abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 augustus 2026 @ 18:52:55 #151
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221701421
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2026 18:27 schreef LadyTagliatelle het volgende:
E. Gaat morgen naar de introductiedag van de middelbare school. Man en dochter hebben alle schoolspullen gekocht want ik was hoogzwanger. Ik heb denk ik zes keer gevraagd of ze alles goed hebben bekeken en nagekeken.
“Jaaahaaaaa” kreeg ik te horen.

Drie keer raden wie er morgen naar de sportwinkel moet om zaalschoenen en veldschoenen te kopen omdat de huidige gymschoenen en sportschoenen in de kast niet voldoen aan de eisen én wie net nog even op bol een 4-tal woordenboeken heeft besteld die gelukkig morgen geleverd worden. :’) ;(

Natuurlijk geven ze elkaar de schuld.
Die woordenboeken komen de kast niet uit bespraken we een paar posts terug nog dus die zijn zeker op de eerste schooldag nog niet nodig ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 31 augustus 2026 @ 19:01:47 #152
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221701469
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 21:05 schreef capricia het volgende:
Nog alternatieven voor schoolspullen als leuke schriften enzo, behalve Hema of Bol.com?

Heeft de Ako leuke dingen? Of welke winkels zijn nog meer leuk?
Action heeft best veel, zeker voor meiden. Capibara's en stitch en ook genoeg vrolijk-zonder-disney-of-dieren.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  Moderator maandag 31 augustus 2026 @ 19:12:10 #153
236264 crew  capricia
pi_221701527
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 19:01 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Action heeft best veel, zeker voor meiden. Capibara's en stitch en ook genoeg vrolijk-zonder-disney-of-dieren.
Het is de Hema geworden vandaag.
Maar voor extra spullen, schriften etc, ga ik je advies onthouden.
Was te suf om dit zelf te bedenken. :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221701640
Voor woordenboeken kan je beter naar de kringloop… daar struikel je erover en betaal je een stuk minder. En inderdaad: ze worden nooit gebruikt.
pi_221701694
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2026 18:52 schreef laziness het volgende:

[..]
Die woordenboeken komen de kast niet uit bespraken we een paar posts terug nog dus die zijn zeker op de eerste schooldag nog niet nodig ;)
Ging me ook niet specifiek om de woordenboeken hè :D maar klopt, die had ik vroeger zelf ook amper open.
Born to Lose, but Built to Win.
pi_221701722
Hier zijn capibara’s ineens not done. In de zomervakantie is haar smaak enorm veranderd en is ook stitch stom terwijl dat eerst helemaal het einde was. :D
pi_221701865
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 15:52 schreef livelink het volgende:
Er zijn ook veel kinderen die dichtklappen als ze moeten presteren onder druk in een groep. Die vallen buiten de boot bij dit soort activiteiten en daar is geen ruimte voor. Dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen functioneren in de groep, maar ze beginnen al met een 1-0 achterstand. Faalangst speelt natuurlijk een grote rol. Ik geloof best dat als je daar geen last van hebt het leuk kan zijn.
Ik begrijp dit wel. Bij m’n dochter zit ook een jongen in de klas die enorm faalangst heeft. Het is een beetje een alternatief jongetje. Super schattig kind overigens. Hij gaat ook naar de school waar E heen gaat en komt ook bij haar in de klas. Bij activiteiten is hij al dagen vooraf nerveus, eet en slaapt niet. Op zo’n dag zelf is hij heel teruggetrokken en pas tegen het eind komt hij vaak los. Op de basisschool was dit voor hem natuurlijk erg vervelend maar z’n klasgenoten wisten dit en gaven hem altijd de ruimte. Ze hebben hem nooit daarmee gepest eigenlijk, want zo was hij altijd al. Ze zeggen gewoon: dat is X die doet straks wel mee.
Wat van E hoor is dat kinderen hem wel ‘raar’ vinden maar hij wordt niet gepest. Het is natuurlijk afwachten hoe dit in de brugklas gaat. Ik wil er alleen mee zeggen dat het niet per definitie een reden is om iemand te pesten of buiten te sluiten als hij/zij slecht is in activiteiten of teambuilding dingen. Ik weet wel dat dit helaas veelvoorkomend is en dat zulke mensen een easy target kunnen zijn. Wil je hiermee vooral laten weten dat er echt klassen zijn waarbij ook de ‘zwakste’ schakel geaccepteerd kan worden en dat er dus wel een beetje hoop is. :)

Mijn dochter heeft overigens (ook) faalangst, zij heeft onder andere door teamsporten een hoop kunnen leren en durft nu ook wel fouten te maken en is zelfverzekerder.

Zelf heb ik ook een grafhekel aan teambuilding met het werk. Probeer er ook altijd onderuit te komen. Maar dat heeft niets met faalangst of met slecht in dingen zijn te maken. Meer dat ik gewoon geen zin heb om met collega’s in een bikini in een kano te zitten of andere activiteiten te doen die niks met het werk te maken hebben. Dit soort dingen doe ik liever met vrienden. Een training of etentje vind ik prima, maar dan stopt het ook wel.
pi_221721273
Pffff, is het een normale fase bij een 9 jarige dat er weer slaapproblemen optreden?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
pi_221721596
Ja, de 9-jaarsfase kan echt wel heftig zijn. Dan maken kinderen zich voor het eerst echt los van hun ouders en daar kunnen veel angsten bij voorkomen. En ze gaan meer nadenken over wie ze zelf zijn, dus zijn ze kritisch op alles - ouders, school, vrienden… er is dan dus ook vaak sprake van meidenvenijn. Dit blog legt het een beetje uit https://www.kidsenkurken.(...)ak-veel-ingrijpender
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_221722595
@SaskiaR, dank voor deze info. Er gaat een wereld voor me open over de 9jaarsfase, ik had er echt nog nooit van gehoord :@ . Ik heb even snel wat meer dingen erover gelezen, maar ik herken Simons gedrag en emoties er heel erg in. Hij wil dingen meer zelf doen, maar tegelijkertijd vindt hij alles heel erg eng en is hij bang voor heel veel dingen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga me er meer in verdiepen, zodat we hem beter kunnen begrijpen en helpen.
pi_221722762
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 08:48 schreef TolstoiFan het volgende:
@:SaskiaR, dank voor deze info. Er gaat een wereld voor me open over de 9jaarsfase, ik had er echt nog nooit van gehoord :@ . Ik heb even snel wat meer dingen erover gelezen, maar ik herken Simons gedrag en emoties er heel erg in. Hij wil dingen meer zelf doen, maar tegelijkertijd vindt hij alles heel erg eng en is hij bang voor heel veel dingen.

SPOILER
Ja, het is vreemd genoeg niet zo bekend, terwijl het echt wel ingrijpend kan zijn. Hier op de vrije school is het wel uitgebreid met de ouders besproken, maar het is echt niet alleen een antroposofisch ding.
pi_221723177
Ik herken de 9 jaar fase niet heel erg, wel het opeens overal bang voor zijn. Né is 8 jaar, was altijd heel stoer maar is nu opeens een bang vogeltje. Durft niet meer alleen boven te zijn of alleen naar de garage te lopen, durft niks meer te zeggen tegen mensen die ze niet kent, klampt zich echt aan ons vast ook op die momenten. Wil niet meer naar freerunning omdat ze het enige meisje is, wil niet meer spelen op de dagen dat ze hockey heeft omdat ze bang is dat ze dan te moe wordt. Ze wordt boos om de meest onbenullige dingen en dan rent ze juist weg van ons ipv dat wij haar mogen troosten. 's Avonds wil ze ook opeens niet meer slapen, ligt úren te rommelen in haar nachtkastje en te lezen. Normaliter sliep ze altijd als eerste en had ze die slaap ook echt nodig.

Misschien is dit de pre-9-jaar-fase? ;)
pi_221723315
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:22 schreef Schanu het volgende:
Ik herken de 9 jaar fase niet heel erg, wel het opeens overal bang voor zijn. Né is 8 jaar, was altijd heel stoer maar is nu opeens een bang vogeltje. Durft niet meer alleen boven te zijn of alleen naar de garage te lopen, durft niks meer te zeggen tegen mensen die ze niet kent, klampt zich echt aan ons vast ook op die momenten. Wil niet meer naar freerunning omdat ze het enige meisje is, wil niet meer spelen op de dagen dat ze hockey heeft omdat ze bang is dat ze dan te moe wordt. Ze wordt boos om de meest onbenullige dingen en dan rent ze juist weg van ons ipv dat wij haar mogen troosten. 's Avonds wil ze ook opeens niet meer slapen, ligt úren te rommelen in haar nachtkastje en te lezen. Normaliter sliep ze altijd als eerste en had ze die slaap ook echt nodig.

Het kan ook met 8 jaar al beginnen :)

Ik zat net te bladeren in een antroposofie-boek en daar omschrijven ze het als de geboorte van het Ik. Het kind leefde eerst door nabootsing van zijn omgeving, vooral zijn ouders, maar nu sluit die fase zich af en wordt psychisch geboren als apart individu, los van zijn ouders. Dus met eigen waarden en normen en een eigen identiteit, los van iedereen die hem gevormd heeft. Dus dan zijn ze ook vaak heel kritisch op anderen, wat leidt tot extra onrust tussen vrienden. Bij ons werd inderdaad in groep 6 echt wel gepest, maar in groep 7 ging het ineens weer beter.
En het is natuurlijk ook eng, vooral voor kinderen die toch al tot nadenken geneigd zijn. Want ze beseffen nu echt dat ze hun ouders niet altijd meer alles zullen kunnen vragen, maar dat ze uiteindelijk zelf hun eigen leven moeten leiden.

"Hij merkt dat die omgeving die hem tot dan toe zovertrouwd was, hem nu vreemd is geworden. Raadselachtig dat hij nu ineens van die wereld gescheiden is, dat ouders en vrienden buiten die vertrouwde sfeer staan. Hij verlangt terug, hij verlangt ernaar te worden begrepen, hij verlangt naar liefde. Maar er heeft zich iets raadselachtigs tussen geschoven, dat dit belet. In die eenzaamheid ontstaan heel tere gevoelens in een kind ... Eenzaam vindt hij zichzelf. Eenzaam groeit het besef dat er een Ik in hem aanwezig is en dat hij, daarvan uitgaande, zijn eigen levensweg zal gaan".
... "maar als vreugde en vrolijkheid in zijn omgeving heersen en als hij ziet hoe in kritieke situaties volwassenen zich staande houden, kan de vonk overspringen van een Ik-aanvaarding. Dikwijls is dit moment beslissend voor zijn verdere ontwikkeling: zal hij een sterk of een zwak Ik hebben?" (No pressure op de ouders :D )
pi_221723458
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:43 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Het kan ook met 8 jaar al beginnen :)

Ik zat net te bladeren in een antroposofie-boek en daar omschrijven ze het als de geboorte van het Ik. Het kind leefde eerst door nabootsing van zijn omgeving, vooral zijn ouders, maar nu sluit die fase zich af en wordt psychisch geboren als apart individu, los van zijn ouders. Dus met eigen waarden en normen en een eigen identiteit, los van iedereen die hem gevormd heeft. Dus dan zijn ze ook vaak heel kritisch op anderen, wat leidt tot extra onrust tussen vrienden. Bij ons werd inderdaad in groep 6 echt wel gepest, maar in groep 7 ging het ineens weer beter.
En het is natuurlijk ook eng, vooral voor kinderen die toch al tot nadenken geneigd zijn. Want ze beseffen nu echt dat ze hun ouders niet altijd meer alles zullen kunnen vragen, maar dat ze uiteindelijk zelf hun eigen leven moeten leiden.

"Hij merkt dat die omgeving die hem tot dan toe zovertrouwd was, hem nu vreemd is geworden. Raadselachtig dat hij nu ineens van die wereld gescheiden is, dat ouders en vrienden buiten die vertrouwde sfeer staan. Hij verlangt terug, hij verlangt ernaar te worden begrepen, hij verlangt naar liefde. Maar er heeft zich iets raadselachtigs tussen geschoven, dat dit belet. In die eenzaamheid ontstaan heel tere gevoelens in een kind ... Eenzaam vindt hij zichzelf. Eenzaam groeit het besef dat er een Ik in hem aanwezig is en dat hij, daarvan uitgaande, zijn eigen levensweg zal gaan".
... "maar als vreugde en vrolijkheid in zijn omgeving heersen en als hij ziet hoe in kritieke situaties volwassenen zich staande houden, kan de vonk overspringen van een Ik-aanvaarding. Dikwijls is dit moment beslissend voor zijn verdere ontwikkeling: zal hij een sterk of een zwak Ik hebben?" (No pressure op de ouders :D )
Heel verhelderend wel en mooi om te lezen, bedankt!
pi_221723534
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 08:48 schreef TolstoiFan het volgende:
@:SaskiaR, dank voor deze info. Er gaat een wereld voor me open over de 9jaarsfase, ik had er echt nog nooit van gehoord :@ . Ik heb even snel wat meer dingen erover gelezen, maar ik herken Simons gedrag en emoties er heel erg in. Hij wil dingen meer zelf doen, maar tegelijkertijd vindt hij alles heel erg eng en is hij bang voor heel veel dingen.

SPOILER
Dat klinkt wel heftig zeg. Wij hebben die fase ook wel gehad, maar dat uitte zich meer in opstandigheid en driftbuien. Wat sneu voor Simon.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221723701
Ik herken de 9 jaar fase ook niet echt maar oudste was 9 in 2021 en toen was iedereen overal bang voor.

Maar ik herinner me het nog wel bij mijzelf. Bang voor veel dingen omdat je steeds meer meekrijgt wat er in de wereld gebeurd en ook mee kunt leven, mee kunt voelen maar nog niet kan relativeren. (ik heb de linkjes niet gelezen dus misschien is het klinkklare onzin en was het 'just me')
pi_221723718
We hebben hier wel drama gehad rond de 8/9/10 jaar. Maar daar zat meer achter, maar op de montessori zie je in die klas (9-12 jarige) ook de wereld meer binnenkomen. Ze worden ook zelfstandiger maar dat gaat bij de ene wel makkelijker dan de andere.
We hebben ook het idee dat D in die periode zijn puberteit heeft gehad, want toen was hij behoorlijk dwars en waren we bang dat het nog veel erger zou worden. Maar nu met 14 is het een heerlijk ventje. :D
pi_221723853
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:22 schreef Schanu het volgende:

Van alles wat ik nu gelezen heb over de 9jaarsfase, komt wat jij hier beschrijft daar wel in terug. Het kan zo rond de 8 jaar beginnen en wel doorgaan tot een jaar of 10-11.
Ieder kind is natuurlijk anders, dus het kan best zijn dat het bij jullie dochter eerder begint (meisjes zijn toch meestal ook wat sneller ;)). Het was bij ons zo'n opvallende verandering opeens zo aan het begin van de zomervakantie. Daarvoor was/is er wel sprake van wat meer een grote monde hebben e.d., maar die slaapproblemen en angsten 's avonds en grote vragen waar hij mee in zijn hoofd zat, waren echt anders.

[ Bericht 9% gewijzigd door TolstoiFan op 04-09-2026 12:26:19 ]
pi_221723898
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 11:17 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dat klinkt wel heftig zeg. Wij hebben die fase ook wel gehad, maar dat uitte zich meer in opstandigheid en driftbuien. Wat sneu voor Simon.
Opstandigheid en driftbuien en meer een grote mond hebben was hier ook al gaande. Maar wat er nu al een paar weken gaande is, is wel anders dan dat. En ook wel heftig inderdaad. Ik schrok me rot, toen hij op een avond huilend zei dat hij niet wist of het leven wel leuk was. Daar heb ik naderhand ook wel even wat tranen om gelaten.
Aangezien ik ook niet altijd in mijn beste doen en laten ben (lang leve de overgang), dacht ik dat ik mijn kind psychische schade had toegebracht..... :'( .
Vanochtend heb ik er meer over gelezen nav de post van @SaskiaR en begin ik het meer te begrijpen en herken ik veel meer dingen.
pi_221723908
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 september 2026 11:44 schreef Kyara het volgende:
Ik herken de 9 jaar fase ook niet echt maar oudste was 9 in 2021 en toen was iedereen overal bang voor.

Maar ik herinner me het nog wel bij mijzelf. Bang voor veel dingen omdat je steeds meer meekrijgt wat er in de wereld gebeurd en ook mee kunt leven, mee kunt voelen maar nog niet kan relativeren. (ik heb de linkjes niet gelezen dus misschien is het klinkklare onzin en was het 'just me')
Dat speelt inderdaad mee in die ontwikkeling. Meer besef van de wereld om je heen. Ook het zoeken naar jouw plekje binnen een groep, waardoor vriendschappen onder druk kunnen komen te staan, pestgedrag en buitensluiten kunnen ontstaan binnen een klas.
pi_221724071
Wij kregen van school een 9-jaarbingokaart :D met daarop:
School is stom
Niemand wil met mij spelen
Iedereen pest me
Ik verveel me
Verkering!
Seksualiteit komt ter sprake
Er zitten inbrekers/spoken onder mijn bed
Geen kus of knuffel op het plein
Zijn jullie mijn echte ouders wel?
Juf/ouders, jullie hebben niet altijd gelijk
Vriendschappen kunnen dramatische wisselingen kennen
Ik ben anders/alleen
Hij/zij wordt onhandig, ledematen worden langer
Zit ik in de goede klas?
Spontane drift/huilbuien

Lang niet alles herken ik, ook niet van wat jullie vertellen. Bij ons was het vooral inderdaad het uiteenvallen van N's vaste vriendinnengroep door een knullige ruzie, gevolgd door pesten door een van die meiden. Daar ging N dan enorm over piekeren (nog steeds trouwens, ze vindt het echt naar dat dat zo gelopen is en daar piekert ze nog steeds over).
En de klas werd erg druk, niet meer luisteren naar de juf etc. In groep 6 heeft de juf ineens niet meer gelijk :D Helaas hadden ze ook een juf die gewoon niet zo goed was en ook het pesten niet doorhad, dat hielp niet.
Maar echte grote levensvragen kwamen hier niet voorbij, en N was ook niet brutaal enzo.
pi_221724189
De overgang naar groep 6 was hier ook heel ingewikkeld. In de zomer ervoor veel angst en ook wat dwangmatigheid. Allemaal verdriet over er niet bij horen, anders zijn (een bril). Het ebte in de loop van dat schooljaar ook wel weg. Ik heb sowieso met vlagen bij mij zoon op de kamer gezeten als hij ging slapen, in deze fase zeker ook. Dan kon ik helpen de gedachten wat te remmen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_221728243
Mijn brugklasser is gisteren compleet verregend op de fiets. De tascover heeft helaas niet genoeg regen tegengehouden, waardoor de onderste rand van alle boeken nat is geworden. Zonde natuurlijk, zeker na week 2 van het schooljaar...

Tips? Ik dacht in ieder geval boeklonnom alle boeken te doen zodat de kaften verder heel blijven. En een plastic zak onder in de rugzak leggen.
  zaterdag 5 september 2026 @ 07:53:01 #174
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221728264
Wat ik deed vroeger was alle boeken in een plastic zak doen en dan die plastic zak in die rugzak/fietstas.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 5 september 2026 @ 08:14:42 #175
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_221728314
En de tas insprayen met dat beschermings spul waar je ook nieuwe schoenen mee insprayt
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')