik geloof best dat als je daar geen last van hebt het leuk kan zijn.
Ik begrijp dit wel. Bij m’n dochter zit ook een jongen in de klas die enorm faalangst heeft. Het is een beetje een alternatief jongetje. Super schattig kind overigens. Hij gaat ook naar de school waar E heen gaat en komt ook bij haar in de klas. Bij activiteiten is hij al dagen vooraf nerveus, eet en slaapt niet. Op zo’n dag zelf is hij heel teruggetrokken en pas tegen het eind komt hij vaak los. Op de basisschool was dit voor hem natuurlijk erg vervelend maar z’n klasgenoten wisten dit en gaven hem altijd de ruimte. Ze hebben hem nooit daarmee gepest eigenlijk, want zo was hij altijd al. Ze zeggen gewoon: dat is X die doet straks wel mee.
Wat van E hoor is dat kinderen hem wel ‘raar’ vinden maar hij wordt niet gepest. Het is natuurlijk afwachten hoe dit in de brugklas gaat. Ik wil er alleen mee zeggen dat het niet per definitie een reden is om iemand te pesten of buiten te sluiten als hij/zij slecht is in activiteiten of teambuilding dingen. Ik weet wel dat dit helaas veelvoorkomend is en dat zulke mensen een easy target kunnen zijn. Wil je hiermee vooral laten weten dat er echt klassen zijn waarbij ook de ‘zwakste’ schakel geaccepteerd kan worden en dat er dus wel een beetje hoop is. :)

Mijn dochter heeft overigens (ook) faalangst, zij heeft onder andere door teamsporten een hoop kunnen leren en durft nu ook wel fouten te maken en is zelfverzekerder.

Zelf heb ik ook een grafhekel aan teambuilding met het werk. Probeer er ook altijd onderuit te komen. Maar dat heeft niets met faalangst of met slecht in dingen zijn te maken. Meer dat ik gewoon geen zin heb om met collega’s in een bikini in een kano te zitten of andere activiteiten te doen die niks met het werk te maken hebben. Dit soort dingen doe ik liever met vrienden. Een training of etentje vind ik prima, maar dan stopt het ook wel.
pi_221721273
Pffff, is het een normale fase bij een 9 jarige dat er weer slaapproblemen optreden?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
pi_221721596
Ja, de 9-jaarsfase kan echt wel heftig zijn. Dan maken kinderen zich voor het eerst echt los van hun ouders en daar kunnen veel angsten bij voorkomen. En ze gaan meer nadenken over wie ze zelf zijn, dus zijn ze kritisch op alles - ouders, school, vrienden… er is dan dus ook vaak sprake van meidenvenijn. Dit blog legt het een beetje uit https://www.kidsenkurken.(...)ak-veel-ingrijpender
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_221722595
@SaskiaR, dank voor deze info. Er gaat een wereld voor me open over de 9jaarsfase, ik had er echt nog nooit van gehoord :@ . Ik heb even snel wat meer dingen erover gelezen, maar ik herken Simons gedrag en emoties er heel erg in. Hij wil dingen meer zelf doen, maar tegelijkertijd vindt hij alles heel erg eng en is hij bang voor heel veel dingen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga me er meer in verdiepen, zodat we hem beter kunnen begrijpen en helpen.
pi_221722762
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 08:48 schreef TolstoiFan het volgende:
@:SaskiaR, dank voor deze info. Er gaat een wereld voor me open over de 9jaarsfase, ik had er echt nog nooit van gehoord :@ . Ik heb even snel wat meer dingen erover gelezen, maar ik herken Simons gedrag en emoties er heel erg in. Hij wil dingen meer zelf doen, maar tegelijkertijd vindt hij alles heel erg eng en is hij bang voor heel veel dingen.

SPOILER
Ja, het is vreemd genoeg niet zo bekend, terwijl het echt wel ingrijpend kan zijn. Hier op de vrije school is het wel uitgebreid met de ouders besproken, maar het is echt niet alleen een antroposofisch ding.
pi_221723177
Ik herken de 9 jaar fase niet heel erg, wel het opeens overal bang voor zijn. Né is 8 jaar, was altijd heel stoer maar is nu opeens een bang vogeltje. Durft niet meer alleen boven te zijn of alleen naar de garage te lopen, durft niks meer te zeggen tegen mensen die ze niet kent, klampt zich echt aan ons vast ook op die momenten. Wil niet meer naar freerunning omdat ze het enige meisje is, wil niet meer spelen op de dagen dat ze hockey heeft omdat ze bang is dat ze dan te moe wordt. Ze wordt boos om de meest onbenullige dingen en dan rent ze juist weg van ons ipv dat wij haar mogen troosten. 's Avonds wil ze ook opeens niet meer slapen, ligt úren te rommelen in haar nachtkastje en te lezen. Normaliter sliep ze altijd als eerste en had ze die slaap ook echt nodig.

Misschien is dit de pre-9-jaar-fase? ;)
pi_221723315
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:22 schreef Schanu het volgende:
Ik herken de 9 jaar fase niet heel erg, wel het opeens overal bang voor zijn. Né is 8 jaar, was altijd heel stoer maar is nu opeens een bang vogeltje. Durft niet meer alleen boven te zijn of alleen naar de garage te lopen, durft niks meer te zeggen tegen mensen die ze niet kent, klampt zich echt aan ons vast ook op die momenten. Wil niet meer naar freerunning omdat ze het enige meisje is, wil niet meer spelen op de dagen dat ze hockey heeft omdat ze bang is dat ze dan te moe wordt. Ze wordt boos om de meest onbenullige dingen en dan rent ze juist weg van ons ipv dat wij haar mogen troosten. 's Avonds wil ze ook opeens niet meer slapen, ligt úren te rommelen in haar nachtkastje en te lezen. Normaliter sliep ze altijd als eerste en had ze die slaap ook echt nodig.

Het kan ook met 8 jaar al beginnen :)

Ik zat net te bladeren in een antroposofie-boek en daar omschrijven ze het als de geboorte van het Ik. Het kind leefde eerst door nabootsing van zijn omgeving, vooral zijn ouders, maar nu sluit die fase zich af en wordt psychisch geboren als apart individu, los van zijn ouders. Dus met eigen waarden en normen en een eigen identiteit, los van iedereen die hem gevormd heeft. Dus dan zijn ze ook vaak heel kritisch op anderen, wat leidt tot extra onrust tussen vrienden. Bij ons werd inderdaad in groep 6 echt wel gepest, maar in groep 7 ging het ineens weer beter.
En het is natuurlijk ook eng, vooral voor kinderen die toch al tot nadenken geneigd zijn. Want ze beseffen nu echt dat ze hun ouders niet altijd meer alles zullen kunnen vragen, maar dat ze uiteindelijk zelf hun eigen leven moeten leiden.

"Hij merkt dat die omgeving die hem tot dan toe zovertrouwd was, hem nu vreemd is geworden. Raadselachtig dat hij nu ineens van die wereld gescheiden is, dat ouders en vrienden buiten die vertrouwde sfeer staan. Hij verlangt terug, hij verlangt ernaar te worden begrepen, hij verlangt naar liefde. Maar er heeft zich iets raadselachtigs tussen geschoven, dat dit belet. In die eenzaamheid ontstaan heel tere gevoelens in een kind ... Eenzaam vindt hij zichzelf. Eenzaam groeit het besef dat er een Ik in hem aanwezig is en dat hij, daarvan uitgaande, zijn eigen levensweg zal gaan".
... "maar als vreugde en vrolijkheid in zijn omgeving heersen en als hij ziet hoe in kritieke situaties volwassenen zich staande houden, kan de vonk overspringen van een Ik-aanvaarding. Dikwijls is dit moment beslissend voor zijn verdere ontwikkeling: zal hij een sterk of een zwak Ik hebben?" (No pressure op de ouders :D )
pi_221723458
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:43 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Het kan ook met 8 jaar al beginnen :)

Ik zat net te bladeren in een antroposofie-boek en daar omschrijven ze het als de geboorte van het Ik. Het kind leefde eerst door nabootsing van zijn omgeving, vooral zijn ouders, maar nu sluit die fase zich af en wordt psychisch geboren als apart individu, los van zijn ouders. Dus met eigen waarden en normen en een eigen identiteit, los van iedereen die hem gevormd heeft. Dus dan zijn ze ook vaak heel kritisch op anderen, wat leidt tot extra onrust tussen vrienden. Bij ons werd inderdaad in groep 6 echt wel gepest, maar in groep 7 ging het ineens weer beter.
En het is natuurlijk ook eng, vooral voor kinderen die toch al tot nadenken geneigd zijn. Want ze beseffen nu echt dat ze hun ouders niet altijd meer alles zullen kunnen vragen, maar dat ze uiteindelijk zelf hun eigen leven moeten leiden.

"Hij merkt dat die omgeving die hem tot dan toe zovertrouwd was, hem nu vreemd is geworden. Raadselachtig dat hij nu ineens van die wereld gescheiden is, dat ouders en vrienden buiten die vertrouwde sfeer staan. Hij verlangt terug, hij verlangt ernaar te worden begrepen, hij verlangt naar liefde. Maar er heeft zich iets raadselachtigs tussen geschoven, dat dit belet. In die eenzaamheid ontstaan heel tere gevoelens in een kind ... Eenzaam vindt hij zichzelf. Eenzaam groeit het besef dat er een Ik in hem aanwezig is en dat hij, daarvan uitgaande, zijn eigen levensweg zal gaan".
... "maar als vreugde en vrolijkheid in zijn omgeving heersen en als hij ziet hoe in kritieke situaties volwassenen zich staande houden, kan de vonk overspringen van een Ik-aanvaarding. Dikwijls is dit moment beslissend voor zijn verdere ontwikkeling: zal hij een sterk of een zwak Ik hebben?" (No pressure op de ouders :D )
Heel verhelderend wel en mooi om te lezen, bedankt!
pi_221723534
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 08:48 schreef TolstoiFan het volgende:
@:SaskiaR, dank voor deze info. Er gaat een wereld voor me open over de 9jaarsfase, ik had er echt nog nooit van gehoord :@ . Ik heb even snel wat meer dingen erover gelezen, maar ik herken Simons gedrag en emoties er heel erg in. Hij wil dingen meer zelf doen, maar tegelijkertijd vindt hij alles heel erg eng en is hij bang voor heel veel dingen.

SPOILER
Dat klinkt wel heftig zeg. Wij hebben die fase ook wel gehad, maar dat uitte zich meer in opstandigheid en driftbuien. Wat sneu voor Simon.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221723701
Ik herken de 9 jaar fase ook niet echt maar oudste was 9 in 2021 en toen was iedereen overal bang voor.

Maar ik herinner me het nog wel bij mijzelf. Bang voor veel dingen omdat je steeds meer meekrijgt wat er in de wereld gebeurd en ook mee kunt leven, mee kunt voelen maar nog niet kan relativeren. (ik heb de linkjes niet gelezen dus misschien is het klinkklare onzin en was het 'just me')
pi_221723718
We hebben hier wel drama gehad rond de 8/9/10 jaar. Maar daar zat meer achter, maar op de montessori zie je in die klas (9-12 jarige) ook de wereld meer binnenkomen. Ze worden ook zelfstandiger maar dat gaat bij de ene wel makkelijker dan de andere.
We hebben ook het idee dat D in die periode zijn puberteit heeft gehad, want toen was hij behoorlijk dwars en waren we bang dat het nog veel erger zou worden. Maar nu met 14 is het een heerlijk ventje. :D
pi_221723853
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:22 schreef Schanu het volgende:

Van alles wat ik nu gelezen heb over de 9jaarsfase, komt wat jij hier beschrijft daar wel in terug. Het kan zo rond de 8 jaar beginnen en wel doorgaan tot een jaar of 10-11.
Ieder kind is natuurlijk anders, dus het kan best zijn dat het bij jullie dochter eerder begint (meisjes zijn toch meestal ook wat sneller ;)). Het was bij ons zo'n opvallende verandering opeens zo aan het begin van de zomervakantie. Daarvoor was/is er wel sprake van wat meer een grote monde hebben e.d., maar die slaapproblemen en angsten 's avonds en grote vragen waar hij mee in zijn hoofd zat, waren echt anders.

[ Bericht 9% gewijzigd door TolstoiFan op 04-09-2026 12:26:19 ]
pi_221723898
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 11:17 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dat klinkt wel heftig zeg. Wij hebben die fase ook wel gehad, maar dat uitte zich meer in opstandigheid en driftbuien. Wat sneu voor Simon.
Opstandigheid en driftbuien en meer een grote mond hebben was hier ook al gaande. Maar wat er nu al een paar weken gaande is, is wel anders dan dat. En ook wel heftig inderdaad. Ik schrok me rot, toen hij op een avond huilend zei dat hij niet wist of het leven wel leuk was. Daar heb ik naderhand ook wel even wat tranen om gelaten.
Aangezien ik ook niet altijd in mijn beste doen en laten ben (lang leve de overgang), dacht ik dat ik mijn kind psychische schade had toegebracht..... :'( .
Vanochtend heb ik er meer over gelezen nav de post van @SaskiaR en begin ik het meer te begrijpen en herken ik veel meer dingen.
pi_221723908
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 september 2026 11:44 schreef Kyara het volgende:
Ik herken de 9 jaar fase ook niet echt maar oudste was 9 in 2021 en toen was iedereen overal bang voor.

Maar ik herinner me het nog wel bij mijzelf. Bang voor veel dingen omdat je steeds meer meekrijgt wat er in de wereld gebeurd en ook mee kunt leven, mee kunt voelen maar nog niet kan relativeren. (ik heb de linkjes niet gelezen dus misschien is het klinkklare onzin en was het 'just me')
Dat speelt inderdaad mee in die ontwikkeling. Meer besef van de wereld om je heen. Ook het zoeken naar jouw plekje binnen een groep, waardoor vriendschappen onder druk kunnen komen te staan, pestgedrag en buitensluiten kunnen ontstaan binnen een klas.
pi_221724071
Wij kregen van school een 9-jaarbingokaart :D met daarop:
School is stom
Niemand wil met mij spelen
Iedereen pest me
Ik verveel me
Verkering!
Seksualiteit komt ter sprake
Er zitten inbrekers/spoken onder mijn bed
Geen kus of knuffel op het plein
Zijn jullie mijn echte ouders wel?
Juf/ouders, jullie hebben niet altijd gelijk
Vriendschappen kunnen dramatische wisselingen kennen
Ik ben anders/alleen
Hij/zij wordt onhandig, ledematen worden langer
Zit ik in de goede klas?
Spontane drift/huilbuien

Lang niet alles herken ik, ook niet van wat jullie vertellen. Bij ons was het vooral inderdaad het uiteenvallen van N's vaste vriendinnengroep door een knullige ruzie, gevolgd door pesten door een van die meiden. Daar ging N dan enorm over piekeren (nog steeds trouwens, ze vindt het echt naar dat dat zo gelopen is en daar piekert ze nog steeds over).
En de klas werd erg druk, niet meer luisteren naar de juf etc. In groep 6 heeft de juf ineens niet meer gelijk :D Helaas hadden ze ook een juf die gewoon niet zo goed was en ook het pesten niet doorhad, dat hielp niet.
Maar echte grote levensvragen kwamen hier niet voorbij, en N was ook niet brutaal enzo.
pi_221724189
De overgang naar groep 6 was hier ook heel ingewikkeld. In de zomer ervoor veel angst en ook wat dwangmatigheid. Allemaal verdriet over er niet bij horen, anders zijn (een bril). Het ebte in de loop van dat schooljaar ook wel weg. Ik heb sowieso met vlagen bij mij zoon op de kamer gezeten als hij ging slapen, in deze fase zeker ook. Dan kon ik helpen de gedachten wat te remmen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_221728243
Mijn brugklasser is gisteren compleet verregend op de fiets. De tascover heeft helaas niet genoeg regen tegengehouden, waardoor de onderste rand van alle boeken nat is geworden. Zonde natuurlijk, zeker na week 2 van het schooljaar...

Tips? Ik dacht in ieder geval boeklonnom alle boeken te doen zodat de kaften verder heel blijven. En een plastic zak onder in de rugzak leggen.
  zaterdag 5 september 2026 @ 07:53:01 #174
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221728264
Wat ik deed vroeger was alle boeken in een plastic zak doen en dan die plastic zak in die rugzak/fietstas.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 5 september 2026 @ 08:14:42 #175
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_221728314
En de tas insprayen met dat beschermings spul waar je ook nieuwe schoenen mee insprayt
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_221728393
Wat livelink zegt, zo deed ik dat ook op de Middelbare en in B zijn rugtas zit een losse plastic tas die hij kan pakken als het dus regent.

B heeft zijn eerste week Middelbare erop zitten. Nou ja, 1 dag vrij, 3 dagen introductie en kennismaken en een halve dag les. Hij vindt iedereen leuk en aardig, alles mooi en prachtig en zijn mentor is kapot leuk.
Ben benieuwd hoe het wordt als er gewerkt moet worden.

Hij is gisteren met een groepje vrienden op bezoek gegaan bij hun groep 8 meester. Kwam ook de groep 5 en 6 juf van ze binnenlopen in het lokaal. Het was 1 groot feest. (ik stond er toevallig nogal dichtbij met Juul en de pup)

En met Juul zijn we nu allerlei trajecten in gegaan, eerste gesprek met leerkrachten en IB'er gehad, volgende week vrijdag rondleiding en kennismaking op een andere school en een eerste gesprek met een kindercoach.
Eerste week school ging matig (beter dan slecht!), buikpijn, hoofdpijn, frustratie en verdriet.

Vandaag is ze weer haar vrolijke zelf, kwam om half 8 al naar beneden, uitgebreid met de pup geknuffeld en nu al een uur aan het 3D pennen.
pi_221728533
Ik had vroeger een combi van alle bovenstaande. De tas insprayen, standaard een stevige plastictas opgevouwen op de bodem van de schooltas en in het voorvakje een 2e plastictas om alle boeken in te steken als het regent.
Regencovers waren toen nog geen ding, ik had een vuilniszak over de tas.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 08:44 schreef exode het volgende:
Vandaag is ze weer haar vrolijke zelf, kwam om half 8 al naar beneden, uitgebreid met de pup geknuffeld en nu al een uur aan het 3D pennen.
Fijn dat ze in het weekend direct weer haar vrolijke zelf is. Hoewel je achteraf gezien liever voor de vakantie al actie had ondernomen is dit wel een teken dat je niet te laat bent.
pi_221804317
Tips voor de rugzak meteen in gebruik genomen ^O^ Wat een pech hebben de brugklassers van nu, na zo'n lange zonnige periode nu zo vaak in de regen fietsen...

Nog even een lang verhaal in een spoiler.
weg
(Ik haal dit straks weer weg maar moet even mijn hart luchten)

[ Bericht 23% gewijzigd door Hupje op 16-09-2026 23:20:40 ]
pi_221804345
Ach @Hupje ;( wat moeilijk voor jou om te zien (en hoe te handelen), en wat verdrietig voor zoon. Het lijkt wel alsof ze het op school al wat in de smiezen hebben, gezien het gesprekje met hem? Hopelijk levert dat wat op, zonder dat jij er actief wat in hoeft te gaan doen.
pi_221804385
@Hupje :* wat naar!
Fake it till you make it...
pi_221804583
Och wat naar! Wat kunnen kinderen toch gemeen zijn! Hopelijk kan school hier wel echt iets in betekenen..
pi_221804707
Ach @Hupje wat ontzettend sneu en verdrietig.
  Redactie Frontpage woensdag 16 september 2026 @ 21:19:07 #183
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221804786
Ach @Hupje
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_221804866
Wat naar hupje! ;(

SPOILER
pi_221804873
@Hupje, mijn hart breekt wel bij jouw verhaal ;(

SPOILER
pi_221804908
Och Hupje toch... :'(
SPOILER
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_221805394
Wat een nare start hupje. Hopelijk gaat de mentor hier goed mee aan de slag. En ik zou ook de ouder van dat vriendje even aanspreken, zodat zij iig op de hoogte zijn van het gedrag van hun zoon. Ik zou het als ouder graag willen weten als mijn zoon zoiets doet om het thuis te kunnen bespreken.
pi_221805404
SPOILER

[ Bericht 42% gewijzigd door Hupje op 17-09-2026 06:03:25 ]
pi_221805451
Goed dat je het iig bij de ouders aangegeven hebt. Wat zij daarmee doen heb je helaas weinig invloed op, maar er zit idd een groot verschil tussen je afzijdig houden en actief mee doen.

Eigenlijk zou preventie/groepsvorming ook standaard aan bod moeten komen tijdens elke introductie op school. Dat is nuttiger dan een vlot bouwen…
pi_221806058
Wat een nare start @Hupje
Dit lijkt me nou net iets waar een mentor bovenop moet gaan zitten. Ik hoop dat diegene het tij kan keren.
pi_221811683
@Hupje ik heb de spoilers niet meer kunnen lezen, maar ik denk dat ik de strekking wel begrijp. Heel veel sterkte, hopelijk pakt de mentor goed door :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 18 september 2026 @ 09:11:25 #192
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_221811795
Vanmorgen mijn meisje voor de allerlaatste keer weggebracht naar de kinderopvang. Vanaf maandag naar de basisschool.
Zal wel even wennen zijn. Voor ons allemaal.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_221811867
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 09:11 schreef Kaneelstokje het volgende:
Vanmorgen mijn meisje voor de allerlaatste keer weggebracht naar de kinderopvang. Vanaf maandag naar de basisschool.
Veel plezier maandag!
Weer een nieuwe fase O+
pi_221812038
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 09:11 schreef Kaneelstokje het volgende:
Kleine meisjes worden groot! Heeft ze er zelf zin in? Veel succes maandag.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 18 september 2026 @ 09:54:09 #195
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_221812069
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 09:21 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Veel plezier maandag!
Weer een nieuwe fase O+
Ja, gaat ze van de grootste van de groep, naar de kleinste. Zal wel eerst een tijd lang de kat uit de boom kijken worden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 09:44 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Kleine meisjes worden groot! Heeft ze er zelf zin in? Veel succes maandag.
Dank je.
Wisselend. Ze vindt het wat spannend, en ze is verlegen. Maar er is een glijbaan, een zandbak en een trekker waar ze op kan rijden. Daar wordt er erg vrolijk van.
pi_221838330
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 09:54 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Ja, gaat ze van de grootste van de groep, naar de kleinste. Zal wel eerst een tijd lang de kat uit de boom kijken worden.
[..]
Dank je.
Wisselend. Ze vindt het wat spannend, en ze is verlegen. Maar er is een glijbaan, een zandbak en een trekker waar ze op kan rijden. Daar wordt er erg vrolijk van.
Uiteindelijk heeft ze geen idee wat er op haar af gaat komen. Meisje van ons was ook erg verlegen, dus de eerste twee weken verliepen stroef. Heel stroef. Al gauw was het daarna zomervakantie en vroeg ze of ze weer naar school kon. :D
  dinsdag 22 september 2026 @ 14:53:37 #197
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_221838443
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2026 14:26 schreef DjVero het volgende:

[..]
Uiteindelijk heeft ze geen idee wat er op haar af gaat komen. Meisje van ons was ook erg verlegen, dus de eerste twee weken verliepen stroef. Heel stroef. Al gauw was het daarna zomervakantie en vroeg ze of ze weer naar school kon. :D
Haha, het kan verkeren.
Natuurlijk wennen kinderen snel aan een nieuwe situatie.
pi_221845705
Wij hadden vanavond ouderavond op school en ik was benieuwd wat ze gingen veranderen na aanleiding van het negatieve inspectierapport.

Belangrijke verandering was dat ze de overgangsnormen gingen verhogen naar 6.0.
Telefoon alleen in de kluis of thuis vanaf na de herfstvakantie. Verder hebben ze niet zo veel over gezegd, behalve dat de teamleiders bovenbouw gingen observeren bij de lessen.

En zoals het er nu uitziet wordt de traditie van een buitenlands schoolreisje in het vierde niet voortgezet (omdat niet alle ouders in het verleden hebben betaald en school op de kosten bleef zitten) alleen TTO gaat met behulp van Erasmus+ naar Zweden, Turkije of Spanje in gastgezinnen.

Ook geen ouder mentor kenlerngesprek meer. Wel 4 toetsweken, waarvan de laatste twee meetellen voor de examens volgend jaar.
En ze gingen benadrukken dat nu al kinderen waren die 30 minuren hadden en de ouders de kinderen toch naar school zouden moeten sturen en niet zo makkelijk abcent zouden moeten melden.

Door de profielkeuze zitten ze nu in bijna elk vak in een andere samenstelling. Ik had eigenlijk verwacht dat de stamklas ook de mentorklas zou zijn, maar dat is niet zo. De twee mentorlessen per week worden gebruikt voor individuele gesprekken en beroepskeuzeactiviteiten, maar vervallen ook vaak.
Al met al is het toch weer een hele verandering tegenover de derde.
pi_221846365
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2026 23:05 schreef Zana het volgende:
Al met al is het toch weer een hele verandering tegenover de derde.
Dat klinkt wel als een echte overgang naar de bovenbouw.

Hier hebben ze vanaf het begin al toetsweken en bijna geen toetsen tussendoor. Hoogstens wat mondelings of verslagwerk. Voor de meeste vakken hebben ze 4-6 cijfers per jaar.
Dat meetellen voor het eindexamen verschilt per vak en periode. Maatschappijleer wordt dit 4e jaar al helemaal afgesloten. In klas 5 tellen alle toetsen mee voor de overgang (6,0 ook als grens). En een deel gaat mee voor het eindexamencijfer. Het overzicht van wat meetelt en wat niet krijgen we nog. (Bij oudste telde een 5,45 nog mee als voldoende, want een 5,45 wordt een 5,5 in magister en dat een 6 op je rapport :X Dat is na zijn schooltijd afgeschaft)

Wel jammer van die reis. Hier lijken ze juist uit te breiden. Het was altijd alle 4e klassers naar de ardennen verschepen en beetje survivallen/buitensporten. Maar nu is er ski-kamp, maar ook Londen, Berlijn en wat andere steden. Scheelt misschien dat de school flink kleiner is geworden, dan is het makkelijker coördineren.
  donderdag 24 september 2026 @ 09:59:36 #200
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221846704
Het is ook best afhankelijk van je populatie. En dan bedoel ik vooral: hoeveel ouders betalen daadwerkelijk. Je mag een ouderbijdrage niet verplichten en een kind ook niet uitsluiten als ouders niet betalen. Vaak is er dan een systeem met 'de reis gaat door als 90% van de ouders betaalt en iedereen gaat dan mee', maar als structureel maar 70 of 80% van de ouders betaalt, is het financieel onhoudbaar.

En als het onder onderwijstijd is en deel uitmaakt van het lesprogramma is het - los van de nieuwe regels over ouderbijdragen - haast onmogelijk om te zeggen 'kinderen van wie de ouders niet betalen, gaan niet mee'. Iets met kansengelijkheid enzo...

Alternatief is de ouderbijdrage voor de reis hoger maken, zodat het percentage betalende ouders omlaag kan (als je 8000 nodig hebt en ouders betalen 800 ipv 650 euro, hoeven er minder mensen te betalen om iedereen mee te kunnen nemen), maar dat is niet eerlijk voor de ouders die wel betalen. Bovendien is het vaak: hoe hoger de prijs, hoe minder ouders betalen.

Op mijn middelbare school konden je ouders elke maand 5 euro inleggen vanaf de start in de brugklas. Dan had je tegen de tijd dat je in 5 gymnasium zat je reis betaald. Prima systeem wel, al realiseer ik me ook dat er ook ouders zijn die zelfs geen 5 euro per maand kunnen missen natuurlijk.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_221846800
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2026 09:59 schreef Tink89 het volgende:
Het is ook best afhankelijk van je populatie. En dan bedoel ik vooral: hoeveel ouders betalen daadwerkelijk. Je mag een ouderbijdrage niet verplichten en een kind ook niet uitsluiten als ouders niet betalen. Vaak is er dan een systeem met 'de reis gaat door als 90% van de ouders betaalt en iedereen gaat dan mee', maar als structureel maar 70 of 80% van de ouders betaalt, is het financieel onhoudbaar.

En als het onder onderwijstijd is en deel uitmaakt van het lesprogramma is het - los van de nieuwe regels over ouderbijdragen - haast onmogelijk om te zeggen 'kinderen van wie de ouders niet betalen, gaan niet mee'. Iets met kansengelijkheid enzo...

Alternatief is de ouderbijdrage voor de reis hoger maken, zodat het percentage betalende ouders omlaag kan (als je 8000 nodig hebt en ouders betalen 800 ipv 650 euro, hoeven er minder mensen te betalen om iedereen mee te kunnen nemen), maar dat is niet eerlijk voor de ouders die wel betalen. Bovendien is het vaak: hoe hoger de prijs, hoe minder ouders betalen.

Op mijn middelbare school konden je ouders elke maand 5 euro inleggen vanaf de start in de brugklas. Dan had je tegen de tijd dat je in 5 gymnasium zat je reis betaald. Prima systeem wel, al realiseer ik me ook dat er ook ouders zijn die zelfs geen 5 euro per maand kunnen missen natuurlijk.
En voor die ouders zijn dan ook de speciale potjes of een beetje extra dat andere ouders betalen.
Het zijn juist de ouders die het wel kunnen, maar weigeren omdat het vrijwillig is en ze jouw kind dan niet mogen weigeren mee te gaan, die maken dat reisjes moeiiljk of onhaalbaar worden en dus worden afgeschaft.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221847099
Hier TTO en dan weet je dat je een hogere eigen bijdrage betaald, buitenlandreizen zijn binnen TTO ook gewoon verplicht. Dat is een keuze die je als ouder maakt. Daarnaast werkt school met een eigen systeem, los van de bestaande potjes waarbij je kunt kiezen om iets meer te betalen en op die manier wordt er een buffer gecreeerd om tekorten op te vangen. En ouders die dat nodig hebben kunnen daar gebruik van maken.

Vorig jaar heb ik heel bewust geen schoolgeld betaald. Die school heeft me uiteindelijk mijn baan gekost, een aantal dingen helemaal verkeerd aangepakt. Mijn meiden hebben amper les gevolgd en nergens aan meegedaan. Ondertussen werd de stagiair ingezet op het maatwerkbudget.
pi_221847252
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2026 10:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En voor die ouders zijn dan ook de speciale potjes of een beetje extra dat andere ouders betalen.
Het zijn juist de ouders die het wel kunnen, maar weigeren omdat het vrijwillig is en ze jouw kind dan niet mogen weigeren mee te gaan, die maken dat reisjes moeiiljk of onhaalbaar worden en dus worden afgeschaft.
Maar sinds de ouderbijdrage vrijwillig betalen stichtingen als stichting leergeld ook niet meer de ouderbijdrage aan scholen uit. Dus scholen missen die inkomsten nu ook. En voor dingen als een examenreis krijg je lang niet altijd een vergoeding voor de bijdrage vanuit leergeld oid. Een bijdrage voor tto dan weer wel waarschijnlijk, maar dan moet je het wel aanvragen en daar zijn ook subsidies voor die de school rechtreeks krijgt.

Het hele doel van die wet was kansengelijkheid vergroten maar het tegenovergestelde wordt bereikt: doordat niemand meer verplicht is te betalen en de bijdragen vanuit de voorzieningen als stichting leergeld wegvallen, wordt er juist minder georganiseerd. En de kinderen die het meest baat hebben bij die reizen en culturele uitstapjes zijn de dupe, want hun ouders kunnen ze vaak niet zomaar ergens mee naar toe nemen.
Zoon is in 24 nog naar Tsjechië geweest, dat is de laatste examenreis die doorging, daarna betaalden telkens te weinig mensen en is het dus afgelast.

Voor tto moest hier ook vet betaald worden, dat wisten we vooraf. Vier jaar lang keurig betaalt maar in het laatste jaar ging zonder communicatie of waarschuwing het bedrag ineens fors omhoog. Daar heb ik toen wel een opmerking over gemaakt.

Afgelopen week hadden we trouwens met oudste ineens een rare week. Die hoorde maandag dat een medeleerling zelfmoord gepleegd had. En hoewel hij die leerling maar zijdelings kende (nooit bij in de klas, wel mee op reis met tto) maakt het enorm veel indruk. Vrienden en docenten helemaal van slag zien, de rare sfeer op school. En het enige dat wij echt kunnen doen is hem laten praten en vertellen, dat is zijn manier van verwerken. Het hoort bij het leven en als voormalig docent weet ik maar al te goed dat het gebeurt, maar dit had ik em toch graag bespaard.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_221847261
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2026 11:10 schreef Kyara het volgende:
Vorig jaar heb ik heel bewust geen schoolgeld betaald.
Ik heb een keer op 2 scholen de ouderbijdrage betaald voor een schooljaar voor een kind. Bij school 1 inden ze in het begin van het jaar en kind ging van school vóór het schoolreisje. Bij school 2 inden ze later in het jaar en werd kind ziek een half uur na aankomst op schoolreis :') Maar goed, ik zie het maar als een soort donatie aan een goed doel.
pi_221847283
Is bij jullie het aanzicht van Magister ook veranderd?
Hier lijkt het ook alsof vervallen uren uit het rooster gehaald zijn/ worden, vroeger kon je die nog in een ander kleur zien.

Maatschappijleer hadden ze dit schooljaar helemaal nog niet, de docent was ziek van vakantie terug gekomen en ze hebben blijkbaar nog geen vervanging gevonden.

Ze benadrukten gisteren tijdens de presentaties het driehoek ouder kind school, maar ouders worden denk ik alleen betrokken als het niet goed gaat. Geen nieuws is goed nieuws. Of misschien is het ook gewoon de invulling van de mentor. Mijn zoon had er nog geen gesprek mee, maar heeft hem wel als docent in een vak.

De directeur heeft tijdens de ouderavond niet gesproken, volgens mij heb ik hem alleen nog op de foto gezien sinds hij eind vorig jaar begon.

En hoewel tijdens het korte algemene deel de aula vol zat, waren maar ouders van 6 tot 7 kinderen van ongeveer 19 kinderen uit de mentorklas tijdens de presentatie van de mentor aanwezig. Kan mij herinneren dat wij nog een presentielijst hebben getekend in andere schooljaren, toen zaten de klassen wel vol en moesten soms stoelen erbij gehaald worden.
In veel vakken zitten ze trouwens gewoon met rond de 30 leerlingen in de klas.
pi_221847431
Ja magister ziet er hier ook anders uit.
De kinderen hebben in de app al feedback gegeven dat ze het niet fijn vinden zoals het nu is.

Ik kijk er zelf niet heel vaak in (alleen ‘s avonds als ik avonddienst gehad heb en de kinderen dus niet meer spreek, om te kijken welk lesuur ze moeten beginnen en of ik ze dus evt wakker moet maken of dat ze kunnen blijven liggen als ze nog niet op tijd wakker zijn). Dus ik zie af en toe wel wat.

Ze vonden het wel al fijner als het op ‘lijst’ staat ingesteld ipv de andere optie, zodat ze wel de hele schooldag op 1 pagina hadden zonder te moeten scrollen. Maar ze wilden liever het oude terug. (Al heb ik ze er daarna niet meer naar gevraagd of ze er aan gewend zijn hoor)
  donderdag 24 september 2026 @ 12:28:09 #207
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221847474
Ik heb de rector ook nog nooit gezien maar vind ook niet interessant verder voor wat ik verwacht van een school.

Uitgevallen uren zijn niet meer zichtbaar in Magister. Maar ik kijk er nooit dus ging speciaal kijken nu omdat ik weet dat gym morgen uitvalt. Hoor geen klachten van kind over het gebruik dus het zal wel goed gaan.

Hier altijd 4 toetsweken maar ook genoeg tussendoor nog. Eergisteren eentje en vandaag twee proefwerken bijvoorbeeld en volgende week weer twee op één dag.

Hier nog wel dat 5,45 een 5,5 en dus voldoende wordt. Op je eindlijst wordt dat vervolgens een 6.
Op de infoavond een heel boekwerk met oa dit soort zaken uitgereikt gekregen.
Je moest je afmelden voor die avond dus het was wel vol.
Mentorklas en stamklas zijn hier ook niet hetzelfde.

De 5V reis is naar voren gehaald zodat leerlingen die afstromen naar 4H met hun oude vrienden samen op reis kunnen. Dus dit jaar is de reis. Keuze waarheen heeft hij gemaakt, kosten zijn bekend. Ik lig er niet wakker van maar als je er echt voor moet sparen is een jaar eerder wel een moeilijke denk ik.

@mefke79 heftig om mee te maken voor je oudste. Al is het zijdelings, kan me goed voorstellen dat het enorme indruk maakt.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221847495
Ik kan magister vergelijken met som today wat de ander heeft. Die is fijner want als een dag pas begint in uur drie, dan is dat ook te zien als een wit blok in uur 1 en 2 terwijl in magister alle dagen bovenaan beginnen of het nou uur 1 of 5 is. Heel irritant.
Magister heeft in de vakantie aanpassingen doorgevoerd, ook zonder scholen te informeren (waarom zou je je klanten informeren :') ) dus die wisten ook van niets. Er schijnt ook nog wat anders te zijn als je magister gebruikt als online leeromgeving, maar hoe dat precies zit weet ik niet. Zoon gebruikt dat dit jaar voor het eerst dus het is sowieso nieuw.
pi_221847627
Heftig @mefke79. In de eerste maand dat de oudste startte in de 1e, had ook een leerling zelfmoord gepleegd. Die zat toen in de 4e geloof ik. Het zei hem natuurlijk helemaal niks nog, dus we hebben er ook niet veel aandacht aan besteed. Maar de impact is wel anders als je iemand kent, al is het zijdelings...

Dit jaar gaat de oudste een profielkeuze maken en we hoorden bij de algemene voorlichting al dat de overgangsnorm is dat je een 6,0 moet staan. Dus ook hier geen afrondingsvoordeel meer.

Vanaf jaar 1 is eigenlijk al gezegd dat er na de kennismaking met de mentor, als alles verder goed verloopt, geen contact meer is met de ouders. Dat vind ik ook helemaal prima, laat de mentor zijn tijd maar besteden aan leerlingen en ouders die het harder nodig hebben. Elke periode oudergesprekken met ca. 30 ouders... zeker als er geen echte bespreekpunten zijn is dat mijns inziens zonde. Dit jaar hebben we ook nog geen kennismaking gehad. Wel dus een algemene voorlichting waar de mentor bij was. De oudste zit nu in een traject voor een nationale selectie. Als dat definitief wordt, wil ik wel even contact opnemen om de mentor te informeren. Dat zien we dan wel weer.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221847866
Ik had wel verwacht dat de directeur aanwezig zou zijn en kort zou spreken, ten eerste omdat hij vrij nieuw is en ten tweede omdat de Havo door de Inspectie als zeer zwak wordt gezien, dan vindt ik zichtbaarheid belangrijk op zulke avonden. Deze keer hebben ze bij de aanmelding voor de ouderavond trouwens voor het eerst gevraagd, welke vragen wij hadden, ze zagen waarschijnlijk de bui al hangen.

De nieuwe schoolgids voor 26/27 moet eerst nog online komen, dus pas daarna is voor veel dingen echt duidelijkheid.

Ben benieuwd hoe ze het regelen, als de jongeren geen telefoon meer mogen gebruiken. Ze hebben wel een agenda gekregen, maar die wordt door de meeste niet gebruikt. Uitval wordt blijkbaar op een scherm in de aula getoond, maar huiswerk of berichten via de ELO kunnen ze dan tijdens schooltijden ook niet inzien. Dat wordt wel wennen, denk ik.
pi_221847888
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2026 13:53 schreef Zana het volgende:
Ik had wel verwacht dat de directeur aanwezig zou zijn en kort zou spreken, ten eerste omdat hij vrij nieuw is en ten tweede omdat de Havo door de Inspectie als zeer zwak wordt gezien, dan vindt ik zichtbaarheid belangrijk op zulke avonden. Deze keer hebben ze bij de aanmelding voor de ouderavond trouwens voor het eerst gevraagd, welke vragen wij hadden, ze zagen waarschijnlijk de bui al hangen.

De nieuwe schoolgids voor 26/27 moet eerst nog online komen, dus pas daarna is voor veel dingen echt duidelijkheid.

Ben benieuwd hoe ze het regelen, als de jongeren geen telefoon meer mogen gebruiken. Ze hebben wel een agenda gekregen, maar die wordt door de meeste niet gebruikt. Uitval wordt blijkbaar op een scherm in de aula getoond, maar huiswerk of berichten via de ELO kunnen ze dan tijdens schooltijden ook niet inzien. Dat wordt wel wennen, denk ik.
Hebben ze geen digitaal leermiddel zoals een laptop mee?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221848094
D mag zijn telefoon dit jaar ook niet mee. Hij zet hem uit als hij op de fiets stapt, en weer aan als hij thuiskomt.

Ze gebruiken wel laptops, dus dan kun je nog kijken welke vakken je waar hebt. Wijzigingen staan ook op het digibord in de hal.

In pauzes is het vooral kaarten en tafelvoetbal. Tussenuren mag je op de laptop, mits je iets nuttigs doet. Schaken viel daar ook onder is gebleken. Al lag er 5 minuten later ook een fysiek schaakbord bij ze. Dus die pakken ze nu. :D

Contact met mentor was vanaf jaar 1 in het begin een 3-weg gesprek en daarna naar behoefte, maar je krijgt wel uitnodigen voor mentorgesprekken. Jaar 1 wel gehad, jaar 2 niet meer. In jaar 3 kwam de winteroproep net toen er een dipje was, dus konden we dat direct oplossen.

Ouderavond startte vorige jaren gezamenlijk met een decaan of ander opperhoofd en daarna met de mentor naar een lokaal. Nu konden we direct met de mentor meelopen.

Zelfmoord is wel een heftige.
SPOILER
  Redactie Frontpage donderdag 24 september 2026 @ 14:46:23 #213
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221848159
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2026 13:53 schreef Zana het volgende:

Tja, als een kind ervoor kiest de agenda niet te gebruiken...

Ik kom nog uit de tijd dat we in de gang naast de concierge een bord hadden hangen (krijtbord) waar alle uitval op stond. Dat werkte prima.
Tegenwoordig heeft dezelfde school in ongeveer elke gang een televisiescherm hangen waar dat op terug te vinden is, dus dat is nog makkelijker.
Maar zelfs met maar één bord met daarop de wijzigingen, kun je het prima redden. Dan loop je maar een keer op en neer.

De locatiedirecteur van de jongste was ook locatiedirecteur op een andere school, dus die moest zich soms opdelen en was niet altijd aanwezig. Toch blijkt dat ze op de dagen dat ze aanwezig was, elke ochtend voor schooltijd op het schoolplein bij de deur te vinden was om de kinderen een goede dag te wensen en dergelijke. Voor mij is een directeur pas echt interessant als er iets voorvalt waarbij er echt actie moet worden ondernomen en de mentor/leerlingcoordinator/conrector is me niet snel genoeg. Wij hadden overigens enkel gesprekken met de mentor als het nodig was, wel de mogelijkheid om elke zoveel tijd aan te schuiven (naast tienminutengesprekken) en als er tussendoor iets was, mochten we ook altijd contact opnemen. En heel eerlijk: ik denk ook niet dat er veel meer dan dat nodig was? Zelfs al hadden wij de zorgcoordinator die meekeek, zeker het laatste jaar waren extra gesprekken gewoon niet nodig.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Redactie Frontpage donderdag 24 september 2026 @ 14:51:15 #214
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221848177
Overigens kregen wij de mogelijkheid om een extra bedrag over te maken voor schoolreisjes om daarmee andere ouders te kunnen ontlasten. In eerste instantie was er ook een spaarprogramma, maar niet alle ouders deden daar aan mee (ik ook niet, ik zet het liever op mijn eigen spaarrekening :P ). Omdat ik het op dat moment kon missen, heb ik dus graag wat extra overgemaakt, omdat ik wist dat een aantal ouders het lastig zou hebben. Als ik dat niet geweten had, weet ik overigens niet of ik zomaar geld over had gemaakt. Nu hoorde ik het natuurlijk als een "klasgenoot weet nog niet of hij mee kan".
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_221848211
quote:
2s.gif Op donderdag 24 september 2026 14:51 schreef Troel het volgende:
Overigens kregen wij de mogelijkheid om een extra bedrag over te maken voor schoolreisjes om daarmee andere ouders te kunnen ontlasten. In eerste instantie was er ook een spaarprogramma, maar niet alle ouders deden daar aan mee (ik ook niet, ik zet het liever op mijn eigen spaarrekening :P ). Omdat ik het op dat moment kon missen, heb ik dus graag wat extra overgemaakt, omdat ik wist dat een aantal ouders het lastig zou hebben. Als ik dat niet geweten had, weet ik overigens niet of ik zomaar geld over had gemaakt. Nu hoorde ik het natuurlijk als een "klasgenoot weet nog niet of hij mee kan".
Ik heb toevallig zojuist ook een extra vrijwillig bedrag overgemaakt.
pi_221848255
Ik moet eerlijk zeggen dat ik na zo'n rapport en alle vragen waar ouders mee kunnen zitten, de rector ook wel op school zou hebben verwacht tijdens zo'n avond. Maar onze rector is juist wel heel zichtbaar en is er ook bij het algemene deel elke jaar bij.

Telefoon thuis/is hier nu ook. Gaat eigenlijk prima. Hij moest idd wel zijn agenda gebruiken voor zijn rooster. Maar verder informatie op de borden en somtoday op de laptop.

Heftig verhaal Mefke
pi_221848386
Heftig mefke dat bespaar je ze liever.

Mijn oudste vindt het nieuwe magister ook niks.

Bij zo'n rapport had ik de rector ook wel verwacht. Hier waren de leerlingcoördinatoren aanwezig die hielden het algemene praatje.
pi_221848683
Ik weet niet of ik bij een inspectierapport een rector/directeur verwacht. Ik verwacht iemand die goed uitlegt wat het rapport betekent, wat de school er zelf van vindt en vooral wat ze met de bevindingen gaan doen. Dat hoeft van mij dan weer niet altijd een directeur te zijn. Die staan ook vaak zo ver van de werkvloer dat het een praatje wordt waar je precies niets mee kan.

Ik ga braaf naar de ouderavonden van beide kinderen. Laatst zat ik bij de voorlichting over het examenjaar van Havo 5. Dat was een herhaling van die van vmbo 4, maar toch maar even luisteren. Niets nieuws gehoord, behalve een belachelijke regel over herkansingen in de toetsweek. Ik ben dan ook zo'n kreng dat daar een opmerking over maakt. Het idee is dat als je ziek bent in de toetsweek, je alle herkansingen daarvan moet maken de donderdag en vrijdag na die toetsweek. Maar ja, met lange toetsen en toetstijdverlenging haal je dat niet. Ik vind dat dan een rare keuze die je als school maakt, je zou maar een griep oplopen in die week. Maar volgens school was dit de enige manier om mensen die bewust verzuimden binnen de perken te houden. Tja, dat is een cultuurdingetje wat je vanaf dag 1 anders moet aanpakken denk ik dan.
Dezelfde week hadden we een algemene info avond van 3 vmbo bij de jongste. Ook daar kwamen de regels voor toetsen en deadlines aan de orde, het is immers het voor-examenjaar en er telt al heel wat mee voor het examen. En wat een verademing. Daar gaat men ervan uit dat leerlingen in basis het goed willen doen, dus ja er zijn regels en strikt ook, maar de toon was zo anders. En bij het driehoeksgesprek met de mentor ook; daar werd even haarfijn uitgelegd dat men op het mbo ook verwacht dat je het zelf doet, dus dat ze daar de komende twee jaar aan gaan werken. Dat je daarin fouten mag maken en je heus niet alles ineens zonder je ouders hoeft te doen.

Oja, en geen telefoon op school werkt prima. De oudste heeft wel een laptop en dus whatsapp en mail en die redt zich daarmee prima. De jongste komt van een heel strenge school (telefoon altijd in kluis) en is het dus gewend. Op de huidige school is het wat minder streng, daar mag de telefoon gewoon niet zichtbaar zijn. Hem boeit dat dus niets, vind ik wel grappig.
pi_221848761
Oh, ik was ervan uitgegaan dat ze de tablet dan ook niet mogen gebruiken buiten de les. Anders heeft een telefoonverbod geen nut. Ze gaan nu toch ook niet bellen, maar snapchatten, filmpjes kijken en spelletjes spelen in de pauze neem ik aan. Ik zal het eens vragen aan mijn zoon, wat de bedoeling is.
pi_221848812
Volgens mij checken ze Som gewoon in de les op de laptop. Dat telefoonverbod hebben we ruim een jaar nu, heeft nog nooit gedoe gegeven. (We hebben thuis sinds deze week ook een telefoonverbod vanwege stiekem gamen :X werkt ook wonderwel :D )

De rector kwam hier alleen tijdens de ouderavond eerste klas op het toneel. Maar het is echt een grote school en ik snap wel dat hij niet voor alles klassen en alle stromingen op komt draven. De afdelingsleider komt wel altijd even langs bij de klassenavond aan het begin van het jaar. Die is ook veel meer betrokken bij de dagelijkse gang van zaken. We hebben naast een algemene avond nog driehoekgesprekken mer de mentor en twee 10-minutengesprekken. Meer wordt niet aangeboden maar mag wel op verzoek. Ik heb wel een startgesprek gehad met de mentor op mijn verzoek en er komt nog een afspraak met ons, pb-er, mentor en zoon binnenkort.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_221848876
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2026 16:44 schreef mefke79 het volgende:
Het idee is dat als je ziek bent in de toetsweek, je alle herkansingen daarvan moet maken de donderdag en vrijdag na die toetsweek.
Oja, die hebben we ook gehad. D is niet vaak ziek, maar vorig jaar kwam de griep kwam hard binnen. Di+wo toetsen gemaakt, do+vrij+maandag ziek (+brak weekend), dinsdag nog een dag toetsen. En dan woensdag, donderdag en vrijdagen de gemiste toetsen inhalen, maar ook lessen volgen. Ben je net ziek geweest, moet je gelijk door en ook nog eens huiswerk maken. Dat weekend erna was hij dus opnieuw ziek. En dan heeft hij nog mazzel dat leren niet veel energie kost, anders lukt dat toch niet.
pi_221848903
Dit jaar de introductiebijeenkomst van beide kinderen over moeten slaan ivm werkavond en wedstrijd en man die ook werkafspraken had staan.
Zou zo fijn zijn als die planning wat eerder kwam.

Maar de andere jaren was daar vaak ook niet veel nieuws. Dus daarom onszelf niet in bochten gewrongen hiervoor.

Dochter is sinds begin deze week van klas mogen veranderen en ze komt sindsdien een stuk vrolijker thuis. Ze zit niet meer bij de hele grote klieren in de klas en nu wel bij een paar vriendinnen.

Zo fijn om te zien. Hopelijk blijft ze zich zo goed voelen in de klas (en heb ik het nu niet gejinxt). En knap dat ze dat zelf geregeld heeft vind ik zelf.
pi_221848929
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2026 17:46 schreef hilliebillie het volgende:
Dochter is sinds begin deze week van klas mogen veranderen en ze komt sindsdien een stuk vrolijker thuis. Ze zit niet meer bij de hele grote klieren in de klas en nu wel bij een paar vriendinnen.

Zo fijn om te zien. Hopelijk blijft ze zich zo goed voelen in de klas (en heb ik het nu niet gejinxt). En knap dat ze dat zelf geregeld heeft vind ik zelf.
Wat ontzettend fijn!
pi_221852469
Jongste is dit jaar gestart op een nieuwe school in H3. Hij komt van een 10-14 school en heeft het enorm moeilijk gehad de eerste weken. Hij kon lastig de aansluiting in de klas vinden en ik heb zijn mentor gemailed. Die heeft dit super opgepakt en nu loopt het lekker. Qua les stof heeft hij het ook lastig. Hij loopt bij een aantal vakken achter en heeft nooit leren leren. Hij heeft nooit toetsen gehad, en nu heeft hij straks een toetsweek met 12 toetsen.
Hij heeft nu ondersteuning met plannen en leren leren. Met een onderwijsondersteuner elke week. Ik heb het idee dat dit hem goed doet.

Oudste is nu eindexamenjaar havo. We hebben nu 1 ouderavond met de mentorklas gehad. Hier kregen we uitleg over de eindexamens en de planningen.
Ook hebben we een sportspecifieke ouderavond gehad. Hier kregen we uitleg over het sportprogramma. Weinig nieuws gehoord, maar wel goed om de sportmanager even te zien.

Oudste heeft vorig jaar een werkweek (500 euro) gehad, en dit jaar met BSM een skiweek (600 euro). Al kan ze deze ws niet mee omdat er dan ook een NK gepland staat. 2 jaar geleden moest ze het NK missen door dr beenbreuk, en nu wil ze wel (als ze t halen uiteraard) mee doen.
*poef* nu is het weg
pi_221853108
Wat fijn Hillie!

Hier gisteren de ouder informatie avond gehad van B. Ik vond het wel leuk om eens goed binnen te kijken, alle mentoren te zien en de andere ouders te spreken.
B's mentor onderstreept wat B ook zegt dat het een leuke klas is. Gezellig en heel open.

Ook verdere uitleg gehad van de 2 jarige brugklas, hoe dat werkt. Het meeste wisten we natuurlijk al maar fijn om wat extra details en duiding te krijgen. Zo kan B niet blijven zitten in de eerste of naar een ander niveau gaan tenzij wij dat als ouders graag willen.

En meer informatie over de jaarplanning, heel fijn, want ik vond het nog best wel chaotisch ogen.

Vanmiddag op de basisschool van Juul weer een gesprek met de IB'er en leerkrachten. Heel benieuwd met wat voor plan de IB'er komt.
Ze gaat in ieder geval vrolijker naar school, dat is een winst. Maar ze is enorm onrustig thuis. Slaapt slecht en heeft moeite om te relaxen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')